Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
NOVELA ZÁKONA O DPH (VYDÁVAME V PUBLIKÁCII PORADCA č. 1/2025)
Novela zákona o DPH priniesla mnoho zmien, ktoré budú vstupovať do platnosti postupne, a to odo dňa vyhlásenia až do 1. 1. 2026 (1. 7. 2024, 1. 1. 2025 a od 1. 7. 2025). Medzi najdôležitejšie zmeny patria:
- Zmeny v registrácii pre DPH podľa § 4 - zmeny účinné od 1. 1. 2025
Ide o jednu z najdôležitejších zmien. Týka sa stanovenia nových podmienok pri registrácii platiteľov DPH. Po novom sa zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, stáva platiteľom dane v týchto prípadoch:
· prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý hodnota bez dane dodaných tovarov alebo služieb touto osobou presiahla 50 000 eur,
· dodaním tovaru alebo služby, ktorým hodnota bez dane dodaných tovarov alebo služieb touto osobou v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahne 62 500 eur,
· dňom, v ktorom sa táto osoba stala právnym nástupcom platiteľa, ktorý zanikol bez likvidácie,
· dňom nadobudnutia podniku alebo jeho časti,
· dňom účinnosti premeny pri odštiepení,
· dňom, v ktorom táto osoba dodá stavbu, časť stavby alebo stavebný pozemok, ak sa z dodania má presiahnuť obrat, okrem dodania stavby, časti stavby alebo stavebného pozemku, ktoré sú oslobodené od dane,
· dňom, v ktorom táto osoba prijme platbu pred dodaním tovaru podľa písmena f),
· dňom dodania tovaru s miestom dodania v tuzemsku, ak ide o zdaniteľnú osobu, ktorá uľahčuje dodanie tovaru na území Európskej únie,
· dodaním tovaru alebo služby, ktorá je predmetom dane, uskutočneným zdaniteľnou osobou, ktorá má v tuzemsku výlučne prevádzkareň, ak nejde o malý podnik zahraničnej osoby, ktorý uplatňuje oslobodenie od dane.
Do obratu sa bude zahŕňať hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem hodnoty tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane. Hodnota dodaných poisťovacích služieb a finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane, sa nezahŕňa do obratu, ak tieto služby sú dodané pri dodaní tovaru alebo služby ako doplnkové služby. Do obratu sa nezahŕňa hodnota príležitostne dodaného hmotného majetku okrem zásob a hodnota príležitostne dodaného nehmotného majetku.
Medzi dôležité patrí, že sa nebude sledovať 12 po sebe idúcich kalendárnych mesiacov, ale kalendárny rok, alebo že opätovne vzniká povinnosť registrácie aj daňovníkom, ktorí dosahujú obrat výlučne z oslobodených plnení v oblasti finančných a poisťovacích služieb, alebo že sa menia sumy pre sledovanie obratu.
Daňovníci, ktorým vznikne povinnosť registrácie, budú musieť podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň, a to už do 5 pracovných dní, kedy splnili niektorú z vyššie uvedených podmienok. V žiadosti o registráciu daňovník uvedie skutočnosť, na základe ktorej podáva túto žiadosť a deň, kedy táto skutočnosť nastala. Daňový úrad preverí žiadosť o registráciu a následne vydá rozhodnutie o registrácii pre daň najneskôr do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti.
Daňovníci budú môcť aj naďalej podať dobrovoľnú žiadosť o registráciu pre DPH, pričom musí byť splnené, že ide o zdaniteľnú osobu, ktorá má v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava. V prípade dobrovoľnej registrácie pre daň, daňový úrad preverí žiadosť o registráciu a najneskôr do 21 dní vydá rozhodnutie.
V prípade, že daňovník podá žiadosť o registráciu pre daň pri presiahnutí obratu 50 000 eur a následne do 31. decembra prebiehajúceho kalendárneho roka presiahne obrat 62 500 eur, bezodkladne oznámi túto skutočnosť daňovému úradu. V oznámení uvedie deň, kedy k tejto skutočnosti došlo. Ak daňový úrad ku dňu oznámenia ešte nevydal rozhodnutie o registrácii pri prekročení obratu 50 000 eur, vydá rozhodnutie o registrácii pre daň pri prekročení obratu 62 500 eur.
- Zmeny v registrácii pre DPH zahraničných osôb podľa § 5 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Ustanovenie presne vymedzuje, kedy vzniká zahraničným osobám povinnosť registrácie.
Zdaniteľná osoba, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle nezdržiava, sa stáva platiteľom
· dodaním tovaru alebo služby, ktoré je predmetom dane (okrem vymedzených dodaní tovarov alebo služieb),
· prijatím platby pred dodaním tovaru alebo služby podľa písmena a),
· nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ktoré je predmetom dane, ak nejde o malý podnik zahraničnej osoby, ktorý uplatňuje oslobodenie od dane, a ak nejde o nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ktoré sa považuje za zdanené.
Zahraničná osoba je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň Daňovému úradu Bratislava, a to do 5 pracovných dní odo dňa, kedy sa stala platiteľom. Daňový úrad Bratislava po preverení žiadosť, zaregistruje daňovníka, pridelí mu identifikačné číslo pre daň a vydá rozhodnutie o registrácii pre daň najneskôr do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň.
Do 31. 12. 2024 sa zahraničné osoby musia registrovať pre daň Daňovému úradu Bratislava pred začatím vykonávania činnosti, ktorá je predmetom dane. Po novom sa tieto zahraničné osoby musia registrovať až keď nastane jedna z vyššie uvedených skutočností.
- Zmena v mieste dodania služieb podľa § 16 ods. 3 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Novela zákona definuje miesto dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb v prípade, že sa vysielajú alebo iným spôsobom virtuálne sprístupňujú. Miestom dodania týchto služieb, vrátane s nimi súvisiacich doplnkových služieb a vstupu na tieto podujatia, je miesto, kde osoba iná ako zdaniteľná osoba má sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava.
- Zmeny pri oneskorenej registrácii a odpočte dane pri registrácii podľa § 55 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Zmena zákona sprísňuje aj podmienky pri oneskorenej registrácii, nakoľko podľa Finančnej správy aktuálne nastavenie nebolo dostatočne motivujúce, efektívne ani spravodlivé.
Po novom bude môcť platiteľ uplatniť právo na odpočítanie dane viažucej sa k tovarom a službám, ktoré nadobudol alebo prijal v postavení zdaniteľnej osoby pred dňom, keď sa stal platiteľom výlučne v prvom zdaňovacom období. Zároveň je platiteľ povinný zohľadniť v tomto daňovom priznaní opravu odpočítanej dane podľa § 53b (záväzok po splatnosti viac ako 100 dní), ktorú by bol povinný vykonať pred dňom, keď sa stal platiteľom, ak by mal postavenie platiteľa.
Daňovník, ktorý si nesplní včas registračnú povinnosť, bude povinný podať za každý mesiac, kedy mal byť už v postavení platiteľa DPH daňové priznanie a kontrolný výkaz. Nebude už teda možné podať jedno úhrnné DPH priznanie a kontrolný výkaz za takéto obdobie.
- Samozdanenie pri dovoze tovaru podľa § 84a – zmeny účinné od 1. 7. 2025
Novela zákona zavádza režim samozdanenia pri dovoze tovaru do tuzemska. Podľa aktuálne platných predpisov, si daňovník môže uplatniť odpočet DPH z tovarov dovozených do tuzemska až po vyrubení a úhrade dane colnému úradu. Po novom už bude možné za splnenia zákonom stanovených podmienok uplatniť režim samozdanenia, tak ako je tomu pri tovaroch a službách z členských krajín EÚ.
Daň pri dovoze nevyrubuje colný úrad, ak daňová povinnosť vznikla prepustením tovaru do voľného obehu alebo prepustením tovaru do colného režimu dočasného použitia ak platiteľ, na účet ktorého sa podáva colné vyhlásenie, má v čase vzniku daňovej povinnosti:
Platiteľ, na účet ktorého bolo podané colné vyhlásenie na tovar, pri ktorom vznikla daňová povinnosť, je povinný daň pri dovoze tovaru vypočítať a uviesť do daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť. Takýto platiteľ je osobou povinnou zaplatiť túto daň. V daňovom priznaní platiteľ uvedie aj dovoz tovaru, ktorý je oslobodený od dane.
- Ďalšie zmeny
Medzi nemenej dôležité zmeny, ktoré sa schválili v tomto balíku je napríklad:
Podrobnosti o všetkých zmenách sa predplatitelia mesačníka Poradca ročník 2025 dočítajú v Poradcovi č. 1/2025, kde bude uverejnený Zákon o DPH po novele s komentárom. Poradcu č. 1/2025 budeme expedovať koncom mája 2024.
1. BALÍČEK STAVEBNÍKA
Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.
V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/
2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/
3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
Cena balíčku je 31,40 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 € Ušetríte 6,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE
Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.
V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/
2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/
3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/
4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
Cena balíčka je 51,50 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 € Ušetríte 15,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024
Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?
Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.
Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčka je 76 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 € Ušetríte 38 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV
Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …
1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/
2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčku je 46,50 € Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80 € Ušetríte 18,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
REKREAČNÝ PRÍSPEVOK - PRAVIDLÁ
Povinnosť poskytovať rekreačný príspevok má zamestnávateľ, ktorý zamestnával za predošlý rok viac ako 49 zamestnancov. Rekreačný príspevok na rekreáciu poskytne zamestnávateľ v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 € za kalendárny rok. Príspevok na rekreáciu môže (ale nie je povinný) za rovnakých zákonom ustanovených podmienok a v rovnakom rozsahu poskytnúť zamestnancovi aj ten zamestnávateľ, ktorý zamestnáva menej ako 50 zamestnancov.
Počet zamestnancov |
Povinnosť poskytovať príspevok |
viac ako 49 zamestnancov |
áno |
menej ako 50 zamestnancov |
nie, ide o dobrovoľné rozhodnutie zamestnávateľa |
V § 152a zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZP“) sa uvádza, že na účely posudzovania toho, či má zamestnávateľ povinnosť poskytnúť príspevok je rozhodujúci priemerný evidenčný počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok. Pri výpočte priemerného evidenčného počtu zamestnancov postupuje zamestnávateľ podľa metodického usmernenia uvedeného v štatistickom výkaze ŠÚ SR pod názvom Práca/A 2-04.
Podľa metodiky sa do evidenčného počtu zamestnancov zahŕňajú všetci stáli aj dočasní zamestnanci (bez ohľadu na ich štátnu príslušnosť), ktorí sú v pracovnom, služobnom alebo členskom pomere (kde súčasťou členstva je tiež pracovný vzťah) k organizácii, ako aj volení funkcionári, ktorí nevykonávajú činnosť v pracovnom pomere.
Do počtu zamestnancov sa nezapočítajú napríklad:
Príklad 1
Príspevok na
rekreáciu je povinný poskytovať zamestnávateľ, ktorý zamestnáva viac ako 49
zamestnancov. Tento počet zamestnancov sa vyhodnocuje ako priemerný evidenčný
počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok. Ako sa tento počet určí,
ak zamestnávateľ vedie evidenčný počet zamestnancov za štvrťročné obdobie,
a za rok 2023 išlo o tieto evidenčné stavy: 1. štvrťrok: 54,5; 2.
štvrťrok: 54,0;
3. štvrťrok: 51,7; 4. štvrťrok: 34,7?
Priemerný evidenčný počet zamestnancov sa určí podľa metodiky uvedenej v štatistickom výkaze „Práca/A 2-04“ na príslušný rok. Ak zamestnávateľ eviduje priemerný evidenčný počet zamestnancov za štvrťročné obdobie, celkový počet zamestnancov za rok vypočíta sa ako aritmetický priemer počtu zamestnancov za jednotlivé štvrťroky. Podľa metodiky sa výsledná hodnota zaokrúhli na jedno desatinné miesto. V tomto prípade zamestnávateľ postupuje takto: [(54,5 + 54 + 51,7 + 34,7) / 4 ] = 48,725 ≈ 48,7.
Nakoľko u zamestnávateľa bol priemerný evidenčný počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok 2023 vo výške 48,7, zamestnávateľovi povinnosť poskytovať príspevok na rekreáciu v nasledujúcom kalendárnom roku 2024 nevzniká.
Právny nárok na poskytnutie príspevku vzniká zamestnancovi, ktorý vykonáva u zamestnávateľa zárobkovú činnosť len na základe pracovného pomeru a pracovný pomer trvá nepretržite najmenej 24 mesiacov. Zamestnanec má nárok na rekreačný príspevok aj v prípade, ak by u jedného zamestnávateľa pracovné zmluvy na seba nadväzovali a nie je medzi nimi prestávka ani jeden deň. Príspevok na rekreáciu sa medzi zamestnávateľmi neprenáša – osobitnou situáciou je len prevod podniku zamestnávateľa (prechod práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov), kedy sa pracovné pomery u preberajúceho a doterajšieho zamestnávateľa sčítavajú.
Podmienky a pravidlá, za akých je zamestnávateľ povinný poskytnúť rekreačný príspevok, sú ustanovené v § 152a ZP. Základnou podmienkou je, že zamestnanec musí o rekreačný príspevok zamestnávateľa požiadať. Zamestnanec je zároveň povinný preukázať oprávnenosť výdavkov a to predložením účtovných dokladov, ktorých súčasťou musí byť označenie zamestnanca.
Z dôvodu jednoznačnosti je vhodné postup pri poskytovaní rekreačného príspevku a spôsob preukazovania výdavkov na rekreáciu upraviť v internom predpise zamestnávateľa, a s jeho obsahom oboznámiť zamestnanca; súčasťou interného predpisu by mal byť aj predpísaný vzor žiadosti o poskytnutie príspevku na rekreáciu.
V internom predpise je možné špecifikovať, aké doklady je zamestnanec povinný predložiť zamestnávateľovi (napr. faktúra, doklad o úhrade – výpis z účtu, doklad z ERP), ďalej upraviť aj akým spôsobom zamestnanec preukáže oprávnenosť výdavkov, ak sa napr. na rekreácii s ním zúčastnili aj iné osoby. Účtovné doklady, ktoré musia znieť na meno zamestnanca, je zamestnávateľ povinný uschovať na účtovné a daňové účely podľa osobitných právnych predpisov (podľa zákona o účtovníctve) najmenej 10 rokov.
Splnenie podmienok na poskytnutie príspevku na rekreáciu sa posudzuje ku dňu začatia rekreácie a patria k nim:
Zamestnanec si môže uplatniť nárok na príspevok na rekreáciu počas kalendárneho roka aj viackrát. Nemusí ísť pritom o jeden rekreačný pobyt, ale môže ísť aj o viacero rekreačných pobytov.
Úhrnná výška príspevku za rok je však limitovaná.
Príklad 2
Majú nárok na príspevok na rekreáciu aj zamestnanci vykonávajúci prácu na dohodu o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, a zamestnanci, ktorí majú so zamestnávateľom uzatvorenú pracovnú zmluvu, ale toho času čerpajú materskú, otcovskú alebo rodičovskú dovolenku?
Osoby, ktoré sú na materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenke majú nárok na príspevok na rekreáciu, ale zamestnanci vykonávajúci prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru nemajú nárok na príspevok na rekreáciu.
Príklad 3
Má zamestnanec povinnosť predložiť pri žiadosti o príspevok na rekreáciu zamestnávateľovi originál alebo kópiu účtovného dokladu?
Zamestnanec k žiadosti o príspevok na rekreáciu predloží kópiu účtovného dokladu. Ak zamestnávateľ požaduje predloženie originálu/ov dokladu/ov, zamestnanec má povinnosť predložiť ich len k nahliadnutiu.
Príklad 4
Má zamestnanec nárok na preplatenie rekreačného poukazu, ak je na doklade uvedená kúpeľná liečba – skupiny B?
Zamestnávateľ môže uhradiť zamestnancovi príspevok na rekreáciu, ktorú si zamestnanec dobrovoľne vyberie a sám si určuje obsahovú náplň odpočinku. Ak ide o liečebný pobyt, ktorý bol schválený zdravotnou poisťovňou, a počas ktorého je zamestnanec povinný dodržiavať liečebný režim, nejde o rekreáciu – a preto zamestnancovi nárok na príspevok na rekreáciu nevzniká. To znamená, že nárok na príspevok na rekreáciu vzniká zamestnancovi len v tom prípade, ak zamestnanec využíva služby kúpeľov s odporúčanými procedúrami lekára v rámci svojej dovolenky, teda ak mu nebola kúpeľná starostlivosť nariadená lekárom, alebo nebola schválená zdravotnou poisťovňou (Stanovisko FR SR vydané dňa 12. 9. 2019).
Príklad 5
Podľa § 152a ods. 6 ZP zamestnanec preukáže zamestnávateľovi oprávnené výdavky na rekreáciu najneskôr do 30 dní odo dňa skončenia rekreácie predložením účtovných dokladov, ktorých súčasťou musí byť označenie zamestnanca. Ak zamestnanec nedodrží 30-dňovú lehotu, bude možné uznať u zamestnávateľa za daňový výdavok oneskorene predložené doklady?
Pre daňové účely zmeškanie tejto lehoty nemožno považovať za porušenie podmienok a zamestnávateľ zahrnie oneskorene predložený doklad zamestnancom (po splnení ostatných podmienok ustanovených v § 152a ZP) do daňových výdavkov v nadväznosti na § 19 ods. 2 písm. c) bod 5 zákona o dani z príjmov.
Príspevok na rekreáciu sa poskytuje najviac v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 € za kalendárny rok. To znamená, že minimálny príspevok na rekreáciu je 55 % oprávnených výdavkov a maximálny príspevok na rekreáciu je zákonom pevne stanovená suma 275 €. U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, sa najvyššia suma príspevku na rekreáciu za kalendárny rok zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času. Z uvedeného vyplýva, že maximálna suma príspevku zamestnávateľa na rekreáciu 275 € sa uplatní len u zamestnancov, ktorí pracujú u zamestnávateľa na ustanovený týždenný pracovný čas (pracujú na „plný úväzok“). U zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas (pracuje na „skrátený úväzok“), sa maximálna suma príspevku na rekreáciu zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času.
Za oprávnené výdavky zamestnanca sa na účely vyplatenia príspevku na rekreáciu považujú preukázané výdavky zamestnanca na služby cestovného ruchu spojené s ubytovaním najmenej na dve prenocovania na území SR, ďalej aj preukázané výdavky zamestnanca na:
Zákonník práce stanovuje, že má ísť o ubytovanie najmenej na dve prenocovania, ale nie je tam väzba na jedno ubytovacie zariadenie. To znamená, že nárok na poskytnutie rekreačného príspevku vzniká nielen v prípade, ak ide najmenej o dve za sebou idúce prenocovania v tom istom ubytovacom zariadení, ale aj v takom prípade, ak ide o najmenej dve za sebou idúce prenocovania v dvoch rôznych ubytovacích zariadeniach na území SR.
Pod pojmom „prenocovanie“ sa podľa zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov rozumie prenocovanie fyzickej osoby v zariadení prevádzkovanom ekonomickým subjektom poskytujúcim služby prechodného ubytovania, za ktoré odviedol obci miestnu daň za ubytovanie. V zmysle usmernenia FR SR zariadenie musí prevádzkovať subjekt, ktorý má príslušné živnostenské oprávnenie (oprávnenie na poskytovanie služieb prechodného ubytovania). Ak má zamestnávateľ pochybnosť, či ide o ubytovacie zariadenie, je možné preveriť charakter ubytovacieho zariadenia podľa vyhlášky MH SR č. 277/2008 Z. z., v ktorej sa ustanovujú klasifikačné znaky pre ubytovacie zariadenia (napr. hotel, horský hotel, motel, botel, penzión, turistická ubytovňa).
Ustanovený pracovný čas na pracovisku |
Plný pracovný čas |
Kratší pracovný čas |
|||
35 h |
30 h |
25 h |
20 h |
||
40 h |
275 € |
240,63 € |
206,25 € |
171,88 € |
137,50 € |
37,5 h |
275 € |
256,67 € |
220,00 € |
183,34 € |
146,67 € |
Za oprávnené výdavky zamestnanca sa na účely vyplatenia príspevku na rekreáciu považujú nielen výdavky na ubytovanie, ale aj stravovacie služby, služby cestovných kancelárií a cestovných agentúr, sprievodcovské služby, prepravné služby (cestná, železničná, letecká doprava, doprava po vode, lanovky a vleky), informačné služby, športovo – rekreačné služby, kúpeľné a zdravotné služby, wellness služby, služby cestovného poistenia. Podmienkou je, aby tieto výdavky na rekreácii súviseli s ubytovaním najmenej na 2 prenocovania a že všetky tieto služby musia byť uvedené na účtovnom doklade vystavenom ubytovacím zariadením na meno daného zamestnanca.
Oprávnenými výdavkami na rekreáciu sú nielen preukázané výdavky na zamestnanca, ale aj na iné osoby, ktoré sa na rekreácii zúčastňujú spolu so zamestnancom; ide o tieto osoby:
Príklad 6
Zamestnanec predložil faktúru z rekreácie, ktorú celú uhradil, pričom suma je aj za osoby, ktoré nežijú so zamestnancom v spoločnej domácnosti (ďalšie 2 manželské páry). Môže zamestnávateľ vypočítať a poskytnúť oprávnený výdavok na rekreáciu svojmu zamestnancovi v pomernej výške vypočítanej z celkovej sumy uvedenej na faktúre?
Ak z dokladu, na ktorom sú uvedené osoby, ktoré sa spolu so zamestnancom zúčastnili pobytu, vie zamestnávateľ jednoznačne vyčísliť oprávnené výdavky pripadajúce na osobu zamestnanca a oprávnených osôb, a súčasne sú splnené všetky ostatné podmienky ustanovené v § 152a ZP, je možné zamestnancovi poskytnúť príspevok z pomernej časti oprávnených výdavkov pripadajúcich na zamestnanca a oprávnené osoby. Základnými informáciami pre poskytnutie príspevku na rekreáciu sú identifikácia poskytovateľa rekreačného pobytu na jednej strane a na druhej identifikačné údaje zamestnanca, pre ktorého je doklad vystavený. Súčasťou dokladu je aj uvedenie osôb, ktoré spolu so zamestnancom sa zúčastnili rekreačného pobytu, aby zamestnávateľ mohol posúdiť či je nárok na preplatenie v súlade so Zákonníkom práce.
Upozornenie!
Na rokovanie NR SR bol predložený návrh novely Zákonníka práce, na základe ktorej sa od 1. 1. 2025 navrhuje rozšírenie foriem uplatňovania rekreačného príspevku. Zamestnanec bude môcť „preniesť“ svoj nárok na rekreačný príspevok alebo nárok na rekreačný poukaz na svojho rodiča. Uvedené vyplýva z navrhovaného ustanovenia § § 152a ods. 4 ZP: „Oprávnenými výdavkami podľa odseku 1 sú aj preukázané výdavky zamestnanca alebo rodiča zamestnanca podľa odseku 4 na manžela zamestnanca alebo manžela rodiča zamestnanca, dieťa zamestnanca, dieťa zverené zamestnancovi do náhradnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu alebo dieťa zverené zamestnancovi do starostlivosti pred rozhodnutím súdu o osvojení a inú osobu žijúcu so zamestnancom v spoločnej domácnosti, ktorí sa so zamestnancom alebo rodičom zamestnanca zúčastňujú na rekreácii.“
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 8/2024, ktorý práve vychádza.
SEZÓNNE ZAMESTNÁVANIE CUDZINCOV
U niektorých zamestnávateľov nastávajú v priebehu kalendárneho roka situácie, kedy potrebujú prechodne zamestnať väčší počet zamestnancov, ako je u nich obvyklé. Ide o rôzne nárazové práce, ktoré prevažne súvisia s ročným obdobím. Sú to tzv. sezónne práce, najmä letné a zimné, ako napr. práce v poľnohospodárstve, stavebníctve alebo práce súvisiace s letnou a zimnou turistickou sezónou.
Sezónne zamestnanie definuje zákon o službách zamestnanosti (zákon č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov) ako činnosť, ktorej vykonávanie nepresahuje 180 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a je viazané na určité obdobie roka opakujúcou sa udalosťou alebo opakujúcim sa sledom udalostí spojených so sezónnymi podmienkami, počas ktorých sa vyžaduje podstatne vyšší objem práce. Zoznam odvetví sezónnych zamestnaní je ustanovený vyhláškou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 190/2017 Z. z., v zmysle ktorej môže byť sezónne zamestnávanie vykonávané v odvetviach poľnohospodárstvo, lesníctvo a rybolov, priemyselná výroba, stavebníctvo, ubytovacie a stravovacie služby. Sezónne zamestnanie samozrejme nie je určené výlučne pre cudzincov, avšak veľmi často dochádza k ich zamestnávaniu sezónnymi prácami.
Cudzincom je každý, kto nie je občanom Slovenskej republiky. V rámci zamestnávania cudzincov sú podstatné rozdiely medzi zamestnávaním občanov Európskej únie, resp. Európskeho hospodárskeho priestoru a zamestnávaním štátnych príslušníkov tretích krajín.
Občania Európskej únie, resp. Európskeho hospodárskeho priestoru majú v prístupe k zamestnaniu na území SR rovnaké práva ako občania Slovenskej republiky. To znamená, že nepotrebujú povolenie na zamestnanie a môžu sa zamestnať rovnako ako občania SR formou pracovného pomeru alebo dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Zamestnávateľ je len povinný písomne informovať úrad práce o nástupe do zamestnania a o skončení zamestnania občana členského štátu Európskej únie najneskôr do 7 pracovných dní od nástupu do zamestnania a následne najneskôr do 7 pracovných dní od skončenia zamestnania. Iná je situácia pri zamestnávaní štátnych príslušníkov tretích krajín, a to aj pri sezónnom zamestnávaní.
Štátny príslušníci tretích krajín (týmto pojmom označujeme každého, kto nie je štátnym občanom SR ani občanom EÚ a tiež osobu bez štátnej príslušnosti) môžu vykonávať sezónne práce na území Slovenskej republiky zmysle zákona o službách zamestnanosti a zákona o pobyte cudzincov (zákon č. 404/2011 Z. z. v znení neskorších predpisov) v dvoch režimoch.
Prvý režim sa vzťahuje na sezónnych zamestnancov, ktorí sa budú zdržiavať a pracovať na území SR po dobu kratšiu ako 90 dní, a to na základe povolenia na zamestnanie alebo povolenia na zamestnanie a schengenského víza. Rozdielny postup sa uplatňuje podľa toho, či štátny príslušník tretej krajiny potrebuje na vstup na naše územie schengenské vízum alebo nepotrebuje.
Ak štátny príslušník tretej krajiny nepodlieha vízovej povinnosti (zoznam krajín je dostupný na webovej stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR), môže vykonávať sezónne zamestnanie po získaní povolenia na zamestnanie, ktoré udeľuje miestne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na základe žiadosti. K žiadosti je nutné v zmysle zákona priložiť pracovnú zmluvu alebo prísľub zamestnávateľa, ktorý musí obsahovať všetky podstatné náležitosti pracovnej zmluvy, t.j. druh práce, miesto výkonu práce, deň nástupu do práce a mzdové podmienky, úradne overený a úradne preložený doklad do slovenského jazyka o najvyššom dosiahnutom vzdelaní, doklad preukazujúci zabezpečené ubytovanie počas obdobia trvania zamestnania a doklad preukazujúci zabezpečené zdravotné poistenie počas pobytu.
V prípade podania žiadosti zamestnávateľom, ďalšími prílohami musia byť tiež písomný súhlas so žiadosťou obsahujúci overený podpis štátneho príslušníka tretej krajiny, potvrdenie, že zamestnávateľ nie je v konkurze, likvidácii alebo nútenej správe a potvrdenie, že nemá evidované neuspokojené nároky zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru. Na udelenie povolenia na zamestnanie je zároveň nutné, aby zamestnávateľ spĺňal zákonné podmienky sezónneho zamestnávania cudzincov. Povolenie môže byť vydané maximálne na dobu 90 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.
Pri splnení všetkých stanovených podmienok úrad práce udelí povolenie na sezónne zamestnanie do 20 pracovných dní a ak už štátnemu príslušníkovi tretej krajiny bolo v posledných piatich rokoch pred podaním žiadosti udelené povolenie na sezónne zamestnanie do 10 pracovných dní odo dňa podania úplnej žiadosti.
Ak štátny príslušník tretej krajiny podlieha vízovej povinnosti, môže vykonávať sezónne zamestnanie až po získaní povolenia na zamestnanie a po získaní schengenského víza na účely sezónneho zamestnania. Povolenie na zamestnanie je prvým krokom a štátny príslušník tretej krajiny podliehajúci vízovej povinnosti ho má právo získať rovnakým spôsobom ako štátny príslušník tretej krajiny, u ktorého sa vízum nevyžaduje. Druhým krokom je získanie schengenského víza. Štátny príslušník tretej krajiny, ktorý žiada o udelenie schengenského víza na účely sezónneho zamestnania je povinný predložiť pracovnú zmluvu alebo písomný prísľub zamestnávateľa na prijatie do zamestnania obsahujúci náležitosti pracovnej zmluvy, povolenie na zamestnanie, doklad preukazujúci zdravotné poistenie a doklad preukazujúci ubytovanie. Žiadosť sa podáva na zastupiteľskom úrade (t.j. Diplomatická misia alebo konzulárny úrad SR v zahraničí), ktorý posúdi na základe predložených dokladov, či osoba žiadajúca o schengenské vízum na účely sezónneho zamestnania nebude počas pobytu na území SR odkázaná na systém pomoci v hmotnej núdzi. Zastupiteľský úrad pritom môže udeliť schengenské vízum len po predchádzajúcom súhlasnom stanovisku Ministerstva vnútra SR. Z uvedeného však existuje výnimka a Ministerstvo vnútra SR a Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR sa môžu dohodnúť, v ktorých prípadoch môže zastupiteľský úrad udeliť schengenské vízum aj bez uvedeného stanoviska. V prípade, ak sa žiadosti vyhovie, rozhodnutie sa nevydáva, ale vydá sa len vízová nálepka.
Druhý režim sa vzťahuje na sezónnych zamestnancov, ktorí sa budú zdržiavať a pracovať na území SR po dobu dlhšiu ako 90 dní, a to na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a prechodného pobytu za účelom sezónneho zamestnania.
Potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta s vyjadrením súhlasu alebo nesúhlasu s jeho obsadením vydá úrad práce, sociálnych vecí a rodiny na žiadosť útvaru Policajného zboru. V prípade sezónneho zamestnania je podmienkou na vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením, že zamestnávateľ, ktorý má záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, má splnené daňové povinnosti podľa zákona o dani z príjmov, má splnené povinnosti odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, nie je v konkurze, likvidácii alebo nútenej správe, neporučil zákaz nelegálneho zamestnania v období piatich rokov pred podaním žiadosti a nemal uloženú pokutu podľa zákona o inšpekcii práce za porušenie pracovných podmienok. Zároveň je nutné, aby pracovná zmluva alebo prísľub zamestnávateľa boli v súlade so zákonom. Potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením, je možné vydať na obdobie, počas ktorého by malo zamestnanie trvať, najviac však na 180 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.
Vykonávanie sezónneho zamestnania dlhšie ako 90 dní je možné iba na základe prechodného pobytu za účelom sezónneho zamestnania. Štátny príslušník tretej krajiny, ktorý plánuje vykonávať sezónne zamestnanie dlhšie ako 90 dní, môže buď najskôr podať žiadosť o prechodný pobyt za účelom sezónneho zamestnania a sezónne zamestnanie začne vykonávať až po udelení pobytu, alebo môže počas prvých 90 dní vykonávať sezónne zamestnanie na základe povolenia na zamestnanie (v prípade potreby tiež víza) a počas ďalších 90 dní na základe prechodného pobytu za účelom zamestnania.
Alebo je možné situáciu obrátiť, a teda štátny príslušník tretej krajiny, ktorý na územie SR vstúpil s pôvodným úmyslom vykonávať sezónne zamestnanie len v rámci krátkodobého režimu do 90 dní na základe povolenia na zamestnanie, má možnosť požiadať o udelenie prechodného pobytu na účel sezónneho zamestnania a predĺžiť tak svoj pobyt na území SR. To znamená, že je ustanovená možnosť prepojenia oboch režimov.
Žiadosť o udelenie prechodného pobytu môže podať štátny príslušník tretej krajiny osobne v zahraničí na zastupiteľskom úrade akreditovanom pre štát, ktorý mu vydal cestovný doklad alebo v ktorom má bydlisko. Žiadosť o udelenie prechodného pobytu môže štátny príslušník tretej krajiny podať tiež osobne na policajnom útvare, a to za predpokladu, ak sa na území SR zdržiava oprávnene. V tomto prípade platí, že jeho pobyt sa považuje za oprávnený až do rozhodnutia o žiadosti.
Zastupiteľský úrad, ktorý žiadosť prijal, vykoná so žiadateľom o udelenie prechodného pobytu osobný pohovor za účelom predbežného posúdenia žiadosti. Následne zastupiteľský úrad zašle policajnému útvaru spolu so záznamom aj stanovisko k udeleniu prechodného pobytu. V stanovisku uvedie, či odporúča alebo neodporúča udelenie prechodného pobytu s uvedením konkrétnych dôvodov.
V prípade udelenia prechodného pobytu policajný útvar písomné rozhodnutie nevydáva a žiadateľovi len zašle písomné oznámenie, že mu bol prechodný pobyt udelený s uvedením dátumu udelenia prechodného pobytu a dátumu skončenia platnosti prechodného pobytu. Zároveň policajný útvar zašle oznámenie o udelení pobytu aj príslušnému zastupiteľskému úradu podľa miesta trvalého pobytu žiadateľa, samosprávnemu kraju a obci podľa miesta prechodného pobytu a tiež zamestnávateľovi.
Prechodný pobyt na účely sezónneho zamestnania môže byť štátnemu príslušníkovi tretej krajiny udelený maximálne na 180 dní počas dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov. Ak by bola platnosť cestovného dokladu štátneho príslušníka tretej krajiny kratšia ako 180 dní, prechodný pobyt môže byť udelený najviac na obdobie platnosti cestovného dokladu. Do týchto 180 dní sa započítava aj obdobie, počas ktorého štátny príslušník tretej krajiny vykonával sezónne zamestnanie na základe povolenia na zamestnanie. To znamená, že štátny príslušník tretej krajiny môže vykonávať na našom území sezónne zamestnanie celkovo maximálne 180 dní počas dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacov. Nie je možné, aby vykonával sezónne zamestnanie počas 90 dní na základe povolenia na zamestnanie a následne ešte ďalších 180 dní na základe prechodného pobytu.
Súčasťou udeleného povolenia na sezónne zamestnanie sú aj informácie o právach a povinnostiach zamestnanca vyplývajúcich zo sezónneho zamestnania v slovenskom a anglickom jazyku v súlade so smernicou EP a Rady 2014/36/EU o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci.
Štátny príslušník tretej krajiny, ktorého meno je uvedené na povolení na sezónne zamestnanie, môže vykonávať len to konkrétne sezónne zamestnanie, len na to konkrétne obdobie a len u toho konkrétneho zamestnávateľa, stanovenom na tomto povolení na zamestnanie.
Sezónni zamestnanci majú nárok na rovnaké zaobchádzanie ako občania SR alebo EÚ pokiaľ ide o podmienky zamestnávania v zmysle Zákonníka práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov).
K podmienkam zamestnávania patrí napr.
- dodržanie minimálneho veku pri nástupe do zamestnania
- dodržanie pracovných podmienok
- nárok na mzdu najmenej vo výške minimálnej mzdy
- dodržiavanie ustanovení o pracovnom čase
- nárok na dovolenku a odpočinok
- dodržiavanie ustanovení o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
- sloboda združovania a členstva v organizácii zastupujúcej zamestnancov vrátane práva na vyjednávanie a uzatváranie kolektívnych dohôd.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 8/2024, ktorý práve vychádza.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
9. 5. – štvrtok |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2024, pričom sa použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na Soc.poist. |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
31. 5. – piatok |
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2024 |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v apríli 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie oznámenia o príjmoch za rok 2023: dividendy za roky 2011 a 2012, dividendy za roky 2013 až 2016 od právnickej osoby so sídlom mimo územia Slovenskej republiky a dividendy od zaniknutej právnickej osoby so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá ich v roku 2023 zdravotnej poisťovni nevykázala |
Príjemca dividend § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zam. a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v apríli 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ -§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 11-12/2024 (V/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2024 (V/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2024 (V/2024)
1000 riešení 2/2024 (V/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
11. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
12. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
13. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
14. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)
15. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
16. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
17. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
18. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
19. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
20. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
21. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
22. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
23. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
Poradca (Poradca), č. 1/2025 (V/2024)
Stavebný zákon a územné plánovanie 2024 (III/2024)
(vlastníctvo bytov a nebytových priestorov)
Trestný zákon a Trestný poriadok 2024 (III/2024)
1. TRESTNÉ PRÁVO:
2. SPRÁVNE PRÁVO
· ZÁKON č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
· ZÁKON č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
· VYHLÁŠKA č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023