|
č. 9/2023 |
15.05.2023 |
|
Vážení čitatelia! Môže si podnikateľ v jeden deň uplatniť ako daňový výdavok cestovné náhrady vo forme stravného a aj výdavky na stravovanie? Odpovede nielen na túto otázku nájdete v rubrike Téma čísla, kde je uverejnený príspevok Pracovná cesta podnikateľa a viac k problematike už čítajte v mesačníku PaM 5/2023. Ako správne postupovať pri cestovných náhradách u zamestnanca pracujúceho z domácnosti? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Domácka práca a cestovné náhrady a viac je už uverejnené v mesačníku PaM 6-7/2023. Aký je obsah aktuálnych tematických balíčkov? Mzdovým účtovníčkam, Služby zamestnanosti, Samosprávam a obciam, Trestné právo, Optimalizácia dane 2023, Účtujeme po novom, Obchodovanie po novele, Zamestnávanie - Vzory zmlúv. V mesačníkoch č. 8, ktoré vyjdú v júni, nájdete faktúru na predplatné DUO a PaM ročník 2024. Nezabudnite si predplatiť mesačníky DUO a PaM ročník 2024, čaká na Vás kvalitná odborná literatúra na aktuálne témy a mnohé predplatiteľské výhody. V prípade otázok neváhajte kontaktovať zákaznický servis. Ďakujeme Vám za Vašu priazeň a tešíme sa na skoré stretnutie.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM
Mzdová prax prináša množstvo odborných otázok, ktoré potrebujú správne riešenia. Ako správne postupovať pri zdanení príjmov zamestnancov, zdanení nepeňažných príjmov, ako použiť rôzne sadzby dane a aký je správny postup pri uplatnení nezdaniteľných častí základu dane? Aké sú podmienky a postup na priznanie oboch daňových bonusov – na dieťa a na bankové úroky? Aké sú všetky povinnosti zamestnávateľa voči finančnej správe? Odpovede Vám dajú naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Príručka mzdovej účtovníčky – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
2. Poradca 12/2023 – Zákon o zdravotnom poistení s komentárom – komentár /A5, str. 304/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str. 312/
2. SLUŽBY ZAMESTNANOSTI
Služby zamestnanosti predstavujú systém inštitúcií a nástrojov podpory a pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných miest a uplatňovaní aktívnych opatrení na trhu práce. Zákon o službách zamestnanosti upravuje poskytovanie informácií a služieb, poskytovanie finančných príspevkov na uľahčenie vstupu na trh práce svojim klientom. Podporuje tiež tvorbu a udržanie pracovných miest v odvetviach činností, ktoré je na trhu práce potrebné vytvoriť alebo udržať. Aké zmeny nastali v zákone o službách zamestnanosti? Odpovede nielen na túto otázku nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 13/2023 – Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/
2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str. 128/
3. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
4. PaM 5/2023 – Nevyčerpaná dovolenka z minulých rokov – príspevok /A4, str. 80/
3. SAMOSPRÁVAM A OBCIAM
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Obci pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy. Aké sú aktuálne povinnosti samospráv a obcí týkajúce sa pozemkov, miestnych daní, škôl, verejných prác, majetku obce, obecnej polície, nájmu a podnájmu nebytových priestorov? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC …
1. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
2. Poradca 2/2023 – Zákon o miestnych daniach s komentárom – komentár /A5, str. 272/
3. Zákony VB/2023 – Obce a mestá … - úplné znenia zákonov /A5, str. 784//
4. Školský zákon s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
4. OPTIMALIZÁCIA DANE 2023
Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Ako optimalizovať základ dane včas a bez stresu? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
3. Zákony IA/2023 – Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – účtovné – príspevok /A5, str. 312/
5. ÚČTUJEME PO NOVOM
Ako správne postupovať po ostatných novelách v oblasti účtovníctva pre JÚ a PÚ? V našich publikáciách nájdete aktuálne informácie ohľadom účtovnej osnovy, účtovnej závierky, účtovania rozpočtových a neziskových organizácií, účtovania v mikro, malých a veľkých účtovných jednotkách. Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, živnostníkom, audítorom ...
1. Jednoduché účtovníctvo – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o cestovných náhradách ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. DUO 3-4/2023 – Zákon o účtovníctve – zmeny – príspevok /A5, str. 112/
4. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
PRACOVNÁ CESTA PODNIKATEĽA Pojem „pracovná cesta podnikateľa“ nie je definovaná v žiadnom právnom predpise. V princípe sa tak v aplikačnej podnikateľskej praxi označuje činnosť podnikateľa vykonávaná v inom mieste ako je miesto pravidelného výkonu práce. Môže si podnikateľ v jeden deň uplatniť ako daňový výdavok cestovné náhrady vo forme stravného a aj výdavky na stravovanie?
V prípadoch, keď je vzhľadom na charakter vykonávanej podnikateľskej činnosti obtiažne vymedziť miesto pravidelného vykonávania činnosti, je možné za miesto pravidelného vykonávania činnosti považovať miesto podnikania uvedené v oprávnení na výkon podnikateľskej činnosti, a to aj v takom prípade, ak je ako miesto podnikania v oprávnení uvedené trvalé bydlisko.
V súvislosti s uvedenou problematikou je úvodom vhodné uviesť, že od 1. septembra 2022 je stanovená Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 282/2022 Z. z. suma základnej náhrady za jeden km jazdy pre osobné cestné motorové vozidlá vo výške 0,227 eura.
Výška stravného je stanovená Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 432/2022 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2023 nasledovne: - časové pásmo 5 až 12 hodín - 6,80 eura, - časové pásmo nad 12 do 18 hodín - 10,10 eura, - časové pásmo nad 18 hodín - 15,30 eura.
Daňovými výdavkami, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov sú v zmysle § 19 ods. 2 písm. e) tohto právneho predpisu výdavky (náklady) daňovníka s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti vynaložené v súvislosti s činnosťou vykonávanou v inom mieste, ako je miesto, v ktorom činnosť pravidelne vykonáva, najviac vo výške, aká je ustanovená pre zamestnancov podľa zákona o cestovných náhradách, a to na stravovanie okrem výdavku na stravu, ktorá bola poskytnutá ako nepeňažné plnenie držiteľom [viď § 9 ods. 2 písm. y) zákona o dani z príjmov] poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, ubytovanie, cestovné dopravnými prostriedkami a nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste. Do daňových výdavkov si daňovník nemôže zahrnúť vreckové.
V uvedenej súvislosti je nutné upozorniť, že podnikateľ si nemôže v jeden deň uplatniť ako daňový výdavok cestovné náhrady vo forme stravného a aj výdavky na stravovanie podľa § 19 ods. 2 písm. p) zákona o dani z príjmov.
Príklad 1 Podnikateľ s miestom podnikania v Žiline vykonal v marci tuzemskú pracovnú cestu za svojim dodávateľom do Košíc. Pracovná cesta trvala 10 hodín. V akej výške si môže podnikateľ uplatniť diéty do daňových výdavkov? Výška stravného je stanovená Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR č. 432/2022 Z. z. pre časové pásmo 5 až 12 hodín – 6,80 eura. Podnikateľ si teda za spomínanú pracovnú cestu môže do daňových výdavkov uplatniť stravné v sume 6,80 eur.
Príklad 2 Živnostník používal počas roku 2022 na pracovné cesty vlastné osobné motorové vozidlo nezaradené do obchodného majetku, pričom nezaplatil v roku 2023 daň z motorových vozidiel za toto vozidlo za rok 2022. Pri daňovej kontrole za rok 2022 mu boli tieto náklady (cestovné náhrady) vylúčené z daňových výdavkov. Bol postup pracovníkov správy daní správny? Predovšetkým je potrebné skonštatovať, že uplatňovanie cestovných náhrad, ako aj výdavkov na cestovanie pri používaní vlastného osobného motorového vozidla nezaradeného do obchodného majetku zákon o dani z príjmov a ani iný žiadny právny predpis nepodmieňuje zaplatením dane z motorových vozidiel. Z tohto dôvodu výdavky na cestovné náhrady živnostníka mohli byť daňovo uplatniteľné za rok 2022. Pri nesplnení si povinnosti podania daňového priznania k dani z motorových vozidiel a zaplatenia tejto dane by mala byť daňovníkovi zo strany správcu dane vyrubená sankcia. To znamená, že v zdaňovacom období 2022 si uplatniť cestovné náhrady za používanie tohto motorového vozidla mohol, napriek skutočnosti, že nemal zaplatenú daň z motorových vozidiel.
Príklad 3 Podnikateľka bola na zahraničnej pracovnej ceste v Rakúsku. V akej sume vznikne podnikateľke nárok na stravné a vreckové? Zákon o dani z príjmov umožňuje podnikateľke uplatniť si výdavky pri zahraničnej ceste na cestovanie, stravovanie, ubytovanie a iné nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v Rakúsku (napr. poplatok za parkovanie vozidla). Výdavky na ubytovanie a iné nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v Rakúsku je však povinná preukázať riadnym účtovným dokladom. Výdavky na stravovanie si môže uplatniť do sumy základnej sadzby stravného stanoveného pre Rakúsko, a to najviac 45 eur za deň. Nárok na vreckové podnikateľke nevzniká.
Príklad 4 Domnievame sa, že vreckové pri zahraničnej pracovnej ceste pre podnikateľa, t. j. živnostníka – SZČO je daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov. V § 14 zákona o cestovných náhradách sa síce píše iba o zamestnancovi, ale SZČO je v zákone na tej iste úrovni ako zamestnanec. Je uvedené tvrdenie správne? Z pohľadu zamestnávateľa sa daňové uplatnenie cestovných náhrad rieši v kontexte s ustanovením § 19 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov – t. z. daňovým výdavkom do výšky, na ktorú vzniká nárok podľa osobitných predpisov (napr. podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov), a vreckové pri zahraničnej pracovnej ceste poskytované podľa § 14 zákona o cestovných náhradách. SZČO (daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) však daňovú uplatniteľnosť výdavkov (nákladov) vynaložených v súvislosti s činnosťou vykonávanou v inom mieste, ako je miesto, v ktorom činnosť pravidelne vykonáva posudzuje podľa iného ustanovenia – a to v zmysle § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov. Vychádzajúc z jeho znenia môže síce do daňových výdavkov uplatniť tieto výdavky najviac vo výške, aká je ustanovená pre zamestnancov podľa zákona o cestovných náhradách. Avšak ďalej v tomto ustanovení je taxatívny výpočet výdavkov, ktoré takýmto spôsobom môže uplatniť – a to konkrétne na stravovanie, ubytovanie, cestovné dopravnými prostriedkami a nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste. Vreckové v rámci ustanovenia § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov spomenuté nie je, a teda do daňových výdavkov si daňovník (podnikateľ, resp. SZČO) vreckové zahrnúť nemôže.
V prípade, ak daňovník na cestovanie využije vlastné osobné motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku, uplatní výdavky (náklady) 1. do výšky náhrady za spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, a len, ak nebolo zahrnuté do obchodného majetku v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach u tohto daňovníka, uplatní aj výdavky (náklady) do výšky základnej náhrady za každý jeden km jazdy podľa zákona o cestovných náhradách, alebo 2. vo forme paušálnych výdavkov do výšky 50 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne.
Príklad 5 Podnikateľ X vykonal v marci 2023 pracovnú cestu zo Žiliny do Serede. Na cestovanie využil vlastné osobné motorové vozidlo, ktoré mal v rokoch 2014 až 2019 zaradené do obchodného majetku a toto vozidlo v novembri 2019 vyradil z obchodného majetku. Spotreba PHL je podľa osvedčenia o evidencii vozidla 6,5 l/100 km. Na pracovnej ceste prešiel celkom 400 km. Podľa dokladu o nákupe PHL zaplatil za 1 liter benzínu 1,45 eura. Vzniká mu nárok na uplatnenie základnej náhrady za každý jeden km jazdy v roku 2023? Ak sa podnikateľ rozhodol uplatňovať skutočné preukázateľné výdavky na cestovanie, potom do daňových výdavkov si môže zahrnúť výdavky na spotrebované PHL vo výške 37,70 € vypočítaných nasledovne: (400 × 6,5): 100 × 1,45 = 26 × 1,45 = 37,70 eur. Z dôvodu, že podnikateľ využil na cestovanie motorové vozidlo, ktoré mal v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach zaradené do obchodného majetku, nárok na uplatnenie základnej náhrady za každý jeden km jazdy v roku 2023 mu nevzniká.
Príklad 6 Ak manželia vykonávajú podnikateľskú činnosť na základe živnostenského oprávnenia, obaja využívajú na pracovné cesty vlastné osobné motorové vozidlo nezaradené do obchodného majetku, ktoré patrí do ich bezpodielového spoluvlastníctva, môže si každý z manželov uplatňovať základnú náhradu za každý jeden kilometer jazdy, ak sa rozhodnú uplatňovať skutočné preukázané výdavky na cestovanie? Pri osobnom motorovom vozidle patriacom do bezpodielového spoluvlastníctva manželov je vlastníkom rovnako manžel, ako aj manželka. To znamená, že obaja manželia (podnikatelia – fyzické osoby) spĺňajú podmienku vlastníctva tohto vozidla, a teda obaja si môžu uplatniť základnú náhradu za každý kilometer jazdy v súvislosti s pracovnou cestou, ak preukazujú skutočné výdavky na cestovanie.
Príklad 7 V akej výške môže pri pracovných cestách uplatniť paušálne výdavky podnikateľ – fyzická osoba, ak používa v súvislosti s podnikaním osobný automobil nezaradený v obchodnom majetku? Ak podnikateľ nevedie evidenciu jázd v súvislosti s podnikaním, môže uplatniť paušálne výdavky na spotrebu PHL do výšky 50 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie. Pri tomto spôsobe preukazovania spotreby PHL je povinný preukázať stav tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia, na základe ktorého zistí počet najazdených kilometrov a je povinný preukázať celkový nákup pohonných látok dokladmi o nákupe. Do daňových výdavkov sa uzná iba tá suma nákupu PHL, ktorá zodpovedá primeranému počtu najazdených kilometrov. Pri uplatňovaní spotreby PHL formou paušálnych výdavkov podnikateľovi nevzniká nárok na uplatnenie základnej náhrady za každý jeden km jazdy. Ak teda napr. podnikateľ najazdí podľa stavu tachometra na začiatku a na konci roka celkom 12 000 km, pohonné hmoty nakúpi podľa bločkov z ERP v celkovej hodnote 1 180 eur, potom si môže zahrnúť do daňových výdavkov v príslušnom zdaňovacom období sumu najviac do 50 % z celkového preukázaného nákupu PHL, t. j. najviac 590 eur.
Ak daňovník na cestovanie využije prenajaté alebo vypožičané motorové vozidlo, výdavky na spotrebu PHL uplatňuje do daňových výdavkov podľa § 19 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov, pričom si môže vybrať jeden z 3 spôsobov uplatňovania daňových výdavkov.
Príklad 8 Môže si do daňových výdavkov uplatniť základnú náhradu za každý jeden kilometer jazdy živnostník, ktorý použil na pracovnú cestu osobné motorové vozidlo vypožičané od svojho brata? Nie, zákon o dani z príjmov takúto možnosť nepripúšťa. Živnostník totiž nepoužil na pracovnej ceste vlastné osobné motorové vozidlo, ale osobné motorové vozidlo vypožičané.
Podmienky odpočítania dane platiteľom DPH sú upravené v § 49 až 51 zákona o DPH. Platiteľ môže odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ s výnimkou podľa § 49 odsekov 3 a 7 zákona o DPH. Ak platiteľ použije prijaté služby a nadobudnutý hmotný majetok iný ako hmotný majetok, ktorý je podľa zákona o dani z príjmov v znení neskorších predpisov odpisovaným majetkom na účely svojho podnikania ako aj na iný účel ako na podnikanie, podľa § 49 ods. 5 zákona o DPH odpočíta daň len v pomere zodpovedajúcom rozsahu použitia na podnikanie k celkovému rozsahu použitia. Z vyššie uvedeného vyplýva, že pri odpočítaní DPH z pohonných hmôt platiteľ DPH postupuje podľa § 49 až 51 zákona o DPH aj v prípade, keď platiteľ DPH nemá osobný automobil zaradený do podnikania.
Platiteľ dane si tak môže odpočítať daň z nakúpených tovarov (napr. z PHM kúpených do vozidla, ktoré nie je zaradené v obchodnom majetku platiteľa, avšak platiteľ ho využíva na svoje podnikanie) v takom rozsahu, v akom použije prijaté tovary (PHM) na účely svojho podnikania ako platiteľ. Na účely odpočítania dane je povinný viesť podrobné záznamy v zmysle § 70 ods. 1 zákona o DPH.
Nárok na odpočítanie DPH vzniká aj z obstaraných služieb počas výkonu pracovnej cesty, pričom nakúpené služby musia byť použité v súvislosti s podnikateľskou činnosťou a prislúchajúce doklady musia obsahovať náležitosti podľa § 74 zákona o DPH.
Postupy účtovania v PÚ neustanovujú presný postup ani konkrétne účty pre prípad účtovania výdavkov súvisiacich s pracovnými cestami podnikateľa – fyzickej osoby. Na zaúčtovanie cestovných náhrad (stravné, náhrady za spotrebované PHL), na ktoré vznikol podnikateľovi nárok podľa zákona o dani z príjmov a zákona o cestovných náhradách, možno použiť účet 512 – Cestovné.
Pri priamych výdavkoch vznikajúcich v súvislosti s pracovnými cestami podnikateľa (napr. na ubytovanie, cestovné dopravnými prostriedkami, taxi, parkovné a ďalšie nevyhnutné výdavky spojené s pracovnou cestou), ktoré nemajú charakter „náhrad“ je vhodné použiť účet 518 – Ostatné služby.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 5/2023.
DOMÁCKA PRÁCA A CESTOVNÉ NÁHRADY Prevažná väčšina zamestnancov vykonávajúcich prácu v pracovných pomeroch založených pracovnou zmluvou pracuje priamo na pracoviskách zamestnávateľa. To však nebráni tomu, aby zamestnávateľ v prípade potreby, vyplývajúcej zo špecifického druhu alebo miesta výkonu práce, uzatvoril pracovný pomer so zamestnancom, ktorý bude prácu vykonávať doma alebo na inom mieste. Potrebuje zamestnávateľ súhlas domáckeho zamestnanca na vyslanie pracovnej cesty? Kedy tento súhlas nepotrebuje?
DOMÁCKA PRÁCA - V prípadoch, keď sa práca, ktorá by mohla byť vykonávaná na pracovisku zamestnávateľa, vykonáva pravidelne v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca, jedná sa o domácku prácu alebo tzv. teleprácu (platí v takom prípade, ak sa práca vykonáva s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku). Potrebné je poznamenať, že za domácnosť zamestnanca sa na uvedené účely považuje dohodnuté miesto výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa. Z definície ustanovenej v § 52 ods.1 Zákonníka práce je tiež zrejmé, že podmienkou domáckej práce a telepráce je aj skutočnosť, že túto prácu musí byť možné vykonávať aj na pracovisku zamestnávateľa. Cieľom tejto podmienky je zamedziť tomu, aby do domáckej práce a telepráce patrili napríklad práce vykonávané v rámci pracovnej cesty, práce vykonávané v priestoroch zákazníkov zamestnávateľa a podobne.
Na výkon domáckej práce alebo telepráce sa vyžaduje dohoda zamestnávateľa so zamestnancom, ktorá musí byť obsiahnutá v rámci pracovnej zmluvy. Je tak zrejmé, že zamestnávateľ nemôže zamestnancovi nariadiť domácku prácu alebo teleprácu, ak s tým zamestnanec nesúhlasí.
V pracovnej zmluve musí byť uvedené miesto výkonu práce, nakoľko je to jedna z jej podstatných náležitostí. V prípade domáckej práce alebo telepráce Zákonník práce umožňuje v pracovnej zmluve dohodnúť, že takáto práca sa v celom rozsahu alebo sčasti bude vykonávať na mieste, ktoré si zamestnanec určí, ak to povaha práce umožňuje. Za týchto okolností zamestnanec teda nepotrebuje na to súhlas zamestnávateľa. Miesto výkonu práce pri domáckej práci tak môže byť vymedzené ako adresa trvalého alebo prechodného bydliska zamestnanca, ako adresa prenajatého bytu alebo iná adresa, na ktorej sa zamestnanec počas výkonu práce zdržiava.
Príklad 1 Je potrebné v pracovnej zmluve výslovne uviesť, že ide o vykonávanie domáckej práce, keď miesto výkonu práce bude uvedené trvalé bydlisko zamestnanca? Zákonník práce vo svojich ustanoveniach neustanovuje povinnosť v pracovnej zmluve výslovne uviesť, že zamestnanec vykonáva domácku prácu. Zamestnanec nadobudne status domáckeho zamestnanca, ak si so zamestnávateľom v pracovnej zmluve dohodne ako miesto výkonu práce iné miesto – napr. bydlisko zamestnanca. Podstatným kritériom nadobudnutia statusu domáckeho zamestnanca je, že miesto výkonu práce zamestnanca je dohodnuté inde než na pracovisku zamestnávateľa.
V pracovnej zmluve možno dohodnúť aj rozsah domáckej práce alebo telepráce alebo minimálny rozsah výkonu práce zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa, ak sa domácka práca alebo telepráca nemá vykonávať len z domácnosti zamestnanca. Je tak napríklad možné dohodnúť, že minimálne 8 hodín týždenne musí byť zamestnanec na pracovisku zamestnávateľa a zvyšok môže odpracovať doma. Z doteraz uvedeného je teda zrejmé, že výkon domáckej práce resp. telepráce je možný len u zamestnancov, s ktorými má zamestnávateľ uzatvorenú pracovnú zmluvu. Zamestnanci pracujúci na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v režime domáckej práce resp. telepráce v zmysle § 52 Zákonníka práce pracovať nemôžu.
Zamestnanec vykonávajúci domácku prácu alebo teleprácu sa nesmie zvýhodniť alebo obmedziť v porovnaní s porovnateľným zamestnancom s miestom výkonu práce na pracovisku zamestnávateľa. Domácki zamestnanci majú v zásade obdobné práva a pracovné povinnosti ako ostatní zamestnanci s výnimkou tých, ktoré sa vzťahujú na pracovný čas a výkon práce na pracovisku. Sú tiež povinní pracovať svedomito a riadne podľa svojich síl, vedomostí a schopností, plniť pokyny zamestnávateľa vydané v súlade s právnymi predpismi. Majú právo byť riadne oboznámení s právnymi predpismi a ostatnými predpismi vzťahujúcimi sa na vykonávanú prácu a majú zároveň povinnosť dodržiavať tieto predpisy (povinnosť riadne hospodáriť s prostriedkami, ktoré im zamestnávateľ zveril, chrániť jeho majetok pred poškodením, stratou, zničením a zneužitím a nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa). Rovnako sa na nich vzťahuje povinnosť zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedia pri výkone práce a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám.
KEDY NEJDE O DOMÁCKU PRÁCU. Na druhej strane sa však za domácku prácu alebo teleprácu nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním z domácnosti zamestnanca za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje. V takomto prípade sa jedná o príležitostnú prácu z domu, ktorú zamestnanec vykonáva napríklad raz alebo viackrát do týždňa v dňoch, na ktorých sa zamestnávateľom dohodne. Zvyšné dni pracuje zamestnanec na pracovisku. Ide teda o štandardný pracovný pomer s benefitom práce z domu. Na rozdiel od uvedeného režimu je domácka práca vykonávaná z domu stále. Ak zamestnávateľ zamestnancovi poskytne možnosť pracovať z domu v prípade mimoriadnej situácie, alebo príležitostne, v praxi teda nejde o domácku prácu.
DOMÁCKA PRÁCA A PRACOVNÝ ČAS. Zákonník práce umožňuje zamestnávateľovi sa so zamestnancom dohodnúť, že zamestnanec si pri domáckej práci alebo telepráci bude sám rozvrhovať pracovný čas v rámci celého týždňa, alebo sa domácka práca alebo telepráca bude vykonávať v pružnom pracovnom čase.
V prípade, že si pri domáckej práci alebo telepráci zamestnanec bude rozvrhovať pracovný čas sám, jeho pracovný pomer sa bude spravovať Zákonníkom práce s nasledujúcimi odchýlkami: · nebudú sa aplikovať ustanovenia o rozvrhnutí určeného týždenného pracovného času, nepretržitom dennom odpočinku a nepretržitom odpočinku v týždni, · nebudú sa aplikovať ustanovenia o prestojoch okrem prestojov, za ktoré zodpovedá zamestnávateľ, · zamestnancovi nepatrí náhrada mzdy pri dôležitých osobných prekážkach v práci okrem náhrady mzdy z titulu úmrtia rodinného príslušníka, · zamestnancovi nepatrí mzda za prácu nadčas, mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok, mzdové zvýhodnenie za prácu v sobotu, mzdové zvýhodnenie za prácu v nedeľu, mzdové zvýhodnenie za nočnú prácu a mzdová kompenzácia za sťažený výkon práce, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodne inak.
DOMÁCKI ZAMESTNANCI VYKONÁVAJÚ PRÁCU NA ZÁKLADE UZATVORENEJ PÍSOMNEJ PRACOVNEJ ZMLUVY, ktorá musí mať všetky podstatné náležitosti, akými sú, druh práce, miesto výkonu práce, deň nástupu do práce a mzdové podmienky. Okrem toho si zamestnávateľ s domáckym zamestnancom môže dohodnúť aj ďalšie pracovnoprávne podmienky, napríklad skúšobnú dobu, dĺžku pracovného pomeru – na dobu určitú alebo na dobu neurčitú, súhlas zamestnanca s vysielaním na pracovné cesty, uzatvorenie dohody o hmotnej zodpovednosti, vybavenie domácnosti zamestnanca špecifickými pracovnými nástrojmi a podobne.
Charakter práce domáckych zamestnancov musí umožňovať vykonávanie sústavnej práce doma, prípadne na inom dohodnutom mieste. Druh práce aj u týchto zamestnancov sa určuje opisom pracovných činností a v záujme predchádzania budúcich nedorozumení súvisiacich s plnením úloh čo najpresnejšie.
Miesto výkonu práce je základným rozlišovacím špecifikom domáckych zamestnancov od ostatných zamestnancov, ktorí pracujú v sídle alebo na pracoviskách zamestnávateľa. Ako už bolo spomenuté, domáckymi zamestnancami nie sú zamestnanci, ktorí príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním vykonávajú svoju prácu doma alebo na inom obvyklom mieste výkonu práce (napríklad zamestnancovi sa umožní, aby doma vo svojom pracovnom čase vypracoval návrh diela, ktoré následne vyrobí zamestnávateľ). Domáckymi zamestnancami nie sú ani zamestnanci, ktorí vykonávajú prácu v určenom územnom obvode ako obchodníci, poštári, roznášači letákov do poštových schránok a pod.
ZAMESTNÁVATEĽ PRIJME PRI DOMÁCKEJ PRÁCI ALEBO TELEPRÁCI VHODNÉ OPATRENIA, NAJMÄ · zabezpečí, nainštaluje a pravidelne udržiava technické vybavenie a programové vybavenie potrebné na výkon telepráce okrem prípadov, keď zamestnanec vykonávajúci teleprácu používa po dohode so zamestnávateľom vlastné technické vybavenie a programové vybavenie, · zabezpečuje ochranu údajov, ktoré sa spracúvajú a používajú pri telepráci, najmä pokiaľ ide o programové vybavenie, · uhrádza za podmienok podľa § 145 ods. 2 preukázateľne zvýšené výdavky zamestnanca spojené s používaním vlastného náradia, vlastného zariadenia a vlastných predmetov potrebných na výkon domáckej práce alebo telepráce, · informuje zamestnanca o všetkých obmedzeniach používania technického vybavenia a programového vybavenia, ako aj o následkoch v prípade porušenia týchto obmedzení, · predchádza izolácii zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu od ostatných zamestnancov a umožní mu vstup na pracovisko zamestnávateľa, ak je to možné, za účelom stretnutia sa s ostatnými zamestnancami, · umožňuje zamestnancovi vykonávajúcemu domácku prácu alebo teleprácu prístup k prehlbovaniu kvalifikácie rovnako ako porovnateľnému zamestnancovi s miestom výkonu práce na pracovisku zamestnávateľa.
AJ DOMÁCKEHO ZAMESTNANCA MOŽNO VYSLAŤ NA PRACOVNÚ CESTU, ak sa tak obe strany dohodnú. To platí aj o zahraničnej pracovnej ceste. Na poskytovanie náhrad pri pracovných cestách vrátane iných náhrad a vyšších náhrad sa vzťahujú ustanovenia zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej iba „zákon o cestovných náhradách“), ak tento zákon neustanovuje inak.
Zákon o cestovných náhradách definuje pracovnú cestu ako dobu od nástupu zamestnanca na cestu na výkon práce do iného miesta ako je jeho pravidelné pracovisko, vrátane výkonu práce v tomto mieste, do ukončenia tejto cesty. Pravidelným pracoviskom je miesto písomne dohodnuté v pracovnej zmluve. V prípade domáckeho zamestnanca je teda pre účely poskytovania cestovných náhrad pravidelným pracoviskom jeho bydlisko, prípadne inak určené miesto výkonu práce.
Príklad 2 Zamestnanec pracuje v režime domáckej práce. Vznikne mu nárok na náhradu ako pri služobnej ceste, keď cestuje do sídla firmy? V zmysle § 52 ods. 1 písm. a) Zákonníka práce platí, že ak sa práca, ktorá by mohla byť vykonávaná na pracovisku zamestnávateľa, vykonáva pravidelne v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca, ide o domácku prácu. Za domácnosť zamestnanca sa na uvedené účely pritom považuje dohodnuté miesto výkonu práce mimo pracoviska zamestnávateľa. Na výkon domáckej práce sa vyžaduje dohoda zamestnávateľa so zamestnancom v pracovnej zmluve. Podľa 52 ods. 5 Zákonníka práce možno v pracovnej zmluve dohodnúť, že domácka práca sa v celom rozsahu alebo sčasti bude vykonávať na mieste, ktoré si zamestnanec určí, ak to povaha práce umožňuje. V pracovnej zmluve možno však dohodnúť aj rozsah domáckej práce alebo minimálny rozsah výkonu práce zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa, ak sa domácka práca nemá vykonávať len z domácnosti zamestnanca. Z doteraz uvedeného je zrejmé, že miesto výkonu práce ako podstatná náležitosť pracovnej zmluvy musí byť predmetom vzájomnej dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom aj pri domáckej práci. Na výkon domáckej práce sa vyžaduje dohoda zamestnávateľa so zamestnancom v pracovnej zmluve. V pracovnej zmluve možno dohodnúť aj rozsah domáckej práce alebo minimálny rozsah výkonu práce zamestnancom na pracovisku zamestnávateľa, ak sa domácka práca nemá vykonávať len z domácnosti zamestnanca. Za domácku prácu sa však nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním z domácnosti zamestnanca za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy to umožňuje. Je teda potrebné rozlišovať, či má zamestnávateľ so zamestnancom v pracovnej zmluve dohodnuté ako výlučné miesto výkonu práce jeho domácnosť alebo je takéto vymedzenie miesta výkonu práce iba z časti a je dohodnutý aj výkon práce v minimálnom rozsahu na pracovisku zamestnávateľa. Ak by ako miesto výkonu práce bola výlučne uvedená domácnosť zamestnanca, v takom prípade každá cesta na pracovisko zamestnávateľa by sa považovala za pracovnú cestu, keďže nejde o cestu do zamestnania. V opačnom prípade, ak by ako miesto výkonu práce bolo dohodnuté aj pracovisko v mieste sídla zamestnávateľa, alebo by bolo dohodnuté že vykonáva domácku prácu iba z časti alebo v minimálnom rozsahu na pracovisku zamestnávateľa, nemuselo by ísť o pracovnú cestu. Z uvedeného dôvodu bude posúdenie vzniku nárokov ako pri pracovnej ceste závislé na znení pracovnej zmluvy v časti miesta výkonu práce.
Pri vysielaní zamestnanca na pracovnú cestu je v prvom rade potrebné vychádzať z § 57 ods. 1 Zákonníka práce, ktorý dáva zamestnávateľovi možnosť vyslať zamestnanca na nevyhnutné potrebné obdobie na pracovnú cestu. Zamestnávateľ potrebuje súhlas zamestnanca, ak ho vysiela na pracovnú cestu mimo obvodu obce pravidelného pracoviska alebo bydliska zamestnanca.
Zamestnávateľ nepotrebuje súhlas zamestnanca s vyslaním na pracovnú cestu, ak: · ide o pracovnú cestu v rámci obvodu obce pravidelného pracoviska alebo bydliska zamestnanca, · vyslanie na pracovnú cestu vyplýva priamo z povahy dohodnutého druhu práce alebo miesta výkonu práce, · sa zamestnanec dohodol v pracovnej zmluve, že bude vykonávať pracovné cesty.
Maximálna doba trvania pracovnej cesty nie je zákonom určená. Jej trvanie je vo všeobecnosti vymedzené na nevyhnutne potrebné obdobie. Vždy však musí ísť len o prechodné plnenie úloh. Zamestnávateľ vysielajúci zamestnanca na pracovnú cestu písomne určí miesto jej nástupu, miesto výkonu práce, čas trvania, spôsob dopravy a miesto skončenia pracovnej cesty; môže určiť aj ďalšie podmienky pracovnej cesty. Zamestnávateľ je pritom povinný prihliadať na oprávnené záujmy zamestnanca.
Zamestnancovi vyslanému na pracovnú cestu patrí náhrada preukázaných cestovných výdavkov a výdavkov za ubytovanie, stravné, náhrada preukázaných potrebných vedľajších výdavkov, prípadne náhrada preukázaných cestovných výdavkov za cesty na návštevu jeho rodiny do miesta trvalého pobytu alebo medzi zamestnávateľom a zamestnancom vopred dohodnutého pobytu rodiny, ak pracovná cesta trvá viac ako sedem po sebe nasledujúcich kalendárnych dní, a to každý týždeň, ak nie je v kolektívnej zmluve, prípadne v pracovnej zmluve alebo v inej písomnej dohode so zamestnancom dohodnutá táto náhrada za dlhší čas, najdlhšie však za jeden mesiac.
Ďalšími nevyhnutnými výdavkami zamestnanca na pracovnej ceste môže byť napríklad poplatok za telefón, fax, použitie internetu, parkovné, poplatok za diaľnicu, poplatok za použitie garáže a podobne. Zamestnávateľ a domácky zamestnanec sa môžu dohodnúť, že pri pracovnej ceste použije zamestnanec svoje motorové vozidlo (osobné, nákladné, autobus), prípadne iné motorové vozidlo, ktoré však nepatrí zamestnávateľovi. Zároveň sa musia dohodnúť, aká forma náhrady sa poskytne zamestnancovi, či to bude náhrada za spotrebované pohonné látky a základná náhrada za každý 1 km jazdy alebo sa zamestnancovi poskytne náhrada v sume zodpovedajúcej cene cestovného lístka pravidelnej verejnej dopravy.
Zamestnávateľ môže poskytnúť aj domáckemu zamestnancovi vyššie náhrady, ako ustanovuje zákon o cestovných náhradách, resp. iné náhrady súvisiace s pracovnou cestou. Zamestnávateľ môže poskytovanie týchto náhrad dohodnúť v kolektívnej zmluve, v pracovnej zmluve alebo v inej písomnej dohode alebo ich určiť vo vnútornom predpise.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 6-7/2023.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
139/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 465/2022 Z. z, ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení neskorších predpisov 01.05.2023 140/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 96/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o činnosti radiačnej monitorovacej siete 01.05.2023 141/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodných minerálnych zdrojov v Lipovciach a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodných minerálnych zdrojov v Lipovciach 01.05.2023 142/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 79/2022 Z. z., ktorou sa ustanovujú ochranné pásma prírodných liečivých zdrojov a prírodných minerálnych zdrojov v Rajeckých Tepliciach a druhy zakázaných činností v ochranných pásmach prírodných liečivých zdrojov a prírodných minerálnych zdrojov v Rajeckých Tepliciach 01.05.2023 143/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o obsahových náležitostiach vnútorného poriadku v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti v odbornom zameraní psychiatria a v odbornom zameraní detská psychiatria 01.05.2023 144/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 22/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.05.2023 145/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 469/2007 Z. z., ktorou sa ustanovujú hranice horských oblastí, v ktorých vykonáva činnosť Horská záchranná služba v znení vyhlášky č. 237/2016 Z. z. 01.05.2023 146/2023 Z. z. Zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.07.2023 147/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnení v prílohách k Európskej dohode o medzinárodnej preprave nebezpečného tovaru po vnútrozemských vodných cestách (ADN) 148/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o ukončení platnosti Dohody o spolupráci medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom školstva a vedy Bieloruskej republiky na roky 1996 – 1998 149/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) 150/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Protokolu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok v Ženeve dňa 20. júla 2022 151/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Protokolu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok v Ženeve dňa 7. októbra 2021 152/2023 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 15/2018 z 1. marca 2023 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu ustanovení § 12 ods. 4 a § 13 ods. 2 zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s Ústavou Slovenskej republiky 29.04.2023 153/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 765/2004 Z. z. o výške úhrady za úkony Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v znení neskorších predpisov 01.05.2023 154/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach zabíjania zveri z farmového chovu a hovädzieho dobytka chovaného pod šírym nebom strelnou zbraňou s voľným projektilom v mieste držby zvieraťa a na farmárskom bitúnku 15.05.2023 155/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 131/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny v znení neskorších predpisov 01.05.2023 156/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne obnovuje kontrola hraníc na vnútorných hraniciach Slovenskej republiky 29.04.2023 157/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 350/2010 Z. z. o stavebnom a technickom poriadku dráh v znení neskorších predpisov 01.07.2023 158/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 131/2023 Z. z., ktorou sa zakazuje vstup vybraných poľnohospodárskych produktov a potravín z Ukrajiny alebo s pôvodom z Ukrajiny na územie Slovenskej republiky 05.05.2023 159/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 01.06.2023 160/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 228/2018 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.06.2023 161/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 132/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsadzovaní voľných štátnozamestnaneckých miest na súdoch výberovým konaním v znení neskorších predpisov 15.05.2023 162/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 149/2011 Z. z. o pravidlách určovania počtu miest sudcov, zamestnancov súdov, voľných miest sudcov a rozdeľovania zamestnaneckých miest na súdy v znení neskorších predpisov 15.05.2023 163/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov 15.05.2023 164/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Aktov Svetovej poštovej únie pozostávajúcich z Jedenásteho dodatkového protokolu k Ústave Svetovej poštovej únie, Tretieho dodatkového protokolu ku Generálnemu poriadku Svetovej poštovej únie, Svetového poštového dohovoru, Dohody o poštových platobných službách a Rokovacieho poriadku kongresov 11.05.2023
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nezabudnite v máji 2023
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 13/2023 (IV/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2023 (IV/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2023 (IV/2023)
1000 riešení 5-6/2023 (III/2023)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 10. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 11. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 12. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon) 13. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska) 14 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov) 15. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 16. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 17. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve) 18. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023) 19. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
Poradca (Poradca), č. 1-2/2024 (VI/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2023 (VI/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2023 (VI/2023)
1000 riešení 7-9/2023 (VI/2023)
NOVINKY
ZÁKONY 2023
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |