Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. BALÍČEK STAVEBNÍKA
Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.
V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/
2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/
3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
Cena balíčku je 31,40 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 € Ušetríte 6,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE
Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.
V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/
2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/
3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/
4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
Cena balíčka je 51,50 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 € Ušetríte 15,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024
Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?
Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.
Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčka je 76 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 € Ušetríte 38 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV
Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …
1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/
2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčku je 46,50 € Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80 € Ušetríte 18,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
ŠTÚDIUM, LETNÉ BRIGÁDY Z POHĽADU ZDP
Mnohí študenti počas roka popri štúdiu pracujú. Hlavným obdobím pracovných aktivít študentov sú však školské prázdniny. V súvislosti s tým sa študenti zaujímajú o zdanenie svojich príjmov z pracovnej činnosti a výhody, ktoré môžu využiť. Znalosť príslušných predpisov už pred podpísaním pracovnej zmluvy alebo dohody im umožní minimalizovať daňovú povinnosť. Na študujúce deti si za stanovených podmienok uplatňujú rodičia daňový bonus. Zmeny počas roka týkajúce sa ukončenia štúdia majú vplyv na uplatňovanie tohto bonusu.
Študent môže pracovať na základe pracovnej zmluvy alebo na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. V praxi najviac využívaná, aj vzhľadom na výhodnejšie odvodové zaťaženie, je dohoda o brigádnickej práci študentov uzatváraná podľa § 227 a § 228 Zákonníka práce.
Z hľadiska zdanenia príjmu nie je dôležité, či študent pracuje na základe pracovnej zmluvy alebo na základe niektorej z dohôd podľa Zákonníka práce. Príjem z pracovnoprávneho vzťahu je vždy príjmom zo závislej činnosti podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znp. (ďalej len „ZDP“) a zdaňuje sa prostredníctvom zamestnávateľa (platiteľa príjmu) preddavkovo v súlade s § 35 ZDP. Pre zdanenie príjmov študentov platia rovnaké ustanovenia ZDP ako pre zdanenie príjmov iných zamestnancov. Študent má v priebehu roka nárok na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a v prípade študenta, ktorý má dieťa a spĺňa zákonné podmienky aj na daňový bonus.
Zdanenie príjmu v priebehu roka závisí od toho, či študent podpísal u zamestnávateľa „Vyhlásenie na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka a daňového bonusu podľa § 36 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhlásenie“)“ – VYH36v20.
Pri výpočte mesačného preddavku na daň môže zamestnávateľ uplatniť len nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a daňový bonus za predpokladu, že študent podpísal u zamestnávateľa vyhlásenie. V súlade s ustanovením § 36 ods. 6 ZDP môže vyhlásenie podpísať aj študent bez ohľadu na to, či pracuje na základe pracovnej zmluvy alebo na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Na základe podpísaného vyhlásenia uplatní zamestnávateľ pri výpočte mesačného preddavku na daň 1/12 nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, prípadne aj daňový bonus a to aj v prípade, ak do práce nastúpil v priebehu mesiaca.
Ak študent podpíše vyhlásenie do konca mesiaca, v ktorom nastúpil do zamestnania, zamestnávateľ uplatní nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka a daňový bonus už pri výpočte preddavku na daň v tom mesiaci, v ktorom študent nastúpil do zamestnania. Ak má študent v rovnakom mesiaci viac zamestnávateľov, vyhlásenie môže podpísať len u jedného z nich.
Študent má v roku 2024 nárok na nezdaniteľnú časť základu dane vo výške 470,54 eura mesačne. Ak má študent podpísané vyhlásenie a jeho hrubá mzda (odmena) po odpočítaní povinného poistného je nižšia ako suma 470,54 eura, nevyjde mu povinnosť platiť mesačný preddavok na daň. Vyplatený bude hrubý príjem, v prípade povinnosti platiť poistné po odpočítaní poistného.
Ak študent nepodpísal vyhlásenie, zamestnávateľ vypočíta preddavok na daň z hrubého mesačného príjmu zníženého o poistné (ak je povinnosť ho platiť) a daňový bonus nemôže vyplatiť. Pri nepodpísanom vyhlásení zamestnávateľ vždy zrazí preddavok na daň.
Zamestnávatelia, najmä v prípadoch krátkodobého zamestnávania študentov na základe dohôd, často neupozornia študentov na možnosť podpísania vyhlásenia, a pokiaľ študenti nemajú vedomosť o tejto možnosti, platia vyšší preddavok na daň aj v prípadoch, kedy by vyšiel nižší alebo by platenie preddavku na daň vôbec nevyšlo. Podotýkame, že aj keď dôjde k takejto situácii, je možnosť uplatniť si nárok pri ročnom vysporiadaní dane.
Zdaniteľný príjem zo závislej činnosti musí byť po skončení roka vysporiadaný ročným zúčtovaním preddavkov alebo podaním daňového priznania s výnimkou prípadu, ak za rok 2024 nepresiahne sumu 2 823,24 eura. O vykonanie ročného zúčtovania preddavkov môže študent požiadať ktoréhokoľvek zo svojich zamestnávateľov (ak ich mal v priebehu roka viac), pričom od ostatných zamestnávateľov musí priložiť k žiadosti potvrdenia.
Pri ročnom vysporiadaní dane si študent môže uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v ročnej výške. Ak na základe podpísaného vyhlásenia bola zohľadnená zamestnávateľom pri výpočte mesačného preddavku na daň, uplatní sa zostávajúca časť do ročnej výšky. Na nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka má daňovník nárok bez ohľadu na to, koľko mesiacov v roku poberal zdaniteľné príjmy. Za predpokladu, že základ dane študenta za rok 2024 nepresiahne 24 952,06 eura, je ročná výška tejto nezdaniteľnej časti 5 646,48 eura.
Pri ročnom vysporiadaní dane možno uplatniť aj iné výhody, na ktoré spĺňa daňovník zákonné podmienky rovnako ako u iných fyzických osôb.
Ak zdaniteľné príjmy daňovníka za rok 2024 nepresiahli sumu 2 823,24 eura, študent môže dobrovoľne podať daňové priznanie. K priznaniu priloží potvrdenie (a) od zamestnávateľa (ľov).Výsledkom ročného vysporiadania býva preplatok na dani, ktorý bude študentovi vrátený, ak je vyšší ako 5 eur.
Ak príjmy študenta zo závislej činnosti plynuli zo zahraničia, z § 32 ods. 2 písm. b) ZDP mu vyplýva povinnosť podať v SR daňové priznanie. Táto povinnosť vzniká napriek tomu, že príjmy boli v zahraničí zdanené. Na zamedzenie dvojitému zdaneniu môže využiť metódu vyňatia. Daňové priznanie nemusí podať iba v prípade, ak jeho celkové zdaniteľné príjmy nepresiahnu za rok 2024 sumu 2 823,24 eura.
Daňový bonus v súvislosti s ukončením štúdia
Daňový bonus upravený v § 33 ZDP môže daňovník uplatniť na každé vyživované dieťa, ktorým sa rozumie dieťa vlastné, osvojené, prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a dieťa druhého z manželov, pričom musí ísť o nezaopatrené dieťa, ako ho definuje § 3 zákona o prídavku na dieťa (z. č. 600/2003 Z. z. v znp.). Za vyživované dieťa sa považuje aj plnoleté nezaopatrené dieťa, ak do dosiahnutia plnoletosti bolo zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov. Vlastné príjmy dieťaťa nie sú prekážkou pre priznanie nároku na daňový bonus.
Nezaopatreným dieťaťom je aj dieťa do skončenia povinnej školskej dochádzky, najdlhšie do dovŕšenia 25 rokov veku, ak sa sústavne pripravuje na povolanie štúdiom. Podľa § 4 ods. 1 zákona o prídavku na dieťa je sústavnou prípravou dieťaťa na povolanie štúdium, ktoré sa:
· organizuje na strednej škole dennou formou alebo
· uskutočňuje na vysokej škole dennou formou.
Z § 33 ods. 5 ZDP vyplýva, že daňový bonus možno uplatniť len za taký počet kalendárnych mesiacov, na začiatku ktorých boli splnené podmienky na jeho uplatnenie. Toto ustanovenie je dôležité aj pri ukončení štúdia detí.
Sústavná príprava dieťaťa na povolanie pri štúdiu na strednej škole sa začína najskôr od začiatku školského roka prvého ročníka strednej školy. Podľa § 150 ods. 1 školského zákona (z. č. 245/2008 Z. z. v znp.) sa školský rok začína 1. septembra a končí 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka.
Sústavnou prípravou na povolanie je aj obdobie
· bezprostredne nadväzujúce na skončenie štúdia na strednej škole, najdlhšie do konca školského roka, v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole
· od konca školského roka, v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole, do zápisu na vysokú školu vykonaného najneskôr v októbri bežného roka, v ktorom dieťa skončilo štúdium na strednej škole
· po skončení posledného ročníka strednej školy do vykonania skúšky podľa školského zákona, najdlhšie do konca školského roka, v ktorom malo byť štúdium skončené.
Na dieťa, ktoré ukončilo strednú školu a nepokračuje v štúdiu je nárok na daňový bonus naposledy za mesiac august bez ohľadu na to, či sa dieťa cez prázdniny zamestná, zaeviduje na úrade práce alebo si napr. založí živnosť. Uvedené sa týka aj prípadu, ak dieťa nevykonalo záverečnú skúšku do tohto termínu. Pokiaľ dieťa pokračuje v štúdiu v dennej forme na vysokej škole, nárok naďalej trvá.
V zmysle § 4 ods. 3 zákona o prídavku na dieťa sústavná príprava na povolanie pri štúdiu na vysokej škole začína odo dňa zápisu na vysokoškolské štúdium prvého stupňa alebo druhého stupňa a trvá do skončenia štúdia. Podľa § 65 zákona o vysokých školách (z. č. 131/2002 Z. z. v znp.) sa štúdium riadne skončí jeho absolvovaním podľa príslušného študijného programu.
Dňom skončenia štúdia je deň, keď je splnená posledná z podmienok predpísaných na riadne skončenie štúdia alebo daného študijného programu (napr. štátnou skúškou). Po skončení štúdia na vysokej škole, na rozdiel od stredoškolského štúdia, nevzniká nárok na daňový bonus za obdobie prázdnin nasledujúcich po skončení štúdia.
Ak sa dieťa po skončení vysokoškolského štúdia a získaní vysokoškolského vzdelania druhého stupňa zapíše na ďalšiu vysokú školu, nemá rodič nárok na daňový bonus. Obdobne, ak dieťa nastúpi na doktorandské štúdium, rodič nemá nárok na daňový bonus. V oboch prípadoch je nárok naposledy za mesiac, v ktorom dieťa vykonalo štátnu skúšku v rámci druhého stupňa vysokoškolského vzdelania.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 6-7/2024.
ZÁKON O MIESTNOM POPLATKU ZA ROZVOJ S KOMENTÁROM
Narastajúca výstavba najmä vo väčších mestách vyvolala potreby budovania ďalšej infraštruktúry, čo predstavuje tlak na výdavky v rozpočtoch jednotlivých samospráv. Niekedy sa objavuje nátlak na rôzne subjekty, ktorý nie je vždy v súlade s právnym poriadkom a zásadami výkonu verejnej správy. Zákon o miestnom poplatku za rozvoj bol prijatý z dôvodu verejného záujmu, aby daná oblasť dostala aspoň rámcovú právnu úpravu, ktorá ustanovila základné pravidlá pre zavedenie finančného nástroja pre samosprávu, jeho správy, vyberania a platenia. Cieľom zákona bolo ustanovenie do samosprávnej pôsobnosti obcí finančný nástroj, ktorý si každá obec zavedie na základe dobrovoľnosti vlastným všeobecne záväzným nariadením, ktorý má príjmovú funkciu, rozvojovú funkciu a protikorupčnú funkciu.
Úvod
Zákonom o miestnom poplatku za bol zavedený finančný nástroj do samosprávnej pôsobnosti obcí, ktorý si každá obec zavádza sama na základe dobrovoľnosti vlastným všeobecne záväzným nariadením. Zákonom sa zaviedol aj nástroj má funkciu príjmovú. To znamená, že tam, kde sa predpokladá stavebný rozvoj, je na základe všeobecne záväzného nariadenia ustanovený a na základe takto stanovených pravidiel je tento poplatok vyberaný, pričom sa stáva príjmom obce. Poplatok za rozvoj je aj nástroj na funkciu rozvojovú. To znamená, že tam, kde vznikne na základe stavebného rozvoja územia potreba vybudovania sociálnej a technickej infraštruktúry, tento poplatok slúži ako zdroj (jeden zo zdrojov) na vybudovanie tejto infraštruktúry. Nakoniec sa poplatok za rozvoj zaviedol ako nástroj s funkciou protikorupčnou. Poplatok vylučuje alebo aspoň podstatne obmedzuje ochotu zúčastnených strán dohodnúť sa na rôznych plneniach, ktoré súvisia, alebo aj nesúvisia s výstavbou v obciach a stanovuje jasné pravidlá, z ktorých sa dajú predvídať náklady stavebníka.
Potreba mať takýto nástroj bola deklarovaná zástupcami územnej samosprávy, predovšetkým predstaviteľmi krajských miest, už pred niekoľkými rokmi. Narastajúca výstavba najmä vo väčších mestách Slovenska vyvolávala potreby budovania ďalšej infraštruktúry, čo predstavovalo tlak na výdavky v rozpočtoch jednotlivých samospráv.
Už v minulosti sa tento problém riešil, nejednalo sa však o oficiálne a už vôbec nie o transparentné formy riešenia. Navyše, niekedy sa objavoval nátlak na podnikateľov, ktorý nie vždy bol v súlade s právnym poriadkom, zásadami výkonu verejnej správy, či základnou slušnosťou. Takéto riešenie spôsobovalo podnikateľom výdavky, ktorých výška sa nie vždy dala vopred aspoň približne odhadnúť. Navyše, náklady boli často ešte vyššie, spočívajúce v umelom predlžovaní stavebného konania, kým príslušná obec alebo mesto, ako stavebný úrad, nedosiahli svoje.
- Zmeny od decembra 2016
Pri predmete poplatku za rozvoj bola pred účinnosťou novely stanovená poplatková povinnosť za každé vydané právoplatné rozhodnutie o povolení stavby. V záujme zachovania právnej istoty stavebníkov, ako aj jednotnej aplikácie zákona v praxi miestnych a obecných úradov poverených správou poplatku bolo doplnené vymedzenie stavieb, ktoré napriek potrebe stavebného povolenia na ich realizáciu, nepodliehali poplatku za rozvoj. Jednalo sa najmä o stavebné úpravy, ktoré priamo súviseli s obnovou bytových domov ako aj iných stavieb, a pri ktorých zároveň nedochádzalo k zmene úhrnu ich podlahových plôch. Patria sem najmä dve skupiny stavebných činností, a to stavebné činnosti smerujúce k rekonštrukcii obvodového plášťa stavby (zateplenie bytových domov) a stavebné činnosti súvisiace s údržbou stavby.
- Zateplenie existujúcej stavby
Táto činnosť podlieha stavebnému povoleniu z dôvodu, že sa vyžaduje rozhodnutie o povolení stavby pri stavbách každého druhu bez zreteľa na ich stavebnotechnické vyhotovenie a navyše sa rozhodnutie o povolení stavby vyžaduje aj pri stavebných úpravách. Stavebné právo zároveň vymedzuje, v ktorých prípadoch sa rozhodnutie o povolení stavby nevyžaduje a postačuje ohlásenie stavby stavebnému úradu. Ustálená prax stavebných úradov potvrdzuje, že zateplenie existujúcej stavby nespĺňa charakteristiku stavebnej činnosti, na ktorú stačí ohlásenie stavebnému úradu. Zateplením existujúcej stavby dochádza k podstatnej zmene vzhľadu stavby. Súčasne pri zatepľovaní existujúcich viacpodlažných bytových domov dochádza k postaveniu konštrukcie lešenia okolo celej zatepľovanej budovy a je potrebné schváliť stavebným úradom projekt organizácie výstavby z dôvodu, že pri zatepľovaní sa používa významný objem stavebných materiálov. Zateplenie existujúcej stavby podliehalo stavebnému povoleniu a tým aj poplatkovej povinnosti podľa tohto zákona.
Z pôsobnosti zákona č. 447/2015 Z. z. bola vylúčená stavebná aktivita spojenú so zateplením existujúcich budov (obvodový plášť a strechy) a výmena pôvodných otvorov (okná a dvere).
- Údržba stavby
Každý vlastník stavby je povinný v súlade s dokumentáciou overenou stavebným úradom a s rozhodnutím stavebného úradu (rozhodnutie o povolení stavby, kolaudačné rozhodnutie) udržiavať stavbu v dobrom stave tak, aby nevznikalo nebezpečenstvo požiarnych a hygienických závad, aby nedochádzalo k jej znehodnoteniu alebo ohrozeniu jej vzhľadu, a aby sa čo najviac predĺžila jej užívateľnosť. Údržba stavieb vykonávaná najmä prostredníctvom obnovy (bytových) domov zahŕňa obnovu a údržbu technického zariadenia budov, teda rekonštrukcie ležatých a zvislých rozvodov tak v inštalačných šachtách (bytové jadrá) ako aj v suteréne objektu. V prípade týchto činností sa rovnako jedná o stavebnú úpravu, ktorá v závislosti od svojho rozsahu môže podliehať stavebnému povoleniu a tým aj poplatkovej povinnosti.
Na základe bolo ustanovené, že pokiaľ sa na uvedené stavebné činnosti vyžiadané údržbou stavby vyžaduje rozhodnutie o povolení stavby, aj tieto činnosti sú zákonom vyňaté z predmetu poplatku za rozvoj.
- Zmeny od novembra 2019
Spresnil sa predmet poplatku za rozvoj, a to aj vzhľadom na požívanie jednotných pojmov v iných právnych predpisoch. Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže sa odstránilo plnenie už existujúcej oznamovacej povinnosti poplatníkov. Došlo k transformácii takým spôsobom, že sa určil postup a náležitosti oznamovaných údajov využitím kompetencie obce vyplývajúcej z Daňového poriadku za účelom zaslania individuálnej výzvy poplatníkovi na oznámenie výmery podlahovej plochy. V prílohe zákona sa ustanovila štruktúra údajov o výmere podlahovej plochy v členení podľa účelu využitia stavby.
Z dôvodu jednoznačnosti sa rozšíril a spresnil základ poplatku za rozvoj a zároveň sa zaviedlo, čo sa do základu poplatku nezapočítava. Doplnili sa ustanovenia pri správe poplatku za rozvoj, vlastná definícia miestnosti a podlahovej plochy. Zmeny reagovali aj na nejasnosti pri výpočte poplatku za rozvoj najmä v prípadoch, že po vydaní stavebného povolenia došlo k ďalšej zmene stavby pred dokončením. Z dôvodu transparentnosti sa ustanovilo, aby správcovia poplatku za rozvoj určili všeobecne záväzným nariadením spôsob zverejňovania informácií jednak o výnose poplatku za rozvoj, ako aj o jeho použití.
- Vydané právoplatné rozhodnutie o povolení zmeny stavby pred jej dokončením
Zmeny sa dotýkali všetkých podnikateľských subjektov, ktorým je vydané právoplatné rozhodnutie o povolení stavby, ktorým sa povoľuje stavba, je im vydané oznámenie stavebného úradu k ohlásenej stavbe ktorá je ohlásená stavebnému úradu, majú vydané právoplatné rozhodnutie o povolení zmeny stavby pred jej dokončením alebo im je vydané právoplatné rozhodnutie o dodatočnom povolení stavby na pozemnú stavbu, ktorá je predmetom poplatku a nachádza sa na území obce, kde je zavedený miestny poplatok za rozvoj. Netýkala sa plošne všetkých podnikateľov, ale iba tých, ktorí na území vybraných obcí realizujú pozemnú stavbu, ktorá je predmetom poplatku.
Predpokladalo sa zníženie administratívnych nákladov vďaka eliminácii plošnej administratívnej záťaže poplatníkov, ktorí už nemusia povinne splniť si oznamovaciu povinnosť pri vymedzených stavbách najneskôr v momente vzniku poplatkovej povinnosti.
Mohlo dôjsť k zvýšeniu administratívnych nákladov tým podnikateľským subjektom, ktorým obec zašle individuálnu výzvu na oznámenie výmery podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby v štruktúre podľa účelu jej využitia tak, ako je uvedené v prílohe zákona.
Zvýšila sa motivácia na rekultiváciu predtým zabranej a zastavanej pôdy – napr. odstránenie starých nevyužiteľných rodinných domov na novú bytovú výstavbu, resp. nová výstavba v tzv. brownfieldoch a iných pozemkoch s konštrukčne nevhodnými, resp. nezrekonštruovateľnými stavbami.
Cieľom zmeny zákona od 1. 4. 2025 je zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.
Schválenie zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného plánovania a výstavby, obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov, ktorá vo veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej legislatívy. Nejde pritom len o nesúlad formálny, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2024 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.
V súvislosti so zmenou pojmov v právnych predpisoch upravujúcich výstavbu (zákon o výstavbe) je potrebné zmeniť predmet miestneho poplatku za rozvoj. „Právoplatné stavebné povolenie“ sa nahrádza pojmom „právoplatné rozhodnutie o povolení stavby“ (následne sú identické zmeny vo všetkých tvaroch aj ďalej v celom zákone), pojem „zmena stavby pred dokončením“ v novom zákone o výstavbe nie je, pretože aj k zmene nedokončenej stavby sa vždy vydáva nové „rozhodnutie o povolení stavby“. Adekvátna trvalá náhrada pojmu „dodatočné povolenie stavby“ v novom zákone o výstavbe nie je s výnimkou prechodného ustanovenia, ktorým je možné dodatočne legalizovať stavby pred účinnosťou zákona o výstavbe. Z tohto dôvodu je potrebné definovať v predmete poplatku aj stavby, na ktoré bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti stavby na prevádzku. Ohlásené stavby zo zákona o výstavbe môžu byť len drobné stavby do 25 m2, preto je vznik poplatkovej povinnosti po účinnosti zákona o výstavbe k týmto stavbám vzhľadom na „odpočítateľnú položku“ 60 m2 zo základu poplatku irelevantný.
§ 1
Predmet úpravy
Týmto zákonom sa ustanovuje miestny poplatok za rozvoj (ďalej len „poplatok za rozvoj“).
Komentár k § 1
Zásadné bolo vyriešiť, či sa predmetné ustanovenia majú včleniť do už existujúceho zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov, alebo sa vypracuje osobitný zákon, ktorým sa ustanovil ďalší miestny poplatok.
- Miestne dane
Zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady sa ustanovujú miestne dane a miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Miestnymi daňami, ktoré môže ukladať obec, sú daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za užívanie verejného priestranstva, daň za ubytovanie, daň za predajné automaty, daň za nevýherné hracie prístroje, daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta, daň za jadrové zariadenie.
Obec ukladá miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Miestny poplatok do tohto právneho predpisu nepatrí, lebo ho upravuje zákon o miestnom poplatku za rozvoj. V roku 2004 boli schválené zákony spúšťajúce fiskálnu decentralizáciu a zakladajúce a upravujúce rámec financovania územnej samosprávy. Miestne poplatky boli prevzaté do zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku a stali sa z nich miestne dane.
Potreba financovania odpadového hospodárstva v mestách a obciach však vygenerovala miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Uvedené sa premietlo aj do názvu zákona. Miestnych daní je niekoľko a miestny poplatok je len jeden a z hľadiska legislatívy nebolo možné meniť názov zákona.
Zásadným dôvodom existencie osobitného predpisu bolo, že poplatok za rozvoj má špecifickú povahu z hľadiska možnosti jeho ukladania, dobrovoľnosti obcí a miest pri jeho zavádzaní, flexibilitu obcí a miest pri konštrukcii a schvaľovaní všeobecne záväzných nariadení miest a obcí, ktoré upravujú konkrétne detaily tohto poplatku a tiež to, ako sa s výnosom z tohto poplatku nakladá. Špecifickosť poplatku sa teda odráža aj v osobitnej právnej úprave.
- Daňový poriadok
Dôvodom zavedenia nového právneho predpisu bola aj určitá, aj keď nie veľká odchýlka od bežného konania upraveného v zákone o správe daní, ktorý je všeobecným predpisom upravujúcim správu daní a miestneho poplatku. Ide o zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).
Správa daní je postup súvisiaci so správnym zistením dane a zabezpečením úhrady dane a ďalšie činnosti podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov. Daňou je daň podľa osobitných predpisov vrátane úroku z omeškania, úroku a pokuty podľa tohto zákona alebo zákona o účtovníctve, miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a miestny poplatok za rozvoj podľa zákona o miestnom poplatku za rozvoj.
Z teórie daní a poplatkov vyplýva, že poplatkom sa spoplatňuje určitá činnosť; v tomto prípade je to teda rozvoj, resp. stavebné využívanie, developovanie určitých, územným plánom na to určených pozemkov na určitý účel. Rozvojom, developovaním takejto lokality vznikajú určité nároky a potreby, ktoré sú kladené na verejný sektor, v tomto prípade na jednotku územnej samosprávy (mesto, obec). Ide najmä o vybudovanie cestnej infraštruktúry, sociálnej infraštruktúry, napr. materské školy, školy, občiansku vybavenosť a pod.
Predmetom spoplatnenia je teda určitý druh stavebnej činnosti, ktorý jednotkám územnej samosprávy vyvoláva ďalšie náklady.
Táto činnosť je veľmi variabilná a individuálna a preto bola jej osobitná právna úprava vhodná.
V konečnom dôsledku nie je prekážkou, keď niekoľko zákonov, existujúcich vedľa seba, spolu tvorí jeden systém.
Existencia osobitného zákona upravujúceho rozvojový spoluvytvára s ostatnými právnymi predpismi systém miestnych daní a poplatkov.
§ 2
Poplatok za rozvoj môže ustanoviť obec na svojom území, v jej jednotlivej časti1) alebo v jednotlivom katastrálnom území všeobecne záväzným nariadením.2)
Komentár k § 2
Prvou a výraznou črtou miestneho poplatku za rozvoj je, že jeho zavedenie je dobrovoľné, t. j. záleží na konkrétnej obci či meste, či ho zavedie. Ak sa pre zavedenie tohto poplatku rozhodne, musí tak urobiť jedine schválením všeobecne záväzného nariadenia, ktoré ustanoví v zákone ďalej špecifikované náležitosti tohto poplatku.
Ďalšou črtou miestneho poplatku za rozvoj je to, že pokiaľ sa tento poplatok obec alebo mesto rozhodne zaviesť, musí to urobiť jedine formou všeobecne záväzného nariadenia – teda formou všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý schvaľuje len a výlučne orgán samosprávy obce a platí len na území obce.
- Úloha obce
Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia; nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky, a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.
Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
Návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na webovom sídle obce v tej istej lehote.
Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu nariadenia v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ nariadenia prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené.
V prípade ohrozenia, mimoriadnej udalosti, odstraňovania následkov mimoriadnej udalosti, ak právny predpis, na základe ktorého sa nariadenie prijíma, nebol včas zverejnený v Zbierke zákonov alebo ak je potrebné zabrániť škodám na majetku, postup vyššie uvedený sa nepoužije. Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ nariadenia s príslušnou komisiou, ak je zriadená. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia.
Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Ak je to odôvodnené naliehavým verejným záujmom, možno v nariadení výnimočne ustanoviť skorší začiatok jeho účinnosti, najskôr však dňom vyhlásenia. Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti; okrem toho sa nariadenie zverejní aj na webovom sídle obce. Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom úrade obce, ktorá ich vydala.
- Zavedenie poplatku
Treťou osobitnou črtou miestneho poplatku za rozvoj je, že tento poplatok môže byť zavedený na celé územie obce, ale tiež len na jej jednotlivej časti alebo jednotlivom katastrálnom území.
Jednotlivou časťou obce je územne celistvá časť obce, v ktorej je najmenej 5 % daňovníkov dane z nehnuteľností danej obce a ktorá je ustanovená vo všeobecne záväznom nariadení. Ak má daňovník viac nehnuteľností v jednotlivej časti obce, na účely ustanoveného percenta sa považuje za daňovníka len raz. Jednotlivú časť obce môže tvoriť ulica, vzájomne susediace ulice alebo susediace parcely pozemkov.
Úplné znenie Zákona o miestnom poplatku za rozvoj s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 10/2024.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
9. 5. – štvrtok |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2024, pričom sa použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na Soc.poist. |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
31. 5. – piatok |
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2024 |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v apríli 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie oznámenia o príjmoch za rok 2023: dividendy za roky 2011 a 2012, dividendy za roky 2013 až 2016 od právnickej osoby so sídlom mimo územia Slovenskej republiky a dividendy od zaniknutej právnickej osoby so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá ich v roku 2023 zdravotnej poisťovni nevykázala |
Príjemca dividend § 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zam. a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v apríli 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ -§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za apríl 2024 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 10/2024 (III/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2024 (III/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2024 (III/2024)
Daňové a nedaňové výdavky 2024 (II/2024)
- z pohľadu zákona o dani z príjmov
- z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty
- z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)
11. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)
12. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
13. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
14. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)
15. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
16. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
17. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
18. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
19. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
20. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
21. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
22. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
23. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
Poradca (Poradca), č. 11/2024 (V/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2024 (V/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2024 (V/2024)
1000 riešení 2/2024 (V/2024)
Stavebný zákon a územné plánovanie 2024 (III/2024)
(vlastníctvo bytov a nebytových priestorov)
Trestný zákon a Trestný poriadok 2024 (III/2024)
1. TRESTNÉ PRÁVO:
2. SPRÁVNE PRÁVO
· ZÁKON č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
· ZÁKON č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
· VYHLÁŠKA č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023