Em@ilové noviny

 

č. 8/2023

24.04.2023

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Zákon o službách zamestnanosti upravuje poskytovanie informácií a služieb, poskytovanie finančných príspevkov na uľahčenie vstupu na trh práce svojim klientom. Podporuje tvorbu a udržanie pracovných miest v odvetviach činností, ktoré je na trhu práce potrebné vytvoriť alebo udržať. Aké zmeny nastali v zákone o službách zamestnanosti? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Služby zamestnanosti a úplné znenie Zákona o službách zamestnanosti s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 13/2023, ktorý práve vychádza.

Sociálna poisťovňa nepredpíše penále alebo odpustí povinnosť zaplatiť predpísané penále, ktoré sa viaže na dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie podľa osobitného predpisu za celé obdobie pred 1. júlom 2022, splatné do 31. januára 2023, ak toto dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie bude v plnom rozsahu zaplatené do 31. augusta 2023. Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Generálny pardon - sociálna poisťovňa a viac je uverejnené v mesačníku PaM 6-7/2023.

Aký je obsah aktuálnych tematických balíčkov? Služby zamestnanosti, Samosprávam a obciam, Trestné právo, Optimalizácia dane 2023, Účtujeme po novom, Obchodovanie po novele, Zamestnávanie - Vzory zmlúv, Daňový balíček, DPH balíček.

Mesačník Poradca začína v lete už XXIX. ročník. Do prvého čísla pripravujeme Zákon o sociálnom poistení s komentárom. Ďalej pripravujeme Zákon o dani zo stavieb, Zákon o verejnom obstarávaní, Obchodný zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa, Zákon o DPH, Zákon o daniach z príjmov po novelách s komentármi.
Nezabudnite si predplatiť mesačník Poradca ročník 2024, zíkate kvalitné komentáre a predplatiteľské výhody.

Veríme, že e-noviny sú pre Vás opäť zdrojom užitočných informácií a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
100 otázok o odpovedí
100 otázok o odpovedí
Odvody poistného (od 1. 1. 2023)
Príručka mzdovej účtovníčky 2023
Optimalizácia dane, bez chýb, pokút a penále
Ústava SR (od 1. 1. 2023)
Trestný zákon 2023














V tomto čísle najdete:

 

 
  HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

1. SLUŽBY ZAMESTNANOSTI

 

Služby zamestnanosti predstavujú systém inštitúcií a nástrojov podpory a pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných miest a uplatňovaní aktívnych opatrení na trhu práce. Zákon o službách zamestnanosti upravuje poskytovanie informácií a služieb, poskytovanie finančných príspevkov na uľahčenie vstupu na trh práce svojim klientom. Podporuje tiež tvorbu a udržanie pracovných miest v odvetviach činností, ktoré je na trhu práce potrebné vytvoriť alebo udržať. Aké zmeny nastali v zákone o službách zamestnanosti?

Odpovede nielen na túto otázku nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 13/2023 – Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/

 

2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str. 128/

 

3. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/

 

4. PaM 5/2023 – Nevyčerpaná dovolenka z minulých rokov – príspevok /A4, str. 80/

 

 

 

Balíček Služby zamestnanosti obsahuje:

 

Cena balíčka je 41,50 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 27,80 €

Ušetríte 13,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. SAMOSPRÁVAM A OBCIAM

 

Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Obci pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy. Aké sú aktuálne povinnosti samospráv a obcí týkajúce sa pozemkov, miestnych daní, škôl, verejných prác, majetku obce, obecnej polície, nájmu a podnájmu nebytových priestorov?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC …

 

 

1. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/

 

2. Poradca 2/2023 – Zákon o miestnych daniach s komentárom – komentár /A5, str. 272/

 

3. Zákony VB/2023 – Obce a mestá … - úplné znenia zákonov /A5, str. 784//

 

4. Školský zákon s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/

 

 

 

Cena balíčka je 30,60 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 21 €

Ušetríte 9,60 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. OPTIMALIZÁCIA DANE 2023

 

Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Ako optimalizovať základ dane včas a bez stresu?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/

 

2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/

 

3. Zákony IA/2023 – Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – účtovné – príspevok /A5, str. 312/

 

Cena balíčka je 53,40 €

Cena balíčka s 20 % zľavou je 42,80 €

Ušetríte 10,60 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. ÚČTUJEME PO NOVOM

 

Ako správne postupovať po ostatných novelách v oblasti účtovníctva pre JÚ a PÚ? V našich publikáciách nájdete aktuálne informácie ohľadom účtovnej osnovy, účtovnej závierky, účtovania rozpočtových a neziskových organizácií, účtovania v mikro, malých a veľkých účtovných jednotkách.

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, živnostníkom, audítorom ...

 

 

1. Jednoduché účtovníctvo – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o cestovných náhradách ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/

 

3. DUO 3-4/2023 – Zákon o účtovníctve – zmeny – príspevok /A5, str. 112/

 

4. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

 

 

Cena balíčka je 57,40 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 40,20 €

Ušetríte 17,20 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

5. BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE

 

Prinášame Vám ucelené pracovnoprávne informácie od novely Zákonníka práce, zvýšenia minimálnej mzdy, zmeny cestovných náhrad až po zmenené odvodové povinnosti od 1. 1. 2023. Potrebujete komplexné, podrobné informácie?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/

 

2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 512/

 

3. Odvody poistného 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/

 

4. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350/

 

5. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str.128/

 

6. PaM 1/2023 – Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad – príspevok /A4, str. 80/

 

Cena balíčku s 15 % zľavou je 56 €

Ušetríte 10,30 €

 

Cena balíčku s 15 % zľavou je 56 €. Poštovné a balné je zadarmo.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 


SLUŽBY ZAMESTNANOSTI


Služby zamestnanosti na území Slovenskej republiky poskytujú Ústredie a úrad práce sociálnych vecí a rodiny, právnická osoba a fyzická osoba, ktoré vykonávajú sprostredkovanie zamestnania, poskytujú odborné poradenské služby a uplatňujú aktívne opatrenia na trhu práce na základe uzatvorenej písomnej dohody s príslušným úradom alebo na základe uzatvorenej písomnej dohody v rámci partnerstva, právnická osoba a fyzická osoba, ktoré vykonávajú sprostredkovanie zamestnania za úhradu, agentúra dočasného zamestnávania a agentúra podporovaného zamestnávania.

 

Zákon o službách zamestnanosti upravuje ďalšie oblasti, a to pôsobnosť Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, pôsobnosť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, právo na prístup k zamestnaniu, lekársku posudkovú činnosť a odborné konzílium posudkových lekárov, zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny a povolenia na zamestnanie, sprostredkovanie zamestnania za úhradu, vymedzenie a povinnosti agentúr dočasného zamestnávania a podporovaného zamestnávania, formy sprostredkovania zamestnania, podmienky evidencie uchádzačov o zamestnanie, záujemcov o zamestnanie, voľných pracovných miest, zamestnávateľov a pod., informačné a poradenské služby pri voľbe povolania, výbere zamestnania vrátane zmeny zamestnania, pri výbere zamestnanca, adaptácii zamestnanca v novom zamestnaní, odborné poradenské služby zamerané napr. na riešenie problémov spojených s pracovným uplatnením, vytváranie súladu medzi osobnostnými predpokladmi uchádzača a požiadavkami zamestnávateľa na výkon zamestnania a pod., možnosti vzdelávania pre trh práce formou teoretickej a praktickej prípravy, ktorá umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel pracovného uplatnenia.

Zákon o službách zamestnanosti upravuje právne vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti, ktorých účastníkmi môžu byť orgány štátnej správy, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, samosprávny kraj, obec, občianske združenie, nezisková organizácia a nadácia, zamestnávateľ, partnerstvo v zmysle uvedeného zákona, uchádzač o zamestnanie, záujemca o zamestnanie, zamestnanec, samostatne zárobkovo činná osoba, právnická alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosti podľa tohto zákona, najmä pri sprostredkovaní zamestnania, odborných poradenských službách, vzdelávania a prípravy pre trh práce, štátny príslušník krajiny, ktorá nie je členským štátom Európskej únie alebo osoba bez štátnej príslušnosti, občan členskej krajiny Európskej únie a jeho rodinní príslušníci.

Medzi kompetencie úradov patrí zabezpečovať poskytovanie príspevkov, napr. na samostatnú zárobkovú činnosť, podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, podporu udržania pracovných miest, podporu regionálnej a miestnej zamestnanosti, realizáciu opatrení na ochranu pred povodňami a na riešenie následkov mimoriadnej situácie, vykonávanie absolventskej praxe, aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb, dochádzku za prácou, presťahovanie sa za prácou, dopravu do zamestnania, vytvorenie nového pracovného miesta, projekty a programy, podporu pre chránené dielne a chránené pracoviská, informačný systém, zverejňovanie a ochranu údajov, kontrolu povinností zamestnávateľa, rieši správne delikty, priestupky a ďalšie.

Zamestnávateľovi úrad poskytuje pomoc pri výbere vhodného zamestnanca, podporuje zamestnávateľa pri vytváraní a udržiavaní pracovných miest, informuje ho o povinnostiach, ktoré je povinný v zmysle zákona o službách zamestnanosti dodržiavať a taktiež s ním spolupracuje pri hromadnom prepúšťaní.

 

Novela zákona č. 112/2022 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 1. 2023. Ide o zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Aj vzhľadom na opakované podnety podnikateľského prostredia sa rozšírila výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania podľa § 2a zákona č. 82/2005 Z. z. aj na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov podľa osobitných predpisov alebo žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.

Súčasne sa v záujme zefektívnenia a zjednotenia postupov pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania ponechal výkon tejto kontroly vo výlučnej kompetencii inšpektorátov práce. Podľa predchádzajúcej právnej úpravy bola kompetencia na výkon kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania daná Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny, úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a inšpektorátom práce. Kontrolné orgány však pri kontrole nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania postupovali podľa odlišných procesných postupov upravených v rozdielnych zákonoch, čo v praxi vyvolávalo nejednotnosť. Z uvedeného dôvodu sa zrušila kompetencia Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny a úradov práce, sociálnych vecí a rodiny na výkon kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Ďalším dôležitým aspektom bola potreba vytvárania podmienok pre Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, umožňujúcich im sústredenie výkonu svojej činnosti na oblasť služieb zamestnanosti. V súvislosti s uvedenými úpravami sa novelizoval tiež zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.

 

Novela zákona č. 113/2022 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 1. 2023. Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorého zámerom bolo zefektívniť organizáciu a riadenie sústavy inšpekcie práce, a to najmä tým, že sa namiesto funkcie „hlavný inšpektor práce“ zaviedla manažérska funkcia „riaditeľ inšpektorátu práce“ bez povinnosti mať odbornú spôsobilosť inšpektora práce, ale so zachovaním povinnosti päťročnej odbornej praxe v oblasti BOZP, pracovného práva alebo inšpekcie práce.

Zároveň sa precizoval moment zápisu do centrálneho verejne prístupného zoznamu fyzických osôb a právnických osôb, ktoré v predchádzajúcich piatich rokoch porušili zákaz nelegálneho zamestnávania, a to tak, že Národný inšpektorát práce zapíše fyzickú osobu alebo právnickú osobu bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.

Ďalej sa doplnili kogentné obsahové náležitosti protokolu o výsledku inšpekcie práce o poučenie o možnosti podať správnu žalobu voči protokolu v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku. Zároveň sa sprecizovali niektoré ustanovenia zákona a vychádzajúc z potrieb aplikačnej praxe orgánov verejnej moci sa ustanovil moment zistenia porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania.

V nadväznosti na úpravu momentu zápisu do zoznamu nelegálnych zamestnávateľov sa upravili osobitné predpisy, ktoré obsahujú podmienku neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania naviazanú na rôzne účely (napr. poskytovanie príspevkov z verejných prostriedkov), ktorá je po novom naviazaná na skutočnosť, že fyzickej osobe alebo právnickej osobe nebola právoplatne uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania. Zároveň sa podmienky poskytovania a podmienky vrátenia príspevkov podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, poskytovania podpory v čase skrátenej práce, povolenia zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a vydania povolenia na výkon činnosti agentúry dočasného zamestnávania v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/52/ES z 18. júna 2009, ktorou sa stanovujú minimálne normy pre sankcie a opatrenia voči zamestnávateľom štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členských štátov. S cieľom dodržania princípu právnej istoty sa uvedené upravilo tak, že príslušné podmienky sa viažu na nadobudnutie právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania.

 

Novela zákona č. 426/2022 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 1. 2023. Ide o zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorého cieľom je zlepšiť podmienky pre zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím v chránených dielňach a chránených pracoviskách a predovšetkým upraviť fungovanie chránených dielní tak, aby boli flexibilnejšie. Cieľom štátnej politiky zamestnanosti osôb so zdravotným postihnutím by nemalo byť vytvorenie uzavretých systémov chránených dielní, ale podporovanie prispôsobeného prostredia, ktoré s ohľadom na zdravotný stav osoby so zdravotným postihnutím predstavuje akúsi prípravu a medzistupeň pred prechodom osoby so zdravotným postihnutím na otvorený trh práce.

Novela zákona obsahuje predovšetkým úpravu pojmu chránenej dielne tak, aby sa menej chápala ako fyzicky ohraničený a oddelený priestor, kde osoby so zdravotným postihnutím zavreté a vyrábajú v nej ručne výrobky. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu kvalifikáciu osôb so zdravotným postihnutím, na rôznorodosť zdravotného postihnutia a tiež vzhľadom na to, aké druhy pracovných činností osoby so zdravotným postihnutím schopné vykonávať, bola súčasná definícia chránenej dielne nedostačujúca a obmedzujúca. Skutočnosť, že nebolo potrebné pre osoby so zdravotným postihnutím fyzicky upraviť priestor pre prácu ešte neznamenalo, že nebolo potrebné pre nich upraviť podmienky na prácu, pracovný výkon alebo pracovný čas. Veľakrát tiež dokázala osoba so zdravotným postihnutím vykonávať prácu bez potreby flexibilného pracovného času, avšak v určitých ohraničených obdobiach v závislosti na aktuálnom fyzickom alebo psychickom stave mala znížený alebo žiadny pracovný výkon. Všetko toto však mal pojem chránenej dielne či chráneného pracoviska reflektovať, aby sa umožnil čo najširší záber a tým sa umožnila práca čo najširšiemu okruhu osôb so zdravotným postihnutím.

Ďalšou zmenou v nadväznosti na úpravu pojmu chránenej dielne bola možnosť pre zamestnancov so zdravotným postihnutím dočasne a v rámci plnenia stanovených úloh pracovať aj mimo priestor chránenej dielne. Napríklad ísť prezentovať výrobky na trh alebo výstavu či poskytnúť službu u klienta (namiesto v chránenej dielni). V prípade, že to dovoľuje zdravotný stav osoby so zdravotným postihnutím a povaha jej práce, neexistuje rozumný dôvod, prečo by nemohla robiť aj také činnosti, pre ktoré sa nevyžaduje pobyt v obmedzenom priestore chránenej dielne. Rovnako sa tým približuje fungovanie samotnej chránenej dielne fungovaniu iných súťažiteľov na trhu tovarov a služieb a zároveň osoba so zdravotným postihnutím možnosť získať také zručnosti, ktoré jej umožnia sa zamestnať na otvorenom pracovnom trhu.

 

Novela zákona č. 430/2022 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 1. 2023. Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorého cieľom bolo posilniť zamestnanosť osôb so zdravotným postihnutím prostredníctvom zmeny právnej úpravy, ktorá dáva zamestnávateľovi možnosť plniť povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím vo výške povinného podielu aj zadaním zákazky vhodnej na zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím alebo zadaním zákazky občanovi so zdravotným postihnutím, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť.

Kým predchádzajúca právna úprava umožňovala takéto náhradné plnenie za rovnakých podmienok, či išlo o zákazky na dodanie tovaru alebo zákazky na poskytnutie služby, zmena zákona zaviedla výhodnejšie podmienky pre zákazky na poskytnutie služby. Zatiaľ čo výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím v prípade zákazky na dodanie tovaru zostala vo výške 0,8-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve, výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím v prípade zákazky na poskytnutie služby je po novom stanovená vo výške 0,7-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve, a je tak pre zamestnávateľa výhodnejšia.

Dôvodom pre stanovenie výhodnejších podmienok na zákazky na poskytnutie služby je, že samotné poskytovanie služby pre uplatnenie osôb so zdravotným postihnutím a ich celkové zaradenie do spoločnosti omnoho priaznivejšie dopady ako vyrábanie výrobkov, ktoré často vyrábané v priestoroch izolovaných chránených dielní. Dlhodobo zaužívaný koncept osôb so zdravotným postihnutím vyrábajúcich manuálne výrobky v prostredí chránených dielní je už dávno prekonaný a je preto potrebné podporovať získavanie zručností osôb so zdravotným postihnutím v oblasti služieb a následne podporovať využívanie týchto zručností aj prostredníctvom motivovania zamestnávateľov, ktorí nezamestnávajú osoby so zdravotným postihnutím, aby uprednostnili využívanie služieb pred odoberaním tovarov.

Novela zákona zároveň podporuje záväzky, ku ktorým sa Slovenská republika zaviazala v Dohovore o právach osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ciele Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 – 2030.

 

Novela zákona č. 488/2022 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 1. 2023 a niektoré ustanovenia nadobudnú účinnosť až 1. 1. 2024. Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorého kľúčovým cieľom bolo upraviť právny rámec poskytovania finančných príspevkov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce (AOTP) a zabezpečiť zosúladenie zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe najmä v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím.

Za kľúčový cieľ sa považuje aj rozpracovanie úloh vyplývajúcich pre oblasť zamestnanosti a tvorby pracovných miest, pričom sa budú presadzovať opatrenia na udržanie zamestnanosti a tvorbu nových pracovných miest, v rámci AOTP sa zabezpečí presun z menej účinných programov na účinnejšie a zlepší sa stav zamestnávania ťažko zdravotne postihnutých osôb na otvorenom trhu práce.

Novela zákona sa zaoberá najmä revíziou právneho rámca poskytovania finančných príspevkov v rámci AOTP za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti. V tomto zmysle sa ustanovilo

- nahradiť príspevok na vzdelávanie a prípravu pre trh práce, ktoré si zabezpečil z vlastnej iniciatívy príspevkom na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie. Úprava reaguje na strategický cieľ vyplývajúci zo Stratégie celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030, pomôcť ľuďom rozvíjať si zručnosti na rýchlo sa meniacom trhu práce, ktorí si potrebujú neustále dopĺňať svoje vedomosti, zručnosti a kompetencie, pretože ich vzdelanie a odborná príprava nepostačujú na splnenie aktuálnych alebo očakávaných potrieb trhu práce. Nový dopyt uchádzačov o zamestnanie po zvyšovaní úrovne zručností a rekvalifikáciách vzniká aj v dôsledku zelenej a digitálnej transformácie,

- zmeniť charakter Príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj na fakultatívny, t. j. nenárokový, ako aj upraviť obdobie podpory najviac na šesť kalendárnych mesiacov v rozsahu najviac 20 hodín týždenne s možnosťou predĺženia ich vykonávania najviac o ďalších šesť kalendárnych mesiacov. Cieľom je uplatnenie intenzívnejšieho prístupu pri udržiavaní pracovných návykov a rozvoji zručností dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a tiež skrátenie obdobia, počas ktorého nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu,

- zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť (SZČ) pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj a skrátenie povinnosti prevádzkovať SZČ nepretržite najmenej tri roky na dva roky po poskytnutí príspevku,

- zjednotiť AOTP zamerané na podporu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie 50, § 50j, § 51a) a väčší dôraz klásť na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce, občanov starších ako 50 rokov veku, dlhodobo nezamestnaných a nízkokvalifikovaných občanov alebo uchádzačov o zamestnanie mladších ako 30 rokov veku, ktorí sú významne ohrození na trhu práce,

- zvýšiť atraktívnosť príspevku na vykonávanie absolventskej praxe 51) pre absolventov škôl úpravou paušálnej výšky príspevku zo 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,

- vypustenie príspevku na presťahovanie za prácou 53c), nakoľko príspevok takmer rovnocenné zameranie, ako v prípade poskytovania príspevku na podporu mobility za prácou podľa § 53a.

Cieľom novely zákona v oblasti podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím je posilnenie podpory zamestnávania občanov o zdravotným postihnutím na otvorenom trhu práce. V tejto súvislosti sa upravila definícia chránenej dielne a chráneného pracoviska tak, že v chránených dielňach alebo na chránených pracoviskách môžu byť zamestnaní len občania so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce (zohľadní sa pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou ako aj nevykonávanie závislej činnosti alebo podnikania pred zamestnaním sa v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku).

Novela zákona tiež v súvislosti s revíziou aktívnych opatrení na trhu práce v oblasti zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím upravuje

- rozdelenie výšky príspevkov, a to príspevku na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a príspevku občanovi so zdravotným postihnutím na samostatnú zárobkovú činnosť pre všetky okresy SR na základe porovnania okresu s celoslovenským priemerným podielom disponibilných uchádzačov o zamestnanie na obyvateľstve v produktívnom veku vrátane Bratislavského kraja,

- vypustenie príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní z dôvodu dlhodobo nízkeho záujmu o tento príspevok a jeho prostredníctvom projektov a programov, ktoré majú za cieľ najmä podporiť tvorbu nových pracovných miest pre občanov so zdravotným postihnutím na otvorenom trhu práce,

- zaviesť vekový limit na účely nároku čerpania príspevkov na podporu zamestnávania občana so zdravotným postihnutím, vzhľadom na poskytovanie služieb zamestnanosti ekonomicky aktívnemu obyvateľstvu, okrem príspevku na činnosť pracovného asistenta.

Novela zákona tiež reaguje na požiadavky aplikačnej praxe a uvoľňuje podmienky na čerpanie príspevku na SZČ pre občana so zdravotným postihnutím, umožňuje vykonávanie práce z domu a zavádza paušál na náklady súvisiace so zabezpečovaním administratívy chráneného pracoviska.

V oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín sa novela zákona zameriava na uľahčenie zamestnávania štátnych príslušníkov tretích naviazaním určenia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na úroveň krajov s vypustením podmienky miery evidovanej nezamestnanosti nižšej ako 5 %. V súvislosti s udržaním kvalifikovanej pracovnej sily sa novelou zákona zavádza možnosť zamestnávania štátneho príslušníka tretej krajiny počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania a uľahčenie obnovenia prechodného pobytu na účel zamestnania vypustením požiadavky na prihliadnutie na situáciu na trhu práce a umožnenie udržania kvalifikovanej pracovnej sily v rovnakom zamestnaní. Rovnako sa predlžuje obdobie, počas ktorého sa štátny príslušník tretej krajiny môže zaškoľovať u zamestnávateľa pred udelením prechodného pobytu na účel zamestnania.

Novela zákona tiež zavádza strategický charakter pôsobnosti Aliancie sektorových rád a sektorových rád s cieľom zabezpečiť udržateľnosť systému riadenia týchto rozhodujúcich nástrojov aktívnej politiky trhu práce zameraných na opis nárokov trhu práce na pracovné miesta a prenos týchto potrieb do systému celoživotného vzdelávania v súlade so Stratégiou celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030. Cieľom je zabezpečiť nadrezortnú udržateľnosť aliancie a sektorových rád za riadiacej účasti a spoluzodpovednosti zainteresovaných partnerov na strane zástupcov štátu, zástupcov zamestnávateľov a zástupcov zamestnancov.

V rámci novely zákona dochádza k zavedeniu informačnej povinnosti pre zamestnávateľa, ku ktorému bude vyslaný občan EÚ. Oproti existujúcej povinnosti sa povinnosť líši v jej nositeľovi – v prípade právnej úpravy ide o tuzemského zamestnávateľa, v prípade existujúcej transpozície ide o hosťujúceho zamestnávateľa. Najzásadnejší rozdiel spočíva v rozsahu údajov, ktoré tieto subjekty predkladajú. Rozsah údajov v právnej úprave je nevyhnutný na vykonávanie kontroly, analytické a štatistické účely a je podrobne uvedený v osobitnej časti dôvodovej správy.

Novelou zákona sa v súvislosti so zmenami v zákone o službách zamestnanosti novelizujú aj ďalší právne predpisy, a to

- zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

- zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

- zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresoch v znení neskorších predpisov,

- zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

- zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov so zámerom zabezpečiť komplexnosť právnej úpravy prepojením jej vecnej stránky na finančnú podporu.

 

Novela zákona č. 65/2023 Z. z. nadobudla účinnosť 28. 2. 2023 a niektoré ustanovenia 1. 4. 2023. Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorého cieľom je upraviť podmienky poskytovania pomoci v hmotnej núdzi tak, aby bola pomoc v hmotnej núdzi adresnejšia, efektívnejšia, a aby mala motivačný efekt voči jej príjemcom vymaniť sa z hmotnej núdze. Zmeny obsiahnuté v tejto novele aj výsledkom dlhoročných skúseností úradov práce, sociálnych vecí a rodiny z aplikačnej praxe zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zahŕňajú tiež niektoré odporúčania odbornej verejnosti vyplývajúce napr. z revízie výdavkov na skupiny ohrozené chudobou alebo sociálnym vylúčením.

Ide o komplexnú novelu zákona, ktorou sa upravuje väčšina ustanovení zákona. Najzásadnejšie zmeny sa týkajú zrušenia osobitného príspevku, ktorý bude riešený samostatne v rámci politiky aktívnych opatrení na trhu práce. Zavádzajú sa aj zmeny v oblasti posudzovania niektorých druhov príjmov, rozšírenie okruhu osôb, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť zabezpečiť si príjem vlastnou prácou o osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré odkázané na pomoc inej osoby, či umožnenie poskytnutia jednorazovej dávky aj pre domácnosti, ktoré v hmotnej núdzi, ale pomoc v hmotnej núdzi sa im neposkytuje. Novela zákona rieši aj niektoré z aplikačných problémov, ktoré sa vyskytli počas dlhoročnej aplikačnej praxe, zvyšuje mieru ochrany poskytovanej niektorým osobám a taktiež sa zameriava na zjednodušenie postupov a uľahčenie prístupu k pomoci v hmotnej núdzi pre niektoré osoby, ktoré napr. z dôvodu vlastníctva starých motorových vozidiel, ktoré nevedia predať, nesplnili podmienky nároku na pomoc v hmotnej núdzi. Upravil sa tiež zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, čím sa zjednotilo zúčtovanie niektorých dávok sociálneho poistenia s pomocou v hmotnej núdzi, zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, kde sa na účely tohto zákona ustanovilo tehotenské nepovažovať za príjem, zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obsahujúci právnu úpravu nového aktívneho opatrenia na trhu práce a zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, v ktorom sa zvýšila dotácia na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu.

 

Viac k problematike sa dočítate v komentári v mesačníku Poradca 13/2023.

 



GENERÁLNY PARDON - SOCIÁLNA POISŤOVŇA

Za neodvedenie poistného, prípadne za odvedenie poistného v nižšej sume, alebo za oneskorené odvedenie poistného hrozí fyzickej alebo právnickej osobe uloženie sankcie, a to vo forme penále. V súčasnosti môže pomôcť situáciu dlžníkov uľahčiť príležitostný systém oddlženia – tzv. generálny pardon. Generálny pardon je mimoriadne legislatívne riešenie odpustenia povinnosti zaplatiť penále, resp. nepredpísané penále. Čo je jeho účelom a v akom období prebieha? Akým komplikáciám sa vystavuje poistenec pri existujúcom dlhu voči Sociálnej poisťovni?

 

POISTNÉ NA SOCIÁLNE POISTENIE, a teda aj odvody do Sociálnej poisťovne a s tým súvisiace prípadné sankcie za porušenie stanovených povinností upravuje zákon č. 461/­2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorého predmetom je vymedzenie sociálneho poistenia, úprava rozsahu sociálneho poistenia, právnych vzťahov pri vykonávaní sociálneho poistenia, organizácie sociálneho poistenia, financovania sociálneho poistenia, dozoru štátu nad vykonávaním sociálneho poistenia, konania vo veciach sociálneho poistenia a konania vo veciach vymáhania pohľadávok.

 

Sociálnym poistením je

•    nemocenské poistenie ako poistenie pre prípad straty alebo zníženia príjmu zo zárobkovej činnosti a na zabezpečenie príjmu v dôsledku dočasnej pracovnej neschopnosti, tehotenstva a materstva

•    dôchodkové poistenie, a to

-    starobné poistenie ako poistenie na zabezpečenie príjmu v starobe a pre prípad úmrtia

-    invalidné poistenie ako poistenie pre prípad poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť v dôsledku dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu poistenca a pre prípad úmrtia

•    úrazové poistenie ako poistenie pre prípad poškodenia zdravia alebo úmrtia v dôsledku pracovného úrazu, služobného úrazu a choroby z povolania

•    garančné poistenie ako poistenie pre prípad platobnej neschopnosti zamestnávateľa na uspokojovanie nárokov zamestnanca a na úhradu príspevkov na starobné dôchodkové sporenie nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na starobné dôchodkové sporenie

•    poistenie v nezamestnanosti ako poistenie pre prípad straty príjmu z činnosti zamestnanca v dôsledku nezamestnanosti a na zabezpečenie príjmu v dôsledku nezamestnanosti.

 

VZNIK A ZÁNIK SOCIÁLNEHO POISTENIA (ust. § 20 až § 25) zákon neupravuje jednotne, ale medzi jednotlivými druhmi, ako aj subjektmi sociálneho poistenia sú rozdiely. Vo všeobecnosti zamestnancovi a zamestnávateľovi vzniká povinnosť platiť poistné vznikom právneho vzťahu, ktorý zakladá právo na príjem zo závislej činnosti, teda napríklad vznikom pracovného pomeru, dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, vznikom funkcie, z ktorej plynie právo na príjem zo závislej činnosti. Samostatne zárobkovo činnej osobe vzniká povinnosť platiť poistné na sociálne poistenie od 1. júla kalendárneho roka (resp. od 1. októbra pri predĺžení lehoty na podanie daňového priznania za predchádzajúci rok), ak mala za predchádzajúci kalendárny rok príjem z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu. Dobrovoľne poistenej osobe vzniká povinnosť platiť poistné odo dňa prihlásenia na dobrovoľné poistenie, najskôr odo dňa podania prihlášky.

Odvody, t.j. poistné, platené do Sociálnej poisťovne nie sú taktiež stanovené jednou sadzbou. Odvod sa skladá z čiastkových poistení, pričom pre každé z nich je stanovená istá percentuálna sadzba. Z vyššie uvedených poistení zamestnanec neplatí poistné na garančné poistenie, úrazové poistenie a okrem toho zamestnanec neplatí do rezervného fondu solidarity.

Fyzická osoba, ako aj právnická osoba, ktoré sú povinné platiť poistné, sú povinné poistné zároveň aj odvádzať.

V zmysle zákona o sociálnom poistení poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti odvádza za zamestnanca zamestnávateľ. Zamestnávateľ okrem toho zároveň vykonáva zrážky poistného na nemocenské poistenie, zrážky poistného na dôchodkové poistenie a zrážky poistného na poistenie v nezamestnanosti, ktoré je povinný platiť zamestnanec.

 

Poistné sa platí vždy na účet Sociálnej poisťovne, ktorý je vedený v Štátnej pokladnici, a to za kalendárny mesiac pozadu. Poistné je možné platiť

•    bezhotovostným prevodom

•    poštovou poukážkou.

 

V prípade, ak poistenie netrvalo poistencovi celý kalendárny mesiac, ale len určitú časť kalendárneho mesiaca, platí sa poistné len za toto obdobie, počas ktorého poistenie trvalo.

Pri platení poistného, musia fyzické a právnické osoby povinné odvádzať poistné, identifikovať platbu poistného a uviesť k nej variabilný a špecifický symbol. Bez ich uvedenia spôsob zaevidovania a priradenia platby poistného k obdobiu určí Sociálna poisťovňa.

Poistné je v súlade so zákonom splatné (ust. § 143) do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné, ak zákon výslovne neustanovuje inak.

Poistné, ktoré platí a odvádza zamestnávateľ, je splatné v deň určený na výplatu príjmov, ktoré sú vymeriavacím základom zamestnanca a ak by takýto deň určený nebol, platí, že poistné je splatné v posledný deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí poistné.

V praxi sa môže často stať, že deň splatnosti poistného pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja. V takom prípade je poistné splatné v najbližší nasledujúci pracovný deň. (Napr. Poistné je splatné do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné. V príslušnom kalendárnom mesiaci ôsmeho prípadne na sobotu. Poistné v tomto prípade bude splatné najbližší nasledujúci pracovný deň, teda v pondelok desiateho dňa daného kalendárneho mesiaca.)

 

Poistné sa v súlade so zákonom o sociálnom poistení považuje za zaplatené včas aj vtedy, ak platba poistného bola na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici síce pripísaná oneskorene, ale

•    pri platení bezhotovostným prevodom je ako deň prevodu uvedený posledný deň splatnosti poistného v súlade s ustanoveniami zákona

•    pri platení poštovou poukážkou sa poistné poukázalo v posledný deň splatnosti poistného v súlade s ustanoveniami zákona. (Napr. Fyzická osoba platí poistné poštovou poukážkou. Poistné je splatné do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné. Fyzická osoba zaplatila poistné ôsmeho dňa v mesiaci. Poistné sa považuje za zaplatené včas, aj keď platba poistného bola na účet Sociálnej poisťovne pripísaná oneskorene, pretože sa poistné poukázalo posledný deň splatnosti poistného v súlade so zákonom.)

 

DLH NA POISTNOM NA SOCIÁLNE POISTENIE môže dospieť až do štádia exekúcie, preto ak odvádzateľ poistného zistí, že mu dlh vznikol, je najlepšie danú situáciu riešiť čo najskôr, čím predíde zvyšovaniu dlhu narastaním penále. Okrem toho neplatenie poistného má vplyv na dávky zo sociálneho poistenia pri nárokoch v budúcnosti, teda hrozí nepriznanie dávky zo systému sociálneho poistenia.

Dlžné poistné Sociálna poisťovňa predpisuje rozhodnutím, ktorým vyzve na zaplatenie poistného v stanovenej lehote. Týmto rozhodnutím zároveň predpíše aj penále a prípadne uloží pokutu. Povinnosť uhradiť dlžné poistné nie je možné odpustiť, ale do času postúpenia dlhu na vymáhanie, má dlžník možnosť požiadať o splátkový kalendár.

Za každé nesplnenie, prípadne porušenie povinnosti, ktorú ukladá fyzickej osobe alebo právnickej osobe zákon, hrozí povinnému subjektu sankcia, uloženie ktorej zákon za nesplnenie alebo porušenie povinnosti predpokladá. Právny predpis, ktorý ukladá určitú povinnosť, zároveň spravidla obsahuje aj určitý druh sankcie za jej prípadné nedodržanie a upravuje tiež spôsob uloženia sankcie a v prípade, ak je sankciou peňažná pokuta, resp. penále upravuje tiež spôsob jej výpočtu, resp. dolnú a hornú hranicu, v rámci ktorých je možné pokutu alebo penále uložiť.

Za neodvedenie poistného, prípadne za odvedenie poistného v nižšej sume, alebo za oneskorené odvedenie poistného hrozí fyzickej alebo právnickej osobe uloženie sankcie, a to vo forme penále (ust. § 240 a § 241).

 

Penále predpíše Sociálna poisťovňa fyzickým a právnickým osobám povinným odvádzať poistné, ktoré neodviedli poistné za príslušný kalendárny mesiac včas alebo ich odviedli v nižšej sume. Penále Sociálna poisťovňa predpíše vo výške 0,05 % z dlžnej sumy, a to za každý deň omeškania odo dňa splatnosti poistného do dňa, keď bola dlžná suma poukázaná na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici, zaplatená v hotovosti alebo do dňa začatia kontroly.

Na predpísané penále sa vzťahujú tri základné pravidlá, ktoré musia byť dodržané v každom prípade.

V zmysle prvého pravidla predpísané penále nemôže presiahnuť dlžnú sumu poistného za kontrolované obdobie. V zmysle druhého pravidla Sociálna poisťovňa nepredpíše penále, ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur. V zmysle tretieho pravidla právo predpísať penále sa premlčí za desať rokov odo dňa jeho splatnosti a právo vymáhať penále sa premlčí za šesť rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým Sociálna poisťovňa penále predpísala.

Na platenie penále, na povolenie splátok dlžných súm penále a na jeho vrátenie sa primerane vzťahujú vyššie uvedené ustanovenia o poistnom.

 

GENERÁLNY PARDON - PRÍLEŽITOSTNÝ SYSTÉM ODDLŽENIA, môže v súčasnosti pomôcť situáciu dlžníkov uľahčiť. Ide o typ oddlženia podobný „exekučnej amnestii“, ktorý sa u nás nevyskytuje prvý raz. Generálny pardon je mimoriadne legislatívne riešenie odpustenia povinnosti zaplatiť penále, resp. nepredpísané penále.

Národná rada Slovenskej republiky dňa 5. októbra 2022 schválila novelu zákona o sociálnom poistení, ktorá bola uverejnená v zbierke zákonov pod č. 352/­2022 Z. z.. V zmysle prechodného ust. § 293fz ods. 1 tohto zákona Sociálna poisťovňa nepredpíše penále alebo odpustí povinnosť zaplatiť predpísané penále, ktoré sa viaže na dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie podľa osobitného predpisu za celé obdobie pred 1. júlom 2022, splatné do 31. januára 2023, ak toto dlžné poistné a dlžné príspevky na starobné dôchodkové sporenie bude v plnom rozsahu zaplatené do 31. augusta 2023.

 

Účelom novely zákona o sociálnom poistení nie je odpustiť zaplatenie istiny (t.j. samotného dlžného poistného) a ani predĺženie lehoty na zaplatenie istiny. Jej cieľom je motivovať dlžníkov, aby zaplatili dlžné poistné v stanovenej lehote a tým im bude odpustené penále.

Generálny pardon teda v zmysle uvedeného prebieha od 1. februára 2023 do 31. augusta 2023. Počas týchto mesiacov majú dlžníci Sociálnej poisťovne možnosť vyhnúť sa zaplateniu penále alebo nepredpísaného penále. Doteraz ide o najdlhšiu časovú lehotu na vysporiadanie neuhradených záväzkov na sociálnom poistení.

 

Základnými podmienkami generálneho pardonu je zaplatiť celé dlžné poistné, teda istinu, spred 1. júla 2022 počas jeho trvania, t.j. v čase od začiatku februára do konca augusta. Ak ide o zamestnávateľa alebo zahraničnú samostatne zárobkovo činnú osobu, je tiež potrebné doručiť počas trvania generálneho pardonu chýbajúce mesačné výkazy poistného a príspevkov.

Sociálna poisťovňa od februára dočasne prerušila predpisovanie penále a vymáhanie pohľadávok na penále v správnom výkone.

Pri pohľadávkach, ktoré Sociálna poisťovňa vymáha v správnom výkone, teda interne, uplatňuje od februára hromadné prerušenie všetkých správnych výkonov, kde je vymáhaná čo i len časť penále. Dlžníkovi zároveň doručí písomné rozhodnutie o odložení vymáhania a informuje dlžníka o generálnom pardone. Toto opatrenie bude účinné do momentu riadneho preverenia skutočností rozhodujúcich o konečnom zastavení konania vo veciach vymáhania pohľadávok, minimálne však do konca augusta 2023. Nové rozhodnutia na penále za obdobie spadajúce do generálneho pardonu sa nebudú počas účinnosti generálneho pardonu uplatňovať v správnom konaní až do odvolania.

Čo sa týka vymáhania pohľadávok prostredníctvom súdnych exekútorov, Sociálna poisťovňa informovala o generálnom pardone Slovenskú komoru exekútorov a zasiela súdnym exekútorom oznámenia o zániku pohľadávky na penále v exekučnom konaní.

 

Vo vzťahu k jednotlivým dlžníkom Sociálna poisťovňa adresne informuje o možnosti využiť generálny pardon zaplatením pohľadávky na poistnom na sociálne poistenie, ktoré sa týka poistného spred júla 2022. Sociálna poisťovňa bude postupne až do augusta 2023 informovať dlžníkov o nedoplatku na poistnom alebo chýbajúcich mesačných výkazoch poistného. Upozornenie môže byť zaslané formou sms správ, mailov alebo do e-schránky, ak ju má dlžník aktivovanú. Je preto v záujme samotných dlžníkov poskytnúť alebo prípadne aktualizovať svoje kontaktné údaje.

 

O generálny pardon nie je potrebné zvlášť žiadať. Na dlžníkov, ktorí majú zaplatené poistné za obdobie do 1. júla 2022 a Sociálna poisťovňa voči nim eviduje len nezaplatené penále, sa generálny pardon vzťahuje automaticky. Rovnako to platí aj v prípade zamestnávateľov a zahraničných samostatne zárobkovo činných osôb, ak majú splnenú podmienku predloženia mesačných výkazov poistného za rozhodujúce obdobie. Uvedené sa vzťahuje aj na dlžníkov, ktorí dlžné poistné za rozhodujúce obdobie v plnej výške uhradia v čase platnosti generálneho pardonu. Teda po uhradení dlžného poistného nemusia zvlášť žiadať o odpustenie penále, ale dôjde k zániku pohľadávky na penále priamo zo zákona.

Ak má dlžník povolený splátkový kalendár, je potrebné vyrovnať všetky záväzky na poistnom za celé obdobie pred 1. júlom 2022, ktoré boli splatné do 31. januára 2023 (v prípade odloženého poistného kvôli koronakríze), a to najneskôr do konca augusta 2023. V takom prípade bude môcť byť uplatnený generálny pardon na penále. Znamená to, že takému dlžníkovi Sociálna poisťovňa nepredpíše penále a splátkový kalendár bude ukončený.

Rovnako pôjde o zánik pohľadávky na penále zo zákona. Avšak musí dlžník uhradiť všetky splátky, ktoré sa týkajú dlžného poistného spred 1. júla 2022, a to aj v prípade, ak podľa splátkového kalendára by mali byť splátky poistného uhradené neskôr ako v auguste 2023.

Nie je možné alikvotné odpúšťanie penále, teda nestačí uhradiť časť dlžného poistného a očakávať čiastočné odpustenie penále, ktoré prináleží k uhradenej časti dlžného poistného. Dlžník musí mať za rozhodujúce obdobie, t.j. do 1. júla 2022, uhradené celé dlžné poistné. Len za splnenia tejto podmienky mu Sociálna poisťovňa môže v rámci generálneho pardonu odpustiť penále.

 

Ako už bolo uvedené, generálny pardon sa vzťahuje iba na dlžníkov, ktorí nemajú uhradené dlžné poistné do 1. júla 2022. Teda ak niekto neplatil riadne poistné na sociálne poistenie po tomto dátume je potrebné uhradiť dlžné poistné čím skôr, aby zbytočne nedošlo k zvyšovaniu penále. Keďže na obdobie po 1. júli 2022 sa generálny pardon nevzťahuje, za toto obdobie v prípade vzniku dlžného poistného Sociálna poisťovňa predpíše dlžníkovi penále v súlade so zákonom.

Sociálna poisťovňa bude v súvislosti s generálnym pardonom dlžníkov, ktorí splnia zákonom stanovené podmienky, postupne v pravidelných intervaloch oddlžovať, teda odpúšťať penále, až do konca augusta 2023 a následne bude jednotlivých dlžníkov o odpustení penále informovať listom.

Teda v rámci generálneho pardonu uskutočňuje Sociálna poisťovňa viacero krokov vedúcich k oddlženiu čo najväčšieho počtu dlžníkov. Od februára vyzýva fyzické a právnické osoby, aby si aktualizovali kontaktné údaje a mali tak možnosť dozvedieť sa o možnosti generálneho pardonu.

 

Od marca začala Sociálna poisťovňa pravidelne upozorňovať dlžníkov,

ktorým môže generálny pardon pomôcť, a to v mesačných intervaloch. V apríli zabezpečila prvé hromadné oddlženie, a to automaticky u dlžníkov, u ktorých mala Sociálna poisťovňa všetky potrebné údaje. Počas celej doby platnosti generálneho pardonu pravidelne odpúšťa a bude odpúšťať penále až do konca augusta 2023 a následne dlžníkom zasielať oznámenie o jeho odpustení.

Poistenec sa pri existujúcom dlhu voči Sociálnej poisťovni vystavuje viacerým komplikáciám. Hrozí mu nepriznanie dávky zo sociálneho poistenia, môže mať problémy pri žiadosti o poskytnutie úveru alebo o rôzne dotácie, môže dôjsť k nezapočítaniu obdobia, v ktorom nebolo zaplatené poistné, pri výpočte dôchodku a navyše sa vystavuje hrozbe exekúcie a s tým spojeným komplikáciám.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 6-7/2023.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


119/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 15.04.2023

120/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá predkladania žiadostí a znižovania priamych podpôr Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky 15.04.2023

121/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 436/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb 15.04.2023

122/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.05.2023

123/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov 01.05.2023

124/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 519/2022 Z. z. o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií a o doplnení niektorých zákonov 01.05.2023

125/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Pramenná oblasť Rimavy 01.05.2023

126/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Tisovský kras 01.05.2023

127/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje prírodná rezervácia Homoľa 01.05.2023

128/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov 18.04.2023

129/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 317/2016 Z. z. o požiadavkách a postupoch pri odbere a transplantácii ľudského orgánu, ľudského tkaniva a ľudských buniek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (transplantačný zákon) 01.09.2023

130/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 19.04.2023

131/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa zakazuje vstup vybraných poľnohospodárskych produktov a potravín z Ukrajiny alebo s pôvodom z Ukrajiny na územie Slovenskej republiky 19.04.2023

132/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov 01.05.2023

133/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 01.05.2023

134/2023 Z. z.
Zákon o poskytovaní dotácií na podporu obnovy historických dráhových vozidiel 01.05.2023

135/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov 01.06.2023

136/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.09.2023

137/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov 01.11.2023

138/2023 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 25.04.2023





 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v máji 2023

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

2. 5. – utorok (namiesto nedele 30. 4. 2023)

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za marec 2023

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2023

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v marci 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2022

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2022 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane

Zamestnávateľ

§ 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2022 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2022

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

9. 5. – utorok (namiesto sviatku 8. 5. 2023)

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociál.poist.

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociál.poist.

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v apríli 2023, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v apríli 2023

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

15. 5. – pondelok

Odvod dane vyberanej zrážkou v apríli 2023 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

31. 5. – streda

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2023

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v apríli 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni vyplatené dividendy (na ktoré sa vzťahuje oznamovacia povinnosť) v roku 2022

Príjemca dividendy

§ 38b ods. 9 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Podanie oznámenia o príjmoch za rok 2022: dividendy za roky 2011 a 2012, dividendy za roky 2013 až 2016 od právnickej osoby so sídlom mimo územia SR a dividendy od zaniknutej právnickej osoby so sídlom na území SR, ktorá ich v roku 2022 zdravotnej poisťovni nevykázala

Príjemca dividend

§ 10b ods. 1 písm. e) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  apríli 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

do nasledujúceho pracovného dňa

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za apríl 2023

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde v z.n.p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociál.poist. v z.n.p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z.z. o zdrav.poist. v z.n.p.

Do 30 dní

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach v z.n.p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z.z. o dani z motorových vozidiel v z.n.p.

 








 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 

Poradca (Poradca), č. 13/2023 (IV/2023)

  • Zákon o službách zamestnanosti s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2023 (IV/2023)

  • Dotácie v čase energetickej krízy – Ministerstvo hospodárstva SR
  • Generálny pardon – Sociálna poisťovňa
  • Rodinné podnikanie – rodinná firma
  • Nový spôsob zakladania s. r. o.
  • Registrácia zamestnancov v poisťovni počas materskej a otcovskej dovolenky
  • Oznamovacie povinnosti voči ZP a SP počas materskej a otcovskej dovolenky
  • Športovec v postavení zamestnanca

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2023 (IV/2023)

  • Sponzorské príspevky
  • Paušálne výdavky v roku 2023
  • Ukončenie podnikania FO – daňový pohľad
  • Dary z pohľadu obdarovaného aj darujúceho
  • Lehoty v daňovom konaní
  • Zmeny účtovného obdobia
  • Vyradenie HM z obchodného majetku
  • Používanie automobobilu zamestnancom

 

1000 riešení 5-6/2023 (III/2023)

  • Zdravotné poistenie po novom
  • Daňové výdavky
  • Účtovníctvo
  • Personalistika a mzdy
  • Verejná správa

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

 

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)

5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)

7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

10. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...)

11. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022)

12. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

13. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

14 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady(problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)

15. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

16. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)

17. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

18. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

19. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

 

 

NOVINKY

 

Aktualizácia III/2 (III/2023)

  • Zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi
  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
  • Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
  • Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
  • Zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime

 

Aktualizácia II/2 (III/2023)

  • Zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
  • Zákon č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov
  • Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok

 

Aktualizácia I/1 (III/2023)

  • Zákon č. 595/2001 Z. z. o dani z príjmov
  • Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok)
  • Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku
  • Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
  • Zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov
  • Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch

 

Aktualizácia III/1 (II/2023)

  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce

 

Aktualizácia II/1 (II/2023)

  • Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava SR
  • Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
  • Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri
  • Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
  • Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii

 

ZÁKONY 2023

 

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP, Minimálna mzda

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne poistenie, Zdravotné poistenie, Dôchodky

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

 

ZÁKONY V A – Verejná správa

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie

 

ZÁKONY V B – Školstvo a samospráva

  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva
  • Obecná polícia
  • Verejné práce
  • Regionálny rozvoj

 

ZÁKONY VI

  • Životné prostredie
  • Environmentálny fond
  • Ovzdušie
  • Voda
  • Lesy
  • Poľovníctvo
  • Odpady
  • Obaly
  • Prevencia havárií

 

 

 


 

 
 

 
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.


RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 

KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page