OPATRENIA VLÁDY SR
v súvislosti s koronavírusom
Vláda SR na základe odporúčaní Ústredného krízového
štábu SR prijala v boji proti COVID-19 množstvo opatrení.
Platnosť nariadenia od: 23. apríla
2020, 0:00 hod. Platnosť nariadenia do: do odvolania
Pre koho platí toto
usmernenie?
Toto usmernenie platí pre osoby, ktoré spĺňajú obe tieto
podmienky:
- majú trvalý alebo
prechodný pobyt na Slovensku alebo v susedných krajinách
do 30 km od štátnej hranice so SR,
- a pracujú
na Slovensku alebo v susedných krajinách do 30 km od
štátnej hranice so SR.
KEDY SA NA SLOVENSKO ZA PRÁCOU DOSTANETE?
Na hraničnom priechode pri vstupe do krajiny ste
povinní predložiť Potvrdenie
pre cezhraničných pracovníkov o výkone zamestnania (DOCX, 49 kB).
Upozornenie
Povinnosť
pravidelného mesačného testovania „pendlerov“ na COVID-19 je zrušená! Testami
sa nemusíte preukazovať. Testy začnú byť povinné v prípade, že sa zhorší
pandemická situácia v susedných krajinách.
KTORÉ DOKUMENTY NA VSTUP DO KRAJINY
NESTAČIA? (platí od 24.4.2020)
- potvrdenie od
zamestnávateľa,
- potvrdenie o výkone práce,
- pracovná zmluva s uvedením
miesta výkonu práce, zamestnanca a zamestnávateľa.
Ďakujeme,
že si potvrdenie čo najskôr zabezpečíte. Zjednoduší sa a urýchli prekračovanie
hraničných priechodov.
Kto môže dochádzať
za prácou aj ďalej ako len 30 km od hraníc?
Výnimka doteraz platila pre zdravotníckych
zamestnancov, ktorí pracujú v českých pohraničných krajoch
(Juhomoravoskom, Zlínskom, Olomouckom a Moravsko-sliezskom kraji). Musia sa
však po návrate na Slovensko preukázať negatívnym testom na
koronavírus nie starším ako 48 hodín.
Od 1. mája majú rovnaké možnosti aj sociálni pracovníci
(opatrovateľky) v Česku aj v Rakúsku, ak pracujú v spolkových krajinách Dolné
Rakúsko, Burgenlandsko alebo Viedeň.
Po prekročení hraníc na Slovensko nebudú musieť zostať
v karanténe, musia sa však preukázať negatívnym testom na
koronavírus nie starším ako 96 hodín.
Upozornenie
Ostatné
osoby nemajú zatiaľ možnosť prísť na Slovensko a vyhnúť sa povinnosti
karantény.
Kedy môžu cez hranice prechádzať rodiny
„pendlerov“?
Od 1. mája bude povolený vstup na Slovensko a prechod cez hranice pre deti a
neplnoleté osoby, ktoré sú rodinnými príslušníkmi pendlerov.
Prečítajte si celé Opatrenie
(PDF, 129 kB). Viac informácií v
1. tlačovej správe Ministerstva vnútra SR a v
2. tlačovej správe Ministerstva vnútra SR.
Platnosť nariadenia od: 22. apríla 2020, 0:00 hod.
Platnosť nariadenia do: do odvolania
Aktualizované 24.
apríla 2020
Čas na nakupovanie vyhradený pre seniorov a dôchodcov
(nad 65 rokov) je od 09:00 hod. do
11:00 hod . od pondelka do piatka.
Dôchodcovia však budú môcť nakupovať aj mimo vyhradených hodín.
Upozornenie
Upozornenie
– Úrad verejného zdravotníctva SR dôrazne vyzýva seniorov, aby využívali
vyhradený nákupný čas a mimo času nakupovali len ak je to nevyhnutné. Odporúča
sa obrátiť sa so žiadosťou o pomoc s nákupmi na príbuzných, známych, susedov,
alebo aby využili v danej oblasti ponúkané služby samospráv.
Je
dôležité a zodpovedné, aby seniori nakupovali presne vo vyhradených časoch.
Toto nariadenie pomáha chrániť Vaše životy a zdravie. Ďakujeme, že to
disciplinovane dodržiavate.
Plné znenie nájdete v prijatom pôvodnom Opatrení
(PDF, 128 kB) v bode H, ktoré dopĺňa Opatrenie (PDF, 128 kB ) zo
dňa 24.4.2020.
Platnosť nariadenia od: 21. apríla 2020, 0:00 hod
Platnosť nariadenia do: do odvolania
Ako doteraz, aj naďalej platí povinnosť nosiť rúška
všade mimo svojho bydliska pre všetky osoby na území Slovenskej republiky.
Táto povinnosť platí aj v prípade nosenia vydychového respirátora, ktorý musí
byť taktiež prekrytý rúškom.
Namiesto
rúška môžete použiť šál alebo aj iné prostriedky, ktoré bránia šíreniu
kvapôčiek do okolia.
Hlavný hygienik udeľuje výnimku v povinnosti nosiť
rúško (alebo iné prostriedky, ktoré bránia šíreniu kvapôčiek do okolia) mimo
svojho bydliska pre tieto skupiny ľudí:
- deti do 2 rokov,
- osoby so závažnými
poruchami autistického spektra,
- osoby v uzavretom vozidle,
ak sú všetky osoby v aute zo spoločnej domácnosti,
- vodičov verejnej dopravy,
ktorí sú sami v uzavretej kabíne oddelene od ostatného
priestoru určeného na prepravu osôb,
- osoby žijúce v spoločnej
domácnosti pri pobyte v prírode, ak je ich vzdialenost‘ od iných
osôb minimálne 20 metrov,
- osoby nežijúce v spoločnej
domácnosti pri pobyte v prírode, ak ich vzájomná vzdialenosť
minimálne 20 metrov.
Zdroj: /www.korona.gov.sk/
STAVEBNÝ ZÁKON PO NOVELE S KOMENTÁROM
- ZÁKON
č. 50/1976 Z. z. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
Od posledného publikovania komentára k stavebnému zákonu bol 20
krát novelizovaný a práve preto sme sa rozhodli uverejniť nové znenie
komentára. k jednému z nosných zákonov v oblasti stavebníctva. Stavebný zákon s
komentárom je určený pre osoby vykonávajúce odborné činnosti v
stavebníctve, môže pomôcť aj pri riešení akýchkoľvek iných praktických
situácií, ktoré sú spojené so stavebnou oblasťou.
Územné
plánovanie určuje ciele a úlohy,
podklady, druhy a obsah, obstarávanie, územné konanie a územné rokovanie. Stavebný
poriadok obsahuje predpisy pre oprávnenie projektovej a inžinierskej
činnosti, predpisy pre používanie výrobkov pre stavbu, povoľovanie nových
stavieb, žiadosti o stavebné povolenie, vytýčenie stavieb, užívanie a
kolaudáciu, zmeny v užívaní, údržbe a odstraňovaní stavieb. Obsahuje tiež
predpisy pre štátny stavebný dozor.
Novela
zákona v roku 2018 zmenila a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a
ktorým sa dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní
poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej
prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení
niektorých zákonov sa predkladá z dôvodu nevyhnutných úprav predmetných
právnych noriem, ktorými predkladateľ reaguje na podnety z aplikačnej praxe a z
dôvodu potreby legislatívneho riešenia závažných okolností, súvisiacich s tzv.
„významnými investíciami“ podľa zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých
opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Účel
právnej úpravy stavebného zákona a zákona o ochrane a využívaní
poľnohospodárskej pôdy spočíva v zefektívnení povoľovacích procesov, a to
územného a stavebného konania, ktoré predstavujú dve samostatné a nadväzujúce
konania tak, aby bolo možné realizovať povoľovanie stavieb významnej investície
v čo najkratšom časovom horizonte.
Predmetom
navrhovanej zákonnej úpravy je predovšetkým:
-
spresnenie niektorých ustanovení
stavebného zákona za účelom zefektívnenia územného, stavebného konania a
konania o odňatí pôdy z pôdneho fondu z časového hľadiska;
-
riešenie aplikačných problémov z
praxe, t. j. odstraňovaním duplicít v konaniach;
-
kohéznosť príslušných ustanovení
stavebného zákona a zákona č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach
týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov.
V roku
2019 bol v Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení neskorších predpisov.
Cieľom
zákona je zabezpečiť, aby stavby slúžiace na plnenie úloh troch najvyšších
ústavných činiteľov Slovenskej republiky boli považované za stavby pre
bezpečnosť štátu. Vzhľadom na skutočnosť, že v objektoch slúžiacich na plnenie
úloh prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej
republiky alebo predsedu vlády Slovenskej republiky je nevyhnutné dodržiavať
prísne režimové opatrenia, je dôvodné, aby aj pri konaniach podľa stavebného
zákona boli v súvislosti s týmito stavbami dodržiavané osobitné opatrenia. S
prihliadnutím na to, že ústredným orgánom štátnej správy pre ochranu ústavného
zriadenia ako aj bezpečnosti osôb a majetku je Ministerstvo vnútra Slovenskej
republiky, zahrnutím stavieb slúžiacich na plnenie úloh prezidenta Slovenskej
republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo predsedu vlády
Slovenskej republiky pod pojem „stavby pre bezpečnosť štátu“ sa docieli, aby
pôsobnosť stavebného úradu pre tieto stavby vykonávalo Ministerstvo vnútra
Slovenskej republiky.
§
1
(1)
Územným plánovaním sa sústavne a komplexne rieši priestorové usporiadanie a
funkčné využívanie územia, určujú sa jeho zásady, navrhuje sa vecná a časová
koordinácia činností ovplyvňujúcich životné prostredie, ekologickú stabilitu,
kultúrno-historické hodnoty územia, územný rozvoj a tvorbu krajiny v súlade s
princípmi trvalo udržateľného rozvoja.1)
(2)
Územné plánovanie vytvára predpoklady pre trvalý súlad všetkých činností v
území s osobitným zreteľom na starostlivosť o životné prostredie, dosiahnutie
ekologickej rovnováhy a zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja, na šetrné
využívanie prírodných zdrojov a na zachovanie prírodných, civilizačných a
kultúrnych hodnôt.
Komentár k § 1
Základným
cieľom územného plánovania je vytváranie predpokladov pre súlad všetkých
činností v území s potrebou vytvárania kvalitného urbanizovaného
prostredia, ochrany a tvorby krajiny, zachovania prírodných, civilizačných
a kultúrnych hodnôt, starostlivosti o životné prostredie
a zodpovedného využívanie prírodných zdrojov.
Pre
akúkoľvek činnosť v území je potrebné zistiť možnosti územia pre jej
umiestnenie, zistiť limity územia a skoordinovať všetky nároky
a požiadavky na dané územie. Územné plánovanie je základným nástrojom
na zabezpečovanie trvalo udržateľného rozvoja. Princípy trvalo udržateľného
rozvoja sú základné požiadavky plánovania a uskutočňovania každej ľudskej
činnosti v území. V ustanovení sa zároveň potvrdzuje komplexnosť
a permanentnosť územného plánovania.
Zákonom
stanovené ciele charakterizujú územné plánovanie ako prierezový nástroj
plánovitej regulácie využívania územia.
§
2
(1)
Územné plánovanie zahŕňa tieto úlohy a činnosti:
a)
určuje regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia,
b)
určuje potrebné asanačné, rekonštrukčné alebo rekultivačné zásahy do územia a
určuje spôsob jeho ďalšieho využívania,
c)
vymedzuje chránené územia, chránené objekty, oblasti pokoja a ochranné pásma
(ďalej len „chránené časti krajiny“) , ak nevznikajú podľa osobitných predpisov
inak, a zabezpečuje ochranu všetkých chránených častí krajiny,
d)
určuje zásady a podmienky vecnej a časovej koordinácie miestne sústredenej
výstavby jedného stavebníka alebo viacerých stavebníkov,
e)
posudzuje a hodnotí územno-technické dôsledky pripravovaných stavieb a iných
opatrení v území a navrhuje ich rozsah, ktorý podmieňuje ich environmentálne
vhodné a bezpečné využívanie,
f)
rieši umiestňovanie stavieb a určuje územno-technické, urbanistické,
architektonické a environmentálne požiadavky na ich projektovanie a
uskutočňovanie,
g)
určuje zásady využívania prírodných zdrojov, podmienok územia a celého
životného prostredia, aby sa činnosťami v ňom neprekročilo únosné zaťaženie
územia,1a) aby sa vytvárala a udržiavala ekologická stabilita1b) krajiny,
h)
vytvára podklady pre tvorbu koncepcií výstavby a technického vybavenia územia,
i)
navrhuje poradie výstavby a využívania územia,
j)
navrhuje územno-technické a organizačné opatrenia nevyhnutné na zlepšenie
životného prostredia, dosiahnutie ekologickej stability a zabezpečenie trvalo
udržateľného rozvoja.
(2)
Úlohy územného plánovania sa zabezpečujú
a)
sledovaním, vyhodnocovaním a evidenciou údajov a informácií o území, najmä
1.
trvalým sledovaním priestorového usporiadania a funkčného využívania územia,
2.
pravidelným vyhodnocovaním uplatňovania regulatívov priestorového usporiadania
a funkčného využívania územia,
3.
sledovaním ekologickej stability a únosnosti zaťažovania územia,
b)
prevádzkovaním informačného systému o územnom plánovaní a informačného systému
o výstavbe,
c)
územnoplánovacou činnosťou,
d)
rozhodovaním v územnom konaní.
(3)
Územnoplánovacou činnosťou je
a)
obstarávanie a spracovanie územnoplánovacích podkladov a udržiavanie ich
aktuálneho stavu,
b)
obstarávanie, spracovanie, prerokúvanie a schvaľovanie územnoplánovacej
dokumentácie a udržiavanie jej aktuálneho stavu.
(4)
Územnoplánovacia činnosť sa vykonáva podľa najnovších poznatkov spoločenských,
prírodných a technických vied a poznatkov o stave životného prostredia, a to
postupom a spôsobom podľa tohto zákona.
(5)
V územnoplánovacej činnosti sa používajú mapové podklady základného štátneho
mapového diela, automatizovaného informačného systému geodézie, kartografie a
katastra alebo iné účelové mapové podklady.
(6)
Na územnoplánovaciu činnosť sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom
konaní.1c)
(7)
Základnými nástrojmi územného plánovania sú územnoplánovacie podklady,
územnoplánovacia dokumentácia a územné rozhodnutie.
Komentár k § 2
V ustanovení
ods. 1 sú úlohy územného plánovania bez konkrétnejšieho stanovenia, pre
ktorý jeho nástroj. Medzi úlohami územného plánovania sú úlohy, v ktorých
má územné plánovanie rozhodovaciu úlohu a tie sa v územnoplánovacej
dokumentácii premietajú do záväznej časti. Ďalšie úlohy majú odporúčajúci,
usmerňujúci charakter a tie slúžia ako podnet pre iné nástroje riadenia.
Regulatívy sú najdôležitejším praktickým výstupom územného plánovania a sú
súčasťou záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie.
Základnými
nástrojmi územného plánovania sú územnoplánovacie podklady, územnoplánovacia
dokumentácia a územné rozhodnutie.
Ods.
2 uvádza taxatívnym spôsobom formy konkrétnych postupov orgánov územného
plánovania, ktorými sa zabezpečujú úlohy územného plánovania. Uvedené formy
činnosti sú činnosťami, ktoré sa v praxi používajú a ich vyjadrenie
v zákone podporuje permanentný charakter územného plánovania.
Územnoplánovacie
činnosti, ktoré sa týkajú zabezpečovania územnoplánovacích podkladov
a územnoplánovacej dokumentácie sú jadrom územného plánovania ako odbornej
činnosti, prostredníctvom ktorej sa napĺňajú ciele a úlohy územného
plánovania. Obstarávajú ich orgány územného plánovania, vykonáva sa na základe
aktuálnych poznatkov a informačných systémov. Na rozdiel od územného
rozhodnutia, ktoré je tiež zaradené medzi nástroje územného plánovania, pretože
sa ním stanovujú územno-technické podmienky na umiestnenie v konkrétnom
území, sa na územnoplánovaciu činnosť nevzťahujú ustanovenia zákona
č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
§
2a
Zabezpečovanie
obstarávania územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcami
a samosprávnymi krajmi
(1)
Obec a samosprávny kraj zabezpečujú obstarávanie územnoplánovacích podkladov a
územnoplánovacej dokumentácie prostredníctvom odborne spôsobilej osoby. Táto
osoba nemôže byť súčasne spracovateľom ňou obstarávaných územnoplánovacích
podkladov alebo územnoplánovacej dokumentácie.
(2)
Odbornou spôsobilosťou sa rozumie vzdelanie, prax a súhrn teoretických
vedomostí, praktických skúseností a znalosť všeobecne záväzných právnych
predpisov potrebných na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a
územnoplánovacej dokumentácie.
(3)
Za odborne spôsobilú osobu možno ustanoviť fyzickú osobu, ktorá
a)
je bezúhonná,
b)
má vysokoškolské vzdelanie alebo bakalárske vzdelanie príslušného smeru a
najmenej tri roky praxe v príslušnom odbore alebo má stredoškolské vzdelanie
príslušného smeru ukončené maturitou a najmenej päť rokov praxe v príslušnom
odbore,
c)
zloží požadovanú skúšku.
(4)
Odbornú spôsobilosť overuje Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) skúškou.
(5)
Odborná spôsobilosť sa osvedčuje vydaním preukazu o odbornej spôsobilosti a
overuje sa každých desať rokov.
(6)
Ministerstvo vedie register odborne spôsobilých osôb.
(7)
Ministerstvo vyčiarkne z registra odborne spôsobilých osôb toho, kto
a)
zomrel alebo bol vyhlásený za mŕtveho,
b)
prestal byť plne spôsobilý na právne úkony,
c)
prestal byť bezúhonným,
d)
bol do registra zapísaný na základe nepravdivých alebo neúplných údajov,
e)
porušuje napriek písomnému upozorneniu ministerstva predpisy o obstarávaní
územnoplánovacích podkladov alebo územnoplánovacej dokumentácie,
f)
písomne požiadal o vyčiarknutie alebo
g)
po uplynutí 10 rokov od posledného overenia odbornej spôsobilosti nemá overenú
odbornú spôsobilosť podľa odseku 5.
(8)
Bezúhonným na účely tohto zákona je ten, kto nebol právoplatne odsúdený za
úmyselný trestný čin alebo za trestný čin spáchaný v súvislosti so zabezpečením
obstarávania územnoplánovacích podkladov alebo územnoplánovacej dokumentácie.
Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov. Na účel preukázania
bezúhonnosti poskytne fyzická osoba údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z
registra trestov.1ca) Údaje podľa tretej vety ministerstvo bezodkladne zašle v
elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej
prokuratúre Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra trestov.
Komentár k § 2a
Pre
obce a samosprávne kraje je úloha zabezpečovať územnoplánovaciu činnosť
originálnou kompetenciou. Vzhľadom na osobitný charakter tejto činnosti sa
zaviedla povinnosť pre tieto orgány územného plánovania povinnosť obstarávať
územnoplánovacie podklady a územné plány odborne spôsobilou osobou na
obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie
(odborne spôsobilé osoby).
Touto
úpravou sa riešil nežiaduci stav, keď územné plány mohla obstarávať akákoľvek
osoba bez primeraných znalostí, čo spôsobovalo neodbornosť, nezákonnosť
v postupe obstarávania a neúčelnosť vo vynakladaní finančných
prostriedkov. Spracovanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej
dokumentácie ako vybranú činnosť vo výstavbe podľa § 46 stavebného zákona
zabezpečujú odborne spôsobilé osoby (podľa zákona č. 138/1992 Zb.
v znení neskorších právnych predpisov), preto je potrebné odborne
zabezpečiť aj proces obstarávania územnoplánovacej dokumentácie.
Záujemcovia o odbornú spôsobilosť musia spĺňať kvalifikačné predpoklady,
ktorými sú bezúhonnosť uchádzača, jeho vzdelanie v príslušnom smere
a prax v obstarávaní územnoplánovacích podkladov
a územnoplánovacej dokumentácie. Zároveň musí zložiť požadovanú
skúšku. Podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej
spôsobilosti a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti sú upravené
vyhláškou č. 436/2000 Z. z. v znení vyhlášky č. 600/2002
Z. z.
Zabezpečenie
odbornej prípravy, odborné skúšky, vydanie preukazov a vedenie registra
odborne spôsobilých osôb je úlohou Ministerstva výstavby a regionálneho
rozvoja SR.
§
3
Územnoplánovacie
podklady
Územnoplánovacie
podklady sú:
a)
urbanistická štúdia,
b)
územný generel,
c)
územná prognóza,
d)
územno-technické podklady.
Komentár k § 3
Územnoplánovacie
podklady sú jedným z nástrojov územného plánovania, ktoré sa využívajú
podľa svojho charakteru v územnoplánovacej praxi. Územnoplánovacie
podklady na rozdiel od územnoplánovacej dokumentácie sú vždy smernými
podkladmi, nemajú záväznú časť.
§
4
Urbanistická
štúdia
(1)
Urbanistická štúdia rieši čiastkové problémy v území. Spracúva sa pri príprave
územného plánu ako návrh koncepcie priestorového usporiadania a funkčného
využívania územia alebo na spodrobnenie alebo overenie územného plánu a pri
zmene a doplnkoch územného plánu, alebo na riešenie niektorých špecifických
územno-technických, krajinno-ekologických, environmentálnych, urbanistických
alebo architektonických problémov v území ako podklad pre územné rozhodovanie,
alebo ak to ustanovuje osobitný predpis.1d)
(2)
Urbanistickú štúdiu obstaráva spravidla orgán územného plánovania. Môže ju však
obstarať prostredníctvom odborne spôsobilej osoby podľa § 2a alebo na jej
obstaranie finančne prispieť každý, kto prejaví o jej obstaranie záujem.
(3)
Obsah a rozsah urbanistickej štúdie sa určuje v jej zadaní, na ktoré dáva
súhlas orgán územného plánovania, ktorý garantuje štátne, regionálne, resp.
komunálne záujmy.
Komentár k § 4
Urbanistická
štúdia má veľké uplatnenie v územnoplánovacej praxi. Urbanistická štúdia
sa používa ako nástroj urbanistickej tvorby, na overenie alebo prehĺbenie
základnej urbanistickej koncepcie riešenia navrhnutej v územnom pláne, na
zhodnotenie únosného zaťaženia územia. Riešia sa ňou aj čiastkové problémy
v území, spracúva sa pre územie so zložitými podmienkami na riešenie
územno-technických, krajinno-ekologických, environmentálnych, urbanistických
alebo architektonických problémov, prípadne ako podklad pri rozhodovaní
o aktualizácii územnoplánovacej dokumentácie. Urbanistická štúdia rieši
všetky funkcie a zložky osídlenia v danom území. Takéto široké
použitie urbanistickej štúdie je účelné najmä z hľadiska čo
najrýchlejšieho a najefektívnejšieho získania podkladov napr. pre územné
rozhodovanie, ak nie je schválená územnoplánovacia dokumentácia alebo ak je
potrebné prehĺbiť alebo spodrobniť riešenie územnoplánovacej dokumentácie.
Urbanistickú štúdiu možno využiť aj v procese obstarávania územného plánu,
môže nahradiť etapu konceptu riešenia územného plánu a spracúva sa pred
jeho zadaním. V tomto prípade sa spracúva v rozsahu konceptu riešenia
a je vo variantoch. Na prerokovanie takejto urbanistickej štúdie sa
aplikuje § 21 stavebného zákona.
Obstarávateľom
urbanistickej štúdie je spravidla príslušný orgán územného plánovania, tj.
obec, samosprávny kraj alebo aj krajský stavebný úrad a Ministerstvo
výstavby a regionálneho rozvoja SR. Stavebný zákon však umožňuje, aby
urbanistickú štúdiu obstaral alebo na jej obstaranie prispel každý subjekt,
ktorý má záujem o využitie územia, o umiestnenie investície. Musí ju
však obstarať prostredníctvom odborne spôsobilej osoby na obstarávanie. Takéto
obstarávanie urbanistickej štúdie sa musí uskutočňovať s vedomím
a súhlasom príslušného orgánu územného plánovania.
Zadanie
urbanistickej štúdie určuje obsah a rozsah spracovania. V súlade
s vyhláškou č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch
a územnoplánovacej dokumentácii obsahuje určenie špecifického účelu
použitia urbanistickej štúdie, určenie hlavných cieľov riešenia, zhodnotenie
požiadaviek vyplývajúcich z územnoplánovacej dokumentácie, vymedzenie
riešeného územia, požiadavky na varianty a alternatívy riešenia,
požiadavky na obsah, na rozsah a spôsob spracovania urbanistickej štúdie.
Z hľadiska
obsahu sa urbanistická štúdia skladá z textovej a grafickej časti.
Urbanistická
štúdia má vždy smerný charakter a nenahrádza nikdy územnoplánovaciu
dokumentáciu.
Viac o tejto téme sa
dočítate v komentári v mesačníku Poradca 11/2020.
MIMORIADNE OPATRENIA V OBLASTI DANE Z PRÍJMOV POČAS OBDOBIA VYHLÁSENIA MIMORIADNEJ SITUÁCIE (LEX KORONA 3)
Národná rada Slovenskej republiky dňa 22.4.2020 schválila
zákon č. 96/2020 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z.
o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so
šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení zákona č.
75/2020 Z. z. (ďalej len „zákon č. 96/2020 Z. z.“).
Zákonom č. 96/2020 Z. z. sa v Čl. I mení a dopĺňa
zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých
mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej
nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení
zákona č. 75/2020 Z. z.
Zákonom č. 96/2020 Z. z. sa v súvislosti
s pandémiou vírusu Sars-Cov-2 zavádzajú ďalšie mimoriadne opatrenia
vo finančnej oblasti.
Podľa
článku II. zákona č. 96/2020 Z. z. tento zákon nadobúda účinnosť dňom
vyhlásenia, t. j. od 25.04.2020.
Podľa § 37 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. na ustanovenia
tohto zákona sa vzťahujú osobitné predpisy, napr. zákon č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) a iné predpisy, ak tento zákon neustanovuje inak.
1.
Poukázanie
podielu zaplatenej dane
Zákonom č. 96/2020 Z.z.
sa v § 22 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. predlžuje lehota, v ktorej môže
prijímateľ podielu zaplatenej dane z príjmov použiť finančné prostriedky
získané z podielu zaplatenej dane na pomoc pri zmiernení negatívnych
následkov pandémie, a to nielen počas obdobia pandémie, ale až do konca
roka 2021.
Zároveň sa v § 22 ods. 4
ZDP predlžuje lehota na použitie finančných prostriedkov z asignácie dane
prijatej v roku 2019 (z daňových priznaní za rok 2018) o jeden rok,
t.j. prijímateľ bude môcť použiť tieto prostriedky až do konca roku 2021. V tejto
súvislosti sa zároveň predlžuje aj lehota na zverejnenie presnej špecifikácie
použitia prijatého podielu zaplatenej dane v roku 20219 podľa § 50 ods. 13
ZDP až do konca mája 2022.
2.
Preddavky na
daň z príjmov
Zákonom č. 96/2020
Z.z. sa upravujú pri platení preddavkov podmienky, po splnení ktorých daňovník
nebude musieť platiť preddavky na daň vypočítané podľa § 34 a 42 ZDP počas
určeného obdobia.
Podľa
úpravy obsiahnutej v § 24a zákona č. 96/2020 Z.z. sa preddavky na daň z príjmov za obdobie (mesačné,
štvrťročné), za ktoré má daňovník povinnosť platiť preddavky na daň z príjmov
vypočítané podľa § 34 a 42 ZDP a splatné počas obdobia pandémie, neplatia
za obdobie bezprostredne nasledujúce po období, v ktorom daňovníkovi poklesli
tržby najmenej o 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím
predchádzajúceho kalendárneho roka.
Toto
neplatenie preddavkov uplatňuje daňovník predložením vyhlásenia o tom, že
spĺňa podmienku poklesu tržieb (§ 24a ods. 1 zákona č. 96/2020 Z.z.)
príslušnému správcovi dane najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty splatnosti
preddavku na daň z príjmov.
Poznámka
Na lehotu na predloženie tohto vyhlásenia sa
odpustenie zmeškania lehoty podľa § 4 zákona č. 67/2020 Z. z. neuplatní.
Takýto
spôsob platenia preddavkov na daň z príjmov sa prvýkrát uplatní na preddavky na
daň z príjmov splatné v mesiaci máj 2020.
Uvedený postup môže uplatniť aj daňovník, ktorý má určené platenie
preddavkov na daň z príjmov rozhodnutím správcu dane o platení
preddavkov inak, pričom ak sa tak daňovník rozhodne a bude postupovať
uvedeným špeciálnym spôsobom, už sa nebude uplatňovať platenie preddavkov na základe
vydaného rozhodnutia správcu dane (natrvalo sa platenie na základe rozhodnutia
„vypína“) a to aj v prípade, ak by bolo následne správcom dane pri
kontrole zistené, že daňovník nemal právo na neplatenie preddavkov, nakoľko
nesplnil zákonom určenú podmienku pre ich neplatenie.
Tržbou pre účely platenia preddavkov podľa § 24a ods. 3 zákona č.
96/2020 Z.z. sa rozumejú
a)
výnosy podľa § 2 ods.
15 zákona č. 431/2002 Z.z. v znení zákona č. 333/2014 Z.z. (zákon
o účtovníctve) u daňovníka účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva
a u daňovníka, ktorý vykazuje výsledok hospodárenia
v individuálnej účtovnej závierke (§ 17a zákona o účtovníctve) podľa
medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo,
b)
príjmy z predaja
výrobkov, tovarov a služieb po odpočítaní zliav u daňovníka
účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva, u daňovníka, ktorý
vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP a u daňovníka, ktorý
vedie evidenciu podľa § 6 ods. 10 ZDP.
Poznámka:
Podľa § 2 ods. 15 zákona o účtovníctve sa do čistého obratu
zahŕňajú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov a služieb po
odpočítaní zliav. Do čistého obratu sa zahŕňajú aj iné výnosy po odpočítaní
zliav tej účtovnej jednotky, ktorej predmetom činnosti je dosahovanie iných
výnosov ako sú výnosy z predaja výrobkov, tovarov a služieb.
Stanovenie
čistého obratu sa odvíja od skutočného predmetu podnikania účtovnej jednotky a
čistý obrat predstavuje výnosy, ktoré účtovná jednotka dosiahla z činnosti,
ktoré sú predmetom jej podnikania. Do čistého obratu nepatria výnosy, ktoré nie
sú opakujúce sa výnosy spojené s podnikaním účtovnej jednotky, napríklad výnosy
z predaja prebytočného majetku. Podľa definície ustanovenej v § 2 ods. 15
zákona o účtovníctve čistým obratom je súčet výnosov, ktoré
sa v účtovnej závierke vykazujú ako tržby z predaja tovaru
(účty 604 a 607), tržby z predaja vlastných výrobkov (účet 601) a tržby z
predaja služieb (účty 602 a 606).
Ak
ide o účtovné jednotky, ktoré dosahujú v rámci predmetu svojej činnosti výnosy
účtované na iných účtoch ako je uvedené vyššie, napríklad lízingové
spoločnosti v súlade s § 30a ods. 3 Opatrenia MF SR zo dňa 16.12.2002
č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch
účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich
v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov, účtujú
výnosy na účte 662, do čistého obratu zahrnú aj tieto výnosy.
2.1 Preddavky na daň z príjmov právnickej osoby
V súlade
s § 42 ods. 7 ZDP platí daňovník preddavky do lehoty na podanie daňového
priznania k dani z príjmov právnickej osoby za
predchádzajúce zdaňovacie obdobie, tzn. do lehoty na podanie daňového
priznania za zdaňovacie obdobie 2019, z poslednej známej daňovej
povinnosti uvedenej v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie
pred bezprostredne predchádzajúcim zdaňovacím obdobím, tzn.
z daňovej povinnosti uvedenej v daňovom priznaní za zdaňovacie
obdobie 2018.
Podľa
§ 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. daňové priznanie za zdaňovacie
obdobie, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania
podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynie počas obdobia pandémie, sa podáva
v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení
obdobia pandémie, ak § 21 ods. 2 až 5 zákona č. 67/2020 Z. z. neustanovujú
inak, preto bude až do tejto lehoty daňovník platiť preddavky z poslednej
známej daňovej povinnosti uvedenej v daňovom priznaní podanom za
zdaňovacie obdobie pred bezprostredne predchádzajúcim zdaňovacím obdobím.
Príklad
Ak
je daňovník platiteľom mesačných preddavkov na daň z príjmov právnických
osôb, na skutočnosť, či bude povinný platiť preddavky za mesiac máj 2020
splatné 01.06.2020 (najbližší nasledujúci pracovný deň
po 31.05.2020) bude rozhodujúce, či tržby za mesiac apríl 2020 budú
najmenej o 40 % nižšie ako tržby dosiahnuté za mesiac apríl 2019.
Ak
daňovníkovi, ktorý má povinnosť platiť mesačné preddavky na daň z príjmov
právnických osôb, tržby za mesiac apríl 2020 poklesnú najmenej o 40 %
oproti tržbám dosiahnutým za mesiac apríl 2019, daňovník neplatí preddavky na
daň z príjmov za mesiac máj 2020 splatné 01.06.2020 (najbližší nasledujúci
pracovný deň po 31.05.2020), ak podá správcovi dane najneskôr 15 dní
pred uplynutím lehoty splatnosti preddavkov za mesiac máj 2020 vyhlásenie
o poklese tržieb, tzn. v tomto prípade podá vyhlásenie o poklese tržieb najneskôr 18.05.2020. Zmeškanie
tejto lehoty nie je možné odpustiť.
Poznámka:
Ak splatnosť preddavku pripadne na
sobotu, nedeľu alebo deň pracovného pokoja podľa § 27 ods. 4 daňového poriadku,
posledným dňom lehoty na zaplatenie preddavku je najbližší nasledujúci pracovný
deň.
Príklad:
Ak
daňovníkovi, ktorý má povinnosť platiť mesačné preddavky na daň z príjmov
právnických osôb, tržby za mesiac apríl 2020 nepoklesnú najmenej o 40 %
oproti tržbám dosiahnutým za mesiac apríl 2019, daňovník je povinný zaplatiť mesačné
preddavky za mesiac máj 2020 splatné 01.06.2020 (najbližší nasledujúci
pracovný deň po 31.05.2020) podľa § 42 ods. 7 ZDP za predpokladu, že
nemal vydané správcom dane rozhodnutie o platení preddavkov inak podľa §
42 ods. 10 ZDP.
Keďže
podľa § 24a ods. 1 zákona č. 96/2020 Z. z. sa takýto spôsob neplatenia
preddavkov na daň z príjmov prvýkrát uplatní na preddavky na daň splatné
v mesiaci máj 2020, pri platení preddavkov za predchádzajúce mesiace alebo
štvrťroky kalendárneho roka 2020, resp. hospodárskeho roka alebo iného
zdaňovacieho obdobia postupuje daňovník podľa príslušných ustanovení § 42 ZDP. Za
mesiace január až apríl 2020, resp. za I. štvrťrok 2020 bol daňovník
povinný platiť preddavky podľa § 42 ods. 7 ZDP, tzn. z poslednej známej
daňovej povinnosti uvedenej v daňovom priznaní za bezprostredne predchádzajúce
zdaňovacie obdobie, pričom daňovník mal možnosť požiadať správcu dane
o určenie platenia preddavkov inak podľa § 42 ods. 10 ZDP.
Ak
sa jedná o nového daňovníka, ktorý podáva daňové priznanie k dani
z príjmov prvýkrát, takýto daňovník neplatí preddavky na daň z
príjmov do lehoty na podanie daňového priznania. Podľa § 42 ods. 8 ZDP sumu
preddavkov splatných do lehoty na podanie daňového priznania vyrovná tento
daňovník do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí lehoty na
podanie daňového priznania.
Pri
vyrovnaní preddavkov sa bude postupovať dvomi spôsobmi a to
-
v čase mimo pandémie daňovník
postupuje v súlade s § 42 ods. 9 ZDP, ak zaplatené preddavky do
lehoty na podanie daňového priznania sú nižšie, ako vyplývajú z výpočtu
podľa daňového priznania, v ktorom je uvedená daň za predchádzajúce
zdaňovacie obdobie, je daňovník povinný rozdiel vzniknutý na zaplatených
preddavkoch od začiatku zdaňovacieho obdobia zaplatiť do konca kalendárneho
mesiaca nasledujúceho po lehote na podanie daňového priznania. Podľa § 42 ods.
9 ZDP a v nadväznosti na § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. rozdiel
vzniknutý na zaplatených preddavkoch od začiatku zdaňovacieho obdobia je
daňovník povinný zaplatiť do konca druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho
po skončení obdobia pandémie
-
v čase pandémie, ak ide
o daňovníka, ktorému poklesli tržby v sledovanom období
a neplatil preddavky podľa § 24a zákona č. 96/2020 Z.z., nebude
doplácať po skončení pandémie. Tieto preddavky nepodliehajú
vysporiadaniu podľa § 42 ods. 9 ZDP. Daňovník si daňovú povinnosť
vysporiada až pri podaní daňového priznania k dani z príjmov
za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2020, resp. príslušný hospodársky rok
alebo iné zdaňovacie obdobie.
Príklad
Daňovník
mal na základe poslednej známej daňovej povinnosti uvedenej v daňovom
priznaní k dani z príjmov právnických osôb za zdaňovacie obdobie
kalendárny rok 2018 platiť v roku 2020 až do lehoty na podanie daňového
priznania za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2019 mesačné preddavky na daň vo
výške 1 500,- €. Ak by vláda vyhlásila skončenie pandémie v júli
2020, tzn. lehota na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona č.
67/2020 Z. z. bude 31.08.2020. Za január až apríl 2020 daňovník platil
mesačné preddavky (4 x 1 500,- €). Tieto preddavky na daň podliehajú
vysporiadaniu podľa § 42 ods. 9 ZDP. Za mesiace máj až júl 2020 daňovník
neplatil preddavky na daň (3 x 0,- €) podľa § 24a ods. 1 zákona
č. 96/2020 Z. z. (splnil podmienku poklesu tržieb najmenej o 40
% a v zákonnej lehote podal správcovi dane vyhlásenie), tieto
preddavky na daň nepodliehajú vysporiadaniu podľa § 42 ods. 9 ZDP. Za august
2020 daňovník platil mesačné preddavky vo výške 1 500,- €, tieto preddavky
na daň podliehajú vysporiadaniu podľa § 42 ods. 9 ZDP. Po podaní daňového
priznania za zdaňovacie obdobie kalendárny rok 2019 daňovníkovi vyplynula
povinnosť platiť mesačné preddavky vo výške 1 800,- €. Rozdiel vzniknutý
na zaplatených preddavkoch na daň platených od začiatku zdaňovacieho
obdobia do lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie
kalendárny rok 2019, je daňovník povinný zaplatiť do konca kalendárneho mesiaca
nasledujúceho po lehote na podanie daňového priznania, tzn. do 30.09.2020.
Tzn. v tejto lehote daňovník doplatí rozdiel vo výške 1 500,- € (4 x
300,- € za mesiace január až apríl 2020 + 300,- € za mesiac august 2020).
2.2
Preddavky
na daň z príjmov fyzickej osoby
Platenie preddavkov na
daň z príjmov fyzických osôb upravuje § 34 ZDP.
Podľa § 34 ods. 1 ZDP sa
preddavky platia v priebehu preddavkového obdobia, ktorým je obdobie od
prvého dňa nasledujúceho po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania
k dani z príjmov fyzickej osoby za predchádzajúce zdaňovacie obdobie
do posledného dňa lehoty na podanie daňového priznania v nasledujúcom
zdaňovacom období.
V súlade s predmetným ustanovením v roku 2020
do posledného dňa lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019
ustanovenej v § 49 ZDP, ktorá sa v nadväznosti na § 21 zákona č. 67/2020 Z.
z. predlžuje, daňovník platí preddavky podľa poslednej známej daňovej
povinnosti vypočítanej z údajov uvedených v daňovom priznaní za rok 2018
a od prvého dňa nasledujúceho po uplynutí tejto lehoty platí daňovník
preddavky podľa poslednej známej daňovej povinnosti vypočítanej
z údajov uvedených v daňovom priznaní za rok 2019.
V rámci opatrení na zmiernenie následkov pandémie
sa v § 24a zákona č. 96/2020 Z. z. umožnilo daňovníkom, ktorí sú fyzickými
osobami, neplatiť preddavky na daň z príjmov fyzických osôb vypočítané
podľa § 34 ZDP splatné v období pandémie, a to
za predpokladu splnenia podmienok určených v predmetnom ustanovení.
Príklad
Daňovník, ktorý je platiteľom mesačných preddavkov na
daň z príjmov fyzických osôb, nebude platiť preddavky za mesiac máj
kalendárneho roka 2020, ktoré sú splatné do konca mája 2020, ak jeho tržby
dosiahnuté v mesiaci apríl 2020 oproti tržbám dosiahnutým v mesiaci apríl 2019
poklesli najmenej o 40 %.
Príklad
Daňovník, ktorý je platiteľom štvrťročných preddavkov,
nebude platiť preddavky za druhý štvrťrok kalendárneho roka 2020, ktoré sú
splatné do konca júna 2020, ak jeho tržby za prvý štvrťrok kalendárneho roka
2020 oproti tržbám za prvý štvrťrok kalendárneho roka 2019 poklesli najmenej
o 40 %.
Predpokladom pre neplatenie preddavkov podľa § 24a ods. 1 zákona
č. 96/2020 Z. z. je, že ku dňu splatnosti týchto preddavkov trvá
obdobie pandémie a daňovník predloží najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty
splatnosti preddavkov príslušnému správcovi dane vyhlásenie o tom, že
spĺňa podmienku ustanoveného poklesu tržieb.
Príklad:
Daňovník, ktorý na základe poslednej známej daňovej
povinnosti vypočítanej z údajov uvedených v daňovom priznaní typu B za
rok 2018, platí odo dňa nasledujúceho po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania
za rok 2018 preddavky na daň z príjmov fyzických osôb mesačne po
1 500,- €, dosiahol v apríli
2020 tržby 2 000,- €. Za rovnaké obdobie predchádzajúceho
kalendárneho roka, t. j. za apríl 2019 dosiahol tržby 10 000,- €.
Daňovníkove tržby dosiahnuté v apríli 2020 oproti
tržbám dosiahnutým v apríli 2019 poklesli o 80 % , nie je preto
povinný zaplatiť mesačný preddavok, ktorý je splatný do konca mája 2020,
a to za predpokladu, že ku dňu splatnosti tohto mesačného preddavku
obdobie pandémie trvá a súčasne, najneskôr do 15 dní pred uplynutím splatnosti preddavku za mesiac máj 2020 predloží príslušnému správcovi dane vyhlásenie o tom,
že splnil podmienku poklesu tržieb ustanovenú v § 24a ods. 1 zákona
č. 96/2020 Z. z.
Ak by predmetné vyhlásenie daňovník do ustanovenej
lehoty príslušnému správcovi dane nepodal, nesplnil by podmienku na neplatenie
preddavkov a mesačný preddavok splatný do konca mája 2020, by bol povinný
zaplatiť v ustanovenej lehote.
Poznámka:
V nadväznosti na znenie § 37 ods. 1 zákona č. 67/2020
Z. z. sa údaj o poklese tržieb sa zaokrúhli v súlade s § 47 ZDP.
Pojem tržba
na účely § 24a ods. 1 zákona č. 96/2020 Z. z. je vymedzený v § 24a ods. 3
cit. zákona.
Príklad:
Daňovníčka, ktorá vedie daňovú evidenciu podľa § 6
ods. 11 ZDP, poskytuje na základe živnostenského oprávnenia kozmetické služby.
V apríli 2020 predá za 250,- € pre nadbytočnosť dve kozmetické lôžka,
ktoré mala zahrnuté v obchodnom majetku využívanom na dosiahnutie príjmov
zo živnosti. V predmete živnosti nemá uvedený predaj nábytku potrebného
pre výkon kozmetických služieb. Je možné tento príjem považovať za tržbu podľa
§ 24a ods. 3 písm. a) zákona č. 96/2020 Z. z.?
Nie.
Príjem z predaja nábytku potrebného pre výkon
kozmetických služieb sa v súlade s § 6 ods. 5 písm. a) ZDP považuje za
príjem zo živnosti podľa § 6 ods. 1 písm. b) ZDP, keďže však
v tomto prípade ide len o jednorazový (neopakujúci sa) príjem, nie je
súčasťou tržieb podľa § 24a ods. 3 písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z.
Príklad:
Daňovník, ktorý je živnostníkom účtujúcim
v sústave jednoduchého účtovníctva, využíva na prevádzkovanie živnosti
skladové priestory, ktoré má zahrnuté v obchodnom majetku [§ 2 písm. m)
ZDP]. Časť týchto priestorov od začiatku roku 2019 prenajíma, nejde však
o prenájom na základe živnostenského oprávnenia. Je možné príjem
z prenájmu skladových priestorov považovať za tržbu podľa § 24a ods. 3
písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z.?
Áno.
Príjem z prenájmu časti skladov sa v súlade
s § 6 ods. 5 písm. a) ZDP považuje za príjem zo živnosti podľa § 6 ods. 1
písm. b) ZDP, ktorý je možné považovať za príjem z pravidelnej činnosti
daňovníka (opakujúci sa príjem), považuje sa preto za tržbu z predaja
služby podľa § 24a ods. 3 písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z.
Príklad:
Živnostníkovi bude v máji 2020 poskytnutý v zmysle
zákona č. 5/2004 Z. z. o službách
zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 63/2020 Z. z. príspevok na náhradu straty príjmu
zo samostatnej zárobkovej činnosti v nadväznosti na pokles tržieb
v roku 2020 oproti rovnakému obdobiu v roku 2019. Považuje sa takýto príjem za tržbu podľa § 24a ods. 3
písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z.?
Nie.
Uvedený príspevok bol živnostníkovi poskytnutý
v súvislosti s výkonom živnosti, príjmy z ktorej sa považujú
za príjmy z podnikania podľa § 6 ods. 1 písm. b) ZDP, tento príjem
preto nie je možné považovať za príjem oslobodený od dane z príjmov
fyzickej osoby podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP. Ide teda o zdaniteľný
príjem, ktorý síce je súčasťou zdaniteľných príjmov živnostníka podľa § 6 ods.
1 písm. b) ZDP, nepovažuje sa však za tržbu podľa § 24a ods. 3 písm. b) zákona
č. 96/2020 Z. z.
Príklad:
Daňovník, ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods.
11 ZDP, prenajíma nehnuteľnosť. Nejde o prenájom na základe živnostenského
oprávnenia a nejde ani o prenájom obchodného majetku využívaného na
podnikanie ani na inú samostatnú zárobkovú činnosť. Považuje sa takýto príjem z
prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3 ZDP za tržbu podľa § 24a ods.
3 písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z.?
Áno.
Príjem z prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3
ZDP je možné považovať za príjem z pravidelnej činnosti daňovníka, takto
dosiahnutý príjem je preto možné považovať za tržbu z predaja služby podľa
§ 24a ods. 3 písm. b) zákona č. 96/2020 Z. z. .
Viac o tejto téme sa
dočítate v odbornej tematickej publikácii Podnikanie a koronavírus.
|