E-noviny
Em@ilové noviny
č.7/2024
15.4.2024

Vážení čitatelia!


Miestne dane ukladajú obce všeobecne záväzným nariadením, v ktorom upravujú sadzby daní, zníženie daní a oslobodenie od daní. Miestne dane sa týkajú takmer všetkých a každoročne dochádza v ich súvislosti k viacerým zmenám. Aké zmeny priniesol rok 2024? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Miestne dane – novela. Úplné znenie Zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 10/2024.

Daň z motorových vozidiel je jednou z daní, ktorú je povinný platiť podnikateľ, ak používa na podnikanie vozidlo patriace medzi kategórie vymedzené v zákone. Aká je aktuálna právna úprava?
Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Daň z motorových vozidiel. Viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 10/2024, kde je uverejnené úplné znenie Zákona o dani z motorových vozidiel s komentárom.

Dovoľujeme si Vás tiež upozorniť na novinku - odbornú tematickú publikáciu Stavebný zákon a územné plánovanie 2024. V publikácií Stavebný zákon a územné plánovanie reagujeme na odloženie účinnosti zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. od 1. apríla 2025 a dopĺňame súbor stavebných zákonov v publikácii Zákony IV/2024 o Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stav. (stavebný zákon) a Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov...

Nezabudli sme ani na tematické balíčky: Balíček stavebníka, Zákon o dani z príjmov po novele, Balíček Daňové výdavky 2024, Súdne spory po novele nielen pre podnikateľov, Účtujete správne?, Mzdovým účtovníčkam.

Už teraz sa tešíme na opätovné stretnutie pri e-mailových novinách.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
DUO
PaM
aktualizacie
DUO
DUO
DUO
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. BALÍČEK STAVEBNÍKA

 

Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.

V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...

 

 

1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/

 

2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/

 

3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/

 

4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/

 

 

 

Cena balíčku je 31,40 €

Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 €

Ušetríte 6,40 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE

 

Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.

V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/

 

2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/

 

3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/

 

4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

 

 

Cena balíčka je 51,50 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 €

Ušetríte 15,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024

 

Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?

Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.

Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

Cena balíčka je 76 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 €

Ušetríte 38 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

4. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV

 

Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v  rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a  ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …

 

1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/

 

2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

 

 

Cena balíčku je 46,50  €

Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80  €

Ušetríte 18,70  €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

ZÁKON O MIESTNYCH DANIACH A MIESTNOM POPLATKU ZA KOMUNÁLNE ODPADY A DROBNÉ STAVEBNÉ ODPADY S KOMENTÁROM

 

Miestne dane ukladajú obce všeobecne záväzným nariadením, v ktorom upravujú sadzby daní, zníženie daní a oslobodenie od daní. Rovnako aj poplatok ukladajú obce všeobecne záväzným nariadením, ktorým tiež upravujú sadzby poplatku, ako aj podklady pre jeho zníženie alebo odpustenie. Všeobecné záväzné nariadenia sú spravidla zverejňované na webových stránkach príslušných obcí. Miestne dane sa tákajú takmer všetkých a každoročne dochádza v ich súvislosti k viacerým zmenám.

 

Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov bol schválený 23. septembra 2004 a zaoberá sa úpravou miestnych daní a aj poplatkov. Počas celého obdobia platnosti a účinnosti bol zákon už viackrát novelizovaný. K najzásadnejším zmenám patrili zmeny v dani z nehnuteľnosti a v dani k motorovým vozidlám. Miestne dane patria tiež do daňovej sústavy v Slovenskej republike, podobne ako daň z príjmov alebo daň z pridanej hodnoty. Miestne dane určujú obce v rámci všeobecne záväzného nariadenia obce a výnos z miestnych daní plynie prevažne do ich rozpočtu. Zákon nevylučuje prípadnú úľavu na tejto dani, ktorá je taktiež stanovená obcou. Súčasťou miestnych daní je daň z nehnuteľnosti, ktorej cieľom je stimulovať fyzické a právnické osoby k optimálnemu využívaniu nehnuteľností.

Zákon o miestnych daniach priniesol niektoré nové prvky v zdaňovaní nehnuteľností, ktoré bolo možné charakterizovať ako ďalší krok k dosiahnutiu konečného cieľa, ktorým bolo zdaňovanie na hodnotovom princípe. Zákon vychádzal z predchádzajúcich princípov zdaňovania nehnuteľnostíktoré sa ďalej rozvíjali a zdokonaľovali. Na správcov dane prešla väčšia právomoc pri určovaní konkrétnych sadzieb dane podľa miestnych podmienok, právomoc správcov dane znížiť alebo zvýšiť sadzby dane, prípadne oslobodiť od dane vybrané druhy pozemkov, stavieb a bytov. Zaviedla sa racionalizácia pri výkone správy tejto dane okrem iného aj v tom, že daňové priznania sa už neprekladali každoročne, ale len v prípade, ak nastali zmeny skutočnosti rozhodujúcich na vyrubenie dane z nehnuteľností. Zjednodušenie sa zaviedlo aj pri určení základu dane z pozemkov, a to napríklad pri ornej pôde a trvalých trávnych porastoch. 

V zákone bolo zavedených sedem druhov miestnych daní, ktoré boli fakultatívne a obec, ktorá vykonávala správu týchto daní, mohla sama rozhodnúť či ich vo svojom území zavedie. Ponechaný bol miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Predmet týchto daní sa v podstate odvíjal od predmetu miestnych poplatkov, ktoré sa zároveň rušili. Sadzby daní boli zavedené bez hornej hranice s tým, že obce sami rozhodovali o konkrétnej sadzbe daní na svojom území. Vytváral sa tým priestor na zvýšenie a stabilizáciu vlastných finančných zdrojov nevyhnutných na zabezpečenie úloh, ktoré plnili orgány územnej samosprávy. Pre obce sa ustanovili aj ďalšie právomoci súvisiace s možnosťou uplatnenia oslobodenia od daní, ktoré nie sú vymedzené v zákone. V zákone sa zdôraznil význam všeobecne záväzného nariadenia obce pri uplatňovaní miestnych daní v praxi. 

V jedenástej časti zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady bola zavedená daň z motorových vozidiel, ktorá v základných princípoch vychádzala z predchádzajúceho zákona o cestnej dani, išlo o fakultatívnu daň, ktorú mohli zaviesť vyššie územné celky všeobecne záväzným nariadením pre svoje územie a určiť aj sadzby dane. Daň z motorových vozidiel je od
1. 1. 2015 vypustená z zákona o miestnych daniach a upravená je zákonom č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel.

Od posledného uverejnenia komentára došlo k viacerým novelám, preto ho vydávame v novom znení.

 

Novela zákona č. 178/2022 Z. z. účinná od 15. 6. 2022

Prvým cieľom novely zákona bolo umožniť mestám a obciam vyrubiť vyššiu daň z tzv. schátraných stavieb. Ide o stavby, ktoré sú neudržiavané, nezodpovedajú základným požiadavkám na stavby alebo sú stavbami závadnými, ohrozujúcimi život alebo zdravie osôb. Druhým cieľom novely zákona bolo formulačné spresnenie zákona za účelom odstránenia výkladových nejasností. 

V súčasnosti nemali obce priame finančné páky, prostredníctvom ktorých by mohli vplývať na vlastníkov stavieb, ktoré sú dlhodobo neudržiavané a často sa nachádzali až v dezolátnom stave, hromadí sa v nich komunálny odpad, zdržiavajú sa v nich ľudia bez domova. Tieto stavby sú nie len neestetické, ale neraz predstavujú hrozbu pre okolité nehnuteľnosti, motorové vozidlá zaparkované v ich blízkosti, či chodcov. Rovnako môžu spôsobovať problémy z ekologického, hygienického, či protipožiarneho hľadiska.

Nástroje, ktoré majú možnosť využiť v tejto oblasti stavebné úrady, sú zväčša časovo náročné a sú ťažko vynútiteľné.

Najúčinnejší prostriedok, ktorý môže vlastníkov tzv. schátraných stavieb motivovať zabezpečiť ich riadnu údržbu, je ekonomický nástroj v podobe povinnosti platiť vyššiu daň zo stavieb. Novela zákona upravila koeficient (násobok) ročnej sadzby dane, ktorého hodnotu až do výšky 10, budú môcť určiť mestá a obce vo všeobecne záväznom nariadení a ktorý ovplyvní výpočet výšky dane z tzv. schátraných stavieb.

Súčasne sa ustanovilo, že zvýšenú daň z tzv. schátraných stavieb bude možné vyrubiť až v prípade, že vlastník stavby bol na zámer uplatniť na jeho nehnuteľnosť koeficient najmenej dvakrát vyzvaný.

V druhom bode novely zákona došlo k doplneniu slova „daňovníka“ v § 39, a to za slová „60 prenocovaní“. Cieľom tejto zmeny bolo zvýšenie právnej istoty pri aplikácii základu dane za ubytovanie, nakoľko gramatický výklad textu doplnený novelou zákona č. 470/2021 Z. z. môže zneistiť platiteľov dane, že strop základu dane (60 prenocovaní v kalendárnom roku) sa týka ich a nie daňovníka. 

Novela zákona mala mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko zvyšuje daňové príjmy obcí. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Rovnako nemala mať žiadne sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana.

 

Novela zákona č. 249/2022 Z. z. účinná od 1. 9. 2022

Účelom novely zákona bolo znížiť nadmernú regulačnú záťaž podnikania a tým zvýšiť motiváciu k začatiu a rozvoju podnikania, poskytnúť konkurenčnú výhodu v porovnaní s okolitými krajinami a v konečnom dôsledku zlepšiť postavenie Slovenskej republiky v medzinárodných rebríčkoch hodnotiacich stav podnikateľského prostredia. 

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vyzvalo verejnosť na zasielanie podnetov na zlepšenie podnikateľského prostredia, pričom na základe podnetov dotknutej podnikateľskej obce po ich dôkladnej analýze, rokovaní s odborníkmi, zástupcami podnikateľov ako aj samotnými gestormi regulácie, vybralo opatrenia spočívajúce vo vytvorení priaznivejšieho podnikateľského prostredia, bez významných vplyvov na rozpočet verejnej správy. Väčšina zmien spočíva v úprave takých povinností podnikateľov, ktoré zakladajú neúmerné administratívne či nepriame finančné náklady. Príčinou je ich komplikovanosť, duplicita, ale tiež v praxi vyhodnotená absencia relevancie či účelnosti. V niektorých prípadoch je zmena iniciovaná v dôsledku identifikácie efektu gold-platingu, t. j. ustanoveniu prísnejšej miery regulácie, ako vyžadujú minimálne štandardy legislatívy EÚ. 

Súčasťou novely zákona bolo preto z oblasti vecnej pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky napríklad zníženie počtu dní uskladnenia elektromera po výmene (z pôvodne 60 dní na 30 dní), zrušenie predkladania evidencie sťažností podľa zákona o energetike či zníženie administratívnej záťaže týkajúcej sa povinného zverejňovania cenových návrhov u regulovaných subjektov. Z oblasti vecnej pôsobnosti Úradu pre normalizáciu a skúšobníctvo Slovenskej republiky napríklad umožnenie bezplatného poskytnutia pôvodných slovenských technických noriem alebo pôvodných technických normalizačných informácií, a z oblasti vecnej pôsobnosti Úradu pre reguláciu sieťových odvetví napríklad zavedenie práva dodávateľa elektriny/plynu započítať vzniknutý preplatok voči ostatným pohľadávkam podľa zmluvy. Ministerstvo financií Slovenskej republiky napríklad zdobrovoľní zostavenie účtovnej závierky podľa IFRS pre vybrané obchodné spoločnosti a zrušila podmienku zamestnávania minimálne 10 zamestnancov v stálom pracovnom pomere potrebnú na vydanie oprávnenia na distribúciu alkoholických nápojov v spotrebiteľskom balení. V oblasti vecnej pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky sa zaviedla možnosť predaja bezdymových tabakových výrobkov a elektronických cigariet cez internet. V oblasti vecnej pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sa napríklad predĺžilo oprávnenie živnostenského úradu na zrušenie živnosti v prípade jej nevykonávania dlhšiu dobu z 2 na 4 roky od jej založenia či liberalizujú podmienky vzdelania a praxe na prevádzkovanie detektívnej služby a odbornej prípravy a poradenstva.

 

Novela zákona č. 335/2022 Z. z. účinná od 1. novembra 2022

Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov, bola schválená 5. 10. 2022.

Znenie zákona o miestnych daniach v časti poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady nereagovalo dostatočne na realizačnú prax. Obce podľa zákona o miestnych daniach mohli určiť poplatok iba dvoma spôsobmi, a to paušálne (na osobu a deň) alebo za množstvový zber. V prvom prípade išlo o nezásluhový systém, kde poplatníci v obci platili rovnako bez ohľadu na množstvo vyprodukovaného a vytriedeného komunálneho odpadu, čo vytváralo nespravodlivé podmienky poplatkovej povinnosti a nemotivovalo pôvodcov komunálnych odpadov predchádzať jeho vzniku. Poplatok za množstvový zber je dokonalejší, ale jedným z parametrov výpočtu poplatku je objem zbernej nádoby, ktorý tiež nie je objektívnou veličinou z dôvodu, že sa nezohľadňuje skutočné naplnenie zbernej nádoby. Okrem toho, zber komunálneho odpadu prebiehal v obciach rôznym spôsobom – okrem iného sa používal napríklad aj nálepkový systém, žetónový systém, komunitný zber v spoločných zberných nádobách a pod. Zákon však tieto mechanizmy nepoznal a realizačná prax je všestrannejšia ako pripúšťal zákon o miestnych daniach. S cieľom zabezpečenia nápravy nedostatkov sa zaviedli viaceré úpravy týkajúce sa miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.

Primárnym cieľom novely zákona bolo vytvorenie legislatívneho rámca pre určenie miestneho poplatku za komunálny odpad, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Uvedená zmena sa mala realizovať v nadväznosti skôr prijatú legislatívnu úpravu v zákone o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť. Priebežné skúsenosti niektorých samospráv, ktoré pilótne zabezpečili váženie komunálneho odpadu, poukazovali na dobré výsledky v podobe zníženia celkového vyprodukovaného odpadu v obci bez dôsledkov vytvárania čiernych skládok v obci. K možnosti zavedenia váženého množstvového zberu komunálneho odpadu sa viazalo aj zavedenie vyrubenia preddavku na poplatok správcom poplatku a následným zúčtovaním preddavku so skutočnými nákladmi obce na zber a likvidáciu odpadu spolu s prípadnými nárokmi poplatníka na úľavy z poplatku, ktoré obec prijala vo VZN.

Pre obce, ktoré si nezavedú vážený množstvový zber komunálneho odpadu (v celej obci alebo jej časti, alebo pre určité skupiny poplatníkov), sa pri vyrubení poplatku principiálne nič nemenilo, nezakladajú sa zo zákona voči nim žiadne nové povinnosti alebo plnenia, avšak nevýhody v podobe nízkej motivácie predchádzať vzniku komunálneho odpadu, nízkej motivácie separovať vytriediteľné zložky zmesového komunálneho odpadu sa v „pôvodných systémoch“ spoplatnenia komunálneho odpadu, a z toho prameniace náklady obce na činnosti súvisiace so zberom a likvidáciou komunálneho odpadu, týmto neeliminujú.

 

Zámerom novely zákona bolo reagovať aj na plnenie ustanovení Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2020 – 2024 v súvislosti so zlepšovaním životného prostredia a odpadového hospodárstva. Vo výsledku rozhodnutie o spôsobe určenia poplatku za komunálny odpad je na rozhodnutí obce, a to či zavedie:

-        paušálny poplatok (sadzba poplatku na osobu a deň),

-        štandardný nevážený množstvový zber (ako súčin sadzby poplatku, veľkosti zbernej nádoby a frekvencie odvozu),

-        vážený množstvový zber (poplatok vypočítaný podľa skutočného množstva odpadu vyjadreného v hmotnostných jednotkách),

-        prípadne ich kombinácia podľa lokality v obci alebo podľa typu poplatníkov.

 

Novela zákona č. 2/2023 Z. z. účinná od 1. septembra 2023

Pôda predstavuje kľúčový prírodný zdroj a je ekonomickým a sociálnym potenciálom Slovenskej republiky. Starostlivosť o pôdu je prejavom vyspelosti štátu a kultúrnej úrovne jeho obyvateľstva.

Cieľom novely zákona bolo opätovne rozšíriť právnu ochranu a najmä nastoliť podmienky regulácie povinností majiteľov a užívateľov pôdy, ktorá síce primárne nezodpovedá charakteru poľnohospodárskej pôdy, ale slúži na zabezpečenie poľnohospodárskeho využívania pôdy. Ide práve o pôdu, ktorá v minulosti tvorila súčasť poľnohospodárskeho pôdneho fondu – ostatné poľnohospodárske plochy.

Zavedením nového druhu pozemku – ostatné poľnohospodárske plochy aj na účely zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov sa umožnilo zmierniť tvrdosť zákona spočívajúcu v tom, že rovnaká daň sa platila za ostatnú plochu, ktorá bola využívaná komerčne (napr. parkovisko), ako aj za ostatnú plochu, ktorá bola využívaná v súvislosti s poľnohospodárstvom. Takto je možné tieto ostatné plochy rozlíšiť aj na účely platenia miestnych daní, čo pomáha najmä poľnohospodárom, ktorí ich pri svojej činnosti využívajú. Na účely zákona č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) sa zároveň zaviedol nový druh pozemku – ostatné poľnohospodárske plochy.

 

Postupom času nastali významné zmeny v prírodnom prostredí najmä pod vplyvom intenzívneho konvenčného poľnohospodárstva, v dôsledku čoho sa postupne znížila pôdna biodiverzita, autoregulačné schopnosti pôdy, narušila sa ekologická stabilita prírodného prostredia a prirodzená rovnováha krajinného priestoru. V súvislosti s týmito procesmi došlo k premnoženiu rôznych škodlivých činiteľov, vznikli ich rezistentné formy, znížila sa konkurenčná schopnosť a vitalita kultúrnych porastov a zvýšili sa náklady na ich výživu a ochranu. Uvedené negatívne vplyvy sa podieľali a neustále podieľajú na zhoršovaní životného prostredia a stavu prírody. To viedlo v konečnom dôsledku k zhoršeniu kvality výživy a k ohrozovaniu ľudského zdravia. Tieto javy, vyskytujúce sa v mnohých krajinách celého sveta vyvolali naliehavú orientáciu na trvalo udržateľný rozvoj.

V súlade s princípom trvalo udržateľného rozvoja si ľudstvo uvedomuje nutnosť ochrany pôdy nielen pre seba, ale aj pre svojich potomkov. Ochrana pôdy ako zložky životného prostredia si preto zasluhuje rovnocennú pozornosť a musí byť verejným záujmom, integrovanou súčasťou opatrení na ochranu životného prostredia a súčasne aj dlhodobých cieľov štátnej politiky.

Štátna pôdna politika Slovenskej republiky deklaruje, že pôda je spoločným bohatstvom občanov štátu a dedičstvom budúcich generácií. Je základným a neobnoviteľným prírodným zdrojom a tvorí integrálnu súčasť ekosystémov Zeme. Je a mala by ostať základňou environmentálneho, ekologického, ekonomického a sociálneho potenciálu Slovenska, a preto musí byť starostlivo ochránená pred poškodením a neodôvodneným znižovaním jej výmery a objemu.

Štátna pôdna politika prostredníctvom zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy definuje pôdu, jej funkcie, jej využívanie a pod. V tomto kontexte zdôrazňuje ochranu poľnohospodárskej pôdy vo vzťahu k životnému prostrediu, ochranu pôdy jej stabilizáciou a zabránením neodôvodneným záberom. Ochranu kvality a kvantity pôdy rieši aj realizovaním opatrení zameraných na prevenciu a odstránenie jej neustáleho poškodzovania.

Právna úprava v súvislosti s ochranou poľnohospodárskej pôdy regulovala len produkčne potenciálnu pôdu, ktorá je v katastri nehnuteľností evidovaná ako orná pôda, chmeľnice, vinice, ovocné sady, záhrady a trvalé trávne porasty. V minulosti bola ustanovená definícia poľnohospodárskeho pôdneho fondu širšie. Poľnohospodárskym pôdnym fondom boli nielen samotné poľnohospodárske pozemky, ale aj všetky nadväzujúce súčasti, ako poľné cesty, plochy so zariadením pre vodné závlahy, aj vodné toky, vodné nádrže, poľnohospodárska účelová zeleň a tiež ochranné trasy proti erózii. Súčasťou tohto fondu bola tiež pôda, ktorá je pre poľnohospodárstvo nenahraditeľná.

Vo verejnom záujme bolo efektívne upraviť podmienky ochrany pôdy. Základným bodom novely zákona bolo zadefinovanie pojmu ostatnej poľnohospodárskej plochy a podmienok starostlivosti o ňu. Účelom právnej úpravy bola potreba rozvoja v oblasti ekologizácie, ktorá je orientovaná na dlhodobé udržanie úrodnosti pôdy, jej optimálne využívanie a s tým neodmysliteľne súvisiacu ochranu a zamedzenie procesov znečisťovania vodných režimov, povrchových i podzemných vôd, na hospodárne využívanie energie a obmedzovanie používania neobnoviteľných zdrojov energie, najmä však na výrazné obmedzenie procesov znehodnocovania poľnohospodárskej pôdy.

 

Novela zákon č. 198/2023 Z. z. účinná od 1. októbra 2023

Pri stanovení účinnosti tejto novely bola poskytnutá dostatočná doba na úpravu  všeobecne záväzných nariadení obcí pred koncom roka.

Cieľom novely zákona bolo dodatočne upresniť ustanovenie zákona o určení ročnej sadby dane zo stavieb, presnejšie upresniť povinnosť správcu dane upraviť rozdiel medzi sadbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane. Touto novelou zákona sa určilo, že uvedený násobok najnižšej ročnej sadzby dane sa vzťahuje na sadzby dane určené v jednotlivej časti obce, ak má obec určené jednotlivé časti v zmysle § 17a zákona, resp. na sadzby dane určené v jednotlivom katastrálnom území, ak má obec viac katastrálnych území. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti, čo nie je vhodné ani vzhľadom na aktuálnu ekonomickú situáciu na Slovensku.

Zároveň sa posunulo splnenie povinnosti zavedenia upraviť rozdiel medzi ročnými sadbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane zo zdaňovacieho obdobia 2024 na zdaňovacie obdobie 2027. Odloženie uvedenej povinnosti o 3 roky umožní sa obciam a mestám lepšie pripraviť na túto novú skutočnosť. Uvedené riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia zákona spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti už od 1. januára 2025.

 

Novela zákona č. 205/2023 Z. z. účinná od 1. 4. 2025

Cieľom novely zákona bolo zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstránenie prekážok fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovanie na zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.

Schválenie zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného plánovania a výstavby, obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov, ktorá vo veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej legislatívy. Nejde pritom len
o nesúlad formálny, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy, ktorá mala nadobudnúť účinnosť od 1. apríla 2024 a po novom od 1. apríla 2025, bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.

Primárnym podnetom na odloženie účinnosti bola naliehavá požiadavka oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov v súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe. Dochádza k odloženiu účinnosti zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025. Hlavnými dôvodmi sú:

 

Sekundárnym cieľom bolo prispôsobenie režimu zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a zákona č. 200/2022 Z. z.
o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.

V neposlednom rade odloženie účinnosti smeruje k skráteniu doby prípravy stavieb, najmä doby administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb do nadobudnutia  účinnosti zákona o výstavbe. Vzhľadom na dočasnosť a naliehavosť úpravy nebolo ambíciou riešiť rozsiahlu novelu platného stavebného zákona, ani zásadným spôsobom upravovať súvisiace predpisy. Cieľom bolo urýchlene vykonať legislatívne úpravy tak, aby sa eliminovalo riziko spustenia nepripravených procesov vo výstavbe a v prechodnej dobe sa v čo najväčšej miere využili existujúce  inštitúty stavebného práva, primerane prebrali aplikovateľné inštitúty navrhované zákonom o výstavbe, nenarušil sa priebeh konaní na stavebných úradoch a zároveň aby sa nezaviedla úprava, ktorá by bola v zásadnom rozpore s už schválenými predpismi, ktorých účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025.

Z hľadiska úpravy stavebného zákona je do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe najefektívnejším riešením pre zefektívnenie povoľovacích procesov integrácia existujúcich správnych konaní do jedného bez toho, aby sa zasiahlo do pôsobností stavebných úradov a orgánov štátnej správy chrániacich  verejné záujmy podľa osobitných predpisov, alebo do práv a oprávnených záujmov účastníkov konania.

V oblasti výstavby sa posúva účinnosť zákona o výstavbe a primerane sa upravujú nadväzujúce právne predpisy s odsunutím všetkých ustanovení nadväzujúcich na zákon o výstavbe.

 

Novela zákona č. 278/2023 Z. z. účinná od 1. novembra 2023

Novelou zákona sa zo zákona o dani z príjmov vypustilo pravidlo týkajúce sa kontrolovaných zahraničných spoločností pre fyzické osoby (tzv. CFC pravidlá). Dôvodom zrušenia týchto pravidiel bolo, že v aplikačnej praxi vznikali otázky ohľadne ich proporcionality a účelnosti.

CFC pravidlá pre fyzické osoby nie sú upravené EÚ legislatívou. Smernica rady EÚ 2016/1164 v Článku 1 „Rozsah pôsobnosti” uvádza, že sa uplatňuje na všetkých daňovníkov, ktorí podliehajú dani z príjmov právnických osôb. Rovnako OECD v rámci akčného plánu BEPS, reformy medzinárodného zdaňovania s cieľom zamedziť obchádzanie zdanenia nadnárodnými spoločnosťami a zabezpečiť spravodlivé odvádzanie daní tam, kde sa ekonomické aktivity uskutočňujú (BEPS, Action 3 - 2015 Final Report) uvádza, že pravidlá kontrolovaných zahraničných spoločností je nevyhnutné zaviesť pre právnické osoby. Pripúšťa ako marginálnu aj možnosť aplikovať pravidlá na fyzické osoby.

Slovenská republika má možnosť sa rozhodnúť, či tieto pravidlá zavedie (vrátane rozsahu týchto pravidiel a spôsobu aplikácie), alebo sa rozhodnúť tieto pravidlá vôbec nezaviesť. Z členských krajín EU zaviedlo tieto pravidlá iba 5 krajín s podmienkami oveľa menej striktnými ako Slovensko. Pravidlá pre právnické osoby majú všetky členské krajiny EU.

Zdroj: www.nrsr.sk

 

Úplné znenie zákona s komentárom je uverejnené v mesačníku Poradca 10/2024.

 


ZÁKON O DANI Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL S KOMENTÁROM

Daň z motorových vozidiel je jednou z daní, ktorú je povinný platiť podnikateľ, ak používa na podnikanie vozidlo patriace medzi kategórie vymedzené v zákone. Daňovníkom je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá je ďalej na účely dane z motorových vozidiel k používanému vozidlu identifikovaná prostredníctvom zápisu držiteľa v dokladoch vozidla alebo vzťahu k používanému vozidlu.

 

Úvod

Predmetom dane z motorových vozidiel je vozidlo, ktoré sa v zdaňovacom období používa na podnikanie v zmysle Obchodného zákonníka alebo na dosahovanie príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa zákona o dani z príjmov a je evidované v Slovenskej republike. V zmysle Obchodného zákonníka sa podnikaním rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku alebo na účel dosiahnutia merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, ak ide o hospodársku činnosť registrovaného sociálneho podniku podľa osobitného predpisu. Jedným z významných pojmových znakov podnikania je sústavnosť, teda úmysel podnikateľa vykonávať túto činnosť opakovane, pričom kritérium sústavnosti spĺňa aj sezónna činnosť, prípadne činnosť, ktorú podnikateľ na určitý čas preruší, napr. z dôvodu práceneschopnosti, nedostatku pracovných príležitostí, voľných dní, a pod. Na základe uvedeného, aj keď počas prerušenia činnosti sú vozidlá nevyužité, je naplnený predmet dane z motorových vozidiel. Skutočnosť, že podnikateľ nepoužíva vozidlo každý deň, nespôsobí prerušenie samotnej podnikateľskej činnosti, z čoho vyplýva, že vozidlo je predmetom dane naďalej.

 

Daň z motorových vozidiel v minulosti

Do roku 2015 bola táto daň upravená v jedenástej časti zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov ako fakultatívna miestna daň, ktorú mohli na svojom území zaviesť vyššie územné celky všeobecne záväzným nariadením, v ktorom určili pre svoje územie aj sadzby dane, úľavy a oslobodenia od dane.

Predmetom dane podľa zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku bolo motorové a prípojné vozidlo, ktoré bolo evidované v Slovenskej republike a používalo sa na podnikanie. Základ dane sa odvíjal od zdvihového objemu motora v cm3 pre osobné motorové vozidlo a počtu náprav a hmotnosti pre autobusy a úžitkové vozidlá. Zdaňovacím obdobím bol kalendárny rok s výnimkami uplatnenými pre tých daňovníkov, ktorí boli v priebehu zdaňovacieho obdobia

-        zrušení s likvidáciou,

-        zrušení bez likvidácie,

-        zrušení na základe vyhláseného konkurzu,

-        zrušení na základe ukončenia podnikania,

-        zomreli.

 

Správa daní z motorových vozidiel

V minulosti ju vykonával daňový úrad, ktorý bol miestne príslušný podľa miesta evidencie vozidla. Daňový úrad v sídle kraja (vyššieho územného celku) výnos dane z motorových vozidiel poukazoval príslušnému vyššiemu územnému celku.

Poznatky z aplikácie ustanovení zákona v praxi poukazovali na nejednotný prístup vyšších územných celkov najmä pri určovaní sadzieb dane a oslobodení, čo malo vytvárať v rámci Slovenskej republiky rozdielne podmienky pre rozvoj podnikateľského prostredia a nerovnaké zaťaženie podnikateľov touto daňou. Tým, že vyššie územné celky zákonnú možnosť na zníženie dane pre ekologické vozidlá využívali v nepatrnej miere alebo nevyužívali vôbec, zanikal zo strany podnikateľov záujem o zvyšovanie investícií do modernejších a ekologickejších vozidiel.

 

Nová právna úprava dani z motorových vozidiel

Zákon o dani z motorových vozidle bol schválený 26. novembra 2014 a reagoval na uvedené poznatky a v záujme odstránenia existujúcich disproporcií vyňal zdaňovanie motorových vozidiel z fakultatívnych miestnych daní a zaviedol túto daň ako štátnu, upravenú týmto novým samostatným zákonom.

Základné atribúty zdaňovania motorových vozidiel, ako je predmet dane, daňovník, zdaňovacie obdobie, základ dane, platenie preddavkov a správa dane, sa podľa nového zákona o dani z motorových vozidiel zachovali. Jednotne sa upravili sadzby dane, oslobodenia, zvýšenia a zníženia sadzieb daní, ktoré sú platné v rámci celej Slovenskej republiky.

Zákon je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zároveň aj v súlade s úpravou v práve Európskej únie.

 

Zákon č. 364/2019 Z. z.

Tento zákon priniesol podstatné zmeny:

-        zrušila sa smernica, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v platnom znení,

-        zabezpečila sa úplná transpozícia smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovili najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená,

-        zosúladili sa niektoré ustanovenia zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie,

-        riešila sa problematika podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie zákona o prevádzke vozidiel,

-        zaviedli sa zmeny súvisiacich zákonov, a to zákona o správnych poplatkoch, zákona o dani z motorových vozidiel.

 

Zákon č. 339/2020 Z. z.

Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel bolo v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto bola opodstatnená zmena predchádzajúceho nastavenia sadzieb dane. Novela zákona bola vypracovaná v súvislosti s požiadavkou autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel. Cieľom novely zákona bolo tak zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilnenie ich konkurencieschopnosti s autodopravcami iných krajín.

V tejto súvislosti sa odstránila podmienka párovania vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použila pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane, než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Z tohto titulu sa na tento účel zaviedla samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. Uvedená zmena v porovnaní s predchádzajúcim systémom párovania vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvýšila transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel.

Okrem zavedenia novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves, sa zaviedli nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3. Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50 % do 10 % s ohľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 uplatňuje ročná sadzba dane podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 1a bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Úprava ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie O4 sa zaviedla vo výške 60 % vždy bez ohľadu na vek vozidla.

Ďalej sa ustanovilo, aby sa ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020. Ministerstvo financií Slovenskej republiky na tento účel zverejnilo nový vzor daňového priznania, ktorý je uverejnený na webovom sídle ministerstva.

 

ZÁKON č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel

a o zmene a doplnení niektorých zákonov

 

v znení

zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 364/2019 Z. z. a zákona č. 339/2020 Z. z.

 

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

 

Čl. I

 

§ 1

Predmet úpravy

Tento zákon upravuje zdaňovanie motorových vozidiel a prípojných vozidiel kategórie L, M, N a O1) (ďalej len „vozidlo“) daňou z motorových vozidiel (ďalej len „daň“).

 

Komentár k § 1

Vymedzený je predmet úpravy zákona o dani z motorových vozidiel. Podľa právneho predpisu sú zdaňované vozidlá

-        kategórie vozidiel L (motorové vozidlá s menej ako štyrmi kolesami a štvorkolky),

-        kategórie vozidiel M (vozidlá určené na prepravu osôb),

-        kategórie vozidiel N (vozidlá určené na dopravu nákladov),

-        kategórie vozidiel O (prípojné vozidlá).

 

Kategórie podľa o prevádzke vozidiel v cestnej premávke

Podľa zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa vozidlá členia na tieto základné kategórie:

-        kategória L – dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá a štvorkolky,

-        kategória M – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu osôb a ich batožiny,

-        kategória N – motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu nákladu,

-        kategória O – prípojné vozidlá.

 

Podrobnejšie definície a členenie na subkategórie vozidiel kategórie L ustanovuje Čl. 4 nariadenia (EÚ) č. 168/2013.

Medzi vozidlá kategórie L patria dvoj-, troj- a štvorkolesové vozidlá podľa kategorizácie vrátane bicyklov s pohonným systémom, dvoj- a trojkolesových mopedov, dvoj- a trojkolesových motocyklov, motocyklov s postranným vozíkom, ľahkých a ťažkých cestných štvorkoliek a ľahkých a ťažkých štvorkolesových vozidiel.

 

Kategórie a subkategórie vozidiel

Na účely nariadenia (EÚ) č. 168/2013 sa uplatňujú tieto kategórie a subkategórie vozidiel podľa opisu v prílohe I:

-        vozidlá subkategórie L1e-A (bicykel s pohonným systémom);

-        vozidlá subkategórie L1e-B (dvojkolesový moped);

-        vozidlá kategórie L2e-P (trojkolesový moped určený na prepravu osôb);

-        vozidlá kategórie L2e-U (trojkolesový moped na pracovné účely);

-        výkon motocykla (1) so subkategóriami:

-        vozidlá subkategórie L3e-A1 (motocykel s nízkym výkonom),

-        vozidlá subkategórie L3e-A2 (motocykel so stredným výkonom),

-        vozidlá subkategórie L3e-A3 (motocykel s vysokým výkonom);

-        osobité použitie:

-        L3e-A1E, L3e-A2E alebo L3e-A3E motocykel enduro,

-        L3e-A1T, L3e-A2T alebo L3e-A3T trialový motocykel;

-        vozidlá subkategórie L5e-A (trojkolka): vozidlo určené predovšetkým na prepravu osôb;

-        vozidlá subkategórie L5e-B (úžitková trojkolka): výlučne určená na prepravu tovaru;

-        vozidlá subkategórie L6e-A (ľahká cestná štvorkolka);

-        vozidlá subkategórie L6e-B (ľahká štvorkolka) so subkategóriami:

-        vozidlá subkategórie L6e-BU (ľahká štvorkolka na pracovné účely): úžitkové vozidlo výlučne konštruované na prepravu tovaru,

-        vozidlá subkategórie L6e-BP (ľahká štvorkolka na prepravu osôb): vozidlá konštruované hlavne na prepravu osôb;

-        vozidlá subkategórie L7e-A (ťažká cestná štvorkolka) so subkategóriami:

-        L7e-A1: A1 cestná štvorkolka,

-        L7e-A2: A2 cestná štvorkolka;

-        vozidlá subkategórie L7e-B (ťažká terénna štvorkolka) so subkategóriami:

-        L7e-B1: terénna štvorkolka,

-        L7e-B2: side-by-side buggy;

-        vozidlá subkategórie L7e-C (ťažké štvorkolesové vozidlo) so subkategóriami:

-        L7e-CU vozidlo (ťažké štvorkolesové vozidlo na úžitkové účely): úžitkové vozidlo výlučne konštruované na prepravu tovaru,

-        L7e-CP vozidlo (ťažké štvorkolesové vozidlo na prepravné účely): vozidlá konštruované hlavne na prepravu osôb.

 

Vozidlá kategórie L sú klasifikované podľa pohonu daného vozidla

-        vznetovým (CI),

-        zážihovým (PI);

Čo sa týka klasifikácie vozidiel kategórie L, vozidlo, ktoré nepatrí do určitej kategórie, pretože prekračuje aspoň jedno z kritérií určených pre danú kategóriu, patrí do ďalšej kategórie, ktorej kritériá spĺňa.

 

Toto sa uplatňuje na tieto skupiny kategórií a subkategórií:

a)  kategóriu L1e s jej subkategóriami L1e-A a L1e-B a kategóriu L3e s jej subkategóriami L3e-A1, L3e-A2 a L3e-A3;

b)  kategóriu L2e a kategóriu L5e s jej subkategóriami L5e-A a L5e-B;

c)  kategóriu L6e s jej subkategóriami L6e-A a L6e-B a kategóriu L7e s jej subkategóriami L7e-A, L7e-B a L7e-C;

d)  na ktorúkoľvek inú logickú postupnosť kategórií a/alebo subkategórií navrhnutú výrobcom a schválenú schvaľovacím orgánom.

Bez ohľadu na (sub-)klasifikačné kritériá ďalšie podkategórie sa použijú tak, ako je uvedené v prílohe V, s cieľom harmonizovať na medzinárodnej úrovni postupy environmentálnych skúšok vo vzťahu k predpisom EHK OSN a globálnym technickým predpisom EHK OSN.

 

Podrobnejšie definície a členenie na subkategórie vozidiel kategórie M, N a O

Tieto definície ustanovuje Čl. 4 a príloha I nariadenia (EÚ) 2018/858.

Na účely tohto nariadenia sa uplatňujú tieto kategórie vozidiel:

-        kategória M1: motorové vozidlá s najviac ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie vodiča, a bez plochy pre stojacich cestujúcich bez ohľadu na to, či je počet miest na sedenie obmedzený na miesto na sedenie vodiča;

-        kategória M2: motorové vozidlá s viac ako ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie vodiča, s najväčšou hmotnosťou nepresahujúcou 5 ton bez ohľadu na to, či tieto motorové vozidlá majú plochu pre stojacich cestujúcich, a

-        kategória M3: motorové vozidlá s viac ako ôsmimi miestami na sedenie okrem miesta na sedenie vodiča, s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 5 ton bez ohľadu na to, či tieto motorové vozidlá majú plochu pre stojacich cestujúcich;

-        kategórie N1: motorové vozidlá s najväčšou hmotnosťou nepresahujúcou 3,5 tony;

-        kategórie N2: motorové vozidlá s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 3,5 tony, ale nepresahujúcou 12 ton;

-        kategórie N3: motorové vozidlá s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 12 ton;

-        kategórie O1: prípojné vozidlá s najväčšou hmotnosťou nepresahujúcou 0,75 tony;

-        kategórie O2: prípojné vozidlá s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 0,75 tony, ale nepresahujúcou 3,5 tony;

-        kategória O3: prípojné vozidlá s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 3,5 tony, ale nepresahujúcou 10 tony;

-        kategória O4: prípojné vozidlá s najväčšou hmotnosťou presahujúcou 10 ton.

Kritériá pre kategorizáciu vozidiel, typov vozidiel, variantov a verzií sú stanovené v prílohe I. Komisia je splnomocnená v súlade s článkom 82 prijímať delegované akty na účely zmeny prílohy I, pokiaľ ide o typy vozidiel a typy karosérií, s cieľom zohľadniť technický pokrok.

 

Úplné znenie zákona o dani z motorových vozidiel s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 10/2024.

 

P6 V LEGISLATÍVE



64/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 570/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov sudcu pri dočasnom pridelení, pri výkone stáže a pri preložení na súd vyššieho stupňa v znení vyhlášky č. 93/2023 Z. z. 27.03.2024

65/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 293/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov hosťujúceho sudcu 27.03.2024

66/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) 27.03.2024

67/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) a Poplatkového poriadku k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) 27.03.2024

68/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu k Severoatlantickej zmluve o pristúpení Švédskeho kráľovstva 28.03.2024

69/2024 Z. z.
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o územnotechnických požiadavkách na výstavbu 28.03.2024

70/2024 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 10/2023-59 z 24. januára 2024 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu § 12 ods. 1 písm. c) v spojení s § 11 ods. 2 zákona č. 307/2016 Z. z. o upomínacom konaní a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 20 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd 04.04.2024

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v apríli 2024

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

2. 4. – utorok

Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 32, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 41, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Úhrada dane z príjmov právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov
fyzických aj právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO a PO

§ 49 ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2023 zamestnancom, ktorí o to požiadali

Zamestnávateľ - § 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

2. 4. – utorok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daň. bon. za II/2024

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2024

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného vo februári 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

8. 4. – pondelok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2024, pričom sa prvýkrát použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na soc.poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v marci 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v marci 2024

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

15. 4. – pondelok

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v marci 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane - § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z. n. p.

30. 4. – utorok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO - § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daň.bon za III/2024

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2024

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v marci 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2023

Zamestnávateľ - § 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2023 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane

Zamestnávateľ - § 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2023 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2023

Zamestnávateľ - § 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z. n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za marec 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v marci 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do nasledujúceho pracovného dňa

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za marec 2024

Zamestnávateľ - § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 10/2024 (III/2024)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2024 (III/2024)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2024 (III/2024)

 

1000 riešení 1/2024 (I/2024)

 

Daňové a nedaňové výdavky 2024 (II/2024)

-        z pohľadu zákona o dani z príjmov

-        z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty

-        z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

10. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

11. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

12. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

13. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

14. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)

15. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)

16. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)

17. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

18. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)

19. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)

20. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

21. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

22. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)

23. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)

 

<

NOVINKY

Aktualizácia I/1 (III/2024)

 

Aktualizácia V/1 (III/2024)

 

Aktualizácia II/2 (III/2024)

 

Stavebný zákon a územné plánovanie 2024 (III/2024)

(vlastníctvo bytov a nebytových priestorov)

 

Trestný zákon a Trestný poriadok 2024 (III/2024)

 

1. TRESTNÉ PRÁVO:

2. SPRÁVNE PRÁVO

·         ZÁKON č. 372/1990 Zb. o priestupkoch

·         ZÁKON č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore

·         VYHLÁŠKA č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie
  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page