|
č. 7/2023 |
14.04.2023 |
|
Vážení čitatelia! Uplatňovanie paušálnych výdavkov výrazne zjednodušuje daňovníkovi podnikateľskú administratívu a vykazovanie základu dane. Percentuálna sadzba paušálnych výdavkov je vo výške 60 % najviac do výšky 20 000 eur. Aké sú výhody uplatňovania paušálnych výdavkov? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Uplatňovanie paušálnych výdavkov a viac sa už dočítate v mesačníku DUO 5/2023. Vyvodenie sankcií zamestnávateľa voči zamestnancovi predstavuje krajné riešenie. Najzávažnejšou sankciou za protiprávne konanie zamestnanca je skončenie pracovného pomeru. Kedy zamestnávateľ musí voči zamestnancovi vyvodiť sankcie? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Jednotlivé sankcie v pracovnom práve a viac už nájdete v mesačníku PaM 5/2023. Aký je obsah aktuálnych tematických balíčkov? Služby zamestnanosti, Samosprávam a obciam, Trestné právo, Optimalizácia dane 2023, Účtujeme po novom, Obchodovanie po novele, Zamestnávanie - Vzory zmlúv, Daňový balíček, DPH balíček. Mesačník Poradca začína v lete už XXIX. ročník. Do prvého čísla pripravujeme Zákon o sociálnom poistení s komentárom. Ďalej pripravujeme Zákon o dani zo stavieb, Zákon o verejnom obstarávaní, Obchodný zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa, Zákon o DPH, Zákon o daniach z príjmov po novelách s komentármi. Nezabudnite si predplatiť mesačník Poradca ročník 2024. Prajeme Vám príjemné jarné dni a tešíme sa na skoré stretnutie.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. SLUŽBY ZAMESTNANOSTI
Služby zamestnanosti predstavujú systém inštitúcií a nástrojov podpory a pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných miest a uplatňovaní aktívnych opatrení na trhu práce. Zákon o službách zamestnanosti upravuje poskytovanie informácií a služieb, poskytovanie finančných príspevkov na uľahčenie vstupu na trh práce svojim klientom. Podporuje tiež tvorbu a udržanie pracovných miest v odvetviach činností, ktoré je na trhu práce potrebné vytvoriť alebo udržať. Aké zmeny nastali v zákone o službách zamestnanosti? Odpovede nielen na túto otázku nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 13/2023 – Zákon o službách zamestnanosti s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/
2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str. 128/
3. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
4. PaM 5/2023 – Nevyčerpaná dovolenka z minulých rokov – príspevok /A4, str. 80/
2. SAMOSPRÁVAM A OBCIAM
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Obci pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy. Aké sú aktuálne povinnosti samospráv a obcí týkajúce sa pozemkov, miestnych daní, škôl, verejných prác, majetku obce, obecnej polície, nájmu a podnájmu nebytových priestorov? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC …
1. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
2. Poradca 2/2023 – Zákon o miestnych daniach s komentárom – komentár /A5, str. 272/
3. Zákony VB/2023 – Obce a mestá … - úplné znenia zákonov /A5, str. 784//
4. Školský zákon s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
3. OPTIMALIZÁCIA DANE 2023
Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Ako optimalizovať základ dane včas a bez stresu? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
3. Zákony IA/2023 – Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – účtovné – príspevok /A5, str. 312/
4. ÚČTUJEME PO NOVOM
Ako správne postupovať po ostatných novelách v oblasti účtovníctva pre JÚ a PÚ? V našich publikáciách nájdete aktuálne informácie ohľadom účtovnej osnovy, účtovnej závierky, účtovania rozpočtových a neziskových organizácií, účtovania v mikro, malých a veľkých účtovných jednotkách. Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, živnostníkom, audítorom ...
1. Jednoduché účtovníctvo – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o cestovných náhradách ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. DUO 3-4/2023 – Zákon o účtovníctve – zmeny – príspevok /A5, str. 112/
4. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
5. BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE
Prinášame Vám ucelené pracovnoprávne informácie od novely Zákonníka práce, zvýšenia minimálnej mzdy, zmeny cestovných náhrad až po zmenené odvodové povinnosti od 1. 1. 2023. Potrebujete komplexné, podrobné informácie? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/
2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
3. Odvody poistného 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
4. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350/
5. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str.128/
6. PaM 1/2023 – Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad – príspevok /A4, str. 80/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
UPLATŇOVANIE PAUŠÁLNYCH VÝDAVKOV Uplatňovanie paušálnych výdavkov výrazne zjednodušuje daňovníkovi podnikateľskú administratívu a vykazovanie základu dane. Percentuálna sadzba paušálnych výdavkov je vo výške 60 % najviac do výšky 20 000 eur. Výhody uplatňovania paušálnych výdavkov sú predovšetkým v administratívnej jednoduchosti – nižšie náklady na účtovníka, resp. daňového poradcu, jednoduchšom priebehu prípadnej daňovej kontroly – nižšie náklady na zastupovanie v prípade daňovej kontroly, nie je nutnosť obhajoby daňových výdavkov. Odbremení sa od odkladania pokladničných bločkov a prijatých faktúr.
Uplatňovanie paušálnych výdavkov Pod paušálnymi výdavkami rozumieme výdavky percentom z príjmov. Pri zisťovaní základu dane využívajú drobní podnikatelia z dôvodu uľahčenia evidencie a administratívy pri podnikaní. Paušálne výdavky využívajú aj podnikatelia s vysokým podielom pridanej hodnoty, ktorých charakter podnikateľskej činnosti nevyžaduje vysoké výdavky. Je pre nich výhodnejšie uplatniť paušálne výdavky na zníženie základu dane.
V súčasnosti umožňuje zákon o dani z príjmov daňovníkom uplatniť paušálne výdavky • vo výške 60 % z úhrnu príjmov, pri príjmoch podľa § 6 ods. 1, § 6 ods. 2 a § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov. Na tieto paušálne výdavky je stanovený limit vo výške 20 000 eur ročne, aj v prípade ak daňovník uplatňuje paušálne výdavky len za časť zdaňovacieho obdobia, • vo výške 25 % z úhrnu príjmov z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva najviac však 5 040 eur ročne, podľa § 8 ods. 9 zákona o dani z príjmov.
Daňovník, ktorý uplatňuje paušálne výdavky, nie je povinný viesť jednoduché účtovníctvo, nie je povinný evidovať výdavky na podnikanie a posudzovať ich z hľadiska daňovej prípustnosti.
Daňovník, ktorý chce uplatňovať paušálne výdavky, musí splniť zákonom stanovené podmienky, ktoré upravuje § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. V období uplatňovania paušálnych výdavkov je daňovník povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a pohľadávkach.
Ak daňovník, ktorý nie je platiteľom DPH, alebo daňovník, ktorý je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť paušálne výdavky. Paušálne výdavky môže uplatniť aj daňovník, ktorý bol časť roka platiteľom dane z pridanej hodnoty, napr.: • na začiatku kalendárneho roka bol registrovaný ako platiteľ DPH, ale na konci kalendárneho roka už nie je, alebo • na začiatku kalendárneho roka nebol registrovaný ako platiteľ, ale na konci kalendárneho roka je registrovaný ako platiteľ DPH.
Príklad Podnikateľ, fyzická osoba z príjmami z podnikania, sa stal na základe dosiahnutého obratu platiteľom DPH od 1. 7. 2023. Za rok 2023 si môže uplatniť paušálne výdavky, lebo je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia. Za obdobie, keď je platiteľom DPH, uplatňuje paušálne výdavky z príjmov bez DPH.
Príklad Podnikateľ dosahuje v roku 2023 príjmy na základe živnostenského oprávnenia. Nie je registrovaný ako platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH. Daňovník je však registrovaný pre DPH podľa § 7 zákona o DPH. Môže daňovník uplatniť pri príjmoch zo živnosti paušálne výdavky? Podnikateľ, ktorý je registrovaný pre DPH podľa § 7 zákona o DPH je zdaniteľnou osobou, ktorej je pridelene IČ DPH. Tento daňovník sa nepovažuje za platiteľa DPH podľa § 4 zákona o DPH. Ak daňovník nebude v priebehu celého zdaňovacieho obdobia registrovaný ako platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH, bude si môcť za rok 2023 uplatniť pri príjmoch zo živnosti výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov.
O uplatňovaní paušálnych výdavkov vo výške 60 % zo zdaniteľných príjmov možno hovoriť pri príjmoch do 33 333,33 eur. Pri zdaniteľných príjmoch nad uvedenú sumu možno hovoriť o uplatňovaní paušálnej ročnej sumy výdavkov vo výške 20 000 eur. Ak teda daňovník očakáva v zdaňovacom období dosiahne príjmy vyššie ako 33 333,33 eur paušálne výdavky sú pre neho výhodné len za predpokladu, že jeho preukázateľne výdavky bez povinných odvodov budú nižšie ako 20 000 eur.
Príklad Podnikateľ, dosiahne príjmy z podnikania vo výške 20 200 eur. Preukázateľne zaplatené výdavky v roku 2023 dosiahne vo výške 8 600 eur. Pri podaní daňového priznania bude zvažovať okrem uplatnenia preukázateľných výdavkov aj uplatnenie paušálnych výdavkov.
Uplatnením paušálnych výdavkov v roku 2023 si podnikateľ zníži základ dane o 3 520 eur oproti postupu, ak by uplatňoval preukázateľné výdavky.
Paušálne výdavky môže uplatniť daňovník • s príjmami z podnikania podľa § 6 ods. 1 zákona o dani z príjmov, • s príjmami z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2 zákona o dani z príjmov, • s príjmami z použitia diela a použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, • z príjmov z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva.
Príjmami z podnikania podľa § 6 ods. 1 zákona o dani z príjmov sú príjmy z poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva, príjmy zo živnosti, príjmy z podnikania vykonávaného podľa osobitných predpisov (audítori, notári, daňoví poradcovia, veterinárni lekári...). Príjmami z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2 zákona o dani z príjmov sú príjmy z použitia alebo poskytnutia práv z priemyselného alebo iného duševného vlastníctva vrátane autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom vrátane príjmov z rozmnožovania a rozširovania literárnych diel a iných diel na vlastné náklady, príjmov z činností, ktoré nie sú živnosťou ani podnikaním (príjmy správcov konkurznej podstaty, opatrovateľov...), znalcov a tlmočníkov.
Ak daňovník uplatní paušálne výdavky, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky okrem zaplateného poistného, ktoré je daňovník povinný platiť. Ide o zaplatené zdravotné poistenie, zaplatené poistenie do Sociálnej poisťovne a zaplatené poistné na starobné dôchodkové sporenie (2. pilier). K paušálnym výdavkom si môže uplatniť výdavky na poistné aj daňovník, ktorý sa dobrovoľne prihlásil k plateniu poistenia do zdravotnej a Sociálnej poisťovne (dobrovoľne poistená osoba), pretože v takomto prípade je daňovník už povinný platiť poistné. Tieto výdavky na poistné si môže daňovník uplatniť v daňových výdavkoch v preukázanej výške.
Príklad SZČO uplatňuje paušálne výdavky. Vedie evidenciu podľa § 6, ods. 10 zákona o dani z príjmov. V roku 2020 kúpil počítač, ktorý využíval na podnikanie. Evidenciu majetku nevedie. V roku 2023 predal tento počítač jednej s.r.o., ktorá si kúpu počítača účtuje v daňových výdavkoch. V daňovom priznaní za rok 2023 uvedie SZČO príjem z predaja počítača ako príjem zo živnosti (spolu s inými príjmami zo živnosti) v daňovom priznaní a na tento príjem si môže tiež uplatniť 60 % paušálne výdavky ako na všetky príjmy zo živnosti? Podľa § 6 ods. 6 zákona o dani z príjmov príjmom z podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti je aj príjem z akéhokoľvek nakladania s obchodným majetkom daňovníka. Vychádzajúc z uvedeného príjem z predaja obchodného majetku sa zahŕňa medzi príjmy z podnikania. Daňovník môže uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov, pri príjmoch podľa § 6 ods. 1, § 6 ods. 2 a § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov. Na tieto paušálne výdavky je stanovený limit vo výške 20 000 eur ročne, aj v prípade ak daňovník uplatňuje paušálne výdavky len za časť zdaňovacieho obdobia. Daňovník môže teda uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov z podnikania, to je vrátanie príjmov z predaja majetku. Daňovník, ktorý chce uplatňovať paušálne výdavky, musí splniť zákonom stanovené podmienky, ktoré upravuje § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. V období uplatňovania paušálnych výdavkov je daňovník povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a pohľadávkach.
Príklad Fyzická osoba - živnostník má v roku 2023 prerušené podnikanie (od 1. 1. 2023 – do 31. 12. 2023). V priebehu roka predal dlhodobý hmotný majetok a tým dosiahol príjem z predaja dlhodobého majetku (automobil). Žiadne iné príjmy nemal a nepodnikal. Môže si ako daňový výdavok uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 % z tohto príjmu? Za predpokladu, že podnikateľ obnoví podnikanie do dňa podania daňového priznania za rok 2023, to je do 31. 3. 2024 a automobil mal zaradený ku dňu predaja v obchodnom majetku. Za uvedeného predpokladu podnikateľ, fyzická osoba môže pri podaní daňového priznania za rok 2023 postupovať podľa § 6 ods. 10 ZDP, ak spĺňa podmienky v uvedenom ustanovení (podmienky neplatiteľa DPH, resp. platiteľa DPH len časť zdaňovacieho obdobia). V prípade neobnovenia podnikania do termínu podania daňového priznania za rok 2020 musí daňovník súčasne uplatniť postup podľa § 17 ods. 9 a ods. 8 zákona o dani z príjmov.
Daňovník si nemôže uplatniť paušálne výdavky z príjmov z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov. Príjmami z prenájmu nehnuteľností podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov sú príjmy z prenájmu nehnuteľností, ktoré nie sú zaradené v obchodnom majetku podnikateľa. Medzi tieto príjmy sa započítavajú aj príjmy z prenájmu hnuteľných vecí, ktoré sa prenajímajú ako príslušenstvo nehnuteľností. Medzi tieto príjmy sa naopak nezahŕňajú príjmy z prenájmu obchodného majetku, ale sa zaraďujú medzi príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Podľa súčasne platného zákona o dani z príjmov si môže uplatniť paušálne výdavky aj podnikateľ dosahujúci príjmy pri spoločnom podnikaní, účastník združenia bez právnej subjektivity založeného podľa § 829 až § 841 Občianskeho zákonníka, musí však ísť o príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Zákon uplatnenie paušálnych výdavkov vyššie uvedeným skupinám daňovníkov nezakazuje.
Daňovník, ktorý má príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti ktorý uplatňuje paušálne výdavky, nie je účtovnou jednotkou a nie je povinný viesť účtovníctvo. Nezostavuje ani výkazy účtovnej závierky – výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch. Daňovník je však povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach. Uvedenú evidenciu musí daňovník archivovať po dobu, v ktorej zanikne právo vyrubiť daň.
Príklad Podnikateľ uplatňuje paušálne výdavky. Ako má postupovať pri evidencii zásob a pohľadávok, ak uplatňuje paušálne výdavky? Ako by mali tieto evidencie vyzerať? Musí ich viesť po celý rok alebo len stav k 31. 12.? Každý príjem materiálu musí zaevidovať v kusoch a eurách a následne aj každý výdaj materiálu? Takisto evidencia pohľadávok – evidovať každú vystavenú faktúru a úhrady k nej alebo len neuhradené ku koncu roka? Zákon o dani z príjmov ukladá v § 6 ods. 10 daňovníkovi, ktorý uplatňuje paušálne výdavky, viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach. Daňovník je povinný tieto evidencie viesť priebežne po celý rok. Uplatňovanie paušálnych výdavkov nezbavuje daňovníka povinnosti viesť skladovú evidenciu priebežne a zistiť stav zásob len k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia na základe inventúry.
Upozornenie! Daňovník môže uplatniť pri príjmoch z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti len jeden z dvoch možných spôsobov odpočítavania výdavkov, a to preukázateľné výdavky alebo paušálne výdavky.
Príklad Daňovník, neplatiteľ DPH, má príjmy z poľnohospodárskej výroby ako samostatne hospodáriaci roľník a súčasne ako živnostník (stolárstvo). Ako má daňovník postupovať pri uplatňovaní výdavkov? Môže si uplatniť pri poľnohospodárskej výrobe preukázateľné výdavky a pri príjmoch zo stolárskej činnosti paušálne výdavky? Daňovník môže uplatniť len jeden zo spôsobov odpočítavania výdavkov. Je na rozhodnutí daňovníka, či uplatní preukázateľné výdavky alebo paušálne výdavky. Ak sa daňovník rozhodne uplatniť paušálne výdavky, môže si uplatniť: - pri príjmoch z poľnohospodárstva paušálne výdavky vo výške 60 %, - pri príjmoch zo stolárstva paušálne výdavky vo výške 60 %. Zákon o dani z príjmov neumožňuje daňovníkovi uplatniť pri remeselnej činnosti paušálne výdavky vo výške 60 %, a pri príjmoch z poľnohospodárskej výroby preukázateľne výdavky. Zákon neumožňuje kombinovať skutočne vynaložené výdavky s paušálnymi výdavkami v rámci jednotlivých druhov príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti. Ak má daňovník viac druhov príjmov z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti, pri všetkých týchto príjmoch uplatní preukázateľné výdavky alebo paušálne výdavky.
Príklad Daňovník, SZČO, neplatiteľ DPH, má príjmy zo živnosti (klampiar). Súčasne má príjmy z prenájmu nehnuteľnosti – prenajíma časť rodinného domu inému podnikateľovi ako obchodné priestory. Môže si uplatniť paušálne výdavky pri príjmoch z podnikania a pri príjmoch z prenájmu? Daňovník má prímy z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti. Pri zisťovaní základu dane môže daňovník uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 %, najviac do výšky 20 000 eur za zdaňovacie obdobie. Súčasne si môže daňovník uplatniť skutočne preukázateľné výdavky pri príjmoch z prenájmu. Zákon o dani z príjmov v súčasnosti neumožňuje uplatniť paušálne výdavky pri príjmoch z prenájmu.
Príklad Daňovník, SZČO, neplatiteľ DPH, má príjmy z podnikania a súčasne má príjmy zo závislej činnosti. Môže si uplatniť pri príjmoch z podnikania paušálne výdavky vo výške 60 %? Daňovník si môže uplatniť pri príjmoch z podnikania paušálne výdavky vo výške 60 %.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku DUO 5/2023.
JEDNOTLIVÉ SANCKIE V PRACOVNOM PRÁVE Vyvodenie sankcií zamestnávateľa voči zamestnancovi predstavuje krajné riešenie. Preto, aby zamestnávateľ mohol voči zamestnancovi vyvodiť sankcie, je nevyhnutné, aby nastali obligatórne zákonné predpoklady pracovnoprávnej zodpovednosti v danom prípade. V prípade zamestnanca je navyše potrebné zisťovať aj zavinenie, a to obligatórne. V prípade, že nastanú obligatórne predpoklady pracovnoprávnej zodpovednosti, zamestnávateľ môže ale nemusí v súlade so Zákonníkom práce uložiť zamestnancovi sankciu v danom prípade. Najzávažnejšou sankciou za protiprávne konanie zamestnanca je skončenie pracovného pomeru.
Predpoklady vyvodenia sankcií voči zamestnancovi. Jednotlivé predpoklady pre vyvodenie sankcií sa zhodujú s predpokladmi zodpovednosti v pracovnom práve. Pritom platí, že pracovnoprávna zodpovednosť má aj preventívny a nielen sankčný aspekt. V rámci uvedeného preventívneho aspektu pracovnoprávnej zodpovednosti vyvstávajú pre zamestnanca a aj zamestnávateľa určité právne povinnosti, ktoré zabraňujú vzniku protiprávneho následku.
Podľa § 177 ods. 1 Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný svojim zamestnancom zabezpečovať také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku. Pokiaľ zistí nedostatky, je povinný urobiť opatrenia na ich odstránenie. V prípade zamestnanca ustanovuje v § 178 ods. 2 Zákonník práce zakročovaciu právnu povinnosť, na základe ktorej ak hrozí škoda, zamestnanec je povinný na ňu upozorniť vedúceho zamestnanca. Pokiaľ je na odvrátenie škody hroziacej zamestnávateľovi neodkladne potrebný zákrok, je povinný zakročiť. Pokiaľ zamestnancovi pri odvracaní škodnej udalosti vznikla škoda, tak má právo vymáhať si ju od zamestnávateľa v prospech ktorého konal. Pritom postačí preukázať vznik škody alebo ujmy zamestnancovi pri plnení si zakročovacej právnej povinnosti v prospech zamestnávateľa v konkrétnom prípade.
Pracovnoprávna zodpovednosť zamestnanca má predpoklady, ktoré musia byť naplnené a sú nimi: • existencia pracovnoprávneho vzťahu, • protiprávne konanie zamestnanca, • spôsobenie škody alebo ujmy ako protiprávneho následku, • príčinná súvislosť protiprávneho konania a protiprávneho následku, • zavinenie, ktoré sa musí zamestnancovi preukázať.
Existencia pracovnoprávneho vzťahu. Pracovné právo rozlišuje pracovný pomer, ktorý sa zakladá pracovnou zmluvou a dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré sú tiež druhom pracovnoprávneho vzťahu. V porovnaní s pracovným pomerom výkon práce na základe dohôd predstavuje značné zhoršenie právnej pozície zamestnanca, čo sa týka hlavne jeho práv v pracovnoprávnom vzťahu. Napríklad zamestnanec pracujúci na základe dohody si nemôže uplatňovať dovolenku, nemá nárok na stravné lístky a taktiež právna úprava jednotlivých možností vzdelávania sa viaže na pracovný pomer. Taktiež platí, že zamestnanec pracujúci na základe dohody môže prísť jednoduchšie o prácu výpoveďou, nakoľko zamestnávateľ mu môže dať výpoveď aj keď neuvedie výpovedný dôvod, teda sa neuplatní § 63 ods. 1 Zákonníka práce, ktorý upravuje jednotlivé výpovedné dôvody zamestnávateľa v pracovnom pomere.
Výpovedná doba je navyše 15 dní a nezačne plynúť prvým dňom nasledujúceho mesiaca po doručení výpovede, ale okamihom doručenia písomného vyhotovenia výpovede adresátovi. V prípade ukončenia dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru výpoveďou alebo dohodou nepatrí takémuto zamestnancovi odstupné, nakoľko § 76 Zákonníka práce zaručuje odstupné len zamestnancovi, ktorý vykonáva závislú prácu v pracovnom pomere. Odstupné však zamestnancovi pracujúcemu na dohodu môže zamestnávateľ podľa § 76 ods. 7 Zákonníka práce fakultatívne poskytnúť.
Podstatnou právnou skutočnosťou však je, že aj napriek uvedeným právnym nárokom zamestnanca vykonávajúceho závislú prácu na základe dohody platí, že môže byť taktiež zodpovedný za škodu, ktorú zamestnávateľovi svojim protiprávnym konaním spôsobil. Uzatvorenie dohody o prácach vykonaných mimo pracovného pomeru je teda predpokladom pre možné uplatnenie pracovnoprávnej zodpovednosti a teda aj jednotlivých sankcií, ktoré ustanovuje pracovné právo.
K protiprávnemu konaniu zamestnanca dôjde vtedy, keď zamestnanec koná v rozpore s platným právom alebo nekoná vôbec, hoci konať mal. Pod protiprávne konanie zamestnanca možno zaradiť napríklad porušenie právnych povinností, ktoré ukladá Zákonník práce: • porušenie rámcových právnych povinností zamestnanca, ktoré ustanovuje § 81 Zákonníka práce, napríklad: zamestnanec nepracoval zodpovedne a riadne, neplnil pokyny nadriadených vydané v súlade s právnymi predpismi, nebol na pracovisku na začiatku pracovného času, nevyužíval pracovný čas na prácu a odchádzal z neho ešte pred skončením pracovného času alebo nedodržiaval právne predpisy a ostatné predpisy vzťahujúce sa na prácu ním vykonávanú, hoci bol s nimi riadne oboznámený. • porušenie obmedzenia vykonávať inú zárobkovú činnosť podľa § 83 Zákonníka práce, podľa ktorého zamestnanec môže popri svojom zamestnaní vykonávanom v pracovnom pomere vykonávať inú zárobkovú činnosť, ktorá má k predmetu činnosti zamestnávateľa konkurenčný charakter, len s predchádzajúcim písomným súhlasom zamestnávateľa. • porušenie preventívnej zakročovacej povinnosti zamestnanca, ktorá mu ukladá zakročiť pri odvracaní škody, ktorá hrozí zamestnávateľovi, pričom zamestnanec je povinný na ňu upozorniť vedúceho zamestnanca. Pokiaľ je na odvrátenie škody hroziacej zamestnávateľovi neodkladne potrebný zákrok, je zamestnanec povinný zakročiť. Uvedenú povinnosť nemá, ak mu v tom bránia dôležité okolnosti alebo ak by tým vystavil vážnemu ohrozeniu seba alebo ostatných zamestnancov, alebo blízke osoby.
Pod protiprávne konanie zamestnanca možno zaradiť aj každé jeho konanie, ktoré je v rozpore s pracovnou zmluvou, ktorá je platná. V konkrétnom prípade môže ísť napríklad o porušenie § 43 ods. 1 Zákonníka práce, kde sú ustanovené podstatné náležitosti pracovnej zmluvy, a to taxatívnym právnym výpočtom. Taktiež môže ísť aj o porušenie ďalšieho obsahu pracovnej zmluvy podľa § 44 ods. 1 Zákonníka práce, pokiaľ je jej súčasťou. Pod protiprávne konanie zamestnanca možno taktiež zaradiť aj každé jeho konanie, ktoré je v rozpore s vnútorným predpisom zamestnávateľa, ktorý je platný. Takýmto významným vnútorným predpisom zamestnávateľa je aj pracovný poriadok. V pracovnom poriadku si zamestnávateľ upravuje napríklad jednotlivé prípady porušenia pracovnej disciplíny, z ktorého je možné vyvodzovať jednotlivé sankcie, prípadne skončenie pracovného pomeru. Napríklad zamestnávateľ vo svojom pracovnom poriadku rozumie pod závažným porušením pracovnej disciplíny príchod do zamestnania pod vplyvom látky, ktorá ho robí nespôsobilým na výkon závislej práce.
Spôsobenie škody alebo ujmy ako protiprávneho následku. Právne pojmy „škoda“ a „ujma“ je potrebné odlišovať, a to aj napriek tomu, že vo svojom § 195 ods. 1 Zákonník práce používa pojem „poškodenie zdravia“, nakoľko škoda sa týka znehodnotenia majetku a ujma má vzťah ku zdraviu a životu človeka. Napríklad pokiaľ dôjde k porušeniu predpisov bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zo strany zamestnanca a dôjde k pracovnému úrazu u iného zamestnanca, tak je potrebné hovoriť o ujme na zdraví, ktorá danému zamestnancovi vznikla. Pokiaľ by došlo v dôsledku protiprávneho konania zamestnanca k vzniku škody na majetku zamestnávateľa, išlo by o škodu, ktorá je protiprávnym následkom. Napríklad zamestnanec má zverenú hodnotu, počítač, ktorý v dôsledku nedbanlivosti poškodí. V takomto prípade vznikne zamestnávateľovi škoda na zverených hodnotách, ktoré odovzdal zamestnancovi za účelom výkonu závislej práce.
Rozdiel je taktiež v náhradách, ktoré sa poskytujú v prípade vzniku škody a v prípade vzniku ujmy podľa platnej právnej úpravy. V prípade spôsobenia škody subjektu pracovnoprávneho vzťahu sa hradí skutočná škoda, ktorá bola protiprávnym konaním spôsobená a pokiaľ išlo o úmyselné spôsobenie škody zamestnancom, tak aj ušlý zisk v konkrétnom prípade. Napríklad pokiaľ zamestnanec spôsobil zamestnávateľovi škodu v reštauračnom zariadení tým, že mu úmyselne poškodil kávovar, v dôsledku čoho musel zamestnávateľ zatvoriť svoj podnik, tak si môže od zamestnanca vymáhať nielen hodnotu poškodeného kávovaru, prípadne jeho opravy, ale aj náhradu ušlého zisku, ktorý sa rovná hodnote obratu, o ktorý daný zamestnávateľ, vlastník reštauračného zariadenia prišiel.
Pokiaľ dôjde k ujme na zdraví, tak strana, ktorá ujmu na zdraví spôsobila, hradí liečebné náklady, bolestné a aj náhradu za sťaženie spoločenského uplatnenia, pokiaľ k nemu prišlo. Napríklad pri práci v strojárskom podniku došlo k tomu, že zamestnanec nedodržal predpisy bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a v dôsledku toho spôsobil poranenia tváre inému zamestnancovi, čím sťažil jeho spoločenské uplatnenie. V takomto prípade sa popri úhrade nákladov liečenia a bolestného uhradí aj náhrada za sťaženie spoločenského uplatnenia. V prípade ujmy na živote sa popri náhrade nákladov liečenia hradia aj náklady pohrebu, náhrada výdavkov pozostalým, ktorí boli na zomretého odkázaní výživou a taktiež náhrada citovej, nemateriálnej ujmy podľa ustanovení občianskeho práva. Pri vyčísľovaní peňažnej náhrady nemajetkovej ujmy neustanovuje občianske a ani pracovné právo kritériá pre určenie jej výšky a je na strane, ktorá ju požaduje, aby určila jej konkrétnu výšku.
Platí však, že súd má oprávnenie upraviť neprimerane vysokú peňažnú náhradu nemajetkovej ujmy, pokiaľ sa mu zdá byť neprimerane vysoká. Preto pri vyčísľovaní peňažnej náhrady nemajetkovej ujmy pozostalými pri úmrtí zamestnanca je potrebné rešpektovať kritérium primeranosti, ktoré je podstatným pri posúdení opodstatnenosti takéhoto nároku v nastupujúcom súdnom konaní.
Súvislosť protiprávneho konania a protiprávneho následku. Pokiaľ majú nastať predpoklady pracovnoprávnej zodpovednosti, musí sa preukázať príčinný súvis protiprávneho konania subjektu pracovného práva a vzniknutej škody alebo ujmy, inak nenastanú právne následky a nenastúpia sankcie. Pre preukázanie príčinnej súvislosti, ktorá je obligatórnym predpokladom pracovnoprávnej zodpovednosti, sa musí preukázať faktická príčinná súvislosť, teda nepostačuje preukázať, že boli naplnené podmienky pre súvis protiprávneho konania a protiprávneho následku. Preto je v súdnom konaní potrebné predložiť dôkazné prostriedky, ktoré umožňujú potvrdiť preukázanie tejto podmienky právnej zodpovednosti a až následne je možné vyvodiť sankcie v danom prípade.
V prípade zavinenia zamestnanca možno rozlišovať úmysel alebo nedbanlivosť, ktoré sa odlišujú vo vlastnej skutkovej podstate a majú význam aj z pohľadu právnej závažnosti protiprávneho konania zamestnanca a jeho protiprávneho následku. Samotné zavinenie môže mať formu buď úmyslu alebo nedbanlivosti, čo závisí od vedomostnej a vôľovej zložky v rámci zavinenia, pričom zavinenie sa musí zisťovať v pracovnom práve individuálne v každom jednom prípade. Pojmy „úmysel“ a „nedbanlivosť“ pracovné právo používa, ale Zákonník práce neposkytuje definíciu týchto pojmov, preto je potrebné primerane použiť jednotlivé ustanovenia trestného práva aj na pracovné právo.
Možnosť vyvodenia sankcií voči zamestnancovi. V súvislosti s jednotlivými právnymi možnosťami vyvodiť sankcie voči zamestnancovi je potrebné podotknúť, že v pracovnom práve platí zásada subsidiarity sankcionovania, ktorá vychádza z predpokladu, že sankcia v pracovnom práve je úplne krajným prostriedkom zjednania nápravy, ktorý sa uplatní až vtedy, keď ostatné, miernejšie prostriedky (sem patrí napomenutie) neviedli k náprave protiprávneho stavu. Jednou z možností, ktorou teda možno riešiť napríklad absenciu zamestnanca v práci je napomenutie, ktoré môže mať písomnú alebo ústnu formu. Pritom je na zamestnávateľovi, akú formu a obsah tento právny úkon bude mať. Možným sankčným postihom za absenciu zamestnanca v práci je aj krátenie dovolenky podľa § 109 ods. 3 Zákonníka práce, podľa ktorého za každú neospravedlnene zameškanú zmenu (pracovný deň) môže zamestnávateľ krátiť zamestnancovi dovolenku o jeden až dva dni. Neospravedlnené zameškania kratších častí jednotlivých zmien sa sčítajú. Ide taktiež o fakultatívny právny inštitút, čo vyplýva z jeho formulácie, že zamestnávateľ „môže“, ale nemusí pristúpiť k jeho uplatneniu.
Skončenie pracovného pomeru v skúšobnej dobe. Najciteľnejším sankčným nástrojom, ktorý môže zamestnávateľ uplatniť v prípade zamestnanca, ktorý má absencie v práci alebo porušuje inak pracovnú disciplínu, je skončenie jeho pracovného pomeru. Pokiaľ je zamestnanec v skúšobnej dobe, tak je skončenie jeho pracovného pomeru relatívne jednoduché v súlade s § 72 Zákonníka práce, na základe ktorého v skúšobnej dobe môže zamestnávateľ a zamestnanec skončiť pracovný pomer písomne z akéhokoľvek dôvodu alebo bez uvedenia dôvodu, pokiaľ Zákonník práce ďalej neustanovuje inakšiu právnu úpravu. Písomné oznámenie o skončení pracovného pomeru sa má doručiť druhému účastníkovi spravidla aspoň tri dni pred dňom, keď sa má pracovný pomer skončiť.
Skončenie pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa V prípade absencie zamestnanca v práci alebo iného porušenia pracovnej disciplíny môže zamestnávateľ skončiť s takýmto zamestnancom pracovný pomer výpoveďou, a to na základe výpovedného dôvodu podľa § 63 ods. 1 písmena e) Zákonníka práce, podľa ktorého môže zamestnávateľ skončiť pracovný pomer výpoveďou z dôvodu, ak sú u zamestnanca dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný pomer, alebo pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny; pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny možno dať zamestnancovi výpoveď, ak bol v posledných šiestich mesiacoch v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede. Pre relevanciu skončenia pracovného pomeru výpoveďou musí byť splnené ustanovenie § 63 ods. 4 Zákonníka práce, podľa ktorého pre porušenie pracovnej disciplíny alebo z dôvodu, pre ktorý možno okamžite skončiť pracovný pomer, môže dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď iba v lehote dvoch mesiacov odo dňa, keď sa o dôvode výpovede dozvedel, a pre porušenie pracovnej disciplíny v cudzine aj do dvoch mesiacov po jeho návrate z cudziny, najneskôr vždy do jedného roka odo dňa, keď dôvod výpovede vznikol.
Uvedené lehoty sú prekluzívnymi lehotami so subjektívnym a objektívnym začiatkom plynutia. Uvedená preklúzia v tomto prípade znamená, že keď zamestnávateľ zmešká uvedené lehoty na podanie výpovede z dôvodu porušenia pracovnej disciplíny, tak už stráca nielen právny nárok, teda možnosť podať žalobu súdnou cestou, ale aj subjektívne právo vcelku.
Podľa § 63 ods. 5 Zákonníka práce platí, že pokiaľ sa v priebehu hore uvedenej lehoty dvoch mesiacov konanie zamestnanca, v ktorom možno vidieť porušenie pracovnej disciplíny, stane predmetom konania iného orgánu, možno dať výpoveď ešte do dvoch mesiacov odo dňa, keď sa zamestnávateľ dozvedel o výsledku tohto konania. Podľa § 63 ods. 6 Zákonníka práce taktiež platí, že pokiaľ zamestnávateľ chce dať zamestnancovi výpoveď pre porušenie pracovnej disciplíny, kam môže spadať aj prípad výpovede z dôvodu absencie zamestnanca, tak je zamestnávateľ povinný oboznámiť zamestnanca s dôvodom výpovede a umožniť mu vyjadriť sa k nemu, pričom Zákonník práce v ďalšom neposkytuje konkretizáciu. Splnenie uvedenej právnej povinnosti zamestnávateľa však musí byť preukázané.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 5/2023.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
95/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 497/2022 Z. z. o preverovaní zahraničných investícií a o zmene a doplnení niektorých zákonov 29.03.2023 96/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.05.2023 97/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 110/2004 Z. z. o fungovaní Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky v čase mieru v znení neskorších predpisov 01.05.2023 98/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorou sa dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb č. 286/2022 Z. z. o národnom číslovacom pláne 01.04.2023 99/2023 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia začiatku pravidelného vysielania československého rozhlasu 100/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje percento určené pre jednotlivé typy zdravotnej starostlivosti a minimálna celková suma z celkovej sumy výdavkov určenej na zdravotnú starostlivosť v rozpočte pre jednotlivé zdravotné poisťovne na rok 2023 30.03.2023 101/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 161/2016 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 30.03.2023 102/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Izraelského štátu o zamestnávaní rodinných príslušníkov členov diplomatických misií a konzulárnych úradov 103/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí dodatkov k Prílohám I a II k Protokolu o perzistentných organických látkach z roku 1998 k Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov z roku 1979 30.03.2023 104/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplneniach v Zmluve medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Rumunska o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku 105/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 640/2008 Z. z. o verejnej minimálnej sieti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov 31.03.2023 106/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov 01.05.2023 107/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny 01.04.2023 108/2023 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 12/2020 z 1. marca 2023 vo veci vyslovenia nesúladu § 3 ods. 2 písm. f) zákona č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov s čl. 35 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, § 3 ods. 5 písm. ab) zákona č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov s čl. 1 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, § 13 ods. 4 zákona č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov s čl. 1 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, § 14 ods. 10 zákona č. 91/2019 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami a o zmene a doplnení niektorých zákonov s čl. 1 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, § 12 ods. 1 písm. q) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 7 a čl. 20 ods. 1 a 4 Ústavy Slovenskej republiky, § 28 ods. 12 druhej vety zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky, § 51 ods. 6 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 a čl. 46 ods. 1 a 2 Ústavy Slovenskej republiky 31.03.2023 109/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov 01.04.2023 110/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.05.2023 111/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov 01.05.2023 112/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov 10.04.2023 113/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín 06.04.2023 114/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov 01.05.2023 115/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov 01.05.2023 116/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.01.2024 117/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov 01.05.2023 118/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa uzatvorených medzi Zväzom celulózo-papierenského priemyslu SR a Odborovým zväzom DREVO, LESY, VODA, medzi Odborovým zväzom potravinárov SR a Slovenským združením výrobcov piva a sladu, medzi Ministerstvom vnútra SR a Odborovým zväzom polície v SR, medzi Ministerstvom vnútra SR a Odborovým zväzom hasičov a Slovenským odborovým zväzom verejnej správy a kultúry, medzi Energeticko-chemickým odborovým zväzom a Asociáciou zamestnancov chemického a farmaceutického priemyslu SR a Zväzom chemického a farmaceutického priemyslu SR
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apríl 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 12/2023 (III/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2023 (III/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 5/2023 (III/2023)
1000 riešení 5-6/2023 (III/2023)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 2. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 3. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 4. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 5. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 6. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 7. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 8. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 9. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 10. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 11. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 12. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 13. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 14. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon) 15. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov) 16. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 17. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 18. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve) 19. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
Poradca (Poradca), č. 13/2023 (IV/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2023 (IV/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2023 (IV/2023)
NOVINKY
ZÁKONY 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |