E-noviny
Em@ilové noviny
č.6/2024
28.3.2024

Vážení čitatelia!


Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z.n.p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej iba „novela Stavebného zákona“) bol definitívne schválený. Čo novela zákona prináša? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Stavebná legislatíva – novinky od 1. apríla 2024. Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 6-7/2024.

S účinnosťou od 1. januára 2024 sa do § 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zaviedol inštitút minimálnej dane pre vymedzené právnické osoby. Minimálna daň vo forme daňovej licencie bola v daňovej legislatíve upravená už v rokoch 2014 až 2017. Jej opätovné zavedenie od 1. januára 2024 je jedným z opatrení na vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií. Čo rozumieme pod minimálnou daňou právnickej osoby? Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Minimálna daň právnickej osoby. Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 4-5/2024.

Dovoľujeme si Vás tiež upozorniť na novinku - odbornú tematickú publikáciu Trestný zákon, trestný poriadok 2024. Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024. Zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená je Vyhláška č. 543/2005 Z.z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy. Publikáciu si môžete objednať prostredníctvom zákazníckého servisu.

Nezabudli sme ani na tematické balíčky: Balíček stavebníka, Zákon o dani z príjmov po novele, Balíček Daňové výdavky 2024, Súdne spory po novele nielen pre podnikateľov, Účtujete správne?, Mzdovým účtovníčkam.

Prajeme Vám príjemné Veľkonočné sviatky a tešíme sa na skoré stretnutie.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
DUO
PaM
aktualizacie
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. BALÍČEK STAVEBNÍKA

 

Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.

V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...

 

 

1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/

 

2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/

 

3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/

 

4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/

 

 

 

Cena balíčku je 31,40 €

Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 €

Ušetríte 6,40 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE

 

Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.

V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/

 

2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/

 

3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/

 

4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

 

 

Cena balíčka je 51,50 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 €

Ušetríte 15,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024

 

Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?

Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.

Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

Cena balíčka je 76 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 €

Ušetríte 38 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

4. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV

 

Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v  rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a  ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …

 

1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/

 

2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

 

 

Cena balíčku je 46,50  €

Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80  €

Ušetríte 18,70  €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

STAVEBNÁ LEGISLATÍVA – NOVINKY OD 1. APRÍLA 2024

 

Dňa 13. februára 2024 bol definitívne schválený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z.n.p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej iba „novela Stavebného zákona“). Čo novela zákona prináša?

 

Základným a hlavným dôvodom na spracovanie novely Stavebného zákona

bola naliehavá požiadavka oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v z.n.p. (ďalej len „zákon o výstavbe“) a to predovšetkým z dôvodu nepripravenosti na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe. Novela Stavebného zákona teda odkladá účinnosť zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025.

 

Hlavnými dôvodmi sú:

Ø    nepripravenosť integrácie povoľovacích procesov stavieb, ktoré podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie,

Ø    časový sklz pri príprave vykonávacích právnych predpisov,

Ø    nutnosť opravy vád a chýbajúcich častí právnej úpravy nadväzujúcej na zákon o výstavbe,

Ø    časový sklz formulárov a digitalizácie konaní vo výstavbe a technického vybavenia,

Ø    nedostatočné personálne obsadenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu (ďalej len „úrad“) vyškolenými odbornými zamestnancami pre realizáciu preberaného rozsahu povoľovacích konaní.

V kontexte s oddialením účinnosti zákona o výstavbe sa od 1. apríla 2024 mení režim zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z.n.p. (ďalej len „stavebný zákon“) ako aj zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v z.n.p. (ďalej len „zákon o územnom plánovaní“) tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.

 

Novela Stavebného zákona smeruje tiež k skráteniu doby prípravy stavieb, najmä doby administratívneho posudzovania vo fáze povoľovania stavieb do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe. Jedným z hlavných cieľov spomínanej novely je tiež zakotviť legislatívne úpravy tak, aby sa eliminovalo riziko spustenia nepripravených procesov vo výstavbe a v prechodnej dobe sa v čo najväčšej miere využili existujúce inštitúty stavebného práva, primerane prebrali aplikovateľné inštitúty navrhované zákonom o výstavbe, nenarušil sa priebeh konaní na stavebných úradoch a zároveň aby sa nezaviedla úprava, ktorá by bola v zásadnom rozpore s už schválenými predpismi, ktorých účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025.

 

Z hľadiska úpravy stavebného zákona je do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe najefektívnejším riešením pre zefektívnenie povoľovacích procesov integrácia existujúcich správnych konaní do jedného bez toho, aby sa zasiahlo do pôsobností stavebných úradov a orgánov štátnej správy chrániacich verejné záujmy podľa osobitných predpisov, alebo do práv a oprávnených záujmov účastníkov konania. Dovtedajšia úprava umožňovala spojiť územné a stavebné konanie iba pre jednoduché stavby, ak boli jednoznačné podmienky ich umiestnenia, pri ostatných stavbách za predpokladu, že podmienky na ich umiestnenie vyplývajú z územného plánu zóny.

 

Novela Stavebného zákona rozšírila možnosti pre spojenie územného konania o umiestnení stavby a stavebného konania pre ostatné stavby aj na podklade „záväzného stanoviska“ príslušného orgánu územného plánovania.

 

Týmto krokom sa harmonizuje zákon o územnom plánovaní so stavebným zákonom a inštitút záväzných stanovísk bude možné s akceleračným efektom začať používať aj pred nadobudnutím účinnosti zákona o výstavbe, čím sa môžu orgány územného plánovania pripraviť na jeho budúcu aplikáciu. Upravil sa zároveň aj zjednodušený rozsah dokumentácie stavby pre podanie žiadosti orgánu územného plánovania o „záväzné stanovisko“, ako aj jeho rozsah.

Novela Stavebného zákona tiež umožňuje vykonať integrované povoľovanie súboru stavieb všeobecných a špeciálnych v spoločnom správnom konaní. Nadväzuje na existujúcu právnu úpravu v tejto oblasti a spája so stavebným konaním aj iné konania potrebné na uskutočnenie stavby, upravené v § 65 stavebného zákona. Konanie vedie a rozhodnutie vydá stavebný úrad príslušný na povolenie hlavnej stavby, ostatné stavebné úrady majú v konaní postavenie dotknutého orgánu.

Možno očakávať, že takáto úprava do účinnosti zákona o výstavbe zníži administratívne zaťaženie a umožní skrátenie lehôt povoľovacích procesov pri zachovaní požiadaviek na kvalitu stavieb a ich vplyvov na okolie bez negatívneho dopadu na možnosti dotknutých orgánov chrániť im zverené záujmy a bez dopadu na práva a právom chránené záujmy účastníkov konania.

 

Zavádza sa tiež možnosť preskúmať stavebnotechnickú spôsobilosť existujúcich neskolaudovaných stavieb na žiadosť ich vlastníkov, čím sa takíto vlastníci motivujú dobrovoľne sa uchádzať o preskúmanie ich stavieb na užívanie. Tento režim je inšpirovaný právnou úpravou uvedenou v zákone o výstavbe. Uvedené umožní vysporiadať často aj dlhodobo pretrvávajúci nelegálny stav v prípadoch, kedy štátne orgány o nelegálnosti nemajú vôbec vedomosť a následne usporiadať aj vzťahy voči obciam z hľadiska možnosti vyberať následne za takéto stavby daň z nehnuteľností.

 

Preskúmavať bude stavebný úrad na žiadosť vlastníka stavby. Stavebný úrad osvedčí spôsobilosť stavby na prevádzku, ak ide o stavbu zhotovenú bez stavebného povolenia alebo bez ohlásenia, a užívanú bez kolaudačného rozhodnutia podľa doterajších predpisov. Zákon limituje možnosť podania žiadosti o preskúmanie 5 rokov od účinnosti zákona. Vlastník stavby bude musieť preukázať, že stavba, ktorú užíva bez povolenia je stavebnotechnicky vyhovujúca, má vysporiadané vlastnícke vzťahy k pozemku na ktorom stavby stojí, stavba nebola postavená v rozpore s určenými záujmami chránenými zákonom, stavba sa nenachádza pod elektrickým vedením, alebo napríklad na plynovode a vlastník stavby predloží príslušnú stavebnú dokumentáciu. Iniciatíva a dôkazné bremeno je na strane vlastníka stavby.

 

Preskúmaním technického stavu stavby voči nej možno postupovať ako pri iných stavbách, ak vykazuje vážne nedostatky stavebnotechnického charakteru, a to nariadením neodkladných prác. Ak sa však zistí, že je umiestnená v rozpore s určenými chránenými záujmami alebo že je v nespôsobilom a neopraviteľnom technickom stave, nariadi sa vypratanie a odstránenie stavby.

Ak vlastník stavby preukáže skutočnosti, ktoré sú ustanovené v § 140d ods. 1 alebo 2 Stavebného zákona, stavebný úrad osvedčí spôsobilosť stavby na prevádzku, uvedené osvedčenie bude mať účinky kolaudačného osvedčenia. V prípadoch, kedy preskúmavanie spôsobilosti nepovolenej stavby na prevádzku nevedie k vydaniu osvedčenia o spôsobilosti na prevádzku, stavebný úrad začne konanie o odstránení stavby. Osobitné ustanovenia sa zavádzajú v prípade stavieb nachádzajúcich sa v priestorovo separovanej lokalite, ktorá vytvára koncentrovanú a generačne reprodukovanú chudobu, kde je záujem overiť aspoň minimálne podmienky súladu s chránenými záujmami, existenciu vzťahu k pozemku a stavebnotechnický stav neohrozujúci život.

Čo sa týka prechodných ustanovení k prebiehajúcim konaniam, platí, že územné a stavebné konania začaté na stavebných úradoch podľa predpisov platných do 31. marca 2024, ktoré neboli skončené právoplatným rozhodnutím do 31. marca 2024, dokončí stavebný úrad podľa dovtedajších stavebných predpisov. Začaté a neskončené konania nebude stavebný úrad zastavovať. Rozhodnutie o umiestnení stavby bude naďalej podkladom pre vydanie stavebného povolenia. Stavebník teda má naďalej možnosť získať samostatné územné rozhodnutie, ak nepožiada o spojené konanie, alebo ak nebudú splnené podmienky pre spojenie konaní, napríklad ak nebude vydané záväzné stanovisko so zastavovacími podmienkami, ale len formou fikcie. Konania, ktoré podľa Stavebného zákona prebiehali na okresnom úrade v sídle kraja dokončí úrad, resp. jeho regionálne pracoviská bez právnej subjektivity.

 

Z pohľadu zákona o územnom plánovaní sa upravuje inštitút záväzného stanoviska posúdenia súladu s územným plánom tak, aby mohol byť podkladom pre spojenie konaní podľa stavebného zákona, určuje sa obsah žiadosti o záväzné stanovisko a jej povinné prílohy, spôsob a rozsah posudzovania navrhovanej stavby z hľadiska súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Precizuje sa tiež štruktúra a obsah územného stanoviska.

oblasti výstavby sa posúva účinnosť zákona o výstavbe a primerane sa upravujú nadväzujúce právne predpisy s odsunutím všetkých ustanovení nadväzujúcich na zákon o výstavbe.

 

Najdôležitejšie zmeny v oblasti stavebnej legislatívy účinné od 1. apríla 2024

možno v stručnosti zhrnúť do nasledujúcich bodov:

Ø    Stavebný zákon (zákon č. 50/1976 Zb.) sa neruší, ostáva po určitých úpravách v účinnosti minimálne do 1. apríla 2025

Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) v z. n. p. zostáva účinný minimálne do 1. apríla 2025. Počnúc 1. aprílom 2024 však doznal určitých zmien a úprav vyvolaných v dôsledku nových stavebných právnych predpisov (zákon o výstavbe a zákon o územnom plánovaní), ktoré majú Stavebný zákon v budúcnosti kompletne nahradiť.

 

Ø    Účinnosť zákona o výstavbe sa odkladá

Pôvodne mal zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe komplexne nahradiť od 1. apríla 2024 proces povoľovania stavieb podľa zákona č. 50/1976 Zb.. Povoľovanie stavieb však bude v dôsledku zákona č. 46/2024 Z. z. naďalej prebiehať podľa aktuálneho stavebného zákona samozrejme s príslušnými zmenami a doplneniami. Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe by mal byť teda účinný až od 1. apríla 2025.

 

Ø    Zákon o územnom plánovaní nadobúda účinnosť od 1. apríla 2024

Počnúc 1. aprílom 2024 nadobúda účinnosť prevažná časť zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní. Podľa tohto zákona sa bude postupovať pri tvorbe územného plánu či pri vyhlasovaní stavebnej uzávery. Zákon o územnom plánovaní teda bude účinný spolu s aktuálnym stavebným zákonom, v rámci ktorého sa od 1. apríla 2024 zrušila dovtedajšia právna úprava v územnom plánovaní ako aj všetky nadväzujúce vykonávacie predpisy. Od 1. apríla 2024 už teda platí na úseku územného plánovania len zákon o zákon o územnom plánovaní. Predpisy účinné v predmetnej oblasti do 31. marca 2024 sa použijú len v rozsahu prechodných ustanovení.

 

Ø    Vymedzenie nových stavebných pojmov

Do Stavebného zákona pribudla definícia súboru stavieb a hlavnej stavby. Súbor stavieb predstavuje v zmysle § 43 ods. 2 Stavebného zákona viac stavebných objektov tvoriacich funkčný celok. Hlavnou stavbou súboru stavieb je stavebný objekt, ktorého funkcia určuje hlavný účel stavby. Súčasťou samostatne stojacej stavby sú súvisiace podzemné priestory, nadzemné konštrukcie, prípojky a technické, technologické a prevádzkové vybavenie, bez ktorých by stavba nebola kompletná a spôsobilá prevádzky.

 

Ø    Tvorba územnoplánovacej dokumentácie a stavebná uzávera už nie je predmetom Stavebného zákona

Problematika úpravy tvorby územného plánu sa od 1. apríla 2024 úplne zo stavebného zákona vypustila. Proces tvorby územného plánu a územnoplánovacej dokumentácie sa od 1. apríla 2024 riadi novou úpravou zo zákona o územnom plánovaní. Zo stavebného zákona sa vypustila aj úprava vyhlásenia stavebnej uzávery, ktorá prechádza s určitými úpravami do § 30 zákona o územnom plánovaní.

 

Ø    Možnosť zriadiť chránenú časť krajiny už neexistuje

Rozhodnutím o chránenej časti krajiny sa v zmysle § 39c Stavebného zákona ustanovovali jej hranice, zakazovali alebo obmedzovali určité činnosti z dôvodov ochrany verejného záujmu a určovali sa podmienky ochrany, predovšetkým ktoré činnosti v území nie je možné vykonávať a ktoré činnosti vykonávať možno iba pri splnení určených podmienok. Možnosť takto rozhodnúť sa od 1. apríla 2024 zo Stavebného zákona vypustila a nie je umožnená ani prostredníctvom zákona o územnom plánovaní.

 

Ø    Stavba sa od 1. apríla 2024 naďalej povoľuje v územnom konaní, stavebnom konaní, prípadne v kolaudačnom konaní

V zmysle nového zákona o výstavbe mala byť stavba povolená v konaní o stavebnom zámere, v ktorom by sa preskúmaval aj súlad stavby s územným plánom. Spomínaný právny predpis teda pôvodne neuvažoval s vydávaním územných rozhodnutí. Výsledkom by tak bolo jedno rozhodnutie o stavebnom zámere. Od 1. apríla 2024 na základe požiadavky oddialiť nadchádzajúcu účinnosť zákona o výstavbe a to predovšetkým z dôvodu nepripravenosti na spustenie povoľovacích procesov podľa novej legislatívy o výstavbe, sa budú stavby naďalej povoľovať v doterajšom režime územného konania, stavebného konania a prípadne aj kolaudačného konania.

 

Ø    Používanie informačného systému

Zásadným prínosom novej stavebnej legislatívy malo pôvodne byť používanie informačného systému (tzv. systém URBION). Jedná sa o elektronický systém, v ktorom sa mali povoľovať stavby a meniť územné plány. Prechodné ustanovenie § 40 zákona o územnom plánovaní sa však od 1. apríla 2024 doplnilo o nový odsek 14, v zmysle ktorého sa do 1. apríla 2025 informačný systém nebude používať na povoľovanie podľa zákona o výstavbe. Podľa novely sa však informačný systém môže použiť na účely konaní a postupov podľa stavebného zákona, ako aj na účely zákona o územnom plánovaní.

 

Ø    Nová právna úprava nakladania s tzv. „čiernymi stavbami“

Stavebný zákon v znení účinnom od 1. apríla 2024 obsahuje v rámci nového ustanovenia § 140d nový režim vysporiadania sa s tzv. „čiernymi stavbami“. Možno konštatovať, že sa jedná o takmer identický režim, ako je upravený v zákone o výstavbe (ten je však od 1. 4. 2024 neúčinný).

 

Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 6-7/2024.

 


MINIMÁLNA DAŇ PRÁVNICKEJ OSOBY

Zákonom č. 530/2023 Z. z. sa s účinnosťou od 1. januára 2024 do § 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov zaviedol inštitút minimálnej dane pre vymedzené právnické osoby. Minimálna daň vo forme daňovej licencie bola v daňovej legislatíve upravená už v rokoch 2014 až 2017. Jej opätovné zavedenie od 1. januára 2024 je jedným z opatrení na vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií. Čo rozumieme pod minimálnou daňou právnickej osoby?

 

Podľa prechodného ustanovenia § 52zzz ods. 5 ZDP sa ustanovenie § 46b v znení účinnom od 1. januára 2024 prvýkrát použije za zdaňovacie obdobie, ktoré sa začína najskôr 1. januára 2024. Z uvedeného vyplýva, že povinnosť platiť minimálnu daň sa netýka zdaňovacieho obdobia, ktoré začalo v kalendárnom roku 2023.

 

Čo je minimálna daň právnickej osoby

Minimálnou daňou treba rozumieť daň, ktorú je povinná zaplatiť právnická osoba za každé zdaňovacie obdobie bez ohľadu na dosiahnutý výsledok hospodárenia. To znamená, že ak vlastná daňová povinnosť právnickej osoby vypočítaná v daňovom priznaní je nižšia ako suma minimálnej dane ustanovenej pre jednotlivého daňovníka, zaplatí daňovník za zdaňovacie obdobie sumu vo výške minimálnej dane.

ZDP v § 46b (ako vyplýva zo samotného názvu ustanovenia) ukladá povinnosť platiť minimálnu daň len daňovníkovi, ktorý je právnickou osobou. Ide o daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou [§ 2 písm. d) bod 2 ZDP], ako aj daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou [§ 2 písm. e) bod 3 ZDP]. Keďže sa minimálna daň vzťahuje k príjmom vykázaným v daňovom priznaní, právnické osoby z tzv. zmluvných štátov (t. j. štátov, s ktorými má Slovenská republika platnú a účinnú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia) platia minimálnu daň, ak im plynú zdaniteľné príjmy zo zdrojov na území Slovenskej republiky, ktoré sa vysporiadajú prostredníctvom daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb, ak medzinárodná zmluva neustanovuje inak.

Povinnosť platiť minimálnu daň sa teda vzťahuje na všetky právnické osoby (obchodné spoločnosti, družstvá, štátne podniky, organizačné zložky zahraničnej právnickej osoby a stále prevádzkarne zahraničnej právnickej osoby), ktorých príjmy podliehajú zdaneniu na území Slovenskej republiky prostredníctvom daňového priznania.

Výnimkou sú právnické osoby uvedené v § 46b ods. 7 ZDP.

 

Vznik povinnosti platiť minimálnu daň

Či daňovník bude platiť minimálnu daň, závisí od výšky daňovej povinnosti vykázanej v daňovom priznaní za príslušné zdaňovacie obdobie.

 

Daňovou povinnosťou na tento účel treba rozumieť daň

V aktuálnom daňovom priznaní k dani z príjmov právnickej osoby je táto daňová povinnosť uvedená v riadku 800.

Povinnosť zaplatiť minimálnu daň bude mať ten daňovník – právnická osoba, ktorý za zdaňovacie obdobie

 

Výška minimálnej dane

Minimálnu daň platí daňovník v závislosti od výšky zdaniteľných príjmov (výnosov), ktoré dosiahol za zdaňovacie obdobie.

Zdaniteľný príjem je vymedzený v § 2 písm. h) ZDP, ktorým sa rozumie príjem, ktorý je predmetom dane a nie je oslobodený od dane podľa ZDP ani medzinárodnej zmluvy. Úhrn zdaniteľných príjmov za zdaňovacie obdobie uvádza právnická osoba v riadku 560 aktuálneho daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby.

K vymedzeniu zdaniteľných príjmov (výnosov) vydalo Finančné riaditeľstvo SR usmernenie č. 18/DZPaU/2021/MU, v ktorom uvádza okruh najčastejších prípadov vo vzťahu k zdaniteľným príjmom (výnosom). Usmernenie je pôvodne vydané na účely uplatňovania správnej sadzby dane (15 % alebo 21 %) vrátane využitia na účely definície mikrodaňovníka.

 

Ak daňovník dosiahol za zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy (výnosy)

 

Minimálna daň sa znižuje na polovicu, ak daňovník zamestnáva zamestnancov so zdravotným postihnutím, pričom priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách so zdravotným postihnutím je najmenej 20 % z celkového priemerného evidenčného počtu zamestnancov vo fyzických osobách podľa Vyhlášky Štatistického úradu SR č. 425/2023 Z. z. Na základe predmetnej vyhlášky je spôsob výpočtu uvedeného ukazovateľa ustanovený v štvrťročnom výkaze o práci „Práca/A 2-04“.

V prípade, že zdaňovacie obdobie bude kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov

(napr. zdaňovacie obdobia pri prechode z kalendárneho roka na hospodársky rok alebo naopak, pri prechode hospodárskeho roka na iný hospodársky rok, zdaňovacie obdobie do dňa vstupu do likvidácie alebo konkurzu), výška minimálnej dane sa bude alikvotne znižovať. To znamená, že daňovník zaplatí len časť minimálnej dane, ktorá prislúcha počtu kalendárnych mesiacov zdaňovacieho obdobia. Podľa § 46b ods. 6 ZDP sa výška minimálnej dane vypočíta vo výške súčinu 1/12 minimálnej dane a počtu kalendárnych mesiacov zdaňovacieho obdobia.

 

Splatnosť minimálnej dane

Daňovník je podľa § 46b ods. 4 ZDP povinný minimálnu daň za príslušné zdaňovacie obdobie zaplatiť v rovnakej lehote, ako je splatná daňová povinnosť, t. j. v lehote na podanie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby.

Podľa § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia. Ak si daňovník podľa § 49 ods. 3 ZDP predĺži lehotu na podanie daňového priznania, predlžuje sa aj splatnosť minimálnej dane.

 

Prechodné ustanovenie § 52zzz ods. 7 ZDP osobitne upravuje platenie minimálnej dane u daňovníka, ktorý v kalendárnom roku 2024 mení zdaňovacie obdobie z kalendárneho roka na hospodársky rok. Tento daňovník neplatí minimálnu daň v roku 2024 pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie ukončené dňom predchádzajúcim dňu zmeny, ale sumu vypočítanej pomernej časti minimálnej dane podľa § 46b ods. 6 ZDP zaplatí spolu s minimálnou daňou za bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobie.

 

Zápočet daňovej licencie na daňovú povinnosť

Podľa § 46b ods. 5 ZDP daňovník, ktorý zaplatil minimálnu daň, má možnosť započítať kladný rozdiel medzi minimálnou daňou a skutočnou daňovou povinnosťou vypočítanou v daňovom priznaní v troch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích obdobiach nasledujúcich po zdaňovacom období, za ktoré bola minimálna daň zaplatená. Ak daňovník zaplatí minimálnu daň napríklad za zdaňovacie obdobie roka 2024, môže ju započítať na daňovú povinnosť v zdaňovacích obdobiach 2025 až 2027.

Započítať minimálnu daň v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach je však možné len na tú časť daňovej povinnosti, ktorá prevyšuje sumu minimálnej dane. Je to z toho dôvodu, aby za zdaňovacie obdobie bola vždy zaplatená minimálna výška dane.

 

Kto minimálnu daň v roku 2024 neplatí

V priebehu kalendárneho roka 2024 môže nastať situácia, kedy daňovníkovi vznikne zdaňovacie obdobie kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, za ktoré je povinný podať daňové priznanie.

Podľa § 46b ods. 6 ZDP všeobecne platí, že za zdaňovacie obdobie kratšie ako 12 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov je povinnosť zaplatiť minimálnu daň v pomernej výške.

 

Z prechodného ustanovenia § 52zzz ods. 6 ZDP však vyplýva, že minimálnu daň podľa § 46b ZDP neplatí daňovník, ktorý sa v priebehu roka 2024 zrušuje s likvidáciou alebo na ktorého bol v priebehu roka 2024 vyhlásený konkurz, a to za zdaňovacie obdobie, ktoré

 

Daňovníci, ktorí neplatia minimálnu daň

Od platenia minimálnej dane sú oslobodení daňovníci vymedzení v § 46b ods. 7 ZDP, a to:

 

Zánik nároku na zápočet minimálnej dane

Ustanovenie § 46b ods. 8 ZDP špecificky vymedzuje prípady, v ktorých zaniká nárok na zápočet minimálnej dane alebo kladného rozdielu medzi zaplatenou minimálnou daňou a skutočne vykázanou daňovou povinnosťou v daňovom priznaní, a to:

 

Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 4-5/2024.

 

P6 V LEGISLATÍVE



46/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 14.03.2024

47/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov 14.03.2024

48/2024 Z. z.
Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva štatistický číselník ústredných orgánov štátnej správy 15.03.2024

49/2024 Z. z.
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti 15.03.2024

50/2024 Z. z.
Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 300/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 18.03.2024

51/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Protokolu doplňujúceho Dohovor o potláčaní protiprávneho zmocnenia sa lietadiel 18.03.2024

52/2024 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 250. výročia narodenia Jozefa Dekreta Matejovie 18.03.2024

53/2024 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 80. výročia podania Správy o nacistických vyhladzovacích táboroch Auschwitz a Birkenau Alfrédom Wetzlerom a Rudolfom Vrbom 18.03.2024

54/2024 Z. z.
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby 20.03.2024

55/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje minimálna celková suma z celkovej sumy výdavkov určenej na zdravotnú starostlivosť v rozpočte pre jednotlivé zdravotné poisťovne na rok 2024 20.03.2024

56/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 232/2017 Z. z. o požiadavkách na extrakčné rozpúšťadlá 20.03.2024

57/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obmedzovaní ožiarenia pracovníkov a obyvateľov z prírodných zdrojov ionizujúceho žiarenia 22.03.2024

58/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení v znení neskorších predpisov 22.03.2024

59/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 218/2022 Z. z. o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca v znení neskorších predpisov 26.03.2024

60/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine 26.03.2024

61/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 195/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a maximálna výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 26.03.2024

62/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 78/2020 Z. z. o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy v znení vyhlášky č. 546/2021 Z. z. 26.03.2024

63/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 70/2021 Z. z. o zaručenej konverzii 26.03.2024

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v apríli 2024

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

2. 4. – utorok

Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 32, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 41, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Úhrada dane z príjmov právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov
fyzických aj právnických osôb za rok 2023

Platiteľ dane z príjmov FO a PO

§ 49 ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2023 zamestnancom, ktorí o to požiadali

Zamestnávateľ - § 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

2. 4. – utorok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daň. bon. za II/2024

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2024

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného vo februári 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

8. 4. – pondelok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2024, pričom sa prvýkrát použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na soc.poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v marci 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v marci 2024

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

15. 4. – pondelok

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v marci 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane - § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z. n. p.

30. 4. – utorok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO - § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daň.bon za III/2024

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2024

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v marci 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2023

Zamestnávateľ - § 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2023 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane

Zamestnávateľ - § 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2023 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2023

Zamestnávateľ - § 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP v z. n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za marec 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v marci 2024

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do nasledujúceho pracovného dňa

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

do 3 dní

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za marec 2024

Zamestnávateľ - § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za marec 2024

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 10/2024 (III/2024)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2024 (III/2024)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2024 (III/2024)

 

1000 riešení 1/2024 (I/2024)

 

Daňové a nedaňové výdavky 2024 (II/2024)

-        z pohľadu zákona o dani z príjmov

-        z pohľadu zákona o dani z pridanej hodnoty

-        z pohľadu zákona o účtovníctve (JÚ, PÚ)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

10. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

11. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

12. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

13. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

14. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)

15. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)

16. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)

17. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

18. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)

19. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)

20. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

21. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

22. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)

23. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)

 

<

NOVINKY

Trestný zákon a Trestný poriadok 2024 (III/2024)

 

1. TRESTNÉ PRÁVO:

 

2. SPRÁVNE PRÁVO

·         ZÁKON č. 372/1990 Zb. o priestupkoch

·         ZÁKON č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore

·         VYHLÁŠKA č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie
  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page