|
č. 6/2023 |
31.03.2023 |
|
Vážení čitatelia! Všeobecným pravidlom je, že čerpanie dovolenky určuje zamestnávateľ. Čo ak zamestnanec dovolenku nevyčerpá? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Nevyčerpaná dovolenka z minulých rokov a viac už nájdete v mesačníku PaM 5/2023. Výsledok hospodárenia bežného obdobia sa k prvému dňu nasledujúceho obdobia pretransformuje na výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Viac k téme čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Schválenie účtovnej závierky a vysporiadanie výsledku hospodárenia a podrobné informácie sme uverejnili v mesačníku DUO 5/2023. Aký je obsah aktuálnych tematických balíčkov? Samosprávam a obciam, Trestné právo, Optimalizácia dane 2023, Účtujeme po novom, Obchodovanie po novele, Zamestnávanie - Vzory zmlúv, Daňový balíček, DPH balíček, Zákonník práce po novele. Dovoľujeme si Vás upozorniť, že v lete mesačník Poradca začína už XXIX. ročník. Do prvého čísla pripravujeme Zákon o sociálnom poistení s komentárom. Ďalej pripravujeme Zákon o dani zo stavieb, Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o verejnom obstarávaní, Obchodný zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa, Zákon o DPH, Zákon o daniach z príjmov po novelách s komentármi. Nezabudnite si predplatiť mesačník Poradca ročník 2024. Veríme, že e-noviny a naše publikácie sú pre Vás opäť zdrojom užitočných informácií a tešíme sa na skoré stretnutie.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. SAMOSPRÁVAM A OBCIAM
Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Obci pri výkone samosprávy možno ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy. Aké sú aktuálne povinnosti samospráv a obcí týkajúce sa pozemkov, miestnych daní, škôl, verejných prác, majetku obce, obecnej polície, nájmu a podnájmu nebytových priestorov? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené samosprávam, obciam, mestám, VÚC …
1. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
2. Poradca 2/2023 – Zákon o miestnych daniach s komentárom – komentár /A5, str. 272/
3. Zákony VB/2023 – Obce a mestá … - úplné znenia zákonov /A5, str. 784//
4. Školský zákon s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
2. OPTIMALIZÁCIA DANE 2023
Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Ako optimalizovať základ dane včas a bez stresu? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/
2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
3. Zákony IA/2023 – Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – účtovné – príspevok /A5, str. 312/
3. ÚČTUJEME PO NOVOM
Ako správne postupovať po ostatných novelách v oblasti účtovníctva pre JÚ a PÚ? V našich publikáciách nájdete aktuálne informácie ohľadom účtovnej osnovy, účtovnej závierky, účtovania rozpočtových a neziskových organizácií, účtovania v mikro, malých a veľkých účtovných jednotkách. Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, živnostníkom, audítorom ...
1. Jednoduché účtovníctvo – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o cestovných náhradách ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. DUO 3-4/2023 – Zákon o účtovníctve – zmeny – príspevok /A5, str. 112/
4. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
4. OBCHODOVANIE PO NOVELE
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov obchodného, občianskeho a trestného práva po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov, ktoré vám pomôžu pri vašej činnosti. Máte jedinečnú možnosť získať ich so zľavou. Úplné znenia zákonov po novelách sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní …
1. Zákony IIA/2023 – Obchodný zákonník, Občiansky zákonník ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 864/
2. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
3. Aktualizácia II/1 – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon – úplné znenia zákonov /A5, str. 368/
4. Trestné právo po novele – Trestný zákon, Trestný poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 416/
5. BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE
Prinášame Vám ucelené pracovnoprávne informácie od novely Zákonníka práce, zvýšenia minimálnej mzdy, zmeny cestovných náhrad až po zmenené odvodové povinnosti od 1. 1. 2023. Potrebujete komplexné, podrobné informácie? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/
2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
3. Odvody poistného 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
4. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350/
5. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str.128/
6. PaM 1/2023 – Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad – príspevok /A4, str. 80/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
NEVYČERPANÁ DOVOLENKA Z MINULÝCH ROKOV Všeobecným pravidlom je, že čerpanie dovolenky určuje zamestnávateľ. Ale čo ak zamestnanec dovolenku nevyčerpá? V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky za rok 2022 zamestnávateľ na základe údajov zo mzdového listu vypracuje ročný prehľad o nároku a čerpaní dovolenky za každého zamestnanca, ktorý obsahuje počet dní nároku na dovolenku, počet dní čerpanej dovolenky, počet dní nevyčerpanej dovolenky a počet dní krátenej dovolenky.
Na základe týchto údajov zamestnávateľ určí: 1. prenesenie dovolenky do roku 2023, ktorá sa z dôvodu jej nevyčerpania prenesie do nasledujúceho kalendárneho roka. Zamestnávateľ prenáša po ročnej mzdovej uzávierke nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúceho roka/rokov, ak:
2. preplatenie dovolenky, t. j. zamestnávateľ v súlade s § 116 ods. 2 ZP za časť dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktorú zamestnanec nemohol vyčerpať ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, poskytne zamestnancovi náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku. Z uvedeného vyplýva, že po vykonaní ročnej mzdovej uzávierky za rok 2022 je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi náhradu mzdy len za tú časť nevyčerpanej dovolenky (z roku 2021), ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky. Náhradu mzdy za túto časť dovolenky je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi pri spracovaní výplat za mesiac december 2022 (bez žiadosti zamestnanca!). Zvyšok nevyčerpanej dovolenky (z roku 2021) zamestnancovi k 31. 12. 2022 prepadne (okrem výnimiek ustanovených v § 113 ods. 3 až 5 ZP).
ČERPANIE DOVOLENKY Inštitút dovolenky je upravený v § 100 až § 117 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení (ďalej ako „Zákonník práce“). Podľa § 111 ods. 1 Zákonníka práce čerpanie dovolenky určuje v zásade zamestnávateľ po prerokovaní so zamestnancom podľa plánu dovoleniek u daného zamestnávateľa, pričom je potrebné prihliadať na úlohy zamestnávateľa a oprávnené záujmy zamestnanca. Zákonník práce ustanovuje zamestnávateľom povinnosť vypracovať s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov plán dovoleniek, podľa ktorého by mali určovať čerpanie dovolenky zamestnancom. Ak zástupcovia zamestnancov u zamestnávateľa nepôsobia, zamestnávateľ vypracuje plán dovoleniek na základe jednostranného rozhodnutia s prihliadnutím na oprávnené záujmy zamestnancov. Odchýlky od plánu dovoleniek sú prípustné, a to predovšetkým v tých prípadoch, ak zamestnávateľ určí čerpanie dovolenky na základe žiadosti zamestnanca.
Z uvedeného vyplýva, že práve do právomoci zamestnávateľa spadá, kedy určí zamestnancovi čerpanie celej výmery dovolenky. Pri čerpaní dovolenky je však potrebné dodržiavať základné pravidlá, ktoré upravuje súčasná právna úprava Zákonníka práce a podľa ktorých je zamestnávateľ povinný:
Ak zamestnávateľ neurčí zamestnancovi čerpanie dovolenky na príslušný kalendárny rok najneskôr do 30. júna nasledujúceho kalendárneho roka tak, aby zamestnanec vyčerpal dovolenku do konca tohto kalendárneho roka, čerpanie dovolenky si môže určiť zamestnanec. Ak by zamestnanec toto právo využil, čerpanie dovolenky je povinný oznámiť zamestnávateľovi písomne, najmenej 30 dní vopred; uvedená lehota môže byť so súhlasom zamestnávateľa skrátená.
PRENÁŠANIE NEVYČERPANEJ DOVOLENKY Podľa § 113 ods. 2 Zákonníka práce, ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku v kalendárnom roku preto, že zamestnávateľ neurčí jej čerpanie, alebo pre prekážky v práci na strane zamestnanca, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dovolenku tak, aby sa skončila najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka. To znamená, že nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúceho roka si zamestnanec môže preniesť do nasledujúceho roka. Malo by ísť však najmä o také prípady, ak si zamestnanec nemôže vyčerpať dovolenku v kalendárnom roku preto, že:
Prenesenie minuloročnej dovolenky do ďalšieho roka nie je špeciálne obmedzované. Aby však v praxi nedochádzalo k takým situáciám, že sa na konci roka dovolenka z dôvodu jej nečerpania „nakumuluje“ a nerieši sa ďalej jej čerpanie, je bežné, že zamestnávatelia si pravidlá pri čerpaní dovolenky konkretizujú v internej smernici. V internej smernici je možné napríklad určiť počet dní dovolenky, ktoré by mal zamestnanec v danom kalendárnom roku vyčerpať, resp. koľko dní nevyčerpanej dovolenky si môže preniesť do nasledujúceho roka a súčasne do akého termínu by si ju mal vyčerpať. Ak však zamestnanec dovolenku napriek tomu nevyčerpá, ani v tomto prípade mu zamestnávateľ nemôže odmietnuť prenesenie dovolenky do nasledujúceho roka. Ďalšie prenášanie do ďalších rokov však už možné nie je. Dávame do pozornosti ustanovenie § 116 ods. 2 ZP, z ktorého vyplýva, že ak zamestnanec nevyčerpá prvé štyri týždne základnej výmery dovolenky na príslušný kalendárny rok ani do konca nasledujúceho roka, nárok na základnú výmeru dovolenky (v rozsahu 4 týždňov) mu prepadne.
Príklad 1 Z internej smernice zamestnávateľa o čerpaní dovolenky vyplýva, že zamestnanci si môžu preniesť do nasledujúceho roka maximálne 5 dní nevyčerpanej dovolenky z predošlého roka. Povinnosť vyčerpať „5 dní prenesenej dovolenky“ je najneskôr do konca apríla nasledujúceho roka. Čo bude s nevyčerpanou dovolenkou z roku 2022, ak je jej zostatok k 31. 12. 2022 v rozsahu 9 dní? Môže zamestnávateľ vyšší zostatok dovolenky (nad 5 dní) zamestnancovi neuznať? Za čerpanie dovolenky je zodpovedný zamestnávateľ, a nie zamestnanec. Skutočnosť, že si zamestnanec nenavrhol čerpanie dovolenky sám, neznamená, že sa zamestnávateľ „zbavil“ zodpovednosti za určenie čerpania dovolenky. Povinnosť určiť čerpanie dovolenky vyplýva zamestnávateľovi priamo zo Zákonníka práce. Zamestnanec síce porušil internú smernicu, ale sankciou zamestnávateľa nemôže byť prepadnutie dovolenky, nakoľko ustanovenia, ktoré upravujú prepadnutie dovolenky neboli naplnené. Vzhľadom na to, že zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dovolenku tak, aby sa vyčerpala najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka, zostatok dovolenky z roku 2022 v rozsahu 9 dní je zamestnávateľ povinný preniesť do roku 2023.
Výnimky, kedy sa nevyčerpaná dovolenka prenáša do ďalších rokov sú zadefinované v Zákonníku práce. Táto nevyčerpaná dovolenka, ktorú nebolo možné vyčerpať do konca nasledujúceho roka/rokov, neprepadá (Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES o niektorých aspektoch organizácie pracovného času, Čl. 7), a nárok na ktorú zostane zamestnancovi zachovaný (niekedy aj niekoľko rokov). Ide o tieto prípady:
Príklad 2 Zamestnankyňa v máji 2019 nastúpila na materskú dovolenku a po jej vyčerpaní na rodičovskú dovolenku. Počas čerpania rodičovskej dovolenky sa jej narodilo druhé dieťa a v marci 2021 znova nastúpila na čerpanie materskej a následne rodičovskej dovolenky. Zamestnankyňa sa plánuje vrátiť do práce po dovŕšení troch rokov veku druhého dieťaťa. Čo bude s nevyčerpanou dovolenkou z rokov 2019 a 2021? Nakoľko si zamestnankyňa nemohla vyčerpať dovolenku z predošlých rokov z dôvodu čerpania materskej dovolenky a následne rodičovskej dovolenky, nevyčerpaná dovolenka na zotavenie sa zamestnankyni „zachová“ (aj niekoľko rokov), neprepadne. Zamestnankyňa si dovolenku na zotavenie vyčerpá až po návrate do práce z rodičovskej dovolenky (po dovŕšení 3 rokoch veku druhého dieťaťa).
PREPADNUTIE NEVYČERPANEJ DOVOLENKY Aby nedochádzalo k obchádzaniu hlavného účelu dovolenky a bola čerpaná aspoň základná výmera dovolenky (4 týždne), zamestnávateľ má povinnosť určiť čerpanie dovolenky na príslušný kalendárny rok v základnom rozsahu (4 týždne):
Ak k čerpaniu základnej výmery dovolenky (4 týždne) za príslušný rok nedôjde v aktuálnom roku a ani do konca nasledujúceho roka, zamestnancovi časť dovolenky „prepadne“. Uvedené vyplýva z ustanovenia § 116 ods. 2 ZP: „Za časť dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktorú zamestnanec nemohol vyčerpať ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku.“ Právna úprava v Zákonníku práce je v súlade s čl. 7 smernice č. 2003/88/ES o niektorých aspektoch organizácie pracovného času, podľa ktorej každý zamestnanec má nárok na minimálnu platenú ročnú dovolenku v rozsahu štyroch týždňov, pričom namiesto tejto dovolenky nemôže byť vyplatená peňažná náhrada (s výnimkou prípadov skončenia pracovného pomeru). Zamestnanec má nárok na dovolenku v rozsahu 5 týždňov. Čo sa teda stane, ak si celoročný päťtýždňový nárok na dovolenku nevyčerpá ani do konca nasledujúceho roka? Má nárok na jej preplatenie? Ak si zamestnanec nemohol vyčerpať dovolenku v tom roku, na ktorý mu nárok na dovolenku vznikol preto, že zamestnávateľ neurčil jej čerpanie alebo pre prekážky v práci na strane zamestnanca, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dovolenku tak, aby sa skončila najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka. V prípade, že by zamestnávateľ neurčil čerpanie dovolenky za príslušný kalendárny rok ani do konca nasledujúceho roka, zamestnancovi patrí náhrada mzdy len za tú časť minuloročnej dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky. Za prvé štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktoré zamestnanec nevyčerpal ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, nemôže byť zamestnancovi vyplatená náhrada mzdy, s výnimkou, ak si túto dovolenku nemohol vyčerpať z dôvodu skončenia pracovného pomeru. Táto časť dovolenky môže byť preplatená len pri skončení pracovného pomeru. Obdobne sa postupuje aj u zamestnancov, ktorí majú nárok na ročnú výmeru dovolenky podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa v rozsahu 6 týždňov.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 5/2023.
SCHVÁLENIE ÚČTOVNEJ ZÁVIERKY A VYSPORIADANIE VÝSLEDKU HOSPODÁRENIA Výsledok hospodárenia po zdanení daňou z príjmov – účtovný výsledok hospodárenia, ktorým môže byť účtovný zisk, alebo účtovná strata – sa zistí ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5. O jeho výške a štruktúre tvorby informuje výkaz ziskov a strát za účtovné obdobie. Hodnota výsledku hospodárenia zistená vo výkaze ziskov a strát musí byť premietnutá aj v súvahe v rámci vlastného imania.
Výsledok hospodárenia bežného obdobia sa k prvému dňu nasledujúceho obdobia pretransformuje na výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Suma vedená na tomto účte je určená k rozdeleniu, v prípade straty k vysporiadaniu podľa pravidiel stanovených zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z.n.p. (ďalej len „Obchodný zákonník“), spoločenskou zmluvou, stanovami firmy, rozhodnutím valného zhromaždenia prípadne iným záväzným predpisom.
V akciovej spoločnosti a spoločnosti s.r.o. rozhoduje o schválení individuálnej účtovnej závierky spoločnosti a o rozdelení zisku vykázaného v individuálnej účtovnej závierke valné zhromaždenie.
Podľa súčasnej právnej úpravy v § 179 ods. 3 a 4 Obchodného zákonníka platí, že akciová spoločnosť a spoločnosť s.r.o. je povinná predložiť účtovnú závierku na schválenie príslušnému orgánu tak, aby ju tento schválil do 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje. Ak účtovná jednotka nemá schválenú účtovnú závierku do lehoty na uloženie účtovnej závierky do registra účtovných závierok (do 31. 3 kalendárneho roka po roku za ktorý boa účtovná závierka zostavená), ukladá neschválenú účtovnú závierku a oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky ukladá do registra dodatočne, najneskôr do 15 pracovných dní od jej schválenia, najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
Ak valné zhromaždenie rozhodne o nerozdelení zisku vykázaného v riadnej individuálnej účtovnej závierke z posledného účtovného obdobia, charakter tohto vykázaného zisku sa týmto rozhodnutím pretransformuje na tzv. nerozdelený zisk z minulých období, ktorý predstavuje iný vlastný zdroj spoločnosti. Operácie súvisiace s rozdelením zisku alebo úhradou straty nepatria medzi uzávierkové operácie, ale medzi operácie nasledujúceho účtovného obdobia. Predmetom rozdelenia je výsledok hospodárenia v schvaľovaní. Z toho vyplýva, že predmetom rozdelenia je zisk účtovný a nie zisk daňový. Výsledok hospodárenia môže mať aj podobu straty. Rozdelenie zisku a vysporiadanie straty pripadá podľa príslušných ustanovení Obchodného zákonníka do právomoci valného zhromaždenia. Návrh na rozdelenie predkladá podľa Obchodného zákonníka štatutárny orgán spoločnosti (v akciovej spoločnosti predstavenstvo, v s.r.o. konateľ). V prípade existencie dozornej rady táto predkladá akcionárom (spoločníkom) na valnom zhromaždení svoje stanovisko k rozdeleniu zisku. K prijatiu uznesenia o tomto bode valného zhromaždenia postačuje väčšina prítomných hlasov, ak nie je v stanovách uvedené inak.
Položky rozdelenia zisku môžeme rozdeliť do niekoľkých skupín • Povinný prídel do zákonného rezervného fondu, ktorý vyplýva zo Obchodného zákonníka. • Položky uvedené v stanovách spoločnosti, predovšetkým prioritné dividendy, prídely do štatutárnych fondov a štatutárny prídel do rezervného fondu, podiely zamestnancov na zisku a iné položky vyplývajúce zo stanov alebo rozhodnutia valného zhromaždenia. • Ostatné použitie zisku ako: - úhrada straty minulých rokov, - výplata kmeňových dividend (v a. s.), - výplata podielov na zisku akcionárom (dividend), spoločníkom, podielov členov predstavenstva a členov dozornej rady na zisku, - ďalšie prídely do zákonného rezervného fondu a štatutárnych a ostatných fondov, - zvýšenie základného imania spoločnosti. Časť zisku, ktorá nebola použitá k rozdeleniu, ostane vo forme nerozdeleného zisku minulých rokov. O jej použití môže rozhodnúť valné zhromaždenie v nasledujúcich obdobiach.
Tvorba a použitie rezervného fondu Povinnosť tvoriť rezervný fond majú kapitálové obchodné spoločnosti (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť). Tvorbu rezervného fondu v akciovej spoločnosti upravuje Obchodný zákonník v § 67, § 161d a § 217. Spoločnosť vytvára rezervný fond pri svojom vzniku vo výške 10 %. Tento fond je akciová spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 10 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v stanovách, najmenej však do výšky 20 % základného imania. Podľa § 161d, ak má spoločnosť v majetku vlastné akcie, o ktorých účtuje na strane aktív súvahy musí vytvoriť osobitný rezervný fond v rovnakej výške, ktorý môže znížiť alebo zrušiť len v prípade, ak časť vlastných akcií alebo všetky vlastné akcie prevedie na inú osobu, alebo ak zníži základné imanie, alebo ak zníži základné imanie vzatím časti vlastných akcií, alebo všetkých vlastných akcií z obehu. V spoločnosti s r. o. upravuje tvorbu rezervného fondu Obchodný zákonník v § 67 a § 124. Spoločnosť môže vytvoriť rezervný fond pri svojom vzniku.
Tento fond je spoločnosť povinná každoročne dopĺňať o sumu určenú v stanovách, najmenej však vo výške 5 % z čistého zisku vyčísleného v riadnej účtovnej závierke až do dosiahnutia výšky rezervného fondu určenej v spoločenskej zmluve, najmenej však do výšky 10 % základného imania.
Spoločnosť môže vytvárať rezervný fond aj nad rámec povinného prídelu zo zisku na základe stanov, prípadne na základe rozhodnutia valného zhromaždenia, a to: • ďalším prídelom zo zisku, • prevodom zo štatutárnych fondov prípadne z ostatných fondov. O použití rezervného fondu rozhoduje predstavenstvo akciovej spoločnosti (v s.r.o. konateľ), ak nie je v stanovách alebo spoločenskej zmluve spoločnosti určené inak.
Účtovanie prídelu zo zisku do rezervného fondu:
Štatutárne a ostatné fondy zo zisku Štatutárne fondy predstavujú účelovo viazané fondy, ktoré sú tvorené prídelmi zo zisku minimálne v rozsahu, ktorý je uvedený v stanovách spoločnosti (spoločenskej zmluve). Stanovy taktiež určujú, na aké účely môžu byť prostriedky v týchto fondoch použité. Spravidla ide o fond rozvoja, fond odmien používaný na výplatu odmien zamestnancom.
Účtovanie prídelov zo zisku do štatutárnych fondov:
Spoločnosť môže vytvárať aj ostatné fondy zo zisku, ktoré sa od štatutárnych fondov odlišujú skutočnosťou, že k schváleniu prídelov do týchto fondov stačí uznesenie valného zhromaždenia a o ich použití rozhoduje vedenie spoločnosti samostatne.
Tvorba týchto fondov nevyplýva na rozdiel od štatutárnych fondov z štatútu organizácie ale z rozhodnutia valného zhromaždenia spoločnosti. Ide taktiež o účelovo viazané fondy.
Účtovanie prídelov zo zisku do ostatných fondov:
Analytická evidencia u štatutárnych a ostatných fondov sa vedie podľa jednotlivých fondov. Prídely do týchto fondov je možné realizovať až po schválení účtovnej závierky a schválení rozdelenia zisku spoločnosti valným zhromaždením spoločnosti.
Prídel do sociálneho fondu Podľa ustanovenia § 4 ods. 3 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“) môže zamestnávateľ, ktorý vytvára zisk, prispievať k tvorbe sociálneho fondu prídelom z použiteľného zisku. Prídel zo zisku je možný až po schválení ročnej účtovnej závierky a schválení rozdelenia zisku. Z hľadiska tvorby sociálneho fondu však ide o nepovinný prídel. Je potrebné si uvedomiť, že súbežne s tvorbou sociálneho fondu zo zisku spoločnosť vytvára povinne sociálny fond na ťarchu daňových nákladov.
Účtovanie prídelu do sociálneho fondu:
Podiely na zisku v a. s.
Výplata tantiém Tantiémy predstavujú podiely členov predstavenstva a členov dozornej rady na zisku spoločnosti. Tantiémami sa zaoberá Obchodný zákonník len v ustanoveniach o akciovej spoločnosti. Z toho môžeme usudzovať, že tantiémy nie sú v žiadnej inej obchodnej spoločnosti alebo družstve. V § 178 ods. 3 Obchodného zákonníka sa uvádza, že podiel členov predstavenstva a členov dozornej rady na zisku (tantiémy) môže určiť valné zhromaždenie. V Obchodnom zákonníku nie je ustanovené, či má člen predstavenstva alebo člen dozornej rady právo na určitý podiel na zisku.
Valné zhromaždenie môže rozhodnúť o výplate týchto podielov na zisku v zmysle § 187 ods. 1 písm. e) Obchodného zákonníka. Tantiémy môžu byť vyplatené bez ohľadu na to, či budú vyplatené dividendy. Odmeny členom štatutárnych orgánov je možné vyplatiť až po schválení ročnej účtovnej závierky a schválení rozdelenia zisku.
Z praktického hľadiska sú tantiémy odmena za dosiahnuté výsledky akciovej spoločnosti. V prípade, ak spoločnosť dosiahla stratu tantiémy nie je možné vyplatiť, pretože chýba zdroj ich výplaty. Splatnosť tantiém, ak neurčujú stanovy alebo valné zhromaždenie inak, je tri mesiace odo dňa rozhodnutia valného zhromaždenia o rozdelení zisku.
Účtovanie nároku na tantiémy Záväzok vyplývajúci z rozhodnutia o výplate tantiém členom štatutárnych orgánov sa účtuje v závislosti od postavenia člena štatutárneho orgánu k akciovej spoločnosti.
Účtovanie nároku na tantiémy v prípade, že príjemcom tantiémy je akcionár a. s.:
Účtovanie nároku na tantiémy v prípade, že člen štatutárneho orgánu nie je akcionárom a. s. a nie je ani zamestnancom a. s. (napr. zástupca rozhodujúcej financujúcej banky v dozornej rade):
Uvedená schéma platí aj v prípade účtovania nároku na podiel na zisku členom štatutárnych orgánov iných obchodných spoločností.
Zdaňovanie tantiém – odmien členov štatutárnych orgánov a. s. Podiely na zisku vyplácané zo zisku obchodnej spoločnosti vytvoreného v roku 2022 fyzickým osobám členom štatutárneho orgánu a dozorného orgánu obchodnej spoločnosti podliehajú zdaneniu vo výške 7 %.
Z podielov na zisku sa platia dane aj v prípade, ak ich vypláca zahraničná spoločnosť. Podiely vyplácané právnickým osobám sa zdaňujú iba v prípade, ak sú vyplácané slovenskou právnickou osobou do zahraničia daňovníkovi z nezmluvného štátu, dividendu zdaní zrážkou v sadzbe 35 %. Uvedené pravidlo platí aj naopak – ak slovenská právnická osoba (rezident SR) nadobudne dividendu zo zahraničia od daňovníka z nezmluvného štátu, dividendu zdaní zrážkou v sadzbe 35 %. Uvedené príjmy nepodliehajú odvodovej povinnosti z hľadiska odvodov na sociálne a zdravotné poistenie. Príjmy členov štatutárnych orgánov vyplácané z rozdelenia zisku po zdanení a nie sú pre akciovú spoločnosť daňovým výdavkom v zmysle § 21 ods. 1 písm. d) ZDP.
Podiely zamestnancov na zisku Valné zhromaždenie spoločnosti sa môže rozhodnúť vyplatiť zo zisku aj podiely na zisku zamestnancom, prípadne takéto rozhodnutie vyplýva priamo zo stanov spoločnosti alebo z kolektívnej zmluvy. Možnosť zamestnancov podieľať sa na zisku vyplýva aj z ustanovenia § 178 ods. 4 Obchodného zákonníka. Vyplácané podiely na zisku obchodnou spoločnosťou za rok 2022 zamestnancom bez účasti na základnom imaní sú zdaniteľným príjmom zamestnanca. Dividendy vyplatené zamestnancom sa zdaňujú ako súčasť mzdy – t. j. platí sa z nich preddavok na daň a platia sa z nich odvody do Sociálnej poisťovne a zdravotnej poisťovne, sú súčasťou základu pre výpočet odvodu do Sociálnej poisťovne (§ 138 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p.) (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) a aj do zdravotnej poisťovne [§13 ods. 3 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z. z.) v z.n.p.] (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“). Motivačný efekt z tohto nástroja zainteresovanosti zamestnancov je však negovaný daňovými nevýhodami, pretože podľa zákona o dani z príjmov táto výplata nie je podľa § 21 ods. 1 písm. d) ZDP daňovým výdavkom spoločnosti. Účtovanie výplaty podielov na zisku spoločnosti zamestnancom je závislé od spôsobu rozdelenia zisku. V prípade, ak sa v organizácii tvorí fond odmien alebo iný motivačný fond zamestnancov, podiel zamestnancov sa realizuje prostredníctvom tohto fondu (štatutárneho alebo ostatného).
Výplatu odmien z tohto fondu zaúčtujeme takto:
V prípade, že organizácia netvorí v rámci štatutárnych a ani ostatných fondov fond odmien a ani iný motivačný fond zamestnancov schválený podiel na zisku zamestnancov zaúčtuje nasledovne:
Podiely na zisku akcionárov – dividendy Podiel na zisku spoločnosti – dividenda je základným právom akcionára. Právo na zisku spoločnosti – dividendu, ktorú valné zhromaždenie určilo podľa dosiahnutého výsledku hospodárenia na rozdelenie, patrí podľa § 178 ods. 1 Obchodného zákonníka k základným právam akcionára. Pokiaľ zo stanov týkajúcich sa akcií s odlišným nárokom na podiel zo zisku nevyplýva niečo iné, určuje sa tento podiel pomerom menovitej hodnoty jeho akcií k menovitej hodnote akcií všetkých akcionárov. Spoločnosť môže akcionárom vyplácať dividendu len pri splnení podmienok ustanovených v § 179 ods. 3 až 5 Obchodného zákonníka, to je do zrušenia spoločnosti môže byť medzi akcionárov rozdelený vždy len čistý zisk: • znížený o prídely do rezervného fondu, prípadne ďalších fondov, ktoré spoločnosť vytvára podľa zákona a o neuhradenú stratu minulých období, • zvýšený o nerozdelený zisk z minulých období a fondy vytvorené zo zisku, ktorých použitie nie je v zákone ustanovené (napr. štatutárne a ostatné fondy).
Spoločnosť nemôže rozdeliť medzi akcionárov čistý zisk alebo iné vlastné zdroje spoločnosti, ak tým s prihliadnutím na všetky okolnosti spôsobí svoj úpadok a ak vlastné imanie zistené podľa riadnej schválenej účtovnej uzávierky je, alebo by bolo v dôsledku rozdelenia nižšie ako hodnota základného imania spolu s rezervným fondom prípadne ďalšími fondmi, ktoré podľa zákona alebo stanov nesmie spoločnosť použiť na plnenie akcionárom.
Spoločnosť nesmie taktiež vyplácať akcionárom úroky z vkladov do spoločnosti a preddavky na dividendu. Záväzky voči akcionárom pri rozdeľovaní zisku vo výške ich podielov na zisku sa účtujú až po schválení účtovnej uzávierky a rozdelení zisku valným zhromaždením.
Účtovanie priznania dividendy akcionárom:
Zdaňovanie dividend – podielov na zisku akcionárov akciových spoločností Dividendy vyplácané z vytvoreného zisku za rok 2022 fyzickým osobám rezidentom SR a taktiež nerezidentom SR, ktoré sa podieľajú na základnom imaní aj keď sú zamestnancami tejto obchodnej spoločnosti, sú predmetom dane z príjmov vo výške 7 %. Dividendy vyplácané daňovníkovi nezmluvného štátu sa zdaňujú sadzbou dane 35 %. Uvedené príjmy nepodliehajú odvodovej povinnosti z hľadiska odvodov na sociálne a zdravotné poistenie. Pre akciovú spoločnosť nie sú vyplácané podiely na zisku – dividendy daňovým nákladom. Vyplýva to z § 21 ods. 1 písm. d) ZDP.
Zvýšenie základného imania z vlastných zdrojov sa rozumie vyplatenie podielov na zisku v podobe nových kmeňových akcií spoločnosti. Zvýšenie hodnoty základného imania zo zisku zvýšením hodnoty akcií alebo rozdelením nových akcií medzi doterajších akcionárov nie je považované za dividendu a nepodlieha zdaneniu daňou z príjmov. Právna úprava zvýšenia základného imania akciovej spoločnosti z vlastných zdrojov je stanovená v § 208 až § 209a Obchodného zákonníka. Pri zvýšení základného imania z vlastných zdrojov akciovej spoločnosti majú právo na podiel všetky akcie podľa svojej menovitej hodnoty.
Účtovanie zvýšenia základného imania prídelom zo zisku:
Uskutočnenie zápisu o zvýšení základného imania v obchodnom registri:
Podiel na zisku v spoločnosti s ručením obmedzeným Rozdelenie zisku patrí do právomoci valného zhromaždenia. Táto právomoc nemôže byť delegovaná na iný orgán, a to ani prostredníctvom spoločenskej zmluvy. Valné zhromaždenie rozhoduje o rozdelení účtovného zisku vykázaného v účtovnej závierke. Valné zhromaždenie obchodnej spoločnosti musí rozhodnúť o rozdelení celej hodnoty výsledku hospodárenia.
V prípade, že nestanoví účelové určenie celej hodnoty výsledku hospodárenia v schvaľovaní, musí valné zhromaždenie rozhodnúť o prevedení zostávajúcej časti výsledku hospodárenia na účet nerozdeleného zisku minulých rokov alebo neuhradenej straty minulých rokov.
Spoločníci majú nárok na podiel na zisku až po rozhodnutí valného zhromaždenia spoločnosti o pridelení časti dosiahnutého hospodárskeho výsledku na podiely na zisku spoločníkom.
Podiel spoločníkov na zisku z účasti v spoločnosti s.r.o. Podiel spoločníkov na zisku spoločnosti je možné určiť až po doplnení rezervného fondu. Právo na podiel na zisku vzniká každému spoločníkovi len za predpokladu, že valné zhromaždenie vyčlenilo časť zisku na rozdelenie medzi spoločníkov spoločnosti s ručením obmedzeným. Podiel na zisku sa určuje, ak sa spoločníci nedohodli inak, pomerom splatených vkladov. Iným kritériom na rozdelenie zisku môže byť miera účasti spoločníka na podnikaní, prípadne kombinácia viacerých kritérií.
Spoločnosť môže v zmysle § 123 Obchodného zákonníka vyplácať podiely na zisku iba pri splnení podmienok ustanovených v § 179 ods. 3 a 4 Obchodného zákonníka, to je do zrušenia spoločnosti môže byť medzi spoločníkov rozdelený vždy len čistý zisk: • znížený o prídel do rezervného fondu, prípadne ďalších fondov, ktoré spoločnosť vytvára podľa Obchodného zákonníka, • znížený o neuhradenú stratu z minulých rokov, • zvýšený o nerozdelený zisk z minulých rokov, prípadne o fondy vytvorené zo zisku, ktorých použitie nie je v zákone ustanovené. Spoločnosť nemôže rozdeliť medzi spoločníkov čistý zisk alebo iné vlastné zdroje spoločnosti, ak tým s prihliadnutím na všetky okolnosti spôsobí svoj úpadok, a ak vlastné imanie zistené podľa riadnej schválenej účtovnej uzávierky je, alebo by bolo v dôsledku rozdelenia nižšie ako hodnota základného imania spolu s rezervným fondom prípadne ďalšími fondami, ktoré podľa zákona alebo stanov nesmie spoločnosť použiť na plnenie spoločníkom.
Účtovanie nároku na podiel na zisku spoločníka:
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku DUO 5/2023.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
78/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva kultúry Slovenskej republiky o akceptovaných systémoch označovania 01.04.2023 79/2023 Z. z. Oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb Slovenskej republiky č. 286/2022 Z. z. o národnom číslovacom pláne 16.03.2023 80/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 17.03.2023 81/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zložení a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie obcí 01.04.2023 82/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania v znení neskorších predpisov 01.04.2023 83/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Kabinetom ministrov Ukrajiny o darovaní vojenského materiálu 84/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 419/2014 Z. z. o limitoch výdavkov na obstaranie osobných automobilov štátnymi rozpočtovými organizáciami a štátnymi príspevkovými organizáciami v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 28/2023 Z. z. 01.04.2023 85/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 68/2017 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov 01.04.2023 86/2023 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 28. februára 2023 č. 2/2023, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 13. februára 2018 č. 5/2018 o odbornej skúške a odbornej skúške s certifikátom na poskytovanie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v znení neskorších predpisov 87/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov 01.04.2023 88/2023 Z. z. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných cestách 01.04.2023 89/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 84/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov 31.03.2023 90/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 92/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ktorou sa ustanovuje vzor návrhu zodpovednej osoby na indikáciu poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately 31.03.2023 91/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ukazovatele a limitné hodnoty kvality pitnej vody a kvality teplej vody, postup pri monitorovaní pitnej vody, manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou a manažment rizík domových rozvodných systémov 01.04.2023 92/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny 01.04.2023 93/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 570/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky a rozsah náhrady zvýšených výdavkov sudcu pri dočasnom pridelení, pri výkone stáže a pri preložení na súd vyššieho stupňa 15.04.2023 94/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 256/2014 Z. z. o označovaní balení kontrolných známok určených na označovanie spotrebiteľského balenia liehu a o oznamovaní a zverejňovaní údajov o týchto kontrolných známkach v znení vyhlášky č. 270/2015 Z. z. 25.03.2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apríl 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 12/2023 (III/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2023 (III/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 5/2023 (III/2023)
1000 riešení 5-6/2023 (III/2023)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 2. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 3. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 4. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 5. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 6. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 7. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 8. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 9. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 10. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 11. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 12. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 13. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 14. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon) 15. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov) 16. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 17. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 18. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve) 19. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)
Poradca (Poradca), č. 13/2023 (IV/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6-7/2023 (IV/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 6-7/2023 (IV/2023)
NOVINKY
ZÁKONY 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |