Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVELE
Hlavná zmena Zákonníka práce spočíva v doplnení a prepracovaní ustanovení o povinnosti dodávateľa služby na území Slovenskej republiky vyplatiť mzdu, ktorá nebola vyplatená zamestnancovi zamestnávateľom, ak ten je priamym subdodávateľom dodávateľa služby. Boli aj spresnené podmienky, za ktorých takýto dodávateľ služby môže odoprieť vyplatenie mzdy. Aké ďalšie zmeny v Zákonníku práce nastali?
Potrebné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, mzdovým účtovníčkam, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 5/2025 – Zákonník práce po novele s komentárom – komentár
/A5, cca str. 280/
2. PaM 1/2025 – Rodičovský príspevok poskytovaný od 1. 1. 2025 - príspevok
/A5, str. 80/
3. Odvody poistného 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 48/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia
/A5, str. 600/
Cena balíčka je 48 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 33 € Ušetríte 15 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA ZA ROK 2024
Každá účtovná jednotka, ktorá vedie účtovníctvo, je povinná zostaviť účtovnú závierku. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Aké zmeny v zákonoch nastali v priebehu tohto roka? Prinášame správne postupy pre zostavenie účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktoré vedú podvojné účtovníctvo aj pre účtovné jednotky, ktoré účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva.
Pomôcť Vám môžu naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2025.
1. 1000 riešení 1/2025 – Účtovná závierka za rok 2024 – príspevok a praktické príklady
/A5, cca str. 176/
2. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom
/A5, str. 496/
3. DUO 6-7/2024 – Lehoty uloženia účtovnej závierky do registra ÚZ - príspevok
/A4, str. 80/
Cena balíčka je 56,80 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 28,40 € Ušetríte 28,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. KONSOLIDAČNÁ BALÍČEK
Konsolidačný balíček prináša od 1. januára 2025 množstvo zmien vo svete daní. Tieto zmeny zasiahnu nielen podnikateľský sektor, ale aj fyzické osoby – nepodnikateľov. Jeho súčasťou sú napríklad zmeny v platení DPH, transakčná daň, zdanenie veľkých firiem. Upravuje sa tiež nárok na daňový bonus na dieťa či takzvaný rodičovský dôchodok a viacero ďalších opatrení.
Aké ďalšie zmeny nás čakajú?
Dozviete sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. PaM 1/2025 – Zmeny v zákone o dani z príjmov v rámci konsolidačného balíčka – príspevok
/A4, str. 80/
2. DUO 1/2025 – Zmeny v rámci konsolidačného balíčka - príspevok
/A4, str. 80/
3. Aktualizácia I/4 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o účtovníctve, Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov, .... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 288/
4. Aktualizácia III/3 – Zákon o sociálnom poistení, Oznámenie o sumách minimálnej mzde na rok 2025, Oznámenie o sumách minimálnych mzdových nárokov na rok 2025 ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 256/
Cena balíčka je 37,80 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 26 € Ušetríte 11,80 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. KONIEC ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI
Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. Aké sú povinnosti mzdovej účtovníčky?
Potrebné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. PaM 11-12/2024 – Koniec roka v mzdovej učtárni – príspevok
/A4, str. 112/
2. Aktualizácia III/2 – Zákonník práce, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 400/
3. Odvody poistného 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 48/
4. 1000 riešení 4/2024 – Vnútropodnikové smernice – mzdy – praktické príklady
/A5, cca str. 176/
5. Zákony IIIA/2024 – Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, Zákon o ochrane osobných údajov ... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 400/
Cena balíčka je 58 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 29 € Ušetríte 29 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
ZÁKONNÍK PRÁCE PO NOVELÁCH
Najdôležitejšie zmeny Zákonníka práce
- rozšírenie spoluzodpovednosti subjektov za vyplatenie miezd zamestnancom v subdodávateľských reťazcoch - subdodávateľská zodpovednosť
- vyslaný zamestnanec si z dôvodu poskytovania služieb na území SR môže uplatniť právo na vyplatenie mzdy voči dodávateľovi služieb, ktorého subdodávateľ je jeho zamestnávateľ, a to nielen v rámci cezhraničného poskytovania služieb ale aj v rámci vnútroštátneho poskytovania služieb
- zamestnanec si môže uplatniť právo na vyplatenie mzdy písomnou žiadosťou do 6 mesiacov odo dňa splatnosti mzdy, avšak len v prípade poskytovania služieb týkajúcich sa stavebných prác, najmä služieb v súvislosti s výstavbou, opravami, údržbou, prestavbou alebo demoláciou budov
- zamestnanec má právo na vyplatenie mzdy od dodávateľa služieb iba v rozsahu minimálnej mzdy platnej v čase výkonu práce, a to za každú hodinu výkonu práce, najviac však do rozdielu medzi sumou minimálnej mzdy a mzdou poskytnutou subdodávateľom za výkon tejto práce
- dodávateľ služby je povinný vyplatiť zamestnancovi náhradu zníženú o zrážky zo mzdy, ktoré by vykonal subdodávateľ, do 30 dní odo dňa uplatnenia práva na vyplatenie mzdy
- dodávateľ služby môže zamietnuť žiadosť zamestnanca, ak preukáže, že pri výbere subdodávateľa nemohol predvídať, že subdodávateľ nebude svojim zamestnancom vyplácať mzdu
- poskytuje sa pre zamestnancov možnosť prenesenia rekreačných poukazov na svojich rodičov, čiže rekreačný poukaz bude môcť využiť rodič zamestnanca, a to bez prítomnosti samotného zamestnanca
- príjem zamestnanca vo forme rekreačného poukazu pre svojho rodiča bude oslobodeným príjmom od dane z príjmov
- náklady spojené s poskytnutím tohto rekreačného poukazu budú pre zamestnávateľa naďalej daňovým výdavkom
Úvod
Primárnym prameňom pracovného práva na Slovensku je zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce. Podľa Zákonníka práce má každý právo na prácu a na slobodnú voľbu zamestnania, na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky a na ochranu proti svojvoľnému prepusteniu zo zamestnania. Tieto práva má každý zamestnanec bez akýchkoľvek obmedzení a diskriminácie.
Zmeny Zákonníka práce – novela zákona č. 323/2024 Z. z. a novela zákona č. 324/2024 Z. z.
Prvá novela Zákonníka práce schválená 5. 11. 2024 upravuje dohody o pracovnej činnosti na výkon
sezónnej práce. Druhá novela Zákonníka práce schválená 5. 11. 2024 sa týka poskytovania príspevku na športovú činnosť dieťaťa. Účinnosť zmeny nadobudnú od 1. 1. 2025.
Príspevok na športovú činnosť dieťaťa
Tento príspevok bude od 1. 1. 2025 povinný pre zamestnávateľov, ktorý majú nad 49 zamestnancov. Nejde o úplnú novinku, nakoľko sú určité pravidlá pri poskytovaní tohto príspevku stanovené už od roku 2020. Čo sa týka vyplácania, respektíve poskytovania tohto príspevku, zamestnávateľ nemal povinnosť ho poskytovať a táto zásada platí do konca roka 2024. Od roku 2025 sa pravidlá menia. Príspevok na športovú činnosť dieťaťa má spoločné znaky s príspevkom na rekreáciu. Do konca roka sa však príspevky líšili v tom, že príspevok na športovú činnosť dieťaťa bol na báze dobrovoľnosti. Poskytovanie tohto príspevku sa od 1. 1. 2025 stane povinným, a to pre väčších zamestnávateľov. Ide o zamestnávateľov, ktorí zamestnávajú viac ako 49 zamestnancov. Takýto zamestnanec musí zamestnancovi poskytnúť príspevok v sume 55 % oprávnených výdavkov, najviac však v sume 275 eur za kalendárny rok v úhrne na všetky deti zamestnanca. Čo sa týka zamestnanca, tak jeho pracovný pomer u zamestnávateľ musí trvať nepretržite najmenej 24 mesiacov. Poskytnutiu príspevku predchádza žiadosť zo strany zamestnanca voči zamestnávateľovi. V prípade, že ide o zamestnanca, ktorý má dohodnutý pracovný pomer na kratší pracovný čas, tak sa najvyššia suma príspevku na športovú činnosť dieťaťa za kalendárny rok zníži v pomere zodpovedajúcom kratšiemu pracovnému času.
Zákon dáva možnosť poskytnutia tohto príspevku aj v prípade zamestnávateľa, ktorý zamestnáva menej zamestnancov. V tomto prípade sa však zachováva dobrovoľnosť pred povinnosťou. Aj v tomto prípade musí zamestnanec zamestnávateľovi podať žiadosť o poskytnutie príspevku.
Pod počtom zamestnávaných zamestnancov rozumieme priemerný evidenčný počet zamestnancov za predchádzajúci kalendárny rok.
Uvedená zmena sa nedotýka len znenia Zákonník práce, ale týka sa aj zamestnávateľov a zamestnancov
- pri výkone práce vo verejnom záujme,
- štátnych zamestnancov,
- príslušníkov finančnej správy,
- príslušníkov Policajného zboru,
- príslušníkov Slovenskej informačnej služby,
- príslušníkov Národného bezpečnostného úradu,
- príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže,
- príslušníkov Hasičského a záchranného zboru,
- príslušníkov Horskej záchrannej služby,
- profesionálnych vojakov.
V prípade, že budú dodržané všetky podmienky v súlade so Zákonníkom práce, bude príspevok na športovú činnosť dieťaťa oslobodený od dane a odvodov. Uvedené platí aj v súčasnosti, aj keď sa príspevok poskytuje na báze dobrovoľnosti.
Podľa zákona o sociálnom fonde od 1. 1. 2025 platí, že ak zamestnávateľ v rámci sociálnej politiky poskytuje zamestnancom z fondu príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi, tak príspevok nad rámec nie je od dane a odvodov oslobodený.
Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce
K dohodám o pracovnej činnosti patrí od roku 2023 aj špecifický typ dohody, a to dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, ktorá má legislatívne stanovené podmienky ako napríklad maximálny rozsah práce, a to 520 hodín v kalendárnom roku. Sezónne práce vymedzuje príloha č. 1b Zákonníka práce, ktorá sa s účinnosťou od 1. 1. 2025 mení pre oblasť cestovného ruchu. Dochádza k právnej úprave sezónnej práce.
Od 1. 1. 2025 bude platiť, že sezónnou prácou je pracovná činnosť, ktorá je závislá od striedania ročných období, každý rok sa opakuje a nepresahuje osem mesiacov v kalendárnom roku, (okrem iných) v cestovnom ruchu pri preprave osôb po riekach, kanáloch, jazerách alebo iných vnútrozemských vodných cestách vrátane vodných ciest vo vnútri prístavov alebo lodeníc, prenájme a lízingu rekreačných potrieb alebo športových potrieb, prevádzkovaní táborov, prevádzke umelých vodných plôch, prevádzke lanoviek, pozemných lanoviek, lyžiarskych vlekov a po novom pri prevádzke reštaurácií a pohostinstiev a prevádzke ubytovacích zariadení, bez dodatočných podmienok. Docieli sa jednoznačný výklad právnej úpravy a právna úprava môže pomôcť zjednodušiť sezónne zamestnávanie v sektore cestovného ruchu.
Zmeny Zákonníka práce účinné v roku 2024
Zákonník práce bol počas roka 2024 novelizovaný a zmeny nadobudli účinnosť 1. 3. 2024, 1. 8. 2024. Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí zavedenie prenosnosti príspevku na rekreáciu od 1. januára 2025. K ďalším zmenám patrí nové právo zamestnanca žiadať vyplatenie mzdy aj od dodávateľa služby, a to od 1. augusta 2024 a taktiež dochádza k posunutiu možnosti nástupu mladistvých do práce, a to od 1. augusta 2024. Zmeny majú zásadnejší vplyv na podnikateľské prostredie.
Možnosť prenosu príspevku na rekreáciu
Uvedená zmena nadobudne účinnosť k 1. januáru 2025. Menia sa pravidlá pri poskytovaní príspevku na rekreáciu a dochádza k rozšíreniu okruhu osôb, ktoré budú môcť príspevok na rekreáciu využiť. Zamestnanec bude môcť rekreačný poukaz preniesť na rodičov, pričom sám zamestnanec nebude musieť byť prítomný na rekreácii. Dochádza k celoplošnej podpore možnosti využívania rekreačného poukazu zamestnanca a zároveň sa zintenzívni podpora domáceho cestovného ruchu prostredníctvom rozšírenia foriem uplatňovania rekreačného poukazu zamestnanca, a tým sa tiež maximalizuje poskytovanie a využívanie rekreačných poukazov. Zamestnávateľ si bude musieť nejakým spôsobom overiť, že ide o rodiča zamestnanca a jeho manžela alebo manželku.
Vyplatenie splatnej mzdy aj od dodávateľa služby, ktorého subdodávateľ je jeho zamestnávateľ
Uvedená zmena nadobudla účinnosť 1. augustu 2024. V súlade s novelou Zákonníka práce má zamestnanec právo žiadať o uvedené vyplatenie. Ide o právnu úpravu subdodávateľskej zodpovednosti, ktorá zabezpečuje garanciu pre vyslaných zamestnancov na riadne vyplatenie mzdy. V novom ustanovení § 130a je zakotvené právo zamestnanca uplatniť si právo na vyplatenie mzdy, ktorá mu nebola vyplatená jeho zamestnávateľom v deň splatnosti, aj voči dodávateľovi služby na území Slovenskej republiky, ktorého priamym subdodávateľom je jeho zamestnávateľ. Novela Zákonníka práce zaviedla viaceré nové pravidlá, ktorými sa musia riadiť v súvislosti so subdodávateľskou zodpovednosťou subjekty na pracovnom trhu. Nové pravidlo sa týka prác v stavebnom sektore. Právo na vyplatenie splatnej mzdy môže byť zo strany zamestnanca uplatnené u fyzickej i právnickej osoby, ktorá pôsobí ako dodávateľ služby na území SR a ktorej priamym subdodávateľom je zamestnávateľ zamestnanca. Nárok na vyplatenie mzdy je obmedzený sumou minimálnej mzdy platnej v čase výkonu prác, a to za každú odpracovanú hodinu. Právo musí byť zo strany zamestnanca uplatnené v písomnej podobe v 6-mesačnej prekluzívnej lehote odo dňa splatnosti mzdy.
Novela zákona č. 530/2023 Z. z. – účinnosť 1. 1. 2024
Ide o zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií.
Vzhľadom na vysoký deficit verejných financií a enormné zadlženie Slovenska sa zaviedol súbor konsolidačných opatrení, realizáciou ktorých sa zabezpečili dodatočné príjmy štátneho rozpočtu, čo prispieva k stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky. Pri prijímaní týchto opatrení sa sledoval cieľ primeraného rozdelenia daňovej záťaže medzi rôzne daňové subjekty. Opatrenia v jednotlivých článkoch zákona boli ustanovené tak, aby mali čo najmenšie negatívne vplyvy na obyvateľov a aby primerane, proporcionálne a nediskriminačne zasiahli predovšetkým subjekty, ktoré dosahovali a je predpoklad, že budú dosahovať mimoriadne zisky.
Zámerom legislatívnej úpravy zákona o správnych poplatkoch a zákona o súdnych poplatkov a poplatku za výpis z registra trestov bola valorizácia sadzieb vybraných poplatkov, z ktorých väčšina sa naposledy menila skôr ako pred zavedením eura na Slovensku v roku 2009. Primárne išlo o úpravu sadzieb poplatkov v nadväznosti na infláciu. Valorizácia sadzieb poplatkov sa netýkala tzv. percentuálne určených sadzieb poplatkov, pri ktorých sa výška automaticky mení v závislosti od základu poplatku, ako aj poplatkov, pri ktorých nie je rozpočtový vplyv významný alebo došlo k zmene príslušnej časti sadzobníka v posledných rokoch. Nezasahuje sa do nárokov na úľavy a oslobodenia.
Novelizoval sa aj zákon Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení, pričom došlo k vypusteniu ustanovení zavedených poslednou poslaneckou priamou novelou zákona o stavebnom sporení v roku 2023, ktorá zavedením diskriminačných prvkov mohla spôsobiť problémy v aplikačnej praxi.
Vytvorenie tzv. rodinnej zmluvy o stavebnom sporení, pri ktorej je stavebný sporiteľ neprimerane zvýhodnený oproti inému stavebnému sporiteľovi, spôsobuje diskrimináciu
- vo vzťahu k posudzovaniu príjmového limitu,
- vo vzťahu k výške štátnej prémie,
- vo vzťahu k výške poplatkov za vedenie účtu stavebného sporiteľa.
Zároveň zavedenie tzv. rodinného stavebného sporenia je podľa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR výrazne diskriminačné aj z dôvodu, že sa nevzťahuje na jednorodičovské domácnosti s maloletým dieťaťom vrátane osamelých rodičov a tiež ani na domácnosti s maloletým dieťaťom, v ktorých rodičovské práva a povinnosti vykonávajú osoby, ktoré nie sú manželmi. Vytvorilo sa neadresné poskytovanie štátnej prémie z hľadiska príjmov stavebných sporiteľov a založili sa výrazne zvýšené nároky na štátny rozpočet. Všetky predchádzajúce úpravy zákona o stavebnom sporení viedli k účelovosti, adresnosti a efektívnosti stavebného sporenia, a to aj tým spôsobom, aby prijímateľmi štátnej prémie mohli byť len ľudia s nižšími príjmami
Zmenil a doplnil sa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, ktorého cieľom bolo vytvorenie predpokladov pre konsolidáciu verejných financií. Zákon o dani z príjmov sa v rámci konsolidačných opatrení zameral predovšetkým na zvýšenie sadzby dane na podiely na zisku (dividendy) vyplácané fyzickým osobám zo 7 na 10 %, zavedenie minimálnej dane pre právnické osoby, na odstránenie nesystémových opatrení zavedených pri zdaňovaní príjmov z kapitálového majetku a virtuálnej meny a na legislatívno-technické spresnenie v súvislosti s predchádzajúcimi novelami.
Cieľom zvýšenia sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov bolo stabilizovať daňové príjmy, zabrániť ich poklesu a zároveň dosiahnuť rovnováhu aj s cieľmi v oblasti ochrany zdravia obyvateľov, a to s vopred preddefinovaným zvyšovaním sadzieb dane na strednodobý časový horizont, čím sa vytvorí efektívny nástroj predvídateľnosti podnikateľského prostredia a zabezpečenia daňových príjmov. Pokračovanie v daňovom kalendári, pokiaľ ide o sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov, zabezpečí pre dotknuté daňové subjekty právnu istotu v predikcii sadzieb spotrebnej dane z tabakových výrobkov a transparentnosť zo strany štátu. S cieľom dosiahnutia adekvátneho daňového zaobchádzania s tabakovými výrobkami sa zaviedla úprava sadzieb spotrebnej dane pri cigaretách, tabaku a bezdymovom tabakovom výrobku v dvoch krokoch, v prípade cigár a cigariek sa zaviedla jednokroková úprava sadzby spotrebnej dane.
Doplnením zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty došlo od 1. januára 2024 k vylúčeniu podávania alkoholických nápojov z uplatňovania zníženej sadzby dane vo výške 10 % zo základu dane, ktorá sa uplatňuje na reštauračné a stravovacie služby. Podávanie alkoholických nápojov v rámci poskytovania reštauračných a stravovacích služieb podlieha základnej sadzbe dane vo výške 20 % zo základu dane.
Novelizácia zákona o osobitnom odvode predstavuje nevyhnuté opatrenie v rámci konsolidácie verejných financií. Nebolo možné konsolidovať verejné financie len cez znižovanie výdavkov bez zvyšovania príjmov štátu. Keďže subjekty patriace do jedného regulovaného sektora dosahovali výrazne vyššie zisky oproti iným regulovaným sektorom, zákonodarca pristúpil k úprave zákona o osobitnom odvode a osobitných sadzieb v ňom zakotvených. Sektorové dane sú štandardnou súčasťou daňových systémov a štáty nimi sledujú objektívne ciele svojej fiškálnej politiky, ktoré súvisia s výzvami vo verejných financiách a so správnym výkonom vnútroštátnych právomocí v daňovej oblasti. Tieto dane zaťažujú navyše daňovníkov, pri ktorých je predpoklad, že majú schopnosť platiť do verejných zdrojov viac ako iné daňové subjekty.
Právnou úpravou sa odstránili nesystémové opatrenia zavedené pri zdaňovaní príjmov z kapitálového majetku vrátane príjmov súvisiacich so zdanením virtuálnej meny, ktoré narúšali horizontálnu spravodlivosť medzi podobnými aktívami, keďže išlo o výnimku pre špecifický druh majetku.
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov, bolo zvýšenie sadzby spotrebnej dane z alkoholického nápoja, ktorým je lieh.
V zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení sa ustanovilo, aby sa rodičovský dôchodok vyplatil každý rok raz ročne v júni v jednej úhrnnej splátke.
Súčasne sa ustanovilo zvýšenie sadzby poistného na starobné poistenie pre sporiteľov v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení a zníženie sadzby povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v zákone č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení. Z uvedeného dôvodu sa súčasne upravilo aj krátenie sumy dôchodku z I. piliera pre poistenca, ktorý je sporiteľ alebo bol sporiteľ za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení.
V zákone č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistní došlo k zvýšeniu sadzieb odvodov na zdravotné poistenie pre zamestnávateľa, samostatne zárobkovo činnú osobu a tzv. samoplatiteľa z dôvodu kritickej situácie s verejnými financiami, kedy príjmy nepostačovali na krytie výdavkov na zdravotnú starostlivosť.
Súčasne sa ustanovilo zníženie výšky percentuálnej sadzby príspevkov na činnosť Operačných stredísk tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby, Národného centra zdravotníckych informácií a Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, keďže príjmy boli výrazne vyššie, a v záujme šetrenia prostriedkov verejného zdravotného poistenia, bol tento krok nevyhnutný.
Novelizoval sa aj zákon č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňoch pracovného pokoja a pamätných dňoch.
Pre štátny sviatok 1. september – Deň Ústavy Slovenskej republiky sa ustanovila výnimka z pravidla, že štátne sviatky sú dňami pracovného pokoja. 1. september bude štátnym sviatkom, ale nebude dňom pracovného pokoja, ani sviatkom v zmysle príslušných ustanovení Zákonníka práce. Uvedená úprava sa zaviedla z dôvodu potreby zníženia celkového počtu dní pracovného pokoja, čo bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie štátu a zamestnanosť.
Novela zákona č. 172/2024 Z. z. – účinnosť od 1. 1. 2025
Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
Cieľom novely zákona je zintenzívniť podporu domáceho cestovného ruchu prostredníctvom rozšírenia foriem uplatňovania rekreačného poukazu zamestnanca a tým maximalizovať poskytovanie, resp. využívanie rekreačných poukazov. Zámerom zavedenia rekreačných poukazov bolo pozitívne vplývať najmä na ekonomicky aktívnych obyvateľov Slovenskej republiky dosahujúcich nižší disponibilný príjem, ktorí si dovtedy nemohli dovoliť ani jednu rekreáciu ročne. Nemenej dôležitým zámerom bola aj skutočnosť, že ubytovacie zariadenia hotelového typu na Slovensku mali z pomedzi európskych krajín jednu z najnižších mier vyťaženosti, čo mohlo mať za následok hrozbu prepúšťania zamestnancov pracujúcich v ubytovacích službách a v službách nadväzujúcich na tieto služby. Rekreačný poukaz prostredníctvom inštitútu Zákonníka práce, čiže príspevku na rekreáciu zamestnancov, v súčasnosti vytvára možnosť a zvyšuje motiváciu pre ekonomicky aktívnych obyvateľov a ich najbližších rodinných príslušníkov stráviť dovolenku v Slovenskej republike za finančne zvýhodnených podmienok. Podstatou rekreačného poukazu bolo predovšetkým stimulovať zvýšenie počtu prenocovaní na území Slovenskej republiky a rozvoj nadväzujúcich služieb. O úspešnosti rekreačných poukazov hovorí aj niekoľko štatistických ukazovateľov. Na základe údajov o prenocovaniach, obsadenosti a návštevnosti v zahraničí, zohľadňujúc ekonomickú výkonnosť sektora a počet obyvateľov, je možné porovnávať štáty s podobným rozsahom turizmu. V prípade Slovenskej republiky sa pozitívne prejavilo uplatnenie aktívnych nástrojov politiky podpory a rozvoja domáceho cestovného ruchu, a to predovšetkým zavedenie rekreačných poukazov, ako aj zníženie sadzby DPH na ubytovanie. To malo za dôsledok zvýšenie počtu prenocovaní, obsadenosti ubytovacích kapacít, mimosezónnej vyťaženosti, ale aj podporu a čiastočnú stabilizáciu podnikateľského sektora v oblasti domáceho cestovného ruchu. Tým sa Slovenská republika stala v uvedenej oblasti viac konkurencie schopnou. Prenositeľnosť rekreačného poukazu na rodiča zamestnanca má plošne podporiť možnosť využívania rekreačného poukazu zamestnanca a maximalizovať efektivitu ich pozitívnych vplyvov. Vďaka možnosti prenosu rekreačného poukazu bude mať rodič zamestnanca s nižším disponibilným príjmom väčšiu možnosť zúčastniť sa na aspoň jednej rekreácii počas roka, ktorá je potrebná na regeneráciu fyzických a psychických síl a zvýšenie kvality ich života. V prípade rozpočtu verejnej správy je možné očakávať veľmi mierne zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu a rozpočtov samospráv z väčšej spotreby služieb domáceho cestovného ruchu markantnejším využívaním rekreačných poukazov; očakáva sa mierne zníženie príjmov na dani z príjmov z dôvodu, že príjem zamestnanca z príspevku na rekreáciu je oslobodený od dane z príjmov a tiež s týmto príspevkom spojené výdavky (náklady) si zamestnávateľ môže zahrnúť do daňových výdavkov; očakávať je možné aj mierne zvýšenie výdavkov zo štátneho rozpočtu z dôvodu, že mnohí zamestnanci štátu môžu požiadať o príspevok na rekreáciu pre svojho rodiča. V rámci podnikateľského prostredia ide o výraznejší vplyv na podnikateľské subjekty v oblasti cestovného ruchu. Negatívnym je vplyv na podnikateľské subjekty zamestnávajúce zamestnancov, ktorí majú nárok na rekreačný poukaz, no využívajú ho nepravidelne, resp. ho nevyužívajú. Títo zamestnanci budú mať svoj nárok na rekreačný poukaz preniesť na svojho rodiča. Ekonomicky aktívne obyvateľstvo bude môcť svoj príspevok na rekreáciu preniesť na svojho rodiča, pričom možno očakávať zvýšenie miery využívania tohto príspevku, čo môže mať za následok napr. zvýšenie počtu zamestnancov v oblasti domáceho cestovného ruchu alebo väčšiu možnosť ľuďom s nízkym disponibilným príjmom zúčastniť sa na aspoň jednej rekreácii počas roka.
Novela zákona č. 178/2024 Z. z. – účinnosť od 1. 8. 2024
Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
Zmena zákona spočíva v doplnení a prepracovaní ustanovení o povinnosti dodávateľa služby na území Slovenskej republiky vyplatiť mzdu, ktorá nebola vyplatená zamestnancovi zamestnávateľom, ak ten je priamym subdodávateľom dodávateľa služby, a v spresnení podmienok, za ktorých takýto dodávateľ služby môže odoprieť vyplatenie mzdy.
Novela zákona č. 1/2023 Z. z. – účinnosť 1. 6. 2023
Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
Zmenilo sa znenie § 120 o určení výšky minimálnej mzdy a viacerých paragrafov o určení výšky niektorých príplatkov ku mzde. V roku 2020 presadila vláda také znenie ustanovení, ktoré sa zmenilo a ktoré viedlo k zhoršeniu odmeňovania pracovníkov poberajúcich minimálnu mzdu, ako aj všetkých pracovníkov poberajúcich príplatky ku mzde, najmä pokiaľ ide o príplatky za prácu v neštandardnom pracovnom čase, resp. za pracovnú pohotovosť mimo pracoviska. Zhoršenie odmeňovania sa dokonca netýka len zamestnancov na trvalý pracovný pomer, ale aj tých, ktorí pracujú na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Podstata zhoršenia odmeňovania spočíva v zmene určovania výšky príplatkov. Namiesto jeho naviazania na vývoj minimálnej mzdy zákonodarca ustanovil pevné sumy, ktoré sa od roku 2020 nemenili, zatiaľ čo minimálna mzda rastie. V dôsledku takto nastaveného mechanizmu sa reálna výška príplatkov za posledné dva roky znížila, k čomu prispela najmä bezprecedentná inflácia.
Keďže rast cien pokračuje aj v nasledujúcom období, je zrejmé, že reálna výška príplatkov sa bez zmeny naďalej znižuje a dalo sa očakávať, že klesne na polovicu úrovne z roku 2020.
Takýto prístup vlády mohol byť pochopiteľný, v čase pandémie, a jej závažných dopadov na výkon práce (napr. výrazný presun práce do domácnosti, obmedzenie prevádzky, a teda aj výskytu práce v neštandardnom pracovnom čase), avšak akceptovateľný by bol aj vtedy iba, ak by bol adekvátne kompenzovaný mimoriadnymi príplatkami alebo zvýšením odmeňovania tam, kde znamenal výrazný nárast práce v neštandardnom pracovnom čase.
Vládne riešenie z roku 2020 bolo neakceptovateľné a výrazne poškodzovalo pracujúcich ľudí a znižovalo ich príjmy. Navyše nastavenie určovania výšky príplatkov platné do konca roku 2020 malo preventívny charakter, aby znižovalo rozsah práce v neštandardnom pracovnom čase najmä na pracoviskách, na ktorých to nie je nevyhnutné. Nové nastavenie určovania výšky príplatkov teda pôsobilo pozitívne aj na rovnováhu medzi pracovným a osobným alebo rodinným životom pracujúcich.
Novela zákona č. 50/2023 Z. z. – účinnosť 1. 4. 2023
Ide o zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Zámerom právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň úpravy vytvorili rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu.
Novela zákona č. 309/2023 Z. z. – účinnosť 1. 3. 2024
Ide o zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev.
Cieľom zákona bolo vyhotovenie jednotnej, ucelenej a prehľadnej právnej úpravy splynutí, zlúčení, rozdelení, zmeny právnej formy a tiež ich cezhraničných alternatív, ktorá nahrádza aktuálne platnú právnu úpravu.
Zákon vychádza z ustanovení Obchodného zákonníka. Dopĺňa sa o nové postupy pre cezhraničnú mobilitu spoločností s úmyslom jej väčšej podpory, a tiež s cieľom poskytnúť primeranú (a oproti pôvodnej úprave silnejšiu) ochranu vlastníkom obchodných podielov alebo akcií, veriteľom spoločností a zamestnancom. Súčasne prichádza so zmenami, ktoré si vyžiadala aplikačná prax.
Zavádzajú sa nové inštitúty:
Odštiepenie – inštitút zodpovedajúci čiastočnému rozdeleniu, kedy rozdeľovaná spoločnosť nezaniká a jej časť sa odčleňuje do inej spoločnosti. Predmetnú úpravu vyžaduje smernica (EÚ) 2019/2121 pre cezhraničné rozdelenia, rozšírená bola aj na rozdelenia vnútroštátne s cieľom poskytnúť spoločnostiam ďalšiu možnosť ako svoje podnikanie usporiadať.
Cezhraničné rozdelenie – smernicou (EÚ) 2019/2121 vyžadovaný inštitút, ktorý má podporiť cezhraničnú mobilitu spoločností v EÚ – ide o také rozdelenie spoločnosti, kedy nástupníckou spoločnosťou je novozaložená spoločnosť a je prítomný cezhraničný element v podobe aspoň jednej zúčastnenej alebo nástupníckej spoločnosti zapísanej v inom členskom štáte EÚ.
Cezhraničná zmena právnej formy – rovnako smernicou (EÚ) 2019/2121 vyžadovaný inštitút, kedy spoločnosť mení sídlo z jedného členského štátu do druhého a zároveň sa mení aj jej právna forma v súlade s právom štátu po zmene právnej formy.
V súvislosti so zmenami v terminológii ako aj zavedením nových inštitútov cezhraničných premien sa zaviedli ďalšie zmeny a legislatívno-technické úpravy v iných platných právnych predpisoch, nevyhnutné na to, aby sa dali vnútroštátne, ale aj cezhraničné premeny uskutočniť.
Viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 5/2025, kde je uverejnené úplné znenie Zákonníka práce po novelách s komentárom.
LEGISLATÍVNE ZMENY V ZDRAVOTNOM POISTENÍ
Výpočet a vykazovanie preddavkov na poistné na zdravotné poistenie upravuje zákon č. 580/2024 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. Ako sa menia parametre v zdravotnom poistení od 1. 1. 2025?
Výška preddavkov na poistné na zdravotné poistenie sa z vymeriavacieho základu vypočíta sadzbou, ktorá sa líši pre zamestnanca a zamestnávateľa. Znížená sadzba poistného platí pre osoby so zdravotným postihnutím, a uplatní sa v kalendárnom mesiaci, v ktorom bola osoba považovaná za osobu so zdravotným postihnutím aspoň jeden deň. Za osobu so zdravotným postihnutím sa na účely zdravotného poistenia považuje fyzická osoba:
Sadzby odvodov na. zdravotné poistenie osobitne pre zamestnanca „s“ a „bez“ zdravotného postihnutia sa uplatnia nasledovne:
Platiteľ poistného |
Sadzby v roku 2023 |
Sadzby v roku 2024 – 2027 |
Zamestnanec |
4 % |
4 % |
Zamestnávateľ |
10 % |
11 % |
Zamestnanec so ZP |
2 % |
2 % |
Zamestnávateľ za zamestnanca so ZP |
5 % |
5,5 % |
Podľa zákona č. 530/2023 Z. z. účinného od 1. 1. 2024 zamestnávateľ platí odvod na zdravotné poistenie vypočítaný sadzbou 11 %, a ak zamestnávateľ zamestnáva osoby so zdravotným postihnutím, zvýšenou sadzbou 5,5 % vymeriavacieho základu. Toto zvýšenie bolo schválené pre prechodné obdobie rokov 2024 – 2027.
Vymeriavací základ zamestnanca a zamestnávateľa
Pri platení poistného a preddavkov na poistné uplatňuje inštitút tzv. minimálny preddavok na poistné (tento inštitút sa uplatňuje od roku 2023). Podstata spočíva v tom, že zamestnávateľovi vzniká povinnosť zraziť zamestnancovi zo mzdy preddavok v zákonom stanovenej minimálnej výške a to na úrovni odvodu zo sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu platného k prvému dňu príslušného kalendárneho roka.
Keďže suma životného minima je podľa Opatrenia MPSVR SR č. 149/2024 Z. z. k 1. 1. 2025 vo výške 273,99 € mesačne, minimálny preddavok na poistné je pre rok 2025 v sume 41,08 € (v roku 2024 platil vo výške 40,32 €).
Príklad 1
V mesiaci marec 2025 (má 31 kalendárnych dní) sa zamestnanec zamestnal na skrátený pracovný úväzok. Dohodnutý plat bol vo výške 270 €. Za mesiac marec zamestnanec odpracoval celý svoj pracovný fond a dosiahol mzdu vo výške 270 €. Pri výpočte odvodov na ZP postupujeme nasledovne:
Minimálny zákonom určený preddavok je 41,08 €, celkový skutočný preddavok je 40,50 €; chýbajúci rozdiel do zákonom určeného minimálneho preddavku je vo výške 0,58 € a uhradí ho zamestnanec. Celkový preddavok na poistné na ZP za zamestnanca bude vo výške 11,38 € (10,80 + 0,58).
Ak je za zamestnanca platiteľom poistného štát alebo je súčasne samostatne zárobkovo činnou osobou, minimálne poistné sa neuplatní, resp. sa uplatní v nižšej výške. Minimálny preddavok zamestnanca sa znižuje o pomernú časť prislúchajúcu k počtu kalendárnych dní, počas ktorých bol zamestnanec:
Príklad 2
Zamestnanec pracuje u zamestnávateľa na dohodu o pracovnej činnosti od 1. 2. 2025 (rozvrh práce je od pondelka do piatka 1 hodinu denne). K dňu 19. 2. 2025 mu je priznaný starobný dôchodok, preto od tohto dátumu príjem plynúci z dohody nepodlieha odvodu na zdravotné poistenie. Odmena za vykonanú prácu bola vo výške 115,50 € (21 dní × 1 h × 5,50 €). V akej výške bude zamestnanec platiť odvod na ZP:
Zákonom určený minimálny preddavok je vo výške 41,08 € (v tejto sume platí, ak sa zamestnanec považuje za zamestnanca na účely ZP celý mesiac). Keďže sa zamestnanec stal poistencom štátu (bol mu priznaný starobný dôchodok), minimálny preddavok 41,08 € sa zníži o pomernú časť prislúchajúcu k počtu kalendárnych dní, počas ktorých bol poistencom štátu, t. j. o 13,2042 € [(41,08 : 28) × 9] = 13,2042].
Minimálny preddavok na poistné je po znížení vo výške 27,87 € [41,08 – 13,2042 = 27,875 € ~ 27,87 €] (zaokrúhlenie na €c nadol). Celkový skutočný preddavok je 17,32 €; chýbajúci rozdiel do zákonom určeného minimálneho preddavku je vo výške 10,55 € a uhradí ho zamestnanec. Celkový preddavok na poistné na ZP za zamestnanca bude vo výške 15,17 € (4,62 + 10,55).
Zamestnanec, ktorý má v kalendárnom mesiaci súčasne viacerých zamestnávateľov, sa môže aj v roku 2025 rozhodnúť, že doplatok do minimálneho preddavku nezaplatí prostredníctvom zamestnávateľa pri každomesačnom spracovaní výplat [podľa § 16a ods. 5 ZZP]; v takomto prípade vypočíta doplatok do minimálneho preddavku zdravotná poisťovňa v ročnom zúčtovaní poistného podľa § 19 ZZP.
Zamestnanec oznámi zamestnávateľovi svoje rozhodnutie na tlačive predpísanom Ministerstvom zdravotníctva SR, ktoré je povinný predložiť zamestnávateľovi do 8 dní odo dňa vzniku pracovnoprávneho vzťahu/súbehu pracovnoprávnych vzťahov/event. do 8 dní odo dňa vzniku zmeny; predpísané tlačivo je zverejnené na webovom sídle Ministerstva zdravotníctva SR.
Na tomto tlačive zamestnanec zároveň oznamuje zamestnávateľovi aj skutočnosť, či je zaňho platiteľom poistného štát alebo je súčasne samostatne zárobkovo činnou osobou, kedy sa minimálne poistné neuplatní, resp. sa uplatní v nižšej výške.
Podiely zo zisku a odvod poistného
Maximálny vymeriavací základ bol pri platení preddavkov na poistné za zamestnanca a za zamestnávateľa zrušený. Počnúc rokom 2017 sa maximálny vymeriavací základ uplatňuje len pri výpočte odvodov z dividend. Ide o príjem plynúci z dividend vyplatených zo zisku dosiahnutého za účtovné obdobie rokov 2011 až 2016. Maximálny vymeriavací základ je pre odvod poistného z dividend určený vo výške najviac 60-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej ŠÚ SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza rozhodujúcemu obdobiu (táto suma sa alikvotne upraví o obdobie poistenia v cudzine). To znamená, že ak dividendy z účtovného obdobia rokov 2011 až 2016 budú vyplatené napr. v roku 2025, maximálny vymeriavací základ pre odvod poistného z dividend sa uplatní najviac vo výške 85 800 € (60 × 1 430 €).
Dividendy vyplatené zo zisku za účtovné obdobia od 1. 1. 2011 do 31. 12. 2016 sa nezdaňujú, ale podliehajú odvodom na zdravotné poistenie, a to v dvojakom režime:
DIVIDENDY VYPLATENÉ V ROKU 2024/ PMM za rok 2022 vo výške 1 304 € |
|||||||||
Dividendy
zo zisku dosiahnutého v účtovnom období |
Dividendy zo zisku dosiahnutého v účtovnom období 1. 1. 2013 – 31. 12. 2016 |
||||||||
vyplatené právnickou osobou so sídlom na území SR |
vyplatené právnickou osobou so sídlom mimo územia SR |
||||||||
Odvod |
Sadzba |
VZmin |
VZmax |
Odvod |
Sadzba |
VZmax |
Odvod |
Sadzba |
VZmax |
Ročné zúčtovanie |
5 %/10 % |
652 € |
78 240 € |
Mesačne |
14 % |
78 240 € |
Ročné zúčtovanie |
14 % |
78 240 € |
DIVIDENDY VYPLATENÉ V ROKU 2025/ PMM za rok 2023 vo výške 1 430€ |
||||||||||
Dividendy
zo zisku dosiahnutého v účtovnom období |
Dividendy zo zisku dosiahnutého v účtovnom období 1. 1. 2013 – 31. 12. 2016 |
|||||||||
vyplatené právnickou osobou so sídlom na území SR |
vyplatené právnickou osobou so sídlom mimo územia SR |
|||||||||
Odvod |
Sadzba |
VZmin |
VZmax |
Odvod |
Sadzba |
VZmax |
Odvod |
Sadzba |
VZmax |
|
Ročné zúčtovanie |
5 %/10 % |
715 € |
85 800 € |
Mesačne |
14 % |
85 800 € |
Ročné zúčtovanie |
14 % |
85 800 € |
|
Pri výplate dividend zo zisku dosiahnutého v účtovnom období roku 2017 a neskôr sa uplatňuje pri výpočte daňovej povinnosti zrážková daň v sadzbe 7 % – tento postup neplatí, ak sa dividendy vyplácajú zamestnancom!
Počnúc rokom 2024 zákon č. 530/2023 Z. z. zvýšil sadzbu zrážkovej dane zo 7 % na 10 % z podielov na zisku vyplatených zo zdrojov v SR daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou zo zisku dosiahnutého za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. 1. 2024. V prípade podielu na likvidačnom zostatku spoločnosti alebo družstva sa 10 % sadzba dane použije, ak obchodná spoločnosť alebo družstvo vstúpi do likvidácie najskôr 1. 1. 2024 alebo ak súd rozhodol o zrušení spoločnosti najskôr 1. 1. 2024. Pri vyrovnacom podiele sa nové ustanovenie použije, ak sa jeho výška určila na základe riadnej individuálnej účtovnej závierky za účtovné obdobie začínajúce najskôr 1. 1. 2024.
Počnúc rokom 2025 zákon č. 278/2024 Z. z. opäť znížil sadzbu dane z 10 % na 7 % z podielov na zisku vyplatených zo zdrojov v SR daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou zo zisku dosiahnutého za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr 1. 1. 2025. Táto legislatívna zmena vyplýva zo zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, ktorý je účinný od 1. 1. 2025. Sadzba zrážkovej dane z dividend opäť klesá z 10 % na 7 % a v tejto zníženej sadzbe sa uplatní pri podieloch na zisku vykázaných z výsledku hospodárenia vyčísleného za zdaňovacie obdobie, ktoré začína najskôr 1. januára 2025. V prípade podielov na likvidačnom zostatku uvedené zníženie nastáva, ak vstúpi spoločnosť alebo družstvo do likvidácie najskôr 1. 1. 2025. Obdobne sa postupuje aj pri vyrovnacích podieloch.
To znamená, že sa od roku 2025 sa sadzby dane z príjmov fyzických osôb z podielov zo zisku, podielov na likvidačnom zostatku a vyrovnacích podielov vrátia na úroveň, ktorá platila v rokoch 2017 až 2023. V rámci konsolidačného balíčka je daň z dividend opäť stanovená na 7 %, pričom v roku 2024 (len v tomto roku) bola sadzba zvýšená na 10 %. Nakoľko znížená sadzba 7 % sa začne uplatňovať až od roku 2025, prvýkrát ju bude možné využiť pri výplate podielov zo ziskov za rok 2025, a to najskôr v roku 2026. Pri zdaňovaní podielov zo zisku, podielov na likvidačnom zostatku a vyrovnacích podielov sa teda uplatnia nasledovné sadzby dane z príjmov:
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 1/2025.
Termín |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 12. – pondelok (namiesto soboty |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov § 34 ods. 3 (FO), § 42 ods. 1 (PO) zákona č. 595/2003 ZDP |
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej
predpokladanej dane |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
16. 12. – pondelok |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov
vyplatených v novembri 2024, |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 ZDP |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 ZDP |
|
20. 12. – piatok |
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH
zdaniteľnou osobou, |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
27. 12. – piatok |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Podanie kontrolného výkazu k DPH za november
2024 elektronickými |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie daňového priznania k DPH za november
2024 elektronickými |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za november 2024 pre platiteľov |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2024 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona
č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., |
|
31. 12. – utorok |
Podanie daňového priznania za november 2024 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
do 5 dní po dni výplaty,
úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo
závislej činnosti |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 ZDP |
Do 10 dní |
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Do 30 dní |
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce
skutočnosti pre vznik |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na
podnikateľskú činnosť, |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 ZDP Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 ZDP |
Podať daňové priznanie k dani z motorových
vozidiel pri konkurze, likvidácii, |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Pred nadobudnutím |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa
DPH), ak nadobúda |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Poradca (Poradca), č. 5/2025 (XI/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2025 (XI/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2025 (XI/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
13. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
14. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
15. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
16. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
17. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
18. Trestné právo po novelách 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku, Zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Zákona o Policajnom zbore po novele s účinnosťou od 6. 8. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené)
Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (I/2025)
Odvody poistného od 1. 1. 2025 (I/2025)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023