Daňové
zameranie sústavy jednoduchého účtovníctva vyžaduje od podnikateľa, ktorý
podniká ako fyzická osoba, aby každú hospodársku operáciu posudzoval aj podľa
ustanovení zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v znení
neskorších predpisov. Výsledkom jednoduchého účtovníctva je hospodársky
výsledok za účtovné obdobie, ktorým je rozdiel medzi príjmami a výdavkami,
čo je z hľadiska ZDP základ dane. Zo základu dane počíta podnikateľ daň
z príjmov. Správne stanovenie základu dane spočíva v správnom zaúčtovaní
príjmov a výdavkov, ktoré v priebehu roka podnikateľ prijal alebo
vynaložil. Na zaistenie úplného súladu so ZDP slúžia uzávierkové účtovné
operácie, ktoré sa účtujú pri uzatváraní účtovných kníh.
Uzávierkové účtovné
operácie
Uzávierkové
účtovné operácie sa v sústave jednoduchého účtovníctva (ďalej JÚ) účtujú
v peňažnom denníku. Podľa § 4 ods. 1 písm. d) Postupov
účtovania v JÚ (Opatrenie MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa
ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti
o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej
závierky pre účtovné jednotky účtujúce v sústave JÚ, ktoré podnikajú alebo
vykonávajú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené
na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu
dane z príjmov v znení neskorších predpisov) sa účtujú ku dňu, ku
ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Účtujú sa ako posledné zápisy
pred uzatvorením hlavnej účtovnej knihy JÚ, peňažného denníka. Uzávierkové
účtovné operácie slúžia na zaúčtovanie všetkých účtovných prípadov, ktoré sa
týkajú zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov, ktoré ovplyvňujú základ
dane (ďalej ZD).
Účtovanie uzávierkových
účtovných operácií
Uzávierkové
účtovné operácie sa podľa § 8 ods. 4 písm. a) Postupov účtovania v JÚ
účtujú pred uzavretím účtovných kníh tak, že sa:
1a. zvýšia
príjmy o sumy doteraz nezaúčtované v peňažnom denníku, ktoré sa
zahrnú do ZD z príjmov a zaúčtujú sa v peňažnom denníku do
stĺpca Príjmy celkom a do príjmov celkom podľa druhového členenia, t. z.
podľa § 4 ods. 6 písm. d) do jedného zo stĺpcov:
• Predaj tovaru,
• Predaj výrobkov
a služieb alebo do stĺpca,
• Ostatné príjmy,
1b. znížia
príjmy a sumy, ktoré sa nezapočítavajú do ZD z príjmov, t.
z. že sa zaúčtujú v peňažnom denníku do stĺpca Príjmy celkom a do
príjmov podľa ich druhového členenia,
1c. zvýšia
výdavky o sumy doteraz nezaúčtované v peňažnom denníku, ktoré sa
zahrnú do ZD z príjmov a zaúčtujú sa do stĺpca Výdavky celkom
a výdavky celkom podľa druhového členenia, t. z. podľa § 4 ods. 6
písm. e) do jedného zo stĺpcov:
• Zásoby,
• Služby,
• Mzdy,
• Poistné
a príspevky platené za FO alebo podnikateľa a poistné
a príspevky platené zamestnávateľom za zamestnancov (ďalej Poistné
a príspevky),
• Tvorba sociálneho
fondu (ďalej SF) a
• Ostatné výdavky,
1d. znížia
výdavky o sumy, ktoré sa nezahrnujú do ZD z príjmov
a nemôžu byť zaúčtované v stĺpci výdavky celkom
a v druhovom členení výdavkov celkom.
V priebehu účtovného
obdobia sa v sústave JÚ do peňažného denníka účtujú hospodárske operácie
pri ktorých boli
skutočne vynaložené peňažné prostriedky z pokladne alebo bankového
účtu (príjem alebo výdaj). Účtujú sa na základe účtovných dokladov,
ktoré spĺňajú všetky náležitosti účtovného dokladu podľa § 10 ods. 1 zákona
č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, v znení neskorších predpisov (ďalej
ZÚ), vždy v deň uskutočnenia účtovného prípadu.
Ako uzávierkové účtovné operácie, ktoré sa
účtujú k poslednému dňu účtovného obdobia, sa účtujú účtovné prípady,
ktoré sú uvedené v Postupoch účtovania v JÚ a tie, ktoré
napríklad neboli do dátumu účtovnej závierky zaúčtované, opravy chýb
v účtovníctve a účtovné prípady bez pohybu peňažných prostriedkov.
Uzávierkové
účtovné operácie musia byť v peňažnom denníku zaúčtované tak,
aby bolo jasné, či ide o príjmy, ktoré ovplyvňujú ZD alebo o daňové
výdavky ovplyvňujúce ZD, aby sa mohol po zaúčtovaní uzávierkových účtovných
operácií správne vyčísliť ZD.
Ako má podnikateľ postupovať pri účtovaní uzávierkových účtovných
operácií v sústave JÚ pri vybraných hospodárskych operáciách, ktoré sú nižšie rozobraté, je
uvedené v príkladoch z praxe.
Príjmové uzávierkové
účtovné operácie
Príjmové uzávierkové účtovné
operácie sú účtovné prípady, ktoré podnikateľ zaúčtuje pred uzavretím účtovných kníh k 31. 12. ako posledné zápisy
v peňažnom denníku:
• podľa § 8 ods. 4
písm. a) bod 1a Postupov účtovania v JÚ ako príjmy, ktoré zvýšia ZD
zvýšením príjmov ovplyvňujúcich ZD alebo
• podľa § 8 ods. 4
písm. a) bod 1b postupov účtovania v JÚ ako príjmy, ktoré znížia ZD
znížením príjmov ovplyvňujúcich ZD.
Vybrané
hospodárske operácie, ktoré sa v podnikateľskej praxi účtujú
v sústave JÚ ako uzávierkové účtovné operácie,
si ďalej uvedieme.
Prijatá dotácia
Dotácie, podpory
a príspevky (ďalej dotácie), ktoré dostane podnikateľ na rozvoj
podnikateľskej činnosti, sú u podnikateľa predmetom dane, t. z. zdaňujú
sa. Ak dostane dotáciu podnikateľ, ktorý účtuje v sústave JÚ, postupuje
podľa § 17 ods. 3 písm. h) ZDP. T. z., že ak dotácia v zdaňovacom
období, v ktorom ju prijal, nebola použitá na úhradu daňových výdavkov,
zahrnie sa do ZD:
• postupne vo výške
odpisov z majetku nadobudnutého z dotácie alebo v pomernej časti
zodpovedajúcej výške použitej dotácie,
• v období čerpania
dotácie, ak tieto príjmy
nesúvisia s výdavkom účtovaným v zdaňovacom období, v ktorom
boli prijaté.
Z vyššie
uvedeného vyplýva, že podnikateľ, ktorý účtuje v JÚ, zahrnie dotáciu do ZD
v tom zdaňovacom období, v ktorom sa do ZD zahrnie aj výdavok hradený
z tejto dotácie. Ak ide o majetok, ktorý sa odpisuje, prijatá
dotácia sa nezhrnie do zdaniteľných príjmov v roku prijatia celá,
ale sa zhrnie postupne, vždy vo výške odpisov z majetku, ktorý bol
obstaraný z prijatej dotácie.
Príjem zo združenia
Ak
podnikateľ vykonáva podnikateľskú alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť (ďalej
podnikanie) na základe zmluvy o združení, zaúčtuje
časť príjmov, ktoré dosiahol v združení, podľa § 6 ods. 1
a ods. 2 ZDP, ako uzávierkovú účtovnú operáciu. Účtovať bude podľa
§ 8 ods. 4 písm. a) bod 1a. Postupov účtovania v JÚ.
Podnikateľovi odporúčam, aby postupoval
tak, že združenie bude viesť priebehu účtovného obdobia 2020 samostatné
účtovníctvo. K 31. 12. 2020 by malo združenie vykonať vyúčtovanie
a rozdeliť zdaniteľné príjmy a daňové výdavky na jednotlivých členov
združenia podľa podielov, ktoré sú uvedené v zmluve o združení.
Každý člen
združenia zaúčtuje do svojho účtovníctva svoju časť príjmov a svoju časť
výdavkov zo združenia. Príjmy zo združenia zaúčtuje do peňažného denníka ako
uzávierkovú účtovnú operáciu:
• príjem ovplyvňujúci ZD
v stĺpci Príjmy celkom,
• príjem v druhovom
členení príjmov celkom v stĺpci Predaj tovaru alebo v stĺpci Predaj
výrobkov a služieb alebo v stĺpci Ostatné príjmy.
Odpis pohľadávky
Podnikateľ,
ktorý sa rozhodne pre odpísanie pohľadávky, postupuje podľa § 17 ods. 12
ZDP, t. z. že zvýši ZD o sumu pohľadávky
v jej menovitej hodnote. Pri účtovaní postupuje podľa § 14 ods. 2
Postupov účtovania v JÚ. Podľa uvedeného ustanovenia Postupov účtovania
v JÚ pri odpise pohľadávky pri trvalom upustení od jej vymáhania
sa účtuje zánik pohľadávky v knihe pohľadávok a v rámci
uzávierkových účtovných operácii podľa § 4 ods. 6 písm. d)
tretieho bodu v tom účtovnom období, v ktorom podnikateľ upustí
od jej vymáhania rozhodol.
Storno zdaniteľných príjmov
V podnikateľskej
praxi sa často stane, že podnikateľ nesprávne zaúčtuje v peňažnom denníku
príjem alebo výdavok.
Ak zaúčtuje do zdaniteľných príjmov
príjem, ktorý tam nepatrí, zvýši si zdaniteľné príjmy, ktoré podliehajú dani
z príjmov FO, t. z. zvýši si aj výšku dane z príjmov FO za príslušné
zdaňovacie obdobie.
Ak pri
kontrole takúto chybu zistí, odstráni ju zaúčtovaním storna príjmov. Opravu chyby vykoná zaúčtovaním
uzávierkovej účtovnej operácie k poslednému dňu účtovného obdobia, podľa
§ 8 ods. 4 písm. a) bod 1b. Postupov
účtovania v JÚ, ako storno príjmu, ktorý ovplyvňujúci ZD. Storno
vždy účtuje tam, kde bola zaúčtovaná účtovná operácia, ktorú stornuje.
Úprava základu dane pri
skončení podnikania
Ak sa podnikateľ, ktorý
účtuje v sústave JÚ, rozhodne ukončiť podnikateľskú činnosť, má povinnosť
upraviť ZD podľa § 17 ods. 8 písm. a) ZDP. T.
z., že v zdaňovacom období, v ktorom dochádza k skončeniu
podnikania alebo k skončeniu inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo
prenájmu, upraví ZD o cenu nespotrebovaných zásob, zostatky vytvorených
rezerv podľa § 20 ods. 9 písm. b), d) a e) a opravných položiek
k nadobudnutému majetku, výšku záväzkov, ktorých úhrada sa
považuje za daňový výdavok podľa § 19 a výšku pohľadávok,
ktorých inkaso sa považuje za zdaniteľný príjem, okrem pohľadávok uvedených
v § 19 ods. 2 písm. h) bod 1. až 5. a o pomernú výšku
nájomného, ktorá pripadá na príslušné zdaňovacie obdobie alebo jeho časť.
Z uvedeného
vyplýva, že podnikateľ musí, pri skončení podnikania, zaúčtovať
v rámci uzávierkových účtovných operácii ako zdaniteľný príjem aj príjem
vo výške nespotrebovaných zásob, rezerv, opravných položiek k nadobudnutému
majetku a príjem vo výške pohľadávok, ktorých inkaso (úhrada) sa považuje
za zdaniteľný príjem. Uvedené účtovné operácie účtuje podľa § 8 ods. 4
písm. a) bod 1a Postupov účtovania v JÚ.
Výdavkové uzávierkové
účtovné operácie
Výdavkové uzávierkové účtovné
operácie účtuje podnikateľ do výdavkov ako posledné zápisy v peňažnom
denníku pred uzavretím účtovných kníh. T. z., že pred zostavením účtovnej
závierky k 31. 12. 2020 zaúčtuje do peňažného denníka výdavkové
uzávierkové účtovné operácie podľa:
• § 8 ods. 4 písm. a) bod 1c. Postupov účtovania v JÚ ako výdavky, ktoré
znižujú ZD tak, že zvýšia daňové výdavky zaúčtovaním uzávierkovej účtovnej
operácie,
• § 8 ods. 4 písm. a) bod 1d. Postupov účtovania v JÚ ako výdavky, ktoré
zvyšujú ZD tak, že znížia daňové výdavky zaúčtovaním uzávierkovej účtovnej
operácie.
Výdavky pred začatím
podnikania
Ako
výdavkové uzávierkové účtovné operácie sa účtujú výdavky, ktoré vynaložil
podnikateľ pred začatím výkonu podnikateľskej činnosti, napríklad
obstaranie zásob, ktoré vložil do podnikania, úhrada za poplatky pri vybavovaní živnostenského listu, koncesnej listiny
alebo iných potvrdení a dokladov, ktoré súvisia s podnikaním,
cestovné výdavky s tým spojené, rôzne poplatky a iné. Výdavky
vynaložené pred začatím podnikania sa účtujú ako uzávierkové účtovné operácie,
lebo v bežnom účtovnom období sa neuskutočnila finančná operácia
a podnikateľ ich nemohol zaúčtovať do peňažného denníka ako výdavky
daňové, ktoré ovplyvňujú ZD. Podnikateľ zaúčtuje všetky výdavky, ktoré
vynaložil pred začatím podnikania a súvisia s jeho podnikateľskou
činnosťou, ako uzávierkové účtovné operácie, ktoré zvyšujú daňové výdavky,
podľa § 8 ods. 4 písm. a) bod 1c. Postupov účtovania v JÚ. Postupovať
môže tak, že zaúčtuje každý výdavok samostatne alebo zaúčtuje všetky výdavky
spolu jednou sumou na základe súpisu výdavkov. Výdavky môže účtovať len
vtedy, ak má doklady o ich úhrade, ktoré spĺňajú všetky náležitosti
účtovného dokladu podľa § 10 ods. 1 ZÚ.
Odpisy hmotného majetku
Odpisy hmotného majetku sú
podľa § 19 ods. 3 písm. a) ZDP daňovým výdavkom. Odpis ročný (ďalej OR) vypočíta podnikateľ podľa § 22 až 29 ZDP. Odpisy sa
v JÚ účtujú, podľa § 20 ods. 8 Postupov účtovania v JÚ,
v knihe dlhodobého majetku a v peňažnom denníku ako
uzávierková účtovná operácia.
Do peňažného denníka sa zaúčtujú podľa
§ 8 ods. 4 písm. a) bod 1c. Postupov účtovania v JÚ, t. z. ako
výdavky, ktoré zvyšujú daňové výdavky a znižujú ZD. Ak podnikateľ eviduje
v obchodnom majetku viac druhov majetku, môže OR zaúčtovať jednou
položkou, ktorá je súčtom všetkých OR.
V takomto
prípade odporúčame podnikateľovi, aby doložil ako interný účtovný doklad aj
súpis odpisov za jednotlivé druhy majetku. Podnikateľ môže postupovať
aj tak, že každý OR zaúčtuje ako uzávierkovú účtovnú operáciu samostatne.
Zostatková cena hmotného
majetku
Podľa
§ 19 ods. 3 písm. b) môže podnikateľ uplatniť ako daňový výdavok
zostatkovú cenu (ďalej ZC) hmotného majetku pri jeho vyradení predajom alebo
likvidáciou alebo pomernú časť ZC, ktorá sa vzťahuje na predanú alebo
likvidovanú časť majetku. ZC takéhoto majetku sa zaúčtuje do peňažného denníka
ako uzávierková účtovná operácia. ZC predaného majetku sa zaúčtuje, podľa
§ 8 ods. 4 písm. a) bod 1c. Postupov účtovania v JÚ, ako
výdavok, ktorý zvyšuje daňové výdavky a znižuje ZD.
Hmotný majetok vytvorený
vlastnou činnosťou
Hmotný majetok vytvorený
vlastnou činnosťou sa účtuje ako uzávierková účtovná operácia vtedy, ak
podnikateľ zaúčtoval v priebehu účtovného obdobia všetky výdavky spojené
s vytvorením majetku do daňových výdavkov. Obvykle to býva vtedy, ak
podnikateľ použil materiál z vlastnej dielne alebo z vlastného skladu,
ktorý pôvodne nakúpil za účelom výroby výrobkov na predaj. Podľa § 21 ods.
1 písm. a) ZDP podnikateľ nemôže zaúčtovať výdavky na obstaranie hmotného
majetku ako výdavky daňové. Výdavky na vytvorený hmotný majetok zaúčtuje do
daňových výdavkov prostredníctvom odpisov. Postupovať by mal takto:
• ocení hmotný majetok podľa § 25 ods. 1 písm. b) ZÚ vlastnými
nákladmi (ďalej VN),
• zaeviduje hmotný
majetok vytvorený vlastnou činnosťou do knihy dlhodobého majetku,
• k 31. 12.
vypočíta OR a ZC, ktoré zaeviduje do knihy dlhodobého majetku,
• OR zaúčtuje ako
uzávierkovú účtovnú operáciu, podľa § 8 ods. 4 písm. a) bod 1c. Postupov účtovania
v JÚ, ako výdavok, ktorý zvyšuje daňové výdavky a znižuje ZD,
• daňové výdavky zníži
o výšku OC majetku vytvoreného vlastnou činnosťou. Zníženie zaúčtuje ako uzávierkovú
účtovnú operáciu podľa § 8 ods. 4 písm. a) bod 1d. Postupov účtovania
v JÚ.
Inventarizačné rozdiely
Povinnosť
vykonať inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku
a záväzkov ukladá podnikateľom § 6 ods. 3 ZÚ.
Spôsob vykonania inventarizácie, základné pravidlá
a termíny pri jej vykonaní, účtovné záznamy dokladujúce o vykonaní
a výsledky inventarizácie, sú uvedené v § 29 a 30 ZÚ.
Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku
a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.
Podnikateľ, ktorý vykonal
inventarizáciu, môže zistiť inventarizačné rozdiely:
• manko, t. z. že skutočný stav zistený inventúrou je nižší
ako stav podľa účtovníctva (v prípade peňažných prostriedkov hovoríme o schodku),
alebo
• prebytok, ak stav zistený inventúrou je vyšší než stav evidovaný
v účtovníctve a nemožno ho preukázať účtovným záznamom.
Inventarizačný
rozdiel, ktorý podnikateľ zistí inventarizáciou, musí zaúčtovať podľa § 30
ods. 7 ZÚ do toho účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizácia vykonala. T.
z., že inventarizačné rozdiely, ktoré zistí k 31. 12. 2020, má povinnosť zaúčtovať do účtovného obdobia 2020.
V sústave JÚ sa inventarizačné rozdiely posudzujú z hľadiska ZDP.
Postupy účtovania v JÚ sa problematikou inventarizačných rozdielov
konkrétne nezaoberajú.
1. Odpis
pohľadávky
Podnikateľ, ktorý podniká
v obchodnej činnosti, eviduje v svojom účtovníctve pohľadávky po dobe
splatnosti vo výške 1 440 eur. Niektoré pohľadávky začal vymáhať cestou
exekútora. Pohľadávku 660 eur voči bývalému podnikateľovi, ktorý už prestal
podnikať, sa rozhodol odpísať, lebo dlžník nemá dostatok finančných
prostriedkov na úhradu svojho záväzku.
Aký bude postup pri
odpise pohľadávky?
Pri
odpise pohľadávky bude podnikateľ postupovať podľa § 17 ods. 12 ZDP, t. z. že zvýši ZD
o sumu pohľadávky v jej menovitej hodnote 660 eur. Odpis pohľadávky
zaúčtuje podľa § 14 ods. 2 Postupov účtovania v JÚ do peňažného
denníka a do knihy pohľadávok. Do peňažného denníka zaúčtuje 31. 12. 2020
uzávierkovú účtovnú operáciu, podľa § 8 ods. 4 písm. a) bod 1a. Postupov
účtovania v JÚ.
Časť peňažného denníka,
rok 2020 (v eur)
|
Por.čísl
|
Dátum
|
Položka
|
Peňažné prostriedky
Príjmy Výdavky
|
Príjmy ovplyvňujúce ZD
Celkom Ostatné
príjmy
|
1 001.
|
31. 12.
|
Uzávierk. účtov. operácie
|
|
|
1 002.
|
31. 12.
|
Odpísanie pohľadávky
|
|
660 660
|
2. Storno
zdaniteľných príjmov
Podnikateľ pri kontrole
peňažného denníka zistil, že má zaúčtovaný príjem faktúry 2020/026 dva krát.
Úhradu faktúry 2020/026 v hodnote 770 eur zaúčtoval do peňažného denníka
19. 10. 2020 ako príjem na bankovom účte a aj ako príjem do pokladne.
V skutočnosti mu peniaze prišli len na bankový účet.
Ako si musí podnikateľ
s chybou poradiť?
Chybu podnikateľ odstráni
tak, že 31. 12. 2020 zaúčtuje do peňažného denníka uzávierkovú účtovnú
operáciu, ktorou zníži zdaniteľné príjmy o 770 eur. Účtovať bude podľa
§ 8 ods. 4 písm. a) bod 1b. Postupov účtovania v JÚ ako:
• storno príjem peňažných
prostriedkov v pokladni – 770 eur,
• storno príjem, ktorý ovplyvňuje ZD
v stĺpci Príjmy celkom - 770 eur,
• storno príjem
v druhovom členení príjmov celkom v stĺpci Predaj tovaru – 770 eur.
Časť peňažného denníka,
rok 2020 (v eur)
|
Por.čísl
|
Dátum
|
Položka
|
Peňažné prostriedky
Príjmy Výdavky
|
Príjmy ovplyvňujúce ZD
Celkom Predaj
tovaru
|
1 221.
|
31. 12.
|
Uzávierk. účtov. operácie
|
|
|
1 222.
|
31. 12.
|
Storno – FA 2020/026
|
H: -770
|
- 770 - 770
|
Kde: H – hotovosť
v eur
|
Viac o problematike
sa dočítate v mesačníku 1000 riešení 1-2/2021.
Zákonník práce garantuje právo na prácu
a slobodnú voľbu zamestnania v Slovenskej republike nielen občanom
Slovenskej republiky, ale všetkým fyzickým osobám. Zákonníkom práce sa
v súlade s ust. § 5 spravujú pracovnoprávne vzťahy medzi
zamestnancami vykonávajúcimi prácu na území Slovenskej republiky
a zahraničným zamestnávateľom, ako aj medzi cudzincami a osobami bez
štátnej príslušnosti pracujúcimi na území Slovenskej republiky
a zamestnávateľom so sídlom na území Slovenskej republiky, ak právne
predpisy o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom neustanovujú
inak.
Od 1. mája 2004 slovenská legislatíva
rozlišuje cudzincov na občanov členských štátov Európskeho hospodárskeho
priestoru a cudzincov z tzv. tretích krajín. Slovenská republika je
súčasť Európskeho hospodárskeho priestoru, ktorého časťou je aj spoločný
európsky trh zamestnanosti a trh práce. Občania členských štátov
Európskeho hospodárskeho priestoru majú právo na slobodný pohyb osôb, vrátane
práva žiť a pracovať v inom členskom štáte. Zamestnávanie
občanov Európskej únie na území Slovenskej republiky sa riadi predpismi
Európskej únie, ku ktorým Slovenská republika pristúpila.
PRÍSTUP K ZAMESTNANIU je upravený nariadením Rady EHS č. 1612/68 o slobode
pohybu pracovníkov v rámci Spoločenstva. Rovnako v zmysle ust. § 2
ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z. n. p.
občania štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom
priestore a občania Švajčiarskej konfederácie a ich rodinní
príslušníci majú rovnaké právne postavenie v právnych vzťahoch
vznikajúcich podľa zákona o službách zamestnanosti ako občania Slovenskej
republiky, pokiaľ zákon výslovne neustanovuje inak.
Občania Európskej únie a ich rodinní
príslušníci môžu byť na území Slovenskej republiky zamestnaní bez povolenia na
zamestnanie. Zamestnávanie občanov Európskej únie sa realizuje podľa
rovnakých pravidiel ako zamestnávanie občanov Slovenskej republiky. Zamestnávateľ,
ktorý má na našom území sídlo, môže občana členského štátu zamestnať ako na
základe pracovnej zmluvy, tak aj na základe dohôd o prácach vykonávaných
mimo pracovného pomeru bez toho, aby sa budúci zamestnanec musel preukázať
pracovným povolením.
Podľa nariadenia Rady EHS č. 1612/68
platia nasledovné pravidlá
·
každý štátny
príslušník členského štátu, a to bez ohľadu na jeho bydlisko, má
právo na prístup k zamestnaniu a jeho výkon na území iného členského
štátu v súlade s ustanoveniami zákona, iného právneho
predpisu alebo správneho opatrenia o zamestnávaní štátnych príslušníkov
tohto štátu
·
štátny príslušník
členského štátu má predovšetkým právo prijať zamestnanie na území iného
členského štátu s rovnakou prednosťou ako štátni príslušníci
tohto štátu
·
ktorýkoľvek štátny
príslušník členského štátu si môže s ktorýmkoľvek zamestnávateľom
vykonávajúcim činnosť na území členského štátu vymeniť žiadosť
o zamestnanie a ponuku zamestnania a spoločne môžu uzavrieť
a plniť pracovnú zmluvu v súlade s platnými
ustanoveniami zákona, iného právneho predpisu alebo správneho opatrenia bez
toho, aby z nich vyplynula akákoľvek diskriminácia
·
členské štáty nepoužijú
ustanovenia zákona, iného právneho predpisu alebo správneho opatrenia, ak
obmedzujú žiadosť o zamestnanie a ponuku zamestnania alebo
právo prístupu štátnych príslušníkov iného členského štátu k zamestnaniu
a jeho výkonu alebo ak výlučným alebo zásadným cieľom alebo účinkom je
zabrániť štátnym príslušníkom iných členských štátov získať ponúkané
zamestnanie
·
ustanovenia zákona,
iného právneho predpisu alebo správneho opatrenia členských štátov, ktoré číselne alebo percentuálne
obmedzujú zamestnávanie cudzincov v ktoromkoľvek podniku, odvetví alebo
regióne, prípadne na celoštátnej úrovni sa nepoužijú na štátnych príslušníkov
ostatných členských štátov
·
ak sa
v členskom štáte poskytnutie akejkoľvek výhody podniku podmieňuje
minimálnym percentom zamestnávaných vlastných pracovníkov, štátni príslušníci iných členských
štátov sa na tieto účely považujú za vlastných zamestnancov
·
štátnemu príslušníkovi
členského štátu, ktorý sa uchádza o zamestnanie na území iného členského
štátu, poskytnú úrady práce v tomto štáte rovnakú pomoc, akú
poskytujú vlastným štátnym príslušníkom, ktorí sa uchádzajú o zamestnanie
·
zamestnávanie
a pridelenie miesta štátnemu príslušníkovi jedného členského štátu
v inom členskom štáte nie je závislé od zdravotných, odborných ani
iných kritérií, ktoré sú diskriminačné z dôvodu štátnej
príslušnosti v porovnaní s kritériami uplatňovanými na štátnych
príslušníkov iného členského štátu, ktorí chcú vykonávať rovnakú činnosť
·
štátny príslušník,
ktorý dostal ponuku od zamestnávateľa v inom členskom štáte, ako je štát,
ktorého je štátnym príslušníkom, sa môže podrobiť testu odborných
schopností, ak to zamestnávateľ vo svojej ponuke zamestnania výslovne
požaduje.
ZAMESTNÁVATEĽOM PRI ZAMESTNÁVANÍ občana členského štátu EÚ ukladá
zákon o službách zamestnanosti niekoľko povinností.
Zamestnávateľovi so
sídlom na území Slovenskej republiky, ktorý príjme do zamestnania občana EÚ
alebo zamestnávateľovi, ktorý je etablovaný na území iného členského štátu
a vysiela na výkon práce svojho pracovníka na územie Slovenskej republiky
zákon ukladá povinnosť (ust. § 23b ods. 6) informovať príslušný úrad práce,
sociálnych vecí a rodiny o vzniku pracovnoprávneho vzťahu alebo vyslaní
na výkon práce. Je tak povinný urobiť na určenom formulári, ktorý predloží
úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v dvoch
vyhotoveniach s označením vzniku pracovnoprávneho vzťahu
alebo vyslania na výkon práce, a to najneskôr v lehote siedmich
pracovných dní od nástupu tohto zamestnanca do zamestnania.
Rovnako je takáto povinnosť uložená pri skončení
pracovnoprávneho vzťahu, resp. pri ukončení vyslania zamestnanca.
Zamestnávateľovi so sídlom na území Slovenskej republiky, u ktorého bolo
ukončené zamestnanie občana EÚ alebo zamestnávateľovi, ktorý je etablovaný na
území iného členského štátu ukončí vyslanie na výkon práce svojho pracovníka na
území Slovenskej republiky, zákon ukladá povinnosť informovať príslušný úrad
práce, sociálnych vecí a rodiny o skončení pracovnoprávneho vzťahu
alebo vyslaní na výkon práce písomnou formou na určenom formulári.
Zamestnávateľ je povinný
predložiť formulár príslušnému úradu v dvoch vyhotoveniach najneskôr do siedmich pracovných dní od
skončenia zamestnania alebo výkonu práce na tomto formulári s označeným
skončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo vyslania na výkon práce.
Obidve úradom potvrdené formuláre si musí
zamestnávateľ uschovať ako doklad pre kontrolné účely zo strany úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny alebo pre kontrolné účely inšpekcie práce.
Príslušným
úradom práce, sociálnych vecí a rodiny je na uvedené
účely úrad, v ktorého územnom obvode je občan EÚ zamestnaný alebo realizuje výkon
práce na základe vyslania. Rozhodujúcim je teda
miesto výkonu zamestnania, a nie sídlo zamestnávateľa. Za každé aktuálne
miesto výkonu práce je potrebné podať predmetný formulár
informačnej karty na príslušnom úrade práce, sociálnych veci a rodiny
podľa miesta výkonu práce.
Ak ide o občana EÚ vyslaného na výkon
práce na území Slovenskej republiky, príslušné informačné karty
s označeným vyslaním alebo skončením vyslania na výkon práce je povinná
predložiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v mieste výkonu práce
vyslaného občana EÚ tuzemská právnická alebo fyzická osoba, s ktorou
zahraničný zamestnávateľ uzavrel zmluvu, z ktorej vyplýva vyslanie
zamestnanca na výkon práce na územie Slovenskej republiky.
Nedodržanie uvedených povinností
postúpiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny údaje o zamestnaní
alebo o vyslaní na výkon práce občana EÚ a jeho ukončení sa pokladá
za nedodržanie právnych predpisov o zamestnanosti.
Právnym predpisom vzťahujúcim sa na úpravu
predmetných vzťahov je aj zákon č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej
spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb,
v znení neskorších predpisov, ktorého predmetom je úprava pôsobnosti
Národného inšpektorátu práce a inšpektorov práce pri cezhraničnej
spolupráci s príslušným orgánom iného členského štátu EÚ alebo štátu,
ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore,
kontrole dodržiavania pravidiel vysielania zamestnancov na výkon prác pri
poskytovaní služieb, identifikácii vyslania a vymáhaní pokút a tiež
úprava povinností hosťujúceho zamestnávateľa a domáceho zamestnávateľa.
V zmysle zákona je hosťujúci
zamestnávateľ povinný najneskôr v deň vyslania v listinnej
podobe alebo v elektronickej podobe oznámiť Národnému inšpektorátu práce
·
svoje obchodné meno
a sídlo, ak ide o právnickú osobu alebo svoje obchodné meno, meno
a priezvisko, miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu
·
svoje identifikačné
číslo, ak mu bolo pridelené, a register, v ktorom je zapísaný
·
predpokladaný počet
vyslaných zamestnancov
·
meno, priezvisko,
dátum narodenia, miesto trvalého pobytu a štátne občianstvo vyslaného
zamestnanca
·
deň
začatia a skončenia vyslania
·
miesto výkonu práce
a druh práce vykonávanej vyslaným zamestnancom počas vyslania
·
názov služby alebo
služieb, ktoré bude hosťujúci zamestnávateľ poskytovať prostredníctvom
vyslaného zamestnanca v Slovenskej republike
·
meno, priezvisko,
elektronickú adresu a adresu osoby poverenej na doručovanie písomností
a poskytovanie informácií Národnému inšpektorátu práce a inšpektorátu
práce, ktorá sa počas vyslania bude nachádzať na území SR
·
či vyslaný zamestnanec
nahrádza iného vyslaného zamestnanca, a ak nahrádza, oznámiť aj údaje nahrádzaného vyslaného zamestnanca.
Viac už nájdete v mesačníku
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2/2021.