E-noviny
Em@ilové noviny
č.19/2023
30.11.2023

Vážení čitatelia!


Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov. Daňový úrad má zároveň lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a lepšie vie koncentrovať svoju pozornosť na podozrivé operácie. Potrebujete podrobné informácie k téme? Čítajte rubriku Téma čísla, kde je uverejnený príspevok Obmedzenie platieb v hotovosti a viac už nájdete v mesačníku Poradca 5/2024, kde je uverejnený Zákon o obmedzení platieb v hotovosti s komentárom.

Ako správne postupovať pri koncoročných úpravách základu dane? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Koncoročné úpravy základu dane a viac sa už dočítate v mesačníku DUO 1/2024.

Aký je obsah tematických balíčkov? Daňové výdavky 2023 a 2024, Podvojné účtovníctvo, Účtovná závierka za rok 2023, Podnikáme a obchodujeme.

Veríme, že si z našej bohatej ponuky vyberiete a tešíme se na skoré stretnutie pri e-mailových novinách.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
DUO
DUO
PaM
1000 riešení
aktualizacie

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO

 

Podvojné účtovníctvo dostalo svoj názov podľa spôsobu účtovania. Každá operácia musí byť zaúčtovaná minimálne na dvoch účtoch, pretože vždy operácia prebehne medzi dvoma stranami. Kto je povinný účtovať v podvojnom účtovníctve? Aké zmeny nastali v roku 2023?

Všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

Publikácie Vám budú doručené v priebehu decembra 2023.

 

 

1. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom /A5, str. 496/

 

2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

3. 1000 riešení 10-12/2023 – Účtovníctvo - praktické príklady /A5, str. 128/

 

 

 

Cena balíčka je 45 €

Cena balíčka s 25 % zľavou je 33 €

Ušetríte 12 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

2. ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA ZA ROK 2023

 

S koncom roka je spojených mnoho jednorázových činností, ktoré sa každý rok opakujú. Môže sa preto zdať, že ide o rutinné, notoricky známe operácie. No nie je to pravda. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Aké zmeny v zákonoch nastali v priebehu tohto roka?

Informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom ...

Publikácie Vám budú doručené v priebehu januára 2024.

 

 

1. 1000 riešení 1/2024 – Účtovná závierka za rok 2023 – príspevok a praktické príklady /A5, str. 144/

 

2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

3. DUO 1/2024 – Inventarizácia – príspevok /A4, str. 80/

 

 

 

Cena balíčka je 49 €

Cena balíčka s 40 % zľavou je 29 €

Ušetríte 20 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2023 A 2024

 

Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové, upravuje zákon o dani z príjmov. V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Aby ste nemali problémy pri prípadnej daňovej kontrole – na pomoc prichádzajú Daňové a nedaňové výdavky z daňového a účtovného hľadiska. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?

Dočítate sa v našich publikáciách. Tentokrát prinášame balíček za zvýhodnenú cenu, v ktorom sú Daňové výdavky 2023 aj Daňové výdavky 2024. Publikáciu Daňové výdavky 2024 obdržíte vo februári 2024.

Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/

 

3. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/

 

4. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/

 

5. CD Poradca marec 2023 - ZADARMO

 

 

Cena balíčka je 59 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 29,50 €

Ušetríte 29,50 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. PODNIKÁME A OBCHODUJEME

 

Ste podnikateľom a potrebujete komplexné informácie z legislatívy z rôznych oblastí potrebné ku podnikateľskej činnosti po posledných novelách?

Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …

 

1. Poradca 3-4/2024 - Obchodný zákonník s komentárom – komentár

/A5, str. 496/

 

2. Aktualizácia II/5 – Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, Zákon o

e-Governmente), Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - úplné znenia zákonov /A5, str. 352/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia

/A5, str. 600/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Živnostenský zákon s komentárom – komentár

/A5, str. 312/

 

 

 

Cena balíčku je 51,60 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 25,80 €

Ušetríte 25,80 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

OBMEDZENIE PLATIEB V HOTOVOSTI

 

Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, kreatívnemu účtovníctvu na konci účtovného a zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt vykazuje. Daňový úrad má zároveň lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a lepšie vie koncentrovať svoju pozornosť na podozrivé operácie. Najväčšie škody na očakávaných príjmoch štátneho rozpočtu spôsobovali umelo a účelovo vytvárané reťazce obchodníkov, ktorí si medzi sebou vystavovali fiktívne faktúry bez reálneho plnenia, následne platby neprebehli alebo boli príjmovými a výdavkovými pokladničnými dokladmi deklarované hotovostné platby rádovo v sumách niekoľko stotisíc eur (fikcia zaplatenia), pričom posledný článok reťazca uplatňoval vysoký nadmerný odpočet dane z pridanej hodnoty.

 

Zákon o obmedzení platieb v hotovosti bol vypracovaný na základe plánu, v ktorom sa vymedzil podrobný harmonogram postupných krokov na prijatie účinných opatrení proti daňovým podvodom a únikom. Stanovená bola zodpovednosť za ich plnenie s cieľom zabezpečiť vytvorenie nevyhnutných podmienok pre kreovanie stabilného, transparentného a spravodlivého ekonomického prostredia.

 

V rámci druhej etapy boja proti daňovým podvodom bolo ako jeden z prostriedkov na zabezpečenie vyššie uvedeného cieľa prijaté aj opatrenie pripraviť legislatívnu úpravu, na základe ktorej by sa zaviedla povinnosť bezhotovostnej platby v obchodnom styku nad určitý limit.

V Slovenskej republike bol identifikovaný pomerne rozsiahly hotovostný platobný styk, ktorý je bežnou súčasťou každodenného života. V tejto súvislosti bolo identifikované, že aj legálne podnikajúce daňové subjekty čiastočne optimalizujú svoju daňovú povinnosť vystavovaním fiktívnych faktúr. Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, kreatívnemu účtovníctvu na konci účtovného a zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt vykazuje. Daňový úrad má zároveň lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a lepšie vie koncentrovať svoju pozornosť na podozrivé operácie. Najväčšie škody na očakávaných príjmoch štátneho rozpočtu spôsobovali umelo a účelovo vytvárané reťazce obchodníkov, ktorí si medzi sebou vystavovali fiktívne faktúry bez reálneho plnenia, následne platby neprebehli alebo boli príjmovými a výdavkovými pokladničnými dokladmi deklarované hotovostné platby rádovo v sumách niekoľko stotisíc eur (fikcia zaplatenia), pričom posledný článok reťazca uplatňoval vysoký nadmerný odpočet dane z pridanej hodnoty.

 

V praxi sa množili prípady zneužívania mechanizmu dane pri neexistencii zdaniteľného plnenia, pri službách išlo najčastejšie o sprostredkovanie, poradenské a právne služby, marketingové služby, pri ktorých bolo problematické zisťovať ich skutočné poskytnutie, pričom často išlo aj o fiktívny tovar. Okrem fiktívnych plnení veľakrát išlo o prípady, kedy tovar fyzicky existoval, ale cena za tento tovar bola vysoko nadhodnotená, resp. ten istý tovar sa fakturoval viackrát. Ako už bolo uvedené – nadväzne na fiktívne, resp. nadhodnotené plnenia, boli vyhotovované daňové doklady a doklady o zaplatení dane v hotovosti a následkom bolo neoprávnené čerpanie nadmerných odpočtov dane zo štátneho rozpočtu. Prax ukázala že fiktívne faktúry za fiktívny alebo nadhodnotený tovar skrývali aj platby za nelegálnu prácu najmä v stavebníctve, v reštauračných službách, ale aj úplatky a provízie za nežiaduci lobing fakturované ako provízie za sprostredkovanie. Pri vykazovaní úhrad v hotovosti právne predpisy neumožňovali spochybniť existenciu týchto hotovostných peňazí. Z dôvodu sprehľadnenia vzťahov medzi fyzickými osobami navzájom a medzi podnikateľmi a fyzickými osobami nepodnikateľmi sa do okruhu osôb, na ktoré sa tento zákon vzťahuje, zahŕňajú jednak podnikatelia (právnické osoby a fyzické osoby) a zároveň aj fyzické osoby nepodnikatelia. Dôvodom bolo napríklad stransparentnenie príjmov plynúcich z prenájmu medzi fyzickými osobami alebo pri uľahčení dokazovania napr. na súde pri problémoch s uznaním pôžičiek medzi fyzickými osobami. Ďalej možno uviesť prípad, kedy daňové subjekty nemali dostatok finančných prostriedkov na účte v banke, ale neustále dotovali v hotovosti pokladňu vysokými vkladmi. Aby mohli hotovostné platby zrealizovať; tieto vklady preukazovali v mnohých prípadoch zmluvami s tichými spoločníkmi, ktorými boli fyzické osoby z radov sociálne slabej vrstvy spoločnosti, u ktorých bolo vylúčené, aby disponovali sumami vo výške stoviek tisíc eur, ktorými sa ako tichí spoločníci mali podieľať na podnikaní daňového subjektu.

 

Na základe existujúcej legislatívy, poznatkov daňovej správy a poznatkov z niektorých členských štátov EÚ sa dalo predpokladať, že zavedenie povinného bezhotovostného styku nad určitý limit bolo možné vnímať ako príspevok nielen k obmedzeniu podvodných konaní v daňovej oblasti, ale aj ako opatrenie na boj proti praniu špinavých peňazí, na boj proti korupcii a trestnej činnosti, či pri ochrane pred financovaním terorizmu.

 

Základné zásady zákona

 

V nadväznosti na vyššie uvedené sa týmto zákonom ustanovilo

-        zakázať platbu v hotovosti nad 5 000 eur, pričom tento limit bol zvýšený až na 15 000 eur pri platbách medzi fyzickými osobami – nepodnikateľmi navzájom; platbu, ktorá prevyšovala príslušný limit, bola povinnosť vykonať bezhotovostne, pričom sa tento zákaz vzťahoval na všetky fyzické a právnické osoby na území SR, bez ohľadu na právny dôvod takejto platby a limit sa vzťahoval na vecne súvisiace platby vyplývajúce z jedného právneho vzťahu,

-        uplatňovať zákon aj mimo územia Slovenskej republiky na platby v hotovosti, ktoré súviseli s plnením uskutočneným na území Slovenskej republiky, pričom odovzdávajúci alebo príjemca mali v Slovenskej republike trvalý pobyt, prechodný pobyt, tolerovaný pobyt, sídlo, prevádzkareň alebo miesto podnikania,

-        uplatniť výnimky zo zákona pre vymedzené platby, kedy bol stranou platby štát alebo iný verejný orgán, t. j. dane, clá a iné platby podľa daňového poriadku a colného zákona a kedy bol pre výnimku závažný dôvod, ako napríklad hotovostné platby v čase vojny, krízového stavu alebo núdzového stavu, platobné služby, poštový platobný styk, spracovanie alebo preprava hotovosti, zmenárenská činnosť,

-        určiť sankcie (priestupky a správne delikty) za porušenie tohto zákona.

Zákon má v zásade negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodárenie obyvateľstva.

 

Zmeny od 1. 7. 2023

Niektoré platby nesmú podnikatelia a nepodnikatelia realizovať v hotovosti.

Zákaz vykonávať niektoré hotovostné platby prevyšujúce určitú hranicu vyplýva zo zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti (ďalej len „zákon o obmedzení platieb v hotovosti“), ktorý nadobudol účinnosť od 1. 1. 2013. Snahou zákona bolo obmedziť platby v hotovosti s cieľom zabrániť fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových pokladničných dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov. Vďaka nižšiemu počtu hotovostných platieb získavajú daňové úrady lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a podozrivých operáciách.

 

S účinnosťou od 1. 7. 2023 dochádza k zjednoteniu limitu na platby v hotovosti pre všetky fyzické aj právnické osoby. Vyplýva to z novely zákona o obmedzení platieb v hotovosti, podľa ktorej sa po novom (jednotne) zakazuje platba v hotovosti, ktorej hodnota prevyšuje 15 000 eur. Dôvodom novely je podľa predkladateľov skutočnosť, že eliminácia daňových podvodov sa obmedzením platieb v hotovosti nenaplnila a limit 5 000 eur už nie je v súčasnosti v porovnaní s rokom 2013 postačujúci. Do konca júna 2023 bol limit na platby v hotovosti rôzny pre nepodnikateľov a podnikateľov. Po novom sa teda limit na platby v hotovosti zjednotil a bude sa vzťahovať aj na dobrovoľné dražby s cieľom zamedziť praniu špinavých peňazí.

 

Poznámka

Okrem tejto novely Národná rada SR dňa 15. 6. 2023 schválila zmenu ústavy, ktorá od 1. 7. 2023 zaručuje hotovosť ako zákonné platidlo za nákup tovarov a poskytnutie služieb (v rámci limitov, ktoré upravuje zákon o obmedzení platieb v hotovosti).

 

Nový limit na platby v hotovosti od 1. 7. 2023

Za platbu v hotovosti sa rozumie odovzdanie bankoviek alebo mincí v hotovosti v mene euro alebo v inej mene odovzdávajúcim a prijatie tejto hotovosti príjemcom. Platba vykonaná v inej mene sa prepočíta na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska, ktorý je platný v deň predchádzajúci dňu platby v hotovosti.

 

Zákon o obmedzení platieb v hotovosti sa vzťahuje na platby medzi:

 

Zmena sumy limitu na platby v hotovosti je predmetom novely zákona o obmedzení platieb v hotovosti od 1. 7. 2023.

Ak je odovzdávajúcim alebo preberajúcim platby fyzická osoba vykonávajúca podnikateľskú činnosť (napr. živnostník), inú samostatnú zárobkovú činnosť (napr. tlmočník, advokát), právnická osoba (napr. s.r.o., a.s.) alebo nepodnikateľ, platba v hotovosti nesmie od 1. 7. 2023 presiahnuť sumu 15 000 eur. V prípade, ak platba prevyšuje uvedenú hodnotu, je nutné ju vykonať výlučne bezhotovostne (napr. prevodom z jedného bankového účtu na druhý).

Upozorňujeme, že podnikatelia, ktorí predávajú tovar alebo poskytujú vybrané služby, pričom tržby prijímajú v hotovosti alebo inými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, sú povinní používať eKasu, teda online registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu.

 

Výnimky

 

Výnimky zo zákona o obmedzení platieb v hotovosti sa vzťahujú na nasledovné prípady:

 

Na platby v hotovosti sa podľa zákona o obmedzení platieb v hotovosti nevzťahuje zákaz ani v čase krízovej situácie, vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie. Hoci už dvakrát bola v parlamente predložená novela, ktorá by výnimku v čase mimoriadnej situácie zrušila, zatiaľ stále platí, nakoľko schválená dostatočným počtom poslancov nebola.

Platba platobnou či kreditnou kartou alebo platba vykonaná za dodanie tovaru na dobierku sa nepovažuje za platbu v hotovosti.

 

! Upozornenie

Zákon o obmedzení platieb sa vzťahuje aj na platby pôžičiek, plnenie záväzkov, vklady spoločníkov do základného imania, vyplácanie podielov na zisku, platby záloh a preddavkov a pod. 

 

Platby vyplývajúce z jedného právneho vzťahu – posudzovanie

Obmedzenie je viazané vždy na súčet hodnôt platieb jedného právneho vzťahu, napr. na základe uzavretej zmluvy alebo na základe faktúry. Ak na základe jedného právneho vzťahu dochádza k čiastkovým platbám, celkovou hodnotou platby je súčet týchto čiastkových platieb. Ak celková hodnota platby z jedného právneho vzťahu presiahne sumu 15 000 eur, nie je možné uskutočniť ani čiastkovú platbu v hotovosti.

 

Obmedzenie je viazané vždy na súčet hodnôt platieb jedného právneho vzťahu.

 

Špecifické situácie

Ak odovzdávajúceho zastupuje jeho zákonný zástupca, opatrovník, prokurista, splnomocnený zástupca alebo zamestnanec oprávnený na odovzdávanie bankoviek a mincí, platba sa posudzuje tak, akoby ju odovzdal zastupovaný.

Ak platba medzi odovzdávajúcim a príjemcom prebieha prostredníctvom sprostredkovateľa, tento sprostredkovateľ vystupuje buď ako odovzdávajúci alebo ako príjemca a vzťahujú sa naňho limity na platby v hotovosti podľa aktuálne platného zákona o obmedzení platieb v hotovosti.

Obmedzenie platieb v hotovosti sa vzťahuje aj na platby vykonané v cudzine, ak súvisia s plnením uskutočneným na území Slovenskej republiky a ak odovzdávajúci alebo príjemca platby má v Slovenskej republike trvalý pobyt, prechodný pobyt, tolerovaný pobyt, sídlo, prevádzkareň alebo miesto podnikania. 

Pokiaľ dôjde k dodaniu tovaru alebo služby pre zahraničného odberateľa na území SR, slovenský podnikateľ nesmie prevziať platbu v hotovosti nad 15 000 eur bez ohľadu na to, kde bude platba vykonaná. Uvedené platí aj v opačnom prípade, ak slovenský odberateľ obstará tovar alebo služby od zahraničného dodávateľa na území SR, nemôže odovzdať hotovosť prevyšujúcu 15 000 eur, aj keď by bola platba realizovaná v zahraničí. 

 

Sankcie

Ak dôjde k porušeniu zákona zo strany fyzickej osoby – nepodnikateľa, bude jej uložená pokuta za priestupok do 10 000 eur.

Ak dôjde k porušeniu zákona fyzickou osobou – podnikateľom alebo právnickou osobou, bude jej uložená pokuta za správny delikt do 150 000 eur.

Pri určení výšky pokuty sa prihliada na závažnosť správneho deliktu, spôsob jeho spáchania, na jeho následky a na okolnosti, za ktorých bol spáchaný.

 

Zákon o obmedzení platieb v hotovosti s komentárom nájdete  v  mesačníku Poradca 5/2024.

 


KONCOROČNÉ ÚPRAVY ZÁKLADU DANE

 

Daňovníci dosahujúci príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP si po skončení zdaňovacieho obdobia vysporiadajú daňovú povinnosť prostredníctvom daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb typ B. Povinnosť vysporiadania daňovej povinnosti im vzniká len v prípadoch určených v § 32 ZDP, t.j. ak zdaniteľné príjmy daňovníka presiahli zákonom určenú výšku alebo daňovník vykázal daňovú stratu.

 

Pri určení základu dane (čiastkového základu dane) patrí medzi koncoročné úpravy

 

Vybrané úpravy základu dane ovplyvňujúce priamo zdaniteľné príjmy

a daňové výdavky prenášané do tlačiva daňového priznania v bežnom zdaňovacom období

Pred vyčíslením základu dane daňovníka dosahujúceho príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, sa ako posledné operácie vykonávajú úpravy týkajúce sa priamo výšky zdaniteľných príjmov a daňových výdavkov v prípadoch, kedy ustanovenia ZDP upravujú, že sa nezahrňuje do zdaniteľných príjmov celá výška prijatého príjmu ale napr. sa postupne rozpúšťa k vynaloženiu výdavkov ako je to napr. pri dotáciách, podporách a príspevkoch. Alebo naopak znížia sa vynaložené daňové výdavky, nakoľko ustanovenia ZDP upravujú, že nie je možné takýto výdavok zahrnúť v plnej výške do daňových výdavkov tak ako bol vynaložený ale zahrnie sa postupne počas určeného obdobia ako napr. pri obstaraní majetku, kde obstarávacia cena sa zahrňuje do daňových výdavkov postupne prostredníctvom odpisov.

V prípade daňovníka účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva sa takéto úpravy vykonajú v rámci účtovných uzávierkových operácií v účtovných knihách. V prípade daňovníka, ktorý vedie daňovú evidenciu, to môže vykonať priamo v evidencii príjmov a výdavkov podľa § 6 ods. 11 ZDP.

 

a)  Dotácie

Ustanovenie § 17 ods. 3 písm. h) ZDP rieši spôsob zahrnutia dotácie do základu dane u daňovníka, ktorý účtuje v sústave JÚ alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP.

Týmto spôsobom postupuje každý daňovník, ktorý vedie JÚ, nielen daňovník – fyzická osoba.

V prípade, ak daňovník nadobudne majetok z dotácie a účtuje v sústave JÚ alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP, ide hlavne o otázku zahrnutia tejto dotácie (príjmu) do základu dane a to postupne v tom zdaňovacom období, v ktorom je dotácia čerpaná.

V prípade odpisovaného majetku je to postupne k výške uplatňovaných odpisov, v prípade dotácií na prevádzkovú réžiu je to postupne tak ako sa čerpajú.

Ide v zásade o úpravu časového rozlíšenia zdanenia príjmu v prospech daňovníka, nakoľko nemusí zahrnúť celý príjem do základu dane v zdaňovacom období kedy ho dosiahol, ale až postupne ako ho čerpá.

Presnejšie samotné účtovanie dotácii je uvedené v § 18 postupov účtovania v sústave JÚ, pričom opatrením MF SR č. MF/18451/2015-74 sa s účinnosťou od 1. 1. 2016 tento postup zmenil. Nový spôsob účtovania v zásade „kopíruje“ postup upravený práve pre daňové účely určený v § 17 ZDP.

Pre účely dane z príjmov je spôsob zahrňovania dotácií u daňovníka, ktorý vedie jednoduché účtovníctvo alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP, uvedený v § 17 ods. 3 písm. h) ZDP.

 

Podľa tohto ustanovenia sa dotácie, ktoré prijme daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva alebo ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP a ktoré nepoužije na úhradu daňových výdavkov v roku, v ktorom mu boli poskytnuté, zahrnú do základu dane až v tom zdaňovacom období, kedy dôjde k ich použitiu (čerpaniu) a to:

 

Na druhú stranu je v ustanovení § 19 ods. 2 písm. m) ZDP určené, že daňovými výdavkami sú výdavky, na ktorých úhradu boli poskytnuté dotácie poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, rozpočtov vyšších územných celkov, štátnych fondov a Národného úradu práce zahrnované do príjmov.

 

Príklad 1

Daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva prijal v roku 2022 dotáciu na obstaranie poľnohospodárskeho stroja v sume 80 000 eur. Stroj daňovník aj kúpil za 80 000 eur ale až v roku 2023. Obstarávacia cena stroja je 80 000 eur a doba odpisovania je 4 roky. Stroj zaradil do majetku v januári 2023 (mal nárok na celý ročný odpis – 12 mesiacov, počas ktorých vyžíval majetok aj v prvom roku odpisovania).

Pri rovnomernom spôsobe odpisovania (§ 27 ZDP) bude dotácia zahrnovaná do základu dane nasledovne:

Rok

Výpočet daňového odpisu

Daňový odpis

Príjem zahrňovaný do základu dane

2022

 

0

0

2023

80 000 : 4

20 000

20 000

2024

80 000 : 4

20 000

20 000

2025

80 000 : 4

20 000

20 000

2026

80 000 : 4

20 000

20 000

(uvedené platí vtedy, ak daňovník počas rokov 2023 až 2026 uplatňovanie odpisov nepreruší)

 

Dotácie, ktoré príjme daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva a ktoré nepoužije na úhradu daňových výdavkov v roku, v ktorom mu boli poskytnuté, sa zahrnú do základu dane až v tom zdaňovacom období, kedy dôjde k ich použitiu (čerpaniu). Uvedené platí aj vtedy, ak tento daňovník v zdaňovacom období, v ktorom dôjde k použitiu týchto prostriedkov zmení spôsob uplatňovania výdavkov na spôsob podľa § 6 ods. 10 ZDP, t.j. ak v roku čerpania dotácie uplatní tzv. paušálne výdavky.

 

Príklad 2

Daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva získal v roku 2023 zo štátneho rozpočtu dotáciu na obstaranie stroja vo výške 40 000 eur, ktorý aj v roku prijatia dotácie kúpil za 40 000 eur.

V roku 2023, v ktorom dotáciu prijal, účtoval v sústave jednoduchého účtovníctva, t.j. pri zahrnovaní dotácie do základu dane postupoval podľa § 17 ods. 3 písm. h) ZDP. Vozidlo, ktoré obstaral, je zaradené do 1. odpisovej skupiny, kde doba odpisovania predstavuje 4 roky.

Ročný odpis pri rovnomernom odpisovaní bude preto 10 000 eur (40 000 eur: 4), t.j. počas doby odpisovania daňovník zahrnuje do základu dane ročne sumu vo výške 10 000 eur (t.j. sumu zodpovedajúcu ročnému odpisu hmotného majetku, ktorý z dotácie obstaral). V takomto zahrnovaní dotácie do základu dane daňovník pokračuje počas doby odpisovania, a to aj vtedy, ak by v nasledujúcom zdaňovacom (zdaňovacích obdobiach) období napr. hneď v zdaňovacom období roku 2024 zmenil spôsob uplatňovania výdavkov na spôsob podľa § 6 ods. 10 ZDP, t.j. aj v tom zdaňovacom období, v ktorom uplatní tzv. paušálne výdavky.

 

Postup zahrnovania dotácií do základu dane, ktorý je upravený v § 17 ods. 3 písm. h) ZDP, je možné uplatniť len v takom prípade, ak dotácia boli poskytnuté na úhradu výdavkov. Ak by však uvedené príjmy neboli viazané na výdavky príjemcu, zahrnuli by sa v plnej výške do základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom ich daňovník prijal (napr. dotácie na tzv. bonitu pôdy).

 

Príklad 3

Daňovníkovi v roku 2023 bola poskytnutá dotácia na začatie podnikania (na bežné prevádzkové výdavky) vo výške 3 500 eur. Daňovník v roku 2023 účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva. V roku 2023 daňovník použil dotáciu vo výške 2 300 eur. Zvyšnú časť dotácie plánuje použiť v roku 2024. V akej výške zahrnie prijatú dotáciu v roku 2023 do základu dane? 

Daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva, ktorý poskytnutú dotáciu celú nepoužil na úhradu výdavkov v roku 2023 do základu dane za rok 2023 zahrnie dotáciu len vo výške jej čerpania v roku 2023, t.j. sumu 2 300 eur. Dopad na daň v roku 2023 je neutrálny. Zvyšnú časť dotácie daňovník zahrnie do základu dane v roku jej čerpania (rok 2024).

 

Príklad 4

Živnostníčka dostala z úradu práce dotáciu na chránenú dielňu (na prevádzkové účely). Dotácia jej bola pripísaná na účet v roku 2023 vo výške 9 000 eur. Časť z dotácie vo výške 5000 eur použila hneď v prvom roku podnikania (v roku 2023) a suma 5 000 eur bola položkou zvyšujúcou základ dane za rok 2023, nakoľko daňovníčka v roku 2023 uplatňovala skutočné preukázateľné výdavky. V roku 2024 živnostníčka zrušila živnosť zo zdravotných dôvodov. Ostal jej však nepoužitý príspevok vo výške 4 000 eur, pričom túto sumu na úrad práce nedokladovala a podľa zmluvy podpísanej s úradom práce nie je povinná vrátiť nepoužitú časť príspevku z dôvodu, že živnosť musela ukončiť zo zdravotných dôvodov. Je nepoužitá časť príspevku vo výške 4 000 eur položkou zvyšujúcou základ dane za rok 2024, alebo je to nezdaniteľný príjem? Ak je položkou zvyšujúcou základ dane v roku 2024, môže si živnostníčka uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov za rok 2024? Iný zdaniteľný príjem v roku 2024 nemala.

Spôsob úpravy základu dane u daňovníka účtujúceho v sústave jednoduchého účtovníctva, ktorý skončí podnikanie, je ustanovený v § 17 ods. 8 písm. a) ZDP. Aj keď z citovaného ustanovenia priamo nevyplýva, že v zdaňovacom období, v ktorom dôjde k skončeniu podnikania je daňovník povinný zahrnúť do základu dane aj dotáciu alebo ich zostávajúcu časť, ak neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach, podľa § 17 ods. 3 písm. h) ZDP, dotácia predstavujú zdaniteľný príjem. Z uvedeného dôvodu aj takáto dotácia alebo jej časť sa zahrnie do základu dane, a to najneskôr ku dňu, v ktorom daňovník skončí podnikanie, za predpokladu, že tento príjem nie je povinný daňovník vrátiť do štátneho rozpočtu. Časť dotácie, v tomto prípade príspevku z úradu práce, ktorý daňovník nepoužil na určený účel (skončil podnikanie) a nie je povinný ho ani vrátiť, daňovník účtuje ako príjem ovplyvňujúci základ dane najneskôr ku dňu skončenia podnikania. Nakoľko ide o príjem podľa § 6 ods. 1 písm. b) ZDP (príjem zo živnosti), daňovník sa môže rozhodnúť pri tomto druhu príjmov uplatniť výdavky percentom z príjmov za splnenia podmienok podľa § 6 ods. 10 ZDP.

 

Ustanovenie § 17 ods. 3 písm. h) ZDP upravuje špecifický spôsob zahrnovania dotácií do základu dane, len ak dotáciu príjme daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva alebo daňovník, ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP.

Ak by takýto príjem plynul daňovníkovi, ktorý uplatňuje tzv. paušálne výdavky, musí celý tento príjem zahrnúť do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom ho prijal, t.j., ak dotáciu príjme daňovník uplatňujúci tzv. paušálne výdavky, príjem sa časovo nerozlišuje. Skutočnosť, či dotáciu daňovník uplatňujúci tzv. paušálne výdavky v zdaňovacom období, v ktorom ich prijal aj použil (čerpal) na stanovený účel, nie je v danom prípade rozhodujúca.

 

Príklad 5

Daňovník v marci 2023 dostal od Úradu práce dotáciu na začatie podnikania vo výške 2 500 eur. Na základe schválenej kalkulácie nákladov je dotácia účelovo viazaná na kúpu počítača v sume 500 eur, na kúpu elektronickej registračnej pokladne vo výške 600 eur, na kúpu ostatného zariadenia do prevádzky vo výške 500 eur a na ostatné prevádzkové náklady vo výške 900 eur. Daňovník v roku 2023 z poskytnutej dotácie obstaral len počítač (500 eur) a elektronickú registračnú pokladnicu (600 eur) a použil časť dotácie na prevádzkové náklady vo výške 250 eur. Zvyšnú časť poskytnutej dotácie v roku 2023 nevyčerpal. V roku 2023 dosiahol príjmy zo živnosti vo výške 2 000 eur a rozhodol sa uplatniť výdavky percentom z príjmov, nakoľko je to pre neho výhodnejšie. V akej výške zahrnie dotáciu do základu dane za rok 2023?

Nakoľko sa daňovník rozhodol, že za zdaňovacie obdobie roku 2023, v ktorom mu bola dotácia poskytnutá, uplatní výdavky percentom z príjmov, celú dotáciu vo výške 2 500 eur zahrnie do základu dane za rok 2023, bez ohľadu na skutočnosť, že celú dotáciu v roku 2023 nevyčerpal. Prijatú dotáciu pripočíta k príjmom z podnikania a z úhrnu takto vypočítaných príjmov vypočíta výdavky percentom z príjmov.

 

b)  Úprava základu dane pri pohľadávkach

V § 17 ods. 12 ZDP, je určený spôsob úpravy základu dane u daňovníka s príjmami z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu alebo z použitia diela alebo z použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ZDP, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo ktorý vedie evidenciu podľa § 6 ods. 11, pri postúpení alebo vyradení pohľadávky z účtovníctva alebo z evidencie.

 

Pri postúpení alebo vyradení pohľadávky z účtovníctva alebo evidencie

-        § 17 ods. 12 písm. a) a b) ZDP o hodnotu pohľadávky zvýši príjmy a z takto zvýšených príjmov vypočíta percentuálne výdavky,

-        § 17 ods. 12 písm. c) a d) ZDP o sumu vo výške obstarávacej ceny pohľadávky percentuálne výdavky neupravuje, t.j. nezvyšuje, nakoľko obstarávacia cena pohľadávky je už zahrnutá v percentuálnych výdavkoch,

-        § 17 ods. 12 písm. a) a b) ZDP o hodnotu pohľadávky zvýši príjmy,

-        § 17 ods. 12 písm. c) a d) ZDP o sumu vo výške obstarávacej ceny pohľadávky zvýši výdavky.

 

Poznámka

Pri uplatňovaní § 17 ods. 12 ZDP je potrebné vychádzať zo skutočnosti, že súčasťou hodnoty pohľadávky (o ktorú sa upraví základ dane alebo daňová strata) je DPH, s výnimkou platiteľa DPH, ak tento postúpi, vloží alebo vyradí z účtovníctva alebo z evidencie vlastnú pohľadávku. V takomto prípade sa pri uplatnení cit. ustanovenia vychádza z hodnoty pohľadávky bez DPH, ktorú je tento platiteľ DPH povinný platiť podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

 

Príklad 6

Podnikateľ A (postupca) účtujúci v sústave JÚ v roku 2023 postúpi podnikateľovi B (postupník) za 20 000 eur vlastnú pohľadávku voči podnikateľovi C. Menovitá hodnota postúpenej pohľadávky je 30 000 eur. Úhradu za postúpenú pohľadávku vo výške 20 000 eur príjme podnikateľ A (postupca) od podnikateľa B (postupník) až v roku 2024. Akým spôsobom postupuje daňovník A (postupca) pri zahrnutí tejto postúpenej pohľadávky do základu dane (príjmov)?

Podnikateľ A (postupca) základ dane (príjmy) za zdaňovacie obdobie roka 2023 zvýši o sumu 30 000 eur (menovitá hodnota pohľadávky), a to aj napriek tomu, že pohľadávku postúpi len za 20 000 eur, a že úhradu za ňu dostane až v roku 2024. Úhrada za postúpenie pohľadávky v sume 20 000 eur, ktorú postupca príjme v roku 2024, sa v súlade s § 17 ods. 3 písm. c) ZDP do základu dane za zdaňovacie obdobie roka 2024 nezahrnie (bola už zahrnutá v roku 2023).

 

Príklad 7

Podnikateľ A účtujúci v sústave JÚ obstará v roku 2023 od podnikateľa B pohľadávku voči podnikateľovi C, ktorej menovitá hodnota je 15 000 eur. Obstarávaciu cenu tejto pohľadávky vo výške 12 000 eur podnikateľ A zaplatí podnikateľovi B v roku 2023. Podnikateľ A túto pohľadávku postúpi v roku 2024 ďalej podnikateľovi D za 13 000 eur, pričom túto postúpenú pohľadávku mu podnikateľ D aj v roku 2024 uhradí. Ako postupuje podnikateľ A pri zahrňovaní takejto pohľadávky do základu dane?

Zaplatenie obstarávacej ceny pohľadávky v roku 2023 základ dane za toto zdaňovacie obdobie u podnikateľa A neovplyvní. V roku 2024 zahrnie podnikateľ A do svojich zdaniteľných príjmov sumu 13 000 eur, čo je prijatá úhrada za ďalšie postúpenie obstaranej pohľadávky a súčasne základ dane za uvedené zdaňovacie obdobie zníži o sumu 12 000 eur, čo je zaplatená obstarávacia cena tejto pohľadávky pri jej nadobudnutí postúpením.

 

Príklad 8

Podnikateľ A účtujúci v sústave JÚ sa v roku 2023 rozhodne, že z účtovníctva vyradí pohľadávku voči podnikateľovi C, ktorú nadobudol v roku 2021 postúpením za 3 000 eur od podnikateľa B (pohľadávka nespĺňa podmienky podľa § 19 ods. 2 písm. h) prvom až piatom bode zákona). Menovitá hodnota pohľadávky je 4 000 eur. Aký vplyv na základ dane bude mať vyradenie pohľadávky u podnikateľa A?

Základ dane za rok 2023 v súlade s § 17 ods. 12 písm. b) ZDP podnikateľ A zvýši o sumu 3 000 eur, čo je obstarávacia cena pohľadávky.

 

Účtovné obdobie 2021

-        Kniha pohľadávok – vznik pohľadávky voči podnikateľovi C v obstarávacej cene 3 000 eur, menovitá hodnota pohľadávky je 4 000 eur

 

-        Kniha pohľadávok – zánik pohľadávky voči podnikateľovi C v hodnote 3 000 eur

-        Peňažný denník

Účtovné uzávierkové operácie – odpis pohľadávky, príjem ovplyvňujúci základ dane z príjmov v sume 3 000 eur v členení prevádzková réžia

Ak podnikateľovi A v budúcnosti dlžník (podnikateľ C) sumu 4 000 eur uhradí, potom podnikateľ A z tejto prijatej úhrady do základu dane v súlade s § 17 ods. 3 písm. c) ZDP zahrnie len sumu 1 000 eur, nakoľko suma 3 000 eur už bola zdanená podľa § 17 ods. 12 písm. b) ZDP.

 

Príklad 9

Podnikateľ A uplatňujúci paušálne výdavky vyradí v roku 2023 z evidencie vedenej podľa § 6 ods. 10 ZDP vlastnú pohľadávku voči podnikateľovi B. Menovitá hodnota postúpenej pohľadávky je 15 000 eur. Pohľadávka nespĺňa podmienky jej nevymožiteľnosti určené v § 19 ods. 2 písm. h) prvom až piatom bode ZDP. Akým spôsobom postupuje daňovník A pri zahrnutí tejto pohľadávky do základu dane (príjmov) v prípade, ak uplatňuje paušálne výdavky?

Podnikateľ A základ dane (príjmy) za zdaňovacie obdobie roka 2023 zvýši o sumu 15 000 eur (menovitá hodnota pohľadávky). Od takto navýšených zdaniteľných príjmov o menovitú hodnotu vyradenej pohľadávky odpočíta paušálne výdavky avšak len do maximálne stanovenej ročnej výšky. Pre rok 2023 sú paušálne výdavky vo výške 60 % z dosiahnutých zdaniteľných príjmov, ale maximálne do výšky 20 000 eur.

 

Viac k problematike sa dočítate v  mesačníku DUO 1/2024.

 

P6 V LEGISLATÍVE



432/2023 Z. z.
Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky o správe o kvalite zostavenej štatistiky 21.11.2023

433/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Prezídiom policajného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Celoštátnym hlavným veliteľstvom polície Maďarska, ktorou sa mení a dopĺňa Dohoda medzi Prezídiom policajného zboru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Celoštátnym hlavným veliteľstvom Maďarska o vytvorení spoločných hliadok na území Maďarska v rámci spoločných operácií z 19. októbra 2015 21.11.2023

434/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne obnovuje kontrola na vnútornej hranici Slovenskej republiky s Maďarskom 22.11.2023

435/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 83/2016 Z. z. o mäsových výrobkoch 22.11.2023

436/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 18/2012 Z. z. o identifikácii a registrácii oviec a kôz v znení neskorších predpisov 22.11.2023

437/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 20/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o identifikácii a registrácii hovädzieho dobytka v znení neskorších predpisov 22.11.2023

438/2023 Z. z.
Opravné uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 1/2021-194 z 24. októbra 2023 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovení § 58 ods. 2 a 3 Trestného zákona s čl. 1 ods. 1, čl. 13 ods. 4, čl. 16 ods. 2 a čl. 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky 22.11.2023

439/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 84/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení neskorších predpisov 23.11.2023

440/2023 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb o podrobnostiach týkajúcich sa limitov spotreby pre službu prístupu k internetu alebo k verejne dostupnej interpersonálnej komunikačnej službe 23.11.2023

441/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 17/2012 Z. z. o identifikácii a registrácii ošípaných v znení neskorších predpisov 23.11.2023

442/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 419/2010 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhotovovaní máp povodňového ohrozenia a máp povodňového rizika, o uhrádzaní výdavkov na ich vypracovanie, prehodnocovanie a aktualizáciu a o navrhovaní a zobrazovaní rozsahu inundačného územia na mapách v znení vyhlášky č. 434/2019 Z. z. 25.11.2023

443/2023 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 25.11.2023

444/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplneniach k Medzinárodnému dohovoru o normách výcviku, kvalifikácie a strážnej služby námorníkov (STCW) a Kódexu o normách výcviku, kvalifikácie a strážnej služby námorníkov (Kódex STCW) 28.11.2023

445/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky a Centrom pre presadzovanie práva v juhovýchodnej Európe o spolupráci 28.11.2023

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v decembri 2023

 

Termín

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

15. 12.

piatok

 

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v novembri 2023, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

20. 12.

streda

 

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v novembri 2023 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

27. 12.

streda

(namiesto

sviatku

– pondelka

25. 12. 2023)

Podanie súhrnného výkazu k DPH za november 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie kontrolného výkazu k DPH za november 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania k DPH za november 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Splatnosť DPH za november 2023 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za november 2023

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy
daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za november 2023

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za november 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde

Do 10 dní

 

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach

Do konca
nasledujúceho
kalendárneho
mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

 

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY

Poradca (Poradca), č. 5/2024 (XI/2023)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2024 (XI/2023)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2024 (XI/2023)

 

1000 riešení 10-12/2023 (IX/2023)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)

5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)

7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

10. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

11. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

12. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady(problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)

13. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

14. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)

15. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

16. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

17. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

18. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Škodové udalosti (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku kúpy, predaja, technického zhodnotenia a opráv nehnuteľností a tretia kapitola škodové udalosti z účtovného pohľadu)

 

PRIPRAVUJEME

Poradca (Poradca), č. 6-7/2024 (XII/2023)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2024 (XII/2023)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 2/2024 (XII/2023)

 

1000 riešení 1/2024 (I/2024)

 

NOVINKY

Aktualizácia IV/2 (XI/2023)

 

Aktualizácia II/5 (IX/2023)

 

Aktualizácia V/3 (VIII/2023)

 

Aktualizácia I/4 (VIII/2023)

 

Aktualizácia II/4 (VIII/2023)

 

Aktualizácia III/4 (VIII/2023)

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie
  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page