Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. KONIEC ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI
Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. Aké sú povinnosti mzdovej účtovníčky?
Potrebné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. PaM 11-12/2024 – Koniec roka v mzdovej učtárni – príspevok
/A4, str. 112/
2. Aktualizácia III/2 – Zákonník práce, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 400/
3. Odvody poistného 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 48/
4. 1000 riešení 4/2024 – Vnútropodnikové smernice – mzdy – praktické príklady
/A5, cca str. 176/
5. Zákony IIIA/2024 – Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, Zákon o ochrane osobných údajov ... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 400/
Cena balíčka je 58 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 29 € Ušetríte 29 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. KONIEC ROKA V ÚČTOVNÍCTVE
Čo všetko je potrebné pripraviť na ukončenie účtovného roku a aké zmeny nastali v zákonoch tento rok?
Pomôcť Vám môžu naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 576/
2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 664/
3. Aktualizácia I/2 – Zákon o účtovníctve, Opatrenie o sumách základnej náhrady za používanie cestných MV pri pracovných cestách – úplné znenia zákonov
/A5, str. 264/
4. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 200/
Cena balíčka je 52 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 26 € Ušetríte 26 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH
Novela zákona obsahuje podstatné zmeny, ktoré menia nastavenie trestnej politiky štátu. Verejné zdroje a zdroje EÚ sú „chránené“ menej, páchateľovi hrozia celkovo nižšie tresty, ak sa obohatí na úkor štátu a EÚ. Upravujú sa podmienky prerušenia premlčania.
Od 6. 8. 2024 sa menia hranice škody, ktoré majú vplyv na to, čo sa považuje za trestný čin a čo je postihované miernejšie ako priestupok. Zároveň sa prostredníctvom hranice škôd posudzuje aj závažnosť činu, ktorá má potom vplyv na to, či je čin posudzovaný miernejšie alebo prísnejšie. Aké ďalšie zmeny novela prináša?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Trestné právo po novelách (Aktualizácia II/5) – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore ... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 320/
2. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi
/A5, str. 544/
3. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie
/A6, str. 120/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia
/A5, str. 600/
Cena balíčka je 54 € Cena balíčka so 40 % zľavou je 32 € Ušetríte 22 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. CESTOVNÉ NÁHRADY A STRAVNÉ PO NOVELE
Sumy cestovných náhrad a stravného boli upravené Opatrením o sumách stravného. Aké sú nové sumy? Prinášame nielen prehľad nových súm, ale aj praktické príklady k téme.
Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. PaM 10/2024 – Cestovné náhrady a stravné - novela - príspevok
/A4, str. 80/
2. DUO 10/2024 – Zahraničná pracovná cesta, Tuzemská pracovná cesta – príspevky
/A4, str. 80/
3. Aktualizácia I/3 – Opatrenie č. 211/2024 Z. z. o sumách stravného, Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenia
/A5, str. 128/
4. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 576/
Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 €.
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
|
|
|
Cena balíčka je 51 € Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 € Ušetríte 23 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
POVINNOSTI PRI ROČNEJ UZÁVIERKE V MZDOVEJ UČTÁRNI ZA ROK 2024
Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. V tejto súvislosti majú zamestnanci ako daňovníci s príjmami zo závislej činnosti a zamestnávatelia ako platitelia týchto príjmov povinnosť sa daňovo vysporiadať s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím a pripraviť sa na nové zdaňovacie obdobie.
Pri uzatváraní kalendárneho roka je zamestnávateľ povinný v oblasti mzdového účtovníctva každoročne vykonať úkony smerujúce k príprave ročnej mzdovej uzávierky a k príprave ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Ide predovšetkým o doplnenie zákonom predpísaných evidencií a zabezpečenie archivácie dokumentov a vystavenie potvrdení pre zamestnancov, ktoré obsahujú údaje o poskytnutom príjme zo závislej činnosti, o zrazených preddavkoch na daň z príjmov a o ďalších skutočnostiach potrebných pre vysporiadanie ich celoročnej daňovej povinnosti. Medzi základné úkony ročnej uzávierky patria:
1. Kontrola údajov na mzdových listoch a ich uzatvorenie
2. Uzatvorenie evidencie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
3. Kontrola evidencie stavu dovolenky a preplatenie nevyčerpanej dovolenky
4. Otvorenie nového zdaňovacieho obdobia a kontrola mzdových parametrov
5. Zaevidovanie zmeny zdravotnej poisťovne zamestnanca k 1. 1. 2025
6. Preukázanie plnenia povinného podielu počtu zamestnancov so ZP
7. Vykonanie ročného zúčtovania prostriedkov sociálneho fondu
8. Archivácia dokumentov personálnej a mzdovej agendy
Kontrola údajov na mzdových listoch a ich uzatvorenie
Mzdový list predstavuje prehľadnú evidenciu zamestnávateľa o jeho zamestnancovi. Povinnosť evidovať mzdový list a jeho náležitosti upravuje § 39 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „zákon o dani z príjmov alebo ZDP“). Povinnosť evidovať mzdový list vzniká zamestnávateľovi za fyzickú osobu, s ktorou má uzatvorený akýkoľvek pracovnoprávny vzťah, na základe ktorého má nárok na príjem zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP.
Povinnosť viesť mzdový list nevzniká len v prípade, ak zamestnanec poberá len nepeňažné príjmy (napr. nepeňažný príjem v sume 1 % zo vstupnej ceny motorového vozidla zamestnávateľa poskytnutého zamestnancovi aj na súkromné účely alebo cena, či výhra prijatá zamestnancom, ktorý sa zúčastnil súťaže vyhlásenej zamestnávateľom). Ak týmto zamestnancom nevedie zamestnávateľ mzdové listy, je povinný viesť mzdovú evidenciu (zoznam) obsahujúcu meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, jeho rodné číslo, adresu trvalého pobytu, údaj o trvaní pracovnej činnosti a úhrn nepeňažných príjmov.
Náležitosti mzdového listu sa v nadväznosti na ustanovenie § 39 ods. 2 novely č. 309/2023 Z. z. zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2024 upravili. Novou náležitosťou je nepeňažné plnenie oslobodené od dane [§ 5 ods. 7 písm. q) ZDP], t. j. zamestnanecká akcia ocenená v jej nominálnej hodnote alebo obchodný podiel na spoločnosti s ručením obmedzeným oceneného v hodnote vkladu, ktorý je oslobodený od dane.
Zamestnávateľ je povinný viesť pre zamestnancov mzdové listy a výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac a aj za celé zdaňovacie obdobie. Za správnosť údajov uvedených na mzdovom liste zodpovedá zamestnávateľ. Mzdový list musí na daňové účely obsahovať
a. meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce,
b. rodné číslo zamestnanca a u daňovníka s trvalým pobytom v členskom štáte Európskej únie identifikačné číslo na daňové účely, ak mu bolo pridelené,
c. adresu trvalého pobytu zamestnanca,
d. mená, priezviská a rodné čísla osôb, na ktoré zamestnanec uplatňuje nezdaniteľnú časť základu dane a daňový bonus,
e. výšku jednotlivých nezdaniteľných častí základu dane s uvedením dôvodu ich priznania,
f. za každý kalendárny mesiac:
1. počet dní výkonu prác,
2. úhrn vyplatených zdaniteľných miezd (peňažné aj nepeňažné plnenia),
3. sumy oslobodené od dane okrem sumy uvedenej v deviatom bode,
4. sumy poistného a príspevkov, ktoré je povinný platiť zamestnanec,
5. základ dane, nezdaniteľné časti základu dane, zdaniteľná mzda, preddavky na daň,
6. suma priznaného daňového bonusu,
7. suma dobrovoľného príspevku na starobné dôchodkové sporenie (II. pilier), ktoré odvádza zamestnávateľ,
8. suma na doplnkové dôchodkové sporenie (III. pilier), ktoré za zamestnanca odvádza zamestnávateľ,
9. nepeňažné plnenie oslobodené od dane podľa § 5 ods. 7 písm. q).
V nadväznosti na zavedenie nepeňažného plnenia oslobodeného od dane podľa § 5 ods. 7 písm. q) ZDP dochádza k doplneniu ustanovenia § 39 ZDP a následne aj k úprave daňových tlačív, ktorých povinnou náležitosťou je aj suma nepeňažného plnenia podľa § 5 ods. 7 písm. q) ZDP. Podľa § 39 ods. 9 písm. b) ZDP bude zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, uvádzať údaje o vybraných príjmoch oslobodených od dane v Ročnom hlásení o dani, prvýkrát pri podaní Ročného hlásenie o dani za zdaňovacie obdobie roku 2024.
Len úhrn zúčtovaných a vyplatených zdaniteľných príjmov
Do mzdového listu a do daňových potvrdení sa uvádza úhrn zúčtovaných a vyplatených zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti, ktoré v súlade s § 4 ods. 3 ZDP plynuli daňovníkovi najdlhšie do 31. 1. po skončení zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa dosiahli, a ktoré sú súčasťou základu dane za toto zdaňovacie obdobie. To znamená, že príjmy, ktoré zamestnancovi do tohto dátumu „neplynuli“, t. j. neboli mu v skutočnosti vyplatené, nemožno zahrnúť do zdaniteľných príjmov zamestnanca za prechádzajúci rok.
Uzatvorenie evidencie dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru
Podľa § 224 ods. 2 písm. d) ZP: „Na základe uzatvorených dohôd podľa § 223 je zamestnávateľ povinný viesť evidenciu uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí, v akom boli uzatvorené.“ Zamestnávateľ má povinnosť:
· viesť evidenciu uzatváraných dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v poradí, v akom boli uzatvorené
· viesť evidenciu pracovného času dohodárov, t. j. zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o pracovnej činnosti a dohody o brigádnickej práci študentov tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu
· viesť evidenciu vykonanej práce u dohodárov, t. j. zamestnancov, ktorí vykonávajú prácu na základe dohody o vykonaní práce tak, aby v jednotlivých dňoch bola zaznamenaná dĺžka časového úseku, v ktorom sa práca vykonávala.
Táto povinnosť evidencie sa vzťahuje na všetky druhy dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru: dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a v rámci nej od 1. 1. 2023 aj dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce, dohoda o brigádnickej práci študentov.
Uzatvorenie evidencie o stave dovolenky a jej preplatenie
V súvislosti s vykonaním ročnej mzdovej uzávierky zamestnávateľ na základe údajov zo mzdového listu vypracuje ročný prehľad o nároku a čerpaní dovolenky za každého zamestnanca, ktorý obsahuje počet dní nároku na dovolenku, počet dní čerpanej dovolenky, počet dní nevyčerpanej dovolenky a počet dní krátenej dovolenky. Na základe týchto údajov zamestnávateľ určí:
· rozsah prenesenej dovolenky do roku 2025, ktorá sa z dôvodu jej nevyčerpania prenesie do nasledujúceho kalendárneho roka; po vykonaní ročnej mzdovej uzávierky za rok 2024 prenesie zamestnávateľ nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúceho roka/rokov, ak:
· zamestnanec dovolenku z roku 2024 nemohol vyčerpať v kalendárnom roku preto, že zamestnávateľ neurčil jej čerpanie, alebo
· zamestnanec dovolenku z roku 2024 nemohol vyčerpať v kalendárnom roku pre prekážky v práci na strane zamestnanca, alebo
· nevyčerpanú dovolenku z predchádzajúcich rokov (z roku 2023, 2022 a zo starších rokov) si zamestnanec nemohol vyčerpať pre čerpanie materskej, otcovskej alebo rodičovskej dovolenky alebo preto, že bol uznaný za dočasne pracovne neschopného pre chorobu alebo úraz alebo pretože bol dlhodobo uvoľnený na výkon verejnej funkcie/odborovej funkcie.
· preplatenie dovolenky, t. j. zamestnávateľ v súlade s § 116 ods. 2 ZP za časť dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktorú zamestnanec nemohol vyčerpať ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, poskytne zamestnancovi náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku:
Podľa § 111 ods. 1 ZP (tretia veta) je zamestnávateľ „... povinný určiť zamestnancovi čerpanie aspoň štyroch týždňov dovolenky v kalendárnom roku, ak má na ne nárok, a ak určeniu čerpania dovolenky nebránia prekážky v práci na strane zamestnanca“, a súčasne podľa § 113 ods. 2 Zákonníka práce „...zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi dovolenku tak, aby sa skončila najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho roka.“ Aby nedochádzalo k obchádzaniu hlavného účelu dovolenky a bola v príslušnom kalendárnom roku čerpaná aspoň základná výmera dovolenky (4 týždne), zamestnávateľ má povinnosť určiť čerpanie dovolenky v základnom rozsahu (4 týždne):
· v aktuálnom roku,
· najneskôr však do konca nasledujúceho roka.
Ak čerpaniu základnej výmery dovolenky (4 týždne) za príslušný rok nedôjde v aktuálnom roku a ani do konca nasledujúceho roka, zamestnancovi časť dovolenky „prepadne“. V tejto súvislosti dávam do pozornosti ustanovenie § 116 ods. 2 ZP: „Za časť dovolenky, ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky, ktorú zamestnanec nemohol vyčerpať ani do konca nasledujúceho kalendárneho roka, patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku.“ Právna úprava v Zákonníku práce tak garantuje každému zamestnancovi nárok na minimálnu platenú ročnú dovolenku v rozsahu štyroch týždňov, pričom namiesto tejto dovolenky nemôže byť vyplatená peňažná náhrada (s výnimkou prípadov skončenia pracovného pomeru). Dopady vyzerajú v praxi tak, že ak zamestnanec nevyčerpá minuloročnú dovolenku vo výmere aspoň 4 týždne, napr. dovolenku za rok 2023 nevyčerpá najneskôr do konca roka 2024, zamestnancovi dovolenka za rok 2023 vo výmere 4 týždne „prepadne“ a preplatí sa len nevyčerpaná dovolenka z r. 2023 presahujúca 4 týždne (20 dní).
Z uvedeného vyplýva, že po vykonaní ročnej mzdovej uzávierky za rok 2024 je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi náhradu mzdy len za tú časť nevyčerpanej dovolenky (z roku 2023), ktorá presahuje štyri týždne základnej výmery dovolenky. Náhradu mzdy za túto časť dovolenky je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi pri spracovaní výplat za mesiac december 2024 (bez žiadosti zamestnanca!).
Ak by sa preukázalo, že čerpanie dovolenky zamestnávateľ zamestnancovi neurčil (poznámka: právo určovať čerpanie dovolenky má zamestnávateľ), zamestnávateľ porušil povinnosť, ktorá mu vyplýva z pracovnoprávnych predpisov. Poškodený (zamestnanec) by sa v takomto prípade mohol dožadovať náhrady škody súdnou cestou, nakoľko spory medzi zamestnancom a zamestnávateľom o nároky z pracovnoprávnych vzťahov prejednávajú a rozhodujú súdy (§ 14 Zákonníka práce).
· tvorba rezervy na nevyčerpané dni dovolenky. Rezervy na nevyčerpané dovolenky tvoria zamestnávatelia, ktorí ku koncu účtovného obdobia evidujú nevyčerpané dovolenky svojich zamestnancov. Ak zamestnanec dovolenku, na ktorú mu vznikol nárok v príslušnom kalendárnom roku, napr. v roku 2024, nevyčerpá, môže si ju (jej „celý“ zostatok) „preniesť“ do nasledujúceho kalendárneho roka, t. j. do roku 2025. Na tento účel má zamestnávateľ ako účtovná jednotka povinnosť tvoriť rezervu na nevyčerpanú dovolenku a to na konci príslušného kalendárneho roka. Pri výpočte rezervy na nevyčerpané dovolenky (ako aj napr. pri výpočte rezervy na vyplatenie odstupného, odchodného) sa postupuje v súlade s Opatrením MF SR č. 23054/2002-92; rezervy na nevyčerpané dovolenky sa oceňujú odhadom, nakoľko zamestnávateľ vo väčšine prípadov nevie presne určiť, kedy budú jeho zamestnanci dovolenku čerpať a v akej výške bude náhrada ich mzdy. V praxi sa zvykne na výpočet odhadu rezervy na nevyčerpané dovolenky používať priemerný zárobok za posledný kalendárny štvrťrok (ak je účtovným obdobím kalendárny rok). Odhad je však možné počítať aj s inou hodnotou, ktorá nie je v rozpore s účtovnými zásadami.
Otvorenie nového zdaňovacieho obdobia a kontrola parametrov
Po vykonaní ročnej mzdovej uzávierky sa v mzdovej učtárni otvorí nové mzdové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka (napr. s prevodom nevyčerpanej dovolenky z minulého roka). Je vhodné, ak zamestnávateľ pred spracovaním výplat za mesiac január preverí správnosť nastavenia mzdových parametrov platných od 1. 1. 2025; ide predovšetkým o tieto údaje:
· uplatňovanie nároku na mesačnú daňovú úľavu na daňovníka a daňový bonus na dieťa
· minimálna mzda, minimálne mzdové nároky a minimálna výška odmeny dohodára od 1. 1. 2025
· minimálna výška odmeny pri výkone odbornej praxe od 1. 1. 2025
· zákonom garantovaná výška mzdových príplatkov od 1. 1. 2025
· prepočítanie výšky priemerného hodinového zárobku na pracovnoprávne účely
· prepočítanie výšky denného vymeriavacieho základu na účely výpočtu náhrady pri DPN
· prepočítanie výšky nepeňažného príjmu v súvislosti s používaním motorového vozidla zamestnávateľa
· zmena zdravotnej poisťovne u zamestnanca
· výber príslušnej alternatívy stravovania, ak rozhodným obdobím je kalendárny rok
Ak zamestnanec používa motorové vozidlo zamestnávateľa na služobné a súkromné účely, ide o nepeňažný príjem zamestnanca, pri výpočte ktorého sa počnúc rokom 2014 zohľadňuje opotrebenie, resp. „vek“ poskytnutého motorového vozidla, príp. jeho technické zhodnotenie. Podľa § 5 ods. 3 ZDP je príjem zamestnanca v prvom roku (od zaradenia vozidla do užívania) suma vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla a v nasledujúcich 7 rokoch sa takto určená suma znižuje o 12,5 % za každý ďalší rok jeho používania. Postupné znižovanie vstupnej ceny motorového vozidla sa tak každý rok prejaví na znížení nepeňažného príjmu zamestnanca zo závislej činnosti.
Zaevidovanie zmeny zdravotnej poisťovne zamestnanca
Poistenec, ktorý zmenil zdravotnú poisťovňu, je povinný oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni platiteľa poistného najneskôr do 8. januára nasledujúceho kalendárneho roka, ak po podaní prihlášky u neho došlo k zmene platiteľa poistného – napr. k zmene zamestnávateľa, ktorého uviedol na prihláške. Poistenec, ktorý je zamestnancom, je povinný oznámiť zamestnávateľovi podľa § 23 ods. 2 zákona o zdravotnom poistení:
· v deň nástupu do zamestnania príslušnú zdravotnú poisťovňu
· počas trvania zamestnania zmenu príslušnej zdravotnej poisťovne a to do ôsmich dní odo dňa každej zmeny príslušnej zdravotnej poisťovne.
Podľa § 23 ods. 2 v nadväznosti na § 23 ods. 1 písm. b) zákona o zdravotnom poistení za zamestnanca zmenu príslušnej zdravotnej poisťovni oznamuje zdravotnej poisťovni zamestnávateľ.
Preukázať plnenie povinného podielu zamestnávania občanov ZP
Za rok 2024 je zamestnávateľ, ktorý zamestnáva najmenej 20 zamestnancov, povinný plniť povinný podiel zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím (ďalej len „občan so ZP“), a zároveň preukázať plnenie tohto povinného podielu príslušnému úradu práce najneskôr do 31. marca 2025. Zamestnávateľ plní oznamovaciu povinnosť na výkaze pod názvom „Ročný výkaz o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so ZP“ (ďalej len „Ročný výkaz“). Za príslušný úrad práce sa na tieto účely rozumie úrad, v ktorého pôsobnosti sa nachádza sídlo zamestnávateľa.
Za občana so zdravotným postihnutím sa na účely plnenia povinného podielu považuje občan uznaný za invalidného podľa osobitného predpisu,:
· podľa zákona o sociálnom poistení, v zmysle ktorého má občan pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nad 40 %, kedy zamestnanec (občan so zdravotným postihnutím) preukazuje zamestnávateľovi invaliditu a percentuálnu mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť rozhodnutím alebo oznámením Sociálnej poisťovne alebo
· podľa zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, v zmysle ktorého má občan pokles schopnosti vykonávať primerané civilné zamestnanie najmenej o 20 %, kedy zamestnanec (občan so zdravotným postihnutím) preukazuje zamestnávateľovi invaliditu a percentuálnu mieru poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť posudkom útvaru sociálneho zabezpečenia.
Výška povinného podielu a jej formy plnenia
Povinný počet občanov so ZP, ktorých je zamestnávateľ povinný „plniť“ sa vypočíta ako 3,2 % podiel z celkového počtu jeho zamestnancov. Celkový počet zamestnancov predstavuje priemerný evidenčný počet zamestnancov vo fyzických osobách podľa metodiky k výkazu ŠÚ SR „Práca 2-04“ na príslušný rok (Poznámka: Do počtu zamestnancov sa nezapočítavajú dohodári). Nad rámec identifikácie zamestnancov uvedených v metodike k výkazu „Práca 2-04 sa do celkového počtu zamestnancov, z ktorého sa vypočíta povinný podiel zamestnávania občanov so ZP, nezapočítavajú:
· zamestnanci, ktorí plnia úlohy zamestnávateľa v zahraničí v súlade so zákonom č. 151/2010 Z. z. o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 403/2010 Z. z.,
· príslušníci Policajného zboru, príslušníci Slovenskej informačnej služby, príslušníci Národného bezpečnostného úradu, príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníci Hasičského a záchranného zboru, príslušníci Horskej záchrannej služby, colníci a profesionálni vojaci, ktorí vykonávajú štátnu službu.
Zamestnávateľ môže plniť povinný podiel viacerými spôsobmi; súčasná právna úprava umožňuje plniť túto povinnosť nasledovne:
· zamestnávaním občanov so zdravotným postihnutím, kde platí, že ak má zamestnanec pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť najviac 70 %, zamestnávateľ si môže na účely plnenia povinného podielu započítať ako keby zamestnával 1 občana so ZP, a ak má zamestnanec pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť viac ako 70 %, zamestnávateľ si môže na účely plnenia povinného podielu započítať ako keby zamestnával 3 občanov so ZP.
· náhradným spôsobom – zadaním zákazky (prijatie služby, odobratie tovaru); počnúc rokom 2023 sa v nadväznosti na novelu č. 430/2023 Z. z. zákona o službách zamestnanosti zákazky rozdeľujú na dve samostatné kategórie a ak je súčasťou jednej zákazky odobratie tovaru a aj prijatie služby, zamestnávateľ je povinný preukázať samostatne výšku časti zákazky na odobratie tovaru a výšku časti zákazky na prijatie služby.
· úhradou povinného odvodu za každého chýbajúceho zamestnanca so ZP do splnenia povinného podielu; úhradu treba uskutočniť najneskôr do 31. 3. 2025 na príslušný účet úradu práce.
· vzájomná kombináciou predchádzajúcich spôsobov.
Výška zákazky (prijatie služby) za rok 2024 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 318 €
(za rok 2023 bola vo výške 1 198 €).
Výška zákazky (odobratie tovaru) za rok 2024 je na započítanie 1 občana so ZP vo výške 1 506 €
(za rok 2023 bola vo výške 1 369 €).
Povinný odvod (úhrada) za rok 2024 je za 1 chýbajúceho zamestnanca so ZP vo výške 1 695 €
(za rok 2023 bol vo výške 1 540 €)
Počnúc rokom 2023 je účinná nová právna úprava, kde podľa 63 ods. 5 novely č. 430/2022 Z. z. zákona o službách zamestnanosti: „Zamestnávateľ preukazuje plnenie povinného podielu počtu občanov so zdravotným postihnutím na celkovom počte svojich zamestnancov za uplynulý kalendárny rok v termíne do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka prostredníctvom elektronického formulára zaslaného do informačného systému na účely služieb zamestnanosti“. To znamená, že zamestnávateľ má povinnosť predkladať ročný výkaz o plnení povinného podielu elektronicky s použitím informačného systému služieb zamestnanosti. Údaje o osobách so ZP môže zamestnávateľ nahrávať na portáli www.sluzbyzamestnanosti.gov.sk priebežne počas roka alebo až po ukončení roka. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti.
Podľa § 63 ods. 1 písm. c) a d) ZSZ je zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu občanov so zdravotným postihnutím, ktorá obsahuje údaje v rozsahu ustanovenom v prílohe č. 1 písm. L) zákona o službách zamestnanosti a poskytovať úradu tieto údaje z evidencie na základe jeho žiadosti (ide o údaje súvisiace s podaním výkazu o plnení povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím). Evidencia zamestnancov – občanov so ZP obsahuje:
· meno a priezvisko osoby so zdravotným postihnutím
· rodné číslo alebo iný identifikátor, ak ide o občana členského štátu Európskej únie alebo o štátneho príslušníka tretej krajiny
· percentuálna miera poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť (od – do)
· dátum uznania za invalidného (od – do)
· dátum vzniku pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu (od – do)
· názov a kód zamestnania podľa štatistickej klasifikácie zamestnaní (7 miestny kód).
V evidencii sú uvedení len tí zamestnanci, ktorí spĺňajú definíciu občana so zdravotným postihnutím. Zamestnávateľ je povinný po skončení zamestnania vymazať u zamestnanca osobné údaje, ktoré spracoval v evidencii občanov so zdravotným postihnutím. Uvedené vyplýva z ust. § 67 ods. 18 ZSZ: „Zamestnávateľ spracúva údaje na účely plnenia povinného podielu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím v rozsahu podľa prílohy č. 1 písm. L kopírovaním,.... zamestnávateľ vymaže vo svojom informačnom systéme osobné údaje vedené v evidencii podľa § 63 ods. 1 písm. c) po skončení zamestnania dotknutého zamestnanca.“ Podľa Úradu na ochranu osobných údajov, pojem „vymazať“ v § 67 ods. 18 ZSZ je potrebné vykladať ako prestať spracúvať na pôvodný účel vedenia evidencie podľa § 63 ods. 1 písm. c) ZSZ. Uvedené však zamestnávateľovi nebráni v tom, aby osobné údaje spracúval na účely archivácie podľa osobitného predpisu.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 11-12/2024.
VNÚTROPODNIKOVÉ SMERNICE - MZDOVÉ
Vnútropodnikové smernice pre spoločnosti sú písomné normatívne akty, ktoré usmerňujú konkrétne činnosti v spoločnosti, buď také, ktoré sa pravidelne opakujú alebo naopak jednorazové situácie, ktoré sa neopakujú. Publikácia poukazuje na všeobecnú potrebu vnútropodnikových smerníc a povinnosť smernice každoročne aktualizovať podľa platnej legislatívy. Poskytuje tiež čitateľom základnú metodiku tvorby vnútropodnikových predpisov. Súčasne stručne charakterizuje a vzorovo uvádza smernice, ktorých vypracovanie je pre podnik záväzné v zmysle platných právnych predpisov, ako aj smernice, ktoré aj keď nie sú povinné, môžu skvalitniť riadenie vo väčšom i menšom podniku.
1. Účel spracovávania interných predpisov
Systém riadenia každého podniku je kodifikovaný sústavou legislatívnych, organizačných, riadiacich, metodických a informačných noriem, príp. ďalších druhov pravidiel a nástrojov riadenia. Účelom vydávania takýchto interných predpisov v podniku je určiť jednotnú a záväznú štruktúru základných pravidiel rôzneho charakteru podľa potrieb podniku, definovať metódy, spôsoby, prostriedky a postupy rôznych činností vyskytujúcich sa v podniku. V súčasnej rôznorodosti podnikateľských aktivít a následných špecifických problémov je nevyhnutnosťou, aby podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými upravia všeobecné právne predpisy na konkrétne podmienky podniku. Tvorba niektorých vyplýva priamo zo všeobecne záväzných právnych predpisov, tvorbu iných si vyžaduje samotná prax. Je potrebné pritom dbať o to, aby predpisy boli záväzné pre všetkých zamestnancov podniku, príp. pre skupinu zamestnancov, ktorých sa týka. Ich nedodržiavanie môže byť klasifikované ako porušenie pracovnej disciplíny s následkami v zmysle Zákonníka práce a Pracovného poriadku, príp. s následkami individuálne definovanými priamo v konkrétnom predpise.
Existencia spracovaných interných smerníc však súvisí nielen s potrebami internej či externej kontroly vykonávanej v podniku pre účely vnútorného riadenia a kontroly, ale aj s potrebami externej kontroly zo strany audítorov, či s potrebami externej kontroly zo strany štátnych orgánov (kontroly správcu dane, kontroly inšpektorátov práce, a pod.).
Vnútropodnikové predpisy možno v zásade definovať ako písomné normatívne akty, ktoré usmerňujú konkrétne činnosti v podniku, ktoré sa pravidelne opakujú alebo sa týkajú určitej jednorázovej, neopakujúcej sa skutočnosti. Takéto vnútropodnikové predpisy možno členiť práve podľa toho, akej činnosti sa dotýkajú, či majú dlhodobý charakter, či ide o jednorázové záležitosti a pod.
2. Rozdelenie interných predpisov
V zmysle uvedeného v úvodnej kapitole je možné vnútropodnikové predpisy rozčleniť na poriadky, smernice, metodické pokyny, rozhodnutia, opatrenia, príkazy, oznámenia. Všetky predpisy sú súčasťou interného riadiaceho a kontrolného systému podniku a možno dokonca povedať, že slúžia aj ako podpora pre správne, úplné a preukazné zobrazenie niektorých skutočností pre účely účtovníctva.
Základné legislatívne normy
Dokumentácia, ktorá je potrebná najmä z pohľadu vzniku a právnej existencie podniku, predstavuje v aplikačnej praxi základné legislatívne normy. Napriek skutočnosti, že je spracovávaná v súlade s Obchodným zákonníkom, resp. osobitnými právnymi predpismi, je potrebné ju rovnako zaradiť medzi vnútropodnikové predpisy. Základné legislatívne normy totiž neriešia iba právnu stránku existencie podniku, ale môžu mať zásadný dopad aj na každodennú organizačnú a riadiacu prácu v podniku. Patria sem predovšetkým:
· spoločenská zmluva, pokiaľ ide o verejnú obchodnú spoločnosť a komanditnú spoločnosť,
· spoločenská zmluva alebo zakladateľská listina, pokiaľ ide o spoločnosť s ručením obmedzeným,
· zakladateľská zmluva alebo zakladateľská listina, notárska zápisnica o konaní ustanovujúceho valného zhromaždenia alebo rozhodnutie zakladateľov o založení, pokiaľ ide o akciovú spoločnosť,
· notárska zápisnica o konaní ustanovujúceho valného zhromaždenia a založení družstva,
· stanovy, pokiaľ ide o akciovú spoločnosť (povinnosť vydania), spoločnosť s ručením obmedzeným (možnosť vydania stanov) a družstvo (povinnosť vydania),
· iné listiny upravujúce založenie iných právnických osôb podľa osobitných predpisov.
Základné organizačné normy
Základné organizačné normy riešia vzťahy zložitého charakteru s dlhodobou pôsobnosťou, určujú pravidlá a zásady riadenia, prípadne metodiku činností v riadení. Zaradiť sem možno najmä Organizačný poriadok, či rôzne iné organizačné štatúty, ktoré s cieľom účinnej a jednotnej implementácie všeobecných zásad systému riadenia vo vnútri podniku ustanovujú základnú pôsobnosť, kompetencie, vzájomné vzťahy, ako aj formy, metódy a nástroje riadenia vnútroorganizačných a ekonomických jednotiek podniku.
Riadiace normy majú charakter
samostatných opatrení vzťahujúcich sa na vyhradený okruh problémov s časovým obmedzením pre realizáciu stanovených opatrení. Riadiace normy sú vydávané formou príkazov, opatrení, rozhodnutí, a to nielen zo strany vrcholového vedenia podniku, ale aj zo strany vedúcich nižších organizačných zložiek.
Metodické riadenie je osobitná forma riadenia
mimo vzťahov nadriadenosti a podriadenosti. Metodicky riadia útvary (zamestnanci) iné útvary (zamestnancov), ktoré im nie sú priamo podriadené. Formami metodického riadenia sú záväzné metodické pokyny, smernice, odborné inštruktáže, pracovné postupy a pokyny. Ako doplnok týchto metodických noriem možno považovať uskutočňovanie porád a konzultácií, vykonávanie odborných kontrol. Účelom metodického riadenia je zabezpečiť jednotný a racionálny výkon tých istých činností vo všetkých organizačných jednotkách.
Zabezpečenie kvalitného informačného toku v podniku
je súčasťou každodennej riadiacej práce, keďže je dôležité oboznamovať zamestnancov s cieľmi, plánovanými úlohami, či uskutočnenými opatreniami. Za účelom postúpenia potrebných informácií na správne miesto sa používajú najmä také normy, ktoré majú zväčša jednorázový charakter s obmedzeným okruhom pôsobnosti – rozhodnutia, oznámenia.
3. Metodika tvorby interných predpisov
S cieľom efektívnej tvorby vnútropodnikových predpisov je dôležité, aby podnik mal spracovanú metodiku tvorby takýchto predpisov, ktorej cieľom je stanovenie jednotnej štruktúry predpisov, jednotných postupov pre spracovanie návrhu, pre pripomienkové konanie, pre schvaľovanie a vydávanie, pre aktualizáciu a zmenové konanie.
Štruktúra jednotlivých interných predpisov začína zväčša definovaním účelu a dôvodu vydania predpisu, definovaním pojmov, odkazom na súvisiace predpisy s prípadnou citáciou príslušných ustanovení právnych predpisov. Na to nadväzuje hlavná časť spočívajúca v ustanoveniach konkrétneho interného predpisu. Obsahom záverečných ustanovení je najmä uvedenie záväznosti, platnosti a účinnosti, kontrolnej zodpovednosti a prípadných sankcií za nedodržiavanie daného predpisu. Súčasťou vnútropodnikového predpisu sú všetky prílohy formulárov používaných v danej oblasti. Je možné tiež uviesť odkaz na literatúru zaoberajúcu sa príslušnou problematikou.
4. Metodika pre vypracovanie interných predpisov
Metodika pre vypracovanie interných predpisov |
Vypracoval: Mgr. Jozef Novák – vedúci Oddelenia organizácie (autor a správca predpisu)
Dňa: 10. 10. 2024
Podpis
Schválil: Ing. Karol Veľký – riaditeľ
Dňa: 14. 10. 2024
Podpis
Číslo výtlačku: ........................................ Dátum vydania: ........................................
I. Úvodné ustanovenie
S cieľom určenia jednotného postupu pri príprave, spracovávaní a aktualizácii vnútropodnikových predpisov a formulárov, ktoré sú nosičmi informácií tvoriacich informačný tok v spoločnosti FIRMA, s.r.o. Bratislava sa vydáva tento metodický pokyn.
II. Definícia pojmov
a) Poriadky – vnútropodnikové predpisy organizačného a riadiaceho charakteru, ktoré definujú pravidlá základných subsystémov riadenia
b) Smernice – vnútropodnikové predpisy organizačného, riadiaceho a metodického charakteru, ktoré ustanovujú metódy, spôsoby, prostriedky, formy a postupy vykonávania určitých činností
c) Metodické pokyny – vnútropodnikové predpisy metodického charakteru, ktoré podrobne definujú postupy určitých konkrétnych činností alebo agend
d) Rozhodnutia – vnútropodnikové predpisy riadiaceho a informatívneho charakteru, ktoré oboznamujú príslušné osoby a vnútorné organizačné jednotky s jednorázovými výstupmi riadiaceho procesu v smere nadriadený - podriadený
e) Opatrenia - vnútropodnikové predpisy riadiaceho a informatívneho charakteru, ktoré oboznamujú príslušné organizačné jednotky s výstupmi riadiaceho procesu
f) Príkazy - vnútropodnikové predpisy riadiaceho charakteru, ktoré adresne a termínovo zaväzujú podriadených k uskutočneniu určitých úzko profilovaných opatrení
g) Oznámenia - vnútropodnikové predpisy informatívneho charakteru, ktoré oboznamujú príslušné osoby a organizačné jednotky s rôznymi záležitosťami jednorázového charakteru
h) Formulár – každý dokument, ktorý slúži na zaznamenanie akýchkoľvek dát predpísanou formou a ktorý je využívaný vo vnútornej agende spoločnosti
i) Šablóna – elektronický „vzor“ pre vytvorenie dokumentu v elektronickej podobe
j) Autor a správca predpisu – organizačná jednotka, ktorá vnútropodnikový predpis spracovala, zodpovedá za jeho implementáciu, kontroluje jeho realizáciu, aktualizuje a navrhuje jeho zrušenie
k) Evidenčné číslo - poradové číslo, pod ktorým je určitý vnútropodnikový predpis evidovaný a publikovaný
l) Aktívne derogácie - zoznam vnútropodnikových predpisov, ktoré boli novelizované alebo zrušené príslušným predpisom
m) Pasívne derogácie - zoznam vnútropodnikových predpisov, ktoré novelizovali alebo zrušili príslušný predpis
n) Nadradené predpisy - zoznam predpisov vrátane externých (zákony, vyhlášky, nariadenia a pod.), na vykonanie ktorých bol predpis vydaný, resp. z ktorých vyplýva povinnosť alebo možnosť vydania vnútropodnikového predpisu
o) Záväznosť – definovanie stupňa záväznosti vnútropodnikového predpisu voči jednotlivcom, kolektívom, organizačným jednotkám a pod.
p) Dátum vydania - dátum, kedy vnútropodnikový predpis nadobúda účinnosť; tento dátum je totožný s dňom schválenia príslušného vnútropodnikového predpisu.
III. Postup vypracovania predpisu
A. Spracovanie návrhu
· Určený zamestnanec organizačnej jednotky, do ktorého kompetencie vecne a podľa Organizačného poriadku predmetná činnosť patrí, vypracuje návrh vnútropodnikového predpisu. Riaditeľ spoločnosti môže aj priamo určiť organizačnú jednotku, ktorá bude návrh vypracovávať.
· Autor a správca predpisu v priebehu vypracovávania spolupracuje s príslušnými vnútroorganizačnými útvarmi.
· Autor a správca predpisu dbá na organizačnú, vecnú a formálnu stránku vnútropodnikového predpisu. V návrhu musí odôvodniť opodstatnenosť daného predpisu.
· Autor a správca predpisu predkladá návrh predpisu na pripomienkovanie.
B. Pripomienkovanie
· Pripomienkovanie riadi a zabezpečuje oddelenie organizácie.
· Autor a správca predpisu dohodne s oddelením organizácie okruh pripomienkujúcich osôb. Pripomienky ku všetkým vnútropodnikovým predpisom vykonáva právne oddelenie.
· Oddelenie organizácie zašle spracovaný návrh predpisu všetkým pripomienkujúcim, ku ktorému priloží tzv. pripomienkový list (vzor v prílohe).
· Pripomienkujúci do 15 dní odo dňa doručenia predložia na pripomienkovom liste pripomienky k návrhu. Ak nemajú k návrhu pripomienky, potvrdia to na pripomienkovom liste.
· Autor a správca predpisu posúdi jednotlivé pripomienky a uvedie k nim svoje stanovisko.
· Autor a správca predpisu vypracuje konečné znenie vnútropodnikového predpisu so zohľadnením akceptovaným pripomienok. Konečné znenie odovzdá oddeleniu organizácie, ktorý predpisu pridelí evidenčné číslo.
C. Vydanie
· Oddelenie organizácie predloží spracovaný predpis na schválenie príslušnému orgánu podľa Organizačného poriadku. V prípade neschválenia sa predpis vráti na dopracovanie autorovi a správcovi predpisu. Dopracovanie sa realizuje už bez pripomienkového konania. Schválenie sa vyznačí na prvej strane predpisu (dátum, podpis).
· Po schválení predpisu oddelenie organizácie zabezpečí technickú stránku spracovania vnútropodnikového predpisu vrátane označenia jednotlivých výtlačkov a zabezpečí distribúciu výtlačkov príslušným vedúcim zamestnancom vnútorných organizačných jednotiek, príp. iným osobám, ktorým je predpis určený.
· Originál vnútropodnikového predpisu sa uschováva na oddelení organizácie.
· Vnútropodnikový predpis nadobúda platnosť dňom vydania.
D. Aktualizácia a zmeny
· Oddelenie organizácie vedie zoznam vnútropodnikových predpisov (vzor v prílohe), ktorý zverejňuje oznámením k 1.1. a 1.7. kalendárneho roka. Držitelia príslušných predpisov si na základe tohto zoznamu skontrolujú úplnosť pridelených predpisov.
· Autor a správca predpisu zabezpečuje kontrolu platnosti príslušného predpisu. Zistenie neplatnosti sa oznámi bezodkladne oddeleniu organizácie, aby bolo možné aktualizovať zoznam vnútropodnikových predpisov.
· Autor a správca predpisu sleduje aktuálnosť spracovaného predpisu. V prípade potreby je povinný zabezpečiť aktualizáciu.
· Aktualizácia sa vykonáva výmenou strán, ktorej sa daná zmena týka. Zmenu schvaľuje osoba, ktorá predpis schválila. Vykonané zmeny autor a správca predpisu uvedie v liste zmien (vzor v prílohe).
· Ak aktualizácia obsahuje významnejšie zmeny väčšieho rozsahu vydá autor a správca predpisu nový vnútropodnikový predpis, v súlade s uvedeným postupom ako pri tvorbe nového predpisu.
· Neplatné predpisy stiahnuté z obehu sa skartujú. Na oddelení organizácie sa ponecháva jeden originál spolu s rozdeľovníkom osôb, ktorý príslušný predpis mali k dispozícii.
IV. Formálna štruktúra predpisu
· Titulná strana a jednotlivé strany sú v úprave podľa tohto metodického pokynu.
· Vnútropodnikový predpis obsahuje „Úvodné ustanovenie“, v ktorom sa uvedie dôvod a účel vydania predpisu, definujú sa používané pojmy a skratky. Súčasťou tohto ustanovenia sú aktívne derogácie, pasívne derogácie, nadradené predpisy.
· Vnútropodnikový predpis obsahuje „Všeobecné a osobitné ustanovenia“, kde sa uvádza samotná problematika vnútropodnikového predpisu.
· Vnútropodnikový predpis obsahuje „Záverečné ustanovenia“, kde sa uvedie záväznosť, platnosť a účinnosť, zodpovednosť za kontrolu dodržiavania predpisu, sankcie v prípade nedodržiavania predpisu.
A. Oddiel 1. Kapitola 1.1 Článok 1.1.1 Podčlánok Text vo vnútri týchto častí sa radí do odsekov označených vzostupne číslom, na nižšej úrovni vzostupne písmenom. |
· Text predpisu v podobe príkazu, rozhodnutia, oznámenia, opatrenia nemusí mať osobitnú titulnú stranu. Náležitosti titulnej strany sa však musia umiestniť v hlavičke predpisu.
V. Postup tvorby interných formulárov
· Formulár je prehľadne členený dokument s miestom určeným k zadávaniu informácií. Môže byť vytvorený v elektronickej podobe alebo v papierovej podobe. Za formulár sa považujú aj listy z kníh, v ktorých sa vedie rôzna evidencia.
· Formuláre vytvorené v elektronickej podobe môžu byť distribuované pomocou elektronickej pošty.
· Formulár môže byť vyplňovaný softvérovým produktom alebo ručne. Každý formulár obsahuje miesta určené k zadávaniu informácií. Toto pole formulára môže mať rôznu podobu, najčastejšie sa používa textové pole ako miesto na vpísanie textu. Pole formulára môže mať ale aj tvar zaškrtávacieho políčka, prepínača, rozbaľovacieho zoznamu, zoznamu hodnôt a pod.
· Formulár vytvorený v spoločnosti FIRMA, s.r.o. Bratislava musí byť vždy vytvorený v elektronickej podobe vo forme šablóny. Šablóna určuje základnú štruktúru dokumentu a obsahuje nastavenia dokumentu, napríklad položky automatického textu, písma, priradenie kláves, makrá, ponuky menu, rozvrhnutie stránky, špeciálne formátovanie a štýly. V podmienkach spoločnosti FIRMA, s.r.o. Bratislava je možné pre tvorbu dokumentov používať len šablóny formátu, ktoré určí Oddelenie organizácie.
· Formulár musí spĺňať účel, pre ktorý bol vytvorený. Formulár musí byť prehľadný, jednoduchý, jasne čitateľný, primeraného formátu. Spôsob vyplňovania formulára musí byť jednoznačný a jasný. Predovšetkým musí byť zrejmé kto ho vyplňuje, overuje a kto potvrdzuje údaje. Pri týchto hodnotách musí byť priestor na uvedenie čitateľného mena, podpisu a dátumu.
· V prípade, že je to vhodné, je potrebné formulár elektronicky prepojiť so zdrojom dát tak, aby nemusel byť viacnásobne vypĺňaný. V prípade potreby bližšieho vysvetlenia požadovaného obsahu polí interného formulára musí byť k formuláru uvedená legenda.
· Ak formulár obsahuje konkrétne vyplnené údaje, musí byť označený výrazom „vzor“ v strede hornej časti.
· Návrh na vytvorenie formulára môže dať každý zamestnanec svojmu priamemu nadriadenému. Navrhnutý formulár musí byť vždy počas celého procesu tvorby a schvaľovania predkladaný aj v elektronickej podobe.
· Návrh formulára sa predkladá vedúcemu oddelenia organizácie, kde sa posúdi potreba a štruktúra formulára.
· V prípade, že formulár je súčasťou organizačnej normy, je tvorba a schvaľovanie interného formulára súčasťou tvorby a schvaľovania organizačnej normy v zmysle tejto metodiky.
· Ak spracovateľ navrhuje interný formulár samostatne, potom k návrhu interného formulára priloží Schvaľovací protokol interného formulára a predloží ho príslušnému vedúcemu oddelenia organizácie. Povinnosťou vedúceho oddelenia organizácie, je overiť splnenie zásad návrhu, úplnosť údajov a vylúčenie duplicity s používanými formulármi. Ak formulár vyhovuje, potvrdí vedúci oddelenia svoj súhlas podpisom na Schvaľovací protokol interného formulára.
· Ak je návrh formulára vyhovujúci, resp. bol upravený do vyhovujúcej podoby, zodpovedný zamestnanec oddelenia organizácie pridelí interné číslo formulára v súlade s nasledovným číslovaním:
XY ZZZ / AB kde XY – označenie organizačného úseku, na ktorom bude formulár používaný (00 – označuje formulár používaný viacerými útvarmi) ZZZ – poradové číslo v rámci organizačného úseku AB – poradové číslo verzie interného formulára |
Viac sa už dočítate v 1000 riešení 4/2024.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
8. 11. – piatok |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2024, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2024 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend - § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2024 |
Platiteľ dividend - § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
20. 11. – streda |
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v októbri 2024 49 790 € |
Zdaniteľná osoba - § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za október 2024 |
Zamestnávateľ - § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2024 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2024 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2024 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2024 |
Zamestnávateľ – § 20 ods. 1 z. č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2024 |
Zamestnávateľ - § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ - § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ - § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozam.pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec - 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ - § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osobav§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 4/2025 (X/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2024 (X/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2024 (X/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
13. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
14. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
15. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
16. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
17. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
18. Trestné právo po novelách 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku, Zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Zákona o Policajnom zbore po novele s účinnosťou od 6. 8. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené)
Poradca (Poradca), č. 5/2025 (XI/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2025 (XI/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2025 (XI/2024)
1000 riešení 1/2025 (XII/2024)
Aktualizácia III/2 (VIII/2024)
Aktualizácia II/5 (Trestné právo po novelách) (VIII/2024)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023