E-noviny
Em@ilové noviny
č.16/2024
15.10.2024

Vážení čitatelia!


Právo na uplatnenie daňových odpisov je založené na vlastníckom princípe alebo princípe ekonomického vlastníctva. Právo odpisovať majetok má v zásade ten, kto má k majetku vlastnícke právo. Čítajte rubriku Téma novín, kde je uverejnený príspevok Kto má právo odpisovať majetok a viac sa už dočítate v mesačníku DUO 10/2024, kde je uverejnených viacero článkov k problematike odpisov.

Z dôvodu transpozičnej povinnosti vyplývajúcej zo smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení, v dôsledku ktorej sa menia pravidlá uplatňovania oslobodenia od dane pre malé podniky, nadobudnú od 1. januára 2025 účinnosť zmeny aj v pravidlách registrácie pre daň tuzemských zdaniteľných osôb za platiteľa DPH. Aké zmeny nastanú? Ohľadom problematiky sa dočítate v rubrike Téma novín, kde je uverejnený príspevok Zákon o DPH – novela a viac sa už dočítate v 1000 riešení 3/2024.

Do pozornosti dávame aj tematické balíčky: Koniec roka v účtovníctve, Koniec roka v mzdovej učtárni, Trestné právo po novelách, Podvojné účtovníctvo po novele, Cestovné náhrady a stravné po novele. Môžete si ich objednať prostredníctvom zákazníckeho servisu.

Prajeme Vám príjemné jesenné dni a tešíme sa na skoré stretnutie pri e-novinách.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
DUO
DUO
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. KONIEC ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI

 

Kalendárny rok sa v mzdovej učtárni považuje aj za zdaňovacie obdobie, ktoré je potrebné uzatvoriť a otvoriť nové obdobie so zohľadnením výstupov z predchádzajúceho kalendárneho roka. Aké sú povinnosti mzdovej účtovníčky?

Potrebné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. PaM 11-12/2024 – Koniec roka v mzdovej učtárni – príspevok

/A4, str. 112/

 

2. Aktualizácia III/2 – Zákonník práce, Zákon o službách zamestnanosti .... – úplné znenia zákonov

/A5, str. 400/

 

3. Odvody poistného 2024 – odborná tematická publikácia

/A5, str. 48/

 

4. 1000 riešení 4/2024 – Vnútropodnikové smernice – mzdy – praktické príklady

/A5, cca str. 176/

 

5. Zákony IIIA/2024 – Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, Zákon o ochrane osobných údajov ... – úplné znenia zákonov

/A5, str. 400/

 

 

 

Cena balíčka je 58 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 29 €

Ušetríte 29 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. KONIEC ROKA V ÚČTOVNÍCTVE

 

Čo všetko je potrebné pripraviť na ukončenie účtovného roku a aké zmeny nastali v zákonoch tento rok?

Pomôcť Vám môžu naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia

/A5, str. 576/

 

2. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia

/A5, str. 664/

 

3. Aktualizácia I/2 – Zákon o účtovníctve, Opatrenie o sumách základnej náhrady za používanie cestných MV pri pracovných cestách – úplné znenia zákonov

/A5, str. 264/

 

4. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia

/A5, str. 200/

 

 

 

Cena balíčka je 52 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 26 €

Ušetríte 26 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

3. TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH

 

Novela zákona obsahuje podstatné zmeny, ktoré menia nastavenie trestnej politiky štátu. Verejné zdroje a zdroje EÚ sú „chránené“ menej, páchateľovi hrozia celkovo nižšie tresty, ak sa obohatí na úkor štátu a EÚ. Upravujú sa podmienky prerušenia premlčania.

Od 6. 8. 2024 sa menia hranice škody, ktoré majú vplyv na to, čo sa považuje za trestný čin a čo je postihované miernejšie ako priestupok. Zároveň sa prostredníctvom hranice škôd posudzuje aj závažnosť činu, ktorá má potom vplyv na to, či je čin posudzovaný miernejšie alebo prísnejšie. Aké ďalšie zmeny novela prináša?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...

 

 

1. Trestné právo po novelách (Aktualizácia II/5) – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore ... – úplné znenia zákonov

/A5, str. 320/

 

2. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi

/A5, str. 544/

 

3. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie

/A6, str. 120/

 

4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia

/A5, str. 600/

 

 

 

Cena balíčka je 54 €

Cena balíčka so 40 % zľavou je 32 €

Ušetríte 22  €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. CESTOVNÉ NÁHRADY A STRAVNÉ PO NOVELE

 

Sumy cestovných náhrad a stravného boli upravené Opatrením o sumách stravného. Aké sú nové sumy? Prinášame nielen prehľad nových súm, ale aj praktické príklady k téme.

Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. PaM 10/2024 – Cestovné náhrady a stravné - novela - príspevok

/A4, str. 80/

 

2. DUO 10/2024 Zahraničná pracovná cesta, Tuzemská pracovná cesta – príspevky

/A4, str. 80/

 

3. Aktualizácia I/3 – Opatrenie č. 211/2024 Z. z. o sumách stravného, Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenia

/A5, str. 128/

 

4. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia

/A5, str. 576/

 

 

 

Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 €.

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Cena balíčka je 51 €

Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 €

Ušetríte 23 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

KTO MÁ PRÁVO ODPISOVAŤ MAJETOK

 

Právo na uplatnenie daňových odpisov je založené na vlastníckom princípe alebo princípe ekonomického vlastníctva. Právo odpisovať majetok má v zásade ten, kto má k majetku vlastnícke právo. V určitých prípadoch však majú možnosť uplatniť daňové odpisy aj daňovníci, ktorí nie sú právnym vlastníkom hmotného majetku, ale využívajú majetok na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Akým spôsobom sa odpisuje v spoluvlastníctve alebo v združení?

 

Problematiku práva na uplatnenie daňových odpisov upravuje § 24 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“).

 

Vlastník

V zmysle § 24 ods. 1 zákona o dani z príjmov hmotný a nehmotný majetok odpisuje daňovník, ktorý má k tomuto majetku vlastnícke právo. Podľa § 133 Občianskeho zákonníka sa vlastníctvo nadobúda:

·         prevzatím veci, ak sa prevádza hnuteľná vec na základe zmluvy, ak nie je právnym predpisom ustanovené alebo účastníkmi dohodnuté inak;

·         vkladom do katastra nehnuteľností, ak sa prevádza nehnuteľná vec na základe zmluvy, ak osobitný zákon neustanovuje inak.

 

Odpisovanie majetku v spoluvlastníctve

Podľa § 24 ods. 3 zákona o dani z príjmov hmotný majetok a nehmotný majetok, ktorý je v spoluvlastníctve, odpisuje každý zo spoluvlastníkov zo vstupnej ceny, a to pomerne podľa výšky spoluvlastníckeho podielu. Ak výška spoluvlastníckych podielov nie je určená, má sa za to, že podiely všetkých spoluvlastníkov sú rovnaké. Pre posúdenie, či majetok spĺňa podmienku vstupnej ceny pre zaradenie do odpisovaného hmotného majetku, nie je dôležitá výška podielu jednotlivých spoluvlastníkov, ale vstupná cena majetku ako celku.

Ak ide o majetok v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, ktorý využívajú obaja manželia na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov podľa § 6 ods. 1 až 4 zákona, zahrnie ho do obchodného majetku jeden z manželov. Výdavky súvisiace s využívaním tohto majetku vrátane odpisov sa rozdelia medzi oboch manželov v pomere, v akom majetok využívajú pri svojej činnosti (§ 6 ods. 15 zákona o dani z príjmov).

 

Uvedený postup sa nevzťahuje na majetok, ktorý je vo výlučnom vlastníctve jedného z manželov a ani na prípady, keď došlo k vysporiadaniu bezpodielového spoluvlastníctva manželov podľa § 148a Občianskeho zákonníka.

 

Odpisovanie majetku v združení

Pri združeniach bez právnej subjektivity, ktoré vznikli podľa § 829 a nasl. Občianskeho zákonníka, je z hľadiska odpisovania majetku potrebné odlíšiť majetok poskytnutý účastníkom združenia na spoločné využitie všetkými účastníkmi združenia od majetku nadobudnutého počas činnosti združenia.

Pri vytvorení združenia sa môžu jeho účastníci dohodnúť, že na výkon spoločnej činnosti všetkými účastníkmi združenia poskytnú združeniu jednotlivo určený hmotný alebo nehmotný majetok. Tento majetok je však naďalej vo výlučnom vlastníctve účastníka združenia, ktorý ho poskytol, preto tento účastník združenia bude majetok aj odpisovať (§ 24 ods. 6 zákona o dani z príjmov). Pri vyčíslení základu dane svoj podiel na výdavkoch združenia zvýši o odpisy majetku poskytnutého združeniu k využívaniu na spoločnú činnosť. Ostatní účastníci združenia môžu majetok bezplatne užívať, nemôžu však uplatniť vo svojich výdavkoch odpisy tohto majetku. Združenie ako celok sa nemôže stať vlastníkom tohto majetku, pretože nemá právnu subjektivitu, nie je ani daňovníkom, lebo daňovníkmi sú jednotliví účastníci združenia.

Účastníci združenia môžu počas činnosti združenia zo spoločne dosiahnutých príjmov nakúpiť majetok, ktorý je využívaný na spoločné činnosti vykonávané združením. Ani tento majetok však nemôže byť majetkom združenia, ktoré nemá právnu subjektivitu. Podľa § 834 Občianskeho zákonníka majetok získaný pri výkone spoločnej činnosti sa stáva spoluvlastníctvom všetkých účastníkov. Pri odpisovaní tohto majetku sa postupuje podľa § 24 ods. 3 zákona o dani z príjmov, t. j. každý z účastníkov združenia odpisuje hmotný a nehmotný majetok v spoluvlastníctve zo vstupnej ceny, a to pomerne podľa výšky ich spoluvlastníckych podielov.

 

Ekonomický vlastník

Hmotný a nehmotný majetok odpisuje aj daňovník, ktorý nemá vlastnícke právo k tomuto majetku, ak účtuje alebo vedie evidenciu podľa § 6 ods. 11 zákona (fyzická osoba), a to:

 

Pôvodný vlastník pri zabezpečovacom prevode práva

Pri uplatnení prevodu vlastníckeho práva z dôvodu zabezpečenia záväzku prevodom práva na veriteľa podľa § 553 Občianskeho zákonníka sa predpokladá, že takýto prevod vlastníctva má len dočasný a zabezpečovací charakter a včasným a riadnym splnením záväzku zo strany dlžníka sa realizuje spätný prevod vlastníctva na dlžníka (pôvodného vlastníka). Pri takomto krátkodobom prevode vlastníckeho práva k majetku umožňuje zákon o dani z príjmov v § 24 ods. 1 písm. a) odpisovanie hmotného majetku aj naďalej pôvodným vlastníkom. Podmienkou takéhoto postupu je, že pôvodný vlastník (dlžník) sa písomne dohodne s veriteľom na výpožičke tohto majetku počas trvania zabezpečenia záväzku (zmluva o výpožičke podľa § 659 Občianskeho zákonníka).

 

Táto úprava nadväzuje na postup v účtovníctve. U veriteľa (nového vlastníka) je hmotný majetok počas zabezpečenia záväzku prevodom práva vylúčený z odpisovania podľa § 23 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov.

 

Uspokojením zabezpečenej pohľadávky prechádza právo odpisovať majetok späť na toho, kto majetok previedol, t. j. na pôvodného vlastníka (dlžníka).

 

Užívateľ majetku do nadobudnutia vlastníckeho práva

Zákon o dani z príjmov v nadväznosti na postup v účtovníctve umožňuje odpisovanie aj takého hmotného majetku, ktorého vlastnícke práva ešte neprešli na kupujúceho, ale kupujúci vystupuje ako ekonomický vlastník, t. j. užíva majetok v súvislosti so zabezpečením svojich zdaniteľných príjmov [§ 24 ods. 1 písm. b) a c) zákona]. Uvedené sa týka:

·         dlhodobého hmotného hnuteľného majetku, ku ktorému vlastnícke právo prechádza na kupujúceho až úplným zaplatením kúpnej ceny a do nadobudnutia vlastníckeho práva majetok kupujúci užíva. Ide o prípady tzv. výhrady prechodu vlastníckeho práva z predávajúceho na kupujúceho podľa § 445 Obchodného zákonníka, resp. § 601 Občianskeho zákonníka. Všeobecne platí, že vlastníctvo k hnuteľnej veci sa nadobúda prevzatím veci. Ak sa však napr. v súlade s § 601 Občianskeho zákonníka písomne medzi predávajúcim a kupujúcim dohodne, že vlastníctvo prejde bez ohľadu na odovzdanie veci na kupujúceho až zaplatením kúpnej ceny, zostáva naďalej vlastníkom predávanej veci predávajúci. Kupujúci však môže majetok po túto dobu odpisovať,

·         nehnuteľnej veci obstaranej na základe zmluvy, pri ktorej sa vlastnícke právo nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností, ak do nadobudnutia vlastníckeho práva kupujúci nehnuteľnosť užíva. V súlade s § 133 Občianskeho zákonníka, ak sa prevádza nehnuteľnosť na základe zmluvy, nadobúda sa vlastníctvo vkladom do katastra nehnuteľností (až do povolenia vkladu je vlastníkom predávajúci). Kupujúci, aj keď do povolenia vkladu nie je právnym vlastníkom, môže nehnuteľnosť odpisovať.

 

V § 2 ods. 2 postupov účtovania v PÚ (MF/23054/2002-92) sa v súvislosti s dňom uskutočnenia účtovného prípadu uvádza, že pri nehnuteľnostiach obstaraných na základe zmluvy, pri ktorých sa vlastníctvo nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností a do nadobudnutia vlastníctva nadobúdateľ nehnuteľnosť užíva, dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň prevzatia nehnuteľnosti nadobúdateľom. Týmto dňom kupujúci o nehnuteľnosti účtuje a odpisuje ju. U prevádzajúceho je dňom uskutočnenia účtovného prípadu deň odovzdania nehnuteľnosti. Týmto dňom predávajúci nehnuteľnosť vyradí zo svojho majetku. Ak nebude vklad do katastra nehnuteľností povolený, účtovné zápisy sa zrušia. Obdobná úprava je aj v jednoduchom účtovníctve (MF/27076/2007-74).

 

Daňovník, ktorý obstaráva majetok finančným prenájmom

Prenajatý majetok môže odpisovať vždy len vlastník s jedinou výnimkou, a to pri finančnom prenájme. V zmysle § 24 ods. 1 písm. d) zákona o dani z príjmov hmotný majetok prenajatý formou finančného prenájmu odpisuje nájomca.

Prenajímateľ je právnym vlastníkom predmetu finančného prenájmu počas celej doby jeho trvania až do zaplatenia kúpnej ceny. Nájomca, ktorý tento majetok používa je jeho ekonomickým vlastníkom. Ak sú splnené podmienky finančného prenájmu vymedzené v § 2 písm. s) zákona o dani z príjmov, môže uplatňovať daňové odpisy predmetu finančného prenájmu počas doby jeho trvania nájomca.

 

Správca majetku štátu, obce, VÚC

V súlade s § 24 ods. 1 písm. e) zákona o dani z príjmov môže majetok štátu, obce alebo vyššieho územného celku odpisovať rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorá ho má zverený do správy za podmienkyže sa majetok využíva na zabezpečenie jej zdaniteľného príjmu. Rovnako môže takýto majetok odpisovať organizácia, ktorej bola správa zverená na základe osobitného predpisu, napr. zákona č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v z.n.p.

 

Nájomca

Podľa § 24 ods. 2 zákona o dani z príjmov môže technické zhodnotenie prenajatého hmotného majetku uhradené nájomcom odpisovať nájomca na základe písomnej zmluvy s vlastníkom, ak vlastník nezvýšil vstupnú cenu hmotného majetku o tieto výdavky. Nájomca zaradí technické zhodnotenie do rovnakej odpisovej skupiny, v ktorej je zaradený prenajatý hmotný majetok a odpisuje ho rovnomerne alebo zrýchlene podľa vlastného rozhodnutia bez ohľadu na spôsob odpisovania prenajatého zhodnoteného majetku vlastníkom. Prenajímateľ pritom nemôže zvýšiť vstupnú cenu prenajímaného majetku o výdavky vynaložené nájomcom na technické zhodnotenie.

 

Jedná sa o technické zhodnotenie vykonané a odpisované nájomcom vyššie ako 1 700 eur, ktoré je považované za iný majetok v zmysle § 22 ods. 6 písm. d) zákona o dani z príjmov. Výdavky na technické zhodnotenie v sume 1 700 eur a nižšej v úhrne za zdaňovacie obdobie sú priamym daňovým výdavkom.

 

Ak sa vykoná technické zhodnotenie budovy, ktorá sa používa na niekoľko účelov podľa § 26 ods. 2 zákona zaradí nájomca toto technické zhodnotenie do odpisovej skupiny podľa účelu, na ktorý on využíva prenajatý majetok.

 

V § 17 ods. 20 zákona o dani z príjmov je zavedená legislatívna skratka „nájomná zmluva“, pod ktorou sa rozumie nielen nájomný a podnájomný vzťah (§ 664 až § 669 Občianskeho zákonníka), ale aj iný užívací vzťah uzatvorený na základe nepomenovanej zmluvy (§ 51 Občianskeho zákonníka) alebo na základe zriadenia vecného bremena (§ 151n až § 151r Občianskeho zákonníka) alebo na základe zmluvy o výpožičke podľa § 659 až § 662 Občianskeho zákonníka. Spôsob odpisovania technického zhodnotenia vykonaného nájomcom na prenajatom majetku sa teda nevzťahuje iba na technické zhodnotenie vykonané nájomcom na základe nájomnej zmluvy, ale aj na základe podnájomnej zmluvy a iného užívacieho vzťahu.

 

Užívateľ nehmotného majetku

Nehmotný majetok môže okrem vlastníka odpisovať aj daňovník, ktorý k nemu nadobudol právo užívania za odplatu v súlade s § 24 ods. 7 zákona o dani z príjmov. Tento daňovník sa nestáva vlastníkom nehmotného majetku, pretože nenadobudol vlastnícke práva k tomuto majetku. Má len právo využívať nehmotný majetok na zabezpečenie zdaniteľných príjmov na základe zmluvy s vlastníkom počas určitej doby, za určitých podmienok a za odplatu.

 

Právo na odpisovanie majetku v špecifických prípadoch

 

Majetok, ktorý sa len sčasti používa na podnikanie

U hmotného a nehmotného majetku, ktorý sa iba sčasti používa na zabezpečenie zdaniteľného príjmu, sa do daňových výdavkov (nákladov) zahŕňa pomerná časť z vypočítaného odpisu (§ 24 ods. 4 zákona o dani z príjmov). Čiastočné využívanie majetku na zabezpečenie zdaniteľných príjmov sa v praxi vyskytuje:

·         u fyzických osôb – podnikateľov, ktorí využívajú majetok aj na súkromné účely,

·         u právnických osôb, ktoré neboli založené alebo zriadené na podnikanie (§ 12 ods. 3 zákona) a majetok využívajú nielen na činnosti, na ktorých účel vznikli alebo ktoré sú ich základným poslaním, ale aj na činnosti, ktorými dosahujú zdaniteľné príjmy.

 

Pomerná časť odpisu sa vypočíta podľa pomeru využívania majetku na zabezpečenie zdaniteľných príjmov a na osobné potreby (u fyzických osôb) alebo na činnosti, na ktoré boli zriadené (u právnických osôb). Pomer by mal byť určený podľa vhodne zvoleného kritéria a preukázateľne doložený. Takýmto kritériom môže byť napríklad u dopravného prostriedku počet najazdených kilometrov na podnikateľské a ostatné účely, u nehnuteľností pomer plochy využívanej na podnikanie k celkovej ploche nehnuteľnosti, u strojov pomer využiteľného počtu hodín prevádzky na podnikanie a na činnosti, z ktorých príjmy nie sú zdaniteľné.

 

Majetok pri preradení z osobného užívania do obchodného majetku

V § 24 ods. 5 zákona o dani z príjmov je upravené odpisovanie hmotného a nehmotného majetku, ktorý:

·         fyzická osoba preradí z osobného užívania do obchodného majetku,

·         právnická osoba nezaložená alebo nezriadená na podnikanie začne používať na činnosť, z ktorej príjmy sú predmetom dane.

 

V obidvoch prípadoch sa majetok na účely dane z príjmov odpisuje zo vstupnej ceny ustanovenej v § 25 ods. 1 písm. d) zákona. Pri preradení majetku z osobného užívania do obchodného majetku, resp. pri začatí jeho používania na dosahovanie zdaniteľných príjmov sa odpis vypočíta z pôvodnej vstupnej ceny ako v ďalších rokoch odpisovania rovnomerným alebo zrýchleným spôsobom. Doba odpisovania začína plynúť rokom, v ktorom bol majetok obstaraný, pričom za roky jeho nevyužívania na zabezpečenie zdaniteľného príjmu nie je možné uplatniť odpisy ako daňový výdavok.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 10/2024.

 


ZÁKON O DPH - NOVELA

Primárnym cieľom novelizácie zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (ďalej len „zákon o DPH“) je transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/285 z 18. 2. 2020, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH, pokiaľ ide o osobitnú úpravu pre malé podniky, a nariadenie (EÚ) č. 904/2010, pokiaľ ide o administratívnu spoluprácu a výmenu informácií na účely monitorovania správneho uplatňovania osobitnej úpravy pre malé podniky (Ú. v. EÚ L 62, 2. 3. 2020) v platnom znení [ďalej len „smernica (EÚ) 2020/285 v platnom znení“].

 

Zmeny v registračnej povinnosti

za platiteľa DPH

Z dôvodu transpozičnej povinnosti vyplývajúcej zo smernice (EÚ) 2020/285 v platnom znení“), v dôsledku ktorej sa menia pravidlá uplatňovania oslobodenia od dane pre malé podniky, nadobudnú od 1. januára 2025 účinnosť zmeny aj v pravidlách registrácie pre daň tuzemských zdaniteľných osôb za platiteľa DPH. 

V zmysle ustanovenia § 4 ods. 1 písm. a) zákona o DPH v znení účinnom od 1. januára 2025 sa mení obdobie, za ktoré sa počíta obrat na účely povinnej registrácie pre DPH, a počnúc rokom 2025 sa mení hodnota bez dane dodaných tovarov alebo služieb vstupujúcich do obratu na sumu 50 000 eur (ide v podstate o zaokrúhlenie zo sumy 49 790 eur). Takáto zdaniteľná osoba sa teda stane platiteľom dane prvého januára kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur. 

V zmysle ustanovení § 4 ods. 1 písm. b) až i) zákona o DPH v znení účinnom od 1. januára 2025 sa ustanovujú iné skutočnosti, na základe ktorých sa zdaniteľná osoba stane platiteľom dane ešte pred prvým januárom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur. Zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, sa počnúc rokom 2025 stane platiteľom dane v prípade, ak v prebiehajúcom kalendárnom roku dodaním tovaru alebo služby presiahne obrat 62 500 eur (stáva sa platiteľom dane už týmto dodaním).

V zmysle § 4 ods. 1 písm. f) zákona o DPH v znení účinnom od 1. januára 2025 bude platiť, že ak zdaniteľná osoba má z dodania stavby, časti stavby alebo stavebného pozemku, presiahnuť obrat 62 500 eur, stáva sa platiteľom dane dňom, v ktorom táto osoba dodá tento tovar alebo dňom, v ktorom táto osoba prijme platbu pred dodaním stavby, časti stavby alebo stavebného pozemku.

V § 4 ods. 5 zákona o DPH v znení účinnom od 1. 1. 2025 sa ustanovuje, že vo vymedzených prípadoch, kedy sa zdaniteľná osoba má stať platiteľom prvého januára kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur, je povinná bezodkladne oznámiť daňovému úradu skutočnosť, že sa stala platiteľom pred týmto dňom, a to na základe niektorej zo skutočností uvedených v § 4 ods. 1 písm. b) až i) zákona o DPH v znení účinnom od 1. 1. 2025. V oznámení zdaniteľná osoba uvedie aj deň, keď táto skutočnosť nastala. Ak bolo tejto zdaniteľnej osobe už vydané, prípadne aj doručené rozhodnutie o registrácii pre daň podľa § 4 ods. 4 písm. a) zákona, tak v prípade oznámenia skutočnosti podľa § 4 ods. 5 daňový úrad nové rozhodnutie o registrácii pre daň už nevydá. 

 

Zdaniteľná osoba bude mať aj naďalej možnosť dobrovoľnej registrácie. V prípade, že sa zdaniteľná osoba chce stať platiteľom dane pred presiahnutím obratu 50 000 eur, podá žiadosť o registráciu pre daň, pri ktorej bude daňový úrad skúmať, či je táto osoba zdaniteľnou osobou. Na postup zdaniteľnej osoby a daňového úradu v registračnom konaní sa primerane budú vzťahovať ustanovenia o povinnej registrácii. Zdaniteľná osoba sa stane platiteľom dane dňom uvedeným v rozhodnutí. 

 

Ak nastane niektorá zo skutočností uvedených v § 4 ods. 1 písm. a) až h) zákona o DPH v znení účinnom od 1. 1. 2025 pred dňom uvedeným v rozhodnutí daňového úradu (teda pred dňom, kedy sa podľa rozhodnutia daňového úradu zdaniteľná osoba stane platiteľom dane), zdaniteľnej osobe vznikne povinnosť túto skutočnosť bezodkladne oznámiť daňovému úradu. V prípade, že uvedená skutočnosť nastala a daňový úrad už vydal rozhodnutie o registrácii pre daň, rozhodnutie daňového úradu sa zruší vydaním nového rozhodnutia. 

 

Zároveň sa úpravou umožní zdaniteľnej osobe stať sa platiteľom aj skôr než prvého januára kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom presiahla obrat 50 000 eur. Teda sa jej umožní stať sa platiteľom buď dodaním tovaru alebo služby, ktorým v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahla obrat 50 000 eur alebo predtým než presiahne v prebiehajúcom kalendárnom roku obrat 62 500 eur, pričom zákon o DPH ustanovuje podmienky, ktoré zdaniteľná osoba musí splniť. Zákon o DPH rovnako ustanovuje aj momenty, kedy sa v týchto prípadoch stáva dotknutá osoba platiteľom dane.

V zmysle prechodných ustanovení k úprave účinnej od 1. januára 2025 sa ustanovuje, že ak zdaniteľná osoba dosiahla obrat 49 790 eur alebo sa stala platiteľom dane na základe zákona podľa § 4 ods. 4 do 31. decembra 2024, bude sa pri plnení registračnej povinnosti a v registračnom konaní postupovať podľa pravidiel účinných do 31. decembra 2024. V ostatných prípadoch bude zdaniteľná osoba a daňový úrad postupovať podľa pravidiel účinných od 1. januára 2025.

 

Nadobudnutie tovaru v tuzemsku

z iného členského štátu

Jednou z podmienok aby nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu bolo predmetom dane je status dodávateľa. V zmysle súčasného znenia ustanovenia § 11 ods. 2 písm. b) zákona o DPH vyžaduje pre splnenie týchto podmienok, okrem iného, identifikáciu dodávateľa pre daň v inom členskom štáte, pričom, pokiaľ ide o túto podmienku, z relevantného článku predmetnej smernice [čl. 2 ods. 1 písm. b) bod i)] vyplýva, že sa vyžaduje, aby dodávateľ v inom členskom štáte bol zdaniteľnou osobou, ktorá nemá nárok na oslobodenie od dane pre malé podniky ustanovené v čl. 282 až 292 tejto smernice. Z dôvodu právnej istoty sa od 1. 1. 2025 zosúladia hmotnoprávne podmienky, pri splnení ktorých je nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu predmetom dane, upravené v zákone o DPH s podmienkami ustanovenými smernicou 2006/112/ES. 

 

Na druhej strane zákon o DPH v znení účinnom od 1. januára 2025 ustanovuje, že predmetom dane nie je ani nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu nezdaniteľnou osobou, ktorá nie je registrovaná pre daň, a ktorá má nárok na vrátenie dane podľa § 61 až 64 zákona o DPH. 

 

Zákon o DPH v znení účinnom od 1. januára 2025 prinesie zmeny aj v rámci problematiky uplatnenia práva na odpočítanie dane pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu. V zmysle ustanovenia § 51 ods. 1 písm. c) zákona o DPH v súčasnom znení môže právo na odpočítanie dane platiteľ uplatniť, ak pri odpočítaní dane podľa § 49 ods. 2 písm. c) zákona o DPH má faktúru od dodávateľa z iného členského štátu. 

Počnúc rokom 2025 si platiteľ dane, ktorý nadobudol v tuzemsku tovar z iného členského štátu, bude môcť uplatniť právo na odpočítanie dane v zdaňovacom období, v ktorom z tohto nadobudnutia tovaru vznikla daňová povinnosť, aj v prípade, ak nemá do podania príslušného daňového priznania od dodávateľa z iného členského štátu „formálnu“ faktúru o dodaní tohto tovaru.

Platiteľ dane oprávnenosť uplatňovaného nároku na odpočítanie dane bude v tomto prípade môcť preukázať inými relevantnými dokladmi z obchodnej korešpondencie s dodávateľom, ktoré musia preukázať reálne uskutočnenie nadobudnutia tovaru, ako aj výšku vzniknutej daňovej povinnosti pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu v predmetnom zdaňovacom období. Platiteľ dane bude v tomto prípade uvádzať do kontrolného výkazu údaje z tohto iného dokladu. 

Na druhej strane, ak platiteľ dane, ktorý nadobudol tovar z iného členského štátu a nedisponuje v čase vzniku daňovej povinnosti podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona o DPH ani takýmito dokladmi, pričom následne, po doručení „formálnej“ faktúry alebo dokladov, sa zistí, že daňová povinnosť vznikla podľa § 20 ods. 1 písm. b) zákona o DPH v skoršom zdaňovacom období, bude môcť naďalej postupovať podľa § 51 ods. 3 zákona o DPH.

 

Miesto dodania vymedzených služieb

Ako miesto dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb, ako napríklad služieb na výstavách a veľtrhoch, vrátane ich organizovania a s nimi súvisiacich doplnkových služieb a vstupu na tieto podujatia, ak sú tieto služby dodané osobe inej ako zdaniteľnej osobe, je miesto, kde sa tieto služby fyzicky vykonajú.

 

Počnúc 1. januárom 2025 sa ustanovuje, že ak sa kultúrne, umelecké, športové, vedecké, vzdelávacie, zábavné a podobné služby, ako napríklad služby na výstavách a veľtrhoch, vysielajú alebo iným spôsobom virtuálne sprístupňujú, miestom dodania týchto služieb, vrátane s nimi súvisiacich doplnkových služieb a vstupu na tieto podujatia, je miesto, kde osoba iná ako zdaniteľná osoba má sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava

 

Miestom dodania služieb v súvislosti so vstupom na kultúrne, umelecké, športové, vedecké, vzdelávacie, zábavné a iné podobné podujatia, ako sú výstavy a veľtrhy, a doplnkových služieb súvisiacich s týmto vstupom, ak sú tieto služby dodané zdaniteľnej osobe, je miesto, kde sa tieto podujatia skutočne konajú; to neplatí, ak je účasť na tomto podujatí virtuálna.

 

Predmetná zmena sa teda týka nových pravidiel určenia miesta dodania vymedzených služieb (napríklad kultúrne, vzdelávacie alebo zábavné služby) vrátane doplnkových služieb, ktoré sú vysielané alebo iným spôsobom virtuálne sprístupnené nezdaniteľnej osobe, kedy bude v súlade s princípom zdanenia služby v mieste určenia miesto dodania služby tam, kde má zákazník sídlo, bydlisko alebo kde sa obvykle zdržiava. Pokiaľ pôjde o virtuálnu účasť na vymedzenom podujatí (napríklad udelenie práva na účasť na online vzdelávacom podujatí) a zákazníkom bude zdaniteľná osoba, miesto dodania sa určí podľa základného pravidla, t. j. podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH. 

 

Odpočítanie dane pri registrácii platiteľa a pri oneskorenej registrácii platiteľa

 

Od 1. januára 2025 sa upravujú podmienky odpočítania dane z tovarov a služieb, ktoré platiteľ dane nadobudol alebo prijal v postavení zdaniteľnej osoby ešte pred tým, než sa stal platiteľom dane, alebo ak daňová povinnosť vznikla podľa § 19 ods. 4 zákona o DPH pred dňom, keď sa stal platiteľom dane, a ktoré použije alebo použil ako platiteľ dane. Zásadná zmena v porovnaní s právnou úpravou platnou do konca roka 2024 spočíva v tom, že táto daň bude odpočítateľná výlučne v daňovom priznaní podanom za prvé zdaňovacie obdobie. 

 

V nadväznosti na nové pravidlá registrácie podľa § 4 a § 5 zákona o DPH, ktoré ustanovujú, že zdaniteľná osoba sa s výnimkou dobrovoľnej registrácie stáva platiteľom dane v momente, keď nastane niektorá zo zákonných skutočností, a nie na základe právoplatného rozhodnutia daňového úradu, ako tomu je podľa právnej úpravy platnej do konca roka 2024, sa upravujú aj podmienky uplatnenia práva na odpočítanie dane platiteľom dane, ktorý si nesplnil registračnú alebo oznamovaciu povinnosť, resp. ich splnil oneskorene. 

 

Zákon o DPH v znení účinnom od 1. 1. 2025 upravuje uplatnenie tohto práva tuzemským ako aj zahraničným platiteľom dane, ktorý nadobudol tovary alebo prijal služby v tomto postavení (teda ide o inú daň ako podľa § 55 ods. 1 zákona, ktorá bola voči platiteľovi dane uplatnená ešte v čase, keď mal postavenie zdaniteľnej osoby), a to tak, že je v súlade s § 49 až § 50 a § 51 ods. 1, 3 a 5 ako aj v súlade s odsekom 4 zákona o DPH oprávnený odpočítať daň výlučne v daňovom priznaní podanom v dôsledku nesplnenia registračnej alebo oznamovacej povinnosti, resp. s oneskorením za zdaňovacie obdobie, v ktorom toto právo vzniklo, ak má ku dňu podania tohto daňového priznania doklady vyžadované podľa § 51 ods. 1 písm. a), c) alebo d) zákona o DPH, resp. pri odpočítaní dane, ktorú je dotknutý platiteľ dane povinný aj sám zaplatiť podľa § 69 ods. 2, 3, 7 alebo 9 zákona o DPH, je ku dňu podania príslušného daňového priznania daň uvedená v záznamoch. 

 

Pri odpočítaní dane v takýchto prípadoch bude platiteľ dane povinný zohľadniť aj opravu odpočítanej dane podľa § 53b zákona o DPH a úpravu odpočítanej dane podľa § 54, § 54a a § 54d spomínaného zákona, ktoré by bol povinný vykonať, ak by si registračnú povinnosť splnil včas.

V zmysle nového znenia § 78 ods. 9 zákona o DPH sa ustanovuje povinnosť tuzemskej zdaniteľnej osobe a zahraničnej zdaniteľnej osobe v postavení platiteľa dane, ktoré si nesplnili registračnú povinnosť, podať v chronologickom poradí daňové priznanie za každé zdaňovacie obdobie počnúc prvým zdaňovacím obdobím, za ktoré z dôvodu nesplnenia tejto povinnosti nepodali daňové priznanie v základnej lehote ustanovenej v § 78 ods. 2 zákona o DPH. Zároveň platiteľ dane, ktorý si nesplnil registračnú povinnosť, bude povinný podať v chronologickom poradí počnúc prvým zdaňovacím obdobím aj všetky kontrolné výkazy, ktoré v dôsledku nesplnenia tejto povinnosti nepodal v základnej lehote ustanovenej v § 78a ods. 1 zákona o DPH. Predmetná povinnosť podať uvedené daňové výkazy v chronologickom poradí je zakotvená z dôvodu správneho určenia dňa začatia plynutia lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu, pre prípad, ak by platiteľovi dane v niektorom zo zdaňovacích období, za ktoré podáva daňové priznanie oneskorene, tento vznikol. 

Platiteľ dane, ktorý nesplnil registračnú povinnosť, bude za takéto oneskorené podanie daňového priznania a kontrolného alebo súhrnného výkazu sankcionovaný za správny delikt uložením úhrnnej pokuty podľa § 155a Daňového poriadku. 

V prechodných ustanoveniach (§ 85kn ods. 5 a 6) k úprave účinnej od 1. januára 2025 sa ustanovuje, že ak zdaniteľná osoba podala žiadosť o registráciu pre daň oneskorene do 31. decembra 2024 alebo do tohto dátumu daňový úrad zistil, že zdaniteľná osoba nepodala žiadosť o registráciu pre daň, bude pri plnení súvisiacich povinností a uplatnení práv postupovať podľa pravidiel účinných do 31. decembra 2024. V ostatných prípadoch bude zdaniteľná osoba postupovať podľa pravidiel účinných od 1. januára 2025.

 

Cieľom osobitných úprav DPH 

pre malé podniky

je eliminácia administratívneho zaťaženia malých podnikov a dosiahnutie rovnakého zaobchádzania z hľadiska DPH, pokiaľ ide o oslobodenie výkonu ekonomickej činnosti, pre usadenú a neusadenú zdaniteľnú osobu, ktorú je možné na účely spoločných pravidiel DPH považovať za malý podnik, keďže v súčasnosti je oslobodenie od dane umožnené iba pre malé podniky, ktoré sú usadené v dotknutom členskom štáte. Na účely uplatňovania týchto osobitných úprav sa definujú pojmy „ročný obrat v tuzemsku“ a „ročný obrat v Únii“, ktoré sú v týchto osobitných úpravách používané.

V novozavedenom § 68f zákona o DPH sa od 1. 1. 2025 ustanovujú pravidlá, v prípade splnenia ktorých môže zahraničná zdaniteľná osoba, ktorá nie je v tuzemsku usadená a je identifikovaná pre uplatňovanie osobitnej úpravy v členskom štáte usadenia, uplatňovať osobitnú úpravu pre malý podnik zahraničnej osoby v Slovenskej republike. 

Podstata osobitnej úpravy podľa § 68f zákona o DPH spočíva v tom, že malý podnik zahraničnej osoby je po tom, ako mu je v členskom štáte usadenia pridelené individuálne identifikačné číslo s príponou EX a toto číslo mu je príslušným orgánom oznámené pre Slovenskú republiku, oprávnený dodávať tovary alebo služby v tuzemsku s oslobodením od dane, podobne ako tuzemská zdaniteľná osoba. 

Ďalej bude platiť, že ak malý podnik zahraničnej osoby uplatňuje v tuzemsku spomínanú osobitnú úpravu, nebude povinný v súvislosti s výkonom predmetnej ekonomickej činnosti podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 4 zákona o DPH (týka sa výlučne prípadu, ak zahraničná osoba má v tuzemsku zriadenú prevádzkareň, avšak táto osoba nedosiahla ani ustanovený ročný obrat v tuzemsku a ani ročný obrat v Únii vo výške 100 000 eur) alebo podľa § 5 zákona o DPH; ak však malý podnik zahraničnej osoby nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu a hodnota nadobudnutí presiahne limit ustanovený v § 7 zákona o DPH, bude povinný sa pred presiahnutím tohto limitu registrovať pre daň podľa posledného uvedeného ustanovenia zákona o DPH. 

Súčasne sa od malého podniku zahraničnej osoby nevyžaduje, aby v súvislosti s uskutočňovanou ekonomickou činnosťou v tuzemsku, ktorá je oslobodená od dane, uvádzal dodania tovarov a služieb uskutočnené v tuzemsku v daňovom priznaní.

Uplatňovanie osobitnej úpravy malým podnikom zahraničnej osoby podlieha splneniu určitých povinností administratívnej povahy v členskom štáte usadenia, ktoré by mali byť v zásade zhodné s tými, ktoré sú ustanovené v § 68g zákona o DPH pre malý podnik tuzemskej osoby. 

Malý podnik zahraničnej osoby sa môže kedykoľvek rozhodnúť ukončiť uplatňovanie osobitnej úpravy. Ak sa toto rozhodnutie bude vzťahovať len pre tuzemsko alebo ak na základe rozhodnutia prestane zahraničná osoba uplatňovať osobitnú úpravu úplne, zákon o DPH v znení účinnom od 1. 1. 2025 ustanovuje moment, ktorým toto rozhodnutie vo vzťahu k Slovenskej republike nadobúda účinnosť. Ak však zahraničná osoba prestane spĺňať podmienky pre to, aby mohla byť považovaná za malý podnik zahraničnej osoby, t. j. buď v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahne hodnotu obratu v tuzemsku 62 500 eur alebo ročného obratu v Únii 100 000 eur, dodaním, ktorým bola jedna z týchto dvoch hodnôt presiahnutá, nemôže sa na dodanie tovaru alebo služby vzťahovať oslobodenie od dane podľa § 68f ods. 2 zákona o DPH, t. j. zahraničná osoba sa stáva platiteľom dane. 

Ak malý podnik zahraničnej osoby presiahne v prebiehajúcom kalendárnom roku ročný obrat v tuzemsku 50 000 eur a súčasne nepresiahne obrat v tuzemsku 62 500 eur ani ročný obrat v Únii 100 000 eur, nemôže uplatňovať predmetné oslobodenie od dane počnúc 1. januárom nasledujúceho kalendárneho roka. V prípade, že od tohto dňa bude v tuzemsku dodávať tovary alebo služby [s výnimkou dodaní uvedených v § 5 ods. 2 písm. a) až h)] bude povinný bezodkladne po prvom dodaní podať žiadosť o registráciu pre daň.

V novom ustanovení § 68g zákona o DPH bude od 1. 1. 2025 upravená osobitná úprava uplatňovania oslobodenia od dane pre malý podnik tuzemskej osoby. Zdaniteľná osoba, ktorá spĺňa podmienky na jej zadefinovanie ako „malý podnik tuzemskej osoby“, pritom môže byť v tuzemsku platiteľom dane registrovaným podľa § 4, keďže oslobodenie od dane pri dodaní tovarov alebo služieb sa uplatňuje v iných členských štátoch, a tak, okrem národných obratov v jednotlivých členských štátoch postačuje sledovanie obratu v Únii, ktorého hodnota v prebiehajúcom kalendárnom roku nesmie presiahnuť 100 000 eur. 

Pre účely uplatňovania osobitnej úpravy v tuzemsku bude nevyhnutné, aby sa tuzemská zdaniteľná osoba vopred identifikovala u miestne príslušného správcu dane, a to prostredníctvom oznámenia, v ktorom je povinná uviesť požadované údaje. 

 

V prípade, že žiadateľ je malým podnikom tuzemskej osoby, daňový úrad mu pridelí individuálne identifikačné číslo s príponou EX a oznámi mu každý členský štát (v ktorom chce táto osoba uplatňovať osobitnú úpravu), ktorý potvrdil splnenie, resp. nesplnenie podmienok pre uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území. V prípade, že daňový úrad zistí, že dotknutá zdaniteľná osoba nie je malým podnikom tuzemskej osoby (jej ročný obrat v Únii presiahol hodnotu 100 000 eur), individuálne identifikačné číslo s príponou EX jej nepridelí. Ak daňový úrad zistí, že zdaniteľná osoba spĺňa podmienky malého podniku tuzemskej osoby, ale ustanoveným spôsobom mu príslušný orgán členského štátu, v ktorom zamýšľala uplatňovať oslobodenie od dane, oznámi, že táto osoba nespĺňa zákonom ustanovené podmienky pre uplatňovanie osobitnej úpravy na jeho území, v rozhodnutí, ktorým jej pridelí individuálne identifikačné číslo s príponou EX, daňový úrad súčasne oznámi tejto osobe predmetnú skutočnosť.

Po oznámení individuálneho identifikačného čísla s príponou EX pre konkrétny členský štát sú dodania tovarov a služieb uskutočnené malým podnikom tuzemskej osoby s miestom dodania v tomto členskom štáte oslobodené od dane. Oslobodenie sa vzťahuje aj na dodania tovarov a služieb, pri ktorých sa v tomto členskom štáte uplatňuje prenos daňovej povinnosti na tam usadenú osobu. 

Ak napríklad malý podnik tuzemskej osoby dodá službu s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH v inom členskom štáte, pre ktorý má oznámené individuálne identifikačné číslo s príponou EX, je dodanie tejto služby oslobodené od dane a nedochádza k prenosu daňovej povinnosti na príjemcu služby, z čoho vyplýva, že malému podniku tuzemskej osoby ani nevzniká povinnosť uviesť toto dodanie služby v súhrnnom výkaze; uvedené platí bez ohľadu na skutočnosť, či je tento malý podnik v tuzemsku platiteľom dane alebo nie. 

 

Dodatočná lehota na prvotné splnenie vybraných povinností

V nadväznosti na nové znenia registračných ustanovení bude od 1. 1. 2025 v prípadoch, kedy tuzemskému platiteľovi dane nebolo do uplynutia lehoty na splnenie určitých povinností vyplývajúcich zo zákona o DPH (vyhotovenie faktúry, podanie daňového priznania, podanie kontrolného výkazu) daňovým úradom doručené rozhodnutie o registrácii pre daň, platiť dodatočná lehota na prvotné splnenie týchto povinností, a to päť pracovných dní odo dňa doručenia tohto rozhodnutia. Táto dodatočná lehota sa bude týkať tuzemského platiteľa dane, ktorý v ustanovenej lehote splnil registračnú alebo oznamovaciu povinnosť. 

 

Rovnako sa táto dodatočná lehota bude týkať aj zahraničnej osoby, ktorá v ustanovenej lehote splnila registračnú alebo oznamovaciu povinnosť, a nebolo jej do uplynutia lehoty na splnenie týchto zákonných povinností doručené rozhodnutie o registrácii pre daň.

 

Viac sa už dočítate v 1000 riešení 3/2024.

 

P6 V LEGISLATÍVE



236/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 27.09.2024

237/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení zákon č. 325/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 301/2023 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov 27.09.2024

238/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 27.09.2024

239/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Ženevského aktu Lisabonskej dohody o označeniach pôvodu a zemepisných označeniach 27.09.2024

240/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi Slovenskou republikou a Nórskym kráľovstvom o ukončení platnosti Dohody medzi Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou a Kráľovstvom Nórska o vzájomnej podpore a ochrane investícií vo vzájomných vzťahoch medzi Slovenskou republikou a Nórskym kráľovstvom 27.09.2024

241/2024 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm a koeficientov kompenzačného príspevku baníkom 01.10.2024

242/2024 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o uverejňovaní informácií z programu krytých dlhopisov 01.10.2024

243/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Novým Zélandom o zamedzení dvojitému zdaneniu v oblasti daní z príjmov a zabránení daňovému úniku a vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam 01.10.2024

244/2024 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o riešení finančných záležitostí medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Českej republiky na jednej strane a vládou Alžírskej ľudovej a demokratickej republiky na druhej strane 02.10.2024

245/2024 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o ustanovení súm rodičovského príspevku 03.10.2024

246/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov 04.10.2024

247/2024 Z. z.
Zákon o príspevkoch poskytovaných z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a o zmene a doplnení niektorých zákonov 04.10.2024

248/2024 Z. z.
Zákon o niektorých povinnostiach a oprávneniach v oblasti kryptoaktív a o zmene a doplnení niektorých zákonov 04.10.2024

249/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 04.10.2024

250/2024 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zlatých zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 100 eur s tematikou Nehmotné kultúrne dedičstvo Slovenska – Modrotlač 04.10.2024

251/2024 Z. z.
Zákon o dani zo sladených nealkoholických nápojov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 05.10.2024

252/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 08.10.2024

253/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov 08.10.2024

254/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov 08.10.2024

255/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov 08.10.2024

256/2024 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 165/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na vykonávanie opatrení Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky vo vybraných poľnohospodárskych sektoroch 08.10.2024

257/2024 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v hmotnej núdzi 08.10.2024

258/2024 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov 09.10.2024

259/2024 Z. z.
Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 569 k návrhu na určenie investičného projektu „Modernizácia Prístavu Bratislava“ za strategickú investíciu 09.10.2024

260/2024 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 199/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 161/2016 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 09.10.2024

261/2024 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 1/2023-92 z 11. septembra 2024 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu ustanovenia § 69b ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 140/2015 Z. z., t. j. v znení účinnom od 1. januára 2016 do 31. decembra 2017, a v znení zákona č. 266/2017 Z. z., t. j. v znení účinnom od 1. januára 2018 do 31. decembra 2019, a § 293ej ods. 1 a 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 105/2019 Z. z. účinnom od 1. januára 2020, s čl. 12 ods. 1, čl. 39 ods. 1 a čl. 55 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky 11.10.2024

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v októbri 2024

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

Sankcia za nesplnenie povinnosti

8. 10. – utorok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2024, pričom sa použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

 

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2024

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2024

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

15. 10. – utorok

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

21. 10. – pondelok (namiesto nedele  20. 10.)

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2024 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

25. 10. – piatok

Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom  kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 3 000 eur

Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch  hodnotu 50 000 €

 

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za september 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Splatnosť DPH za september 2024 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2024 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2024

 

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.  všetky v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

31. 10.  – štvrtok

 

 

 

 

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2024

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 2. 2024 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.)

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2024

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Podanie daňového priznania za september 2024 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby ECB (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2024 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úhrada dane  OSS DPH za tretí štvrťrok 2024

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2024

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2024

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2024

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz

Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz

Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz

(najviac spolu 16 596,96 eur)

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  septembri 2024

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

 

do nasledujúceho pracovného dňa

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2024

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2024

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur

Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 10 dní

 

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p.

Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 4/2025 (X/2024)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2024 (X/2024)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2024 (X/2024)

 

1000 riešení 4/2024 (X/2024)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)

11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)

12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

13. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)

14. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

15. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

16. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)

17. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)

18. Trestné právo po novelách 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku, Zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Zákona o Policajnom zbore po novele s účinnosťou od 6. 8. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené)

 

<

NOVINKY

Aktualizácia III/2 (VIII/2024)

 

Aktualizácia II/4 (VIII/2024)

 

Aktualizácia II/5 (Trestné právo po novelách) (VIII/2024)

 

Aktualizácia I/3 (VIII/2024)

 

Aktualizácia IV/3 (VIII/2024)

 

Aktualizácia IV/2 (VI/2024)

 

Aktualizácia V/2 (VI/2024)

 

ZÁKONY 2024

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie
  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page