E-noviny
Em@ilové noviny
č.15/2023
29.09.2023

Vážení čitatelia!


Od 1. 10. 2023 došlo k úprave súm stravného pre pracovné cesty a sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. Aký to prináša dopad nielen na výšku stravného poskytovaného pri pracovných cestách, ale aj na rozsah zabezpečovania stravovania zamestnávateľa pre zamestnancov? Čítajte rubriku Téma čísla, kde je uverejnený príspevok Nové sumy stravného a stravovanie zamestnancov od 1. 10. 2023 a viac sa už dočítate v mesačníku PaM 11-12/2023.

Škody na majetku, ktoré boli spôsobené za okolností, ktorým podnikatelia nemohli v princípe zabrániť, sú napríklad nečakané prírodné katastrofy. Z ich následkami je potrebné sa vysporiadať nielen z hľadiska majetkovo-právneho, ale aj z hľadiska účtovných a daňových predpisov. Ako správne postupovať? Dozviete sa v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Škodové udalosti po živelnej pohrome v ZDP a podrobnejšie informácie sa už dočítate v mesačníku DaÚ 11-12/2023.

Aký je obsah tematických balíčkov? Podnikáme a obchodujeme, Novela školského zákona, Trestný zákon a trestné právo po novelách, Daňové a účtovné zákony, Pracovnoprávne a mzdové zákony; Mzdovým účtovníčkam.

Veríme, že Vám nové informácie pomôžu v praxi a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
aktualizacie
aktualizacie
aktualizacie
aktualizacie
aktualizacie

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. PODNIKÁME A OBCHODUJEME

 

Ste podnikateľom a potrebujete komplexné informácie z legislatívy z rôznych oblastí potrebné ku podnikateľskej činnosti po posledných novelách?

Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …

 

1. Poradca 3-4/2024 - Obchodný zákonník s komentárom – komentár

/A5, str. 496/

 

2. Aktualizácia II/5 – Zákon o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, Zákon o

e-Governmente), Zákon o konkurze a reštrukturalizácii - úplné znenia zákonov /A5, str. 352/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia

/A5, str. 600/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Živnostenský zákon s komentárom – komentár

/A5, str. 312/

 

 

 

Cena balíčku je 51,60 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 25,80 €

Ušetríte 25,80 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA

 

Hlavným cieľom novely je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, znížiť socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie miery preraďovania znevýhodnených detí do špeciálneho školstva, zvýšenie podielu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní, zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole ... Aké ďalšie zmeny novela priniesla?

Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené obciam, základným školám, materským školám, stredným školám, VÚC, mestám, pedagogickým pracovníkom …

 

 

1. Aktualizácia V/1 – Školský zákon, Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 256/

 

2. Školský zákon s komentárom 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/

 

3. Ústava SR – úplné znenia Ústavy SR od 1. 1. 2023 /A6, str. 120/

 

4. PaM 3-4/2023 – Obec a jej štatút – príspevok /A4, str. 112/

 

 

 

Cena balíčka je 17,90 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 35,80 €

Ušetríte 17,90 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

3. TRESTNÝ ZÁKON A TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH

 

Aké sú najnovšie zmeny v Trestnom zákone, Trestnom poriadku, Zákone o registri trestov a Zákone o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...

 

 

1. Aktualizácia II/3 – Trestný zákon, Trestný poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 304/

 

2. Trestné právo po novele II. – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch, Vyhláška o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy - úplné znenia zákonov /A5, str. 560/

 

3. Dedičská príručka – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/

 

4. Ústava Slovenskej republiky, Listina základných práv a slobôd 2023, Všeobecná deklarácia ľudských práv úplné znenia po novelách /A6, str. 120/

 

 

Cena balíčka je 33,40 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 16,70 €

Ušetríte 16,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. DAŇOVÉ A ÚČTOVNÉ ZÁKONY

 

Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia daňových a účtovných zákonov po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu.

Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

1. Zákony IA/2023 – Daňový poriadok, Zákon o DPH .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Sústavy JÚ a PÚ .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/

 

3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 176/

 

4. Aktualizácia I/2 – Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenie zákona /A5, str. 128

 

 

 

Cena balíčka je 27,40 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 19 €

Ušetríte 8,40 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

5. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM

 

Mzdová prax prináša množstvo odborných otázok, ktoré potrebujú správne riešenia. Ako správne postupovať pri zdanení príjmov zamestnancov, zdanení nepeňažných príjmov, ako použiť rôzne sadzby dane a aký je správny postup pri uplatnení nezdaniteľných častí základu dane? Aké sú podmienky a postup na priznanie oboch daňových bonusov – na dieťa a na bankové úroky? Aké sú všetky povinnosti zamestnávateľa voči finančnej správe?

Odpovede Vám dajú naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Príručka mzdovej účtovníčky – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/

 

2. Poradca 12/2023 – Zákon o zdravotnom poistení s komentárom – komentár /A5, str. 304/

 

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str. 312/

 

Cena balíčka je 56,60 €

Cena balíčka s 50 % zľavou je 28,30 €

Ušetríte 28,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

NOVÉ SUMY STRAVNÉHO A STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV OD 1. 10. 2023

 

Povinnosť zabezpečiť stravovanie má každý zamestnávateľ, bez ohľadu na to, či ide o právnickú alebo fyzickú osobu, ak zamestnáva aspoň jednu fyzickú osobu v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. V súlade s § 8 ods. 1 zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestovných náhradách“) dochádza od 1. 10. 2023 k úprave súm stravného pre  pracovné cesty a sumy základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel. V článku vás oboznámime, aký to prináša dopad nielen na výšku stravného poskytovaného pri pracovných cestách, ale aj na rozsah zabezpečovania stravovania zamestnávateľa pre zamestnancov.

 

Sumy stravného sa naposledy upravovali k 1.6.2023. Už v  júni však dosiahol mesačný kumulovaný index cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní hodnotu 105,8, čo predstavuje zvýšenie o 5,8 percentuálneho bodu oproti základni (pričom za základňu sa považuje príslušný kalendárny mesiac, podľa ktorého boli naposledy opatrením upravené sumy stravného). Tým bola splnená podmienka pre ďalšie zvýšenie súm  stravného pri pracovných cestách v zmysle zákona o cestovných náhradách.

 

Mechanizmus zvyšovania súm stravného je upravený v § 8 ods. 1 zákona o cestovných náhradách, na základe ktorého sa zvýšenie súm stravného vykoná v tom prípade, ak rozdiel kumulatívneho indexu cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní za príslušný kalendárny mesiac a hodnoty základne je najmenej 5 %. Keďže zákonná podmienka na zvýšenie stravného bola opakovane splnená, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej len „ministerstvo práce“) navrhlo zvýšenie súm stravného, ktoré bolo dňa 20. 9. 2023 aj schválené. Na základe Opatrenia MPSVR SR č. 368/2023 Z. z. sa sumy stravného zvyšujú nasledovne:

·         pri pracovnej ceste 5 až 12 h zo 7,30 € na 7,80 € (tzv. základná suma stravného)

·         pri pracovnej ceste nad 12 h až 18 h z 10,90 € na 11,60 €

·         pri pracovnej ceste nad 18 h z 16,40 € na 17,40 €.   

 

Zvýšené sumy stravného patria zamestnancovi od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom boli zverejnené. Keďže opatrenie ministerstva práce bolo zverejnené v Zbierke zákonov dňa 22. 9. 2023, zvýšené sumy stravného sa použijú od 1.10.2023.

 

SUMY STRAVNÉ PRE PRACOVNÉ CESTY

Časové pásmo

[trvanie pracovnej cesty]

Sumy stravného

od  1.6.2023

od 1.10.2023

1. pásmo [5-12 h]

7,30 €

7,80 €

2. pásmo [nad 12]

10,90 €

11,60 €

3. pásmo [nad 18 h]

16,40 €

17,40 €

 

Stravovanie zamestnancov

V praxi sa stretávame v súvislosti so stravovaním zamestnancov s dvoma základnými pojmami, pričom každý z nich predstavuje samostatný inštitút. Prvý pojem je stravovanie, ktorý predstavuje plnenie, ktoré je zamestnávateľ povinný poskytovať pre zamestnancov v súvislosti s výkonom ich závislej činnosti na pravidelnom pracovisku a to za podmienok a v rozsahu, ktorý ustanovuje Zákonník práce. Zamestnávateľ je povinný zamestnancom zabezpečovať stravovanie a súčasne na stravovanie aj prispievať. Nárok na zabezpečenie stravovania alebo poskytnutie finančného príspevku na stravovanie má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako štyri hodiny. Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín, zamestnávateľ môže zabezpečiť ďalšie stravovanie alebo poskytnúť ďalší finančný príspevok na stravovanie.

Podľa súčasnej platnej právnej úpravy zamestnávateľ môže zabezpečiť stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, alebo prostredníctvom stravovacích poukážok (cez osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby), a od 1.3.2021 pribudla k týmto možnostiam aj ďalšia alternatíva, kedy ide o poskytnutie finančného príspevku na stravovanie; rozlišujeme nasledovné formy zabezpečenia stravovania:

1.       zabezpečenie stravovania poskytovaním jedného teplého hlavného jedla vrátane vhodného nápoja (príp. donášky teplej stravy) zamestnancovi v priebehu pracovnej zmena vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa,

2.       zabezpečenie stravovania formou stravovacích poukážok prostredníctvom PO alebo FO, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby (emitent), ak ich sprostredkuje u PO alebo FO, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby,

3.       poskytnutie zákonného finančného príspevku na stravu, kedy ide o zákonné dôvody ustanovené v § § 152 ods. 6 ZP,

4.       poskytnutie účelovo viazaného finančného príspevku na stravu zamestnancovi, ktorý má podľa § 152 ods. 7 ZP právo na výber medzi stravovacou poukážkou a finančným príspevkom na stravu.

 

Zamestnávateľ prispieva na stravovanie na každé poskytnuté jedlo vo forme nepeňažného príspevku na stravovanie a v zákonom určených prípadoch vo forme finančného (peňažného) príspevku na stravovanie. Zákonník práce ustanovuje povinnosť zamestnávateľa prispievať na stravovanie zamestnancov z dvoch zdrojov a to z nákladov zamestnávateľa, ktorého výška je ustanovená Zákonníkom práce a zo sociálneho fondu, ktorého výška zákonom limitovaná nie je. O výške príspevku na stravovanie zo sociálneho fondu rozhoduje zamestnávateľ so zástupcami zamestnancov. Ak u zamestnávateľa zástupcovia zamestnancov nepôsobia, rozhoduje zamestnávateľ sám. Sumou, ktorou zamestnávateľ bude zamestnancom prispievať na stravovanie a podmienky, za ktorých bude poskytovať príspevok na stravu zo sociálneho fondu, určí zamestnávateľ vo vnútornom predpise.

 

Zo základnej sumy stravného sú odvodené veličiny používané pri zabezpečovaní stravovania zamestnancov podľa Zákonníka práce; ak bude základná suma stravného od 1.10.2023 vo výške 7,80 €, tak:

·         minimálna hodnota stravovacej poukážky je 75 % z 7,80 € = 5,85 €; Zákonník práce určuje iba minimálnu hodnotu stravovacej poukážky, takže zamestnávateľ sa môže rozhodnúť poskytovať stravovaciu poukážku aj vo vyššej nominálnej hodnote.

·         príspevok na minimálny gastrolístok je 55 % z 5,85 € = 3,22 €

·         minimálny finančný príspevok na stravu je 55 % z 5,85 € = 3,22 €

·         maximálny príspevok zamestnávateľa na stravu (DV) je 55 % z 7,80 € = 4,29 €

 

STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV

Platnosť

od 1.6.2023

od 1.10.2023

Základné stravné

[č.p. 5 h až 12 h]

7,30 €

7,80 €

Základné stravné

[č.p. nad 12 h až 18 h]

10,90 €

11,60 €

Základné stravné

[č.p. nad 18 h]

16,40 €

17,40 €

Minimálna hodnota gastrolístka

[75% základného stravného]

5,48 €

5,85 €

Minimálny príspevok na gastrolístok

[55% z minimálnej hodnoty  gastrolístka]

3,02 €

3,22 €

Minimálny finančný príspevok

[55% z minimálnej hodnoty gastrolístka]

3,02 €

3,22 €

Maximálny príspevok na stravu

[55% základnej sumy stravného]

4,02 €

4,29 €

 

Zákonník práce stanovuje zamestnávateľovi povinnosť poskytnúť zamestnancovi príspevok na stravovanie vo výške minimálne 55 % z ceny jedla a za každé jedlo najviac do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 – 12 hodín, t.j. od 1. 10. 2023 najviac vo výške 4,29 € [55% z 7,80 €]. Príspevok zamestnávateľa na stravovanie sa v nadväznosti na § 152 ods. 3 Zákonníka práce zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor. Ďalším príspevkom na stravovanie zamestnancov je príspevok zo sociálneho fondu. Jeho výška nie je limitovaná minimálnou ani maximálnou sumou, ani percentuálnym podielom z tvorby sociálneho fondu; príspevok zo sociálneho fondu na stravovanie je preto v celej jeho poskytnutej výške považovaný za príjem, ktorá je oslobodený od dane podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov (ďalej len "ZDP").

 

Príspevok zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov sa považuje za daňový uznaný výdavok zamestnávateľa, ak je poskytovaný v limitoch ustanovených v Zákonníku práce, t.j. pôjde o príspevok na každé jedlo najviac do výšky 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. To znamená, že ak bude zamestnávateľ poskytovať príspevok vo výške 55 % zo sumy stravného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín, t.j. od 1. 10. 2023 vo výške 4,29 € [55% z 7,80 €], bude sa považovať za daňový uznaný výdavok zamestnávateľa a na strane zamestnanca pôjde o plnenie oslobodené od dane.

 

Zamestnávatelia, ktorí zabezpečujú stravovanie zamestnancom prostredníctvom právnickej, resp. fyzickej osoby oprávňujúcej sprostredkovať stravovacie služby, je cenou jedla hodnota stravovacej poukážky (gastrolístka); tá musí byť najmenej 75 % z výšky stravného pri pracovnej ceste v trvaní od 5 do 12 hodín, čo pri sume 7,80 € je nová minimálna hodnota stravovacej poukážky 5,85 €. V prípade zamestnávateľov, ktorí poskytujú gastrolístok, či finančný príspevok na stravovanie sa minimálna výška príspevku zvyšuje na 3,22 €.

 

Zaujímavosťou je, že diéty pri zahraničných pracovných cestách, ktoré sú stanovené Opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky 401/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov, sa nemenili od jeho účinnosti, teda od roku 2013.

 

Príklad: Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie prostredníctvom gastrolístkov v nominálnej hodnote 5,48 €. Ako má postupovať od 1.10.2023, keďže sa minimálna hodnota stravovacej poukážky zvýšila na 5,85 €?

Nakoľko zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, t.j. poskytuje zamestnancom gastrolístky, je povinný poskytovať ich vo vyššej nominálnej hodnote,  najmenej však v hodnote 5,85 €. Nespotrebované gastrolístky v nominálnej hodnote 5,48 € vráti podľa zmluvne dohodntých podmienok gastroemitentovi.

 

Príklad: Zamestnávateľ zabezpečuje zamestnancom stravovanie prostredníctvom gastrolístkov v najnižšej nominálnej hodnote, t.j. od 1.10.2023 ide o gastrolístok s nominálnou hodnotou vo výške 5,85 €. V akej výške môže zamestnávateľ prispievať zamestnancovi na stravu od 1.10.2023, aby bol príspevok pre zamestnanca od dane oslobodený a na strane zamestnávateľa považovaný za daňový výdavok?

Podľa § 152 ods. 3 Zákonníka práce môže zamestnávateľ prispievať zamestnancovi na stravovanie v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín. Cenou jedla sa v tomto prípade rozumie hodnota stravovacej poukážky, ktorej minimálna hodnota je od 1.10.2023 vo výške 5,85 €. To znamená, že príspevok na stravovanie bude pre zamestnanca od dane oslobodený a pre zamestnávateľa uznaný daňový výdavok, ak sa bude poskytovať vo výške určenej v rozpätí od 3,22 € do 4,29 €. Okrem príspevku z nákladov zamestnávateľa, je zamestnávateľ povinný poskytovať zamestnancovi príspevok na stravovanie aj zo sociálneho fondu, ktorého výšku určí v internej smernici.

 

Nárok na stravné počas pracovnej cesty

Zabezpečovanie stravovania súvisí nepriamo aj s druhým pojmom stravné, ktoré je poskytované zamestnancovi počas pracovných ciest. Stravné (v praxi používaný aj pojem „diéty“) sa považuje za cestovnú náhradu, ktorá sa zamestnancovi vypláca v súvislosti s jeho účasťou na pracovnej ceste podľa pravidiel ustanovených v zákone o cestovných náhradách. Zamestnancovi patrí stravné za každý kalendárny deň pracovnej cesty a jeho výška je ustanovená v závislosti od času trvania pracovnej cesty v kalendárnom dni, pričom čas trvania pracovnej cesty je rozdelený na tri časové pásma:

·         ak pracovná cesta trvá 5 až 12 hodín, zamestnancovi patrí od 1.10.2023 stravné vo výške 7,80 € (tzv. základná suma stravného),

·         ak pracovná cesta trvá nad 12 hodín až 18 hodín, zamestnancovi patrí od 1.10.2023 stravné vo výške 11,60 €

·         ak pracovná cesta trvá nad 18 hodín, zamestnancovi patrí od 1.10.2023 stravné vo výške 17,40 €.                 

 

Z uvedeného vyplýva, že zamestnanec má nárok na stravné, ak jeho pracovná cesta trvá najmenej 5 hodín v rámci jedného kalendárneho dňa. Výdavky na stravné sú určené pevnou sumou pre jednotlivé časové pásma a z tohto dôvodu sa jeho použitie zo strany zamestnanca nepreukazuje.

So zamestnancom, ktorému častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, možno dohodnúť v pracovnej zmluve alebo v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru:

·         nižšie  sumy stravného oproti štátom garantovanej výške, najviac však o 5% z ustanovenej sumy stravného; suma kráteného stravného sa zaokrúhli na €c nahor (poznámka: do 28.2.2015 platilo, že v prípade uvedených zamestnancov bolo možné dohodnúť v pracovnej zmluve alebo v dohode o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru odchylne od zákonnej povinnosti podmienky na poskytovanie stravného v eurách alebo v cudzej mene aj nižšie stravné, najviac však o 25 %)

 

 

Časové pásmo

Právny stav od 1.10.2023 a trvá

nárok na stravné

krátenie 5%

znížené stravné

5-12 hodín

7,80 €

0,390

7,41 €

nad 12 až 18 hodín

11,60 €

0,580

11,02 €

nad 18 hodín

17,40 €

0,87

16,53 €

 

·         iné podmienky poskytovania stravného oproti zákonnej úprave, napr. ak počas kalendárneho dňa vykoná zamestnanec viac pracovných ciest, z ktorých každá trvá menej ako 5 hodín, pričom celkový súčet trvania týchto pracovných ciest je 5 hodín a viac, patrí zamestnancovi stravné za celkový čas trvania týchto pracovných ciest.

 

Viac k problematike sa dočítate v  mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 11-12/2023.

 


ŠKODOVÉ UDALOSTI PO ŽIVELNEJ POHROME V ZDP

 

Vznik škody je obvykle spojený s konkrétnou udalosťou, má teda konkrétnu príčinu. Škody na majetku, ktoré boli spôsobené za okolností, ktorým podnikatelia nemohli v princípe zabrániť, sú napríklad nečakané prírodnej katastrofy. Z ich následkami je potrebné sa vysporiadať nielen z hľadiska majetkovo-právneho, ale aj z hľadiska účtovných a daňových predpisov.

 

Živelná udalosť a škoda

V súlade s ustanovením § 15 ods. 25 zákona č. 150/2013 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania v z. n. p., na ktorý odkazuje § 5 ods. 7 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“), živelnou udalosťou na účely tohto zákona sa rozumie povodeň, záplava, víchrica, úder blesku, požiar, krupobitie, zosuv pôdy, zrútenie skaly alebo zemín, zosuv alebo zrútenie lavíny a zemetrasenie dosahujúce aspoň 5. stupeň medzinárodnej stupnice udávajúcej makroskopické účinky zemetrasenia.

 

Pojem „škoda“

patrí medzi základné pojmy slovenského súkromného práva. Škodu možno vymedziť z hľadiska právneho, účtovného ako aj daňového. V každej z uvedených oblastí ma pojem škoda svoj osobitný význam.

Z hľadiska právneho sa za škodu považuje majetková ujma, ktorá nastala v majetkovej sfére poškodeného a ktorá je objektívne vyjadriteľná peniazmi ako všeobecným ekvivalentom, v dôsledku čoho je napraviteľná poskytnutím majetkového plnenia.

 

ZDP pojem škody nevymedzuje, ale v § 21 ods. 2 písm. e) priamo odkazuje na zákon o účtovníctve. Definícia škody upravená v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) platí teda aj pre účely dane z príjmov.

Škodou na majetku sa podľa § 26 ods. 6 zákona o účtovníctve rozumie neodstrániteľné poškodenie, zničenie, odcudzenie alebo strata majetku.

 

Podľa súčasnej definície škody v zákone o účtovníctve ku škode môže dôjsť na akomkoľvek majetku účtovnej jednotky. Je však potrebné dôsledne rozlišovať odstrániteľné a neodstrániteľné poškodenie alebo zničenie majetku, pretože, ak dôjde k poškodeniu majetku, ktoré účtovná jednotka opravou odstráni, predmetom účtovania nie je účtovanie o škode, ale účtovanie o oprave.

 

Pri každej škode je dôležité preveriť, či je škoda krytá poistením

a teda či vznikla v konkrétnom prípade poistná udalosť. Podľa § 760 Občianskeho zákonníka poistiť možno (okrem iného) majetok pre prípad jeho poškodenia, zničenia, straty, odcudzenia alebo iných škôd, ktoré na ňom vzniknú. Poistnou udalosťou sa pritom rozumie škoda, ktorá je krytá uzavretým poistením.

 

Účtovanie škody vzniknutej v dôsledku živelnej pohromy

Podľa § 68 ods. 8 opatrenia č. 23054/ 2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej len Postupy účtovania v PÚ) škody sa účtujú na ťarchu účtu 549 – Manká a škody.

Účtujú sa tu aj škody na dlhodobom nehmotnom a hmotnom majetku, na zásobách a tiež na zásobách vlastnej výroby, ak došlo k úplnému zničeniu alebo neodstrániteľnému poškodeniu majetku a zásob v dôsledku živelnej pohromy.

 

Ak vznikne škoda na dlhodobom hmotnom majetku

táto sa zaúčtuje vo výške zostatkovej ceny na ťarchu účtu 549 – Manká a škody a v prospech účtu oprávok (08). V prípade, že vznikne škoda na zásobách, sa táto zaúčtuje v obstarávacej cene:

•    pri spôsobe A účtovania zásob na ťarchu účtu 549 - Manká a škody so súvzťažným zápisom v prospech príslušného účtu v účtovej skupine 1 – Zásoby,

•    pri spôsobe B účtovania zásob na ťarchu účtu 549 – Manká a škody so súvzťažným zápisom podľa druhu zásob buď v prospech účtovej skupiny 50 – Spotrebované nákupy alebo účtov účtovej skupiny 61 – Zmeny stavu vnutroorganizačných zásob.

 

Nároky na náhrady škody

napríklad voči poisťovni v dôsledku poistných udalostí sa účtujú na ťarchu účtu 378 – Iné pohľadávky súvzťažne s účtom 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti. Ak daňovník účtuje v sústave podvojného účtovníctva, na účely ZDP prijatou náhradou treba rozumieť zaúčtovaný výnos, t. j. aj zaúčtovaný nárok na náhradu škody napríklad voči poisťovni. Ak zaúčtovaný nárok nezodpovedá skutočne prijatej náhrade, základ dane sa upraví o sumu vysporiadaného rozdielu medzi zaúčtovaným nárokom a skutočným plnením v tom zdaňovacom období, v ktorom sa o rozdiele účtuje.

 

V jednoduchom účtovníctve sa škody účtujú

v pomocných knihách zložiek majetku a v peňažnom denníku v rámci uzávierkových účtovných operácií. Všeobecne teda platí, že škoda, ktorá predstavuje v sústave jednoduchého účtovníctva úbytok niektorej zložky majetku, účtuje sa len v pomocnej knihe, t. j. knihe dlhodobého majetku alebo knihe zásob (§ 6 ods. 5 opatrenia MF SR č. MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane v z.n.p., ďalej len „postupy účtovania v JÚ). Vplyv škody na dlhodobom majetku spôsobenej živelnou pohromou na základ dane z príjmov sa vyjadrí priamo v účtovníctve pri úpravách v rámci uzávierkových účtovných operácií.

 

Pri zásobách sú ako daňové výdavky uznané výdavky na ich obstaranie

Ak nastal ich mimoriadny úbytok v dôsledku škody spôsobnej živelnou pohromou, ktorá sa na daňové účely uznáva v plnej výške, výdavky spojené s obstaraním zničených alebo odcudzených zásob, zaúčtované do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov pri zaplatení týchto zásob, účtovná jednotka ponechá v daňových výdavkoch bez ohľadu na to, či je alebo nie je v súvislosti s takouto škodou udalosťou prijatá náhrada. To znamená, že účtovná jednotka neupravuje (neznižuje) pri uzávierke výdavky o hodnotu zničených zásob v obstarávacích cenách. Škoda na zásobách sa v jednoduchom účtovníctve uvedie ako úbytok v knihe zásob, resp. na skladových kartách.

 

Škody u daňovníka – fyzickej osoby, ak nie je účtovnou jednotkou

Aj keď sa škody týkajú každého podnikateľa, nemajú vplyv na výšku základu dane z príjmov u tých fyzických osôb, ktoré v súlade s § 6 ods. 10 ZDP uplatňujú výdavky percentuálne (paušálne), teda od dosiahnutých príjmov odpočítavajú výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov (najviac do výšky 20 000 eur). V paušálnej sume výdavkov sú totiž zahrnuté všetky výdavky daňového subjektu vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, okrem preukázateľne zaplateného povinného poistného na zdravotné a sociálne poistenie. Daňovník, ktorý takto uplatňuje výdavky, je povinný viesť jednoduchú evidenciu v rozsahu podľa § 6 ods. 11 písm. a) až d) ZDP, preto úbytok zásob sa v tejto evidencii zachytiť musí.

 

Ak daňovník, ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP, uplatňuje preukázateľne vynaložené daňové výdavky, v daňovej evidencii sa uvádzajú všetky daňové výdavky v časovom slede, teda aj daňovo akceptované škody vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy.

 

Škody vzniknuté v dôsledku živelne pohromy v ZDP

ZDP osobitne upravuje v § 19 ods. 3 písm. g) daňovníkom nezavinené škody, ktoré nie sú súčasťou sledovaného salda podľa ustanovenia § 21 ods. 2 písm. e) ZDP, ale sa uznávajú za daňové výdavky v plnej výške bez ohľadu na to, či a v akej výške došlo alebo malo dôjsť k náhradám týchto škôd. Podľa bodu 1 tohto ustanovenia nezavinenou škodou je aj škoda vzniknutá v dôsledku živelnej pohromy.

 

Poznámka

Podľa § 21 ods. 2 písm. e) ZDP manká a škody presahujúce prijaté náhrady nie sú daňovými výdavkami. Výnimkou sú škody uvedené v § 19 ods. 3 písm. g) ZDP, stratné v maloobchode a nezavinené úhyny zvierat.

 

Podľa § 19 ods. 3 písm. g) bod 1 ZDP sa za živelnú pohromu na účely tohto zákona považujú napríklad zemetrasenia, povodne, krupobitia, lavíny alebo blesk. Živelnou pohromou však treba rozumieť podľa už uvedeného § 15 ods. 25 zákona č. 150/2013 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania v z.n.p., na ktorý odkazuje § 5 ods. 7 písm. l) ZDP, aj nezavinený požiar a výbuch, víchricu, záplavu, zosuvy pôdy, zrútenie skaly alebo zemín, zosuv alebo zrútenie lavín. Pokiaľ by išlo o zemetrasenie, živelnou pohromou (udalosťou) by bolo v prípade, ak by dosiahlo aspoň 5. stupeň medzinárodnej stupnice udávajúcej makroskopické účinky zemetrasenia.

 

ZDP považuje za živelnú pohromu len udalosť, ktorú nespôsobil ľudský faktor

Daňovník musí preukázať konkrétnymi závermi príslušných orgánov, že išlo o živelnú pohromu a zároveň aj to, že škoda mohla vzniknúť len v dôsledku tejto živelnej pohromy. Napríklad v prípade požiaru je potrebné preukázať, že požiar nebol zavinený ľudským zásahom, ale úderom blesku. V prípade víchrice bude daňovník preukazovať, že išlo skutočne o víchricu a škoda bola spôsobená práve touto víchricou. Živelnou pohromou nie sú napríklad zosuvy pôdy vyvolané narušením rovnováhy zemského povrchu činnosťou človeka, ale zosuvy pôdy a skál pôsobením gravitácie a pod.

 

V prípade škody vzniknutej v dôsledku živelnej pohromy na daňovo odpisovanom hmotnom majetku je nutné si uvedomiť, že sa za daňovo uznateľný náklad považuje daňová zostatková cena a nie zostatková cena účtovná. Týka sa to daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve, ktorí majú účtovné odpisy stanovené odlišne od daňových odpisov. V tejto súvislosti treba pamätať aj na ustanovenie § 22 ods. 11 ZDP, ktoré neumožňuje uplatniť odpis z hmotného majetku v zdaňovacom období, v ktorom sa majetok vyraďuje. Podľa tohto ustanovenia odpis vo výške vypočítaného ročného odpisu z hmotného majetku možno uplatniť k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia, len ak o tomto majetku daňovník účtuje alebo ho eviduje k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia. Ako daňový výdavok sa teda posudzuje daňová zostatková cena vyčíslená k 1. 1. príslušného zdaňovacieho obdobia (resp. k 31. 12. predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia).

 

Ak sa v dôsledku škody spôsobenej živelnou pohromou vyraďuje hmotný majetok počas jeho odpisovania

pričom existuje rozdiel medzi účtovnými a daňovými odpismi, bude rozdielna aj zostatková cena. Pri zistení základu dane z príjmov potom tento rozdiel zvyšuje alebo znižuje výsledok hospodárenia. Ak je zostatková cena zaúčtovaná do nákladov vyššia ako daňová zostatková cena, rozdiel je položkou zvyšujúcou výsledok hospodárenia, ak je zostatková cena zaúčtovaná do nákladov nižšia ako daňová zostatková cena, rozdiel sa od výsledku hospodárenia odpočíta. Úpravy sa vykonávajú neúčtovne až pri zostavovaní daňového priznania, a to podľa charakteru rozdielu v riadku 180 alebo 290 daňového priznania.

V účtovnej jednotke účtujúcej v sústave jednoduchého účtovníctva sa účtovné odpisy dlhodobého hmotného majetku účtujú iba v knihách dlhodobého majetku.

Daňové odpisy sa uvádzajú v knihách dlhodobého majetku a v rámci uzávierkových účtovných operácií sa tieto účtujú aj do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, v druhovom členení ostatné výdavky.

To znamená, že pri vyradení majetku v dôsledku škody spôsobenej živelnou pohromou počas jeho odpisovania sa v rámci uzávierkových účtovných operácií ako daňový výdavok uplatní daňová zostatková cena.

 

Škoda veľmi úzko súvisí s náhradou škody

Náhrada škody má poškodenému nahradiť to, o čo prišiel v dôsledku škody, a to v plnej alebo čiastočnej výške. Pri posudzovaní náhrady škody platí, že v prípade právnickej osoby účtujúcej v sústave podvojného účtovníctva, ale aj v jednoduchom účtovníctve je prijatá alebo predpísaná náhrada škody v zásade zdaniteľným príjmom. Určité výnimky sa môžu vyskytnúť u neziskových organizácií.

 

V prípade fyzickej osoby je prijatá náhrada škody

podľa § 9 ods. 2 písm. i) ZDP oslobodená od dane, avšak s výnimkou platieb prijatých ako náhrada za škodu spôsobenú:

•    na majetku, ktorý bol v čase vzniku škody obchodným majetkom,

•    v súvislosti s podnikaním alebo s inou samostatnou zárobkovou činnosťou daňovníka (§ 6 ods. 1 a 2 ZDP) a za škodu spôsobenú daňovníkom v súvislosti s prenájmom (§ 6 ods. 3 ZDP)

•    na majetku, ktorý mal daňovník prenajatý, ak tento majetok využíval na podnikanie alebo na inú samostatnú zárobkovú činnosť.

Problematiku škôd spôsobených živelnou pohromou z daňového hľadiska priblížime na príklade, ktorý zahrňuje škodu v dôsledku požiaru.

 

Príklad

Alternatíva l

Podnikateľ – fyzická osoba mal vo svojom hmotnom majetku zaradený sklad materiálu so vstupnou cenou 40 000 €. Zostatková cena k 1. 1. 2023 bola vo výške 32 000 €. S poisťovňou mal uzatvorenú poistnú zmluvu pre prípad poškodenia alebo zničenia vecí hnuteľných a nehnuteľných požiarom a úderom blesku. V máji 2023 došlo k požiaru, pri ktorom vyhorela budova a zhorel všetok skladovaný materiál (rezivo) v obstarávacej cene 10 000 €, ktorý nakúpil vo februári 2023. Podnikateľ vedie jednoduché účtovníctvo. Polícia uzavrela vyšetrovanie so záverom, že sa jednalo o nezavinený požiar, ktorý vznikol po údere blesku. Poisťovňa vyčíslila škodu vo výške 40 000 € (30 000 € za budovu a 10 000 € za skladovaný materiál) a vyplatila daňovníkovi v júni 2023 sumu 40 000 €. Daňovník sa rozhodol, že sklad nebude opravovať a vyradí ho z evidencie dlhodobého hmotného majetku.

Pretože sa jednalo o nezavinený požiar, ktorý vznikol úderom blesku, podľa § 19 ods. 3 písm. g) bod 1 ZDP sa táto udalosť považuje za živelnú pohromu a vzniknutá škoda je uznaným daňovým výdavkom v plnej výške.

 

Postup v jednoduchom účtovníctve:

Výdavky na nákup reziva v čiastke 10 000 € daňovník v daňových výdavkoch ponechá a o uvedenú čiastku zníži stav zásob v skladovej evidencii. Nakoľko sa daňovník rozhodol, že sklad nebude opravovať a vyradí ho z majetku, do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, v druhovom členení ostatné výdavky zaúčtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií daňovú zostatkovú cenu budovy vo výške 32 000 €. Výšku poistného plnenia od poisťovne v sume 40 000 € zahrnie do príjmov zahrnovaných do základu dane, v druhovom členení ostatné príjmy.

 

Ak by daňovník viedol PÚ, pričom účtovná zostatková cena ku dňu škody by bola v sume 31 320 €, postupoval by takto:

 

Postup v PÚ

MD

D

Suma

Škoda na tovare v obstarávacej cene

549

132

10 000 €

Škoda na budove skladu v zostatkovej cene

549

081

31 320 €

Vyradenie budovy skladu v obstarávacej cene

081

021

40 000 €

Nárok na náhradu od poisťovne

378

648

40 000 €

Prijatá náhrada od poisťovne

221

378

40 000 €

 

Daňovník zachytí daňovo uznanú škodu vo výške 41 320 € (10 000 + 31 320) v rámci analytickej evidencie k účtu 549. V prípade budovy skladu rozdiel medzi daňovou zostatkovou cenou (32 000 €) a účtovnou zostatkovou cenou (31 320 €) pri jej vyradení v dôsledku škody vo výške 680 € je pri zistení základu dane v daňovom priznaní odpočítateľnou položkou od výsledku hospodárenia.

 

Alternatíva 2

Popis prípadu a výška škôd je rovnaká. Daňovník však nemal uzatvorenú poistnú zmluvu s poisťovňou a nedostal žiadne poistné plnenie.

V súlade s ustanovením § 19 ods. 3 písm. g) bod 1 ZDP môže daňovník zahrnúť výšku škody spôsobenú živelnou pohromou do daňových výdavkov v plnej výške. Nie je obmedzený výškou náhrady.

Postup v jednoduchom účtovníctve:

Daňovník bude postupovať rovnako ako v predchádzajúcom prípade a ponechá čiastku 10 000 € (nákup reziva) vo výdavkoch zahrnovaných do základu dane a o túto čiastku zníži stav zásob v evidencii zásob. Daňová zostatková cena vyradeného skladu vo výške 32 000 € sa zaúčtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií ako výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, v stĺpci ostatné výdavky.. Príjem od poisťovne v tomto prípade nebude žiadny.

Postup v PÚ

MD

D

Suma

Škoda na tovare v obstarávacej cene

549

132

10 000 €

Škoda na budove skladu v zostatkovej cene

549

081

31 320 €

Vyradenie budovy skladu v obstarávacej cene

081

021

40 000 €

 

Daňovník rovnako ako v predchádzajúcom prípade zachytí daňovo uznanú škodu vo výške 41 320 € (10 000 + 31 320) v rámci analytickej evidencie k účtu 549. V prípade budovy skladu rozdiel medzi daňovou zostatkovou cenou (32 000 €) a účtovnou zostatkovou cenou (31 320 €) vo výške 680 € je pri zistení základu dane v daňovom priznaní odpočítateľnou položkou od výsledku hospodárenia.

 

Aj keď daňovníci posudzujú škody z hľadiska ZDP

spravidla až pri zistení základu dane v daňovom priznaní, zásady, ktoré pri posudzovaní jednotlivých druhov škôd vyplývajú zo ZDP, sú dôležité aj z hľadiska účtovného. Majú totiž zabezpečiť také usporiadanie v účtovníctve, ktoré umožní zistiť správny základ dane pre výpočet dane z príjmov.

 

Viac k problematike sa dočítate v  mesačníku Dane a účtovníctvo bez chýb, pokút a penále 9-10/2023.

 

P6 V LEGISLATÍVE



357/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o metodike na výpočet podielu uznaného športu na rok 2024 13.09.2023

358/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o používaní obmedzovacích prostriedkov a vedení registra obmedzovacích prostriedkov 13.09.2023

359/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 183/2021 Z. z. na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie v súvislosti s vyhlásenou mimoriadnou situáciou na zabezpečenie riešenia koronavírusu COVID-19 v znení neskorších predpisov 14.09.2023

360/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 93/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny v znení neskorších predpisov 15.09.2023

361/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení neskorších predpisov 15.09.2023

362/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 19/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a malých odberateľov plynu a regulovanej dodávky elektriny pre malých odberateľov elektriny a podmienky ich uplatnenia v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 226/2023 Z. z. 15.09.2023

363/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 109/2022 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny v znení neskorších predpisov 15.09.2023

364/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa zakazuje vstup vybraných poľnohospodárskych produktov a potravín z Ukrajiny alebo s pôvodom z Ukrajiny na územie Slovenskej republiky 16.09.2023

365/2023 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 100. výročia narodenia Jána Chryzostoma Korca 19.09.2023

366/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa predlžuje uplatňovanie niektorých opatrení po odvolaní mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 21.09.2023

367/2023 Z. z.
Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu 21.09.2023

368/2023 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách stravného 22.09.2023

369/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 22/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú spádové územia a pevné body pre ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby v znení vyhlášky č. 243/2018 Z. z. 26.09.2023

370/2023 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností 26.09.2023

371/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 521/2021 Z. z. o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vysokokvalifikovaným štátnym príslušníkom tretích krajín v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 471/2022 Z. z. 27.09.2023

372/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sume minimálnej mzdy na rok 2024 27.09.2023

373/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách minimálnych mzdových nárokov na rok 2024 27.09.2023

374/2023 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 26. septembra 2023 č. MF/010575/2023-119, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2005 č. 26825/2005-441 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky v znení opatrenia z 19. januára 2022 č. MF/004274/2022-119 27.09.2023

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v októbri 2023

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

Sankcia za nesplnenie povinnosti

2. 10.  – pondelok (namiesto soboty 30. 9. 2023)

 

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2023

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 6. 2023 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.)

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2023

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v auguste 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

9. 10. – pondelok (namiesto nedele 8. 10. 2023)

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

 

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2023 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2023

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2023, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2023

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

16. 10. – pondelok (namiesto nedele 15. 10. 2023)

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2023, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

20. 10. – piatok

 

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v septembri 2023 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

25. 10.  – streda

Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom  kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 3 000 eur

Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch  hodnotu 50 000 €

 

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za september 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Splatnosť DPH za september 2023 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2023 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2023

 

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.  všetky v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

31. 10.  – utorok

 

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úhrada dane  OSS DPH za tretí štvrťrok 2023

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2023

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 6. 2023 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.)

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2023

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2023, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2023

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2023

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz

Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz

Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz

(najviac spolu 16 596,96 eur)

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  septembri 2023

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

 

do nasledujúceho pracovného dňa

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2023

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2023

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2023 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur

Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 10 dní

 

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p.

Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

 

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY

Poradca (Poradca), č. 3-4/2024 (IX/2023)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2023 (IX/2023)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2023 (IX/2023)

 

1000 riešení 10-12/2023 (IX/2023)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)

5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)

7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

10. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...)

11. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022)

12. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

13. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

14 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady(problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)

15. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

16. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)

17. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve)

18. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023)

19. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)

 

PRIPRAVUJEME

NOVINKY

Aktualizácia II/5 (IX/2023)

 

Aktualizácia V/3 (VIII/2023)

 

Aktualizácia I/4 (VIII/2023)

 

Aktualizácia II/4 (VIII/2023)

 

Aktualizácia III/4 (VIII/2023)

 

Aktualizácia IV/1 (VII/2023)

 

Aktualizácia V/2 (VII/2023)

 

Aktualizácia VI/2 (VII/2023)

 

Aktualizácia I/3 (VII/2023)

 

Aktualizácia III/3 (VII/2023)

 

ZÁKONY 2023

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP, Minimálna mzda

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne poistenie, Zdravotné poistenie, Dôchodky

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

 

ZÁKONY V A – Verejná správa

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie

 

ZÁKONY V B – Školstvo a samospráva

  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva
  • Obecná polícia
  • Verejné práce
  • Regionálny rozvoj

 

ZÁKONY VI

  • Životné prostredie
  • Environmentálny fond
  • Ovzdušie
  • Voda
  • Lesy
  • Poľovníctvo
  • Odpady
  • Obaly
  • Prevencia havárií

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page