Zamestnávateľ je
povinný zamestnancovi za vykonanú prácu zaplatiť mzdu, odmenu alebo plat. Právo
na mzdu za vykonanú prácu je jednou zo základných vlastností pracovnoprávnych
vzťahov, ktorou je odplatnosť. V akej výške garantuje súčasná právna
úprava minimálnu výšku platu? Ako sa mení minimálna mzda od roku 2022? Ovplyvní
zmena hodinovej minimálnej mzdy aj výšku mzdových príplatkov?
SUMA
MINIMÁLNEJ MZDY sa podľa § 2 ods. 1 zákona č. 663/2007 Z. z.
o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o minimálnej mzde“) určuje vždy na obdobie od 1. januára do 31. decembra. Stanovenie
výšky minimálnej mzdy je primárne založené na dohode sociálnych partnerov, teda
na zástupcoch zamestnancov a na zástupcoch zamestnávateľov. Ak sa však
sociálni partneri na výške minimálnej mzdy nedohodnú, počnúc rokom 2021 sa
minimálna mzda určí v súlade s ust. § 8 novely č. 294/2020 zákona č.
663/2007 Z. z. o minimálnej mzde podľa zákonom predpísaného vzorca:
mesačná minimálna mzda =
57 % priemernej mesačnej nominálnej mzdy
zamestnanca
v hospodárstve SR zverejnenej
ŠÚ SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý
sa určuje suma mesačnej minimálnej mzdy.
Keďže
k spoločnej dohode na výške minimálnej mzdy na rok 2022 sociálni partneri
nedospeli, uplatní sa pri jej určení mechanizmus vzorca stanovený v zákone
o minimálnej mzde. Pre určenie výšky minimálnej mzdy pre rok 2022 sa
použije priemerná mesačná nominálna mzda v hospodárstve SR zverejnenej ŠÚ
SR za kalendárny rok 2020, ktorá je vo výške 1 133 €. Mesačná minimálna mzda
predstavuje pri 57 % podiele zo sumy priemernej mesačnej mzdy 646 €.
Zamestnancovi, ktorého ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín, patrí
podľa 2 ods. 4 zákona o minimálnej mzde za každú odpracovanú hodinu suma
hodinovej minimálnej mzdy, ktorá sa určí ako 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej
mzdy. Takto určená hodinová minimálna mzda sa zaokrúhľuje na tri desatinné
miesta.
OD 1. 1. 2022
BUDE MINIMÁLNA MZDA V NASLEDOVNEJ VÝŠKE:
- suma mesačnej minimálnej
mzdy sa zvýši z 623 € na 646 € [57 % z 1 133 €]
- suma hodinovej minimálnej
mzdy, ak je ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca 40 hodín, sa
zvýši z 3,580 na 3,713 €.
Suma mesačnej minimálnej mzdy
a suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom na
príslušný kalendárny rok sa oznámi v Zbierke zákonov SR najneskôr 1.
novembra 2021.
MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY PODĽA ZÁKONNÍKA PRÁCE. Zákonník práce ustanovuje, že
zamestnávateľ, u ktorého nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté
v kolektívnej zmluve (spravidla malý a stredne veľký podnikateľ), je
povinný poskytnúť zamestnancovi mzdu najmenej v sume príslušného
minimálneho mzdového nároku. Na tento účel sú v Zákonníku práce
uvedené sumy minimálnych mzdových nárokov. Suma minimálneho mzdového nároku
predstavuje „najnižšiu možnú“ celkovú mzdu
zamestnanca, ktorej výška je závislá od zložitosti, zodpovednosti
a namáhavosti vykonávanej práce, t. j. od stupňa náročnosti práce.
V závislosti od toho, aký stupeň náročnosti má pracovné miesto
zamestnanca, prináleží zamestnancovi mzda najmenej vo výške príslušnej sumy
minimálneho mzdového nároku.
Pracovné
miesta, a tým aj minimálne mzdové nároky sú v Zákonníku práce odstupňované
podľa zložitosti, namáhavosti a zodpovednosti práce do 6. stupňov
náročnosti práce a súčasne do 6. koeficientov minimálnej mzdy. To znamená,
že čím je práca náročnejšia, tým má zamestnanec nárok na vyššiu „minimálnu“
mzdu.
Suma
minimálneho mzdového nároku zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou pre
príslušný stupeň na príslušný kalendárny rok sa určuje podľa § 120 ods. 4 ZP
ako súčet rozdielu medzi sumou mesačnej minimálnej mzdy určenej na príslušný
kalendárny rok (v roku 2022 ide o sumu 646 €) a sumou mesačnej
minimálnej mzdy určenej na rok 2020 (580 €) a súčinu sumy mesačnej
minimálnej mzdy určenej na rok 2020 (580 €) a koeficientu minimálnej
mzdy.
Z uvedeného
vyplýva, že nárast minimálnych mzdových nárokov je naviazaný na medziročnú
zmenu mesačnej minimálnej mzdy; základňou je suma mesačnej minimálnej mzdy
pre rok 2020, t. j. suma 580 € (ďalej len „základňa“). Podľa tohto
mechanizmu sa minimálna mzda pre rok 2022 určí tak, že základňa sa vynásobí
príslušným koeficientom (1,2 - 1,4 - 1,6 - 1,8 - 2,0) a k tejto sume
pripočíta rozdiel medzi sumou mesačnej minimálnej mzdy na rok 2022 (646 €)
a sumou mesačnej minimálnej mzdy na rok 2020 (580 €), t. j. suma 66 €:
Minimálny mesačný mzdový
nárok pre 1. stupeň
= (646 - 580) + 580 × 1 = 646
€
Minimálny mesačný mzdový
nárok pre 2. stupeň
= (646 -
580) + 580 × 1,2 = 762 €, atď.
U zamestnanca
odmeňovaného mesačnou mzdou, ktorý v mesiaci neodpracoval určený týždenný
pracovný čas alebo má dohodnutý kratší týždenný pracovný čas, sa suma
minimálneho mzdového nároku ustanoveného v eurách za mesiac zníži
v pomere zodpovedajúcom odpracovanému času v mesiaci. Takto určená
suma minimálneho mzdového nároku v eurách za mesiac sa zaokrúhli na
najbližších desať eurocentov.
Príklad 1
U zamestnávateľa
je ustanovený pracovný čas 40 hodín týždenne. Zamestnanec pracuje na polovičný
pracovný úväzok (20 hodín týždenne).
Aká
suma (mesačnej minimálnej mzdy) minimálneho mzdového nároku sa vzťahuje na
tohto zamestnanca?
Suma
mesačnej minimálnej mzdy (minimálneho mzdového nároku) vo výške 646 € sa
v roku 2022 uplatní len u toho zamestnanca, ktorý bude pracovať
u zamestnávateľa na plný pracovný úväzok (40 hodín týždenne). V prípade,
ak bude mať zamestnanec uzatvorený pracovný pomer na iný než plný pracovný
úväzok, suma mesačnej minimálnej mzdy sa pomerne skráti. To znamená, že
zamestnancovi s dohodnutým kratším týždenným pracovným časom (20 hodín
týždenne), patrí mesačná minimálna mzda (minimálny mzdový nárok) vo výške 323 €
(1/2 z 646 €).
HODINOVÉ
MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY. Suma
minimálneho mzdového nároku pre príslušný stupeň na príslušný kalendárny rok za
každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom týždennom pracovnom čase
40 hodín je 1/174 zo sumy mesačného minimálneho mzdového nároku pre príslušný
stupeň.
Pri ustanovení týždenného
pracovného času na menej ako 40 hodín sa sumy minimálnych mzdových nárokov
podľa § 120 ods. 5 ZP určia tak, že sumy minimálnych mzdových nárokov určené
pre príslušný stupeň za každú hodinu odpracovanú zamestnancom pri ustanovenom
týždennom pracovnom čase 40 hodín sa úmerne zvýšia. Sumy minimálnych mzdových
nárokov sa zaokrúhľujú na tri desatinné miesta matematicky.
Príklad 2
Ako sa určí suma
minimálneho hodinového mzdového nároku pre 2. stupeň náročnosti práce na rok
2022 pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 40 hodín?
Suma minimálneho
hodinového mzdového nároku pre 2. stupeň náročnosti práce je 1/174 zo sumy
mesačného minimálneho mzdového nároku pre 2. stupeň náročnosti práce, t. j.:
762 : 174 = 4,3793 po zaokrúhlení 4,379 €.
MININÁLNE MZDOVÉ
NÁROKY PRE ROK 2022
|
Stupeň náročnosti
práce
|
Koeficient MM
|
Hodinový MMN pri 40
hod./týždenne
|
Hodinový MNN
pri 38,75
hod./týždenne
|
Hodinový MMN pri 37,5
hod./týždenne
|
Mesačný MMN
u mesačne
odmeňovaného
|
1.
|
1,0
|
3,713
|
3,833
|
3,961
|
646,00 €
|
2.
|
1,2
|
4,379
|
4,520
|
4,671
|
762,00 €
|
3.
|
1,4
|
5,046
|
5,209
|
5,382
|
878,00 €
|
4.
|
1,6
|
5,713
|
5,897
|
6,094
|
994,00 €
|
5.
|
1,8
|
6,379
|
6,585
|
6,804
|
1 110,00 €
|
6.
|
2,0
|
7,046
|
7,273
|
7,516
|
1 226,00 €
|
Minimálne
mzdové nároky sa neuplatňujú u zamestnancov, ktorí pracujú
u zamestnávateľa na základe dohody o prácach vykonávaných mimo
pracovného pomeru.
Uvedené znamená, že tzv. „dohodári“ majú nárok na minimálnu mzdu, avšak nemajú
nárok na minimálnu mzdu podľa príslušných stupňov náročnosti práce (platí pre
nich teda len minimálna mzda prvého stupňa náročnosti práce).
DOPADY
MINIMÁLNEJ MZDY NA VYBRANÉ PEŇAŽNÉ PLNENIA. Súčasťou celkovej
mzdy zamestnanca sú aj mzdové zvýhodnenia, resp. „príplatky“. Mzdové
zvýhodnenia majú špecifický charakter, nakoľko nárok zamestnancovi vzniká
len po splnení predpokladov spojených s výkonom práce,
napr. nárok na príplatok za prácu v noci vzniká zamestnancovi len
v prípade, ak vykonával prácu noci. V súlade so Zákonníkom
práce je zamestnávateľ povinný poskytovať zamestnancovi nasledovné druhy
príplatkov:
- mzdové zvýhodnenie na prácu
nadčas,
- mzdové zvýhodnenie za prácu
vo sviatok,
- mzdové zvýhodnenie za prácu
v sobotu a v nedeľu,
- mzdové zvýhodnenie za prácu
v noci,
- mzdovú kompenzáciu za
sťažený výkon práce.
Do 31.
12. 2020 sa minimálna výška príplatkov určovala ako príslušné % zo sumy
hodinovej minimálnej mzdy ustanovenej nariadením vlády pre príslušný kalendárny
rok, alebo ako príslušné % zo sumy priemerného hodinového zárobku zamestnanca
(pri príplatku za prácu nadčas a za prácu vo sviatok), pričom priemerný
hodinový zárobok zamestnanca nemohol byť nižší ako suma platnej minimálnej mzdy
(ak je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve) alebo nemohol
byť nižší ako suma minimálneho mzdového nároku pre príslušný stupeň náročnosti
práce (ak odmeňovanie zamestnancov nie je dohodnuté v kolektívnej zmluve).
To znamená, že ak došlo k nárastu minimálnej mzdy ustanovenej nariadením
vlády pre príslušný kalendárny rok, automaticky sa zvýšili aj mzdové príplatky
za vykonanú prácu. Počnúc 1. 1. 2021 sa mechanizmus určovania príplatkov zmenil
a mzdové príplatky sa stanovujú pevnou sumou, napr. príplatok za
hodinu práce v sobotu nie je stanovený ako 50 % z minimálnej
hodinovej mzdy, ale je určený pevnou sumou ustanovenou v Zákonníku práce.
Súčasná
právna úprava umožňuje dohodnúť poskytovanie zákonných mzdových zvýhodnení
aj vo vyšších sadzbách ako sú garantované Zákonníkom práce, príp. dohodnúť
poskytovanie aj iných „fakultatívnych“ mzdových príplatkov, napr. príplatok za
prácu v odpoludňajších pracovných zmenách, príplatok za prácu vo výškach,
príplatok za znalosť a používanie cudzích jazykov, príplatok za prácu
v delených zmenách. Pri poskytovaní dobrovoľných príplatkov nevzniká nárok
na tieto typy príplatkov „zo zákona“, ale na základe dohody v pracovnej
zmluve, resp. v kolektívnej zmluve [§ 43 ods. 1 ZP].
U zamestnávateľa,
u ktorého sa vzhľadom na povahu práce alebo podmienky prevádzky vyžaduje,
aby sa práca pravidelne vykonávala v sobotu, v nedeľu, prípadne
v noci možno v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve, ak
ide o zamestnávateľa, u ktorého nepôsobí odborová organizácia
a ktorý k 31. 12. predchádzajúceho roka zamestnával menej ako 20
zamestnancov, dohodnúť nižšiu sumu mzdového zvýhodnenia, najmenej však vo výške
ustanovenej Zákonníkom práce, ide o tzv. derogačnú klauzulu.
Zníženú sadzbu príplatku nemožno uplatniť pri príplatku za prácu v noci
u rizikového povolania.
MZDOVÉ PRÍPLATKY PRE ROK
2022
|
Typ príplatku/Právny
vzťah
|
Pracovná zmluva
|
Dohoda
|
Príplatok za sobotu
|
1,79 €
|
Príplatok za sobotu
(znížená sadzba)
|
1,61 €
|
Príplatok za nedeľu
|
3,58 €
|
Príplatok za nedeľu
(znížená sadzba)
|
3,22 €
|
Príplatok za sviatok
|
100% PHZ
|
odmena + 3,58 €*
|
Príplatok za nočnú prácu
|
1,43 €
|
Príplatok za nočnú prácu
(znížená sadzba)
|
1,25 €
|
Príplatok za nočnú prácu
(riziková práca)
|
1,79 €
|
Mzdová kompenzácia za
sťažený výkon
|
0,72 €
|
* zamestnancom, ktorí vykonávajú prácu na základe
dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, patrí za každú
hodinu práce vo sviatok dohodnutá odmena zvýšená najmenej o sumu 3,58 €
|
NÁROK NA
PRÍPLATKY ZA VYKONANÚ PRÁCU v sobotu, v nedeľu, vo sviatok, či za nočnú prácu
a mzdovú kompenzáciu majú aj zamestnanci vykonávajúci prácu na základe
dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, tzv. dohodári.
Inak ako u zamestnancov v pracovnom pomere je ustanovená
u dohodárov len odmena za prácu vo sviatok, kedy dohodárovi patrí za každú
hodinu práce vo sviatok dohodnutá odmena zvýšená najmenej o 3,58 € (do 31.
12. 2020 išlo o odmenu zvýšenú najmenej o sumu minimálnej hodinovej
mzdy ustanovenej Nariadením vlády SR).
Mzda
za čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku (§ 96 ods. 3 Zákonníka práce) sa
poskytuje zamestnancovi vo výške pomernej časti jeho základnej zložky mzdy,
najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách na hodinu, t. j. počnúc 1.
1. 2022 sa zvyšuje zo sumy 3,580 € na sumu 3,713 €. Pod pomernou časťou mzdy sa
rozumie u mesačne odmeňovaného zamestnanca pomerná časť mesačnej mzdy,
ktorá zodpovedá počtu hodín vykonanej neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na
pracovisku a u hodinovo odmeňovaného zamestnanca sadzba hodinovej
tarifnej mzdy, ktorá je vynásobená počtom hodín neaktívnej pracovnej
pohotovosti na pracovisku.
Náhrada za čas neaktívnej
časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska (§ 96 ods. 5 Zákonníka práce) sa poskytuje najmenej vo výške 20%
minimálnej mzdy a od 1. 1. 2021 najmenej v pevnej sume stanovenej
v Zákonníku práce:
- v roku 2020 vo výške
0,6666 €
- v roku 2021
a v roku 2022 vo výške 0,72 €.
Viac nájdete v mesačníku
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 12/2021.
Základný právny rámec pre zdanenie
príjmov plynúcich z obchodovania s kryptomenou, resp. z ťaženia kryptomeny, je nastavený v § 2 písm. b) zákona
č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
(ďalej „ZDP“) a to, že predmetom dane daňovníka (FO aj PO) je príjem
(výnos) vznikajúci z činnosti daňovníka a z nakladania
s majetkom daňovníka, okrem osobitne vymedzeného predmetu dane podľa
§ 12 ZDP. Aká je právna úprava kryptomien?
Definícia kryptomeny
nie je špecificky uvedená ani
v ZDP a ani v zákone č. 431/2002 Z. z.
o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“), a to
predovšetkým z dôvodu, že pojmy „virtuálna mena“, „kryptomena“ už patria
medzi všeobecne známe pojmy, s ktorými sa obchoduje aj v rámci
podnikateľských vzťahov aj v rámci obchodovania s nimi mimo
podnikateľskej činnosti.
K pojmu „virtuálna mena“
zaujal stanovisko z júla 2014 aj európsky orgán pre bankovníctvo
(ďalej len „EBA“), v ktorom uvádza, že virtuálne meny sú
digitálnym nositeľom hodnoty, ktorý nie je vydaný centrálnou bankou ani orgánom
verejnej moci, ani nevyhnutne naviazaný na peniaze s núteným obehom,
ale je akceptovaný fyzickými alebo právnickými osobami ako platobný prostriedok
a možno ho elektronicky prevádzať, uchovávať alebo s ním elektronicky
obchodovať.
Najznámejšou kryptomenou
súčasnosti je bitcoin (BTC), ktorá sa považuje za prvú virtuálnu menu
(alebo tiež kryptomenu) určenou na obchodovanie už od roku 2009.
V súčasnosti existujú aj ďalšie virtuálne meny napr. Ethereum, Ripple,
pričom ich počet neustále stúpa (celkovo je ich okolo 5 000).
Spôsob, akým sa niektoré krajiny
vysporiadali s obchodovaním s virtuálnou menou, je rozdielny. Napr.
v Nemecku vydalo právne záväzné rozhodnutie BaFin (nemecký orgán
dohľadu nad finančným trhom) ktorý definuje v súlade so
stanoviskom EBA bitcoin (BTC) resp. virtuálnu menu ako „unit of account“
(Rechnungseinheiten) (jednotka zúčtovania), ktorá sa v zmysle
nemeckého bankového zákona považuje za finančný nástroj. „Unit of account“
je náhradou meny, ktorý sa používa ako prostriedok platby v zúčtovacom
systéme v zmysle súkromného práva. BTC nie sú menou, zákonným platidlom
ani elektronickými peniazmi v zmysle nemeckého zákona o dohľade nad
platobnými službami.
Príjmy z predaja kryptomien
Úpravou v ZDP účinnou
od 1. 10. 2018 sa spresnilo zdaňovanie príjmov nadobudnutých predajom
virtuálnej meny, pričom za predaj virtuálnej meny sa rozumie
·
výmena
virtuálnej meny za majetok alebo
·
výmena
virtuálnej meny za inú virtuálnu menu, alebo
·
výmena
virtuálnej meny za poskytnutie služby, alebo
·
jej
odplatný prevod.
Uvedené znamená, že virtuálne
meny nie sú predmetom zdanenia v momente ich ťažby alebo ich obstarania,
ale až v čase ich predaja. Zdaniteľným príjmom plynúcich
z virtuálnych mien je príjem z ich predaja znížený
o preukázateľne vynaložené výdavky na ich dosiahnutie, ak sú však
výdavky vyššie ako dosiahnuté príjmy, na rozdiel sa neprihliada.
Vlastnosti kryptomien
Virtuálne meny majú niekoľko
rozdielnych vlastností, ktoré ich odlišujú od vládnych mien (tzv. fiat
meny).
Výhodné vlastnosti kryptomien
·
Decentralizácia a deregulácia – Kryptomeny nepoznajú hranice
a regulácie klasických fiat mien. Aj to je dôvod, prečo každý deň naberajú
na popularite. Napr. Bitcoinová sieť nie je kontrolovaná jedným ústredným
orgánom a teda žiadna ústredná autorita nemôže ovplyvňovať menovú
politiku. Transakcie sú spracovávané počítačmi, ktoré ťažia Bitcoin.
·
Jednoduchosť platieb – Platby sú rýchle v porovnaní s prevodmi
vykonávanými cez banky. Minimálne alebo žiadne poplatky za prevod.
V porovnaní s prevodom fiat peňazí, poplatky za prevod Bitcoinov
sú typicky veľmi nízke (menej ako jeden cent za prevod jedného Bitcoinu).
Pri posielaní fiat peňazí môžu byť poplatky v niektorých prípadoch až 5%.
·
Deflačný charakter – Väčšina krajín má právo vydať nové peniaze. Tým, že sa
zvyšuje množstvo peňazí v cirkulácii sa daná mena znehodnocuje (inflácia).
V prípade Bitcoinov je celkové množstvo peňazí v obehu konečné
a dopredu známe, nemôže presiahnuť 21 miliónov Bitcoinov.
·
Anonymita – Na jednej strane je anonymita transakcií výhodou, ale
na druhej strane virtuálne meny umožňujú nezákonné obchodovanie.
Hlavné a závažné nevýhody
kryptomien
·
vysoká
volatilita – Nie
je nezvyčajné, aby cena kryptomien narástla, alebo sa znížila aj o 10%
a viac v priebehu jedného dňa,
·
bezpečnosť
– Údaje
k Bitcoin peňaženkám môžu byť ukradnuté a sú terčom hackerov.
Obchodovanie cez regulovaných brokerov umožňuje tento risk minimalizovať,
·
nenávratnosť
– Ak sa
omylom pošlú Bitcoiny na nesprávnu adresu, sú nenávratne stratené.
Vzhľadom na skutočnosť, že
virtuálne meny sa stávajú čoraz využívanejšími nielen pri investíciách
do ich nákupu a následného predaja, ale aj pri platbách
za tovary a služby v rámci bežných obchodných vzťahov a to
nielen vo svete, ale aj na Slovensku, bolo potrebné jasnejšie stanoviť
pravidlá nielen pre účtovanie obchodných prípadov kde figurujú kryptomeny, ale
aj pre následné zdanenie príjmov dosahovaných či už z investovania
do kryptomeny, jej ťaženia alebo platenia za tovar, služby
a pod.
Postup pri zdanení
a účtovaní
Z uvedených dôvodov vydalo
MF SR usmernenie k postupu pri zdanení a účtovaní prípadov
súvisiacich s kryptomenou, pričom tento postup následne rozšírila
a spresnila aj novela zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej
len „ZDP“) a novela zákona č. 431/2002 Z. z.
o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o účtovníctve“). V septembri roku 2018 boli vydané v nadväznosti
na zmeny v zákone o účtovníctve aj príslušné postupy účtovania.
Je potrebné zdôrazniť skutočnosť,
že aj pred vydaním usmernenia MF SR k zdaneniu a účtovaniu virtuálnej
meny a následne aj doplnenia príslušných zákonov, vydávalo MF SR ako aj
Finančná správa stanoviská, v ktorých na základe všeobecných
ustanovení ZDP bolo možné zdaňovať obchodovanie s kryptomenou.
Predmetom, už vyššie uvedeného
usmernenia [č. MF/10386/2018-721 k postupu zdaňovania virtuálnych mien
na zabezpečenie jednotného výkladu pri zdaňovaní príjmu z plynúceho
v súvislosti s predajom virtuálnej meny podľa zákona č.
595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „ZDP“)] zverejnenom vo finančnom spravodajcovi v príspevku
č. 10, je aj upresnenie a sprehľadnenie oceňovania a účtovania
virtuálnej meny v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z.
o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o účtovníctve“).
V usmernení je zachytená aj
definícia virtuálnej meny, podľa ktorej sa virtuálnou menou rozumie
digitálny nositeľ hodnoty, ktorý nie je vydaný ani garantovaný centrálnou
bankou ani orgánom verejnej moci, ani nie je nevyhnutne naviazaný
na zákonné platidlo, nemá právny status meny alebo peňazí, ale je
akceptovaný niektorými fyzickými alebo právnickými osobami ako platobný
prostriedok a ktorý možno, prevádzať, uchovávať alebo s ním
elektronicky obchodovať.
Uvedená definícia vychádzala zo
Smernice európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2018/843 z 30. mája
2018, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2015/849 o predchádzaní využívaniu
finančného systému na účely prania špinavých peňazí alebo financovania
terorizmu a smernice 2009/138/ES a 2013/36/EÚ (smernica zverejnená
v Úradnom vestníku európskej únie z 19. 6. 2018)
a v návrhu Smernici európskeho parlamentu a rady
o boji proti podvodom s bezhotovostnými platobnými prostriedkami
a proti ich falšovaniu, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady
2001/413/SVV.
Zároveň usmernenie zadefinovalo,
že odplatne nadobudnutá virtuálna mena sa považuje za krátkodobý
finančný majetok iný ako peňažné prostriedky, pričom takéto vymedzenie sa
použije na účely účtovania, ale aj na účely zdaňovania pre
podnikateľov.
Zákonné opatrenia
Vzhľadom na to, že
usmernenie bolo koncipované len ako rámcové s cieľom zviditeľniť postup
pri účtovaní a zdanení v nadväznosti na platné znenie zákona
o účtovníctve a ZDP, prijali sa spresňujúce zákonné opatrenia pre
riešenie zdanenia a účtovania virtuálnej meny priamo v zákone
č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia (ďalej len
„zákon č. 213/2018 Z. z.“), ktorý v príslušných článkoch
novelizoval aj ustanovenia ZDP a zákona o účtovníctve v tejto
oblasti s účinnosťou od 1. 10. 2018.
Zároveň prechodné ustanovenia
noviel ZDP a zákona o účtovníctve striktne upravil, že spresňujúce
zákonné opatrenia pre účtovanie a zdaňovanie virtuálnej meny sa budú
aplikovať už pri podaní daňového priznania po 31. 9. 2018 a pri
zostavovaní účtovnej závierky za účtovné obdobie, ktoré sa končí k 1.
októbru 2018.
Zdanenie obchodovania
s virtuálnou menou je v zásade možné rozdeliť
1. Zdanenie u fyzickej
osoby mimo podnikateľskej činnosti (zdanenie u občana),
2. zdanenie v rámci
podnikateľskej činnosti a to ako u podnikateľov fyzických osôb, tak
aj u právnických osôb,
3. zdanenie
u neziskových organizácií.
Pre všetky tieto prípady však
platí základná definícia zavedená v § 2 ai) ZDP pre účely zdanenia
príjmu plynúceho v súvislosti s akýmkoľvek možným ziskom súvisiacim
s narábaním s kryptomenou. Takýto vzťah pre daňové účely bude
posudzovaný ako predaj kryptomeny, pričom za takýto predaj sa
považuje výmena virtuálnej meny za majetok, výmena virtuálnej meny
za inú virtuálnu menu, výmena virtuálnej meny za poskytnutie služby
alebo odplatný prevod virtuálnej meny.
Uvedená definícia definuje hlavný
moment zdanenia, a to v čase kedy sa za virtuálnu menu získava
niečo, čím sa môže daná virtuálna mena oceniť. Napr. vyťažená kryptomena sa
zdaní v čase (v zdaňovacom období) kedy si za danú vyťaženú
kryptomenu daňovník kúpil napr. nehnuteľnosť.
Zdanenie u fyzickej osoby
mimo podnikateľskej činnosti (zdanenie u občana)
Zdanenie príjmu z predaja
virtuálnej meny mimo podnikateľskej činnosti u daňovníka fyzickej
osoby je zadefinované ako ostatný príjem v § 8 ods. 1 písm.
t) ZDP. Samozrejme ide o príjmy z predaja virtuálnej meny
zadefinovanej v § 2 písm. ai) ZDP, t. j. príjmy, ktoré vznikajú pri
výmene virtuálnej meny za majetok, výmene virtuálnej meny za inú
virtuálnu menu, výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby alebo pri
odplatnom prevode virtuálnej meny.
Zároveň v § 8 ods. 17
ZDP je zadefinované, že príjem z predaja virtuálnej meny uvedený
v odseku 1 písm. t) tohto ustanovenia, ktorá bola nadobudnutá
ťažbou, sa zahrnie do základu dane (čiastkového základu
dane) v zdaňovacom období realizácie predaja tejto virtuálnej meny.
Uvedené znamená, že ak daňovník
vyťažil virtuálnu menu v roku 2021, ale až roku 2022 sa táto vyťažená
mena
·
vymenila
za inú virtuálnu menu alebo
·
vymenila
za majetok, alebo
·
vymenila
za službu, alebo
·
predala,
došlo k realizácii predaja
vyťaženej virtuálnej meny a teda dôjde aj k zdaneniu takto
dosiahnutého príjmu.
Rovnako ustanovenie § 8 ods.
17 ZDP upravuje aj skutočnosť, že súčasťou základu dane (čiastkového základu
dane) je príjem z predaja virtuálnej meny dosiahnutý pri výmene virtuálnej
meny za majetok, pri výmene virtuálnej meny za inú virtuálnu menu
alebo pri výmene virtuálnej meny za poskytnutie služby pri použití
ocenenia spôsobom podľa § 17 ods. 43 ZDP, t. j. použije sa pre
jeho ocenenie reálna hodnota upravená v § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve
ku dňu tejto výmeny.
Ak bol majetok, z ktorého
plynú príjmy podľa § 8 ods. 1 a 2 (napr. príjem z predaja
nehnuteľnosti, príjem z predaja hnuteľnej veci, príjem z predaja
cenných papierov), nadobudnutý výmenou za virtuálnu menu, pri ocenení výdavkov
vynaložených na dosiahnutie týchto príjmov sa postupuje spôsobom uvedeným
v § 25b, a to
·
obstarávacou
cenou (§ 25
ods. 6 zákona o účtovníctve), ak bola virtuálna mena nadobudnutá kúpou,
·
reálnou
hodnotou [§ 25
ods. 1 písm. h) štvrtý bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve],
ak bola virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu.
Podľa § 25b ods. 2, vstupnou
cenou majetku a služby nadobudnutých výmenou za virtuálnu menu ku dňu
výmeny je reálna hodnota virtuálnej meny [§ 25 ods. 1 písm. h) tretí
bod a § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve].
Obstarávacou cenou podľa § 25 ods. 6
zákona o účtovníctve je cena, za ktorú sa majetok obstaral
vrátane nákladov súvisiacich s obstaraním a všetky zníženia tejto
obstarávacej ceny.
Podľa § 25 ods. 1 písm. h) štvrtý
bod zákona o účtovníctve sa reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13
oceňuje aj virtuálna mena nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu. Podľa
§ 25 ods. 1 písm. h) tretí bod zákona o účtovníctve sa reálnou
hodnotou podľa § 27 ods. 13 oceňuje aj služba a majetok
nadobudnuté výmenou za virtuálnu menu okrem peňažných prostriedkov
a cenín ocenených menovitými hodnotami.
Zdanenie v rámci
podnikateľskej činnosti a to ako u podnikateľov FO, tak aj u PO
Podľa zákona o účtovníctve
je oceňovanie virtuálnej meny, upravené v nasledovných ustanoveniach:
·
v § 24
odsek 10, podľa
ktorého virtuálnu menu prepočítava účtovná jednotka na eurá ku dňu
uskutočnenia účtovného prípadu podľa § 25 ods. 1 písm. h) zákona
o účtovníctve (viď nižšie), pričom na virtuálnu menu sa § 4 ods.
7 zákona o účtovníctve vzťahuje primerane;
·
v § 25
odsek 1 písmeno h),
ktoré ustanovuje ocenenie virtuálnej meny reálnou hodnotou, ktorá je definovaná
v § 27 ods. 13 – touto reálnou hodnotou sa oceňuje:
1. odplatne nadobudnutá
virtuálna mena,
2. virtuálna mena
nadobudnutá ťažbou ku
dňu výmeny za iný majetok alebo službu,
3. služba a majetok
nadobudnuté výmenou za virtuálnu menu okrem peňažných prostriedkov a cenín
ocenených menovitými hodnotami,
4. virtuálna mena
nadobudnutá výmenou za inú virtuálnu menu;
·
v § 25
ods. 5 je
určené použitie spôsobu ocenenia váženým aritmetickým priemerom alebo spôsobom,
keď prvá cena na ocenenie prírastku príslušného druhu majetku sa použije
ako prvá cena na ocenenie úbytku tohto majetku (FIFO metóda) aj
na ocenenie úbytku virtuálnej meny;
·
v § 27
ods. 13, podľa
ktorého reálnou hodnotou virtuálnej meny je trhová cena v deň ocenenia
podľa § 24 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve (v deň
uskutočnenia účtovného prípadu) zistená spôsobom určeným účtovnou jednotkou zo
zvoleného verejného trhu s virtuálnou menou. V priebehu účtovného
obdobia účtovná jednotka používa rovnaký spôsob určenia reálnej hodnoty pre
danú virtuálnu menu.
V súvislosti
s oceňovaním je potrebné upozorniť na skutočnosť, že virtuálna
mena sa ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, neoceňuje reálnou
hodnotou.
Účtovanie v podvojnom účtovníctve podnikateľov
Pri účtovaní virtuálnej meny v podvojnom
účtovníctve sa postupuje podľa opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa
ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej
osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva
v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie pre PÚ“).
Virtuálna mena sa považuje za krátkodobý finančný
majetok iný ako peňažné prostriedky, preto je riešená v ustanoveniach
vzťahujúcich sa ku krátkodobému finančnému majetku, a to najmä
v účtovnej skupine 25 – Krátkodobý finančný majetok. V opatrení pre
PÚ je uvedené, aby si účtovná jednotka na účtovanie virtuálnej meny
vytvorila účet v účtovej skupine 25 – Krátkodobý finančný majetok
napríklad účet 258 –Virtuálna mena, kde sa účtuje prírastok virtuálnej meny
a úbytok virtuálnej meny. Analytické účty sa vytvárajú podľa jednotlivých
virtuálnych mien a na virtuálnu menu nadobudnutú ťažbou ku dňu výmeny
za iný majetok alebo službu sa vytvára osobitný analytický účet. Účtovanie
virtuálnej meny do nákladov pri úbytku virtuálnej meny sa účtuje
na ťarchu účtu 568 – Ostatné finančné náklady. Vzhľadom k tomu, že
virtuálna mena sa používa často ako platobný prostriedok, nie každý úbytok
virtuálnej meny sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak ide o priamy
predaj virtuálnej meny, takýto úbytok sa účtuje na ťarchu nákladov. Ak
sa virtuálna mena používa ako platobný prostriedok, takýto úbytok sa nezúčtuje
na ťarchu nákladov. Účtovanie virtuálnej meny do výnosov sa účtuje
v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy.
Na týchto účtoch nákladov a výnosov sa
účtujú aj vzniknuté hodnotové rozdiely z dôvodu ocenenia virtuálnej meny
a prepočtu virtuálnej meny na eurá. Takéto hodnotové rozdiely môžu
vzniknúť napríklad:
-
pri kúpe virtuálnej meny
v individuálnom obchode môže
vzniknúť rozdiel medzi kúpnou cenou a reálnou hodnotou podľa § 27
ods. 13 zákona o účtovníctve,
-
pri predaji majetku alebo
služby za virtuálnu menu môže
vzniknúť rozdiel medzi hodnotou pohľadávky v čase predaja majetku alebo
služby a v čase inkasa pohľadávky,
-
pri obstaraní majetku
a služby za virtuálnu menu môže
vzniknúť rozdiel medzi hodnotou záväzku v čase obstarania majetku alebo
služby a v čase úhrady záväzku.
Špecifická úprava je navrhnutá v prípade
virtuálnej meny nadobudnutej ťažbou.
Virtuálna mena získaná v procese ťaženia sa
do dňa jej vyradenia výmenou alebo iným spôsobom eviduje v podsúvahe
a v deň realizácie výmeny, resp. predaja sa takáto virtuálna mena účtuje
v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy.
Účtovanie v jednoduchom účtovníctve podnikateľov
V prípade účtovania daňovníka v systéme
jednoduchého účtovníctve, tento postupuje podľa opatrenia č. MF SR č.
MF/27076/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch
účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom
vymedzení položiek účtovnej závierky pre účtovné jednotky účtujúce
v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú
samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené
na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely
zistenia základu dane z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej
len „opatrenie pre JÚ“).
Keďže virtuálna mena je krátkodobým finančným
majetkom, účtuje sa v knihe krátkodobého finančného majetku v ocenení
reálnou hodnotou podľa § 27 ods. 13 zákona o účtovníctve.
Podľa § 4 ods. 13 sa účtuje o virtuálnej
mene v peňažnom denníku, a to nasledovne:
-
pri nadobudnutí virtuálnej meny
za eurá alebo inú cudziu menu sa výdavok účtuje ako výdavok, ktorý sa
nezahrnuje do základu dane z príjmov (VNZD);
-
pri predaji virtuálnej meny
nadobudnutej za eurá (alebo za inú cudziu menu) sa účtuje
príjem z odplatného prevodu ako príjem zahrnovaný
do základu dane z príjmov (POZD) v členení „ostatné príjmy“
a zároveň sa účtuje v rámci uzávierkových účtovných operácií výdavok
ovplyvňujúci základ dane z príjmov (VOZD) v členení „ostatné výdavky“
v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP;
-
pri predaji virtuálnej meny, tak
ako tento predaj definuje § 2 písm. ai) ZDP, sa účtuje v rámci
uzávierkových účtovných operácií VOZD v členení na „ostatné výdavky“
v súlade s § 19 ods. 2 písm. v) ZDP a POZD v členení
„ostatné príjmy“ v súlade s § 17 ods. 43 ZDP.
a) Účtovanie kúpy a predaja virtuálnej meny
za eurá
Ak sa virtuálna mena obstaráva na verejnom
trhu, vznikajú účtovnej jednotke vedľajšie náklady spojené
s poplatkami, ktoré sa na verejnom trhu musia platiť. Keďže virtuálna
mena sa v zmysle § 25 zákona o účtovníctve oceňuje reálnou
hodnotou, poplatky zaplatené na verejnom trhu nevstupujú do ocenenia
virtuálnej meny (nie sú súčasťou reálnej hodnoty).
Ak sa virtuálna mena obstaráva
v individuálnom obchode, môžu vznikať rozdiely medzi kúpnou cenou
a reálnou hodnotou virtuálnej meny, ktorou je trhová cena zistená
z verejného trhu s virtuálnou menou, ktorý si zvolí, resp. určí sama
účtovná jednotka. Tieto rozdiely sú súčasťou ocenenia virtuálnej meny, keďže
virtuálna mena sa oceňuje reálnou hodnotou.
b) Účtovanie nadobudnutia
virtuálnej meny výmenou za tovar alebo službu
Virtuálnu menu možno nadobudnúť
nielen kúpou ale aj v rámci inkasa pohľadávky, ktorá vznikla z titulu
predaja tovaru alebo služby. Tzn. virtuálna mena bola účtovnou
jednotkou prijatá (nadobudnutá) ako platobný prostriedok.
V tomto prípade ide o individuálny
obchod predaja tovaru alebo služby s následným nadobudnutím virtuálnej
meny, preto môžu vznikať hodnotové rozdiely pri oceňovaní virtuálnej meny
reálnou hodnotou.
Tieto rozdiely sú súčasťou
ocenenia virtuálnej meny, keďže virtuálna mena sa oceňuje reálnou hodnotou.
c) Účtovanie nadobudnutia
virtuálnej meny výmenou za inú virtuálnu menu
Ďalším spôsobom nadobudnutia
virtuálnej meny je jej nadobudnutie za inú virtuálnu menu. Na jednotlivé
virtuálne meny je potrebné vytvoriť osobitné analytické účty. Aj
v tomto prípade môžu vznikať hodnotové rozdiely pri oceňovaní jednotlivých
virtuálnych mien, ktoré sa účtujú na ťarchu nákladov alebo v prospech
výnosov. V tomto prípade sa úbytok virtuálnej meny, ktorou sa
„platí“, nezúčtuje na ťarchu nákladov – ide
o použitie virtuálnej meny ako platobného prostriedku.
d) Účtovanie nadobudnutia
virtuálnej meny ťažbou
Virtuálna mena nadobudnutá ťažbou
sa účtuje na podsúvahových účtoch. Z podsúvahy na účty hlavnej
knihy sa virtuálna mena presunie v čase jej realizácie, tzn.
v momente, keď sa vyťažená virtuálna mena použije, či už ako platobný
prostriedok alebo sa predá, pričom sa jej zaradenie do majetku zaúčtuje
na účet výnosov.
Takto vyťaženú virtuálnu menu
možno pužiť na úhradu záväzku, ktorý súvisí s obstaraním majetku
alebo služby. Aj v tomto prípade „slúži“ virtuálna mena ako platobný
prostriedok, preto sa jej úbytok nezaúčtuje na ťarchu nákladov.
Viac nájdete
v mesačníku Dane a účtovníctvo bez chýb, pokút a penále 10-11/2021.