Em@ilové noviny

 

č. 13/2020

2.9.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Cieľom ostatnej novely zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky. Aké konkrétne zmeny novela priniesla? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok pod názvom Novela živnostenského zákona. Viac o zmenách v Živnostenskom zákone sa dočítate v komentári v mesačníku Poradca 3/2021.

Bol schválený nový zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Aké sú novinky na podporu podnikteľského prostredia? Čítajte v Téme čísla pod názvom Zlepšenie podnikateľského prostredia a viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 3/2021.

Človek od nepamäti bojuje so svojou nedokonalosťou. Ako si zaškatuľkovať myšlienky je názov príspevku, ktorý nájdete v rubrike Byť dobrý nestačí.

Prichystali sme tiež nové tematické balíčky, ktoré reagujú na aktuálne novely zákonov: Živnostenské podnikanie, Podnikateľské kilečko, Odpady po novele, Obchodný zákonník po novele, Trestný zákon po novele, Školy počas korony, Zákoník práce, Mzdová účtáreň - zmeny.

Veríme, že si z našej bohatej ponuky vyberiete a tešíme sa na skoré stretnutie pri e-mailových novinách.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca č. 3 - Zákon o živnostenskom podnikaní s komentárom
1000 riešení č. 9-10 - Daňová strata, Odpady po novele
Aktualizácia III/6 – Zamestnávanie, pracovné vzťahy a sociálne poistenie
Aktualizácia II/7 - Obchodné právo a podnikanie














V tomto čísle najdete:

 

 
  NOVELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA


Cieľom ostatnej novely zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19. Zákon, ktorým sa menil aj živnostenský zákon, obsahuje opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov. Predmetné zásahy vyplývajú z požiadaviek aplikačnej praxe a boli v minulosti formulované adresátmi zákona na mnohých fórach.

 

Živnostenský zákon je prierezovým právnym predpisom, ktorý osobitne neurčuje obsah regulovaných živností. Mechanizmus fungovania živnostenského zákona vychádza z toho, že obsah regulovaných živností v zásade určujú osobitné odvetvové predpisy, ktoré systémovo reglementujú výkon dotknutej činnosti. Za súčasného právneho stavu sa táto zásada vzťahuje na viazané živnosti. S ohľadom na charakter remeselných živností táto zásada pre ne neplatí, s poukazom na to, že obsah ich činnosti a tým aj rozsah živnostenského oprávnenia nie je predmetom osobitnej systémovej úpravy odvetvového ani všeobecného právneho predpisu. Živnostenské podnikanie prevádzkované na základe živnostenského oprávnenia je jedným z niekoľkých spôsobov podnikania v Slovenskej republike. Ide o každé samostatné a sústavné prevádzkovanie činnosti, ktorá nie je týmto zákonom vylúčená. Živnostenské podnikanie sa prevádzkuje vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených živnostenským zákonom. Podmienky musia byť naplnené súčasne. Každá sústavná činnosť vykonávaná v rámci živnostenského podnikania sa považuje za živnosť. Živnosť môže prevádzkovať každá tuzemská alebo zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba, za splnenia podmienok prevádzkovania živnosti, ktoré sú v zákone stanovené. Za tuzemskú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom na území SR a za zahraničnú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom mimo SR.

 

Živnosťou je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených týmto zákonom. Nie každá činnosť, ktorá spĺňa definíciu živnosti, je aj živnosťou. Výkon povolaní ako advokátov, znalcov, audítorov, využívanie výsledkov vlastnej duševnej tvorivej činnosti, poľnohospodárstvo, cestná motorová doprava, prevádzkovanie súkromnej bezpečnostnej služby, poskytovanie služieb zamestnanosti, prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia a ďalšie činnosti uvedené v § 3 zákona nie sú živnosťami. Rovnako aj prenájom nehnuteľností, bytových a nebytových priestorov nie je živnosťou, ak popri prenájme sa neposkytujú iné služby spojené s prenájmom.

 

Živnosť môže prevádzkovať fyzická osoba – živnostník alebo právnická osoba. Medzi všeobecné podmienky na prevádzkovanie živnosti fyzickou osobou patrí dosiahnutie veku 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony a bezúhonnosť. Fyzická osoba je bezúhonná ak nebola právoplatne odsúdená za trestný čin hospodársky, proti majetku alebo iný trestný čin spáchaný úmyselne, ktorého skutková podstata súvisí s predmetom podnikania. V prípade právnickej osoby musí tieto všeobecné podmienky spĺňať fyzická osoba alebo osoby, ktoré tvoria štatutárny orgán spoločnosti.

 

Zákon definuje okrem všeobecných podmienok aj podmienky osobitné. Ide o odbornú alebo inú spôsobilosť vykonávať podnikateľskú činnosť. Táto spôsobilosť sa vyžaduje prevažne pri remeselných alebo viazaných živnostiach. V takýchto prípadoch, ak podnikateľ chce získať oprávnenie vykonávať remeselnú alebo viazanú živnosť, musí spĺňať aj odbornú spôsobilosť na vykonávanie požadovanej živnosti. Ak túto nespĺňa, musí ustanoviť zodpovedného zástupcu, prostredníctvom ktorého zabezpečí odborné vykonávanie činnosti počas prevádzkovania živnosti. Každá  právnická osoba, ak plánuje prevádzkovať remeselnú alebo viazanú živnosť, musí ustanoviť tohto zodpovedného zástupcu. Rovnako aj podnikateľ fyzická osoba, ktorá nemá pobyt na území Slovenskej republiky, musí ustanoviť zodpovedného zástupcu. Na vykonávanie podnikateľskej činnosti je teda nevyhnutné získať živnostenské oprávnenie.

 

Oprávnenie prevádzkovať živnosť vzniká dňom ohlásenia živnosti živnostenskému úradu alebo ak je v ohlásení uvedený neskorší deň začatia živnosti, tak týmto dňom. Ak však právnická osoba ešte nebola zapísaná do obchodného  registra, teda ešte nevznikla, živnostenské oprávnenie im vzniká až dňom zápisu do obchodného registra. Preukazom živnostenského oprávnenia už nie je živnostenský list ale osvedčenie o splnení podmienok  ustanovených zákonom na prevádzkovanie živnosti, teda osvedčenie o živnostenskom oprávnení.

 

Kľúčovou úlohou živnostenského zákona je ochrániť život, zdravie, bezpečnosť, majetok a iné

štátom chránené záujmy občanov pred možnými dôsledkami podnikateľskej činnosti. Za týmto účelom živnostenský zákon vyčleňuje niekoľko regulovaných živností, ktoré sú zaradené do kategórii – remeselné živnosti, viazané živnosti a voľné živnosti. V živnostenskom zákone je táto kategorizácia živností vymedzená v jeho prílohách formou úplného výpočtu živností.Živnostenský zákon je prierezovým právnym predpisom, ktorý osobitne neurčuje obsah regulovaných živností. Mechanizmus fungovania živnostenského zákona vychádza z toho, že obsah regulovaných živností v zásade určujú osobitné

odvetvové predpisy, ktoré systémovo reglementujú výkon dotknutej činnosti. Za súčasného právneho stavu sa táto zásada vzťahuje na viazané živnosti. S ohľadom na charakter remeselných živností táto zásada pre ne neplatí, s poukazom na to, že obsah ich činnosti a tým aj rozsah živnostenského oprávnenia nie je predmetom osobitnej systémovej úpravy odvetvového ani všeobecného právneho predpisu.

 

Živnostenské podnikanie prevádzkované na základe živnostenského oprávnenia je jedným z  niekoľkých spôsobov podnikania v Slovenskej republike. Ide o každé samostatné a  sústavné prevádzkovanie činnosti, ktorá nie je týmto zákonom vylúčená.  Živnostenské podnikanie sa

prevádzkuje vo  vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok  ustanovených živnostenským  zákonom. Podmienky musia byť naplnené súčasne. Každá sústavná činnosť  vykonávaná v rámci živnostenského podnikania sa považuje za živnosť. Živnosť môže prevádzkovať každá   tuzemská alebo zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba, za splnenia podmienok prevádzkovania  živnosti, ktoré sú v zákone stanovené. Za tuzemskú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom na území SR a za zahraničnú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom mimo SR.Vecne príslušnými orgánmi pre výkon štátnej správy na úseku  živnostenského podnikania je viacero obvodných úradov, odborov živnostenského podnikania, ktoré vykonávajú aj úlohy jednotných kontaktných miest v Slovenskej republike.Živnostenské oprávnenie predstavuje právo fyzickej osoby alebo  právnickej osoby prevádzkovať  živnosť. Keďže toto právo sa konštituuje v konaní pred orgánom štátnej správy, ktorým je živnostenský úrad,  platia pre procesný postup tohto orgánu zákonom ustanovené pravidlá. Základným zákonom, ktorým sa orgány štátnej správy riadia pri konaniach, v ktorých rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach občanov a organizácií, je zákon o správnom konaní (správny  poriadok) (zákon č. 71/1967 Zb.). Podľa živnostenského zákona sa konanie vo veciach upravených živnostenským zákonom spravuje spomínaným zákonom o správnom konaní, ak jednotlivé ustanovenia živnostenského zákona neustanovujú inak. Tieto odlišnosti, dotýkajúce sa postupu živnostenského úradu v konaní o vzniku živnostenského oprávnenia, sú pomerne významné a dotýkajú sa viacerých skutočností.

Poznatky z aplikačnej praxe živnostenských úradov i zo strany početného okruhu záujemcov

o získanie živnostenského oprávnenia svedčia o tom, že zákon vo veľkej miere súvisí aj s inými

právnymi predpismi v oblasti podnikania, ktoré sa uplatňujú hlavne pri povinnostiach, ktoré musí

živnostník v rámci podnikania dodržiavať.

 

Zmeny živnostenského zákona:

-        skrátenie minimálnej lehoty na pozastavenie živnosti,

-        odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov,

-        zahraničným právnickým osobám, ktoré chcú na území Slovenskej republiky prevádzkovať živnosť, sa pri splnení určených podmienok vydá osvedčenie o živnostenskom oprávnení pred zápisom do obchodného registra, pričom však pri nesplnení určených podmienok sa im o tom vydá rozhodnutie,

-        zmena rozsahu údajov, ktoré sa vyžadujú pri ohlásení živnosti, kde úmyslom predkladateľa bolo rozsah týchto údajov čo možno najviac priblížiť rozsahu údajov doteraz o týchto subjektoch zapisovaných pri registrácii podniku, resp. organizačnej zložky podniku zahraničnej fyzickej osoby v obchodnom registri, aby sa zachoval „štandardný rozsah“ údajov, ktoré následne poskytované ako zdrojové registru právnických osôb podľa osobitného zákona (zákon č. 272/2015 Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 52/2018 Z. z.),

-        zmena rozsahu obsahových náležitostí živnostenského oprávnenia, a to vo väzbe na zmeny v rozsahu údajov k ohláseniu živnosti,

-        zmena rozsahu údajov zapisovaných do živnostenského registra, a to vo väzbe na zmeny v rozsahu údajov k ohláseniu živnosti,

-        rozšíril sa rozsah údajov vedených v živnostenskom registri o podnikateľovi zahraničnej fyzickej osobe, ktorá podniká na území Slovenskej republiky prostredníctvom zriadeného podniku alebo organizačnej zložky podniku.

 

Viac o zmenách v Živnostenskom zákone sa dočítate v komentári v mesačníku Poradca 3/2021.

 



ZLEPŠENIE PODNIKATEĽSKÉHO PROSTREDIA

Dňa 9. júla 2020 bol schválený zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Zákonom sa vytvára najmä základný zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského prostredia, ktoré je najviac postihnuté opatreniami na zamedzenie šírenia choroby COVID-19 a tým zmiereniu značných ekonomických škôd, ktorým bude Slovenská republika vystavená.

 

 

1. Cieľ nového zákona

Ide hlavne o zmiernenie negatívnych dôsledkov súvisiacich s opatreniami proti pandémii choroby COVID-19 na podnikateľské subjekty v Slovenskej republike. Zároveň sa odstraňujú zbytočné byrokratické ustanovenia v jednotlivých zákonoch, zrušujú sa viaceré povinnosti, odstraňujú prekážky v podnikaní a znižujú náklady pre podnikateľov. Odstránenie týchto prekážok prispeje k rýchlejšiemu naštartovaniu hospodárstva SR po uvoľnení opatrení po pandémii choroby COVID-19. Cieľom zákona je okrem iného aj prispieť k stabilite a vyššej likvidite finančného sektora a z tohto dôvodu sa ustanovilo, aby banky a pobočky zahraničných bánk neuhrádzali počas obdobia pandémie osobitný odvod až do konca roka 2020.Cieľom je tiež zníženie administratívnej záťaže zamestnávateľov prostredníctvom úpravy niektorých povinností, ktoré vyplývajú za zákona o BOZP. Rovnako je cieľom tohto zákona celkové zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov (zamestnávateľov a samostatne zárobkovo činných osôb) v sociálnom poistení.

 

1.1 BOZP

V oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je cieľom priniesť väčšiu voľnosťzamestnávateľovi, aby ten sám posúdil, kedy je už vyhodnotenie koncepcie politiky BOZP podľa § 6 ods. 1 písm. k) zákona o BOZP potrebné, pričom sa môže realizovať aj v nepravidelných intervaloch. Doteraz bol zamestnávateľ povinný koncepciu politiky BOZP vypracovávať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať. Výslovne sa upravilo, že koncepcia sa bude nielen aktualizovať „podľa potreby“, ale aj vyhodnocovať „podľa potreby. Táto väčšia voľnosť má nahradiť plnenie výlučne administratívnej požiadavky v snahe dodržať určitú pravidelnosť v prípade, keď to nie je potrebné.

 

2. Orgány dotknuté novým zákonom

 

Nový zákon má celoplošný vplyv, preto dotknutými subjektmi sú takmer všetky podnikateľské subjekty na Slovensku, a to:

  • akciové spoločnosti
  • spol. s r. o.
  • ostatné obchodné spoločnosti
  • družstvá
  • fyzické osoby – podnikatelia
  • ústredné orgány štátnej správy:

-        Ministerstvo dopravy a výstavby SR,

-        Ministerstvo fi nancií SR,

-        Ministerstvo hospodárstva SR,

-        Ministerstvo kultúry SR,

-        Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR,

-        Ministerstvo  práce  sociálnych vecí a rodiny SR,

-        Ministerstvo spravodlivosti SR,

-        Ministerstvo vnútra SR,

-        Ministerstvo zdravotníctva SR,

-        Ministerstvo životného prostredia SR,

-        Generálna prokuratúra,

-        Sociálna poisťovňa,

-        Štatistický úrad SR,

-        Úrad vlády SR,

-        Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu,

-        Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,

-        Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.

 

3 Vplyv zákona na jednotlivé oblasti

Zákon bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Okrem jednej zmeny týkajúcej sa dane z príjmov a zmien týkajúcich sa vplyvu na rozpočet verejnej správy, nie je možné kvantifikovať z rôznych dôvodov, napr. predkladateľ nedisponuje relevantnými údajmi o sankciách udelených za porušenie predmetných ustanovení. Zákon bude mať výrazný pozitívny vplyv na  podnikateľské  prostredie. Pozitívne vplyvy sa predovšetkým  prejavia vo forme nižšej miery pracovného zaťaženia vybraných zamestnancov.

 

Pozitívny vplyv možno očakávať aj z dôvodu, že zamestnávateľom a SZČO bude znížená administratívna záťaž, nakoľko nebudú musieť nahlasovať niektoré zmeny napr. zmenu mena a priezviska zamestnanca alebo SZČO, odhlasovať sa z registra zamestnávateľov, oznamovať začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky  zamestnanca  atď.  Výrazný  pozitívny vplyv bude na banky a pobočky zahraničných bánk, ktoré nebudú musieť uhrádzať počas obdobia pandémie osobitný odvod až do konca roka 2020.

 

Zmeny, ktoré sú zapracované do znenia zákona, prinesú hlavne zníženie administratívnych nákladov a niektoré z nich prinesú aj zníženie  priamych  fi nančných  nákladov podnikateľov.

 

4. Vplyv zákona na VS

Zákon bol vypracovaný nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci zamestnancom, firmám a SZČO“. Zákon obsahuje aj niektoré zmeny, ktoré môžu  mať  negatívny vplyv na  rozpočet verejnej správy. Vplyv pri niektorých zmenách nie je možné v súčasnosti vyčísliť, ale predpokladá sa, že negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy nebude výrazný. Vplyv zákona nie je rozpočtovo zabezpečený, a to z dôvodu akútnej potreby zlepšenia podnikateľského prostredia zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19.

 

Finančné prostriedky na pokrytie znížených príjmov a zvýšených výdavkov z implementácie zákona budú zabezpečené v rámci limitov rozpočtu verejnej správy, resp. z vlastných zdrojov na úkor vlastných neúčelových finančných prostriedkov príslušných gestorov.

 

Zrušenie pokuty za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa všetky náležitosti zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne pokuty. Ruší sa vyrubenie pokuty za nedodržanie lehoty do 5 dní po skončení lehoty za nepodanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti.

Zavedie sa, aby výšku preddavkov na daň z príjmu SZČO vypočítal a oznámil daňovníkovi príslušný Daňový úrad. Tiež sa zabezpečí zrušenie nahlasovania zmien fi nančnej správe, ktoré vie správca dane zistiť na základe svojej vyhľadávacej činnosti podľa § 36 ods. 1.

 

Upravil sa predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označeného kontrolnou známkou, na ktorej je  znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri 2020. Sadzba spotrebnej dane z cigár alebo cigariek bola zákonom č. 296/2016 Z. z. upravená s účinnosťou k 1. februáru 2019 a zároveň zákonom č. 269/2017 Z. z. bolo  stanovené obdobie dopredaja  spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek so sadzbou spotrebnej dane účinnou do 31. januára 2019.

 

Nakoľko od začatia obdobia pandémie boli povinne zatvorené špecializované predajne týchto výrobkov ako aj zariadenia, kde sa tieto výrobky najviac predávajú (bary, hotely, lobby bary....), subjektom podnikajúcim s týmito výrobkami vznikajú škody. Z dôvodu eliminácie dopadov pandémie sa lehota dopredaja posunula do  31. mája 2021. Zmena „Zvýšiť kontrolnú činnosť SOI, no po zistení „drobných  nedostatkov“ nepristupovať k súčasnej povinnej sankcii, ale v prvom kole stanoviť lehotu na odstránenie nedostatkov.“ zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne nevyrubené pokuty.

 

Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku Poradca 3/2021.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


185/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Chránená krajinná oblasť Poľana

186/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 101/2020 Z. z. o predĺžení podporného obdobia v nezamestnanosti počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 137/2020 Z. z. 03.07.2020

187/2020 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí

188/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú zdravotné dôvody pre výnimku z obmedzenia distribúcie osobných ochranných prostriedkov a podrobnosti o preukazovaní týchto zdravotných dôvodov 07.07.2020

189/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 77/2020 Z. z. na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 117/2020 Z. z. 07.07.2020

190/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o ukončení bilaterálnych investičných zmlúv medzi členskými štátmi Európskej únie

191/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o rozhodnutí Správnej rady Medzinárodnej finančnej korporácie o zmene článku II ods. 2 písm. c) bod ii) Dohody zriaďujúcej Medzinárodnú finančnú korporáciu

192/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Pekinskej zmluvy o audiovizuálnych umeleckých výkonoch

193/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka o likvidácii 01.10.2020

194/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 01.08.2020

195/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách 21.07.2020

196/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 131/2020 Z. z. o splatnosti poistného na sociálne poistenie v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 172/2020 Z. z. 21.07.2020

197/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) 21.07.2020

198/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 21.07.2020

199/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 261/2017 Z. z. o štátnej cene Jozefa Miloslava Hurbana a štátnej cene Alexandra Dubčeka 15.08.2020

200/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 251/2018 Z. z. o sústave odborov vzdelávania pre stredné školy a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania v znení vyhlášky č. 245/2019 Z. z. 01.09.2020

201/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa medzi Odborovým zväzom KOVO a Združením bytového hospodárstva na Slovensku, Zväzom elektrotechnického priemyslu Slovenskej republiky a medzi Organizáciou zamestnávateľov skupiny COOP Jednota a odborovým zväzom pracovníkov obchodu a cestovného ruchu

202/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Euro-stredozemskej dohody o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a vládou Izraelského štátu na strane druhej

203/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Euro-stredomorská dohoda o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Jordánskym hášimovským kráľovstvom na strane druhej

204/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátni a Moldavskou republikou

205/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Gruzínskom na strane druhej

206/2020 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 473/2008 Z. z. o podpísaní Dohody o leteckej doprave medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskym spoločenstvom na jednej strane a Spojenými štátmi americkými na strane druhej

207/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva zelenín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020

208/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 51/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva olejnín a priadnych rastlín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020

209/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 52/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva krmovín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020

210/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 56/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu okrasných rastlín na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 264/2018 Z. z. 01.08.2020

211/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 49/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu viniča na trh 01.08.2020

212/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 221/2016 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 110/2020 Z. z. 01.08.2020

213/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 54/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva a sadeníc zelenín na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 494/2019 Z. z. 01.08.2020

214/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 55/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva zemiakov na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020

215/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 57/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva obilnín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020

216/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o leteckej doprave medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskym spoločenstvom na jednej strane a Spojenými štátmi americkými na strane druhej

217/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 468/2019 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2020 05.08.2020

218/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa v súvislosti s ochorením COVID-19 dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 05.08.2020

219/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o reprezentatívnej kolektívnej zmluve vyššieho stupňa vrátane Dodatku č. 1

220/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 150. výročia narodenia Štefana Baniča

221/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 20. výročia vstupu Slovenskej republiky do Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD)

222/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní opatrenia o metodike analýzy zmesového odpadu

223/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 30.08.2020

224/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 29/2020 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 30.08.2020

225/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 131/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti schvaľovania vozidiel v znení vyhlášky č. 418/2019 Z. z. 01.09.2020

226/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 538/2011 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu v znení neskorších predpisov 25.08.2020

227/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 100/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na prírodnú liečivú vodu a prírodnú minerálnu vodu, podrobnosti o balneologickom posudku, rozdelenie, rozsah sledovania a obsah analýz prírodných liečivých vôd a prírodných minerálnych vôd a ich produktov a požiadavky pre zápis akreditovaného laboratória do zoznamu vedeného Štátnou kúpeľnou komisiou v znení vyhlášky č. 175/2013 Z. z. 01.09.2020

228/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta 01.09.2020

229/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. augusta 2020 č S08627-2020-OL, ktorým sa ustanovujú kritériá a postup na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky

230/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplnení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku

231/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplnení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Kórejskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov

232/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 01.09.2020

233/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 358/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov v elektroenergetike v znení vyhlášky č. 168/2015 Z. z. 01.09.2020


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v septembri 2020

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 9. – utorok

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v auguste 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v auguste 2020

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

16. 9. – streda

(namiesto sviatku 15. 9. 2020)

Odvod dane vyberanej zrážkou v auguste 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

21. 9. – pondelok (namiesto nedele 20. 9. 2020)

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2020 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

25. 9. – piatok

Podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za august 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie daňového priznania k DPH za august 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Splatnosť DPH za august 2020 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2020

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p.

30. 9. – streda

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2020

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2020

Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v auguste 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2019  (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. § 24ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p.

Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2019 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane  (ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)

Zamestnávateľ

§ 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

§ 22 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p..

Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania dane za rok 2019 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely

(ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

§ 24 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. z. v znení n. p.

Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane za rok 2019

(ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

§ 24 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. z. v znení n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za august 2020

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za august 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v auguste 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


AKO SI ZAŠKATUĽKOVAŤ MYŠLIENKY

 

Človek od nepamäti bojuje so svojou nedokonalosťou. Okrem nedokonalých zmyslov – sluch oveľa slabší ako netopier, čuch oveľa slabší ako pes, zrak oveľa slabší ako rys, atď., má i nedokonalú myseľ. To sa prejavuje tým, že nedokážeme myslieť na viac vecí odrazu (optimisti tvrdia, že človek dokáže sledovať maximálne sedem rôznych myšlienok), že aj keď myslí len na jednu vec nedokáže si predstaviť, s čím všetkým súvisí, že nedokáže vzájomne súvisiace veci usporiadať podľa hierarchie ich dôležitosti.

 

CHARAKTERISTICKOU ČRTOU ČLOVEKA JE JEHO ZÁĽUBA V BOJI. Najradšej bojuje so slabším, no občas aj sám so sebou a svojou nedokonalosťou. A  rád pritom používa zbrane. Vďaka tomu uzrel svetlo sveta nielen meč, ale aj rôzne „barličky“ na podopieranie nedokonalej mysle. Dnes má „barlička“ aj svoje meno – myšlienková mapa. Myšlienka skrytá za myšlienkovou mapou je jednoduchá a tým pádom zároveň geniálna.

 

Človek dokáže z jednoduchého obrázka vyčítať ďaleko viac informácií, ako z dlhého textu. A najviac blízke ľudskému mysleniu sú „škatuľky“ a ich vzájomné prepojenie. Myšlienková mapa je záznam toku myšlienok človeka do grafu, pozostávajúceho zo „škatuliek“  textu, ilustratívnych obrázkov a čiar, vyznačujúcich súvislosti medzi nimi.

 

Slúži na lepšie zapamätanie faktov, hľadanie riešení problémov, zvýraznenie štruktúr, vzťahov medzi na pohľad vzájomne nesúvisiacimi javmi, pojmami a pod. Dá sa využiť pri rozhodovaní, zdieľaní a oponentúre nápadov, prezentácii myšlienok i tovarov, písaní štruktúrovaných poznámok, hľadaní riešení, sumarizácii, revízii nápadov, manažérskom tréningu...

Svoje miesto má v podnikaní, štúdiu, tvorbe stratégií, marketingu, ale i v súkromnom živote a umeleckej tvorbe.

 

TVORBA MYŠLIENKOVEJ MAPY - Aj keď dnes nič nefunguje bez počítača, myšlienková mapa áno. Stačí dostatočne veľký hárok papiera, dobre zastrúhaná ceruza, guma a samozrejme problém, ktorý chceme v pokoji premyslieť. Čistý papier ešte stále má svoje čaro. Umožňuje nielen zachytiť myšlienku, na ktorú by sme v nasledujúcom okamihu zabudli, ale aj ukladať jednotlivé myšlienky vedľa seba a vyznačovať ich vzájomné súvislosti. Pri tvorbe myšlienkovej mapy postupujeme nasledovne:

 

1. Do stredu čistého hárku papiera vpíšeme (do kruhu, obdĺžnika, bubliny, resp. ľubovoľného obrazca, ktorý sa nám páči) pomenovanie problému, napríklad: manuál, ľudské zdroje, stratégia, ale i nízky plat, rodina, atď.

 

2. Okolo problému začneme písať kľúčové pojmy, ktoré nejakým spôsobom s problémom súvisia, t.j. sú jeho príčinou, resp. možným riešením. Dodržujeme pritom postup, ako pri čítaní – zľava doprava a odhora dole. Dôležité je pritom uvažovať voľne a popustiť uzdu fantázii. Tak nás najľahšie napadnú veci, ktoré by nám inak neprišli na myseľ.

 

3. Uvážime, ktoré pojmy a ako vzájomne súvisia. Existenciu súvislosti vyjadríme čiarou, spájajúcou príslušné pojmy. Silu väzby môžeme znázorniť hrúbkou čiary, prípadne jej farbou.

 

4. Ku každému kľúčovému pojmu sa snažíme priradiť ďalšie, pomocné pojmy, vyjadrujúce možné varianty riešenia, existujúce alternatívy a pod.

 

5. Kroky dva, tri, štyri opakujeme dovtedy, kým nepovažujeme problém za dostatočne opísaný.

 

Inými slovami, treba identifikovať hlavnú myšlienku (tému), ku nej priradiť vedľajšie myšlienky (podtémy) a ukázať ich súvislosti. Uvedený postup ako keby napodoboval proces ľudského myslenia.

 

Všeobecne sa akceptuje predstava, že ľudský mozog má dve hemisféry: ľavú – emocionálnu, pracujúcu s predstavami, pocitmi, asociáciami a pravú – rozumovú, stavajúcu na faktoch, analýze a syntéze. Preto používame čo najviac kreslených obrázkov, symboly, výstižné slovné pomenovania a farby.

Čiary kreslíme skôr kľukaté, aby sme znížili kategorickosť a strohosť priamok a zároveň oživia celkový obraz.

 

Myšlienková mapa nemá byť v žiadnom prípade vedeckým rozborom, ale má byť náhľadom do určitého problému, či veci. Pri vytváraní myšlienkovej mapy si môžeme pomôcť návodom, ktorý vtĺkajú do hlavy novinárskym elévom: pýtaj sa kto, čo, kde, kedy, ako a prečo.

Príklad

Predstavme si, že uvažujeme o súčasnom stave komunikácie v našom podniku a výhľadoch do budúcnosti. Hlavná téma je teda jasná – komunikácia. Podtémami môžu byť napríklad súčasnosť, budúcnosť a fantázia.

Kvôli jednoduchosti budeme pracovať kombinovanou metódou – mapu nakreslíme na papier a zoskenujeme. Máme mapu, otázka je čo ďalej. Ďalej sa na ňu budeme pozerať a snažiť sa domyslieť, čo všetko sa skrýva za jednotlivými vetvami – aké opatrenia si to vyžiada, koľko to bude stáť, čo nám to prinesie, aké sú s tým spojené úskalia.

Tiež ju môžeme konzultovať so spolupracovníkmi a to buď priamo, alebo nepriamo cez email. Spolupracovníci môžu mapu doplniť, prípadne navrhnúť vynechať niektoré jej časti. Keď už budeme mať definitívnu podobu mapy rozpracujeme na jej základe opatrenia, ktoré umožnia jej realizáciu. Môžu mať podobu projektu, alebo len súboru poznámok.

 

POČÍTAČOVÁ PODPORA - Aj keď sme v predchádzajúcom odseku chválili papier, čas sa nedá zastaviť. Papierom dneška je počítačový monitor. Na tvorbu myšlienkovej mapy môžeme použiť niektorý z plejády počítačových programov. Popri komerčných produktoch je dostupné aj niekoľko voľne šíriteľných programov. Rovnako existujú programy, ktoré umožňujú tvoriť myšlienkové mapy na webe, t.j. bez potreby nainštalovať si program v počítači.

 

Najčastejšie využívanými sú programy:

 

XMind – jednoduchý, relatívne jednoducho ovládateľný, voľne šíriteľný program. Výslednú mapu možno uložiť v niektorom z obrazových formátov jpg, bmp, gif, png.

Dostupný na adrese http://www.xmind.net.

 

Bubbl.us – voľne dostupná online aplikácia, umožňuje vytvárať jednoduché farebné myšlienkové mapy.

Dostupný na adrese http://www.bubbl.us.

 

Problematike tvorby myšlienkových máp je venovaná webová stránka „Mind Mapping Online“ http://www.mind-mapping.co.uk, kde možno nájsť aj množstvo vzorových máp.

 

PAPIER ČI POČÍTAČ?

Ak odhliadneme od generačnej bariéry, ktorá automaticky určuje, kto čomu dáva prednosť, tak ako výhodu papiera môžeme uviesť jeho nevtieravosť a „bezbariérovosť“.

Čistý papier pred nami je pripravený na okamžité použitie, zatiaľ čo počítač treba vedieť ovládať. Môžeme sa viac sústrediť na podstatu (tvorbu mapy) a spravidla mapu aj skôr nakreslíme.

Na druhej strane mapa z počítača je v digitálnej forme a dá sa s ňou ľahšie manipulovať - môžeme ju prezentovať cez dataprojektor, zdieľať so spolupracovníkmi, posielať mailom, skryť/zvýrazniť jednotlivé vetvy mapy a pod.

 

ZÁVER - Vďaka duchu doby, v ktorej žijeme, či chceme, alebo nie, reagujeme na módne heslá. Myšlienkovú mapu môžeme považovať tiež za takéto heslo. Na rozdiel od iných hesiel má však aj svoj praktický zmysel – pomáha človeku triediť a kategorizovať myšlienky. Treba ich však brať len ako pomôcku, resp. nástroj. Síce moderný a efektívny, ale nemysliaci. Myšlienku musí dodať človek sám. Napriek tomu ju vrelo odporúčame. Oproti klasickému písaniu si poznámok vo forme odrážok je oveľa prehľadnejšia a hlbšia.

 

Ing. Milan Konvit

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY

 

Poradca – (Poradca), č. 3/2021 (VIII/2020)

  • Zákon o živnostenskom podnikaní s komentárom
  • Zlepšenie podnikateľského prostredia
  • Odpisovanie luxusných automobilov a úprava základu dane
  • Daňové odpisovanie automobilov so vstupnou cenou vyššou ako 48 000 €
  • Zrážky od 1. 7. 2020
  • mzdy a dôchodky
  • Štátne dávky a príspevky
  • zvýšenie životného minima

 

Poradca – (Poradca), č. 4/2021 (X/2020)

  • Exekučný poriadok s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10-11/2020 (IX/2020)

  • Legislativne zmeny v mzdovej uctarni 
  • Kontrola evidencie pracovného času inšpektorátom práce
  • Starobné a životné poistenie v ZDP
  • Rozdiel medzi evidenciou pr.času a evidencie dochádzky
  • Príspevok na športovú činnosť dieťaťa
  • Úhrada za služby súvisiace s poskytovaním zdr.starostlivosti
  • Úprava dotácie úhrady prenájmu počas mimoriadnej situácie 
  • Školský zákon v skratke

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11-12/2020 (IX/2020)

·         Zlepšenie podnikateľského prostredia - podnikateľské kilečko

·         Vysporiadanie dane z príjmov po ukončení pandémie

·         Správa miestnych daní a poplatkov

 

Verejná Správa č. 11-12/2020 (VS), č. 11-12/2020 (IX/2020)

·         Odpady po novom

·         Likvidácia v obchodnom práve - nový právny predpis

·         Zmeny v školstve

 

 

Aktualizácia VI/3 (VIII/2020) prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia, odpady

·         Zákon o odpadoch

·         Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie

·         Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia

 

Aktualizácia III/6 (VIII/2020) zlepšenie podnikateľského prostredia

·         Zákonník práce

·         Zákon o službách zamestnanosti

·         Zákon o BOZP

·         Zákon o inšpekcii práce

·         Zákon o sociálnom poistení

·         Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti

 

Aktualizácia II/7 (VIII/2020) zlepšenie podnikateľského prostredia

·         Obchodný zákonník

·         Zákon o obchodnom registri

·         Zákon o cenách

·         Zákon o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami

·         Zákon o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)

·         Zákon o ochrane spotrebiteľa

·         Zákon o registri trestov

 

Aktualizácia I/4 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu

·         Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti

·         Zákon o správe daní (daňový poriadok)

·         Zákon o používaní ERP

·         Zákon o dani z príjmov

·         Zákon o účtovníctve

·         Zákon o spotrebnej dani z tabakových výrobkov

·         Zákon správnych poplatkoch

 

Aktualizácia V/5 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu

·         VYHLÁŠKA č. 179/2020 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy

·         Nariadenie vlády č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách

 

Lex korona VI/2 - životné prostredie, odpadové a vodné hospodárstvo

  • Vyhláška o kvalite ovzdušia
  • Vyhláška o spôsobe určenia výšky nájomného k lesným pozemkom za hospodárenie v lesoch
  • Nariadenie o výške sadzieb poplatkov za uloženie odpadov

 

Lex kororna III/5 (VI/2020) - Sociálne poistenie a služby zamestnanosti

  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o zdravotnom poistení

 

 

 

TIEŽ TIETO ODBORNÉ PUBLIKÁCIE VÁM POMOŽU V PODNIKANÍ

 

 

1. Obchodný zákonník po novelách s komentáromrozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

2. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

3. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

4. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

5. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

6. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka)

7. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)

8. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)

9. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

10. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

11. Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových účtovníkov)

12. Trestné právo a súdne spory (Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok – úplné znenia zákonov)

13. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia)

14. Podnikanie a koronavírus (komplexný prehľad opatrení a ich podrobný popis týkajíci sa daňového poriadku, daní z príjmov, DPH, zákonníku práce, miezd)

15. Zamestnávanie počas pandémie (zmeny týkajúce sa vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok ...)

16. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie – odvody a náhrady (príklady z oblastí obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na epidemiologické opatrenia v praxi)

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS:

 
1. ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKANIE

Cieľom ostatnej novely živnostenského zákona zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19. Novela okrem iného obsahuje opatrenia na odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov.
Aké konkrétne zmeny čakajú živnostníkov?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené živnostníkom, zamestnávateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, ekonómom ...


1. Poradca 3/2021 - Živnostenský zákon s komentárom - komentár
/A5, str. 304/

2. Aktualizácia II/7 - Živnostenký zákon - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/

3. DUO 10/2020 - Životné minimum - daň z príjmov FO - príspevok
/A5, str. 80/

4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie - odvody a náhrady - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/

5. Zákon o cestnej premávke - Úplné znenie zákona a vykonávacej vyhlášky s farebnými značkami - úplné znenie - ZADARMO
/A5, str. 240/


Cena balíčka je 26,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 18 €.
Ušetríte 8,80 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


2. PODNIKATEĽSKÉ KILEČKO

V júli 2020 bol schválený zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia COVID-19. Zákonom sa vytvára najmä základný zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského prostredia a tým zmiereniu značných ekonomických škôd. Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, živnostníkom, zamestnávateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, ekonómom, manažérov ...



1. Poradca 3/2021 - Zlepšenie podnikateľského prostredia - príspevok
/A5, str. 304/

2. Aktualizácia II/7 - Živnostenký zákon - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/

3. DUO 11-12/2020 - Podnikateľské kilečko - príspevok
/A4, str. 112/

4. s.r.o. - Sprievodca bez chýb, pokút a penále - odborná tematická publikácia
/A5, str. 288/

5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník - ZADARMO
/A5, str. 272/


Cena balíčka je 37,80 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 18,90 €.
Ušetríte 18,90 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


3. OBCHODNÝ ZÁKONNÍK PO NOVELE

Zmeny Obchodného zákonníka sa zakaždým dotýkajú veľkého množstva subjektov.
Ostatná novela zákona nanovo upravuje celý postup likvidácie a dodatočnej likvidácie obchodných spoločností a družstva. Od októbra spoločnosť vstúpi do likvidácie až momentom zápisu likvidátora do obchodného registra. Pred týmto zápisom bude spoločnosť povinná zložiť do notárskej úschovy tzv. preddavok na likvidáciu. Ako sa tieto zmeny dotknú praxe?
Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …



1. Obchodný zákonník s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 728/

2. Aktualizácia II/7 - Obchodný zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa ...- úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/

3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD - odborná tematická publikácia
/A5, str. 488/

4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie - odvody a náhrady - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/

5. Podnikanie a koronavírus - odborná tematická publikácia
/A5, str. 240/

6. Zákon o cestnej premávke - Úplné znenie zákona a vykonávacej vyhlášky s farebnými značkami - úplné znenie - ZADARMO
/A5, str. 240/


Cena balíčka je 52 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 19 €.
Ušetríte 33 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


4. ŠKOLY POČAS KORONY

Novela školského zákona upravuje zabezpečenie elektronickej verzie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, snahu o otvorenie trhu s učebnicami, učebnými textami a pracovnými zošitmi, ktorá súvisí s potrebou skvalitnenia procesu zabezpečenia týchto materiálov, možnosť použiť finančné prostriedky na školy v prírode a na kurz pohybových aktivít v prírode, úpravu dištančného vzdelávania ... a mnohé ďalšie oblasti. Potrebujete vedieť viac?
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené pracovníkom v školstve, obciam, mestám, VÚC …



1. PaM 10/2020 - Dištančné vzdelávanie - flexibilný prístup vo vzdelávaní - príspevok
/A4, str. 80/

2. Aktualizácia V/3 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 240/

3. VS 1-2/2020 - Nariadenie vlády o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti - úplné znenie
/A5, str. 112/

4. Zamestnávanie počas pandémie - odborná tematická publikácia
/A5, str. 376/

5. Výkladový slovník pre verejný sektor - slovník - ZADARMO
/A5, str. 300/


Cena balíčka je 23 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 15 €.
Ušetríte 8 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
Aktualizácia V/1 - školský zákon


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page