|
NOVELA ŽIVNOSTENSKÉHO ZÁKONA
Cieľom ostatnej novely
zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení
napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom
pandémiou choroby COVID-19. Zákon, ktorým sa menil aj živnostenský zákon,
obsahuje opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenie byrokratických
obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov. Predmetné zásahy
vyplývajú z požiadaviek aplikačnej praxe a boli v minulosti formulované
adresátmi zákona na mnohých fórach.
Živnostenský zákon je prierezovým právnym
predpisom, ktorý osobitne neurčuje obsah regulovaných živností. Mechanizmus
fungovania živnostenského zákona vychádza z toho, že obsah regulovaných
živností v zásade určujú osobitné odvetvové predpisy, ktoré systémovo reglementujú
výkon dotknutej činnosti. Za súčasného právneho stavu sa táto
zásada vzťahuje na viazané živnosti. S ohľadom na charakter remeselných
živností táto zásada pre ne neplatí, s poukazom na to, že obsah ich činnosti a
tým aj rozsah živnostenského oprávnenia nie je predmetom osobitnej systémovej
úpravy odvetvového ani všeobecného právneho predpisu. Živnostenské podnikanie
prevádzkované na základe živnostenského oprávnenia je jedným z niekoľkých
spôsobov podnikania v Slovenskej republike. Ide o každé samostatné a sústavné
prevádzkovanie činnosti, ktorá nie je týmto zákonom vylúčená. Živnostenské
podnikanie sa prevádzkuje vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom
dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených živnostenským zákonom. Podmienky
musia byť naplnené súčasne. Každá sústavná činnosť vykonávaná v rámci
živnostenského podnikania sa považuje za živnosť. Živnosť môže prevádzkovať
každá tuzemská alebo zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba, za
splnenia podmienok prevádzkovania živnosti, ktoré sú v zákone stanovené. Za
tuzemskú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom na území SR a za
zahraničnú osobu sa považuje osoba s bydliskom alebo sídlom mimo SR.
Živnosťou
je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú
zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok ustanovených týmto
zákonom. Nie každá činnosť, ktorá
spĺňa definíciu živnosti, je aj živnosťou. Výkon povolaní ako advokátov,
znalcov, audítorov, využívanie výsledkov vlastnej duševnej tvorivej činnosti,
poľnohospodárstvo, cestná motorová doprava, prevádzkovanie súkromnej
bezpečnostnej služby, poskytovanie služieb zamestnanosti, prevádzkovanie
zdravotníckeho zariadenia a ďalšie činnosti uvedené v § 3 zákona nie sú
živnosťami. Rovnako aj prenájom nehnuteľností, bytových a nebytových priestorov
nie je živnosťou, ak popri prenájme sa neposkytujú iné služby spojené s
prenájmom.
Živnosť
môže prevádzkovať fyzická osoba – živnostník alebo právnická osoba. Medzi
všeobecné podmienky na prevádzkovanie živnosti fyzickou osobou patrí
dosiahnutie veku 18 rokov, spôsobilosť na právne úkony a bezúhonnosť. Fyzická
osoba je bezúhonná ak nebola právoplatne odsúdená za trestný čin
hospodársky, proti majetku alebo iný trestný čin spáchaný úmyselne, ktorého
skutková podstata súvisí s predmetom podnikania. V prípade právnickej osoby
musí tieto všeobecné podmienky spĺňať fyzická osoba alebo osoby, ktoré tvoria
štatutárny orgán spoločnosti.
Zákon
definuje okrem všeobecných podmienok aj podmienky osobitné. Ide o odbornú alebo
inú spôsobilosť vykonávať podnikateľskú činnosť. Táto spôsobilosť sa vyžaduje prevažne pri remeselných
alebo viazaných živnostiach. V takýchto prípadoch, ak podnikateľ chce získať
oprávnenie vykonávať remeselnú alebo viazanú živnosť, musí spĺňať aj odbornú
spôsobilosť na vykonávanie požadovanej živnosti. Ak túto nespĺňa, musí
ustanoviť zodpovedného zástupcu, prostredníctvom ktorého zabezpečí odborné
vykonávanie činnosti počas prevádzkovania živnosti. Každá právnická osoba, ak
plánuje prevádzkovať remeselnú alebo viazanú živnosť, musí ustanoviť tohto
zodpovedného zástupcu. Rovnako aj podnikateľ fyzická osoba, ktorá nemá pobyt na
území Slovenskej republiky, musí ustanoviť zodpovedného zástupcu. Na
vykonávanie podnikateľskej činnosti je teda nevyhnutné získať živnostenské
oprávnenie.
Oprávnenie
prevádzkovať živnosť vzniká dňom
ohlásenia živnosti živnostenskému úradu alebo ak je v ohlásení uvedený neskorší
deň začatia živnosti, tak týmto dňom. Ak však právnická osoba ešte nebola
zapísaná do obchodného registra, teda ešte nevznikla, živnostenské oprávnenie
im vzniká až dňom zápisu do obchodného registra. Preukazom živnostenského
oprávnenia už nie je živnostenský list ale osvedčenie o splnení podmienok
ustanovených zákonom na prevádzkovanie živnosti, teda osvedčenie o
živnostenskom oprávnení.
Kľúčovou
úlohou živnostenského zákona je
ochrániť život, zdravie, bezpečnosť, majetok a iné
štátom
chránené záujmy občanov pred možnými dôsledkami podnikateľskej činnosti. Za
týmto účelom živnostenský zákon vyčleňuje niekoľko regulovaných živností, ktoré
sú zaradené do kategórii – remeselné živnosti, viazané živnosti a voľné
živnosti. V živnostenskom zákone je táto kategorizácia živností vymedzená v
jeho prílohách formou úplného výpočtu živností.Živnostenský zákon je
prierezovým právnym predpisom, ktorý osobitne neurčuje obsah regulovaných
živností. Mechanizmus fungovania živnostenského zákona vychádza z toho, že
obsah regulovaných živností v zásade určujú osobitné
odvetvové
predpisy, ktoré systémovo reglementujú výkon dotknutej činnosti. Za súčasného
právneho stavu sa táto zásada vzťahuje na viazané živnosti. S ohľadom na
charakter remeselných živností táto zásada pre ne neplatí, s poukazom na to, že
obsah ich činnosti a tým aj rozsah živnostenského oprávnenia nie je predmetom
osobitnej systémovej úpravy odvetvového ani všeobecného právneho predpisu.
Živnostenské
podnikanie prevádzkované na základe živnostenského oprávnenia je jedným z niekoľkých spôsobov podnikania v
Slovenskej republike. Ide o každé samostatné a sústavné prevádzkovanie
činnosti, ktorá nie je týmto zákonom vylúčená. Živnostenské podnikanie sa
prevádzkuje
vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za
podmienok ustanovených živnostenským zákonom. Podmienky musia byť naplnené
súčasne. Každá sústavná činnosť vykonávaná v rámci živnostenského podnikania
sa považuje za živnosť. Živnosť môže prevádzkovať každá tuzemská alebo
zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba, za splnenia podmienok
prevádzkovania živnosti, ktoré sú v zákone stanovené. Za tuzemskú osobu sa
považuje osoba s bydliskom alebo sídlom na území SR a za zahraničnú osobu sa
považuje osoba s bydliskom alebo sídlom mimo SR.Vecne príslušnými orgánmi pre
výkon štátnej správy na úseku živnostenského podnikania je viacero obvodných
úradov, odborov živnostenského podnikania, ktoré vykonávajú aj úlohy jednotných
kontaktných miest v Slovenskej republike.Živnostenské oprávnenie predstavuje
právo fyzickej osoby alebo právnickej osoby prevádzkovať živnosť. Keďže toto
právo sa konštituuje v konaní pred orgánom štátnej správy, ktorým je
živnostenský úrad, platia pre procesný postup tohto orgánu zákonom ustanovené
pravidlá. Základným zákonom, ktorým sa orgány štátnej správy riadia pri
konaniach, v ktorých rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach občanov a organizácií, je zákon o správnom konaní (správny
poriadok) (zákon č. 71/1967 Zb.). Podľa živnostenského zákona sa konanie vo
veciach upravených živnostenským zákonom spravuje spomínaným zákonom o správnom
konaní, ak jednotlivé ustanovenia živnostenského zákona neustanovujú inak.
Tieto odlišnosti, dotýkajúce sa postupu živnostenského úradu v konaní o vzniku
živnostenského oprávnenia, sú pomerne významné a dotýkajú sa viacerých skutočností.
Poznatky
z aplikačnej praxe živnostenských úradov i zo strany početného okruhu záujemcov
o
získanie živnostenského oprávnenia svedčia o tom, že zákon vo veľkej miere
súvisí aj s inými
právnymi
predpismi v oblasti podnikania, ktoré sa uplatňujú hlavne pri povinnostiach,
ktoré musí
živnostník
v rámci podnikania dodržiavať.
Zmeny živnostenského zákona:
-
skrátenie minimálnej lehoty na pozastavenie živnosti,
-
odstránenie byrokratických obmedzení
malých a stredných podnikateľov a živnostníkov,
-
zahraničným
právnickým osobám, ktoré chcú na území Slovenskej republiky prevádzkovať
živnosť, sa pri splnení určených podmienok vydá osvedčenie o živnostenskom
oprávnení pred zápisom do obchodného registra, pričom však pri nesplnení
určených podmienok sa im o tom vydá rozhodnutie,
-
zmena rozsahu údajov, ktoré
sa vyžadujú pri ohlásení živnosti, kde úmyslom predkladateľa bolo rozsah týchto údajov čo možno najviac priblížiť
rozsahu údajov doteraz
o týchto subjektoch zapisovaných pri registrácii podniku,
resp. organizačnej zložky
podniku zahraničnej fyzickej osoby v obchodnom
registri, aby sa zachoval „štandardný rozsah“ údajov, ktoré sú následne poskytované ako zdrojové registru právnických osôb podľa
osobitného zákona (zákon č. 272/2015
Z. z. o registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení
zákona č. 52/2018 Z. z.),
-
zmena rozsahu obsahových
náležitostí živnostenského oprávnenia, a to vo väzbe na zmeny v rozsahu údajov k ohláseniu živnosti,
-
zmena rozsahu údajov
zapisovaných do živnostenského registra, a to vo väzbe na zmeny
v rozsahu údajov k ohláseniu živnosti,
-
rozšíril sa rozsah údajov vedených
v živnostenskom registri o podnikateľovi – zahraničnej fyzickej osobe,
ktorá podniká na území Slovenskej republiky prostredníctvom zriadeného podniku alebo organizačnej zložky
podniku.
Viac o zmenách
v Živnostenskom zákone sa dočítate v komentári v mesačníku Poradca
3/2021.
ZLEPŠENIE PODNIKATEĽSKÉHO PROSTREDIA
Dňa
9. júla 2020 bol schválený zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v
súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na
zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Zákonom sa
vytvára najmä základný zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského
prostredia, ktoré je najviac postihnuté opatreniami na zamedzenie šírenia
choroby COVID-19 a tým zmiereniu značných ekonomických škôd, ktorým bude
Slovenská republika vystavená.
1.
Cieľ nového zákona
Ide
hlavne o zmiernenie negatívnych dôsledkov súvisiacich s opatreniami proti
pandémii choroby COVID-19 na podnikateľské subjekty v Slovenskej republike.
Zároveň sa odstraňujú zbytočné byrokratické ustanovenia v jednotlivých
zákonoch, zrušujú sa viaceré povinnosti, odstraňujú prekážky v podnikaní a
znižujú náklady pre podnikateľov. Odstránenie týchto prekážok prispeje k
rýchlejšiemu naštartovaniu hospodárstva SR po uvoľnení opatrení po pandémii
choroby COVID-19. Cieľom zákona je okrem iného aj prispieť k stabilite a vyššej
likvidite finančného sektora a z tohto dôvodu sa ustanovilo, aby banky a
pobočky zahraničných bánk neuhrádzali počas obdobia pandémie osobitný odvod až
do konca roka 2020.Cieľom je tiež zníženie administratívnej záťaže
zamestnávateľov prostredníctvom úpravy niektorých povinností, ktoré vyplývajú
za zákona o BOZP. Rovnako je cieľom tohto zákona celkové zníženie
administratívnej záťaže podnikateľských subjektov (zamestnávateľov a samostatne
zárobkovo činných osôb) v sociálnom poistení.
1.1
BOZP
V
oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je cieľom priniesť väčšiu
voľnosťzamestnávateľovi, aby ten sám posúdil, kedy je už vyhodnotenie koncepcie
politiky BOZP podľa § 6 ods. 1 písm. k) zákona o BOZP potrebné, pričom sa môže
realizovať aj v nepravidelných intervaloch. Doteraz bol zamestnávateľ povinný
koncepciu politiky BOZP vypracovávať, pravidelne vyhodnocovať a podľa potreby
aktualizovať. Výslovne sa upravilo, že koncepcia sa bude nielen aktualizovať
„podľa potreby“, ale aj vyhodnocovať „podľa potreby. Táto väčšia voľnosť má
nahradiť plnenie výlučne administratívnej požiadavky v snahe dodržať určitú
pravidelnosť v prípade, keď to nie je potrebné.
2.
Orgány dotknuté novým zákonom
Nový
zákon má celoplošný vplyv, preto dotknutými subjektmi sú takmer všetky
podnikateľské subjekty na Slovensku, a to:
- akciové
spoločnosti
- spol.
s r. o.
- ostatné
obchodné spoločnosti
- družstvá
- fyzické
osoby – podnikatelia
- ústredné
orgány štátnej správy:
-
Ministerstvo dopravy a výstavby
SR,
-
Ministerstvo fi nancií SR,
-
Ministerstvo hospodárstva SR,
-
Ministerstvo kultúry SR,
-
Ministerstvo pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka SR,
-
Ministerstvo práce sociálnych
vecí a rodiny SR,
-
Ministerstvo spravodlivosti SR,
-
Ministerstvo vnútra SR,
-
Ministerstvo zdravotníctva SR,
-
Ministerstvo životného prostredia
SR,
-
Generálna prokuratúra,
-
Sociálna poisťovňa,
-
Štatistický úrad SR,
-
Úrad vlády SR,
-
Úrad podpredsedu vlády pre
investície a informatizáciu,
-
Úrad pre reguláciu sieťových
odvetví,
-
Úrad pre normalizáciu, metrológiu a
skúšobníctvo SR.
3
Vplyv zákona na jednotlivé oblasti
Zákon
bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Okrem jednej zmeny
týkajúcej sa dane z príjmov a zmien týkajúcich sa vplyvu na rozpočet verejnej
správy, nie je možné kvantifikovať z rôznych dôvodov, napr. predkladateľ
nedisponuje relevantnými údajmi o sankciách udelených za porušenie predmetných
ustanovení. Zákon bude mať výrazný pozitívny vplyv na podnikateľské
prostredie. Pozitívne vplyvy sa predovšetkým prejavia vo forme nižšej miery
pracovného zaťaženia vybraných zamestnancov.
Pozitívny
vplyv možno očakávať aj z dôvodu, že zamestnávateľom a SZČO bude znížená
administratívna záťaž, nakoľko nebudú
musieť nahlasovať niektoré zmeny napr. zmenu mena a priezviska zamestnanca
alebo SZČO, odhlasovať sa z registra zamestnávateľov, oznamovať začiatok a
skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca atď. Výrazný
pozitívny vplyv bude na banky a pobočky zahraničných bánk, ktoré nebudú musieť
uhrádzať počas obdobia pandémie osobitný odvod až do konca roka 2020.
Zmeny,
ktoré sú zapracované do znenia zákona, prinesú hlavne zníženie
administratívnych nákladov a niektoré z nich prinesú aj zníženie priamych fi
nančných nákladov podnikateľov.
4.
Vplyv zákona na VS
Zákon
bol vypracovaný nadväzne na prijaté opatrenia na zmiernenie dopadov
koronavírusu pre podnikateľov, ktoré sú súčasťou balíčka „Prvej pomoci
zamestnancom, firmám a SZČO“. Zákon obsahuje aj niektoré zmeny, ktoré môžu
mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Vplyv pri niektorých zmenách
nie je možné v súčasnosti vyčísliť, ale predpokladá sa, že negatívny vplyv na
rozpočet verejnej správy nebude výrazný. Vplyv zákona nie je rozpočtovo
zabezpečený, a to z dôvodu akútnej potreby zlepšenia podnikateľského prostredia
zasiahnutého opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby
COVID-19.
Finančné
prostriedky na pokrytie znížených
príjmov a zvýšených výdavkov z implementácie zákona budú zabezpečené v rámci
limitov rozpočtu verejnej správy, resp. z vlastných zdrojov na úkor vlastných
neúčelových finančných prostriedkov príslušných gestorov.
Zrušenie
pokuty za mechanické poškodenie a pravopisné chyby bločka, ak naďalej spĺňa
všetky náležitosti zníži príjem do rozpočtu verejnej správy o potenciálne
pokuty. Ruší sa vyrubenie pokuty za
nedodržanie lehoty do 5 dní po skončení lehoty za nepodanie prehľadu o
zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti.
Zavedie
sa, aby výšku preddavkov na daň z príjmu SZČO vypočítal a oznámil daňovníkovi
príslušný Daňový úrad. Tiež sa
zabezpečí zrušenie nahlasovania zmien fi nančnej správe, ktoré vie správca dane
zistiť na základe svojej vyhľadávacej činnosti podľa § 36 ods. 1.
Upravil
sa predaj spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek označeného kontrolnou
známkou, na ktorej je znak pre platnosť sadzby spotrebnej dane, ktorým je
veľké písmeno „B“ aj po 30. novembri 2020. Sadzba spotrebnej dane z
cigár alebo cigariek bola zákonom č. 296/2016 Z. z. upravená s účinnosťou k 1.
februáru 2019 a zároveň zákonom č. 269/2017 Z. z. bolo stanovené obdobie
dopredaja spotrebiteľského balenia cigár alebo cigariek so sadzbou spotrebnej
dane účinnou do 31. januára 2019.
Nakoľko
od začatia obdobia pandémie boli povinne zatvorené špecializované predajne
týchto výrobkov ako aj zariadenia, kde sa tieto výrobky najviac predávajú (bary,
hotely, lobby bary....), subjektom podnikajúcim s týmito výrobkami vznikajú
škody. Z dôvodu eliminácie dopadov pandémie sa lehota dopredaja posunula do 31.
mája 2021. Zmena „Zvýšiť kontrolnú činnosť SOI, no po zistení „drobných
nedostatkov“ nepristupovať k súčasnej povinnej sankcii, ale v prvom kole
stanoviť lehotu na odstránenie nedostatkov.“ zníži príjem do rozpočtu
verejnej správy o potenciálne nevyrubené pokuty.
Viac o tejto téme sa
dočítate v mesačníku Poradca 3/2021.
|
|
|
185/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou Chránená krajinná oblasť Poľana
186/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 101/2020 Z. z. o predĺžení podporného obdobia v nezamestnanosti počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 137/2020 Z. z. 03.07.2020
187/2020 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí
188/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú zdravotné dôvody pre výnimku z obmedzenia distribúcie osobných ochranných prostriedkov a podrobnosti o preukazovaní týchto zdravotných dôvodov 07.07.2020
189/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 77/2020 Z. z. na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 117/2020 Z. z. 07.07.2020
190/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o ukončení bilaterálnych investičných zmlúv medzi členskými štátmi Európskej únie
191/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o rozhodnutí Správnej rady Medzinárodnej finančnej korporácie o zmene článku II ods. 2 písm. c) bod ii) Dohody zriaďujúcej Medzinárodnú finančnú korporáciu
192/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Pekinskej zmluvy o audiovizuálnych umeleckých výkonoch
193/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka o likvidácii 01.10.2020
194/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 01.08.2020
195/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách 21.07.2020
196/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 131/2020 Z. z. o splatnosti poistného na sociálne poistenie v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 172/2020 Z. z. 21.07.2020
197/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnkov Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) 21.07.2020
198/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 21.07.2020
199/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 261/2017 Z. z. o štátnej cene Jozefa Miloslava Hurbana a štátnej cene Alexandra Dubčeka 15.08.2020
200/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 251/2018 Z. z. o sústave odborov vzdelávania pre stredné školy a o vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania v znení vyhlášky č. 245/2019 Z. z. 01.09.2020
201/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa medzi Odborovým zväzom KOVO a Združením bytového hospodárstva na Slovensku, Zväzom elektrotechnického priemyslu Slovenskej republiky a medzi Organizáciou zamestnávateľov skupiny COOP Jednota a odborovým zväzom pracovníkov obchodu a cestovného ruchu
202/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Euro-stredozemskej dohody o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a vládou Izraelského štátu na strane druhej
203/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Euro-stredomorská dohoda o leteckej doprave medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Jordánskym hášimovským kráľovstvom na strane druhej
204/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátni a Moldavskou republikou
205/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Gruzínskom na strane druhej
206/2020 Z. z.
Oznámenie o oprave chyby v oznámení Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 473/2008 Z. z. o podpísaní Dohody o leteckej doprave medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskym spoločenstvom na jednej strane a Spojenými štátmi americkými na strane druhej
207/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 58/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva zelenín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020
208/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 51/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva olejnín a priadnych rastlín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020
209/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 52/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva krmovín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020
210/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 56/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu okrasných rastlín na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 264/2018 Z. z. 01.08.2020
211/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 49/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu viniča na trh 01.08.2020
212/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 221/2016 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie množiteľského materiálu ovocných drevín a ovocných drevín určených na výrobu ovocia na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 110/2020 Z. z. 01.08.2020
213/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 54/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva a sadeníc zelenín na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 494/2019 Z. z. 01.08.2020
214/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 55/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie sadiva zemiakov na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020
215/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 57/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na uvádzanie osiva obilnín na trh v znení neskorších predpisov 01.08.2020
216/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody o leteckej doprave medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskym spoločenstvom na jednej strane a Spojenými štátmi americkými na strane druhej
217/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 468/2019 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2020 05.08.2020
218/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa v súvislosti s ochorením COVID-19 dopĺňa zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 05.08.2020
219/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o reprezentatívnej kolektívnej zmluve vyššieho stupňa vrátane Dodatku č. 1
220/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 150. výročia narodenia Štefana Baniča
221/2020 Z. z.
Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 20. výročia vstupu Slovenskej republiky do Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD)
222/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní opatrenia o metodike analýzy zmesového odpadu
223/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 30.08.2020
224/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 29/2020 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 30.08.2020
225/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 131/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti schvaľovania vozidiel v znení vyhlášky č. 418/2019 Z. z. 01.09.2020
226/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 538/2011 Z. z. o povolených denaturačných prostriedkoch, ich ustanovených množstvách na denaturáciu liehu, o požiadavkách na denaturáciu liehu a manipuláciu s denaturovaným liehom, o požiadavkách na jeho vlastnosti a o určenom účele použitia denaturovaného liehu v znení neskorších predpisov 25.08.2020
227/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 100/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú požiadavky na prírodnú liečivú vodu a prírodnú minerálnu vodu, podrobnosti o balneologickom posudku, rozdelenie, rozsah sledovania a obsah analýz prírodných liečivých vôd a prírodných minerálnych vôd a ich produktov a požiadavky pre zápis akreditovaného laboratória do zoznamu vedeného Štátnou kúpeľnou komisiou v znení vyhlášky č. 175/2013 Z. z. 01.09.2020
228/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta 01.09.2020
229/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. augusta 2020 č S08627-2020-OL, ktorým sa ustanovujú kritériá a postup na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
230/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplnení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Českou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov a z majetku
231/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o zmenách a doplnení Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Kórejskou republikou o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov
232/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov 01.09.2020
233/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 358/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov v elektroenergetike v znení vyhlášky č. 168/2015 Z. z. 01.09.2020
|
|
|
Nezabudnite v septembri
2020
Termín zákonnej povinnosti
|
Charakteristika zákonnej povinnosti
|
Povinná osoba a zákon v platnom znení
|
8. 9. – utorok
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné
poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo
činné osoby za august 2020 v prípade povinnej aj
dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
|
Samostatne zárobkovo činná osoba
§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie,
starobné a invalidné poistenie a na poistenie
v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august
2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
|
Samostatne zárobkovo činná osoba
§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie
z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom
za august 2020
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie
z dividend vyplatených v auguste 2020, na ktoré sa vzťahuje
táto povinnosť
|
Platiteľ dividend
§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend
za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré
boli vyplatené v auguste 2020
|
Platiteľ dividend
§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
16. 9. – streda
(namiesto sviatku 15. 9. 2020)
|
Odvod dane vyberanej zrážkou v auguste 2020
z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie
tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ zrážkovej dane
§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu
a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
|
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane
§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
21. 9. – pondelok (namiesto nedele 20. 9.
2020)
|
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH
zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich
po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste
2020 49 790 €
|
Zdaniteľná osoba
§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z.
o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.
|
25. 9. – piatok
|
Podanie súhrnného výkazu k DPH za august 2020
elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne
v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla
v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
|
Platiteľ DPH
§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z.
o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za august
2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak
je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
|
Platiteľ DPH
§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z.
o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.
|
Podanie daňového priznania k DPH za august
2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak
je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
|
Platiteľ DPH
§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z.
o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.
|
Splatnosť DPH za august 2020 pre platiteľov
s mesačnou daňovou povinnosťou
|
Platiteľ DPH
§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z.
o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami
prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť
spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov,
minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august
2020
|
Platiteľ spotrebnej dane
§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13
zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona
609/2007 Z. z. všetky v znení n. p.
|
30. 9. – streda
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň
z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO
§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň
z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO
§ 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň
z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO
§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň
z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO
§ 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť
1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného
správcu dane, ak presahuje 8 300 €
|
Platiteľ dane z mot. vozidiel
§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel v znení n. p.
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť
1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného
správcu dane, ak presahuje 700 €
|
Platiteľ dane z mot. vozidiel
§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel v znení n. p.
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti,
ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených
a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov,
o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2020
|
Zamestnávateľ
§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane
vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti
za august 2020
|
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane
§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani
z príjmov v znení n. p.
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu
platiteľa poistného v auguste 2020, keď platiteľom poistného začína
a prestáva byť štát
|
Zamestnávateľ
§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov
fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii
a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2019 (ak vláda SR
mimoriadnu situáciu z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu
júla 2020)
|
Zamestnávateľ
§ 39 ods. 9 písm. b) a § 49 ods. 2
zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n.
p. § 24ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení n. p.
|
Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej
dane za rok 2019 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ
vykonal ročné zúčtovanie dane (ak vláda SR mimoriadnu situáciu
z dôvodu ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)
|
Zamestnávateľ
§ 50 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003
Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.
§ 22 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. v znení
n. p..
|
Zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania
dane za rok 2019 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie
o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely
(ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu
ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)
|
Zamestnávateľ
§ 38 ods. 7 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
§ 24 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. z.
v znení n. p.
|
Doručiť zamestnancovi doklad o vykonanom ročnom
zúčtovaní dane za rok 2019
(ak vláda SR mimoriadnu situáciu z dôvodu
ochorenia COVID-19 odvolá v priebehu júla 2020)
|
Zamestnávateľ
§ 39 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.
§ 24 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z. z. z.
v znení n. p.
|
do výplatného termínu
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné
poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom
a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za august
2020
|
Zamestnávateľ
§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.
|
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky
Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom
a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2020
|
Zamestnávateľ
§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz
poistného a príspevkov za august 2020
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003
Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný
list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný
pomer v auguste 2020
|
Zamestnávateľ
§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p
|
|
|
|
AKO SI ZAŠKATUĽKOVAŤ MYŠLIENKY |
Človek od nepamäti bojuje so svojou
nedokonalosťou. Okrem nedokonalých zmyslov – sluch oveľa slabší ako netopier,
čuch oveľa slabší ako pes, zrak oveľa slabší ako rys, atď., má
i nedokonalú myseľ. To sa prejavuje tým, že nedokážeme myslieť na viac
vecí odrazu (optimisti tvrdia, že človek dokáže sledovať maximálne sedem
rôznych myšlienok), že aj keď myslí len na jednu vec nedokáže si predstaviť,
s čím všetkým súvisí, že nedokáže vzájomne súvisiace veci usporiadať podľa
hierarchie ich dôležitosti.
CHARAKTERISTICKOU ČRTOU ČLOVEKA JE JEHO ZÁĽUBA
V BOJI. Najradšej bojuje so slabším, no občas aj sám so
sebou a svojou nedokonalosťou. A rád pritom používa zbrane. Vďaka
tomu uzrel svetlo sveta nielen meč, ale aj rôzne „barličky“ na podopieranie
nedokonalej mysle. Dnes má „barlička“ aj svoje meno – myšlienková mapa.
Myšlienka skrytá za myšlienkovou mapou je jednoduchá a tým pádom zároveň
geniálna.
Človek dokáže
z jednoduchého obrázka vyčítať ďaleko viac informácií, ako z dlhého
textu. A najviac blízke ľudskému mysleniu sú „škatuľky“ a ich
vzájomné prepojenie. Myšlienková mapa je záznam toku myšlienok človeka do
grafu, pozostávajúceho zo „škatuliek“ textu, ilustratívnych obrázkov
a čiar, vyznačujúcich súvislosti medzi nimi.
Slúži na lepšie
zapamätanie faktov, hľadanie riešení problémov, zvýraznenie štruktúr, vzťahov
medzi na pohľad vzájomne nesúvisiacimi javmi, pojmami a pod. Dá sa využiť pri
rozhodovaní, zdieľaní a oponentúre nápadov, prezentácii myšlienok
i tovarov, písaní štruktúrovaných poznámok, hľadaní riešení, sumarizácii,
revízii nápadov, manažérskom tréningu...
Svoje miesto má
v podnikaní, štúdiu, tvorbe stratégií, marketingu, ale
i v súkromnom živote a umeleckej tvorbe.
TVORBA MYŠLIENKOVEJ MAPY - Aj keď dnes nič
nefunguje bez počítača, myšlienková mapa áno. Stačí dostatočne veľký hárok
papiera, dobre zastrúhaná ceruza, guma a samozrejme problém, ktorý chceme
v pokoji premyslieť. Čistý papier ešte stále má svoje čaro. Umožňuje
nielen zachytiť myšlienku, na ktorú by sme v nasledujúcom okamihu zabudli,
ale aj ukladať jednotlivé myšlienky vedľa seba a vyznačovať ich vzájomné
súvislosti. Pri tvorbe myšlienkovej mapy postupujeme nasledovne:
1.
Do stredu čistého hárku papiera vpíšeme (do kruhu, obdĺžnika, bubliny, resp.
ľubovoľného obrazca, ktorý sa nám páči) pomenovanie problému, napríklad:
manuál, ľudské zdroje, stratégia, ale i nízky plat, rodina, atď.
2.
Okolo problému začneme písať kľúčové pojmy, ktoré nejakým spôsobom
s problémom súvisia, t.j. sú jeho príčinou, resp. možným riešením.
Dodržujeme pritom postup, ako pri čítaní – zľava doprava a odhora dole.
Dôležité je pritom uvažovať voľne a popustiť uzdu fantázii. Tak nás
najľahšie napadnú veci, ktoré by nám inak neprišli na myseľ.
3.
Uvážime, ktoré pojmy a ako vzájomne súvisia. Existenciu
súvislosti vyjadríme čiarou, spájajúcou príslušné pojmy. Silu väzby môžeme znázorniť
hrúbkou čiary, prípadne jej farbou.
4.
Ku každému kľúčovému pojmu sa snažíme priradiť ďalšie, pomocné pojmy,
vyjadrujúce možné varianty riešenia, existujúce alternatívy a pod.
5.
Kroky dva, tri, štyri opakujeme dovtedy, kým nepovažujeme problém za
dostatočne opísaný.
Inými slovami, treba
identifikovať hlavnú myšlienku (tému), ku nej priradiť vedľajšie myšlienky
(podtémy) a ukázať ich súvislosti. Uvedený postup ako keby napodoboval
proces ľudského myslenia.
Všeobecne sa akceptuje
predstava, že ľudský mozog má dve hemisféry: ľavú – emocionálnu,
pracujúcu s predstavami, pocitmi, asociáciami a pravú – rozumovú,
stavajúcu na faktoch, analýze a syntéze. Preto používame čo najviac
kreslených obrázkov, symboly, výstižné slovné pomenovania a farby.
Čiary kreslíme skôr
kľukaté, aby sme znížili kategorickosť a strohosť priamok a zároveň
oživia celkový obraz.
Myšlienková mapa nemá
byť v žiadnom prípade vedeckým rozborom, ale má byť náhľadom do
určitého problému, či veci. Pri vytváraní myšlienkovej mapy si môžeme
pomôcť návodom, ktorý vtĺkajú do hlavy novinárskym elévom: pýtaj sa kto, čo,
kde, kedy, ako a prečo.
Príklad
Predstavme si, že uvažujeme
o súčasnom stave komunikácie v našom podniku a výhľadoch do
budúcnosti. Hlavná téma je teda jasná – komunikácia. Podtémami môžu byť
napríklad súčasnosť, budúcnosť a fantázia.
Kvôli jednoduchosti
budeme pracovať kombinovanou metódou – mapu nakreslíme na papier
a zoskenujeme. Máme mapu, otázka je čo ďalej. Ďalej sa na ňu budeme
pozerať a snažiť sa domyslieť, čo všetko sa skrýva za jednotlivými vetvami
– aké opatrenia si to vyžiada, koľko to bude stáť, čo nám to prinesie, aké sú
s tým spojené úskalia.
Tiež ju môžeme
konzultovať so spolupracovníkmi a to buď priamo, alebo nepriamo cez email.
Spolupracovníci môžu mapu doplniť, prípadne navrhnúť vynechať niektoré jej
časti. Keď už budeme mať definitívnu podobu mapy rozpracujeme na jej základe
opatrenia, ktoré umožnia jej realizáciu. Môžu mať podobu projektu, alebo len
súboru poznámok.
POČÍTAČOVÁ PODPORA - Aj keď sme v predchádzajúcom
odseku chválili papier, čas sa nedá zastaviť. Papierom dneška je počítačový
monitor. Na tvorbu myšlienkovej mapy môžeme použiť niektorý z plejády
počítačových programov. Popri komerčných produktoch je dostupné aj niekoľko
voľne šíriteľných programov. Rovnako existujú programy, ktoré umožňujú tvoriť
myšlienkové mapy na webe, t.j. bez potreby nainštalovať si program
v počítači.
Najčastejšie
využívanými sú programy:
XMind – jednoduchý,
relatívne jednoducho ovládateľný, voľne šíriteľný program. Výslednú mapu možno
uložiť v niektorom z obrazových formátov jpg, bmp, gif, png.
Dostupný na adrese
http://www.xmind.net.
Bubbl.us – voľne dostupná
online aplikácia, umožňuje vytvárať jednoduché farebné myšlienkové mapy.
Dostupný na
adrese http://www.bubbl.us.
Problematike tvorby myšlienkových máp je
venovaná webová stránka „Mind Mapping Online“ http://www.mind-mapping.co.uk,
kde možno nájsť aj množstvo vzorových máp.
PAPIER ČI POČÍTAČ?
Ak odhliadneme od
generačnej bariéry, ktorá automaticky určuje, kto čomu dáva prednosť, tak ako
výhodu papiera môžeme uviesť jeho nevtieravosť a „bezbariérovosť“.
Čistý papier pred nami
je pripravený na okamžité použitie, zatiaľ čo počítač treba vedieť ovládať.
Môžeme sa viac sústrediť na podstatu (tvorbu mapy) a spravidla mapu aj
skôr nakreslíme.
Na druhej strane mapa
z počítača je v digitálnej forme a dá sa s ňou ľahšie
manipulovať - môžeme ju prezentovať cez dataprojektor, zdieľať so
spolupracovníkmi, posielať mailom, skryť/zvýrazniť jednotlivé vetvy mapy
a pod.
ZÁVER - Vďaka duchu doby,
v ktorej žijeme, či chceme, alebo nie, reagujeme na módne heslá.
Myšlienkovú mapu môžeme považovať tiež za takéto heslo. Na rozdiel od iných
hesiel má však aj svoj praktický zmysel – pomáha človeku triediť
a kategorizovať myšlienky. Treba ich však brať len ako pomôcku, resp.
nástroj. Síce moderný a efektívny, ale nemysliaci. Myšlienku musí dodať
človek sám. Napriek tomu ju vrelo odporúčame. Oproti klasickému písaniu si
poznámok vo forme odrážok je oveľa prehľadnejšia a hlbšia.
Ing. Milan Konvit
|
|
|
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE |
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY
Poradca
– (Poradca), č. 3/2021 (VIII/2020)
- Zákon o živnostenskom podnikaní s komentárom
- Zlepšenie podnikateľského prostredia
- Odpisovanie luxusných automobilov a úprava
základu dane
- Daňové odpisovanie automobilov so vstupnou cenou
vyššou ako 48 000 €
- Zrážky od 1. 7. 2020
- mzdy a dôchodky
- Štátne dávky a príspevky
- zvýšenie životného minima
Poradca – (Poradca), č. 4/2021 (X/2020)
- Exekučný poriadok s komentárom
Práce
a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10-11/2020 (IX/2020)
- Legislativne zmeny v mzdovej uctarni
- Kontrola evidencie pracovného času inšpektorátom
práce
- Starobné a životné poistenie v ZDP
- Rozdiel medzi evidenciou pr.času a evidencie
dochádzky
- Príspevok na športovú činnosť dieťaťa
- Úhrada za služby súvisiace s poskytovaním
zdr.starostlivosti
- Úprava dotácie úhrady prenájmu počas mimoriadnej
situácie
- Školský zákon v skratke
Dane,
účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 11-12/2020 (IX/2020)
·
Zlepšenie podnikateľského
prostredia - podnikateľské kilečko
·
Vysporiadanie dane z príjmov
po ukončení pandémie
|
·
Správa miestnych daní a
poplatkov
|
Verejná
Správa č. 11-12/2020 (VS), č. 11-12/2020 (IX/2020)
·
Odpady po novom
·
Likvidácia v obchodnom práve -
nový právny predpis
·
Zmeny v školstve
Aktualizácia
VI/3 (VIII/2020) prevencia a kontrola
znečisťovania životného prostredia, odpady
·
Zákon o odpadoch
·
Zákon o posudzovaní vplyvov na
životné prostredie
·
Zákon o integrovanej prevencii
a kontrole znečisťovania životného prostredia
Aktualizácia
III/6 (VIII/2020) zlepšenie
podnikateľského prostredia
·
Zákonník práce
·
Zákon o službách zamestnanosti
·
Zákon o BOZP
·
Zákon o inšpekcii práce
·
Zákon o sociálnom poistení
·
Zákon o orgánoch štátnej správy
v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
Aktualizácia
II/7 (VIII/2020) zlepšenie podnikateľského prostredia
·
Obchodný zákonník
·
Zákon o obchodnom registri
·
Zákon o cenách
·
Zákon o neprimeraných
podmienkach v obchode s potravinami
·
Zákon o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon)
·
Zákon o ochrane spotrebiteľa
·
Zákon o registri trestov
Aktualizácia
I/4 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu
·
Zákon o mimoriadnych
opatreniach vo finančnej oblasti
·
Zákon o správe daní (daňový
poriadok)
·
Zákon o používaní ERP
·
Zákon o dani z príjmov
·
Zákon o účtovníctve
·
Zákon o spotrebnej dani z
tabakových výrobkov
·
Zákon správnych poplatkoch
Aktualizácia
V/5 (VII/2020) opatrenia proti koronavírusu
·
VYHLÁŠKA č. 179/2020 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení
informačných technológií verejnej správy
·
Nariadenie vlády č. 200/2019 Z.
z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a
výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách
- Vyhláška o kvalite ovzdušia
- Vyhláška o spôsobe určenia výšky nájomného k
lesným pozemkom za hospodárenie v lesoch
- Nariadenie o výške sadzieb poplatkov za uloženie
odpadov
- Zákon o službách
zamestnanosti
- Zákon o sociálnom
poistení
- Zákon o zdravotnom
poistení
TIEŽ TIETO ODBORNÉ
PUBLIKÁCIE VÁM POMOŽU V PODNIKANÍ
1. Obchodný zákonník po novelách s komentárom- rozsiahly komentár, Zákon o verejnom
obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv
2. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej
novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve
3. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov
a zamestnávateľov
4. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované
k 1. 1. 2020
5. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách
s komentármi
6. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele
A5 (zákony do vrecka)
7. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)
8. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)
9. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 - uplatňovanie skutočne vynaložených
výdavkov do výdavkov daňových
10. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov
po novelách, záväzkové právo
11. Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových
účtovníkov)
12. Trestné právo a súdne spory (Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný
sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok – úplné znenia zákonov)
13. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie
problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po
možnosti zrušenia)
14. Podnikanie a koronavírus (komplexný prehľad opatrení a ich
podrobný popis týkajíci sa daňového poriadku, daní z príjmov, DPH,
zákonníku práce, miezd)
15. Zamestnávanie
počas pandémie (zmeny
týkajúce sa vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku,
plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok ...)
16. 100 otázok a odpovedí
Obchodovanie – odvody a náhrady (príklady
z oblastí obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na
epidemiologické opatrenia v praxi)
|
|
|
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS: |
1. ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKANIE
Cieľom ostatnej novely živnostenského zákona zákona je všestranná podpora podnikateľského sektoru pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19. Novela okrem iného obsahuje opatrenia na odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov.
Aké konkrétne zmeny čakajú živnostníkov?
Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené živnostníkom, zamestnávateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, ekonómom ...
1. Poradca 3/2021 - Živnostenský zákon s komentárom - komentár
/A5, str. 304/
2. Aktualizácia II/7 - Živnostenký zákon - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
3. DUO 10/2020 - Životné minimum - daň z príjmov FO - príspevok
/A5, str. 80/
4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie - odvody a náhrady - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/
5. Zákon o cestnej premávke - Úplné znenie zákona a vykonávacej vyhlášky s farebnými značkami - úplné znenie - ZADARMO
/A5, str. 240/
Cena balíčka je 26,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 18 €.
Ušetríte 8,80 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
2. PODNIKATEĽSKÉ KILEČKO
V júli 2020 bol schválený zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia COVID-19. Zákonom sa vytvára najmä základný zákonný rámec slúžiaci na podporu podnikateľského prostredia a tým zmiereniu značných ekonomických škôd. Nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, živnostníkom, zamestnávateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, ekonómom, manažérov ...
1. Poradca 3/2021 - Zlepšenie podnikateľského prostredia - príspevok
/A5, str. 304/
2. Aktualizácia II/7 - Živnostenký zákon - úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
3. DUO 11-12/2020 - Podnikateľské kilečko - príspevok
/A4, str. 112/
4. s.r.o. - Sprievodca bez chýb, pokút a penále - odborná tematická publikácia
/A5, str. 288/
5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník - ZADARMO
/A5, str. 272/
Cena balíčka je 37,80 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 18,90 €.
Ušetríte 18,90 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
3. OBCHODNÝ ZÁKONNÍK PO NOVELE
Zmeny Obchodného zákonníka sa zakaždým dotýkajú veľkého množstva subjektov.
Ostatná novela zákona nanovo upravuje celý postup likvidácie a dodatočnej likvidácie obchodných spoločností a družstva. Od októbra spoločnosť vstúpi do likvidácie až momentom zápisu likvidátora do obchodného registra. Pred týmto zápisom bude spoločnosť povinná zložiť do notárskej úschovy tzv. preddavok na likvidáciu. Ako sa tieto zmeny dotknú praxe?
Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, ekonómom, audítorom, manažérom …
1. Obchodný zákonník s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 728/
2. Aktualizácia II/7 - Obchodný zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa ...- úplné znenia zákonov
/A5, str. 304/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD - odborná tematická publikácia
/A5, str. 488/
4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie - odvody a náhrady - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/
5. Podnikanie a koronavírus - odborná tematická publikácia
/A5, str. 240/
6. Zákon o cestnej premávke - Úplné znenie zákona a vykonávacej vyhlášky s farebnými značkami - úplné znenie - ZADARMO
/A5, str. 240/
Cena balíčka je 52 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 19 €.
Ušetríte 33 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
4. ŠKOLY POČAS KORONY
Novela školského zákona upravuje zabezpečenie elektronickej verzie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, snahu o otvorenie trhu s učebnicami, učebnými textami a pracovnými zošitmi, ktorá súvisí s potrebou skvalitnenia procesu zabezpečenia týchto materiálov, možnosť použiť finančné prostriedky na školy v prírode a na kurz pohybových aktivít v prírode, úpravu dištančného vzdelávania ... a mnohé ďalšie oblasti. Potrebujete vedieť viac?
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené pracovníkom v školstve, obciam, mestám, VÚC …
1. PaM 10/2020 - Dištančné vzdelávanie - flexibilný prístup vo vzdelávaní - príspevok
/A4, str. 80/
2. Aktualizácia V/3 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 240/
3. VS 1-2/2020 - Nariadenie vlády o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti - úplné znenie
/A5, str. 112/
4. Zamestnávanie počas pandémie - odborná tematická publikácia
/A5, str. 376/
5. Výkladový slovník pre verejný sektor - slovník - ZADARMO
/A5, str. 300/
Cena balíčka je 23 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 15 €.
Ušetríte 8 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |