|
č. 12/2023 |
29.06.2023 |
|
Vážení čitatelia! Práca zamestnancov z tzv. domácej kancelárie (home-office) predstavuje jednu z flexibilných foriem zamestnania, ktoré sú alternatívou k tradičnému pracovnému pomeru. Aké výdavky si môže uplatniť zamestnávateľ a zamestnanec? Čítajte rubriku Téma čísla, kde je uverejnený príspevok Domáca kancelária zamestnanca - výdavky zamestnávateľa a viac sa už dočítate v mesačníku PaM 8/2023, ktorý práve vychádza. Nehnuteľnosti sú dlhodobým hmotným majetkom v prípade, ak sú používané v účtovnej jednotke. Ak sú kúpené s cieľom ďalšieho predaja, t. j. nie sú držané dlhodobo, účtujú sa ako krátkodobý majetok v účtovej triede 1 - Zásoby na účte 133 - Nehnuteľnosť na predaj podľa § 30d Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92. Aké pravidlá platia pri účtovaní? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok Účtovanie obstarania nehnuteľnosti za účelom jej následného predaja a viac sa už dočítate v mesačníku DaÚ 8/2023. Aký je obsah najnovších tematických balíčkov? Novela školského zákona, Trestný zákon a trestné právo po novelách, Daňové a účtovné zákony, Pracovnoprávne a mzdové zákony; Obchodné, občianske a trestné právo; Mzdovým účtovníčkam, Služby zamestnanosti. V mesačníkoch č. 8, ktoré práve vychádzajú, nájdete faktúru na predplatné DUO a PaM ročník 2024. Nezabudnite si predplatiť mesačníky DUO a PaM ročník 2024, čaká na Vás kvalitná odborná literatúra na aktuálne témy a mnohé predplatiteľské výhody. V prípade otázok neváhajte kontaktovať zákaznický servis. Prajeme Vám príjemnú dovolenku, aby ste si poriadne oddýchli a nabrali nové sily a tešíme sa na opätovné stretávanie sa pri e-mailových novinách a nad stránkami našich publikácií.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA
Hlavným cieľom novely je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, znížiť socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie miery preraďovania znevýhodnených detí do špeciálneho školstva, zvýšenie podielu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní, zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole ... Aké ďalšie zmeny novela priniesla? Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené obciam, základným školám, materským školám, stredným školám, VÚC, mestám, pedagogickým pracovníkom …
1. Aktualizácia V/1 – Školský zákon, Zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 256/
2. Školský zákon s komentárom 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
3. Ústava SR – úplné znenia Ústavy SR od 1. 1. 2023 /A6, str. 120/
4. PaM 3-4/2023 – Obec a jej štatút – príspevok /A4, str. 112/
2. TRESTNÝ ZÁKON A TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH
Aké sú najnovšie zmeny v Trestnom zákone, Trestnom poriadku, Zákone o registri trestov a Zákone o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti? Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Aktualizácia II/3 – Trestný zákon, Trestný poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 304/
2. Trestné právo po novele II. – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch, Vyhláška o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy - úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. Dedičská príručka – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
4. Ústava Slovenskej republiky, Listina základných práv a slobôd 2023, Všeobecná deklarácia ľudských práv – úplné znenia po novelách /A6, str. 120/
3. DAŇOVÉ A ÚČTOVNÉ ZÁKONY
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia daňových a účtovných zákonov po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu. Publikácie sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Zákony IA/2023 – Daňový poriadok, Zákon o DPH .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Sústavy JÚ a PÚ .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/
3. Aktualizácia I/1 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 176/
4. Aktualizácia I/2 – Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenie zákona /A5, str. 128
4. PRACOVNOPRÁVNE A MZDOVÉ ZÁKONY
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa pracovného práva a miezd po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov za zvýhodnenú cenu. Publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, audítorom, ekonómom ...
1. Zákony IIIA/2023 – Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o minimálnej mzde .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 528/
2. Zákony IIIB/2023 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o zdravotnom poistení .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 880/
3. Aktualizácia III/1 – Zákonník práce – úplné znenie zákona /A5, str. 96/
4. Aktualizácia III/2 – Zákon o pomoci v hmotnej núdzi – úplné znenie zákona /A5, str. 32/
5. OBCHODNÉ, OBČIANSKE A TRESTNÉ PRÁVO
Potrebujete pri svojej práci aktuálne znenia zákonov obchodného, občianskeho a trestného práva, živnostenského podnikania a ďalších zákonov? Ponúkame vám za zvýhodnené ceny úplné znenia zákonov, ktoré vám pomôžu pri vašej činnosti. Naše publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …
1. Zákony IIA/2023 – Občiansky zákonník, Zákon o rodine .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 864/
2. Zákony IIB/2023 – Trestný zákon, Trestný poriadok .... – úplné znenia zákonov /A5, str. 960/
3. Aktualizácia II/1 – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 368/
4. Aktualizácia II/2 – Exekučný poriadok – úplné znenie zákona /A5, str. 64/
6. MZDOVÝM ÚČTOVNÍČKAM
Mzdová prax prináša množstvo odborných otázok, ktoré potrebujú správne riešenia. Ako správne postupovať pri zdanení príjmov zamestnancov, zdanení nepeňažných príjmov, ako použiť rôzne sadzby dane a aký je správny postup pri uplatnení nezdaniteľných častí základu dane? Aké sú podmienky a postup na priznanie oboch daňových bonusov – na dieťa a na bankové úroky? Aké sú všetky povinnosti zamestnávateľa voči finančnej správe? Odpovede Vám dajú naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Príručka mzdovej účtovníčky – odborná tematická publikácia /A5, str. 352/
2. Poradca 12/2023 – Zákon o zdravotnom poistení s komentárom – komentár /A5, str. 304/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str. 312/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
DOMÁCA KANCELÁRIA ZAMESTNANCA - VÝDAVKY ZAMESTNÁVATEĽA Práca zamestnancov z tzv. domácej kancelárie (home-office) predstavuje jednu z flexibilných foriem zamestnania, ktoré sú alternatívou k tradičnému pracovnému pomeru. V súvislosti s výkonom práce zamestnancov „z domu“ existujú určité pracovno-právne odlišnosti medzi domáckou prácou, teleprácou a prácou v režime „home office“. Aké výdavky si môže uplatniť zamestnávateľ a zamestnanec?
Podľa § 52 ods. 1 Zákonníka práce platí, že ak sa práca, ktorá by mohla byť vykonávaná na pracovisku zamestnávateľa, vykonáva pravidelne v rozsahu ustanoveného týždenného pracovného času alebo jeho časti z domácnosti zamestnanca, ide o domácku prácu, prípadne ak sa práca vykonáva s použitím informačných technológií, pri ktorých dochádza pravidelne k elektronickému prenosu dát na diaľku o tzv „teleprácu“.
Za domácku prácu alebo teleprácu sa však nepovažuje práca, ktorú zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním z domácnosti zamestnanca za predpokladu, že druh práce, ktorú zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje.
Z uvedeného vyplýva, že rozdiel medzi teleprácou, domáckou prácou a home office spočíva v tom, že domácka práca a telepráca musia byť pravidelné, majú stálu povahu, zatiaľ čo práca v režime „home office“ má príležitostný charakter.
Z dôvodu nedávnych pandemických opatrení bola práca v režime „home office“ pre mnohých zamestnancov povinnosťou, zamestnanci sa museli situácii prispôsobiť a časť svojho domova dočasne premenili na domácu kanceláriu. Aj po skončení mimoriadnej situácie, či už zamestnávatelia ale aj zamestnanci zistili, že takáto forma pracovného pomeru je pre nich v niektorých smeroch výhodnejšia a flexibilnejšia.
Daňová uplatniteľnosť výdavkov Základná zásada daňovo efektívnej uplatniteľnosti výdavkov je obsiahnutá v rámci ustanovenia § 2 písm. i) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“). Táto zásada je samozrejme prioritne determinujúca aj v oblasti posudzovania výdavkov zamestnávateľa na domácu kanceláriu zamestnanca. V zmysle spomínaného ustanovenia je daňovým výdavkom taký výdavok (náklad) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, ak tento právny predpis neustanovuje inak.
Ďalej v zmysle § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov platí, že ak výšku výdavku (nákladu) limituje osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) možno zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky tohto limitu. Ak výšku výdavku (nákladu) limituje tento zákon okrem výdavku (nákladu) vynaloženého zamestnávateľom na poskytnutý zdaniteľný príjem podľa § 5 ods. 1 a ods. 3 písm. d) zákona o dani z príjmov za podmienok ustanovených osobitným predpisom, alebo jeho zahrnutie v zdaňovacom období upravuje zákon o dani z príjmov v inej výške ako osobitný predpis, preukázaný výdavok (náklad) možno zahrnúť do daňových výdavkov len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov. Ak výšku výdavku (nákladu) limituje zákon o dani z príjmov výškou dosiahnutého príjmu alebo výškou príjmu z prijatej úhrady, uplatní sa výdavok (náklad) alebo jeho časť do daňových výdavkov v tom zdaňovacom období, v ktorom bol dosiahnutý príjem alebo prijatá úhrada.
Príklad 1 Zamestnanci pracujú pre zamestnávateľa v oblasti poskytovania IT služieb v režime home-office. Na to, aby mohli poskytovať služby pre klientov cez internet zo svojho domu, je pre nich nevyhnutné zriadenie tzv. pevnej IP adresy. Doklad za zriadenie pevnej IP adresy je vystavený na meno zamestnanca (nie na zamestnávateľa). Ak zamestnávateľ preplatí vyššie uvedené výdavky, je možné takýto výdavok (náklad) zamestnávateľa považovať za daňový? Výdavok (náklad) zamestnávateľa na preplatenie výdavku zamestnanca za zriadenie pevnej IP adresy je možné považovať za daňový výdavok zamestnávateľa, ak sú splnené podmienky podľa § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov (ide o zdaniteľný príjem zo závislej činnosti a poskytnutie tohto plnenia vyplýva z pracovnej zmluvy alebo kolektívnej zmluvy alebo z vnútorného predpisu).
Zákon o dani z príjmov ďalej v zmysle § 19 ods. 2 písm. c) bod 6 ustanovuje, že daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov sú výdavky (náklady) zamestnávateľa na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie vynaložené na mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu ustanovenom pracovnoprávnymi predpismi. Na základe ustanovenia § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov platí, že daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov sú výdavky (náklady) na obstaranie, technické zhodnotenie, prevádzkovanie, opravy a udržiavanie majetku, okrem výdavkov na osobnú potrebu podľa § 21 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov, výdavkov súvisiacich s nehnuteľnosťami a zamestnávateľa, ktorý uplatňuje postup podľa § 5 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, a to 1. vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80 %, ak je tento majetok využívaný aj na súkromné účely, alebo 2. v preukázateľnej výške v závislosti od pomeru používania tohto majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu.
Pri odpisovaní takéhoto majetku daňovník uplatňuje odpisy podľa § 24 ods. 8 zákona o dani z príjmov a do výdavkov (nákladov) na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľného príjmu zahŕňa ročný odpis v rovnakej percentuálnej výške, v akej uplatňuje výdavky (náklady) podľa § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov.
Príklad 2 Zamestnávateľ sa so zamestnancami dohodol, že budú príležitostne vykonávať prácu v rámci tzv. domácej kancelárie. Podmienky na výkon tejto práce zamestnávateľ upravil vo vnútornom predpise, s ktorými zamestnanci súhlasili. Zamestnávateľ na výkon príležitostnej práce z domu poskytol zamestnancom služobné technické a programové vybavenie, ktoré zamestnanci využívali len na služobné účely a po ukončení tejto práce z domu, majú povinnosť toto vybavenie vrátiť späť zamestnávateľovi. Vzhľadom k tomu, že zamestnanci mali zvýšené výdavky spojené s používaním služobného zariadenia, zamestnávateľ im poskytol jednorazovú náhradu. Pôjde u zamestnávateľa o daňový výdavok, ak vo vnútornom predpise má zamestnávateľ určené, že zamestnanec použije služobné technické a programové vybavenie výlučne na služobné účely? Technické a programové vybavenie, ktoré zamestnávateľ poskytol zamestnancom na vykonávanie práce z domu, ktoré po ukončení práce vrátia zamestnávateľovi, sú daňovým výdavkom zamestnávateľa pri obstaraní, ak ide o majetok, ktorý nespĺňa hranicu pre odpisovaný hmotný a nehmotný majetok. Ak ide o dlhodobý odpisovaný majetok, daňovým výdavkom budú odpisy tohto majetku a nakoľko sa majetok využíva len na služobné účely, nedochádza u zamestnávateľa ku kráteniu výdavkov (nákladov) podľa § 19 ods. 2 písm. t) a § 24 ods. 8 zákona o dani z príjmov. Jednorazová náhrada poskytnutá zamestnancom z dôvodu zvýšených výdavkov spojených s používaním služobného vybavenia bude u zamestnávateľa daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov, ak bola poskytnutá v súlade s vnútorným predpisom (kolektívnou zmluvou, pracovnou zmluvou). Pokiaľ by jednorazová náhrada predstavovala sumu, ktorou by zamestnávateľ uhradil zamestnancovi preukázané výdavky, ktoré zamestnanec za zamestnávateľa vynaložil v súvislosti s používaním služobného vybavenia zo svojho tak, akoby ich vynaložil priamo zamestnávateľ, potom pôjde o príjem vylúčený z predmetu dane [§ 5 ods. 5 písm. c) zákona o dani z príjmov] a daňový výdavok zamestnávateľa podľa § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov.
Pre uznanie výdavkov (nákladov) vynaložených v súvislosti s používaním vlastného náradia, vlastného zariadenia a vlastných predmetov potrebných na výkon práce v domácej kancelárii zamestnanca do daňových výdavkov zamestnávateľa musia byť splnené predovšetkým základné podmienky daňového výdavku vymedzené v § 2 písm. i) zákona o dani z príjmov – tzn. musí byť preukázané, že uvedené výdavky (náklady) zamestnávateľa v súvislosti s prácou zamestnancov skutočne vznikli, musí ísť o výdavky (náklady) preukázateľne vynaložené so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania zdaniteľných príjmov a taktiež musia byť správne zaúčtované z hľadiska vecnej a časovej súvislosti.
Ak zamestnávateľ bude poskytovať zamestnancovi náhradu spĺňajúcu ustanovenia § 5 ods. 5 písm. f) zákona o dani z príjmov za používanie vlastného náradia, zariadenia a predmetov potrebných na výkon práce, táto náhrada bude daňovým výdavkom zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. c) šiesty bod zákona o dani z príjmov. Pre uplatnenie tohto daňového výdavku zamestnávateľa nie je rozhodujúce to, či zamestnanec používal vlastné náradie, zariadenie alebo predmety pri výkone práce na pracovisku, alebo pri výkone domáckej práce, telepráce, resp. príležitostnej práce z domu (home office). Aj v prípade, ak bude zamestnávateľ paušalizovať náhradu podľa § 5 ods. 6 zákona o dani z príjmov, budú tieto náhrady daňovým výdavkom zamestnávateľa podľa § 19 ods. 2 písm. c) šiesty bod zákona o dani z príjmov.
Príklad 3 Zamestnanci, ktorí vykonávajú domácku prácu, na výkon tejto práce používajú vlastný počítač (podmienky si dohodli v pracovnej zmluve). Niektorí zamestnanci predložili zamestnávateľovi doklady o kúpe počítača alebo aj iné doklady, ktorými preukázali úhrady za používané programy (softvérová licencia). Zamestnávateľ individuálne vyhodnotil preukázateľne vynaložené výdavky zamestnancov a rozsah využiteľnosti počítača na služobné a súkromné účely (zamestnanci, pri domáckej práci, budú vlastný počítač používať na služobné účely cca na 50 %). Zamestnávateľ do náhrady nezahrnul výdavky súvisiace so zvýšenou spotrebou elektrickej energie. Zamestnávateľ všetkým zamestnancom určil náhradu, a to tak, že zamestnancom, ktorí predložili skutočné výdavky, určil náhradu na základe kalkulácie skutočných výdavkov, pri ktorej zohľadnil využitie počítača na 50 %, predpokladanú dobu používania, poplatok za licenciu, obdobie. Zamestnancom, ktorí nepredložili preukazné doklady, určil pevne stanovenú náhradu, ktorá nezodpovedá náhrade určenej na základe kalkulácie. Pôjde v prípade takýchto náhrad o daňovo uznané výdavky u zamestnávateľa? Výdavky (náklady) na náhrady za používanie vlastného počítača vo vyššie uvedených prípadoch budú u zamestnávateľa daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 2 písm. c) šiesty bod zákona o dani z príjmov, ak boli splnené podmienky ustanovené v § 145 ods. 2 Zákonníka práce.
Ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi služobné náradie, služobné zariadenie a služobné predmety potrebné na výkon práce v rámci domácej kancelárie zamestnanca, budú preukázateľné zvýšené výdavky spojené s ich používaním daňovo uznané podľa podmienok vymedzených v § 19 ods. 1 a § 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, ak to dohodol vo vnútornom predpise, v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve.
Príklad 4 Zamestnávateľ sa so zamestnancami dohodol, že budú príležitostne vykonávať prácu v rámci tzv. domácej kancelárie. Zamestnávateľ zakúpil kancelárske kreslá a stolíky pod počítač, ktoré zamestnancom poskytol na využívanie počas výkonu práce z domu. Po skončení výkonu práce z domu, zamestnávateľ od zamestnancov nepožadoval ich vrátenie a vlastníctvo k týmto hnuteľným veciam previedol na jednotlivých zamestnancov. Ak po ukončení príležitostnej práce z domu zamestnávateľ prevedie vlastníctvo k spomínaným hnuteľným veciam (kreslá a stolíky pod počítač, ktoré zamestnanci používali na služobné účely počas výkonu práce z domu) na jednotlivých zamestnancov a ak poskytnutie uvedeného plnenia bude dohodnuté vo vnútornom predpise, v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve, bude u zamestnávateľa daňovo uznaným výdavkom podľa podmienok vymedzených v § 19 ods. 1 zákona o dani z príjmov. Na druhej strane z tohto titulu zamestnancom plynie nepeňažné zdaniteľné plnenie podľa § 5 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov, pri ocenení ktorého zamestnávateľ postupuje v súlade s § 2 písm. c) zákona o dani z príjmov, a takéto plnenie zdaní v súlade s § 35 spomínaného zákona.
Poskytovanie iných pracovných prostriedkov Zamestnávateľ môže zamestnancom vykonávajúcim domácku prácu, teleprácu alebo príležitostnú domácku prácu poskytovať aj hygienické prostriedky alebo pracovné pomôcky (napr. perá, kancelársky papier, kalendár) alebo sumu, ktorou zamestnávateľ uhradí zamestnancovi preukázané výdavky vynaložené na tieto účely. Takéto plnenie možno za ustanovených podmienok vylúčiť z predmetu dane z príjmov v súlade s § 5 ods. 5 písm. b) zákona o dani z príjmov. Výdavky (náklady) na obstaranie pracovných pomôcok budú však u zamestnávateľa daňovým výdavkom podľa § 2 písm. i) a § 19 zákona o dani z príjmov. Výdavky (náklady) na hygienické vybavenie pracovísk možno na strane zamestnávateľa uplatniť ako daňový výdavok podľa § 2 písm. i) a § 19 ods. 2 písm. c) prvý bod zákona o dani z príjmov.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 8/2023, ktorý práve vychádza.
ÚČTOVANIE OBSTARANIA NEHNUTEĽNOSTI ZA ÚČELOM JEJ NÁSLEDNÉHO PREDAJA Nehnuteľnosti sú dlhodobým hmotným majetkom v prípade, ak sú používané v účtovnej jednotke. Ak sú kúpené s cieľom ďalšieho predaja, t. j. nie sú držané dlhodobo, účtujú sa ako krátkodobý majetok v účtovej triede 1 – Zásoby na účte 133 – Nehnuteľnosť na predaj podľa § 30d Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov alebo na účte 132 – Tovar na sklade a v predajniach. Aké platia pravidlá pri účtovaní?
O obstaraní dlhodobého hmotného majetku na účely jeho predaja v zmenenom stave sa účtuje buď ako o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj, alebo ako o zákazkovej výrobe alebo ako o zásobách vlastnej výroby podľa §30d postupov účtovania pre podnikateľov. Podľa § 30d ods. 7 postupov účtovania v účtovníctve účtovnej jednotky, ktorá obstaráva nehnuteľnosť za účelom ďalšieho predaja, pričom nejde o predaj nehnuteľnosti v nezmenenom stave alebo nie sú splnené podmienky na účtovanie o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj, sa účtuje na účte 133 – Nehnuteľnosť na predaj. Na účte 133 – Nehnuteľnosť na predaj sa účtuje aj obstaranie pozemku, na ktorom sa realizuje výstavba nehnuteľnosti za účelom predaja.
Výstavba nehnuteľností určených na predaj Postupy účtovania pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva upravujú v § 30d postupy účtovania výstavby nehnuteľností určených na bývanie aj na priemyselné využitie. Ak zmluva upravujúca výstavbu nehnuteľnosti spĺňa definíciu podľa § 30 ods. 1 Postupov účtovania, účtuje sa o zákazkovej výrobe. Ak zmluva nespĺňa definíciu podľa § 30 ods. 1 Postupov účtovania, postupuje sa podľa § 30d Postupov účtovania. Podľa výsledku testovania zmluvy na podmienky určené v § 30d ods. 1 Postupov účtovania sa účtuje ako · o zákazkovej výrobe (§ 30d ods. 1 až 5 Postupov účtovania), pričom tento postup pomenúvajú postupy účtovania „zákazkovou výstavbou nehnuteľnosti určenej na predaj“, alebo · ako o zásobách vlastnej výroby (§ 30d ods. 6 Postupov účtovania). Pri zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj sa použijú rovnaké účtovné zápisy, princípy a zásady ako pri účtovaní o zákazkovej výrobe.
Účtovanie o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj O zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj sa účtuje v prípade, ak sú súčasne splnené tieto podmienky: a) zhotoviteľ na základe zmluvy medzi zhotoviteľom a objednávateľom preniesol efektívnu kontrolu nad zhotovovanou nehnuteľnosťou na objednávateľa a neponechal si riadiacu spoluzodpovednosť nad zhotovovanou nehnuteľnosťou (ďalej len „priebežný transfer“), b) zmluva nespĺňa podmienky zákazkovej výroby podľa § 30, pretože objednávateľ má len obmedzenú možnosť ovplyvniť hlavné konštrukčné prvky alebo architektonicko-stavebné riešenie nehnuteľnosti alebo časti nehnuteľnosti, c) výstavba sa uskutočňuje priamo alebo nepriamo prostredníctvom subdodávateľov a pri výstavbe sa neposkytujú len služby, ale sa zabezpečuje práca aj materiál, d) zmluva na predaj dokončenej nehnuteľnosti alebo jednotlivých častí nehnuteľnosti sa uzatvára s jedným alebo viacerými objednávateľmi pred ukončením výstavby, a to aj pred začatím výstavby.
Ďalej postupy účtovania bližšie špecifikujú, kedy k priebežnému transferu skutočne dochádza, a to formou indikátorov priebežného transferu. V účtovníctve zhotoviteľa sa podľa § 30d ods. 2 postupov účtovania účtuje o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj na základe posúdenia indikátorov priebežného transferu zhotoviteľom, pričom rozhodnutie zhotoviteľa o existencii priebežného transferu, zhodnotenie a opis indikátorov sa uvádzajú v poznámkach účtovnej závierky.
Na splnenie podmienok priebežného transferu sa jednotlivo a aj spoločne posudzujú indikátory a) zákazková výstavba nehnuteľnosti určenej na predaj sa uskutočňuje na pozemku vo vlastníctve objednávateľa, b) objednávateľovi nevzniká nárok na odstúpenie od zmluvy s právom vrátenia peňažných prostriedkov, c) pri nedokončení dohodnutej výstavby zhotoviteľom nehnuteľnosť zostáva objednávateľovi, d) zmluva oprávňuje objednávateľa zmeniť zhotoviteľa s prípadnou sankciou a nájsť si iného zhotoviteľa na dokončenie nehnuteľnosti.
Uvedené indikátory priebežného transferu sú skutočnosťami, ktoré u zhotoviteľa determinujú spôsob účtovania o pohľadávke (účet 316 – Čistá hodnota zákazky) a nie o krátkodobom majetku (účet 121 – Nedokončená výroba).
Dodávateľ nevlastní pozemok, objednávateľovi nebudú vrátené peňažné prostriedky, ale práve objednávateľ je ten, ktorému zostáva nehnuteľnosť a možnosť vymeniť zhotoviteľa.
V súlade s § 30d ods. 3 a 4 na účely účtovania o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti sa použijú postupy podľa § 30 postupov účtovania, t. j. ako pri účtovaní o zákazkovej výrobe: · zhotoviteľom požadované sumy za vykonanú prácu pri realizácii zákazkovej výstavby nehnuteľnosti určenej na predaj v priebehu účtovného obdobia sa účtujú na ťarchu osobitne vytvoreného analytického účtu k účtu 311 – Odberatelia so súvzťažným zápisom v prospech osobitne vytvoreného analytického účtu k účtu 606 – Výnosy zo zákazky, · preddavky, ktoré zhotoviteľ prijal pred vykonaním príslušnej práce, sa účtujú v prospech účtu 324 – Prijaté preddavky alebo v prospech účtu 475 – Dlhodobé prijaté preddavky, · ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa podľa § 30d ods. 4 postupov účtovania doúčtuje rozdiel medzi nárokovanými sumami za plnenia na zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj a hodnotou zákazkovej výstavby nehnuteľnosti určenej na predaj podľa metódy stupňa dokončenia alebo podľa metódy nulového zisku na osobitný analytický účet k účtu 316 – Čistá hodnota zákazky so súvzťažným zápisom na osobitný analytický účet k účtu 606 – Výnosy zo zákazky.
Účtovanie o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj v prehľade
Na základe zmluvných podmienok sa v súlade s § 30d ods. 5 postupov účtovania môže účtovať o samostatných identifikovateľných skutočnostiach upravených zmluvou (jednotlivých zložkách zmluvy), napríklad osobitne o predaji pozemku, osobitne o predaji nedokončenej nehnuteľnosti, osobitne o realizácii dokončenia výstavby, o ktorej sa účtuje ako o zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj.
Účtovanie o výstavbe nehnuteľností určených na predaj ako o zásobách vlastnej výroby V prípade výstavby nehnuteľnosti v účtovnej jednotke, ktorá ju stavia, ak zároveň nie sú splnené podmienky pre účtovanie o zákazkovej výrobe (§ 30 postupov účtovania) alebo zákazkovej výstavbe nehnuteľnosti určenej na predaj (§ 30 ods. 1-5 postupov účtovania), sa o nehnuteľnosti počas výstavby účtuje ako o nedokončenej výrobe, (čo vyplýva z ustanovenia § 30d ods. 6 Postupov účtovania) a po jej dokončení na účte 123 – Výrobky.
V priebehu účtovného obdobia sa vlastné náklady vznikajúce na výstavbu nehnuteľnosti na predaj aktivujú na ťarchu účtu 121 – Nedokončená výroba so súvzťažným zápisom v prospech účtu 611 – Zmena stavu nedokončenej výroby.
Náklady súvisiace
s obstaraním a definujú ich postupy v ustanovení 35 ods. 1 ako náklady najmä na: a) prípravu a zabezpečenie výstavby dlhodobého hmotného majetku, napr. odvody za dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu, náklady na poskytnutie záruky v súvislosti s obstaraním, a to do času uvedenia dlhodobého majetku do užívania, b) prieskumné, geologické, geodetické a projektové práce, a to vrátane variantných riešení, umelecké diela tvoriace súčasť stavebných objektov, náhrady na odstránenie ekonomickej ujmy poľnohospodárskych organizácií, odvody za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu, odvody za dočasné odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu pre zariadenie staveniska, otvárky nových lomov, pieskovní a hlinísk, technickú rekultiváciu, technické zhodnotenie, montážne práce a clo, c) zabezpečovacie a konzervačné práce alebo udržiavacie a dekonzervačné práce, ak sa zastavia práce na obstarávaní dlhodobého hmotného majetku, d) náhrady za nútené obmedzenie užívania nehnuteľností a náhrady majetkovej ujmy poskytované vlastníkovi nehnuteľností podľa osobitných predpisov, napr. podľa zákona o energetike, a platby za ekologickú ujmu, napr. podľa zákona o životnom prostredí v súvislosti s výstavbou, e) úhradu nákladov účelne vynaložených na pripojenie a zabezpečenie požadovaného príkonu alebo požadovanej dodávky plynu, tepla a vody, ako i úhrada vlastníkovi rozvodného zariadenia za preložku rozvodného zariadenia podľa zákona o energetike, f) skúšky, ktorými zhotoviteľ preukazuje riadne vykonanie diela; ak pri skúškach vzniknú použiteľné výrobky alebo výkony, ktoré podľa zmluvy patria objednávateľovi, znížia sa o výnosy z týchto výrobkov alebo výkonov náklady na obstaranie dlhodobého hmotného majetku, g) vyvolanú investíciu, ktorou sa rozumie obstaranie majetku alebo služby, ktoré nebude účtovná jednotka používať, ale ktoré jej vznikli podľa osobitného predpisu alebo zo zmluvy v súvislosti s obstaraním dlhodobého majetku.
Dokončená výstavba nehnuteľnosti na predaj sa účtuje na účte 123 – Výrobky. Výnosy z predávanej nehnuteľnosti alebo časti nehnuteľnosti sa účtujú v prospech účtu 601 – Tržby za vlastné výrobky.
Príklad Účtovná jednotka zakúpila stavebné pozemky za účelom výstavby troch rodinných domov, ktoré bude po dokončení predávať záujemcom.
Kúpa nehnuteľnosti V súvislosti s účtovaním nehnuteľnosti určenej na predaj sú v postupoch účtovania zvedené taktiež účty, účet 507 – Predaná nehnuteľnosť a účet 607 – Výnosy z predaja nehnuteľnosti.
Vyradenie nehnuteľnosti z účtovníctva pri jeho predaji sa účtuje na ťarchu účtu 507 – Predaná nehnuteľnosť so súvzťažným zápisom v prospech účtu 133 – Nehnuteľnosť na predaj. Výnos z predaja nehnuteľnosti sa účtuje v prospech účtu 607 – Výnosy z predaja nehnuteľnosti so súvzťažným zápisom na ťarchu účtu 311 – Odberatelia.
Na účte 133 – Nehnuteľnosť na predaj sa účtujú aj všetky vynaložené náklady súvisiace s predmetnou nehnuteľnosťou, ako sú náklady na opravy, technické zhodnotenie a súvisiace náklady spojené s nehnuteľnosťou, ktoré vznikajú z dôvodu uvedenia nehnuteľnosti do stavu spôsobilého na predaj.
V prípade
nákupu nehnuteľnosti za účelom ako krátkodobý majetok v účtovej triede 1 – Zásoby na účte 132 – Tovar na sklade a v predajniach. Na tomto účte sa účtuje v prípadoch, ak predmetom činnosti účtovnej jednotky je kúpa a predaj nehnuteľnosti v nezmenenom stave.
Príklad Účtovná jednotka obstarala staršiu budovu za účelom jej ďalšieho predaja. Na nehnuteľnosti plánuje vykonať rôzne opravy a rekonštrukčné práce tak, aby ju potom mohla výhodnejšie predať.
Príklad Účtovná jednotka kúpila nehnuteľnosť za 150 000 eur a pozemok za 20 000 eur, pričom jej zámerom je oprava, technické zhodnotenie a následný predaj. Ide o priemyselnú budovu, ktorá slúžila ako sklad, po úprave použiteľnú pre administratívnu činnosť firiem. Účtovná jednotka plánuje opravu strechy nehnuteľnosti a prestavbu vnútorných priečok za účelom zvýšenia trhovej ceny nehnuteľnosti.
Viac k problematike sa dočítate v mesačníku Dane a účtovníctvo bez chýb, pokút a penále 8/2023.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
219/2023 Z. z. Rozhodnutie prezidentky Slovenskej republiky z 15. júna 2023 16.06.2023 220/2023 Z. z. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 17.06.2023 221/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o nadobudnutí platnosti zmien a doplnení príloh A a B Dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí ADR 17.06.2023 222/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien a doplnení Dohody o medzinárodnej železničnej preprave tovaru (SMGS) 17.06.2023 223/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o ukončení platnosti Dohody medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Maďarskej ľudovej republiky o železničnej doprave 17.06.2023 224/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 234/2022 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v niektorých druhoch zariadení sociálnych služieb na rok 2023 20.06.2023 225/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení neskorších predpisov 20.06.2023 226/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 19/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a malých odberateľov plynu a regulovanej dodávky elektriny pre malých odberateľov elektriny a podmienky ich uplatnenia 20.06.2023 227/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 20.06.2023 228/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorou sa mení vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb č. 288/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje plán využívania frekvenčného spektra 21.06.2023 229/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 14. júna 2023 č. MF/006455/2023-74 o správe s informáciami o dani z príjmov 22.06.2023 230/2023 Z. z. Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy 22.06.2023 231/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov 23.06.2023 232/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie 23.06.2023 233/2023 Z. z. Vyhláška Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa mení vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 336/2004 Z. z. o fyzickej bezpečnosti a objektovej bezpečnosti v znení neskorších predpisov 27.06.2023 234/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva obrany Slovenskej republiky o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti a psychickej spôsobilosti na prijatie do dobrovoľnej vojenskej prípravy, na zaradenie do aktívnych záloh, o posudzovaní zdravotnej spôsobilosti na výkon dobrovoľnej vojenskej prípravy a na výkon mimoriadnej služby alebo alternatívnej služby 27.06.2023 235/2023 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 22. mája 2023 č. 3/2023, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 11. decembra 2018 č. 16/2018 o predkladaní výkazov o vykonávaní finančného sprostredkovania a výkazov o vykonávaní finančného poradenstva 27.06.2023 236/2023 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 20. júna 2023 č. 4/2023, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska z 12. decembra 2017 č. 13/2017 o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ bankami a pobočkami zahraničných bánk na účely vykonávania dohľadu v znení neskorších predpisov 28.06.2023 237/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 10/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam štatistických výkazov v zdravotníctve, podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení v rámci štatistického zisťovania v zdravotníctve a ich charakteristiky v znení neskorších predpisov 28.06.2023 238/2023 Z. z. Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti technickej kontroly v znení neskorších predpisov 28.06.2023
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nezabudnite v júli 2023
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 1-2/2024 (VI/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2023 (VI/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2023 (VI/2023)
1000 riešení 7-9/2023 (VI/2023)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 4. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 5. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 6. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 7. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 8. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 9. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 10. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 11. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 12. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon) 13. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska) 14 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov) 15. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 16. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 17. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu Zákona o dani z príjmov, Zákona o dani z pridanej hodnoty, Zákona o účtovníctve) 18. Trestný zákon 2023 (Titul obsahuje trestné a správne právo po novelách 2023, doplnený Vyhláškou o Spravovacom a kancelárskom poriadku. Nakoľko bola schválená novela Trestného poriadku a Zákona o obetiach trestných činov, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 4. 2023, rozhodli sme sa pre druhé rozšírené vydanie publikácie z oblasti trestného práva v roku 2023) 19. 100 otázok a odpovedí Sociálne zabezpečenie, Automobil (v prvej kapitole prinášame aktualizované právne predpisy, druhá kapitola rieši formou praktických príkladov problematiku odstupného a odchodného, rekreácií, stravovanie podnikateľov, stravovanie zamestnancov, daňové bonusy a tretia kapitola je zameraná na automobil z pohľadu daní a účtovníctva)
Poradca (Poradca), č. 3/2024 (VIII/2023)
NOVINKY
ZÁKONY 2023
DAŇOVÝ PORIADOK PO NOVELÁCH S KOMENTÁROM
Tlačená publikácia PORADCA 11 – Daňový poriadok s komentárom - prináša informácie k novelám daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024. V priebehu roka 2022 bolo schválených viacero noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. K novelám daňového poriadku sú uverejnené komentáre pri jednotlivých ustanoveniach. Novely daňového poriadku sú zamerané predovšetkým na dobrovoľné plnenie daňových povinností daňových subjektov, pričom zákonodarca akceptoval pri legislatívnej úprave daňového poriadku aj návrhy podnikateľskej verejnosti a finančného riaditeľstva za účelom znižovania administratívnej náročnosti pri správe daní.
Obsah: Informácia k novelám daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024 Úvod k novelám daňového poriadku schválených v roku 2022 Aktuálne znenie zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (znenie účinné od 1. 1. 2024) Komentár k jednotlivým ustanoveniam daňového poriadku
Neváhajte nás kontaktovať pre viac informácií na www.poradca.sk
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |