Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. BALÍČEK STAVEBNÍKA
Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.
V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/
2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/
3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
Cena balíčku je 31,40 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 € Ušetríte 6,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV PO NOVELE
Zmeny zákona o dani z príjmov sa zamerali na zvýšenie sadzby dane, na podiely zo zisku vyplácané FO, zavedenie minimálnej dane pre PO a ďalšie. Prinášame prehľad všetkých zmien pre rok 2024 a užitočné prípady z praxe.
V novele Daňového poriadku dochádza k úprave druhej šance pri sankciách. Zavedenie systému tzv. „druhej šance“ znamená, že daňový úrad a colný úrad pri prvom zistení porušenia zákona pokutu neuloží, ale vyzve na splnenie povinnosti, a ak bola povinnosť splnená oneskorene, upozorní daňový subjekt, že pri ďalšom porušení mu už bude uložená pokuta. Potrebujete vedieť k týmto novelám viac?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 7-8/2024 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, str. 504/
2. Poradca 9/2024 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 288/
3. DUO 3/2024 – „Konsolidačný zákon“ v oblasti dane z príjmov – príspevok /A4, str. 80/
4. Zákony IA/2024 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o dani z motorových vozidiel, Zákon o dani z poistenia ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/
Cena balíčka je 51,50 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 36 € Ušetríte 15,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2024
Aké výdavky si môže podnikateľ pri vysporiadaní svojej daňovej povinnosti uplatniť? Ktoré výdavky sa považujú za daňové a ktoré za nedaňové? V praxi je to však niekedy ťažké posúdiť. Ako správne postupovať pri ich posudzovaní?
Prinášame pohľad na daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Každoročne prinášame novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie.
Publikácie sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia /A5, str. 576/
2. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
3. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčka je 76 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 38 € Ušetríte 38 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. SÚDNE SPORY PO NOVELE NIELEN PRE PODNIKATEĽOV
Súdny spor je najznámejší proces, v ktorom sa rieši právny spor. Súdne konanie slúži ako procesný mechanizmus, v rámci ktorého strany zorganizujú pojednávania a ich spory rieši sudca, ktorý vystupuje ako kvalifikovaný a nestranný právny expert vymenovaný štátom na prejednávanie a riešenie sporov. K akým zmenám došlo v riešení sporov po zavedení súdnej mapy?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní, exekútorom …
1. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi /A5, str. 544/
2. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie /A6, str. 120/
3. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
Cena balíčku je 46,50 € Cena balíčku s 40 % zľavou je 27,80 € Ušetríte 18,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk.
Ceny balíčkov sú s DPH.
DPH PO NOVELE
DPH prináša množstvo opatrení, ktoré pomôžu podnikateľom a odbúrajú im časť byrokracie. Novela zákona o DPH prináša zmeny, z ktorých väčšina vstúpi do účinnosti až 1. 1. 2026. V zákone o DPH sa zavádza osobitná úprava pre malý podnik zahraničnej osoby, ktorá ustanovuje podmienky a práva a povinnosti súvisiace s uplatňovaním oslobodenia ekonomickej činnosti malého podniku neusadeného v tuzemsku od dane, ako aj osobitnú úpravu pre malý podnik tuzemskej osoby, v ktorej sa ustanovia pravidlá pre uplatňovanie oslobodenia od dane ekonomickej činnosti tuzemskej zdaniteľnej osoby v inom členskom štáte. Všetky zmeny sú obsahom nového znenia komentára k tomuto zákonu.
Novela zákona o DPH priniesla mnoho zmien, ktoré budú vstupovať do platnosti postupne, a to odo dňa vyhlásenia až do 1. 1. 2026 (1. 7. 2024, 1. 1. 2025 a od 1. 7. 2025). Medzi najdôležitejšie zmeny patria zmeny v registrácii pre DPH podľa § 4, zmeny v registrácii pre DPH zahraničných osôb podľa § 5, zmeny v mieste dodania služieb podľa § 16 ods. 3, zmeny pri oneskorenej registrácii a odpočte dane pri registrácii podľa § 55, samozdanenie pri dovoze tovaru podľa § 84a, zníženie limitu pre možnosť vystaviť zjednodušenú faktúru z 1 000, resp. 1 600 eur na 400 eur, úpravu limitu pri žiadosti o zrušenie registrácie, kde sa po novom nesmie presiahnuť v predchádzajúcom kalendárnom roku suma 50 000 eur, zavedenie definície malého podniku, ktorá má zjednodušiť dodávky do členských štátov EÚ, úpravu vymedzenia lehoty pri oprave odpočítanej dane pri záväzkoch po splatnosti, a to z „uplynulo 100 dní“ na „nastal 101. deň“. Všetky zmeny ovplyvnia celú podnikateľskú spoločnosť.
Novela zákona o DPH priniesla mnoho zmien, ktoré budú vstupovať do platnosti postupne, a to odo dňa vyhlásenia až do 1. 1. 2026 (1. 7. 2024, 1. 1. 2025 a od 1. 7. 2025). Medzi najdôležitejšie zmeny patria:
- Zmeny v registrácii pre DPH podľa § 4 - zmeny účinné od 1. 1. 2025
Ide o jednu z najdôležitejších zmien. Týka sa stanovenia nových podmienok pri registrácii platiteľov DPH. Po novom sa zdaniteľná osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku, a ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, stáva platiteľom dane v týchto prípadoch:
· prvým dňom kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý hodnota bez dane dodaných tovarov alebo služieb touto osobou presiahla 50 000 eur,
· dodaním tovaru alebo služby, ktorým hodnota bez dane dodaných tovarov alebo služieb touto osobou v prebiehajúcom kalendárnom roku presiahne 62 500 eur,
· dňom, v ktorom sa táto osoba stala právnym nástupcom platiteľa, ktorý zanikol bez likvidácie,
· dňom nadobudnutia podniku alebo jeho časti,
· dňom účinnosti premeny pri odštiepení,
· dňom, v ktorom táto osoba dodá stavbu, časť stavby alebo stavebný pozemok, ak sa z dodania má presiahnuť obrat, okrem dodania stavby, časti stavby alebo stavebného pozemku, ktoré sú oslobodené od dane,
· dňom, v ktorom táto osoba prijme platbu pred dodaním tovaru podľa písmena f),
· dňom dodania tovaru s miestom dodania v tuzemsku, ak ide o zdaniteľnú osobu, ktorá uľahčuje dodanie tovaru na území Európskej únie,
· dodaním tovaru alebo služby, ktorá je predmetom dane, uskutočneným zdaniteľnou osobou, ktorá má v tuzemsku výlučne prevádzkareň, ak nejde o malý podnik zahraničnej osoby, ktorý uplatňuje oslobodenie od dane.
Do obratu sa bude zahŕňať hodnota bez dane dodaných tovarov a služieb v tuzemsku okrem hodnoty tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane. Hodnota dodaných poisťovacích služieb a finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane, sa nezahŕňa do obratu, ak tieto služby sú dodané pri dodaní tovaru alebo služby ako doplnkové služby. Do obratu sa nezahŕňa hodnota príležitostne dodaného hmotného majetku okrem zásob a hodnota príležitostne dodaného nehmotného majetku.
Medzi dôležité patrí, že sa nebude sledovať 12 po sebe idúcich kalendárnych mesiacov, ale kalendárny rok, alebo že opätovne vzniká povinnosť registrácie aj daňovníkom, ktorí dosahujú obrat výlučne z oslobodených plnení v oblasti finančných a poisťovacích služieb, alebo že sa menia sumy pre sledovanie obratu.
Daňovníci, ktorým vznikne povinnosť registrácie, budú musieť podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň, a to už do 5 pracovných dní, kedy splnili niektorú z vyššie uvedených podmienok. V žiadosti o registráciu daňovník uvedie skutočnosť, na základe ktorej podáva túto žiadosť a deň, kedy táto skutočnosť nastala. Daňový úrad preverí žiadosť o registráciu a následne vydá rozhodnutie o registrácii pre daň najneskôr do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti.
Daňovníci budú môcť aj naďalej podať dobrovoľnú žiadosť o registráciu pre DPH, pričom musí byť splnené, že ide o zdaniteľnú osobu, ktorá má v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava. V prípade dobrovoľnej registrácie pre daň, daňový úrad preverí žiadosť o registráciu a najneskôr do 21 dní vydá rozhodnutie.
V prípade, že daňovník podá žiadosť o registráciu pre daň pri presiahnutí obratu 50 000 eur a následne do 31. decembra prebiehajúceho kalendárneho roka presiahne obrat 62 500 eur, bezodkladne oznámi túto skutočnosť daňovému úradu. V oznámení uvedie deň, kedy k tejto skutočnosti došlo. Ak daňový úrad ku dňu oznámenia ešte nevydal rozhodnutie o registrácii pri prekročení obratu 50 000 eur, vydá rozhodnutie o registrácii pre daň pri prekročení obratu 62 500 eur.
- Zmeny v registrácii pre DPH zahraničných osôb podľa § 5 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Ustanovenie presne vymedzuje, kedy vzniká zahraničným osobám povinnosť registrácie.
Zdaniteľná osoba, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň, bydlisko alebo sa v tuzemsku obvykle nezdržiava, sa stáva platiteľom
· dodaním tovaru alebo služby, ktoré je predmetom dane (okrem vymedzených dodaní tovarov alebo služieb),
· prijatím platby pred dodaním tovaru alebo služby podľa písmena a),
· nadobudnutím tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ktoré je predmetom dane, ak nejde o malý podnik zahraničnej osoby, ktorý uplatňuje oslobodenie od dane, a ak nejde o nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ktoré sa považuje za zdanené.
Zahraničná osoba je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň Daňovému úradu Bratislava, a to do 5 pracovných dní odo dňa, kedy sa stala platiteľom. Daňový úrad Bratislava po preverení žiadosť, zaregistruje daňovníka, pridelí mu identifikačné číslo pre daň a vydá rozhodnutie o registrácii pre daň najneskôr do 10 dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň.
Do 31. 12. 2024 sa zahraničné osoby musia registrovať pre daň Daňovému úradu Bratislava pred začatím vykonávania činnosti, ktorá je predmetom dane. Po novom sa tieto zahraničné osoby musia registrovať až keď nastane jedna z vyššie uvedených skutočností.
- Zmena v mieste dodania služieb podľa § 16 ods. 3 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Novela zákona definuje miesto dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb v prípade, že sa vysielajú alebo iným spôsobom virtuálne sprístupňujú. Miestom dodania týchto služieb, vrátane s nimi súvisiacich doplnkových služieb a vstupu na tieto podujatia, je miesto, kde osoba iná ako zdaniteľná osoba má sídlo, bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava.
- Zmeny pri oneskorenej registrácii a odpočte dane pri registrácii podľa § 55 – zmeny účinné od 1. 1. 2025
Zmena zákona sprísňuje aj podmienky pri oneskorenej registrácii, nakoľko podľa Finančnej správy aktuálne nastavenie nebolo dostatočne motivujúce, efektívne ani spravodlivé.
Po novom bude môcť platiteľ uplatniť právo na odpočítanie dane viažucej sa k tovarom a službám, ktoré nadobudol alebo prijal v postavení zdaniteľnej osoby pred dňom, keď sa stal platiteľom výlučne v prvom zdaňovacom období. Zároveň je platiteľ povinný zohľadniť v tomto daňovom priznaní opravu odpočítanej dane podľa § 53b (záväzok po splatnosti viac ako 100 dní), ktorú by bol povinný vykonať pred dňom, keď sa stal platiteľom, ak by mal postavenie platiteľa.
Daňovník, ktorý si nesplní včas registračnú povinnosť, bude povinný podať za každý mesiac, kedy mal byť už v postavení platiteľa DPH daňové priznanie a kontrolný výkaz. Nebude už teda možné podať jedno úhrnné DPH priznanie a kontrolný výkaz za takéto obdobie.
- Samozdanenie pri dovoze tovaru podľa § 84a – zmeny účinné od 1. 7. 2025
Novela zákona zavádza režim samozdanenia pri dovoze tovaru do tuzemska. Podľa aktuálne platných predpisov, si daňovník môže uplatniť odpočet DPH z tovarov dovozených do tuzemska až po vyrubení a úhrade dane colnému úradu. Po novom už bude možné za splnenia zákonom stanovených podmienok uplatniť režim samozdanenia, tak ako je tomu pri tovaroch a službách z členských krajín EÚ.
Daň pri dovoze nevyrubuje colný úrad, ak daňová povinnosť vznikla prepustením tovaru do voľného obehu alebo prepustením tovaru do colného režimu dočasného použitia ak platiteľ, na účet ktorého sa podáva colné vyhlásenie, má v čase vzniku daňovej povinnosti:
Platiteľ, na účet ktorého bolo podané colné vyhlásenie na tovar, pri ktorom vznikla daňová povinnosť, je povinný daň pri dovoze tovaru vypočítať a uviesť do daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť. Takýto platiteľ je osobou povinnou zaplatiť túto daň. V daňovom priznaní platiteľ uvedie aj dovoz tovaru, ktorý je oslobodený od dane.
- Ďalšie zmeny
Medzi nemenej dôležité zmeny, ktoré sa schválili v tomto balíku je napríklad:
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje daň z pridanej hodnoty (ďalej len „daň“).
§ 2
Predmet dane
(1) Predmetom dane je
a) dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
b) poskytnutie služby (ďalej len „dodanie služby“) za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou, ktorá koná v postavení zdaniteľnej osoby,
c) nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie (ďalej len „členský štát“),
d) dovoz tovaru do tuzemska.
(2) Na účely tohto zákona je
a) tuzemskom územie Slovenskej republiky,
b) zahraničím územie, ktoré nie je tuzemskom,
c) územím Európskej únie tuzemsko a územia ostatných členských štátov, ktoré sú zákonmi týchto členských štátov vymedzené na účely dane ako tuzemsko týchto členských štátov,
d) územím tretích štátov územie, ktoré nie je územím Európskej únie.
(3) Na účely tohto zákona sa plnenia pochádzajúce z Monackého kniežatstva alebo určené pre Monacké kniežatstvo považujú za plnenia pochádzajúce z Francúzska alebo určené pre Francúzsko a plnenia pochádzajúce z ostrova Man alebo určené pre ostrov Man sa považujú za plnenia pochádzajúce zo Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska alebo určené pre Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska.
Komentár k § 1 a § 2
– Predmet úpravy, predmet dane
Úvodné ustanovenia zákona o DPH stanovujú základný rámec pre plnenia, ktoré majú byť zaťažené daňou z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“). Nevyhnutnou podmienkou je existencia protihodnoty, postavenie zdaniteľnej osoby, existencia právneho vzťahu a podstata samotného charakter plnenia.
Pri posúdení toho, či tovar alebo služba je predmetom dane, je nutná priama väzba medzi dodaným tovarom alebo poskytnutou službou a prijatou platbou.
Nie každá fakturácia platiteľom dane má obsahovať aj DPH. V prípade tuzemských transakcií je predmetom DPH dodanie tovaru alebo dodanie služby, v prípade zahraničných transakcií je predmetom DPH nadobudnutie tovaru v SR z iného členského štátu a dovoz tovaru z tretieho (nečlenského štátu EÚ).
Fakturácie rôznych finančných plnení, ako sú náhrady škôd, pokuty, penále a pod., nie sú predmetom DPH (nedochádza pri nich k dodaniu služby alebo tovaru), pri takýchto fakturovaných plneniach platiteľ neuplatňuje pri fakturácii DPH.
V daňovom priznaní pre DPH podávanom v SR sa uvádzajú len tie zdaniteľné obchody, ktoré sú predmetom DPH v SR. V daňovom priznaní podávanom v SR sa teda neuvádzajú zdaniteľné obchody, ktoré síce sú predmetom DPH, ale v zahraničí, nie v SR.
Napríklad, ak slovenský platiteľ DPH poskytne poradenskú službu českému podnikateľovi, registrovanému pre DPH v ČR, miestom dodania tejto služby je ČR. Služba nie je predmetom DPH podľa slovenského zákona o DPH, preto slovenský platiteľ jej dodanie neuvedie vo svojom daňovom priznaní v SR (prijatie služby uvedie a zdaní príjemca v Rakúsku).
§ Judikatúra
Závery Súdneho dvora EÚ (ďalej „SD EÚ“)
· Platba bez jednoznačnej súvislosti s poskytnutou službou (vec C-154/80 Aardappelenbewaarplaats)
V prípade poskytnutia služby bez prijatia jednoznačnej jednostrannej odplaty, ktorá má priamu súvislosť s dodávanou službou, nemôže byť takéto dodanie služby považované za plnenie za odplatu a následne nemôže ani podliehať DPH.
· Neexistencia právneho vzťahu medzi poskytovateľom služby a jej príjemcom (vec C-16/93 Tolsma)
Predmetom DPH je služba za predpokladu existencie právneho vzťahu medzi poskytovateľom a príjemcom služby. Odmena za službu má vyjadrovať hodnotu vydanú príjemcom služby za to, že mu bola služba poskytnutá.
· Neexistencia priamej odplaty za službu (vec C-89/91 Hong-Kong Trade)
Pri činnosti spočívajúcej vo výlučnom poskytovaní služieb bez priamej odplaty neexistuje základ pre vymeranie dane a takáto služba nie je predmetom DPH.
· Nadobudnutie a držba dlhopisov (vec C-80 /95 Harnas & Helm CV)
Nadobudnutie vlastníckeho práva k dlhopisom a držba dlhopisov, činnosti, ktoré neslúžia na žiadnu ďalšiu obchodnú činnosť a výnos z dlhopisov nemožno pokladať za hospodárske činnosti, pri ktorých dotknuté osoby nadobúdajú postavenie osoby podliehajúcej dani.
· Správcovská činnosť (vec C-155/94 Wellcome Trust)
Transakcie súvisiace s cennými papiermi môžu byť predmetom DPH predovšetkým v prípade, ak sú uskutočňované ako súčasť komerčného obchodovania alebo s cieľom zabezpečiť priamy alebo nepriamy vplyv na vedenie spoločností, ktorých podiely sú vlastnené.
· Činnosť investičnej spoločnosti (vec C-8/03 BBL)
Činnosť investičných spoločností, ktorá spočíva v kolektívnom investovaní kapitálu sústredeného od verejnosti do prevoditeľných cenných papierov, presahuje rámec samotného nadobudnutia a samotného predaja prevoditeľných cenných papierov.
Pretože ide o dosahovanie zisku na nepretržitom základe, ich činnosť predstavuje hospodársku činnosť. Z toho vyplýva, že takéto spoločnosti majú postavenie osoby podliehajúcej dani.
· Činnosť faktoringovej spoločnosti (vec C-305/01 MKG-Kraftfahrzeuge-Factory)
Činnosť faktoringovej spoločnosti je považovaná za ekonomickú činnosť, pričom predstavuje výnimku z oslobodených plnení.
· Konanie platiteľa v postavení súkromnej osoby – ako nepodnikateľa (vec C-291/92 Dieter Ambrech)
Fyzická osoba – platiteľ DPH ktorý vykonávajúca transakciu v postavení súkromnej osoby (nepodnikateľa), nekoná ako zdaniteľná osoba, preto táto transakcia nepodlieha DPH.
· Prenájom miesta na ktorom nájomca vykonáva nezákonnú činnosť (vec C-158/98 Coffeshop „Siberie“ vof.)
Prenájom miesta s úmyslom komerčných činností je v zásade ekonomická aktivita. Skutočnosť, že nájomca vykonáva nezákonnú činnosť, nemení ekonomickú povahu prenájmu.
· Zálohy ktoré si poskytovateľ ponecháva v prípade odstúpenia od zmluvy (vec C-277/05 Société thermale d’Eugénie-les-Bains)
Sumy zaplatené ako zálohy v rámci zmlúv týkajúcich sa poskytovania hotelových služieb podliehajúcich dani z pridanej hodnoty sa musia v prípade, že zákazník využije právo na odstúpenie od zmluvy, ktorým disponuje, a že prevádzkovateľ hotelového zariadenia si tieto sumy ponechá, považovať za paušálne odškodnenie za odstúpenie od zmluvy zaplatené z dôvodu náhrady škody, ktorú prevádzkovateľ utrpel v nadväznosti na nesplnenie záväzku zákazníkom, ktoré však priamo nesúvisí so žiadnou odplatne poskytnutou službou, a ako také za sumy nepodliehajúce tejto dani.
Úplné znenie Zákona o DPH po novele s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 1/2025, ktorý práve vychádza.
OBČIANSKY ZÁKONNÍK PO NOVELE
Do Občianskeho
zákonníka sa zavádzajú nové definície pojmov, a to digitálny obsah, digitálna
služba, veci s digitálnymi prvkami. Zmeny sú dôsledkom novelizácie
spotrebiteľského práva. Najväčšia zmena sa týka úpravy zodpovednosti za vady,
tzv. reklamácie. Aktuálne je táto problematika obsiahnutá v Občianskom
zákonníku a úprava reklamačného konania v zákone o ochrane spotrebiteľa.
Za účelom zjednodušenia a zosúladenia tejto problematiky s európskym
právom dôjde od 1. 7. 2024
k vypusteniu paralelnej úpravy reklamačného konania v zákone o ochrane
spotrebiteľa a ponechala sa len úprava v Občianskom zákonníku.
Úvod
Ostatná úprava Občianskeho zákonníka bola ustanovená zavedením novej všeobecnej právnej úpravy v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktorá nahradila
– zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Uvedené predpisy z oblasti ochrany spotrebiteľa a súvisiace predpisy sa spojili do jedného právneho predpisu.
Zákon o ochrane spotrebiteľa úzko prepojený na Občiansky zákonník predstavuje základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a subsumuje aj budúce legislatívne iniciatívy. Zároveň je však potrebné poznamenať, že zákon nepredstavuje kodifikáciu celého spotrebiteľského práva. V súčasnosti sú všeobecné inštitúty ochrany spotrebiteľa roztrieštené vo viacerých právnych predpisoch.
Najvýraznejšími konkrétnymi zmenami, ktoré prináša nová právna úprava, sú zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ, aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou a nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či pri kúpe budú požívať ochranu priznanú im v právnom postavení spotrebiteľa. Zároveň zákon stanovuje požiadavky na kompatibilitu a interoperabilitu digitálneho obsahu a digitálnej služby. Prostredníctvom novelizácie Občianskeho zákonníka sa v reakcii na vývoj trhu a zmeny európskej spotrebiteľskej legislatívy zavádzajú do právneho poriadku SR definície digitálneho obsahu, digitálnej služby či veci s digitálnymi prvkami. V súvislosti s nekalými obchodnými praktikami na online trhoch sa zavádzajú požiadavky na informovanie spotrebiteľa o tom, či a akým spôsobom obchodník zabezpečuje autenticitu spotrebiteľských hodnotení produktov, ako aj o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania v online rozhraní a ich vzájomnom význame. Klamlivé obchodné praktiky sa rozširujú o marketing dvojitej kvality. Zároveň sa zavádza, kedy sa takáto praktika nebude považovať za klamlivú. Zákon v porovnaní s doterajšou právnou úpravou podstatným spôsobom nemení povinnosti v súvislosti s označovaním tovaru cenami, ale zavádza sa nová regulácia pri znižovaní cien, aby nedochádzalo k cenovej manipulácii v podobe zavádzania spotrebiteľov o výške skutočnej zľavy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, ktorá bola identifikovaná v praxi viacerých relevantných obchodníkov v EÚ, najmä počas špeciálnych výpredajových akcií.
V rámci revízie právnej úpravy sa osobitne venuje pozornosť aj úplnej implementácii nariadenia o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia, ktoré upravuje požiadavky na výkon dohľadu a efektívnu a plynulú cezhraničnú spoluprácu vo veciach ochrany spotrebiteľa. Účelom implementácie tohto nariadenia je zabezpečenie jeho riadnej aplikácie, posilnenie efektívnosti a účinnosti dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, zjednotenie jeho výkonu, aby orgány dohľadu mohli rýchlejšie a účinnejšie spolupracovať na vnútroštátnej úrovni, ale tiež s príslušnými orgánmi ostatných členských štátov. Konečným cieľom je rýchlejšie, pružnejšie a jednotné presadzovanie právnych predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa v rámci celej Európskej únie, čo nie je možné dosiahnuť bez aktívnej participácie všetkých členských štátov. Len tak možno dosiahnuť ochranu vnútorného trhu, posilniť dôveru spotrebiteľov a ochrániť poctivých obchodníkov, pre ktorých by dodržiavanie predpisov v oblasti ochrany spotrebiteľa nemalo byť konkurenčnou nevýhodou.
Posilňuje sa preventívne a výchovné pôsobenie dohľadu smerom k dohliadaným osobám, keď sa zavádzajú nové inštitúty smerujúce k zníženiu alebo odpusteniu sankcie za porušenie zákonnej povinnosti, ak dohliadaná osoba prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli jeho konaním porušené. Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby ukladané sankcie mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie. Ukladajú sa sankcie v závislosti od obratu obchodníka. V úprave dohľadu a správneho konania o porušení povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa sa zaviedli zmeny, ktoré sledujú cieľ dosiahnuť čo najrýchlejšiu nápravu poškodených práv spotrebiteľov, a to najmä motiváciou obchodníkov k prijatiu dobrovoľných nápravných opatrení. Občiansky zákonník zmeny aktualizuje na digitálnu éru. Zmenami sú dotknuté najmä ustanovenia o zodpovednosti za vady. Platný stav pozná úpravu zodpovednosti za vady v Občianskom zákonníku a úpravu reklamačného konania v zákone č. 250/2007 Z. z.
Z dôvodu zjednodušenia, konsolidácie a zosúladenia úpravy zodpovednosti za vady tovarov, digitálnych služieb a digitálneho obsahu s právom EÚ sa ustanovila a ponechala sa len úprava v Občianskom zákonníku.
V reakcii na zmeny v rámci úpravy zodpovednosti za vady zakotvuje možnosť zabezpečenia vyjadrenia odborne spôsobilej osoby ku skutkovým otázkam, ktoré môžu byť zásadné pre vyriešenie sporu, avšak presahujú kompetencie subjektu alternatívneho riešenia sporov.
Uvedené má vo výsledku prispieť k spravodlivému ukončeniu ARS a vyriešeniu sporu zo zodpovednosti za vady medzi obchodníkom a spotrebiteľom bez nutnosti eskalácie sporu na súd.
PRVÁ ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
PRVÁ HLAVA
OBČIANSKOPRÁVNE VZŤAHY A ICH OCHRANA
§ 1
(1) Úprava občianskoprávnych vzťahov prispieva k napĺňaniu občianskych práv a slobôd, najmä ochrany osobnosti a nedotknuteľnosti vlastníctva.
(2) Občiansky zákonník upravuje majetkové vzťahy fyzických a právnických osôb, majetkové vzťahy medzi týmito osobami a štátom, ako aj vzťahy vyplývajúce z práva na ochranu osôb, pokiaľ tieto občianskoprávne vzťahy neupravujú iné zákony.1)
(3) Občiansky zákonník upravuje aj právne vzťahy z duševného vlastníctva, ak tieto vzťahy neupravujú iné zákony.
Komentár k § 1
Prameňmi občianskeho práva vo formálnom zmysle sú právne normy upravujúce spoločenské vzťahy, ktoré tvoria predmet občianskeho práva. Základným prameňom je Občiansky zákonník. Okrem Občianskeho zákonníka občiansko-právne normy obsahujú aj ďalšie predpisy, z ktorých k prameňom občianskeho práva možno priradiť najmä zákon o nájme a podnájme nebytových priestorov (zákon č. 116/1990 Zb.), zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (zákon č. 182/1993 Z. z.), Autorský zákon (zákon č. 185/2015 Z. z.) a ďalšie.
· ods. 1
Občianskoprávne vzťahy
Občianskoprávne vzťahy vznikajú z právnych skutočností. Medzi právne skutočností patria úkony a udalosti. Môžeme hovoriť o majetkových vzťahoch fyzickej osoby (FO) a právnickej osoby (PO). Tieto majetkové vzťahy sú upravené práve Občianskym zákonníkom, okrem prípadov, ak daný vzťah nie je špeciálne upravený v Obchodnom zákonníku. Občianskoprávnymi vzťahmi sú tiež vzťahy medzi týmito osobami (FO a PO) a štátom a zároveň vzťahy vyplývajúce z práva na ochranu osôb (ods. 2).
Fyzická osoba a právnická osoba sú považované za účastníkov občianskoprávnych vzťahov.
Úlohou úpravy občianskoprávnych vzťahov je prispieť k napĺňaniu občianskych práv a slobôd. Medzi základné práva a slobody patrí ochrana osobnosti a nedotknuteľnosť vlastníctva osoby, či už fyzickej osoby alebo právnickej osoby. Charakteristickým znakom občianskoprávnych vzťahov je rovné postavenie účastníkov. To znamená, že žiaden z účastníkov občianskoprávneho vzťahu nemôže jednostranným úkonom vnútiť druhému účastníkovi nejakú povinnosť, prípadne autoritatívne si vynucovať splnenie nejakej povinnosti.
Občianske práva a slobody
Tieto sú zákonmi, hlavne Ústavou SR (zákon č. 460/1992 Zb.) alebo Ústavou SR spolu s inými zákonmi, stanovené základné práva občana štátu, predovšetkým také, ktoré definujú jeho postavenie v spoločnosti alebo v štáte.
Delenie občianskych práv:
· základné ľudské práva – prirodzené práva človeka,
· politické práva, medzi ktoré patrí volebné právo, právo zhromažďovania sa, práva národnostných menšín,
· hospodárske, sociálne, kultúrne práva, medzi ktoré právo podnikať, právo na ochranu zdravia, právo na vzdelanie a ďalšie.
Ochrana osobnosti
je právom zaručeným v ustanovení čl. 16 ods. 1 a čl. 19 Ústavy SR. Čl. 16 ods. 1 zakotvuje, že nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia je zaručená, obmedzená môže byť len v prípadoch ustanovených zákonom.
Podľa ustanovenia č. 19 Ústavy SR má každý právo na
– zachovanie ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a ochrany mena,
– na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného práv,
– na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo zneužívaním údajov o svojej osobe.
Okrem Ústavy SR je právo na ochranu osobnosti upravené aj v znení § 11 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník. Uvedené ustanovenie zakotvuje, že fyzická osoba má právo na ochranu svojej osobnosti, najmä života a zdravia, občianskej cti a ľudskej dôstojnosti, ako aj súkromia, svojho mena a prejavov osobnej povahy. (Pozri znenie § 11).
– Fyzická osoba
FO je občan, ktorý má spôsobilosť na práva a povinnosti. Tieto práva občan získava svojim narodením a stráca ich smrťou, prípadne vyhlásením za mŕtveho. To znamená, že jeho spôsobilosť na práva a povinnosti zaniká.
FO je občan, ktorý má za určitých podmienok spôsobilosť na právne úkony. Podmienkou získania tejto spôsobilosti je veková hranica 18 rokov, prípadne veková hranica 16 rokov, ak občan uzatvoril manželstvo.
FO osoba je občanom, ktorá má duševnú spôsobilosť.
Fyzická osoba je občan, ktorý vystupuje sám za seba, nereprezentuje žiadnu organizáciu. Ak chce bežný občan podnikať, bude podnikať ako fyzická osoba – živnostník či SZČO. Ak začne podnikať fyzická osoba, stáva sa podnikateľským subjektom a bude jej pridelené IČO.
Poznámka
Spôsobilosť na právne úkony predstavuje spôsobilosť fyzickej osoby vlastnými úkonmi nadobúdať práva a brať na seba povinnosti a tým platne vstupovať do právnych vzťahov, uzavierať zmluvy, robiť všeobecne záväzné právne úkony, ktoré nesú určitý právny následok. Ak fyzická osoba pre duševnú poruchu, ktorá nie je prechodná, nie je vôbec schopná robiť právne úkony, súd ju pozbaví spôsobilosti na právne úkony.
Ak fyzická osoba pre duševnú poruchu, ktorá nie je len prechodná, alebo pre nadmerné požívanie alkoholických nápojov, omamných prostriedkov alebo jedov je schopná robiť len niektoré právne úkony, súd obmedzí jej spôsobilosť na právne úkony a rozsah obmedzenia určí v rozhodnutí. Súd sa však môže zaoberať aj návrhmi na zrušenie predchádzajúceho pozbavenia alebo obmedzenia spôsobilosti na právne úkony, ktoré zmení alebo zruší, ak sa zmenia alebo odpadnú dôvody, ktoré k pozbaveniu alebo obmedzeniu spôsobilosti viedli.
Posudzovanie schopnosti osoby s duševnou poruchou robiť právne záväzné úkony, resp. robiť len určité druhy právnych úkonov jednoduchšej povahy, môže vykonať iba súd v rámci súdneho konania o spôsobilosti na právne úkony. Pozbavenie alebo obmedzenie spôsobilosti na právne úkony je v právnom poriadku chápané ako opatrenie v záujme tých, ktorí nemajú možnosť ovládať svoje konanie alebo posúdiť jeho následky. Účelom súdneho rozhodnutia o pozbavení, alebo obmedzení fyzickej osoby spôsobilosti na právne úkony je poskytnutie ochrany nielen samotným fyzickým osobám, ktorých sa rozhodnutie týka, ale aj ďalším fyzickým alebo právnickým osobám prichádzajúcim s nimi do styku. Osobe, ktorá bola pozbavená spôsobilosti na právne úkony, alebo ktorej spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená, ustanoví súd opatrovníka, ktorý za ňu robí právne úkony ktorých bola pozbavená alebo tie právne úkony, v ktorých bola obmedzená. V takomto prípade je právny úkon, ktorý urobí osoba s obmedzenou spôsobilosťou alebo pozbavená spôsobilosti na právne úkony, absolútne neplatný v zmysle § 38 Občianskeho zákonníka (napr. otvorenie sporožíra, vyberanie dôchodku a iné). Súd v rozhodnutí o obmedzení spôsobilosti na právne úkony zároveň určí rozsah tohto obmedzenia. Aby nedošlo k neprimeranému obmedzeniu práv osoby, o ktorej sa rozhoduje, súd by mal v rozhodnutí uviesť výpočet právnych úkonov, na ktoré občan nie je spôsobilý. Spôsobilosť na všetky ostatné právne úkony ostáva nedotknutá. Pri takomto negatívnom výpočte odpadá riziko, že súd zabudne uviesť všetky úkony, na ktoré občan je spôsobilý. Konanie o spôsobilosti na právne úkony prebieha na okresnom súde miestne príslušnom podľa bydliska dotknutej osoby (osoba, ktorá má byť pozbavená alebo obmedzená 4 spôsobilosti na právne úkony). Ak nemá dotknutá osoba trvalé bydlisko, tak príslušným súdom je súd v obvode, kde sa obvykle zdržiava. Konanie sa môže začať na návrh alebo aj bez návrhu, len čo sa súd dozvie, že v jeho obvode je osoba, u ktorej sú zákonné predpoklady pre začatie konania o spôsobilosti na právne úkony. Mohlo by sa jednať napríklad o osobu, ktorá nadmerne požíva alkoholické nápoje, prípadne o osobu trpiacu duševnou poruchou.
– Právnická osoba
PO môže mať formu
– združenia FO a PO,
– účelového združenia majetku, medzi ktoré patria napr. fondy,
– jednotky územnej samosprávy.
Spôsobilosť PO na práva a povinnosti je daná jej zriadením. K zriadeniu dochádza písomnou zakladacou zmluvou alebo listinou a zápisom do obchodného registra. Právnickej osobe je pri vzniku pridelené IČO – identifikačné číslo organizácie. Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje týkajúce sa podnikateľov, prípadne iných osôb, o ktorých to ustanovuje osobitný zákon. Do obchodného registra sa zapisujú obchodné spoločnosti, družstvá, iné právnické osoby, o ktorých to ustanoví osobitný zákon, právnické osoby založené podľa práva Európskych spoločenstiev, podniky a organizačné zložky podnikov zahraničných osôb, odštepné závody a iné organizačné zložky podnikov, ak tak ustanoví osobitný zákon.
Právnickou osobou je organizácia, ktorá bola vytvorená na nejaký účel. Môže to byť organizácia, ktorá podniká – ide o podnikateľský subjekt, napríklad spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.), akciová spoločnosť (a.s.), nadácia, štátna organizácia, banka, ministerstvo, obec a pod. Združenia občanov sa registrujú sa na Ministerstve vnútra SR
Združenia
– Nadácia – zvláštny subjekt, pričom môže byť aj FO aj PO, zriadený na nejaký účel (ochrana humanity, životného prostredia), vzniká registráciou na príslušnom štátnom orgáne – vydanie štatútu nadácie, ktorý obsahuje názov a sídlo, cieľ, zdroje na financovanie, spôsob použitia prostriedkov na istý účel, určenie správcu a zástupcu.
– Záujmové združenie – vzniká za účelom chránenia svojich záujmov, písomnou zakladateľskou zmluvou medzi zakladateľmi, alebo schválením založenia združením na ustanovujúcej členskej. V stanovách je určený názov, sídlo, predmet činnosti, úprava majetkových pomerov, vznik a zánik členstva, práva a povinnosti členov, orgány združenia a vymedzenie ich pôsobností, spôsob zrušenia združenia a naloženie s likvidačným zostatkom. Právnu spôsobilosť nadobúdajú zápisom do registra združení na príslušnom okresnom úrade.
Rozdiel medzi PO a FO
Základným rozdielom je ich právna subjektivita, ale majú inak majú rovnaké postavenie. Svoje práva a povinnosti si môžu upraviť odlišne od zákona v prípade, ak to zákon pripúšťa.
Základný rozdiel spočíva v tom, že fyzická osoba sa jednoducho narodí a právnická osoba sa musí zriadiť a vzniknúť. Na zriadenia právnickej osoby je potrebná písomná zmluva alebo zakladacia listina, prípadne iná právna skutočnosť. Pre rôzne typy právnických osôb sú rôzne právne predpisy.
V podnikaní spočíva základný rozdiel medzi fyzickou a právnickou osobou v tom, že fyzická osoba ručí za svoje prípadné neúspechy v podnikaní celým svojim majetkom.
Subjekty občiansko-právnych vzťahov
Musia sa snažiť, aby nedochádzalo k porušeniu vzťahov. Všetky vzniknuté spory majú riešiť najprv dohodou. Platí zákaz svojpomoci, čo znamená, že ak dôjde k zásahu do práva, možno sa domáhať ochrany, ak je niekto, resp. jeho práva, bezprostredne ohrozený, môže sám primeraným spôsobom zasiahnuť.
Zastúpenie fyzických a právnických osôb v občianskoprávnych vzťahoch vzniká na základe zákona alebo rozhodnutia štátnych orgánov, alebo na základe dohody formou plnomocenstva. Zástupca musí zastúpenie vykonávať osobne a musí mať príslušnú spôsobilosť. Zákonným zástupcom je osoba zo zákona určená na zastupovanie (napr. poverená súdom) – opatrovník (väčšinou v príbuzenskom stave s FO, ale môže to byť aj iná osoba; povinný chrániť záujmy zastupovaného), štatutárny orgán PO (napr. riaditeľ, námestník, manažér).
Na základe splnomocnenia môže byť zastupovaný ktokoľvek. Treba určiť rozsah splnomocnenia, rozoznávame generálne a špeciálne splnomocnenie; kedykoľvek môže dôjsť k vypovedaniu splnomocnenia (bez udania dôvodu) – vždy písomne (aj súdu).
Úplné znenie Občianskeho zákonníka po novele s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 11-12/2024, ktorý práve vychádza.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
10. 6. – pondelok (namiesto
soboty |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2024, pričom sa použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za máj 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na soc.poist. |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v máji 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v máji 2024 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
17. 6. – pondelok (namiesto
soboty |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v máji 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane -§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP |
|
20. 6. – štvrtok |
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v máji 2024 49 790 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v máji 2024 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za máj 2024 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za máj 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 1/2025 (V/2024)
Poradca (Poradca), č. 11-12/2024 (V/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2024 (V/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2024 (V/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
13. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
14. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
15. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
16. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
17. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
18. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2024 (VI/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 9/2024 (VI/2024)
Stavebný zákon a územné plánovanie 2024 (III/2024)
(vlastníctvo bytov a nebytových priestorov)
Trestný zákon a Trestný poriadok 2024 (III/2024)
1. TRESTNÉ PRÁVO:
2. SPRÁVNE PRÁVO
· ZÁKON č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
· ZÁKON č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
· VYHLÁŠKA č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023