Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. TRESTNÉ PRÁVO PO NOVELÁCH
Novela zákona obsahuje podstatné zmeny, ktoré menia nastavenie trestnej politiky štátu. Verejné zdroje a zdroje EÚ sú „chránené“ menej, páchateľovi hrozia celkovo nižšie tresty, ak sa obohatí na úkor štátu a EÚ. Upravujú sa podmienky prerušenia premlčania.
Od 6. 8. 2024 sa menia hranice škody, ktoré majú vplyv na to, čo sa považuje za trestný čin a čo je postihované miernejšie ako priestupok. Zároveň sa prostredníctvom hranice škôd posudzuje aj závažnosť činu, ktorá má potom vplyv na to, či je čin posudzovaný miernejšie alebo prísnejšie. Aké ďalšie zmeny novela prináša?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ...
1. Trestné právo po novelách (Aktualizácia II/5) – Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore ... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 320/
2. Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok, Správny súdny poriadok – úplné znenia zákonov s komentármi
/A5, str. 544/
3. Ústava Slovenskej republiky - úplné znenie
/A6, str. 120/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní + CD – odborná tematická publikácia
/A5, str. 600/
Cena balíčka je 54 € Cena balíčka so 40 % zľavou je 32 € Ušetríte 22 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. PODVOJNÉ ÚČTOVNÍCTVO PO NOVELE
Novela zákona o účtovníctve zaviedla požiadavky na:
· uvádzanie informácií v súlade s európskymi štandardmi vykazovania informácií o udržateľnosti (ESRS),
· používanie jednotného elektronického formátu výročnej správy,
· externé uistenie týchto informácií nezávislou stranou, ktorou je štatutárny audítor alebo audítorská spoločnosť, čím sa zvýši spoľahlivosť uvádzaných informácií.
Upravujú sa aj niektoré ustanovenia týkajúce sa registra účtovných závierok.
Aké ďalšie zmeny novela priniesla?
Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. DUO 10/2024 – Novela zákona o účtovníctve - príspevok
/A4, str. 80/
2. Aktualizácia I/2 – Zákon o účtovníctve, Opatrenie o sumách základnej náhrady za používanie cestných MV pri pracovných cestách – úplné znenia zákonov
/A5, str. 264/
3. Podvojné účtovníctvo po novelách 2023 – zákony s komentárom
/A5, str. 496/
4. Účtovné súvzťažnosti 2022 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 664/
Cena balíčka je 51 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 25,50 € Ušetríte 25,50 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. CESTOVNÉ NÁHRADY A STRAVNÉ PO NOVELE
Sumy cestovných náhrad a stravného boli upravené Opatrením o sumách stravného. Aké sú nové sumy? Prinášame nielen prehľad nových súm, ale aj praktické príklady k téme.
Čítajte v našich publikáciách, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. PaM 10/2024 – Cestovné náhrady a stravné - novela - príspevok
/A4, str. 80/
2. 1000 riešení 3/2024 – Cestovné náhrady a stravné v praxi po novele – praktické príklady
/A5, str. 176/
3. Aktualizácia I/3 – Opatrenie č. 211/2024 Z. z. o sumách stravného, Zákon o správnych poplatkoch – úplné znenia
/A5, str. 128/
4. Daňové a nedaňové výdavky 2024 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 576/
Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 €.
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
|
|
|
Cena balíčka je 51 € Cena balíčka s 45 % zľavou je 28 € Ušetríte 23 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. BALÍČEK STAVEBNÍKA
Prinášame vám aktuálne znenie Zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe, ktorého účinnosť sa posúva na 1. apríla 2025. V súvislosti s oddialením účinnosti zákona o výstavbe je prispôsobenie režimu Zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) a Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní tak, aby boli aplikovateľné súčasne a nadväzovali na seba do nadobudnutia účinnosti zákona o výstavbe.
V balíčku sa ďalej venujeme problematike územného plánovania, energetiky, výstavby, pozemkových spoločenstiev, katastru nehnuteľností.
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Stavebné zákony, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 192/
2. Aktualizácia IV/1 (2023) - Zákon o územnom plánovaní a stavebný (stavebný zákon), Zákon o štátnej podpore nájomného bývania ..... – úplné znenia zákonov /A5, str. 144/
3. Územné plánovanie a výstavba – Zákon o územnom plánovaní s komentárom, Zákon o výstavbe s komentárom – komentár /A5, str. 336/
4. Pozemkové spoločenstvá – odborná tematická publikácia /A5, str. 192/
Cena balíčku je 31,40 € Cena balíčku s 20 % zľavou je 25 € Ušetríte 6,40 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
NOVELA ZÁKONA O ÚČTOVNÍCTVE
Mení a dopĺňa sa zákon o účtovníctve s účinnosťou od 1. júna 2024. Novela prináša najväčšie zmeny v oblasti vykazovania informácií o udržateľnosti podnikov a menia sa tiež kritériá zaraďovania účtovných jednotiek do veľkostných skupín. V nasledujúcom príspevku prinášame základný prehľad zmien ZoÚ, ktoré novela prináša. Akým spôsobom ovplyvnia podnikateľskú verejnosť?
Zmeny v zatrieďovaní účtovných jednotiek do veľkostných skupín
Novela ZoÚ prináša zmenu v oblasti zatrieďovania sa účtovných jednotiek do veľkostných skupín. Zvyšujú sa veľkostné kritériá hodnoty netto majetku a čistého obratu. Zatriedenie do veľkostných skupín sa týka týchto účtovných jednotiek:
· obchodné spoločnosti (akciová spoločnosť, spoločnosť s ručením obmedzeným, komanditná spoločnosť, verejná obchodná spoločnosť, jednoduchá spoločnosť na akcie),
· družstvá,
· fyzické osoby – podnikatelia, ktorí účtujú v sústave PÚ,
· pozemkové spoločenstvá.
Ide o účtovné jednotky, ktoré účtujú podľa opatrenia Ministerstva financií SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“).
Zmena v § 2 ods. 6 až 8 ZoÚ
Veľkostné kritériá |
Mikro ÚJ Pôvodné Zmena |
Malá ÚJ Pôvodné Zmena |
Veľká ÚJ Pôvodné Zmena |
Netto majetok |
do 350 tis. do 450 tis. |
do 4 mil. do 5 mil. |
nad 4 mil. nad 5 mil. |
Čistý obrat |
do 700 tis. do 900 tis. |
do 8 mil. do 10 mil. |
nad 8 mil. nad 10 mil. |
Priemerný prepočítaný počet zamestnancov |
nepresiahol 10 |
presiahol 10 |
presiahol 50 |
Kritérium priemerného prepočítaného počtu zamestnancov sa nemení. Nové kritériá sa uplatnia prvýkrát pri posudzovaní podmienok za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie končiace k 31. decembru 2023. Uvedené vyplýva z prechodného ustanovenia § 39zc ods. 1 ZoÚ, tzn., že pri posudzovaní podmienok k 1. 1. 2024 (zostavenie účtovnej závierky za rok 2024) sa bude posudzovať splnenie podmienok za rok 2022 (tu platia pôvodné kritériá) a za rok 2023 (platia kritériá po zmene).
Vykazovanie informácií o udržateľnosti
v súlade s príslušnými európskymi štandardmi. Má sa tým zabezpečiť jednotný spôsob ich uvádzania v celej EÚ.
Takisto sa zavedie používanie jednotného elektronického formátu výročnej správy, čím sa uľahčí spracovanie informácií a ich porovnávanie, ako aj externé uistenie týchto informácií audítorom, čím sa má zvýšiť ich spoľahlivosť.
Novelou ZoÚ sa ustanovuje povinnosť, ktoré účtovné jednotky budú vykazovať do samostatnej osobitne označenej časti výročnej správy individuálne vykazovanie informácií o udržateľnosti, ktorého súčasťou sú informácie potrebné na pochopenie vplyvu účtovnej jednotky na aspekty udržateľnosti vrátane toho ako aspekty udržateľnosti ovplyvňujú rozvoj, výkonnosť a postavenie účtovnej jednotky.
Túto povinnosť bude mať
· banka (okrem NBS), zaisťovňa a poisťovňa (okrem zdravotnej poisťovne),
· účtovná jednotka, ktorá emitovala cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu,
· veľká obchodná spoločnosť,
pri splnení podmienok určených v § 20c ods. 1 a 2 ZoÚ.
Informácia o udržateľnosti sa týka týchto oblastí
1. stručný opis obchodného modelu a obchodnej stratégie (odolnosť voči rizikám, príležitosti účtovnej jednotky, ktoré súvisia s aspektmi udržateľnosti, plány a opatrenia na zabezpečenie toho, aby obchodný model a obchodná stratégia boli zlučiteľné s prechodom na udržateľné hospodárstvo, obmedzením globálneho otepľovania, klimatickou neutralitou a iné),
2. opis cieľov týkajúcich sa aspektov udržateľnosti ako aj stanovenie termínov na ich dosiahnutie, prípadne aj opis cieľov zníženia emisií skleníkových plynov, opis pokroku, ktorý spoločnosť dosiahla pri dosahovaní týchto cieľov a vyhlásenia, že environmentálne ciele sú založené na presvedčivých vedeckých dôkazoch,
3. opis úloh jednotlivých orgánov spoločnosti s ohľadom na aspekty udržateľnosti a ich odborné znalosti a zručnosti,
4. opis politík spoločnosti vo vzťahu k aspektom udržateľnosti,
5. informácie o existencii stimulov spojených s aspektmi udržateľnosti, ktoré majú motivovať jednotlivých členov orgánov spoločnosti,
6. opis postupov náležitej starostlivosti, opis nepriaznivých vplyvov spojených s činnosťou spoločnosti a opis opatrení na eliminovanie týchto nepriaznivých vplyvov,
7. opis hlavných rizík spoločnosti a riadenie rizík, ktoré súvisia s aspektmi udržateľnosti,
8. relevantné ukazovatele k uvedeným informáciám.
Prechodné ustanovenie k vykazovaniu informácií o udržateľnosti
Prechodným ustanovením § 39zc ods. 2 až 8 ZoÚ sa ustanovuje postupné zavádzanie povinností, ktoré súvisia s individuálnym vykazovaním informácií o udržateľnosti a s konsolidovaným vykazovaním informácií o udržateľnosti, pričom sa zohľadňuje najmä veľkosť jednotlivých subjektov.
Výročné správy vyhotovené za účtovné obdobie
začínajúce 1. 1. 2024, ktoré musia obsahovať informácie o udržateľnosti.
|
Účtovné obdobie, |
Účtovné jednotky, |
Kritériá, ktoré je potrebné splniť priemerný prepočítaný počet zamestnancov M = celková suma majetku ČO = čistý obrat |
Od 1. 1. 2024 Prechodné |
Výročné správy |
banky, poisťovne, |
Priemerný prepočítaný počet zamestnancov presiahol 500 zamestnancov a zároveň spĺňajú aspoň jedno z veľkostných kritérií, ktorými sú celková suma majetku a čistý obrat za dve bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobia: 1. k 31. 12. 2023 M: viac ako 25 mil. € ČO: viac ako 50 mil. € 2. k 31. 12. 2022 M: viac ako 20 mil. € ČO: viac ako 40 mil. € |
Oslobodenie od zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky
Zmena v § 22 ods. 10 ZoÚ - zvýšili sa veľkostné kritériá pre oslobodenie materskej účtovnej jednotky od zostavovania konsolidovanej ÚZ:
a) na základe individuálnej ÚZ materskej účtovnej jednotky a individuálnych ÚZ všetkých jej dcérskych účtovných jednotiek:
Veľkostné kritériá |
Pôvodné |
Zmena |
Netto majetok |
nad 24 mil. € |
nad 30 mil. € |
Čistý obrat |
nad 48 mil. € |
nad 60 mil. € |
b) za konsolidovaný celok nie sú po konsolidácii kapitálu, konsolidácii vzájomných vzťahov medzi účtovnými jednotkami, konsolidácii výsledku hospodárenia a konsolidácii nákladov a výnosov:
Veľkostné kritériá |
Pôvodné |
Zmena |
Netto majetok |
nad 20 mil. € |
nad 25 mil. € |
Čistý obrat |
nad 40 mil. € |
nad 50 mil. € |
Kritérium priemerného prepočítaného počtu zamestnancov sa nemení.
Ďalšie zmeny, ktoré novela ZoÚ prináša
· § 20 ods. 1 – výročná správa bude obsahovať nielen správu audítora, ale aj dodatok správy audítora, ak bude vyhotovený;
· § 25 ods. 1 písm. h) – bezodplatne nadobudnutá virtuálna mena sa ocení reálnou hodnotou;
· § 35 ods. 6 – ak účtovná jednotka nezabezpečí povinnosť uchovávania účtovnej dokumentácie pred zánikom alebo skončením podnikania inou účtovnou jednotkou alebo fyzickou osobou, ktorá nie je účtovnou jednotkou [§ 1 ods. 3 písm. a) ZoÚ], prechádza táto povinnosť na posledný štatutárny orgán alebo člena štatutárneho orgánu oprávneného konať za účtovnú jednotku;
· § 38 správne delikty
- za správny delikt sa bude považovať aj porušenie ustanovenia § 18 ods. 7 ZoÚ, podľa ktorého je účtovná jednotka povinná predkladať priebežnú ÚZ daňovému úradu v nadväznosti na § 14 ods. 2 ZDP, t. j. ide o účtovnú jednotku, ktorá sa zrušuje likvidáciou alebo bol na účtovnú jednotku vyhlásený konkurz a má povinnosť vyhotoviť priebežnú ÚZ;
- ustanovuje sa zákaz ukladať účtovné dokumenty do RÚZ za účtovné obdobie, za ktoré daňový úrad vykonáva kontrolu dodržiavania ustanovení ZoÚ, a to v období od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly alebo oznámenia o rozšírení daňovej kontroly o kontrolu dodržiavania ustanovení ZoÚ do dňa ukončenia tejto kontroly;
- predlžuje sa lehota na vykonanie kontroly účtovníctva z 5 na 6 rokov od skončenia účtovného obdobia, v ktorom k správnemu deliktu došlo alebo ktorého sa splnenie povinností týka, čím sa táto lehota zosúlaďuje s lehotou na vykonanie daňovej kontroly (daňový poriadok), pri ktorej sa posudzuje päťročná lehota od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie;
- prechodné ustanovenia k správnym deliktom § 39zc ods. 15 – ustanovenia § 38 ods. 10 a 11 ZoÚ v znení účinnom od 1. júna 2024 sa prvýkrát použijú v konaní začatom po 31. máji 2024.
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 10/2024.
ZÁKON O VEREJNOM OBSTARÁVANÍ S KOMENTÁROM
Výnimky zo zákona o verejnom obstarávaní upravujú situácie, v ktorých nie je potrebné aplikovať postupy verejného obstarávania. Zákazku tak možno zadať priamo vybranému hospodárskemu subjektu, podnikateľovi, bez realizácie súťaže. Novelou účinnou od 1. 8. 2024 je možné priamo zadať aj podlimitnú zákazku na vytvorenie a dodanie výsledkov vlastnej tvorivej duševnej činnosti, ktorej výsledkom je audiovizuálne dielo, dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie, potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorú zadáva vyšší územný celok, obec alebo poskytovateľ sociálnej služby, tvorbu a vydanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov alebo nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, ktorú zadáva škola.
Zmena limitov určujúcich postupy verejného obstarávania prinesie výrazné celkové zjednodušenie verejného obstarávania. V súvislosti so zmenou limitov totiž prichádza aj zmena v postupoch aplikovaných na obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác.
Úvod
Ostatné novely zákona
ZÁKON č. 64/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia niektoré zákony
Cieľom zákona bolo doplnenie skutočnosti, že na podlimitnú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou, ktorej predmetom je dodanie krmív určených pre chovné a rehabilitačné stanice, sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní. Právna úprava zároveň vymedzila jasné pravidlá pri nakladaní s kauciou vo väzbe na výsledok rozhodovania Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach.
ZÁKON č. 86/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Bezprostredným dôvodom novely zákona bola aktuálna situácia vyvolaná vojnou na Ukrajine. Obsahovala dve oblasti úprav, a to doplnenie mechanizmu na obmedzenie účasti vo verejnom obstarávaní a zjednotenie podmienok použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie.
Úprava v zákone obsiahnutého mechanizmu obmedzenia účasti vo verejnom obstarávaní sa ustanovila s cieľom umožniť vláde Slovenskej republiky nariadením ustanoviť tretie štáty, prípadne v spojení s typom zákazky, kedy sa tento mechanizmus obmedzenia účasti uplatní povinne. Cieľom bolo umožniť na centrálnej úrovni reagovať najmä na bezpečnostné hrozby a situácie, podobné situácii na Ukrajine, ale aj umožniť vláde Slovenskej republiky precíznejšie reagovať na prístup slovenských hospodárskych subjektov na trhy v tretích štátoch.
Zjednocujúca úprava použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie odstránila zjavnú chybu v právnej úprave, ktorá umožňovala použitie výnimky podľa § 11 ods. 2 len pre civilné zákazky a len pre verejných obstarávateľov.
ZÁKON č. 121/2022 Z. z. o príspevkoch z fondov Európskej únie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon bol vypracovaný v spolupráci s Ministerstvom financií Slovenskej republiky za oblasť finančného riadenia, vládneho auditu a finančných nástrojov a za oblasť systému kontroly verejného obstarávania pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov Európskej únie aj v spolupráci s Úradom pre verejné obstarávanie. Cieľom právnej úpravy bolo nastaviť právne prostredie pre implementáciu príslušných nariadení Európskej únie v podmienkach Slovenskej republiky. Zákon určuje postavenie a právomoci jednotlivých orgánov verejnej správy v procese využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, ustanovuje úlohy vlády Slovenskej republiky ako vrcholného orgánu výkonnej moci v oblasti využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie a súčasne definuje orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov Európskej únie, centrálny koordinačný orgán, riadiaci orgán, platobný orgán, orgán auditu, sprostredkovateľský orgán, koordinačný orgán pre finančné nástroje a orgány v oblasti integrovanej územnej investície. Okrem určenia úloh jednotlivých subjektov zapojených do implementácie ustanovuje základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania príspevku, vrátane návratnej formy pomoci a obsahuje tiež procesné ustanovenia pri rozhodovaní o žiadosti o poskytnutie príspevku. Upravuje aj proces vysporiadania finančných vzťahov v prípade, ak je prijímateľ povinný vrátiť príspevok alebo jeho časť a taktiež upravuje konflikt záujmov v procese poskytovania príspevku z fondov Európskej únie.
Primárnym cieľom právnej úpravy bolo zefektívniť predchádzajúci systém kontroly verejného obstarávania pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Rozhodovacia prax v oblasti posudzovania verejného obstarávania a aplikácia zákona o verejnom obstarávaní nebola jednotná v prípade zákaziek financovaných z fondov Európskej únie. Cieľom právnej úpravy bolo preto nastaviť vhodný model kontroly verejného obstarávania financovaného z prostriedkov Európskej únie so snahou o sprehľadnenie a unifikovanie požiadaviek na verejné obstarávanie, zvýšiť kvalitu a jednoznačnosť procesu verejného obstarávania a urýchliť, zefektívniť proces kontroly verejného obstarávania projektov financovaných z Európskej únie so zámerom implementovať kvalitné a hospodárne zákazky vo verejnom priestore.
ZÁKON č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon predstavuje súčasť širšieho celku, ktorým je reforma súdnej mapy. Reforma súdnej mapy je zameraná na nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov a krajských súdov, zriadenie dvoch mestských súdov, ako aj zriadenie správnych súdov. Reforma súdnej mapy je jedným z nástrojov pre dosiahnutie efektívne fungujúcej justície, pretože vytvára vhodné podmienky pre špecializáciu sudcov, ako na úrovni okresných súdov, tak aj na úrovni krajských súdov. Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Vláda Slovenskej republiky sa zaviazala zmeniť Slovensko na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv. Dôležitou súčasťou konkrétnej snahy splniť tento ciel je reforma súdnej mapy. Cieľom reformy súdnej mapy bolo zvýšiť dôveryhodnosť súdnictva, jeho výkon a kvalitu, a zároveň zabezpečiť pre sudcov a zamestnancov súdov lepšie podmienky na prácu a rozhodovanie.
ZÁKON č. 32/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania
K hlavným zmenám patrí zmena spôsobu kreácie členov predstavenstva Agentúry štátom podporovaného nájomného bývania, ktorá bola dovtedy upravená v jej stanovách. Členov predstavenstva agentúry bolo možné odvolať len z taxatívne vymedzených dôvodov, a to obmedzenie spôsobilosti na právne úkony alebo nespôsobilosť zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu po dlhší čas ako šesť mesiacov. Právna úprava bola problematická aj z toho dôvodu, že zakladatelia agentúry – Úrad vlády Slovenskej republiky a Ministerstvo financií Slovenskej republiky, ktorí v zmysle stanov agentúry tvoria najvyšší orgán agentúry, nemali žiadnu kreačnú právomoc voči členom predstavenstva, teda štatutárnemu orgánu. Týmto spôsobom dochádzalo k praktickému znemožneniu toho, aby zakladatelia agentúry mohli realizovať svoj vplyv na zloženie štatutárneho orgánu agentúry, ktorý v zmysle stanov agentúry riadi všetku činnosti agentúry a koná v jej mene. V nadväznosti na uvedené sa zmenil spôsob kreácie členov predstavenstva agentúry, a to aby ich vymenúvala a odvolávala členská schôdza agentúry. Zároveň sa zo zákona vypustilo sedemročné funkčné obdobie členov predsedníctva a taxatívny výpočet odvolacích dôvodov, teda neštandardné prvky tejto právnej úpravy, ktoré ohrozovali funkčnosť agentúry.
ZÁKON č. 40/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
Z novely zákona vyplývala potreba najmä humanizácie trestov s ohľadom na princípy právneho štátu (spravodlivé a primerané trestanie trestných činov), priklonenia sa k filozofii restoratívnej justície vrátane uprednostnenia alternatívnych trestov pred potrestaním páchateľa nepodmienečným trestom odňatia slobody, celkového presadzovania alternatívnych trestov a podpory probačnej služby. S tým je nevyhnutne spojené aj riešenie kritickej situácie s preplnenými väznicami, v ktorých sa často ocitajú osoby, pri ktorých by sa účel trestu zabezpečil lepšie inak ako prostredníctvom výkonu trestu odňatia slobody. Cieľom bolo zaviesť dotknuté východiská do praxe, posilniť garancie dodržiavania základných práv, priblížiť sa európskym štandardom trestného práva, a to všetko pri zefektívnení chodu štátu v oblasti trestného práva a optimalizácii nákladov štátu vynakladaných v súvislosti s trestnou politikou štátu. V nadväznosti na tieto východiská zákon rozširuje možnosti individualizácie trestu a tým zlepšuje podmienky pre ukladanie primeraných trestov súdmi v jednotlivých prípadoch, najmä s prihliadnutím na okolnosti spáchaného trestného činu, osobu a pomery páchateľa, a to najmä zavedením dostatočného rozsahu dolnej a hornej hranice sadzieb trestu odňatia slobody a posilnením možnosti ukladania alternatívnych trestov. Novela zákona ponúka efektívne riešenia pre resocializáciu páchateľov trestných činov za súčasného splnenia účelu sankcií a optimalizáciu aktuálne nevyhovujúceho stavu väzenského systému Slovenskej republiky. Nástrojmi na dosiahnutie cieľov sú najmä uprednostnenie alternatívnych trestov pred trestom odňatia slobody, zvýšenie príjmov štátu z peňažných trestov, umožnenie zárobkovej činnosti páchateľov a vytváranie hodnôt pre spoločnosť a samotný štát (teda na jednej strane by sa mali znížiť náklady na väzňov a zároveň zvýšiť príjmy štátu cez dane a odvody pracujúceho človeka) a tiež umožnenie kontaktu a udržania sociálnych väzieb páchateľa s rodinou a blízkymi vrátane osobnej starostlivosti a výchovy maloletých detí. Na tento účel sa novelou zákona mení a dopĺňa aj zákon o verejnom obstarávaní. Zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry nemá vplyv na postavenie jeho prokurátorov, ktorí naďalej ostávajú prokurátormi Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky a budú na výkon funkcie prokurátora pridelení na jej jednotlivé organizačné zložky. To platí aj pre asistentov prokurátorov, štátnych zamestnancov a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.
ZÁKON č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Nový zákon je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby, realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
- majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
- povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
- verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
Príprava veľkých stavieb a získavanie pozemkov na ne sa aj v zahraničí zvykne riešiť osobitnou právnou úpravou alebo aspoň osobitnými skrátenými postupmi. Dôvodom je, že veľká stavba celoštátneho a neraz medzinárodného významu ovplyvňuje ekonomický, kultúrny a demografický vývoj celých regiónov a neraz aj štátov. Preto pri zachovaní prirodzených práv ľudí na vlastníctvo nehnuteľností, ktoré ochraňujú ústavy všetkých demokratických štátov, sa hľadajú postupy, ktoré by na jednej strane boli v súlade s týmito právami, ale ktoré by na druhej strane zamedzili povyšovať záujem jednotlivca nad celospoločenský záujem v takej miere, aby brzdili celospoločenský rozvoj v štáte.
ZÁKON č. 179/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní
Dochádza k zjednoteniu pravidiel pre podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotou zlúčením týchto kategórií a zjednotením pravidiel zadávania zákaziek. Zaviedla sa úprava minimálnej hodnoty podlimitnej zákazky na 50 000 € za účelom výraznej časovej úspory a odbúrania zbytočnej administratívnej záťaže pre zákazky, ktoré tvoria zhruba polovicu všetkých zákaziek zverejňovaných vo Vestníku ÚVO. Nový limit sa prispôsobuje spektru limitov v Európskej únii a pomôže urýchliť procesy zadávania zákazky v praxi. V uvedenom kontexte je nevyhnutné uviesť, že predmetný limit sa v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy spočítava. Ďalej sa upravujú revízne postupy. Žiadosť o nápravu sa zo zákona vypúšťa bez náhrady, keďže nie je vyžadovaným inštitútom podľa predpisov Európskej únie, čím dôjde k zjednodušeniu postupu vo verejnom obstarávaní.
ZÁKON č. 201/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy
Zákon bol vypracovaný z dôvodu potreby zabezpečenia odborného, administratívneho a personálneho výkonu kompetencií, za ktorých koordináciu a riadenie v súčasnosti zodpovedá podpredseda vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov. Vzhľadom na fragmentáciu kompetencií v oblasti výskumu, vývoja a inovácií naprieč viacerými ministerstvami bolo nevyhnutné zabezpečiť silnú koordináciu, ako aj zabezpečiť riadenie a koordináciu opatrení na tvorbu a uskutočňovanie talentovej politiky.
Novela zákona predstavuje reálny nástroj na plnenie týchto a ďalších cieľov, ktoré majú byť dosiahnuté prostredníctvom účinných opatrení na posilnenie riadiacich, koordinačných a kontrolných kompetencií vytvorením samostatného Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku.
Viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 2-3/2025, kde je uverejnený Zákon o verejnom obstarávaní po novele s komentárom.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
2. 9. – pondelok (namiesto soboty |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za júl 2024 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za júl 2024 |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v júli 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ - § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
9. 9. – pondelok (namiesto nedele |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2024, pričom sa použije zvýšená sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za august 2024 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za august 2024 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v auguste 2024, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend - § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v auguste 2024 |
Platiteľ dividend - § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
16. 9. – pondelok (namiesto nedele |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v auguste 2024, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane – § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
20. 9. – piatok |
Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v auguste 2024 49 790 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
30. 9. – pondelok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za august 2024 |
Zamestnávateľ – § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za august 2024 |
Zamestnávateľ – platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v auguste 2024, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ - § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
do výplatného termínu
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za august 2024 |
Zamestnávateľ - § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za august 2024 |
Zamestnávateľ - § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za august 2024 |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v auguste 2024 |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do nasledujúceho pracovného dňa |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za august 2024 |
Zamestnávateľ - § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za august 2024 |
Zamestnávateľ – § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2024 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ – § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ - § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ – § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ – § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ - § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec - § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ – § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 2-3/2025 (VIII/2024)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2024 (VIII/2024)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 10/2024 (VIII/2024)
1000 riešení 3/2024 (VIII/2024)
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)
2. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)
3. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)
4. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)
5. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)
6. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
7. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)
8. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)
9. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
10. Ústava SR 2023 (Ústava SR – úplné znenie zákona po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní – úplné znenia zákonov)
11. Životné prostredie po novelách (Cieľom novely zákonov je zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch)
12. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
13. Daňové priznania FO a PO za rok 2023 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2023, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2023)
14. Odvody poistného od 1. 1. 2024 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2024 po novelách)
15. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
16. Daňové a nedaňové výdavky 2024 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Prinášame tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
17. Trestný zákon, Trestný poriadok 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku a ďalších zákonov po novele s účinnosťou od 15. 3. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené. Doplnená Vyhláška č. 543/2005 Z.z.)
18. Stavebný zákon, Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov, Výstavba a územné plánovanie (aktuálne znenia zákonov po novelách)
19. Trestné právo po novelách 2024 (Titul prináša úplné znenie Trestného zákona a Trestného poriadku, Zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, Zákona o Policajnom zbore po novele s účinnosťou od 6. 8. 2024, zmeny sú v texte prehľadne vyznačené)
Aktualizácia III/2 (VIII/2024)
Aktualizácia II/5 (Trestné právo po novelách) (VIII/2024)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.eu
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023