Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. ZAMESTNÁVANIE PO NOVELÁCH ZÁKONOV
Zákon o službách zamestnanosti bol novelizovaný a novela prináša zmeny v podmienkach poskytovania služieb zamestnanosti, najmä pre osoby v hmotnej núdzi a cudzincov. Tiež sa zameriava na posilnenie aktívnych opatrení na trhu práce a zlepšenie integrácie znevýhodnených skupín. Ďalšou zmenou je rozšírenie pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie zamestnania pre osoby v hmotnej núdzi. Potrebujete podrobné a praktické informácie?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 3/2026 – Zákon o službách zamestnanosti po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/
2. PaM 10/2025 – Pobyt cudzincov a ich zamestnávanie – príspevok /A4, str. 72/
3. 1000 riešení 2/2025 – Daňové výdavky 2025 – praktické príklady /A5, str. 152/
4. Odvody poistného od 1. 1. 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
5. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 600/
Cena balíčka je 54,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 37,90 € Ušetríte 16,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
ZMENY V DANIACH II.
Zákon o dani z príjmov sa od januára 2025 zmenil vo viacerých oblastiach, a to nielen pre oblasť fyzických, ale i právnických osôb. Splnenie podmienok rozhodujúcich pre získanie postavenia mikrodaňovníka sa posudzuje za každé zdaňovacie obdobie samostatne. Aké sú ďalšie zmeny v daniach?
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. DUO 10/2025 – Iný majetok po novele ZDP, Oslobodené príjmy – príspevky /A4, str. 72/
2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, str. 152/
3. Aktualizácia I/2 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, str. 392/
4. Poradca 8/2025 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 296/
5. Účtovné súvzťažnosti – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 664/
Cena balíčka je 56,90 € Cena balíčka s 40 % zľavou je 34,20 € Ušetríte 22,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár
/A5, cca str. 400/
2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady
/A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia III/2 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – úplné znenie zákona
/A5, str. 112/
2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/
Cena balíčka je 63,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 € Ušetríte 19 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
ZMENY V ŠKOLSKOM ZÁKONE – VÝCHOVA A VZDELÁVANIE
Novela zákona, ktorým sa mení zákon o výchove a vzdelávaní, ktorá bola schválená 5. júna 2025 a v Zbierke zákonov vyšla pod číslom zákona č. 176/2025 Z. z., prináša systematický prístup k riešeniu neospravedlnených absencií a zavádza flexibilné pravidlá pre riaditeľov škôl. Zároveň motivuje mladých ľudí k vstupu do ozbrojených síl cez štipendijný program. Súčasťou zmien je aj zámer sprísniť zdravotnú dokumentáciu neprítomných detí a ich dohľad zo strany škôl a zriaďovateľov.
Prehľad najdôležitejších zmien
Cieľom novely zákona ako iniciatívneho materiálu, je upraviť podmienky ospravedlňovania neprítomnosti detí, ktoré plnia povinné predprimárne vzdelávanie, a žiakov na výchove a vzdelávaní tak, aby sa nezvyšovala administratívna záťaž detských lekárov ale zároveň nedochádzalo k nárastu absencie neprimeraným využívaním možnosti ospravedlnenia neprítomnosti na vyučovaní bez lekárskeho potvrdenia. Podľa úpravy ospravedlňovania z dôvodu ochorenia účinnej do 31. mája 2024, deti plniace povinné predprimárne vzdelávanie nepotrebovali potvrdenie od lekára aj pri opakovaných ochoreniach nepresahujúcich 7 vyučovacích dní; žiaci pri aj pri opakovaných ochoreniach nepresahujúcich 5 pracovných dní. Po nadobudnutí účinnosti vyššie uvedenej úpravy Štátna školská inšpekcia zaznamenala neprimerane vysoký nárast absencie žiakov z dôvodu ochorenia. Z tohto dôvodu sa zákonom č. 120/2024 Z. z. s účinnosťou od 1. júna 2024 upravili pravidlá ospravedlňovania neprítomnosti detí a žiakov na výchove a vzdelávaní z dôvodu ochorenia so zámerom obmedziť počet dní, ktoré môžu byť z dôvodu ochorenia ospravedlnené bez lekárskeho potvrdenia na 10 vyučovacích dní do mesiaca, ak ide o žiakov. Na základe analýz z praxe mala účinná úprava naďalej nežiaduci priestor na to, aby mohlo byť ospravedlňovanie bez lekárskeho potvrdenia využívané nadmerne, pričom tieto negatívne javy sa výraznejšie objavovali v menšom množstve škôl (ide cca o 5 % škôl). Novelou zákona sa má dosiahnuť zníženie absencie detí alebo žiakov adresne len v školách, kde sa zvýšená absencia objavuje.
Zmeny zákona č. 245/2008 Z. z. predstavujú dôležitý krok k systematizácii dochádzky, spolupráce škôl s rodičmi a adresnej podpore armádneho vzdelávania.
Novela zákona č. 176/2025 Z. z. nadobudla účinnosť od 30. júna 2025. Hoci mnohé zmeny vstúpili do platnosti už skôr (napr. od 1. januára alebo septembra 2025), legislatívna novela formálne platí od júla 2025 a predstavuje významné kroky pri reforme školského systému. Zmeny boli pripravené už v máji 2025 a podrobný návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkovania.
Ide o pomerne rozsiahlu novelu zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, ktorá významne mení zásadné podmienky a prináša niekoľko významných noviniek.
Ide o tieto najdôležitejšie zmeny:
- nové podmienky v ospravedlňovaní neprítomní žiakov a detí v povinnom predprimárnom vzdelávaní,
- zavádza sa nový mechanizmus kontroly absencií,
- zákon prináša aj možnosť štipendia poskytovaného Ministerstvom obrany SR.
Cieľom tejto zmeny je sprísniť kontrolu absencií, zabezpečiť prístup k vzdelaniu a motivovať žiakov k služobnému pomeru v ozbrojených silách.
Zmeny v ospravedlňovaní neprítomní žiakov
· §110 ods. 5: počet vyučovacích hodín možno zvýšiť z „až 13“ na „až 23“.
· §144 ods. 10: škola si vo školskom poriadku určí podrobnosti o spôsobe preukazovania neprítomnosti.
· §144 ods. 11: žiak ZŠ a SŠ môže byť ospravedlnený bez lekárskeho potvrdenia, ak neprítomnosť trvá do 5 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní alebo v polroku do trojnásobku týždenného počtu hodín.
· §144 ods. 12: pre deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní platí rovnaká logika, ale s limitom 7 dní alebo 21 vyučovacích dní za polrok.
Zavedenie tzv. referenčného režimu
§ 144 ods. 15–22 zavádzajú dva režimy:
- voľný režim (podľa odsekov 11, 12),
- sprísnený režim (podľa odsekov 15, 16), ak škola neprekročí referenčné hodnoty neprítomní, môže si určiť vlastný režim, kedy bude vyžadovať potvrdenie od lekára už aj pri menšom počte neprítomných dní.
Referenčné hodnoty (odsek 17) určuje Ministerstvo školstva. Postup zmien režimu oznámi Ministerstvo školstva miestnym úradom a tie následne školám (odseky 18, 21).
Prechodné obdobie
Do 31. 8. 2025 sa ospravedlňovanie žiakov ZŠ a SŠ riadi pôvodným znením zákona.
Do 31. 8. 2026 platí pôvodný režim aj pre predprimárne vzdelávanie.
Orgány miestnej správy majú určiť, ktoré školy môžu od 1. 9. 2025 prejsť do sprísneného režimu.
Nový inštitút, a to štipendium Ministerstva obrany SR (§149b)
Štipendium môže byť poskytnuté žiakovi SŠ, ak sa zaviaže, že:
- do 15 dní od ukončenia štúdia požiada o prijatie do služby profesionálneho vojaka,
- následne zotrvá v služobnom pomere po dohodnutú dobu.
Obsah zmluvy zahŕňa
- výšku štipendia,
- podmienky zániku,
- dôvody zániku.
Ministerstvo môže poveriť školu organizačným zabezpečením. Právny nárok na štipendium neexistuje.
Práva a povinnosti dieťaťa, žiaka a jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia
Uvedené práva a povinnosti upravuje ustanovenie § 144, v ktorom od júna 2025 došlo k viacerým zmenám.
Posilnenie právomoci škôl
Ide o zmenu v § 144 ods. 10. Do ustanovenie sa dopĺňa, že škola v školskom poriadku určuje spôsob preukazovania neprítomnosti. Zákon týmto znením výslovne prenáša časť zodpovednosti za túto agendu na školy. Znamená to:
- že školy môžu presnejšie špecifikovať, čo sa považuje za relevantný doklad, ako napr. e-mail od rodiča, čestné vyhlásenie,
- zároveň sa musia dodržiavať zásady právnej istoty, čo znamená, že pravidlá musia byť jasne formulované, zverejnené a primerané.
Školy by mali zabezpečiť metodickú jednotnosť, aby rodičia nemali diametrálne odlišné skúsenosti medzi školami.
Zjednotenie a zrozumiteľnosť pravidiel ospravedlňovania
K zmenám dochádza v rámci odsekov 11 a 12.
Tieto ustanovenia zavádzajú jasné kvantitatívne limity, a to napr. do 5 dní v prípade žiakov alebo do 7 dní v prípade detí v MŠ - bez lekára.
To znamená, že ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá najviac päť po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a súhrnne počas polroka školského roka najviac trojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín určených v príslušnom učebnom pláne školského vzdelávacieho programu, neprítomnosť sa ospravedlňuje bez predloženia potvrdenia od lekára.
Ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá viac ako päť po sebe nasledujúcich vyučovacích dní alebo súhrnne počas polroka školského roka viac ako trojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín určených v príslušnom učebnom pláne školského vzdelávacieho programu, vyžaduje sa aj predloženie potvrdenia od lekára.
Ak neprítomnosť dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia trvá najviac 7 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a súhrnne počas polroka školského roka najviac 21 vyučovacích dní, neprítomnosť sa ospravedlňuje bez predloženia potvrdenia od lekára. Ak neprítomnosť dieťaťa, ktoré plní povinné predprimárne vzdelávanie, z dôvodu ochorenia trvá viac ako 7 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní alebo súhrnne počas polroka školského roka viac ako 21 vyučovacích dní, vyžaduje sa aj predloženie potvrdenia od lekára.
Po novom sa teda pridávajú polročné limity, ktorý predstavuje trojnásobok týždenného rozsahu vyučovacích hodín u žiakov alebo 21 dní v materských školách.
Z uvedeného vyplýva, že rodičia budú vedieť, kedy už musia ísť s dieťaťom k lekárovi. V praxi však niektorí rodičia môžu účelovo členiť neprítomnosti tak, aby sa zmestili do stanovených limitov.
Zavedenie tzv. referenčného režimu
Zmeny sa týkajú odsekov 15 až 22.
Tento nový mechanizmus zavádza flexibilný prístup k overovaniu neprítomnosti podľa toho, ako škola napĺňa dochádzku. Ak škola dosahuje nízku mieru neprítomnosti, môže zaviesť sprísnené pravidlá už pri nižších počtoch vymeškaných hodín.
Referenčné hodnoty budú určené centrálnym orgánom (ministerstvom) a ich prekročenie alebo neprekročenie bude mať priame právne následky pre rozhodovanie riaditeľov. Tieto zmeny budú motivovať školy a rodičov k zodpovednosti. Na druhej starne však rôzne školy môžu byť v rôznych režimoch, čo môže pôsobiť neprehľadne alebo nespravodlivo.
Referenčnú hodnotu počtu vyučovacích hodín rozhodujúcu pre určenie postupu riaditeľa školy podľa odseku 15 a referenčnú hodnotu počtu vyučovacích dní rozhodujúcu pre určenie postupu riaditeľa materskej školy podľa odseku 16 zverejňuje ministerstvo školstva na svojom webovom sídle.
Plnenie referenčnej hodnoty podľa odseku 17 ministerstvo školstva oznámi príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve do 15. augusta príslušného školského roka; orgán miestnej štátnej správy v školstve príslušnej škole do piatich pracovných dní od oznámenia ministerstvom školstva.
Dynamické prechody medzi režimami
Znenia odsekov 19 až 21 upravujú prechod z voľnejšieho na sprísnený režim a späť, v závislosti od toho, ako sa škola vyvíja počas školského roka.
Školy budú musieť priebežne analyzovať dochádzku a komunikovať s orgánmi štátnej správy – inak môže dôjsť k oneskoreniu alebo nesprávnemu uplatneniu režimu.
Ak škola pri ospravedlňovaní neprítomnosti z dôvodu ochorenia postupuje podľa odseku 11 alebo odseku 12 a v prvom polroku školského roka nepresiahne pomernú časť referenčnej hodnoty podľa odseku 17 pripadajúcej na polrok školského roka, riaditeľ školy môže určiť, že od 15. marca príslušného školského roka škola postupuje podľa odseku 15 alebo odseku 16; postup podľa odseku 15 alebo odseku 16 riaditeľ školy oznámi orgánu miestnej štátnej správy v školstve.
Ak ide o školu, ktorá nespĺňala a následne začala spĺňať podmienky pre postup podľa odseku 15 alebo odseku 16 pre nasledujúci školský rok a riaditeľ školy určil tento postup, alebo o školu podľa odseku 19, plnenie pomernej časti referenčnej hodnoty podľa odseku 17 sa posudzuje za každé dva po sebe nasledujúce kalendárne mesiace polroka školského roka, pre ktorý škola začala spĺňať podmienky podľa odseku 15 alebo odseku 16. Ak škola presiahla pomernú časť referenčnej hodnoty podľa odseku 17 za dva po sebe nasledujúce kalendárne mesiace, od kalendárneho mesiaca nasledujúceho po oznámení podľa odseku 21 postupuje podľa odseku 11 alebo odseku 12.
Presiahnutie pomernej časti referenčnej hodnoty podľa odseku 17 ministerstvo školstva oznámi príslušnému orgánu miestnej štátnej správy v školstve do 25. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po posudzovanom období podľa odseku 20; orgán miestnej štátnej správy v školstve príslušnej škole do piatich pracovných dní od oznámenia ministerstvom školstva.
Oznámenie postupov rodičom
Podľa znenia odseku 22 povinnosť školy informovať rodičov alebo zástupcov zariadení o pravidlách ospravedlňovania je novinkou, ktorá zvyšuje transparentnosť. Postup školy pri ospravedlňovaní neprítomnosti z dôvodu ochorenia vrátane počtu vyučovacích dní alebo počtu vyučovacích hodín, ktoré sa ospravedlňujú bez potvrdenia od lekára, oznamuje riaditeľ školy zákonnému zástupcovi alebo zástupcovi zariadenia. Z novely zákona vyplýva odporúčanie pre školy zaviesť do školského poriadku zrozumiteľné infografiky alebo prehľadné tabuľky.
Ustanovenie § 144 posilňuje právomoci škôl, zavádza sa adresný a dátovo riadený prístup k neprítomnostiam žiakov, no zároveň sa kladú zvýšené nároky na administráciu a správnu komunikáciu. Správne nastavený školský poriadok sa stáva kľúčovým nástrojom fungovania dochádzky a kontroly absencií.
Štipendium Ministerstva obrany SR
Do zákona sa vkladá nové ustanovenie § 149b, ktoré zavádza nový motivačný nástroj na podporu vstupu absolventov stredných škôl do profesionálnej vojenskej služby. Ide o opatrenie s cieľom:
- zlepšiť nábor do Ozbrojených síl SR,
- vytvoriť predvídateľný a adresný systém podpory mladých ľudí,
- nadviazať vzdelávanie s profesionálnym uplatnením.
Podmienky poskytnutia štipendia
Podmienky sú vymedzené v odseku 1, v súlade s ktorým štipendium nie je automatické, ale sa poskytuje na základe zmluvy medzi Ministerstvom obrany a:
- zákonným zástupcom neplnoletého žiaka, alebo
- plnoletým žiakom strednej školy.
Podmienky záväzku žiaka sú dve. Prvou podmienkou je, že do 15 dní po ukončení štúdia musí žiak požiadať o vstup do štátnej služby profesionálneho vojaka. Druhou podmienkou je, že musí zotrvať v služobnom pomere po vopred dohodnutú dobu.
V zákone ide o formu „štipendia za záväzok“, teda podmieneného príspevku s viazanosťou na následné plnenie.
Obsah zmluvy
Obsahové náležitosti sú obsahom znenia odseku 3.
Zmluva musí obsahovať:
· výšku a periodicitu vyplácania štipendia,
· dobu zotrvania v službe, ktorá podľa odseku 4 nesmie presiahnuť dvojnásobok času čerpania štipendia,
· dôvody zániku nároku, ako napr. porušenie záväzku,
· podmienky vrátenia štipendia, ak záväzok nie je splnený.
Zmluva má charakter obojstranne záväzného právneho dokumentu. Môže byť predmetom súdneho sporu pri porušení.
Úloha stredných škôl
Podľa odseku 5 môže ministerstvo obrany uzatvoriť zmluvu so školou, ktorá bude zabezpečovať:
· organizačnú stránku štipendia,
· evidenciu a vyúčtovanie financií.
Touto právnou úpravou sa odľahčuje ministerstvo od operatívnych úkonov a zvyšuje dostupnosť programu pre žiakov.
Viac k téme sa už dočítate v mesačníku PaM 10/2025.
ZMENA ŽIVOTNÉHO MINIMA – DOPAD NA DAŇ Z PRÍJMOV FO
Životné minimum je považované za určitý materiálny súhrn, ktoré potrebuje spoločne hospodáriaca domácnosť určitej veľkosti a zloženia na uspokojovanie svojich životných potrieb považovaných v danom období za nevyhnutné na zaradenie sa do bežného života. Ako často a akým spôsobom dochádza k zmene súm životného minima?
Zákon č. 601/2003 Z. z.
o životnom minime
definuje pojem „životné minimum“ ako spoločensky uznanú minimálnu hranicu príjmov fyzickej osoby, pod ktorou nastáva stav jej hmotnej núdze. Predmetom zákona o životnom minime je ďalej ustanovenie sumy životného minima, vymedzenie okruhu osôb, ktoré sa spoločne posudzujú pri výpočte životného minima, definovanie príjmov, na ktoré sa prihliada pri výpočte životného minima ako aj ustanovenie valorizačného mechanizmu úpravy súm životného minima.
Sumy životného minima
Do 30. júna 2025 sa za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú podľa § 3 zákona o životnom minime spoločne, považovala suma alebo úhrn súm
1. o zaopatrené neplnoleté dieťa,
2. o nezaopatrené dieťa.
Sumy životného minima sa upravujú vždy k 1. júlu bežného kalendárneho roka, a to na základe koeficientu rastu životných nákladov nízkopríjmových domácností. Tieto údaje poskytuje vždy ministerstvu Štatistický úrad Slovenskej republiky.
Z tohto dôvodu sa s účinnosťou od 1. júla 2025 za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa posudzujú podľa § 3 Opatrenia MPSVaR č. 168/2025 Z. z. spoločne, považuje:
3. o zaopatrené neplnoleté dieťa,
4. o nezaopatrené dieťa.
Výpočet súm životného minima v modelových situáciách
Jednotlivec
Životné minimum jednotlivca, t. j. plnoletej fyzickej osoby, predstavuje sumu 284,13 € mesačne.
Jednotlivec s nezaopatreným dieťaťom
Životné minimum jednotlivca, t. j. plnoletej fyzickej osoby, s jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 284,13 € + 129,74 € = 413,87 € a predstavuje teda sumu 413,87 € mesačne.
Dvojica bez detí
Životné minimum dvojice bez detí sa vypočíta nasledovne: 284,13 € + 198,22 € = 482,35 € a predstavuje teda sumu 482,35 € mesačne.
Dvojica s jedným nezaopatreným dieťaťom
Životné minimum dvojice s jedným nezaopatreným dieťaťom sa vypočíta nasledovne: 284,13 € + 198,22 € + 129,74 € = 612,09 € a predstavuje tak sumu 612,09 € mesačne.
Dvojica s tromi nezaopatrenými deťmi
Životné minimum dvojice s tromi nezaopatrenými deťmi sa vypočíta nasledovne: 284,13 € + 198,22 € + 129,74 € + 129,74 € + 129,74 € = 871,57 € a predstavuje sumu 871,57 € mesačne.
Definícia príjmov
a ich započítavanie
Za príjem sa na účely určenia súm životného minima považujú
a) príjmy fyzických osôb, ktoré sú predmetom dane z príjmu podľa zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) po odpočítaní
1. poistného na povinné zdravotné poistenie,
2. poistného na nemocenské poistenie, poistného na starobné poistenie, poistného na invalidné poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
3. preddavku na daň alebo dane z príjmov fyzických osôb,
4. ďalších výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov fyzických osôb podľa ZDP,
b) príjmy oslobodené od dane z príjmov fyzických osôb podľa zákona o dani z príjmov okrem prijatých náhrad škôd, náhrad nemajetkovej ujmy, plnenia z poistenia majetku a plnenia z poistenia zodpovednosti za škodu okrem platieb prijatých ako náhrada za stratu zdaniteľného príjmu,
c) sumy vreckového pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné ustanovené v zmysle § 13 a 14 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p.,
d) náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej náhrady niektorých výdavkov zamestnancov do výšky ustanovenej zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z.n.p.,
e) ďalšie príjmy fyzických osôb podľa osobitných predpisov.
V prípade straty podľa § 30 zákona o dani z príjmov sa zohľadňuje len strata, ktorá vznikla v kalendárnom roku, za ktorý sa príjem zisťuje.
Za príjem na účely určenia súm životného minima sa nepovažujú
a) jednorazové štátne sociálne dávky poskytnuté podľa osobitných predpisov,
b) peňažné príspevky občanov s ťažkým zdravotným postihnutím na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ich ťažkého zdravotného postihnutia okrem príspevku za opatrovanie, ak § 64a ods. 10 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov neustanovuje inak,
c) zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
d) jednorazová dávka v hmotnej núdzi,
e) štipendiá,
f) jednorazový príspevok podľa zákona č. 410/2004 Z. z. o vyplatení jednorazového príspevku poberateľovi dôchodku v roku 2004 a o zmene zákona o životnom minime,
g) príspevok na stravu podľa § 64 ods. 1 písm. b) zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
h) resocializačný príspevok podľa § 70 zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
i) 13. dôchodok,
j) finančný príspevok, jednorazové odškodnenie pozostalých a naturálne náležitosti poskytované v súvislosti s výkonom dobrovoľnej vojenskej prípravy podľa § 32 až 38 zákona č. 378/2015 Z. z. o dobrovoľnej vojenskej príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
k) jednorazové náležitosti vojakov v zálohe, naturálne náležitosti, náhrada cestovného, náhrada výdavkov za služobnú cestu, jednorazové odškodnenie pozostalých, jednorazový príspevok za výkon mimoriadnej služby a jednorazový príspevok pri úmrtí alebo vyhlásení za mŕtveho poskytované v súvislosti so zaradením do operačných záloh, pohotovostných záloh a branných záloh podľa § 12 ods. 1, § 21, § 71 a 72 zákona č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
l) zvýšenie prídavku na dieťa podľa druhej vety § 8 ods. 1 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení zákona č. 226/2019 Z. z.,
m) jednorazový doplatok k starobnému dôchodku podľa § 293fg zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 275/2020 Z. z,
n) príjem zo závislej činnosti vykonávanej na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru uzatvorenej počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu, ktorej predmetom je realizovanie opatrení prijatých na riešenie mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu,
o) zvýšenie prídavku na dieťa za kalendárny mesiac, v ktorom nezaopatrené dieťa prvýkrát nastúpilo do prvého ročníka základnej školy, podľa § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 600/2003 Z. z. v znení zákona č. 397/2022 Z. z.,
p) tehotenské podľa § 9a zákona č. 328/2002 Z. z. v znení zákona č. 426/2020 Z. z. a § 47a až 47c zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 426/2020 Z. z.,
q) príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie podľa zákona č. 526/2023 Z. z. o pomoci pri splácaní úveru na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
r) finančný príspevok poskytovaný v súvislosti s plnením úloh Žandárskeho zboru podľa § 22 a 36 zákona č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Na zistenie príjmu fyzickej osoby na účely určenia súm životného minima sa započítavajú
• u posudzovanej fyzickej osoby jej príjem a príjem jej manžela,
• u rodičov s nezaopatreným dieťaťom príjmy týchto rodičov a príjem nezaopatreného dieťaťa žijúceho s nimi v domácnosti,
• u rodičov, ktorí sú sami nezaopatrené deti, ich príjmy a príjmy, ktoré na ne poberá iná fyzická osoba,
• u nezaopatreného dieťaťa jeho príjem a príjem jeho rodičov, ak s ním žijú v domácnosti; ak toto dieťa žije v domácnosti len s jedným rodičom, s inou fyzickou osobou alebo samostatne, príjem dieťaťa, príjem rodiča a príjem, ktorý na dieťa poberá iná fyzická osoba,
• u zaopatreného neplnoletého dieťaťa jeho príjem.
Dopad životného minima na daň z príjmov fyzických osôb
Výška životného minima má vplyv nielen na zvýšenie niektorých sociálnych dávok, dôchodkov, príspevkov atď., ale aj na oblasť zdaňovania príjmov fyzických osôb.
Sleduje sa v súvislosti s nezdaniteľnou časťou základu dane, výškou (hranicou) základu dane pre uplatnenie vyššej sadzby dane fyzických osôb, výškou (hranicou) základu dane, do ktorej má daňovník nárok na celú sumu nezdaniteľnej časti základu dane, výškou príjmov, od ktorej vzniká povinnosť podania daňového priznania, platením preddavkov na daň zo zdaniteľnej mzdy a pod.
Pre účely tohto príspevku je nevyhnutné zdôrazniť, že v zákone o dani z príjmov sa používa pojem životné minimum platné k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia. Z uvedeného je tak zrejmé, že aj keď sa suma životného minima k 1. júlu 2025 zvýšila o 10,14 eura, t. j. z 273,99 eura na 284,13 eura, táto zmena prinesie na účely dane z príjmov fyzických osôb dopad prakticky až počnúc zdaňovacím obdobím roka 2026.
Príklad
Od 1. júla 2025 sa zmenila suma životného minima na 284,13 eura, no zamestnávateľ naďalej znižoval základ dane svojich zamestnancov o rovnakú sumu – t. j. vychádzal zo sumy životného minima 273,99 eura.
Je pravdou, že od 1. júla 2025 sa zmenila suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu z 273,99 eura na hodnotu 284,13 eura. Pre správne uplatňovanie znižovania základu dane zamestnancov však treba aplikovať počas celého zdaňovacieho obdobia 2025 pre tieto účely tú sumu životného minima, ktorá platila k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia – tzn. k 1. 1. 2025. Zamestnávateľ teda postupoval správne.
Nezdaniteľná časť základu
dane na daňovníka
Od 1. januára 2026 sa bude výška nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka opäť odvíjať od 21,0 násobku životného minima, avšak už platného k 1. januáru 2026. Keďže k 1. januáru 2026 bude platná výška životného minima v sume 284,13 eur, znamená to, že nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka bude pre rok 2026 vo výške 5 966,73 eur oproti 5 753,79 eurám v roku 2025.
Ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období dosiahne základ dane
ktorý
a) sa rovná alebo je nižší ako 92,8 násobok sumy životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia (ďalej iba „platné životné minimum“), nezdaniteľná časť základu dane ročne na daňovníka je suma zodpovedajúca 21,0 násobku sumy platného životného minima,
b) je vyšší ako 92,8 násobok platného životného minima, nezdaniteľná časť základu dane ročne na daňovníka je suma zodpovedajúca rozdielu 44,2 násobku platného životného minima a jednej štvrtiny základu dane; ak táto suma je nižšia ako nula, nezdaniteľná časť základu dane ročne na daňovníka sa rovná nule.
Uvedená úprava vychádza z ustanovenia § 11 ods. 2 zákona o dani z príjmov.
V súvislosti s vyššie uvedeným je ďalej pre účely správnej aplikácie odpočitateľnej položky na daňovníka pre zdaňovacie obdobie roku 2026 poznať limit výšky dosiahnuteľného základu dane fyzickej osoby, pri ktorom má fyzická osoba nárok na odpočitateľnú položku na daňovníka v nezníženej výške.
Pre zdaňovacie obdobie 2025 ide o sumu 25 426,27 eur, pričom zmena výšky životného minima od 1. 7. 2025 sa prejaví až pre zdaňovacie obdobie 2026, kedy bude limit základu dane, pri ktorom bude možné uplatniť nekrátenú sumu odpočitateľnej položky základu dane na daňovníka, až 26 367,26 eur.
Zdaňovacie obdobie |
Platné životné minimum (PŽM) [eur] |
92,8 |
21 |
44,2 |
2025 |
273,99 |
25 426,27 |
5 753,79 |
12 110,36 |
2026 |
284,13 |
26 367,26 |
5 966,73 |
12 558,55 |
Nezdaniteľná časť základu dane
na manželského partnera
Vychádzajúc z ustanovenia § 11 ods. 3 zákona o dani z príjmov platí, že ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období dosiahne základ dane
a) rovnajúci sa alebo nižší ako 176,8-násobok platného životného minima a jeho manželka (manžel) žijúca s daňovníkom v domácnosti v tomto zdaňovacom období
1. nemá vlastný príjem, nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželku (manžela) je suma zodpovedajúca 19,2-násobku platného životného minima,
2. má vlastný príjem nepresahujúci sumu zodpovedajúcu 19,2-násobku platného životného minima, nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželku (manžela) je rozdiel medzi sumou zodpovedajúcou 19,2-násobku platného životného minima a vlastným príjmom manželky (manžela),
3. má vlastný príjem presahujúci sumu zodpovedajúcu 19,2-násobku platného životného minima, nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) sa rovná nule,
b) vyšší ako 176,8-násobok platného životného minima a jeho manželka (manžel) žijúca s daňovníkom v domácnosti v tomto zdaňovacom období
1. nemá vlastný príjem, nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželku (manžela) je suma zodpovedajúca rozdielu 63,4-násobku platného životného minima a jednej štvrtiny základu dane tohto daňovníka; ak táto suma je nižšia ako nula, nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) sa rovná nule,
2. má vlastný príjem, nezdaniteľná časť základu dane ročne na manželku (manžela) je suma vypočítaná podľa prvého bodu, znížená o vlastný príjem manželky (manžela); ak táto suma je nižšia ako nula, nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) sa rovná nule.
Rovnako aj v tomto prípade platí, že pri posudzovaní dopadu zmeny životného minima od 1. júla 2025 na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 3 zákona o dani z príjmov sa táto zmena prejaví až v zdaňovacom období roku 2026.
Limitné sumy, ktoré majú rozhodujúci vplyv na možnosť a výšku uplatnenia odpočitateľnej položky od základu dane FO
podľa § 11 ods. 3 zákona o dani z príjmov, majú teda pre zdaňovacie obdobia 2025 a 2026 nasledujúce hodnoty:
Zdaňovacie obdobie |
Platné životné minimum (PŽM) [eur] |
19,2 |
176,8 |
63,4 |
2025 |
273,99 |
5 260,61 |
48 441,43 |
17 370,97 |
2026 |
284,13 |
5 455,30 |
50 234,18 |
18 013,84 |
Sadzba dane z príjmu FO
za zdaňovacie obdobie 2025 je:
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 48 441,43 eura (čo predstavuje 176,8 - násobok sumy platného životného minima vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 48 441,43 eura (čo predstavuje 176,8 - násobok sumy platného životného minima),
- 15 % zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov, t. j. z čiastkového základu dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) zníženého o nezdaniteľné časti základu dane alebo ich časť a o daňovú stratu pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie príjmy (výnosy) z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti (podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov) neprevyšujúce sumu 100 000 eur,
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 48 441,43 eura (čo predstavuje 176,8 - násobok sumy platného životného minima vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 48 441,43 eura (čo predstavuje 176,8 - násobok sumy platného životného minima),
Za predpokladu nemennosti pravidiel zdaňovania príjmov fyzických osôb čo sa týka sadzby dane za zdaňovacie obdobie 2026 sa v dôsledku zvýšenia životného minima od 1. júla 2025 zmenia aj podmienky zdaňovania príjmov pre určité kategórie príjmov fyzických osôb.
Ide o úpravu:
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 50 234,18 eura (čo pre rok 2026 bude predstavovať 176,8 - násobok sumy platného životného minima vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 50 234,18 eura (čo pre rok 2026 bude predstavovať 176,8 - násobok sumy platného životného minima),
- 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 50 234,18 eura (čo pre rok 2026 bude predstavovať 176,8 - násobok sumy platného životného minima vrátane),
- 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 50 234,18 eura (čo pre rok 2026 bude predstavovať 176,8 - násobok sumy platného životného minima).
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 10/2025.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
Sankcia za nesplnenie povinnosti |
8. 10. – streda |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím
|
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2025
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2025 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
15. 10. – streda |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
|
27. 10. – pondelok (namiesto soboty 25. 10.) |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 3 000 eur |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 50 000 €
|
Platiteľ DPH § 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Splatnosť DPH za september 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2025 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za september 2025
|
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2025
|
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
31. 10. – piatok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2025 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 2. 2024 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.) |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2025 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur. |
|
Podanie oznámenia o dani z finančných transakcií a zaplatenie tejto dane za september 2025 |
Platiteľ dane z finančných transakcií § 10 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií v znení n. p. |
Pokuta za nepodanie oznámenia od 30 eur do 3 000 eur. Úrok z omeškania platby dane vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2025, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Podanie daňového priznania za september 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby ECB (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Úhrada dane OSS DPH za tretí štvrťrok 2025 |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €
|
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
do výplatného termínu
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025
|
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz (najviac spolu 16 596,96 eur) |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v septembri 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur
|
|
do nasledujúceho pracovného dňa
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
do 3 dní
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2025 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
|
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti |
Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku |
Platiteľ dane § 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol 50 000 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Do 8 dní
|
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur (najviac spolu 16 596,96 eur)
|
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
Do 10 dní
|
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Do 30 dní
|
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p. |
Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur. |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca
|
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH
|
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Poradca (Poradca), č. 3/2026 (VIII/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2025 (VIII/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 10/2025 (VIII/2025)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
Poradca (Poradca), č. 4/2026 (X/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2025 (X/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2025 (X/2025)
1000 riešení 4/2025 (X/2025)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023