|
č. 11/2022 |
28.6.2022 |
|
Vážení čitatelia! Novela Zákonníka práce zjednodušuje proces skončenia pracovného pomeru zamestnanca so zdravotným postihnutím. Ďalšou novinkou je schválenie novely, ktorou sa od 1. 1. 2023 rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Akým spôsobom táto novela zákona zefektívňuje kontrolu nelegálnej práce a ako sa zjednocujú postupy pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania? Čítajte rubriku Téma čísla pod názvom Zmeny v pracovnoprávnej oblasti a viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 8/2022. Koncom apríla boli schválené dva nové právne predpisy, a to zákon č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov. Tieto dva právne predpisy prinášajú v súvislosti s reformou súdnictva, respektíve súdnej mapy viaceré zmeny aj v iných právnych predpisoch. Čítajte rubriku Téma čísla pod názvom Zriadenie správnych súdov a reforma súdnej mapy - nová právna úprava a viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 1/2023. Takmer polovica našich každodenných činností sa zakladá na zvykoch a vykonávame ich podvedome bez toho, aby sme si možnosť voľby vôbec uvedomovali. Rozhoduje za nás mozog. Ten však nedokáže rozlišovať medzi pozitívnymi a negatívnymi zvykmi. Ako si poradiť so zlozvykmi? Čítajte príspevok Každodenné zvyky a prekračovanie komfortnej zóny v rubrike Byť dobrý nestačí. V tematických balíčkoch nájdete podrobne rozobranú nasledujúcu problematiku: Nový stavebný zákon, Zmeny v trestnom práve, Zmeny v zamestnávaní po novele, Účtovníctvo po novelách, Školský zákon po novelách, Dedenie nielen v podnikaní, Balíček pre obce a samosprávy, Daňový poriadok po novele, Zákonník práce po novele. Prajeme Vám krásnu, slnečnú dovolenku aj celé leto a tešíme sa na nasledujúce stretnutie.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
ZMENY V PRACOVNOPRÁVNEJ OBLASTI Od 1. 4. 2022 je účinná novela č. 82/2022 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, ktorou sa zjednodušuje proces skončenia pracovného pomeru zamestnanca so zdravotným postihnutím. Ďalšou novinkou v pracovnoprávnej oblasti je schválenie novely č. 112/2022 Z. z. zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktorou sa od 1. 1. 2023 rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania. Akým spôsobom táto novela zákona zefektívňuje kontrolu nelegálnej práce a ako sa zjednocujú postupy pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania?
NELEGÁLNA PRÁCA A NELEGÁLNE ZAMESTNÁVANIE. Dňa 16. 3. 2022 bola schválená novela zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktorá nadobúda účinnosť od 1. 1. 2023. Podľa novelizovaného § 2a novely zákona nelegálna práca nie je práca, ktorú pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, alebo pre právnickú osobu, ktorá je spoločnosťou s ručením obmedzeným a ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú príbuznými v priamom rade, súrodencami alebo manželmi, vykonáva príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel tejto fyzickej osoby alebo niektorého z týchto spoločníkov, ak tento príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel je dôchodkovo poistený, je poberateľom dôchodku alebo je žiakom alebo študentom do 26 rokov veku. Nelegálne zamestnávanie nie je, ak pre fyzickú osobu, ktorá je podnikateľom, alebo pre právnickú osobu, ktorá je spoločnosťou s ručením obmedzeným a ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú príbuznými v priamom rade, súrodencami alebo manželmi, vykonáva prácu príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel tejto fyzickej osoby alebo niektorého z týchto spoločníkov, ak tento príbuzný v priamom rade, súrodenec alebo manžel je dôchodkovo poistený, je poberateľom dôchodku, alebo je žiakom alebo študentom do 26 rokov veku.
Z uvedeného vyplýva, že počnúc 1. 1. 2023 sa rozširuje výnimka z nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania na spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá má najviac dvoch spoločníkov, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu v priamom rade, manželmi alebo súrodencami, a na ich príbuzných v priamom rade, súrodencov alebo manželov, ak títo príbuzní sú dôchodkovo poistení, sú poberateľmi dôchodkov alebo sú žiakmi alebo študentmi do 26 rokov veku.
KONTROLU NELEGÁLNEJ PRÁCE A NELEGÁLNEHO ZAMESTNÁVANIA BUDÚ V SÚLADE S § 5 ODS 1 NOVELY ZÁKONA VYKONÁVAŤ UŽ LEN INŠPEKTORÁTY PRÁCE. - V súčasnosti kontrolu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, t. j. či zamestnávateľ nezamestnáva napr. niekoho „načierno” (bez pracovnej zmluvy), kontrolujú dva kontrolné orgány - úrady práce a inšpektoráty práce. Pri výkone kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania rozdielnymi orgánmi kontroly vznikajú problémy a to najmä z dôvodu, že tieto orgány kontroly nepostupujú pri kontrole podľa rovnakého procesného predpisu. Inšpektoráty práce postupujú podľa zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce, a úrady práce postupujú podľa zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. Keďže pri kontrole postupujú tieto orgány podľa rozdielnych zákonov, v praxi to vyvolávalo nejednotnosť a chaos.
V novele zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní sa v článku II. mení aj zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti; v prechodnom ustanovení § 72av novely zákona o službách zamestnanosti sa ustanovuje, že úrady práce „dokončia” kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania začaté do 31. 12. 2022.
Pokutu za nelegálne zamestnávanie na základe výsledkov kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania začatej pred 1. 1. 2023 uloží ústredie alebo úrad podľa predpisov účinných do 31. 12. 2022. Po 1. 1. 2023 právomoc uložiť pokutu za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, poriadkovú pokutu za marenie výkonu kontroly nelegálneho zamestnávania a zásady ukladania pokuty vzťahujúce sa k uloženiu pokuty za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania úrady práce už mať nebudú.
Podľa § 66 Zákonníka práce zamestnancovi so zdravotným postihnutím môže dať zamestnávateľ výpoveď len s predchádzajúcim súhlasom príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, inak je výpoveď neplatná. Tento súhlas sa nevyžaduje, ak ide o výpoveď podanú zamestnancovi, ktorý dosiahol vek určený na nárok na starobný dôchodok, alebo z dôvodov ustanovených v § 63 ods. 1 písm. a) Zákonníka práce (ak sa zamestnávateľ zrušuje alebo premiestňuje alebo jeho časť) a podľa § 63 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce (ak sú u zamestnanca dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný pomer, alebo pre vážne porušenie pracovnej disciplíny; pre sústavné menej závažné porušenie pracovnej disciplíny možno dať zamestnancovi výpoveď, ak bol v posledných šiestich mesiacov v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede).
Z uvedeného vyplýva, že podľa Zákonníka práce ak chce zamestnávateľ skončiť pracovný pomer výpoveďou so zamestnancom, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím, má: · povinnosť prerokovať výpoveď so zástupcami zamestnancov, ak títo na pracovisku zamestnávateľa pôsobia [§ 74 Zákonníka práce], · žiadať o súhlas so skončením pracovného pomeru výpoveďou príslušný úrad práce, pričom úrad práce má na vyjadrenie všeobecnú lehotu podľa správneho poriadku; úrad práce môže, ale nemusí takýto súhlas udeliť [§ 66 Zákonníka práce]. Vo veci udelenia predchádzajúceho súhlasu rozhoduje v prvostupňovom správnom konaní miestne a vecne príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v druhostupňovom správnom (odvolacom) konaní Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
Zamestnávateľ predkladá príslušnému úradu práce žiadosť v písomnej forme, kde je uvedený výpovedný dôvod, pre ktorý sa má pracovný pomer alebo štátnozamestnanecký pomer so zamestnancom skončiť. K žiadosti ďalej predkladá: a) v prípade výpovedného dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce · zápis z vedenia organizácie, ak sa jedná o akciovú spoločnosť zápis z predstavenstva spoločnosti príp. valného zhromaždenia ak sa jedná o spoločnosť s r. o. a podobne, na ktorej sa o organizačnej zmene rozhodlo (uzniesli sa alebo schválili organizačnú zmenu), · organizačnú štruktúru pred organizačnou zmenou a po organizačnej zmene, · pracovnú zmluvu zamestnanca, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím prípadne, ak má pracovná zmluva dodatky predkladá aj jej dodatky (predkladá sa kvôli pracovnému zaradeniu), · doklad Sociálnej poisťovne o zdravotnom postihnutí zamestnanca (spravidla sa jedná o rozhodnutie SP o zdravotnom postihnutí občana a priznaní/nepriznaní nároku na invalidný dôchodok), · rozhodnutie o organizačnej zmene musí predchádzať podanej žiadosti v opačnom prípade nie je dôvod rozhodovať o predchádzajúcom súhlase, · vyjadrenie odborového orgánu o prerokovaní organizačných zmien, ak zamestnávateľ odborový orgán má, príp. prerokovanie tejto skutočnosti zástupcami zamestnancov, · zamestnávateľom sa odporúča, aby oslovili vo veci ponuky pracovného miesta aj iných zamestnávateľov, aj v prípade negatívnej odpovedi, (napriek tomu, že uvedenú povinnosť zamestnávatelia nemajú, zo súdnych konaní vyplynula aj takáto požiadavka, i keď nebola priamo určená ako povinnosť), b) v prípade výpovedného dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce · lekársky posudok príp. rozhodnutie orgánu štátnej zdravotníckej správy alebo rozhodnutia orgánu sociálneho zabezpečenia, · pri uplatnení tohto výpovedného dôvodu musí ísť o dlhodobú nespôsobilosť zamestnanca vykonávať doterajšiu prácu (jedná sa o prípady, keď sa zamestnanec stane úplne invalidným), · výpoveď zo strany zamestnávateľa bude možná aj v prípade čiastočnej invalidity zamestnanca a to v prípade, že zamestnanec by mohol vykonávať doterajšiu prácu, avšak za osobitne uľahčených podmienok, ktoré mu zamestnávateľ nie je schopný zabezpečiť, c) v prípade výpovedného dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. d) bod 1 až 4 Zákonníka práce · predpoklady musia byť ustanovené vo všeobecne záväzných právnych predpisoch; zamestnávateľ uvedie, ktorých predpisov sa predmetná vec týka - nemá povinnosť ich predložiť [§ 63 ods. 1 písm. d) bod 1 Zákonníka práce], · nesplnenie požiadaviek na riadny výkon práce Zákonník práce viaže na požiadavky, ktoré má zamestnávateľ zakotvené vo svojom vnútornom predpise (sú to požiadavky určené samotným zamestnávateľom), v tomto prípade je žiadúce, aby zamestnávateľ vnútorný predpis predložil aspoň k nahliadnutiu [§ 63 ods. 1 písm. d) bod 2 Zákonníka práce], · vyžaduje sa, aby išlo o požiadavky, ktoré sú nevyhnutné a oprávnené a ktorých oprávnenosť môže vyplývať priamo z pracovnej zmluvy, z príkazu vedúceho zamestnanca alebo požiadavky, ktoré sú pre určitý výkon práce všeobecne známe [§ 63 ods. 1 písm. d) bod 3 Zákonníka práce], · neuspokojivé plnenie pracovných úloh na strane zamestnanca, pričom nie je rozhodujúce, či neuspokojivé plnenie je trvalejšieho charakteru alebo ojedinelé [§ 63 ods. 1 písm. d) bod 4 Zákonníka práce].
Podobný postup ako pri uplatnení Zákonníka práce zamestnávateľ zachová aj v prípade, ak uplatňuje zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Od 1. 4. 2022 je účinná novela č. 82/2022 Z. z. Zákonníka práce a novela zákona o službách zamestnanosti (v článku II. tejto novely), ktorá mení a upravuje postup pri skončení pracovného pomeru výpoveďou zo strany zamestnávateľa so zamestnancom so zdravotným postihnutím. Podľa pôvodnej právnej úpravy mal príslušný úrad práce lehotu na vyjadrenie k výpovedi zamestnanca so zdravotným postihnutím 30 až 90 dní, po novom na to bude mať úrad práce len sedem pracovných dní.
Ak úrad práce do siedmich pracovných dní nezaujme stanovisko k výpovedi, bude sa to považovať za súhlas s výpoveďou pre zdravotne postihnutého zamestnanca. To znamená, že novelou došlo k výraznému skráteniu 30-dňovej lehoty na udelenie súhlasu príslušným úradom práce na 7 dní odo dňa doručenia žiadosti a po márnom uplynutí lehoty nastane fikcia udelenia súhlasu. Uvedené vyplýva z ust. § 70 ods. 10 novely zákona o službách zamestnanosti: „Ak úrad v lehote na vybavenie žiadosti nevydal rozhodnutie, predpokladá sa, že vydal rozhodnutie, ktorým udelil súhlas zamestnávateľovi na skončenie pracovného pomeru výpoveďou zamestnancovi, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím, alebo na skončenie štátnozamestnaneckého pomeru výpoveďou štátnemu zamestnancovi, ktorý je občanom so zdravotným postihnutím. Za deň doručenia rozhodnutia sa považuje tretí deň od uplynutia lehoty na vybavenie žiadosti.” Podľa prechodného ustanovenia § 72at novely zákona konania začaté začaté pred 1. aprílom 2022, ktoré neboli právoplatne ukončené, sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2022.“
S účinnosťou od 1. 4. 2022 je zamestnávateľ zároveň povinný bezodkladne oznámiť zamestnancovi so zdravotným postihnutím, že podal na úrad práce žiadosť o udelenie predchádzajúceho súhlasu so skončením jeho pracovného pomeru.
V PRACOVNOPRÁVNEJ OBLASTI SA PRIPRAVUJE ĎALŠIA NOVELA ZÁKONNÍKA PRÁCE, ktorej návrh bol predstavený Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny; navrhovaná účinnosť je od 1. 8. 2022. Rozsah plánovaných zmien je veľký, preto uvádzame výber navrhovaných zmien, aby boli zamestnávatelia na legislatívne novinky pripravení. Hlavným dôvodom a účelom tejto novely je transpozícia dvoch európskych smerníc, a to smernice 2019/1152 z 20. júna 2019 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii a smernice 2019/1158 z 20. júna 2019 o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom rodičov a osôb s opatrovateľskými povinnosťami, ktorou sa zrušuje smernica Rady 2010/18/EÚ.
Viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 8/2022.
ZRIADENIE SPRÁVNYCH SÚDOV A REFORMA SÚDNEJ MAPY - NOVÁ PRÁVNA ÚPRAVA Koncom apríla boli schválené dva nové právne predpisy, a to zákon č. 151/2022 Z. z. o zriadení správnych súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov. Tieto dva právne predpisy prinášajú v súvislosti s reformou súdnictva, respektíve súdnej mape viaceré zmeny aj v iných právnych predpisoch.
1. Zákon o zriadení správnych súdov Predkladateľom zákona bolo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky. Zákon bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2021-2024, ako aj Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace september až december 2020. Zákon je zároveň implementačným opatrením komponentu č. 15 Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
Reforma súdnej mapy Nový zákon predstavuje súčasť širšieho celku, ktorým je reforma súdnej mapy. Reforma súdnej mapy je zameraná na nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov a krajských súdov, zriadenie dvoch mestských súdov, ako aj zriadenie správnych súdov. Reforma súdnej mapy je jedným z nástrojov pre dosiahnutie efektívne fungujúcej justície, pretože vytvára vhodné podmienky pre špecializáciu sudcov, ako na úrovni okresných súdov, tak aj na úrovni krajských súdov. Dôvera obyvateľov v súdnictvo je na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ dlhodobo na nízkej úrovni. Prispieva k tomu aj verejnosťou vnímaná miera korupcie, ktorú potvrdzujú aj postupné odhalenia orgánov činných v trestnom konaní. Vláda Slovenskej republiky sa zaviazala zmeniť Slovensko na „skutočne právny štát“ schopný zaistiť rovnosť pred zákonom a ochranu práv. Dôležitou súčasťou konkrétnej snahy splniť tento ciel je reforma súdnej mapy. Cieľom reformy súdnej mapy je zvýšiť dôveryhodnosť súdnictva, jeho výkon a kvalitu, a zároveň zabezpečiť pre sudcov a zamestnancov súdov lepšie podmienky na prácu a rozhodovanie. Od novej súdnej mapy možno očakávať nielen zrýchlenie súdneho konania a funkčný mechanizmus náhodného výberu sudcov, ale aj zlepšenie kvality súdnych rozhodnutí.
Najdôležitejšie výsledky, ktoré reorganizácia súdov na Slovensku prinesie · Primeraná dostupnosť Nová súdna mapa prihliada aj na primeranú fyzickú dostupnosť súdu pre chudobnejšie skupiny obyvateľstva. Vzhľadom na postupujúcu elektronizáciu súdnej agendy a zriedkavosť ústnych pojednávaní je dostupnosť rýchleho a kvalitného rozhodnutia dôležitejšia ako fyzická blízkosť budovy súdu. · Rýchlejšie konania Špecializácia sudcov umožní rýchlejšie skončenie zložitejších vecí. Súdy nemajú problém vybaviť v reálnom čase došlý počet jednoduchších a rutinných vecí. Skutočným problémom sú zložitejšie veci, ktorých vybavenie trvá neprimerane dlhší čas. Občania a podnikatelia to vnímajú ako nízku vymožiteľnosť práva. · Kvalita rozhodnutí S rýchlosťou súvisí vyššia kvalita rozhodnutí na základe špecializácie sudcov a zamestnancov a ich cieleného vzdelávania. Špecializovaný sudca sa ľahšie orientuje vo svojej oblasti, čo okrem rýchlosti predpokladá aj kvalitnejšie rozhodnutie. · Transparentnosť Na súdoch budú pôsobiť štyri skupiny rovnomerne zaťažených sudcov (trestných, civilných, obchodných a rodinných). Osobitná bude sústava správneho súdnictva. Dnes na súdoch pôsobí veľa sudcov s rôznymi agendami v rôznych pomeroch, čo sťažuje procesy porovnávania. V spojení s elektronickým súdnym manažmentom budú mať lepší prehľad občania, riadiace orgány súdnictva, bude jednoduchšie zistiť a riešiť problémy. Transparentnosť prispeje k zvýšeniu dôveryhodnosti súdnictva. · Efektívnosť Špecializovaní sudcovia na menšom počte súdov vo svojich agendách zabezpečia efektívne vybavenie vecí. Nová súdna mapa umožní aj naozaj náhodné prideľovanie prípadov. Menší počet budov a postupne aj sudcov bez ujmy na právach občanov povedie postupne k úspore prostriedkov na súdnictvo.
Rozdelenie pôvodného zákona do dvoch V roku 2020 bol do legislatívneho procesu predložený návrh zákona o sídlach a obvodoch súdov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý všetky vyššie uvedené ciele reformy súdnej mapy zahrnul do jedného komplexného materiálu s rôznymi implementačnými fázami. Na základe výsledkov pripomienkového konania a na základe diskusií, ktoré viedol rezort spravodlivosti so zainteresovanými aktérmi, berúc do úvahy organizačné, materiálne a personálne možnosti realizácie reformy súdnej mapy, sa javilo ako účelné, aby schvaľovanie a realizácia reformy súdnej mapy boli rozdelené do samostatných blokov. Rozdelenie pôvodného návrhu zákona do viacerých samostatných zákonov jednak umožňuje realizovať zámery reformy súdnej mapy samostatne, resp. vo väčšej miere nezávisle na sebe, a na strane druhej umožňuje jednoduchším spôsobom reagovať na priebeh legislatívneho procesu a ďalšie odborne a politické diskusie, ktoré nepochybne sprevádzali celý legislatívny proces.
Čiastkové opatrenia Preto predkladateľ spracoval niekoľko samostatných návrhov zákonov, ktoré predstavujú čiastkové opatrenia pre realizáciu reformy súdnej mapy. Do legislatívneho procesu tak boli priebežne predkladané návrhy zákonov, ktoré boli zamerané na - zriadenie mestských súdov v Bratislave a v Košiciach, - nové usporiadanie sídiel a obvodov okresných súdov, - nové usporiadanie sídiel a obvodov odvolacích súdov, - na zriadenie správnych súdov.
Cieľom zákona Základným cieľom bolo zriadenie správnych súdov, ktoré spolu s Najvyšším správnym súdom Slovenskej republiky (najvyšší správny súd), budú tvoriť súdy správneho súdnictva. Sústava súdov podľa čl. 143 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky tak bude dichotomická a budú ju tvoriť - súdy všeobecného súdnictva - okresné súdy vrátane mestských súdov, - krajské súdy, - Špecializovaný trestný súd, - Najvyšší správny súd Slovenskej republiky, - súdy správneho súdnictva - tri správne súdy, - najvyšší správny súd.
Správne súdnictvo sa zákonom inštitucionálne odčleňuje od sústavy všeobecných súdov a stáva sa plne autonómnou súčasťou sústavy súdov. Po schválení Správneho súdneho poriadku, ktorým sa správne súdnictvo odčlenilo od všeobecného súdnictva v procesnej rovine a zriadení najvyššieho správneho súdu, sa tak završuje osamostatnenie správneho súdnictva aj v inštitucionálnej rovine.
Správne súdnictvo V moderných demokratických štátoch je dôležitým prostriedkom na zabezpečenie ochrany práv a právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb pred nezákonnými rozhodnutiami a postupmi orgánov verejnej správy. Zachovanie zákonnosti v oblasti verejnej správy a dôsledná ochrana jednotlivca je dôležitou črtou právneho štátu (čl. 46 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky). Vytvorenie dobre fungujúcej štruktúry správneho súdnictva s potrebným personálnym a materiálnym vybavením je preto prvoradou úlohou pre naplnenie účelu správneho súdnictva a pre nápravu nedostatkov, ktoré sa prejavili v doterajšom fungovaní súdnej moci v oblasti správneho súdnictva. Z historického hľadiska možno konštatovať, že správne súdnictvo na území Slovenskej republiky má svoju právnu tradíciu, aj keď faktom je, že miera uplatňovania možností súdnej ochrany v správnom súdnictve sa odlišovala s každou jednou formou štátneho usporiadania, ktorého súčasťou bolo územie Slovenskej republiky.
Charakteristickou črtou správneho súdnictva v rámci jeho historického vývoja je to, že sústava správnych súdov v podstate nikdy nedoznala vybudovania na všetkých úrovniach, pretože okrem najvyšších správnych súdov nikdy nedošlo k reálnemu vytvoreniu správnych súdov nižších inštancií. Správne súdnictvo v štátoch Európskej únie sa vykonáva prostredníctvom správnych súdov, či už špecializovaných alebo v systéme všeobecného súdnictva. Sústava správnych súdov v jednotlivých štátoch nie je jednotná. V niektorých krajinách funguje správne súdnictvo v rámci všeobecných súdov, v Českej republike a v Slovenskej republiky je správne súdnictvo na najvyššej úrovni reprezentované najvyšším správnym súdom, na nižších stupňoch – na úrovni krajských súdov – je vykonávané v rámci všeobecných súdov. Niektoré krajiny majú osobitnú štruktúru správnych súdov, resp. nezávislých rozhodujúcich orgánov, pre špecifické veci, teda pre istú oblasť štátnej správy. Tak je to napríklad vo Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Luxembursku, Rakúsku, či Nemecku.
Štáty so samostatnou sústavou správnych súdov a jednotným procesným režimom konania pred správnymi súdmi Prijatím zákona sa Slovenská republiky zaradila medzi štáty so samostatnou sústavou správnych súdov a jednotným procesným režimom konania pred správnymi súdmi.
Z koncepčného hľadiska zákon predpokladá, že sústava súdov správneho súdnictva bude dvojstupňová. Upúšťa sa od postavenia okresných súdov ako súdov správneho súdnictva, pričom ich doterajšia správna agenda sa presúva na tri správne súdy. Správne súdnictvo sa bude riešiť prostredníctvom troch prvostupňových správnych súdov so sídlami - v Banskej Bystrici, - Bratislave, - Košiciach. Zároveň bude jeden najvyšší správny súd so sídlom v Bratislave.
Zriadenie troch obvodov správnych súdov Rozhodnutie o zriadení troch obvodov správnych súdov je determinované viacerými faktormi. Berúc do úvahy reálny nápad v agende správneho súdnictva, počty sudcov vybavujúcich túto agendu na krajských súdov, plánované počty sudcov správnych súdov, potrebu vnútornej špecializácie sudcov správnych súdov (napr. na agendu finančného práva, práva sociálneho zabezpečenia a pod.), nákladovosť kreovania správneho súdu ako samostatnej inštitúcie (najmä personálne obsadenie, prevádzkové náklady a pod.) bolo optimálne vytvoriť tri obvody správnych súdov. Vyšší počet obvodov správnych súdov síce možný je, ale potláča pozitívne efekty spojené s reformou súdnej mapy zamerané najmä na špecializáciu sudcu a s tým spojené efektívne fungovanie správneho súdnictva. V tomto kontexte sa preferovalo riešenie podporujúce ciele reformy súdnej mapy a nie riešenia, ktoré tieto ciele popierajú. Mapa správnych súdov sa riešila oddelene od všeobecného súdnictva, a to v troch obvodoch. Berúc do úvahy skutočnosť, že predmetom správneho súdnictva je primárne súdny prieskum rozhodnutí a postupov orgánov verejnej správy, ustanovilo sa, aby obvody zriaďovaných správnych súdov vychádzali z územnosprávneho členenia Slovenskej republiky. To znamená, že obvody správnych súdov sú naviazané na existujúce kraje, resp. nebudú naviazané na obvody okresných súdov alebo krajských súdov. Z dôvodu lepšej dostupnosti sa ustanovilo, aby správne súdy mali svoje vlastné hranice, optimalizované podľa dopravnej dostupnosti. Obvody troch správnych súdov sú preto odlišné od obvodov krajských súdov.
Zloženie zákona Z hľadiska legislatívno-technického spracovania zákona bol nosnou úpravou čl. I, ktorý upravuje zriadenie troch správnych súdov. Zriadenie súdu samostatným zákonom nie je v právnom poriadku novinkou. Podobne bol zriadený Špeciálny súd, resp. Špecializovaný trestný súd. Rovnaký postup sa navrhuje aj v prípade zriadenia mestských súdov. V nasledujúcich novelizačných článkoch sa menia a dopĺňajú súvisiace zákony. Ide najmä o procesné predpisy, ktoré doteraz upravovali konanie pred správnymi súdmi a kauzálnu príslušnosť správnych súdov. Okrem toho sa vykonáva novelizácia statusového zákona (zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), ktorej cieľom je upraviť status sudcov správnych súdov. Ďalej sa vykonáva zmena v zákone č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorej cieľom je ukotviť správne súdy v sústave súdov vrátane úpravy ich riadenia a správy. Sídla a obvody správnych súdov budú upravené v zákone č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
Účinnosť zákona Ustanovila sa od 1. júna 2022. K tomuto dňu vzniknú správne súdy. Činnosť však začnú vykonávať až 1. januára 2023. Takto vzniknutý časový úsek bude určený na obsadenie správnych súdov sudcami a zamestnancami, ako aj na vytvorenie materiálno-technických a organizačných podmienok pre ich riadne fungovanie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie. Zákon bol vypracovaný participatívnym spôsobom, a to na podklade odborných diskusií, ktoré prebiehajú od roku 2017. Podrobné informácie o priebehu tohto procesu vrátane analytických materiálov, prehľadu vykonaných pracovných stretnutí, či iných podkladov sú dostupné na webovom sídle Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Návrh zákona predpokladá vydanie jednej novej vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky a novelizáciu série existujúcich vykonávacích vyhlášok Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Návrhy týchto vykonávacích predpisov sú súčasťou predkladaného materiálu a budú predmetom legislatívneho procesu po schválení zákona. Ako sme už uviedli, ustanovilo sa, aby zákon č. 151/2022 Z. z. nadobudol účinnosť 1. júna 2022. Dátum účinnosti zohľadňuje predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu. Zároveň tento dátum účinnosti umožní spustenie procesu kreovania správnych súdov tak, aby tieto súdy mohli od 1. januára 2023 začať svoju činnosť.
Viac sa už dočítate v mesačníku Poradca 1/2023.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
214/2022 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 13/2020 z 11. mája 2022 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu ustanovení § 4b ods. 2 v časti „dňom nasledujúcim po dni doručenia“ a ods. 3 písm. a) v časti „jeho zotrvaním vo funkcii môže byť vážne ohrozená dôveryhodnosť súdnictva alebo dobrá povesť súdnictva“, ustanovenia § 26 ods. 2 v časti „dňom nasledujúcim po dni doručenia“, ustanovení § 33 ods. 1 a 2 zákona č. 185/2002 Z. z. o Súdnej rade Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ustanovenia § 43 ods. 3 zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 15.06.2022 215/2022 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 650. výročia povýšenia Skalice na slobodné kráľovské mesto 17.06.2022 216/2022 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní zberateľských euromincí z obyčajných kovov v nominálnej hodnote 5 eur s tematikou Fauna a flóra na Slovensku – rys ostrovid 17.06.2022 217/2022 Z. z. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných euromincí v nominálnej hodnote 2 eurá pri príležitosti 300. výročia zostrojenia prvého parného stroja na odčerpávanie vody z baní v kontinentálnej Európe 17.06.2022 218/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o poskytovaní príspevku za ubytovanie odídenca 21.06.2022 219/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o príspevku za poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine 01.07.2022 220/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme 01.07.2022 221/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov 01.07.2022 222/2022 Z. z. Zákon o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov 01.07.2022 223/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o základnej škole 01.07.2022 224/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o strednej škole 01.07.2022 225/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky o jednotnom formáte elektronických správ 01.07.2022 226/2022 Z. z. Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 31/2003 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb v znení vyhlášky č. 141/2015 Z. z. 01.07.2022 227/2022 Z. z. Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 01.07.2022 228/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 103/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti dotácií v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov 28.06.2022 229/2022 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby 01.07.2022
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nezabudnite v Auguste 2022
PLATOBNÝ VÝMER - POSÚDENIE OBSAHU Platobný výmer vydaný obcou je podstatným rozhodnutím. Uvedeným rozhodnutím totiž správca dane vyrubuje výšku daňovej povinnosti u konkrétneho daňového subjektu. Posúdenie obsahu platobného výmeru sa preto stotožňuje s posúdením obsahových náležitostí platobného výmeru, ktoré sú ustanovené zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., ktorý je rámcovou právnou úpravou. Daňový poriadok neustanovuje špecifické obsahové náležitosti platobného výmeru
Platobný výmer vydaný správcom dane v daňovom konaní musí obsahovať tieto náležitosti:
V § 63 ods. 6 a 7 daňového poriadku je riešený prípad, keď chýba v rozhodnutí poučenie o odvolaní alebo v rozhodnutí bolo nesprávne uvedené poučenie, že proti rozhodnutiu nemožno podať odvolanie, alebo ak bola skrátená lehota na podanie odvolania alebo nie je v poučení určená lehota vôbec, odvolanie možno podať do šiestich mesiacov po doručení rozhodnutia; to neplatí, ak rozhodnutie podľa daňového poriadku nemusí obsahovať poučenie. Pokiaľ je v rozhodnutí správcu dane určená na podanie odvolania lehota dlhšia ako v daňovom poriadku, platí lehota uvedená v rozhodnutí vydanom v daňovom konaní.
Nedostatky v písomnom vyhotovení platobného výmeru Písomné vyhotovenie platobného výmeru musí obsahovať už uvedené zákonné náležitosti. Pokiaľ sa tak nestane, tak ide o právne nesúladný platobný výmer a závisí od právnej závažnosti chyby tohto platobného výmeru, či tento platobný výmer bude mať právne účinky a v akom rozsahu. V prípade absolútnej neplatnosti platobného výmeru tento platobný výmer nemá žiadne právne účinky a nemožno ním od nikoho požadovať platbu dane alebo poplatku. Napríklad o absolútne neplatný platobný výmer ide vtedy, keď ho vydal správca dane alebo poplatku, ktorý na to nebol vecne a miestne príslušný. Naproti tomu o relatívnu neplatnosť platobného výmeru ide vtedy, keď platobný výmer je navonok platný, kým sa dotknutý subjekt, teda daňovník alebo poplatník nebude domáhať opravy daného právneho nedostatku u správcu dane alebo poplatku. Vzhľadom na to, že od charakteru právnych nedostatkov závisí aj právny postup daňovníka alebo poplatníka, tak považujem za potrebné pred uvedením právneho postupu daňovníka alebo poplatníka, poukázať na jednotlivé druhy nedostatkov písomného vyhotovenia platobného výmeru, ktoré sa často vyskytujú v praxi. Uvedené nedostatky vyhotoveného platobného výmeru sú pritom podkladom pre prípadné odvolanie daňového subjektu v daňovom konaní, ktoré je riadnym opravným prostriedkom.
Platobný výmer v daňovom konaní môže mať nasledujúce nedostatky: - nesprávne označenie správcu dane alebo poplatku. Napríklad správca dane, ktorým je daňový úrad, by vyrubil daň z nehnuteľností, ktorú podľa platnej právnej úpravy môže vyrubiť len miestna samospráva. Taktiež môže nastať situácia, že platobný výmer vyrubí mestský úrad, ktorý je uvedený aj v záhlaví platobného výmeru. V tomto prípade ide o nesprávny platobný výmer, nakoľko ho vydal mestský úrad, ktorý nemá vlastnú právnu subjektivitu, v tomto prípade malo platobný výmer vydať mesto, ktoré je správcom dane s právnou subjektivitou, - nesprávne označenie daňovníka alebo poplatníka. Ide pritom o nedostatok, ktorý môže namietať dotknutý daňový subjekt. V tomto prípade je podstatné, aby si hlavne v prípade právnických osôb správca dane overil ich označenie z aktuálneho oficiálneho registra, napríklad v prípade obchodnej spoločnosti je potrebné overiť označenie z obchodného registra, - nedostatok v dátume vyhotovenia platobného výmeru. Veľmi podstatným aspektom je, kedy bol vyhotovený a hlavne doručený písomne vyhotovený platobný výmer daňovníkovi alebo poplatníkovi. Taktiež je podstatné, aby bol platobný výmer doručený výlučne adresátovi, daňovému subjektu. Pokiaľ bol platobný výmer riadne doručený, tak od okamihu jeho doručenia začína podľa § 72 ods. 3 daňového poriadku plynúť 30 dňová lehota na podanie odvolania (daňový poriadok pozná aj špecifické odvolacie lehoty, napríklad 15 dňová podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku pri odvolaní proti rozhodnutiu o zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka) proti platobného výmeru. Preto nedostatky v dátume vyhotovenia a doručenia platobného výmeru sú podstatnými procesnými nedostatkami platobného výmeru, - v rámci výrokovej časti platobného výmeru je možné zaznamenať viaceré čiastkové, špecifické výrokové časti, napríklad časť pojednávajúcu o právnej podstate, teda výške daňovej povinnosti daňového subjektu, o náhrade nákladov daňového konania podľa § 12 daňového poriadku. V prípade týchto častí výroku platobného výmeru môže ísť o nedostatky hlavne vo výške vyrubovanej dane alebo poplatku. Ide najčastejšie o prípad, keď sa vyrubuje výška dane, keď nebolo podané daňové priznanie daňovým subjektom a výška dane bola nesprávne vyrubená. V danom prípade daňový subjekt môže podať odvolanie, pri jeho podaní však musí preukázať dôkazmi, že daň vyrubená v platobnom výmere je odlišná od jej zákonnej výšky, - v rámci odôvodnenia platobného výmeru môže ísť o nedostatky v právnom posúdení skutkového stavu, dôkaznej situácie a právnej kvalifikácie skutočností, ktoré sú podstatné pre vydanie rozhodnutia. V prípade nedostatkov v odôvodnení je potrebná spolupráca daňovníka a správcu dane v záujme riešenia danej situácie a dosiahnutia vecnej správnosti predmetného platobného výmeru. Odôvodnenie pritom predstavuje podstatnú časť platobného výmeru, ktorej podstatou je presvedčiť daňovníka alebo poplatníka o správnosti daného platobného výmeru v daňovom konaní, - právne nedostatky v prípade poučenia o právnej možnosti podať riadny opravný prostriedok. V tomto prípade môže ísť o prípad, keď je daňovník nesprávne poučený ohľadom správcu dane, ktorému je možné podať odvolanie alebo ohľadne odvolacej lehoty, v ktorej je možné odvolanie podať. V tomto prípade je potrebné uplatniť § 63 ods. 6 a 7 daňového poriadku, ktorý tento prípad rieši a určuje náhradnú lehotu pre podanie odvolania (už bol hore uvedený), - právne nedostatky ohľadom podpisu platobného výmeru oprávneným subjektom sa vzťahujú na faktické prípady, keď platobný výmer podpíše neoprávnená osoba. Primárne oprávnenie podpisovať platobné výmery majú riadiace subjekty, napríklad riaditeľ daňového úradu, colného úradu. V prípade, že je správcom dane obec, tak prednostné právo na podpisovanie platobného výmeru má starosta obce v plnom rozsahu.
Postup daňovníka pri obsahovo nesprávnom platobnom výmere V prípade výskytu určitého právneho nedostatku je možné, aby daňovník alebo poplatník využil niektorú z alternatív, ktoré ustanovuje daňový poriadok a dosiahol nápravu daného stavu. Veľmi podstatným aspektom uvedeného procesného postupu je skutočnosť, či právne nedostatky doručeného platobného výmeru sú nevýznamného alebo zásadného významu.
Viac o problematike sa dočítate v mesačníku Dane a účtovníctvo bez chýb, pokút a penále 8/2022.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Väčšina z nás žije v presvedčení, že denne robíme obrovské množstvo vedomých rozhodnutí, ktoré neustále ovplyvňujú smerovanie našich aktivít počas dňa. Skutočnosť je však taká, že takmer polovica našich každodenných činností sa zakladá na zvykoch a vykonávame ich podvedome bez toho, aby sme si možnosť voľby vôbec uvedomovali. Rozhoduje za nás mozog. Ten však nedokáže rozlišovať medzi pozitívnymi a negatívnymi zvykmi. Ďalšou zlou správou je, že zlozvykov sa nedá zbaviť. Dajú sa však nahradiť inými zvykmi. Myslíte si, že by ste vedeli svoje zvyky vymenovať? A pomenovali by ste ich všetky?
Každodenné činnosti a rozhodovanie Keď sa ocitneme v novej situácii alebo robíme niečo novým spôsobom, mozog pracuje naplno, aby vedel správne vyhodnotiť situáciu. Ak sa však opakujú tie isté veci každý deň, aktivuje sa zvykové správanie, pri ktorom sa mozog nemusí až tak zapájať. Mnoho procesov tak robíme automaticky. Podľa štúdie z Dukeovej univerzity sa viac než 40 % každodenných činností zakladá na zvykoch, nie na vedomých rozhodnutiach. Šetríme si tak tzv. rozhodovaciu energiu.
Zvyk alebo zlozvyk? Aj tie najkomplikovanejšie zvyky sú tvárne. Zvyk sa dá však zmeniť iba cieľavedomým rozhodnutím. Zvyky vznikajú preto, lebo mozog sa nepretržite usiluje vyhnúť plytvaniu energiou. Kľúčovú úlohu zohrávajú bazálne gangliá, ktoré v spolupráci s ľudskou pamäťou premieňajú sled činností na mimovoľné konanie. Inštinktívne sa tým šetria sily, aby si myseľ mohla odpočinúť. Zvyk je ustálený vzorec správania jednotlivca alebo členov určitého spoločenstva. Často sa hovorí o spoločenských zvykoch, no veľký význam pre človeka majú napríklad aj rodinné zvyky. Návyk je potom individuálne získaný zvyk, nadobudnutý počas života, a týka sa jednotlivca.
Môže prerásť až do závislosti. Zlozvyk možno definovať ako nežiaduce správanie človeka, ktoré spoločnosť neschvaľuje a vadí niekedy aj samotnej osobe.
Zvyková slučka Mozog, nanešťastie, často nedokáže odlíšiť medzi dobrými a zlými zvykmi. Opakovaným správaním sa vytvára tzv. „zvyková slučka“. Zvyková slučka je zložená z troch krokov: · podnet – niečo, čo vyvolá v mozgu očakávanie blížiacej sa odmeny, · správanie – samotná činnosť, po vykonaní ktorej dostaneme odmenu, · odmena – to, prečo danú činnosť vykonávame.
Akonáhle vzniká podnet, spustí sa zvyková slučka, teda naučené správanie. Podstata je rovnaká, či ide o dobré návyky, zlozvyky alebo manipuláciu, napr. zo strany marketingových špecialistov, ktorí šikovnými trikmi dokážu ovplyvňovať naše nákupné správanie (Preto vždy zbystrite pozornosť, ak vás v nejakej reklame vyzývajú, aby ste niečo robili pravidelne. Niekto sa vo vás práve snaží vybudovať zvyk, ktorého sa možno bude ťažké zbaviť.). Odmenou môže byť čokoľvek, čo spôsobí, že sa v mozgu začnú uvoľňovať hormóny šťastia – teda jedlo, pocit hrdosti, priazeň, emócie, vidina úspechu a pod.
Poraďte si so zlozvykmi Zlozvyku sa nedá zbaviť. Dá sa však zmeniť. Je pri tom potrebné zachovať podnet aj odmenu, no nahradiť neželané správanie. Polemiky ohľadom času potrebného na vytvorenie zvyku sa rôznia. Iné zdroje uvádzajú, že trvá tri týždne, kým sa oboznámime s novým návykom. Ďalšie tri týždne potrebujeme, aby sa z neho stal zvyk. Tento čas potrebuje mozog na to, aby vznikli nové neurónové spojenia. To však platí za predpokladu, že sa jedná o každodennú činnosť. Aby sa vám podarilo daný zvyk zmeniť, musíte presne poznať jednotlivé časti vašej zvykovej slučky. Charles Duhigg odporúča začať s testovaním rôznych typov odmien, aby ste identifikovali takú, po ktorej váš mozog najviac túži. Ďalším krokom je potom nahradenie neželaného správania novým, ktoré prinesie rovnakú odmenu, ale nebude vám škodiť.
Nahradiť zlozvyk pozitívnym zvykom si vyžaduje dodržať nasledujúce 4 kroky: 1. Identifikujte nežiaduce správanie. Na to, aby ste mohli niečo zmeniť, potrebujete to najskôr identifikovať, a následne vyhodnotiť ako škodlivé a nechcené. Bez toho, aby ste si uvedomili, že vám zlozvyk určitým spôsobom znižuje kvalitu života, ho nebudete mať tendenciu ani chuť odstraňovať. Ide o tzv. „aha moment“, ku ktorému môžete dospieť len naozaj emotívnym a šokujúcim precitnutím. 2. Určite podnet. Ďalším krokom je určenie toho, čo daný zvyk spúšťa. V dnešnom svete preplnenom podnetmi je to náročná úloha. Preto skúste sledovať, čo predchádza nechcenému správaniu, a zapisujte si to. Podnety rozdeľujte do piatich základných kategórií: miesto, čas, duševný stav, ľudia naokolo, bezprostredne predchádzajúca činnosť. Dôsledným zaznamenávaním týchto informácií sa vám primárny podnet podarí časom identifikovať. 3. Experimentujte s odmenami. Odmena je vždy na konci slučky. Jedná sa o pocit z uspokojenej túžby. Mali by ste vedieť, z akej túžby pramení vaša neresť. Ak ju odhalíte, skúste túto odmenu niečím nahradiť alebo ju vynechať. 4. Stanovte si plán. Keď už poznáte podnet aj odmenu, prišiel čas na nahradenie neželaného správania novým, ktoré prinesie rovnakú odmenu. Vo svojom pláne si jasne zadefinujte cieľ a aj to, dokedy ho chcete dosiahnuť. Váš plán by mal mať písomnú formu.
Ako dodržať predsavzatia Mnohí ľudia so svojimi predsavzatiami zbaviť sa zlozvykov zlyhávajú preto, lebo vo svojom úsilí nezotrvajú dostatočne dlho. Najrýchlejšia cesta k tomu, aby ste sa zbavili starého zvyku, je nahradiť ho iným, lepším. Aby ste si poradili so zlozvykmi a dodržali svoje predsavzatia, osvojte si nasledujúce odporúčania: · Svoje rozhodnutie o zmene návykov neutajujte. Dajte vedieť rodine, priateľom i kolegom v práci, že chcete začať pravidelne cvičiť, skoncovať s fajčením či prestať s obhrýzaním nechtov. Aspoň vás upozornia, keď opäť skĺznete do svojho zlozvyku. Navyše, budete viac motivovaní držať sa svojho plánu, pretože vašim zlyhaním nesklamete len seba, ale aj svoje okolie. · Zlepšujte sa po malých krokoch. Nepokúšajte sa zmeniť svoj život za jeden deň. Svoj cieľ začnite plniť po menších krokoch a pomaly. Postupne sa posilní vaša vôľa a vytrvalosť, čo vám umožní ľahšie si udržať svoj nový zvyk po dlhú dobu. · Rozčleňte veľké zvyky na menšie. Je dôležité vytvárať každý zvyk v rozumnom množstve. Dynamiku rastu môžete udržiavať tak, že „veľké“ predsavzatia rozdelíte na menšie časti. Chcete denne zabehnúť 10 kilometrov? Prvých 5 absolvujte ráno a zvyšných päť si nechajte na večer. Takto stanovené ciele budú pre vás dosiahnuteľnejšie. · Pri osvojovaní zvyku myslite pozitívne. Nepodceňujte význam emócií. Tie pozitívne podporia vašu chuť znova činnosť opakovať a upevňovať tak daný zvyk. Náš mozog nechce opakovať činnosti, ktoré vyvolávajú zlé pocity – snaží sa tým zabezpečiť naše prežitie. Pracuje s informáciami, ktoré má k dispozícii. V prípade neobľúbenej alebo neznámej činnosti mozog vyhodnotí, že keď nám nerobí dobre, je pre nás nevhodná. Ak vykonávame neznámu činnosť, vzniká riziko, ktoré pre nás predstavuje ohrozenie. Takéto aktivity mozog utlmuje a dáva radšej priestor tým osvedčeným a príjemným, na ktoré sme zvyknutí. Preto sa môže stať, že aj napriek našej vedomej snahe zmeniť určité správanie, nás mozog (často veľmi nenápadne) navedie k tomu, že sa vrátime k vykonávaniu pôvodného zvyku. Vôľa, ktorou sa pokúšame nasilu zmeniť zvyk, preto na zmenu nestačí. Je potrebné zapojiť ešte iný mechanizmus – emočnú rovinu. Tá súvisí s komfortnou zónou. Komfortnú zónu môžeme využiť vo svoj prospech tak, že sa pri opakovanom procese, ktorý sa má stať našim dobrým návykom, budeme sústrediť na pozitívne emócie.
Prekračovanie komfortnej zóny Komfortná zóna nám pomáha udržať zvyky. Cítime sa v nej príjemne a vyrovnane. Všetko, čo sa nachádza mimo nej, sa snažíme eliminovať – či už vedome, alebo nevedome. Komfortná zóna býva často mylne zamieňaná s pasivitou. Nesúvisí však s fyzickým pohodlím. Znamená skôr spôsob prežívania, na ktorý sme veľmi dobre zvyknutí, čím mozgu šetríme energiu pre ďalšie voľby. Činnosti, pri ktorých sa dostávame do komfortnej zóny, si tzv. „ritualizujeme“- teda máme tendenciu dodržiavať pri nich určité postupy, následnosti a prepájame si ich s pocitmi. Snažíme sa opakovať všetko tak, aby bol výsledok podobný alebo rovnaký ako predtým. Jednotlivým činnostiam priraďujeme dokonca väčší význam aký pôvodne mali, len preto, že sú súčasťou nášho rituálu. Rituálmi si totiž navodzujeme stav komfortnej zóny už tým, že začneme vykonávať len časť celého procesu. Je dôležité vedieť, že komfortná zóna je prirodzená a potrebná súčasť nášho života a netreba s ňou sústavne bojovať, hoci nás k tomu v poslednej dobe dosť intenzívne nabáda motivačná literatúra. V niektorých situáciách je vystúpenie z komfortnej zóny prínosné v zmysle nadobudnutia skúsenosti a zmeny uhla pohľadu na svet. Ak sa k tomu odhodláte, budujete, resp. zvyšujete svoju sebadôveru a sebavedomie. No nie je v poriadku, ak sa snažíte prekračovať svoje limity len pod tlakom okolia. Tým si zbytočne navodzujete stres, nepokoj a frustráciu.
Ing. Jana Jarošová, PhD.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 1/2023 (VI/2022)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 8/2022 (VI/2022)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 8/2022 (VI/2022)
Verejná správa (VS) 5-6/2022 (VI/2022)
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Obchodný zákonník po novelách s komentárom - rozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv 2. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo 3. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia) 4. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie – odvody a náhrady (príklady z oblasti obchodovania z pohľadu daní, ktoré reagujú na epidemiologické opatrenia v praxi) 5. 100 otázok a odpovedí Odmeňovanie, Verejné obstarávanie (súbor otázok venovaný problematike podmienok verejného obstarávania, zmlúv i súhrnných správ; zamestnávania, príspevkov na rekreáciu, zrážok zo mzdy, odvodov i cestovných náhrad) 6. 100 otázok a odpovedí Výdavky podnikateľa, Automobil (príklady z praxe k uplatňovaniu daňových výdavkov FO; využívanie automobilu v podnikaní z pohľadu spotreby pohonných látok, odpisov alebo dani z motorových vozidiel) 7. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2021 (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových) 8. 100 otázok a odpovedí ZPD po novom, Optimalizácia (praktické príklady týkajúce sa novely zákona o dani z príjmu a daňovej povinnosti FO a PO) 9. Stavebný zákon – s komentárom po novelách (odborná publikácia s úplným znením zákona s komentárom po novelách 2021 a aktuálnymi vyhláškami k danej problematike) 10. 100 otázok a odpovedí Výdavky, Cestovné náhrady (praktické príklady týkajúce sa daňových a nedaňových výdavkov; cestovných náhrad zamestnancov a SZČO) 11. Podvojné účtovníctvo (zákon o účtovníctve s komentárom, Postupy účtovania) 12. Pozemkové spoločenstvá po novele bez chýb, pokút a penále (zdaňovanie a účtovanie v pozemkovom spoločenstve) 13. 100 otázok a odpovedí Zákon o účtovníctve, Postupy účtovania v PÚ (účtovná problematika v názorných príkladoch) 14. 100 otázok a odpovedí Kurzarbeit, Zamestnávanie (prvá kapitola obsahuje nový zákon o podpore v čase skrátenej práce – kurzarbeit – s komentárom, druhá kapitola ponúka spektrum otázok a odpovedí z oblastí zamestnávania a zdaňovania príjmov) 15. 100 otázok a odpovedí Autorské príjmy; Manká, škody, odpisy; Rezervy v účtovníctve (praktické príklady týkajúce sa zdaňovania autorských príjmov, mánk a škôd z daňového a účtovného pohľadu a tvorby rezerv v účtovníctve) 16. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2021 (komplexný postup pri zostavovaní účtovnej závierky) 17. Daňové priznania za rok 2021, Ročné zúčtovanie preddavkov za daň (komplexný postup pri podávaní daňového priznania a ročného zúčtovania preddavkov na daň, vzory tlačív) 18. Odvody poistného od 1. 1. 2022 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2022, povinnosti zamestnávateľa, vzory) 19. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 20. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 21. Daňový poriadok s komentárom 2022 (aktuálne znenie Daňového poriadku s komentárom po novelách) 22. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 23. Trestné právo po novelách (najdôležitejšie právne predpisy z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 24. Ústava SR (od 1. 1. 2022) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní) 25. 100 otázok a odpovedí ZDP a DPH po novelách (prostredníctvom názorných príkladov rozoberáme ostatné novely zákonov s účinnosťou od 1. 1. 2022 v podkapitolách Fyzická osoba, Právnická osoba, Registrácia a obchod, Daňová povinnosť, Odpočítanie dane) 26. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 27. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 28. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 29. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 30. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)
Poradca (Poradca), č. 2/2023 (VIII/2022)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2022 (VIII/2022)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 9/2022 (VIII/2022)
1000 riešení 9/2022 (VIII/2022)
Verejná správa (VS), č. 7-9/2022 (VIII/2022)
NOVINKY
ZÁKONY 2022 novelizované k 1. 1. 2022
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON
Nový stavebný zákon, teda Zákon o územnom plánovaní a Zákon o výstavbe je schválený. Zákony by mali priniesť radikálne zrýchlenie povoľovania výstavby, elektronizáciu, zjednodušenie postupov aj prísnejšie postihy voči čiernym stavbám. Aké ďalšie zmeny zákony priniesli? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, stavebníkom, developerom, pracovníkom stavebných úradov a odborov životného prostredia, majiteľom 1. Výstavba a územné plánovanie - Zákon o územnom plánovaní a Zákon o výstavbe s komentármi - odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350 - 400/ 2. DUO 9/2022 - Nový stavebný zákon - zmeny - príspevok /A4, str. 80/ 3. VS 10-11/2022 - Súvisiace predpisy k novému Stavebnému zákonu - úplné znenia vyhlášok /A5, str. 128/ 4. Aktualizácia IV/1 - Zákon o územnom plánovaní, Zákon o výstavbe - úplné znenia zákonov /A5, str. 128/ Cena balíčka je 42,70 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 28,90 €. Ušetríte 13,80 €. Poštovné a balné je 2,50 €. Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
2. ZMENY V TRESTNOM PRÁVE
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa trestného práva po ostatných novelách? Aké zmeny najnovšie novely priniesli? Dozviete sa v našich publikáciách, ktoré sú určené právnikom, orgánom činným v trestnom konaní, súdnym úradníkom, vyšetrovateľom, prokurátorom, advokátom, exekútorom, ... 1. Aktualizácia II/4 - Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 384/ 2. Poradca 1/2023 - Zákon o riešení hroziaceho úpadku - nový zákon - komentár /A5, str. 240/ 3. Trestné právo a policajný zbor - Trestná zodpovednosť, Zákon o Policajnom zbore, Zákon o priestupkoch ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 432/ Cena balíčka je 22,10 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 15,50 €. Ušetríte 6,60 €. Poštovné a balné je 2,50 €. Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
3. ZMENY V ZAMESTNÁVANÍ PO NOVELE
Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov týkajúcich sa pracovnoprávnej oblasti po ostatných novelách? Aké zmeny priniesli novely do oblasti zamestnanosti, sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia a ďalších? Čítajte naše publikácie, ktoré využijú zamestnávatelia, podnikatelia, personalisti, mzdové účtovníčky, audítori, ekonómovia, manažéri ... 1. Aktualizácia III/3 - Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o sociálnom poistení - úplné znenia zákonov /A5, str. 528/ 2. Zákonník práce po novele s komentárom - odborná tematická publikácia /A5, str. 424/ 3. PaM 8/2022 - Sumy stravného od 1. 5. 2022 - príspevok /A4, str. 80/ Cena balíčka je 31,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 20,90 €. Ušetríte 10,90 €. Poštovné a balné je 2,50 €. Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
4. ŠKOLSKÝ ZÁKON PO NOVELÁCH
Začiatkom roka nadobudla účinnosť novela Školského zákona, ktorá priniesla rad zmien týkajúcich sa nielen vzdelávacích štandardov, učebných plánov a osnov, ale aj stupňov vzdelania, či hodnotenia žiakov … Čo je obsahom týchto zmien a aké dalšie zmeny novela priniesla? Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené pracovníkom v školstve, obciam, mestám, VÚC … 1. Školský zákon s komentárom 2022 - odborná tematická publikácia /A5, cca str. 352/ 2. Ústava Slovenskej republiky 2022 - úplné znenie Ústavy SR po novelách /A6, str. 120/ 3. Zákony V B/2022 - Školský zákon, Zákon o školskej inšpekcii ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 752/ 4. PaM 6-7/2022 - Školský zákon - zásadné zmeny - príspevok /A5, str. 112/ 5. Verejná správa 3-4/2022 - Vyhláška o pedagogickej dokumentácii - nová vyhláška, Vyhláška o školských výchovno-vzdelávacích zariadení - nová vyhláška .... - úplné znenia vyhlášok a zákonov /A5, str. 96/ 6. Výkladový slovník pre verejný sektor - slovník odborných pojmov /A5, str. 300/ Cena balíčka je 43 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 21,50 €. Ušetríte 21,50 €. Poštovné a balné je 2,50 €. Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |