Em@ilové noviny

 

č. 3/2023

15.02.2023

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Daňovým priznaním daňovník deklaruje výšku svojej daňovej povinnosti za príslušné zdaňovacie obdobie. V daňovom priznaní je daňovník povinný daň si sám vypočítať a uviesť prípadné výnimky, oslobodenia, zvýhodnenia, úľavy, odpočty a vyčísliť ich výšku. Za zdaňovacie obdobie roka 2022 podávajú daňovníci daňové priznanie do 31. marca 2023 na novom tlačive daňového priznania. Aké ďalšie povinnosti sú spojené s podaním DP FO, PO alebo organizácií nezriadených na podnikanie? Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevky Daňové priznania FO za rok 2022 a Daňové priznania PO za rok 2022 a podrobné informácie nájdete v odbornej tematickej publikácii Daňové priznania FO a PO za rok 2022, ktorú si môžete objednať prostredníctvom zákaznického servisu.

Aký je obsah aktuálnych tematických balíčkov? Optimalizácia dane 2023, Účtujeme po novom, Obchodovanie po novele, Ukončenie roka a daňové priznanie, Zamestnávanie - Vzory zmlúv, Daňový balíček, DPH balíček, Zákonník práce po novele, Vnútropodnikové smernice.

Ak ste si ešte nestihli objednať Zákony I-VI 2023 a odborné publikácie: Účtovná závierka za rok 2022, Daňové priznania za rok 2022, Odvody poistného 2023, Príručka mzdovej účtovníčky 2023, Optimalizácia dane 2023, Ústava Slovenskej republiky, Trestné právo po novele 2023, môžete tak urobiť prostredníctvom zákaznického servisu telefonicky alebo e-mailom.

Veríme, že Vám naše publikácie pomôžu v praxi a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca č. 11 / 2023
Poradca č. 9-10 / 2023
Poradca č. 8 / 2023
1000 riešení č. 3-4 / 2023
PaM č. 3-4 / 2023
DUO č. 3-4 / 2023
100 otázok o odpovedí
Príručka mzdovej účtovníčky 2023
Daňové priznania 2022 + vyplnené vzory a tlačivá
Odvody poistného (od 1. 1. 2023)
Optimalizácia dane, bez chýb, pokút a penále
Ústava SR (od 1. 1. 2023)
Trestné právo po novele














V tomto čísle najdete:

 

 
  HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

1. OPTIMALIZÁCIA DANE 2023

 

Daňová optimalizácia predstavuje legálnu postupnosť krokov k vykázaniu takej daňovej povinnosti, ktorú je daňový subjekt nevyhnutne povinný odviesť štátu. Ide o minimalizáciu daňovej povinnosti v rámci zákonom dovolených krokov. Aké nástroje môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon? Ako optimalizovať základ dane včas a bez stresu?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Optimalizácia dane 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 200/

 

2. Daňové a nedaňové výdavky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/

 

3. Zákony IA/2023 – Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 848/

 

4. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice – účtovné – príspevok /A5, str. 312/

 

Cena balíčka je 53,40 €

Cena balíčka s 20 % zľavou je 42,80 €

Ušetríte 10,60 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

2. ÚČTUJEME PO NOVOM

 

Ako správne postupovať po ostatných novelách v oblasti účtovníctva pre JÚ a PÚ? V našich publikáciách nájdete aktuálne informácie ohľadom účtovnej osnovy, účtovnej závierky, účtovania rozpočtových a neziskových organizácií, účtovania v mikro, malých a veľkých účtovných jednotkách.

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené účtovníčkam, podnikateľom, daňovým poradcom, živnostníkom, audítorom ...

 

 

1. Jednoduché účtovníctvo – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

2. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o cestovných náhradách ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 560/

 

3. DUO 3-4/2023 – Zákon o účtovníctve – zmeny – príspevok /A5, str. 112/

 

4. Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – odborná tematická publikácia /A5, str. 664/

 

 

 

Cena balíčka je 57,40 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 40,20 €

Ušetríte 17,20 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

3. OBCHODOVANIE PO NOVELE

 

Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov obchodného, občianskeho a trestného práva po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov, ktoré vám pomôžu pri vašej činnosti. Máte jedinečnú možnosť získať ich so zľavou.

Úplné znenia zákonov po novelách sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, notárom, advokátom, orgánom činným v trestnom konaní …

 

 

1. Zákony IIA/2023 – Obchodný zákonník, Občiansky zákonník ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 864/

 

2. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/

 

3. Aktualizácia II/1 – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon – úplné znenia zákonov /A5, str. 368/

 

4. Trestné právo po novele – Trestný zákon, Trestný poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 416/

 

 

 

Cena balíčka je 42,40 €

Cena balíčka s 10 % zľavou je 38,20 €

Ušetríte 4,20 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE

 

Prinášame Vám ucelené pracovnoprávne informácie od novely Zákonníka práce, zvýšenia minimálnej mzdy, zmeny cestovných náhrad až po zmenené odvodové povinnosti od 1. 1. 2023. Potrebujete komplexné, podrobné informácie?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/

 

2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 512/

 

3. Odvody poistného 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/

 

4. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350/

 

5. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str.128/

 

6. PaM 1/2023 – Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad – príspevok /A4, str. 80/

 

Cena balíčku s 15 % zľavou je 56 €

Ušetríte 10,30 €

 

Cena balíčku s 15 % zľavou je 56 €. Poštovné a balné je zadarmo.

 

 

 

5. DAŇOVÉ PRIZNANIE A UKONČENIE ROKA

 

Aké sú záväzné termíny podania daňového priznania, kto a aký typ daňového priznania podáva? Aké zmeny týkajúce sa daňového priznania a účtovnej závierky nastali v priebehu roku? Potrebujete vyplnené vzory a tlačivá pre daňové priznanie za rok 2022, názorné príklady, vysvetlenia pojmov a postupov?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/

 

2. Účtovná závierka podnikateľov (JÚ, PÚ) za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/

 

3. Daňové a nedaňové výdavky 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/

 

4. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/

 

5. 1000 riešení 1-2/2023 – Koniec roka v účtovníctve – praktické príklady /A5, str. 96/

 

 

Cena balíčka s 30 % zľavou je 42,80 €

Ušetríte 18,40 €

 

Cena balíčku s 30% zľavou je 42,80 €. Poštovné a balné je zadarmo.

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

 


DAŇOVÉ PRIZNANIA FO ZA ROK 2022


Skončil sa rok 2022 a je potrebné myslieť na vysporiadanie svojich daňových povinností. Akým spôsobom to spraviť sa budeme snažiť v skratke rozviesť v nasledujúcom príspevku.

 

Pri vysporiadaní daňovej povinnosti k dani z príjmov fyzických osôb prostredníctvom daňového priznania je potrebné si položiť viacero otázok, a to:

1. Kto je povinný podať daňové priznanie?

2. Kedy?

3. Z čoho?

4. Ako?

 

Uvedené otázky riešia predovšetkým zákony

–   č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) a

–   č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „daňový poriadok“).

 

1. Kto je povinný podať daňové priznanie?

Podľa ustanovenia § 15 daňového poriadku daňové priznanie je povinný podať:

  • každý, komu táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov, ktorým je aj ZDP. ZDP ďalej upravuje, ktorým daňovníkom, v akej lehote a za akých podmienok vzniká povinnosť podať daňové priznanie,

Napríklad v ustanovení § 32 ZDP upravuje povinnosť podať daňové priznanie daňovníkovi/fyzickej osobe, ak za zdaňovacie obdobie dosiahol zdaniteľné príjmy presahujúce 50 % sumy podľa ustanovenia § 11 ods. 2 písm. a) ZDP s výnimkou uvedenou v § 32 ods. 4 ZDP.

Ak daňový subjekt opomenie povinnosť a nepodá daňové priznanie v lehote podľa hmotnoprávneho predpisu, správca dane je povinný vyzvať daňový subjekt na splnenie tejto povinnosti. Výzva musí obsahovať poučenie o následkoch spojených s nepodaním daňového priznania, a tým je určenie dane podľa pomôcok.

  • alebo ten, koho správca dane na to vyzve.

Na účely zdanenia príjmov fyzických osôb sa používajú dve tlačivá:

-        daňové priznanie typ A určené pre daňovníkov, ktorí dosahujú len príjmy zo závislej činnosti,

-        daňové priznanie typ B určené pre daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy podľa § 5 až § 8 ZDP.

 

Spôsob podania daňového priznania je určený v § 13 a § 14 daňového poriadku v nadväznosti aj na § 33 daňového poriadku.

Podľa § 15 daňového poriadku sa daňové priznanie podáva na tlačive platnom pre príslušné zdaňovacie obdobie. Ak sa daňové priznanie podáva elektronickými prostriedkami, podáva sa v predpísanej forme. Prílohou daňového priznania, ak tak ustanovuje osobitný predpis, sú doklady preukazujúce tvrdenia uvedené v daňovom priznaní.

 

Vzory tlačív daňových priznaní určí ministerstvo financií a uverejní ich na svojom webovom sídle s vyznačením dátumu uverejnenia. Tieto tlačivá, okrem údajov vyplývajúcich z osobitných predpisov, obsahujú najmä identifikačné údaje daňového subjektu, a to, ak ide o fyzickú osobu, meno a priezvisko, adresu trvalého pobytu, daňové identifikačné číslo, rodné číslo alebo dátum jej narodenia.

V nadväznosti na ustanovenie § 32 ZDP, kde je určená hranica príjmov pre povinnosť podania daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby, je upravená aj minimálna výška dane fyzickej osoby, uvedená v § 46a ZDP, podľa ktorej sa daň nevyrubí a neplatí ak daňovníkove zdaniteľné príjmy nepresiahnu 50 % nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, t.j. pre rok 2022 suma vo výške 2 289,63 eura. Rovnako sa daň nevyrubí a neplatí u fyzickej osoby, ak nepresiahne za zdaňovacie obdobie sumu 17 eur.

Toto neplatí, ak si daňovník uplatňuje daňový bonus podľa § 33 zákona alebo ak sa daň vyberá podľa § 43, alebo ak sa zrážajú preddavky na daň podľa § 35, alebo preddavky na zabezpečenie dane podľa § 44 zákona.

Daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorý vykázal daňovú stratu, t.j. daňovník dosahujúci príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2 ZDP), ktorého daňové výdavky presahujú zdaniteľné príjmy.

 

Do úhrnu zdaniteľných príjmov (50 % nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka), od ktorých výšky sa odvíja povinnosť podania daňového priznania, sa nezapočítavajú príjmy, ktoré sú

  • vysporiadané daňou vyberanou zrážkou a jej zrazením je považovaná daňová povinnosť za vysporiadanú alebo daňovník neuplatní postup podľa § 43 ods. 7 ZDP,
  • od dane oslobodené.

 

Zrážková daň sa nepovažuje za vysporiadanú len v prípade príjmov fyzických osôb, ktoré sú upravené v § 43 ods. 6 písm. a) až c) ZDP, t.j. príjmov uvedených

a)  v § 16 ods. 1 písm. d) u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (zahraničný umelci a športovci, ktorí vykonávajú svoju činnosť na území SR),

b)  v § 16 ods. 1 písm. e) prvého, druhého a štvrtého bodu, úrokov a iných výnosov z poskytnutých úverov, pôžičiek a derivátov podľa zákona o cenných papieroch a príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka z členského štátu Európskej únie a daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s ODP“) v ďalších štátoch tvoriacich Európsky hospodársky priestor,

c)  v § 7 ods. 1 písm. g) ZDP z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) u daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s NDP“).

Ak sa daňovník podľa § 43 ods. 6 písm. a) až c) ZDP rozhodne daň vyberanú zrážkou z týchto príjmov považovať za preddavok na daň, môže tento preddavok odpočítať od dane v daňovom priznaní, pričom, ak suma dane vyberanej zrážkou prevyšuje vypočítanú výšku dane daňovníka v daňovom priznaní, má nárok na vrátenie daňového preplatku. Samozrejme príjmy, z ktorých sa rozhodol zrazenú daň považovať za preddavok, potom zahrnie do príslušného základu dane (čiastkového základu dane) alebo osobitného základu dane.

 

Napr., ak sa rozhodol a dohodol umelec s platiteľom dane o nezrazení dane v súlade s § 43 ods. 14 ZDP, potom príjem z podania umeleckého výkonu, ktorý je príjmom podľa § 6 ods. 2 písm. a) ZDP uvedie ho na príslušnom riadku daňového priznania ako súčasť základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP.

Všetky ostatné príjmy uvedené v § 43 ZDP sa zrazením dane považujú za vysporiadané a nezahŕňajú sa do základu dane (čiastkového základu dane) podľa § 4 ods. 7 ZDP, to znamená neuvádzajú sa ani v tlačive daňového priznania.

Daňové priznanie je povinný podať aj daňovník, ktorý má len príjmy zo závislej činnosti (§ 5 ZDP), presahujúce pre rok 2022 sumu vo výške 2 289,63 eura a tieto mu:

 

  • plynú od zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane a ani zahraničným platiteľom dane podľa § 48 ZDP,

 

Poznámka

Za zamestnávateľa, ktorý nie je platiteľom dane ani zahraničným platiteľom dane, sa považuje zamestnávateľ, ktorý vypláca príjmy zo závislej činnosti, ale nie je povinný zrážať preddavky na daň podľa ustanovení § 35 zákona a zároveň nie je ani zahraničným platiteľom dane. Ide napr. o zahraničný zastupiteľský úrad na území SR, ak sa sám dobrovoľne nerozhodol stať sa platiteľom dane podľa § 48 ZDP.

n   plynú zo zdrojov v zahraničí okrem prípadov uvedených v § 32 ods. 4 ZDP,

 

Poznámka

Pre účely podania daňového priznania, uvedené znamená, že príjmy zo závislej činnosti boli v zahraničí aj zdaniteľnými príjmami, čo znamená, že si cez daňové priznanie môže uplatniť metódy na zamedzenie dvojitého zdanenia, ak mal príjmy zdanené v štáte, s ktorým má SR uzavretú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „zmluva o ZDZ“) alebo ide o príjmy zo závislej činnosti vykonávanej v zahraničí, ktoré tam mal preukázateľné zdanené. Nejde o prípady, kedy bol napr. zamestnanec vyslaný pracovať do zahraničia na menej ako 183 dní, pričom nepracoval ani v stálej prevádzkarni slovenského zamestnávateľa umiestnenej v zahraničí ani u zahraničného zamestnávateľa.

 

  • nemožno z týchto príjmov zraziť preddavok na daň podľa § 35 ods. 3 písm. a) ZDP,

 

Poznámka

Ide o zamestnanca, ktorého zdaniteľná mzda spočíva len v nepeňažnom plnení alebo nepeňažné plnenie tvorí väčšiu časť zdaniteľnej mzdy, keď nemožno zrážku vykonať a preto sa nezaplatený preddavok vyrovná najneskôr pri podaní daňového priznania, ak mu vznikne povinnosť jeho podania alebo sa daňovník rozhodol ho podať, resp. pri vykonaní ročného zúčtovania zdaniteľných príjmov, ak mu povinnosť podania daňového priznania nevznikla alebo sa sám nerozhodol ho podať.

 

·         daňovník nepožiadal zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, o vykonanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti alebo požiadal o vykonanie ročného zúčtovania, ale nepredložil v ustanovenom termíne potrebné doklady (§ 38 ods. 5) na vykonanie ročného zúčtovania alebo je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 (porušenie podmienok pre uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie).

 

Príklad

Daňovník je považovaný za slovenského daňového nerezidenta či už na základe ZDP, resp. príslušnej zmluvy o ZDZ a má zo zdroja na území SR iba príjmy podľa § 5 ZDP, pričom tento daňovník má aj v štáte svojej rezidencie príjmy zo závislej činnosti.

Je v tomto prípade daňovník s ODP povinný podávať daňové priznanie podľa § 32 ZDP, alebo môže požiadať svojho slovenského zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania dane?

Vzhľadom na skutočnosť, že ide o daňovníka s ODP na území SR (nie je možné brať do úvahy príjmy, ktoré dosahuje v zahraničí), sú tu zdaniteľnými príjmami len príjmy zo závislej činnosti vykonávanej pre slovenského zamestnávateľa, tento mu môže vykonať ročné zúčtovanie preddavkov na území SR.

 

Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie je povinný podať aj daňovník, ktorému zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vykonal ročné zúčtovanie, ak v tomto zdaňovacom období daňovník poberal

a)  príjmy podľa § 5 ZDP od viacerých zamestnávateľov a zamestnávateľovi, ktorý mu vykonal ročné zúčtovanie, nepredložil požadované doklady od každého zamestnávateľa,

b)  iné druhy zdaniteľných príjmov podľa § 6 až § 8 ZDP, vrátane príjmov, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 ZDP, pri ktorých daňovník uplatní postup podľa § 43 ods. 7 ZDP alebo ak je povinný zvýšiť základ dane podľa § 11 ods. 11 ZDP (porušenie podmienok pre uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane daňovníka na doplnkové dôchodkové sporenie).

Daňové priznanie nie je podľa § 32 ods. 4 ZDP povinný podať daňovník, ak má len príjmy:

a)  podľa § 5 a nie je povinný podať daňové priznanie podľa § 32 ods. 2 ZDP alebo

b)  z ktorých sa daň vyberá podľa § 43 a neuplatní postup podľa § 43 ods. 7, alebo

c)  ktoré poberá od zahraničného zastupiteľského úradu na území SR a je daňovníkom, ktorý požíva výsady a imunity podľa medzinárodného práva, alebo

d)  zo závislej činnosti plynúce zamestnancom Európskej únie alebo jej orgánov, ktoré boli preukázateľne zdanené v prospech všeobecného rozpočtu Európskej únie alebo

e)  ktoré sú od dane oslobodené.

 

Podľa § 32 ods. 5 ZDP daňové priznanie môže podať aj daňovník, ktorému nevyplýva povinnosť podať daňové priznanie. Toto ustanovenie môže využiť aj daňovník, ktorý nedosiahol žiadne zdaniteľné príjmy (nemá povinnosť podania daňového priznania), ale má nárok na daňový bonus na zaplatené úroky z hypotekárneho úveru podľa § 33a ZDP, o ktorého vyplatenie požiada práve cez podanie daňového priznania.

 

Upozornenie!

1. Ak podá daňové priznanie daňovník, ktorý nebol povinný podať daňové priznanie alebo mu nevznikla povinnosť podať daňové priznanie, a zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, mu vykonal ročné zúčtovanie podľa § 38 ZDP, považuje sa toto daňové priznanie za opravné alebo dodatočné daňové priznanie podľa osobitného predpisu, pričom vykonané ročné zúčtovanie podľa § 38 ZDP sa v tomto prípade považuje za podané daňové priznanie.

2. Ak sa daňovník rozhodne podať daňové priznanie, aj keď nemá povinnosť, musí ho podať v zákonom stanovenej lehote určenej podľa § 49 ZDP.

Do daňového priznania fyzickej osoby sa zahrňujú výlučne zdaniteľné príjmy, okrem príjmov z podielových listov dosiahnutých z ich vyplatenia (vrátenia) nadobudnutých do 31. 12. 2003, ktoré sú pri ich vyplatení (vrátení) v roku 2022 oslobodené od dane v nadväznosti na § 52 ods. 20 ZDP, pričom ale platiteľ dane z nich zrazil daň v nadväznosti na § 43 ZDP (uplatní si takto zrazenú daň ako už zaplatený preddavok, ktorý sa mu vráti alebo započíta na úhradu daňovej povinnosti).

Zdaniteľné príjmy je následne potrebné zatriediť do príslušného druhu príjmov, z ktorého sa určí základ dane (čiastkový základ dane), resp. osobitný základ dane a daňová povinnosť daňovníka.

Ak daňové priznanie podáva za daňovníka zákonný zástupca, právny nástupca alebo zástupca, uvedie v daňovom priznaní osobné údaje o daňovníkovi určené zákonnom, za ktorého podáva daňové priznanie, a svoje osobné údaje.

Daňovník, ktorému bol spätne priznaný dôchodok (§ 11 ods. 6) k začiatku bezprostredne predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia alebo k začiatku zdaňovacích období predchádzajúcich tomuto zdaňovaciemu obdobiu, podáva za tieto zdaňovacie obdobia dodatočné daňové priznanie, ak si za tieto zdaňovacie obdobia uplatňoval nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Ak daňovník podá dodatočné daňové priznanie len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa osobitného predpisu, t.j. správca dane nebude takéhoto daňovníka postihovať vyrubovaním sankcií v súlade s § 155 a 156 daňového poriadku. Z uvedeného vyplýva, že ak je daňovníkovi priznaný niektorý z dôchodkov uvedených v § 11 ods. 6 ZDP spätne za predchádzajúce zdaňovacie obdobia, je povinný si dodatočným daňovým priznaním svoju daňovú povinnosť opraviť.

Podľa § 32 ods. 12 ZDP, ak daňovník po skončení podnikania alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu (§ 17 ods. 9) dodatočne prijme zdaniteľné príjmy súvisiace s týmito činnosťami alebo v súvislosti s týmito činnosťami, dodatočne zaplatí výdavky, ktoré by boli uznané za daňové výdavky vynaložené na tieto činnosti, o tieto prijaté alebo zaplatené sumy zvýši príjmy alebo daňové výdavky za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom (§ 17 ods. 9), pričom ak daňovník podá daňové priznanie alebo dodatočné daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, v ktorom skončil podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo prenájom, len z tohto dôvodu, neuplatní sa postup podľa § 155 a 156 daňového poriadku. Ak je pre daňovníka výhodnejšie zahrnúť tieto prijaté alebo zaplatené sumy do základu dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom takéto sumy prijal alebo zaplatil, uplatní tento výhodnejší postup. Rovnako postupuje aj daňovník, ktorý vráti príjmy, ktoré zahrnul do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov podľa § 6 až § 8 ZDP v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach alebo dodatočne zaplatí výdavky, ktoré boli uznané za daňové výdavky vynaložené v súvislosti s príjmami podľa § 6 až 8.

 

Viac sa už dočítate v odbornej tematickej publikácii Daňové priznania FO a PO za rok 2022.

 



DAŇOVÉ PRIZNANIA PO ZA ROK 2022

Daňovým priznaním daňovník deklaruje výšku svojej daňovej povinnosti za príslušné zdaňovacie obdobie. V daňovom priznaní je daňovník povinný daň si sám vypočítať a uviesť prípadné výnimky, oslobodenia, zvýhodnenia, úľavy, odpočty a vyčísliť ich výšku. Za zdaňovacie obdobie roka 2022 podávajú daňovníci daňové priznanie do 31. marca 2023 na novom tlačive daňového priznania.

 

Podávanie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2022 upravujú:

1. zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý v § 15 upravuje povinnosť podať daňové priznanie a určuje spôsob a formu jeho podania,

2. zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ ZDP“), ktorý v § 49 upravuje lehoty na podávanie daňového priznania, a ktorého ustanovenia sa použijú pri zistení základu dane a daňovej povinnosti. Pri výpočte daňovej povinnosti za rok 2022 je potrebné zohľadniť novely ZDP, ktoré sa vzťahujú k tomuto zdaňovaciemu obdobiu, a to:

-        zákon č. 416/2020 Z.z. v rozsahu úprav účinných od 1. 1. 2022 (zavedenie pravidiel pre reverzný hybridný subjekt),

-        zákon č. 215/2021 Z.z. v znení zákona č. 480/­2021 Z.z. – článok V účinný od 1. 3. 2022 (zavádza sa oslobodenie príjmu, ktorým je podpora právnickej osoby plynúca v čase skrátenej práce),

-        zákon č. 408/2021 Z.z. účinný od 1. 1. 2022 (mení a dopĺňa ustanovenia ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2022),

-        zákon č. 433/2022 Z.z. účinný od 8. 12. 2022 (článok II dopĺňa ZDP o ustanovenia v súvislosti s odvodom z nadmerných príjmov).

 

1. Zmeny v ZDP v roku 2022

Zavedenie pravidiel pre reverzný hybridný subjekt [§ 12 ods. 4, 5, 6 a ods. 7 písm. c), § 14 ods. 4 a 5, § 16 ods. 1 písm. e) deviaty bod, § 17j, § 30 ods. 3 a 4, § 49a ods. 9 až 11, § 52zzk ods. 1 a 2 ZDP]

Zákonom č. 416/2020 Z.z. sa v predmetných ustanoveniach ZDP s účinnosťou od 1. 1. 2022 zaviedlo zdanenie príjmov (výnosov) tuzemského transparentného subjektu, v časti pripadajúcej na jeho spoločníka, komplementára alebo príjemcu týchto príjmov (výnosov), v akej nie sú zdaňované podľa zákona o dani z príjmov, ani podľa daňových právnych predpisov platných v zahraničí, ak tuzemský transparentný subjekt je tzv. reverzným hybridným subjektom (transparentným subjektom podľa tohto zákona a netransparentným subjektom podľa daňových právnych predpisov štátu rezidencie spoločníka, komplementára alebo príjemcu príjmov). Na účely zavedenia pravidiel, ktoré zamedzujú vzniku reverzného hybridného nesúladu, sa v predmetných ustanoveniach zákona tiež zavádzajú pojmy „transparentný subjekt“ a „reverzný hybridný subjekt“, zavádza sa súvisiaca oznamovacia povinnosť a upravujú sa existujúce súvisiace ustanovenia zákona.

 

Podľa prechodného ustanovenia § 52zzk ods. 1 ZDP sa tieto ustanovenia v znení účinnom od 1. 1. 2022 prvýkrát uplatnia v zdaňovacom období, ktoré začína najskôr 1. 1. 2022.

 

Príjmy oslobodené od dane [§ 13 ods. 2 písm. l) ZDP]

Zákonom č. 215/2021 Z.z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 480/2021 Z.z. sa s účinnosťou od 1. 3. 2022 doplnilo do ZDP ustanovenie § 13 ods. 2 písm. l), podľa ktorého podpora plynúca právnickej osobe v čase skrátenej práce podľa tohto zákona (zákon č. 215/2021 Z.z.) je príjmom oslobodeným od dane.

Podporou v čase skrátenej práce sa v súlade s § 1 zákona č. 215/2021 Z.z. rozumie poskytnutie podpory na čiastočnú úhradu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca v čase trvania vonkajšieho faktora, vplyvom ktorého došlo k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa. Čas skrátenej práce je definovaný od začatia obmedzenia činnosti zamestnávateľa vplyvom vonkajšieho faktora do skončenia obmedzenia činnosti zamestnávateľa, pričom obmedzenie činnosti zamestnávateľa predstavuje prekážka v práci na strane zamestnávateľa v takom rozsahu, že zamestnávateľ nemôže najmenej jednej tretine zamestnancov zamestnávateľa alebo časti zamestnávateľa prideľovať prácu v rozsahu najmenej 10 % ustanoveného týždenného pracovného času.

 

Vonkajším faktorom na účely tohto zákona sa rozumie faktor:

-        ktorý má dočasný charakter,

-        zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a

-        ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom zamestnávateľom.

 

Takýmto faktorom na vyplatenie podpory môže byť najmä:

-        mimoriadna situácia vyhlásená podľa zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z.n.p. Mimoriadnou situáciou sa rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok a môže ňou byť živelná pohroma, havária alebo katastrofa,

-        výnimočný stav alebo núdzový stav vyhlásený na základe čl. 4 a 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z.n.p.,

-        mimoriadna okolnosť alebo okolnosti vyššej moci – ide o takú okolnosť, ktorú môže vyhlásiť vláda

 

Slovenskej republiky na základe zverejnenia Štatistického úradu Slovenskej republiky, že hrubý domáci produkt za predchádzajúci štvrťrok vyjadrený v stálych cenách medziročne klesol, a na základe bezprostredne nasledujúcej prognózy Výboru pre makroekonomické prognózy, že príslušný ročný hrubý domáci produkt vyjadrený v stálych cenách klesne medziročne aspoň o tri percentuálne body.

Za vonkajší faktor sa nepovažuje čas vojny a vojnového stavu, sezónnosť vykonávanej činnosti, reštrukturalizácia, plánovaná odstávka alebo rekonštrukcia.

Podporu v čase skrátenej práce poskytuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny zamestnávateľovi na základe žiadosti zamestnávateľa na základe splnenia podmienok poskytnutia podpory vymedzených v § 3 zákona č. 215/2021 Z. z. Podpora sa vypláca mesačne na účet zamestnávateľa uvedený v žiadosti o poskytnutie podpory.

Keďže podpora v čase skrátenej práce poskytnutá zamestnávateľovi podľa zákona č. 215/2021 Z.z. na čiastočnú úhradu nákladov vynaložených na náhradu mzdy zamestnanca je príjmom oslobodeným od dane, výdavky (náklady) vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane nie sú podľa § 21 ods. 1 písm. j) ZDP považované za daňové výdavky.

 

Odpisovanie hmotného majetku [§ 22 ods. 6 písm. e) a § 25 ods. 2 ZDP]

Zmena v týchto ustanoveniach súvisí so zavedením nového nástroja odpočtu od základu dane v § 30e ZDP zákonom č. 408/­2021 Z. z, účelom ktorého je podpora investícií s vyššou pridanou hodnotou, t.j. produktívnych investícií s previazaním na priemysel 4.0, a to vo forme dodatočného odpočtu výdavkov (nákladov) na investície do hmotného majetku uvedeného v prílohe č. 3 k ZDP. Po splnení stanovených podmienok je možné od základu dane odpočítať ustanovené percento z daňového odpisu z tohto majetku, ktorého výška závisí od výšky preinvestovania plánovanej priemernej hodnoty v percentách.

Ak bude na majetku uvedenom v prílohe č. 3, ktorý nie je plne odpísaný, vykonané technické zhodnotenie vyššie ako 1 700 eur, bude sa toto technické zhodnotenie podľa § 22 ods. 6 písm. e) ZDP považovať za iný majetok a bude sa odpisovať samostatne. Nadväzne na túto zmenu vykonanú v § 22 ods. 6 písm. e) ZDP pri technickom zhodnotení vykonanom na plne neodpísanom majetku uvedenom v prílohe č. 3, na ktoré je možné uplatniť odpočet výdavkov (nákladov) na investície podľa § 30e ZDP, sa súčasne upravuje aj § 25 ods. 2 ZDP, podľa ktorého sa o technické zhodnotenie spĺňajúce podmienky pre odpočet výdavkov (nákladov) na investície podľa § 30e ZDP nebude zvyšovať vstupná cena majetku.

 

Podľa prechodného ustanovenia § 52zzm ods. 3 ZDP sa § 22 ods. 6 písm. e) a § 25 ods. 2 ZDP účinné od 1. 1. 2022 prvýkrát uplatnia na hmotný majetok, počítačový program (softvér) a iný majetok zaradený do užívania alebo do obchodného majetku v období, na ktoré sa vypracúva investičný plán podľa § 30e ZDP, pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie, ktoré začína najskôr po 31. 12. 2021.

 

Odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj (§ 30c ods. 1 ZDP)

Pre daňovníkov, ktorí vykonávajú výskum a vývoj, sa novelou ZDP zákonom č. 408/2021 Z.z. znižuje daňové zvýhodnenie, ktoré spočíva v odpočte výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj od základu dane, tzv. superodpočet. Tento odpočet môže využiť daňovník, ktorý realizuje projekt výskumu a vývoja, v súvislosti s ktorým mu vznikajú výdavky (náklady), ktoré sú súčasťou výsledku hospodárenia a ktoré sú spôsobilé na opätovné odpočítanie od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty vo výške 100 % (od 1. 1. 2020 to bolo 200 %). Výška odpočtu z medziročného prírastku výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj podľa § 30c ods. 2 ZDP ostáva nezmenená.

Podľa prechodného ustanovenia § 52zzm ods. 4 ZDP sa § 30c ods. 1 ZDP v znení účinnom od 1. 1. 2022 prvýkrát uplatní na výdavky (náklady) na výskum a vývoj vynaložené v zdaňovacom období, ktoré sa začína najskôr 1. 1. 2022.

 

Odpočet výdavkov (nákladov) na investície (§ 30e ZDP)

V § 30e ZDP sa novelou č. 408/2021 Z.z. zaviedol nový, dočasný nástroj, ktorého účelom je podpora investícií s vyššou pridanou hodnotou, t.j. produktívnych investícií s previazaním na priemysel 4.0, a to formou dodatočného odpočtu výdavkov (nákladov) na investície od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty.

Pojem priemysel 4.0 označuje proces optimalizácie výrobných postupov s použitím najmodernejších poznatkov s cieľom zvýšiť produkciu. Základné charakteristiky investície v priemysle 4.0 sú na účely ZDP vymedzené v § 30e ods. 5 ZDP.

Odpočet výdavkov (nákladov) na investície si bude môcť uplatniť daňovník fyzická osoba s príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP a právnická osoba. Cieľom je podporiť tých daňovníkov, ktorí sa rozhodnú vykonať investície do majetku s vyššou pridanou hodnotou (priemysel 4.0) a ktorí preinvestujú v úhrne najmenej 700 %, resp. 1 400 % priemernej hodnoty investícii, ale minimálne 1 mil. eur. Suma odpočtu je vo výške ustanoveného percenta z daňového odpisu z vymedzeného majetku uplatneného v daňových výdavkoch, pričom suma odpočtu závisí od výšky preinvestovania priemernej hodnoty investícií počas obdobia investičného plánu vyjadrenej v percentách a v absolútnej sume v eurách. Majetok, z ktorého je možné uplatniť odpočet výdavkov (nákladov) na investície podľa § 30e ZDP, je vymedzený v § 30e ods. 5 ZDP a v prílohe č. 3.

Na účely uplatnenia odpočtu výdavkov (nákladov) na investície si daňovník musí vypracovať investičný plán (na štyri zdaňovacie obdobia), v ktorom si vymedzí celkovú hodnotu plánovanej investície, časové vymedzenie obdobia plánovanej investície, predpokladaný harmonogram realizácie plánovanej investície, výpočet priemernej hodnoty investícií, plánovanú výšku preinvestovania priemernej hodnoty investícii v peňažnom a percentuálnom vyjadrení, stručný technický popis prepojenia obstarávanej investície s digitalizáciou a automatizáciou výrobných procesov a logistických procesov. Tento plán musí trvať u daňovníka so zdaňovacím obdobím kalendárny rok od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2025, u daňovníka so zdaňovacím obdobím hospodársky rok prvé zdaňovacie obdobie začína v roku 2022 a posledné zdaňovacie obdobie začína v priebehu roku 2025.

Pri majetku, ktorý splnil podmienku pre odpočet výdavkov (nákladov) na investície v zdaňovacom období zaradenia do užívania alebo do obchodného majetku, je možné tento odpočet uplatniť počas doby odpisovania tohto majetku, najviac však počas 10-tich bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, počnúc zdaňovacím obdobím zaradenia majetku do užívania alebo do obchodného majetku. Odpočet výdavkov (nákladov) na investície sa neumožňuje uplatniť u novovzniknutého daňovníka, ktorý vznikol (získal povolenie alebo oprávnenie na podnikanie) počas 3 zdaňovacích období, ktoré by mali byť zohľadnené pri výpočte priemernej hodnoty investícií. Odpočet nemôže využiť daňovník na majetok, na ktorý bola poskytnutá úplná alebo čiastočná podpora z verejných financií, na majetok, ktorého odpisy sa zahŕňajú úplne alebo čiastočne do odpočtu výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj podľa § 30c ZDP a pod. Ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období nevykáže dostatočný základ dane na uplatnenie odpočtu výdavkov (nákladov) na investície, vykáže daňovú stratu, nemá dostatočný základ dane po odpočte daňovej straty, nemá dostatočný základ dane po odpočte daňovej straty a odpočte výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj, nárok na odpočet výdavkov (nákladov) na investície v príslušnom zdaňovacom období zaniká a daňovník si ho nemôže preniesť do nasledujúceho zdaňovacieho obdobia.

ZDP vymedzuje aj situácie, v ktorých si daňovník nemôže uplatniť odpočet výdavkov (nákladov) na investície v príslušnom zdaňovacom období, resp. ak si ho uplatňoval a počas obdobia nastaveného investičného plánu dôjde k niektorej zákonom vymedzenej situácii (napr. zrušenie s likvidáciou, zrušenie bez likvidácie, vyhlásenie konkurzu, predaj podniku), musí podať dodatočné daňové priznanie za každé zdaňovacie obdobie, v ktorom si odpočet uplatnil.

Do zákona je doplnená príloha č. 3 – Hmotný majetok na účely uplatnenia § 30e ZDP, ktorá obsahuje zoznam majetku, ktorý v spojení so softvérom a naplnením podstaty priemyslu 4.0 je možné považovať za produktívnu investíciu na účely odpočtu.

Podľa prechodného ustanovenia § 52zzm ods. 3 ZDP sa § 30e a príloha č. 3 ZDP účinné od 1. 1. 2022 prvýkrát uplatnia na hmotný majetok, počítačový program (softvér) a iný majetok zaradený do užívania alebo zaradený do obchodného majetku v období, na ktoré sa vypracúva investičný plán, pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie, ktoré začína najskôr po 31. 12. 2021.

 

Odvod z nadmerných príjmov [§ 17 ods. 19 písm. k), § 19 ods. 3 písm. j) ZDP]

Zákonom č. 433/2022 Z.z., ktorým sa me­ní a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z.z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon o energetike“), sa zavádza odvod z nadmerných príjmov. Zabezpečuje sa tým implementácia nariadenia Rady (EU) 2022/1854 zo 6. 10. 2022 o núdzovom zásahu s cieľom riešiť vysoké ceny energie (Ú. V. EÚ L 2611, 7. 10. 2022). Platiteľom odvodu podľa § 25a zákona o energetike je tuzemská fyzická osoba, tuzemská právnická osoba, zahraničná fyzická osoba, zahraničná právnická osoba alebo zahraničný subjekt podľa osobitného predpisu, ak na území Slovenskej republiky vyrába elektrinu v zariadení na výrobu elektriny na základe povolenia podľa tohto zákona o energetike. Nadmerným príjmom (§ 25b zákona o energetike) je kladný rozdiel medzi trhovým príjmom a stropom trhového príjmu. Odvod z nadmerného príjmu je 90 % nadmerného príjmu (§ 25e zákona o energetike).

V nadväznosti na zavedenie odvodu z nadmerných príjmov sa článkom II zákona č. 433/­2022 Z.z. dopĺňa do § 19 ods. 3 písm. j) ZDP aj odvod z nadmerných príjmov, podľa ktorého sa tento odvod považuje za daňový výdavok. Súčasne sa dopĺňa § 17 ods. 19 ZDP o písmeno k), podľa ktorého odvod z nadmerných príjmov je súčasťou základu dane až po zaplatení.

 

Viac sa už dočítate v odbornej tematickej publikácii Daňové priznania FO a PO za rok 2022.

 

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


34/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 378/2011 Z. z. o spôsobe označovania platby dane v znení neskorších predpisov 01.02.2023

35/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vydáva zoznam obcí, v ktorých občania Slovenskej republiky patriaci k národnostnej menšine tvoria najmenej 15 % obyvateľstva 01.03.2023

36/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje rozsah oznamovaných údajov súvisiacich s ropou a ropnými výrobkami, na ktoré sa vzťahujú sankcie podľa osobitného predpisu a spôsob ich oznamovania, podrobnosti o označovaní ropy a ropných výrobkov a podrobnosti o vedení hmotnostnej bilancie 05.02.2023

37/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 16/2023 Z. z. 03.02.2023

38/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje spôsob určenia výšky nadmerného príjmu z predaja vyrobenej elektriny, strop trhového príjmu, náklad na odchýlku, rozsah informácií potrebných na monitorovanie a podávanie správ Európskej komisii a pevné ceny elektriny pre stanovenie stropu trhového príjmu elektriny vyrobenej z bioplynu, biomasy alebo vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou 03.02.2023

39/2023 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pevné ceny elektriny pre stanovenie podpory elektriny vyrobenej z bioplynu, biomasy alebo vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou 03.02.2023

40/2023 Z. z.
Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o osobitnom kvalifikačnom predpoklade štátneho zamestnanca v oblasti pozemkových úprav, o postupe na jeho získanie a o skúške 15.02.2023

41/2023 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 384/2022 Z. z. o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 11.02.2023





 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v marci 2023

 

Termín

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

10. 3. – piatok

Doručiť zamestnancom, ktorí poberali v roku 2022 zdaniteľné príjmy, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2022 – vzťahuje sa len na tých zamestnancov, ktorí nepožiadali zamestnávateľa o vystavenie tohto dokladu skôr

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

15. 3. – streda

Odvod dane vyberanej zrážkou v februári 2023 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

20. 3. – pondelok

 

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v februári 2023 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

27. 3. – pondelok
(namiesto soboty
25. 3. 2023)

 

 

Podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie kontrolného výkazu k DPH za február 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania k DPH za február 2023 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Splatnosť DPH za február 2023 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2023

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z.,
§ 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.

31. 3. – piatok

 

Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2022

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 32, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb za rok 2022

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 41, § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2022

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Úhrada dane z príjmov právnických osôb za rok 2022

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podanie oznámenia o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických aj právnických osôb za rok 2022

Platiteľ dane z príjmov FO a PO

§ 49 ods. 3 písm. a) a písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. ZDP

Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2022 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi

Príjemca nepeňažného plnenia od držiteľa registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti

§ 43 ods. 17 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2022 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi

Platiteľ dane z nepeňažných plnení

§ 43 ods. 17 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podanie daňového priznania za február 2023 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane iOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane (§ 68c zákona o DPH)

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2022 zamestnancom, ktorí o to požiadali

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

do 5 dní po dni výplaty, úhrady
alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2023

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Do 10 dní

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH

Do 30 dní

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach

Do konca nasledujúceho
kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV

Pred nadobudnutím tovaru
v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby  do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty

 







 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 

Poradca (Poradca) č. 11/2023 (II/2023)

  • Daňový poriadok s komentárom

 

Poradca (Poradca) č. 9-10/2023 (I/2023)

  • Zákon o dani z príjmov s komentárom

 

Poradca (Poradca), č. 8/2023 (I/2023)

  • Zákon o DPH s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3-4/2023 (II/2023)

  • Zdravotné poistenie – zmeny
  • Zmeny zákona o dani z príjmov
  • Daňové termíny v roku 2023
  • Doplnenie obsahu pracovnej zmluvy
  • Právna úprava dohôd – aktuálne zmeny
  • Ako sa mení stravné od januára?
  • Zmeny v miestnych daniach
  • Úprava sprístupňovania informácií verejnou správou

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 3-4/2023 (II/2023)

  • Daňové povinnosti FO
  • Zákon u účtovníctve – novela
  • Daň z príjmov PO - aktuálne problémy
  • Rozsah neuznania práva na odpočet DPH
  • Účtovannie o odloženej dani
  • Preddavky na daň z motorových vozidiel v roku 2023
  • Sociálne poistenie po novele
  • Výpočet mzdy zamestnanca

 

1000 riešení 3-4/2023 (I/2023)

  • ZDP po novele
  • Odpočet daňovej straty
  • Účtovníctvo
  • Personalistika a mzdy
  • Verejná správa

 

100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady (XII/2022)

  1. Novelizované zákony, právne predpisy

-          Zákon o cestovných náhradách

  1. DPH po novele
  2. Cestovné náhrady

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

 

1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov)

2. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách)

3. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo)

4. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov)

5. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia)

6. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť)

7. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách)

8. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi)

9. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom)

10. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

11. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP)

12. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...)

13. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022)

14. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon)

15. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady(problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov)

16. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl)

17. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)

18. Daňové a nedaňové výdavky 2023 (Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi: z pohľadu zákona o dani z príjmov, zákona o dani z pridanej hodnoty, zákona o účtovníctve)

 

NOVINKY

 

Aktualizácia III/1 (II/2023)

  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce

 

Aktualizácia II/1 (II/2023)

  • Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava SR
  • Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
  • Zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri
  • Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
  • Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii

 

ZÁKONY 2023

 

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní
  • Medzinárodná spolupráca
  • Spotrebné a miestne dane
  • Elektronická fakturácia
  • Finančná správa

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady
  • Správne poplatky

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo a živnostenský zákon

  • Ústava SR
  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP, Minimálna mzda

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Kolektívne vyjednávanie a združovanie občanov
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne poistenie, Zdravotné poistenie, Dôchodky

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Nový stavebný zákon
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Kataster nehnuteľností
  • Štátny fond rozvoja bývania

 

 

ZÁKONY V A – Verejná správa

  • Rozpočtové pravidlá
  • Verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Verejné obstarávanie
  • Informačné technológie

 

ZÁKONY V B – Školstvo a samospráva

  • Výchova a vzdelávanie
  • Školská samospráva
  • Obecná polícia
  • Verejné práce
  • Regionálny rozvoj

 

ZÁKONY VI

  • Životné prostredie
  • Environmentálny fond
  • Ovzdušie
  • Voda
  • Lesy
  • Poľovníctvo
  • Odpady
  • Obaly
  • Prevencia havárií

 

 

 


 

 
 

 
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.


RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 

KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page