Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi,
ktorého pracovná zmena je dlhšia ako šesť hodín, prestávku v práci na
odpočinok a jedenie v rozsahu najmenej 30 minút, resp.
v primeranom rozsahu, ak prevádzku alebo výkon práce nemožno prerušiť
(nepretržitá prevádzka). Podľa § 91 ods. 4 ZP prestávku určenú na odpočinok
a jedenie zamestnávateľ nemôže určiť na začiatok a na koniec
pracovnej zmeny zamestnanca. Podľa § 91 ods. 5 ZP sa táto prestávka
nezapočítava do pracovného času s výnimkou prestávok poskytovaných
z dôvodu zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Aké zmeny
čakajú zamestnávateľov v roku 2022?
STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV upravuje Zákonník práce vo svojom § 152. Ide
o jednu zo základných povinností zamestnávateľa v rámci podnikovej
sociálnej politiky. Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom vo
všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na
pracoviskách alebo v ich blízkosti. Túto povinnosť má aj zamestnávateľ
alebo agentúra dočasného zamestnávania voči dočasne pridelenému zamestnancovi.
Túto povinnosť nemá voči zamestnancom vyslaným na
pracovnú cestu, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú cestu, ktorí
na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri hodiny.
Podľa § 57 ZP možno zamestnanca
vyslať na pracovnú cestu mimo obvodu obce jeho pravidelného pracoviska alebo
bydliska iba na nevyhnutne potrebný čas a iba s jeho súhlasom;
výnimku predstavujú prípady, ak vyslanie na pracovnú cestu vyplýva priamo
z povahy dohodnutého druhu práce alebo miesta výkonu práce, alebo ak
možnosť vyslania na pracovnú cestu bola dohodnutá v pracovnej zmluve.
Povinnosť zabezpečovať stravovanie sa týka aj zamestnancov vykonávajúcich tzv.
„home office“, v ich vlastnom záujme je však viesť si evidenciu pracovného
času.
Uvedená povinnosť zamestnávateľa
zabezpečovať zamestnancom vo všetkých zmenách stravovanie sa nevzťahuje na
zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí (zákon č. 552/2003
Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme, zákon č. 553/2003 Z. z.
o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.
V tejto súvislosti treba upozorniť aj na zákony upravujúce postavenie
verejnoprávnych inštitúcií, a to Všeobecnej zdravotnej poisťovne (zákon č.
581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach), Sociálnej poisťovne (zákon č.
461/2003 Z. z. o sociálnom poistení) či Rozhlasu a televízie
Slovenska (zákon č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska)).
Zamestnávateľ je povinný zabezpečovať zamestnancom vo
všetkých zmenách stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy priamo na pracoviskách alebo v ich blízkosti;
túto povinnosť má aj zamestnávateľ alebo agentúra dočasného zamestnávania voči
dočasne pridelenému zamestnancovi. Túto povinnosť nemá voči zamestnancom
vyslaným na pracovnú cestu, s výnimkou zamestnancov vyslaných na pracovnú
cestu, ktorí na svojom pravidelnom pracovisku odpracovali viac ako štyri
hodiny, a voči zamestnancom, ktorým poskytuje účelovo viazaný finančný
príspevok na stravovanie. Povinnosť zamestnávateľa sa nevzťahuje na
zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v zahraničí.
Zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie najmä poskytovaním jedného teplého hlavného jedla
vrátane vhodného nápoja zamestnancovi v priebehu pracovnej zmeny vo
vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného
zamestnávateľa alebo zabezpečí stravovanie pre svojich zamestnancov
prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie
sprostredkovať stravovacie služby, ak ich sprostredkuje u právnickej osoby
alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie poskytovať stravovacie služby. Nárok
na zabezpečenie stravovania alebo poskytnutie finančného príspevku na
stravovanie má zamestnanec, ktorý v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu
viac ako štyri hodiny. Ak pracovná zmena trvá viac ako 11 hodín,
zamestnávateľ môže zabezpečiť ďalšie stravovanie alebo poskytnúť ďalší finančný
príspevok na stravovanie.
Zamestnávateľ prispieva na
stravovanie v sume najmenej 55 % ceny jedla, najviac však na každé jedlo
do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12
hodín podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o cestovných náhradách.
Príspevok sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
Pri zabezpečovaní stravovania
zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má
oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, sa cenou jedla rozumie hodnota
stravovacej poukážky. Hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej
75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín
podľa zákona o cestovných náhradách. Pri zabezpečovaní stravovania
zamestnancov prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má
oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby prostredníctvom stravovacích
poukážok, je výška poplatku za sprostredkované stravovacie služby maximálne 2 %
z hodnoty sumy uvedenej na stravovacej poukážke.
Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi
finančný príspevok na stravovanie, ak
a) povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť zamestnancom
stravovanie vylučujú podmienky výkonu práce na pracovisku,
b) zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie vo
vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom zariadení iného
zamestnávateľa alebo zabezpečí stravovanie pre svojich zamestnancov
prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie
sprostredkovať stravovacie služby,
c) zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od
špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov
stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom,
d) ide o zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu
alebo teleprácu a zamestnávateľ mu nezabezpečí stravovanie vo vlastnom
stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa,
alebo ak by stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení, v stravovacom
zariadení iného zamestnávateľa alebo stravovanie prostredníctvom právnickej
osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie
služby, bolo v rozpore s povahou vykonávanej domáckej práce alebo
telepráce.
Zamestnávateľ, ktorý nezabezpečuje stravovanie vo
vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného
zamestnávateľa, je povinný umožniť zamestnancom výber medzi zabezpečením
stravovania prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má
oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky alebo
poskytnutím finančného príspevku na stravovanie. Zamestnanec je viazaný svojím
výberom počas 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa výber viaže.
Podrobnosti výberu a realizácie
povinnosti zamestnávateľa zabezpečovať
stravovanie alebo poskytovať finančný príspevok na stravovanie na základe
výberu môže zamestnávateľ ustanoviť vo vnútornom predpise. Zamestnávateľ na
základe výberu zamestnanca zabezpečuje zamestnancovi stravovanie
prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie
sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky alebo poskytuje
zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie. Do uskutočnenia výberu zo
strany zamestnanca zamestnávateľ zabezpečuje zamestnancovi stravovanie
prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie
sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky alebo mu
poskytuje finančný príspevok na stravovanie.
SUMA FINANČNÉHO
PRÍSPEVKU NA STRAVOVANIE je suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie
iným zamestnancom, najmenej však 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky.
Ak zamestnávateľ neprispieva na stravovanie iným zamestnancom, suma finančného
príspevku na stravovanie je najmenej 55 % minimálnej hodnoty stravovacej
poukážky, najviac však 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste
v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách. Zamestnávateľ
prispieva na stravovanie zamestnancov v sume najmenej 55 % ceny jedla,
najviac však za každé jedlo do sumy 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej
ceste v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. maximálne 55 % zo sumy 5,10 € = 2,81
€.
Zákonník práce určuje minimálnu
hodnotu stravného lístka pre rok 2022 ako 75 % stravného pre pracovnú cestu
v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. 75 % z 5,10 € = 3,83 €. V prípade
stravného lístku v minimálnej sume 3,83 € si môže zamestnávateľ zahrnúť do
daňových výdavkov 55 % stravného lístku, a teda 2,11 €. V prípade
stravných lístkov má zamestnávateľ povinnosť poskytovať ich na obdobie vopred,
napríklad 30. januára 2022 poskytne zamestnancom stravné lístky na mesiac
február 2022.
Zamestnávateľ môže po prerokovaní so zástupcami zamestnancov
upraviť podmienky, za ktorých bude zamestnancom poskytovať stravovanie počas
dovolenky, prekážok v práci, alebo inej ospravedlnenej neprítomnosti
zamestnanca v práci, môže tiež umožniť stravovať sa zamestnancom, ktorí
pracujú mimo rámca rozvrhu pracovných zmien za rovnakých podmienok ako ostatným
zamestnancom, alebo rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie
a ktorým bude prispievať na stravovanie.
SUMY STRAVNÉHO
Nárok na stravné pri tuzemskej pracovnej ceste
upravuje zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách. Podľa tohto
zákona patrí zamestnancovi stravné za každý kalendárny deň tuzemskej pracovnej
cesty, ktorá trvala viac ako 5 hodín.
Sumy stravného pre jednotlivé časové pásma upravuje
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej
republiky č. 176/2019 Z. z. o sumách stravného, pričom doposiaľ pre rok
2022 neprišlo k úprave týchto súm oproti roku 2021 a 2020.
Výška stravného (diét) pri tuzemskej pracovnej ceste
sa odvíja od jej dĺžky, pričom k trvaniu tuzemskej pracovnej cesty:
-
5 až 12 hodín prislúcha náhrada
5,10 €,
-
12 až 18 hodín prislúcha
náhrada 7,60 €,
-
nad 18 hodín prislúcha náhrada
11,60 €.
Ak by pracovná cesta zamestnanca trvala kratšie ako 5
hodín a zamestnávateľ neumožní zamestnancovi stravovať sa zvyčajným
spôsobom, môže zamestnancovi poskytnúť stravné až do sumy stravného pre časové
pásmo 5 – 12 hodín, t. j. 5,10 €.
ZMENY V ZDAŇOVANÍ
Dňa 26. 10. 2021 schválila NR SR zákon č. 416/2021 Z.
z., ktorým sa novelizoval zákon o dani z príjmov. Cieľom novely
zákona je odstrániť nerovnosti pri zdaňovaní rôznych foriem stravovania,
konkrétne stravovacích poukážok, ako aj zjednodušiť administratívu
zamestnávateľov, ktorá vzniká pri poskytovaní stravovacích poukážok
a finančného príspevku na stravovanie v predstihu na príslušný
kalendárny mesiac.
Od 1. marca 2021 si u zamestnávateľa, ktorý
dovtedy zabezpečoval svojim zamestnancom stravovanie formou stravovacích
poukážok, zamestnanci môžu vybrať medzi stravovacími poukážkami
a finančným príspevkom na stravovanie. Ak zamestnávateľ prispieva
v týchto prípadoch na stravovanie v rozsahu upravenom
v Zákonníku práce, z hľadiska daní a odvodov neexistuje
rozdiel medzi stravovacími poukážkami a finančným príspevkom na
stravovanie.
Ak však zamestnávateľ prispieva na stravovanie svojich
zamestnancov formou finančného príspevku na stravovanie nad rámec Zákonníka
práce z vlastných zdrojov, táto „nadrámcová“ suma je pre zamestnávateľa
daňovo neuznaným nákladom a u zamestnanca sa zdaňuje daňou z príjmov
zo závislej činnosti.
Na rozdiel od toho, ak zamestnávateľ prispieva na
stravovanie svojich zamestnancov nad rámec Zákonníka práce z vlastných
zdrojov, pri stravovacích poukážkach je táto suma pre zamestnávateľa daňovo
uznaným nákladom, no u zamestnanca sa nezdaňuje.
Maximálna suma daňového výdavku za stravné v roku
2022 je 2,81 €. Zamestnávateľ však
môže poskytovať aj príspevok na stravu v sume vyššej ako je 2,81 €.
Zamestnávateľ môže prispievať zamestnancom na stravovanie aj nad rámec svojej
povinnosti vyplývajúcej zo Zákonníka práce, a to zo sociálneho fondu,
alebo prispievať dobrovoľne, pričom nejde o príspevok zo sociálneho fondu.
Zmena v zdaňovaní príspevku na stravu
zamestnancov platná od 1. januára 2022 spočíva v zdanení príspevku na
stravu zamestnanca nad hranicu 2,81 € (plus nad rámec sociálneho fondu).
Ak zamestnávateľ prispieva na
stravné v sume nad 2,81 € (bez sociálneho fondu), tak oslobodenie od dane
z príjmov platí len do výšky 2,81 €. Vyššia suma ako 2,81 € sa
u zamestnanca zdaní a zaplatia sa aj odvody, napríklad ak
zamestnávateľ poskytuje príspevok 4 € na stravu, tak suma 2,81 € sa nezdaní
a tvorí daňový výdavok zamestnávateľa a suma 1,19 € (4 € – 2,81 €)
tvorí zdaniteľný príjem zamestnanca podliehajúci dani. Príspevok na stravovanie
nad hranicu 2,81 €, ktorý poskytuje zamestnávateľ zo sociálneho fondu, bude
v roku 2022 pre zamestnanca oslobodeným príjmom a zároveň aj daňovým
výdavkom pre zamestnávateľa (pri tvorbe sociálneho fondu, ktorý je daňovým
výdavkom).
Príspevok zamestnávateľa na
stravovanie nad hranicu 2,81 €, ktorý nie je poskytnutý zo sociálneho fondu, sa
bude považovať za zdaniteľný príjem zamestnanca a zároveň nedaňový výdavok
zamestnávateľa. Tento postup platí pre všetky formy poskytovania formy
príspevku na stravovanie, a teda na zabezpečenie jedla vo vlastnom
zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, na stravovacie
poukážky a v neposlednom rade aj na finančný príspevok na
stravovanie.
Prijatím zmien v zdaňovaní príspevkov na
stravovanie platných od roku 2022 sa stráca zvýhodnenie poskytovania stravných
lístkov pri poskytovaní vyššieho príspevku na stravu a zdaňovanie je
rovnaké ako pre stravné lístky, tak pre finančný príspevok.
Viac sa už dočítate
v mesačníku PaM 3/2022 a Zákonník práce po novele s komentárom
nájdete v odbornej tematickej publikácii Zákonník práce
s komentárom 2022.
Procesné hľadisko správy daní upravuje zákon č.
563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v znení neskorších
predpisov. Niektoré činnosti súvisiace so správou daní sú upravené v
konkrétnych daňových zákonoch. Daňový poriadok upravuje správu daní, práva a
povinnosti daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vznikajú v súvislosti so
správou daní. Okrem iného rieši napríklad proces daňovej kontroly, registračné
konanie, daňové exekučné konanie alebo sankcie. Ide hlavne o opis činností
daňových subjektov a správcu dane v rámci daňového konania.
Čo patrí pod správu daní
Správa daní zahŕňa množstvo činností a procesov ich
vykonania, tak na strane daňového subjektu, správcu dane alebo tretej osoby.
Môžeme uviesť napríklad tieto oblasti:
1. priebeh registrácie pre vybrané dane,
2. začatie, priebeh a skončenie daňovej kontroly,
3. miestne zisťovanie,
4. spôsob podávania daňových priznaní,
5. spôsob komunikácie so správcom dane,
6. spôsob platenia dane,
7. pravidlá podávania dodatočných daňových priznaní,
8. pravidlá určovania miestnej príslušnosti správcu
dane,
9. pravidlá doručovania písomností,
10. pravidlá plynutia lehôt,
11. pravidlá odvolania,
12. pravidlá odloženia platenia dane
alebo platenia dane v splátkach,
13. pravidlá vrátania daňového
preplatku,
14. pravidlá vymáhania daňového
nedoplatku,
15. určenie výšky alebo spôsobu
výpočtu pokút a úrokov z omeškania.
K správe daní patrí aj určenie miestnej príslušnosti
správcu dane – daňového úradu, ktorému sa podáva daňové priznanie.
Správu dane z príjmov, dane z pridanej hodnoty okrem
dovozu tovaru a dane z motorových vozidiel vykonávajú daňové úrady. Správu
spotrebných daní a DPH pri dovoze tovaru vykonávajú colné úrady. Miestne dane
spravujú mestá a obce. Na správe daní sa zúčastňuje aj samotný daňový subjekt –
podnikateľ a ďalšie osoby vymedzené daňovým poriadok.
Právna úprava daňového poriadku
Daňový poriadok bol vypracovaný s cieľom zabezpečiť
efektívnejšie fungovanie daňovej správy. Prvoradým cieľom bolo zabezpečenie
rýchlejšej komunikácie so správcom dane a znížení osobnej komunikácie daňovníka
s daňovým úradom. Zásadným bolo zavedenie elektronického doručovania dokumentov
za splnenia podmienok elektronického doručovania.
Vzhľadom na to, že došlo k rozsiahlej elektronizácii
správy daní, bolo nevyhnutné obstarať nové časti daňového informačného systému
za účelom zabezpečenia realizácie základných daňových procesov. Základom
elektronizácie bolo uskutočniť ju v súlade s novou organizačnou štruktúrou,
tiež bolo nutné prispôsobiť procesy spracovania takýmto spôsobom:
– podpora zmeny organizačnej štruktúry,
– nepredĺženie času potrebného na
vybavenie príslušnej agendy,
– zefektívnenie výkonu činností orgánov
štátnej správy v oblasti daní a poplatkov,
– cieľom najmä spokojnosť daňových
subjektov.
Daňový informačný systém
Uvedený systém bol zavedený ako
– štandardný daňový informačný systém,
– dokumentačný systém,
– integračná platforma,
– centrálny register daňových subjektov
prepojený na centrálny register fyzických a právnických osôb,
– potrebný hardware,
– vybudovanie záložného pracoviska,
– výdavky na elektronizáciu služieb a
integráciu informačných systémov verejnej správy,
– základ pre plánované zjednotenie výberu
daní, cla a poistných odvodov,
– základ pre zámer zjednotenia výberu
daní, cla a poistných odvodov,
– úspora finančných prostriedkov.
Zavedením opatrení v daňovom poriadku došlo:
– k zníženiu nárokov na výdavkovú časť
štátneho rozpočtu,
– k zefektívneniu procesov na strane
daňových orgánov,
– k vytvoreniu priestoru k zvýšeniu
daňovej disciplíny realizáciou proaktívneho prístupu daňových orgánov vo vzťahu
k daňovým subjektom,
– k vytvoreniu širších možností
umožňujúcich odhaľovanie daňových únikov,
– umožneniu vybavenia agendy na ľubovoľnom
mieste daňovej správy,
– implementáciou kontaktného centra k
možnosti získavania zo strany daňového subjektu k potrebným informáciám aj na
diaľku,
– zjednodušeniu tlačív a právnych
predpisov,
– k zníženiu fyzického kontaktu subjektov
so zamestnancom daňovej správy,
– k úspore na strane daňových orgánov a
daňových subjektov,
– k zníženiu administratívnej náročnosti a
byrokracie,
– k zjednodušeniu a sprehľadneniu procesu
spojeného s daňovými povinnosťami,
– k uľahčeniu získania informácií o
právach a povinnostiach povinných osôb,
– k časovej úspore pri administrácii
daňovej agendy,
– k úspore nákladov podnikateľských
subjektov na poštovnom, na bankových poplatkoch, na pracovné zdroje zaoberajúce
sa daňovou agendou.
Zloženie daňového poriadku
Tento zákon je pozostáva zo siedmych častí, niekoľkých
hláv, dielov a oddielov
– Prvá časť – upravuje základné a
všeobecné ustanovenia
– Druhá časť-- upravuje činnosti správcu
dane
– Tretia časť – upravuje platenie dane
– Štvrtá časť – upravuje daňové konanie
– Piata časť – upravuje zodpovednosť za
porušenie povinností
– Šiesta časť – upravuje osobitné
ustanovenia pre konkurz, reštrukturalizáciu a oddlženie
– Siedma časť – upravuje spoločné,
splnomocňovacie, prechodné a záverečné ustanovenia.
Novely zákona rok 2021
Zákon č. 45/2021 Z. z., ktorým sa mení zákon č.
563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov bol schválený 28. 1. 2021 a účinnosť
nadobudol dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Zákon bol vypracovaný nadväzne na zhoršujúcu sa situáciu,
ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou spôsobenou ochorením COVID-19, ktorá je
následkom šírenia koronavírusu.
Cieľom zákona bolo doplniť vláde SR kompetenciu, a to
možnosť upustiť od ukladania daňových sankcií za podmienok a v rozsahu, v akom
vláda určí vo svojom nariadení.
Zákon č. 395/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony, bol schválený 7. 10. 2021 a nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, okrem
čl. I bodov 1 až 49, 51 až 229, § 184a, § 184b ods. 2 až 13 a § 184c až 184p v
bode 230, bodov 231 až 237, čl. II až V, VII až IX, čl. X bodov 1 a 2 a čl.
XII, ktoré nadobúdajú účinnosť 31. marca 2022, čl. I bodu 50, ktorý nadobúda
účinnosť 1. augusta 2022, čl. I § 184b ods. 1 v bode 230, čl. VI a čl. X bodov
3 a 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 31. marca 2024.
Novelou zákona sa sledovalo dosiahnutie štyroch
hlavných cieľov, a to
– zrýchlenie a zjednodušenie postupu
verejného obstarávania,
– revidovanie národnej úpravy z pohľadu rozsahu
transpozičnej povinnosti vo vzťahu k smerniciam EÚ,
– zrýchlenie procesu aj z pohľadu
uplatňovania práv dotknutých záujemcov, uchádzačov, účastníkov a iných osôb,
– zlepšenie kontroly
verejného obstarávania prostredníctvom automatizácie zadávania a vyhodnocovania
zákaziek a zabezpečenia efektívneho zberu a analýzy údajov o cenách.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zákona o verejnom
obstarávaní, ktorými sa sleduje naplnenie vyššie uvedených cieľov, patria:
• v oblasti zjednodušenia postupov
– úprava niektorých existujúcich
pravidiel, ktoré majú charakter národného goldplatingu,
– úprava finančných limitov pre zákazku,
koncesiu a súťaž návrhov, so zachovaním úpravy finančných limitov pre
podlimitné zákazky, zákazky s nízkou hodnotou a finančného limitu na
uplatňovanie zákona priamo v zákone,
– zriadenie centrálnej obstarávacej
organizácie pre štátne orgány,
– používané elektronické prostriedky musia
podporovať aj podávanie žiadostí o nápravu a námietky (jedno prostredie
pre všetky úkony),
– flexibilnejšia úprava vylúčenia v
prípade podozrení na existenciu dohôd obmedzujúcich súťaž,
– umožnenie v žiadosti o účasť a v ponuke
predkladať aj elektronické kópie (skeny) a nielen elektronické originály,
– umožnenie uzatvárať zmluvu s ďalším
uchádzačom v poradí, ak predošlý neposkytol súčinnosť, a to bez obmedzenia na
prvých troch, ako je tomu dnes,
– zavedenie zjednodušeného režimu
obstarávania zákaziek na sociálne a iné služby podľa prílohy č. 1 k zákonu,
– zjednotenie a zjednodušenie informačných
povinností v podlimitných zákazkách a zákazkách s nízkou hodnotou,
– postihovanie špekulatívnych postupov
hospodárskych subjektov pri využívaní námietok,
– podpora a zavedenie nástrojov na
automatizáciu procesu zadávania zákaziek v podlimitných zákazkách a
zákazkách s nízkou hodnotou a realizácia podlimitných zákaziek prostredníctvom
jednotnej elektronickej platformy, ktorá je upravená nielen na verejné
obstarávanie bežne dostupných tovarov a služieb, ale aj na verejné obstarávanie
tovarov, služieb a stavebných prác, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu a
na používanie iných kritérií než je cena,
• v oblasti skrátenia procesu
– rozšírenie katalógu postupov verejného
obstarávania, pri ktorých je obmedzené využitie revíznych prostriedkov (so zachovaním
možnosti kontroly zo strany ÚVO),
– úpravy revíznych postupov a dohľadu nad
verejným obstarávaním, cieľom ktorých je skrátenie dĺžky procesu verejného
obstarávania,
– posilnenie koncentrácie v konaní o
námietkach,
– v špecifických prípadoch osobitné
odklony procesnej úpravy konania o preskúmanie úkonov kontrolovaného,
– mierne skrátenie lehôt a koncentrácia
úkonov v podlimitných zákazkách,
• v oblasti zvýšenia
transparentnosti
– jednotná a verejne dostupná elektronická
platforma na celý proces verejného obstarávania pre všetky podlimitné zákazky a
zákazky s nízkou hodnotu (ak sa obstarávajú oslovením viacerých záujemcov),
– zverejňovanie úmyslu zadať zákazku
s nízkou hodnotou na jednotnej elektronickej platforme, pričom ak je na
predloženie ponuky vyzvaných viac hospodárskych subjektov, bude takýto postup
prebiehať cez jednotnú elektronickú platformu,
• úprava smerujúca k zvýšeniu
profesionalizácie vo verejnom obstarávaní a zvýšeniu zodpovednosti osôb, ktoré
pri verejnom obstarávaní porušia zákon.
Na účely zrýchlenia procesu verejného obstarávania
bude navrhnutá úprava procesných ustanovení revíznych postupov, vrátane konania
o preskúmaní úkonov pred podpisom zmluvy na základe námietok. Cieľom je skrátenie
konania so zachovaním potrebnej úrovne ochrany práv dotknutých subjektov
vrátane možnosti súdnej ochrany.
Na účely zabezpečenia efektívneho zberu
a vyhodnocovania údajov verejného obstarávania budú v rámci jednotnej
elektronickej platformy, ktorá vznikne spojením existujúcich informačných
systémov, realizované nasledujúce úpravy:
• automatizácia jednotnej
elektronickej platformy (vytvorenie inteligentných formulárov pre zadávanie
zákaziek s použitím viacerých, aj kvalitatívnych kritérií, automatické
zoraďovanie došlých ponúk na základe týchto kritérií),
• umožní sa plnohodnotné fungovanie
jednotnej elektronickej platformy pre všetky podlimitné zákazky, ako platforma
na realizáciu elektronického verejného obstarávania nielen bežných tovarov a
služieb,
• bude vytvorený systém na
sledovanie vývoja cien, ako funkčná súčasť jednotnej elektronickej platformy,
použiteľný aj v podlimitných zákazkách a aj na účely určenia predpokladanej
hodnoty zákazky v nadlimitných zákazkách,
• zrealizuje sa integrácia na
spoločný modul procesnej integrácie a integrácie údajov (IS CSRÚ) na účely
automatizovaného získavania údajov, ktoré sú potrebné vo verejnom obstarávaní.
Procesy verejného obstarávania zjednodušuje a
optimalizuje aj Centrálna obstarávacia autorita pre štátne orgány.
Cieľom zmeny daňového poriadku v
nadväznosti na proces verejného obstarávania je umožniť verejným obstarávateľom
so statusom štátnej rozpočtovej organizácie, si počas realizácie zmluvného
plnenia ako výsledku verejného obstarávania započítať voči pohľadávke
dodávateľa zmluvného plnenia, ktorá mu vznikla v dôsledku dodania predmetu
zmluvného plnenia verejnému obstarávateľovi pohľadávku štátu na nezaplatenej
dani dodávateľa (ak je dodávateľ zmluvného plnenia daňový dlžník). Uvedená
legislatívna úprava by mala prispievať k prirodzenej motivácii platiť dane a
teda zvyšovať platobnú disciplínu daňovníkov pri plnení ich daňových
povinností.
Zákon č. 408/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní
(daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, bol chválený 27. 10.
2021 a nadobudol účinnosť 1. 1. 2022.
Primárnym cieľom novely zákona bolo vytvorenie nových
efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a motivácia daňových
subjektov k dobrovoľnému plneniu svojich daňových povinností.
Zmenou má prejsť hodnotenie daňových subjektov, tzv.
index daňovej spoľahlivosti. Daňové subjekty, ktoré zodpovedne pristupujú k
svojim daňovým povinnostiam (napr. včasné podávanie daňových priznaní a
platenie dane), budú odmeňované benefitmi. Naopak tí podnikatelia, ktorí nie sú
hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k zodpovednejšiemu prístupu.
V neposlednom rade na skvalitnenie výberu daní a
očistenie podnikateľského prostredia prispeje aj vylúčenie daňovo
nespoľahlivých osôb. Zámerom je, aby mal správca dane, na základe zákonom
ustanovených dôvodov, možnosť rozhodnúť o vylúčení osoby, ktorá je štatutárom
spoločnosti, ktorá si však riadne neplní svoje povinnosti. Týmto rozhodnutím
bude fyzická osoba vylúčená z možnosti byť najmä štatutárom alebo členom
štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu, alebo prokuristom vo všetkých
obchodných spoločnostiach a družstvách.
S cieľom znižovania administratívnej záťaže sa rušia
osvedčenia o registrácii tzv. kartičky. Za týmto účelom sa upravujú aj
príslušné ustanovenia zákonov o spotrebných daniach.
Novelou zákona sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004
Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, v ktorom dochádza
k prijatiu súboru legislatívnych opatrení, ktorých spoločným cieľom je
zlepšenie výberu DPH. Cieľom je tiež získanie neoprávnených ekonomických výhod
a tak zlepšenie výberu dane z pridanej hodnoty do štátneho rozpočtu.
Nosným opatrením zákona je zavedenie povinnosti pre
nových aj existujúcich platiteľov dane oznamovať Finančnému riaditeľstvu
Slovenskej republiky (FR SR) čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré
používajú na vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH. S
uvedeným opatrením súvisí zverejňovanie a aktualizácia zoznamu týchto bankových
účtov platiteľov dane na webovom sídle FR SR. Táto zmena teda prispela k
zlepšeniu podnikateľského prostredia, keďže sa pravidelným aktualizovaním
zoznamu vlastných bankových účtov platiteľov dane umožní lepšie preverenie
obchodného partnera a zefektívni sa práca správcu dane pri vyplácaní nadmerných
odpočtov dane z pridanej hodnoty.
Priamy vplyv na zlepšenie výberu DPH sa predpokladá aj
od zavedenia novej skutočnosti pre uplatnenie inštitútu ručenia za daň, ktorou
je platba na bankový účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby nebol
zverejnený na webovom sídle FR SR. Elimináciu rizika, ktoré so sebou prináša
uplatnenie inštitútu ručenia za daň, umožňuje nový osobitný spôsob úhrady dane,
ktorý umožní odberateľovi zaplatiť dodávateľovi len základ dane a samotnú daň
odviesť priamo na osobný účet dodávateľa.
Zámerom novely zákona je tiež transpozícia smernice
Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES
o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o
všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci
Únie, do zákona o DPH.
Aktuálna právna úprava ručenia za daň z pridanej
hodnoty je v aplikačnej praxi málo uplatňovaná z dôvodu veľmi úzkeho vymedzenia
skutočností, ktoré zakladajú povinnosť odberateľa ručiť za nezaplatenú daň.
Kontrolné zistenia orgánov finančnej správy, ako aj zistenia v rámci
analytickej činnosti Finančného riaditeľstva SR, pritom preukázali rozsiahle
zneužívanie skutočnosti, že v súvislosti s vykonávaním ekonomickej činnosti
platiteľov dane nie je explicitne vyžadovaná existencia vlastného podnikateľského
účtu platiteľa dane, čo v početných prípadoch spôsobuje obchodovanie využívaním
cudzích bankových účtov, na ktoré správca dane, napriek závažným kontrolným a
iným zisteniam, nemá dosah. Legislatívne opatrenia z tohto dôvodu zavádzajú
povinnosť platiteľovi dane oznámiť (a v prípade zmeny aj aktualizovať)
Finančnému riaditeľstvu SR každý vlastný bankový účet, na ktorom bude
sústreďovať finančné prostriedky z ekonomickej činnosti podliehajúcej DPH, a v
tejto súvislosti posilňujú inštitút ručenia za daň z pridanej hodnoty tak, že
rozširujú vedomostný test odberateľa o novú skutočnosť. Odberateľovi tým vzniká
povinnosť ručiť za dodávateľom nezaplatenú daň aj v prípade, ak dodávateľovi
zaplatil protihodnotu (alebo jej časť) za plnenie na iný bankový účet ako bankový
účet dodávateľa, ktorý v deň uskutočnenia platby bol zverejnený na webovom
sídle FR SR.
Za účelom zníženia rizika ručenia za nezaplatenú daň
sa odberateľovi umožní využiť osobitný spôsob úhrady dane, keď daň uvedenú na
faktúre uhradí na číslo účtu správcu dane vedeného pre dodávateľa. Takýto
spôsobom úhrady dane umožní odberateľovi vyhnúť sa situácii, kedy
v prípade naplnenia zákonom ustanovenej domnienky, bude voči nemu
uplatnený inštitút ručenia za daň. Slovenskej republike taktiež vyplýva povinnosť
prijať a uverejniť zákon potrebný na dosiahnutie súladu zákona č. 222/2004 Z.
z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov so smernicou
(EÚ) 2019/2235. 3.
Ako sme už uviedli, primárnym cieľom novely zákona je
zavedenie ďalších efektívnych nástrojov boja proti daňovým podvodom, a to nové
opatrenia, ktorými sú diskvalifikácia osôb a index daňovej spoľahlivosti.
Index daňovej spoľahlivosti – z neverejnej formy
hodnotenia prechádza na transparentnú formu hodnotenia. Daňové subjekty, ktoré
si budú zodpovedne plniť svoje daňové povinnosti, a to napr. včasné podávanie
daňových priznaní a platenie dane, budú odmeňované benefitmi. Naopak tí
podnikatelia, ktorí nebudú hodnotení ako spoľahliví, budú motivovaní k
zodpovednejšiemu prístupu. Hodnotenie daňového subjektu bude zverejnené v
zozname na webe finančnej správy.
Na skvalitnenie výberu daní a očistenie
podnikateľského prostredia prispeje aj vylúčenie – diskvalifikácia fyzických
osôb, ktoré sú štatutármi daňových subjektov, ktoré si neplnia zákonné povinnosti.
Zámerom tohto opatrenia je, aby mal správca dane možnosť rozhodnúť o vylúčení
fyzickej osoby, ak sa na to naplnia zákonom ustanovené dôvody. Týmto
rozhodnutím bude fyzická osoba vylúčená z možnosti byť najmä štatutárnym
orgánom alebo jeho členom, členom dozorného orgánu alebo prokuristom vo
všetkých obchodných spoločnostiach a družstvách, a to na tri roky.
Znížením sumy úhrady za poskytnutie záväzných
stanovísk sa umožní daňovým subjektom častejšie využitie tohto inštitútu, keďže
vďaka zníženiu sumy budú takéto stanoviská prístupnejšie.
Z dôvodu zníženia administratívnej náročnosti nemusí
správca dane daňovým subjektom zasielať osvedčenie o registrácii tzv.
„kartičky“, ktoré je potrebné vrátiť po skončení podnikania a priniesť
správcovi dane vždy za účelom vyznačenia zmien.
Medzi dotknuté subjekty novelou zákona patrí Finančná
správa a daňové subjekty.
V súvislosti so zavedením tzv. verejného indexu
daňovej spoľahlivosti sa navrhovalo, aby Finančné riaditeľstvo SR zverejňovalo
v novom zozname daňové subjekty s prideleným indexom daňovej spoľahlivosti. Na
rozdiel od predchádzajúcej úpravy indexu znenie zabezpečí, že index daňovej
spoľahlivosti bude transparentným, nezávislým, objektívnym a aplikovateľným
hodnotením takýchto daňových subjektov, a to na základe plnenia ich povinností
voči finančnej správe. Inštitút vylúčenia sa navrhoval zaviesť z dôvodu záväzku
vlády v zmysle Programového vyhlásenia na roky 2020 – 2024 v rámci boja proti
daňovým podvodom. Táto úprava by umožnila správcom dane vydať rozhodnutie o
vylúčení fyzickej osoby, ktorá je štatutárom daňového subjektu, ktorý vážnym
spôsobom porušuje svoje daňové povinnosti. Ustanovenie sa navrhovalo v
súvislosti s úpravou diskvalifikácie osôb v Obchodnom zákonníku, ako aj v
zákone o súdoch, podľa ktorých je možné, aby nielen súd, ale aj iný orgán,
vydal rozhodnutie o diskvalifikácii, ak sú na to splnené zákonné dôvody. V
právnej úprave absentovala povinnosť pre platiteľov dane z pridanej hodnoty
oznamovať číslo bankového účtu, na ktorom sústreďujú finančné prostriedky z
ekonomickej činnosti podliehajúcej DPH. Kontrolné zistenia orgánov finančnej
správy preukázali rozsiahle zneužívanie systému DPH pri vykonávaní ekonomickej
činnosti platiteľov dane, kedy nie je explicitne vyžadovaná existencia vlastného
podnikateľského účtu platiteľa dane. Častým javom je využívanie cudzích
bankových účtov, na ktoré správca dane, napriek závažným kontrolným zisteniam,
nemá dosah. Aktuálne finančná správa eviduje približne 6 000 aktívnych daňových
subjektov, pri ktorých správca dane nemá informácie o ich bankových účtoch.
Pritom práve u týchto daňových subjektov sa akumulujú neprimerane vysoké daňové
nedoplatky. Povinnosť pre platiteľov dane z pridanej hodnoty oznamovať
finančnej správe čísla všetkých vlastných bankových účtov, ktoré používajú na
vykonávanie ekonomickej činnosti, ktorá je predmetom DPH, sa zavádza hlavne z
dôvodu boja proti daňovým únikom. Od tohto opatrenia sa očakáva zvýšenie
efektivity výberu daní. Zároveň sa pri vyplácaní nadmerných odpočtov znížia administratívne
náklady správcu dane a zamedzí sa situáciám, kedy sú nadmerné odpočty vyplácané
na cudzie bankové účty alebo poštovým poukazom.
Právna úprava sa týka predkladania prehľadu o
zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti,
ktoré zamestnancom vyplatil, o zamestnaneckej prémii, o daňovom bonuse a o
daňovom bonuse na zaplatené úroky za uplynulý kalendárny mesiac dotkne všetkých
zamestnávateľov, ktorí sú platitelia dane a majú povinnosť predkladať správcovi
dane tento prehľad. Ak zamestnávateľ, ktorý má povinnosť podať prehľad za
kalendárny mesiac a tento nepodá v zákonnej lehote, t. j. do konca kalendárneho
mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac, v súlade s úpravou si môže túto
povinnosť splniť dodatočne najneskôr však do 5 dní po uplynutí zákonnej lehoty,
a to bez uloženia sankcie od správcu dane. Zníženie poplatku pri odsúhlasení
metódy transferového oceňovania zlepší prístup daňovo spoľahlivých
podnikateľských subjektov k tomuto inštitútu, čím sa zväčší právna istota pri
transakciách medzi závislými osobami. Zároveň sa očakáva zvýšenie motivácie
daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu daňových povinností, keďže zníženie
poplatku je podmienené dosiahnutím stupňa vysoko spoľahlivého daňového
subjektu.
Daňový subjekt by mal mať možnosť oboznámiť sa s
dôvodmi, pre ktoré mu bol pridelený index, aby mal možnosť zlepšiť svoje
hodnotenie. Kritéria prideľovania indexu by mali byť zverejnené na webovom
sídle finančnej správy. Ak sa daňový subjekt nespráva v súlade so zákonom, má
byť sankcionovaný, avšak nesmie ísť o ľubovôľu správcu dane. Každá sankcia má
byť ustanovená zákonom. Benefity poskytované daňovému subjektu musia byť tiež
zákonom ustanovené. Oznámenie o indexe daňovej spoľahlivosti by malo byť
patrične odôvodnené, tak aby daňový subjekt vedel, ktoré kritérium porušil.
Pokiaľ nebudú kritériá prideľovania indexu ustanovené zákonom, vzniká obava, že
sa budú často meniť.
Mechanizmus spôsobu vyhotovovania indexu daňovej
spoľahlivosti daňových subjektov bude finančné riaditeľstvo zverejňovať na
svojom webovom sídle. Daňové subjekty sa tak môžu oboznámiť s tým, kde majú
ešte nedostatky, aby mohli zlepšiť svoje hodnotenie. Aby každý daňový subjekt
vedel, ako si plní svoje povinnosti, bude sa zoznam daňových subjektov s ich stupňom
spoľahlivosti zverejňovať na webovom sídle finančnej správy. Index daňovej
spoľahlivosti sa plánuje zasielať daňovým subjektom oznámením, pričom daňový
subjekt bude mať možnosť obrany, a to podaním námietky. Zatiaľ sa bude index
prehodnocovať každoročne. V prípade, ak by bola podaná správna žaloba na súd,
takýto daňový subjekt by nebol v zozname zverejnený až do právoplatného
rozhodnutia súdu.
Je potrebné nastaviť register tak, aby daňový subjekt
mal možnosť svoje konanie alebo nekonanie vysvetliť a aby správca dane
prihliadal na objektívne skutočnosti dôvodov konania alebo nekonania štatutára
(prípady ak má spoločnosť viacerých štatutárov a iba niektorý z nich blokuje
rozhodovanie ostatných, dlhodobá pracovná neschopnosť alebo dlhodobý pobyt
štatutára v zahraničí a pod.). Taktiež je potrebné zabezpečiť, aby zápis
štatutára do registra diskvalifikácií nebol možný, pokiaľ v danej veci prebieha
odvolacie konanie alebo konanie na súde, t.j. spoločnosť svoj postup vo vzťahu
k správcovi dane bráni i súdnou cestou.
Register diskvalifikácií je už existujúci, verejne
prístupný register, ktorý je súčasťou centrálneho informačného systému
súdnictva. Zavedením rozhodnutia o vylúčení do daňového poriadku pristupujeme k
tomuto už zavedenému systému ako prvé orgány štátnej správy. Zámerom je, aby
mal správca dane možnosť rozhodnúť o vylúčení fyzickej osoby, ak sa naplnia
dôvody, napr. ak daňový subjekt – právnická osoba nepodá daňové priznanie na
výzvu, a to ani opakovane. Týmto rozhodnutím bude fyzická osoba vylúčená z
možnosti byť najmä členom štatutárneho orgánu, členom dozorného orgánu alebo
prokuristom vo všetkých obchodných spoločnostiach a družstvách. Rozhodnutie o
diskvalifikácii je preskúmateľné súdom, a keďže registrový súd vykoná zápis do
zoznamu diskvalifikovaných osôb až na základe právoplatného rozhodnutia,
vylúčená fyzická osoba má možnosť brániť sa. Takáto diskvalifikovaná osoba bude
evidovaná vo verejnom registri, v ktorom si daňové subjekty môžu kontrolovať
dôveryhodnosť svojich potenciálnych obchodných partnerov. Cieľom tohto
opatrenia je okrem boja proti daňovým podvodom aj motivácia daňových subjektov
efektívne pristupovať k plneniu svojich daňových povinností, nakoľko budú
podliehať aj „kontrole zo strany verejnosti“. Zámerom MF SR nie je likvidácia
fungujúcich obchodných spoločností, ale zbavenie sa takých spoločností, ktoré
sú nekomunikujúce a ktoré si opakovane neplnia zákonom ustanovené povinnosti.
Čo sa týka možnosti založenia živnosti, ak je fyzická osoba v registri
diskvalifikovaných osôb, takejto osobe nie je zakázané založenie živnosti.
Pri vykonávaní spoločných kontrol by dochádzalo k
porušeniu povinnosti zachovávať daňové alebo aj obchodné tajomstvo, kde by sa
daňové subjekty medzi sebou dozvedeli o dodávateľsko-obchodných vzťahoch. V súčasnosti
sa daňové kontroly zneužívajú v konkurenčnom boji, preto je potrebné limitovať
zásahy do daňového tajomstva. Aby sa napr. nezverejňovali cenové údaje prípadne
určité nie nevyhnutné informácie, aby bola možnosť označiť obchodné tajomstvo.
Inštitút spoločnej daňovej kontroly by sa mal aplikovať iba pri podozrení z
podvodného konania v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. Daňové subjekty v
súčasnosti nevedia ako upozorniť na daňový subjekt, o ktorom majú podozrenie na
podvodné správanie. Uviedli, že takýto inštitút by mohol pomôcť pri vykonávaní
spoločnej kontroly, zároveň ale upozornili že by mohlo dochádzať aj k zneužitiu
tohto inštitútu v prípade tzv. spolupracujúceho daňového subjektu, ak by mal
pred správcom dane zvýhodnené postavenie. Ďalšou problematickou oblasťou z
praxe bolo vykonávanie kontrol, nakoľko v súčasnosti chýba inštitút namietania
procesných pochybení už počas daňovej kontroly. Bolo by vhodné odstraňovať
procesné pochybenia už počas daňovej kontroly, aby sa takýmito vadami nemuseli následne
zaoberať súdy.
Správcovia dane disponujú nástrojmi, ktorými môžu aj
dnes vykonávať kontrolu v reťazcoch aj napriek tomu, že sú tieto postupy
ťažkopádnejšie. Zavedením spoločnej daňovej kontroly vznikne priestor pre
väčšie komplikácie počas daňovej kontroly. Môže prísť k problémovým situáciám
ako napríklad v prípade, ak si jednotlivé daňové subjekty budú chcieť zvoliť
vlastnú procesnú taktiku. Daňovým subjektom sa môže výrazne zhoršiť ich
podnikanie v prípade, ak si bude napr. banka vyžadovať potvrdenie o tom, že
neprebieha daňové konanie.
Spoločná daňová kontrola sa bude vykonávať len vo
vzťahu spoločnej transakcie alebo niekoľkých spoločných transakcií vzájomne
prepojených daňových subjektov. Čo sa týka daňového tajomstva, toto bude
prelomené v rozsahu zistení v spoločnej daňovej kontrole. Ďalšie skutočnosti,
ktoré sa nebudú týkať spoločných transakcií, sa budú môcť preveriť „klasickou“
daňovou kontrolou.
MF SR zdôraznilo, že proces nastavenia spoločnej
kontroly bude vychádzať z dnešnej praxe a potrieb finančného riaditeľstva.
Pri povinnosti oznámiť finančnej správe čísla
vlastných bankových účtov vedených u tuzemského alebo zahraničného
poskytovateľa platobných služieb, ktoré budú používať na vykonávanie
podnikania, ktoré je predmetom dane podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z
pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, si ju budú môcť platitelia dane
splniť na tlačive, ktorého vzor uverejní Finančné riaditeľstvo SR na svojom
webovom sídle, a ktoré bude už obsahovať predvyplnené údaje o bankových
účtoch, o ktorých má finančná správa vedomosť. Splnenie povinnosti sa vykoná
elektronicky prostredníctvom elektronickej podateľne. Ide o novú
administratívnu povinnosť, ale jej splnenie bude pre väčšinu platiteľov dane
predstavovať iba jednorazovú povinnosť s časovou náročnosťou v minútach.
Rozšírenie inštitútu ručenia za nezaplatenú daň z
pridanej hodnoty a zavedenie povinnosti pre platiteľov dane oznamovať čísla
vlastných bankových účtov, ktoré využívajú na výkon podnikateľskej činnosti
podliehajúcej DPH, pozitívne ovplyvní správanie sa podnikov na trhu a zlepší
podnikateľské prostredie. Zverejnením a pravidelným aktualizovaním zoznamu
bankových účtov platiteľov dane sa umožní podnikateľom lepšie preverenie
obchodného partnera. Zavedenie možnosti uhradiť daň uvedenú na faktúre priamo
na účet dodávateľa vedený u správcu dane bude mať za následok zánik povinnosti
odberateľa ručiť za uvedenú daň. Inštitúty napomôžu pri rozlišovaní medzi
poctivými a nepoctivými podnikateľskými subjektami a tak prispejú ku skvalitneniu
obchodnoprávnych vzťahov.
Zdroj:
www.nrsr.sk, www.slovensko.sk
Komentár k § 1
Ustanovenie
upravuje predmet a rozsah pôsobnosti zákona, pričom sa uplatňuje
subsidiárny vzťah zákona k hmotno-právnym predpisom tak, že ustanovenie
zákona sa použije len v prípade, ak iný zákon upravujúci dane neobsahuje
úpravu správy daní, ktorá je odlišná od úpravy v zákone o správe
daní.
Ako
sme už uviedli v úvode, niekoľko daní máme v Slovenskej republike,
pričom tie sú upravené v jednotlivých daňových zákonoch. Tieto zákony
upravujú práva a povinnosti v súvislosti s konkrétnou daňou.
Patrí sem napríklad
– úprava
predmetu dane,
– daň
z príjmu,
– daň
z majetku alebo nehnuteľnosti,
– úprava
dodania tovarov alebo služieb,
– úprava
daňového priznania,
– úprava
splatnosti dane, lehôt či výmeru daňovej povinnosti.
Procesné hľadisko
správy daní
Zákon č. 563/2009 Z.
z. o správe daní – Daňový poriadok, pričom pod procesné hľadisko sú
zaradené činnosti jednotlivých daňových subjektov alebo samotného správcu dane.
Niektoré činnosti súvisiace so správou daní sú upravené v konkrétnych
daňových zákonoch.
Dane, ktoré sú predmetom
Daňového poriadku, sú priamym príjmom štátneho rozpočtu. Hlavnou
a podstatnou úlohou správy daní je zabezpečiť úhradu dane, ktorej výška
bola zistená pomocou ustanovení tohto zákona. Následne sa zistená výška dane po
úhrade stáva príjmom štátneho rozpočtu.
Predmet,
rozsah pôsobnosti daňového poriadku
Subsidiárny vzťah zákona
k hmotno-právnym predpisom sa uplatňuje spôsobom, že ustanovenie zákona sa
použije len v prípade, ak iný zákon upravujúci dane neobsahuje úpravu
správy daní, ktorá je odlišná od úpravy v zákone o správe daní. Tieto
zákony sú nadradené nad Daňový poriadok a pred jeho ustanoveniami majú
prednosť. V súvislosti s týmto právnymi predpismi ešte upozorňujeme,
že neobsahujú duplicitné znenia ustanovení ako má Daňový poriadok.
Všetky nižšie uvedené
daňové zákony tvoria daňovú a poplatkovú sústavu.
Poznámka
Medzi iné daňové predpisy patrí
– zákon č. 373/2012
Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení
stavu ropnej núdze a o doplnení zákona č. 309/2009 Z. z.
o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej
výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov,
– zákon č. 595/2003
Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 98/2004
Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších
predpisov,
– zákon č. 106/2004
Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších
predpisov,
– zákon č. 222/2004
Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 582/2004
Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady
a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 609/2007
Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu
a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z.
o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 530/2011
Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení
neskorších predpisov,
– zákon č. 361/2014
Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z.,
– zákon č. 447/2015
Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení
niektorých zákonov,
– zákon č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 447/2015 Z.
z. o miestnom poplatku za rozvoj bol do týchto právnych predpisov doplnený
po účinnosti zákona, a to s účinnosťou od 1. 11. 2016 a zákon
č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia bol doplnený k daňovým
zákonom s účinnosťou od 1. 1. 2019, vzhľadom na doplnenie novej dane do
daňového systému v Slovenskej republike, a to dane z poistenia,
nakoľko sú v nej taxatívne vymenované všetky dane v Slovenskej
republike.
Po novom sa zadefinovala
daň na účely daňového poriadku, na ktorú sú naviazané všetky procesy
súvisiace so správnym zistením a vyrubením dane a ďalšie činnosti
podľa Daňového poriadku.
Predmetom dane
z poistenia je poistenie v odvetviach neživotného poistenia uvedených
v prílohe č. 1, ak je poistné riziko umiestnené v tuzemsku.
Vznik práv
a povinností
Daňový
poriadok upravuje pravidlá uplatňujúce sa pri správe daní. V súvislosti so
správou daní vznikajú daňovým subjektom alebo iným osobám práva, ale i
povinností, ktoré sú taktiež predmetom úpravy Daňového poriadku.
Ustanovenia Daňového
poriadku sa používajú aj v súvislosti s osobitným odvodom
vybraných finančných inštitúcií a v súvislosti s osobitným odvodom
z podnikania v regulovaných odvetviach. Počnúc 1. januárom 2017
(zákon č. 339/2016 Z. z.) sa rozšíril rozsah, na ktorý sa Daňový poriadok
vzťahuje. Ide o odvod časti poistného podľa zákona o poisťovníctve.
Poznámka
Daňový úrad pre vybrané daňové
subjekty vykonáva správu odvodu časti poistného, pričom primerane daňový úrad
postupuje podľa ustanovení zákona o orgánoch štátnej správy alebo Daňového
poriadku.
Poisťovňa, poisťovňa z iného
členského štátu a pobočka zahraničnej poisťovne sú povinné
z poistných zmlúv uzavretých po 31. decembri 2016 odviesť 8 %
z prijatého poistného z poistenia z činnosti vykonávanej na
území Slovenskej republiky za mesiace január až november do konca decembra
príslušného kalendárneho roka a za mesiac december do konca januára
nasledujúceho roka na osobitný príjmový účet Daňového úradu pre vybrané daňové
subjekty.
Daňový poriadok po
novele s komentárom
nájdete v odbornej tematickej publikácii Daňový poriadok
s komentárom 2022.