
Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. KONIEC ROKA V MZDOVEJ UČTÁRNI
Koniec kalendárneho roka a začiatok nového je pre mzdové účtovníčky náročným obdobím. Ako sa zmenila pracovnoprávna legislatíva v roku 2025 a aké zmeny priniesla do roku 2026? Aké sú povinnosti mzdovej účtovníčky?
Odborné rady nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. PaM 1/2026 – Vysporiadanie zamestnaneckých príjmov po skončení roka - príspevok
/A4, str. 72/
2. 1000 riešení 4/2025 – Ukončenie podnikania – praktické príklady
/A5, cca str. 128/
3. Aktualizácia III/4 – Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o sociálnom poistení, Zákon o zdravotnom poistení, Zákon o starobnom dôchodkovom sporení .... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 560/
4. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia - ZADARMO
/A5, str. 600/
|
Cena balíčka je 48,80 € Cena balíčka s 20 % zľavou je 39 € Ušetríte 9,80 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. KONIEC ROKA V ÚČTOVNEJ A DAŇOVEJ OBLASTI
S koncom roka je spojených mnoho jednorázových činností, ktoré sa každý rok opakujú. Môže sa preto zdať, že ide o rutinné, notoricky známe operácie. No nie je to pravda. Čo všetko je treba pripraviť na ukončenie účtovného roka? Čo je potrebné skontrolovať v tejto záverečnej fáze? Aké zmeny v zákonoch nastali v priebehu tohto roka?
Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené koncom novembra 2025.
1. DUO 1/2026 – Koniec roka v podvojnom účtovníctve – príspevok a praktické príklady
/A4, str. 72/
2. Poradca 9-10/2025 – Daň z príjmov po novele s komentárom - komentár
/A5, str. 536/
3. 1000 riešení 2/2025 – Uplatňovanie daňových výdavkov v roku 2025, ZDP a DPH po novelách – praktické príklady
/A5, str. 152/
4. Daňové a nedaňové výdavky 2025 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 592/
|
Cena balíčka je 78,70 € Cena balíčka s 50 % zľavou je 39,40 € Ušetríte 39,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. ZAČIATOK ROKA – MZDOVÁ ÚČTOVNÍČKA
Ste mzdová účtovníčka a potrebujete prehľad odvodov od 1. 1. 2026? Aký je nový minimálny a maximálny vymeriavací základ, poistné vypočítané z tohto základu aj výšku minimálnych preddavkov do zdravotnej poisťovne a ďalšie legislativne pracovno-právne zmeny?
Odborné rady nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené nielen mzdovým účtovníčkam, ale aj zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v januári 2026.
1. PaM 2-3/2026 – "Švarcsystém" práce a jeho úskalia – konsolidácia – praktické príklady
/A4, str. 104/
2. Zákony IIIA/2026 – Zákonník práce, Zákon o službách zamestnanosti, ...– úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 490/
3. Odvody poistného od 1. 1. 2026 – odborná tematická publikácia
/A5, str. 32/
4. Leták Cestovné náhrady 2026 – Nové sadzby cestovných náhrad - leták
|
Cena balíčka je 54 € Cena balíčka s 25 % zľavou je 41 € Ušetríte 13 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. KONSOLIDÁCIA 2026
V súvislosti s konsolidáciou verejných financií vstupujú do zákonov mnohé zmeny. Väčšina opatrení sa dotkne zamestnancov, živnostníkov aj firiem. Zmeny nastanú v daňových, mzdových, sociálnych zákonoch ... Potrebujete aktuálne, komplexné informácie?
Podrobné informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
Publikácie Vám budú doručené v decembri 2025.
1. Poradca 5-6/2026 – Konsolidačné opatrenia s komentárom - komentár
/A5, cca str. 350/
2. Aktualizácia III/4 – Zákon o službách zamestnanosti, Zákon o sociálnom poistení, Zákon o zdravotnom poistení .... – úplné znenia zákonov
/A5, str. 560/
3. DUO 2-3/2026 – Zdaňovanie FO – zmeny od 1. 1. 2026 - príspevok
/A4, str. 104/
|
Cena balíčka je 70,70 € Cena balíčka s 35 % zľavou je 46 € Ušetríte 24,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
KONIEC ROKA V PODVOJNOM ÚČTOVNÍCTVE
Účtovné uzavieranie roka je proces, ktorý zahŕňa celý rad na seba nadväzujúcich činností, počnúc inventarizáciou všetkého majetku a záväzkov a končiac zostavením účtovnej závierky v podobe dokumentov stanovených v § 17 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. Zdrojom údajov na stanovenie výkazov účtovnej závierky sú uzavreté účtovné knihy, ktorých predpokladom je zaúčtovanie tzv. uzávierkových účtovných operácií, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou procesu uzavierania jedného účtovného obdobia. Aké úkony musia byť vykonané pred zostavovaním účtovnej závierky?
Uzávierkové práce
Pred zostavovaním účtovnej závierky je potrebné realizovať účtovanie množstva rôznych - predovšetkým nefinančných účtovných prípadov. Pri ich účtovaní treba dbať na ustanovenia príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov, ktoré upravujú finančné hospodárenie, daňové povinnosti a ktoré je potrebné zohľadniť v účtovníctve.
Jednoznačným cieľom všetkých uzávierkových účtovných operácií je pritom zabezpečiť, aby účtovníctvo a účtovná závierka splnili zákonom určené požiadavky a zásady. Správne a úplné zaúčtovanie všetkých uzávierkových účtovných operácií je najnáročnejšou činnosťou účtovnej závierky, a to aj z toho dôvodu, že tieto operácie automaticky a komplexne nevykoná žiadny účtovný softvér. Je preto potrebné dôsledne poznať, aké účtovné prípady a prečo sa účtujú v rámci uzávierkových prác. Zoznam uzávierkových účtovných operácií nie je taxatívne stanovený.
V PÚ ide pri účtovaní uzávierkových účtovných operácií o striktné naplnenie základných zásad účtovníctva
Zásadami sú časová a vecná súvislosť, zásada opatrnosti, zásada vernosti a pravdivosti účtovnej závierky.
V prvej etape uzávierkových prác
ide vlastne o činnosti, ktorými sa zabezpečuje a kontroluje úplnosť, preukaznosť a správnosť účtovníctva:
Najčastejšie uzávierkové
účtovné prípady
Účet 111 – Obstaranie materiálu & účet 131 – Obstaranie tovaru
je kalkulačným účtom slúžiacim na zistenie obstarávacej ceny materiálu pri spôsobe A účtovania zásob. Pri uzavieraní účtovných kníh tento účet v zmysle § 44 ods. 1 Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. (ďalej iba „Postupy účtovania“) nevykazuje zostatok. V priebehu účtovného obdobia zložky obstarávacej ceny materiálu sa účtujú na ťarchu tohto účtu so súvzťažným zápisom na príslušných účtoch zúčtovacích vzťahov v účtovej triede 3 – Zúčtovacie vzťahy, prípadne na finančných účtoch v účtovej triede 2 – Finančné účty. Prevzatie materiálu na sklad sa zaúčtuje vo vykalkulovanej obstarávacej cene účtovným zápisom na ťarchu účtu 112 – Materiál na sklade a v prospech účtu 111.
V prípade, ak je na tomto účte ku dňu uzavierania účtovných kníh zostatok (napr. dodávateľ materiál vyúčtoval, ale účtovná jednotka ho do konca účtovného obdobia neprevzala), je potrebné tento zostatok vysporiadať na účet 119 – Materiál na ceste.
Analogicky sa postupuje aj pri účtovaní na účte 131, ktorý je kalkulačným účtom slúžiacim na zistenie obstarávacej ceny tovaru pri spôsobe A účtovania zásob. V tomto prípade sa však v prípadoch, ak je na tomto účte k 31. 12. 2025 zostatok, tento zostatok vysporiada preúčtovaním na účet 139 – Tovar na ceste.
Účet 395 – Vnútorné zúčtovanie
Účet 395 sa môže využívať na rôzne účely zúčtovania vo vnútri účtovnej jednotky Najčastejšie ide o zúčtovanie vzťahov medzi vnútornými útvarmi pri decentralizácii účtovníctva do samostatných účtovných rozvrhov podľa jednotlivých vnútropodnikových útvarov. Účet 395 sa neuvádza v súvahe. Z tohto dôvodu nesmie vykazovať zostatok, čo vyplýva aj z § 57 ods. 2 Postupov účtovania v podvojnom účtovníctve. Účet sa musí vysporiadať v rámci vnútropodnikového účtovníctva.
|
Popis účtovného prípadu |
MD |
D |
|
Dodávky vnútropodnikových služieb medzi vnútornými útvarmi |
||
|
v odovzdávajúcom útvare v preberajúcom útvare |
395 599 |
699 395 |
|
Presuny medzi vnútornými útvarmi |
||
|
v odovzdávajúcom útvare |
395 |
01x, 02x, 03x, 04x, 11x, |
|
v preberajúcom útvare |
01x, 02x, 03x, 04x, 11x, |
395 |
Inventarizačné rozdiely
V zmysle § 30 ods. 7 zákona o účtovníctve účtovná jednotka je povinná účtovať inventarizačný rozdiel, ktorý vyplynie z inventarizácie (manko, prebytok), do toho účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Komplexné náklady
budúcich období
Náklady, ktoré sa sledujú vo vzťahu k danému účelu, sa účtujú na účte 382. Ide o uplatnenie jedného zo základných princípov podvojného účtovníctva – účtovanie nákladov a výnosov do toho účtovného obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia. Zúčtovanie komplexných nákladov sa vykoná v účtovnom období, s ktorým časovo rozlíšené náklady vecne súvisia. Časovo sa nerozlišujú, napríklad náklady na prípravu a zábeh výkonov, náklady spojené so zlúčením, splynutím a rozdelením spoločností a so zmenou ich právnej formy, náklady na získanie vlastného imania, napríklad upisovanie nových akcií a iné zvyšovanie vlastného imania a s tým súvisiace náklady ako napríklad notárske poplatky a súdne poplatky, provízie maklérom, prospekt emitenta cenných papierov, náklady na školenia a semináre, náklady na marketingové a iné štúdie, náklady na prieskum trhu, náklady na získanie noriem a certifikátov, náklady na uvedenie výrobkov na trh, náklady na reštrukturalizáciu a reorganizáciu podniku alebo časti podniku, náklady na rozšírenie výroby, náklady na reklamu a propagáciu, pokuty, penále, manká a škody, ako aj ostatné náklady podobného charakteru. Tieto sa účtujú do nákladov v tom účtovnom období, v ktorom vznikli. Ak sú však tieto služby platené vopred (napríklad platené nájomné reklamných plôch, vysielacieho času, inzertného priestoru), potom sa časovo rozlišujú.
Výdavky budúcich období
Uzávierkovou operáciou sa na účte 383 – Výdavky budúcich období účtuje časové rozlíšenie nákladov bežného účtovného obdobia, ktoré sa týkajú výdavkov v určitých budúcich obdobiach, napr. nájomné platené pozadu.
Výnosy budúcich období
Uzávierkovou operáciou sa na účte 384 – Výnosy budúcich období účtuje časové rozlíšenie príjmov bežného účtovného obdobia, ktoré vecne patria do výnosov v budúcich obdobiach, napr. nájomné prijaté vopred, sumy zaplatených paušálov vopred na zabezpečenie servisných služieb a prijaté predplatné.
Príjmy budúcich období
Uzávierkovou operáciou sa na účte 385 – Príjmy budúcich období účtuje časové rozlíšenie výnosov, ktoré časovo a vecne patria do bežného účtovného obdobia a týkajú sa príjmov v určitých budúcich obdobiach, napr. nájomné prijaté pozadu, bankové úroky, ktoré neboli zahrnuté do bankového vyúčtovania do konca účtovného obdobia.
Nevyúčtovaná pohľadávka
V zmysle § 48 ods. 3 postupov účtovania platí, že ak do dňa zostavenia účtovnej závierky nie je vystavený účtovný doklad pre dlžníka, výška pohľadávky sa určí napríklad na základe zmluvy alebo iného dokladu a pohľadávka sa zaúčtuje na príslušných účtoch pohľadávok, s ktorými súvisí, a vedie sa na samostatnom analytickom účte.
Následne môže tento účtovný prípad podliehať tzv. upravujúcim závierkovým účtovným operáciám.
Nevyfakturovaná dodávka
Ak účtovná jednotka na základe zmluvy, dodacieho listu alebo iného dokladu pozná výšku záväzku, no daná položka nie je účtovateľná ako obvyklý záväzok (napr. nevyfakturované dodávky, prijaté služby), účtuje sa na účte 326 – Nevyfakturované dodávky. Pre úplnosť treba dodať, že následne môže tento účtovný prípad podliehať tzv. upravujúcim závierkovým účtovným operáciám.
Na základe zásady opatrnosti
sa tvoria opravné položky na ťarchu nákladov.
Vyplýva to z § 26 zákona o účtovníctve, čím sa má zabrániť prenášaniu predpokladanej straty do ďalšieho účtovného obdobia. Ide o vyjadrenie určitého rizika alebo straty, ku ktorej v bežnom období síce ešte nedošlo, ale pri účtovnej závierke sú známe okolnosti smerujúce k vzniku straty. Tvoria sa k účtom majetku, ak zníženie hodnoty majetku v účtovníctve je preukázateľné a nie je trvalého charakteru.
Opravné položky k zásobám
Podľa § 18 ods. 5 Postupov účtovania sa opravné položky k zásobám sa účtujú pri dočasnom znížení úžitkovej hodnoty zásob, napr. ak sa pri inventarizácií zistí, že predajná cena zásob znížená o náklady spojené s predajom je nižšia, než je cena použitá na ich ocenenie v účtovníctve a toto zníženie hodnoty nemožno považovať za zníženie trvalého charakteru.
Ak sa pri inventarizácii zistí, že úžitková hodnota zásob nezodpovedá ich oceneniu v účtovníctve, prírastky hodnoty sa neúčtujú a úbytky hodnoty sú predmetom analýzy a ak nie je zníženie hodnoty definitívne, vytvára sa opravná položka.
Ak obstarávacia cena alebo vlastné náklady zásob sú vyššie ako budú ekonomické úžitky z ich predaja alebo použitia pre vlastné potreby účtovnej jednotky, napríklad v dôsledku nepotrebnosti, nadbytočnosti, poklesu ich predajnej ceny alebo v dôsledku toho, že sa zvýšili náklady potrebné na ich dokončenie, vytvára sa opravná položka k týmto zásobám vo výške rozdielu medzi ich ocenením v účtovníctve a ich čistou realizačnou hodnotou. Čistou realizačnou hodnotou sa pritom rozumie predpokladaná predajná cena znížená o predpokladané náklady na ich dokončenie a o predpokladané náklady súvisiace s ich predajom. Ocenenie zásob po zohľadnení zníženia ich hodnoty nie je vyššie ako predpokladaná suma, ktorá by sa dosiahla ich predajom alebo ich použitím pre vlastné potreby účtovnej jednotky. K surovinám a k pomocným látkam sa opravná položka vytvára, ak je pravdepodobné, že hotové výrobky, na výrobu ktorých budú tieto suroviny a pomocné látky použité, sa predajú so stratou.
Opravné položky k pohľadávkam sa tvoria,
ak ide o pochybné pohľadávky, ktoré predstavujú riziko, že ich dlžník úplne alebo čiastočne nezaplatí, na sporné pohľadávky voči dlžníkom, s ktorými sa vedie spor o ich uznanie. Tvorba opravnej položky k pohľadávke sa účtuje na ťarchu účtu 547 – Tvorba a zúčtovanie opravnej položky k pohľadávke so súvzťažným zápisom v prospech účtu 391 – Opravné položky k pohľadávkam.
Zúčtovanie opravnej položky k pohľadávke z dôvodu:
Treba tiež poznamenať, že tvorba tzv. „zákonných“ opravných položiek k pohľadávkam podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) sa účtuje na rovnakom nákladovom účte 547 – Tvorba a zúčtovanie opravných položiek k pohľadávkam, na ktorom sa účtuje aj tvorba ostatných, teda nezákonných opravných položiek k pohľadávkam. Z tohto dôvodu je potom potrebné opravné položky k pohľadávkam sledovať na analytických účtoch na opravné položky tvorené podľa zákona o dani z príjmov (zákonné opravné položky) a ostatné opravné položky k pohľadávkam.
Rezervy ako záväzky s neurčitým časovým vymedzením
sú jedným z nástrojov zabezpečenia zásady opatrnosti v účtovníctve. Rezerva je záväzok predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka pri zohľadnení rizík a neistôt. Ak však ide o záväzok s určitým časovým vymedzením a určitou výškou, tento sa neúčtuje na účte rezerv, ale na príslušnom účte záväzku. Spôsob tvorby a používania rezerv sa uvádza vo vnútornom predpise účtovnej jednotky, pričom rezerva sa môže použiť len na účel, na ktorý bola vytvorená. Rezervy sa vzťahujú na povinnosti vyplývajúce zo všeobecne záväzných právnych predpisov, z uzavretých zmlúv, z dobrovoľného rozhodnutia účtovnej jednotky splniť si povinnosť voči tretím stranám, napríklad ak na základe konania účtovnej jednotky v minulosti, zverejnenia pravidiel alebo oznámenia o uznaní zodpovednosti účtovnej jednotky tretia strana očakáva, že takáto povinnosť bude splnená. Rezervy sa z účtovného aspektu tvoria na účely vymedzené prostredníctvom ustanovenia § 19 ods. 7 Postupov účtovania. Ako náklad sú však daňovo uplatniteľné tie rezervy, ktoré sú ustanovené v § 20 ods. 8 a ods. 9 zákona o dani z príjmov.
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 1/2026, ktorý práve vychádza.
NEVYPLATENÁ MZDA NA KONCI ROKA
Nárok na mzdu patrí medzi základné práva zamestnanca, pričom zásadným garančným ustanovením nároku na mzdu je § 118 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v z.n.p. (ďalej iba „Zákonník práce“). Z uvedeného ustanovenia súčasne vyplýva, že v čase, kedy zamestnanec prácu nevykonáva, mu nemôže vzniknúť nárok na mzdu (s výnimkou ustanovenou prostredníctvom § 122 ods. 3 Zákonníka práce). V prípade zamestnancov odmeňovaných mesačnou mzdou sa totiž ustanovuje, že tomuto zamestnancovi sa z titulu sviatku mesačná mzda nekráti, aj keď z dôvodu sviatku nepracoval.
Mzda predstavuje peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty (naturálna mzda)
poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu. Ako mzda sa posudzuje aj plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu pri príležitosti jeho pracovného výročia alebo životného výročia, ak sa neposkytuje zo zisku po zdanení alebo zo sociálneho fondu.
Naopak, za mzdu sa nepovažuje najmä náhrada mzdy, odstupné, odchodné, príspevok na stravovanie podľa § 152 ods. 3 a 8 Zákonníka práce, cestovné náhrady vrátane nenárokových cestovných náhrad, príspevky zo sociálneho fondu, príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie, príspevky na životné poistenie zamestnanca, výnosy z kapitálových podielov (akcií) alebo obligácií, daňový bonus, náhrada príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, doplatky k nemocenským dávkam, náhrada za pracovnú pohotovosť, peňažná náhrada podľa § 83a ods. 4 Zákonníka práce a iné plnenie poskytované zamestnancovi v súvislosti so zamestnaním podľa Zákonníka práce, osobitných predpisov, kolektívnej zmluvy alebo pracovnej zmluvy, ktoré nemá charakter mzdy. Za mzdu sa tiež nepovažuje ďalšie plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancovi zo zisku po zdanení.
Splatnosť a výplata mzdy
Zamestnávateľ je povinný vyplácať mzdu v deň určený na výplatu v zmysle pracovnej zmluvy alebo kolektívnej zmluvy alebo vo výplatných termínoch oznámených podľa § 47a ods. 1 písm. d) Zákonníka práce, a to počas pracovného času a na pracovisku, s výnimkou prípadu, že sa v pracovnej zmluve so zamestnancom dohodol iný čas alebo iné miesto výplaty mzdy. Výplatný termín sa v zmysle § 43 ods. 2 a 3 a § 44 ods. 1 Zákonníka práce uvádza ako jedna z podstatných podmienok v pracovnej zmluve, prípadne v písomnom oznámení zamestnancovi [viď § 47a ods. 1 písm. d) Zákonníka práce]. Pritom postačuje uviesť odkaz na ustanovenia kolektívnej zmluvy, ak táto obsahuje ustanovenia o výplatnom termíne.
Zamestnanec, ktorý nevykonáva prácu na pracovisku zamestnávateľa, ale podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve vykonáva dohodnutú prácu doma alebo na inom dohodnutom mieste v pracovnom čase, ktorý si sám rozvrhol (tzv. domácky zamestnanec), sa môže so zamestnancom dohodnúť na výplate mzdy formou výplaty za dodanie každej skompletizovanej pridelenej práce.
Ak sa zamestnanec z vážnych dôvodov nemôže dostaviť pre výplatu
alebo zamestnanec pracuje na vzdialenom pracovisku, je zamestnávateľ povinný zaslať mzdu zamestnancovi na svoje nebezpečenstvo a náklady tak, aby mzda bola doručená zamestnancovi v deň určený na jej výplatu, prípadne najneskôr v najbližší nasledujúci pracovný deň. Zamestnanec sa však môže v takomto prípade dohodnúť so zamestnávateľom na iných podmienkach výplaty. Zamestnanec má možnosť dohodnúť odloženie výplaty na ďalší deň, písomne splnomocniť inú osobu na prevzatie výplaty, alebo dohodnúť zasielanie svojej mzdy na ním určený účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky v Slovenskej republike.
Zákonník práce umožňuje, aby zamestnávateľ poskytoval medzi výplatnými termínmi zamestnancom preddavok na mzdu v dohodnutých termínoch. Táto dohoda už nemusí byť priamo súčasťou pracovnej zmluvy alebo kolektívnej zmluvy.
Zákonník práce garantuje zamestnancovi termín, do kedy musí zamestnávateľ vyplatiť za vykonanú prácu mzdu. Mzda je vo všeobecnosti v zmysle § 129 ods. 1 Zákonníka práce splatná pozadu za mesačné obdobie, ak nie je v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve dohodnuté inak. Zamestnancovi musí byť mzda vyplatená najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca s výnimkou prípadu, že sa v pracovnej zmluve alebo kolektívnej zmluve nedohodlo iné obdobie. Napríklad, mzda za prácu vykonávanú v mesiaci december 2025 musí byť vyplatená najneskôr do 31. januára 2026, ak nie je obdobie splatnosti mzdy vyslovene inak dohodnuté.
Zamestnávateľovi sa ukladá povinnosť vyplatiť zamestnancovi mzdu, ktorá je splatná počas dovolenky
ešte pred nástupom zamestnanca na dovolenku. Túto povinnosť má však zamestnávateľ len v prípade, že o takýto postup zamestnanec požiada.
Obdobne je zamestnávateľ povinný vyplatiť zamestnancovi mzdu za predchádzajúce mesačné obdobie v deň skončenia pracovného pomeru s výnimkou prípadu, že sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodli na inom riešení, najneskôr však v najbližšom výplatnom termíne nasledujúcom po dni skončenia pracovného pomeru.
Zamestnávateľ je povinný, po vykonaní zrážok podľa § 131 Zákonníka práce, poukázať mzdu alebo jej časť určenú zamestnancom na ním určený účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky v Slovenskej republike v prípadoch, ak o to zamestnanec písomne požiada alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom na takom postupe dohodnú. Zamestnávateľovi sa súčasne ukladá zabezpečiť, aby zamestnancovi boli peňažné prostriedky pripísané na ním určený účet najneskôr v deň určený na výplatu. Zamestnanec môže v tejto súvislosti požiadať zamestnávateľa, aby mu zasielal časti mzdy aj na viac účtov, ktoré si zamestnanec sám určil.
Koniec roka verzus nevyplatená mzda
Problematika nevyplatených miezd za predchádzajúce zdaňovacie obdobie (kalendárny rok) vyvstáva na povrch predovšetkým na prelome kalendárnych rokov, resp. zdaňovacích období. V praxi v tomto období vznikajú problémy predovšetkým pri ročnom zúčtovaní preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti, ako aj pri vystavovaní potvrdení o zdaniteľných príjmoch zo závislej činnosti a zrazených preddavkov na daň. Problém nastáva práve vtedy, keď zamestnávateľ mzdy zúčtuje, odvedie preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti, no mzdu zamestnancom v skutočnosti nevyplatí.
Tento problém sa dotýka všetkých druhov príjmov zo závislej činnosti v zmysle § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“). Riešenie uvedenej problematiky je pritom veľmi jednoduché. Predovšetkým je nevyhnutné poznamenať, že príjmy zo závislej činnosti sa zdaňujú v čase plnenia – a to tak voči zamestnancom ako aj daňovým úradom. To znamená, že tieto príjmy podliehajú zdaneniu v čase skutočnej výplaty, pripísania k dobru alebo inej forme plnenia. Nemalo by teda dochádzať k situáciám, že príjem nebol vyplatený, ale preddavok na daň bol zrazený a aj odvedený príslušnej inštitúcii. Toto je totiž zásadná chyba a na takýto nesprávny postup následne nadväzujú ostatné problémy.
Ak príjem zo závislej činnosti nie je v skutočnosti vyplatený
preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti sa nezráža a teda ani neodvádza príslušnému správcovi dane, pretože k plneniu v skutočnosti nedošlo.
V zmysle ustanovenia § 35 ods. 3 zákona o dani z príjmov vyplýva, že mesačný preddavok na daň sa zrazí pri výplate alebo pri poukázaní, alebo pri pripísaní zdaniteľnej mzdy zamestnancovi k dobru bez ohľadu na skutočnosť, za ktoré obdobie sa táto zdaniteľná mzda vypláca. Preddavok na daň z príjmov zo závislej činnosti tak nemožno zraziť zo mzdy, ktorá je len zaúčtovaná v účtovníctve zamestnávateľa a nie je skutočne vyplatená zamestnancovi. To znamená, že ak sa napr. mzda vyplatí dva roky pozadu, zdaní sa v čase skutočného vyplatenia, pričom nie je podstatné to, že sa týka predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia.
Podľa § 35 ods. 3 zákona o dani z príjmov ďalej platí, že ak platiteľ dane (zamestnávateľ) vykonáva vyúčtovanie miezd mesačne, zrazí preddavok pri vyúčtovaní mzdy za uplynulý kalendárny mesiac.
Výnimka existuje pri nepeňažnom charaktere príjmu zo závislej činnosti, pretože v takom prípade zraziť preddavok na daň nie je z čoho vykonať. V takýchto prípadoch sa preddavok na daň zrazí dodatočne pri najbližšom peňažnom plnení alebo sa daň vyrovná pri ročnom zúčtovaní alebo pri podaní daňového priznania, alebo ak zamestnancovi nevznikne povinnosť podať daňové priznanie podľa § 32 zákona o dani z príjmov, daň sa v termíne na podanie daňového priznania považuje za vysporiadanú.
Ani v uvedených prípadoch teda zrážku preddavku na daň nerealizuje zamestnávateľ daňovému úradu už pri zaúčtovaní mzdového nákladu. Zrážka preddavku na daň je viazaná vždy na skutočnú výplatu. Odvod preddavku na daň nastáva potom v nadväznosti na uvedené najneskôr do piatich dní po dni výplaty.
Z pohľadu zamestnávateľa predstavuje mzda daňovo uplatniteľný náklad už pri jej zúčtovaní
t. j. bez ohľadu na jej skutočné vyplatenie [viď § 19 ods. 2 písm. c) bod 6 zákona o dani z príjmov].
Z pohľadu zamestnanca je však v uvedenej súvislosti nevyhnutné pripomenúť ustanovenie § 4 ods. 3 zákona o dani z príjmov, podľa ktorého príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 spomínaného právneho predpisu plynúce daňovníkovi najdlhšie do 31. januára po skončení zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa dosiahli, sú súčasťou základu dane za toto zdaňovacie obdobie.
To znamená, že čo „neplynulo“ zamestnancovi do tohto dátumu (príjem, ktorý mu nebol fyzicky vyplatený), nemožno zahrnúť do zdaniteľných príjmov zamestnanca za predchádzajúci rok. Príjem, ktorý bol zamestnancovi len zúčtovaný, ale nevyplatený do 31. januára nasledujúceho roka, sa nemôže zahrnúť do ročného zúčtovania preddavkov na daň zo závislej činnosti za rok predchádzajúci, rovnako ako ani do potvrdenia o zdaniteľnom príjme. Keď sa tento príjem v skutočnosti vyplatí, vtedy sa zdaní, odvedie preddavok na daň a zahrnie do zdaniteľných príjmov príslušného zdaňovacieho obdobia.
Bohužiaľ v praxi sa častokrát stáva, že zamestnávateľ uvedený postup nerešpektuje, čo má za následok nasledujúce skutočnosti:
· zamestnanec je zdanený z príjmu, ktorý mu v skutočnosti neplynul (nie je dôležité z pohľadu zamestnanca, v ktorom roku sú príjmy zaúčtované v účtovníctve, resp. v ktorom roku sú u zamestnávateľa daňovo uplatniteľné),
· nesprávne vyplnené štatistické výkazy v zmysle § 39 ods. 9 zákona o dani z príjmov (t. j. mesačné prehľady a ročné hlásenia).
V uvedenej súvislosti je namieste otázka, ako má zamestnávateľ postupovať, ak sa spomínaný zákonný postup nedodržal (t. j. ak zamestnávateľ započíta do ročného zúčtovania preddavkov na daň zo závislej činnosti za rok 2025 alebo do potvrdenia o zdaniteľných príjmoch zahrnul i príjmy, ktoré zamestnancom za rok 2025 do konca januára 2026 nevyplatí).
Pokiaľ zamestnávateľ zamestnancom vykoná ročné zúčtovanie za rok 2025
chybu opraví sám. Postupuje podľa § 40 ods. 1 zákona o dani z príjmov. To znamená, že zrejme zamestnancom vyjde nižšia daň za rok 2025, pričom preplatok na dani by mu mal vrátiť, ak neuplynula lehota podľa § 69 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní v z. n. p. (ďalej iba „Daňový poriadok“) – t. j. najneskôr po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom preplatok vznikol. O vrátený preplatok na dani zníži najbližší odvod preddavkov na daň svojmu správcovi dane. Pri náprave chýb vzniká potom aj problém v rámci mesačných prehľadov a ročných hlásení v zmysle § 39 ods. 9 zákona o dani z príjmov, ktoré sú automaticky nesprávne z titulu chybnej zrážky preddavkov na daň. Tieto chyby by sa mali vykompenzovať v nasledujúcich prehľadoch v rámci údajov týkajúcich sa nedoplatkov a preplatkov na dani za predchádzajúce zdaňovacie obdobia.
V prípadoch zamestnancov, ktorí podávajú daňové priznania a bolo im vystavené potvrdenie obsahujúce nesprávne údaje, je možné zamestnávateľom odporučiť vystaviť zamestnancom bezodkladne nové potvrdenie (označiť ho ako opravné). Zamestnancom potom iné neostáva, len podať na daňový úrad dodatočné daňové priznanie, ku ktorému priložia aktuálne (správne) potvrdenia. Do osobitných záznamov daňovníka na konci priznania je potom treba uviesť, že k chybe došlo z viny zamestnávateľa.
Opravy chýb zavinených zamestnávateľom
Oprava nesprávne zrazeného preddavku a dane v prospech zamestnanca
Ak zamestnávateľ zrazí zamestnancovi vyššiu daň (pri vykonaní ročného zúčtovania za predchádzajúce zdaňovacie obdobie), ako bol povinný, vráti tomuto zamestnancovi preplatok dane do piatich rokov od konca roka, v ktorom preplatok vznikol (bolo vykonané ročné zúčtovanie). O vrátený preplatok dane zníži zamestnávateľ ďalší nasledujúci odvod preddavkov na daň správcovi dane.
Ak zamestnávateľ v bežnom zdaňovacom období zrazí zamestnancovi preddavok na daň v sume vyššej ako bol povinný, vráti tomuto zamestnancovi vzniknutý preplatok na preddavkoch na daň v nasledujúcom kalendárnom mesiaci najneskôr do 31. marca nasledujúceho roka, ak mu do tohto termínu nebolo vykonané ročné zúčtovanie alebo ak nepodal daňové priznanie.
O vrátený preplatok na preddavku na daň zníži zamestnávateľ ďalší nasledujúci odvod preddavkov na daň správcovi dane.
Opravy nesprávne zrazeného preddavku alebo dane v neprospech zamestnanca
V takomto prípade je postup zamestnávateľa voči zamestnancovi nasledovný:
· Ak zamestnávateľ nezrazil zamestnancovi daň, ktorú mal zraziť vo výške stanovenej zákonom (zrazil nižšiu daň), môže ju dodatočne zraziť iba vtedy, ak od doby, keď bola daň nesprávne zrazená (v ročnom zúčtovaní) neuplynula lehota 5 rokov (viď § 69 Daňového poriadku).
· Ak zamestnávateľ nezrazil v priebehu zdaňovacieho obdobia zamestnancovi preddavok na daň vo výške podľa zákona o dani z príjmov (t. j. zrazil preddavok nižší ako mal), môže tento nedoplatok na preddavku dodatočne zraziť v nasledujúcom kalendárnom mesiaci najneskôr do 31. marca nasledujúceho roka,
· Ak zamestnávateľ priznal a vyplatil vyššiu sumu daňového bonusu ako bol podľa zákona povinný vyplatiť, môže ju dodatočne vybrať od zamestnanca zvýšením preddavku na daň alebo zvýšením dane len v prípade, ak od doby, keď nesprávne priznal alebo vyplatil daňový bonus vo vyššej sume neuplynula lehota 5 rokov (§ 69 Daňového poriadku).
· Dodatočne zrazenú alebo vybratú daň alebo preddavok na daň podľa § 40 ods. 3 a ods. 4 zákona o dani z príjmov zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, odvedie správcovi dane v najbližšom termíne na odvod preddavkov na daň, ak neuplatní postup podľa § 35 ods. 7 zákona o dani z príjmov alebo ak dodatočne vybratú sumu rozdielu daňového bonusu podľa § 40 ods. 3 a ods. 4 zákona o dani z príjmov nepoužije na priznanie daňového bonusu inému zamestnancovi.
· Ak nemôže zamestnávateľ chyby opraviť, napr. z dôvodu, že zamestnancovi už mzdu nevypláca, nedoplatok dane vyberie správca dane – daňový úrad miestne príslušný podľa trvalého pobytu zamestnanca. Zamestnávateľ v tomto prípade zašle všetky potrebné doklady do 30 dní odo dňa, keď táto skutočnosť nastala, alebo keď ju zamestnávateľ zistil. Zamestnanec je povinný daňový nedoplatok vzniknutý jeho zavinením vrátane úroku z omeškania alebo sumu rozdielu daňového bonusu vrátane úroku z omeškania uhradiť miestne príslušnému správcovi dane najneskôr do konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom správca dane úkon vykonal alebo v ktorom bolo rozhodnutie o tomto daňovom nedoplatku alebo sume rozdielu daňového bonusu zamestnancovi doručené. Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, a správca dane tento postup nepoužijú, ak sa daňový nedoplatok alebo suma rozdielu daňového bonusu rovná 5 eur alebo je nižšia ako 5 eur, ale len ak daňovník nevyužije možnosť podať vyhlásenie podľa § 50 zákona o dani z príjmov.
· Ak zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, odviedol preddavky na daň vyššou sumou, ako bol povinný odviesť, a nemôže o túto sumu znížiť odvod preddavkov na daň, požiada správcu dane o vrátenie tejto sumy. Správca dane vráti sumu naviac zaplatených preddavkov na daň vtedy, ak zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, nemohol o túto sumu znížiť odvod preddavkov na daň a odviedol všetky preddavky na daň v správnej sume. Rovnaký postup sa môže uplatniť aj v prípade rozdielu vyplývajúceho z ročného zúčtovania. Správca dane vráti požadovanú sumu zamestnávateľovi, ktorý je platiteľom dane, do jedného mesiaca od doručenia žiadosti.
Voči správcovi dane nebude v prípade opravy nesprávne zrazeného preddavku alebo dane v neprospech zamestnanca zamestnávateľ opravovať pôvodný prehľad za mesiac, v ktorom bola daň (preddavok na daň) nesprávne zrazená, ale uvedenú opravu (skutočnosť) zahrnie do tlačiva „prehľad“ za mesiac, v ktorom opravu vykonal.
Opravy chýb zavinených zamestnancom
Ak zamestnávateľ zavinením zamestnanca zrazil daň v nesprávnej výške alebo nezrazil vôbec, zrazí ju vrátane príslušenstva dodatočne do piatich rokov od konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k nesprávnemu zdaneniu. Ak zamestnávateľ zavinením zamestnanca prizná a vyplatí daňový bonus vo vyššej sume, vyberie ho vrátane príslušenstva od zamestnanca, ak neuplynula lehota piatich rokov od konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k nesprávnemu uplatneniu daňového bonusu.
Ak v takomto prípade nemôže zamestnávateľ chyby opraviť, napr. z dôvodu, že zamestnancovi už mzdu nevypláca, nedoplatok dane vyberie správca dane – daňový úrad miestne príslušný podľa trvalého pobytu zamestnanca. Zamestnávateľ v tomto prípade zašle všetky potrebné doklady do 30 dní odo dňa, keď táto skutočnosť nastala, alebo keď ju zamestnávateľ zistil.
Dodatočne vybratú daň, dodatočne vybratý preddavok na daň, ako aj dodatočne zrazený daňový bonus odvedie správcovi dane v tom mesiaci, v ktorom bola oprava chyby vykonaná. Uvedené sumy zahrnie aj do správcovi dane predkladaného tlačiva „prehľad“ v príslušnom mesiaci, v ktorom boli sumy skutočne zrazené.
Zamestnávateľ neopravuje pôvodný prehľad za mesiac, v ktorom bola daň (preddavok na daň) nesprávne zrazená, ale opravy chýb zahrnie do prehľadu za ten kalendárny mesiac, v ktorom tieto chyby opravil.
Ak sa príjem bude zdaňovať v čase výplaty, k uvedeným problémom nebude dochádzať. To znamená, že príjem, ktorý nebol v zdaňovacom období - kalendárnom roku 2025 zamestnancovi vyplatený (do 31. januára 2026), sa na účely vyrovnania celoročnej daňovej povinnosti do úvahy neberie. Zohľadní sa v čiastkovom základe dane z príjmov zo závislej činnosti v tom zdaňovacom období (kalendárnom roku), v ktorom sa skutočne vyplatí.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 1/2026, ktorý práve vychádza.
|
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
|
10. 11. – pondelok (namiesto soboty 8. 11.) |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za október 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za október 2025 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v októbri 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v októbri 2025 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
|
18. 11. – utorok (namiesto soboty 15. 11.) |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v októbri 2025, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
|
25. 11. – utorok |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za október 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za október 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
|
Podanie daňového priznania k DPH za október 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
|
Splatnosť DPH za október 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za október 2025 |
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
|
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2025 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v z. n. p. |
|
|
30. 11. – nedeľa |
Podanie daňového priznania za október 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
do výplatného termínu |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za október 2025 |
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2025 |
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za október 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v októbri 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
do nasledujúceho pracovného dňa
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
do 3 dní |
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za október 2025 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
|
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za október 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v z. n. p. |
|
|
do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti |
Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku |
Platiteľ dane § 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov |
|
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol 50 000 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
Do 8 dní |
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. |
|
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z. n. p. |
|
|
Do 10 dní |
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
|
Do 30 dní |
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v z. n. p. |
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. |
|
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v z. n. p. |
|
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. |
Poradca (Poradca), č. 4/2026 (X/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 1/2026 (XI/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 1/2026 (XI/2025)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
6. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
Poradca (Poradca), č. 5-6/2026 (XII/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2-3/2026 (XII/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 2-3/2026 (XII/2025)
|
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023