Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. ZAMESTNÁVANIE PO NOVELÁCH ZÁKONOV
Zákon o službách zamestnanosti bol novelizovaný a novela prináša zmeny v podmienkach poskytovania služieb zamestnanosti, najmä pre osoby v hmotnej núdzi a cudzincov. Tiež sa zameriava na posilnenie aktívnych opatrení na trhu práce a zlepšenie integrácie znevýhodnených skupín. Ďalšou zmenou je rozšírenie pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie zamestnania pre osoby v hmotnej núdzi. Potrebujete podrobné a praktické informácie?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 3/2026 – Zákon o službách zamestnanosti po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/
2. PaM 10/2025 – Pobyt cudzincov a ich zamestnávanie – príspevok /A4, str. 72/
3. 1000 riešení 2/2025 – Daňové výdavky 2025 – praktické príklady /A5, str. 152/
4. Odvody poistného od 1. 1. 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
5. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 600/
Cena balíčka je 54,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 37,90 € Ušetríte 16,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
ZMENY V DANIACH II.
Zákon o dani z príjmov sa od januára 2025 zmenil vo viacerých oblastiach, a to nielen pre oblasť fyzických, ale i právnických osôb. Splnenie podmienok rozhodujúcich pre získanie postavenia mikrodaňovníka sa posudzuje za každé zdaňovacie obdobie samostatne. Aké sú ďalšie zmeny v daniach?
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. DUO 10/2025 – Iný majetok po novele ZDP, Oslobodené príjmy – príspevky /A4, str. 72/
2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, str. 152/
3. Aktualizácia I/2 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, str. 392/
4. Poradca 8/2025 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 296/
5. Účtovné súvzťažnosti – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 664/
Cena balíčka je 56,90 € Cena balíčka s 40 % zľavou je 34,20 € Ušetríte 22,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár
/A5, cca str. 400/
2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady
/A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia III/2 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – úplné znenie zákona
/A5, str. 112/
2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/
Cena balíčka je 63,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 € Ušetríte 19 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
SLUŽBY ZAMESTNANOSTI
Služby zamestnanosti sú činnosti a opatrenia, ktoré zabezpečuje štát prostredníctvom úradov práce alebo iné subjekty s cieľom podporiť zamestnanosť a uľahčiť ľuďom prístup na trh práce. Ich úlohou je sprostredkovať vhodné zamestnanie, pomôcť zamestnávateľom získať pracovníkov a prispieť k znižovaniu nezamestnanosti. Služby zamestnanosti sa neobmedzujú len na sprostredkovanie práce, ale predstavujú komplexný systém podpory pre ľudí aj firmy. Pre uchádzačov o zamestnanie znamenajú pomoc pri orientácii na trhu práce, zvyšovanie kvalifikácie, finančnú podporu počas nezamestnanosti a motiváciu aktívne si hľadať prácu. Pre zamestnávateľov sú nástrojom, ako rýchlejšie nájsť zamestnancov, získať príspevky na vytváranie pracovných miest alebo využiť poradenské služby pri výbere ľudí. Pre štát a spoločnosť zabezpečujú stabilitu na trhu práce, pomáhajú predchádzať sociálnym problémom spojeným s nezamestnanosťou a podporujú hospodársky rast. Okrem povinných úloh majú služby zamestnanosti aj preventívnu a rozvojovú funkciu, pričom sa snažia predchádzať dlhodobej nezamestnanosti, podporujú znevýhodnené skupiny obyvateľstva a reagujú na nové trendy, ako sú digitalizácia, zelené pracovné miesta aj potreba mobility.
Úvod
Služby zamestnanosti tvoria základný nástroj štátu pri zabezpečovaní práva občanov na prístup k práci. Ich hlavným cieľom je podporovať zamestnanosť, znižovať nezamestnanosť a vytvárať rovnováhu medzi ponukou a dopytom na trhu práce. Služby zamestnanosti upravuje zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Služby zamestnanosti sa zaoberajú podporou občanov na trhu práce.
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny poskytujú uchádzačom o zamestnanie širokú škálu služieb. Patria sem najmä
- evidencia a sprostredkovanie vhodného zamestnania,
- odborné poradenské služby,
- podpora pri zvyšovaní kvalifikácie a vzdelávania,
- finančné príspevky na uľahčenie zamestnávania alebo podnikania.
Dôležitou súčasťou služieb zamestnanosti je aj aktívna politika trhu práce – teda nástroje, ktoré pomáhajú občanom získať pracovné návyky a zamestnať sa, napríklad prostredníctvom rekvalifikácií, príspevkov na samostatnú zárobkovú činnosť či aktivačných prác.
Služby zamestnanosti sa poskytujú nielen nezamestnaným občanom, ale aj zamestnávateľom, ktorí hľadajú pracovníkov. Štát tak plní úlohu sprostredkovateľa a partnera, ktorý prispieva k efektívnemu fungovaniu trhu práce.
Od kvality a dostupnosti služieb zamestnanosti závisí nielen úspešnosť jednotlivcov pri hľadaní práce, ale aj celková konkurencieschopnosť a sociálna stabilita spoločnosti.
Dňa 29. mája 2025 bola schválená novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Novela zákona č. 151/2025 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 9. 2025.
Cieľom novely zákona je úprava právneho rámca poskytovania služieb zamestnanosti úradom práce, sociálnych vecí a rodiny zabezpečením činností zameraných na vyhľadávanie pracovného miesta a ponuku vhodného zamestnania za účelom sprostredkovania zamestnania osobám, ktoré sú členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Zavádza sa úprava aktívnych opatrení na trhu práce za účelom zlepšenia a zefektívnenia integrácie najviac zraniteľných osôb na trh práce, najmä dlhodobo nezamestnaných a osôb s nízkou kvalifikáciou, podporou ich pracovného začleňovania, rozvojom sociálnych kompetencií a získavaním vedomostí a zručností potrebných pre trh práce. Novelou zákona sa zabezpečí aj zosúladenie právneho rámca najmä v oblasti aktívnych opatrení na trhu práce a podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti.
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o službách zamestnanosti, upravuje:
- oblasť poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi,
- rozšírenie skupiny účastníkov právneho vzťahu na účel zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti o osobu v hmotnej núdzi,
- rozšírenie pôsobnosti úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie vhodného zamestnania osobe v hmotnej núdzi,
- povinnosti osoby v hmotnej núdzi voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri sprostredkovaní zamestnania na účel ponuky vhodného zamestnania, obdobne ako v prípade uchádzača o zamestnanie,
- poskytovanie náhrady časti cestovných výdavkov pre osobu v hmotnej núdzi pri absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania,
- poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou aj pre osobu v hmotnej núdzi, ktorá nastúpi do zamestnania,
- rozšírenie aktívnych opatrení na trhu práce na osobu v hmotnej núdzi za účelom podpory začlenenia sa na trh práce,
- oblasť aktívnych opatrení na trhu práce,
- zjednodušenie procesu zisťovania trvania dočasnej PN uchádzača o zamestnanie a osoby v hmotnej núdzi nadväzne na zavedenie elektronických PN a prepojenie informačných systémov MPSVR SR a NCZI,
- rámec podmienok, ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať počas celého obdobia platnosti povolenia a vykonávania činnosti,
- zavedenie povinnosti pre právnickú osobu, fyzickú osobu, ktorá je zamestnávateľom, a samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorým sa poskytuje príspevok podľa zákona o službách zamestnanosti alebo príspevok podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti, spĺňať podmienky podľa § 70 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti počas celého obdobia poskytovania príspevku z dôvodu efektívneho vynakladania finančných prostriedkov z verejných zdrojov,
- povinnosť zamestnávateľov podávať žiadosť o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti a príspevku podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti elektronickými prostriedkami z dôvodu zníženia administratívnej záťaže úradov práce, sociálnych vecí a rodiny,
- rozšírenie možnosti vykonávať aktivačnú činnosť dlhodobo nezamestnaným občanom v hmotnej núdzi formou vykonávania služieb vo verejnom záujme v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod. u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblastiach vymedzených zákonom o službách zamestnanosti a túto činnosť nevykonávajú za účelom dosiahnutia zisku,
- zavedenie vypracovania zámeru aktivačnej činnosti, ktorý bude prílohou žiadosti, pre subjekty, ktoré budú organizovať aktivačnú činnosť,
- podporu vykonávania aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec v rámci mikroregiónu na základe spolupráce obcí podľa § 20a zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s podporou dopravy dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi do miesta vykonávania menších obecných služieb pre obec alebo služieb vo verejnom záujme, ak miesto vykonávania aktivačnej činnosti je mimo územia obce, v ktorej má dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt,
- oblasť zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny,
- prijatie legislatívnych opatrení v súvislosti s formálnym oznámením Európskej komisie C(2024) 1036 final zo dňa 13. marca 2024, týkajúce sa konania o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
- na základe poznatkov aplikačnej praxe niektoré ustanovenia piatej časti zákona o službách zamestnanosti v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny.
V nadväznosti na vyššie uvedený cieľ sa prijala aj legislatívna úprava zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zámerom predmetnej právnej úpravy je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Uvedené zmeny sa týkajú úpravy podmienok poskytovania plnej výšky dávky v hmotnej núdzi prijatím ponuky vhodného zamestnania, úpravy aktivačného príspevku odstupňovaním jeho výšky podľa miery aktivácie a rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb v rámci regiónu. Okrem toho sa rozširuje cieľová skupina pre vznik nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa aj na deti zúčastňujúce sa výchovy a vzdelávania v materských školách alebo študujúcich na stredných a vysokých školách.
Novela zákona v zákone o pobyte cudzincov upravuje:
- predĺženie obdobia, na ktoré sa udeľuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a obnovuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na obdobie, ktoré spolu s predchádzajúcim udeleným prechodným pobytom na výkon sezónneho zamestnania súhrnne nepresiahne 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.
Novela zákona v zákone o hmotnej núdzi upravuje:
- zvýhodnené posudzovanie príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania, a to raz za 24 kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom vznikol prvý pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah a začalo zvýhodneného posudzovania príjmu,
- vyňatie daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,
- podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkované vhodné zamestnanie,
- rozšírenie možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom, a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,
- podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované, ako aj rozšírenie dôvodu pre zánik nároku na ochranný príspevok v prípade uplatnenia právomoci posudkového lekára ukončiť dočasnú pracovnú neschopnosť člena domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
- odstupňovanie sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,
- umožnenie vzniku nároku na aktivačný príspevok aj členovi domácnosti, ktorý nie je evidovaným uchádzačom o zamestnanie, ak sa zúčastňuje napr. na vzdelávaní, rekvalifikácii alebo projektoch a programoch organizovaných v rámci aktívnych opatrení trhu práce,
- rozšírenie nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje v dennej forme štúdia na strednej škole alebo vysokej škole.
Zmenu v zákone o službách zamestnanosti prináša aj nový zákon č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Prináša zmeny v súvislosti s nahradením aktívnych záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky jednotlivými druhmi záloh Národných obranných síl a s cieľom zamedziť vzniku situácií, pri ktorých by uchádzači o zamestnanie, ktorí sú zároveň zaradení v operačných zálohách, pohotovostných zálohách a branných zálohách a vykonávajú pravidelné cvičenie, výcvik branných záloh alebo plnia úlohy ozbrojených síl Slovenskej republiky počas doby svojho zaradenia, boli vyradení z evidencie nezamestnaných v dôsledku svojho zaradenia a vykonávania činností z neho plynúcich.
S účinnosťou od 1. septembra 2025 nadobúda účinnosť aj Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 212/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Po novom sa upravujú:
- podrobnosti o primeranosti úhrady za ubytovanie štátneho príslušníka tretej krajiny zabezpečované alebo sprostredkúvané zamestnávateľom,
- výška príspevku na cestovné výdavky na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi do miesta vykonávania aktivačnej činnosti,
- výška príspevku na dochádzku za prácou a zoznam dokladov, ktoré sú súčasťou žiadosti o poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou.
Úplné znenie Zákona o službách zamestnanosti po novelách s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 3/2026.
PODPORA V ČASE SKRÁTENEJ PRÁCE - ZMENY
Podpora v čase skrátenej práce (tzv. Kurzarbeit) je mechanizmus pomoci zamestnávateľom a zamestnancom v období, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu v plnom rozsahu z dôvodov, ktoré nemôže ovplyvniť. Na Slovensku je upravený zákonom č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce. Ako si podporu uplatniť a aké podmienky, respektíve požiadavky musia byť splnené?
Podstata podpory v čase skrátenej práce
Pod podporou rozumieme štátny príspevok zamestnávateľovi, ktorý má pomôcť udržať pracovné miesta počas dočasného poklesu činnosti.
Zamestnanec naďalej zostáva v pracovnom pomere, ale pracuje menej hodín alebo vôbec nepracuje z dôvodov na strane zamestnávateľa. Tento zamestnávateľ však vypláca zamestnancovi náhradu mzdy, pričom časť tejto náhrady mu preplatí štát.
Podmienky pre vznik nároku na podporu
Podľa zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce musí zamestnávateľ dodržať stanovený postup a splniť zákonné predpoklady na podanie žiadosti o podporu.
Kedy je možné žiadať o podporu
Zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu najmenej jednej tretine zamestnancov v rozsahu najmenej 10 % fondu pracovného času,
Dôvodom sú vonkajšie faktory, ktoré nevie ovplyvniť. K takým faktorom patrí napr.
- výpadok dodávok,
- živelná pohroma,
- mimoriadna situácia,
- zmena objednávok.
Podmienky kladené na zamestnávateľa
- musí byť registrovaný na Slovensku a zamestnávať pracovníkov na základe pracovnej zmluvy,
- musí mať odvedené odvody a dane,
- nesmie byť v konkurze alebo likvidácii.
Podmienky kladené na zamestnanca
- pracovný pomer musí trvať najmenej 1 mesiac pred začiatkom podporného obdobia,
- v čase poberania podpory nesmie byť v ochrannej lehote ani na výpovednej lehote, pričom však zákon pripúšťa výnimky.
Výška podpory v čase skrátenej práce
Štát poskytuje príspevok vo výške 60 % priemerného hodinového zárobku zamestnanca, max. však 60 % z 1,5-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve. V roku 2025 sa maximálny základ priebežne upravuje podľa štatistického úradu.
Podpora sa poskytuje za každú hodinu prekážky v práci na strane zamestnávateľa. Vyplácaná je najviac 6 mesiacov v priebehu 24 mesiacov (možnosť predĺženia v krízových situáciách rozhodnutím vlády).
Žiadosť o poskytnutie podpory v čase skrátenej práce
Proces žiadosti
Zamestnávateľ podá žiadosť elektronicky cez portál Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR). Musí priložiť zoznam zamestnancov, ktorých sa podpora týka, a odôvodnenie skrátenej práce. Po schválení žiadosti vypláca zamestnávateľ zamestnancovi náhradu mzdy a štát následne príspevok refunduje.
Povinnosti zamestnávateľa počas podpory
Zamestnávateľ nesmie zamestnanca, na ktorého dostáva podporu, prepustiť z organizačných dôvodov počas obdobia čerpania. Je povinný viesť evidenciu odpracovaných a neodpracovaných hodín a zároveň musí spolupracovať pri kontrolách ÚPSVaR.
Účel a význam podpory v čase skrátenej práce
Podpora v čase skrátenej práce je nástrojom ochrany pracovných miest a stability pracovného trhu.
Umožňuje preklenúť dočasné obdobia krízy, bez nutnosti hromadného prepúšťania.
Zároveň udržuje zamestnancov vo firmách, aby mohli okamžite nastúpiť, keď sa situácia zlepší.
Kurzarbeit je odlišný od pandemických schém príspevkov (tzv. Prvá pomoc). Ide o trvalý systém, ktorý sa spúšťa vtedy, keď sú splnené zákonné podmienky poklesu činnosti.
Novela zákona o podpore v čase skrátenej práce
Novela zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bol vypracovaný ako iniciatívny materiál. Cieľom zákona bolo vytvoriť legislatívne predpoklady na poskytnutie podpory v čase skrátenej práce v situáciách, kedy k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa dochádza vplyvom neočakávaných a neobvyklých ekonomických regulácií nadnárodného charakteru s dopadom na slovenské hospodárstvo, ktoré majú za následok zníženie vývozu tovarov, zvýšené obchodné bariéry, chýbajúci zahraničný odbyt v dôsledku obchodnej vojny, atď.
V nadväznosti na vyššie uvedený cieľ dochádza k rozšíreniu definície vonkajšieho faktora o nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti.
Novela zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Novela zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy, nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Novela zákona nadobudla účinnosť 13. júna 2025, a to zverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti
V ustanovení § 2 písm. c) sa za slovo „okolnosť“ vkladá čiarka a slová „nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti“.
Týmto ustanovením sa rozširuje definícia vonkajšieho faktora o nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti, kedy k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa dochádza vplyvom neočakávaných a neobvyklých ekonomických regulácií nadnárodného charakteru s dopadom na slovenské hospodárstvo, ktoré majú za následok napr.
- a nemajú vnútroštátny charakter (najmä zavedenie alebo zvýšenie daní, prijatie konsolidačných opatrení, zvýšenie odvodov, cien energií apod.).
Preukázanie skutočnosti v žiadosti o poskytnutie podpory vy čase skrátenej práce
V zmysle § 4 ods. 4 zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov musí zamestnávateľ preukázať nielen existenciu nepredvídateľných nadnárodných hospodárskych okolností, ale aj skutočnosť, že ich vplyvom došlo k obmedzeniu jeho činnosti
Uvedené znamená, že medzi nepredvídateľnými nadnárodnými hospodárskymi okolnosťami a obmedzením činnosti zamestnávateľa musí existovať priama príčinná súvislosť. Príčinou je taká skutočnosť (vonkajší faktor), bez ktorej by následok (obmedzenie činnosti) nenastal. Posúdenie, či príčina je hlavná (podstatná a rozhodujúca) alebo podružná (nevýznamná a pravdepodobná), je vecou hodnotenia všetkých okolností konkrétneho prípadu.
Posudzovanie nároku na podporu v čase skrátenej práce ostáva predmetom správnej úvahy poskytovateľa podpory, ktorým je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré v rámci rozhodovacieho procesu zisťuje postupom upraveným v zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov skutočnosti potrebné na posúdenie toho, či zamestnávateľom tvrdená okolnosť sa považuje za nepredvídateľnú nadnárodnú hospodársku okolnosť, vplyvom ktorej došlo k obmedzeniu jeho činnosti, alebo k obmedzeniu činnosti došlo z dôvodu napr. zle zvolenej obchodnej stratégie, nekvalitou produkcie zamestnávateľa, zlým manažmentom, atď.
Javy ako zvyšovanie cien tovarov a služieb, dôsledky inflácie, prepad dopytu alebo tržieb, ekonomické správanie obyvateľov apod. sa nepovažujú za takú udalosť, na ktorú sa aplikuje systémové, nárokové a transparentné poskytovanie podpory v čase skrátenej práce, ale ako trhový jav, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou ekonomických cyklov a predstavuje bremeno rizika podnikania.
Pred podaním žiadosti si zamestnávateľ musí overiť viaceré skutočnosti:
- pokles práce – nemôže prideľovať prácu najmenej 1/3 zamestnancov aspoň v rozsahu 10 % fondu pracovného času,
- externý dôvod – pokles činnosti spôsobený vonkajšími faktormi, ktoré neviete ovplyvniť, a to napr. výpadok objednávok, živelná pohroma, mimoriadna situácia,
- bez nedoplatkov – zamestnávateľ musí mať vysporiadané odvody a dane,
- zamestnanec, na ktorého podporu žiada, musí mať pracovný pomer min. 1 mesiac pred začiatkom podporného obdobia.
Podanie žiadosti
Žiadosť sa podáva elektronicky cez portál ÚPSVaR: www.upsvr.gov.sk - časť Podpora v čase skrátenej práce.
Zamestnávateľ musí pripojiť požadované prílohy v elektronickej podobe - zoznam zamestnancov a potrebné vyhlásenia.
Žiadosť je potrebné podať do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom došlo k prekážke v práci.
Vyplácanie podpory v čase skrátenej práce
Po schválení žiadosti zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu mzdy, a to najmenej 80 % priemerného zárobku, pričom štát z toho prispieva 60 %.
ÚPSVaR poskytne príspevok spätne na účet zamestnávateľa.
Príspevok je možné čerpať najviac 6 mesiacov v priebehu 24 mesiacov, pričom zákon vymedzuje možnosť predĺženia rozhodnutím vlády.
Povinnosti zamestnávateľa počas čerpania
Zákaz prepúšťania – zamestnávateľ nesmie zamestnanca, na ktorého poberá podporu, prepustiť z organizačných dôvodov.
Evidencia – je potrebné viesť a uchovávať evidenciu pracovného času a dôvody prekážok v práci.
Kontroly ÚPSVaR – dôsledne spolupracovať a predkladať požadované doklady.
Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 10/2025.
Termín zákonnej povinnosti |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
Sankcia za nesplnenie povinnosti |
8. 10. – streda |
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím
|
Samostatne zárobkovo činná osoba § 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
Samostatne zárobkovo činná osoba § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2025
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť |
Platiteľ dividend § 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
|
Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2025 |
Platiteľ dividend § 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
15. 10. – streda |
Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti. |
|
27. 10. – pondelok (namiesto soboty 25. 10.) |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 3 000 eur |
Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch hodnotu 50 000 €
|
Platiteľ DPH § 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov) pokuta do výšky 100 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
|
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Splatnosť DPH za september 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2025 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za september 2025
|
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2025
|
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
31. 10. – piatok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2025 |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 2. 2024 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.) |
|
Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2025 |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 3 000 eur. |
|
Podanie oznámenia o dani z finančných transakcií a zaplatenie tejto dane za september 2025 |
Platiteľ dane z finančných transakcií § 10 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií v znení n. p. |
Pokuta za nepodanie oznámenia od 30 eur do 3 000 eur. Úrok z omeškania platby dane vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2025, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Podanie daňového priznania za september 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby ECB (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Úhrada dane OSS DPH za tretí štvrťrok 2025 |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
|
Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €
|
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
|
do výplatného termínu
|
Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025
|
Zamestnávateľ § 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania |
Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025
|
Zamestnávateľ § 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa. |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz (najviac spolu 16 596,96 eur) |
|
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v septembri 2025 |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura |
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur
|
|
do nasledujúceho pracovného dňa
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
do 3 dní
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN
|
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2025 |
Zamestnávateľ § 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008 |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
|
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. |
Úrok z omeškania vo výške štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti |
Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku |
Platiteľ dane § 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol 50 000 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Do 8 dní
|
Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p. |
Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur (najviac spolu 16 596,96 eur) V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %. |
Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. c), m), n) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur (najviac spolu 16 596,96 eur)
|
|
Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
Zamestnávateľ § 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
Zamestnávateľ § 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p |
Pokuta až do 16 596,96 eura. |
|
Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
Zamestnávateľ § 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty. |
|
Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Zamestnanec § 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. |
Zákon neurčuje. |
|
Do 10 dní
|
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Do 30 dní
|
Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Poplatník miestnych daní § 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p. |
Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur. |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca
|
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p. |
Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur. |
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH
|
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p. |
Pokuta od 60 eur do 20 000 eur |
Poradca (Poradca), č. 4/2026 (X/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2025 (X/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2025 (X/2025)
1000 riešení 4/2025 (X/2025)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023