E-noviny
Em@ilové noviny
č. 15/2025
15.10.2025

Vážení čitatelia!


Vážení čitatelia!

Služby zamestnanosti sa poskytujú nielen nezamestnaným občanom, ale aj zamestnávateľom, ktorí hľadajú pracovníkov. Štát tak plní úlohu sprostredkovateľa a partnera, ktorý prispieva k efektívnemu fungovaniu trhu práce. K akým zmenám došlo s účinnosťou od 1. 9. 2025? V rubrike Téma novín, sme uverejnili článok Služby zamestnanosti a úplné znenie Zákona o službách zamestnanosti po novele s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 3/2025.

Podpora v čase skrátenej práce (tzv. Kurzarbeit) je mechanizmus pomoci zamestnávateľom a zamestnancom v období, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu v plnom rozsahu z dôvodov, ktoré nemôže ovplyvniť. Ako si podporu uplatniť a aké podmienky, respektíve požiadavky musia byť splnené? Aké zmeny nastali po novele? V rubrike Téma novín, sme uverejnili článok Podpora v čase skrátenej práce - zmeny a viac sa už dočítate v mesačníku PaM 10/2025.

Aké sú aktuálne tematické balíky? Zamestnávanie po novelách zákonov, Zmeny v daniach II., Balíček Dôchodkové sporenie, Nový stavebný zákon – vykonávacie vyhlášky. Môžete si ich objednať prostredníctvom zákazníckeho servisu.

Veríme, že si z našej bohatej ponuky vyberiete a tešíme sa na skoré stretnutie pri e-mailových novinách a nad stránkami našich publikácií.


Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk

Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Poradca
Poradca
DUO
PaM
1000 riešení
DUO
DUO
DUO
DUO

HORÚCE TÉMY

– nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS

  

1. ZAMESTNÁVANIE PO NOVELÁCH ZÁKONOV

 

Zákon o službách zamestnanosti bol novelizovaný a novela prináša zmeny v podmienkach poskytovania služieb zamestnanosti, najmä pre osoby v hmotnej núdzi a cudzincov. Tiež sa zameriava na posilnenie aktívnych opatrení na trhu práce a zlepšenie integrácie znevýhodnených skupín. Ďalšou zmenou je rozšírenie pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie zamestnania pre osoby v hmotnej núdzi. Potrebujete podrobné a praktické informácie?

Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 3/2026 – Zákon o službách zamestnanosti po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/

 

2. PaM 10/2025 – Pobyt cudzincov a ich zamestnávanie – príspevok /A4, str. 72/

 

3. 1000 riešení 2/2025 – Daňové výdavky 2025 – praktické príklady /A5, str. 152/

 

4. Odvody poistného od 1. 1. 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/

 

5. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 600/

 

 

Cena balíčka je 54,20 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 37,90 €

Ušetríte 16,30 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

ZMENY V DANIACH II.

 

Zákon o dani z príjmov sa od januára 2025 zmenil vo viacerých oblastiach, a to nielen pre oblasť fyzických, ale i právnických osôb. Splnenie podmienok rozhodujúcich pre získanie postavenia mikrodaňovníka sa posudzuje za každé zdaňovacie obdobie samostatne. Aké sú ďalšie zmeny v daniach?

Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...

 

 

1. DUO 10/2025 – Iný majetok po novele ZDP, Oslobodené príjmy – príspevky /A4, str. 72/

 

2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, str. 152/

 

3. Aktualizácia I/2 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, str. 392/

 

4. Poradca 8/2025 – Daňový poriadok s komentárom – komentár /A5, str. 296/

 

5. Účtovné súvzťažnosti – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 664/

 

 

Cena balíčka je 56,90 €

Cena balíčka s 40 % zľavou je 34,20

Ušetríte 22,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

3. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE

 

Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?

Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...

 

 

1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár

/A5, cca str. 400/

 

2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady

/A5, cca str. 152/

 

3. Aktualizácia III/2Zákon o starobnom dôchodkovom sporeníúplné znenie zákona

/A5, str. 112/

 

2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení,  Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/

 

 

Cena balíčka je 63,30 €

Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 €

Ušetríte 19 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

4. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY

 

Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?

Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...

 

 

1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavbyúplné znenia vyhlášok

/A5, str. 96/

 

2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov

/A5, cca str. 320/

 

3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár

/A5, str. 488/

 

 

Cena balíčku je 31,10 €

Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 €

Ušetríte 4,70 €

 

Poštovné a balné je 3,90 €.

 

 

 

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk

Ceny balíčkov sú s DPH.

 

TÉMY ČÍSLA

SLUŽBY ZAMESTNANOSTI

 

Služby zamestnanosti sú činnosti a opatrenia, ktoré zabezpečuje štát prostredníctvom úradov práce alebo iné subjekty s cieľom podporiť zamestnanosť a uľahčiť ľuďom prístup na trh práce. Ich úlohou je sprostredkovať vhodné zamestnanie, pomôcť zamestnávateľom získať pracovníkov a prispieť k znižovaniu nezamestnanosti. Služby zamestnanosti sa neobmedzujú len na sprostredkovanie práce, ale predstavujú komplexný systém podpory pre ľudí aj firmy. Pre uchádzačov o zamestnanie znamenajú pomoc pri orientácii na trhu práce, zvyšovanie kvalifikácie, finančnú podporu počas nezamestnanosti a motiváciu aktívne si hľadať prácu. Pre zamestnávateľov sú nástrojom, ako rýchlejšie nájsť zamestnancov, získať príspevky na vytváranie pracovných miest alebo využiť poradenské služby pri výbere ľudí. Pre štát a spoločnosť zabezpečujú stabilitu na trhu práce, pomáhajú predchádzať sociálnym problémom spojeným s nezamestnanosťou a podporujú hospodársky rast. Okrem povinných úloh majú služby zamestnanosti aj preventívnu a rozvojovú funkciu, pričom sa snažia predchádzať dlhodobej nezamestnanosti, podporujú znevýhodnené skupiny obyvateľstva a reagujú na nové trendy, ako sú digitalizácia, zelené pracovné miesta aj potreba mobility.

 

Úvod

Služby zamestnanosti tvoria základný nástroj štátu pri zabezpečovaní práva občanov na prístup k práci. Ich hlavným cieľom je podporovať zamestnanosť, znižovať nezamestnanosť a vytvárať rovnováhu medzi ponukou a dopytom na trhu práce. Služby zamestnanosti upravuje zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Služby zamestnanosti sa zaoberajú podporou občanov na trhu práce.

 

Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny poskytujú uchádzačom o zamestnanie širokú škálu služieb. Patria sem najmä

-        evidencia a sprostredkovanie vhodného zamestnania,

-        odborné poradenské služby,

-        podpora pri zvyšovaní kvalifikácie a vzdelávania,

-        finančné príspevky na uľahčenie zamestnávania alebo podnikania.

 

Dôležitou súčasťou služieb zamestnanosti je aj aktívna politika trhu práce – teda nástroje, ktoré pomáhajú občanom získať pracovné návyky a zamestnať sa, napríklad prostredníctvom rekvalifikácií, príspevkov na samostatnú zárobkovú činnosť či aktivačných prác.

Služby zamestnanosti sa poskytujú nielen nezamestnaným občanom, ale aj zamestnávateľom, ktorí hľadajú pracovníkov. Štát tak plní úlohu sprostredkovateľa a partnera, ktorý prispieva k efektívnemu fungovaniu trhu práce.

Od kvality a dostupnosti služieb zamestnanosti závisí nielen úspešnosť jednotlivcov pri hľadaní práce, ale aj celková konkurencieschopnosť a sociálna stabilita spoločnosti.

Dňa 29. mája 2025 bola schválená novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Novela zákona č. 151/2025 Z. z. nadobudla účinnosť 1. 9. 2025.

Cieľom novely zákona je úprava právneho rámca poskytovania služieb zamestnanosti úradom práce, sociálnych vecí a rodiny zabezpečením činností zameraných na vyhľadávanie pracovného miesta a ponuku vhodného zamestnania za účelom sprostredkovania zamestnania osobám, ktoré sú členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Zavádza sa úprava aktívnych opatrení na trhu práce za účelom zlepšenia a zefektívnenia integrácie najviac zraniteľných osôb na trh práce, najmä dlhodobo nezamestnaných a osôb s nízkou kvalifikáciou, podporou ich pracovného začleňovania, rozvojom sociálnych kompetencií a získavaním vedomostí a zručností potrebných pre trh práce. Novelou zákona sa zabezpečí aj zosúladenie právneho rámca najmä v oblasti aktívnych opatrení na trhu práce a podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti.

 

Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o službách zamestnanosti, upravuje:

-        oblasť poskytovania služieb zamestnanosti osobám v hmotnej núdzi,

-        rozšírenie skupiny účastníkov právneho vzťahu na účel zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti o osobu v hmotnej núdzi,

-        rozšírenie pôsobnosti úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie vhodného zamestnania osobe v hmotnej núdzi,

-        povinnosti osoby v hmotnej núdzi voči úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri sprostredkovaní zamestnania na účel ponuky vhodného zamestnania, obdobne ako v prípade uchádzača o zamestnanie,

-        poskytovanie náhrady časti cestovných výdavkov pre osobu v hmotnej núdzi pri absolvovaní vstupného pohovoru alebo výberového konania,

-        poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou aj pre osobu v hmotnej núdzi, ktorá nastúpi do zamestnania,

-        rozšírenie aktívnych opatrení na trhu práce na osobu v hmotnej núdzi za účelom podpory začlenenia sa na trh práce,

-        oblasť aktívnych opatrení na trhu práce,

-        zjednodušenie procesu zisťovania trvania dočasnej PN uchádzača o zamestnanie a osoby v hmotnej núdzi nadväzne na zavedenie elektronických PN a prepojenie informačných systémov MPSVR SR a NCZI,

-        rámec podmienok, ktoré musí agentúra dočasného zamestnávania spĺňať počas celého obdobia platnosti povolenia a vykonávania činnosti,

-        zavedenie povinnosti pre právnickú osobu, fyzickú osobu, ktorá je zamestnávateľom, a samostatne zárobkovo činnú osobu, ktorým sa poskytuje príspevok podľa zákona o službách zamestnanosti alebo príspevok podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti, spĺňať podmienky podľa § 70 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti počas celého obdobia poskytovania príspevku z dôvodu efektívneho vynakladania finančných prostriedkov z verejných zdrojov,

-        povinnosť zamestnávateľov podávať žiadosť o poskytnutie príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti a príspevku podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti elektronickými prostriedkami z dôvodu zníženia administratívnej záťaže úradov práce, sociálnych vecí a rodiny,

-        rozšírenie možnosti vykonávať aktivačnú činnosť dlhodobo nezamestnaným občanom v hmotnej núdzi formou vykonávania služieb vo verejnom záujme v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu a pod. u právnických osôb, ktoré vykonávajú svoju činnosť v oblastiach vymedzených zákonom o službách zamestnanosti a túto činnosť nevykonávajú za účelom dosiahnutia zisku,

-        zavedenie vypracovania zámeru aktivačnej činnosti, ktorý bude prílohou žiadosti, pre subjekty, ktoré budú organizovať aktivačnú činnosť,

-        podporu vykonávania aktivačnej činnosti formou menších obecných služieb pre obec v rámci mikroregiónu na základe spolupráce obcí podľa § 20a zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov s podporou dopravy dlhodobo nezamestnaných občanov v hmotnej núdzi do miesta vykonávania menších obecných služieb pre obec alebo služieb vo verejnom záujme, ak miesto vykonávania aktivačnej činnosti je mimo územia obce, v ktorej má dlhodobo nezamestnaný občan v hmotnej núdzi trvalý pobyt,

-        oblasť zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny,

-        prijatie legislatívnych opatrení v súvislosti s formálnym oznámením Európskej komisie C(2024) 1036 final zo dňa 13. marca 2024, týkajúce sa konania o porušení zmlúv podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,

-        na základe poznatkov aplikačnej praxe niektoré ustanovenia piatej časti zákona o službách zamestnanosti v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny.

 

V nadväznosti na vyššie uvedený cieľ sa prijala aj legislatívna úprava zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zámerom predmetnej právnej úpravy je posilnenie podpory aktívneho prístupu a motivácie príjemcov pomoci v hmotnej núdzi prijať ponuku vhodného zamestnania a uplatniť sa na trhu práce. Uvedené zmeny sa týkajú úpravy podmienok poskytovania plnej výšky dávky v hmotnej núdzi prijatím ponuky vhodného zamestnania, úpravy aktivačného príspevku odstupňovaním jeho výšky podľa miery aktivácie a rozšírenia možnosti vykonávania menších obecných služieb v rámci regiónu. Okrem toho sa rozširuje cieľová skupina pre vznik nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa aj na deti zúčastňujúce sa výchovy a vzdelávania v materských školách alebo študujúcich na stredných a vysokých školách.

 

 

Novela zákona v zákone o pobyte cudzincov upravuje:

-        predĺženie obdobia, na ktoré sa udeľuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov a obnovuje prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania, a to najviac na obdobie, ktoré spolu s predchádzajúcim udeleným prechodným pobytom na výkon sezónneho zamestnania súhrnne nepresiahne 240 dní počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov.

 

Novela zákona v zákone o hmotnej núdzi upravuje:

-        zvýhodnené posudzovanie príjmu z pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu po dobu 6 mesiacov pre tých členov domácnosti, ktorí nastúpia do zamestnania, a to raz za 24 kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom vznikol prvý pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah a začalo zvýhodneného posudzovania príjmu,

-        vyňatie daňového bonusu a zamestnaneckej prémie z okruhu príjmov na účely pomoci v hmotnej núdzi,

-        podmienky vzniku nároku na dávku v hmotnej núdzi jej podmienením prijať sprostredkované vhodné zamestnanie,

-        rozšírenie možnosti vykonávania menších obecných služieb na účely § 10 aj mimo územia obce, ktorej je člen domácnosti obyvateľom, a s tým súvisiace zavedenie poskytovania finančného príspevku obci na čiastočnú úhradu nákladov na prepravu člena domácnosti na vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie mimo územia obce, ktorej je obyvateľom,

-        podmienky trvania nároku na ochranný príspevok tak, aby obdobie nároku nebolo časovo limitované, ako aj rozšírenie dôvodu pre zánik nároku na ochranný príspevok v prípade uplatnenia právomoci posudkového lekára ukončiť dočasnú pracovnú neschopnosť člena domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,

-        odstupňovanie sumy aktivačného príspevku na tri úrovne podľa miery aktivácie a opätovné zavedenie možnosti vzniku nároku na aktivačný príspevok aj pre zamestnaných,

-        umožnenie vzniku nároku na aktivačný príspevok aj členovi domácnosti, ktorý nie je evidovaným uchádzačom o zamestnanie, ak sa zúčastňuje napr. na vzdelávaní, rekvalifikácii alebo projektoch a programoch organizovaných v rámci aktívnych opatrení trhu práce,

-        rozšírenie nároku na príspevok na nezaopatrené dieťa, aj na nezaopatrené dieťa, ktoré navštevuje materskú školu alebo študuje v dennej forme štúdia na strednej škole alebo vysokej škole.

 

Zmenu v zákone o službách zamestnanosti prináša aj nový zákon č. 150/2025 Z. z. o niektorých opatreniach na zvýšenie odolnosti Slovenskej republiky v oblasti obrany a bezpečnosti, o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Prináša zmeny v súvislosti s nahradením aktívnych záloh ozbrojených síl Slovenskej republiky jednotlivými druhmi záloh Národných obranných síl a s cieľom zamedziť vzniku situácií, pri ktorých by uchádzači o zamestnanie, ktorí sú zároveň zaradení v operačných zálohách, pohotovostných zálohách a branných zálohách a vykonávajú pravidelné cvičenie, výcvik branných záloh alebo plnia úlohy ozbrojených síl Slovenskej republiky počas doby svojho zaradenia, boli vyradení z evidencie nezamestnaných v dôsledku svojho zaradenia a vykonávania činností z neho plynúcich.

 

S účinnosťou od 1. septembra 2025 nadobúda účinnosť aj Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 212/2025 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Po novom sa upravujú:

-        podrobnosti o primeranosti úhrady za ubytovanie štátneho príslušníka tretej krajiny zabezpečované alebo sprostredkúvané zamestnávateľom,

-        výška príspevku na cestovné výdavky na dopravu dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi do miesta vykonávania aktivačnej činnosti,

-        výška príspevku na dochádzku za prácou a zoznam dokladov, ktoré sú súčasťou žiadosti o poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou.

 

Úplné znenie Zákona o službách zamestnanosti po novelách s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 3/2026.

 


PODPORA V ČASE SKRÁTENEJ PRÁCE - ZMENY


Podpora v čase skrátenej práce (tzv. Kurzarbeit) je mechanizmus pomoci zamestnávateľom a zamestnancom v období, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu v plnom rozsahu z dôvodov, ktoré nemôže ovplyvniť. Na Slovensku je upravený zákonom č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce. Ako si podporu uplatniť a aké podmienky, respektíve požiadavky musia byť splnené?

 

Podstata podpory v čase skrátenej práce

Pod podporou rozumieme štátny príspevok zamestnávateľovi, ktorý má pomôcť udržať pracovné miesta počas dočasného poklesu činnosti.

Zamestnanec naďalej zostáva v pracovnom pomere, ale pracuje menej hodín alebo vôbec nepracuje z dôvodov na strane zamestnávateľa. Tento zamestnávateľ však vypláca zamestnancovi náhradu mzdy, pričom časť tejto náhrady mu preplatí štát.

 

Podmienky pre vznik nároku na podporu

Podľa zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce musí zamestnávateľ dodržať stanovený postup a splniť zákonné predpoklady na podanie žiadosti o podporu.

 

Kedy je možné žiadať o podporu

Zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu najmenej jednej tretine zamestnancov v rozsahu najmenej 10 % fondu pracovného času,

 

Dôvodom sú vonkajšie faktory, ktoré nevie ovplyvniť. K takým faktorom patrí napr.

-        výpadok dodávok,

-        živelná pohroma,

-        mimoriadna situácia,

-        zmena objednávok.

 

Podmienky kladené na zamestnávateľa

-        musí byť registrovaný na Slovensku a zamestnávať pracovníkov na základe pracovnej zmluvy,

-        musí mať odvedené odvody a dane,

-        nesmie byť v konkurze alebo likvidácii.

 

Podmienky kladené na zamestnanca

-        pracovný pomer musí trvať najmenej 1 mesiac pred začiatkom podporného obdobia,

-        v čase poberania podpory nesmie byť v ochrannej lehote ani na výpovednej lehote, pričom však zákon pripúšťa výnimky.

 

Výška podpory v čase skrátenej práce

Štát poskytuje príspevok vo výške 60 % priemerného hodinového zárobku zamestnanca, max. však 60 % z 1,5-násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve. V roku 2025 sa maximálny základ priebežne upravuje podľa štatistického úradu.

 

Podpora sa poskytuje za každú hodinu prekážky v práci na strane zamestnávateľa. Vyplácaná je najviac 6 mesiacov v priebehu 24 mesiacov (možnosť predĺženia v krízových situáciách rozhodnutím vlády).

 

Žiadosť o poskytnutie podpory v čase skrátenej práce

 

Proces žiadosti

Zamestnávateľ podá žiadosť elektronicky cez portál Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR). Musí priložiť zoznam zamestnancov, ktorých sa podpora týka, a odôvodnenie skrátenej práce. Po schválení žiadosti vypláca zamestnávateľ zamestnancovi náhradu mzdy a štát následne príspevok refunduje.

 

Povinnosti zamestnávateľa počas podpory

Zamestnávateľ nesmie zamestnanca, na ktorého dostáva podporu, prepustiť z organizačných dôvodov počas obdobia čerpania. Je povinný viesť evidenciu odpracovaných a neodpracovaných hodín a zároveň musí spolupracovať pri kontrolách ÚPSVaR.

 

Účel a význam podpory v čase skrátenej práce

Podpora v čase skrátenej práce je nástrojom ochrany pracovných miest a stability pracovného trhu.

Umožňuje preklenúť dočasné obdobia krízy, bez nutnosti hromadného prepúšťania.

Zároveň udržuje zamestnancov vo firmách, aby mohli okamžite nastúpiť, keď sa situácia zlepší.

Kurzarbeit je odlišný od pandemických schém príspevkov (tzv. Prvá pomoc). Ide o trvalý systém, ktorý sa spúšťa vtedy, keď sú splnené zákonné podmienky poklesu činnosti.

 

Novela zákona o podpore v čase skrátenej práce

Novela zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bol vypracovaný ako iniciatívny materiál. Cieľom zákona bolo vytvoriť legislatívne predpoklady na poskytnutie podpory v čase skrátenej práce v situáciách, kedy k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa dochádza vplyvom neočakávaných a neobvyklých ekonomických regulácií nadnárodného charakteru s dopadom na slovenské hospodárstvo, ktoré majú za následok zníženie vývozu tovarov, zvýšené obchodné bariéry, chýbajúci zahraničný odbyt v dôsledku obchodnej vojny, atď.

V nadväznosti na vyššie uvedený cieľ dochádza k rozšíreniu definície vonkajšieho faktora o nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti.

Novela zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov.

 

Novela zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy, nepredpokladá vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Novela zákona nadobudla účinnosť 13. júna 2025, a to zverejnením v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.

Nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti

V ustanovení § 2 písm. c) sa za slovo „okolnosť“ vkladá čiarka a slová „nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti“.

 

Týmto ustanovením sa rozširuje definícia vonkajšieho faktora o nepredvídateľné nadnárodné hospodárske okolnosti, kedy k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa dochádza vplyvom neočakávaných a neobvyklých ekonomických regulácií nadnárodného charakteru s dopadom na slovenské hospodárstvo, ktoré majú za následok napr.

-        a nemajú vnútroštátny charakter (najmä zavedenie alebo zvýšenie daní, prijatie konsolidačných opatrení, zvýšenie odvodov, cien energií apod.).

 

Preukázanie skutočnosti v žiadosti o poskytnutie podpory vy čase skrátenej práce

V zmysle § 4 ods. 4 zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov musí zamestnávateľ preukázať nielen existenciu nepredvídateľných nadnárodných hospodárskych okolností, ale aj skutočnosť, že ich vplyvom došlo k obmedzeniu jeho činnosti

 

Uvedené znamená, že medzi nepredvídateľnými nadnárodnými hospodárskymi okolnosťami a obmedzením činnosti zamestnávateľa musí existovať priama príčinná súvislosť. Príčinou je taká skutočnosť (vonkajší faktor), bez ktorej by následok (obmedzenie činnosti) nenastal. Posúdenie, či príčina je hlavná (podstatná a rozhodujúca) alebo podružná (nevýznamná a pravdepodobná), je vecou hodnotenia všetkých okolností konkrétneho prípadu.

 

Posudzovanie nároku na podporu v čase skrátenej práce ostáva predmetom správnej úvahy poskytovateľa podpory, ktorým je Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré v rámci rozhodovacieho procesu zisťuje postupom upraveným v zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov skutočnosti potrebné na posúdenie toho, či zamestnávateľom tvrdená okolnosť sa považuje za nepredvídateľnú nadnárodnú hospodársku okolnosť, vplyvom ktorej došlo k obmedzeniu jeho činnosti, alebo k obmedzeniu činnosti došlo z dôvodu napr. zle zvolenej obchodnej stratégie, nekvalitou produkcie zamestnávateľa, zlým manažmentom, atď.

Javy ako zvyšovanie cien tovarov a služieb, dôsledky inflácie, prepad dopytu alebo tržieb, ekonomické správanie obyvateľov apod. sa nepovažujú za takú udalosť, na ktorú sa aplikuje systémové, nárokové a transparentné poskytovanie podpory v čase skrátenej práce, ale ako trhový jav, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou ekonomických cyklov a predstavuje bremeno rizika podnikania.

 

Pred podaním žiadosti si zamestnávateľ musí overiť viaceré skutočnosti:

-        pokles práce – nemôže prideľovať prácu najmenej 1/3 zamestnancov aspoň v rozsahu 10 % fondu pracovného času,

-        externý dôvod – pokles činnosti spôsobený vonkajšími faktormi, ktoré neviete ovplyvniť, a to napr. výpadok objednávok, živelná pohroma, mimoriadna situácia,

-        bez nedoplatkov – zamestnávateľ musí mať vysporiadané odvody a dane,

-        zamestnanec, na ktorého podporu žiada, musí mať pracovný pomer min. 1 mesiac pred začiatkom podporného obdobia.

 

Podanie žiadosti

Žiadosť sa podáva elektronicky cez portál ÚPSVaR: www.upsvr.gov.sk  - časť Podpora v čase skrátenej práce.

Zamestnávateľ musí pripojiť požadované prílohy v elektronickej podobe - zoznam zamestnancov a potrebné vyhlásenia.

 

Žiadosť je potrebné podať do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom došlo k prekážke v práci.

 

Vyplácanie podpory v čase skrátenej práce

Po schválení žiadosti zamestnávateľ vyplatí zamestnancovi náhradu mzdy, a to najmenej 80 % priemerného zárobku, pričom štát z toho prispieva 60 %.

ÚPSVaR poskytne príspevok spätne na účet zamestnávateľa.

Príspevok je možné čerpať najviac 6 mesiacov v priebehu 24 mesiacov, pričom zákon vymedzuje možnosť predĺženia rozhodnutím vlády.

 

Povinnosti zamestnávateľa počas čerpania

Zákaz prepúšťania – zamestnávateľ nesmie zamestnanca, na ktorého poberá podporu, prepustiť z organizačných dôvodov.

Evidencia – je potrebné viesť a uchovávať evidenciu pracovného času a dôvody prekážok v práci.

Kontroly ÚPSVaR – dôsledne spolupracovať a predkladať požadované doklady.

 

Viac sa už dočítate v mesačníku PaM 10/2025.

 

P6 V LEGISLATÍVE



242/2025 Z. z.
Zákon o psychologickej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov 26.09.2025

243/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani a o upustení od uloženia pokuty a od vyrubenia úroku z omeškania 26.09.2025

244/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sumách minimálnych mzdových nárokov na rok 2026 26.09.2025

245/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sume minimálnej mzdy na rok 2026 26.09.2025

246/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 195/2022 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov 27.09.2025

247/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 291/2005 Z. z. o vzdelávacom poriadku správcov v oblasti konkurzu a reštrukturalizácie v znení neskorších predpisov 27.09.2025

248/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov 27.09.2025

249/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 665/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 27.09.2025

250/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 666/2005 Z. z. o Kancelárskom poriadku pre správcov v znení neskorších predpisov 27.09.2025

251/2025 Z. z.
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o výkone štátneho požiarneho dozoru vo výstavbe 30.09.2025

252/2025 Z. z.
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 9/2023 z 11. júna 2025 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 172 ods. 2 Trestného zákona v znení účinnom do 30. apríla 2022 v časti „... na desať až pätnásť rokov...“ 30.09.2025

253/2025 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov 30.09.2025

254/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o oznámení reprezentatívnej kolektívnej zmluve vyššieho stupňa uzatvorenej 29. februára 2012 medzi Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska a Integrovaným odborovým zväzom vrátane jej dodatkov 01.10.2025

255/2025 Z. z.
Ústavný zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov 03.10.2025

256/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 265/2022 Z. z. o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách) v znení zákona č. 189/2025 Z. z. 03.10.2025

257/2025 Z. z.
Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 1. októbra 2025 č. MF/013133/2025-371, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 24. mája 2006 č. MF/010546/2006-32, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 04.10.2025

258/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 07.10.2025

259/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 07.10.2025

260/2025 Z. z.
Zákon o adresnej energopomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov 09.10.2025

261/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s konsolidáciou verejných financií 09.10.2025

262/2025 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 10.10.2025

263/2025 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov 14.10.2025

CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

Nezabudnite v Októbri 2025

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

Sankcia za nesplnenie povinnosti

8. 10. – streda  

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025, pričom sa použije sadzba poistného 15 % alebo 7,5 % u osoby so zdravotným postihnutím

 

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za september 2025 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za september 2025

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v septembri 2025

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

15. 10. – streda  

Odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v septembri 2025, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur za nesplnenie oznamovacej povinnosti.

27. 10. – pondelok (namiesto soboty 25. 10.)

Podanie súhrnného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom  kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 3 000 eur

Podanie súhrnného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch  hodnotu 50 000 €

 

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Podanie kontrolného výkazu k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta do výšky 10 000 eur s prihliadnutím na závažnosť a dĺžku trvania protiprávneho stavu. Pri opakovanom porušení povinnosti (nepodanie kontrolného výkazu, oneskorené podanie, uvedenie neúplných alebo nesprávnych údajov, neodstránenie nedostatkov)  pokuta do výšky 100 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za september 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania k DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

 

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Splatnosť DPH za september 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť DPH za tretí štvrťrok 2025 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za september 2025

 

Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov

§ 10 zákona č. 251/2024 Z. z.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za september 2025

 

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z.  všetky v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

31. 10. – piatok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

 

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za september 2025

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur

Pokuta sa neuloží, ak bude prehľad podaný do 5. 2. 2024 (podľa § 39 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.)

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za september 2025

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 3 000 eur.

Podanie oznámenia o dani z finančných transakcií a zaplatenie tejto dane za september 2025

Platiteľ dane z finančných transakcií

§ 10 ods. 1 zákona č. 279/2024 Z. z. o dani z finančných transakcií v znení n. p.

Pokuta za nepodanie oznámenia od 30 eur do 3 000 eur.

Úrok z omeškania platby dane vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmeny platiteľa poistného v septembri 2025, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Podanie daňového priznania za september 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane

Platiteľ DPH

§ 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby ECB (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Podanie daňového priznania k OSS DPH za tretí štvrťrok 2025 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne a to aj vtedy, keď nebol dodaný tovar na diaľku alebo služba, na ktorú sa vzťahuje OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68, § 68a ods. 9 a § 68b ods. 12 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Úhrada dane  OSS DPH za tretí štvrťrok 2025

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 12 a § 68b ods. 18 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel, ak presahuje 8 300 €

 

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

do výplatného termínu

 

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025

 

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za september 2025

 

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti do dňa úhrady. Ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 5 eur, nepredpíše sa.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za september 2025

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Predloženie výkazu po lehote: 5,00 - 1 330,00 eur/1 výkaz

Nepredloženie výkazu vôbec: 10,00 – 3 320,00 eur/1 výkaz

Predloženie výkazu bez členenia na jednotlivých zamestnancov, neuvedenie dňa výplaty príjmov: 3,30 – 663,80 eur/1 výkaz

(najviac spolu 16 596,96 eur)

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v  septembri 2025

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

 

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

Nesprávne prihlásenie: 3,32 – 1 659,70 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Prihlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neprihlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

 

do nasledujúceho pracovného dňa

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne uplatnenie a ukončenie uplatňovania OOP zamestnancom na RLFO

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. d) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) okrem ePN

 

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za september 2025

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

 

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za september 2025

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Úrok z omeškania vo výške  štvornásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (najmenej 15 % ročná úroková sadzba) z dlžnej sumy a počtu dní omeškania

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za september 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení n. p.

Zákon neurčuje.

do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti

Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku

Platiteľ dane

§ 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealkoholických nápojov

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

do 5 pracovných dní

Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol 50 000 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Do 8 dní

 

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Odhlásenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 16,60 eur

Neodhlásenie vôbec za každý deň omeškania: 0,60 – 33,20 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

V prípade preukázania zneužitia sociálneho poistenia sa horná hranica sadzby zvýši najviac o 200 %.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), m), n)  zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Oznámenie po lehote za každý deň omeškania: 0,30 – 3,32 eur

Neoznámenie vôbec za každý deň omeškania: 0,30 – 6,60 eur

(najviac spolu 16 596,96 eur)

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

Pokuta až do 16 596,96 eura.

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Pokuta do výšky 3 319 eur za každé nesplnenie povinnosti. Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti počas dvoch rokov dvojnásobok uloženej pokuty.

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 23 ods. 6 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Zákon neurčuje.

Do 10 dní

 

Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH

Platiteľ OSS DPH

§ 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Sankcie určené vo vykonávacom nariadení Rady EÚ 2019/2026, vylúčenie z OSS DPH podľa § 68a ods. 7 písm. d), § 68b ods. 10 písm. d) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Do 30 dní

 

Oznámiť správcovi miestnych daní rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností

Poplatník miestnych daní

§ 80 a § 99a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach v znení n. p.

Pokuta najviac do výšky vyrubenej dane alebo poplatku, nie menej ako 5 eur, najviac do 3 000 eur.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

 

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti -  registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba

§ 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka

Platiteľ dane z motorových vozidiel

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Pokuta od 30 eur do 16 000 eur za oneskorené podanie. Za nepodanie priznania v lehote určenej vo výzve správcu dane pokuta od 60 eur do 32 000 eur.

Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu

Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

Zdaniteľná osoba

§ 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Pokuta od 60 eur do 20 000 eur

 

PRÁVE VYCHÁDZAJÚ TIETO MESAČNÍKY


Poradca (Poradca), č. 4/2026 (X/2025)

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2025 (X/2025)

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2025 (X/2025)

 

1000 riešení 4/2025 (X/2025)

 

ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ

1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)

2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)

3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)

4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)

5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)

6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)

7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)

 

--> -

NOVINKY

Aktualizácia II/2 (VII/2025)

 

Aktualizácia V/2 (VII/2025)

 

Aktualizácia I/2 (VII/2025)

 

Aktualizácia III/3 (VII/2025)

 

ZÁKONY 2025

 

ZÁKONY I A – Daňové zákony

  • Daň z príjmov
  • DPH
  • Správa daní a poplatkov
  • Miestne dane
  • Spotrebné dane

 

ZÁKONY I B – Účtovné zákony

  • Zákon o účtovníctve
  • Opatrenia, Sústavy JÚ a PÚ
  • Cestovné náhrady

 

ZÁKONY II A – Obchodné právo

  • Obchodné právo
  • Živnostenský zákon
  • Správne právo
  • Autorské právo
  • Občianske právo

 

ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo

  • Civilný proces
  • Exekučný poriadok
  • Trestné právo
  • Správne právo

 

ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP

  • Zákonník práce
  • Mzdové predpisy
  • Zamestnanosť
  • Pedagogickí zamestnanci
  • Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
  • Správne právo

 

ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie

  • Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
  • Zdravotné poistenie
  • Sociálne zákony
  • Sociálne služby

 

ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy

  • Stavebný zákon a súvisiace predpisy
  • Energetika
  • Bytové a nebytové priestory
  • Pozemkové spoločenstvá
  • Štátny fond rozvoja bývania
  • Pôda

 

ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva

  • Rozpočtové pravidlá
  • Štátna a verejná služba
  • Elektronická komunikácia
  • Informačné technológie
  • Školy
  • Obce a mestá

 

 

Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.


E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.sk

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page