Vážení čitatelia!
Andrea Súkeníková
zodpovedná
redaktorka
poradca@poradca.sk
1. ZAMESTNÁVANIE PO NOVELÁCH ZÁKONOV
Zákon o službách zamestnanosti bol novelizovaný a novela prináša zmeny v podmienkach poskytovania služieb zamestnanosti, najmä pre osoby v hmotnej núdzi a cudzincov. Tiež sa zameriava na posilnenie aktívnych opatrení na trhu práce a zlepšenie integrácie znevýhodnených skupín. Ďalšou zmenou je rozšírenie pôsobnosti úradov práce, sociálnych vecí a rodiny o sprostredkovanie zamestnania pre osoby v hmotnej núdzi. Potrebujete podrobné a praktické informácie?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 3/2026 – Zákon o službách zamestnanosti po novele s komentárom – komentár /A5, cca str. 256/
2. PaM 10/2025 – Pobyt cudzincov a ich zamestnávanie – príspevok /A4, str. 72/
3. 1000 riešení 2/2025 – Daňové výdavky 2025 – praktické príklady /A5, str. 152/
4. Odvody poistného od 1. 1. 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
5. Vzory zmlúv, žalôb a podaní – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 600/
Cena balíčka je 54,20 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 37,90 € Ušetríte 16,30 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
2. ZMENY V DANIACH
Zákon o dani z príjmov sa od januára 2025 zmenil vo viacerých oblastiach, a to nielen pre oblasť fyzických, ale i právnických osôb. Splnenie podmienok rozhodujúcich pre získanie postavenia mikrodaňovníka sa posudzuje za každé zdaňovacie obdobie samostatne. Aké sú ďalšie zmeny v daniach?
Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, daňovým poradcom, účtovníčkam, audítorom, živnostníkom, ekonómom, manažérom ...
1. DUO 10/2025 – Iný majetok po novele ZDP, Oslobodené príjmy – príspevky /A4, str. 72/
2. 1000 riešení 2/2025 – Daň z príjmov po novele - praktické príklady /A5, str. 152/
3. Aktualizácia I/2 – Zákon o dani z príjmov, Zákon o správnych poplatkoch... - úplné znenia zákonov /A5, str. 392/
4. Daňové a nedaňové výdavky 2025 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
5. Účtovné súvzťažnosti – odborná tematická publikácia – ZADARMO /A5, str. 664/
Cena balíčka je 66,10 € Cena balíčka s 45 % zľavou je 36,40 € Ušetríte 29,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
3. BALÍČEK DÔCHODKOVÉ SPORENIE
Cieľom novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení je predovšetkým presmerovať časť investícií dôchodkových fondov na Slovensko. Účelom novely zákona je úprava regulačného rámca v oblasti investovania majetku v dôchodkových fondoch. Potrebujete komplexné informácie k téme?
Nové informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené mzdovým účtovníčkam, zamestnávateľom, podnikateľom, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 1-2/2026 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – komentár
/A5, cca str. 400/
2. 1000 riešení 3/2025 – Dôchodkové sporenie – praktické príklady
/A5, cca str. 152/
3. Aktualizácia III/2 – Zákon o starobnom dôchodkovom sporení – úplné znenie zákona
/A5, str. 112/
2. Zákony IIIB/2025 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení.... – úplné znenia zákonov /A5, str. 832/
Cena balíčka je 63,30 € Cena balíčka s 30 % zľavou je 44,30 € Ušetríte 19 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
4. NOVÝ STAVEBNÝ ZÁKON – VYKONÁVACIE VYHLÁŠKY
Nový stavebný zákon nadobudol účinnosť 1. apríla 2025. Aké je úplné znenie nových vykonávacích vyhlášok k novému stavebnému zákonu a aké zmeny prinášajú?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, stavebníkom, developerom, majiteľom stavieb, prenajímateľom stavieb, primátorom miest, starostom obcí, pracovníkom verejnej správy, živnostníkom ...
1. Aktualizácia IV/2 – Vyhláška o členení stavieb, Vyhláška o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby – úplné znenia vyhlášok
/A5, str. 96/
2. Nový stavebný zákon (Aktualizácia IV/1) – Nový stavebný zákon, Zákon o územnom plánovaní - úplné znenia zákonov
/A5, cca str. 320/
3. Poradca 11-12/2024 – Občiansky zákonník s komentárom – komentár
/A5, str. 488/
Cena balíčku je 31,10 € Cena balíčku s 15 % zľavou je 26,40 € Ušetríte 4,70 €
Poštovné a balné je 3,90 €.
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk
Ceny balíčkov sú s DPH.
POBYT CUDZINCOV A ICH ZAMESTNÁVANIE PO NOVOM
Cieľom ostatnej novely zákona o pobyte cudzincov je zjednodušiť a zrýchliť proces pobytu cudzincov, eliminovať zbytočné administratívne požiadavky, ktoré predlžujú vybavovanie žiadostí u cudzineckej polície – najmä pri úplnom overovaní dokladov pred samotným schválením pobytu a následným zamestnávaním cudzincov v Slovenskej republike. Akým spôsobom sa novela zákona dotýka samotných zamestnávateľov?
Zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov
ktorého ostatná novela bola schválená 5. júna 2025 a nadobudne účinnosť 1. 9. 2025, upravuje pôsobnosť Policajného zboru pri zabezpečovaní kontroly hraníc SR a v oblasti pobytu cudzincov na území SR, pôsobnosť orgánov verejnej moci v oblasti víz, podmienky vstupu cudzincov na územie SR a podmienky vycestovania cudzincov z územia SR, podmienky pobytu, vydávanie dokladov pre cudzincov, evidenciu osôb a kontrolu pobytu, administratívne vyhostenie a zákaz vstupu, zaistenie štátneho príslušníka tretej krajiny a umiestnenie v zariadení, policajný prevoz a sprievod štátneho príslušníka tretej krajiny cez a zo SR, letecký tranzit štátneho príslušníka tretej krajiny cez územie SR, práva a povinnosti osôb pri kontrole hraníc a pri pobyte, priestupky a iné správne delikty na úseku kontroly hraníc a pobytu. Zákon sa vzťahuje aj na cudzincov, ktorí požiadali o udelenie azylu alebo o poskytnutie doplnkovej ochrany na území SR, ktorým bol udelený azyl na území SR, ktorým bola poskytnutá doplnková ochrana na území Slovenskej republiky, ktorí požiadali o poskytnutie dočasného útočiska na území SR alebo ktorým bolo poskytnuté dočasné útočisko na území SR.
Zamestnávanie cudzincov sa zároveň riadi aj zákonom č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, a to napr. zoznam profesií s nedostatkom pracovníkov), Zákonníkom práce (zákon č. 311/2001 Z. z.) a predpismi EÚ (najmä pre občanov Únie a držiteľov modrých kariet).
Výkon zárobkovej činnosti cudzincov
Zákon o pobyte cudzincov upravuje pobyty cudzích štátnych príslušníkov na území SR, vrátane podmienok, za ktorých môžu vykonávať zárobkovú činnosť. Na výkon práce na Slovensku musí cudzinec:
- mať zákonný pobyt, ktorý umožňuje pracovať (najmä prechodný pobyt na účel zamestnania),
- spĺňať podmienky stanovené osobitnými predpismi (napr. zákonom o službách zamestnanosti),
- mať platné povolenie (ak ide o štátnych príslušníkov tretích krajín).
Formy pobytu súvisiaceho so zamestnaním
· Prechodný pobyt na účel zamestnania
Upravený je v ustanovení § 22. Tento typ pobytu je najčastejším právnym základom na výkon práce pre štátnych príslušníkov tretích krajín.
Medzi podmienky patrí uzatvorená pracovná zmluva alebo záväzný prísľub zamestnávateľa, priloženie výpisu z registra trestov, zabezpečené ubytovanie a zdravotné poistenie, často je viazaný na kvóty alebo limity (pozri § 129a – limit žiadostí cez zastupiteľské úrady), jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie.
· Prechodný pobyt na účel vyslania
Tento typ prechodného pobytu upravuje ustanovenie § 23.
Pre cudzinca vyslaného zamestnávateľom z iného štátu (napr. v rámci EÚ alebo na základe medzinárodných dohôd).
· Modrá karta
Právnu úpravu obsahuje ustanovenie § 22a. Je určená pre vysoko kvalifikovaných pracovníkov, nakoľko obsahuje vyššie nároky na vzdelanie, výšku mzdy a pracovné uplatnenie.
Povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní cudzincov
Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva cudzinca, má povinnosť:
- oznámiť ÚPSVaR, čiže úradu práce sociálnych vecí a rodiny, nástup do práce do 7 pracovných dní,
- viesť evidenciu cudzincov,
- zabezpečiť, že cudzinec má oprávnenie pracovať, to znamená, že má tzv. legálny pobyt a prístup na trh práce,
- neprekročiť limity, ak vláda stanoví maximálny počet žiadostí prijímaných zastupiteľskými úradmi podľa nového ustanovenia § 129a, ktoré bolo v zákone zavedené po ostatnej novele č. 178/2025 Z. z.
Výnimky z povinnosti žiadať o povolenie
Niektoré kategórie cudzincov môžu pracovať bez osobitného povolenia:
· občania EÚ a ich rodinní príslušníci, a to v súlade so zákonom o slobodnom pohybe osôb,
· cudzinci s trvalým pobytom na území SR,
· cudzinci s udeleným azylom alebo doplnkovou ochranou,
· študenti, ktorí pracujú v obmedzenom rozsahu napr. 20 hodín týždenne.
Ostatná novela zákona č. 178/2025 Z. z.
Novela zákona prináša zavedenie limitov na prijímanie žiadostí o prechodný pobyt na účel zamestnania cez konkrétne zastupiteľské úrady (§ 129a), zavedenie povinného rezervačného systému pre podanie žiadostí o pobyt (§ 125 ods. 16), sprísnenie pravidiel pre preklady dokumentov (§ 126 ods. 4) – len úradné preklady alebo overené kópie.
Zamestnávanie cudzincov v SR je komplexne upravené zákonom o pobyte cudzincov v kombinácii s inými právnymi predpismi, ako sme už uviedli vyšie. Hoci novela z roku 2025 zavádza isté sprísnenia (kvóty, digitalizácia procesov, zvýšené nároky na dokumentáciu), jej cieľom je zefektívniť systém a reagovať na potreby pracovného trhu bez ohrozenia bezpečnosti a verejného poriadku.
Predĺženie platnosti národného víza
Podľa ustanovenia § 15 ods. 3 nové písmeno b) sa platnosť víza slúžiaceho na podanie žiadosti o pobyt zvyšuje zo 90 na 120 dní.
Uvedenou zmenou sa poskytuje cudzincovi viac času na vybavenie žiadosti, čo je obzvlášť dôležité vzhľadom na dlhé čakacie lehoty na termín u cudzineckej polície.
Pozvanie cudzinca
Podľa ustanovenia § 19 odsek 7 schopnosť uhradiť všetky náklady spojené s pobytom a vycestovaním pozývaného štátneho príslušníka tretej krajiny pozývajúca osoba preukáže potvrdením o zostatku na účte vedenom v banke, pobočke zahraničnej banky alebo zahraničnej banke na jej meno.
Pozývajúca osoba už po novom nepotrebuje výpis z účtu za niekoľko mesiacov, ale postačuje potvrdenie o aktuálnom zostatku na účte, vedenom na jej meno, čím dochádza zjednodušeniu a zníženiu administratívnej záťaže a zároveň sa skracuje proces schvaľovania.
Prechodný pobyt na účel podnikania
Ako sme už uviedli, je upravený ustanovením § 22 ods. 2.
Žiadosti už nie sú možné na Slovensku (cudzinecká polícia), ale už iba na zastupiteľských úradoch SR v zahraničí, s ročnou kvótou na limit 700 žiadostí pre rok 2025.
Zavádza sa na uvedené účely nová povinnosť, a to predloženie podrobného podnikateľského zámeru, potvrdenie o finančnej realizovateľnosti, na dvoch samostatných bankových účtoch.
Prechodný pobyt sa udeľuje na 3 roky. Čo sa týka zmeny účelu pobytu na podnikanie, tak to je možné žiadať až po 24 mesiacoch pobytu.
Zmena zo štúdia do iného účelu je možná iba po ukončení štúdia na strednej alebo vysokej škole (uvedené bez ohľadu na krajinu štúdia).
Zrušené náležitosti pri žiadosti o pobyt – fotka a finančné zabezpečenie
Zákon ruší povinnosť prikladať fotografiu k žiadosti a zároveň výnimkou zostáva biometrické zaevidovanie priamo na polícii.
Vo väčšine prípadov sa zrušila potreba dokladovania finančného zabezpečenia pri žiadosti. Zostali však v platnosti výnimky, medzi ktoré patrí pobyt na podnikanie, dlhodobý pobyt, narodenie dieťaťa, overenie pozvania, kde sa vyžaduje potvrdenie o zostatku na účte, nie výpis z histórie účtu.
Čo sa týka významu zavedenia uvedených zmien, tak tie prinesú skutočné zníženie počtu dokladov, čo predstavuje rýchlejší administratívny proces a nižšie bariéry vstupu.
Obmedzenie možnosti určovať iný zastupiteľský úrad
Podľa ustanovenia § 31 ods. 1 druhá veta sa stanovuje, že v prípade prechodného pobytu podľa § 22 (napr. podnikanie) už nemožno vybrať iný zastupiteľský úrad, aj keď ide o situáciu hodnú osobitného zreteľa. Zmena v tomto ustanovení prináša konzistentný a centralizovaný prístup, a to hlavne pre osoby žiadajúce o pobyt na podnikanie, kde existuje len jediná cesta cez vopred určené zastupiteľské úrady.
To znamená, že iný zastupiteľský úrad na podanie žiadosti o udelenie prechodného pobytu v prípadoch hodných osobitného zreteľa podľa predchádzajúcej vety nemožno určiť, ak ide o žiadosť o udelenie prechodného pobytu podľa § 22.
Rozšírenie možnosti osobného podania prihlášky na polícii
Aktualizované znenie odsekov 3 a 4 upresňuje, že osobnú žiadosť na polícii môžu podať cudzinecké subjekty, ak sa zdržiavajú na území SR na základe:
- platného povolenia,
- udeleného tolerovaného pobytu,
- národného víza alebo
- iných špecifikovaných dôvodov, ako napríklad držiteľ osvedčenia Slovákov v zahraničí.
Žiadateľ obdrží potvrdenie už v deň podania a môže zostať na území až do vydania rozhodnutia.
Uvedené zmeny zvyšujú dostupnosť a predvídateľnosť procesu pre tých, ktorí už majú legálnu prítomnosť v SR.
Vylúčenie možnosti osobného podania na polícii v určitých prípadoch
Doplnenie § 31 ods. 6 vylučuje osobné podanie žiadostí:
- pri prechodnom pobyte podľa § 22, čiže na podnikanie,
- podľa § 23 ods. 5, čiže pri prechodnom pobyte na účel zamestnania, ak ide o vnútropodnikový presun, môže policajný útvar udeliť štátnemu príslušníkovi tretej krajiny podľa odseku 1 najviac na tri roky, ak ide o vedúceho zamestnanca alebo odborníka, a najviac na jeden rok, ak ide o zamestnanca – stážistu,
- v prípade národného víza s požiadavkou na iný účel pobytu než deklarovaný.
Novým odsekom 6 sa zabraňuje zneužívaniu kategorizácie žiadostí a zabezpečuje, že pre citlivé typy pobytov platí iba formálna cesta cez zastupiteľský úrad.
Zmenu účelu pobytu je potrebné odôvodniť
Nové znenie ods. 7 stanovuje, že žiadosť o zmenu účelu pobytu na polícii môže podať len ten cudzinec, ktorý má:
- pobyt aspoň 2 roky a chce podnikanie v súlade s ustanovením § 22,
- pobyt podľa § 23 ods. 4, napríklad na účely sezónneho zamestnávania,
- alebo ukončené vysokoškolské prípadne maturitné štúdium v SR (s výnimkou určitých kategórií).
Uvedeným znením sa zavádza systémový predpoklad stability, podľa ktorého musí byť cudzinec minimálne 2 roky na Slovensku alebo mať štúdium absolvované doma.
Zmeny v ustanovení § 31 zvyšujú právnu a administratívnu jasnosť a predvídateľnosť procesu udeľovania prechodného pobytu. Špecifické typy pobytu (najmä podnikanie) sú jasne vyčlenené, s limitmi čo sa týka miesta podania a podmienok. V praxi suché a presne formulované pravidlá pre osoby s legálnym pobytom na Slovensku znižujú riziko chýb a možného zneužitia systému.
Formálna povinnosť podania žiadosti o udelenie prechodného pobytu na úradnom tlačive
Podľa § 32 ods. 1 musí byť žiadosť podaná prostredníctvom oficiálneho tlačiva, pričom cudzinec je zároveň povinný predložiť platný cestovný doklad a všetky zákonom stanovené prílohy. Ak doklady chýbajú, úrad žiadosť neprijme, ale poskytne písomné vyrozumenie, čo treba doplniť.
Uvedeným znením sa zabezpečuje právna istota, pričom žiadosti bez kompletných náležitostí nemôžu eskalovať do procesu, čím sa predchádza zbytočným prieťahom a spochybneniu konania.
Predĺžená životnosť potvrdení
Doklady pre preukazovanie účelu pobytu, bezúhonnosť či finančné zabezpečenie musia byť nie staršie ako 90 dní od ich vydania. Podľa § 32 ods. 2 táto lehota vyjadruje kompromis medzi administratívnou flexibilitou a primeranou aktuálnosťou údajov.
Žiadatelia majú pomerne široký časový horizont na prípravu dokumentov, ale zároveň je obmedzené riziko zastaraných alebo irelevantných potvrdení.
Špeciálne požiadavky pri zamestnaní
Pre pobyt podľa § 23 ods. 1, a to napr. pre pobyt pre zamestnancov mimo EÚ, úrad musí tiež evidovať potvrdenie Úradu práce o voľnom pracovnom mieste, pričom také potvrdenie nesmie byť staršie ako 90 dní, a tiež sa žiadosť neprijme ani ak toto potvrdenie chýba.
Podľa § 32 odsek 1 sa jasne vymedzuje, že zamestnávateľský pobyt musí byť preukázateľný externým dokladom, čo znamená, že bez neho sa žiadosť automaticky nespustí.
Prísnejšie pravidlá pre kategórie s vyšším rizikom
V prípade určitých typov pobytov sa žiadosť nemusí prijať, ak úrad zistí nedostatočné naplnenie podmienok, ako napr. pri vnútropodnikovom presune podľa § 23 ods. 5, či pri odlišných účeloch než deklarovaných vo víze.
Zmenou v § 32 ods. 1 poslednej vete sa posilňuje kontrola korektnosti informácií a predchádza sa možnému nekorektnému využívaniu vízového oprávnenia.
Konzistentný postup aj pri obnove pobytu — analogicky
Hoci novela priamo mení § 32 len pri udelení pobytu, rovnaké zásady sa uplatňujú aj pri obnovách a zmenách účelu pobytu:
- požiadavky na úradné tlačivá, platné doklady,
- včasné doplnenie sú zachované podľa príslušných odsekov.
Ustanovením § 32 sa zabezpečuje jednotný štandard v procesoch prvého udeľovania, obnovenia či zmeny účelu pobytu.
Všetky zmeny v ustanovení § 32 prinášajú právnu istotu pri zavedení a striktnom stanovení doplnenia chýbajúcich dokumentov, tiež transparentnosť, ktorí zabezpečuje jasné náležitosti a sprievodné dokumenty a administratívnu rovnosť, pri ktorej všetci žiadatelia podliehajú rovnakým princípom.
Na druhej strane je tu riziko administratívnych chýb pri neznalosti, ako napríklad písomné odmietnutie z dôvodu absencie dokumentu môže spôsobiť oneskorenie a tiež musia byť žiadatelia pripravení včas zabezpečiť všetky aktuálne potvrdenia.
Zmeny v § 32 posilňujú právnu stabilitu a administratívnu presnosť konania o prechodnom pobyte. Zavádzajú zásadné požiadavky na formát žiadosti, časovú platnosť dokladov a správne miesto podania. Pre žiadateľov aj úradníkov znamenajú jasnejšie procesy, ale vyžadujú i zvýšenú pozornosť pri príprave dokumentov.
Rodinný príslušník
Podľa § 71 odsek 9 k žiadosti o vydanie dokladu o pobyte rodinný príslušník občana Únie priloží doklad preukazujúci dĺžku nepretržitého pobytu podľa odseku 1, 2, 3 alebo odseku 4, no zároveň to neplatí, ak ide o vydanie dokladu po uplynutí platnosti.
Tento odsek upravuje dokumentačnú povinnosť rodinného príslušníka občana EÚ, ktorý žiada o vydanie dokladu o pobyte na území Slovenskej republiky. Ide predovšetkým o situácie, keď sa žiada o prvé vydanie alebo nové vydanie dokladu po dlhšom pobyte, resp. po nadobudnutí práva na trvalý pobyt.
Žiadateľ (rodinný príslušník občana EÚ) musí priložiť dôkaz o nepretržitom pobyte na území SR v rozsahu, ktorý stanovujú odseky 1 až 4 § 71 (napr. 5 rokov pre trvalý pobyt). Dôkazom môže byť napríklad nájomná zmluva, potvrdenia o pobyte, pracovné zmluvy, potvrdenia o štúdiu a iné dokumenty potvrdzujúce fyzickú prítomnosť v SR.
Ak ide o vydanie nového dokladu po uplynutí platnosti toho predchádzajúceho, už nie je potrebné opätovne preukazovať dĺžku pobytu. To odráža zásadu administratívnej efektivity – ak štát už raz pobyt uznal, nie je dôvod opätovne overovať tie isté skutočnosti.
Ustanovenie je reakciou na potrebu znížiť administratívne zaťaženie, a zároveň ponecháva možnosť kontroly v prípadoch, keď ide o prvé získanie právneho statusu, ako napr. trvalého pobytu po piatich rokoch).
Ustanovenie § 71 ods. 9 zavádza jasnú podmienku a zároveň výnimku, ktorá odlišuje medzi prvotným a opakovaným vydaním dokladu o pobyte. Táto úprava zabezpečuje rovnováhu medzi kontrolou zákonnosti pobytu a uľahčením procesov pre dlhodobo pobývajúcich rodinných príslušníkov občanov EÚ. V praxi ide o zrozumiteľné a efektívne pravidlo, ktoré môže výrazne uľahčiť agendu cudzineckej polície aj samotným žiadateľom.
Viac k téme sa už dočítate v mesačníku PaM 10/2025 a úplné znenie Zákona o službách zamestnanosti po novelách s komentárom nájdete v mesačníku Poradca 3/2026, ktorý práve vychádza.
INÝ MAJETOK – PO NOVELE ZDP
Súčasťou odpisovaného hmotného majetku je aj iný majetok. Od roku 2026 sa táto kategória rozširuje o nové druhy a tiež sa upravuje aj spôsob odpisovania vymedzeného majetku. Uvedené sa týka budov, ktoré slúžia na poskytovanie ubytovacích služieb a s nimi spojených služieb a budov pre šport a športových stavieb využívaných výlučne na účel výkonu športu. Akým spôsobom je ovplyvnená činnosť podnikateľa?
Podľa § 22 ods. 2 písm. e) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) je hmotným majetkom odpisovaným aj iný majetok podľa odseku 6.
Otvárky nových lomov, pieskovní, hlinísk, skládok odpadov
V súlade s § 22 ods. 6 písm. a) zákona o dani z príjmov sa otvárky nových lomov, pieskovní, hlinísk, skládok odpadov na účely tohto zákona považujú za iný majetok, ak sa nezahrnujú do vstupnej ceny alebo zostatkovej ceny hmotného majetku.
Všetky výdavky vzniknuté pri týchto stavbách do doby ich uvedenia do užívania vchádzajú do vstupnej ceny a odpisujú sa časovou metódou odpisovania podľa § 26 ods. 6 zákona o dani z príjmov. Ide o stavby, ktoré majú dočasný charakter a odpisujú sa v závislosti od doby trvania ťažby surovín alebo doby trvania ukladania odpadov.
Technické rekultivácie
Pojem technická rekultivácia nie je v účtovných ani v daňových predpisoch definovaný, a to ani odvolávkou na iný predpis. Z postupov účtovania vyplýva, že súčasťou technickej rekultivácie môžu byť len stavby, ktoré svojím charakterom, účelom a rozsahom slúžia na vykonanie technickej rekultivácie. Z hľadiska zákona o dani z príjmov sú takto vymedzené technické rekultivácie podľa § 22 ods. 6 písm. b) iným majetkom odpisovaným podľa § 26 ods. 6 zákona. Mesačný daňový odpis sa určí ako podiel vstupnej ceny technickej rekultivácie a predpokladanej doby jej trvania, ktorá je uvedená v projektovej dokumentácii.
Technické zhodnotenie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky
Podľa § 22 ods. 6 písm. c) zákona o dani z príjmov technické zhodnotenie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky vyššie ako 1 700 eur sa považuje za iný majetok. Nie je pritom rozhodujúce, či technické zhodnotenie bolo vykonané na vlastnej alebo prenajatej nehnuteľnej kultúrnej pamiatke ani to, či bolo vykonané na odpisovanej alebo na plne odpísanej nehnuteľnej kultúrnej pamiatke. Toto technické zhodnotenie je zaradené v odpisovej skupine 2 (položka 2-38) s dobou odpisovania 6 rokov. V prípade vykonania technického zhodnotenia v sume 1 700 eur a menej v úhrne za zdaňovacie obdobie môže byť technické zhodnotenie daňovo uznaným výdavkom priamo.
Technické zhodnotenie
prenajatého majetku
Za iný majetok je na účely zákona o dani z príjmov považované podľa § 22 ods. 6 písm. d) zákona o dani z príjmov aj technické zhodnotenie prenajatého majetku vyššie ako 1 700 eur vykonané a odpisované nájomcom. Technické zhodnotenie v sume 1 700 eur a nižšej v úhrne za zdaňovacie obdobie nepovažuje zákon o dani z príjmov za odpisovaný hmotný majetok a výdavky naň vynaložené môžu byť priamym daňovým výdavkom. Podľa § 24 ods. 2 zákona môže technické zhodnotenie prenajatého hmotného majetku uhradené nájomcom odpisovať nájomca na základe písomnej zmluvy s vlastníkom, ak vlastník nezvýšil vstupnú cenu hmotného majetku o tieto výdavky. Technické zhodnotenie sa zaradí do odpisovej skupiny, v ktorej je zaradený prenajatý majetok, ako to vyplýva z § 24 ods. 2 zákona. Pri technickom zhodnotení budovy používanej na niekoľko účelov sa zaradí do odpisovej skupiny na základe účelu, na ktorý používa prenajatý majetok nájomca.
Technické zhodnotenie plne odpísaného hmotného majetku a plne neodpísaného hmotného
majetku uvedeného v prílohe č. 3
Výdavky vynaložené daňovníkom na plne odpísanom hmotnom majetku, ktoré spĺňajú definíciu technického zhodnotenia podľa § 29 zákona o dani z príjmov a sú vyššie ako 1 700 eur v úhrne za zdaňovacie obdobie, sa považujú za iný majetok odpisovaný samostatne [§ 22 ods. 6 písm. e) zákona o dani z príjmov].
Technické zhodnotenie v sume 1 700 eur a nižšej v úhrne za zdaňovacie obdobie sa nepovažuje za odpisovaný hmotný majetok a výdavky naň vynaložené môžu byť priamym daňovo uznaným výdavkom. Technické zhodnotenie sa zaradí do odpisovej skupiny, v ktorej je zaradený samotný hmotný majetok (§ 24 ods. 2 zákona) a odpisuje sa ako novoobstaraný hmotný majetok počas doby odpisovania platnej pre príslušnú odpisovú skupinu.
Za iný majetok sa považuje aj technické zhodnotenie vykonané na plne neodpísanom hmotnom majetku uvedenom v prílohe č. 3 zákona o dani z príjmov vyššie ako 1 700 eur, ak je zaradené do užívania alebo do obchodného majetku v inom zdaňovacom období, ako je zaradený do užívania alebo do obchodného majetku hmotný majetok uvedený v prílohe č. 3, na ktorého odpis sa uplatňuje odpočet výdavkov (nákladov) na investície podľa § 30e zákona.
Doplnenie iných druhov
majetku od 1. 1. 2026
Národná rada Slovenskej republiky dňa 28. mája 2025 schválila zákon č. 152/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov. Touto novelou boli do iného majetku doplnené nové druhy, a to:
Úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove zatriedenej do kódu KS 121
Za iný majetok podľa § 22 ods. 6 písm. f) zákona o dani z príjmov sa považuje úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove zatriedenej do kódu Klasifikácie stavieb 121 podľa osobitného predpisu (§ 3 a § 4 stavebného zákona č. 25/2025 Z. z.), využívanej na účely poskytovania ubytovacích služieb na základe zmluvy o ubytovaní (§ 754 až § 759 Občianskeho zákonníka)a s nimi spojených služieb, ktorý je najmenej 10 % vstupnej ceny tejto budovy. Rovnako postupuje nájomca, ak ide o budovu prenajatú na tento účel na základe nájomnej zmluvy. Do kódu Klasifikácie stavieb 121 patria Hotely a podobné budovy. V zmysle § 754 ods. 1 Občianskeho zákonníka sa za takéto budovy považujú predovšetkým hotely, nocľahárne, ubytovne a iné zariadenia.
Úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove alebo na stavbe zatriedenej do kódu KS 1265 a 241
Za iný majetok podľa § 22 ods. 6 písm. g) zákona o dani z príjmov sa považuje úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných na budove alebo na stavbe zatriedenej do kódu Klasifikácie stavieb 1265 a 241 podľa osobitného predpisu (§ 3 a § 4 stavebného zákona č. 25/2025 Z. z.), využívanej na účel výkonu športu, ktorý je najmenej 10 % vstupnej ceny tejto budovy alebo stavby. Rovnako postupuje nájomca, ak ide o budovu alebo stavbu prenajatú na tento účel na základe nájomnej zmluvy. Do kódu Klasifikácie stavieb 1265 patria Budovy pre šport. Do kódu Klasifikácie stavieb 241 patria športové a rekreačné stavby. Osobitný spôsob odpisovania úhrnu technického zhodnotenia a opráv stavieb zatriedených do kódu Klasifikácie stavieb 241 sa vzťahuje len na tie stavby, ktoré sú využívané na účel výkonu športu. Trieda 1265 zahŕňa budovy na halové športy (basketbalové ihriská, bazény, telocvične, klziská, atď.) s miestami pre divákov (terasami, sedadlami) a miestnosťami pre účastníkov (šatňami a sprchami).Trieda 2411 zahŕňa napríklad športové ihriská na vonkajšie športy ako je futbal, basketbal, volejbal, ragby, na automobilové, motocyklové a bicyklové preteky, konské dostihy a vodné športy. Trieda 2412 vo vzťahu k ostatným športovým stavbám zahŕňa napríklad golfové ihriská a lanovkové dráhy.
Odpisovanie nových druhov
iného majetku
Pre tieto nové druhy iného majetku [§ 22 ods. 6 písm. f) a g) zákona o dani z príjmov] sa ustanovila doba odpisovania 6 rokov. Predmetný iný majetok sa súčasne doplnil v prílohe č. 1 tohto zákona do odpisovej skupiny 2 ako položky 2-40 a 2-41. Úhrn technického zhodnotenia a opráv sa bude odpisovať samostatne, oddelene od budovy, na ktorej bolo technické zhodnotenie a opravy vykonané, počas stanovenej doby odpisovania 6 rokov.
Ak úhrn technického zhodnotenia a opráv vykonaných za príslušné zdaňovacie obdobie nebude najmenej 10 % vstupnej ceny budovy, resp. stavby pri zahrňovaní do základu dane sa bude postupovať tak, že
Vstupnou cenou budovy, resp. stavby sa rozumie vstupná cena stanovená podľa § 25 ods. 1 zákona o dani z príjmov v závislosti od spôsobu nadobudnutia budovy, resp. stavby. Súčasťou vstupnej ceny je aj
V zmysle prechodného ustanovenia § 52zzzf ods. 1 zákona o dani z príjmov sa § 22 ods. 6 písm. f) a g) a príloha č. 1 v znení účinnom od 1. 1. 2026 prvýkrát použijú na technické zhodnotenie zaradené do užívania alebo do obchodného majetku a opravy zaúčtované alebo zaevidované do daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 v zdaňovacom období, za ktoré sa podáva daňové priznanie po 31. 12. 2025, t. j. už v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roka 2025, resp. v daňovom priznaní za hospodársky rok, ktorý začal v roku 2024 a skončil v roku 2025 s lehotou na podanie daňového priznania po 31. 12. 2025.
Viac sa už dočítate v mesačníku DUO 10/2025, ktorý práve vychádza.
Termín |
Charakteristika zákonnej povinnosti |
Povinná osoba a zákon v platnom znení |
1. 9. pondelok 31. 8. 2025) |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb
|
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
16. 9. – utorok |
Odvod
dane vyberanej zrážkou z tých príjmov vyplatených v auguste 2025, |
Platiteľ zrážkovej dane § 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Odvod
sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu |
Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane § 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
25. 9. – štvrtok |
Podanie
súhrnného výkazu k DPH za august 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Podanie
kontrolného výkazu k DPH za august 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie
daňového priznania k DPH za august 2025 elektronickými prostriedkami |
Platiteľ DPH § 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Splatnosť DPH za august 2025 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Platiteľ DPH § 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne finančnej správy a splatnosť dane zo sladených nealkoholických nápojov za august 2025 |
Platiteľ dane zo sladených nealkoholických nápojov § 10 zákona č. 251/2024 Z. z. |
|
Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za august 2025 |
Platiteľ spotrebnej dane § 12 zákona č. 530/2011
Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., |
|
30. 9. – utorok |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb |
Platiteľ dane z príjmov FO § 34 ods. 3 a ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb Splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov právnických osôb |
Platiteľ dane z príjmov PO § 42 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom |
Zamestnávateľ § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa |
Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
|
Podanie daňového priznania za august 2025 pre osobu uplatňujúcu osobitnú úpravu dane IOSS na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov a zaplatenie tejto dane |
Platiteľ DPH § 68c zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Daň
z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za august 2025 |
Zamestnávateľ § 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za august 2025 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Zamestnávateľ § 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde |
|
do 5 dní odo dňa vzniku prvej daňovej povinnosti |
Podanie žiadosti o registráciu pre daň zo sladených nealkoholických nápojov – daňová povinnosť vzniká prvým dodaním sladeného nealkoholického nápoja v tuzemsku |
Platiteľ dane § 13 zákona č. 251/2024 Z. z. o dani zo sladených nealk. nápojov |
do 5 pracovných dní |
Podanie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat od 1. 1. 2025 dosiahol 50 000 € |
Zdaniteľná osoba § 4 ods. 1 a 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Do 10 dní |
Oznámiť správcovi dane ukončenie alebo zmenu v OSS DPH |
Platiteľ OSS DPH § 68a ods. 5 a 6, § 68b ods. 8 a 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Do konca nasledujúceho
|
Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť, začatia výkonu inej zárobkovej činnosti, prenájmu nehnuteľnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, vznik povinnosti zrážať daň alebo preddavky na daň alebo daň vyberať, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Zamestnávateľ § 49a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov Tuzemská a zahraničná fyzická a právnická osoba § 52zzi zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov |
Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania, pri prerušení podnikania, pri úmrtí daňovníka a pri zániku daňovníka |
Platiteľ dane z motorových vozidiel § 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z MV |
|
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
Registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
Zdaniteľná osoba § 7, § 7a zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH |
Poradca (Poradca), č. 3/2026 (VIII/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2025 (VIII/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 10/2025 (VIII/2025)
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva)
2. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 (v jednotlivých kapitolách sú vysvetlené všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a poistení súvisiacich so zamestnávaním osôb na území Slovenska)
3. Podvojné účtovníctvo 2023 – zákony s komentárom a prípady z praxe (všetky dôležité informácie a postupy účtovania v podvojnom účtovníctve po novelách)
4. Civilný sporový poriadok, Mimosporový a Správny súdny poriadok (úplné znenia zákonov s komentárom prinášajú všetky zásadné a dôležité zmeny a zároveň sú obohatené o Judikatúru Súdneho dvora)
5. Daňové priznania FO a PO za rok 2024 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2024, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2024)
6. Odvody poistného od 1. 1. 2025 (prehľad odvodov poistného pre základné kategórie poistencov od 1. 1. 2025 po novelách)
7. Daňové a nedaňové výdavky 2025 (publikácia obsahuje daňové a nedaňové výdavky z pohľadu daní, a to z pohľadu ZDP, DPH, ale i z pohľadu jednoduchého a podvojného účtovníctva. Obsahuje tiež novinky zavedené daňovou legislatívou na nasledujúce daňové obdobie)
Poradca (Poradca), č. 4/2026 (X/2025)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 11-12/2025 (X/2025)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 11-12/2025 (X/2025)
1000 riešení 4/2025(X/2025)
ZÁKONY I A – Daňové zákony
|
ZÁKONY I B – Účtovné zákony
|
ZÁKONY II A – Obchodné právo
|
ZÁKONY II B – Občianske právo, Trestné právo
|
ZÁKONY III A – Pracovnoprávne vzťahy, BOZP
|
ZÁKONY III B – Sociálne, zdravotné poistenie
|
ZÁKONY IV – Stavebné zákony a predpisy
|
|
ZÁKONY V – Verejná správa, školstvo a samospráva
|
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu. Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9:00 - 15:00 hod
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o.,
Žilina.
Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné
účely,
nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.sk
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali, alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite
prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.sk, následne budete vyradený z
databázy príjemcov e-mailových novin.
Copyright (c) 2023