Mimoriadna
situácia súvisiaca so šírenímnebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
spôsobuje odstávku výroby voveľkých i malých organizáciách, predajniach
a prevádzkach. Uvedenáskutočnosť má za následok nielen veľké ekonomické
škody, ale vytvárai hrozbu prípadného prepúšťania zamestnancov.
Skončenie
pracovného pomeru
Skončenie je viazané na existenciu zákonom
ustanovených právnych skutočností. V § 59 Zákonníka práce (zákon č.
311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, naposledy novelizovaný
zákonom č. 66/2020 Z. z. s účinnosťou od 4. 4. 2020) sú uvedené spôsoby
skončenia pracovného pomeru na základe právneho úkonu niektorého
z účastníkov pracovného pomeru a na základe právnej udalosti.
Na základe právneho úkonu sa pracovný pomer končí
dohodou, výpoveďou, okamžitýmskončením a skončením pracovného pomeru
v skúšobnej dobe. Na základe právnej udalosti pracovný pomer môže
skončiť uplynutím dohodnutej doby, ak bol pracovný pomer dohodnutý na
určitú dobu, a smrťou zamestnanca.
Pracovný pomer cudzincov a osôb bez štátnej
príslušnosti možno okrem uplynutia doby, na ktorú bolo vydané povolenie na
pobyt, skončiť aj na základe rozhodnutia príslušného štátneho orgánu, ak
nedošlo ku skončeniu pracovného pomeru už iným spôsobom.
V tomto prípade sa pracovný pomer skončí bez
právneho úkonu zo strany zamestnávateľa a bez výpovednej doby.
V čase
výskytu koronovírusu
budú mnohí zamestnávatelia nútení využiť ustanovenia
základného právneho predpisu v oblasti pracovného práva k tomu, aby
znížili (veríme, že v mnohých prípadoch len dočasne), stav svojich
zamestnancov a ukončia s nimi doposiaľ uzatvorený pracovný pomer. Využijú
v danom prípade (až na výnimky) inštitút skončenia pracovného pomeru
dohodou alebo výpoveďou.
Skončenie pracovného
pomeru na základe dohody
patrí medzi najjednoduchší a najčastejší spôsob
skončenia pracovného pomeru. Dohoda o skončení pracovného pomeru je
uzatvorená, len čo sa účastníci dohodli na jej obsahu. Účastníci
pracovného pomeru sa musia dohodnúť predovšetkým na dni skončenia pracovného
pomeru, pretože pracovný pomer končí dohodnutým dňom.
Čas, v ktorom
sa má pracovný pomer skončiť dohodou, nemusí byť určený len kalendárnym dňom.
Môže byť dohodnutý aj časom skončenia prác. Čas skončenia pracovného pomeru
musí byť určený tak, aby nevznikla pochybnosť o dohodnutom dni, ktorým sa
má pracovný pomer skončiť.
Dohoda o skončení pracovného pomeru má byť
uzatvorená písomne, pričom jedno vyhotovenie dohody vydá zamestnávateľ
zamestnancovi. Nedodržanie písomnej formy sa však nespája so sankciou
neplatnosti. Aj dohoda o skončení pracovného pomeru uzatvorená ústne,
prípadne i na základe konkludentného konania, je platná.
Garantovanie práva zamestnanca na uvedenie dôvodov
skončenia pracovného pomeru dohodou je aj naďalej aktuálne najmä
z hľadiska poskytnutia odstupného. Na skončenie pracovného pomeru
dohodou sa nevzťahujú žiadne zákonné obmedzenia. Dohodou môže skončiť pracovný
pomer aj v dobe, keď je zamestnanec v tzv. ochrannej dobe.
Výpoveď je
jednostranný adresovaný právny úkon
ktorý nadobúda právne účinky
doručením druhému účastníkovi. Výpoveďou môže skončiť pracovný pomer nielen
zamestnanec, ale aj zamestnávateľ. Zamestnávateľ môže výpoveďou skončiť
pracovný pomer len z dôvodov taxatívne uvedených v ustanovení § 63.
Iný výpovedný dôvod zamestnávateľ nemôže použiť. Platnosť výpovede však nemožno
viazať na splnenie podmienky. Výpovedný dôvod, ktorý uplatňuje zamestnávateľ,
treba uviesť tak, aby bolo zrejmé, aký je skutočný dôvod výpovede. Nedostatočná
identifikácia výpovedného dôvodu môže ovplyvniť aj platnosť výpovede
z dôvodu neurčitosti.
Dôvod výpovede sa nemôže dodatočne meniť. Platnosť výpovede podmieňuje Zákonník práce jej písomnou
formou. Podmienkou platnosti výpovede je aj jej doručenie. Riadne doručenie
výpovede má význam z hľadiska začiatku výpovednej doby, ktorá začína
plynúťvždy prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po doručení výpovede.
Právne účinky doručenia výpovede nastanú aj vtedy, ak ju zamestnanec odmietne
prijať.
Výpoveď, ktorá bola doručená, možno odvolať len so
súhlasom druhého účastníkapracovného pomeru. Odvolanie výpovede
i súhlas s jej odvolaním treba urobiť písomne. Nedodržanie
tejto písomnej formy nie je sankcionované neplatnosťou právneho úkonu.
Odvolanie výpovede a súhlas s jej odvolaním sú však platné, aj keď
neboli urobené písomne.
a) Výpoveď
zo strany zamestnanca
Zamestnanec môže skončiť pracovný pomer výpoveďou z akéhokoľvek
dôvodu alebo bezuvedenia dôvodu.
Je len na zamestnancovi, či v písomnej výpovedi
uvedie dôvod skončenia pracovného pomeru alebo neuvedie žiadny dôvod. Aj bez
neuvedenia dôvodov je výpoveď platná, pretože Zákonník práce neustanovuje pre
platnosť výpovede určité konkrétne dôvody, ako je to pri výpovedi danej zo
strany zamestnávateľa.
Aj pri výpovedi danej zo strany zamestnanca platí ako
hmotnoprávna podmienka jej platnosti písomná forma a doručenie druhému
účastníkovi pracovného pomeru.
b) Výpoveď
zo strany zamestnávateľa
V súlade s Dohovorom MOP č. 158
o skončení pracovného pomeru môže zamestnávateľ dať výpoveď len
z prevádzkových dôvodov a z dôvodov spočívajúcich v osobe
a v správaní sa zamestnanca.
Výpovedné dôvody
Jednou zo základných podmienok
platnosti výpovede, ktorou sa skončí pracovný pomer so zamestnancom, je
existencia niektorého z výpovedných dôvodov uvedených v § 63.
Uvedenie výpovedného dôvodu má pre druhého účastníka pracovného pomeru veľký
význam, pretože ku skončeniu pracovného pomeru výpoveďou dochádza vždy bez
súhlasu druhého účastníka, často aj proti jeho vôli, a preto je
potrebné zabezpečiť, aby v takomto prípade mal tento účastník možnosť
posúdiť, či výpoveď, ktorá mu bola doručená, spĺňa zákonné požiadavky a či
môže v prípade ich nespĺňania uplatňovať neplatnosť skončenia pracovného
pomeru.
Dôvody, ktoré vedú ku skončeniu
pracovného pomeru výpoveďou, môžu byť rozhodujúce aj na určenie niektorých
ďalších nárokov zamestnanca, napríklad odstupného. Dôvod výpovede sa musí
skutkovo vymedziť tak, aby ho nebolo možné zameniť s iným dôvodom, inak
jevýpoveď neplatná. Ak by bol dodatočne menený, alebo tento by vo výpovedi
nebol uvedený vôbec, alebo ak nie je dostatočne konkretizovaný, je takáto
výpoveď neplatná. Zákaz zmeny výpovedného dôvodu ustanovený
v Zákonníku práce sa týka len tej výpovede, ktorá už bola druhému
účastníkovi doručená. Nie je teda vylúčené, aby z iného výpovedného dôvodu
bola daná nová výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru. Zákonník
práce výslovne nevyžaduje, aby prejav vôle bol formálne označený ako výpoveď. Rozhodujúci
je obsah právneho úkonu.
Podľa Občianskeho zákonníka právne
úkony vyjadrené inak než slovami sa vykladajú podľa toho, čo spôsob ich
vyjadrenia obvykle znamená. Výpoveď, na rozdiel od dohody o skončení
pracovného pomeru, nesmie obsahovať žiadne podmienky, pretože ich
uvedenie by bolo v rozpore s účelom zákonnej úpravy výpovedných
dôvodov. Výpovedné dôvody, keďže majú kogentnú povahu, sa nemôžu rozširovať
v pracovnej zmluve ani v kolektívnej zmluve. Rovnako tak nemožno
žiadny výpovedný dôvod zmluvne meniť alebo vylúčiť.
Okrem všeobecných náležitostí,
vyžadovaných na platnosť každého právneho úkonu, musia byť splnené aj niektoré
ďalšie zákonné požiadavky ustanovené špeciálne ako podmienka platnosti výpovede
dávaná zamestnávateľom, a to, že výpoveď musí byť písomná a osobne
do vlastných rúk zamestnanca doručená.
V zmysle Zákonníka práce môže
dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď, ak nejde o výpoveď z dôvodu
nadbytočnosti zamestnanca vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia pred
uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu,
o výpoveď pre neuspokojivé plnenie pracovných úloh, pre menej závažné
porušenie pracovnej disciplíny alebo z dôvodu, pre ktorý možno okamžite
skončiť pracovný pomer iba vtedy, ak zamestnávateľ nemá možnosť zamestnanca
ďalej zamestnávať, a to ani na kratší pracovný čas v mieste,
ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce a zamestnanec nie je ochotný
prejsť na inú pre neho vhodnú prácu, ktorú mu zamestnávateľ ponúkol
v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce, resp. podrobiť
predchádzajúcej príprave na túto inú prácu (v kolektívnej zmluve možno
dohodnúť podmienky realizácie alebo vylúčenie tejto povinnosti zamestnávateľa).
V súlade
s Dohovorom MOP č. 158 o skončení pracovného pomeru sa ustanovuje, že
zamestnávateľ, ak chce dať zamestnancovi výpoveď pre porušenie pracovnej
disciplíny, je povinný oboznámiť zamestnanca s dôvodom výpovede
a umožniť mu vyjadriť sa k nemu.
Výpoveď zo strany
zamestnávateľa
Jedným z najčastejších spôsobov ukončenia
pracovného pomeru je výpoveď zo strany zamestnávateľa. Táto môže byť
zrealizovaná len z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 Zákonníka práce
(zamestnanec môže ukončiť pracovný pomer výpoveďou z akéhokoľvek dôvodu
alebo bez udania dôvodu):
a) ak sa ruší alebo premiestňuje
zamestnávateľ alebo jeho časť a zamestnanec nesúhlasí so zmenou
dohodnutého miesta výkonu práce,
b) ak sa zamestnanec stane
nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného
orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu
zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných
organizačných zmenách a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného
zamestnávania, aj ak sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie
dočasného pridelenia pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer
na určitú dobu,
c) zamestnanec
vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo stratil
spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, alebo ak ju nesmie vykonávať pre
chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na
pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu určenú rozhodnutím
príslušného orgánu verejného zdravotníctva
d) ak zamestnanec
• nespĺňa predpoklady
ustanovené právnymi predpismi na výkon dohodnutej práce,
• prestal spĺňať požiadavky,
ktoré viedli k jeho vymenovaniu alebo ustanoveniu do funkcie štatutárneho
orgánu,
• nespĺňa bez zavinenia
zamestnávateľa požiadavky na riadny výkon dohodnutej práce určené
zamestnávateľom vo vnútornom predpise alebo
• neuspokojivo plní pracovné
úlohy a zamestnávateľ ho v posledných šiestich mesiacoch písomne
vyzval na odstránenie nedostatkov a zamestnanec ich v primeranom čase
neodstránil,
e) ak sú u zamestnanca
dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný
pomer, alebo pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny možno dať
zamestnancovi výpoveď, ak bol v posledných šiestich mesiacoch
v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na
možnosť výpovede.
Výpovedná doba
zamestnanca
ktorému je daná výpoveď
z dôvodov, že sa ruší zamestnávateľ alebo jeho časť, resp. sa premiestňuje
a zamestnanec nesúhlasí so zmenou dohodnutého miesta výkonu práce,
alebo sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie
zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického
vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť
efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách
a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného zamestnávania, aj ak sa
zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia pred
uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu (ďalej len
„organizačné dôvody“), alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na
svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu
prácu, je najmenej dva mesiace, ak pracovný pomer zamestnanca
u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej jeden rok
a menej ako päť rokov a tri mesiace, ak pracovný pomer
zamestnanca u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej
päť rokov.
Výpovedná doba
zamestnanca, ktorému je daná výpoveď z iných dôvodov ako sme uviedli, je
najmenej dva mesiace, ak pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa ku
dňu doručenia výpovede trval najmenej jeden rok.
Ak výpoveď dáva zamestnanec,
ktorého pracovný pomer u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej
jeden rok, výpovedná doba je najmenej dva mesiace.
Poznámka
Ak
zamestnanec nezotrvá počas plynutia výpovednej doby u zamestnávateľa,
zamestnávateľ má právo na peňažnú náhradu najviac v sume, ktorá je súčinom
priemerného mesačného zárobku tohto zamestnanca a dĺžky výpovednej doby,
ak sa na tejto peňažnej náhrade dohodli v pracovnej zmluve; dohoda
o peňažnej náhrade musí byť písomná, inak je neplatná.
Viac o tejto téme sa
dočítate v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.
Zamestnávateľ je teda povinný posudzovať riziko na pracovisku
a v prípadepotreby je oprávnený prijať a vykonať vhodné
opatrenia na zabezpečenieochrany zdravia zamestnancov. Prijatie vhodných
opatrení závisí od posúdeniarizika zamestnávateľom v závislosti od
konkrétneho prípadu, pričom riadiťsa môže aj opatreniami, ktoré prijala
Bezpečnostná rada SR. Aké má teda
zamestnávateľ možnosti v súvislostis výskytom ochorenia COVID-19, aby
ochránil svojich zamestnancov? Môžu zamestnanci pracovať z domu? A čo
v prípade osôb, ktoré savrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19
a nevykazujú príznakyochorenia?
Zamestnávateľ a zabezpečenie ochrany
zdravia zamestnancov
Ako má
zamestnávateľ postupovať pri ochrane zamestnancov v súvislosti
s výskytom ochorenia COVID-19, resp. inej pandémie, Zákonník práce priamo
nerieši. V každom prípade je však zamestnávateľ povinný z hľadiska
bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci uplatňovať všeobecné zásady
prevencie, ku ktorým patrí aj vylúčenie nebezpečenstva a z neho
vyplývajúceho rizika.
Prijatie opatrení zamestnávateľom závisí
nielen od pracovných podmienok zamestnanca a charakteru podnikateľskej
činnosti zamestnávateľa
ale aj od preventívnych opatrení, ktoré nariadi Ústredný
krízový štáb SR. Ak je napr. jedným z opatrení zákaz maloobchodného
predaja v predajni so záhradkárskymi potrebami, tak majiteľ predajne musí
prevádzku zatvoriť a zamestnanci zostanú doma bez práce.
Nakoľko im zamestnávateľ nebude prideľovať prácu z dôvodu
prekážok na strane zamestnávateľa, je im povinný počas tohto obdobia vyplácať
náhradu mzdu vo výške priemerného zárobku. Inak možno postupovať u osôb,
ktoré sa vrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19 a nevykazujú príznaky
ochorenia.
V zmysle usmernenia
hlavného hygienika SR sa vyžaduje, aby zostali v karanténe
a sledovali svoj zdravotný stav počas 14 dní od príchodu z oblasti
zasiahnutej ochorením COVID-19 (kašeľ, bolesť hrdla, dýchavičnosť,
horúčka). Vychádzajúc z tohto odporúčania tak zamestnávateľ môže zvážiť
prácu z domu, príp. inú prekážku v práci na strane zamestnanca po
dobu 14 dní.
V prípade, ak sa zamestnanec vrátil
z dovolenky alebo zo služobnej cesty z oblasti, kde bol výskyt
prípadov ochorenia COVID-19
V prípade, ak mohol byť
potenciálne v kontakte s osobami, u ktorých je riziko, že boli
nakazené, mal by o tom informovať svojho zamestnávateľa. V tomto
prípade ide o tzv. rizikového zamestnanca, kde je riziko, že sa tento
zamestnanec mohol nakaziť, a zároveň môže následne nakaziť aj ďalšie
osoby, s ktorými príde do kontaktu. Podľa § 81 písm. e) Zákonníka práce
v z.n.p. (ďalej len „ZP“) totiž zamestnanec nesmie konať v rozpore
s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. Týka sa to teda aj situácie, keď by
zamestnanec svojim zdravotným stavom ohrozoval zdravie ostatných zamestnancov.
V záujme ochrany zdravia ostatných zamestnancov môže v aktuálnej
situácii (t. j. šírenie ochorenia COVID-19) zamestnávateľ ustanoviť
povinnosť zamestnanca oznamovať svoj pobyt v rizikovej oblasti, príp.
iné skutočnosti, ktoré sú relevantné pre ochranu zdravia.
Príklad 1.
Ako má zamestnávateľ
postupovať v prípade, ak sa u zamestnanca riadne pracujúceho na
svojom pracovisku preukážu pozitívne výsledky na COVID-19?
V takomto
prípade je potrebné z hľadiska protiepidemiologických opatrení určiť, či
boli na pracovisku aj ďalšie osoby v úzkom kontakte s nakazeným
zamestnancom. Za osobu v úzkom kontakte sa považuje osoba žijúca
v jednej domácnosti s nakazenou osobou, osoba v úzkom fyzickom kontakte
s nakazeným, a aj osoba, ktorá bola v rovnakej miestnosti
s nakazeným viac ako 15 minút a na vzdialenosť menej ako 2 metre. Ak
zamestnanci boli v úzkom kontakte s nakazenou osobou, pracovník
príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva môže určiť rôzne
protiepidemiologické opatrenia, v závislosti od úrovne kontaktu
s nakazeným, napr. podrobiť povinnej 14 dňovej karantény.
Možnosti
zamestnávateľa, ak nie je nariadená karanténa zamestnanca
Je na
zvážení zamestnávateľa, či v súvislosti s rizikom šírenia ochorenia
COVID-19 umožní zamestnancovi výkon práce na pracovisku. Sú aj prípady, kedy
nemožno prevádzky uzatvoriť (napr. predajne potravín, drogérie, lekárne).
V takomto prípade však zamestnávateľ môže požadovať od zamestnanca výkon
práce na pracovisku len vtedy, ak mu zaistí bezpečnosť a ochranu zdravia
pri práci. Všeobecné povinnosti zamestnávateľa, ktoré je zamestnávateľ povinný
v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
zabezpečiť, sú vymenované v § 6 ods. 1 zákona o BOZP, napr.:
·
určovať
a zabezpečovať ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné, určovať
a zabezpečovať ochranné prostriedky, ktoré sa musia používať (napr.
ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné
rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk),
·
zlepšovať pracovné
podmienky a prispôsobovať ich zamestnancom (napr. skrátiť pracovný čas
zamestnancov); zohľadňovať pritom meniace sa skutočné a predvídateľné
okolnosti a dosiahnuté vedecké a technické poznatky,
·
odstraňovať
nebezpečenstvo a ohrozenie, a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických
poznatkov nie je možné, vykonať opatrenia na ich obmedzenie a pripravovať
opatrenia na ich odstránenie (napr. obmedziť pohyb a koncentráciu väčšieho
množstva ľudí na pracovisku).
Aj právna úprava Zákonníka práce v ust. 177 ZP ustanovuje, že
zamestnávateľ je povinný svojim zamestnancom zabezpečovať také pracovné
podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia
života, zdravia a majetku.
Ak zistí nedostatky, je
povinný urobiť opatrenia na ich odstránenie. V prípade podozrení na
ochorenie COVID-19 u svojho zamestnanca musí zamestnávateľ túto skutočnosť
nahlásiť regionálnemu úradu verejného zdravotníctva a riadiť sa pokynmi
zodpovedného pracovníka.
Ak zamestnávateľ nebude vykonávať/nevykonáva
zodpovedajúce opatrenia
V prípade,
že nevykonáva opatrenia vo výrobnej, personálnej alebo
administratívno-technickej oblasti tak, aby potencionálne riziko eliminoval
alebo ho úplne odstránil, hrozí riziko vzniku ochorenia zamestnancov. Ak
v takomto prípade zamestnanec odmietol vykonať prácu, prerušil prácu alebo
opustil pracovisko, aby odišiel do bezpečia, ak sa dôvodne domnieval, že je
bezprostredne a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo
zdravie iných osôb, zamestnávateľ v súlade s § 8 ods. 2 zákona
o BOZP nesmie tento krok zamestnanca posudzovať ako porušenie pracovnej
disciplíny. Na právnu úpravu zákona o BOZP nadväzuje v tejto
súvislosti aj právna úprava Zákonníka práce, z ktorej vyplýva možnosť
odmietnuť vykonať prácu zamestnancom aj z iných dôvodov, t. j. nielen keď
je bezprostredne a vážne ohrozené zdravie pri práci:
·
ust. § 178 ZP, v zmysle ktorého je zamestnanec
povinný si počínať tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu života,
zdravia a poškodeniu majetku alebo k jeho zničeniu, ani
k bezdôvodnému obohateniu,
·
ust. § 47 ods. 3 ZP, v zmysle ktorého zamestnávateľ
nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonať
prácu alebo splniť pokyn, ktoré sú v rozpore so všeobecne záväznými
právnymi predpismi alebo s dobrými mravmi, alebo bezprostredne
a vážne ohrozujú život alebo zdravie zamestnanca alebo iných osôb.
Ak je „bezprostredne a vážne ohrozený
život alebo zdravie zamestnanca“, zamestnanec môže odmietnuť vykonať prácu
Posúdenie
situácie, či v danom prípade ide o bezprostredné a vážne
ohrozenie života a zdravia zamestnanca je individuálne a závisí od
konkrétneho prípadu. Rozhodnutie zamestnanca, že odmietne vykonať zadanú
pracovnú úlohu, musí byť založené na objektívnych podmienkach na pracovisku,
v ktorom vykonáva prácu, a ktoré vytvárajú predpoklad, že môže prísť/prišlo
k takémuto bezprostrednému ohrozeniu života a zdravia zamestnanca
(napr. na pracovisko sa vrátil zamestnanec z rizikovej oblasti
a zamestnankyňa, ktorá je tehotná, sa cíti ohrozená).
Príklad 2.
Ak na zamestnanca,
ktorý sa vrátil zo služobnej cesty z postihnutej oblasti, namieta iný
zamestnanec, že ho môže ohroziť a nechce s ním pracovať
v kolektíve, má na to právo?
Podľa
§ 12 ods. 1 písm. a) zákona o BOZP má zamestnanec právo prerokúvať so
zamestnávateľom všetky otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
súvisiace s jeho prácou. Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona o BOZP má
zamestnanec právo odmietnuť vykonať prácu alebo opustiť pracovisko
a odobrať sa do bezpečia, ak sa dôvodne domnieva, že je bezprostredne
a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo zdravie iných
osôb. V tomto prípadne naplnenie podmienky dôvodnosti,
bezprostrednosti a vážnosti je otázne a závisí od okolností konkrétneho
prípadu (napr. či je ohrozené zdravie zamestnanca so zdravotným postihnutím,
príp. tehotnej zamestnankyne), išlo by len o veľmi výnimočné prípady.
Zamestnanec môže oboznámiť zamestnávateľa so svojimi obavami a následne
zamestnávateľ môže/je povinný vyhodnotiť riziká a prijať potrebné
opatrenia, aj so zreteľom na preventívne opatrenia, ktoré nariadil Ústredný
krízový štáb SR. Zákonník práce vo všeobecnosti nerieši otázku, ak
zamestnanec nechce pracovať s iným zamestnancom.
Príklad 3.
U zamestnávateľa
pracujú vodiči slovenskej a českej národnosti a vykonávajú prácu na
území Rakúska a Nemecka. Podľa vyjadrenia hlavného hygienika,
pre vodičov v medzinárodnej kamiónovej doprave platí výnimka, t. j.
pri ich návrate zo zahraničia sa nich povinná 14-dňová karanténa nevzťahuje.
Zamestnávateľ prijal všetky opatrenia a zabezpečil vodičom ochranné
pracovné prostriedky ako ochranné rúška, respirátory, rukavice
a dezinfekčné prostriedky.
Môže takýto
zamestnanec odmietnuť ísť do práce, nakoľko sa obáva nákazy koronavírusom?
Podľa
usmernenia NIP: „V čase vyhlásenej mimoriadnej situácie môže nastať aj
stav, kedy sa zamestnanec podrobí dobrovoľnej karanténe, resp.
nebude vykonávať prácu z iného dôvodu spočívajúceho na strane
zamestnanca. V takomto prípade je rovnako potrebné
riešiť neprítomnosť zamestnanca v práci po dohode
so zamestnávateľom iným vhodným zákonným spôsobom.“
Pod pojmom „iným vhodným zákonným spôsobom“ možno
rozumieť, že zamestnávateľ nariadi zamestnancovi po dohode s ním výkon
iného druhu práce, príp. mu nariadi čerpanie dovolenky alebo môže zamestnancovi
poskytnúť napr. pracovné voľno v súlade s ust. § 141 ods. 3 ZP.
V tomto prípade ide o fakultatívnu možnosť, pričom zamestnávateľ
zvažuje, či zamestnancovi s ohľadom na všetky skutočnosti povolí pracovné
voľno, alebo nie a v akom trvaní. Rovnako je na dohode zamestnanca
a zamestnávateľa, či uvedená prekážka bude s náhradou mzdy alebo bez
náhrady mzdy (prípadne časť s náhradou mzdy a časť bez náhrady mzdy).
Po skončení prekážky v práci zamestnanec pokračuje vo výkone práce podľa
druhu práce a na mieste výkonu práce, dohodnutých v pracovnej zmluve.
Pre
úplnosť uvádzame, že zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti,
ak zamestnanec odmietne vykonať prácu alebo splniť pokyn, ktoré „bezprostredne a vážne
ohrozujú jeho život alebo zdravie. Samotný strach z nákazy, ktorý dnes
pociťuje takmer každý (ide teda o subjektívny pocit), však nie je dôvodom
pre odmietnutie vykonávania práce a opustenie pracoviska. Posudzovanie je
preto individuálne a závisí od konkrétneho prípadu.
Prerušenie prác na
pracovisku zamestnávateľa
K všeobecným zásadám
prevencie patrí vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho
rizika, ako aj posudzovanie rizika, ktoré nemožno vylúčiť. Na základe uvedeného
je preto zamestnávateľ povinný vyhodnotiť riziká a na základe tohto prijať
a vykonať potrebné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov,
napr. zrušiť pracovné cesty do rizikových oblastí, zrušiť pracovné cesty do
nerizikových oblastí (z dôvodu zníženia mobility zamestnancov), merať pri
príchode do zamestnania teplotu zamestnancov, nariadiť lekársku prehliadku,
príp. ak to je možné, dohodnúť sa so zamestnancom na výkone práce z domu.
Zamestnávateľ sa pri prijímaní opatrení nevyhnutných na
zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov môže riadiť aj opatreniami, ktoré
príjme Bezpečnostná rada SR, príp. odporúčaniami, ktoré odporučí Ministerstvo
zdravotníctva SR a Úrad verejného zdravotníctva SR.
Ak jedným z preventívnych opatrení
zamestnávateľa bude, že neumožní zamestnancovi výkon práce na pracovisku
[napr. z dôvodu, že práca sa vykonáva na pracoviskách
„open space“, kde je vyššia koncentrácia osôb na jednom mieste, príp. pri danom
druhu práce nemožno zabezpečiť obmedzenie rizika], alebo zamestnávateľ
nemôže zamestnancovi prideľovať prácu na pracovisku, nakoľko na základe
rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva musel prevádzku zatvoriť, Zákonník
práce umožňuje túto situáciu riešiť ako:
·
prekážku
v práci na strane zamestnávateľa v súlade s ust. § 142 ods. 3 ZP: „Ak nemohol
zamestnanec vykonávať prácu pre iné prekážky na strane zamestnávateľa, ako sú
uvedené v odsekoch 1 a 2, t. j. z iných dôvodov ako je prechodný
nedostatok spôsobený poruchou na stroji, v dodávke surovín, nepriaznivé
poveternostné vplyvy, zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho
priemerného zárobku.“
·
dohodnúť
sa dočasne so zamestnancomna výkone práce z domu - tzv. home office, kedy ide
o prácu, ktorá sa vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností
so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako
zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec
vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje,
·
dohodnúť
sa trvalo so zamestnancom na výkone práce z domu- tzv. domácka práca,
príp. telepráca, kedy sa v pracovnej zmluve mení miesto výkonu práce;
zamestnanec v takomto prípade vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa
podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom
mieste („domácka práca“) alebo vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa
podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom
mieste s použitím informačných technológií („telepráca“) v pracovnom
čase, ktorý si sám rozvrhuje,
·
iné formy opatrení, napr. čerpanie dovolenky, príp.
náhradného voľna, čerpanie pracovného voľna podľa § 143 ods. 3 ZP
s náhradou mzdy alebo bez náhrady mzdy, čerpanie pracovného voľna na
žiadosť zamestnanca.
Prekážky v práci na strane
zamestnávateľa
Prekážky
v práci na strane zamestnávateľa podľa § 142 ods. 3 ZP sú nielen jedným
z preventívnych opatrení ako zabrániť šíreniu ochorenia COVID-19, ale
v osobitnom prípade jedinou možnosťou. Sú to najmä tie prípady, ak
rozhodnutím Úradu verejného zdravotníctva bolo nariadené uzavrieť počas doby
trvania mimoriadnej situácie prevádzku (napr. maloobchodná predajňa
s nepotravinovým tovarom, kultúrne zariadenie, wellness centrum)
a zamestnávateľ nemá možnosť prideľovať zamestnancovi prácu podľa
pracovnej zmluvy.
Pre existenciu prekážky v práci na strane zamestnávateľa nie
je rozhodujúce, či nemožnosť prideľovať prácu zamestnancovi je spôsobená
objektívnymi alebo subjektívnymi príčinami, a či tieto skutočnosti
zamestnávateľ môže alebo nemôže ovplyvniť.
Prekážky
v práci na strane zamestnávateľa nemajú dokonca v zákone určenú dĺžku
trvania.
Počas trvania prekážky v práci na
strane zamestnávateľa patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume 100 % jeho
priemerného zárobku
Ak však
zamestnávateľ vymedzí v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vážne
prevádzkové dôvody, pre ktoré nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, pôjde
o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí
zamestnancovi náhrada mzdy v sume určenej dohodou, najmenej však 60 % jeho
priemerného zárobku. Dohodu nemožno nahradiť jednostranným rozhodnutím
zamestnávateľa.
Príklad 4.
Ak zamestnávateľ
zatvorí firmu z dôvodu vírusovej epidémie z vlastnej iniciatívy, je
to prekážka v práci na strane zamestnávateľa? Patrí aj v tomto
prípade zamestnancovi náhrada mzdy vo výške 60 % priemerného zárobku?
A aký je postup, ak by to dostal zamestnávateľ príkazom od hygienika resp.
krízového štábu alebo inej inštitúcie?
Počas
prekážky v práci na strane zamestnávateľa patrí zamestnancovi náhrada mzdy
vo výške 100% priemerného zárobku. Uvedené sa vzťahuje aj na takú situáciu, ak
po vyhodnotení rizík o uzavretí prevádzky rozhodol zamestnávateľ sám, na
základe dobrovoľného rozhodnutia. Náhrada mzdy najmenej vo výške 60 %
priemerného zárobku bude prináležať zamestnancom len v tom prípade, ak to
bolo vymedzené v písomnej dohode, ktorú zamestnávateľ uzatvoril so
zástupcami zamestnancov. To znamená, že ak u zamestnávateľa zástupcovia
zamestnancov nepôsobia, zamestnancovi náhrada mzdy vo výške 100 %
priemerného zárobku.
Viac o tejto téme sa
dočítate v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.