Em@ilové noviny

 

č. 12/2020

30.6.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

Počas tohto náročného obdobia došlo pre zamestnávateľov k viacerým podstatným zmenám a niektorí musia aj prepúšťať svojich zamestnancov. V rubrike Téma čísla nájdete príspevok pod názvom Hrozba straty zamestnania. Podrobnejšie už čítajte v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.

Aké má zamestnávateľ možnosti v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19, aby ochránil svojich zamestnancov? Čítajte v Téme čísla pod názvom Peňažné plnenia a podrobnejšie v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.

O kancelárskej práci sa traduje, že sa jedná o čisté, hygienicky neškodné zamestnanie. Podľa výskumov renomovaných vedcov z rôznych krajín, tomu tak ale vôbec nie je. Čo sa výskumom zistilo? Čítajte v rubrike Byť dobrý nestačí, v príspevku Hygiena a práca.

Akú problematiku nájdete v tematických balíčkoch? Zamestnávanie, Školy a korona, DPH po novele II., Sprievodca s.r.o. II., Stavebný zákon po novele I., Stavebný zákon po novele II.

Za celú redakciu Vám prajem krásne letné dni a teším sa na opätovné stretávanie sa pri e-mailových novinách.
Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk



Z aktuálnej ponuky vyberáme:

Zamestnávanie počas pandémie
s.r.o. - SPRIEVODCA
Poradca č. 1-2 / 2021 - Zákon o verejnom obstarávaní s komentárom
Poradca č. 12-13 / 2020 - Trestný zákon s komentárom po novelách














V tomto čísle najdete:

 

 
  HROZBA STRATY ZAMESTNANIA


Mimoriadna situácia súvisiaca so šírenímnebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 spôsobuje odstávku výroby voveľkých i malých organizáciách, predajniach a prevádzkach. Uvedenáskutočnosť má za následok nielen veľké ekonomické škody, ale vytvárai hrozbu prípadného prepúšťania zamestnancov.

 

Skončenie pracovného pomeru

Skončenie je viazané na existenciu zákonom ustanovených právnych skutočností. V § 59 Zákonníka práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, naposledy novelizovaný zákonom č. 66/2020 Z. z. s účinnosťou od 4. 4. 2020) sú uvedené spôsoby skončenia pracovného pomeru na základe právneho úkonu niektorého z účastníkov pracovného pomeru a na základe právnej udalosti.

Na základe právneho úkonu sa pracovný pomer končí dohodou, výpoveďou, okamžitýmskončením a skončením pracovného pomeru v skúšobnej dobe. Na základe právnej udalosti pracovný pomer môže skončiť uplynutím dohodnutej doby, ak bol pracovný pomer dohodnutý na určitú dobu, a smrťou zamestnanca.

 Pracovný pomer cudzincov a osôb bez štátnej príslušnosti možno okrem uplynutia doby, na ktorú bolo vydané povolenie na pobyt, skončiť aj na základe rozhodnutia príslušného štátneho orgánu, ak nedošlo ku skončeniu pracovného pomeru už iným spôsobom.

 

V tomto prípade sa pracovný pomer skončí bez právneho úkonu zo strany zamestnávateľa a bez výpovednej doby.

 

V čase výskytu koronovírusu

budú mnohí zamestnávatelia nútení využiť ustanovenia základného právneho predpisu v oblasti pracovného práva k tomu, aby znížili (veríme, že v mnohých prípadoch len dočasne), stav svojich zamestnancov a ukončia s nimi doposiaľ uzatvorený pracovný pomer. Využijú v danom prípade (až na výnimky) inštitút skončenia pracovného pomeru dohodou alebo výpoveďou.

Skončenie pracovného pomeru na základe dohody

patrí medzi najjednoduchší a najčastejší spôsob skončenia pracovného pomeru. Dohoda o skončení pracovného pomeru je uzatvorená, len čo sa účastníci dohodli na jej obsahu. Účastníci pracovného pomeru sa musia dohodnúť predovšetkým na dni skončenia pracovného pomeru, pretože pracovný pomer končí dohodnutým dňom.

 

Čas, v ktorom sa má pracovný pomer skončiť dohodou, nemusí byť určený len kalendárnym dňom. Môže byť dohodnutý aj časom skončenia prác. Čas skončenia pracovného pomeru musí byť určený tak, aby nevznikla pochybnosť o dohodnutom dni, ktorým sa má pracovný pomer skončiť.

 

Dohoda o skončení pracovného pomeru má byť uzatvorená písomne, pričom jedno vyhotovenie dohody vydá zamestnávateľ zamestnancovi. Nedodržanie písomnej formy sa však nespája so sankciou neplatnosti. Aj dohoda o skončení pracovného pomeru uzatvorená ústne, prípadne i na základe konkludentného konania, je platná.

 

Garantovanie práva zamestnanca na uvedenie dôvodov skončenia pracovného pomeru dohodou je aj naďalej aktuálne najmä z hľadiska poskytnutia odstupného. Na skončenie pracovného pomeru dohodou sa nevzťahujú žiadne zákonné obmedzenia. Dohodou môže skončiť pracovný pomer aj v dobe, keď je zamestnanec v tzv. ochrannej dobe.

 

Výpoveď je jednostranný adresovaný právny úkon

ktorý nadobúda právne účinky doručením druhému účastníkovi. Výpoveďou môže skončiť pracovný pomer nielen zamestnanec, ale aj zamestnávateľ. Zamestnávateľ môže výpoveďou skončiť pracovný pomer len z dôvodov taxatívne uvedených v ustanovení § 63. Iný výpovedný dôvod zamestnávateľ nemôže použiť. Platnosť výpovede však nemožno viazať na splnenie podmienky. Výpovedný dôvod, ktorý uplatňuje zamestnávateľ, treba uviesť tak, aby bolo zrejmé, aký je skutočný dôvod výpovede. Nedostatočná identifikácia výpovedného dôvodu môže ovplyvniť aj platnosť výpovede z dôvodu neurčitosti.

 

Dôvod výpovede sa nemôže dodatočne meniť. Platnosť výpovede podmieňuje Zákonník práce jej písomnou formou. Podmienkou platnosti výpovede je aj jej doručenie. Riadne doručenie výpovede má význam z hľadiska začiatku výpovednej doby, ktorá začína plynúťvždy prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po doručení výpovede. Právne účinky doručenia výpovede nastanú aj vtedy, ak ju zamestnanec odmietne prijať.

 

Výpoveď, ktorá bola doručená, možno odvolať len so súhlasom druhého účastníkapracovného pomeru. Odvolanie výpovede i súhlas s jej odvolaním treba urobiť písomne. Nedodržanie tejto písomnej formy nie je sankcionované neplatnosťou právneho úkonu. Odvolanie výpovede a súhlas s jej odvolaním sú však platné, aj keď neboli urobené písomne.

 

a)  Výpoveď zo strany zamestnanca

Zamestnanec môže skončiť pracovný pomer výpoveďou z akéhokoľvek dôvodu alebo bezuvedenia dôvodu.

 

Je len na zamestnancovi, či v písomnej výpovedi uvedie dôvod skončenia pracovného pomeru alebo neuvedie žiadny dôvod. Aj bez neuvedenia dôvodov je výpoveď platná, pretože Zákonník práce neustanovuje pre platnosť výpovede určité konkrétne dôvody, ako je to pri výpovedi danej zo strany zamestnávateľa.

 

Aj pri výpovedi danej zo strany zamestnanca platí ako hmotnoprávna podmienka jej platnosti písomná forma a doručenie druhému účastníkovi pracovného pomeru.

 

b)  Výpoveď zo strany zamestnávateľa

V súlade s Dohovorom MOP č. 158 o skončení pracovného pomeru môže zamestnávateľ dať výpoveď len z prevádzkových dôvodov a z dôvodov spočívajúcich v osobe a v správaní sa zamestnanca.

 

Výpovedné dôvody

Jednou zo základných podmienok platnosti výpovede, ktorou sa skončí pracovný pomer so zamestnancom, je existencia niektorého z výpovedných dôvodov uvedených v § 63. Uvedenie výpovedného dôvodu má pre druhého účastníka pracovného pomeru veľký význam, pretože ku skončeniu pracovného pomeru výpoveďou dochádza vždy bez súhlasu druhého účastníka, často aj proti jeho vôli, a preto je potrebné zabezpečiť, aby v takomto prípade mal tento účastník možnosť posúdiť, či výpoveď, ktorá mu bola doručená, spĺňa zákonné požiadavky a či môže v prípade ich nespĺňania uplatňovať neplatnosť skončenia pracovného pomeru.

Dôvody, ktoré vedú ku skončeniu pracovného pomeru výpoveďou, môžu byť rozhodujúce aj na určenie niektorých ďalších nárokov zamestnanca, napríklad odstupného. Dôvod výpovede sa musí skutkovo vymedziť tak, aby ho nebolo možné zameniť s iným dôvodom, inak jevýpoveď neplatná. Ak by bol dodatočne menený, alebo tento by vo výpovedi nebol uvedený vôbec, alebo ak nie je dostatočne konkretizovaný, je takáto výpoveď neplatná. Zákaz zmeny výpovedného dôvodu ustanovený v Zákonníku práce sa týka len tej výpovede, ktorá už bola druhému účastníkovi doručená. Nie je teda vylúčené, aby z iného výpovedného dôvodu bola daná nová výpoveď alebo okamžité skončenie pracovného pomeru. Zákonník práce výslovne nevyžaduje, aby prejav vôle bol formálne označený ako výpoveď. Rozhodujúci je obsah právneho úkonu.

Podľa Občianskeho zákonníka právne úkony vyjadrené inak než slovami sa vykladajú podľa toho, čo spôsob ich vyjadrenia obvykle znamená. Výpoveď, na rozdiel od dohody o skončení pracovného pomeru, nesmie obsahovať žiadne podmienky, pretože ich uvedenie by bolo v rozpore s účelom zákonnej úpravy výpovedných dôvodov. Výpovedné dôvody, keďže majú kogentnú povahu, sa nemôžu rozširovať v pracovnej zmluve ani v kolektívnej zmluve. Rovnako tak nemožno žiadny výpovedný dôvod zmluvne meniť alebo vylúčiť.

Okrem všeobecných náležitostí, vyžadovaných na platnosť každého právneho úkonu, musia byť splnené aj niektoré ďalšie zákonné požiadavky ustanovené špeciálne ako podmienka platnosti výpovede dávaná zamestnávateľom, a to, že výpoveď musí byť písomná a osobne do vlastných rúk zamestnanca doručená.

V zmysle Zákonníka práce môže dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď, ak nejde o výpoveď z dôvodu nadbytočnosti zamestnanca vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu, o výpoveď pre neuspokojivé plnenie pracovných úloh, pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny alebo z dôvodu, pre ktorý možno okamžite skončiť pracovný pomer iba vtedy, ak zamestnávateľ nemá možnosť zamestnanca ďalej zamestnávať, a to ani na kratší pracovný čas v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce a zamestnanec nie je ochotný prejsť na inú pre neho vhodnú prácu, ktorú mu zamestnávateľ ponúkol v mieste, ktoré bolo dohodnuté ako miesto výkonu práce, resp. podrobiť predchádzajúcej príprave na túto inú prácu (v kolektívnej zmluve možno dohodnúť podmienky realizácie alebo vylúčenie tejto povinnosti zamestnávateľa).

 

V súlade s Dohovorom MOP č. 158 o skončení pracovného pomeru sa ustanovuje, že zamestnávateľ, ak chce dať zamestnancovi výpoveď pre porušenie pracovnej disciplíny, je povinný oboznámiť zamestnanca s dôvodom výpovede a umožniť mu vyjadriť sa k nemu.

 

Výpoveď zo strany zamestnávateľa

Jedným z najčastejších spôsobov ukončenia pracovného pomeru je výpoveď zo strany zamestnávateľa. Táto môže byť zrealizovaná len z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 Zákonníka práce (zamestnanec môže ukončiť pracovný pomer výpoveďou z akéhokoľvek dôvodu alebo bez udania dôvodu):

a)  ak sa ruší alebo premiestňuje zamestnávateľ alebo jeho časť a zamestnanec nesúhlasí so zmenou dohodnutého miesta výkonu práce,

b)  ak sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného zamestnávania, aj ak sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu,

c)  zamestnanec vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo stratil spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, alebo ak ju nesmie vykonávať pre chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou, alebo ak na pracovisku dosiahol najvyššiu prípustnú expozíciu určenú rozhodnutím príslušného orgánu verejného zdravotníctva

d)  ak zamestnanec

•   nespĺňa predpoklady ustanovené právnymi predpismi na výkon dohodnutej práce,

•   prestal spĺňať požiadavky, ktoré viedli k jeho vymenovaniu alebo ustanoveniu do funkcie štatutárneho orgánu,

•   nespĺňa bez zavinenia zamestnávateľa požiadavky na riadny výkon dohodnutej práce určené zamestnávateľom vo vnútornom predpise alebo

•   neuspokojivo plní pracovné úlohy a zamestnávateľ ho v posledných šiestich mesiacoch písomne vyzval na odstránenie nedostatkov a zamestnanec ich v primeranom čase neodstránil,

e)  ak sú u zamestnanca dôvody, pre ktoré by s ním zamestnávateľ mohol okamžite skončiť pracovný pomer, alebo pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny možno dať zamestnancovi výpoveď, ak bol v posledných šiestich mesiacoch v súvislosti s porušením pracovnej disciplíny písomne upozornený na možnosť výpovede.

 

Výpovedná doba zamestnanca

ktorému je daná výpoveď z dôvodov, že sa ruší zamestnávateľ alebo jeho časť, resp. sa premiestňuje a zamestnanec nesúhlasí so zmenou dohodnutého miesta výkonu práce, alebo sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného zamestnávania, aj ak sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu (ďalej len „organizačné dôvody“), alebo z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu, je najmenej dva mesiace, ak pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej jeden rokmenej ako päť rokovtri mesiace, ak pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej päť rokov.

 

Výpovedná doba zamestnanca, ktorému je daná výpoveď z iných dôvodov ako sme uviedli, je najmenej dva mesiace, ak pracovný pomer zamestnanca u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej jeden rok.

 

Ak výpoveď dáva zamestnanec, ktorého pracovný pomer u zamestnávateľa ku dňu doručenia výpovede trval najmenej jeden rok, výpovedná doba je najmenej dva mesiace.

 

Poznámka

Ak zamestnanec nezotrvá počas plynutia výpovednej doby u zamestnávateľa, zamestnávateľ má právo na peňažnú náhradu najviac v sume, ktorá je súčinom priemerného mesačného zárobku tohto zamestnanca a dĺžky výpovednej doby, ak sa na tejto peňažnej náhrade dohodli v pracovnej zmluve; dohoda o peňažnej náhrade musí byť písomná, inak je neplatná.

 

 

Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.

 



PEŇAŽNÉ PLNENIA

Zamestnávateľ je teda povinný posudzovať riziko na pracovisku a v prípadepotreby je oprávnený prijať a vykonať vhodné opatrenia na zabezpečenieochrany zdravia zamestnancov. Prijatie vhodných opatrení závisí od posúdeniarizika zamestnávateľom v závislosti od konkrétneho prípadu, pričom riadiťsa môže aj opatreniami, ktoré prijala Bezpečnostná rada SR. Aké má teda zamestnávateľ možnosti v súvislostis výskytom ochorenia COVID-19, aby ochránil svojich zamestnancov? Môžu zamestnanci pracovať z domu? A čo v prípade osôb, ktoré savrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19 a nevykazujú príznakyochorenia?

 

Zamestnávateľ a zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov

Ako má zamestnávateľ postupovať pri ochrane zamestnancov v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19, resp. inej pandémie, Zákonník práce priamo nerieši. V každom prípade je však zamestnávateľ povinný z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci uplatňovať všeobecné zásady prevencie, ku ktorým patrí aj vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho rizika.

Prijatie opatrení zamestnávateľom závisí nielen od pracovných podmienok zamestnanca a charakteru podnikateľskej činnosti zamestnávateľa

ale aj od preventívnych opatrení, ktoré nariadi Ústredný krízový štáb SR. Ak je napr. jedným z opatrení zákaz maloobchodného predaja v predajni so záhradkárskymi potrebami, tak majiteľ predajne musí prevádzku zatvoriť a zamestnanci zostanú doma bez práce.

 

Nakoľko im zamestnávateľ nebude prideľovať prácu z dôvodu prekážok na strane zamestnávateľa, je im povinný počas tohto obdobia vyplácať náhradu mzdu vo výške priemerného zárobku. Inak možno postupovať u osôb, ktoré sa vrátili zo zóny výskytu ochorenia COVID-19 a nevykazujú príznaky ochorenia.

 

V zmysle usmernenia hlavného hygienika SR sa vyžaduje, aby zostali v karanténe a sledovali svoj zdravotný stav počas 14 dní od príchodu z oblasti zasiahnutej ochorením COVID-19 (kašeľ, bolesť hrdla, dýchavičnosť, horúčka). Vychádzajúc z tohto odporúčania tak zamestnávateľ môže zvážiť prácu z domu, príp. inú prekážku v práci na strane zamestnanca po dobu 14 dní. 

V prípade, ak sa zamestnanec vrátil z dovolenky alebo zo služobnej cesty z oblasti, kde bol výskyt prípadov ochorenia COVID-19

 

V prípade, ak mohol byť potenciálne v kontakte s osobami, u ktorých je riziko, že boli nakazené, mal by o tom informovať svojho zamestnávateľa. V tomto prípade ide o tzv. rizikového zamestnanca, kde je riziko, že sa tento zamestnanec mohol nakaziť, a zároveň môže následne nakaziť aj ďalšie osoby, s ktorými príde do kontaktu. Podľa § 81 písm. e) Zákonníka práce v z.n.p. (ďalej len „ZP“) totiž zamestnanec nesmie konať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. Týka sa to teda aj situácie, keď by zamestnanec svojim zdravotným stavom ohrozoval zdravie ostatných zamestnancov. V záujme ochrany zdravia ostatných zamestnancov môže v aktuálnej situácii (t. j. šírenie ochorenia COVID-19) zamestnávateľ ustanoviť povinnosť zamestnanca oznamovať svoj pobyt v rizikovej oblasti, príp. iné skutočnosti, ktoré sú relevantné pre ochranu zdravia.

 

?

Príklad 1.

Ako má zamestnávateľ postupovať v prípade, ak sa u zamestnanca riadne pracujúceho na svojom pracovisku preukážu pozitívne výsledky na COVID-19?

V takomto prípade je potrebné z hľadiska protiepidemiologických opatrení určiť, či boli na pracovisku aj ďalšie osoby v úzkom kontakte s nakazeným zamestnancom. Za osobu v úzkom kontakte sa považuje osoba žijúca v jednej domácnosti s nakazenou osobou, osoba v úzkom fyzickom kontakte s nakazeným, a aj osoba, ktorá bola v rovnakej miestnosti s nakazeným viac ako 15 minút a na vzdialenosť menej ako 2 metre. Ak zamestnanci boli v úzkom kontakte s nakazenou osobou, pracovník príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva môže určiť rôzne protiepidemiologické opatrenia, v závislosti od úrovne kontaktu s nakazeným, napr. podrobiť povinnej 14 dňovej karantény.

 

Možnosti zamestnávateľa, ak nie je nariadená karanténa zamestnanca

Je na zvážení zamestnávateľa, či v súvislosti s rizikom šírenia ochorenia COVID-19 umožní zamestnancovi výkon práce na pracovisku. Sú aj prípady, kedy nemožno prevádzky uzatvoriť (napr. predajne potravín, drogérie, lekárne). V takomto prípade však zamestnávateľ môže požadovať od zamestnanca výkon práce na pracovisku len vtedy, ak mu zaistí bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Všeobecné povinnosti zamestnávateľa, ktoré je zamestnávateľ povinný v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zabezpečiť, sú vymenované v § 6 ods. 1 zákona o BOZP, napr.:

·         určovať a zabezpečovať ochranné opatrenia, ktoré sa musia vykonať, a ak je to potrebné, určovať a zabezpečovať ochranné prostriedky, ktoré sa musia používať (napr. ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk),

·         zlepšovať pracovné podmienky a prispôsobovať ich zamestnancom (napr. skrátiť pracovný čas zamestnancov); zohľadňovať pritom meniace sa skutočné a predvídateľné okolnosti a dosiahnuté vedecké a technické poznatky,

·         odstraňovať nebezpečenstvo a ohrozenie, a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov nie je možné, vykonať opatrenia na ich obmedzenie a pripravovať opatrenia na ich odstránenie (napr. obmedziť pohyb a koncentráciu väčšieho množstva ľudí na pracovisku).

 

Aj právna úprava Zákonníka práce v ust. 177 ZP ustanovuje, že zamestnávateľ je povinný svojim zamestnancom zabezpečovať také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku.

 

Ak zistí nedostatky, je povinný urobiť opatrenia na ich odstránenie. V prípade podozrení na ochorenie COVID-19 u svojho zamestnanca musí zamestnávateľ túto skutočnosť nahlásiť regionálnemu úradu verejného zdravotníctva a riadiť sa pokynmi zodpovedného pracovníka.

Ak zamestnávateľ nebude vykonávať/­nevykonáva zodpovedajúce opatrenia

V prípade, že nevykonáva opatrenia vo výrobnej, personálnej alebo administratívno-technickej oblasti tak, aby potencionálne riziko eliminoval alebo ho úplne odstránil, hrozí riziko vzniku ochorenia zamestnancov. Ak v takomto prípade zamestnanec odmietol vykonať prácu, prerušil prácu alebo opustil pracovisko, aby odišiel do bezpečia, ak sa dôvodne domnieval, že je bezprostredne a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo zdravie iných osôb, zamestnávateľ v súlade s § 8 ods. 2 zákona o BOZP nesmie tento krok zamestnanca posudzovať ako porušenie pracovnej disciplíny. Na právnu úpravu zákona o BOZP nadväzuje v tejto súvislosti aj právna úprava Zákonníka práce, z ktorej vyplýva možnosť odmietnuť vykonať prácu zamestnancom aj z iných dôvodov, t. j. nielen keď je bezprostredne a vážne ohrozené zdravie pri práci:

·         ust. § 178 ZP, v zmysle ktorého je zamestnanec povinný si počínať tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu života, zdravia a poškodeniu majetku alebo k jeho zničeniu, ani k bezdôvodnému obohateniu,

·         ust. § 47 ods. 3 ZP, v zmysle ktorého zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonať prácu alebo splniť pokyn, ktoré sú v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi alebo s dobrými mravmi, alebo bezprostredne a vážne ohrozujú život alebo zdravie zamestnanca alebo iných osôb.

 

Ak je „bezprostredne a vážne ohrozený život alebo zdravie zamestnanca“, zamestnanec môže odmietnuť vykonať prácu

Posúdenie situácie, či v danom prípade ide o bezprostredné a vážne ohrozenie života a zdravia zamestnanca je individuálne a závisí od konkrétneho prípadu. Rozhodnutie zamestnanca, že odmietne vykonať zadanú pracovnú úlohu, musí byť založené na objektívnych podmienkach na pracovisku, v ktorom vykonáva prácu, a ktoré vytvárajú predpoklad, že môže prísť/­prišlo k takémuto bezprostrednému ohrozeniu života a zdravia zamestnanca (napr. na pracovisko sa vrátil zamestnanec z rizikovej oblasti a zamestnankyňa, ktorá je tehotná, sa cíti ohrozená).

 

?

Príklad 2.

Ak na zamestnanca, ktorý sa vrátil zo služobnej cesty z postihnutej oblasti, namieta iný zamestnanec, že ho môže ohroziť a nechce s ním pracovať v kolektíve, má na to právo? 

Podľa § 12 ods. 1 písm. a) zákona o BOZP má zamestnanec právo prerokúvať so zamestnávateľom všetky otázky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci súvisiace s jeho prácou. Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona o BOZP má zamestnanec právo odmietnuť vykonať prácu alebo opustiť pracovisko a odobrať sa do bezpečia, ak sa dôvodne domnieva, že je bezprostredne a vážne ohrozený jeho život alebo zdravie, alebo život alebo zdravie iných osôb. V tomto prípadne naplnenie podmienky dôvodnosti, bezprostrednosti a vážnosti je otázne a závisí od okolností konkrétneho prípadu (napr. či je ohrozené zdravie zamestnanca so zdravotným postihnutím, príp. tehotnej zamestnankyne), išlo by len o veľmi výnimočné prípady. Zamestnanec môže oboznámiť zamestnávateľa so svojimi obavami a následne zamestnávateľ môže/­je povinný vyhodnotiť riziká a prijať potrebné opatrenia, aj so zreteľom na preventívne opatrenia, ktoré nariadil Ústredný krízový štáb SR. Zákonník práce vo všeobecnosti nerieši otázku, ak zamestnanec nechce pracovať s iným zamestnancom.

 

?

Príklad 3.

U zamestnávateľa pracujú vodiči slovenskej a českej národnosti a vykonávajú prácu na území Rakúska a Nemecka. Podľa vyjadrenia hlavného hygienika, pre vodičov v medzinárodnej kamiónovej doprave platí výnimka, t. j. pri ich návrate zo zahraničia sa nich povinná 14-dňová karanténa nevzťahuje. Zamestnávateľ prijal všetky opatrenia a zabezpečil vodičom ochranné pracovné prostriedky ako ochranné rúška, respirátory, rukavice a dezinfekčné prostriedky.

Môže takýto zamestnanec odmietnuť ísť do práce, nakoľko sa obáva nákazy koronavírusom?

Podľa usmernenia NIP: „V čase vyhlásenej mimoriadnej situácie môže nastať aj stav, kedy sa zamestnanec podrobí dobrovoľnej karanténe, resp. nebude vykonávať prácu z iného dôvodu spočívajúceho na strane zamestnanca. V takomto prípade je rovnako potrebné riešiť neprítomnosť zamestnanca v práci po dohode so zamestnávateľom iným vhodným zákonným spôsobom.“

Pod pojmom „iným vhodným zákonným spôsobom“ možno rozumieť, že zamestnávateľ nariadi zamestnancovi po dohode s ním výkon iného druhu práce, príp. mu nariadi čerpanie dovolenky alebo môže zamestnancovi poskytnúť napr. pracovné voľno v súlade s ust. § 141 ods. 3 ZP. V tomto prípade ide o fakultatívnu možnosť, pričom zamestnávateľ zvažuje, či zamestnancovi s ohľadom na všetky skutočnosti povolí pracovné voľno, alebo nie a v akom trvaní. Rovnako je na dohode zamestnanca a zamestnávateľa, či uvedená prekážka bude s náhradou mzdy alebo bez náhrady mzdy (prípadne časť s náhradou mzdy a časť bez náhrady mzdy). Po skončení prekážky v práci zamestnanec pokračuje vo výkone práce podľa druhu práce a na mieste výkonu práce, dohodnutých v pracovnej zmluve.

Pre úplnosť uvádzame, že zamestnávateľ nesmie posudzovať ako nesplnenie povinnosti, ak zamestnanec odmietne vykonať prácu alebo splniť pokyn, ktoré „bezprostredne a vážne ohrozujú jeho život alebo zdravie. Samotný strach z nákazy, ktorý dnes pociťuje takmer každý (ide teda o subjektívny pocit), však nie je dôvodom pre odmietnutie vykonávania práce a opustenie pracoviska. Posudzovanie je preto individuálne a závisí od konkrétneho prípadu.

 

Prerušenie prác na pracovisku zamestnávateľa

K všeobecným zásadám prevencie patrí vylúčenie nebezpečenstva a z neho vyplývajúceho rizika, ako aj posudzovanie rizika, ktoré nemožno vylúčiť. Na základe uvedeného je preto zamestnávateľ povinný vyhodnotiť riziká a na základe tohto prijať a vykonať potrebné opatrenia na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov, napr. zrušiť pracovné cesty do rizikových oblastí, zrušiť pracovné cesty do nerizikových oblastí (z dôvodu zníženia mobility zamestnancov), merať pri príchode do zamestnania teplotu zamestnancov, nariadiť lekársku prehliadku, príp. ak to je možné, dohodnúť sa so zamestnancom na výkone práce z domu.

 

Zamestnávateľ sa pri prijímaní opatrení nevyhnutných na zabezpečenie ochrany zdravia zamestnancov môže riadiť aj opatreniami, ktoré príjme Bezpečnostná rada SR, príp. odporúčaniami, ktoré odporučí Ministerstvo zdravotníctva SR a Úrad verejného zdravotníctva SR.

 

Ak jedným z preventívnych opatrení zamestnávateľa bude, že neumožní zamestnancovi výkon práce na pracovisku

[napr. z dôvodu, že práca sa vykonáva na pracoviskách „open space“, kde je vyššia koncentrácia osôb na jednom mieste, príp. pri danom druhu práce nemožno zabezpečiť obmedzenie rizika], alebo zamestnávateľ nemôže zamestnancovi prideľovať prácu na pracovisku, nakoľko na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva musel prevádzku zatvoriť, Zákonník práce umožňuje túto situáciu riešiť ako:

·         prekážku v práci na strane zamestnávateľa v súlade s ust. § 142 ods. 3 ZP: „Ak nemohol zamestnanec vykonávať prácu pre iné prekážky na strane zamestnávateľa, ako sú uvedené v odsekoch 1 a 2, t. j. z iných dôvodov ako je prechodný nedostatok spôsobený poruchou na stroji, v dodávke surovín, nepriaznivé poveternostné vplyvy, zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho priemerného zárobku.“

·         dohodnúť sa dočasne so zamestnancomna výkone práce z domu - tzv. home office, kedy ide o prácu, ktorá sa vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa pracovnej zmluvy, to umožňuje,

·         dohodnúť sa trvalo so zamestnancom na výkone práce z domu- tzv. domácka práca, príp. telepráca, kedy sa v pracovnej zmluve mení miesto výkonu práce; zamestnanec v takomto prípade vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste („domácka práca“) alebo vykonáva prácu pre zamestnávateľa podľa podmienok dohodnutých v pracovnej zmluve doma alebo na inom dohodnutom mieste s použitím informačných technológií („telepráca“) v pracovnom čase, ktorý si sám rozvrhuje,

·         iné formy opatrení, napr. čerpanie dovolenky, príp. náhradného voľna, čerpanie pracovného voľna podľa § 143 ods. 3 ZP s náhradou mzdy alebo bez náhrady mzdy, čerpanie pracovného voľna na žiadosť zamestnanca.

 

Prekážky v práci na strane zamestnávateľa

Prekážky v práci na strane zamestnávateľa podľa § 142 ods. 3 ZP sú nielen jedným z preventívnych opatrení ako zabrániť šíreniu ochorenia COVID-19, ale v osobitnom prípade jedinou možnosťou. Sú to najmä tie prípady, ak rozhodnutím Úradu verejného zdravotníctva bolo nariadené uzavrieť počas doby trvania mimoriadnej situácie prevádzku (napr. maloobchodná predajňa s nepotravinovým tovarom, kultúrne zariadenie, wellness centrum) a zamestnávateľ nemá možnosť prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy.

 

Pre existenciu prekážky v práci na strane zamestnávateľa nie je rozhodujúce, či nemožnosť prideľovať prácu zamestnancovi je spôsobená objektívnymi alebo subjektívnymi príčinami, a či tieto skutočnosti zamestnávateľ môže alebo nemôže ovplyvniť.

 

Prekážky v práci na strane zamestnávateľa nemajú dokonca v zákone určenú dĺžku trvania.

Počas trvania prekážky v práci na strane zamestnávateľa patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume 100 % jeho priemerného zárobku

Ak však zamestnávateľ vymedzí v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov vážne prevádzkové dôvody, pre ktoré nemôže zamestnancovi prideľovať prácu, pôjde o prekážku v práci na strane zamestnávateľa, pri ktorej patrí zamestnancovi náhrada mzdy v sume určenej dohodou, najmenej však 60 % jeho priemerného zárobku. Dohodu nemožno nahradiť jednostranným rozhodnutím zamestnávateľa.

 

?

Príklad 4.

Ak zamestnávateľ zatvorí firmu z dôvodu vírusovej epidémie z vlastnej iniciatívy, je to prekážka v práci na strane zamestnávateľa? Patrí aj v tomto prípade zamestnancovi náhrada mzdy vo výške 60 % priemerného zárobku? A aký je postup, ak by to dostal zamestnávateľ príkazom od hygienika resp. krízového štábu alebo inej inštitúcie?

Počas prekážky v práci na strane zamestnávateľa patrí zamestnancovi náhrada mzdy vo výške 100% priemerného zárobku. Uvedené sa vzťahuje aj na takú situáciu, ak po vyhodnotení rizík o uzavretí prevádzky rozhodol zamestnávateľ sám, na základe dobrovoľného rozhodnutia. Náhrada mzdy najmenej vo výške 60 % priemerného zárobku bude prináležať zamestnancom len v tom prípade, ak to bolo vymedzené v písomnej dohode, ktorú zamestnávateľ uzatvoril so zástupcami zamestnancov. To znamená, že ak u zamestnávateľa zástupcovia zamestnancov nepôsobia, zamestnancovi náhrada mzdy vo výške 100 % priemerného zárobku.

 

 

Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej tematickej publikácii Zamestnávanie počas pandémie.

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


151/2020 Z. z.
Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí 12.06.2020

152/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 116/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 15.06.2020

153/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ruskej federácie o vzájomnom uznávaní vzdelania, kvalifikácií a akademických titulov 12.06.2020

154/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 45/2016 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 23.06.2020

155/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 92/2020 Z. z. 17.06.2020

156/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov 17.06.2020

157/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov 17.06.2020

158/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti zdravotníctva v súvislosti s mimoriadnymi opatreniami súvisiacimi so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 18.06.2020

159/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Nesvadské piesky 01.07.2020

160/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Jurský Chlm 01.07.2020

161/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Bradlo 01.07.2020

162/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Mostová 01.07.2020

163/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Vinište 01.07.2020

164/2020 Z. z.
Oznámenie o vydaní opatrenia Národnej banky Slovenska z 9. júna 2020 č. 2/2020 o spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie povolenia na vytváranie a spravovanie štandardných fondov a európskych štandardných fondov a na udelenie povolenia na vytváranie a spravovanie alternatívnych investičných fondov a zahraničných alternatívnych investičných fondov

165/2020 Z. z.
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 23.06.2020

166/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody zdravotníckych pomôcok 23.06.2020

167/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody aktívnych implantovateľných zdravotníckych pomôcok 23.06.2020

168/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa

169/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o zmene článku 1 k Dohode o činnosti slovensko-francúzskych bilingválnych sekcií medzi Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí Francúzskej republiky

170/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška sadzby na jednu hodinu osobnej asistencie a výška peňažného príspevku na opatrovanie 01.07.2020

171/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 115/2020 Z. z. o niektorých opatreniach na zabezpečenie výkonu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 24.06.2020

172/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 131/2020 Z. z. o splatnosti poistného na sociálne poistenie v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 24.06.2020

173/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach sociálnych služieb pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby, a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili vek potrebný na nárok na starobný dôchodok na rok 2021 01.01.2021

174/2020 Z. z.
Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm životného minima 01.07.2020

175/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 475/2013 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy s výberom mýta 01.07.2020

176/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 89/2018 Z. z., ktorou sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok, ktoré je oprávnená predpísať sestra alebo pôrodná asistentka 01.07.2020

177/2020 Z. z.
Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, ktorou sa mení vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 331/2018 Z. z. o zaručenej konverzii v znení vyhlášky Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 401/2019 Z. z. 27.06.2020

178/2020 Z. z.
Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, ktorou sa mení vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 401/2019 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu č. 331/2018 Z. z. o zaručenej konverzii 27.06.2020

179/2020 Z. z.
Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, ktorou sa ustanovuje spôsob kategorizácie a obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy 30.06.2020

180/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 205/2010 Z. z. o určených technických zariadeniach a určených činnostiach a činnostiach na určených technických zariadeniach 01.07.2020

181/2020 Z. z.
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom v znení neskorších predpisov 01.09.2020

182/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie epidemiologickej ambulancie 01.07.2020

183/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie mobilného odberového miesta 01.07.2020

184/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 01.07.2020


 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v júli 2020

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

8. 7.
– streda

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne pre samostatne zárobkovo činné osoby za jún 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 17 ods. 2 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za jún 2020 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení

Samostatne zárobkovo činná osoba

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za jún 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených v júni 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené v júni 2020

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

15. 7.
– streda

Odvod dane vyberanej zrážkou v júni 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

20. 7.
 – pondelok

Predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v júni 2020 49 790 €

Zdaniteľná osoba

§ 4 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

27. 7.
– pondelok (namiesto soboty 25. 7. 2020)

Podanie súhrnného výkazu k DPH za jún 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie súhrnného výkazu k DPH za druhý štvrťrok 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku a súčasne v predchádzajúcich štyroch kalendárnych štvrťrokoch  hodnotu 50 000 €

Platiteľ DPH

§ 80 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za jún 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie kontrolného výkazu k DPH za druhý štvrťrok 2020  elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

Platiteľ DPH

§ 78a ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie daňového priznania k DPH za jún 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie daňového priznania k DPH za druhý štvrťrok 2020 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 2 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Splatnosť DPH za jún 2020 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Splatnosť DPH za druhý štvrťrok 2020 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou

Platiteľ DPH

§ 78 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení n. p.

Podanie daňového priznania elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za jún 2020

Platiteľ spotrebnej dane

§ 12 zákona č. 530/2011 Z. z., § 13 zákona 106/2004 Z. z., § 14 zákona 98/2004 Z. z., § 12 zákona 609/2007 Z. z. všetky v znení n. p.

31. 7.
– piatok

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických osôb

Platiteľ dane z príjmov FO

§ 34 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov právnických osôb

Platiteľ dane z príjmov PO

§ 42 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Daň z motorových vozidiel splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel v znení n. p.

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za jún 2020

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za jún 2020

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane

§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p.

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v júni 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní zrazeného zamestnancom a preddavku na poistné, ktoré platí zamestnávateľ za jún 2020

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za jún 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za jún 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p.

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v júni 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


HYGIENA A PRÁCA

 

O kancelárskej práci sa vo všeobecnosti traduje, že sa jedná o čisté, hygienicky neškodné zamestnanie. Podľa výskumov renomovaných vedcov z rôznych krajín, ktoré prebehli v ostatných desiatich rokoch, tomu tak ale vôbec nie je. Hovorí o tom podrobná štúdia amerických výskumníkov, ktorí pod vedením svetoznámeho enviromentálneho mikrobiológa profesora charlesa p. Gerbu z university of arizona v tuscone (USA), analyzovali viac ako päťtisíc vzoriek, pochádzajúcich z kancelárií výrobných, právnych, zdravotníckych a poisťovacích firiem. Čo sa týmto výskumom zistilo?

 

Cieľ výskumu

Bola identifikácia najrizikovejších miest pracovísk, negatívne pôsobiacich na zdravie zamestnancov. Najviac znečistené plôšky, ktorých sa pracovníci dotýkajú každý deň, boli suverénne kohútiky a batéria umývadiel, ale najmä úchytky mikrovlnných trúb,“ povedal na margo sledovania profesor.

 

Ďalšími exponovanými miestami pre škodlivé nákazlivé mikróby boli kľučky dverí a chladničiek, zábradlia, tlačidlá výťahov a nápojových automatov, kopírky, dosky kuchynských kútikov a konferenčné stolíky. Ani počítačové klávesnice a „neosobné“ telefóny pevných liniek v ničom nezaostávali. Na jednom centimetri štvorcovom, teda na jednom tlačidle klávesnice, vegetovalo 284 mikroorganizmov, na jednom štvorcovom centimetre telefónneho slúchadla to bolo 160 mikróbov. Ale úplne najviac kontaminovaným miestom bolo držadlo mikrovlnky, kde sa na štvorcovom centimetri vyskytlo až 315 mikróbov.

V kanceláriách sa v nadmernom množstve nachádzali baktérie aj kvasinky, vyvolávajúce u zamestnancov hnačky, angíny a zápalové infekcie dýchacích ciest aj tráviaceho traktu.

„Štúdia ukázala, že nákazy sa môžu najčastejšie šíriť pracoviskom najmä v priebehu príprav obeda v kuchynkách, konzumácie stravy priamo na kancelárskych stoloch, varenia kávy alebo písaním na klávesniciach rôznych druhov počítačov,“ uviedol profesor Gerba.

Dve tretiny kancelárskych pracovníkov desiatuje, obeduje alebo olovrantuje sediac za pracovným stolom pri počítači a takmer štvrtina z nich si svoj stôl pred jedlom, a väčšinou ani po ňom, neuprace. Choroboplodné zárodky (baktérie a vírusy) dokážu prežívať na pevnom povrchu celý deň a navyše sa tam aj ďalej množia.

 

Aký vplyv má čistota kancelárií a ich zariadenia na absenciu a práceneschopnosť zamestnancov?

Ďalší výskum porovnával situáciu v dvoch budovách, kde v jednej – s obsadením 500 pracovných miest – začalo podstatne viac dbať na hygienu. Druhá budova s rovnakým množstvom zamestnancov bola ponechaná „na pospas“ ako kontrolná vzorka. Na oboch miestach potom sledovali experti množstvo a frekvenciu absencií a práceneschopností v horizonte sedemnásť týždňov od spustenia projektu.

Zistilo sa tak, že už v priebehu prvých dvanástich týždňov poklesol v prvej „hygienicky ošetrenej“ budove počet zamestnancov, ktorí mali zdravotné ťažkosti až o 45 (!) percent. Ak zoberieme do úvahy náklady firiem na jedného pracovníka počas jeho práceneschopnosti, ekonomická úspora ako aj pracovná efektivita boli naozaj výrazné.

 

Baktérie sa do kancelárií dostávajú

aj s prachom a blatom, ktoré prinášajú ľudia na obuvi a množstvo mikroorganizmov prilietava do miestností vďaka prúdeniu vzduchu pri otvorených oknách, ale aj hojným využívaním klimatizácie.

 

Ľudská pokožka

neustále vylučuje maz aj pot a v nich sa baktériám mimoriadne dobre darí. Mazom z neumytých prstov viacnásobným dotýkaním poprenášame baktérie „krížom – krážom“ na spomínané exponované miesta, kde sa utešene hromadia.

Ale ako je možné pochopiť situáciu, v ktorej sa potom nachádza v kanceláriách skoro 400-krát viacej baktérií a vírusov ako v priestoroch toaliet? Vysvetlenie je pomerne jednoduché. Zamestnanci upratovacích a čistiacich firiem obvykle dezinfikujú toalety minimálne raz denne, zvyčajne však viackrát. Ale klávesnice, počítačové myši, telefónne prístroje, faxy alebo dosky pracovných stolov čistiť nemôžu.

Každý človek totiž veľmi negatívne vníma keď sa mu niekto „prehrabuje“ na stole alebo v jeho príslušenstve. V momentoch snahy upratovacích firiem vydezinfikovať „osobné“ plochy sa v ich majiteľovi prebúdza takzvané teritoriálne chovanie a snaží sa chrániť svoj „revír“, tvrdia psychológovia práce. Upratovanie na stole „cudzím upratovacím elementom“ zároveň vyvoláva pocit, že svoje veci a ich rozostavenie prestávame mať pod kontrolou a nič nenájdeme, lebo nám ich niekto premiestnil na iné miesta ako sme zvyknutí a nedajbože ich aj upratal.

Prípravky na čistenie povrchu elektronických prístrojov a ich príslušenstiev samozrejme existujú a majiteľ stolového teritória by ich mohol hravo samoobslužne užívať aj sám. Napríklad jedným z čistiacich prostriedkov je tvárna hmota, ktorá sa dostane aj do najmenších škár v klávesnici a ťažko dostupných kútikov.

Nalepí na seba viditeľné aj neviditeľné čiastočky prachu aj iné nečistoty vrátane mikróbov a zároveň predmety dezinfikuje. Tým sa zníži výskyt infekčných agentov a súčasne aj chorobnosť užívateľa teritória.

 

Problém „neviditeľných“ infekcií

samozrejme spočíva najmä v osobnej hygiene zamestnancov. Prieskumy totiž ukázali, že 15 percent žien a 25 percent mužov si po použití toalety neumyje ruky a hneď siaha na predmety alebo miesta, ktorých sa dotýkajú aj ostatní. Navyše sa ukazuje, že preferované „ekologické“ sušenie rúk horúcim vzduchom je prekvapujúco menej hygienické ako používanie papierových obrúskov. Utieranie umytých rúk papierovým uteráčikom zníži množstvo baktérií na pokožke až o 77 percent, zatiaľ čo elektrický osušovač zvýši  počet mikroorganizmov viac ako dvojnásobne.

Teplo a vlhko totiž vytvára priaznivé podmienky pre ich množenie. Ďalšou zo zistených pozoruhodností je, že pracovné stoly žien sú štvornásobne bohatšie na mikroorganizmy v porovnaní so stolmi mužov. Muži síce mávajú väčší neporiadok, ale ženy častejšie na svojom stolovom teritóriu jedia. Výskumy hovoria aj o dĺžke života mikroorganizmov na pracovných stoloch. Niektoré baktérie a vírusy sú schopné prežívať viacej dní, napríklad vírus chrípky dokáže byť aktívny 48 hodín.

 

Ruky a ich prsty sú teda hlavným nosičom nepriaznivých mikroorganizmov

a je potrebné vedieť akým spôsobom očisty ich uvedieme do stavu minimálneho rizika prenosu infekcie. Najjednoduchší a najkomplexnejší spôsob očisty je dôkladné umývanie rúk. Najprv je potrebné zvlhčiť dlane vodou a až potom na ne naniesť mydlo, napeniť ho a roztierať po dlaniach a jednotlivých prstoch minimálne 30 sekúnd. Voda na oplachovanie mydla by nemala byť príliš horúca, lebo vysoká teplota vysušuje pokožku a vedie k jej postupnej povrchovej degenerácii.

Dôležité je dôkladné osušenie rúk najlepšie jemným papierovým uterákom, lebo príliš drsný môže spôsobiť drobné trhlinky vrchnej vrstvy kože čím sa otvára vstupná brána pre neskorší prenos infekčných zárodkov. Keď sú ruky viditeľne špinavé alebo niečím zamazané, odporúča sa voda a mydlo. Ale pokiaľ máme len „zlý pocit“ nečistoty, použijeme radšej šetrnú vreckovku napustenú dezinfekčným roztokom alebo dezinfekčný prípravok na hygienu rúk. Koža musí byť suchá, lebo kvapôčky vody by mohli chemickú látku v dezinfekcii rozriediť a znížiť jej účinky. Kombinácia umývania a dezinfekcie je najčastejšou chybou pri očiste rúk. Po použití dezinfekčného prostriedku počkáme kým tento úplne zaschne a potom ruky neoplachujeme ani si ich neutierame. Dezinfekcia sa dá núdzovo použiť aj vtedy, keď nie je k dispozícii voda. Celý proces je jednoduchý a účinný.

 

MUDr. Pavel Malovič

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 12-13/2020 (VI/2020)

  • Trestný zákon s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 9/2020 (VI/2020)

  • Na ake korona prispevky ma narok zamestnavatel
  • Čo v prípade nezaplatenia odvodov do SP
  • Predpoklady výpovede pre organizačné dôvody 
  • Prekážky v práci na strane zamestnávateľa
  • Určovanie priemerného a pravdepodobného zárobku
  • Paušalizácia cestovných náhrad
  • Komunálny odpad a sankcie za nedodržanie zákona

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 9/2020 (VI/2020)

  • Korona a účtovníctvo - zmeny v účtovníctve
  • Súbeh viacerých foriem podnikania
  • Odpočítanie daňovej straty v roku 2020
  • Úprava zastupovania a vylúčenie zástupcu v daňovom konaní
  • Postup pri poskytovaní daňovej úľavy daňovému subjektu

 

Verejná Správa č. 7-8/2020 (VS), č. 7-8/2020 (VI/2020)

  • Hospodárska mobilizácia
  • Stavebné úrady

 

Lex korona VI/2 - životné prostredie, odpadové a vodné hospodárstvo

  • Vyhláška o kvalite ovzdušia
  • Vyhláška o spôsobe určenia výšky nájomného k lesným pozemkom za hospodárenie v lesoch
  • Nariadenie o výške sadzieb poplatkov za uloženie odpadov

 

Lex kororna III/5 (VI/2020) - Sociálne poistenie a služby zamestnanosti

  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o zdravotnom poistení

 

Lex koron V/4 (V/2020) – opatrenia proti koronavírusu

  • Zákon o štátnej službe
  • Vyhláška o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy
  • Zákon o podpore regionálneho rozvoja
  • Zákon o rozpočtových pravidlách
  • Zákon o informačných technológiách
  • Zákon o kybernetickej bezpečnosti
  • Zákon e-Governmente

 

Lex korona I/3 – (V/2020) – opatrenia proti koronavírusu

  • Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti
  • Zákon finančnej správe
  • Zákon o cestovných náhradách

 

Lex korona II/6 (V/2020) – Sociálna ekonomika, podniky a opatrenia v justícii

  • Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii
  • Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch

 

Lex korona I/2 – (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Zákon č. 67/2020 Z. z. o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (po novele zákonom č. 75/2020 Z. z. a č. 96/2020 Z. z.)

Lex korona IV/2 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Stavebný zákon a bývanie

-        Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)

-        Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách – + zákon 91/2020 Z. z.

-        Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov

-        Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní

-        Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania

-        Zákon č. 282/2015 Z. z. o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb

  • Doprava a cestovný ruch

-        Zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách

-        Zákon č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov

-        Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach

-        Zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach

-        Zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu

-        Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave

-        Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke

-        Zákon č. 213/2019 Z. z. o odplatách a o poskytovaní príspevku v civilnom letectve

-        Zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon)

-        Zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe

 

Lex korona V/3 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

-        Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách

-        Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve

-        Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení

-        Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)

-        Zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja

 

Lex korona III/4 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

-        Zákon o službách zamestnanosti

-        Zákon o sociálnom poistení

-        Zákon o starobnom dôchodkovom sporení

-        Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení

-        Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti

-        Zákon o sociálnych službách

-        Zákon o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele

 

Lex korona II/6 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

-        Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVIC-19 a v justícií

-        Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch

 

Lex korona II/5 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii
  • Zákon o Súdnej rade Slovenskej republiky
  • Zákon o súdoch
  • Zákon o elektronických komunikáciách
  • Zákon o verejnom obstarávaní
  • Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-1

 

Lex korona III/3 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

  • Zákonník práce
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o BOZP
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o zdravotnom poistení
  • Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
  • Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
  • Zákon o sociálnych službách

 

Lex korona V/2 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

 

 

Lex korona VI/1 (IV/2020) - nové zákony a novely týkajúce sa zmien legislatívy v súvislosti s koronavírusom

 

 

TIEŽ TIETO ODBORNÉ PUBLIKÁCIE VÁM POMOŽU V PODNIKANÍ V ČASE PANDÉMIE

 

 

1. Obchodný zákonník po novelách s komentáromrozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

2. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

3. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

4. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

5. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

6. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka)

7. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)

8. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)

9. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

10. Občiansky zákonník po novelách s komentárom – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

11. Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových účtovníkov)

12. Trestné právo a súdne spory (Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Civilný mimosporový poriadok – úplné znenia zákonov)

13. s.r.o. – SPRIEVODCA (komplexné a prehľadné spracovanie problematiky spoločnosti s ručením obmedzeným od jej založenia, vzniku až po možnosti zrušenia)

14. Podnikanie a koronavírus (komplexný prehľad opatrení a ich podrobný popis týkajíci sa daňového poriadku, daní z príjmov, DPH, zákonníku práce, miezd)

15. Zamestnávanie počas pandémie (zmeny týkajúce sa vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok ...)

 

PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 1-2/2021 (VII/2020)

  • Zákon overejnom obstarávaní s komentárom - úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 10/2020 (VII/2020)

  • Prednostné a neprednostné pohľadávky po 1.7.
  • Švarcsystém + príklady z praxe
  • Predĺženie podporného obdobia v nezamestnanosti
  • Náhrada za sťaženie spoločenského uplatnenia - zmeny
  • Elektronická schránka a nezisková organizácia od 1.6.

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 10/2020 (VII/2020)

  • Skončenie podnikania FO – daňové hľadisko
  • Preddavky na daň z príjmov PO v období pandémie
  • Preukazovanie daňových výdavkov podnikateľa FO
  • Servisné organizácie ERP – ukončenie činnosti

 

1000 riešení (1000 r), č. 9-10/2020 (VIII/2020)

  • Verejné obstarávanie
  • Exekúcie po novom
  • Dane
  • Účtovníctvo
  • Zákoník práce
  • Odvody

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených podnikateľom, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS:

 
1. 1. ZAMESTNÁVANIE

V poslednom období nastali pre zamestnávateľov viaceré podstatné zmeny, ktoré sa týkajú vyplácania mzdy a mzdových nárokov, zníženia pracovného úväzku, plánovania dovoleniek, ale i poskytovania pracovných pomôcok. K akým zmenám sa musí podnikateľ počas zamestnávania prispôsobiť?
Nájdete v našich publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, mzdovým účtovníčkam, ekonómom, manažérom …



1. Zamestnávanie počas pandémie - odborná tematická publikácia
/A5, cca str. 360/

2. Zákonník práce po novele s komentárom - odborná tematická publikácia
/A5, str. 400/

3. GDPR s komentárom po novelách - odborná tematická publikácia
/A5, str. 344/

4. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/

5. 100 otázok a odpovedí Obchodovanie, odvody, náhrady - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/


Cena balíčka je 47,30 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 19 €.
Ušetríte 28,30 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


2. ŠKOLY A KORONA

Oblasť školstva nie je výnimkou a problém pandémie sa jej dotkol vo všetkých smeroch. Novela školského zákona a zákona o vysokých školách stanoví pravidlá, ako v tejto situácii postupovať. Aké sú zmeny v školstve?
Viac sa už dozviete v našich publikáciách, ktoré sú určené pracovníkom v školstve, obciam, mestám, VÚC …



1. Aktualizácia V/3 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 240/

2. Podnikanie a koronavírus - Pracovné právo a školstvo v čase koronavírusu - odborná tematická publikácia
/A5, str. 240/

3. PaM 6/2020 - Dovolenka v školstve - príspevok
/A5, str. 80

4. Zákony V/2020 - Školský zákon, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 672/

5. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/


Cena balíčka je 33 €.
Cena balíčka s 40 % zľavou je 19 €.
Ušetríte 14 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


3. ZÁKONY A AKTUALIZÁCIE I.-III. PO NOVELÁCH - JARNÁ AKCIA

Potrebujete ku svojej práci aktuálne znenia zákonov po ostatných novelách? Ponúkame vám úplné znenia zákonov, ktoré vám pomôžu pri vašej činnosti. Máte jedinečnú možnosť získať ich so zľavou.
Zákony a Aktualizácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtnovníčkam, pracovníkom verejnej správy, obciam, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …



1. Zákony IA/2020 - Zákon o dani z príjmov, Zákon o DPH ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 928/

2. Zákony IB/2020 - Zákon o účtovníctve, postupy účtovania ...
- úplné znenia zákonov
/A5, str. 480/

3. Zákony IIA/2020 - Obchodný zákonník, živnostenský zákon ...
- úplné znenia zákonov
/A5, str. 528/

4. Zákony IIB/2020 - Občiansky zákonník, Zákon o advokacii
... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 464/

5. Zákony IIC/2020 -Trestný zákon, Trestný poriadok
... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 754/

6. Zákony IIIA/2020 - Zákon o minimálnej mzde, Zákon o BOZP - úplné znenia zákonov
/A5, str. 496/

7. Zákony IIIB/2020 - Zákon o sociálnom poistení, Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení .... -
úplné znenia zákonov
/A5, str. 496/

8. Zákony IIIC/2020 - Zákon o pomoci v hmotnej núdzi, Zákon o sociálnych službách
.... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 656/

9. Aktualizácia I/1 -Daňový poriadok
... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 224/

10. Aktualizácia I/2 LEX KORONA- Zákon o mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 -
úplné znenie zákona
/A5, str. 24/

11. Aktualizácia II/1 - Zákon o priestupkoch - úplné znenia zákonov
/A5, str. 24/

12. Aktualizácia II/2 - Civilný sporový poriadok, Trestný zákon ...
- úplné znenia zákonov
/A5, str. 400/

13. Aktualizácia II/3 - Exekučný poriadok ...
- úplné znenia zákonov
/A5, str. 144/

14. Aktualizácia II/4 - Zákon o verejnom obstarávaní
... - úplné znenie zákona
/A5, str. 112/

15. Aktualizácia II/5 LEX KORONA - Zákon o niektorých opatreniach v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 - nový zákon, Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 - nový zákon LEX korona ...-
úplné znenia zákonov
/A5, str. 568/

16. Aktualizácia II/6 LEX KORONA - Zákon o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii, ... -
úplné znenia zákonov
/A5, str. 32/

17. Aktualizácia III/1 - Zákon o sociálnom poistení ...
- - úplné znenia zákonov
/A5, str. 432/

18. Aktualizácia III/2 - Zákon o službách zamestnanosti ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 512/

19. Aktualizácia III/3 LEX KORONA - Zákonník práce, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 848/

20. Aktualizácia III/4 LEX KORONA - Zákon o sociálnom pojistení ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 736/


Cena balíčka je 80 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 40 €.
Ušetríte 40 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


4. DPH PO NOVELE II.


Novela zákona o DPH zjednodušila a uľahčila dodávky tovaru v rámci EÚ. Zaviedla spoločné pravidlá spočívajúce v uľahčení cezhraničného obchodovania s tovarom v rámci tzv. call-offstock úpravy, určení miesta dodania tovaru s prepravou, ...
Zmenil sa aj vzor daňového priznania k DPH a súhrnného výkazu, najvýznamnejšou zmenou súhrnného výkazu je druhá strana. K tejto zmene došlo z dôvodu zavedenia režimu call-off stock.
Potrebujete vedieť viac?
Informácie nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom …



1. Poradca 8/2020 - Zákon o DPH po novele s komentárom - komentár
/A5, str. 304/

2. 100 otázok ZDP, DPH - odborná tematická publikácia
/A5, str. 96/

3. DUO 3/2020 - Daňové priznanie DPH - zmeny v roku 2020 - príspevky
/A4, str. 80/

4. Zákony IA/2020 - Zákon o DPH, Zákon o dani z príjmov, ... - úplné znenia zákonov
/A5, str. 912/

5. Ekonomický slovník - odborné pojmy - slovník
/A5, str. 264/


Cena balíčka je 34 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 17 €.
Ušetríte 17 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
Aktualizácia V/1 - školský zákon


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page