Vláda SR
schválila formy podpory zamestnávateľov na udržanie zamestnanosti v čase
vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ďalej
len "mimoriadna situácia") na základe § 54 ods. 1 písm. e)
zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z.n.p. (ďalej
len "zákon o službách zamestnanosti"). Jednou z foriem
podpory sú aj príspevky na
udržanie pracovných miest a na zmiernenie ekonomických dopadov
v dôsledku šírenia choroby COVID-19.
Podmienky na poskytovanie
príspevkov schválila vláda SR dňa 31.
3. 2020 uznesením č. 178/2020 a dňa 14. 4. 2020 schválila uznesením
zmenu Projektu podpory udržania zamestnanosti v čase vyhlásenia
mimoriadnej situácie. V porovnaní s materiálom prijatým dňa 31. 3.
2020 sa zrušili niektoré podmienky v rámci Opatrenia č. 1, zúžil
sa okruh oprávnených žiadateľov v rámci Opatrenia č. 2
a doplnilo sa Opatrenie č. 3 a č. 4. Na základe schváleného
uznesenia č. 219/2020 zo dňa 14. 4. 2020 vláda SR podmienky na
poskytovanie príspevkov za účelom udržania zamestnanosti upravila
a výsledkom sú štyri opatrenia. Pre zamestnávateľov je určené opatrenie
č. 1 a opatrenie č. 3.
Opatrenie č. 1
Zamestnávatelia, ktorí
v období mimoriadnej situácie museli prevádzky zatvoriť
Ide o podporu
zamestnávateľov (vrátane SZČO, ktorí sú zamestnávateľmi), ktorí v čase
vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu museli
uzatvoriť alebo zakázať prevádzky na základe Opatrenia Úradu verejného
zdravotníctva SR. O príspevok podľa opatrenia č. 1 možno požiadať
príslušný úrad práce od 6. 4. 2020.
Opatrenie č. 2
Samostatne zárobkovo činné
osoby (SZČO), ktorá v období mimoriadnej situácie musela prevádzku
zatvoriť, alebo z dôvodu mimoriadnej situácie došlo k poklesu tržieb
Ide o podporu samostatne
zárobkovo činných osôb (SZČO), ktoré v čase vyhlásenia mimoriadnej
situácie museli uzatvoriť alebo zakázať prevádzky na základe Opatrenia Úradu
verejného zdravotníctva SR alebo ktorým poklesli tržby najmenej
o 20 % (resp. o 10 % v marci). O príspevok podľa
opatrenia č. 2 možno požiadať príslušný úrad práce od 8. 4. 2020.
Opatrenie č. 3
Zamestnávatelia, ktorí
v období mimoriadnej situácie nemuseli prevádzky zatvoriť, ale boli
zasiahnutí mimoriadnou situáciou
Ide o podporu
zamestnávateľov (vrátane SZČO, ktorí sú zamestnávateľmi), ktorí v čase
vyhlásenia mimoriadnej situácie udržia pracovné miesta aj v prípade
prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti. O príspevok
podľa opatrenia č. 3 možno požiadať príslušný úrad práce od 17. 4. 2020.
Opatrenie č. 4
Podpora vybraných skupín
fyzických osôb, ktoré v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie nemajú žiaden
iný príjem
Ide o fyzickú osobu,
ktorá je SZČO a jednoosobové s.r.o., ktorá od 13. 3. 2020 nemá žiaden iný
príjem (z ne/podnikateľskej činnosti, zo závislej činnosti), a ktorá
nepoberá ani starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok
a výsluhový dôchodok. Ide o:
·
SZČO, ktorá prerušila
alebo obmedzila vykonávanie alebo prevádzkovanie svojej činnosti
a nepozastavila alebo nezrušila oprávnenie na výkon svojej činnosti; za
SZČO sa pri tomto príspevku považuje SZČO, ktorej nevznikla povinnosť
nemocenského a dôchodkového poistenia podľa zákona č. 461/2003
Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (nie je teda
povinne ani dobrovoľne poistená) a ktorá nečerpá tzv. odvodové prázdniny;
ide napr. o SZČO, ktorá vznikla v roku 2018 a ešte stále neplatí
odvody do Sociálnej poisťovne)
·
je jediným spoločníkom
v spoločnosti s ručením obmedzeným, a zároveň je jej jediným
konateľom, a nie je jej zamestnancom (jednoosobová s.r.o.), a zároveň
nie je spoločníkom v inej s.r.o..
O príspevok podľa
opatrenia č. 4 možno požiadať príslušný úrad práce od 23. 4. 2020.
ZA ZAMESTNÁVATEĽA SA NA
ÚČELY POSKYTNUTIA PRÍSPEVKU podľa
Opatrenia č. 1 a č. 3 považuje právnická osoba, ktorá má
sídlo alebo sídlo svojej organizačnej jednotky na území SR, alebo fyzická
osoba, ktorá má na území SR trvalý pobyt a ktorá zamestnáva fyzickú osobu
v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, a aj:
·
organizačná zložka
zahraničnej právnickej osoby
alebo zahraničnej fyzickej osoby s pracovnoprávnou subjektivitou, ktorá je
oprávnená podnikať na území Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu,
·
právnická osoba
alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva činnosti podľa zákona o službách
zamestnanosti, najmä
sprostredkovanie zamestnania za úhradu, dočasné zamestnávanie, podporované
zamestnávanie, poskytovanie odborných poradenských služieb, vykonávanie
vzdelávania a prípravy pre trh práce pre uchádzačov o zamestnanie,
pre záujemcov o zamestnanie a pre zamestnancov na území Slovenskej
republiky.
Zamestnávateľ na základe
čestného vyhlásenia (ktoré je súčasťou žiadosť o poskytnutie finančného
príspevku (ďalej aj "korona príspevok") preukazuje (opatrenie
č. 1 a č. 3) splnenie nižšie uvedených podmienok:
·
záväzok, že dva
mesiace po mesiaci, za ktorý žiada príspevok, neukončí pracovný pomer, resp. neurobí právny úklon, ktorým by
skončil pracovný pomer so zamestnancom/cami výpoveďou alebo dohodou
z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) a b) Zákonníka
práce,
·
zamestnávateľ
predloží v žiadosti údaj o stave zamestnancov k 31. 3. 2020,
·
vyhlási, že spĺňa
podmienky podľa § 70 ods. 7 zákona o službách zamestnanosti:
o
má splnené daňové
povinnosti
o
má splnené povinnosti
odvodu preddavku na poistné na verejné zdravotné poistenie, na sociálne
poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie
o
neporušil zákaz
nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti
o príspevok
o
nemá voči úradu
splatné finančné záväzky
o
nie je v konkurze,
likvidácii, nútenej správe alebo nemá určený splátkový kalendár
o
nemá evidované
neuspokojené nároky svojich zamestnancov vyplývajúce z pracovného pomeru
o
nemá právoplatne
uložený trest zákazu prijímať dotácie alebo subvencie alebo trest zákazu
prijímať pomoc a podporu poskytovanú z fondov Európskej únie, ak ide
o právnickú osobu
o
pokles tržieb
v prípade zamestnávateľov a SZČO, ktorým v čase vyhlásenia
mimoriadnej situácie poklesli tržby.
Oprávneným obdobím na
uplatnenie finančného príspevku je
obdobie odo dňa rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR (ďalej len
"ÚVZ") o uzatvorení alebo obmedzení niektorých prevádzok na
základe Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR pri ohrození verejného
zdravia č. OLP/2576/2020 a to od 13. 3. 2020 počas celého trvania
mimoriadnej situácie, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom bude
rozhodnutie ÚVZ zrušené, najdlhšie však do 31. 12. 2020. Mimoriadna
situácia podľa zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane
obyvateľstva a zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia alebo núdzový stav alebo výnimočný stav podľa ústavného
zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzový stav vyhlásený vládou SR.
ŽIADATEĽOM O KORONA
PRÍSPEVOK môže byť len subjekt, ktorý
vznikol a začal prevádzkovať svoju činnosť najneskôr k 01. 02.
2020. Neoprávneným žiadateľom sú:
·
subjekty verejnej
strany – ide o právnické osoby zapísané v štatistickom registri
organizácií, ktoré sú zaradené v Sektore verejnej správy v súlade
s európskou metodikou ESA 2010 ustanovenou nariadením EP a Rady
(EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013 o Európskom systéme národných
a regionálnych účtov v Európskej únii,
·
spoločnosť
s ručením obmedzeným, ktorá nemá zamestnancov.
Zamestnávatelia, ktorí
v období mimoriadnej situácie museli prevádzky zatvoriť (opatrenie
č. 1)
Do cieľovej skupiny patrí len
zamestnanec v pracovnom pomere, a to s dňom nástupu do práce
najneskôr do 01. 03. 2020 (vrátane). Do tejto skupiny patria
zamestnanci, ktorým zamestnávateľ nemohol/nemôže prideľovať prácu z dôvodu
prekážky v práci na strane zamestnávateľa (§ 142 ZP)
a poskytoval/poskytuje im náhradu mzdy podľa Zákonníka
práce (§ 142 ZP).
Príspevok nemožno žiadať
na zamestnanca,:
·
ktorý vykonáva
zárobkovú činnosť na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného
pomeru (na tzv. dohodára),
·
ktorý je konateľom,
a ktorý nemá uzatvorenú pracovnú zmluvu (nie je zamestnancom spoločnosti),
·
ktorý je spoločníkom,
a ktorý pre svoju s.r.o. pracuje bez pracovnej zmluvy,
·
za čas, po ktorý
poberá dávky sociálneho zabezpečenia (OČR, DPN).
Finančný príspevok podľa
opatrenia č. 1 nemožno žiadať na zamestnancov, ktorí v čase pandémie
boli uznaní za dočasne práceneschopných, ošetrovali, príp. sa starali
o člena rodiny (tzv. OČR,) alebo čerpali dovolenku, či pracovali formou
home office.
PRINCÍP KORONA PRÍSPEVKU
PODĽA OPATRENIA Č. 1 spočíva
v tom, že zamestnanci, ktorí počas prekážok v práci na strane
zamestnávateľa nemôžu pracovať, obdržia od zamestnávateľa náhradu mzdy, ktorú
štát zamestnávateľovi preplatí. Zamestnávateľ však bude musieť zaplatiť odvody
na poistné, nakoľko odvody zamestnávateľa (35,2 %) do Sociálnej
a zdravotnej poisťovne štát preplácať nebude. Platia tu však dve výnimky:
1.
V prípade, ak
zamestnávateľ preukáže, že za mesiac marec 2020 mal pokles tržieb o viac
ako 40 %, má možnosť požiadať o odklad platieb poistného za mesiac
marec na zdravotné a sociálne poistenie za zamestnávateľa.
2.
V prípade, ak
zamestnávateľ preukáže, že v mesiaci apríl 2020, mal uzatvorenú aspoň
jednu prevádzku najmenej 15 dní, má možnosť požiadať Sociálnu poisťovňu
o odpustenie platby poistného na sociálne poistenie za zamestnávateľa.
Odpustenie odvodov zamestnávateľa sa netýka zdravotného poistenia.
Za oprávnený výdavok sa podľa
Opatrenia č. 1 považuje finančný príspevok na úhradu náhrady mzdy
zamestnanca, ktorú vyplatil zamestnávateľ zamestnancovi z dôvodu
prekážky v práci na strane zamestnávateľa. Finančný príspevok sa vyplatí vo
výške 80 % priemerného zárobku zamestnanca, najviac však mesačne 1 100
€ na jedného zamestnanca, ak ide o zamestnávateľa (bez uzatvorenej
kolektívnej zmluvy so zástupcami zamestnancov):
Zamestnávateľ bez
KZ --> náhrada mzda 80 % až 100 % --> príspevok najviac 1
100 €
Ak zamestnávateľ
v zmysle kolektívnej zmluvy alebo dohody so zástupcami zamestnancov
(§ 142 ods. 4 ZP) vyplácal náhradu mzdy za čas prekážok v práci na
strane zamestnávateľa vo výške menej ako 80 % priemerného zárobku (napr.
60 % priemerného zárobku), pri refundácii sa zohľadní reálne vyplatená
náhrada mzdy, najviac vo výške 880 €.
Zamestnávateľ
s KZ --> náhrada mzda menej ako 80 % --> príspevok najviac
880 €
Príklad:
Zamestnanec má pracovný
úväzok 37,5 hodín týždenne. Priemerná hrubá mzda je 1 600 €. Zamestnávateľ
vyplatil zamestnancovi náhradu mzdy vo výške 60 % z priemerného
zárobku zamestnanca.
Náhrada mzdy za prekážku
v práci: 960 €
Príspevok od štátu bude:
880 € (v tomto prípade nemožno uplatniť reálne vyplatenú náhradu mzdy, nakoľko
príspevok od štátu môže byť najviac 880 €).
Odvody, ktoré platí firma:
337,92 € (35,2 % z 960 €).
Zamestnávatelia, ktorí
nemuseli prevádzky zatvoriť (opatrenie č. 3)
Zamestnávateľ, ktorí
v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie udrží pracovné miesta aj
v prípade prerušenia alebo obmedzenia svojej prevádzkovej činnosti, má
v rámci Opatrenia č. 3 na výber jednu z dvoch možností
poskytovania príspevku:
·
3A Finančný
príspevok na úhradu náhrady mzdy zamestnanca
·
3B Finančný paušálny
príspevok na úhradu časti mzdových nákladov.
Vybraný druh príspevku bude
platiť na celé obdobie poskytovania príspevku. Príspevok nemožno poskytnúť
zamestnancom, ktorí budú čerpať dávky sociálneho zabezpečenia alebo čerpajú
dovolenku, ak prekážka v práci na strane zamestnanca trvala viac ako
50 % mesačného pracovného fondu.
Za oprávnený výdavok podľa Opatrenia
č. 3A sa považuje finančný príspevok na úhradu náhrady mzdy zamestnanca,
ktorému zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu z dôvodu prekážky
v práci na strane zamestnávateľa (§ 142 ods. 4 ZP). Ak zamestnanec
nevykonáva prácu pre prekážky v práci na strane zamestnávateľa, má
zamestnávateľ nárok na poskytnutie príspevku na udržanie pracovného
miesta zamestnanca vo výške:
·
80 % priemerného zárobku
zamestnanca, najviac však v sume
880 € mesačne. Ak zamestnávateľ podľa právnych predpisov účinných do 3. 4. 2020
poukázal zamestnancovi náhradu mzdy vo výške viac ako 80 % priemerného
zárobku zamestnanca, štát mu refunduje len mzdové náklady na zamestnanca vo
výške 80 % priemerného zárobku zamestnanca, najviac vo výške 880 € mesačne
·
reálne zaplatenej náhrady mzdy zamestnanca, najviac však vo výške 880 € mesačne, ak sa
zamestnávateľ písomne dohodol so zástupcami zamestnancov na vymedzení tzv.
vážnych prevádzkových dôvodov (podľa § 142 ods. 4 ZP), pre ktoré nemôže
zamestnancom prideľovať prácu (v praxi pôjde o náhradu mzdy vo výške
60 % – 79 % priemernej mzdy zamestnanca, najmenej však vo výške
minimálnej mzdy).
Za oprávnený výdavok podľa
Opatrenia č. 3B sa považuje finančný paušálny príspevok na úhradu časti
mzdových nákladov na každého zamestnanca v závislosti od poklesu
tržieb najviac vo výške podľa tabuľky v rámci opatrenia č. 2, t.j.:
pokles tržieb
|
marec 2020
|
pokles tržieb
|
apríl a máj 2020
|
menej ako 10 %
|
-
|
menej ako 20 %
|
-
|
> 10 %
|
90 €
|
> 20 %
|
180 €
|
> 20 %
|
150 €
|
> 40 %
|
300 €
|
> 30 %
|
210 €
|
> 60 %
|
420 €
|
>40 %
|
270 €
|
> 80 %
|
540 €
|
Za zamestnanca sa na účely
opatrenia 3B považuje "každý" zamestnanec, t.j. aj
zamestnanec, ktorému zamestnávateľ prideľuje prácu (výkon práce na pracovisku
alebo formou home office), ale aj zamestnanec, ktorému zamestnávateľ nemôže
prideľovať prácu z dôvodu prekážky v práci na strane zamestnávateľa
(podľa § 142 ZP). Podmienkou na poskytnutie príspevku podľa opatrenia
č. 3B je, že zamestnanec nemal viac ako 50 % jeho fondu mesačného
pracovného času prekážku práci na strane zamestnanca (napr. PN, OČR) alebo
nečerpal dovolenku.
Viac o tejto téme sa
dočítate v mesačníku PaM 9/2020.
Do Sociálnej poisťovne sa platí poistné na nemocenské poistenie,
starobné poistenie, dôchodkové poistenie, úrazové poistenie, poistenie
v nezamestnanosti, garančné poistenie a poistné do rezervného fondu
solidarity. Neodvedením poistného, resp. jeho odvedením v nižšej výške,
vzniká dlh. Mať dlh voči Sociálnej poisťovni nie je príjemnou záležitosťou. Kto
je platiteľom poistného, v akej výške, kedy povinnosť platiť poistné
vzniká, do kedy ho treba odviesť a akým spôsobom?
V zmysle
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p., zamestnanec,
zamestnávateľ, povinne nemocensky a povinne dôchodkovo poistená samostatne
zárobkovo činná osoba
a dobrovoľne nemocensky, dôchodkovo a v nezamestnanosti poistená
osoba, štát a Sociálna poisťovňa patria do skupiny platiteľov
poistného.
Pre
zamestnanca a zamestnávateľa vzniká povinnosť platiť poistné
vznikom právneho vzťahu, ktorý zakladá právo na príjem zo závislej činnosti.
Samostatne zárobkovo činná osoba je povinná platiť poistné na sociálne
poistenie od 1. júla kalendárneho roka, resp. od 1. októbra, ak mala predĺženú
lehotu na podanie daňového priznania za predchádzajúci rok, a to ak mala
za predchádzajúci kalendárny rok príjem z podnikania a inej
samostatnej zárobkovej činnosti vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho
základu.
Sumy
poistného na nemocenské poistenie, na
starobné poistenie, na invalidné poistenie, na úrazové poistenie, na garančné
poistenie, na poistenie v nezamestnanosti a suma poistného do
rezervného fondu solidarity sa určujú percentuálnou sadzbou
z vymeriavacieho základu dosiahnutého v rozhodujúcom období, pričom:
-
ZAMESTNÁVATEĽ
V ROKU 2020 PLATÍ POISTNÉ:
·
na nemocenské poistenie 1,4 %
z vymeriavacieho základu,
·
na starobné poistenie za zamestnanca,
ktorý nie je sporiteľ na starobné dôchodkové sporenie 14 %
z vymeriavacieho základu a za zamestnanca, ktorý je sporiteľ na
starobné dôchodkové sporenie a nevypláca sa mu starobný dôchodok alebo
predčasný starobný dôchodok z II. piliera, 9 % z vymeriavacieho
základu a 5 % z vymeriavacieho základu na starobné dôchodkové
sporenie,
·
na invalidné poistenie 3 %
z vymeriavacieho základu,
·
na úrazové poistenie 0,8 %
z vymeriavacieho základu (ak je povinne úrazovo poistený),
·
na garančné poistenie 0,25 %
z vymeriavacieho základu (ak je povinne garančne poistený),
·
na poistenie
v nezamestnanosti 1 % z vymeriavacieho základu,
·
do rezervného fondu solidarity
4,75 % z vymeriavacieho základu.
Zamestnávateľ
neplatí poistné na invalidné poistenie za zamestnanca, ktorý je dôchodkovo
poistený po priznaní starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku,
tiež neplatí za zamestnanca, ktorý je dôchodkovo poistený, je poberateľom
výsluhového dôchodku a dovŕšil dôchodkový vek.
Zamestnávateľ
neplatí poistné na poistenie v nezamestnanosti za zamestnanca, ktorému bol
priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný
dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť
o viac ako 70 %. Takisto neplatí za zamestnanca, ktorý má priznaný
invalidný dôchodok a dovŕšil dôchodkový vek. Poistné na poistenie
v nezamestnanosti neplatí zamestnávateľ za sudcu a prokurátora, za
obvineného vo väzbe a za odsúdeného vo výkone trestu odňatia slobody.
-
ZAMESTNANEC PLATÍ
POISTNÉ V ROKU 2020:
·
na nemocenské poistenie 1,4 %
z vymeriavacieho základu,
·
na starobné poistenie 4 %
z vymeriavacieho základu,
·
na invalidné poistenie 3 %
z vymeriavacieho základu,
·
na poistenie
v nezamestnanosti 1 % z vymeriavacieho základu.
POISTENIE
V NEZAMESTNANOSTI SA NEVZŤAHUJE NA ZAMESTNANCA, ktorým je sudca, prokurátor, na obvineného vo väzbe
a na odsúdeného vo výkone trestu odňatia slobody, na fyzickú osobu, ktorej
bol priznaný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok alebo invalidný
dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť
o viac ako 70 %. Nevzťahuje sa ani na fyzickú osobu, ktorá má
priznaný invalidný dôchodok a dovŕšila dôchodkový vek.
Poistné
na invalidné poistenie neplatí zamestnanec, ktorý je dôchodkovo poistený po
priznaní starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku. Poistné na
invalidné poistenie neplatí ani zamestnanec, ktorý je dôchodkovo poistený, je
poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšil dôchodkový vek.
Povinne
nemocensky poistená a povinne dôchodkovo poistená samostatne zárobkovo
činná osoba v roku 2020 platí poistné:
·
na nemocenské poistenie 4,4 %
z vymeriavacieho základu,
·
na starobné poistenie, ak nie je
sporiteľom starobného dôchodkového sporenia, 18 % z vymeriavacieho
základu,
·
na starobné
poistenie 13 % z vymeriavacieho základu a na povinné príspevky
na starobné dôchodkové sporenie 5 % z vymeriavacieho základu, ak je
sporiteľom starobného dôchodkového sporenia,
·
na invalidné poistenie 6 %
z vymeriavacieho základu,
·
do rezervného fondu solidarity so
sadzbou 4,75 % z vymeriavacieho základu.
Poistné
na invalidné poistenie neplatí
samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je dôchodkovo poistená po priznaní
starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku. Poistné na invalidné
poistenie neplatí ani samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je dôchodkovo
poistená, je poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšila dôchodkový vek.
Dobrovoľne
poistená osoba platí v roku 2020 poistné nasledovne:
–
dobrovoľne nemocensky poistná osoba platí poistné na nemocenské poistenie
4,4 % z vymeriavacieho základu
–
dobrovoľne dôchodkovo poistená osoba platí poistné
·
na starobné poistenie 18 %
z vymeriavacieho základu (ak nie je sporiteľ starobného dôchodkového
sporenia) alebo 13,00 % z vymeriavacieho základu (ak je sporiteľ
starobného dôchodkového sporenia – II. pilier) a na povinné príspevky na
starobné dôchodkové sporenie 5 % z vymeriavacieho základu,
·
na invalidné poistenie 6 %
z vymeriavacieho základu,
·
do rezervného fondu solidarity
4,75 % z vymeriavacieho základu,
–
dobrovoľne poistená osoba v nezamestnanosti platí poistné na poistenie
v nezamestnanosti 2 % z vymeriavacieho základu.
Poistné
na invalidné poistenie neplatí dobrovoľne dôchodkovo poistená osoba, ktorá je
dôchodkovo poistená po priznaní starobného dôchodku alebo predčasného
starobného dôchodku, ani dobrovoľne dôchodkovo poistená osoba, ktorá je
dôchodkovo poistená, je poberateľom výsluhového dôchodku a dovŕšila
dôchodkový vek.
VYMERIAVACÍ
ZÁKLAD ZAMESTNANCA JE PRÍJEM zo
závislej činnosti okrem príjmov, ktoré nie sú predmetom dane alebo sú od dane
oslobodené, príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré platí
zamestnávateľ za zamestnanca.
Sociálna
poisťovňa oznamuje samostatne zárobkovo činnej osobe vznik povinného
nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia. Pri vzniku
poistenia Sociálna poisťovňa jej oznamuje aj vymeriavací základ, výšku
poistného, dátum splatnosti poistného a údaje týkajúce sa úhrady
poistného. Tieto údaje je Sociálna poisťovňa povinná oznámiť v lehote 20
dní od vzniku povinného poistenia.
Dobrovoľne
poistená osoba si určuje svoj vymeriavací základ sama v rozmedzí
minimálneho a maximálneho vymeriavacieho základu.
Vymeriavací
základ sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol. Jednotlivé sumy poistného na
sociálne poistenie sa určia z vymeriavacieho základu podľa jednotlivých
sadzieb poistného a zaokrúhľujú sa na najbližší eurocent nadol.
Ak
odvádzateľ uhradí nesprávnu nižšiu sumu poistného, Sociálna poisťovňa mu
predpíše penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania
s platením správnej sumy poistného.
Osoby,
ktoré sú platiteľmi poistného, sú povinné poistné aj odvádzať. Za
zamestnanca odvádza poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové
poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti zamestnávateľ.
Zamestnávateľ vykoná zrážku poistného na nemocenské poistenie, poistného na
dôchodkové poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti,
ktoré je povinný platiť zamestnanec.
Poistné
sa platí na účet Sociálnej poisťovne
v Štátnej pokladnici za kalendárny mesiac pozadu, ak zákon
o sociálnom
poistení neustanovuje inak.
Ak
poistencovi trvalo poistenie len časť kalendárneho mesiaca, poistné sa platí
len za túto časť.
Poistné
sa platí:
·
bezhotovostným prevodom,
·
poštovou poukážkou alebo
·
v hotovosti v Sociálnej poisťovni.
Fyzická
osoba a právnická osoba, ktoré sú povinné odvádzať poistné, sú povinné pri
platení poistného platbu poistného identifikovať a uviesť k nej
variabilný symbol a špecifický symbol. Bez uvedenia variabilného symbolu
a špecifického symbolu k platbe poistného spôsob zaevidovania
a priradenia platby poistného k obdobiu určí Sociálna poisťovňa.
Variabilný
symbol = číslo fyzickej osoby
a právnickej osoby povinnej odvádzať poistné, ktoré prideľuje Sociálna
poisťovňa.
Špecifický
symbol = číselné označenie
príslušného kalendárneho mesiaca a kalendárneho roka. Pri platení
poistného predpísaného rozhodnutím Sociálnej poisťovne je špecifický symbol
uvedený vo výrokovej časti rozhodnutia.
Ak
platba nie je správne identifikovaná, hrozí odvádzateľovi pokuta a spôsob
zaevidovania a priradenia platby k obdobiu určí Sociálna poisťovňa.
Vo všeobecnosti platí, že poistné je splatné do ôsmeho dňa kalendárneho
mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné.
Poistné,
ktoré platí a odvádza zamestnávateľ, je splatné v deň určený na
výplatu príjmov, ktoré sú vymeriavacím základom zamestnanca. Ak je výplata
týchto príjmov pre jednotlivé organizačné útvary zamestnávateľa rozložená na
rôzne dni, poistné je splatné v deň poslednej výplaty príjmov zúčtovaných
za príslušný kalendárny mesiac. Ak nie je taký deň určený, poistné je splatné
v posledný deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa
platí poistné.
Ak
deň splatnosti poistného pripadne na sobotu a na deň pracovného pokoja, poistné
je splatné v najbližší nasledujúci pracovný deň. Splatnosť pre samostatne zárobkovo činnú osobu je
stanovená do 8. dňa kalendárneho mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac.
Splatnosť pre dobrovoľne poistenú osobu je do 8. dňa kalendárneho mesiaca za
predchádzajúci kalendárny mesiac.
Ak
odvádzateľ uhrádza poistné s oneskorením, Sociálna poisťovňa mu predpíše
penále vo výške 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa
splatnosti poistného do dňa, keď bola dlžná suma poukázaná na účet Sociálnej
poisťovne v Štátnej pokladnici, zaplatená v hotovosti alebo do dňa
začatia kontroly.
Neplatením
poistného, platením poistného v nižšej sume, platením poistného
s omeškaním, neuvedením
správneho variabilného, špecifického a konštantného symbolu, predpísaním
penále za nižšiu platbu, resp. za platbu s omeškaním, uložením pokuty
vzniká odvádzateľovi poistného dlh. Dlžné
poistné Sociálna poisťovňa predpisuje rozhodnutím,
v ktorom vyzve na zaplatenie dlžného poistného v konkrétnej
lehote a poučí aj o možnosti odvolania sa. Poistné rozhodnutím
nepredpisuje iba vtedy, ak je dlžná suma nižšia ako 5 eur. Rozhodnutím sa
predpisuje aj penále a ukladá pokuta. Sociálna
poisťovňa vedie verejný elektronický zoznam dlžníkov na svojej webovej
stránke. V zozname dlžníkov sa nachádzajú právnické a fyzické osoby,
ktoré dlhujú Sociálnej poisťovni viac ako 3,32 eur. Zoznam sa aktualizuje
štyrikrát mesačne.
Zoznam
dlžníkov obsahuje podľa § 171 ods. 2 zákona o sociálnom poistení:
·
meno a priezvisko fyzickej
osoby, jej trvalý pobyt alebo prechodný pobyt,
·
obchodné meno právnickej osoby
a jej sídlo,
·
sumu pohľadávky.
O dlhu
sa dlžník môže dozvedieť aj doručením rozhodnutia o predpísaní dlžnej sumy
poistného, penále, o uložení pokuty alebo osobnou návštevou príslušnej
pobočky Sociálnej poisťovne, prípadne prostredníctvom SMS alebo e-mailu
(samostatne zárobkovo činná osoba, zamestnávateľ).
Sociálna
poisťovňa nie je povinná upozorňovať dlžníkov na dlžné sumy. Je však v záujme dlžníka informovať sa
o svojom dlhu, keďže s každým dňom neuhradenia poistného riadne
a včas narastá aj sankcia – penále za oneskorené alebo nesprávne nižšie
platby.
Ak
už dlh vznikol, je vhodné čo najskôr dlžnú sumu uhradiť. Je tu aj možnosť
navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne a komunikovať o dlhu. Určite treba
danú situáciu riešiť, netreba čakať, kým začne poisťovňa dlh vymáhať. Dlžník má
možnosť v čase, kým ešte nie je jeho dlh postúpený na vymáhanie, požiadať
pobočku Sociálnej poisťovne o povolenie splátok dlžných súm. Ide
o tzv. splátkový kalendár (§ 146 zákona o sociálnom
poistení).
Sociálna
poisťovňa môže povoliť splátky dlžných súm poistného, a to na základe písomnej žiadosti fyzickej
osoby alebo právnickej osoby povinnej odvádzať poistné, z dôvodu platobnej
neschopnosti tejto osoby alebo z iného dôvodu, pre ktorý by jej vznikla
platobná neschopnosť, ak:
·
možno dôvodne predpokladať, že
v období nie dlhšom ako 24 mesiacov bude schopná zaplatiť dlžné sumy
poistného, a
·
ak je v čase rozhodovania
o povolení splátok dlžných súm poistného schopná riadne odvádzať poistné,
ak je v tomto čase odvádzateľom poistného.
V PRÍPADE
POVOLENIA SPLÁTOK DLŽNÝCH SÚM určí
Sociálna poisťovňa výšku jednotlivých splátok dlžných súm, termín splatnosti
jednotlivých splátok dlžných súm, číslo účtu v Štátnej pokladnici, na
ktoré bude dlžník posielať jednotlivé splátky a výšku úrokov.
V rámci
povolenia splátok dlžných súm Sociálna poisťovňa uvedie aj zvýšenie dlžných súm
o úrok vo výške trojnásobku ročnej základnej úrokovej sadzby Európskej
centrálnej banky platnej ku dňu povolenia splátok dlžných súm. Ak trojnásobok
základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky nedosiahne 10 %,
použije sa ročná úroková sadzba 10 %.
Dlžník
je povinný splátkový kalendár rešpektovať. Nedodržanie termínu splátky určeného Sociálnou poisťovňou na jednotlivé
splátky, zaplatenie nižšej sumy jednotlivých splátok, ako určila Sociálna
poisťovňa, alebo neplnenie odvodovej povinnosti má za následok splatnosť celej
dlžnej sumy. V takom prípade sa splátkový kalendár zruší a zaplatená
suma sa použije na zápočet pohľadávky Sociálnej poisťovne.
Ak
dlžník nezaplatí dlžnú sumu v danej lehote, ani sa proti rozhodnutiu
neodvolá, a ani nepožiada o splátkový kalendár, Sociálna poisťovňa
začne vymáhať pohľadávku.
Sociálna poisťovňa vymáha dlžné poistné a penále
tromi spôsobmi:
·
v
tzv. správnom konaní,
·
prostredníctvom
mandátnej správy alebo
·
prostredníctvom
exekútora,
avšak vždy až po tom, ako dlžníka najskôr vyzve na
uhradenie dlhu písomne originálnym rozhodnutím. Voči nemu sa dlžník môže do
15 dní odvolať. Povinnosť uhradiť
dlžné poistné nie je možné odpustiť. K premlčaniu
práva predpísať poistné dochádza za desať rokov odo dňa splatnosti poistného.
Právo
predpísať poistné sa nepremlčuje, ak nebola splnená prihlasovacia alebo
odhlasovacia povinnosť odvádzateľa poistného. Právo vymáhať poistné sa premlčí
za šesť rokov odo dňa nadobudnutia
Viac o téme sa
dočítate v mesačníku PaM 9/2020.