|
č. 1/2023 |
17.01.2023 |
|
Vážení čitatelia! Zákon o dani z pridanej hodnoty po ostatnej novele je plne v súlade s legislatívou Európskej únie a zároveň sleduje aj zlepšenie platobnej disciplíny v obchodných vzťahoch, nakoľko má potenciál prispieť k zníženiu únikov na DPH. Čítajte v rubrike Téma čísla, kde nájdete príspevok DPH po novele. V odbornej tematickej publikácii 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady nájdete aj otázky z praxe. Úplné znenie zákona o DPH s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 8/2023, ktorý práve vychádza. Aká je výška minimálnej mzdy na rok 2023? Ako sa menia jednotlivé príspevky a príplatky? Čítajte v rubrike Téma čísla pod názvom Zvýšenie minimálnej mzdy a viac už nájdete v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 1/2023. Prinášame Vám aktuálne tematické balíčky: Ukončenie roka a daňové priznanie, Zamestnávanie - Vzory zmlúv, Daňový balíček, DPH balíček, Zákonník práce po novele, Vnútropodnikové smernice. Pokiaľ Vám vyhovuje práca s CD, ponúkame Vám CD Poradca 2022 a CD Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022, každé v cene 10 €. Práve vychádzajú Zákony I-VI 2023 a odborné publikácie: Účtovná závierka za rok 2022, Daňové priznania za rok 2022, Odvody poistného 2023, Príručka mzdovej účtovníčky 2023, Optimalizácia dane 2023, Trestné právo po novele. Celá redakcia Vám praje šťastný a úspešný rok 2023 a tešíme sa na stretávanie sa pri e-mailových novinách a nad stránkami našich publikácií.
Andrea Súkeníková zodpovedná redaktorka poradca@poradca.sk Z aktuálnej ponuky vyberáme: ![]() ![]() V tomto čísle najdete:
|
||||||||||
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch určených, živnostníkom, ekonómom, zamestnávateľom, účtovníkom, audítorom, pracovníkom VS 1. DAŇOVÝ BALÍČEK
Prinášame Vám komplexný pohľad na dane, od spracovania účtovnej závierky a daňových priznaní až po novinky v zákone o daniach z príjmov po ostatných novelách. Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 9-10/2023 – Zákon o dani z príjmov s komentárom – komentár /A5, cca str. 496/
2. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/
3. Účtovná závierka podnikateľov (JÚ, PÚ) za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
4. DUO 1/2023 – Odpočet daňovej straty PO – príspevok /A4, str.80/
5. 1000 riešení 1-2/2023 – Koniec roka v účtovníctve – praktické príklady /A5, str. 96/
6. Daňová optimalizácia bez chýb, pokút a penále 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 180/
2. DPH BALÍČEK
Komplexné informácie k DPH nájdete v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 8/2023 – Zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom – komentár /A5, cca str. 280/
2. Zákony IA/2023 – Zákon o dani z pridanej hodnoty, Daňový poriadok ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 912/
3. Zákony IB/2023 – Zákon o účtovníctve, Zákon o správnych poplatkoch ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
4. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
5. 1000 riešení 3-4/2023 – ZDP po novele, Zmeny v daniach – praktické príklady /A5, str. 96/
6. s.r.o. Sprievodca – odborná tematická publikácia /A5, str.288/
3. BALÍČEK ZÁKONNÍK PRÁCE
Prinášame Vám ucelené pracovnoprávne informácie od novely Zákonníka práce, zvýšenia minimálnej mzdy, zmeny cestovných náhrad až po zmenené odvodové povinnosti od 1. 1. 2023. Potrebujete komplexné, podrobné informácie? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené zamestnávateľom, podnikateľom, mzdovým účtovníčkam, personalistom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/
2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde ... - úplné znenia zákonov /A5, str. 512/
3. Odvody poistného 2023 – odborná tematická publikácia /A5, str. 32/
4. Príručka mzdovej účtovníčky 2023 – odborná tematická publikácia /A5, cca str. 350/
5. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – odborná tematická publikácia /A5, str.128/
6. PaM 1/2023 – Zvýšenie minimálnej mzdy – ekonomický dopad – príspevok /A4, str. 80/
4. DAŇOVÉ PRIZNANIE A UKONČENIE ROKA
Aké sú záväzné termíny podania daňového priznania, kto a aký typ daňového priznania podáva? Aké zmeny týkajúce sa daňového priznania a účtovnej závierky nastali v priebehu roku? Potrebujete vyplnené vzory a tlačivá pre daňové priznanie za rok 2022, názorné príklady, vysvetlenia pojmov a postupov? Čítajte naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, živnostníkom, ekonómom, audítorom, manažérom ...
1. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 224/
2. Účtovná závierka podnikateľov (JÚ, PÚ) za rok 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 96/
3. Daňové a nedaňové výdavky 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 592/
4. Podvojné účtovníctvo s komentárom – odborná tematická publikácia /A5, str. 488/
5. 1000 riešení 1-2/2023 – Koniec roka v účtovníctve – praktické príklady /A5, str. 96/
5. ZAMESTNÁVANIE – VZORY ZMLÚV
Vzory zmlúv urýchlia prípravu zmlúv a ďalších dokumentov, zaistia ich správne a presné znenie, pričom nevyžadujú žiadne právne znalosti. Kedykoľvek budete potrebovať napísať zmluvu, vyberiete si príslušný vzor, doplníte do neho svoje individuálne údaje a požadovaný právny dokument je pripravený. Súčasťou publikácie Vzory zmlúv je tiež editovateľné CD. Balíček obsahuje komplexné informácie nielen k zmluvám, ale i k novele Zákonníku práce a mzdovým predpisom. Objednajte si naše publikácie, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, personalistom, daňovým poradcom, ekonómom, manažérom ...
1. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 – odborná tematická publikácia /A5, str. 600/
2. Zákony IIIA/2023 – Zákonník práce, mzdové predpisy ... – úplné znenie zákona /A5, str. 528/
3. Poradca 6-7/2023 – Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 400/
4. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str.96/
6. VNÚTROPODNIKOVÉ SMERNICE
Systém riadenia každého podniku je kodifikovaný sústavou legislatívnych, organizačných, riadiacich, metodických a informačných noriem. Ich účelom je určiť jednotnú a záväznú štruktúru základných pravidiel rôzneho charakteru podľa potrieb podniku. Preto je nevyhnutnosťou, aby podnikateľské subjekty vypracovávali vlastné vnútropodnikové smernice, ktorými upravia všeobecné právne predpisy na konkrétne podmienky podniku. Aká je metodika tvorby vnútropodnikových predpisov? Podrobné informácie nájdete v odborných publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, účtovníčkam, mzdovým účtovníčkam, personalistom, daňovým poradcom, ekonómom, manažérom ...
1. Poradca 3-4/2023 – Vnútropodnikové smernice - účtovné – príspevok /A5, str. 312/
2. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice – príspevok /A5, str.96/
3. Aktualizácia I/3 – Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona /A5, str. 160/
4. Zákonník práce s komentárom – komentár /A5, str. 424/
5. Aktualizácia III/5 – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o prídavku na dieťa ... – úplné znenia zákonov /A5, str. 352/
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041/5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@poradca.sk. Ceny balíčkov sú s DPH.
DPH PO NOVELE Ustanovenia zákona o DPH stanovujú základný rámec pre plnenia, ktoré majú byť zaťažené daňou z pridanej hodnoty. Nevyhnutnou podmienkou je existencia protihodnoty, postavenie zdaniteľnej osoby, existencia právneho vzťahu a podstata samotného charakter plnenia.
Pri posúdení toho, či tovar alebo služba je predmetom dane, je nutná priama väzba medzi dodaným tovarom alebo poskytnutou službou a prijatou platbou. Nie každá fakturácia platiteľom dane má obsahovať aj DPH. V prípade tuzemských transakcií je predmetom DPH dodanie tovaru alebo dodanie služby, v prípade zahraničných transakcií je predmetom DPH nadobudnutie tovaru v SR z iného členského štátu a dovoz tovaru z tretieho (nečlenského štátu EÚ). Fakturácie rôznych finančných plnení, ako sú náhrady škôd, pokuty, penále a pod., nie sú predmetom DPH (nedochádza pri nich k dodaniu služby alebo tovaru), pri takýchto fakturovaných plneniach platiteľ neuplatňuje pri fakturácii DPH.
V daňovom priznaní pre DPH podávanom v SR sa uvádzajú len tie zdaniteľné obchody, ktoré sú predmetom DPH v SR. V daňovom priznaní podávanom v SR sa teda neuvádzajú zdaniteľné obchody, ktoré síce sú predmetom DPH, ale v zahraničí, nie v SR. Napríklad, ak slovenský platiteľ DPH poskytne poradenskú službu českému podnikateľovi, registrovanému pre DPH v ČR, miestom dodania tejto služby je ČR. Služba nie je predmetom DPH podľa slovenského zákona o DPH, preto slovenský platiteľ jej dodanie neuvedie vo svojom daňovom priznaní v SR (prijatie služby uvedie a zdaní príjemca v Rakúsku).
Zdaniteľná osoba je každá osoba, ktorá vykonáva nezávisle akúkoľvek ekonomickú činnosť bez ohľadu na účel alebo výsledky tejto činnosti. Zdaniteľnými osobami sú predovšetkým podnikatelia, ale môžu nimi byť aj osoby, ktoré nie sú založené alebo zriadené na účely podnikania, ak vykonávajú ekonomickú činnosť, z ktorej dosahujú príjmy. Za zdaniteľnú osobu sa podľa zákona o DPH považuje tiež Správa štátnych hmotných rezerv SR v rozsahu nákupu a predaja štátnych hmotných rezerv.
Osobitným prípadom získania štatútu zdaniteľnej osoby je príležitostný predaj nového dopravného prostriedku akoukoľvek osobou, t. j. aj nepodnikateľom, do iného členského štátu. Takáto osoba, ktorá neuskutočňuje inú ekonomickú činnosť pre účely DPH, sa považuje za zdaniteľnú osobu (§ 3 ods. 5 zákona o DPH) len z titulu uvedeného predaja. To jej umožňuje uplatniť si právo na odpočítanie dane. Ekonomická činnosť (podnikanie) je kľúčovým pojmom vymedzenia predmetu DPH. Vykonávanie ekonomickej činnosti predstavuje predovšetkým sústavnú činnosť, z ktorej sa dosahuje príjem a ktorá zahŕňa činnosť výrobcov, obchodníkov a dodávateľov služieb vrátane ťažobnej, stavebnej a poľnohospodárskej činnosti.
Osoby vykonávajúce ekonomickú činnosť dodávajú tovary alebo poskytujú služby v ktoromkoľvek výrobnom alebo obchodnom odvetví. Ekonomická činnosť zahŕňa aj všetky služby poskytované osobami vykonávajúcimi slobodné povolanie podľa osobitných predpisov (znalci, tlmočníci, právnické povolania, lekári, veterinári, projektanti a pod.), ako aj slobodné povolania umelcov a športovcov. Za podnikanie sa všeobecne považuje aj využívanie vlastného hmotného majetku a nehmotného majetku s cieľom dosahovania príjmu z tohto majetku akoukoľvek osobou, t. j. aj fyzickou osobou – nepodnikateľom, ak ide o činnosť sústavnú. Ak je majetok v bezpodielovom spoluvlastníctve manželov, považuje sa za ekonomickú činnosť jeho využívanie na účel dosahovania príjmu v rovnakom pomere u každého z manželov, ak sa manželia nedohodnú inak.
1. Oprava vykonaná poľským platiteľom pre slovenského podnikateľa Fyzická osoba – podnikateľ, ktorý nie je registrovaný pre DPH si objedná opravu stroja u poľského platiteľa registrovaného pre DPH v Poľsku. Ako je to s opravou stoja z pohľadu DPH?
Miestom dodania služby podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH je miesto, kde má podnikateľ, ktorému je služba dodaná, sídlo alebo miesto podnikania, t. j. SR (a to bez ohľadu na to, kde je fyzicky oprava vykonávaná). Osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH príjemca služby – slovenský podnikateľ. Pred prijatím služby je podnikateľ povinný podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre DPH tak, aby v čase dodania služby mal pridelené IČ DPH. Poľský podnikateľ vykonanú opravu fakturuje bez DPH a dodanie služby vykáže v súhrnnom výkaze, ktorý podá v Poľsku.
2. Rekonštrukcia nehnuteľnosti vykonaná českou spoločnosťou v SR Česká spoločnosť so sídlom a IČ DPH prideleným v ČR vykonáva rekonštrukciu nehnuteľnosti na Slovensku. Objednávateľom služby je zdaniteľná osoba, ktorá vykonáva ekonomickú činnosť a súčasne aj činnosti, ktoré nie sú predmetom dane. Ako je to z pohľadu DPH?
Miestom dodania služby je podľa § 16 ods. 1 ZDPH miesto, kde sa nehnuteľnosť nachádza, t. j. SR. Osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 2 ZDPH zdaniteľná osoba, ktorá službu prijala. Ak by česká spoločnosť vykonala rekonštrukciu nehnuteľnosti pre nezdaniteľnú osobu, miesto dodania služby zostáva nezmenené, t. j. nachádza sa v SR. Osobou povinnou platiť daň by však v tomto prípade bola česká spoločnosť, ktorá by bola povinná podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 5 ZDPH pred začatím vykonávania činnosti, ktorá je predmetom dane.
3. Organizácia vystúpenia súboru z tretieho štátu Ruský podnikateľ si u slovenského platiteľa DPH objednal zorganizovanie vystúpenia ruského umeleckého súboru na Slovensku, pozostávajúce z organizačno-technického zabezpečenia (zabezpečenia moderátora, hostesiek, ozvučenia a pod.). Slovenský platiteľ poskytuje službu zdaniteľnej osobe z tretieho štátu. Ako postupovať v prípade poskytnutia služby zdaniteľnej osobe z tretieho štátu?
Miestom jej dodania je podľa § 15 ods. 1 ZDPH miesto, kde má táto osoba sídlo, t. j. Rusko. Dodávateľ služby k fakturovanej cene neuplatní slovenskú DPH, pretože služba nie je predmetom dane v SR, neuvedie ju ani v súhrnnom výkaze, pretože miesto jej dodania je v treťom štáte.
4. Oprava automobilu pre zahraničnú osobu Autoservis – platiteľ DPH v SR vykoná opravu automobilu pre zdaniteľnú osobu z ČR (preukáže sa prideleným IČ DPH), v tomto prípade sa miesto dodania služby určí podľa § 15 ods. 1 ZDPH, t. j. nachádza sa v ČR. Ako je to v prípade opravy automobilu zahraničnej osobe?
Autoservis vyhotoví faktúru bez DPH a dodanie služby uvedie v súhrnnom výkaze. Ak autoservis vykoná opravu automobilu českého občanovi – t. j. nezdaniteľnej osobe, miesto dodania sa určí podľa § 16 ods.9 ZDPH, t. j. nachádza sa v SR, osobou povinnou odviesť daň v SR je slovenský platiteľ – dodávateľ služby, ktorá k fakturovanej cene uplatní DPH.
5. Preprava tovaru pre slovenského platiteľa z Nemecka do ČR Slovenská firma (platiteľ DPH v SR) má prevádzkareň v Českej republike, kde je tiež platiteľom DPH. Tovar nadobúda od nemeckej firmy registrovanej v Nemecku pre DPH, pričom ho objedná pod uvedením slovenského IČ DPH, ale bude prepravený do jej prevádzkarne v ČR. Ako postupovať v predmetnom prípade?
Slovenská firma by mala priznať daň v SR. Ak však preukáže, že vo väzbe na základné vymedzenie miesta nadobudnutia priznala daň v ČR, kam bol tovar skutočne prepravený, môže v SR znížiť základ dane a príslušnú daň. Miesto nadobudnutia tovaru pri trojstrannom obchode, ak sú splnené podmienky trojstranného obchodu podľa § 45 zákona o DPH, je miesto, kde sa skončí preprava tovaru, t. j. členský štát druhého odberateľa.
6. Komisionársky predaj tovaru v SR Platiteľ dane A (komitent) na základe komisionárskej zmluvy odovzdal v SR tovar platiteľovi dane B (komisionárovi) 20. 8. 2020. Platiteľ dane B sa zaviazal v zmysle komisionárskej zmluvy, že zabezpečí predaj tovaru vo vlastnom mene na účet platiteľa dane A. Platiteľ dane (komisionár) predal tovar kupujúcemu (tretej osobe) dňa 23. 10. 2020. Daňová povinnosť vzniká komisionárovi 23. 10. 2020 a v ten istý deň aj komitentovi. Ako postupovať v prípade komisionárskeho predaja tovaru?
Komisionárovi vzniká daňová povinnosť podľa § 19 ods. 1 zákona o DPH v deň, keď kupujúci nadobudol právo disponovať s tovarom ako vlastník a komitentovi podľa § 19 ods. 5 zákona o DPH v ten istý deň ako komisionárovi. Pri obstaraní služby vzniká daňová povinnosť dňom vyhotovenia faktúry alebo dňom prijatia platby, ak platba bola poskytnutá skôr, ako bola vyhotovená faktúra, ktorou požadoval obstarávateľ platbu za obstaranú službu. Obstarávateľ služby uplatní takú sadzbu dane, aká prislúcha obstaranej službe alebo oslobodenie od dane podľa obstaranej služby. V prípade, že zákon o DPH na oslobodenie od dane pri určitej službe vyžaduje splnenie určitých podmienok, musia byť tieto podmienky splnené u poskytovateľa služby a nie u obstarávateľa. Ak platiteľ dane obstará dodanie služby od osoby, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, napr. od fyzickej osoby, za dodanie služby obstarania má povinnosť uplatniť daň.
7. Obstaranie prepravy vykonanej v zahraničí Dopravca – slovenský platiteľ dane na základe objednávky slovenského zasielateľa – platiteľa dane, vykonal dňa 12. 1. 2020 prepravu tovaru z Poľska do Českej republiky. Miestom dodania prepravnej služby podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH je miesto, kde má príjemca služby sídlo, t. j. SR, osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH dopravca. Dopravca vyhotovil faktúru pre zasielateľa dňa 20. 1. 2020 a k cene prepravnej služby uplatnil 20 % DPH. Ako postupovať v prípade obstarania prepravy vykonanej v zahraničí?
Dopravca na faktúre uviedol deň dodania služby 12. 1. 2020 (§ 19 ods. 2 zákona o DPH). Ide o obstaranie služby s miestom dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH a osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH platiteľ dane, ktorý dodáva službu. Zasielateľ fakturuje obstaranie prepravnej služby faktúrou vyhotovenou dňa 15. 2. 2020. K cene prepravnej služby uplatní 20 % DPH. Dňom dodania služby zasielateľom a rovnako dňom vzniku daňovej povinnosti je deň vyhotovenia faktúry, t. j. 15. 2. 2020. V prípade, ak výber a platenie dane z dodania tovaru uskutočneného zdaniteľnou osobou neusadenou v EÚ a z dodania tovaru dovážaného z územia tretích štátov s hodnotou nepresahujúcou 150 eur zabezpečuje online platforma, podľa § 19 ods. 11 zákona o DPH daňová povinnosť z dodania tovaru vzniká dňom, kedy platforma prijala platbu od zákazníka.
Viac sa už dočítate v odbornej tematickej publikácii 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady. Úplné znenie zákona o DPH s komentárom sme uverejnili v mesačníku Poradca 8/2023, ktorý práve vychádza a môžete si ho objednať prostredníctvom zákaznického servisu.
ZVÝŠENIE MINIMÁLNEJ MZDY - EKONOMICKÝ DOPAD Problematika minimálnej mzdy a jej určovania je obsiahnutá v rámci zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o minimálnej mzde“), ktorý upravuje určovanie a poskytovanie minimálnej mzdy zamestnancovi v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu na zabezpečenie minimálnej úrovne príjmu zamestnanca za vykonanú prácu.
ZÁKLADNÉ ZÁSADY - V zmysle ustanovenia § 7 ods. 1 zákona o minimálnej mzde zástupcovia zamestnávateľov a zamestnancov rokujú o určení sumy mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok dohodou najneskôr od 1. apríla. Ak sa zástupcovia zamestnávateľov a zamestnancov dohodnú na určení sumy mesačnej minimálnej mzdy do 15. júla, suma mesačnej minimálnej mzdy je určená ich dohodou. Dohodu o určení sumy mesačnej minimálnej mzdy zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov predložia Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky do 31. júla. V roku 2022 sa dospelo medzi zástupcami zamestnávateľov a zamestnancov k dohode na minimálnej mzde, ktorá bude platiť od 1. januára 2023. Minimálna mesačná mzda ovplyvňuje okrem samotných zamestnancov aj zamestnávateľov, pre ktorých každé jej zvýšenie znamená aj vyššiu cenu práce.
Ako už bolo naznačené, suma minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou (ďalej len „suma mesačnej minimálnej mzdy“) na príslušný kalendárny rok je suma určená podľa § 7 alebo § 8 zákona o minimálnej mzde. Suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom na príslušný kalendárny rok je suma určená podľa § 2 ods. 2 zákona o minimálnej mzde, tzn. suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom predstavuje 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy (táto suma sa zaokrúhľuje na tri desatinné miesta).
Príklad 1 Aký časový úsek sa pre účely zákona o minimálnej mzde považuje za odpracovanú hodinu u zamestnancov pri výkone domáckej práce? U zamestnancov pri výkone domáckej práce sa na účely zákona o minimálnej mzde považuje za odpracovanú hodinu odvedená hodina práce podľa normy spotreby práce ustanovenej zamestnávateľom.
Zamestnancovi odmeňovanému mesačnou mzdou, ktorý má dohodnutý kratší týždenný pracovný čas, alebo zamestnancovi, ktorý neodpracoval v mesiaci všetky pracovné dni, patrí minimálna mzda vyjadrená v eurách za mesiac v sume zodpovedajúcej odpracovanému času. Takto určená suma minimálnej mzdy v eurách za mesiac sa zaokrúhľuje na najbližších desať eurocentov. Zamestnancovi patrí minimálna mzda podľa § 2 ods. 2 zákona o minimálnej mzde, ak jeho ustanovený týždenný pracovný čas je 40 hodín. Ak je ustanovený týždenný pracovný čas zamestnanca nižší ako 40 hodín, suma minimálnej mzdy vyjadrená v eurách za hodinu sa úmerne zvýši. Takto upravená suma minimálnej mzdy v eurách za hodinu sa zaokrúhľuje na tri desatinné miesta.
Napokon možno pripomenúť, že zamestnávateľ, ktorý pri odmeňovaní zamestnancov postupuje podľa Zákonníka práce, môže so zástupcami orgánov odborových organizácií dohodnúť vyššiu sumu minimálnej mzdy, ako je suma určená podľa § 2 ods. 2 alebo podľa § 7 alebo § 8 zákona o minimálnej mzde. Ak u zamestnávateľa nepôsobia zástupcovia orgánov odborových organizácií, môže tak ustanoviť svojím rozhodnutím. Pre členov družstiev, u ktorých je podľa stanov podmienkou členstva aj pracovný vzťah, možno vyššiu sumu minimálnej mzdy ustanoviť uznesením členskej schôdze.
VÝŠKA MINIMÁLNEJ MZDY OD 1. JANUÁRA 2023. V zmysle Oznámenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 300/2022 Z. z. suma minimálnej mzdy na rok 2023 je a) 700 eur za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, b) 4,023 eura za každú hodinu odpracovanú zamestnancom.
Tabuľková komparácia zvýšenia minimálnej mzdy v roku 2023 oproti roku 2022:
Minimálna mesačná mzda sa v roku 2023 oproti roku 2022 teda zvýši o 54 € a minimálna hodinová mzda o 0,31 €.
Počnúc 1. januárom 2023 sa teda zmení výška minimálnej mzdy nasledovne: • za každú odpracovanú hodinu pri 40-hodinovom týždennom pracovnom čase na 4,023 eur [ak je ustanovený týždenný pracovný čas nižší ako 40 hodín, suma minimálnej mzdy za každú odpracovanú hodinu sa úmerne zvýši – tzn. pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 38,75 hodín bude minimálna hodinová mzda vo výške 4,153 eur (40/38,75 × 4,023 eur) a pri ustanovenom týždennom pracovnom čase 37,50 hodín bude minimálna hodinová mzda vo výške 4,291 eur (40/37,50 × 4,023 eur)], • za mesiac 700,00 eur pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou (zamestnancovi s kratším týždenným pracovným časom alebo pri neodpracovaní všetkých pracovných dní v mesiaci, patrí minimálna mzda vo výške zodpovedajúcej odpracovanému času – tzn. mesačná minimálna mzda zamestnanca, ktorý pracuje napríklad na polovičný úväzok bude v sume 350 eur (1/2 zo 700 eur a 3/4 úväzok v sume 525 eur).
DOPAD ZVÝŠENIA MINIMÁLNEJ MZDY NA MINIMÁLNE MZDOVÉ NÁROKY ZAMESTNANCOV. Zvýšenie minimálnej mzdy je krokom, ktorý má dosah na viaceré ďalšie nároky zamestnancov, ktoré sa odvádzajú priamo alebo nepriamo od aktuálnej výšky minimálnej mzdy. Od 1. januára 2023 tak okrem iného dochádza aj k zvýšeniu sadzieb minimálnych mzdových nárokov podľa § 120 Zákonníka práce. V Zákonníku práce sú taxatívne uvedené sadzby minimálnych mzdových nárokov, ktoré určujú najnižšiu možnú výšku celkovej mzdy zamestnanca (bez mzdy za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, mzdy za prácu nadčas, ako aj bez mzdových zvýhodnení za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu, za prácu v nedeľu, za nočnú prácu a bez mzdovej kompenzácie za sťažený výkon práce) vykonávajúceho práce prináležiace podľa ich zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti do určitého stupňa náročnosti práce. Mzdou sa pritom rozumejú výlučne plnenia poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za vykonanú prácu bez takých plnení, ktoré nemajú charakter mzdy (pozri § 118 Zákonníka práce).
Zamestnávateľ, u ktorého nie je odmeňovanie zamestnancov dohodnuté v kolektívnej zmluve, je povinný poskytnúť zamestnancovi mzdu najmenej v sume tohto minimálneho mzdového nároku určeného pre daný stupeň náročnosti práce príslušného pracovného miesta. Pracovné miesto pritom predstavuje súhrn pracovných činností, ktoré zamestnanec vykonáva podľa druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Zamestnávateľ je povinný priradiť každému pracovnému miestu stupeň v súlade s charakteristikami stupňov náročnosti pracovných miest uvedenými v prílohe č. 1 Zákonníka práce podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorej výkon od zamestnanca vyžaduje, v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve. Ak mzda zamestnanca nedosiahne sumu minimálneho mzdového nároku, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi doplatok v sume rozdielu medzi dosiahnutou mzdou a sumou minimálneho mzdového nároku ustanoveného pre stupeň patriaci príslušnému pracovnému miestu. Je tak zrejmé, že na účely porovnania s výškou príslušného minimálneho mzdového nároku sa musí mzda zamestnanca „očistiť“ o sumy všetkých zákonných mzdových zvýhodnení. Keďže tento inštitút ochraňuje len zamestnancov, u ktorých nie sú mzdové podmienky dohodnuté v kolektívnej zmluve, partneri pri kolektívnom vyjednávaní o mzdách nemajú dôvod prihliadať na výšku minimálnych mzdových nárokov uvedených v Zákonníku práce. Pre nich je záväzná výlučne výška minimálnej mzdy. Priamym dôsledkom zvýšenia minimálnej mzdy bude tak od 1. januára 2023 zvýšenie minimálnych mzdových nárokov. Suma minimálneho mzdového nároku zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou pre príslušný stupeň na príslušný kalendárny rok je súčet rozdielu medzi sumou mesačnej minimálnej mzdy určenej na príslušný kalendárny rok a sumou mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok 2020 a súčinu sumy mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok 2020 a koeficientu minimálnej mzdy. Minimálnu mesačnú mzdu podľa stupňov náročnosti práce platnú od 1. januára 2023 je teda potrebné vypočítať nasledovným spôsobom:
Mesačnú minimálnu mzdu od 1. januára 2023 vypočítame pre štvrtý stupeň náročnosti práce nasledovným spôsobom: (700 eur – 580 eur) + (580 eur × 1,6) = 1 048 eur.
Zákonník práce určuje pre 6 stupňov náročnosti koeficienty v rozmedzí jedno až dvojnásobku minimálnej mzdy pre príslušnú skupinu pracovných miest. Sadzby minimálnych mzdových nárokov sú teda odstupňované v závislosti od zložitosti zamestnancom vykonávaných prác.
Pokiaľ by sa stalo, že mzda zamestnanca z ľubovoľných dôvodov nedosiahne výšku príslušného minimálneho mzdového nároku, zamestnávateľ mu musí rozdiel doplatiť za všetky zamestnancom odpracované hodiny. Na účely zistenia prípadného nároku na doplatok do výšky príslušného minimálneho mzdového nároku sa mzda zamestnanca očistí o vyplatenú mzdu za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku, vyplatenú mzdu za prácu nadčas, ako aj o sumy ostatných zákonných mzdových zvýhodnení, t.j. o sumy mzdových zvýhodnení za prácu vo sviatok, za prácu v sobotu, za prácu v nedeľu, za nočnú prácu ako aj za mzdovú kompenzáciu za sťažený výkon práce. Pokiaľ bude zamestnávateľ poskytovať ďalšie zložky mzdy (odmeny, prémie, príplatky za prácu v sobotu a nedeľu, za prácu vo výškach a pod.), tieto sa z celkovej mzdy zamestnanca na účely zistenia nároku na doplatok neodpočítajú. Vzhľadom ktomu, že súčasťou odpočítavaných súm je aj mzda za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku a mzda za prácu nadčas, Zákonník práce jednoznačne ustanovuje, že aj z počtu odpracovaných hodín v mesiaci sa vylúčia hodiny práce nadčas a čas neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku.
ČISTÁ MINIMÁLNA MZDA V ROKU 2023. Z pohľadu zamestnanca je vhodné analyzovať, koľko peňazí mu z mesačnej minimálnej mzdy od 1. 1. 2023 reálne príde na účet. Vychádzajúc zo skutočnosti, že od 1. januára 2023 bude hrubá minimálna mesačná mzda predstavovať 700 eur, je možné v jednoduchosti vypočítať čistý mesačný príjem a to tak, že zamestnancovi sa od hrubej mzdy odpočítajú dve hlavné položky – odvody do poisťovní a preddavok na daň zo závislej činnosti.
Odvody zamestnanca Sumu, ktorú zamestnanec každý mesiac odvádza do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, určuje percento z hrubej mzdy. Keď teda zoberieme do úvahy hrubú mesačnú minimálnu mzdu pre 1. stupeň náročnosti práce, výška odvodov bude nasledovná: • zdravotné poistenie – 4 % v hodnote 28,00 eur, • sociálne poistenie – 9,4 % v hodnote 65,80 eur, z toho – nemocenské poistenie – 1,4 % v hodnote 9,80 eur, – dôchodkové starobné poistenie – 4 % v hodnote 28,00 eur, – dôchodkové invalidné poistenie – 3 % v hodnote 21,00 eur, – poistenie v nezamestnanosti – 1 % v hodnote 7,00 eur.
Celková suma, ktorú zamestnanec s minimálnou mzdou zaplatí na odvodoch, je 93,80 eur. Jediná výnimka nastáva pri zamestnancoch so zdravotným postihnutím. U nich sa v prípade výšky poistného na zdravotné poistenie aplikuje polovičná sadzba, teda 2 %. Táto výnimka zníži celkovú sumu odvodov na 79,80 eur.
Preddavok na daň Od hrubej mzdy je tak potrebné odpočítať odvody do zdravotnej a Sociálnej poisťovne, čím sa získa základ dane, ktorý je rovný 700 - 93,80 = 606,20 eur. Od základu dane si za bežných okolností môže zamestnanec s minimálnou mzdou odpočítať aj nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka. Táto suma prepočítaná na jeden mesiac sa rovná 410,24 eur. Zo zvyšku sa následne vypočíta preddavok na daň, ktorý je zamestnávateľ povinný zraziť z príjmu. Základ dane znížený o nezdaniteľnú časť je 606,20 - 410,24 = 195,96 €. Pri 19 % sadzbe dani z príjmov zo závislej činnosti dostávame výsledný preddavok vo výške 37,23 eur. Čistá minimálna mzda Keď už je známa hrubá minimálna mzda, odvody zamestnanca aj preddavok na daň, je možné vypočítať čistú minimálnu mzdu. Od hrubej mzdy je teda potrebné odpočítať odvody zamestnanca a preddavok na daň. Čistá minimálna mzda pre rok 2023 = 700 - 93,80 - 37,23 = 568,97 eur.
CENA PRÁCE ZAMESTNANCA S MINIMÁLNOU MZDOU. Pre zamestnávateľa je dôležité, koľko musí za zamestnanca poberajúceho minimálnu mesačnú mzdu od 1. 1. 2023 reálne zaplatiť. Cena práce sa skladá jednak zo samotnej hrubej mzdy, ale je navýšená aj o odvody, ktoré platí zamestnávateľ. Jedná sa teda o poistné do zdravotnej a Sociálnej poisťovne. Konkrétne sumy sú nasledovné: • zdravotné poistenie – 10 % v hodnote 70,00 eur, • sociálne poistenie – 25,2 % v hodnote 176,40 eur, z toho – nemocenské poistenie – 1,4 % v hodnote 9,80 eur, – dôchodkové starobné poistenie – 14 % v hodnote 98,00 eur, – dôchodkové invalidné poistenie – 3 % v hodnote 21,00 eur, – poistenie v nezamestnanosti – 1 % v hodnote 7,00 eur, – úrazové poistenie – 0,8 % v hodnote 5,60 eur, – garančné poistenie – 0,25 % v hodnote 1,75 eur, – rezervný fond solidarity– 4,75 % v hodnote 33,25 eur.
Od 1. januára 2023 teda cena práce zamestnancov s hrubou minimálnou mzdou v hodnote 700 eur dosiahne hodnotu 946,40 eur (700 + 70 + 176,40).
DOPAD ZVÝŠENIA MINIMÁLNEJ MZDY NA NÁHRADU ZA PRACOVNÚ POHOTOVOSŤ. Zákonník práce upravuje v § 96 ods. 3 nárok na náhradu za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku priamou väzbou na výšku minimálnej mzdy. Za každú hodinu tzv. „neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku“ (t.j. času, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce ale prácu nevykonáva) patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách za hodinu – t.j. od 1. januára 2023 pôjde o sumu 4,023 eura za hodinu. V tejto súvislosti však pre úplnosť treba pripomenúť, že ak by sa zamestnávateľ so zamestnancom dohodol na poskytnutí náhradného voľna za túto „neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku“, patrí zamestnancovi mzda podľa prvej vety a za hodinu tejto pracovnej pohotovosti hodina náhradného voľna, pričom za čas čerpania náhradného voľna zamestnancovi mzda nepatrí.
DOPAD ZVÝŠENIA MINIMÁLNEJ MZDY NA PRIEMERNÝ ZÁROBOK ZAMESTNANCA. V zmysle § 134 ods.5 Zákonníka práce v prípade, že priemerný zárobok zamestnanca je nižší ako minimálna mzda, na ktorú by zamestnancovi vznikol nárok v kalendárnom mesiaci, v ktorom vznikla potreba priemerný zárobok použiť, zvýši sa priemerný zárobok na sumu zodpovedajúcu výške minimálnej mzdy. Obdobne v prípade, že odmeňovanie zamestnancov nie je dohodnuté v kolektívnej zmluve a zistený priemerný zárobok zamestnanca je nižší ako príslušný minimálny mzdový nárok, zamestnávateľ je povinný tento priemerný zárobok upraviť na výšku zodpovedajúcu sadzbe príslušného minimálneho mzdového nároku.
Viac sa už dočítate v mesačníku Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 1/2023 a v odbornej tematickej publikácii Príručka mzdovej účtovníčky 2023.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov 01.06.2023 2/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.02.2023 3/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na neprojektové opatrenia Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky 15.01.2023 4/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 50/2007 Z. z. o registrácii odrôd pestovaných rastlín v znení neskorších predpisov 15.01.2023 5/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 195/2018 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a maximálna výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov 15.01.2023 6/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 01.02.2023 7/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o výške pracovnej odmeny a podmienkach jej poskytovania odsúdeným 01.02.2023 8/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.02.2023 9/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 01.02.2023 10/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na vykonávanie opatrení Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v sektore včelárstva 15.01.2023 11/2023 Z. z. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov 15.02.2023 12/2023 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 5/2022 z 13. decembra 2022 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 4 ods. 1 v slovách: „Opravy a údržbu vodovodnej prípojky zrealizovanej na verejnom priestranstve vrátane projektovej činnosti zabezpečuje a náklady znáša vlastník verejného vodovodu, na ktorý sa vodovodná prípojka pripája. Náklady na opravy a údržbu vrátane projektovej činnosti sú ekonomicky oprávnený náklad.“ a ustanovenie § 15 ods. 1 písm. f) v slovách: „a opravy a údržbu vodovodnej prípojky zrealizovanej na verejnom priestranstve vrátane projektovej činnosti“ zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony 11.01.2023 13/2023 Z. z. Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky Slovenskej republiky č. k. PL. ÚS 37/2018 z 13. decembra 2022 vo veci návrhu na vyslovenie nesúladu § 768db Obchodného zákonníka 11.01.2023 14/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov 15.01.2023 15/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ustanovení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby 13.01.2023 16/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny 13.01.2023 17/2023 Z. z. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 114/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú štátnozamestnanecké miesta, na ktorých môže štátnu službu vykonávať len štátny občan Slovenskej republiky 15.01.2023 18/2023 Z. z. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení dodatku o pristúpení zamestnávateľov ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa medzi Asociáciou priemyslu, poľnohospodárstva a služieb a Odborovým zväzom výroby, obchodu a služieb
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nezabudnite vo Februári 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca (Poradca), č. 8/2023 (I/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2023 (I/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 2/2023 (I/2023)
1000 riešení 3-4/2023 (I/2023)
100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady (XII/2022)
- Zákon o cestovných náhradách
- z pohľadu zákona o dani z príjmov - z pohľadu zákona o DPH - v podvojnom účtovníctve - v jednoduchom účtovníctve - mzdy a odmeňovanie
ODBORNÉ PUBLIKÁCIE, KTORÉ VÁM POMÔŽU V PODNIKANÍ
1. Účtovné súvzťažnosti 2022 pre PÚ (prehľad súvzťažného účtovania na syntetických účtoch zoradených podľa jednotlivých účtových tried a skupín v sústave podvojného účtovníctva podnikateľských subjektov) 2. Zákonník práce s komentárom 2022 (aktuálne znenie Zákonníka práce s komentárom po rozsiahlych novelách) 3. Jednoduché účtovníctvo, postupy účtovania po novele (komplexná príručka pre účtovné jednotky vedúce jednoduché účtovníctvo) 4. Daňové a nedaňové výdavky 2022 (Titul rozšírený o viac ako 100 strán prináša abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi. Encyklopédia výdavkov s príkladmi obsahuje kapitoly podľa abecedne rozdelených hesiel, ktoré sa týkajú daňových a nedaňových výdavkov) 5. Dedičská príručka (všetky potrebné informácie ohľadom dedenia) 6. Podvojné účtovníctvo s komentárom 2022 (správne postupy účtovania nájdete v komentári k zákonu o účtovníctve, komentár je obohatený o prípady z praxe a definíciu pojmov, s ktorými sa podnikateľ pri účtovaní môže stretnúť) 7. Školský zákon s komentárom (úplné znenie školského zákona s komentárom po zásadných zmenách) 8. 100 otázok a odpovedí Nehnuteľnosti, Rozvoj bývania, Automobil (tematické odpovede na otázky doplnené vybranými aktualizovanými zákonmi) 9. Územné plánovanie a výstavba (STAVEBNÝ ZÁKON) (Zákon o územnom plánovaní s komentárom a Zákon o výstavbe s komentárom) 10. Vzory zmlúv, žalôb a podaní 2022 (aktualizované vzory zmlúv z oblasti pracovnoprávnych vzťahov, trestného a správneho práva, obchodného a občianskeho práva) 11. 100 otázok a odpovedí Vnútropodnikové smernice (vnútropodnikové smernice z oblasti účtovníctva, Zákonníka práce, BOZP) 12. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2022 (venuje sa problematike účtovnej závierky za rok 2022 pre podnikateľov účtujúcim v jednoduchom a podvojnom účtovníctve. Titul obsahuje tieto témy: prebytok, inventúra, manko, kapitálový fond, závierka, cenné papiere, opravné položky, rezervy, kurzové rozdiely, výdavky, ...) 13. Daňové priznania FO a PO za rok 2022 (obsahuje vysvetlenia pojmov a postupov, názorné príklady a vyplnené tlačivá daňových priznaní za rok 2022, upozorňuje na zmeny, ktoré nastali v priebehu roka 2022) 14. Optimalizácia dane bez chýb, pokút a penále 2023 (pri legálnej daňovej optimalizácii daňovník analyzuje a uplatňuje v praxi všetky dostupné prvky, ktoré umožňujú znížiť daňový základ, využíva rôzne variantné riešenia uplatnenia daňových výdavkov a využíva prípadné medzery v daňových zákonoch. Prinášame postupy, ktoré môže daňovník využiť pri daňovej optimalizácii tak, aby neporušil zákon) 15. 100 otázok a odpovedí DPH po novele, Cestovné náhrady – (problematika novely Zákona o DPH a novej úpravy cestovných náhrad riešená prostredníctvom praktických príkladov) 16. Trestné právo po novelách 2023 (najdôležitejšie právne predpisy po ostatných novelách pre rok 2023 z oblasti trestného a správneho práva nielen pre právnikov, advokátov, prokurátorov, ale aj pre príslušníkov policajného zboru a študentov vysokých škôl) 17. Ústava SR (od 1. 1. 2023) (úplné znenie Ústavy SR po novelách, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní)
Poradca (Poradca), č. 11/2023 (III/2023)
Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3-4/2023 (II/2023)
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO), č. 3-4/2023 (II/2023)
Daňové a nedaňové výdavky 2023 (II/2023) Abecedne zoradené daňové a nedaňové výdavky s príkladmi:
ZÁKONY 2023
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetky publikácie a tematické balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, e-mailom: abos@-poradca.sk alebo kúpiť prostredníctvom e-shopu.
Ceny balíčkov sú s DPH.
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY DENNE V ČASE OD 9,00 - 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty. E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |