P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 9/2006 12. 06. 2006
|
Vážení čitatelia! V rubrike téma novín sa venujeme problematike ukončenia podnikania fyzickej osoby. Príspevok rieši predovšetkým problematiku účtovania v sústave jednoduchého účtovníctva. Dovolenka na zotavenie zohráva dôležitú úlohu v sústave právnej úpravy pracovného času a času odpočinku zamestnancov. Jej účelom je predovšetkým, aby si zamestnanci po práci riadne odpočinuli a načerpali ďalších nových síl. Príspevok zaradený do rubriky Začíname podnikať sa zaoberá čerpaním dovolenky. V prípade, že sa chcete dozvedieť o dovolenke na zotavenie viac - napr. o nároku, výmere, dodatkovej dovolenke, prerušení dovolenky, či hromadnom čerpaní dovolenky, prečítajte si náš mesačník Poradca č. 11/2006. Náš slovník sa v poslednej dobe obohatil nielen o celý rad pojmov, súvisiacich s počítačmi, ale aj o pojmy, súvisiace so súčasným bláznivým životným tempom. Jedným z nich je aj pojem stres. Test, ktorý uvádzame v rubrike Praktická komunikácia vám pomôže zaradiť sa na rebríčku stresu. S blížiacim sa obdobím dovoleniek sa nenechajte vniesť do stresových situácií, ktoré budete možno pociťovať z nedostatku času. "Najviac času premárnime tým, že sa usilujeme získať čas." S týmto citátom sa s vami lúčim a prajem príjemné čítanie. Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||||||||||||||
Pojem podnikanie je definovaný v § 2 Obchodného zákonníka. Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo svojom mene, na vlastnú zodpovednosť s cieľom dosiahnutia zisku. Za podnikateľa sa považuje osoba podnikajúca na základe
1.1 Zánik živnostenského oprávnenia Skončenie podnikania fyzickej osoby sa obyčajne spája so zánikom živnostenského oprávnenia v zmysle príslušných ustanovení živnostenského zákona. Podľa § 57 zákona o živnostenskom podnikaní živnostenské oprávnenie zaniká:
1.2 Zánik podnikania samostatne hospodáriaceho roľníka Podľa § 12 zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov súkromne hospodáriaci roľník musí obecnému úradu, ktorý mu vydal osvedčenie o zápise do evidencie, do 15 dní ohlásiť zmenu skutočností uvedených v evidencii ako aj ukončenie svojej poľnohospodárskej výroby. 1.3 Zánik oprávnenia na základe iných predpisov V prípade oprávnenia podnikať na základe osobitných predpisov (napr. zákon č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch, zákon č. 73/1992 Zb. o audítoroch, zákon č. 132/1990 Zb. o advokátoch, zákon č. 10/1992 Zb. o súkromných veterinárnych lekároch, zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a pod.), k skončeniu podnikania dochádza väčšinou vyčiarknutím z príslušného zoznamu komory a zrušením osvedčenia o spôsobilosti na výkon príslušnej činnosti. Fyzická osoba môže byť vyčiarknutá zo zoznamu, ak
Živnostenský úrad môže na základe žiadosti podnikateľa pozastaviť prevádzkovanie živnosti na obdobie najmenej šesť mesiacov. Podnikateľovi tým nezaniká právo podnikať, len ho nemôže v lehote stanovenej živnostenským úradom vykonávať. Po uplynutí určenej lehoty môže podnikateľ pokračovať v prevádzkovaní živnosti. Zákon o účtovníctve a ani postupy účtovania pre podnikateľov neriešia situáciu v prípade pozastavenia podnikania podnikateľského subjektu. Pozastavenie podnikania rieši len zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v § 17 ods. 9. Ak podnikateľ pozastaví podnikanie a toto obnoví do termínu podania daňového priznania za príslušné zdaňovacie obdobie, v ktorom bolo podnikanie prerušené, podnikateľovi nevznikli účtovné a daňové povinnosti z dôvodu pozastavenia podnikania. Ak podnikateľ neobnoví podnikanie do termínu podania daňového priznania, z hľadiska zákona o dani z príjmov sa to považuje za skončenie podnikania. 1.5 Skončenie podnikania z hľadiska zákona o dani z príjmov Zákon o dani z príjmov poníma skončenie podnikania širšie. Podľa § 17 ods. 9 skončením podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti je:
Podľa § 228 ods. 3 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení je samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá je účastníkom poistných vzťahov, povinná do 8 dní od zániku oprávnenia na vykonávanie činnosti zakladajúcej účasť na nemocenskom poistení odhlásiť sa v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne. Odo dňa ukončenia podnikania jej zaniká povinnosť platiť sociálne poistenie. Podľa § 5 ods. 3 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení verejné zdravotné poistenie zaniká dňom zániku oprávnenia na vykonávanie zárobkovej činnosti. Podľa § 23 ods. 1 zákona o zdravotnom poistení do 8 dní od zániku oprávnenia na podnikanie je fyzická osoba povinná odhlásiť sa zo zdravotného poistenia. Odo dňa ukončenia podnikania jej zaniká povinnosť platiť zdravotné poistenie. 3. Uzatvorenie účtovníctva Podľa § 1 zákona o účtovníctve za účtovné jednotky sa považujú aj fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov. Podnikatelia zapísaní v obchodnom registri účtujú v sústave podvojného účtovníctva, podnikatelia, ktorí nie sú zapísaní v obchodnom registri, účtujú v sústave jednoduchého účtovníctva, ak sa nerozhodnú účtovať v sústave podvojného účtovníctva (§ 37 ods. 2 ObchZ). Ku dňu skončenia podnikateľskej a inej zárobkovej činnosti sú účtovné jednotky, ktoré sú fyzickými osobami, povinné uzavrieť účtovné knihy a zostaviť účtovnú závierku. Pri fyzických osobách účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva ide o uzavretie peňažného denníka, knihy pohľadávok a knihy záväzkov a používaných pomocných kníh vypovedajúcich o ostatných zložkách majetku a záväzkov z pracovnoprávnych vzťahov. Fyzická osoba účtujúca v sústave jednoduchého účtovníctva podľa § 15 zákona o účtovníctve účtuje v
Zostavením účtovnej závierky sa v jednoduchom účtovníctve rozumie zostavenie výkazu o majetku a záväzkoch a výkazu o príjmoch a výdavkoch na základe údajov z peňažného denníka, knihy pohľadávok a záväzkov a ostatných pomocných kníh o jednotlivých zložkách majetku a záväzkov. Uvedené výkazy musia byť podpísané fyzickou osobou, ktorá je účtovnou jednotkou. Pri fyzických osobách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva ide o uzavretie účtovného denníka, hlavnej knihy a analytickej evidencie. Ku dňu skončenia podnikania je účtovná jednotka povinná uzavrieť účtovné knihy a zostaviť mimoriadnu účtovnú závierku v rozsahu riadnej účtovnej závierky. Uzatváranie účtovných kníh v podvojnom účtovníctve je činnosť, pri ktorej sa zisťujú obraty strán MD a D jednotlivých syntetických účtov, zisťujú sa konečné zostatky aktívnych a pasívnych účtov a konečné stavy nákladových a výnosových účtov. Výsledok hospodárenia sa zistí prevodom nákladových a výnosových účtov na účet 710 - Účet ziskov a strát a uzavrie sa účtovníctvo prevodom zostatkov súvahových účtov na účet 702 - Konečný účet súvahový. V rámci prác mimoriadnej účtovnej závierky je potrebné zúčtovať vytvorené
Účtovnej závierke musí predchádzať vykonanie inventarizácie majetku a záväzkov, ktorou účtovná jednotka overí, či stav majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti, a to
Mimoriadnu účtovnú závierku musí účtovná jednotka zostaviť ku dňu skončenia podnikania a nebude ju predkladať v tomto termíne správcovi dane. Správcovi dane ju predloží až spolu s podaním daňového priznania v riadnom termíne za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k skončeniu podnikania. Pri ukončení podnikania si daňovník vysporiada majetok, ktorý vložil do podnikania:
Povinnosti pri skončení podnikania upravuje najmä zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov… najmä v nasledovných ustanoveniach: § 31 ods. 7 oznamovacia povinnosť a vrátenie osvedčenia o registrácii Podľa § 31 uvedeného zákona je fyzická osoba, ktorá získa oprávnenie alebo povolenie na podnikanie, alebo začne vykonávať inú zárobkovú činnosť, je povinná registrovať sa do 30 dní u miestne príslušného správcu dane. Súčasne je povinná sa registrovať u správcu dane do 15 dní od vzniku povinnosti zrážať daň alebo preddavky na ňu. Ak dôjde k zmene skutočností oznámených správcovi dane pri registrácii, najmä ak zanikne daňová povinnosť pri niektorej dani, je daňový subjekt povinný oznámiť ich správcovi dane do 15 dní od dňa, kedy vznikli. Pri zrušení činnosti je daňový subjekt povinný vrátiť správcovi dane do 15 dní od jej zrušenia osvedčenia o registrácii. § 33 postup pri ukončení činnosti V prípade, že podnikateľ je zapísaný v obchodnom registri, je povinný predložiť súčasne s návrhom na výmaz z obchodného registra súhlas správcu dane k návrhu na výmaz z obchodného registra. Tento súhlas je daňový subjekt povinný si od správcu dane vyžiadať. Podľa § 97 zákona o správe daní a poplatkov daňový subjekt, ktorého predmetom podnikania je predaj tovarov alebo poskytovanie služieb, je povinný používať na evidenciu tržieb elektronickú registračnú pokladnicu za podmienok určených osobitným predpisom. Podnikateľovi, ktorý používa elektronickú registračnú pokladnicu, v súvislosti s ukončením podnikania vzniká, podľa § 2 písm. d) vyhlášky č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou, povinnosť požiadať daňový úrad o zrušenie daňového kódu pokladnice, a to najneskôr do 10 kalendárnych dní odo dňa jej vyradenia. Daňovník registrovaný pre niektorú zo spotrebných daní, ktorý končí podnikanie, je povinný požiadať príslušných správcov jednotlivých daní o zrušenie registrácie v zmysle príslušných zákonov o spotrebných daniach. 5. Daňové povinnosti pri skončení podnikania 5.1 Daň z príjmov fyzických osôb Podľa § 17 ods. 9 zákona o dani z príjmov na účely zistenia základu dane daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, skončením podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu sa rozumie zánik oprávnenia, osvedčenia alebo iného rozhodnutia na výkon činnosti, prerušenie alebo pozastavenie a neobnovenie podnikania do lehoty na podanie daňového priznania s výnimkou sezónnych činností alebo skončenia poberania príjmov z podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo prenájmu. Daňovník účtujúci v sústave jednoduchého účtovníctva je povinný upraviť základ dane v zdaňovacom období, v ktorom dochádza k skončeniu podnikania alebo k skončeniu inej samostatnej zárobkovej činnosti. Základ dane zvýši o:
Pri fyzických osobách, ktoré uplatňujú výdavky percentom z príjmov, sa pri skončení podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti upraví (zvýši) základ dane o
5.2 Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb U fyzickej osoby je zdaňovacím obdobím kalendárny rok. Fyzická osoba je povinná podať daňové priznanie k dani z príjmov do 31. 3. nasledujúceho roka, a to aj v prípade, že ukončí podnikanie v priebehu roka. Príjem z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti aj v prípade ukončenia podnikania je čiastkovým základom dane, a to podľa § 6 zákona o dani z príjmov. Ak daňovník platil preddavky na daň, tieto nie je povinný platiť po ukončení podnikania, a to od platby preddavku, ktorá je splatná po dni, v ktorom došlo k ukončeniu podnikania. Ak daňovník zomrie, je v zmysle § 49 ods. 4 a 5 zákona o dani z príjmov povinný podať daňové priznanie za príslušnú časť zdaňovacieho obdobia dedič. Ak je dedičov viac, podáva daňové priznanie ten, ktorému to vyplynie z dohody dedičov. Ak sa dedičia nedohodnú, ktorí z nich priznanie podá, určí ho správca dane. Ak je dedičom Slovenská republika, daňové priznanie sa nepodáva. Daňové priznanie sa podáva do 3 mesiacov po smrti daňovníka, pričom správca dane môže túto lehotu na žiadosť dediča predĺžiť. V tejto lehote je dedič povinný daň aj zaplatiť. Rovnako daňová povinnosť, ktorá vznikla pred smrťou daňovníka - podnikateľa, prechádza na dediča a tento je povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň do 3 mesiacov po úmrtí daňovníka. 5.3 Daň z pridanej hodnoty V prípade, že podnikateľ je platcom DPH, pred zánikom oprávnenia na podnikanie je povinný požiadať o zrušenie registrácie platiteľa. Daňový úrad určí platiteľovi posledné zdaňovacie obdobie a vyzve ho na podanie daňového priznania za posledné zdaňovacie obdobie. Skončením posledného zdaňovacieho obdobia podnikateľ prestáva byť platiteľom DPH a do 10 dní je povinný odovzdať daňovému úradu osvedčenie o registrácii. 5.4 Miestne dane Pre vyrubenie dane z nehnuteľností je rozhodujúci stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Daňovník je povinný v priebehu príslušného zdaňovacieho obdobia oznámiť správcovi dane skutočnosti rozhodujúce pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľností a každú zmenu týchto skutočností do 30 dní odo dňa, kedy tieto skutočnosti alebo ich zmeny nastali. Na zmeny skutočností rozhodujúcich pre daňovú povinnosť, ktoré nastanú v priebehu zdaňovacieho obdobia, sa neprihliada. Daňovník nemá nárok na vrátenie pomernej časti už zaplatenej dane, ak skončí podnikanie v priebehu zdaňovacieho obdobia. Daňová povinnosť k dani z motorových vozidiel pri vozidlách evidovaných v tuzemsku zaniká v zmysle § 89 ods. 2 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach skončením užívania vozidla na podnikanie. Zánik daňovej povinnosti je v zmysle § 90 zákona o miestnych daniach daňovník povinný oznámiť správcovi dane. Ak daňovník ukončí podnikateľskú činnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia, vzniká mu nárok na vrátenie pomernej časti dane zaplatenej a pripadajúcej na zostávajúce dni zdaňovacieho obdobia po skončení podnikania. Správca dane vráti príslušnú časť dane na základe písomnej žiadosti daňovníka. (Ing. Anton Kolembus - Poradca 11/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PREMIETNUTIE NEPREDANÝCH ZÁSOB PRI UKONČENÍ PODNIKATEĽSKEJ ČINNOSTI Pri skončení podnikateľskej činnosti ostali podnikateľovi nepredané zásoby. Ako má postupovať pri úprave základu dane? Je to možné urobiť uzávierkovou operáciou alebo uvedenú skutočnosť je možné vysporiadať v daňovom priznaní k dani z príjmov fyzických osôb na riadku 41? Ako sa nepredané zásoby premietnu pri ukončení činnosti? Povinnosti úpravy základu dane pri skončení podnikania u fyzickej osoby sú uvedené v § 17 ods. 8 písm. a) zákona o dani z príjmov. Pri zisťovaní základu dane si podnikateľ - fyzická osoba zvýši základ dane okrem iného aj o cenu nespotrebovaných zásob. Riadok 41 v daňovom priznaní k dani z príjmov FO (typ B) zahŕňa úpravu základu o príjmy zvyšujúce základ dane podľa § 17 zákona o dani z príjmov. Odporúčame uviesť zníženie základu dane v riadku 41 daňového priznania. Pri tomto postupe sa cena zásob premietne ako zvýšenie základu dane v daňovom priznaní k dani z príjmov fyzických osôb (typ B daňového priznania). V praxi sa uplatňuje aj iný postup. Daňovník upraví základ dane v peňažnom denníku v rámci uzávierkových operácií. Ktorý z uvedených spôsobov je správny, legislatívne nie je jednoznačne upravené a aj v odbornej verejnosti názor nie je jednoznačný. (Ing. Anton Kolembus - Poradca 11/2006)
ZAHRNUTIE NÁJOMNÉHO DO DAŇOVÝCH VÝDAVKOV PRI PRERUŠENÍ PODNIKANIA Podnikateľ mál uzatvorenú nájomnú zmluvu na prenájom skladu. Nájom mal dohodnutý na obdobie od 1. 1. 2005 do 31. 12. 2005. Nájomné bolo dohodnuté vo výške 10 tis. Sk mesačne, celkom 120 tis. Sk so splatnosťou k 31. 1. 2006. Podnikateľ prerušil podnikanie na obdobie od 1. 7. 2005 do 31. 5. 2006. Daňovník si v rámci úpravy základu dane z dôvodu prerušenia podnikania, ktoré sa v zmysle § 17 ods. 9 zákona o dani z príjmov považuje za ukončenie podnikania, zahrnie do daňových výdavkov pomernú časť nájomného pripadajúceho na obdobie od 1. 1. 2005 do 30. 6. 2005, t.j. 60 tis. Sk. (Ing. Anton Kolembus - Poradca 11/2006)
BUDOVA ZARADENÁ V OBCHODNOM MAJETKU NIE ÚPLNE DAŇOVO ODPÍSANÁ Živnostník chce ukončiť podnikanie, v obchodnom majetku má zaradenú budovu, ktorá nie je úplne daňovo odpísaná. Ak ju ako živnostník preradí z podnikania do osobného užívania, zostatková cena tejto budovy bude v plnej výške daňovým výdavkom alebo zostatková cena neovplyvní daňový základ pri ukončení podnikania? Ak podnikateľ preradí z obchodného majetku do osobného majetku budovu, ktorá nie je odpísaná, zostatková cena nie je daňovým výdavkom podnikateľa, čo vyplýva z § 19 ods. 3 zákona o dani z príjmov, v ktorom sú uvedené prípady, v ktorých je zostatková cena hmotného majetku daňovým výdavkom. Prevod budovy do osobného majetku nemá u daňovníka vplyv na daň z príjmov. V prípade, že daňovník je platiteľom DPH, zo zostatkovej ceny budovy je povinný uplatniť DPH v zmysle § 8 ods. 3 a následne § 22 ods. 5 zákona o DPH. Ak podnikateľ nevyradí budovu z obchodného majetku a ukončí podnikanie, zostatková hodnota budovy neovplyvní jeho daňový základ pre daň z príjmov. Budova sa stane po skončení podnikania jeho osobným majetkom. Ak daňovník predá budovu v nasledujúcich 5 rokoch po jej vyradení z obchodného majetku alebo po skončení podnikania, príjem z predaja bude zdaniteľným príjmom. Daňovým výdavkom bude zostatková cena budovy pri jej vyradení z obchodného majetku alebo ukončení podnikania. (Ing. Anton Kolembus - Poradca 11/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Keď sa veci nedaria, akákoľvek snaha o nápravu vedie len k ich zhoršeniu. * Človek sa najľahšie stane odborníkom v odbore, ktorému vôbec nerozumie. * Skôr, než začnete niečo robiť, musíte vedieť, čo ďalej, bez ohľadu na to, ako to dopadne * Keď tvrdíte, že sa niečo nedá urobiť, nedovoľte, aby to urobili iní. (Murphyho mini zrnká)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOVOLENKA V ZÁKONNÍKU PRÁCE - ČERPANIE DOVOLENKY Úvod Dovolenka na zotavenie zohráva dôležitú úlohu v sústave právnej úpravy pracovného času a času odpočinku zamestnancov. Jej účelom je predovšetkým, aby si zamestnanci po práci riadne odpočinuli a načerpali ďalších nových síl. Dovolenka na zotavenie je doba odpočinku, na ktorú za podmienok ustanovených precovnoprávnymi predpismi vzniká nárok zamestnancom v pracovnom pomere. Počas čerpania dovolenky prislúcha zamestnancom náhrada mzdy zodpovedajúca sume ich priemerného zárobku. Za predpokladu, že má konkrétny zamestnanec dohodnutých viacej pracovných pomerov, posudzuje sa nárok na dovolenku v každom pracovnom pomere samostatne - osobitne. Dovolenka na zotavenie je upravená predovšetkým v Zákonníku práce č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. V prípade dodatkovej dovolenky sú podmienky stanovené v ustanoveniach príslušného všeobecne záväzného právneho predpisu, v ktorom sa uvádzajú najmä jednotlivé druhy prác zvlášť ťažkých alebo zdraviu škodlivých, pracoviská a oblasti, kde sa také práce vykonávajú. Tento všeobecný právny predpis je zo zákona oprávnené vydať Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR po dohode s Ministerstvom zdravotníctva SR. Čerpanie dovolenky Je zrejmé, že účel dovolenky na zotavenie je možné najlepšie dosiahnuť tak, že za mestnanec spravidla naraz vyčerpá celú dovolenku, na ktorú mu vznikne nárok v príslušnom kalendárnom roku. Preto Zákonník práce ráta s tým, že po prerokovaní so zamestnancom sa bude určovať nástup na dovolenku podľa plánu dovoleniek prijatého u zamestnávateľa s predchádzajúcim súhlasom zástupcov zamestnancov. Toto čerpanie dovolenky vždy určuje zamestnávateľ, ktorý v pláne dovoleniek prihliada na svoje úlohy tak, aby sa nenarušila výroba, prevádzka alebo plnenie iných dôležitých úloh a na druhej strane aj na oprávnené záujmy samotných zamestnancov (čerpanie dovoleniek najmä v letnom období so školopovinnými deťmi, zájazdy, rekreácie, kúpeľná liečba a pod.). V mnohých prípadoch nie je však možné, aby si zamestnanci vyčerpali celú dovolenku naraz v príslušnom kalendárnom roku, kedy im na ňu vznikol nárok. S týmto počíta aj Zákonník práce, ktorý nezakazuje poskytovanie dovolenky v niekoľkých častiach, avšak aspoň jedna časť musí byť v trvaní najmenej dva týždne, ak sa zamestnanec so zamestnávateľom nedohodne inak. Čerpanie dovolenky na zotavenie v hodinách je vo všeobecnosti neprípustné. Protirečí najzákladnejšiemu účelu dovolenky, a to zotaveniu sa po vykonanej práci. Napriek tomu sa v praxi nevyhneme čerpaniu dovolenky v rozsahu 0,5 dňa, ako sa to môže vyskytnúť napr. pri pomernej časti dovolenky (§ 102 Zákonníka práce) alebo pri dovolenke za odpracované dni (§ 105 Zákonníka práce), ale aj po krátení dovolenky (§ 109 Zákonníka práce). Čerpanie dovolenky je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancovi aspoň 14 dní vopred. Toto obdobie môže byť výnimočne so súhlasom zamestnanca skrátené. U mnohých zamestnávateľov je zaužívaná prax, že samotný zamestnanec ešte pred nástupom na dovolenku, požiada o dovolenku, a to vyplnením príslušného tlačiva DOVOLENKA a jeho nadriadený zamestnanec (do právomoci ktorého patrí takýto úkon vykonať) mu dá na čerpanie dovolenky súhlas svojím podpisom. Takýto postup je plne v súlade s ustanovením § 111 Zákonníka práce, pretože v konkrétnom prípade ide o súhlas zamestnávateľa na určenie čerpania dovolenky. Navyše je požiadavka o dovolenku a súhlasné stanovisko na jej čerpanie vykonané v písomnej forme, čo zvyšuje právnu istotu tohto úkonu a administratívne zjednodušenie archivácie príslušných tlačív o dovolenke. Ak však zamestnanec iba oznámi, že nastupuje dovolenku a jeho nadriadení vedúci zamestnanec mu neudelí požadovaný súhlas, resp. mu výslovne odmietne čerpanie dovolenky, nie je možné takúto neprítomnosť zamestnanca považovať za čerpanie dovolenky. Zamestnancovi počas tejto "neprítomnosti v práci" nepatrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku, bolo by to v rozpore s ustanovením § 116 ods. 1 Zákonníka práce. Zákonník práce v ustanovení § 112 ods. 1 ukladá zamestnávateľovi povinnosť nahradiť zamestnancovi náklady, ktoré mu bez jeho zavinenia vznikli preto, že zamestnávateľ mu zmenil čerpanie dovolenky alebo ho z dovolenky odvolal. Zamestnávateľ má právo na takéto rozhodnutie, a to z vážnych prevádzkových alebo výrobných dôvodov, ak by napr. išlo o zamestnanca, ktorého je potrebné na zabezpečenie určitej špeciálnej úlohy, špecialistu na ojedinelú opravu, vysokokvalifikovaného odborníka a pod. Cieľom tohto ustanovenia je zabezpečiť zamestnancovi spravodlivú náhradu preukázateľných nákladov, napr. náhradu cestovného z miesta trvalého pobytu zamestnanca do miesta pobytu na dovolenke a späť, náhrada za dni zrušeného pobytu (nedočerpaného pobytu) v hoteli, rekreačnom zariadení, penzióne, kúpeľnom hoteli, liečebnom dome a pod., pokiaľ ju tieto zariadenia zamestnancovi nevrátia späť alebo ju síce vrátia, avšak s určitou zrážkou, ktorá je vlastne majetkovou ujmou zamestnanca. Obmedzenie možností určiť čerpanie dovolenky zamestnancovi je zakotvené aj v súčasnej pracovnoprávnej norme. V ustanovení § 112 ods. 2 Zákonníka práce sú vymenované prekážky v práci na strane zamestnanca, kedy zamestnávateľ mu nesmie určiť čerpanie dovolenky, resp. počas ostatných prekážok v práci tak môže zamestnávateľ urobiť, avšak len na žiadosť zamestnanca. Na druhej strane Zákonník práce umožňuje zamestnávateľovi, aby určil zamestnancovi čerpanie dovolenky, aj keď doteraz nesplnil podmienky na vznik nároku na dovolenku. Zamestnávateľ tak môže urobiť vtedy, ak možno dôvodne predpokladať, že zamestnanec tieto podmienky splní do konca kalendárneho roka alebo do skončenia pracovného pomeru. V každom prípade však musí byť objektívny predpoklad, že zamestnanec stanovené podmienky v príslušnom kalendárnom roku, za ktorý sa mu poskytuje dovolenka, aj splní. Za predpokladu, že sa tak nestane, zamestnanec je povinný vrátiť vyplatenú náhradu mzdy za dovolenku, na ktorú mu nevznikol nárok. Zamestnávateľ tak urobí zrážkou zo mzdy zamestnanca. Toto oprávnenie zamestnávateľovi umožňuje vykonať Zákonník práce, bez akéhokoľvek zasahovania zo strany zamestnanca, resp. aj bez osobitne vyhotovenej písomnej dohody so zamestnancom o zrážkach z jeho mzdy. Zákonník práce umožňuje, aby si zamestnanec mohol čerpať svoju riadnu dovolenku za kalendárny rok, v ktorom mu na ňu vznikol nárok, nielen do konca tohto príslušného roka, ale aj do konca budúceho kalendárneho roka. Takéto čerpanie dovolenky je pre zamestnanca umožnené len vtedy, ak si ju nemohol vyčerpať v kalendárnom roku:
Ak si zamestnankyňa (ale aj zamestnanec) nemôže vyčerpať dovolenku pre čerpanie rodičovskej dovolenky (§ 166 Zákonníka práce) ani do konca budúceho kalendárneho roka, poskytne jej zamestnávateľ nevyčerpanú dovolenku po skončení rodičovskej dovolenky. V prípade, že bol zamestnanec dočasne pridelený na výkon práce pre iného užívateľského zamestnávateľa (§ 58 Zákonníka práce), poskytne mu dovolenku alebo jej časť tento zamestnávateľ. Ak nevyčerpá zamestnanec dovolenku pred skončením dočasného pridelenia, poskytne mu ju zamestnávateľ, ktorý zamestnanca dočasne pridelil. Ustanovenie § 115 Zákonníka práce umožňuje, aby užívateľský zamestnávateľ, ku ktorému je pridelený zamestnanec, mu určil čerpanie dovolenky v čase pridelenia tohto zamestnanca k nemu. Stáva sa tak napriek tomu, že užívateľský zamestnávateľ inak nemôže voči zamestnancovi robiť žiadne právne úkony v mene zamestnávateľa, ktorý zamestnanca dočasne pridelil. (Ing. Štefan Indrišek - Poradca 11/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYBERÁME ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR ČIASTKA 108 UVEREJNENÁ 26.5.2006 310. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov 311. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť plynárenstva ČIASTKA 109 UVEREJNENÁ 28.5.2006 315. Vyhláška Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. 336/2004 Z. z. o fyzickej bezpečnosti a objektovej bezpečnosti ČIASTKA 110 UVEREJNENÁ 28.5.2006 316. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vydávajú stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme 319. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na ochranu chodcov a iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky pred zrážkou a pri zrážke s motorovým vozidlom ČIASTKA 112 UVEREJNENÁ 30.5.2006 322. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností 323. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 324. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 742/2004 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania ČIASTKA 117 UVEREJNENÁ 31.5.2006 337. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o prevencii a kontrole prenosných ochorení 338. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou biologickým faktorom pri práci ČIASTKA 118 UVEREJNENÁ 1.6.2006 339. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií 340. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ochrane zdravia osôb pred nepriaznivými účinkami ionizujúceho žiarenia pri lekárskom ožiarení ČIASTKA 119 UVEREJNENÁ 1.6.2006 342. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 220/1996 Z. z. o reklame v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov ČIASTKA 120 UVEREJNENÁ 1.6.2006 343. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 311/2004 Z. z. o poskytovaní štipendií žiakom stredných škôl a špeciálnych škôl ČIASTKA 121 UVEREJNENÁ 1.6.2006 344. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely v cestnej sieti ČIASTKA 122 UVEREJNENÁ 1.6.2006 345. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o základných bezpečnostných požiadavkách na ochranu zdravia pracovníkov a obyvateľov pred ionizujúcim žiarením ČIASTKA 123 UVEREJNENÁ 1.6.2006 346. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na zabezpečenie radiačnej ochrany externých pracovníkov vystavených riziku ionizujúceho žiarenia počas ich činnosti v kontrolovanom pásme 347. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o radiačnej monitorovacej sieti 348. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o požiadavkách na zabezpečenie kontroly vysokoaktívnych žiaričov a opustených žiaričov 349. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na zabezpečenie radiačnej ochrany pri preprave rádioaktívnych žiaričov a rádioaktívnych látok ČIASTKA 124 UVEREJNENÁ 1.6.2006 350. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na obmedzenie ožiarenia z prírodného žiarenia 351. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane zdravia pred účinkami optického žiarenia pri práci 352. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na zariadenia, pri ktorých prevádzke dochádza ku kontaktu s ľudským telom, a náležitosti ich prevádzkového poriadku 353. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia 354. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú požiadavky na vodu určenú na ľudskú spotrebu a kontrolu kvality vody určenej na ľudskú spotrebu ČIASTKA 125 UVEREJNENÁ 1.6.2006 355. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ochrane zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou chemickým faktorom pri práci 356. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ochrane zdravia zamestnancov pred rizikami súvisiacimi s expozíciou karcinogénnym a mutagénnym faktorom pri práci 357. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o faktoroch práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii pracovných činností a o náležitostiach návrhu na zaradenie pracovných činností do kategórií z hľadiska zdravotných rizík 358. Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky, ktorou sa zrušuje vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 312/2002 Z. z. o vytváraní a použití finančných fondov verejnej vysokej školy ČIASTKA 126 UVEREJNENÁ 1.6.2006 359. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o ochrane zdravia pred nepriaznivými účinkami nadmernej fyzickej, psychickej a senzorickej záťaže pri práci ČIASTKA 127 UVEREJNENÁ 1.6.2006 360. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o rozsahu požadovaných vedomostí pre skúšky odbornej spôsobilosti, o zriaďovaní a činnosti skúšobných komisií a o obsahu osvedčenia o odbornej spôsobilosti 361. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na zotavovacie podujatia a požiadavky na použitie epidemiologicky rizikových potravín na zotavovacích podujatiach 362. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podrobnostiach o požiadavkách na výchovné a výchovno-vzdelávacie zariadenia pre deti a mladistvých ČIASTKA 128 UVEREJNENÁ 5.6.2006 363. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 403/2005 Z. z. o najväčších prípustných rozmeroch a najväčšej prípustnej hmotnosti niektorých vozidiel 364. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 155/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zariadenia pre nepriamy výhľad a motorové vozidlá vybavené takými zariadeniami 365. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 30/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe ČIASTKA 129 UVEREJNENÁ 5.6.2006 366. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok z dieselových motorov motorových vozidiel 367. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zníženie emisií zo zážihových motorov a vznetových motorov motorových vozidiel 368. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok zo vznetových motorov a zo zážihových motorov 369. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na výkon motorov motorových vozidiel 370. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o opatreniach na zníženie emisií zo spaľovacích motorov inštalovaných v necestných strojoch 371. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na palivové nádrže a zadné ochranné zariadenia motorových vozidiel ČIASTKA 130 UVEREJNENÁ 5.6.2006 372. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na niektoré komponenty a charakteristiky dvojkolesových motorových vozidiel a trojkolesových motorových vozidiel 373. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na montáž zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu na dvojkolesových motorových vozidlách, trojkolesových motorových vozidlách a na ľahkých štvorkolkách 374. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na meranie emisií oxidu uhličitého a spotreby paliva motorových vozidiel ČIASTKA 131 UVEREJNENÁ 8.6.2006 375. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohovoru na ochranu nehmotného kultúrneho dedičstva 376. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu o poskytovaní dotácií v oblasti bezpečnosti cestnej premávky ČIASTKA 132 UVEREJNENÁ 8.6.2006 377. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť tepelnej energetiky ČIASTKA 133 UVEREJNENÁ 9.6.2006 378. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť elektroenergetiky ČIASTKA 134 UVEREJNENÁ 9.6.2006 379. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 770/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú určujúce znaky jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení vyhlášky č. 447/2005 Z. z. 380. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jún 2006 8. 6. štvrtok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
STRES NÁŠ KAŽDODENNÝ Náš slovník sa v poslednej dobe obohatil nielen o celý rad pojmov, súvisiacich s počítačmi, ale aj o pojmy, súvisiace so súčasným bláznivým životným tempom. Jedným z nich je aj pojem stres. Deti majú stres z domácich úloh, ich rodičia zo šéfa, alebo naopak z neschopných zamestnancov, rodičov stresuje, že sa nevedia rozhodnúť, na či minúť penziu na nákup chleba alebo vody, politikov stresuje, že voliči od nich očakávajú splnenie volebných sľubov, atď. Jednoducho tak, ako kedysi sme sa modlili za chlieb náš každodenný, dnes sme si vymodlili stres náš každodenný. Ako s ním žiť a prežiť ukazuje tento príspevok. Začneme tým, čo nikto nemá rád - múdrou definíciou: stres je odozva človeka na podnet, ktorý naň kladie extrémne psychologické alebo psychické požiadavky. Stres má tri fázy:
Stres je vysoko individuálnou záležitosťou, t.j. to, čo jedného úplne položí, druhý ani nezaregistruje. Napríklad, ak jedného zavalia prácou, ktorú treba dokončiť do zajtra, spanikári a pokúsi sa o samovraždu, lebo mu je jasné, že do zajtra to nestihne. Druhý v tej istej situácii skonštatuje, že robota nie je zajac a neujde a teda si možno odskočiť na pivo. Príčiny stresu môžeme rozdeliť do dvoch odlišných skupín:
Na druhej strane napríklad vrátnik, aj keď je po riaditeľovi druhou najdôležitejšou osobou v podniku, má v práci málokedy príležitosť "zastresovať si". Okrem náročnosti práce sú ďalšími príčinami stresu preťaženie úlohami a dnes predovšetkým obava z prepúšťania. Nedá sa však povedať, že pracovný stres v každom prípade znižuje výkonnosť pracovníka. Naopak, prax ukazuje, že existuje akási optimálna úroveň stresu, ktorá dokáže pracovníka "vyhecovať" k maximálnemu výkonu. Problém je len v tom, že každý má túto úroveň posadenú inde a každý je inak citlivý na stresové podnety. Preto treba so "stresovaním" podriadených narábať opatrne, aby sme ich neprestresovali a tým neznížili ich výkonnosť. Do druhej skupiny príčin stresu patria predovšetkým významné zmeny v súkromnom živote človeka a životné traumy. V nasledovnej tabuľke uvádzame zoznam najdôležitejších príčin stresu z tejto skupiny spolu s veľkosťou ich vplyvu na priemerného smrteľníka.
Samozrejme "priemerný človek" je len štatistická fikcia a tak mnohí z nás môžu polemizovať o tom, čo má na nich z hľadiska stresu veľký alebo naopak malý vplyv. Tak isto dôsledky stresu sú u každého iné. Vo všeobecnosti však môžeme tieto dôsledky rozdeliť na individuálne a pracovné. Individuálne dôsledky sa prejavujú jednak zmenou správania (nervozita, podráždenie, zvýšené fajčenie, opíjanie sa a pod.) a jednak zmenou zdravia (nespavosť, bolenie hlavy, vredy, infarkt, atď.) Dôsledky stresu sa podpisujú aj pod správanie sa pracovníka v práci. Okrem zníženej pracovnej výkonnosti to môže byť aj zvýšenie absencií, prípadne aj rozviazanie pracovného pomeru. Stresovaný pracovník pôsobí rušivo aj na svojich spolupracovníkov - nedokáže spolupracovať, vyvoláva hádky, sťažuje sa na drobnosti a pod. Ak stres pretrváva počas dlhšej doby môže sa stať, že dôjde k tzv. vyhoreniu človeka. Akoby sa mu vybili baterky, človek sa cíti extrémne vyčerpaný ešte predtým, ako začal nejakú aktivitu, stráca záujem o dianie okolo seba i o seba a svoj zovňajšok, chýba mu sebavedomie a bojí sa prijímať akékoľvek rozhodnutia. Našťastie nie vždy to je nezvratný proces a väčšina ľudí sa dokáže z tohto stavu regenerovať. Pravda za predpokladu, že sa eliminujú stresové podnety. Paradoxne, "vyhorenie" hrozí skôr ľuďom aktívnym, ctižiadostivým vorkoholikom s veľkým zmyslom pre plnenie povinností. Oproti ním stoja kľuďasi, pre ktorých nič nie je natoľko dôležité, aby sa kvôli tomu stresovali. V nasledujúcom teste si môžete overiť, ku ktorej skupine patríte. Test
Nasledujúci test vám pomôže zaradiť sa na rebríčku stresu. Na každú otázku si môžete vybrať jednu z nasledovných odpovedí: 1 - vždy pravda 2 - väčšinou pravda 3 - málokedy pravda 4 - nikdy nie je pravda
Hodnotenie: Otázky 1 až 6 sa týkajú vášho zmyslu pre dodržanie časových limitov. Ten, kto má tento zmysel vysoko vyvinutý má tendenciu pretekať sa s hodinami a ponáhľať sa aj vtedy, keď je dosť času. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky. Otázky 7 až 10 vypovedajú o prehnanej agresivite. Ide o ľudí, ktorí chcú vyniknúť nad ostatnými v každej situácii. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky. Otázky 11 a 12 identifikujú ľudí, ktorí vždy robia aspoň dve veci naraz, pričom často nedokážu načas dokončiť ani jednu z nich. Za každú odpoveď 1 alebo 2 na tieto otázky si pripočítajte jeden bod do nasledovnej tabuľky. Posledné dve otázky ukazujú na ľudí, ktorí sú do práce hŕŕŕ, ale s myslením pŕŕŕ. Trochu vulgárne ich možno označiť za iniciatívnych blbcov, ktorí obyčajne narobia viac škody ako úžitku.
Ak ste získali viac ako 5 bodov, patríte do skupiny extrémne súťaživých vorkoholikov, pre ktorých sú pracovné termíny prednejšie ako termín vlastnej svadby (čo nemusí byť vždy na škodu). Namiesto kravaty nosíte svoj vyplazený jazyk a ak sa včas nespamätáte máte šancu milión ku jednej, že skončite ako troska. Alebo, aby sme skončili optimisticky, máte šancu jeden k miliónu, že sa stanete najvyšším bosom. (Ing. Milan Konvit - DaÚ bez chyb, pokut a penále 6/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 11/2006
č. 5/2006
č. 3/2006
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 5/2006
Úplné znenia zákonov určených pre širokú verejnosť
Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. I/3 (vyšlo 11.5.2006)
Predsúdne konanie Táto publikácia si dala za cieľ podrobne rozviesť všetky činnosti práce prokurátora, vyšetrovateľa ako aj policajného orgánu v prípravnom konaní, od prijatia trestného oznámenia, jeho právneho posúdenia a rozhodnutia o ňom pred začatím trestného stíhania postupom podľa § 197 ako aj činnosť týchto orgánov postupom podľa § 199 ods. 1 ( začatím trestného stíhania), ktorým úkonom sa začína prípravné konanie, až po úkony, ktorými sa prípravné konanie ukončuje. Publikácia je určená prokurátorom, vyšetrovateľom, policajným orgánom a sudcom pre prípravné konanie, advokátom aj študentom právnickej fakulty. Daňové výdavky od A do Z - formát A5 Dobšovič a kol. Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy. PRIPRAVUJEME - z obsahu vyberáme: Poradca 12-13/2006 (VI/2006)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2006 |