|
PRAVIDLÁ TRANSFEROVÉHO OCEŇOVANIA – zmeny po novele ZDP
Praktiky vyhýbania sa daňovej povinnosti sú často krát založené na presunoch ziskov formou transferového oceňovania. Daňové správy v zahraničí bojujú s takýmito praktikami rôznymi nástrojmi a využívajú pritom aj na jednej strane zvýšené sankcie a na druhej strane motivačné faktory, ktoré majú za cieľ daňovníkom umožniť dobrovoľné splnenie daňových povinnosti a minimalizáciu dodotočných nákladov na vedenie dlhých súdnych sporov s neistým výsledkom. Rovnako ako v zahraničí aj finančná správa SR venuje daňovým kontrolám zameraným na transferové oceňovanie nemalú pozornosť.
Neistota daňovníkov spojená s možnou úpravou dane a zdĺhavé riešenie sporov spojených s odstránením dvojitého zdanenia, ku ktorému dochádza v dôsledku úpravy základu dane, tiež vytvára väčší záujem o využívanie nástrojov umožňujúce predchádzanie takýmto sporom a takým nástrojom je napríklad inštitút rozhodnutie o stanovení metódy určenia ceny.
Tieto okolnosti tiež viedli k zmenám v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) upravujúce transferové oceňovanie. Tieto zmeny je možné rozdeliť do 4 okruhov. A to sú:
úpravy definícií závislých osôb,
zmeny v súvislosti s primárnou a korešpondujúcou úpravou základu dane,
úprava procesu odsúhlasovania použitia metódy ocenenia a
nové ustanovenie upravujúce špecifické sankcie pre transferové oceňovanie formou vytvárania umelých štruktúr.
Úprava definícií
Novelou zákona o dani z príjmov sa upravili definície súvisiace so závislosťou osôb. Vymedzenia osôb, ktoré sa považujú za závislé osoby a na ktoré sa vzťahujú pravidlá transferového oceňovania, sa nachádzajú v § 2 písm. n) až r) zákona o dani z príjmov. Za závislú osobu sa považuje prepojenie na základe toho, že osoby sú:
• blízke osoby,
• ekonomicky prepojené,
• personálne prepojené alebo
• inak prepojené.
V praxi ale vznikali situácie, kedy aj zjavné ekonomické a personálne prepojenie dvoch osôb – napríklad dvoch blízkych osôb a právnických osôb, ktoré tieto blízke osoby vlastnia, vytváralo neistotu a nejasnosť, či spadá alebo nespadá pod definíciu závislých osôb.
Zmeny v definícii ekonomického a personálneho prepojenia majú teda za cieľ vyjasniť tieto aspekty aplikačnej praxe. Jedná sa teda o spresnenie týchto definícií a odstránenie nejasností vyplývajúcich z nedostatkov v týchto definíciách.
Od 1. 1. 2017 sa definícia ekonomického a personálneho prepojenia upravila a za takéto prepojenie sa bude považovať účasť osoby na majetku, kontrole alebo vedení inej osoby alebo vzájomný vzťah medzi osobami, ktoré sú pod kontrolou alebo vedením tej istej osoby alebo jej blízkej osoby alebo v ktorých má táto osoba alebo jej blízka osoba priamy alebo nepriamy majetkový podiel.
V praxi to znamená, že ak napríklad jeden zo súrodencov – brat vlastní jednu spoločnosť a druhý zo súrodencov – sestra vlastní druhú spoločnosť a z definície v zákone nebolo úplne jasné, či je možné považovať, tieto spoločnosti za prepojené, napriek tomu, že zjavne v takých prípadoch môže dochádzať k presunom zisku. Tieto situácie síce spadali pod definíciu inak prepojených osôb podľa § 2 písm. p), ale po zmene v zákone už je definícia jednoznačná a niet pochýb, že sa na také spoločnosti budú vzťahovať princípy transferového oceňovania a teda aj povinnosť vedenia dokumentácie transferového oceňovania na transakcie medzi týmito spoločnosťami.
Ak je napríklad jeden z manželov konateľom jednej s.r.o. a druhý z manželov je konateľom druhej s.r.o., tiež už niet pochýb, že sa tieto spoločnosti od 1. 1. 2017 budú považovať za personálne prepojené. Obdobná situácia je u spoločností napr. iných rodinných príslušníkov alebo spoločností otca a syna. Toto samozrejme platí aj na transakcie medzi spoločnosťou a fyzickou osobou, ktorá je živnostník.
Znenie zákona účinné do konca roka 2016 o dani z príjmov stanovuje že prepojenie na základe vedenia spoločnosti existovalo na základe vzťahu členov štatutárnych orgánov alebo členov dozorných orgánov obchodnej spoločnosti alebo družstva k tejto obchodnej spoločnosti alebo družstvu. V tomto prípade dochádzalo k pochybnostiam, či sa toto ustanovenie uplatní len s ohľadom na obchodné spoločnosti, ktoré priamo definuje obchodný zákonník SR, alebo či sa táto definícia uplatní aj s ohľadom na vzťahy členov štatutárnych orgánov alebo členov dozorných orgánov iných typov spoločnosti a právnických osôb, či už tuzemských alebo zahraničných, ktoré môžu byť založené aj na základe iných právnych predpisov ako je obchodný zákonník.
S účinnosťou 1. 1. 2017 bola táto interpretačná pochybnosť odstránená a odteraz je z dikcie zákona jasné, že sa bude personálne prepojenie vzťahovať s ohľadom na všetky typy právnických osoby.
Je zrejmé, že v obchodnej sfére existujú aj iné subjekty, ktorých cieľom je tiež dosahovanie zisku, napr. pozemkové spoločenstvá, investičné fondy atď. Aj tieto subjekty, vstupujú do obchodných vzťahov a častokrát uskutočňujú transakcie medzi závislými osobami. Vedením sa teda rozumie: vzťah členov štatutárnych orgánov, dozorných orgánov alebo ďalších obdobných orgánov právnickej osoby k tejto právnickej osobe.
Účasťou na vedení akejkoľvek inej právnickej osoby, bude vznikať osobe s touto právnickou osobou závislý vzťah. Taktiež také prepojenie vznikne aj medzi osobami, ktoré budú pod vedením tej istej osoby alebo jej blízkej osoby. (dôvod tejto zmeny je uvedený v treťom odseku). Pravidlá transferového oceňovania sa teda bez pochýb budú vzťahovať aj na transakcie medzi predsedom občianskeho združenia a občianskym združením. Je teda bez pochybností, že, ak bude mať predseda občianskeho združenia nejakú firmu, ktorá realizuje transakcie s občianskym združením, budú sa považovať občianske združenie a táto firma tiež za závislé osoby.
Pravidlá transferového oceňovania sa aj v súčasnosti vzťahovali aj na občianske združenia, obce, neziskové organizácie
To znamená, že ak dochádza k zníženiu základu dane alebo zvýšeniu daňovej straty, daňovník postupuje podľa §17 ods. 5 zákona a je povinný vyčísliť rozdiel, o ktorý sa ceny v kontrolovaných transakciách vzťahoch závislých osôb, vrátane cien za poskytnuté služby, pôžičky a úvery líšia od cien používaných medzi nezávislými osobami v porovnateľných obchodných vzťahoch.
Obchodná spoločnosť, ktorá je podnikateľský subjekt pri vyčísľovaní základu dane postupuje v zmysle § 17 až § 29 a je povinná viesť dokumentáciu.
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie, ktorí sú daňovníkmi podľa § 12 ods. 3 zákona postupujú podľa § 17 až § 29 len keď majú zdaniteľné príjmy alebo by takéto príjmy dosiahli, pokiaľ by transakcie medzi závislými osobami boli realizované na základe princípov nezávislého vzťahu. Z uvedeného tiež ale vyplýva, že osoba, ktorá nevykazuje základ dane alebo daňovú stratu podľa § 17 až § 29 t. j. a má alebo mala by len príjmy, ktoré nie sú predmetom dane v zmysle § 12 ods. 7 zákona alebo sú od dane oslobodené v zmysle § 13 zákona, neznižuje základ dane alebo nezvyšuje daňovú stratu a z toho dôvodu nie je povinná preukazovať súlad s princípom nezávislého vzťahu a viesť dokumentáciu podľa § 18 ods. 1.
Vzhľadom na úpravy predchádzajúcich definícií a pridaním novej definície kontrolovanej transakcie, bolo nevyhnutné upraviť aj definíciu „iného prepojenia“. V praxi nebolo vždy jednoznačné, čo sa rozumie pojmom obchodný vzťah, pretože pojem „obchodný vzťah“ nebol v žiadnom predpise definovaný. Existovala pochybnosť, že tento pojem „obchodný vzťah“ je nutné definovať striktne len na transakcie a vzťahy vymedzené v obchodnom zákonníku, pričom z podstaty veci je zrejmé, že podnikateľské aktivity nie sú vždy realizované len strikne na základe obchodného zákonníka, ale tiež na základe iných právnych predpisov a túto pozíciu zastávalo aj Ministerstvo Financií a aj finančná správa. S účinnosťou od 1. 1. 2017 teda nebude pochýb, že iným prepojením sa rozumie každý právny vzťah alebo iný obdobný vzťah vytvorený predovšetkým na účel zníženia základu dane alebo zvýšenia daňovej straty.
Novinkou s ohľadom na časť definícií je ale pridanie novej definície - pojmu „kontrolovanej transakcie“
Táto definícia vznikla z potreby úpravy a nahradenia pojmu „vzájomného obchodného vzťahu“ v § 17 ods. 5. Kontrolovanou transakciou sa bude rozumieť právny vzťah alebo iný obdobný vzťah medzi dvomi alebo viacerými závislými osobami, pričom aspoň jedna z osôb je daňovník s príjmami podľa § 6 alebo právnická osoba, ktorá dosahuje zdaniteľný príjem (výnos) z činnosti alebo z nakladania s majetkom, pričom za kontrolovanú transakciu sa nepovažuje prenájom, z ktorého plynú príjmy podľa § 6 ods. 3, ak ide o nehnuteľnosť nezaradenú do obchodného majetku podľa písmena m) a nájomcom je fyzická osoba, ktorá túto nehnuteľnosť využíva na osobné účely. To znamená, že prenájom nehnuteľnosti nezaradenej do obchodného majetku medzi fyzickými osobami, ktoré sú blízkymi osobami t. j. medzi manželmi, súrodencami, rodičmi a deťmi, nebude podliehať pravidlám transferového oceňovania a nevzniká ani povinnosť vedenia dokumentácie transferového oceňovania k týmto transakciám. Podmienkou je však, že nájomca túto nehnuteľnosť nebude využívať na podnikanie.
Primárna úprava základu dane
Definícia kontrolovanej transakcie vznikla za účelom úpravy pojmu „vzájomný obchodný vzťah“ v § 17 ods. 5 t. j. v ustanovení zákona o dani z príjmov, ktoré sa zaoberá primárnou úpravou základu dane – úprava základu dane smerom nahor. Nahradenie týchto pojmov však nemení nič na obsahu primárnej úpravy, tak ako bola posudzovaná doteraz. V nadväznosti na túto úpravu bude „súčasťou základu dane závislej osoby podľa § 2 písm. n) a r) aj rozdiel, o ktorý sa ceny alebo podmienky v kontrolovaných transakciách líšia od cien alebo podmienok, ktoré by sa použili medzi nezávislými osobami v porovnateľných transakciách, pričom tento rozdiel znižuje základ dane alebo zvyšuje daňovú stratu.“
Súčasťou § 17 ods. 5 je tiež pravidlo, ktoré vyžaduje splnenie podmienok – tzv. benefit testu, pre účel uplatnenia daňových výdavkov vo forme vnútro-skupinových služieb. Drobná úprava v tomto pravidle tiež objasňuje, že splnenie tohto benefit testu je nevyhnutné pre akékoľvek náklady účtované od závislých osôb. Daňovník pri zisťovaní základu dane bude môcť zahrnúť do daňových výdavkov pomernú časť akýchkoľvek výdavkov (nákladov) vynaložených inou osobou, voči ktorej je závislou osobou len na základe splnenia podmienky tzv. benefit testu na tieto výdavky.
Korešpondujúca úprava základu dane
Spoločne s úpravou primárnej úpravy základu dane významnejšou zmenou prešla aj korešpondujúca úprava základu dane. Korešpondujúca úprava základu dane spočíva v tom, že ak si závislá osoba v dôsledku transferového oceňovania zvýši základ dane, druhá závislá osoba z tejto transakcie má možnosť na základe splnenia zákonných podmienok znížiť si svoj základ dane o rovnakú sumu.
Korešpondujúca úprava má za cieľ zabrániť dvojitému zdaneniu toho istého príjmu u dvoch závislých osôb. Podľa starého znenia zákona o dani môže daňovník vykonať korešpondujúcu úpravu základu dane len na základe povolenia správcom dane. Takéto znenie zákona sa pôvodne uplatňovalo pri cezhraničných úpravách základu dane. Zavedením transferového oceňovania aj pre „domáce“ závislé osoby vznikla potreba odbremeniť tak daňovníkov ako aj správcu dane s ohľadom na realizáciu a schvaľovanie týchto úprav v rámci transakcií medzi tuzemskými závislými osobami. Novelou zákona o dani z príjmov sa od 1. 1. 2017 podmienky vykonania korešpondujúcej úpravy základu dane pre tuzemské subjekty ktoré majú transakcie so svojimi závislými osobami na Slovensku výrazne zjednodušia.
Pre vykonanie korešpondujúcej úpravy základu dane u jednej závislej osoby so sídlom na území Slovenskej republiky už nebude potrebné, aby základ dane u druhej závislej osoby so sídlom na území Slovenskej republiky vykonal, respektíve schválil správca dane. Ak teda jeden slovenský podnikateľ vykoná primárnu úpravu základu dane, druhý závislý slovenský podnikateľ má nárok vykonanie korešpondujúcej úpravy základu dane s ohľadom na túto transakciu bez toho, aby o povolenie tejto úpravy musel žiadať správcu dane. Daňovník, ktorý si takto samostatne vykonal korešpondujúcu úpravu základu dane, bude ale po novom povinný v lehote na podanie daňového priznania alebo dodatočného daňového priznania predložiť správcovi dane oznámenie o vykonaní korešpondujúcej úprave základu dane na tlačive, ktorého vzor je uvedený na stránke finančnej správy.
Úprava žiadosti o odsúhlasenie použitia metódy ocenenia
Zmeny v transferovom oceňovaní zasiahli aj rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy ocenenia (tzv. APA) a to tak unilaterálne ak aj bilaterálne a multilaterálne. Prvou zmenou pri úprave rozhodnutí o odsúhlasení použitia metódy ocenenia je upresnenie, keď sa v zákone explicitne uviedlo, že súhlas daňového úradu sa vydáva nielen na konkrétnu metódu transferového oceňovania, ale aj na spôsob jej použitia (určenia ceny kontrolovanej transakcie). Z dôvodu prehľadnosti došlo k rozdeleniu § 18 ods. 4 do samostatných odsekov a pridaný bol nový odsek, ktorý obsahuje náležitosti pre podanie žiadosti o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy ocenenia.
Žiadosť o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy ocenenia musí okrem dokumentácie transferového oceňovania obsahovať aj tieto náležitosti:
a) identifikáciu osoby posudzovaných kontrolovaných transakciách, a to meno, priezvisko, obchodné meno, bydlisko alebo sídlo, miesto podnikania, daňové identifikačné číslo, identifikačné číslo organizácie, ak boli pridelené,
b) zdaňovacie obdobie, na ktoré sa má rozhodnutie o odsúhlasení použitia metódy ocenenia vzťahovať,
c) popis kontrolovanej transakcie,
d) predpokladanú hodnotu posudzovaných kontrolovaných transakcií,
e) navrhnutú metódu ocenenia.
Zmenou prešla aj výška poplatku za žiadosť
Z percentuálnej sumy obchodného prípadu v maximálnej výške 30 000 eur za žiadosť sa prešlo na fixnú sumu a to 10 000 eur na unilaterálnu žiadosť o odsúhlasenie metódy ocenenia a 30 000 eur na bilaterálnu a multilaterálnu žiadosť o odsúhlasenie metódy ocenenia (odsúhlasenie použitia metódy transferového oceňovania na základe uplatnenia zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia).
Z dikcie zákona tiež vyplýva, že daňovník môže v jednej žiadosti požiadať o odsúhlasenie len jednej konkrétnej metódy na transakciu alebo skupinu transakcií. V prípade ak daňovník žiada o odsúhlasenie viacerých metód na viacero transakcií, je nutné podať za každú metódu samostatnú žiadosť.
V prípadoch, kde sa žiadosť o odsúhlasenie použitia metódy ocenenia týka viacerých transakcií medzi viacerými závislými osobami je potrebné sa zaoberať otázkou, či je vhodné takúto žiadosť podať s ohľadom na možnosť agregovania transakcie alebo či je vhodnejšie, aby došlo k podaniu samostatných žiadostí zvlášť pre každú transakciu (alebo skupinu transakcií). Ďalšia zmena v novele zákona súvisí s umožnením tzv. Roll Backu. Pri rozhodnutiach o odsúhlasení použitia metódy ocenenia na základe zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, kedy v rámci procedúry vzájomnej dohody sa môžu štáty s cieľom zamedzenia dvojitého zdanenia dohodnúť aj na úprave metódy ocenenia a rovnako aj na spôsobe určenia ceny na zdaňovacie obdobia pred podaním žiadosti o odsúhlasenie metódy ocenenia. Ak nastane situácia, keď sa kompetentné orgány zmluvných štátov dohodnú na určení ceny, ktorá vytvára požadovanú daňovú a právnu istotu pre daňovníka, tak v Slovenskej republike ako aj v druhom štáte, tak sa kompetentné orgány môžu dohodnúť aj na spätnom určení metódy ocenenia a spôsobe určenia ceny.
Ak nastane takáto situácia v rámci procedúry vzájomnej dohody, daňovník si upraví základ dane podaním dodatočného daňového priznania za dohodnuté roky a nové ustanovenie mu toto povolí bez sankcie podľa daňového poriadku.
Úprava sankcií pri účelovom vyhýbaniu sa plateniu daní
Od roku 2017 sa bude vo väčšej miere sankcionovať účelové vyhýbanie sa plateniu daní využívaním rôznych umelých štruktúr a schránkových firiem. Podľa nového § 18a zákona o dani z príjmov, ak správca dane na základe daňovej kontroly transferového oceňovania subjektu vyrubí daň alebo rozdiel dane a správca dane musí uplatniť všeobecné pravidlo proti zneužívaniu upravené v § 3 ods. 6 druhá veta daňového poriadku, teda subjekt sa dopustí účelového obchádzania alebo účelového zníženia základu dane, správca dane uloží dvojnásobnú sankciu.
Na druhú stranu, ak však subjekt nepodá voči takémuto rozhodnutiu správcu dane odvolanie a zaplatí rozdiel dane, dvojnásobné zvýšenie sankcie sa neuplatní.
Záver
Subjekty, ktoré požiadajú správcu dane o odsúhlasenie použitia metódy ocenenia, môže byť pokuta za dorubenie dane podstatne nižšia ako u iných subjektov. Takáto situácia môže nastať v prípade, ak si subjekt požiada o odsúhlasenie metódy ocenenia, ale správca dane nesúhlasí s navrhovanou metódou a zaháji daňovú kontrolu. Ak bude výsledkom kontroly dorub, na takéhoto daňovníka sa bude hľadieť ako na daňovníka, ktorý si sám podal dodatočné daňové priznanie a správca dane mu uloží sankciu, ktorá je vo výške troch percentuálnych bodov. Nesmie však ísť o prípad, ak správca dane je nútený postupovať podľa § 3 ods. 6 daňového poriadku.
1) Viď napríklad odhalenia v prípadoch Lux-Leak, rozhodnutia Európskej Komisie v prípadoch spoločností Apple (Írsko), Fiat a McDonald (Luxembursko), Starbucks (Holandsko) a aj viac ako 30 spoločností v Belgicku,
Ing. Tomáš Balco
VYRUBOVACÍ ROZKAZ PRI SPRÁVE MIESTNYCH DANÍ
Legislatíva
Národná rada SR schválila dňa 12. 10. 2016 zákon číslo 298/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „daňový poriadok“). Predmetným zákonom bol zavedený nový inštitút vyrubenia dane – skrátené vyrubovacie konanie (§ 68a), čo vo svojej podstate zjednodušuje aj prácu správcov miestnych daní podľa zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov, nakoľko samotný proces pri správe miestnych daní upravuje daňový poriadok. Vyrubovací rozkaz je skrátenou formou vyrubovacieho konania bez toho, aby správca dane musel začať daňovú kontrolu.
Postup v prípade, ak vznikli pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti daňového priznania
Obec ako správca dane v nadväznosti na § 17 daňového poriadku v prípade, že má pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti daňového priznania alebo jeho príloh (ďalej len „nedostatky daňového priznania“), postupuje teda od 1. 1. 2017 nasledovne:
• vyzve daňový subjekt na odstránenie nedostatkov daňového priznania, pričom v tejto výzve určí primeranú lehotu na ich odstránenie, ktorá však nemôže byť kratšia ako 15 dní a poučí ho o následkoch.
• ak tieto nedostatky daňový subjekt v určenej lehote neodstráni, správca dane bude postupovať podľa toho, či tieto nedostatky majú vplyv na výšku dane alebo nemajú vplyv na výšku dane,
• ak tieto nedostatky majú vplyv na výšku dane, správca dane vykoná u daňového subjektu daňovú kontrolu alebo vyrubí v skrátenom vyrubovacom konaní podľa § 68a daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani (tzv. vyrubovací rozkaz),
• ak tieto nedostatky nemajú vplyv na výšku dane, správca dane odstráni nedostatky daňového priznania z úradnej moci, ak má potrebné údaje na ich odstránenie (napr. logické chyby).
Ak ide teda o nedostatky s vplyvom na výšku dane, správca dane
• vykoná daňovú kontrolu alebo
• vydá vyrubovací rozkaz.
Samotný daňový poriadok neustanovuje postup, ktorý by mal správca dane preferovať alebo uprednostniť. Je to teda ponechané na rozhodnutie samotného správcu dane resp. obce, či teda začne daňovú kontrolu (§ 44 a nasl.) alebo vydá vyrubovací rozkaz.
Rozhodnutie správcu dane bude určite závisieť od toho, či bude mať dostatok dôkazov a skutočností k tomu, aby určil daň prípadne rozdiel dane bez daňovej kontroly, t.j. vyrubovacím rozkazom.
Príklad
Správca dane zistil, že daňový subjekt podal so stavom k 31. 12. 2016 v roku 2017 daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti, kde predmetom dane je rodinný dom a priľahlé pozemky, avšak byt, ktorý nadobudol v novembri 2016, v daňovom priznaní neuviedol. Nedostatky daňového priznania, ktoré majú vplyv na výšku dane, na odstránenie ktorých ho správca dane vyzval, neodstránil ani na základe výzvy. Správca dane má k dispozícii ako dôkaz výpis z katastra nehnuteľností, o ktorom nemá pochybnosti, nemá informácie o využívaní predmetného bytu na podnikanie, tak z dôvodu využitia skráteného vyrubovacieho konania vydal vyrubovací rozkaz.
Príklad
Správca dane zistil, že daňový subjekt podal so stavom k 31. 12. 2016 v roku 2017 daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti. V súhrne uviedol nesprávny počet príloh, ktoré priložil k daňovému priznaniu. Nedostatky daňového priznania, ktoré nemajú vplyv na výšku dane, na odstránenie ktorých ho správca dane vyzval, neodstránil ani na základe výzvy. Správca dane odstránil tieto nedostatky z úradnej moci.
Vyrubovací rozkaz
je v podstate rozhodnutie správcu dane v skrátenom vyrubovacom konaní, ktorým vyrubí daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani v prípade, že daňový subjekt neodstránil v lehote podľa § 17 ods. 2 daňového poriadku nedostatky, ktoré majú vplyv na výšku dane a správca dane nezačal daňovú kontrolu (§ 68a).
Vyrubovací rozkaz vydá správca dane na základe skutočností a na základe dôkazov, ktoré získal pri správe daní.
Daňový subjekt však nemusí súhlasiť s vyrubovacím rozkazom. Má možnosť podať proti vyrubovaciemu rozkazu správcovi dane odpor do 15 dní odo dňa jeho doručenia, ktorý však musí byť vecne odôvodnený. Súčasne musí predložiť správcovi dane s týmto odporom aj listiny, na ktoré sa v odpore odvoláva alebo označenie iných dôkazov vzťahujúcich sa na dôvody podaného odporu.
Proti vyrubovaciemu rozkazu nemožno podať opravné prostriedky, okrem preskúmavania rozhodnutia súdom!
Obsah vyrubovacieho rozkazu
• Poučenie o mieste, lehote a forme podania odporu,
• Upozornenie, že podaný odpor musí byť vecne odôvodnený.
Ak vo vyrubovacom rozkaze:
- chýba poučenie o odpore alebo poučenie bolo nesprávne uvedené, odpor možno podať do 30 dní odo dňa doručenia vyrubovacieho rozkazu (lehota bude dlhšia o 15 dní!),
- bola uvedená dlhšia lehota na podanie odporu, platí lehota uvedená vo vyrubovacom rozkaze.
Postup správcu dane, ak daňový subjekt podá odpor
Správca dane odpor odmietne alebo neodmietne.
Odpor odmietne, ak bol podaný
• oneskorene,
• neoprávnenou osobou alebo
• bez vecného odôvodnenia, pričom o tomto následku musí byť daňový subjekt poučený vo vyrubovacom rozkaze.
Ak správca dane odpor odmietne, vydá rozhodnutie o odmietnutí odporu.
Ak správca dane doručený odpor neodmietne, vyrubovací rozkaz sa zrušuje v plnom rozsahu a správca dane začne daňovú kontrolu. Znamená to teda, že ak tento odpor správca neodmietne, resp. ho príjme, musí začať daňovú kontrolu!!
Začne teda štandardný proces vyrubovania dane (daňová kontrola a vyrubovacie konanie).
Doručený vyrubovací rozkaz nadobudne právoplatnosť
• márnym uplynutím lehoty na podanie odporu (ak odpor nebol podaný),
• dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o odmietnutí odporu
Môže správca dane vykonať daňovú kontrolu tej istej dane a za to isté zdaňovacie obdobie po vydaní vyrubovacieho rozkazu?
Ak správca dane vyrubí daň vyrubovacím rozkazom, ktorý nadobudol právoplatnosť, daňovú kontrolu tej istej dane a za to isté zdaňovacie obdobie môže vykonať len na základe podnetu Ministerstva financií SR alebo Finančného riaditeľstva SR.
Postup v prípade, ak podané daňové priznanie nie je podpísané, alebo je podané na nesprávnom tlačive
V prípade, že daňové priznanie nie je podpísané alebo nie je podané na tlačive platnom pre príslušné zdaňovacie obdobie, postupuje sa podľa § 13 ods. 8 až 10 daňového poriadku (nepostupuje sa podľa § 17 z. č. 563/2009 Z. z.!!!). Teda správca dane vyzve daňový subjekt na odstránenie nedostatkov.
• Ak ich daňový subjekt odstráni v určenej lehote v požadovanom rozsahu, považuje sa toto daňové priznanie za podané v lehote bez nedostatkov,
• ak ich daňový subjekt neodstráni v určenej lehote v plnom rozsahu, považuje sa toto daňové priznanie za nepodané
Pozitívnou zmenou je, že ak daňový subjekt v lehote odstráni nedostatok spočívajúci v chýbajúcom podpise na daňovom priznaní alebo spočívajúci v použití neplatného tlačiva daňového priznania, pokuta mu nebude uložená.
Príklad
Daňový subjekt podal daňové priznanie, ktoré však nebolo podpísané. Správca dane vyzval daňový subjekt, aby dodatočne podpísal podané daňové priznanie a súčasne ho poučil o následkoch spojených s neodstránením tohto nedostatku. Daňový subjekt nevyhovel výzve a neodstránil nedostatok. Správca dane oznámil daňovému subjektu, že sa toto daňové priznanie považuje za nepodané.
Náležitosti vyrubovacieho rozkazu vydaného obcou ako správcom dane – rozhodnutie podľa § 63 ods. 3 vo väzbe na § 68a zákona č. 563/2009 Z. z.:
Vyrubovací rozkaz (rozhodnutie) musí obsahovať:
a) Označenie orgánu, ktorý rozhodnutie vydal.
b) Číslo a dátum vyrubovacieho rozkazu.
c) Meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu FO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo, alebo obchodné meno a sídlo PO, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo, identifikačné číslo organizácie alebo daňového subjektu, ak mu bolo pridelené, alebo iný identifikátor pridelený správcom dane, ak ide o zahraničnú fyzickú osobu dátum narodenia alebo iný údaj identifikujúci túto osobu a ak ide o zahraničnú právnickú osobu, ktorá nemá identifikačné číslo organizácie, použije sa iný údaj identifikujúci túto právnickú osobu.
d) Výrok, ktorý obsahuje údaje podľa písmena c), rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho predpisu, podľa ktorého sa rozhodovalo, lehotu plnenia (15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia), ak sa ukladá povinnosť plniť a ak ide o peňažné plnenie, aj sumu a číslo účtu, na ktorý má byť suma zaplatená.
e) Odôvodnenie.
f) Poučenie o mieste, lehote a forme podania odporu.
g) Upozornenie, že podaný odpor musí byť vecne odôvodnený.
h) Vlastnoručný podpis starostu obce alebo ním povereného zamestnanca obce s uvedením mena, priezviska starostu obce a odtlačok úradnej pečiatky.
Ing. Erika Győrfiová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 6/2017)
|
|
|
99/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí Parížskej dohody
100/2017 Vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov
101/2017 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatok ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
102/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 18/2012 Z. z. o identifikácii a registrácii oviec a kôz v znení vyhlášky č. 49/2015 Z. z.
103/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 342/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o registrácii hydiny a bežcov
104/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 342/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o registrácii hydiny a bežcov
105/2017 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 20/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o identifikácii a registrácii hovädzieho dobytka, v znení vyhlášky č. 50/2015 Z. z.
106/2017 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 26. apríla 2017 č. MF/008740/2017- 421, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie (oznámenie č. 690/2004 Z. z.)
107/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Madridskej dohode o medzinárodnom zápise ochranných známok a k Protokolu k tejto dohode
|
|
|
Máj 2017
Daň z príjmov |
2. 5. – utorok |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za marec 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2017 |
podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2016 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane |
zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2016 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely |
podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2016 |
15. 5. – pondelok |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
31. 5. – streda |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2017 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2017 |
DPH |
22. 5. - pondelok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2017 49 790 € |
25. 5. – štvrtok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za apríl 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za apríl 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za apríl 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
25. 5. – štvrtok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
2. 5. – utorok |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
31. 5. – streda |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
2. 5. – utorok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v marci 2017, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
9. 5. – utorok |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2017 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2017 |
31. 5. – streda |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v apríli 2017, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni príjmy z osobnej asistencie alebo vyplatené dividendy (na ktoré sa vzťahuje oznamovacia povinnosť) v roku 2016 |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2017 |
|
|
|
KOUČOVANÍM K SVOJMU CIEĽU |
Pôvod a cieľ koučovania pochádza z oblasti športu, kde sa ním v minulosti začal zaoberať tenisový odborník a učiteľ z Harvardu Timothy Gallwey. Ten tvrdil, že „stav našej mysle je omnoho silnejší súper, než ten na druhej strane tenisového kurtu“. Ak kouč pomôže odstrániť hráčovi vnútorné bariéry (alebo aspoň zmenší ich vplyv), ktoré mu bránia podať dobrý výkon, hráč sa výrazne zlepší, bez toho, aby kouč príliš rozvíjal technickú stránku jeho hry.
Koučovanie je v oblasti manažmentu jedným zo spôsobov vedenia ľudí
Hlavným cieľom koučovania je zvyšovanie výkonnosti zamestnanca prostredníctvom zvyšovania potenciálu človeka. Koučovanie vychádza z myšlienky, že druhý človek má potenciál na to, aby danú vec zvládol bez cudzej pomoci. Koučovanie pracuje s potenciálom človeka – ako ho odhaliť, správne nasmerovať a využiť, a ako odstrániť vnútorné bariéry, ktoré ho blokujú.
Základnou metódou koučovania je kladenie otázok ktoré má za cieľ priviesť koučovaného k tomu, aby si sám zodpovedal svoje otázky, stanovil svoju víziu budúcnosti, odvodil z nej svoje ciele a krok za krokom ich začal uskutočňovať.
Kouč vedie koučovaného pomocou vhodných otázok k tomu:
• aby si uvedomil, aká je realita,
• aké má možnosti riešenia,
• aké sú výhody a riziká daných variantov riešení,
• aby prijal zodpovednosť za svoje rozhodnutie a uskutočnil ho v praxi.
Každý človek je koučovateľný, teda má istý potenciál presahujúci jeho súčasnú výkonnosť, mal by ale do koučovacieho procesu vstupovať dobrovoľne, mať dôveru v koučovanie ako metódu a i vo svojho kouča.
Koučom môže byť niektorý zo zamestnancov vo firme, vtedy hovoríme o internom koučovi alebo môže firma pre svojich zamestnancov zakúpiť služby externého kouča. Externý kouč by mal byť v kontakte s nadriadeným koučovaného, keďže firma je zadávateľ a platiteľ zákazky, avšak v žiadnom prípade mu nehovorí detaily z koučovacích rozhovorov, ani žiadne dôverné informácie o koučovanom. Mal by ho len súhrnne informovať o priebehu koučovania a o pokrokoch. Externý kouč má výhodu v tom, že nie je osobne ničím vo firme ovplyvňovaný. Jeho vzťah ku koučovanému teda môže byť iný ako vzťah manažéra z firmy, môže tiež priniesť na veci nový pohľad. Výhodou interného kouča je zase znalosť firemnej kultúry a možnosť koučovať aj popri práci, vždy keď je akútny problém. Kouč rozvíja potenciál, sebadôveru i schopnosti zamestnanca. Nemá koučovanému radiť, ani prikazovať, pomocou otázok sa snaží, aby si koučovaný uvedomil skutočný stav vecí, zorientoval sa v aktuálnej situácii, potom začal uvažovať o možnostiach riešenia a nakoniec zvolil a realizoval jedno riešenie. Koučovanie však nie je jediným správnym spôsobom vedenia ľudí vhodným pre všetky situá¬cie. Niekedy zamestnanec potrebuje priamu a rýchlu odbornú radu, niekedy len aby ho niekto vypočul. Ak príde za manažérom podriadený, ktorý je už rozhodnutý, čo urobí a potrebuje len konkrétnu inštrukciu, tak nekoučujte, ale raďte. Ak druhý nevie presne, čo má robiť, ale manažér je presvedčený, že má na to, aby sa sám rozhodol, mal by radšej koučovať. Kouč nenúti koučovaného do niečoho, čo mu nesedí a čo nechce robiť. Nemal by v dobrom úmysle hovoriť, čo v danej situácii pomohlo jemu.
Kouč nepomáha koučovaním koučovanému len vyriešiť konkrétny problém, ale naučí sa týmto spôsobom aj ako postupovať v budúcnosti a poradiť si sám s podobnou situáciou.
Rozvíja sa tým jeho potenciál, sebadôvera a schopnosti.
Koučovací rozhovor v praxi manažéra
• Ak veríte, že zamestnanec dokáže vyriešiť problém sám, povedzte mu to. Ak nie, nepredstierajte, že mu veríte.
• Koučovací rozhovor by mal byť prirodzená komunikácia, koučovaný nemusí cítiť, že ide o koučovanie, neštylizujte sa do nejakej roly.
• V koučovacom rozhovore nemusíte nutne absolvovať všetky predpísané fázy. Ide o to, aby sa koučovaný posunul dopredu – ak sa to podarí už na začiatku rozhovoru, nemusíte ísť podľa šablóny.
• Niekedy je z časových dôvodov nutné rozhovor prerušiť a nestihne sa naraz prebrať celý problém. Rozdeľte si rozhovor na viac častí.
• Nemusíte striktne postupovať podľa pokynov ako koučovať. Základom je nechať zamestnanca definovať problém, zvážiť možnosti, pripraviť postup a akciu zrealizovať.
Každý človek je koučovateľný, teda má istý potenciál presahujúci jeho súčasnú výkonnosť, mal by ale do koučovacieho procesu vstupovať dobrovoľne.
Fázy koučovacieho rozhovoru:
môžu vyzerať nasledovne:
1. Cieľ stretnutia.
2. Popis situácie.
3. Dopĺňanie reality.
4. Možnosti riešenia.
5. Dopĺňanie možností riešenia.
6. Výber možnosti.
7. Akčný plán.
Model grow
slúži na účel koučovania, čo je akronym anglických výrazov Goal (cieľ), Reality (realita), Options (možnosti), Will (vôľa). Otázky, ktoré je možné použiť v koučovacom rozhovore sú napríklad:
Cieľ:
• Čo očakávate od tohto rozhovoru?
• Čo by bolo užitočným výstupom?
• Prečo je tento cieľ pre vás dôležitý?
• Ak dosiahnete tento cieľ, čo sa zmení?
Situácia:
• Čo vám pomohlo dostať sa tam, kde ste?
• Čo sú bariéry, ktoré vám bránia dostať sa tam, kam chcete?
• Kde ste sa doteraz snažili získať pomoc a podporu?
Možnosti:
• Aké máte v súčasnej situácii možnosti?
• Aké sú výhody a nevýhody každej z nich?
• Aké ďalšie zdroje potrebujete, aby ste sa posunuli smerom k cieľu?
• Čo ste robili v minulosti v podobnej situácii?
• Čo by ste poradili kolegovi, ktorý by bol v podobnej situácii?
• Pre ktorý variant ste vy sám?
• Je nejaký variant, ktorý vám je z nejakého dôvodu nepríjemný?
Vôľa/akčný plán/zhrnutie:
• Čo budete robiť ako prvý krok po tomto rozhovore?
• Kedy začnete?
• Ako veľmi ste odhodlaný začať?
• Čo by vám pomohlo, aby ste boli odhodlaný viac?
• Podľa čoho budete vedieť, že ste pokročili?
• Kedy mi prídete povedať, ako napredujete?
Začiatok koučovacieho rozhovoru je dôležitý
Nevydarený začiatok môže celý priebeh rozhovoru pokaziť. Manažér by sa mal na koučovaného plne sústrediť, vyjadriť mu podporu, svojou rečou tela dávať najavo, že je pripravený počúvať. Ak manažér nemá v daný okamih čas, je dobré oceniť, že druhý človek za ním prišiel a dohodnúť si vhodnejší termín.
Nevhodné formulácie v koučovacom rozhovore
• Tak teda poďme na to, keď už to musí byť.
• Čo sa zase stalo?
• Ja ti asi veľmi neporadím, sám neviem, čo skôr.
• Mám na teba dvadsať minút, to nič nevymyslíme.
• Musíš si poradiť sám, ak chceš byť môj zástupca.
• No to je predsa jednoduché, ty ho musíš vyhodiť!
• A to si nevedel skôr, že byť vedúcim nie je žiadna zábava?
Vhodné formulácie v koučovacom rozhovore
• Som tu pre teba, začni.
• Už sme spolu zvládli veľa vecí, problémy s tvojimi podriadenými tiež vyriešime.
• Čo pre teba môžem urobiť?
• Ako to vlastne začalo?
• O čom sme ešte nehovorili a mohlo by to byť dôležité?
Na konci koučovacieho rozhovoru
je vhodné sa dohodnúť, kedy sa znova stretneme s koučovaným a povie nám, ako sa mu darí vybranú možnosť realizovať. Koučing neznamená psychologické poradenstvo, aj keď využíva niektoré z jeho prvkov – dôverný rozhovor, empatické aktívne počúvanie, alebo prácu s otázkami. Koučing sa nesústredí na minulosť, ale snaží sa nachádzať konštruktívne riešenia pre budúcnosť. Tiež nie je totožný s tréningom. Tréning poskytuje zamestnancom hotové odpovede na otázky, ukazuje im, čo majú robiť, aby boli výkonnejší a úspešnejší v práci. Pri tréningu sa nové veci nacvičujú. Počas koučovacieho rozhovoru kouč koučovanému priamo neradí, nenacvičuje s ním nové zručnosti, ale nechá ho zvážiť, ako chce postupovať a vyskúšať si ním vybrané riešenie v praxi.
Koučovanie sa prednostne sústredí na postoje, pretože osobný rast nenastane bez ich zmeny. Klasické formy vzdelávania sa sústredia na znalosti a zručnosti, koučovanie na postoje, pretože na nich najčastejšie zlyháva prevod znalostí do praxe.
Zmyslom koučovania nie je to, aby kouč koučovaného inštruoval alebo mu radil, či riešil za neho problémy. Zmyslom je pomôcť koučovanému, aby si s problémom sám primeraným spôsobom poradil.
Záver
Ak manažér ľudí rozvíja koučovaním, budú mať väčšiu dôveru v svoje schopnosti, nebudú sa báť skúšať nové veci, učiť sa, stanú sa zodpovednejšími a poradia si aj v situácii, keď manažér práve nebude nablízku. Koučovanie znamená pomáhať im rásť, vidieť veci v inom svetle, ale tiež rozvíja i samotného kouča.
Mgr. Monika Rolková
Použitá literatúra:
• Daňková, M.: Koučování: Kdy,jak a proč. Grada Publishing, 2008; • Suchý,J., Náhlovský, P.: Koučování v manažerské praxi. Grada Publishing, 2007; • Whitmore, J: Koučování. Praha:Management Press, 2009.
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 11/2017 (IV/2017)
- Zákon o registri partnerov verejného sektora
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2017 (V/2017)
- Sociálny fond – tvorba a čerpanie – Ing. Ján Mintál
- Povinnosti zamestnávateľa pri organizačných zmenách – Ing. Iveta Matlovičová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6/2017 (V/2017)
- Pravidlá transferového oceňovania po novele ZDP – Ing. Tomáš Balco
- Predaj obchodného podielu – Ing. Marta Boráková
1 000 riešení, č. 6/2017 (V/2017)
- Služby zamestnanosti
- Transferové oceňovanie
- Protischránkový zákon
• Účtovná závierka podnikateľov za rok 2016 (zostavovaní účtovnej závierky podnikateľov).
• Daňové priznania FO a PO za rok 2016 (aktuálne informácie pre spracovanie daňových. priznaní).
• Odvody poistného k 1. 1. 2017 (prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov ... z oblasti miezd a platov)
• Daňové a nedaňové výdavky 2017 - (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových).
PRIPRAVUJEME
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Dividendy v roku 2017
- Pravidelný a nepravidelný príjem
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Letné brigády
- Paušálne výdavky v roku 2017
1 000 riešení, č. 7-8/2017 (VI/2017)
- Odpady po novom
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Účtovníctvo
Zborníky zákonov:
• Zákony I - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...
MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá – zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – dlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky – pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017 – prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017 – prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017
|
|
|
Zamestnávanie po novom
1.5. 2017 nadobúda účinnosť novela zákona o službách zamestnanosti. Najzásadnejšou zmenou je značné obmedzenie možnosti nezamestnaných evidovaných na úrade práce privyrobiť si. Koho za zmeny týkajú? V ktorých prípadoch nebude uchádzač o zamestnanie zaradený do evidencie? Odpovede nielen na tieto otázky ponúkame v našich príspevkoch. Publikácie sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, zamestnancom, personalistom.
Novela zákona o službách zamestnanosti – príspevok
mesačník PaM 5/2017 (A4, 88 str.)
Zmeny v zákone o službách zamestnanosti – príspevok
mesačník Poradca 11/2017 (A5, 296 str.)
Zákon o službách zamestnanosti – úplné znenie zákona
Aktualizácia III/2 (A5, 250 str.)
Zákonník práce a cezhraničné zamestnávanie – úplné znenie zákona
monotematika (A5, 112 str.)
BALÍČEK Zamestnávanie po novom obsahuje:
PaM 5/2017 + Poradca 11/2017 + Aktualizácia III/2 + ZP + CZ
Cena balíčka je 16,60 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 11,50 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Obchodný zákonník
Obchodný zákonník patrí medzi základné zákony obchodného práva. Obsahuje právnu úpravu podnikania nielen podnikateľov ale aj obchodných spoločností, zahraničných osôb, ich zánik, vznik. Aké povinnosti vyplývajú podnikateľom pri obchodných vzťahoch? Prehľad aktuálny zmien v zákone vám ponúkame spolu s vzormi najčastejších zmlúv v obchodnom a občianskom práve. Publikácie sú určené nielen podnikateľom, manažérom a obchodným zástupcom, ale aj právnikom, ekonómom.
Staviame bez chýb, pokút a penále
monotematika (A5, 400 str.)
Obchodujeme bez chýb, pokút a penále
monotematika (A5, 360 str.)
Vzory zmlúv podľa Obchod. a Obč. + CD - 50 vzorov zmlúv požívaných v Obchodnom a Občianskom zákonníku monotematika
(A5, str.)
Obchodný zákonník, Občiansky zákonník – úplné znenie zákonov
Zákony II A (A5, 608 str.)
BALÍČEK Obchodný zákonník obsahuje:
Staviame bez chýb, pokút a penále + Vzory zmlúv podľa obch. a OB4. + CD + Obchodujeme bez chýb, pokút a penále + Zákony IIA
Cena balíčka je 22,40 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 11,20 €.
Ušetríte 11,20 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |