Em@ilové noviny

 

č. 9/2015

15. 5. 2015

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Prerušenie odpisovania je jednou z možností optimalizácie daňovej povinnosti. V niektorých prípadoch o prerušení odpisovania rozhoduje daňovník sám. Zákon však ustanovuje taxatívne prípady, kedy musí daňovník pristúpiť k prerušeniu odpisovania. Od roku 2015 došlo k doplneniu ďalších prípadov, kedy musí daňovník odpisovanie prerušiť. O aké prípady ide?
Viac sa dočítate v dnešnej téme novín a v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú.

V pracovnej oblasti sa často hovorí o tom, že pracovníci potrebujú spätnú väzbu k svojim výkonom, k výsledkom, ktoré odovzdávajú. Čiže zmieňuje sa spätná väzba smerom „na dol“, k podriadeným. Nemalo by to však byť pravidlom aj naopak? Nepotrebujú spätnú väzbu aj manažéri, šéfovia?
Viac v rubrike Vedúci pracovník.



Tešíme sa na ďalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 

 
TÉMA NOVÍN
PRERUŠENIE ODPISOVANIA PO NOVOM

 


Prerušenie odpisovania je legislatívne upravené v § 22 ods. 9 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“).

Zásady prerušenia odpisovania
Ak sa daňovník rozhodne odpisovanie prerušiť, v nasledujúcom zdaňovacom období pokračuje v odpisovaní tak, ako keby nebolo prerušené.

V tomto zdaňovacom období môže uplatniť ako daňový výdavok len jednoročný odpis. V zdaňovacom období nemožno kumulovať odpisy za viac rokov. Prerušenie odpisovania predlžuje dobu odpisovania hmotného majetku o dobu prerušenia odpisovania.

Príklad
Súkromný lekár zakúpil v marci 2015 zdravotnícky prístroj za 29 880 eur. Odpisuje ho v 2. odpisovej skupine s dobou odpisovania 6 rokov rovnomerným spôsobom, ročný odpis 4 980 eur. V roku 2015 uplatní odpis 4 150 eur [(4 980 €: 12) x 10 mesiacov]. V roku 2016 sa rozhodne odpisovanie prerušiť. V roku 2017 uplatní ročný odpis len vo výške 4 980 eur, nakoľko v tomto roku nemôže uplatniť odpis aj za rok 2016.
Za predpokladu, že v ďalších rokoch už odpisovanie nepreruší, doodpisuje majetok v roku 2022 (pri dobe odpisovania 6 rokov bude odpis uplatnený v rokoch 2015, 2017– 2021 a v roku 2022 neuplatnená časť odpisu z roku 2015 vo výške 830 eur).


Zákon umožňuje daňovníkovi prerušiť odpisovanie aj za niekoľko zdaňovacích období počas doby odpisovania a to buď v zdaňovacích obdobiach idúcich bezprostredne za sebou, ale aj striedavo. Za prerušenie odpisovania sa považuje aj prípad, keď daňovník majetok prvýkrát zaevidoval v majetku, avšak odpis v tomto alebo v ďalších rokoch neuplatnil.
Ak sa daňovník rozhodne pre prerušenie odpisovania, musí vylúčiť z daňových výdavkov plnú výšku ročného odpisu. Pre prerušenie daňového odpisu sa daňovník rozhoduje u jednotlivého majetku.

Kedy nemožno odpisovanie prerušiť
Právo prerušiť odpisovanie sa vzťahuje len na daňové odpisy.
Účtovná jednotka odpisuje hmotný majetok a nehmotný majetok v súlade s účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Odpisovanie vykonáva na základe odpisového plánu, ktorý je povinná si zostaviť. Účtovné predpisy prerušenie odpisovania nepripúšťajú. Prerušiť odpisovanie možno len u hmotného majetku. Uvedená skutočnosť vyplýva z úvodnej vety § 22 ods. 9 zákona, kde je v súvislosti s prerušením uplatňovania odpisov uvedený len hmotný majetok. U nehmotného majetku sa pri odpisovaní postupuje v súlade s účtovnými postupmi, ktoré prerušenie odpisovania neumožňujú.

Príklad
Výrobný podnik uviedol od 1. 6. 2015 do užívania čerpadlá, u ktorých v odpisovom pláne určil dobu odpisovania 8 rokov. Podľa prílohy č. 1 zákona o dani z príjmov sú čerpadlá zaradené do 2. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 6 rokov.
Podnik, ako účtovná jednotka, odpíše čerpadlá za 96 mesiacov. V roku 2015 uplatní daňový odpis za 7 mesiacov, v rokoch 2016 – 2020 ročný odpis, a v roku 2021 odpis za 5 mesiacov. Na účely zákona o dani z príjmov sa môže rozhodnúť v niektorom roku (rokoch) odpis neuplatniť podľa zásad uvedených v § 22 ods. 9 zákona, čím predĺži dobu odpisovania majetku.


Prerušenie odpisovania nemožno uplatniť u majetku odpisovaného tzv. časovou metódou odpisovania. Touto metódou sa odpisuje majetok uvedený v § 26 ods. 6 zákona (otvárky nových lomov, pieskovní, hlinísk, technická rekultivácia, dočasné stavby).

Do 31. 12. 2014 nebolo možné prerušiť ani odpisovanie predmetu finančného prenájmu (lízingu), ktorý sa tiež odpisoval časovou metódou odpisovania. Od zdaňovacieho obdobia začínajúceho najskôr 1. 1. 2015 sa predmet finančného prenájmu odpisuje počas doby odpisovania ustanovenej v § 26 ods. 1 zákona o dani z príjmov rovnomerným spôsobom a u majetku zaradeného do odpisovej skupiny 2 alebo 3 aj zrýchleným spôsobom. Prerušenie odpisovania sa od roku 2015 uplatňuje aj u majetku prenajatého v rámci finančného prenájmu to rovnako ako u majetku obstaraného iným spôsobom.

Zákon taxatívne určuje prerušenie odpisovania, ak ide o daňovníka, ktorý si uplatňuje výdavky podľa § 6 ods. 10 zákona. V takom prípade daňovník vedie odpisy len evidenčne. Ak daňovník s príjmami v § 6 ods. 1 a 2 zákona uplatní výdavky percentom z príjmov (paušálne výdavky), v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky (okrem poistného), vrátane odpisov majetku zahrnutého do obchodného majetku daňovníka. Možnosť prerušenia odpisovania nemá daňovník počas toho zdaňovacieho obdobia (období), počas ktorého (kto ktorých) sa uplatňujú výdavky percentom z príjmov. Za tieto obdobia si daňovník vypočíta odpis, ale na jeho uplatnenie v daňových výdavkoch stráca nárok, t.j. tento odpis nemôže preniesť do neskoršieho zdaňovacieho obdobia a predĺžiť tak dobu odpisovania. Pokiaľ daňovník strieda spôsob uplatňovania výdavkov, nemôže predĺžiť dobu odpisovania o tie zdaňovacie obdobia, v ktorých uplatnil výdavky percentom z príjmov. Vedenie daňových odpisov evidenčne počas období, v ktorých si ich nemôže daňovník uplatniť ako daňové výdavky, má význam pri vyčíslení zostatkovej ceny majetku. Pri jej výpočte sa vstupná cena majetku musí znižovať aj o príslušnú výšku odpisov pripadajúcu na zdaňovacie obdobie (obdobia), v ktorých si daňovník uplatnil paušálne výdavky.

Prerušenie odpisovania sa nevzťahuje ani na daňovníka – príjemcu investičnej pomoci a to podľa § 30a zákona o dani z príjmov a na príjemcu stimulov podľa § 30b ZDP.

Kedy musí byť odpisovanie prerušené

Od novely zákona o dani z príjmov vykonanej zákonom č. 60/2009 Z. z. a účinnej od 1. 3. 2009 sa umožnilo uplatniť daňové odpisy aj pred kolaudáciou stavby u stavby, na ktorú bolo vydané povolenie na predčasné užívanie stavby alebo rozhodnutie o dočasnom užívaní stavby na skúšobnú prevádzku podľa § 83 a § 84 stavebného zákona (zákon č. 50/1976 Zb. v z.n.p.). Ak však nedôjde po skončení predčasného užívania alebo skúšobnej prevádzky k predĺženiu platnosti povolenia na predčasné užívanie stavby alebo k predĺženiu dočasného užívania stavby na skúšobnú prevádzku stavebným úradom, je daňovník podľa § 22 ods. 9 zákona povinný prerušiť uplatňovanie odpisov hmotného majetku v tom zdaňovacom období, v ktorom nedôjde k predĺženiu platnosti povolenia alebo k predĺženiu dočasného užívania, a to až do toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom stavebný úrad rozhodne o ďalšom predĺžení platnosti povolenia na predčasné užívanie stavby, o ďalšom predĺžení dočasného užívania stavby na skúšobnú prevádzku alebo vydá kolaudačné rozhodnutie. Od 1. 1. 2015 sa v zmysle novely č. 333/2014 Z. z. povinnosť prerušiť odpisovanie rozšírila o ďalšie dva prípady:
  • o povinnosť prerušiť odpisovanie pri hmotnom majetku nevyužívanom v príslušnom zdaňovacom období na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Povinnosť prerušiť odpisovanie pri jeho nevyužívaní v príslušnom zdaňovacom období sa netýka hmotného majetku poistného a rezervného charakteru nevyhnutného na zabezpečenie prevádzky hmotného majetku v používaní. Jedná sa o majetok, ktorý sa priamo nepoužíva na dosahovanie zdaniteľných príjmov, ale jeho existencia je nevyhnutná z hľadiska zabezpečenia celého nadväzujúceho výrobného cyklu, napr. náhradný zdroj elektriny;
  • o povinnosť prerušiť odpisovanie hmotného majetku v tom zdaňovacom období, ktoré začína dňom v poradí druhej zmeny zdaňovacieho obdobia z kalendárneho roka na hospodársky rok alebo naopak, ak v poradí k druhej zmene príde počas dvoch po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov, a to až do toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom od poslednej zmeny zdaňovacieho obdobia uplynie 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
  • V zmysle § 26 ods. 11 doplneného do zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2015 sa prerušenie odpisovania a zrušenie prerušenia odpisovania nemôžu uplatniť pri výkone daňovej kontroly a ani prostredníctvom dodatočného daňového priznania za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola kontrola vykonaná. Z uvedeného vyplýva, že ak napríklad daňovník v daňovom priznaní uplatnil prerušenie odpisovania, nemôže pri daňovej kontrole žiadať uplatnenie odpisov a ani po vykonaní daňovej kontroly podaním dodatočného daňového priznania odpisy dodatočne uplatniť.
    Ing. Ivana Valterová

    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 5-6/2015)
     

     
     
    ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

     
    VSTUPNÁ CENA

    Podnikateľ má v majetku zaradený merací prístroj so vstupnou cenou 3 436 eur a kontrolné zariadenie so vstupnou cenou 2 880 eur. Majetok je zaradený v 1. odpisovej skupine s dobou odpisovania 4 roky. Za rok 2015 vypočítal daňové odpisy rovnomerným spôsobom vo výške 1 579 eur (merací prístroj 859 eur a kontrolné zariadenie 720 eur). Pretože za rok 2015 vykázal účtovnú stratu, rozhodol sa prerušiť odpisovanie a neuplatniť žiaden odpis. V roku 2016 sa rozhodol uplatniť plnú výšku odpisu u kontrolného zariadenia vo výške 720 eur a u meracieho prístroja prerušiť odpisovanie. V roku 2017 uplatní odpis v plnej výške u každého majetku.
    V rokoch 2018 a 2019 sa rozhodne pre paušálne výdavky. V roku 2020 prejde na uplatnenie preukázateľných výdavkov. V tomto roku už nemôže uplatniť odpis kontrolného zariadenia, nakoľko odpis uplatnil v roku 2016, 2017 a v rámci paušálnych výdavkov aj v rokoch 2018 a 2019.


    Prerušením odpisovania u tohto majetku v roku 2015 predĺžil dobu odpisovania o 1 rok. U meracieho prístroja sa doba odpisovania predĺžila o 2 roky (2015 a 2016), odpis bol uplatnený za 3 roky (2017, 2018, 2019), z toho 2 roky v rámci paušálnych výdavkov, preto posledný odpis uplatní za rok 2020.

    OBSTARANIE NÁKLADNÉHO AUTOMOBILU

    Daňovník obstaral v roku 2014 nákladný automobil zaradený do 1. odpisovej skupiny so vstupnou cenou 39 830 eur. Pretože v tomto roku iba zahájil podnikateľskú činnosť a vykázal stratu, rozhodol sa neuplatniť daňový odpis a začať s uplatňovaním odpisov až v roku 2015.

    Majetok zaradený v 1. odpisovej skupine možno odpisovať od roku 2015 iba rovnomerným spôsobom. V roku 2015 uplatní daňovník odpis vo výške 9 958 eur (39 830 € : 4). Podotýkame, že odpisy sa zaokrúhľujú na celé eurá nahor (§ 27 ods. 3 zákona).

    POČÍTAČ A ODPIS

    Podnikateľ má v majetku zaradený počítač so vstupnou cenou 1 825 eur (1. odpisová skupina) a lekársky prístroj so vstupnou cenou 6 640 eur (2. Odpisová skupina). Za rok 2015 vypočítal daňové odpisy vo výške 1 564 eur (počítač 457 eur a prístroj 1 107 eur). Pretože po uplatnení odpisov vykázal stratu, rozhodol sa uplatniť si v daňových výdavkoch odpisy v sume len 900 eur.

    Popísaný postup nie je v súlade so zákonom o dani z príjmov. Podnikateľ sa môže rozhodnúť
    -- buď uplatniť odpisy v plnej výške alebo
    -- prerušiť odpisovanie a neuplatniť žiaden odpis alebo
    -- uplatniť plnú výšku odpisu u jedného hmotného majetku a u druhého prerušiť odpisovanie.
    Ak by daňovník neuplatnil plnú výšku ročného odpisu, ale len jeho časť, neuplatnenú výšku už v budúcom období nemôže uplatniť, a tým do daňových výdavkov nebude mať premietnutú plnú výšku vstupnej ceny.


    (Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 5-6/2015)

     

     
     
    P6 AKTUAL
    Čiastka 30/2015
    90/2015 Nariadenie
    vlády Slovenskej republiky o zániku daňového nedoplatku zodpovedajúceho nezaplatenej sankcii prislúchajúcej k zaplatenej dani z pridanej hodnoty
    91/2015 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení neskorších predpisov
    92/2015 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa
    93/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uložení Vyhlásenia Slovenskej republiky podľa Dohovoru o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa z 19. októbra 1996 vo vzťahu k Poľskej republike
    94/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Švédskeho kráľovstva o spolupráci v oblasti obrany
    95/2015 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o predbežnom vykonávaní Dohody medzi Slovenskou republikou a Medzinárodnou investičnou bankou o zriadení kancelárie Medzinárodnej investičnej banky v Slovenskej republike Príloha k čiastke 30 – k oznámeniu č. 95/2015 Z. z.

     
     


    Vedúci pracovník

     
    Aj nadriadení potrebujú spätnú väzbu

    Kto má vyvinúť iniciatívu?
    Vychádzame z predpokladu, že princíp a význam spätnej väzby je jasný a zrozumiteľný. Kto má byť pri jej poskytovaní iniciatívny? Ak ste na mieste šéfa – manažéra – bolo by vhodné, aby ste to boli vy. Vaši podriadení môžu mať príliš veľké obavy z toho, ako ich informácie a pohľad prijmete – ak ste ich o to sami nepožiadali. Pýtajte sa priebežne, nie len počas hodnotiacich rozhovorov. A už vonkoncom sa nespoliehajte na to, že „keby niečo bolo, tak mi predsa povedia“. Ak si myslíte, že ľudia nebudú ochotní hovoriť úprimne a otvorene, poskytnite im možnosť vyjadriť sa anonymne. Dajte najavo, že vás názor ľudí úprimne zaujíma a ste pripravení počúvať. To, čo sa dozviete, by ste mali využiť pre ďalší rozvoj. Hoci by ste si vypočuli aj menej príjemné veci, nie je vašou úlohou či cieľom sa obhajovať. Vypočujte si a povedzte, že o tom budete ďalej premýšľať. Nemusíte so všetkým, čo ste sa dozvedeli, súhlasiť. Môžete o tom naozaj rozmýšľať a snažiť sa pochopiť aj pohľad druhej strany. Ak zvážite – urobte nápravy. Pokiaľ vaši ľudia uvidia, že ste prístupní, tomu čo vám hovoria, je predpoklad, že nabudúce budú ešte otvorenejší a prídu za vami aj sami, ak sa budú chcieť k niečomu vyjadriť. Napriek tomu, že sa o spätnej väzbe veľa hovorí, pre značné množstvo ľudí v pracovnom procese je to len nejaký slovný konštrukt. Praktický význam im ešte stále nie je naplno jasný. Zároveň – veľa zamestnancov má problém dať nadriadenému spätnú väzbu. Nechcú sa ho „dotknúť“, priviesť ho do rozpakov, vytvoriť zlý dojem, „pokaziť si vzťahy“. Pri úplnom pochopení princípov spätnej väzby by však malo byť obom zúčastneným stranám jasné, že nejde o kazenie vzťahov, ale o spôsob, ako sa posunúť v práci (a aj vo vzťahoch) vpred.
    Je niekoľko vecí, na ktoré by zúčastnení mali myslieť:
  • počkať na výzvu na poskytnutie spätnej väzby – v pozícii podriadeného počkajte, až si niekto spätnú väzby vyžiada, až vám „otvorí dvere“.
  • zamerajte sa na naozaj podstatné veci, ktoré sú pre vašu prácu dôležité – nemajte pripravený siahodlhý zoznam (hoci ho pre seba vnútorne máte),
  • nečakajte odpovede, vysvetľovanie.
  • Toto nie je cieľom spätnej väzby. Cestou, ako sa pravidelne dopracovať k získavaniu spätnej väzby, je zakotvenie tohto prvku vo firemnej kultúre. Spoločnosti zisťujú, že keď na pracovisku prebieha otvorená komunikácia namiesto zákulisných kuchynských rečí, zamestnanci pracujú efektívnejšie a vyvíjajú väčšiu iniciatívu. Viaceré zdroje uvádzajú, že pri spätnej väzbe je dôležité sústrediť sa na konkrétne pozorovania skutočnosti, nie na osobnú interpretáciu. Dôraz je potrebné klásť na správanie, ktoré sa má zmeniť, nie na osobu.

    Príprava na kritické slová
    Musíme mať vytvorené vhodné podmienky. Našim cieľom je, ak je kritika na mieste, aby sme sa posunuli ďalej, prekonali problém, ktorý sa objavil. Niektorí odborníci zastávajú názor, že každý potrebuje kritiku, pretože bez nej by nevedel oceniť pochvalu. Reháková odporúča, aby si riadiaci pracovník osvojil nasledovné pravidlá:
  • chváliť svojich podriadených z času na čas a nepravidelne. Každý podriadený by aspoň raz týždenne mal dostať pozitívnu spätnú väzbu.
    Nemusí to byť priama pochvala – aj príjemný osobný rozhovor poslúži,
  • občas vytvoriť atmosféru pre neformálny rozhovor s podriadeným, napr. v svojej kancelárii, a hovoriť aj o iných než pracovných záležitostiach. Bez kritizovania (takto sa v jeho vedomí prestane vaša kancelária spájať s „ísť na koberec“ a prípadnú kritiku bude znášať ľahšie),
  • pripraviť atmosféru kladením správnych otázok. Nechať podriadeného vylíčiť, ako vidí kritickú situáciu on. Tým mu umožníte, aby prezentoval svoj pohľad na vec a možno sa dozviete aj nejedno použiteľné riešenie.

  • Prekážky pri poskytovaní a prijímaní spätnej väzby
    Pri každom odovzdávaní informácií dochádza ku komunikačným šumom a niekedy len vďaka nim nie sú veci správne pochopené. Na skresľovaní informácií sa podieľajú komunikačné bariéry, dôsledkom ktorých býva nezodpovedajúce správanie a konanie. Ak ste v pozícii manažéra, mali by ste tieto bariéry rýchlo identifikovať a odstraňovať.
    Tieto bariéry môžu byť:
  • subjektívne bariéry (nedôvera, antipatia),
  • tlak na výkon,
  • nízka schopnosť aktívne načúvať,
  • nepochopenie problému.
  • Pokiaľ máme málo času, tlačia nás termíny, riešime viacero vecí súčasne, komunikácia Komunikácia je veľmi rýchla a dochádza k taktickým chybám. Nie je priestor pre nadviazanie vzťahu a ani na položenie otázok. Z čoho následne môže vzniknúť viac problémov, než bolo na začiatku. Komunikáciu „smerom dole“, teda s podriadenými, ktorá sa využíva na odovzdávanie informácií, príkazov, úloh a hodnotenia zamestnancov, považujú obvykle respondenti (teda nadriadené osoby) za dobrú. Manažéri však potrebujú získavať tiež informácie od zamestnancov o tom, ako sú plnené úlohy a aké problémy sa vyskytli. Komunikácia smerom hore je tok od zamestnancov k manažérom, od podriadených k nadriadeným. Tento smer komunikácie sa z výsledkov výskumov nejaví až tak bezproblémovo a nie je hodnotený príliš dobre. Tu môžu vplývať spomínané bariéry. Spätná väzba ako odpoveď. V tom úplne najširšom význame slova. Niekto povie vtip, vy sa zasmejete. Je to vaša reakcie. Spätná väzba je veľmi dôležitá pre komunikáciu, pretože umožňuje účastníkom komunikácie zistiť, či ich myšlienky a pocity boli prijaté takým spôsobom, ako ich chápali tí, čo ich vyslali. Ľudia majú možnosť vidieť jeden druhého a uvedomiť si, či ten druhý rozumie a sleduje správu, ktorú mu chceli odovzdať. Čím je účastníkov komunikácie menej, tým sú väčšie možnosti pre poskytovanie a prijímanie spätnej väzby.

    Pre toho, kto poskytuje (vysiela) spätnú väzbu platí
    Zamerajte sa na konkrétne prvky v správaní a na prejavy správania, ktoré sa vzťahujú k aktuálnej situácii. „Vy mi hovoríte, že tie dve tabuľky, ktoré ste mi včera a dnes poslali do mailu, sú takmer totožné. Majú rovnaké položky?“. Svoje pozorovanie si skúste overiť aj u iných členov týmu, iných podriadených alebo kolegov. „Zdá sa mi, že Peter sa v práci zdržiava málo, obávam sa, že nestihne dokončiť svoju časť projektu včas. Čo si o tom myslíte?“ Ponúkajte svoje spätné informácie spôsobom, ktorý môže príjemcovi skutočne pomôcť. „Pýtaš sa ma, ako urýchliť komunikáciu so subdodávateľmi. Čo keby sme vyskúšali jednotný mail, požiadali ich v ňom o reakciu a do 24 hodín by sme si dodávku potvrdili telefonicky?“ Spätnú väzbu podávajte čo najskôr. „Rozumiem, že mi hovoríte, že kvôli nepresne definovanej požiadavke teraz nemáte všetky podklady pre ďalšiu prácu. Bol by som rád, keby sme sa o špecifikáciách mohli spolu porozprávať, najlepšie teraz, zadefinovať ich presne, aby sme sa vyhli nabudúce stresu.“
    Nemoralizujte, nehodnoťte, neinterpretujte. Týmto ľudí od seba len odradíte.
    Ak poviete napr.: „Už tu pracujete dosť dlho na to, aby ste dané postupy ovládali!“, zrejme sa daný pracovník nebude vo vašej spoločnosti cítiť najpríjemnejšie a nebude mať príliš chuť s vami otvorene komunikovať, aby nebol označený za „nechápavého“ alebo ešte dáko inak.
    Svoje spätné informácie ponúkajte, nevnucujte ich. „Ak budeš chcieť, môžeme sa o tých projektoch porozprávať. Z predchádzajúcej práce mám nejaké skúsenosti a tipy.“ Uznajte, že sa tiež môžete mýliť alebo veci nepochopiť. Toto býva asi najťažším bodom, prekonať vlastnú „dokonalosť“ býva náročné. „Uvedomil som si, že som nepostupoval správne. Toto nie je dobrý systém. Budem rád, keď mi ho pomôžete upraviť tak, aby sa nám pracovalo jednoduchšie.“

    Pre toho, kto prijíma spätnú väzbu platí
    Neargumentujte hneď,
    nebráňte sa agresiou či obhajovaním. Ak začnete vysvetľovať a obhajovať sa, dávate priestor na to, aby sa druhý cítil oproti vám nadradene. Prijmite, čo vám bolo povedané a rozmýšľajte o tom. Ak pozorne počúvate, čo hovoria druhí, môžete sa všeličo dozvedieť, čo by vám ináč uniklo. „Aj mne sa vidí, že som tú prezentáciu nepripravil vhodne. Zrejme by som mal nabudúce zvoliť inú formu. Čo si o tom myslíš?“ Poďakujte sa za spätnú väzbu. „Som rád, že mi to hovoríš. Ďakujem Ti.“ Ak dáme druhým najavo, že si vážime informáciu, ktorú nám poskytli a to aj vtedy, keď je pre nás nepríjemná, zaručujeme si, že aj v budúcnosti nám budú poskytovať spätnú väzbu a my sa neocitneme bez informácií. To, čo zo spätnej väzby dokážeme vyťažiť, závisí od otvorenosti nás samých, ako príjemcov SV. Ako budeme túto situáciu analyzovať. K tomu nám môžu pomôcť napr. otázky:
  • Dostávam málo alebo veľa spätnej väzby?
  • Mám sklon k odporovaniu?
  • Mám sklon k protiútokom?
  • Mám sklon nechápať, alebo skreslene vnímať spätnú informáciu?
  • Prijímam spätnú väzbu len slovami, ale správam sa a jednám inak, akoby som ju prijímal len naoko?
  • Prijímam spätnú väzbu nekriticky, bez overovania?
  • Získavam zo spätnej väzby poznatky, ktoré mi umožnia jednať inak?
  • Overujem si platnosť spätnej väzby sledovaním svojich reakcií a vlastného správania?
  • Ak si sami pre seba odpoviete úprimne, už to je prvý veľký krok k tomu, aby spätná väzba mohla byť pre vás efektívna. Je len na vás, čo si zo spätnej väzby vyberiete.

    360 stupňová spätná väzba
    Hodnotenie stojí v centre záujmu každého manažéra. Čoraz častejšie sa v rôznych inštitúciách využíva ako forma hodnotenia 360 stupňová spätná väzba. Okrem nadriadeného hodnotia manažéra aj jeho podriadení a iní manažéri tej istej úrovne. To vytvára 360 stupňový pohľad na jeho výkonnosť. Táto metóda je teda metódou skupinového hodnotenie jedného zamestnanca. Slúži na to, aby sa dosiahol čo najobjektívnejší obraz. Uskutočňuje sa formou rozhovorov či dotazníka. Najskôr je potrebné vybrať 10 až 15 ľudí, ktorí budú manažéra hodnotiť. Hodnotenie by malo prichádzať od aspoň 2 nadriadených, 2 kolegov tej istej úrovne riadenia a 2 podriadených. Hodnotitelia na škále od 1 do 10 označujú správanie alebo majú správanie hodnotenej osoby popísať slovami. Niekedy si človek vypracúva aj posudok sám na seba. To sú interné zdroje. Inokedy hodnotia aj firemní klienti, špecialisti z ľudských zdrojov alebo externí konzultanti, čiže externé zdroje. Existuje viacero dôvodov pre rôzne kombinácie, v ktorých sa prax firiem výrazne líši. Výstupom hodnotenia je individuálna správa, ktorá porovnáva rôzne výsledky a pracovník sa dozvie odlišnosti v tom, ako ho vnímajú ostatní a ako sa vidí sám. Výsledky potom môže hodnotená osoba využiť napríklad na plánovanie svojho ďalšieho rozvoja či školení. Firmám môže výstup slúžiť aj ako predloha pri rozhodovaní napríklad o zvýšení platu alebo o povýšení pracovníka.
    Ako pomáha 360-stupňová spätná väzba? Takéto hodnotenie by malo podporovať spoluprácu, pretože dáva manažérovi priamu spätnú väzbu od ľudí, s ktorými prichádza do styku. Manažér by mal vedieť na základe hodnotenia pomenovať svoje slabšie stránky a plánovať opatrenia na ich preklenutie.
    Niekedy sa v praxi stáva, že hodnotitelia nie sú objektívni, pretože sú predpojatí. Táto chyba môže ľahko nastať, pretože sa k manažérovi nevyjadrujú všetci, ale len vybraní podriadení a kolegovia. Aby toto hodnotenie bolo funkčné, je potrebné, aby s jeho priebehom a významom boli oboznámení všetci pracovníci. Aby rozumeli súvislostiam a podľa možnosti ho vnímali pozitívne, v smere zvyšovania výkonu a zlepšovania vzťahov. Spätná väzba môže byť pre každého človeka, aj v pracovných spoločenstvách veľkým prínosom. Skúsme teda byť otvorení, načúvajúci a zároveň ochotní poskytovať i prijímať spätnú väzbu ako dar.
    Mgr. Mária Kopčíková

     

     
     
    CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

     
    Máj 2015
    11. 5. - pondelok Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2015 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
    splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2015
    15. 5. - piatok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
    20. 5. - streda DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2015 49 790 €
    25. 5. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2015 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
    podanie kontrolného výkazu k DPH za apríl 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    podanie daňového priznania k DPH za apríl 2015 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
    splatnosť DPH za apríl 2015 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
    Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2015
    do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2015
    do 3 dní oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
    od skončenia pracovného pomeru alebo pri uplatnení nároku na dôchodkovú dávku predložiť pobočke Sociálnej poisťovne evidenčný list dôchodkového poistenia
    do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2015
    prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za apríl 2015 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
    Do 8 dní Poistné prihlásiť a odhlásiť sa do registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
    oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
    predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
    prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
    oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
    oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
    Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
    Do konca nasledujúceho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
    Daň z motorových vozidiel podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka
    Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

     

     
     
    EKONOMIKA

     
    Názov krajiny Názov meny Mena 4.5. 5.5. 6.5. 7.5. 8.5. 11.5. 12.5. 13.5. 14.5.
    USA americký dolár USD 1,1152 1,1117 1,123 1,1305 1,1221 1,1142 1,1239 1,1221 1,1419
    Japonsko japonský jen JPY 134,07 133,92 134,59 134,72 134,9 133,64 134,85 134,31 136,12
    Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
    Česká republika česká koruna CZK 27,364 27,362 27,415 27,405 27,411 27,4 27,394 27,45 27,458
    Dánsko dánska koruna DKK 7,4646 7,4647 7,4648 7,4637 7,4639 7,4628 7,463 7,463 7,4646
    V. Británia anglická libra GBP 0,73788 0,735 0,7376 0,7425 0,728 0,7196 0,7164 0,7174 0,7231
    Maďarsko maďarský forint HUF 303,42 301,7 304,55 304,56 303,91 304,4 306,57 306,95 307,52
    Poľsko poľský zlotý PLN 4,048 4,0182 4,0483 4,0461 4,0679 4,0668 4,1028 4,0872 4,0827
    Rumunsko rumunský leu RON 4,4275 4,4308 4,4432 4,4353 4,4508 4,4509 4,4655 4,4602 4,458
    Švédsko švédska koruna SEK 9,334 9,3284 9,3066 9,2951 9,2945 9,269 9,3147 9,3267 9,3907
    Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,0431 1,0376 1,0374 1,0343 1,0385 1,0403 1,0396 1,041 1,0386
    Nórsko nórska koruna NOK 8,463 8,4475 8,413 8,3275 8,3815 8,4245 8,3945 8,357 8,4328
    Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,5826 7,5878 7,581 7,574 7,5545 7,562 7,58 7,5591 7,5495
    Rusko ruský rubeľ RUB 57,7651 57,16 56,0901 57,055 56,905 57,3713 56,93 55,608 57,061
    Turecko turecká líra TRY 3,0278 3,0169 3,0405 3,0332 3,0324 3,0042 3,0245 2,9744 2,9764
    Austrália austrálsky dolár AUD 1,4225 1,4119 1,403 1,4186 1,4181 1,4117 1,407 1,3945 1,4087
    Brazília brazílsky real BRL 3,4312 3,4318 3,4394 3,4218 3,406 3,3277 3,4514 3,3684 3,4572
    Kanada kanadský dolár CAD 1,3512 1,344 1,3487 1,3645 1,3581 1,3497 1,3532 1,3436 1,3645
    Čína čínsky jüan CNY 6,9245 6,895 6,963 7,0129 6,9639 6,9194 6,9822 6,9622 7,0812
    Hongkong hongkongský dolár HKD 8,646 8,6169 8,7053 8,7642 8,7002 8,6381 8,7133 8,6987 8,851
    Indonézia indonézska rupia IDR 14521,99 14526,52 14662,18 14853,95 14727,17 14647,3 14844,94 14723,46 14891,45
    India indická rupia INR 70,9961 70,5142 71,3554 72,5279 71,8031 71,135 72,2546 71,8256 72,7162
    Južná Kórea juhokórejský won KRW 1206,68 1204,72 1215,84 1234,03 1227,08 1219,64 1231,25 1229,03 1245,36
    Mexiko mexické peso MXN 17,3313 17,1652 17,2044 17,3362 17,1765 16,9074 17,3215 17,1482 17,3826
    Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,0152 4,0166 4,0089 4,0671 4,0362 4,0102 4,0609 4,036 4,0762
    Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,4727 1,4822 1,499 1,5108 1,5085 1,5115 1,5239 1,5061 1,5199
    Filipíny filipínske peso PHP 49,803 49,623 50,061 50,551 50,141 49,83 50,366 50,12 50,839
    Singapur singapurský dolár SGD 1,4861 1,4862 1,4899 1,5049 1,4923 1,4871 1,5013 1,4916 1,5053
    Thajsko thajský baht THB 37,158 37,131 37,373 37,967 37,597 37,521 37,939 37,661 38,241
    Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 13,439 13,3938 13,5142 13,5617 13,5267 13,3584 13,6327 13,445 13,5127
    Izrael izraelský šekel ILS 4,3367 4,3172 4,3465 4,3658 4,3375 4,3118 4,3442 4,3235 4,3618

     

     
     
    NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

     
    Poradca č. 11/2015 (IV/2015)
    • Zákon o zdravotnom poistení - úplné znenie zákona s komentárom

    Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2015 (VI/2015)
    • Zákazková výroba - Ing. Ivana Hudecová
    • Virtuálna pokladnica – jej používanieIng. Marta Boráková

    Verejná správa – (VS), č. 5-6/2015 (IV/2015)
    • Strata príspevkovej organizácieIng. Iveta Konvalinková
    • Petičné právo a povinnosti obceJUDr. Ján Kašiar

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2015 (IV/2015)
    • Osobné ochranné pracovné prostriedkyJUDr. Miroslav Tichý
    • Medzinárodná organizácia práceJUDr. Lucia Kuníková

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5-6/2015 (IV/2015)
    • Finančný prenájom - Ing. Anton Kolembus
    • Exekučné zrážky zo mzdy - Ing. Zuzana Cingelová

    1 000 riešení, č. 5,6/2015 (IV/2015)
    • Opravné a dodatočné daňové priznanie
    • Zákon o zdravotnom poistení
    • ZDP, DPH
    • Účtovníctvo


    PRIPRAVUJEME

    Mesačník Poradca – (Poradca), č. 12/2015 (V/2015)
    • Zákon o odpadochúplné znenie zákona s komentárom

    Verejná správa – (VS), č. 7/2015 (V/2015)
    • Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
    • Splatnosť dane

    Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 7/2015 (V/2015)
    • Formy skončenia pracovnoprávnych vzťahov
    • Pracovná pohotovosť

    Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 7/2015 (V/2015)
    • Evidencia podnikajúcej FO

    1 000 riešení, č. 7/2015 (VI/2015)
    • Ukončenie štúdia a daňový bonus
    • Právo a podnikateľ
    • Účtovníctvo
    • ZDP, DPH
    • Zákonník práce

     

     
     
    HORÚCE TÉMY

     
    Opravné a dodatočné daňové priznanie
    V súvislosti s daňou z príjmov sa možno v praxi stretnúť s troma typmi daňových priznaní. Ide o riadne daňové priznanie, opravné daňové priznanie, dodatočné daňové priznanie. Viete v akom prípade daňovník podáva daňové priznanie? Všetko o daňovom priznaní ponúkame v balíčku pre podnikateľov, živnostníkov, ekonómov, daňových poradcov.

    Daňové priznanie - (vzory tlačív daňových priznaní)
    monotematika (A5, 208 str.)


    Opravné a dodatočné daňové priznanie - príspevok
    mesačník DUO 5-6/2015 (A4, 120 str.)


    Opravné a dodatočné daňové priznanie - príklady a riešenia problémov
    mesačník 1000 riešení 5/2015 (A5, 96 str.)


    Daňové výdavky 2015 - prehľad daňových výdavkov v roku 2015
    monotematika (A5, cca 300 str.)


    BALÍČEK Opravné a dodatočné daňové priznanie obsahuje:
    Daňové priznanie + DUO 5-6/2015 + 1000 riešení 5/2015 + Daňové výdavky 2015

    Cena balíčka je 28 €.
    Cena balíčka so 60 % zľavou je 12 €.
    Ušetríte 16 €.


    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Služby zamestnanosti
    Hlavným účelom zmeny v zákone o službách zamestnanosti je podpora trhu práce a nové aktívne opatrenia, ktoré smerujú k zvyšovaniu zamestnanosti mladých ľudí. Ide napríklad o zavedenie príspevku na podporu vytvoreného pracovného miesta. Aké iné zmeny novela priniesla? Všetkým zamestnávateľom, zamestnancom, podnikateľom prinášame všetko o zmenách v zamestnávaní.

    Zákon o službách zamestnanosti - úplné znenie zákona s komentárom
    mesačník Poradca 9/2015 (A5, 296 str.)


    Zákon o službách zamestnanosti - úplné znenie zákona
    Zákony III/2015 (A5, 808 str.)


    Zákon o službách zamestnanosti - úplné znenie zákona
    Aktualizácia III/1 (A5, 80 str.)


    Zákon o službách zamestnanosti od 1.1.2015 - príspevok
    mesačník PaM 2/2015 (A4, 80 str.)




    BALÍČEK Služby zamestnanosti obsahuje:
    Poradca 9/2015 + Zákony III/2015 + Aktualizácia III/1 + PaM 2/2015

    Cena balíčka je 20,40 €.
    Cena balíčka s 30 % zľavou je 13 €.
    Ušetríte 7,40 €.


    Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

    Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


    Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

    RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

    Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

    E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
    • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
    • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    ExiCon, s. r. o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 44853530
    DIČ: 2022854900
    IČ DPH: SK2022854900
     
       
     
    Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.

     

     


    V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
    s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

    Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011
    Untitled Page