Em@ilové noviny

 

č. 9/2011

21. 4. 2011

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual v legislatíve 
 Zbierka zákonov v kocke 
 Aktuálna príloha novín 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

   Automobil je dnes nevyhnutným prostriedkom každej podnikateľskej alebo obchodnej spoločnosti. Je neoddeliteľnou súčasťou v podnikateľskom svete. O Automobile v podnikaní a o niektorých schválených zmenách sa dozviete v Téme novín a v odpovediach na otázky od našich čitateľov.
   Dnes uverejňujeme aj Aktuálnu prílohu novín, v ktorej vám krátko spomenieme blížiace sa sviatky Veľkej noci.
   Zdravie, šťastie, úsmev v tvári, želáme vám k sviatku jari.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
V tomto čísle nájdete:

 

 
 
[Téma novín] AUTOMOBIL V PODNIKANÍ

 
ZARADIŤ AUTOMOBIL DO PODNIKANIA?

Osobný automobil je u väčšiny podnikateľov neoddeliteľnou súčasťou podnikateľskej činnosti. Podnikatelia, ktorí využívajú osobný automobil pri výkone podnikateľskej činnosti, by mali venovať pozornosť výdavkom, ktoré si môžu uplatniť ako výdavky daňové. Podnikajúca fyzická osoba (ďalej len podnikateľ), ktorá sa rozhodne obstarať osobný automobil, môže postupovať viacerými spôsobmi. Podľa spôsobu obstarania a toho, či zaradí automobil do obchodného majetku alebo ho bude využívať ako automobil vlastný, súkromný, nezaradený v obchodnom majetku, bude účtovať alebo evidovať aj daňové výdavky. To znamená, že rozhodnutie o zaradení alebo nezaradení automobilu do obchodného majetku ovplyvní ekonomickú situáciu podnikateľa, vedenie účtovníctva alebo evidencie a samozrejme aj výšku dane z príjmov FO.
Každý z uvedených spôsobov má svoje výhody a nevýhody. Podnikateľ by mal pri rozhodovaní o tom, pre ktorý spôsob využívania osobného automobilu sa rozhodne, brať do úvahy konkrétne okolnosti, lebo to, ako sa rozhodne, bude mať dopad na výšku výdavkov, ktoré si môže uplatniť ako výdavky daňové, ktoré ovplyvňujú základ dane.

Z uvedeného dôvodu je aj častou otázkou, hlavne u malých podnikateľov – FO, či majú zaradiť novoobstaraný automobil do obchodného majetku alebo nie. Pri takomto rozhodovaní by mal podnikateľ brať do úvahy okrem výšky obstarávacej ceny a predpokladanej doby používania automobilu v podnikaní aj to, či bude automobil využívať aj na súkromné účely a ako často, skutočnosť, či ide o nový automobil alebo už starší, ktorý bude vyžadovať väčšie výdavky na údržbu a opravy, to či je podnikateľ registrovaný ako platiteľ dane z pridanej hodnoty (ďalej len DPH) a môže si uplatniť odpočet DPH a tým „kúpiť automobil lacnejšie“. Podnikateľ by mal zvážiť, čo je pre neho výhodnejšie. Výhodnejší je ten spôsob využívania a evidovania automobilu, ktorý mu zabezpečí vyššie daňové výdavky a tým aj zníženie základu dane a celkovej jeho daňovej povinnosti k dani z príjmov FO.

Pri rozhodovaní, či zaradiť novoobstaraný osobný automobil do OM alebo nie, je potrebné, aby podnikateľ zvážil všetky skutočnosti. Optimálne, t .z. pre neho to najlepšie rozhodnutie je také rozhodnutie, ktoré preferuje ten spôsob využívania automobilu, ktorý vykazuje vyššie daňové výdavky. Keď už podnikateľ musí tieto výdavky vynaložiť, je dobré, aby ich mal zahrnuté v daňových výdavkoch, t .j. vo výdavkoch, ktoré ovplyvňujú ZD (znižujú ho) a tým znižujú aj daň z príjmov FO, ktorú má povinnosť platiť.

Podnikateľ pri rozhodovaní, či zaradiť alebo nezaradiť automobil do OM môže získať, ale aj stratiť. Okrem financií získaných na odpočtoch a náhradách aj čas strávený nad účtovnými knihami alebo evidenciou jázd. Všeobecne platí, že ak je VC automobilu dostatočné vysoká a podnikateľ bude účtovať alebo evidovať všetky výdavky spojené s prevádzkou, opravou a údržbou automobilu, je optimálnym riešením zaradiť automobil do OM. Zaradiť osobný automobil do OM sa oplatí aj vtedy, ak je VC automobilu nižšia, ale predpokladané výdavky na údržbu a opravy by boli vyššie ako je základná sadzba 0,183 eur na km. To však závisí od počtu najazdených km. Zaradiť osobný automobil do OM majetku sa oplatí aj podnikateľom - platiteľom DPH, ktorí kupujú automobil u platiteľov DPH, t .z. môžu si uplatniť odpočet DPH pri nákupe automobilu a aj pri bežnej prevádzke (údržba a opravy, nákup PHL). Nezaradiť automobil do OM je výhodnejšie vtedy, ak je obstarávacia cena automobilu príliš nízka a podnikateľ predpokladá, že najazdí veľké množstvo km.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 5/2011)

SADZBA DANE Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL

SAMOTNÁ POVINNOSŤ K DANI Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL
vzniká dňom, kedy sa automobil začne využívať na podnikanie, teda na dosiahnutie a udržanie príjmov. Na podnikanie môže podnikateľ používať motorové vozidlo, zaradené v obchodnom majetku fyzickej alebo právnickej osoby, alebo iné súkromné vozidlo, nezaradené v obchodnom majetku.

VZNIK A ZÁNIK DAŇOVEJ POVINNOSTI
Daňová povinnosť vzniká nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie, ak zákon neustanovuje inak a zaniká posledným dňom mesiaca, v ktorom sa vozidlo prestalo používať na podnikanie. Daňová povinnosť právneho nástupcu daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie, vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po zániku daňovníka, ktorý bol zrušený bez likvidácie. Daňovník, ktorému vznikne alebo zanikne daňová povinnosť, je povinný oznámiť túto skutočnosť správcovi dane miestne príslušnému podľa miesta evidencie vozidla do 30 dní odo dňa vzniku alebo zániku daňovej povinnosti. Oznamovaciu povinnosť nemá daňovník, ktorým je zamestnávateľ. Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia dôjde k zániku daňovej povinnosti alebo k vzniku oslobodenia, správca dane vráti na základe písomnej žiadosti daňovníka pomernú časť zaplatenej dane, pripadajúcu na zostávajúce dni zdaňovacieho obdobia. DAŇOVNÍKOM DANE Z MOTOROVÝCH VOZIDIEL je FO alebo PO, ktorá:
  • je ako držiteľ zapísaná v dokladoch vozidla (to znamená, že vozidlo je zaradené do majetku živnostníka alebo obchodnej spoločnosti, jedná sa teda o „firemné vozidlo“),
  • používa vozidlo, v dokladoch ktorého je zapísaná osoba, ktorá zomrela, bola zrušená alebo zanikla,
  • používa vozidlo, v dokladoch ktorého je ako držiteľ zapísaná osoba, ktorá ho nepoužíva na podnikanie (ide o používanie „súkromného“ vozidla na podnikanie),
  • používa vozidlo, v dokladoch ktorého je zapísaná osoba, ktorá má trvalý pobyt v zahraničí (ide o používanie vozidla so zahraničnou poznávacou značkou, ale na podnikanie na území SR).
Daňovníkom dane z motorových vozidiel je tiež zamestnávateľ, ak vypláca zamestnancom cestovné náhrady za používanie vozidla, v dokladoch ktorého je ako držiteľ zapísaný zamestnanec. To neplatí, ak zamestnávateľom je vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel.

PREDMET DANE
V zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je predmetom dane motorové vozidlo a prípojné vozidlo s prideleným evidenčným číslom, osobitným evidenčným číslom, alebo zvláštnym evidenčným číslom v SR, vozidlo dovezené do SR, ktoré nie je vozidlom v medzinárodnej cestnej premávke a držiteľ vozidla má trvalý pobyt v zahraničí.

VOZIDLÁ OSLOBODENÉ OD DANE
Vyšší územný celok môže vo všeobecne záväznom nariadení určiť podľa miestnych podmienok, ktoré vozidlo bude oslobodené od dane.
Od dane býva oslobodené vozidlo:
  • v dokladoch, ktorého je ako držiteľ vozidla zapísaný vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel,
  • diplomatických misií a konzulárnych úradov, ak je zaručená vzájomnosť,
  • požiarnej ochrany, pokiaľ neslúži na podnikateľské účely,
  • záchrannej zdravotnej služby, sanitné vozidlo dopravnej zdravotnej služby,
  • banskej, horskej a leteckej záchrannej služby,
  • používané výhradne v poľnohospodárskej a lesnej výrobe,
  • pravidelnej autobusovej dopravy v rozsahu výkonu vo verejnom záujme toho dopravcu, ktorý má uzavretú zmluvu o službách vo verejnej záujme s príslušným krajom.
Predmetom dane nie je vozidlo používané na skúšobné alebo iné jazdy, ktoré má pridelené zvláštne evidenčné číslo, alebo určené na vykonávanie špeciálnych činností, ktoré nie je určené na prepravu a v dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo. Špeciálnym vozidlom sa rozumie vozidlo, ktoré spĺňa nasledovné podmienky:
  • vozidlo je určené na vykonávanie špeciálnych činností,
  • vozidlo nie je určené na prepravu tovaru a osôb,
  • v dokladoch vozidla je označené ako špeciálne vozidlo.
Oslobodenie od dane alebo zníženie dane uplatňuje daňovník v daňovom priznaní.

SADZBY ZA JEDNOTLIVÉ DRUHY VOZIDIEL
stanovujú samosprávne kraje, daňové úrady sú len správcami a vyberateľmi dane. Sadzby za rok 2010 sa nemenili oproti roku 2009. Od januára 2011 v zmysle zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady väčšina samosprávnych krajov tieto sadzby zvýšila, sú uvedené v príslušných všeobecne záväzných nariadeniach jednotlivých krajov. Príslušný samosprávny kraj týmto všeobecne záväzným nariadením:
  • zavádza na svojom území daň z motorových vozidiel,
  • určuje sadzby tejto dane na území kraja,
  • určuje vozidlá oslobodené od dane, ako aj vozidlá, u ktorých sa uplatní zníženie dane,
  • upravuje ďalšie práva a povinnosti dotknutých osôb.

Bratislavský kraj:
všeobecne záväzné nariadenie Bratislavského samosprávneho kraja č. 38/2010 o dani z motorových vozidiel,
Žilinský kraj:
všeobecne záväzné nariadenie Žilinského samosprávneho kraja č. 24/2010 o dani z motorových vozidiel,
Trnavský kraj:
všeobecne záväzné nariadenie Trnavského samosprávneho kraja č. 23/2010 o určení ročnej sadzby dane z motorových vozidiel,
Košický kraj:
všeobecne záväzné nariadenie Košického samosprávneho kraja č. 8/2010 o zavedení dane z motorových vozidiel a určení sadzby dane na území Košického samosprávneho kraja,
Nitriansky kraj:
všeobecne záväzné nariadenie Nitrianskeho samosprávneho kraja č. 8/2010 o určení ročnej sadzby dane z motorových vozidiel.
Banskobystrický kraj:
všeobecne záväzné nariadenie BBSK o zavedení miestnej dane, dane z motorových vozidiel zvyšuje daň o5%.
Sadzby dane z motorových vozidiel Trenčianskeho a Prešovského samosprávneho kraja sa pre rok 2011 nezvyšujú.
Sadzby dane z motorových vozidiel, uvedené vo všeobecných záväzných nariadeniach príslušných samosprávnych krajov, sú platné pre rok 2011 a daň z nich sa bude platiť až v roku 2012, pričom:
  • miestnu daň z motorových vozidiel možno zaviesť, zrušiť, zmeniť sadzby a určiť podmienky oslobodenia len k 1. januáru nasledujúceho kalendárneho roka,
  • miestna daň z motorových vozidiel je príjmom rozpočtu príslušného samosprávneho kraja.
Všeobecne záväzné nariadenia príslušných samosprávnych krajov boli schválené ich zastupiteľstvami koncom roka 2010 a nadobúdajú účinnosť dňom 1. januára 2011, v súlade so zákonom NR SR č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v z.n.p.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku VS 5/2011)

POUŽÍVANIE MOTOROVÉHO VOZIDLA ZAMESTNANCOM

Zamestnávatelia poskytujú svojim zamestnancom „firemné“ motorové vozidlá nielen na plnenie ich pracovných úloh, ale aj na súkromné účely a osobnú potrebu zamestnancov. Súčasne sa v podnikateľskej praxi aplikuje aj používanie súkromných motorových vozidiel zamestnancov na pracovné cesty, na ktoré ich vyslal zamestnávateľ. Daňový a poistno-odvodový režim vyplývajúci z platného legislatívneho stavu SR má svoj rozličný dopad v týchto situáciách aj na zamestnancov.

NEPEŇAŽNÝ PRÍJEM ZAMESTNANCA – ak je zamestnancovi poskytnuté motorové vozidlo len na používanie k služobným účelom, nemá táto skutočnosť žiadny vplyv na daňovú uznateľnosť nákladov súvisiacich s prevádzkou tohto vozidla a rovnako ani na výšku zdaniteľného príjmu zamestnanca. Pokiaľ však bude vozidlo zamestnávateľa (ide o vlastné vozidlo zamestnávateľa zahrnuté do jeho obchodného majetku obstarané kúpou, darom, či vkladom do základného imania, vozidlo prenajaté, vozidlo vypožičané) jeho zamestnancami používané súčasne na služobné aj na súkromné účely, je potrebné uplatňovať osobitný postup uvedený v § 5 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „ZDP“). Toto ustanovenie uvádza, že v prípade, ak zamestnávateľ poskytne motorové vozidlo zamestnancovi na používanie tak na pracovné ako aj súkromné účely, treba túto skutočnosť považovať za nepeňažný príjem zamestnanca. Výška tohoto nepeňažného príjmu za každý (aj začatý) kalendárny mesiac poskytnutia vozidla zamestnávateľa na služobné i súkromné používanie je ustanovená vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla určenej podľa § 25 ZDP. Pre výpočet tohoto príjmu zamestnanca je rozhodujúca už tá skutočnosť, že zamestnávateľ umožnil zamestnancovi používať motorové vozidlo na súkromné účely. Pre daňové účely nie je rozhodujúce, či zamestnanec naozaj použije vozidlo na súkromné účely, alebo akú vzdialenosť v skutočnosti prejazdí pre osobnú spotrebu.
Vstupnou cenou sa podľa spôsobu obstarania vozidla rozumie: 1. obstarávacia cena (t.j. cena, za ktorú sa majetok obstaral, a náklady súvisiace s jeho obstaraním)
  • pri obstaraní majetku kúpou alebo vkladom do základného imania,
  • pri preradení majetku z osobného užívania FO do obchodného majetku tejto FO, pričom za roky nevyužívania hmotného majetku a nehmotného majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu sa odpisy neuplatňujú,
  • pri obstaraní majetku darom od FO, ale iba ak ide o dar, ktorý nebol zahrnutý do obchodného majetku a ak je súčasne splnená podmienka, že v prípade predaja tohto majetku by príjem z predaja v deň darovania nebol oslobodený podľa § 9 ZDP,
2. vlastné náklady (t.j. priame náklady vynaložené na zhotovenie majetku – spotreba materiálu, mzdové náklady pracovníkov podieľajúcich sa na zhotovení, subdodávky iných dodávateľov súvisiace so zhotovením, aktivácia vlastných činností súvisiacich so zhotovením napr. doprava vlastnými vozidlami, a nepriame náklady bezprostredne súvisiace s vytvorením majetku – výrobná réžia, príp. správna réžia, ak vytvorenie majetku presahuje obdobie 1 roka),
  • pri vytvorení majetku vlastnou činnosťou,
  • pri preradení majetku vytvoreného vlastnou činnosťou z osobného užívania FO do obchodného majetku tejto FO, pričom za roky nevyužívania hmotného majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu sa odpisy neuplatňujú,
3. reprodukčná obstarávacia cena (t.j. cena, za ktorú by sa majetok obstaral v čase, keď sa o ňom účtuje)
  • pri vklade FO do základného imania novej obchodnej spoločnosti za predpokladu, že na takýto majetok by sa podľa § 9 ZDP vzťahovalo oslobodenie pri jeho predaji,
  • hmotný majetok nadobudnutý na základe osobitných predpisov – napr. reštitučných zákonov
4. suma vo výške pohľadávky znížená o čiastku už splateného úveru alebo pôžičky.
  • pri hmotnom majetku prevedenom do vlastníctva veriteľa z dôvodu nesplatenia záväzku zabezpečeného prevodom vlastníckeho práva,
5. daňová zostatková cena [t.j. rozdiel medzi vstupnou cenou a celkovou výškou odpisov určených podľa § 22 až 29 ZDP a zahrnutých do daňových výdavkov podľa § 19 ods. 3 písm. a) ZDP]
  • u obdarovaného pri odpisovanom hmotnom majetku, ktorý bol v obchodnom majetku darcu, ak bol u neho odpisovaný,
  • u obdarovaného pri odpisovanom hmotnom majetku, ktorý bol v obchodnom majetku darcu – fyzickej osoby a súčasne je plnená podmienka, že pri jeho predaji uskutočnenom v deň darovania by sa naň nevzťahovalo oslobodenie podľa § 9 ZDP
  • u prijímateľa vkladu (obchodnej spoločnosti), ktorý bol v obchodnom majetku vkladateľa, ak bol u neho odpisovaný.
Ak má zamestnávateľ motorové vozidlo prenajaté formou operatívneho alebo finančného prenájmu, použije sa na výpočet 1 % obstarávacia cena u vlastníka, a to aj v prípade, ak dôjde k následnej kúpe prenajatého vozidla.
Pri určovaní sumy nepeňažného príjmu je potrebné si uvedomiť, že ak v obstarávacej cene nie je zahrnutá daň z pridanej hodnoty, na účely tohto určenia sumy nepeňažného príjmu sa o túto daň zvýši.

ZDAŇOVANIE 1 % VSTUPNEJ CENY NA STRANE ZAMESTNANCA – podľa § 35 ods. 1 ZDP zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vyberie preddavok na daň zo zdaniteľnej mzdy. Zdaniteľnou mzdou sa pritom rozumie úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zúčtovaných a vyplatených zamestnancovi za kalendárny mesiac. Zo znenia tohto ustanovenia teda vyplýva, že nepeňažný príjem zamestnanca vo výške 1 % zo vstupnej ceny motorového vozidla sa zahŕňa do zdaniteľnej mzdy mesačne a mesačne sa odvádza aj preddavok na daň.

VYMERIAVACÍ ZÁKLAD PRE POISTNÉ ODVODY – od 1. januára 2011 sa zmenili definície vymeriavacích základov pre platenie sociálneho a zdravotného poistenia. Z § 138 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p. vyplýva, že vymeriavacím základom zamestnanca vykonávajúceho závislú činnosť je príjem plynúci z tejto činnosti – okrem príjmov, ktoré nie sú predmetom dane alebo sú od dane oslobodené podľa ZDP, okrem príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, ktoré platí zamestnávateľ za zamestnanca a okrem príjmov zamestnanca poskytovaných zamestnávateľom podľa § 50a zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z.n.p.. Navyše vymeriavacím základom zamestnanca je aj podiel na zisku vyplatený obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základnom imaní tejto spoločnosti alebo družstva.
Z § 13 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. Vyplýva, že vymeriavacím základom zamestnanca je akékoľvek plnenie poskytnuté zamestnávateľom zamestnancovi podľa § 10b ods. 1 písm. a) tohto zákona, t.j. akýkoľvek príjem zo závislej činnosti, okrem príjmov z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Z uvedeného teda vyplýva, že aj nepeňažný príjem v sume 1 % vstupnej ceny vozidla sa zahrnuje do vymeriavacieho základu zamestnanca na účely sociálneho i zdravotného poistenia. To zn., že aj z tohto príjmu bude zamestnanec i zamestnávateľ platiť poistné odvody do Sociálnej poisťovne a preddavky na zdravotné poistenie rovnako, ako z akejkoľvek inej zdaniteľnej mzdy.

(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku PaM 4/2011)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
ZARADENIE VOZIDLA DO PODNIKANIA

Podnikateľ - FO - kúpil úžitkové vozidlo, zatiaľ ho nezaradil do podnikania, lebo nemal žiadnu objednávku a zatiaľ nemá ani žiadnu vyhliadku na použitie vozidla pre účel dosiahnutia tržby.
Môže podnikateľ vozidlo zaradiť do podnikania a uplatniť na uvedené vozidlo daňové odpisy aj bez toho, aby ho používal a následne musí za vozidlo platiť daň z motorových vozidiel? Ak podnikateľ zaradí vozidlo, aká bude vstupná cena (obstarávacia cena ) na vozidlo, ak je kúpené v roku 2010 a zaradí sa do podnikania v roku 2011?
Podľa § 22 ods. 1 zákona o dani z príjmov (ďalej ZDP) odpisovaním sa na účely tohto zákona rozumie postupné zahrňovanie odpisov z hmotného majetku a nehmotného majetku do daňových výdavkov, ktorý je účtovaný podľa zákona o účtovníctve alebo evidovaný podľa § 6 ods. 11 alebo 14 ZDP a je používaný na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Z uvedeného vyplýva, že druhá podmienka t.j. používanie na zabezpečenie a dosahovanie príjmov nie je splnená a preto tento majetok, aj keď bude zaradený v obchodnom majetku k 31. 12. 2010 nemôže byť odpisovaný. Pretože nemôže byť odpisovaný, nemôže byť odpisovanie prerušené podľa § 22 ods. 9 ZDP. V konečnom dôsledku podnikateľ príde o sumu odpisu za rok 2010,ktorý si nemôže už v roku 2011 uplatniť. Pokiaľ by podnikateľ nezaradil úžitkové vozidlo do obchodného majetku v roku kedy ho nadobudol ale v roku 2011 vstupnou cenou hmotného majetku je cena určená podľa § 25 ods. 1 písm. d) ZDP t.j. ,cena pri preradení majetku z osobného užívania fyzickej osoby do obchodného majetku, pričom za roky nevyužívania hmotného majetku na zabezpečenie zdaniteľného príjmu sa odpisy neuplatňujú. Povinnosť platiť daň z motorových vozidiel vznikne až po prvom použití na podnikanie a so zaradením do obchodného majetku nesúvisí.
Podmienkou uplatňovania odpisov z úžitkového vozidla kúpeného v roku 2010 je „používanie na zabezpečenie zdaniteľných príjmov“. Túto podmienku uvedené vozidlo nespĺňa a preto nemôžu byť za rok 2010 z neho uplatnené odpisy. Daň z motorových vozidiel nemusíte platiť pokiaľ uvedené úžitkové vozidlo nebolo použité prvýkrát na podnikanie, preto ak už bola vykonaná oznamovacia povinnosť na DÚ ,treba oznámiť na DÚ zánik daňovej povinnosti. Daň z motorových vozidiel budete platiť až od mesiaca, v ktorom začnete úžitkové vozidlo používať na podnikanie.

VSTUPNÁ CENA PRE ODPISOVANIE

Spoločnosť s ručením obmedzeným nadobudla darovacou zmluvou od spoločníka osobný automobil. Spoločník mal automobil zaradený v obchodnom majetku. 30. 6. 2010 spoločník skončil podnikanie a automobil, ktorý mal nulovú zostatkovú cenu, preradil z podnikania do osobného užívania. Následne 1. 7. 2010 automobil daroval.
Môže spoločnosť tento majetok odpisovať? Ak áno, čo bude vstupnou cenu pre odpisovanie?
Vklad spoločníka, ktorý nezvyšuje základné imanie, sa účtuje na príslušný majetkový účet so súvzťažným zápisom na účet 413 – Ostatné kapitálové fondy. Môžu to byť peňažné prostriedky, hmotný majetok, zásoby, pohľadávka, atď.
Účtovný zápis:

obstaranie hmotného majetku

042/413

zaradenie do užívania

022/042.

Bezodplatne nadobudnutý majetok sa v účtovníctve oceňuje reprodukčnou obstarávacou cenou, to je cenou, za ktorú by sa majetok obstaral v čase, keď sa o ňom účtuje. Z tejto ceny bude účtovná jednotka majetok odpisovať (účtovné odpisy) podľa stanoveného odpisového plánu.
Vstupnou cenu pre účely daňových odpisov je v prípade nadobudnutia majetku darom buď:
  • obstarávacia cena zistená u darcu, len ak ide o majetok, ktorý u darcu nebol zahrnutý do obchodného majetku, pričom pri jeho predaji uskutočnenom v deň darovania by sa naň nevzťahovalo oslobodenie podľa § 9 zákona, alebo
  • zostatková cena majetku zistená u darcu pri vyradení v dôsledku jeho darovania, okrem majetku vylúčeného z odpisovania alebo zostatková cena majetku zistená u darcu, ktorý je fyzickou osobou, pri vyradení z obchodného majetku, ak ide o majetok, ktorý bol u darcu zahrnutý v obchodnom majetku, pričom pri jeho predaji uskutočnenom v deň darovania by sa naň nevzťahovalo oslobodenie podľa § 9.
Z uvedených ustanovení § 25 ods. 1 písm. a) a písm. f) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov vyplýva, že daňové odpisy si účtovná jednotka v tomto prípade uplatňovať nemôže.

UPLATNENIE ODPISU

Daňovník má automobil zaradený v obchodnom majetku, nie je platiteľom DPH. Automobil používa len na služobné účely a na PHL uplatňuje tzv. paušálne výdavky vo výške 80 %.
Ako má daňovník preukazovať stav tachometra? Ako má postupovať pri odpise uvedeného majetku? Môže si daňovník uplatniť odpis vo výške 100 % alebo tiež len do výšky 80 %?
Vychádzajúc z ustanovenia § 19 ods. 2 písm. l) tretieho bodu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. sa za daňové výdavky považujú výdavky na spotrebované PHL vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia. Daňovník je povinný vychádzať z počtu najazdených kilometrov, ktoré zistí zo stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne. Spôsob preukazovania stavu tachometra zákon o dani z príjmov bližšie nešpecifikuje, z čoho možno vyvodiť, že je v právomoci samotného daňovníka, aký spôsob pre tento účel zvolí. Možno len poznamenať, že pri spomínanom spôsobe preukazovania spotreby PHL nie je potrebné viesť knihu jázd.
Ak daňovník využije možnosť uplatnenia výdavkov na spotrebované PHL vo forme paušálnych výdavkov vo výške 80 %, nedeklaruje tým skutočnosť, že motorové vozidlo využíva na podnikanie na 80 %. Ostatné výdavky vynaložené na dosiahnutie zdaniteľného príjmu (napr. odpisy, nákup náhradných dielov, opravy) zahrnie do základu dane v takom pomere, v akom preukázateľne motorové vozidlo využíva na podnikanie, v uvedenom prípade 100 %.

DISPONOVANIE VOZIDLOM NA SÚKROMNÉ ÚČELY

Ak zamestnanec disponuje motorovým vozidlom zamestnávateľa aj na súkromné účely musí zdaňovať ako nepeňažný príjem 1% z obstarávacej ceny vozidla a zároveň musí hradiť hodnotu súkromných km, v prípade ak mu ich hradí zamestnávateľ, tak ich musí taktiež zdaňovať ako nepeňažný príjem. Možnosť uplatňovať paušálne výdavky na spotrebované PHL a zánik povinnosti viesť knihu jázd znamená, že zamestnanec nevykazuje súkromné km, nemusí zdaňovať 1% z obstarávacej ceny vozidla a ani nemusí hradiť resp. zdaňovať hodnotu súkromných km?
Aplikácia ustanovenia § 5 ods. 3 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. je v kontexte s ustanovením § 19 ods. 2 písm. l) bodu3 spomínaného právneho predpisu nedotknutá. To znamená, že ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi motorové vozidlo aj na súkromné účely, príjmom zamestnanca je aj suma vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla podľa § 25 za každý aj začatý kalendárny mesiac poskytnutia vozidla na takéto účely.
Do daňových výdavkov môže zamestnávateľ zahrnúť výdavky na spotrebované PHL len v pomernej výške, v akej zamestnanec využíva poskytnuté motorové vozidlo zamestnávateľom v súvislosti s podnikaním tohto zamestnávateľa. Takéto výdavky môžu byť až do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie podľa §  19 ods. 2 písm. l) tretieho bodu zákona o dani z príjmov.
Ak zamestnávateľ uhrádza aj výdavky na spotrebované PHL v súvislosti s využitím vozidla na súkromné účely, tieto výdavky však predstavujú pre zamestnávateľa nedaňový náklad. Ak zamestnávateľ nepožaduje od zamestnanca úhradu za spotrebované PHL v súvislosti s využitím vozidla na súkromné účely, tieto na strane druhej predstavujú pre zamestnanca príjem zo závislej činnosti podľa §  5 ods.  2 zákona o dani z príjmov, ktorý podlieha zdaneniu.


(viac odpovedí na otázky k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 5/2011)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE

 
ZBIERKA ZÁKONOV:

Čiastka číslo 36/2011 zo dňa 14. 4. 2011
105/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
106/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2005 Z. z. o alternatívnej službe v čase vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov
107/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 328/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované pred sedadlom vodiča úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 125/2007 Z. z.
108/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 64/2006 Z. z. o technických požiadavkách na priestor na obsluhu, prístup k miestu vodiča, dverám a oknám poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov
109/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 404/2005 Z. z. o technických požiadavkách na montáž, umiestnenie, obsluhu a označenie ovládačov poľnohospodárskych kolesových traktorov alebo lesných kolesových traktorov
110/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 335/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov, ich prípojných vozidiel a ťahaných vymeniteľných strojov, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 180/2007 Z. z.
111/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 330/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované na zadnej časti úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 154/2007 Z. z.
112/2011 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu, prehodnocovaní a aktualizácii plánov manažmentu povodňového rizika
113/2011 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/6/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca extrakčné rozpúšťadlá

Čiastka číslo 37/2011 zo dňa 15. 4. 2011
114/2011 Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva Štatistická klasifikácia odborov vzdelania

Čiastka číslo 38/2011 zo dňa 15. 4. 2011
115/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 522/2008 Z. z. o vyznamenaniach Slovenskej republiky
116/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov
117/2011 Zákon, ktorým sa zrušuje zákon č. 429/2008 Z. z. o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností a o zmene a doplnení zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 309/2009 Z. z. a o zmene zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
118/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje hodnota objednávok tovarov a služieb a faktúr za tovary a služby, ktoré sa nezverejňujú

Čiastka číslo 39/2011 zo dňa 20. 4. 2011
119/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
120/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
121/2011 Zákon o zrušení Protidrogového fondu
122/2011 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov
123/2011 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 364/2007 Z. z. o vykonávaní uznávania a skúšania množiteľského materiálu pestovaných rastlín
124/2011 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 10. septembra 2008 č. 09812/2008-OL o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení v znení výnosu z 10. decembra 2008 č. 25118/2008-OL a výnosu z 10. augusta 2009 č. 16480/2009-OL

 

 
 
ZBIERKA ZÁKONOV V KOCKE

 
PREHĽAD NOVÝCH PREDPISOV A ZMIEN V LEGISLATÍVE OD ČIASTKY 31/2011 PO ČIASTKU 37/2011, VO VÝBERE PRE PODNIKATEĽSKÚ SFÉRU

ZDRAVOTNÍCTVO

Zdravotné poisťovne

Zákon č. 97/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 33          Účinnosť: 31. 3. 2011

Novela zákona
  • Ruší povinnosť zdravotnej poisťovne preukazovať platobnú schopnosť a upozorňuje, že do 30. 6. 2012 sa neuplatňuje v praxi ustanovenie týkajúce sa platobnej schopnosti uvádzanej inštitúcie, ako aj možnosti zaviesť nad ňou nútenú správu.

PRÁVO

Sudcovia a prísediaci

Zákon č. 100/2011 Z. z., ktorým sa mení zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 35          Účinnosť: 1. 5. 2011

Účel zmeny
  • Justičný čakateľ je ten, ktorý vykonáva k 30. 4. 2011 štátnu službu od 1. 5. 2011, vyšším súdnym úradníkom toho súdu, na ktorom k 30. 4. 2011 vykonáva prípravnú prax, alebo na ktorom sa ďalej odborne pripravuje na výkon funkcie sudcu po skončení prípravnej praxe; to neplatí, ak požiada najneskôr do 15. 5. 2011 o skončenie štátnozamestnaneckého pomeru.
  • Ak čakateľ požiada o skončenie štátnozamestnaneckého pomeru, tento sa skončí k 31. 5. 2011; justičný čakateľ má v tomto prípade nárok na odstupné ako štátny zamestnanec, ktorého štátnozamestnanecký pomer sa skončil dohodou z dôvodu zrušenia štátnozamestnaneckého miesta.

Exekučný poriadok a štátna pomoc

Zákon č. 102/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 35          Účinnosť: 1. 6. 2011

Zákon
  • Stanovuje príjemcu, ktorému sa podľa rozhodnutia Komisie poskytla neoprávnená štátna pomoc. V jej znení boli následne upravené i niektoré ustanovenia zákona Národnej rady SR č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z.n.p.

ŠTÁTNA SPRÁVA

Orgány štátnej správy

Zákon č. 101/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov
Čiastka: 35          Účinnosť: 1. 5. 2011

Právny predpis
  • Upravuje pôsobnosť Ministerstva pôdohospodárstva SR a pôsobnosť Pôdohospodárskej platobnej agentúry pri poskytovaní podpory v poľnohospodárstve, potravinárstve, lesnom hospodárstve a rybnom hospodárstve z prostriedkov štátneho rozpočtu, pre pôdohospodárstvo, rozvoj vidieka a rybné hospodárstvo, ako aj Ministerstva hospodárstva SR pri poskytovaní podpory na spracované poľnohospodárske výrobky, ktoré nie sú uvedené v prílohe I k Zmluve o fungovaní EÚ okrem vývozných náhrad s tým, že podrobnosti o rozsahu, spôsobe a o podmienkach poskytovania podpory ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo

VEREJNÁ SPRÁVA

Obecná polícia

Zákon č. 105/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov
Čiastka: 36          Účinnosť: 1. 5. 2011

Právny predpis
  • Umožňuje, aby obec, ktorá nemá zriadenú obecnú políciu, uzatvorila zmluvu s inou obcou s tým, že ňou zriadená obecná polícia bude zabezpečovať úlohy stanovené zákonom i u objednávateľa v rozsahu uvedenom v citovanej zmluve.
  • Stanovuje pre takúto obec (objednávateľa) oznamovaciu povinnosť voči Ministerstvu vnútra SR.

DOPRAVA

Technické požiadavky na montáž

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 109/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 404/2005 Z. z. o technických požiadavkách na montáž, umiestnenie, obsluhu a označenie ovládačov poľnohospodárskych kolesových traktorov alebo lesných kolesových traktorov
Čiastka: 36          Účinnosť: 1. 5. 2011

Právny predpis
  • Ruší povinnosť, na základe ktorej malo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR oznamovať Európskej komisii prijatie právnych predpisov a ich znenie v oblasti dotknutej doposiaľ platným nariadením vlády. Táto právna norma tiež dopĺňa Zoznam preberaných právne záväzných aktov EÚ.

Typové schválenie traktorov

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 110/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 335/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov, ich prípojných vozidiel a ťahaných vymeniteľných strojov, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 180/2007 Z. z.
Čiastka: 36          Účinnosť: 1. 5. 2011

Nariadenie
  • Upozorňuje na skutočnosť potreby preberania a vykonávania právnych záväzných aktov EÚ, ktoré sú uvedené v prílohe. Túto prílohu zároveň dopĺňa.

Technické požiadavky

Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 111/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 330/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované na zadnej časti úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 154/2007 Z. z.
Čiastka: 36          Účinnosť: 1. 5. 2011

Právna norma
  • Dopĺňa nielen nové ustanovenie, v súlade s ktorým v prípade, že sa na traktore vykonali technické zmeny, ktoré sa týkajú ochrannej konštrukcie alebo spôsobu upevnenia ochrannej konštrukcie na traktor, technická služba, ktorá vykonala pôvodnú skúšku, môže vydať protokol o technickom rozšírení, ale aj dopĺňa Zoznam preberaných právne záväzných aktov EÚ.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Povodňové riziko

Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 112/2011 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obsahu, prehodnocovaní a aktualizácii plánov manažmentu povodňového rizika
Čiastka: 36          Účinnosť: 15. 5. 2011

Vyhláška
  • Poskytuje nielen informácie o obsahu prvého plánu manažmentu povodňového rizika a obsahu aktualizácie plánu manažmentu povodňového rizika, ale aj ich prehodnocovania a realizácie zmien.

 

 
 
AKTUÁLNA PRÍLOHA NOVÍN

 
Veľká noc

Veľká noc - sviatky, ktoré sú najvýznamnejšími a najstaršími, nemajú svoj pravidelný dátum. Ich termín je určený na prvý víkend po prvom jarnom splne.
V časoch predkresťanských to boli sviatky jari, prebúdzanie sa prírody, oslava víťazstva života nad smrťou. Kresťania si pripomínajú umučenie, smrť a vzkriesenie Ježiša Krista.
Dnešné Veľkonočné sviatky prevzali z dôb pohanských osláv príchodu jari mnoho zvykov. Medzi veľkonočné zvyky patrí aj typická jarná výzdoba obydlí, šibačky, oblievačky, rozdávanie maľovaných vajíčok, čokolád v tvare zajkov a kuriatok.

Jar už začala,
slniečko svieti,
na lúke rozkvitli voňavé kvety.
Veľká noc je tu zas,
šibačiek a maľovaných vajíčok čas.

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
26. 4. – utorok (za pondelok 25. 4.- sviatok)
DPH - podanie daňového priznania k DPH za marec 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- podanie daňového priznania k DPH za 1. štvrťrok 2011 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok)
  • splatnosť DPH za marec 2011 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
  • splatnosť DPH za 1. štvrťrok 2011 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za marec 2011

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2011

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 40 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
Názov krajiny Názov meny Mena 13.4. 14.4. 15.4. 18.4. 19.4. 20.4.
USA americký dolár USD 1,4493 1,4401 1,445 1,4275 1,4302 1,4515
Japonsko japonský jen JPY 121,84 119,85 120,37 118,25 118,23 120,13
Bulharsko lev BGN 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558 1,9558
Česká republika česká koruna CZK 24,39 24,269 24,213 24,188 24,125 24,174
Dánsko dánska koruna DKK 7,4584 7,4586 7,4581 7,4583 7,4576 7,4576
V. Británia anglická libra GBP 0,8898 0,8825 0,8838 0,8775 0,878 0,8867
Maďarsko maďarský forint HUF 266,17 267,48 267,18 267,34 266,88 264,05
Litva litovský litas LTL 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528 3,4528
Lotyšsko lotyšský lats LVL 0,7091 0,7092 0,7092 0,7092 0,7093 0,7093
Poľsko poľský zlotý PLN 3,9584 3,9526 3,9467 3,9683 3,9785 3,9723
Rumunsko rumunský leu RON 4,111 4,1038 4,0958 4,09 4,0885 4,0873
Švédsko švédska koruna SEK 9,03 9,0293 8,966 8,9352 8,921 8,9011
Švajciarsko švajčiarsky frank CHF 1,2995 1,2879 1,2897 1,2821 1,2842 1,2944
Nórsko nórska koruna NOK 7,862 7,858 7,808 7,788 7,7635 7,7895
Chorvátsko chorvátska kuna HRK 7,3671 7,3628 7,3555 7,3593 7,358 7,3578
Rusko ruský rubeľ RUB 40,7905 40,7325 40,65 40,395 40,4869 40,8375
Turecko turecká líra TRY 2,1921 2,1947 2,1932 2,1788 2,1936 2,2056
Austrália austrálsky dolár AUD 1,3814 1,3717 1,373 1,3575 1,3622 1,3611
Brazília brazílsky real BRL 2,2999 2,2913 2,2798 2,2632 2,2647 2,27
Kanada kanadský dolár CAD 1,3938 1,3906 1,3934 1,3771 1,3694 1,3808
Čína čínsky jüan CNY 9,4687 9,4075 9,4389 9,3199 9,3399 9,4716
Hongkong hongkongský dolár HKD 11,2693 11,1999 11,2342 11,1026 11,124 11,2843
Indonézia indonézska rupia IDR 12546,36 12513,34 12520,27 12383,47 12422,61 12554,66
India indická rupia INR 64,501 64,293 64,061 63,452 63,622 64,345
Južná Kórea juhokórejský won KRW 1573,87 1569,26 1573,42 1559,03 1557,28 1567,35
Mexiko mexické peso MXN 17,1016 16,9932 16,9542 16,716 16,7398 16,8795
Malajzia malajzijský ringgit MYR 4,3812 4,3577 4,3687 4,316 4,3271 4,3734
Nový Zéland novozélandský dolár NZD 1,836 1,8238 1,8152 1,813 1,8154 1,8206
Filipíny filipínske peso PHP 62,654 62,41 62,493 61,758 61,973 62,68
Singapur singapurský dolár SGD 1,8197 1,8 1,798 1,7827 1,7835 1,7988
Thajsko thajský baht THB 43,696 43,461 43,538 42,968 42,992 43,472
Južná Afrika juhoafrický rand ZAR 9,7978 9,8789 9,94 9,8048 9,7827 9,8519
Izrael izraelský šekel ILS 4,9382 4,9366 4,9416 4,9054 4,9137 4,9544

 

 
 
Najviac čítané témy a publikácie

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 11/2011
  • Zákon o sociálnom poistení s komentárom

Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 5/2011
  • Zdaňovanie príjmov z prenájmu nehnuteľnosti u FO po 1. 1. 2011
  • Dohody o prácach mimo pracovný pomer
  • Sociálny fond – tvorba, účtovanie v JÚ, PÚ, daňový pohľad
  • Likvidácia PO, povinnosti likvidátora, účtovanie
  • Účtovanie v zákazkovej výrobe pre rok 2011, účtovanie PPP projektov v roku 2011

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále – (DUO) - mesačník, č. 5/2011
  • Daň z nehnuteľnosti
  • Opravy chýb minulých účtovných období
  • Vyradenie hmotného majetku v JÚ
  • Nákup a predaj ojazdených automobilov
  • Vreckové pri zahraničnej ceste
  • Materská a rodičovská dovolenka
  • Cezhraničné licenčné poplatky
  • Odmeňovanie zamestnancov

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 5/2011
  • Novela zákonníka práce
  • Stravovanie zamestnancov
  • Doplnkové dôchodkové sporenie
  • lehoty, doby, spory v pracovnoprávnych vzťahoch
  • Postihy za porušenie pracovnej disciplíny
  • Zamestnávanie – prevod práv a povinností
  • Vyhlásenie na zdanenie príjmu
  • Celková cena práce

Verejná správa – (VS) – mesačník, č. 5/2011
  • Sčítanie obyvateľov, domov, bytov v roku 2011
  • Financovanie sčítania
  • Nezdaniteľné časti v roku 2011
  • Plytvanie s verejnými prostriedkami
  • Sadzba dane motorových vozidiel
  • Prevádzkový poriadok školskej jedálne

1 000 riešení – mesačník, č. 5/2011
  • Automobil v podnikaní
  • DPH ZDP
  • účtovníctvo
  • Zákonník práce v praxi
  • Verejná správa

MONOTEMATIKY

Daňové výdavky od A po Z 2011
       Malá encyklopédia daňových výdavkov. Abecedne zoradené heslá približujúce rozsah a zložitosť danej problematiky.

Súvzťažnosti pre podnikateľov
       V publikácii nájdete účtovanie obstarania dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého majetku, jeho oceňovanie, odpisovanie, účtovanie dlhodobého finančného majetku, účtovanie zásob vrátane zľavy z ceny zásob a rôzne špecifické prípady účtovania v rámci jednotlivých účtovných tried a to nielen z pohľadu účtovného ale aj z pohľadu zákona o dani z príjmov a množstvo iných účtovných prípadov.

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 11-12/2011 (V/2011)
  • Občiansky zákonník - komentár

Dane, účtovníctvo – vzory a príklady (DÚVaP) č. 6 (V/2011)
  • Automobil v podnikaní

Verejná správa (VS) č. 6/2011 - (V/2011)
  • Zmeny katastra nehnuteľností
  • Archívy a registratúra od 1. 3. 2011
  • Prenájom majetku obcí a miest

 

 
 
Horúce témy

 

BALÍČEK SOCIÁLNY FOND PO NOVOM
V tomto roku došlo v sociálnom fonde k mnohým zmenám. Ak chcete vedieť viac o všetkých zmenách, ktoré sa dotýkajú zamestnávateľov a ich prispievania do sociálneho fondu o tvorbe a čerpaní sociálneho fondu, prichádzame s ponukou publikácií Sociálny fond po novom.

  • Starostlivosť o zamestnancov - organizačné, technické, zdravotnícke a sociálne opatrenia na pracovisku
    mesačník Poradca 8/2011 (A5, 246 str.)
     
  • Sociálny fond - tvorba a čerpanie sociálneho fondu
    mesačník PaM 1/2011 (A4, 88 str.)
     
  • Zmeny v sociálnom fonde - otázky a odpovede z praxe
    mesačník 1000 riešení 4/2011 (A5, 111 str.)
     
BALÍČEK SOCIÁLNY FOND PO NOVOM so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 8/2011 + PaM 1/2011 + 1000 riešení 4/2011 - ZADARMO
cena: 9,30 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

AUTOMOBIL V PODNIKANÍ
V dnešnej dobe neexistuje podnikateľ, či živnostník, ktorý by pre výkon svojej činnosti nepotreboval automobil. S využívaním automobilu v podnikaní súvisí množstvo problémov, ktoré treba riešiť. Pri ich riešení Vám iste pomôžu naše publikácie, kde sa s problematikou bližšie oboznámite.

  • Automobil v podnikaní – otázky a odpovede z praxe
    mesačník 1000 riešení č. 5/2011 (A5, cca 80 str.)
     
  • Používanie motorového vozidla zamestnancom - príspevok
    mesačník PaM č. 4/2011 (A4, cca 80 str.)
     
  • Nákup a predaj ojazdených automobilov a DPH - príspevok
    mesačník DUO č. 5/2011 (A4, 88 str.)
     
BALÍČEK AUTOMOBIL V PODNIKANÍ so zľavou 30 % obsahuje: 1000 riešení 5/2011 + PaM 4/2011 – zadarmo + DUO 5/2011
cena: 10,80 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

BALÍČEK SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM
Od 1. 1. 2011 nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom poistení. Novela zákona rozširuje okruh zamestnancov, ktorí sú povinní platiť poistné na sociálne poistenie. Zmeny sa týkajú aj SZČO a ďalších osôb. V rámci novely zákona o sociálnom poistení prichádzame s aktuálnymi príspevkami v balíčku Sociálne poistenie po novom.

  • Zákon o sociálnom poistení – s komentárom
    mesačník Poradca 10/2011 (A5, 280 str.)
     
  • Sociálne poistenie
    zborník Zákony III/2011 (A5, 624 str.)
     
  • Sociálne a zdravotné poistenie – zmeny
    mesačník PaM 2/2011 (A4, 80 str.)
     
BALÍČEK SOCIÁLNE POISTENIE PO NOVOM so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 10/2011 + Zákony III/2011 + PaM 2/2011
cena: 11,30 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

BALÍČEK KU DŇU MATIEK
Máj už tradične patrí našim mamám. Mama je v živote všetkým: útechou v strastiach, nádejou v zúfalstve, silou v okamžikoch slabosti, je prameňom lásky, trpezlivosti, porozumenia. Ak chcete potešiť svoje mamičky ponúkame úsmevné výroky z edície veselo i vážne.

  • Zrnká lásky – +Človek si uchová prvú lásku, kým nepríde druhá.
    edícia veselo i vážne (A6, 253 str.)
     
  • Zrnká odvahy – Zábudlivosť je zárukou úspešnej kariéry.
    edícia veselo i vážne (A6, 236 str.)
     
  • Murphyho zrnká II – Malé peniaze sa zarábajú rukami, veľké hlavou.
    edícia veselo i vážne (A6, 202 str.)
     
BALÍČEK KU DŇU MATIEK obsahuje: Zrnká lásky + Zrnká odvahy + Murphyho zrnká II - zadarmo
cena: 7,20 €

Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN

Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
  objednavky@exicon.sk
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L..

 

 


Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.

Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011
Untitled Page