Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 9/2009

06. 04. 2009

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Mimoriadna téma novín 
 Pokuty, sankcie, penále 
 Praktická komunikácia 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Horúce témy 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 
Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

V dnešných em@ilových novinách sme sa vrátili k veľmi preferovanej téme - protikrízovým opatreniam, na ktoré nahliadneme z pozície zamestnanosti.
O tom, že telefonovanie má tiež svoje pravidlá, sa dočítate v rubrike Praktická komunikácia a ako viesť efektívne dialóg Vám poradia múdri. I v týchto novinách nájdete ďalšie stále rubriky.
Lúčime sa s Vami s prianím príjemného strávenia Veľkonočných sviatkov.

Za celý kolektív redakcie,

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:

 

 
 
KRÍZA A RIEŠENIE ZAMESTNANOSTI - téma novín

 
DÔSLEDKY HOSPODÁRSKEJ KRÍZY - ZAMESTNÁVATELIA A SZČO

ZHORŠUJÚCA SA EKONOMICKÁ SITUÁCIA mnohých podnikajúcich subjektov v dôsledku radikalizácie prejavov globálnej finančnej a hospodárskej krízy vedie k radikálnemu znižovaniu nákladov, v mnohých prípadoch s následkom znižovania počtu zamestnaných občanov. S cieľom predísť negatívnym dopadom krízy na všetky oblasti hospodárskeho a sociálneho života spoločnosti bol Národnou radou SR schválený zákon č. 49/2009 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nielen zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, ale aj Zákonník práce a ktorý prináša nové možnosti udržania zamestnanosti na existujúcich pracovných miestach a na podporu vytvorenia nových pracovných miest, a to jednak pre prepúšťaných zamestnancov, ale aj pre uchádzačov o zamestnanie vedených v evidencii úradov práce, sociálnych vecí a rodiny.
ZAVEDENIE FLEXIKONTA DO SLOVENSKÉHO PRACOVNÉHO PRÁVA
Novela Zákonníka práce č. 49/2009 Z. z. v § 252c určuje, že ak v období od 1. 3. 2009 do 31. 12. 2012 nemôže zamestnanec z vážnych prevádzkových dôvodov vykonávať prácu, môže zamestnávateľ po dohode so zástupcami zamestnancov podľa § 230 Zákonníka práce poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno, za ktoré patrí zamestnancovi mzda najmenej vo výške základnej zložky mzdy podľa § 119 ods. 3 Zákonníka práce (základnou zložkou mzdy je zložka poskytovaná podľa odpracovaného času alebo dosiahnutého výkonu). Čas tohto pracovného voľna poskytnutého zamestnancovi sa bude posudzovať ako výkon práce.
Ak pominie prekážka v práci na strane zamestnávateľa z vážnych prevádzkových dôvodov, je zamestnanec povinný odpracovať poskytnuté pracovné voľno bez nároku na mzdu, ktorá bola poskytnutá v predchádzajúcom období, ak sa zamestnávateľ nedohodne so zástupcami zamestnancov na priaznivejšej úprave pre zamestnancov. Zamestnanec, ktorý bude nadpracúvať prácou vykonávanou nad určený týždenný pracovný čas pracovné voľno, ktoré mu zamestnávateľ poskytol v predchádzajúcom období z vážnych prevádzkových dôvodov, nebude v tomto prípade vykonávať prácu nadčas.
Zamestnávateľ je v súvislosti s poskytnutím pracovného voľna z vážnych prevádzkových dôvodov povinný viesť jeho evidenciu, ako aj evidenciu pracovného času, v ktorom si zamestnanec nadpracúva pracovné voľno poskytnuté z vážnych prevádzkových dôvodov. Evidenciu bude zamestnávateľ viesť tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu.
V súvislosti s poskytnutím pracovného voľna z vážnych prevádzkových dôvodov sa na účely zisťovania priemerného zárobku podľa § 134 ods. 1 Zákonníka práce do zúčtovanej mzdy nebude nezahŕňať mzda vyplatená zamestnancovi za dobu tohto pracovného voľna a do počtu odpracovaných hodín sa nezhrnie čas, počas ktorého zamestnanec vykonáva prácu, ktorou nadpracúva poskytnuté pracovné voľno.
V praxi to bude znamenať, že
  1. v období, kedy zamestnanec bude čerpať pracovné voľno z vážnych prevádzkových dôvodov sa mzda poskytnutá za čas pracovného voľna nebude započítavať do mzdy zúčtovanej zamestnancovi na výplatu v rozhodujúcom období. Rovnako sa do obdobia odpracovaného zamestnancom v rozhodujúcom období nebude zahŕňať doba pracovného voľna, pretože zamestnanec v skutočnosti nepracoval,
  2. na druhej strane sa obdobie, počas ktorého zamestnanec nadpracúva poskytnuté pracovné voľno, vylúči z odpracovaných hodín v danom rozhodujúcom období z dôvodu, aby vyšší počet v skutočnosti odpracovaných hodín neznížil priemerný zárobok zamestnanca.

NOVÉ PRÍSPEVKY A PODMIENKY NA PODPORU ZAMESTNÁVANIA OBČANOV
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny poskytovali do konca februára a ďalej poskytujú zamestnávateľom, prípadne samotným uchádzačom o zamestnanie celý rad príspevkov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce upravených zákonom o službách zamestnanosti, konkrétne príspevok na
  • vzdelávanie a prípravu pre trh práce uchádzača o zamestnanie, záujemcu o zamestnanie a zamestnanca,
  • služby pre rodinu s deťmi uchádzačovi o zamestnanie a záujemcovi o zamestnanie,
  • SZČ,
  • zapracovanie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
  • podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie,
  • podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami,
  • podporu vytvárania a udržania pracovných miest v sociálnom podniku,
  • vykonávanie absolventskej praxe,
  • podporu zamestnávania absolventov vzdelávania a prípravy pre trh práce,
  • aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec,
  • aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby,
  • dochádzku za prácou,
  • presťahovanie za prácou,
  • dopravu do zamestnania,
  • vytvorenie nového pracovného miesta (investičná pomoc),
  • zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska,
  • udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní,
  • občanovi so zdravotným postihnutím na prevádzkovanie alebo vykonávanie samostatnej zárobkovej činnosti,
  • obnovu alebo technické zhodnotenie hmotného majetku chránenej dielne alebo chráneného pracoviska,
  • činnosť pracovného asistenta,
  • úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov.
Novela zákona o zamestnanosti č. 49/2009 Z. z. zavádza nové príspevky a vytvára ďalšie podmienky, ktoré prispejú k udržaniu zamestnanosti na pracovných miestach u zamestnávateľov, ktorí v dôsledku prevádzkových ťažkostí spôsobených globálnou finančnou a hospodárskou krízou uvažujú o prepúšťaní zamestnancov a o rušení pracovných miest.
Novelou sa zavádzajú nové aktívne opatrenia na trhu práce
  • príspevok na podporu udržania zamestnanosti,
  • príspevok na podporu vytvorenia nového pracovného miesta,
  • príspevok ku mzde zamestnanca,
  • príspevok na podporu SZČ,
  • príspevok na SZČ v oblasti spracovania poľnohospodárskych výrobkov a obchodovania s nimi.
Okrem nových príspevkov novela zákona rieši aj
  • zvýšenie príspevku na dochádzku za prácou na kratšie vzdialenosti,
  • vytvorenie podmienok pre urýchlenie priznania postavenia sociálneho podniku uvoľnením povinností plnenia podmienok pre ich vytváranie,
  • vytvorenie výhodnejších podmienok pre zriaďovanie sociálnych podnikov obcou, samosprávnym krajom, združením obcí alebo rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj, a to umožnením prijímania do zamestnania v sociálnom podniku zriadenom týmito subjektmi všetkých skupín uchádzačov o zamestnanie,
  • nevyžadovanie splnenia podmienky priemernej miery evidovanej nezamestnanosti na účely poskytovania investičnej pomoci formou príspevku na vytvorenie pracovného miesta.

ZMENY V POSTAVENÍ SOCIÁLNYCH PODNIKOV
Sociálnym podnikom je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá
  1. zamestnáva zamestnancov, ktorí pred prijatím do pracovného pomeru boli znevýhodnenými uchádzačmi o zamestnanie v počte, ktorý predstavuje najmenej 30 % z celkového počtu jeho zamestnancov,
  2. poskytuje podporu a pomoc zamestnancom, ktorí pred prijatím do pracovného pomeru boli znevýhodnenými uchádzačmi o zamestnanie, nájsť zamestnanie na otvorenom trhu práce,
  3. najmenej 30 % z finančných prostriedkov získaných z príjmu z predmetu činnosti, ktoré zostanú po úhrade všetkých výdavkov na predmet činnosti za príslušné zdaňovacie obdobie podľa daňového priznania, každoročne použije na vytváranie nových pracovných miest alebo na zlepšovanie pracovných podmienok,
  4. je zapísaná v registri sociálnych podnikov.
Pre právnickú alebo fyzickú osobu, ktorá požiada o priznanie postavenia sociálneho podniku do 31. 12. 2010, sa podmienky podľa hore uvedených písm. b) a c) na účel priznania postavenia sociálneho podniku považujú za splnené.
U právnickej osoby, ktorá je obcou, samosprávnym krajom, združením obcí alebo rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj sa na účely započítavania najmenej 30 % celkového počtu zamestnancov podľa hore uvedeného písm. a) do 31. 12. 2010 započítavajú zamestnanci, ktorí pred prijatím do pracovného pomeru boli uchádzačmi o zamestnanie.
Uvedené zmeny platiace s časovým obmedzením do konca roka 2010 súvisia s úpravou podmienok, ktoré musí spĺňať právnická alebo fyzická osoba, aby jej mohlo byť priznané postavenie sociálneho podniku. Tým sa má zvýšiť podpora lokálnej a regionálnej zamestnanosti, a to vytvorením priaznivejších legislatívnych podmienok pre vznik sociálnych podnikov uvoľnením povinnosti plnenia podmienok pre ich vytváranie na prechodné obdobie.
Súčasne sa vytvárajú nové výhodnejšie možnosti pre obce, nimi zriadené rozpočtové alebo príspevkové organizácie, samosprávne kraje, nimi zriadené rozpočtové alebo príspevkové organizácie a pre združenia obcí zakladajúce sociálne podniky tak, aby mohli v rámci tridsaťpercentného povinného podielu zamestnávania znevýhodnených uchádzačov '6F zamestnanie zamestnávať aj iných uchádzačov o zamestnanie, ktorí nie sú znevýhodnenými uchádzačmi o zamestnanie. Tým sa umožňuje najmä obciam zriaďovať sociálne podniky. Zároveň sa zabezpečuje, aby sa obce aktívne zapájali do riešenia lokálnej zamestnanosti a tým sa spolupodieľali na zmierňovaní dopadov globálnej finančnej a hospodárskej krízy. Pri zakladaní sociálnych podnikov obcami neexistujú obmedzenia týkajúce sa druhu vykonávanej činnosti sociálnym podnikom.
Zmena v poskytovaní príspevku na vytvorenie nového pracovného miesta v rámci investičnej pomoci. Aktívnym opatrením na trhu práce je aj investičná pomoc na podporu počiatočnej investície formou príspevku na vytvorenie nového pracovného miesta, na ktorú bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci. Príspevok môže byť poskytnutý na čiastočnú úhradu oprávnených nákladov najviac vo výške a za podmienok podľa osobitného predpisu zamestnávateľovi, ktorý vytvorí nové pracovné miesto v okrese, v ktorom priemerná miera evidovanej nezamestnanosti vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie zverejnená ústredím za kalendárny rok, ktorý bezprostredne predchádza kalendárnemu roku, v ktorom bola žiadosť o poskytnutie investičnej pomoci doručená Ministerstvu hospodárstva SR, je vyššia ako priemerná miera evidovanej nezamestnanostiv Slovenskej republike vypočítaná z disponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie. Splnenie podmienky priemernej miery evidovanej nezamestnanosti sa nevyžaduje pri podpore vytvárania technologických centier a centier strategických služieb.
V období od 1. 3. 2009 do 31. 12. 2010 sa splnenie podmienky priemernej miery evidovanej nezamestnanosti nebude vyžadovať. Vyplýva to z ustanovenia § 72f zákona o službách zamestnanosti, a to z dôvodu, že následkom globálnej finančnej a hospodárskej krízy dochádza k nárastu počtu zamestnancov, ktorí stratili zamestnanie. Z tohto dôvodu sa na účely poskytovania príspevku na vytvorenie pracovných miest v rámci investičnej pomoci podmienka priemernej miery evidovanej nezamestnanosti nebude uplatňovať od 1. 3. 2009 do konca roka 2010.

(Ing. Zuzana Cingelová - DUO 4/2009)

PROTI KRÍZOVÉ OPATRENIA NA TRHU PRÁCE

PRÍSPEVOK NA PODPORU UDRŽANIA ZAMESTNANOSTI sa poskytuje zamestnávateľovi, ak zamestnávateľ v prípade vážnych prevádzkových dôvodov, pre ktoré nemôže zamestnancom prideľovať prácu po dohode s úradom, na prechodné obdobie obmedzí svoju prevádzkovú činnosť tak, že nebude zamestnancom prideľovať prácu v rozsahu najmenej 4 % ustanoveného týždenného pracovného času. Príspevok sa poskytuje na základe dohody s úradom. Príspevok sa neposkytuje na zamestnávanie uchádzača o zamestnanie, na ktorého zamestnávanie bol na to isté obdobie poskytnutý príspevok podľa § 56a zákona o službách zamestnanosti na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní. Príspevok na podporu udržania zamestnanosti poskytuje úrad práce zamestnávateľovi najviac 60 dní v kalendárnom roku za dni, v ktorých bola zamestnancovi vyplatená náhrada mzdy. Vypláca sa mesačne pozadu spolu so mzdou v termíne určenom na výplatu.
Príspevok sa poskytuje zamestnávateľovi na úhradu
  1. preddavku na poistné na zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové sporenie, platených zamestnávateľom z náhrady mzdy, ktorá patrí zamestnancovi podľa § 142 ods. 4 ZP, najviac však z náhrady mzdy vo výške priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za I. až III. štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac v sume 338,67 €/mesiac (245,34 + 93,33 z priemernej mzdy za prvý až tretí štvrťrok v roku 2008), a
  2. sumy preddavku na poistné na zdravotné poistenie a poistného na sociálne poistenie plateného zamestnancom z náhrady mzdy, ktorá patrí zamestnancovi podľa § 142 ods. 4 ZP, najviac však z náhrady mzdy vo výške priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za I. až III. štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Dohoda medzi zamestnávateľom a úradom by mala obsahovať:
  • identifikačné údaje účastníkov dohody,
  • dátum začatia a skončenia podpory udržania pracovných miest,
  • počet zamestnancov a ich profesijnú štruktúru,
  • výšku náhrady mzdy zamestnanca podľa § 142 ods. 4 ZP,
  • podmienky a spôsob poskytovania príspevku,
  • záväzok úradu, že bude poskytovať príspevok v dohodnutom termíne najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa predloženia dokladov zamestnávateľom,
  • záväzok zamestnávateľa, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní,
  • ďalšie dohodnuté náležitosti.

PRÍSPEVOK NA PODPORU VYTVORENIA nového pracovného miesta sa poskytne úrad zamestnávateľovi, ktorý na vytvorené pracovné miesto príjme do pracovného pomeru uchádzača o zamestnanie, ktorý bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace. Príspevok sa poskytuje zamestnávateľovi, ktorý pred prijatím uchádzača o zamestnanie na vytvorené pracovné miesto vykonával svoju činnosť nepretržite najmenej 12 mesiacov. Príspevok sa neposkytuje na zamestnávanie uchádzača o zamestnanie, na ktorého zamestnávanie bol na to isté obdobie poskytnutý príspevok podľa § 50, § 50a, § 50c, § 50f, § 51a, § 53d a § 56 zákona o službách zamestnanosti.
Výška príspevku je mesačne
  1. v bratislavskom kraji 15 % z celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 zákona o službách zamestnanosti, vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 50 % z celkovej ceny práce zamestnanca, prijatého na vytvorené pracovné miesto,
  2. v ostatných krajoch 30 % z celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 zákona o službách zamestnanosti, vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 50 % z celkovej ceny práce zamestnanca, prijatého na vytvorené pracovné miesto.
Zamestnávateľ je povinný zachovať vytvorené pracovné miesto pre uchádzača o zamestnanie na podporu zamestnávania ktorého sa príspevok poskytuje, najmenej počas 12 kalendárnych mesiacov. Za vytvorenie pracovného miesta u zamestnávateľa sa považuje zvýšenie počtu pracovných miest, ktoré predstavuje v priemere za 12 kalendárnych mesiacov v porovnaní s rovnakým predchádzajúcim obdobím celkový nárast počtu jeho zamestnancov. Ak nedošlo k zvýšeniu počtu pracovných miest podľa predchádzajúcej vety, zamestnávateľ je povinný preukázať, že k tomuto zvýšeniu nedošlo v dôsledku zrušenia pracovných miest z dôvodu nadbytočnosti.
Príspevok na podporu vytvorenia nového pracovného miesta poskytuje zamestnávateľovi úrad od uzatvorenia písomnej dohody, ak o tento príspevok zamestnávateľ písomne požiada.
Dohoda o poskytnutí príspevku na podporu vytvorenia nového pracovného by mala obsahovať:
  1. osobné údaje a identifikačné údaje účastníkov dohody,
  2. charakteristiku vytvoreného pracovného miesta alebo vytvorených pracovných miest,
  3. počet, profesijnú a kvalifikačnú štruktúru uchádzačov o zamestnanie prijatých na vytvorené pracovné miesta,
  4. dátum vytvorenia pracovného miesta alebo vytvorených pracovných miest, obdobie, počas ktorého budú pracovné miesta prevádzkované a počet mesiacov zamestnávania uchádzačov o zamestnanie na týchto pracovných miestach,
  5. výšku, podmienky a spôsob poskytovania príspevku,
  6. spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok,
  7. podmienky a termín zúčtovania poskytnutého príspevku,
  8. spôsob vrátenia príspevku alebo jeho časti v prípade nesplnenia dohodnutých podmienok,
  9. záväzok zamestnávateľa, že do určeného termínu predloží pracovné zmluvy zamestnancov a najneskôr do 30 kalendárnych dní oznámi úradu každé skončenie pracovného pomeru,
  10. záväzok zamestnávateľa predložiť úradu doklad, že vykonáva svoju činnosť nepretržite najmenej 12 mesiacov,
  11. záväzok úradu, že bude poskytovať zamestnávateľovi príspevok mesačne, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa predloženia dokladov zamestnávateľom,
  12. záväzok zamestnávateľa, že oznámi úradu každú zmenu dohodnutých podmienok najneskôr do 30 kalendárnych dní,
  13. ďalšie dohodnuté náležitosti.

PRÍSPEVOK KU MZDE ZAMESTNANCA sa poskytuje zamestnancovi, ktorý bol pred prijatím do pracovného pomeru vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace, bol poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi, a ktorý bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodu nástupu do zamestnania, ktoré si sám našiel. Príspevok ku mzde zamestnanca sa poskytuje, ak hrubá mesačná mzda zamestnanca, ktorý pracuje na plný pracovný úväzok, dosahuje najviac 1,7 násobok sumy životného minima (v súčasnosti to je 304,164 €, teda 1,7 x 178,92 €) pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o životnom minime"), platnej k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa mzda vypláca. Úrad poskytuje zamestnancovi príspevok na základe písomnej dohody najviac počas 22 kalendárnych mesiacov, ak zamestnanec o príspevok písomne požiada najneskôr do 3 mesiacov od nástupu do zamestnania.
Dohoda medzi zamestnávateľom a úradom by mala obsahovať:
  1. osobné údaje a identifikačné údaje účastníkov dohody,
  2. názov a adresu zamestnávateľa zamestnanca,
  3. dátum nástupu do zamestnania a dĺžku trvania pracovného pomeru,
  4. záväzok zamestnanca, že do určeného termínu predloží úradu pracovnú zmluvu a najneskôr do 3 kalendárnych dní oznámi úradu skončenie pracovného pomeru,
  5. záväzok úradu, že bude poskytovať zamestnancovi príspevok mesačne, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa predloženia dokladov zamestnancom,
  6. záväzok zamestnanca, že mesačne, najneskôr do 10 kalendárnych dní po ukončení príslušného kalendárneho mesiaca, predloží úradu doklad o trvaní pracovného pomeru a výške dosahovanej mzdy,
  7. výšku, podmienky a spôsob poskytovania príspevku,
  8. spôsob kontroly plnenia dohodnutých podmienok,
  9. podmienky a spôsob vrátenia príspevku alebo jeho časti v prípade nesplnenia dohodnutých podmienok,
  10. ďalšie dohodnuté náležitosti.
Výška príspevku je mesačne
  1. 22 % z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zverejnenej ŠÚ SR za I. až III. štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, počas prvých 12 mesiacov poskytovania príspevku,
  2. 11 % z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zverejnenej ŠÚ SR za I. až III. štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, počas ďalších mesiacov poskytovania príspevku.
Príspevok sa neposkytuje za dni dočasnej pracovnej neschopnosti. Ak zamestnanec nevykonáva pracovnú činnosť z dôvodu jeho dočasnej pracovnej neschopnosti, je povinný túto skutočnosť oznámiť úradu do 3 pracovných dní od nástupu na dočasnú pracovnú neschopnosť.

(Mária Zelníková - PaM 5/2009)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
PRÍSPEVOK NA VYTVORENIE NOVÉHO PRACOVNÉHO MIESTA

Zamestnávateľ vytvorí v stredoslovenskom kraji pracovné miesto a prijme do pracovného pomeru uchádzača o zamestnanie, ktorý bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie 5 mesiacov. V pracovnej zmluve dohodne zamestnávateľ so zamestnancom mesačnú mzdu, ktorá zodpovedá prvému stupňu náročnosti práce vo výške 295,5 €.
V akej výške sa bude poskytovať príspevok?

Ako je vyššie uvedené ide o pracovné miesto, na ktorom sa zamestnancovi poskytuje len minimálna mzda, suma príspevku na podporu vytvorenia nového pracovného miesta bude 199,575 €/mesiac (50 % z 399,15 €). V roku 2009 to môže byť aj za 9 mesiacov, t. j. suma 1 796,18 €, ak sa pracovná zmluva so zamestnancom uzatvorila najneskôr od 1. 4. 2008 (do 31. 12. 2009).

PRÍSPEVOK KU MZDE ZAMESTNANCA

Zamestnávateľ zamestná uchádzača o zamestnanie, ktorý bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace. V pracovnej zmluve dohodne zamestnávateľ so zamestnancom mesačnú mzdu 310 €.
Má zamestnanec nárok na príspevok?

Príspevok ku mzde zamestnanca úrad poskytne zamestnancovi na základe uzatvorenej písomnej dohody, ak zamestnanec o príspevok písomne požiada najneskôr do 3 mesiacov od nástupu do zamestnania. Úrad ju bude poskytovať počas 22 kalendárnych mesiacov, a to v prvom roku jeho poskytovania vo výške 22 % z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR (vo výške 153,67 €, čo je 22 % zo sumy 698,47 €) a v druhom roku vo výške 11 % z tejto mzdy (vo výške 76,84 €, čo je 11 % zo sumy 698,47).

PRÍSPEVOK NA PODPORU SAMOSTATNEJ ZÁROBKOVEJ ČINNOSTI I.

Samostatne zárobkovo činná osoba pred vznikom prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti bola uchádzačom o zamestnanie, bola vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie 3 mesiace a bola poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi. Samostatnú zárobkovú činnosť začala prevádzkovať od 1. 5. 2009.
Ako získa príspevok?

Príspevok na podporu na základe uzatvorenej písomnej dohody poskytne úrad v obvode ktorého sa pracovné miesto na samostatnú zárobkovú činnosť vytvorí. Úrad uhradí:
  • preddavok na poistné na zdravotné poistenie, ktoré platí samostatne zárobkovo činná osoba počas 22 mesiacov. Od 1. 6. 2009 je to suma 41,37 €/mesiac;
  • poistné na sociálne poistenie, ak ho bude samostatne zárobkovo činná osoba dobrovoľne platiť po uplynutí 18 mesiacov od začatia vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti, najviac počas 4 mesiacov vo výške minimálne vo výške minimálneho vymeriavacieho základu platného v čase poskytnutia.

PRÍSPEVOK NA PODPORU SAMOSTATNEJ ZÁROBKOVEJ ČINNOSTI II.

Občan začne prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť v oblasti spracovania poľnohospodárskych výrobkov a obchodovania s nimi od 1. 6. 2009. Pred vznikom prevádzkovania bol uchádzačom o zamestnanie, bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie 3 mesiace a bol poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.
Akým spôsobom získa príspevok?

Príspevok na podporu samostatnej zárobkovej činnosti na základe uzatvorenej písomnej dohody poskytne úrad, ktorý uhradí:
  • preddavok na poistné na zdravotné poistenie, ktoré platí samostatne zárobkovo činná osoba počas 22 mesiacov. Od 1. 6. 2009 je to suma 41,37 €/mesiac;
  • poistné na sociálne poistenie, ak ho bude samostatne zárobková osoba dobrovoľne platiť po uplynutí 18 mesiacov od začatia vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti, najviac počas 4 mesiacov, minimálne vo výške minimálneho vymeriavacieho základu platného v čase poskytnutia.

PRÍSPEVOK NA DOCHÁDZKU ZA PRÁCOU

Občan, ktorý bol uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace, sa zamestná. Z miesta jeho trvalého pobytu do miesta výkonu zamestnania uvedeného v pracovnej zmluve má 85 km.
Má nárok na príspevok na dochádzku do zamestnania?

Mesačný príspevok na dochádzku za prácou mu poskytuje príslušný úrad v sume 100 €. Je to príspevok na úhradu časti cestovných výdavkov na dochádzku z miesta trvalého pobytu do miesta výkonu zamestnania uvedeného v pracovnej zmluve a späť.

(Odpovedala Mária Zelníková - PaM 5/2009)

 

 
 
MIMORIADNA TÉMA NOVÍN

 
ŠROTOVNÉ

VÝNOS
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky

č. 3/2009 z 3. apríla 2009,
ktorým sa mení výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov


     Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky podľa § 8 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 584/2005 Z. z. v spojení s § 37d ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 383/2008 Z. z. Ustanovuje:


Čl. I


     Výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (oznámenie v č. 88/2005 Z. z.) v znení výnosu č. 3/2005 (oznámenie č. 201/2005 Z. z.), výnosu č. 5/2005 (oznámenie č. 460/2005 Z. z.), výnosu č. 2/2007 (oznámenie č. 473/2007 Z. z.) a výnosu č. 2/2009 (oznámenie č. 80/2009 Z. z.) sa mení takto:

V § 7a odsek 1 znie:

     "(1) Dotáciu na kúpu nového osobného motorového vozidla, o ktorú sa znižuje kúpna cena nového osobného motorového vozidla, možno poskytnúť fyzickej osobe alebo právnickej osobe, a to prostredníctvom zástupcu výrobcu osobného motorového vozidla (ďalej len "zástupca"), ktorého kúpna cena je maximálne 25 000 eur, vrátane dane z pridanej hodnoty, pred znížením ceny o sumu dotácie. Táto dotácia sa poskytuje vo výške 1 000 eur za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej 1 000 eur.".


Čl. II


     Tento výnos nadobúda účinnosť 6. apríla 2009.

 

 
 
POKUTY, SANKCIE, PENÁLE

 
VYPLATENIE ÚROKOVÉHO PRÍJMU - OZNAMOVACIA POVINNOSŤ

PODĽA § 32 ODS. 1 AŽ 15 ZSDP je pre správcu dane na účely správneho určenia dane alebo rozdielu dane, jeho vyrubenia ako aj následného vymáhania daňového nedoplatku dôležitá a významná vzájomná súčinnosť (spolupráca) tretích osôb.
Takýmito osobami sú orgány štátnej správy na úrovni samosprávy, súdy, notári, ktoré sú povinné oznamovať správcovi dane výsledky kontrol, z ktorých došlo alebo by mohlo dôjsť ku nesplneniu alebo skráteniu daňovej povinnosti.
Rovnako orgány štátnej správy ako aj iné osoby, ktoré z úradnej moci vedú evidenciu osôb alebo majetku sú povinné na výzvu správcu dane oznámiť údaje potrebné na vyrubenie dane a vymáhanie daňového nedoplatku. Osoby, ktoré majú listiny a iné veci, ktoré môžu byť dôkazným prostriedkom pri správe daní, sú povinné na výzvu správcu dane tieto vydať alebo zapožičať.
Ďalšími osobami, ktoré oznamujú v rámci súčinnosti tretích osôb sú právnické alebo fyzické osoby, ktoré majú príjmy z podnikania alebo z inej SZČ alebo z prenájmu a v rámci týchto činností vykonávajú platby v hotovosti fyzickým osobám a z nich nezrážajú daň, sú povinné takéto platby oznámiť príslušnému správcovi dane, ak výška tohto príjmu fyzickej osobe je vyššia ako 100 000 Sk/3 319,39 € za kalendárny rok, t.j. za rok 2008. Takéto oznámenie zašle fyzická alebo právnická osoba, ktorá tento príjem vyplatila príslušnému správcovi dane podľa trvalého pobytu prijímateľa (fyzickej osoby) najneskôr do 30 dní po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom bola platba tejto fyzickej osobe vyplatená.
Rovnako aj banky, poisťovne, orgány spojov, vydavatelia tlače, verejní prepravcovia sú povinní oznamovať správcovi dane jednak podľa osobitného predpisu alebo na výzvu správcu dane požadované údaje o daňovom subjekte potrebné na vyrubenie dane alebo na vymáhanie daňového nedoplatku. Na výzvu správcu dane sú povinné poskytnúť informácie vo veciach daňového konania aj orgány ako je všeobecná zdravotná poisťovňa a iné zdravotné poisťovne, sociálna poisťovňa, dôchodková správcovská spoločnosť, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
Medzi súčinnosť tretích osôb sa zahŕňa aj povinnosť daňového subjektu, ktorý ma sídlo alebo trvalý pobyt na území SR ako aj povinnosť zahraničného daňového subjektu, ktorý má na území SR zriadenú stálu prevádzkareň, oznámiť miestne príslušnému správcovi dane uzatvorenie každej zmluvy s daňovým subjektom so sídlom alebo s bydliskom v zahraničí, ak na základe takejto uzatvorenej zmluvy môže vzniknúť na našom území stála prevádzkareň alebo daňová povinnosť zamestnancov tohto daňového subjektu alebo osôb pre neho pracujúcich, a to v lehote do 15 dní po uzatvorení takejto zmluvy.
Nie menej dôležitou povinnosťou v rámci súčinnosti tretích osôb je aj oznamovacia povinnosť fyzickej osoby alebo právnickej osoby vrátane stálej prevádzkarne, ktorá vypláca, poukazuje alebo pripisuje úrokový príjem fyzickej osobe so sídlom v členskom štáte Európskej únie. Postup oznamovacej povinnosti je uvedený v odseku 15 tohto ustanovenia.
Nasledujúci komentár sa vzťahuje na postup pri oznamovacej povinnosti vyplateného úrokového príjmu nadväzne na smernicu a na ďalšie postupy daňovníka ako konečného príjemcu tohto úrokového príjmu vyplývajúce zo smernice a vnútroštátnej legislatívy.

POSTUP A LEHOTA NA VYKONANIE OZNAMOVACEJ POVINNOSTI § 32 ODS. 15 ZSDP
Zo znenia § 32 ods. 15 ZSDP vyplýva, že vyplácajúci zástupca je povinný oznámiť vyplatenie, poukázanie a pripísanie úrokového príjmu (napr. úroky z úspor uložených v zahraničí, výnosy z cenných papierov, z vkladov uložených v zahraničí a pod.) fyzickej osobe, ktorá je jeho konečným príjemcom najneskôr do 31. marca po uplynutí kalendárneho roka miestne príslušnému správcovi dane, t.j. za zdaňovacie obdobie roku 2008 je povinnosť oznámiť vyplatenie úrokového príjmu do 31. 3. 2009 podľa vzoru tlačiva uvedenom vo FS č. 1/2006 a v mene, v ktorej je úrokový príjem vyplatený, t.j. Tento úrokový výnos sa neprepočítava na slovenskú menu. Ak je konečným príjemcom úrokového príjmu iná osoba ako fyzická osoba, ale nie je právnickou osobou (napr. združenie) ani osobou kolektívneho investovania (podielové fondy) so sídlom v členskom štáte alebo v tretích štátoch uvedených na prílohe č. 2 alebo č. 3, vyplácajúci zástupca oznámi tieto osoby, ktorým úrokový príjem bol vyplatený.
Kontrolu splnenia si oznamovacej povinnosti správca dane vykonáva napr. v rámci výkonu daňovej kontroly vykonanej podľa § 15 ZSDP, v rámci miestneho zisťovania vykonávaného podľa § 14 ZSDP alebo vyhľadávacou činnosťou podľa § 34 ZSDP.
Informácie o smernici, zmluvách a rozhodnutiach týkajúcich sa predmetnej problematiky a o pripravovanom návrhu novely Smernice možno nájsť na internetovej stránke Európskej únie pod zn.
http://europa.eu a ako členský štát EÚ aj v slovenskom jazyku.

SANKCIE ZA NESPLNENIE OZNAMOVACEJ POVINNOSTI
Vo všeobecnosti platí zásada, že nesplnenie si povinnosti, ktorú ukladá osobitný predpis alebo zákon o správe daní podlieha príslušnej sankcii.
Správca dane môže uložiť daňovému subjektu (vyplácajúcemu zástupcovi) ako tretej osobe pokutu podľa § 35 ods. 13 ZSDP 33 193, 91 €, ak zistí, že - vyplácajúci zástupca nesplnil svoju oznamovaciu povinnosť podľa § 32 ods. 15 ZSDP v určenej lehote alebo túto povinnosť splnil po lehote ustanovenej v § 32 ods. 15 ZSDP, t.j. za kalendárny rok 2008 po 31. 3. 2009 alebo ju nesplnil vôbec a aj za predchádzajúce obdobia od účinnosti predmetného ustanovenia, t.j. od 1. 7. 2005.
Správca dane môže tomuto daňovému subjektu uložiť pokutu podľa § 35 ods. 12 ZSDP aj opakovane, ak uloženie pokuty neviedlo k náprave a protiprávny stav naďalej trvá, a to vo výške jej dvojnásobku, pričom suma celkovej uloženej pokuty aj opakovane musí byť do výšky 33 193, 91 €. Vzhľadom na to, že toto ustanovenie o uložení pokuty neurčuje minimálnu výšku pokuty, ale určuje maximálnu výšku, výška uloženej pokuty je na rozhodnutí správcu dane; pri uložení výšky pokuty je správca dane povinný prihliadať na závažnosť porušenia, trvanie a následok protiprávneho stavu, napr. výška pokuty bude závisieť od počtu dní oneskoreného podania tohto oznámenia, od výšky platby poukázanej prijímateľovi, či ide o opakované porušenie tejto oznamovacej povinnosti zo strany daňového subjektu (vyplácajúceho zástupcu) a pod.

INFORMÁCIA O PRIPRAVOVANEJ NOVELIZÁCII SMERNICE
Na základe zhodnotenia výsledkov uplatňovania smernice Európskou komisiou a po konzultácii s orgánmi daňovej správy členských štátov, ktoré sa dosiahli počas dvoch rokov uplatňovania predmetnej smernice prostredníctvom domáckeho práva každého členského štátu ako aj tretích štátov, sa táto smernica ukázala ako účinná v rozsahu svojej pôsobnosti a mala pozitívne výsledky v zlepšení dodržiavania daňových povinností daňovníkov.
Vzhľadom na vývoj sporiacich produktov a správanie sa investorov si smernica vyžaduje ďalšie zmeny a doplnenie v súvislosti s vymedzením pojmov: vlastník požitkov a vyplácajúci zástupca ako aj rozšírenie pojmu úrokový príjem so vznikom nových inovačných finančných produktov ako je napr. produkt životného poistenia.
Ďalšie spresnenia sa navrhujú v súvislosti s investičnými fondami zriadené v EÚ, ktoré podnikajú prostredníctvom kolektívneho investovania do prevoditeľných cenných papierov v súlade so smernicou 85/611/EHC, ktorých podiely sa môžu predávať aj na trhu iného členského štátu.
V návrhu smernice sa navrhuje nový spôsob uplatňovania výberu zrážanej dane, kde sú navrhnuté dva postupy a to osvedčenie a dobrovoľné zverejnenie. Sadzby zrážanej dane z vyplateného úrokového príjmu ostávajú nezmenené.
Účinnosť novelizovanej smernice sa predpokladá od 1. 1. 2010 po jej uverejnení v Úradnom vestníku Európske j únie.

(Ing. Klára Klabníková - DUO 4/2009)

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 
UMENIE TELEFONOVAŤ - 1. ČASŤ

Človek je tvor nedokonalý a jedným z dôkazov jeho nedokonalosti je fakt, že nedokáže byť odrazu na dvoch miestach. Preto sa odjakživa snaží vymyslieť pomôcku, ktorá by mu umožnila eliminovať geografické vzdialenosti. Cirkev svätá na tento účel vymyslela metlu - ak bosorka potrebovala byť za siedmymi kopcami, jednoducho sadla na metlu a o chvíľu už pristávala na určenom mieste. Diabol, aby nezostal pozadu, vymyslel telefón, ktorý je dnes striedavo považovaný za metlu ľudstva a najužitočnejší nástroj, aký sa kedy človeku dostal do rúk. S oboma názormi možno súhlasiť. Nekvalifikované používanie robí z telefónu zbraň hromadného ničenia a naopak, jeho kvalifikované používanie umožňuje urobiť život krajším. Tento príspevok si kladie za cieľ znížiť počet masových vrahov tým, že vám prezradí tajomstvá umenia telefonovať.

TELEFONOVANIE AKO RITUÁL
Telefonovanie je rituál, ktorý má svoj úvod, vlastný rozhovor a ukončenie. V úvode sa prvý ohlasuje ten, kto je volaný. Povie svoje meno (ak ide o priame volanie aj názov organizácie) a pridá pozdrav. Volajúci sa predstavuje menom a názvom organizácie. Ani volaný ani volajúci neuvádzajú svoje akademické tituly (Mgr., Ing. a pod.) ani postavenie v organizácii (riaditeľ, námestník a pod.). Výnimkou sú lekári, ktorí sa spravidla predstavujú ako doktor Novák.
Vlastný rozhovor spravidla začína krátkou, viac menej formálnou výmenou spoločenských fráz typu "Ako sa máte?", "Ďakujem dobre, a vy?" Negatívne odpovede a siahodlhé lamentácie tu nie sú na mieste - druhá strana nie je zvedavá na vaše problémy. Po tejto výmene sa prejde priamo "na vec". Vyjadrujeme sa vecne a pokiaľ je to možné bez emócií. Obe strany by si mali uvedomovať, že pracovný hovor má byť pokiaľ možno krátky. V závere hovoru je vhodné zhrnúť, na čom sa obe strany dohodli. Ak ide o zásadné veci, treba si ich po skončení hovoru potvrdiť faxom, mailom alebo listom. Hovor sa končí pozdravom a ukončuje ho osoba staršia funkčne, prípadne vekovo.

PRAVIDLÁ SLUŠNOSTI
  • Čas, kedy zavoláte môže mať rozhodujúci vplyv na výsledok rozhovoru. Najmä vtedy, ak potrebujete dosiahnuť konkrétny výsledok.
    • Pre obchodné telefonáty je spravidla najvhodnejší čas medzi ôsmou a desiatou hodinou predpoludním.
    • Pre dôležité alebo dlhšie trvajúce telefonické rozhovory nie je veľmi vhodný čas piatok poobede.
  • Predtým, ako zavoláte na súkromné telefónne číslo partnera, či nadriadeného, si ešte raz zhodnoťte, či je vaša záležitosť naozaj taká neodkladná, že nemôže počkať do nasledujúceho pracovného dňa.
  • Ak niekomu sľúbite, že mu zavoláte, mali by ste tak bezpodmienečne urobiť. Inak si veľmi rýchle získate povesť nespoľahlivého partnera.
  • Vždy sa poďakujte za rozhovor bez ohľadu na to, aký mal priebeh. To, že zaželáte príjemný deň, večer, víkend, atď. Vás nič nestojí a môže vám veľa priniesť, pretože posledný dojem prekrýva tie predošlé.
  • Neodbite volajúceho konštatovaním, že ten, koho volá, tu nie je. Namiesto toho poraďte: "Pán X je práve na rokovaní. Mohli by ste o hodinu zavolať znova, alebo má vám zavolať späť?"
  • Ak volajúceho spoznáte po hlase, bude pôsobiť oveľa priateľskejšie, ak ho pozdravíte jeho menom: "Dobrý deň, pán Malý, som rád, že vás počujem." Túto zdvorilostnú fintu podporujú aj telefóny s displejom, ktoré vám ukážu číslo, resp. priamo meno volajúceho. o Volajúceho možno osloviť menom i v priebehu rozhovoru a pri rozlúčení. Ale pozor, pričasté opakovanie jeho mena pôsobí dotieravo.
  • Pri súkromných volaniach čím častejšie voláme, tým lepšiu známku si vyslúžime, pri pracovných volaniach platí opak - čím menej často otravujeme, resp. sme otravovaní, tým lepšie. Ak je v miestnosti, kde sedíme viac ľudí, mali by sme sa snažiť telefonovať tak, aby sme ich čo najmenej vyrušovali.
  • Ak sa spojenie preruší, ten, kto volal, by sa mal pokúsiť obnoviť spojenie.
  • Ak zvolíme omylom nesprávne číslo a prihlási sa nám neznáma osoba, nemlčíme ako partizán, ale slušne sa ospravedlníme, prípadne sa ubezpečíme, že ide naozaj o omyl a nie napr. o výmenu úradníkov.
  • Ak prijímame dôležitú návštevu, mali by sme telefón vypnúť, prípadne presmerovať na kolegov.
  • Ak očakávame dôležitý hovor, je slušné na to návštevu dopredu upozorniť. Je neslušné zdvihnúť telefón a volajúcemu povedať "Teraz sa ti nemôžem venovať, lebo tu mám nejakú návštevu."

AKO EFEKTÍVNE TELEFONOVAŤ
  • Pri telefonovaní podľa možnosti nepoužívajte skratky, cudzie slová a príliš odborné výrazy. Aj pri telefonovaní platí, že v jednoduchosti je krása.
  • Používajte krátke vety: viac ako desať - pätnásť za sebou vyslovených slov robí partnerovi problémy s porozumením.
  • Nehovorte ako guľomet, v reči robte krátke prestávky, aby váš partner mal čas "stráviť" to, čo počul, prípadne si robiť poznámky, či povedať svoj názor. Tieto prestávky ale majú byť naozaj krátke, aby partner nezískal dojem, že ste odišli, alebo že sa prerušilo spojenie.
  • Neskáčte z témy na tému ako cap po záhrade. Ku každej téme zaujmite komplexné stanovisko: "K tomuto mám nasledovné argumenty. Po prvé..."
  • Dávajte si pozor na presné formulácie a v žiadnom prípade nevyčítajte partnerovi, že vám zle rozumel. Naopak, v prípade nedorozumenia by ste sa mali správať tak, ako keby ste sa vy boli nejasne vyjadrili.
  • Citoslovcia typu "oh", "ah", "uhm" naznačujú, že sústredene počúvate.
  • Súhlas a záujem môžete vyjadriť krátkymi poznámkami, ako napr. "áno je to tak", "určite" alebo "presne tak."
  • Najdôležitejšie skutočnosti radšej zopakujte, aby si partner uvedomil ich váhu a predtým ako hovor skončíte, krátko zhrňte, na čom ste sa dohodli.
  • Ak má volajúci neobvyklé meno, poznačte si ho na papier, najlepšie hneď na začiatku rozhovoru.
  • Ak ste nezachytili meno volajúceho, pokojne sa opýtajte ešte raz.
Je všeobecne známe, že hovoríme nielen jazykom, ale aj rukami, tvárou, či inými časťami tela. To všetko nám pomáha lepšie sa vyjadriť. Preto sa pri telefonovaní správajte rovnako, ako pri rozhovore "z očí do očí".
Mávajte rukami, ak treba, škrípte zubami, vyskočte zo stoličky, či choďte po miestnosti. Ale pozor, váš partner vás síce fyzicky nevidí, ale vníma vás akýmsi duševným zrakom. Na základe hlasitosti hovoru, zmeny tónu, zmeny intenzity šumu z okolia vie, kedy ste rukou prikryli mikrofón a radíte sa s kolegami, kedy sa točíte na stoličke, robíte grimasy, či prevraciate očami.
Ak sedíte pri stole, seďte vzpriamene - táto poloha podporuje sústredenie sa.

(Ing. Milan Konvit - mesačník DUO)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
DIALÓG NIELEN TELEFONICKY

Nič nevedieť je lepšie a nič nehovoriť je rozumnejšie.

Niet nikoho, kto by chcel len poslúchať, každý chce len rozkazovať.

Na čom skutočne záleží, sú nálepky, ktoré na fakty nalepíte, nie samotné fakty.

Snažte sa o to, aby z vášho výzoru vyžarovala mimoriadna dôležitosť.

Snažte sa čo najviac ukazovať v spoločnosti významných ľudí budú si myslieť, že patríte k nim.

Snažte sa, aby z vášho prejavu vyžarovala úcta k nadriadeným a pri vyjadrovaní svojich názorov používajte len známe a už akceptované fakty.

Snažte sa nepúšťať sa do veľkých debát! Keby vás predsa len dostali do úzkych, namiesto odpovede položte nezmyselnú otázku.

Snažte sa pozorne počúvať, o čom hovorí nadriadený a v príhodnej chvíli opakujte jeho slová.

Snažte sa výhodne vyzerajúce poverenie vždy prijať, ale vyhýbajte sa exponovaným miestam a silným svetlám reflektorov.

Snažte sa pri vychádzaní z kancelárie kráčať rýchlo. Takto sa ani vaši podriadení, ani vaši nadriadení k vám nedostanú so svojimi otázkami.

Snažte sa prikazovať vždy len ústne! Nikdy nenapíšte niečo, čo by si niekto mohol vložiť do šanónu určeného k vašej likvidácií.

Snažte sa mať dvere svojej kancelárie vždy zamknuté! Návštevníkom to naháňa strach a pôsobí to dojmom, akoby ste boli stále na dôležitej porade.

(Ing. Milan Konvit - Ako viesť efektívne dialóg)

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 49/2009 zo dňa 04. 04. 2009
130/2009 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 1. marca 2005 č. 1/2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 48/2009 zo dňa 04. 04. 2009
129/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Litovskej republiky o spolupráci pri odhaľovaní, objasňovaní a predchádzaní trestnej činnosti Príloha k čiastke 48 – k oznámeniu č. 129/2009 Z. z.

Čiastka číslo 47/2009 zo dňa 04. 04. 2009
128/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Izraelského štátu v oblasti kultúry, školstva a vedy na roky 2008 – 2012 Príloha k čiastke 47 – k oznámeniu č. 128/2009 Z. z.

Čiastka číslo 46/2009 zo dňa 01. 04. 2009
127/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci Príloha k čiastke 46 – k oznámeniu č . 127/2009 Z . z . 68 KB Diskusia [Informácie o predpise zo systému ASPI (len pre platiacich používateľov)]
126/2009 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 11. februára 2009 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovení § 2 ods. 3 písm. b) zákona č. 331/2003 Z. z. o voľbách do Európskeho parlamentu v znení neskorších predpisov a § 2 ods. 1 písm. b) zákona č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1 prvou vetou a čl. 2 ods. 1 v spojení s čl. 30 ods. 1 prvou vetou a s čl. 30 ods. 3 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky

Čiastka číslo 45/2009 zo dňa 01. 04. 2009
125/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí zmien Vykonávacieho predpisu k Dohovoru o udeľovaní európskych patentov (Európskemu patentovému dohovoru) Príloha k čiastke 45 – k oznámeniu č. 125/2009 Z. z.

Čiastka číslo 44/2009 zo dňa 01. 04. 2009
124/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Stabilizačnej a asociačnej dohody medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na strane jednej a Albánskou republikou na strane druhej Príloha k čiastke 44 – k oznámeniu č . 124/2009 Z . z .

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
15. 4. - streda
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane (oznámenie o zrážkovej dani z príjmov zo závislej činnosti až v rámci štvrťročného prehľadu)
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 4. - pondelok
DPH - predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v mareci 2009 35 000 €
do výplatného termínu

Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2009
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2009
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
  Názov meny     Mena     01.04.09     02.04.09     03.04.09  
  americký dolár     USD     1,3246     1,3392     1,3425  
  japonský jen     JPY     130,86     133,48     134,08  
  bulharský lev     BGN     1,9558     1,9558     1,9558  
  česká koruna     CZK     27,151     26,888     26,593  
  dánska koruna     DKK     7,4482     7,4509     7,4482  
  estónska koruna     EEK     15,6466     15,6466     15,6466  
  libra šterlingov     GBP     0,92060     0,91290     0,90930  
  maďarský forint     HUF     304,81     298,65     295,58  
  litovský litas     LTL     3,4528     3,4528     3,4528  
  lotyšský lats     LVL     0,7092     0,7094     0,7095  
  poľský zlotý     PLN     4,5540     4,4920     4,4541  
  nový rumunský lei     RON     4,2282     4,2237     4,1755  
  švédska koruna     SEK     10,9303     10,8215     10,7751  
  švajčiarsky frank     CHF     1,5106     1,5260     1,5236  
  nórska koruna     NOK     8,8850     8,8480     8,7975  
  chorvátska kuna     HRK     7,4630     7,4707     7,4334  
  ruský rubeľ     RUB     44,8790     44,8330     44,8257  
  nová turecká líra     TRY     2,1782     2,1665     2,1447  
  austrálsky dolár     AUD     1,9081     1,8797     1,8813  
  brazílsky real     BRL     3,0572     3,0049     2,9816  
  kanadský dolár     CAD     1,6764     1,6725     1,6664  
  čínsky jüan     CNY     9,0527     9,1533     9,1757  
  hongkongský dolár     HKD     10,2665     10,3789     10,4045  
  indonézska rupia     IDR     15471,33     15374,02     15382,37  
  indická rupia     INR     66,9850     67,4290     67,2320  
  juhokórejský won     KRW     1817,28     1781,81     1797,00  
  mexické peso     MXN     18,5914     18,4274     18,4493  
  malajzijský ringgit     MYR     4,8315     4,8178     4,8062  
  novozélandský dolár     NZD     2,3525     2,3258     2,2968  
  filipínske peso     PHP     63,930     64,210     64,250  
  singapurský dolár     SGD     2,0161     2,0143     2,0203  
  thajský baht     THB     47,043     47,321     47,545  
  juhoafrický rand     ZAR     12,4590     12,3960     12,3201  
  islandská koruna - 1 EUR = 290.00 ISK (3. december 2008)     ISK     290     290     290  

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
AUTOMOBIL NIELEN V PODNIKANÍ

BALÍČEK AUTOMOBIL NIELEN V PODNIKANÍ, VS 4/09, VS 5/09, DUO 5/09
    Zákon o cestnej premávke - nová právna úprava (1.)
    VS 4/2009, A4
    Dňa 16. januára 2009 vyšiel dlho očakávaný Zákon o cestnej premávke, ktorý má číslo 8/2009 a vykonávacia vyhláška číslo 9/2009, ktorou sa tento zákon vykonáva s platnosťou od 1. februára 2009. Tento zákon priniesol viacero zmien v oblasti cestnej premávky, či už v oblasti definovania nových pravidiel, zákazov ako aj ustanovení postihov za porušenie pravidiel cestnej premávky.

    Zákon o cestnej premávke (2.)
    VS 5/2009, A4

    Lekárnička po novom
    DUO 5/2009, A4

ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE, nový zákon, platný o d 1. 2. 2009

BALÍČEK ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE, formát A5 + A6 + Poradca 7/2009
    Zákon o cestnej premávke a vykonávacia vyhláška, A6/cca 292 str.
    Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

    Zákon o cestnej premávke a vykonávacia vyhláška, A5/cca 172 str.
    Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

    Zákon o cestnej premávke - novela s komentárom, Poradca 7/2009, A5/cca 250 str.

DAŇ Z PRÍJMOV, ZÁKON O DPH, O ÚČTOVNÍCTVEpo posledných novelách prijatých v rámci krízových opatrení

DAŇOVÝ BALÍČEK S 20 % ZĽAVOU, daňové výdavky 2009 + Aktualizácia I/2 2009

Daňové výdavky 2009 od A - Z, A5/cca 400 str. Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009. Publikáciu vydávame už 5. rok, u čitateľov sa stretáva s veľkým ohlasom. Autor zakomponoval do publikácie aj balík opatrení, ktorý schválila vláda., súvisiac s prehlbujúcou sa hospodárskou krízou.

    Aktualizácia I/2 2009, A5/cca 200 str.
    • Zákon o správe daní a poplatkov
    • Zákon o dani z príjmov
    • Zákon o dani z pridanej hodnoty
    • Zákon o účtovníctve

ZÁKONY Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, úplné znenia zákonov po posledných novelách, nielen podnikateľom, právnikom, živnostníkom, advokátom, ...

BALÍK ZÁKONOV Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, Zborník Zákony II/2009 + Aktualizácia II/1 2009

    Zborník Zákony II/2009, A5/944 str.
    • Obchodný zákonník
    • Občiansky zákonník
    • Občiansky súdny poriadok
    • Exekučný poriadok
    • Trestný zákon
    • Trestný poriadok
    • Živnostenský zákon
    • Správny poriadok

    Aktualizácia II/1 2009, A5//cca 232 str.
    • Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
    • Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok
    • Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore
    • Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch

Bližšie informácie o cenách a spôsobe objednania získate aj na telefónnom čísle 041 5652 983.

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 8/2009
  • Zákon o európskom zoskupení územnej spolupráce s komentárom
  • Záložné právo v právnej úprave - komentár a judikatúra
  • Daň z príjmov - platenie preddavkov
  • Podiely na zisku, tantiémy, dividendy
  • Legislatívne zmeny vo vzťahu k zápisom do obchodného registra

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2009
  • Cenné papiere a deriváty
  • Inventarizácia

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 4/2009
  • Nezdaniteľná časť základu dane od 1. 3. 2009
  • Zmeny vo vedení účtovníctva
  • Zákon o vedení účtovníctva
  • Prevádzka motorových vozidiel - daňové výdavky
  • Zákon o dani z príjmov - od 1. 3. 2009
  • Vyplatenie úrokového príjmu - oznamovacia povinnosť
  • Zdaňovanie ostatných príjmov

Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník, č. 4/2009
  • Trestný zákon a Trestný poriadok
  • Zákon o cestnej premávke (1.)
  • Porušenie finančnej disciplíny
  • Orgány verejnej moci ako osoby podliehajúce DPH
  • Platenie dane z nehnuteľností na r. 2009
  • Európske zoskupenie územnej spolupráce
  • Verejné obstarávanie - novela zákona
  • Inštitúcie Európskej únie (4)
  • ZUŠ, MŠ, JŠ a školské zariadenia - financovanie od 1. januára 2009
  • Správa o hospodárení škôl

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2009
  • Hospodárska kríza a opatrenia v novele ZDP
  • Ako darovať 2% dane
  • Náhrady pri výkone práce v zahraničí
  • Dôkazné bremeno pri diskriminácii
  • Pracovný pomer a živnostenské oprávnenie
  • Zamestnávanie absolventov
  • Nezdaniteľná časť základu dane na manželku za rok 2008
  • Rodičovský príspevok a práca na dohodu
  • Aktívne opatrenia na trhu práce
  • Archivovanie mzdovej agendy
  • Hromadné prepúšťanie

1 000 riešení - dvojmesačník, č. 2/2009
  • TÉMA ČÍSLA: DPH, DAŇ Z PRÍJMOV

AKTUALIZÁCIE K ZBORNÍKOM ZÁKONY I. - VI.

Aktualizácia č. III/2 (IV/2009)
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • UPOZORNENIE NA ZMENU
    • Zákon o sociálnom poistení

Aktualizácia č. II/2 (IV/2009)
  • Exekučný poriadok
  • Trestný poriadok
  • Zákon o rozhodcovskom konaní
  • UPOZORNENIE NA ZMENU
    • Trestný zákon
    • Zákon o registri trestov
    • Zákon o priestupkoch

Aktualizácia č. I/4 (IV/2009)
  • Opatrenie o sumách stravného
  • Podrobnosti o postupoch účtovania - novely
    pre účtovné jednotky, ktoré účtujú podľa opatrenia
    č. MF/27 076/2007-74, č. 23 054/2002-92, č. 22 602/2002-92, č. MF/24 342/2007-74

PRIPRAVUJEME

Poradca, č. 9/2009 (IV/2009)
  • Postupy účtovania v JÚ
  • Postupy účtovania v PÚ

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP), č. 5/2009 (IV/2009)
  • Zásoby v kontexte daní
  • Majetok nespĺňajúci limit ocenenia
  • Špecifické prípady účtovania v družstvách

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO), č. 5/2009 (IV/20009)
  • Autolekárnička
  • Šrotovné
  • Dodatočné daňové priznanie

Verejná správa - (VS), č. 5/2009 (IV/2009)
  • Rozhodcovské konanie - novela zákona
  • Zákon o cestnej premávke 2
  • Sankčný systém rozpočtových pravidiel verejnej správy
  • Spotrebné dane - novela zákona
  • Novela zákona o službách zamestnanosti
  • Ochrana nefajčiarov - novela zákona
  • Význam a právna úprava cenných papierov
  • Novela zákona o súdoch
  • Elektronický podpis
  • Rozpis finančných prostriedkov
  • Štrukturálne fondy EÚ na Slovensku
  • Trestné činy proti životu a zdraviu v súvislosti s poskytovaním zdrav. starostlivosti
  • Inštitúcie EU 6
  • OP schéma ŠP na úhradu straty spôsobenej nepriaznivými povet. udalosťami

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM), č. 5/2009 (IV/2009)
  • Rodičovský príspevok a práce na dohodu
  • Prihlášky a odhlášky do sociálnej poisťovne
  • Úrazové dávky
  • Poskytnutie ošetrovného
  • Dôchodkové poistenie a dôchodcovské dávky

1000 riešení 3/2009 (IV/2009)
  • Účtovanie majetku po novele dane z príjmov v JÚ a PÚ

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

,
  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Horúce Témy
  1   BALÍČEK AUTOMOBIL NIELEN V PODNIKANÍ, VS 4/09, VS 5/09, DUO 5/09 18,92 €
569,98 Sk
  ks  
  2   BALÍČEK ZÁKONA O CESTNEJ PREMÁVKE, formát A5 + A6 + Poradca 7/2009 7,31 €
220.22 Sk
  ks  
  3   DAŇOVÝ BALÍČEK S 20 % ZĽAVOU, daňové výdavky 2009 + Aktualizácia I/2 2009 8,55 €
257.58 Sk
  ks  
  4   BALÍK ZÁKONOV Z OBCHODNÉHO A OBČIANSKEHO PRÁVA, Zborník Zákony II/2009 + Aktualizácia II/1 2009 7,50 €
225.95 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 6/2009   - Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov 3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 7/2009   - Zákon o cestnej premávke - zákon s komentárom
- Podiely na zisku, dividendy, tantiémy - z účtovného pohľadu
- Súdne poplatky po 1. 1. 2009
- Občiansky súdny poriadok - novela
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 8/2009   - Zákon o európskom zoskupení územnej spolupráce s komentárom
- Záložné právo v právnej úprave - komentár a judikatúra
- Daň z príjmov - platenie preddavkov
- Podiely na zisku, tantiémy, dividendy
- Legislatívne zmeny vo vzťahu k zápisom do obchodného registra
3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2008 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 11/2008   - stavebný zákon s komentárom
- Správa a vlastníctvo bytov a nebytových priestorov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - zákon o sociálnom fonde s komentárom
- RZZP za rok 2007
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 13/2008   - zákon o službách zamestnanosti
- mzdy, platy a ich duálne zobrazovanie
- zdaňovanie autorských honorárov
- manká a škody
- cestovné náhrady
- dovolenka
3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Február VS    - Odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2008 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra august 2008 VS   - Účtovanie a vykazovanie transferov v rozpočtových organizáciách   0,73 €
22 Sk
  ks  
  Poradca Extra august 2008 PU   - Dlhodobý majetok v podvojnom účtovníctve   1,00 €
30 Sk
  ks  
  Poradca Extra jún 2008 VS   - Novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite – komentár    1,49 €
45 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 1/2009   - Zákon o cenách
- Atómový zákon - využívanie jadrovej energie
- Miestne dane v roku 2009
- Spotrebné dane
- Účtovná závierka vo verejnej správe
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Novela zákona o Policajnom zbore
- Zákon o štátnom rozpočte na rok 2009
- Daň z príjmov - novela zákona
- Starobné dôchodkové sporenie - zmeny v 2. pilieri dôchodkového systému
- Prenájom nehnuteľností vo vlastníctve obce
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 3/2009   - Verejné obstarávanie - novela zákona
- Porušenie finančnej disciplíny
- Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca - negatívny spoločenský a ekonomický jav
- Regionálna politika a podpora regionálneho rozvoja
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Novela zákona o verejnom obstarávaní
- Novela ZDP
- Zákon o cestnej premávke
- Trestný zákon
- Správa o hospodárení škôl
4,81 €
145 Sk
  ks  
  Verejná správa 2008 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 10/2008   - Ochrana osobných údajov vo VS
- Metódy daňového odpisovania HM
- Nehmotný majetok v ZDP
- Účtovanie nákladov a výnosov vo VS
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Výkon práce vo verejnom záujme
- Novela zákona o priestupkoch
- Finančné vzťahy s EÚ
- Bežné a kapitálové transfery
- Daňové tajomstvo
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 12-13/2008   - Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu
- Novela zákona o rozpočtových pravidlách s komentárom
- Verejná správa a spotrebné dane
- Príplatky vo verejnej správe - mesačné, hodinové
- Spotrebiteľské zmluvy
- Poistenie štátneho majetku
- Ekonomizácia a informatizácia územnej samosprávy
- Výška úhrady za zdravotnú starostlivosť
9,63 €
290 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 1/2009   - Účtovná závierka v PÚ za rok 2008
- Účtovná závierka v JÚ za rok 2008
- Daň z motorových vozidiel za rok 2008
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Otvorenie účtovných kníh
- Podnikanie manželov - výhody a nevýhody
- Účtovanie vo verejných obchodných spoločnostiach
- Preddavky na daň z príjmov PO v roku 2009
- Podiely na zisku z daňového hľadiska
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 3/2009   - Základ dane z príjmov - zisťovanie a úprava
- Reklamácie a vady
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Cenné papiere a deriváty v účtovníctve podnikateľov
- Inventarizácia majetku a záväzkov
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2008 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 10/2008   - Jednoduché účtovníctvo - teória a prax od 1. januára 2008
- Daňový bonus
- Pohľadávky a záväzky - špecifické prípady účtovania
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Prechod na menu euro – účtovníctvo, dane a clo
- Časové rozlišovanie v PÚ a JÚ
- Účtovanie v spol. s r.o. – špecifické prípady
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Zdaňovanie príjmov v zahraničných súvislostiach
- Špecifiká dlhodobého nehmotného majetku
- Komanditná spoločnosť – špecifické prípady účtovania
- Cestovné náhrady pri pracovných cestách – prechod na euro
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 1/2009   - Preddavky na daň z príjmov PO - prechod na menu euro
- Platenie poistného SZČO v roku 2009
- Príjmy zo závislej činnosti
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Inventrarizácia majetku a záväzkov
- Ročné zúčtovanie DPH
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Hotovostné platby – oznamovacia povinnosť v roku 2009
- Príjmy z kapitálového majetku
- Príjmy zo závislej činnosti – spôsob zdaňovania
- Zálohované obaly v režime DPH
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 3/2009   - Daňové priznanie FO
- Základ dane za rok 2008
- Pohľadávky v ZDP v roku 2008
- Paušálne daňové výdavky
- Registračná povinnosť k DPH po 1. 1. 2009
- ERP – pokuty od 1. 3. 2009
- Zákon o cenách – novela
- Zamestnávanie ZŤP
- Výpočet miezd po zavedení eura
- Ako narábať s informáciami (2.)
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Nezdaniteľná časť základu dane od 1. 3. 2009
- Zmeny vo vedení účtovníctva
- Zákon o vedení účtovníctva
- Prevádzka motorových vozidiel - daňové výdavky
- Zákon o dani z príjmov - od 1. 3. 2009
- Vyplatenie úrokového príjmu - oznamovacia povinnosť
- Zdaňovanie ostatných príjmov
5,31 €
160 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2008  
  č. 10/2008   - Automobil zaradený do obchodného majetku - používanie na osobnú potrebu
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácii z pohľadu ZDP
- Zmenka z účtovného a daňového hľadiska
- Vklady do dcérskych podnikov
- Zákon o používaní ERP
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Príjmy FO – zdaňovanie podľa ZDP
- EURO od 1. 1. 2009 a daň z príjmov
- zálohové platby a DPH
- EURO a účtovníctvo
- Povinnosti účtovnej jednotky pred a po zavedení eura
- Duálne zobrazovanie a zaokrúhľovanie súm na výplatnom doklade
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Preddavky na daň FO pre rok 2009
- Euroúčtovníctvo
- Ochrana vkladov
- Elektronický podpis
- Zmeny v DPH od 1. 1. 2009
- Platiteľ DPH a odpočítanie dane
- Kurzové rozdiely v účtovníctve podnikateľov k 31. 12. 2008
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2009 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 1/2009   - Téma čísla: DPH, Daň z príjmov
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Téma čísla: Daňové priznania FO a PO za rok 2008
3,22 €
97 Sk
  ks  
  1000 riešení 2008 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 4/2008   - Téma čísla - Zahraničné obchodné vzťahy
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2008   - Téma čísla - Prechod meny SKK na EURO
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 6/2008   - Téma čísla - Koniec roka 2008 v podnikaní
- Daňové výdavky
- Daň z príjmov
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 1/2009   - Mzda zamestnanca za december vyplatená v EUR
- Právne úkony v pracovnom práve
- Šikanovanie na pracovisku
- Stravovanie zamestnancov
- Neplatené pracovné voľno
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 2/2009   - Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov FO zo závislej činnosti
- Cestovné náhrady zamestnancov
- Práva a povinnosti zamestnancov pri predaji firmy
- Postavenie mladistvých zamestnancov
- Pôžičky od zamestnávateľa a daň z príjmov
- Práca v dňoch pracovného pokoja a jej odmeňovanie
- Dohoda o brigádnickej práci študentov
- Oneskorené odvody do Sociálnej poisťovne
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 3/2009   - Štátne sociálne dávky od 1. 1. 2009
- Zamestnanecká prémia od 1. 1. 2009
- Evidovaný nezamestnaný a práca na dohodu
- Povinnosť mlčanlivosti po skončení pracovného pomeru
- Uplatňovanie odpočítateľných položiek za rok 2008
- Odchodné u invalidného dôchodcu
- Zmeny v zdaňovaní príjmov zo závislej činnosti v roku 2009
- Spôsob určenia výšky dávky v nezamestnanosti
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 4/2009   - Ako darovať 2% dane
- Rodičovský príspevok a práca na dohodu
- Aktívne opatrenia na trhu práce
- Pracovný pomer a živnostenské oprávnenie
- Neospravedlnená absencia v práci
- Náhrady pri výkone práce v zahraničí
- Povinnosti mzdovej účtovníčky - mzdový list
- Právo na ochranu života a zdravia v pracovnom pomere
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2008 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 10/2008   - Poistenie zamestnanca na zahraničnej služobnej ceste
- Daňová kontrola, práva a povinnosti kontrolovaného subjektu
- Sociálne poistenie a prechod na euro menu
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 11/2008   - Pružný pracovný čas
- Znevýhodnený uchádzači o zamestnanie
- Nárok na náhradu mzdy pri prekážkach v práci
- Podmienky nároku a predčasný dôchodok
- Práva a povinnosti inšpekcie práce
- Teoretické vymedzenie riadenia ľudských zdrojov
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 12/2008   - Pôsobnosť ZP v praxi
- Dva pracovné pomery u jedného zamestnávateľa
- Subjekty pracovnovprávnych vzťahov
- Použitie vozidla aj na súkromné účely
- Stimulačné systémy odmeňovania
- Povinnosti živnostníka ako zamestnávateľa
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 
KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008
Untitled Page