|
POSKYTOVANIE SOCIÁLNYCH SLUŽIEB NA PODPORU RODINY
Zákon o sociálnych službách stanovuje základný štandard kvality výkonu sociálnych služieb v ich procedurálnych, personálnych a prevádzkových podmienkach poskytovania. Tento zákon zrušil zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci. Dôvodom bola skutočnosť, že zákon o sociálnej pomoci nezabezpečoval každej odkázanej fyzickej osobe prístup k sociálnej službe a dostatočným spôsobom neupravoval poskytovanie a financovanie sociálnych služieb.
VO VZŤAHU K RODINÁM S DEŤMI
je cieľom zákona o sociálnych službách vytvoriť funkčný a univerzálny systém ochrany a pomoci rodine v prípadoch, keď sa ocitne v nepriaznivej sociálnej situácii a nemožno rozumne očakávať uplatňovanie jej vlastnej zodpovednosti, resp. svojpomoci. Cieľovým prijímateľom sociálnych služieb je jednotlivec i rodina bez ohľadu na to, či ide o rodinu v právnom zmysle slova založenú uzavretím manželstva, alebo rodinu faktickú, založenú na spolužití v spoločnej domácnosti. Zdôraznený je význam nefinančnej pomoci v podobe podporných služieb a programov s dôrazom na rozšírenie komunitných foriem sociálnej starostlivosti. Nejde teda o nahrádzanie podpory rodín v rámci štátnej sociálnej podpory, ale o ďalšie služby, ktoré majú pokrývať podporu rodín v mimoriadnych situáciách prevažne prechodného charakteru.
Zvlášť je dôležitá oblasť prevencie a eliminácie nepriaznivých sociálnych situácií. Zákon zohľadňuje rôznorodé nepriaznivé sociálne situácie [ust. § 2 ods. 2 písm. a) až h) zákona o sociálnych službách], čomu zodpovedá rôznorodosť poskytovaných sociálnych služieb i cieľových skupín, ktorým sa sociálne služby poskytujú. Nepriaznivá sociálna situácia je v zmysle ust. § 2 ods. 2 zákona o sociálnych službách definovaná ako ohrozenie fyzickej osoby sociálnym vylúčením alebo obmedzenie jej schopnosti sa spoločensky začleniť a samostatne riešiť svoje problémy.
Zákonom č. 40/2017 s účinnosťou od 1. marca 2017 sa explicitne do vymedzenia sociálnej služby dostali aj činnosti na zosúlaďovanie rodinného života a pracovného života (§ 2 ods. 1 písm. f) zákona o sociálnych službách). Na účely zákona o sociálnych službách sa zosúlaďovaním rodinného a pracovného života rozumie zabezpečenie starostlivosti o dieťa, ak sa rodič alebo fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu pripravuje na povolanie štúdiom na strednej škole alebo vysokej škole, pripravuje na trh práce alebo vykonáva aktivity spojené so vstupom alebo s návratom na trh práce alebo vykonáva zárobkovú činnosť.
Ust. § 12 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnych službách rozoznáva päť druhov sociálnych služieb na podporu rodiny s deťmi:
1. pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa,
2. pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa v zariadení dočasnej starostlivosti o deti,
3. službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života,
4. službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa,
5. službu včasnej intervencie.
Pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa (§ 31 zákona o sociálnych službách)
Pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa je terénna forma sociálnej služby. Znamená to, že takáto sociálna služba sa poskytuje v prirodzenom sociálnom prostredí alebo domácom prostredí odkázanej osoby, resp. prostredníctvom terénneho programu. Z vecného hľadiska zahŕňa pomoc pri bežných úkonoch starostlivosti o dieťa, pri príprave na školské vyučovanie, pri výchove dieťaťa alebo zabezpečovaní jeho záujmovej činnosti.
Oprávneným subjektom pre poskytnutie tejto sociálnej služby je buď rodič dieťaťa, alebo iná plnoletá fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu.
Poskytnutie tejto služby je dôvodné, ak:
a) oprávnená osoba nemôže zabezpečiť sama alebo s pomocou rodiny (akejkoľvek príbuznej fyzickej osoby) riadnu osobnú starostlivosť o dieťa a
b) tu nie sú ďalšie dôvody, pre ktoré by bolo potrebné v záujme dieťaťa postupovať podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele.
Za dôvody, ktoré znemožňujú oprávnenej osobe tejto sociálnej služby, osobne sa starať o dieťa zákon o sociálnych službách považuje najmä chorobu, úraz, kúpeľnú liečbu rodiča alebo rodičov, úmrtie jedného z rodičov, pôrod matky dieťaťa alebo ženy, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, narodenie najmenej troch detí súčasne alebo narodenie dvoch detí alebo viac detí súčasne v priebehu dvoch rokov, a to až do troch rokov veku najmladších detí. Zákon o sociálnych službách limituje poskytovanie pomoci pri osobnej starostlivosti o dieťa v prípade, že sa poskytuje nepretržite, najviac v rozsahu 30 dní. Sleduje sa podpora neformálnej starostlivosti poskytovanej v rámci rodinného, príbuzenského spoločenstva.
Pomoc pri osobnej starostlivosti o dieťa v zariadení dočasnej starostlivosti o deti (§ 32 zákona o sociálnych službách)
V zariadení dočasnej starostlivosti o deti sa poskytuje pomoc pri osobnej starostlivosti o maloleté dieťa. Ide o pomoc rodičovi alebo inej fyzickej osobe, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, ak ten nemôže z vážnych dôvodov zabezpečiť osobnú starostlivosť o dieťa sám alebo za pomoci rodiny a súčasne tu nie sú ďalšie dôvody, pre ktoré je potrebné v záujme dieťaťa postupovať podľa zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele. Za vážny dôvod, pre ktorý osoba nemôže sama zabezpečiť starostlivosť o dieťa, sa považuje okrem už vyššie uvedených dôvodov (choroba, úraz, pôrod, narodenie viacerých detí...) aj nástup do výkonu väzby alebo výkonu trestu odňatia slobody. V tomto zariadení sa poskytujú bežné úkony starostlivosti o dieťa, sociálne poradenstvo, ubytovanie na určitý čas, stravovanie, upratovanie, pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva. Tiež sa zabezpečuje záujmová činnosť a poskytuje pomoc pri výchove a pri príprave na školské vyučovanie.
Služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života (§ 32a zákona o službách zamestnanosti)
Služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života sa poskytuje terénnou formou sociálnej služby alebo ambulantnou sociálnou službou mimo zariadenia (teda v rodinnom prostredí fyzickej osoby, ktorá poskytuje starostlivosť o dieťa). Je poskytovaná rovnakému oprávnenému subjektu ako pri sociálnej službe pri osobnej starostlivosti o dieťa, t. j. rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti).
Ide o:
A. pomoc spočívajúcu v starostlivosti o maloleté dieťa, ktorá sa poskytuje v čase prípravy oprávnenej osoby na trh práce (napríklad účasť na rekvalifikačnom kurze) alebo v čase ďalších aktivít spojených so vstupom alebo návratom na trh práce.
Príkladom ďalšej aktivity spojenej so vstupom alebo návratom na trh práce môže byť vzdelávanie či aktívne vyhľadávanie voľných pracovných miest. Vzdelávanie a príprava na trh práce je jedným z aktívnych opatrení na trhu práce podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, ktorý podrobnejšie ustanovuje formy a podmienky poskytovania takých opatrení.
B. pomoc spočívajúcu v starostlivosti o dieťa do troch rokov veku alebo do šiestich rokov veku, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom, a to v čase prípravy oprávnenej osoby na povolanie štúdiom na strednej škole alebo na vysokej škole alebo v čase vykonávania zárobkovej činnosti.
V tomto prípade je poskytovanie pomoci limitované do konca kalendárneho roka, v ktorom dieťa dovŕši tri roky veku alebo šesť rokov veku, ak je dieťaťom s nepriaznivým zdravotným stavom. Druhý limit sa týka opatrovateľa, ktorý tento druh sociálnej služby môže poskytovať najviac trom deťom, to však neplatí, ak ide o súrodencov.
Konkrétne sa pomoc pri podpore zosúlaďovania rodinného života a pracovného života týka najmä bežných úkonov starostlivosti o dieťa, pomoci pri príprave na školské vyučovanie a pomoci pri výchove dieťaťa.
ZÁMEROM SOCIÁLNEJ SLUŽBY
na zosúladenie pracovného a rodinného života je podporiť rodičov k vykonávaniu práce, pretože tá im umožní relatívnu ekonomickú nezávislosť. Tento zámer sleduje aj ust. § 32 a ods. 4 zákona o sociálnych službách, keď umožňuje ambulantnú formu tejto služby poskytovať aj v prostredí, ktorým je priestor zamestnávateľa oprávnenej osoby, vyčlenený na zabezpečenie tejto starostlivosti o dieťa zamestnanca (tzv. firemné detské kútiky). V oblasti harmonizácie rodinného a pracovného života je celý rad ďalších nástrojov k dosiahnutiu lepšej rovnováhy medzi profesionálnym a rodinným životom upravený v právnych predpisoch pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia.
Služba na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života v zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa (§ 32b zákona o službách zamestnanosti)
Ide o tzv. detské jasle, do ktorých môže umiestniť svoje dieťa:
- oprávnená osoba, t. j. rodič alebo fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, ak
- sa pripravuje na povolanie štúdiom na strednej škole alebo na vysokej škole, alebo
- sa pripravuje na trh práce alebo vykonáva aktivity spojené so vstupom alebo s návratom na trh práce, alebo
- vykonáva zárobkovú činnosť,
- do konca kalendárneho roka, v ktorom dovŕši tri roky veku.
Právo umiestniť dieťa do detských jaslí tak nemá napríklad matka, ktorá je na materskej dovolenke s ďalším dieťaťom. V takomto zariadení sa poskytujú bežné úkony starostlivosti o dieťa, stravovanie a výchova. Starostlivosť sa môže poskytovať najviac 12 deťom v jednej dennej miestnosti, ktorá spĺňa funkciu herne a spálne; to platí, aj ak je spálňa stavebne oddelená od herne a deti užívajú oba tieto priestory. Počet detí možno zvýšiť najviac o tri deti, ak sa v dennej miestnosti alebo v priestoroch spálne a herne neposkytuje starostlivosť o dieťa do jedného roku veku.
SPOLOČNÉ PRE POSKYTOVANIE SOCIÁLNYCH SLUŽIEB
uvedených v bodoch 1 až 4 je to, že sa poskytujú na základe zmluvy o poskytovaní sociálnej služby. Poskytovateľ je povinný so žiadateľom uzatvoriť písomnú zmluvu o poskytovaní týchto sociálnych služieb na základe toho, že žiadateľ mu predloží príslušné doklady a potvrdenia (§ 74 ods. 2 zákona o sociálnych službách). V prípade, že poskytovateľ vybuduje zariadenie starostlivosti o deti, je v jeho pôsobnosti určiť prevádzkové podmienky takéhoto zariadenia, vrátane finančných, organizačných a personálnych otázok, ale musí prísne rešpektovať limity a podmienky, ktoré mu ustanovuje zákon o sociálnych službách.
Predovšetkým v rámci poskytovaných sociálnych služieb dbať na takú starostlivosť, ktorá je primeraná veku dieťaťa a jeho zdravotnému stavu, podľa jeho individuálnych potrieb a schopností s cieľom rozvíjať schopnosti dieťaťa, osobnosť dieťaťa, osvojovanie návykov a jeho socializáciu.
Prevádzkovatelia takýchto zariadení < br>
sa musia zapísať do registra poskytovateľov sociálnych služieb na príslušnom vyššom územnom celku a spĺňať sprísnené požiadavky na priestorové usporiadanie, funkčné členenie, vybavenie, prevádzku, režim dňa, režim stravovania a pitný režim (povinnosti sú konkretizované vo vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež). Samotní prevádzkovatelia detských jaslí (samospráva, živnostníci, neziskové organizácie) majú čas zosúladiť prevádzkovanie svojich zariadení s novou právnou úpravou do 31. decembra 2019.
Služba včasnej intervencie (§ 33 zákona o sociálnych službách)
Služba včasnej intervencie sa poskytuje dieťaťu do siedmich rokov jeho veku, ak je jeho vývoj ohrozený z dôvodu zdravotného postihnutia a rodine tohto dieťaťa. Zdravotné postihnutie je potrebné preukázať potvrdením poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Cieľom služby ja zabezpečiť optimálny vývoj dieťaťa so zdravotným postihnutím. V rámci tejto služby sa poskytujú viaceré odborné činnosti ako špecializované sociálne poradenstvo, sociálna rehabilitácia, vykonáva sa stimulácia komplexného vývoja dieťaťa so zdravotným postihnutím (senzorické a motorické stimulácie) a preventívna aktivita. Službu včasnej intervencie možno poskytovať ambulantnou sociálnou službou a terénnou formou sociálnej služby prostredníctvom terénneho programu (t. j. aj priamo v domácnosti, v ktorej žije dieťa so zdravotným postihnutím).
Medzi ďalšie druhy sociálnych služieb definovaných v zákone o sociálnych službách
využiteľných zo strany rodiny s deťmi možno zaradiť nízkoprahovú sociálnu službu pre deti a rodinu (ide o druh sociálnej služby krízovej intervencie podľa ust. § 12 ods. 1 písm. a) bod 3 zákona o sociálnych službách). Tento druh sociálnej služby sa poskytuje fyzickej osobe v nepriaznivej sociálnej situácii podľa § 2 ods. 2 písm. b) a jej rodine, t. j. ak je nepriaznivá sociálna situácia rodiny vyvolaná v dôsledku životných návykov, spôsobu života, závislosti od návykových látok alebo návykových škodlivých činností. Zahŕňa poskytovanie sociálneho poradenstva, sociálnej rehabilitácie a preventívnych aktivít. V jej rámci sa zabezpečuje pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov, pomoc pri príprave na školské vyučovanie a sprevádzanie dieťaťa do a zo školského zariadenia, a záujmová činnosť.
Nízkoprahovú sociálnu službu pre deti a rodinu možno poskytovať ambulantnou sociálnou službou a terénnou formou sociálnej služby prostredníctvom terénneho programu (§ 28 zákona o službách zamestnanosti).
NÍZKOPRAHOVÝ CHARAKTER TEJTO SLUŽBY ZNAMENÁ, že pôjde o sociálnu službu, ktorá je ľahko dostupná najmä vzhľadom na miesto, v ktorom sa fyzická osoba zdržiava, a na výšku úhrady za sociálnu službu. Nízkoprahové centrum by malo byť teda umiestnené v tesnej blízkosti prirodzeného prostredia členov cieľovej skupiny a umožňovať maximálnu dostupnosť služieb bez registrácie, poplatkov a bez obmedzenia na základe akéhokoľvek diskriminačného dôvodu. Nízkoprahovosť znamená tiež, že na klienta nie sú kladené vysoké nároky, či už finančného, psychologické, časového, fyzického alebo technického charakteru. Nie je však absolútne vylúčená symbolická finančná úhrada za presne stanovené poskytované sociálne služby. Sociálna služba sa poskytuje anonymne bez preukazovania identity tejto fyzickej osoby dokladom totožnosti a bez ohľadu na prejavy požitia návykovej látky. Cieľom sociálnej služby s nízkoprahovým charakterom je uľahčiť fyzickej osobe kontakt so sociálnym prostredím, prístup k sociálnym službám alebo k podpore a pomoci poskytovanej podľa osobitných predpisov, a tým podporiť jej začlenenie do spoločnosti. Napokon rodič s dieťaťom môže využiť aj denné centrum [tzv. podporná služba v zmysle ust. § 12 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnych službách]. V dennom centre sa počas dňa poskytuje sociálne poradenstvo a zabezpečuje záujmová činnosť (§ 56 zákona o sociálnych službách).
Záver
V súlade s filozofiou zákona o sociálnych službách poskytovať „služby šité na mieru“ si rodiny s deťmi môžu vybrať z viacerých druhov sociálnych služieb (5 sociálnych služieb na podporu rodiny s deťmi, 1 sociálnu službu krízovej intervencie, niektoré z podporných služieb podľa, § 12 ods. 1 písm. e) zákona o sociálnych službách), ich foriem a zvoliť si medzi ich poskytovateľmi. Vzhľadom na ukončený proces decentralizácie sociálnych služieb do pôsobnosti samosprávnych orgánov možno konštatovať, že takmer všetky sociálne služby sú už v ich kompetencii. Samospráva však nenachádza vo svojich rozpočtoch dostatočné finančné prostriedky pre realizáciu všetkých sociálnych služieb, preto viaceré služby pre rodiny s deťmi v súlade s podmienkami zákona o sociálnych službách poskytujú aj neverejní poskytovatelia.
JUDr. Jana Žuľová, PhD.
NOVELA ZÁKONA O SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI OD 1. 5. 2017
OBMEDZENIE ZÁROBKOVEJ ČINNOSTI UCHÁDZAČOV O ZAMESTNANIE
Od 1. mája 2017 môže byť uchádzač o zamestnanie v pracovnoprávnom vzťahu, avšak výlučne na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ak trvanie tohto pracovnoprávneho vzťahu nepresiahne v úhrne 40 dní v kalendárnom roku a ak mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime v z. n. p. platnú k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška odmeny.
Ďalšie obmedzenie spočíva v tom, že spomínaný pracovnoprávny vzťah na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru môže uzatvoriť len u zamestnávateľa, u ktorého bezprostredne pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie nebol v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu resp. u zamestnávateľa, ktorý ho v predchádzajúcich šiestich mesiacoch pred uzatvorením tohto pracovnoprávneho vzťahu neodmietol prijať do zamestnania sprostredkovaného Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.
Uvedená zmena má za cieľ eliminovať prípady, keď sa okrem priznanej odmeny vypláca nelegálne oveľa vyššia suma ako aj zabrániť dlhodobému využívaniu uchádzačov o zamestnanie na vykonávanie prác na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Pre úplnosť treba poznamenať, že zároveň sa ustanovila možnosť pre uchádzača o zamestnanie vykonávať osobnú asistenciu pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím podľa § 20 až § 23 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Aj v tomto prípade je však potrebné dodržať podmienku, že mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa zákona o životnom minime platnú k prvému dňu kalendárneho mesiaca, za ktorý sa preukazuje výška odmeny.
V súvislosti so spomínanou problematikou sa z dôvodu posúdenia plnenia podmienok pre zotrvanie uchádzača o zamestnanie v evidencii v rámci § 34 ods. 5 zákona o službách zamestnanosti jednoznačne ustanovuje povinnosť uchádzačom o zamestnanie oznámiť úradu práce, sociálnych vecí a rodiny uzatvorenie dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru alebo zmluvy o výkone osobnej asistencie, a to predložením kópie tejto dohody alebo zmluvy úradu, najneskôr deň pred začatím plynutia doby, na ktorú bola uzatvorená, s uvedením dohodnutého dňa začatia a skončenia zárobkovej činnosti a dohodnutej výšky odmeny za jej vykonávanie. V prípade nedodržania tejto povinnosti sa ustanovil ako nový dôvod nespolupráce s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny jej nesplnenie, čo bude mať za následok vyradenie uchádzača o zamestnanie z evidencie.
NOVÝ DÔVOD NA NEZARADENIE UCHÁDZAČA O ZAMESTNANIE DO EVIDENCIE
Počnúc 1. májom 2017 sa ustanovuje nový dôvod pre nezaradenie občana do evidencie uchádzačov o zamestnanie a to v prípade, keď bol uchádzač o zamestnanie počas troch rokov opakovane vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie podľa § 36 ods. 1 písm. a) zákona o službách zamestnanosti z dôvodu nástupu do vhodného zamestnania sprostredkovaného úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a toto zamestnanie sa opakovane skončilo do jedného mesiaca od jeho vzniku, a to počas šiestich mesiacov od skončenia zamestnania.
Tento postup sa však nebude aplikovať na prípady, ak zamestnanie skončilo z dôvodu, pre ktorý môže zamestnanec okamžite skončiť pracovný pomer podľa Zákonníka práce (zdravotné dôvody, nevyplatenie mzdy, bezprostredné ohrozenie zdravia a života pri práci).
Uvedená úprava reaguje na skúsenosti z praxe, keď niektorí uchádzači o zamestnanie pod hrozbou vyradenia z evidencie (najmä pri odmietnutí ponuky vhodného zamestnania úradom) nastúpili do zamestnania, ale spravidla už po niekoľkých dňoch ukončili pracovný pomer bez udania dôvodu a opätovne sa zaradili do evidencie uchádzačov o zamestnanie.
ABSOLVENTSKÁ PRAX PO NOVOM
Predovšetkým dochádza k rozšíreniu okruhu uchádzačov o zamestnanie – absolventov škôl na vykonávanie absolventskej praxe. Právna úprava absolventskej praxe, ktorá slúži na získanie prvých praktických pracovných skúseností u zamestnávateľa, bránila do 30. 4. 2017 uchádzačovi o zamestnanie – absolventovi školy vykonávať absolventskú prax v inom odbore, než aký vyštudoval resp. sa vyučil. Rozšírením okruhu uchádzačov o zamestnanie – absolventov škôl by sa tak mal jednoznačne zabezpečiť lepší prístup k získavaniu chýbajúcich odborných zručností a praktických skúseností uchádzačov o zamestnanie – absolventov škôl na pracoviskách zamestnávateľa.
Ďalej sa zakotvila zásada, podľa ktorej nesmie byť počas vykonávania absolventskej praxe uchádzač o zamestnanie v pracovnoprávnom vzťahu podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona o službách zamestnanosti. Cieľom je aj zabránenie využívaniu uchádzačov o zamestnanie ako lacnej pracovnej sily. Počas vykonávania menších obecných služieb pre obec uchádzač o zamestnanie nesmie vykonávať menšie služby pre samosprávny kraj, dobrovoľnícku službu podľa § 52a zákona o službách zamestnanosti a byť v pracovnoprávnom vzťahu podľa § 6 ods. 2 písm. a) spomínaného zákona.
Takisto počas vykonávania menších služieb pre samosprávny kraj uchádzač o zamestnanie nesmie vykonávať menšie obecné služby pre obec, dobrovoľnícku službu podľa § 52a zákona o službách zamestnanosti a byť v pracovnoprávnom vzťahu podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona o službách zamestnanosti.
ZMENY V PRÍSPEVKOCH NA DOCHÁDZKU ZA PRÁCOU A NA PODPORU MOBILITY ZA PRÁCOU
V zmysle novely zákona o službách zamestnanosti sa ustanovila možnosť pokračovať v poskytovaní príspevku na dochádzku za prácou alebo príspevku na podporu mobility za prácou zamestnancovi v schválenom období aj v prípade zmeny zamestnania, bezprostredne nadväzujúcej na predchádzajúce zamestnanie tak, aby bolo umožnené dočerpanie príspevku.
Súčasne novela zavádza písomnú dohodu pri poskytovaní spomínaných príspevkov so zámerom zosúladiť poskytovanie uvedených príspevkov so zákonom č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov, ako aj s poskytovaním ostatných príspevkov. Takouto úpravou sa vytvorí väčšia právna istota aj pre žiadateľa o príspevok.
Na účely podpory zvýšenia mobility za prácou došlo k skráteniu lehoty pre opätovné poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou z dvoch rokov na jeden rok od ukončenia obdobia ich poskytovania. Zároveň sa zvýšila maximálna výška príspevku, ak o príspevok požiadajú obaja manželia.
Ing. Ján Mintál
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 5/2017)
|
|
|
92/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
93/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
94/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov
95/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
96/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
97/2017 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
98/2017 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Kórejskej republiky o hospodárskej spolupráci.
|
|
|
Máj 2017
Daň z príjmov |
2. 5. – utorok |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za marec 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2017 |
podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2016 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane |
zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2016 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely |
podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2016 |
15. 5. – pondelok |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
31. 5. – streda |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za apríl 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za apríl 2017 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za apríl 2017 |
DPH |
22. 5. - pondelok |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v apríli 2017 49 790 € |
25. 5. – štvrtok |
podanie súhrnného výkazu k DPH za apríl 2017 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za apríl 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za apríl 2017 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za apríl 2017 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
25. 5. – štvrtok |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za apríl 2017 (platitelia DPH len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
Daň z motorových vozidiel |
2. 5. – utorok |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
31. 5. – streda |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
2. 5. – utorok |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v marci 2017, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
9. 5. – utorok |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za apríl 2017 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za apríl 2017 |
31. 5. – streda |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v apríli 2017, keď platiteľom poistného začal a prestal byť štát |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni príjmy z osobnej asistencie alebo vyplatené dividendy (na ktoré sa vzťahuje oznamovacia povinnosť) v roku 2016 |
do výplatného termínu |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za apríl 2017 |
|
|
|
PRUŽNÁ PRACOVNÁ DOBA A JEJ VÍŤAZNÝ NÁSTUP |
Skutočnosť je, že aj keď sa flexibilná pracovná doba stáva stále obľúbenejšou, len málo firiem ju má ako oficiálny program alebo politiku. A dokonca ešte menej manažérov je prístupných riadiť zamestnancov s ľubovoľným pracovným časom. To ale neznamená, že by ste sa ho mali vzdať. Znamená to len, že na vás – záujemcoch o tento fenomén – leží bremeno navrhnúť plán, ktorý by sa hodil vám, vášmu šéfovi a celej vašej firme.
Jeden zamestnanec v dvoch
Anna pracovala ako programová manažérka. Keď sa jej narodilo prvé dieťa, túžila vrátiť sa na pôvodné miesto po materskej dovolenke, ale nedokázala si predstaviť, ako bude zvládať pracovnú záťaž a byť súčasne dobrou matkou. Požiadala o radu svojho mentora. Odpoveď bola jednoduchá. Stačí využiť výhodu firemnej politiky – pružnú pracovnú dobu – a „upraviť si“ prácu. Mentor jej navrhol, aby sa pokúsila dohodnúť sa so svojou kolegyňou ohľadom rozdelenia práce. Kolegyňa, matka dvoch detí, už mala skúsenosť s rozdelením práce a chcela sa o to znova pokúsiť. „Je to akoby ste si vyberali manžela“, hovorí Anna o výbere správneho partnera, s ktorým by si mohla rozdeliť prácu. Táto osoba zastupuje vaše oči a uši v čase, keď tam nie ste.
Odskúšali sa navzájom na schôdzke, ktorá sa moderne nazýva „naslepo“ a dohodli sa. Plán bol nasledujúci: Každá z nás by pracovala tri dni v týždni, jeden deň by boli v práci súčasne – Anna v pondelok, v stredu a vo štvrtok, jej kolegyňa v utorok, v stredu a v piatok. Dobrovoľne sa rozhodli, že nebudú deliť týždeň na polovicu, aby nevypadli z pracovného tempa kvôli ďalšej neprítomnosti na pracovisku. Každý večer, s výnimkou stredy, zamestnankyňa, ktorá bola v práci, hodinu a pol informuje svoju partnerku, ktorá je doma, o pracovných udalostiach dňa. A počas spoločných dní v práci môžu pracovať spolu, alebo keď je moc práce, rozdelia sa a doťahujú veci do konca. „Je v našom záujme, aby bola práca jednoliata“, povedali šéfom. „Máme rovnaký pohľad na vec, ten istý cieľ, tú istú víziu a rovnakú pracovnú morálku. A získate z nás dvoch viac, ako by vám mohla dať jedna.“. S tým manažéri súhlasia a poveria toto duo najziskovejším projektom. Prečo? Pretože experiment rozdelenia práce medzi dve kolegyne bol jednoznačným úspechom. Obe tvrdia, že rozdelenie práce ich urobilo šťastnejšími ako v práci, tak i doma, a tak isto aj mnoho efektívnejšími. „Jeden človek môže pracovať 12 hodín denne, ísť domov a skolabovať a druhý deň si celý kolobeh zopakovať“, vysvetľujú. „My spolu musíme analyzovať deň, podeliť sa oň s druhým mozgom a nasledujúci deň môže tá druhá bez akýchkoľvek kolapsov prevziať štafetu“.
Nastolenie priority
Ako mnoho iných mladých rodičov Katka s Petrom boli šokovaní, keď zistili, aké sú časové obmedzenia škôlky a oni ani v jednej nemôžu nechať dieťa do 7.-8. hod.večer, dokedy sú zvyknutí pracovať. Pritom plat manželky by mladej rodine výrazne chýbal v rozpočte. Pár prišiel s vydarenou myšlienkou: Mohli by pracovať na plný úväzok obaja s tým, že jeden deň v týždni by pracovali doma a na tri dni by si zohnali opatrovateľku. Boli by na telefóne a zúčastňovali by sa porád, pracovali pokiaľ dieťa spí a nadpracovali by si chýbajúce hodiny počas štyroch zostávajúcich dní v kancelárii.
Peter pracoval v banke, ktorá mala pravidlá pre pružnú pracovnú dobu. Získal ľahko súhlas pre prácu z domu na väčšinu pondelkov. Katka požiadala svojho šéfa, či by nemohla pracovať doma v piatok. Narazila však na veľký problém, pretože to nikto predtým vo firme nerobil. „ Neexistoval žiadny podobný prípad, hovorí. Jej šéf sa obával, či by matka malého dieťaťa mohla skutočne pracovať doma, ale Katka ho ubezpečila a sľúbila mu nadčasy po večeroch a v priebehu víkendu. Uznala, žeby to mohlo byť veľmi problematické, a preto navrhla, aby sa najprv dohodli na trojmesačnej skúšobnej dobe, po ktorej znova všetko prehodnotia. Katka zostala pracovať, doma robila každý piatok počas dvoch rokov, potom sa presunula do druhej firmy, kde jej tiež umožnili využívať „stlačený“ pracovný týždeň. Verí, že flexibilita posilňuje loajalitu u zamestnancov. „Keď máte možnosť využívať pružný pracovný čas, vykašlite sa na mnoho iných vecí, hoci aj na žiadosť o zvýšenie platu. Čo je cennejšie než čas“? pýta sa.
spracovala red– podle www.hbr.com
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 10/2017 (III/2017)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2017 (IV/2017)
- Sociálny fond – tvorba a čerpanie – Ing. Ján Mintál
- Čo s nevyčerpanou dovolenkou zamestnanca? – Ing. Iveta Matlovičová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2017 (IV/2017)
- Daňové výdavky v kocke – Ing. Dušan Dobšovič
- Predaj nehnuteľnosti – Ing. Marta Boráková
1 000 riešení, č. 5/2017 (IV/2017)
- Exekučný poriadok
- Zákonník práce
- ZDP
• Účtovná závierka podnikateľov za rok 2016 (zostavovaní účtovnej závierky podnikateľov).
• Daňové priznania FO a PO za rok 2016 (aktuálne informácie pre spracovanie daňových. priznaní).
• Odvody poistného k 1. 1. 2017 (prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov ... z oblasti miezd a platov)
• Daňové a nedaňové výdavky 2017 - (uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových).
PRIPRAVUJEME
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 6/2017 (V/2017)
- Exekučný poriadok
- Školské výlety a exkurzie
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 6/2017 (V/2017)
- Predaj obchodného podielu
- Zápočet daňovej licencie
1 000 riešení, č. 6/2017 (V/2017)
- Služby zamestnanosti
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Účtovníctvo
Zborníky zákonov:
• Zákony I - zákon o daniach z príjmov, zákon o DPH
• Zákony I B - zákon o účtovníctve a postupy účtovania
• Zákony II A – obchodné právo, občianske právo, autorské právo a živnostenský zákon
• Zákony II B – súdne poriadky, trestné právo, správne právo a exekučný poriadok
• Zákony III - ZP, zákon o sociálnom poistení, zákon o zdravotnom poistení, zákon o rodine ...
• Zákony IV - stavebný zákon, zákon o vlastníctve bytov, zákon o pozemkových spoločenstvách
• Zákony V - zákon o obecnom zriadení, školský zákon, rozpočtové pravidlá verejnej správy...
• Zákony VI - zákon o životnom prostredí, zákon o odpadoch, zákon o vodách a ovzduší...
MONOTEMATIKY:
Pozemkové spoločenstvá – zdaňovanie podielov na zisku, vznik a zánik spoločenstva
Účtovné súvzťažnosti pre PÚ – dlhodobý majetok, zúčtovacie vzťahy
Príručka mzdovej účtovníčky – pracovnoprávne minimum
Povinnosti zamestnávateľa - zamestnávateľské a odvodové povinnosti pre rok 2017
Odvody poistného 2017 – prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2017 – prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017
|
|
|
MDD
1. jún už tradične patrí našim deťom. Viete, akým darčekom potešíte vaše ratolesti? Prichádzame k vám s ponukou vhodného darčeka pre menšie aj väčšie deti.
Balíček 1. (9-10 r.)
Murphyho zákony v bájkach
(A6/77 str.„Čo je za peniaze, je vždy lacné.“)
Murphyho večné zákony
( A6/ 153 str., „Najväčším umením je správne sa mýliť.“)
Dobrodružstvá žiačika Mudráčika I
(A4/84 str., „Riešenia detských úloh hravou formou.“)
Cena balíčka je 9 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 6,30 €.
Balíček 2. (13-15 r.)
Murphyho zákony o peniazoch
(A6/136 str.„Kto veľa pracuje, nemá čas zarábať peniaze.“)
Murphyho večné zákony
(194 str., „Väčšina ľudí si zaslúži jeden druhého.“)
Novela pre XXI. storočie
(A6/140 str.,To, že s pravdou najďalej zájdeš, znamená len, že sa veľa nachodíš.“)
Cena balíčka je 10 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 7 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Sociálne poistenie
Posledné novely zákona o sociálnom poistení zaviedli mnoho zmien. Jednou z nich je aj zavedenie maximálnych vymeriavacích základov. Aký dopad budú mať zmeny na podnikateľov? Všetkým podnikateľom, ekonómom, účtovníkom, personalistom, živnostníkom poradíme v našich publikáciách.
Dobrovoľné sociálne poistenie - príspevok
mesačník PaM 5/2017 (A4, 80 str.)
Povinnosti zamestnávateľa - monotematika
(A5, 40 str.)
Zákon o sociálnom poistení - úplné znenie zákona
Zákony III/2017(A5, 760 str.)
Zmeny v sociálnom poistení - príspevok
mesačník DÚO 3-4/2017 (A4, 80 str.)
BALÍČEK Sociálne poistenie obsahuje:
PaM 5/2017 + Povinnosti zamestnávateľa + Zákony III/2017 + DUO 3-4/2017
Cena balíčka je 30,40 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 15,20 €.
Ušetríte 15,20 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |