Vyhýbanie sa |
▼ |
Povzbudzovanie |
▼ |
Vyjednávanie |
▼ |
Presviedčanie |
▼ |
Riešenie problému |
P O R A D C A
e-m@ilové noviny č. 7/2007 16.4.2007
|
Vážení čitatelia, náročné obdobie spojené s vykázaním hospodárenia za rok 2006 a podaním daňových priznaní je za nami, čo však neznamená, že sme sa nemohli dopustiť chyby pri spracovaní množstva účtovných operácii. Ako je možné riešiť takúto situáciu, vám napovie príspevok Témy novín pod názvom Dodatočné daňové priznanie. Aj praktické príklady vám pomôžu nájsť riešenie vzniknutých problémov v spomínanej oblasti. Pre koho vyplýva povinnosť vytvárať sociálny fond a ako je možné ho použiť sa dočítate v rubrike Začíname podnikať. S konfliktmi sa stretávame každý deň či už v pracovnom alebo osobnom živote. Príčiny konfliktov sú väčšinou vecné. Existujú rôzne metódy a faktory riešenia konfliktov. Práve o nich pojednáva príspevok v rubrike Praktická komunikácia – Konflikty a ich riešenia. Želáme vám príjemné jarné dni plné slnka a energie. Bc. Andrea Talpašová
V tomto čísle nájdete:
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk
|
|||||||||||||||
Procesná stránka podávania dodatočných daňových priznaní k dani z príjmov je predmetom úpravy ustanovenia § 39 zákona o správe daní a poplatkov. TRI TYPY DAŇOVÝCH PRIZNANÍ
Povinnosť podania dodatočného daňového priznania k dani z príjmov vzniká daňovníkovi vtedy, ak zistí, že jeho daňová povinnosť mala byť vyššia, ako bola uvedená v riadnom daňovom priznaní. V takomto prípade je daňový subjekt povinný predložiť dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po tomto zistení. Uvedené vyplýva z § 39 ods. 2 ZSDP. Pre úplnosť treba dodať, že v rovnakej lehote je dodatočne priznaná daň aj splatná. Možnosť podania dodatočného daňového priznania V prípadoch, ak daňový subjekt zistí, že jeho daňová povinnosť mala byť nižšia, ako bola uvedená v riadnom daňovom priznaní, je v zmysle § 39 ods. 3 ZSDP oprávnený predložiť dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov. To zn., že po zistení nižšej daňovej povinnosti nevzniká daňovému subjektu povinnosť podať dodatočné daňové priznanie, ale iba možnosť a aj to len pri splnení nasledujúcich obmedzujúcich podmienok:
Dodatočné daňové priznanie nemožno podať po doručení oznámenia o výkone daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej kontroly za obdobie, ktorého by sa dodatočné daňové priznanie týkalo, a to až do jej skončenia. Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov však zákon o správe daní a poplatkov v zmysle § 39 ods. 4 neumožňuje podať za kontrolované obdobie počas výkonu daňovej kontroly, ak:
Dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov sa podáva spôsobom podľa § 38 ods. 2 ZSDP (t.j. na príslušnom ustanovenom tlačive), musí byť podané písomne a označené ako dodatočné. V dodatočnom daňovom priznaní sa vyznačia aj rozdiely oproti pôvodne podanému daňovému priznaniu. Ak daňovník, ktorý podal riadne daňové priznanie typu A zistí po uplynutí lehoty na podanie priznania, že jeho daňová povinnosť je vyššia, ako bola uvedená v priznaní, je povinný podať do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení dodatočné priznanie a v rovnakej lehote je dodatočne priznaná daň splatná. Rovnako, ak daňovník zistí po uplynutí lehoty na podanie priznania, že mal okrem príjmov zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP za príslušné zdaňovacie obdobie aj iný druh zdaniteľných príjmov podľa zákona o dani z príjmov, je povinný podať dodatočné daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby typu B. Na dodatočnom daňovom priznaní (typu A alebo B) vyznačí na prvej strane, že ide o dodatočné daňové priznanie a zároveň vyznačí aj deň, v ktorom zistil skutočnosti na podanie dodatočného daňového priznania. Ak takýto daňovník podáva dodatočné daňové priznanie vyplňuje aj riadky č. 66, 67, 68, 69 tlačiva daňového priznania typu A. Riadky č. 70 a 71 tlačiva daňového priznania typu A sa však nevyplňujú. Podiel zaplatenej dane, poukázaný správcom dane prijímateľovi, nemožno totiž upravovať, ak sa dodatočne zistí, že daňová povinnosť daňovníka bola iná (pozri § 50 ods. 10 ZDP). Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani, o rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou podielu zaplatenej dane z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani (uvedené sa uvádza na r. 67 dodatočného daňového priznania typu A. V súvislosti s X. oddielom – žiadosť o vyplatenie daňového bonusu treba poznamenať, že pri podaní dodatočného daňového priznania sa uvádza len kladný rozdiel z riadku č. 69 dodatočného daňového priznania typu A. Ak daňovník, ktorý podal riadne daňové priznanie typu B zistí po uplynutí lehoty na podanie priznania k dani z príjmov, že jeho daňová povinnosť má byť vyššia ako bola ním priznaná v priznaní typ B, je povinný podať do konca mesiaca nasledujúceho po tomto zistení dodatočné daňové priznanie (typ B alebo typ A, ak zistí, že si môže podať tento typ daňového priznania) a v tejto lehote aj daň doplatiť. Dodatočné daňové priznanie typ B podáva aj daňovník, ktorý podal daňové priznanie typ A a dodatočne zistil, že má aj iné druhy príjmov, t.j., že nemal podať priznanie typu A. Na prvej strane daňového priznania vyznačí, že ide o dodatočné daňové priznanie a vyznačí zároveň aj deň, keď zistil skutočnosti na podanie dodatočného daňového priznania. Dodatočné daňové priznanie môže podať aj daňovník, ktorý zistí, že jeho daňová povinnosť je nižšia, ako ju uviedol v daňovom priznaní, alebo ako bola správcom dane vyrubená. Daňovník vypĺňa v dodatočnom daňovom priznaní všetky potrebné riadky a rozdiely oproti pôvodne podanému daňovému priznaniu. Uvedené vyznačí v XI. ODDIELe dodatočného daňového priznania na riadkoch 105 až 110. V dodatočnom daňovom priznaní typu B sa však nevypĺňajú riadky 111 a 112. Podiel zaplatenej dane poukázaný správcom dane prijímateľovi nemožno totiž upravovať, ak sa dodatočne zistí, že daňová povinnosť daňovníka bola iná (v tejto súvislosti pozri § 50 ods. 10 ZDP). Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani, o rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou podielu zaplatenej dane z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani (uvedené sa uvádza na r. 108 dodatočného daňového priznania typu B) – (v súvislosti s uvedeným pozri príklady v časti „Dodatočné daňové priznanie a zákon o dani z príjmov“). Ak sa podáva dodatočné daňové priznanie, v tomto prípade sa v žiadosti o vyplatenie daňového bonusu v XIV. oddiele dodatočného daňového priznania typu B vypĺňa len kladný rozdiel z r. 110 dodatočného daňového priznania. Ak je rozdiel záporný, tak tento rozdiel sa vráti správcovi dane, pričom sa uplatní postup podľa § 33 ods. 11 ZDP. Daňovník – právnická osoba Tlačivo daňového priznania daňový subjekt označí ako „dodatočné” v záhlaví I. časti. V II. časti, v oddiele Dodatočné priznanie uvedie deň, kedy došlo k zisteniu, ktoré zakladá povinnosť podať dodatočné priznanie. Ak daňovník podáva dodatočné daňové priznanie vypĺňa aj riadky 920 až 970. Hodnoty na riadkoch 950 a 960 sa uvádzajú v absolútnych hodnotách, t.j. bez znamienka mínus (-). Dodatočné daňové priznanie a zákon o dani z príjmov Dodatočný odvod dane z príjmov Na základe ustanovenia § 21 ods. 2 písm. g) ZDP nie je možné daň z príjmov, k plateniu ktorej je povinná právnická osoba, resp. fyzická osoba, uplatniť ako daňový náklad, resp. výdavok. Uvedené ustanovenie sa samozrejme dotýka aj prípadov, ak na základe dodatočného daňového priznania k dani z príjmov vznikne daňovníkovi povinnosť doplatiť daň z príjmov v dôsledku dodatočne zisteného zvýšenia jeho daňovej povinnosti za minulé zdaňovacie obdobie. Vrátenie dane z príjmov Ak na základe dodatočného daňového priznania k dani z príjmov vznikne daňovníkovi nárok na vrátenie zaplatenej dane z príjmov v dôsledku dodatočne zisteného zníženia jeho daňovej povinnosti za minulé zdaňovacie obdobie, toto plnenie zo strany správcu dane neovplyvní základ dane daňovníka v zdaňovacom období, v ktorom k takémuto plneniu došlo. 2 % zaplatenej dane a dodatočné daňové priznanie Na základe § 50 ods. 10 ZDP podiel zaplatenej dane poukázaný správcom dane prijímateľovi nemožno dodatočne upravovať, ak sa zistí, že daňová povinnosť daňovníka mala byť iná. Ak daňovníkovi vznikne preplatok na dani z príjmov fyzických osôb, resp. právnických osôb, potom rozdiel medzi sumou poukázanou prijímateľovi a sumou zodpovedajúcou 2 % z upravenej daňovej povinnosti sa daňovníkovi zníži preplatok na dani. Nebude sa od prijímateľa žiadať vrátenie tohto rozdielu. Dodatočné daňové priznanie v účtovníctve Jednoduché účtovníctvo Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej iba „zákon o účtovníctve“) a ani opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 23586/2002-92 zo 17. 12. 2002, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a podrobnosti o usporiadaní, označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre účtovné jednotky účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatne zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov v znení opatrenia MF SR č. 21 378/2003-92, opatrenia MF SR č. 25 167/2003-92, opatrenia MF SR č. MF/11 158/2004-74 a opatrenia MF SR č. MF/26 007/2005-74 (ďalej iba „Postupy účtovania v JÚ“) neobsahujú špeciálne ustanovenia a podrobnosti o spôsobe účtovania dodatočného odvodu dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov, ktorý vzniká z dôvodu podaného dodatočného daňového priznania k dani z príjmov. Podvojné účtovníctvo V súvislosti s riešením problematiky účtovnej evidencie dodatočne odvedenej dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov z dôvodu podaného dodatočného daňového priznania je predovšetkým potrebné pripomenúť, že podľa § 9 ods. 2 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92 zo 16. 12. 2002, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení opatrenia MF SR č. 25167/2003-92, opatrenia MF SR č. MF/10069/2004-74 a opatrenia MF SR č. MF/26670/2005- 74 (ďalej iba „Postupy účtovania v PÚ“) sa výsledok hospodárenia pred zdanením zisťuje ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5 okrem účtov 591, 592, 593, 594, 595 a účtov vnútroorganizačných výnosov a vnútroorganizačných nákladov. Keďže daň z príjmov sa vo všeobecnosti účtuje v účtovnej skupine 59, nevchádza teda ani do účtovného výsledku hospodárenia pred zdanením. Konkrétny spôsob účtovania dodatočne vyrubenej dane z príjmov, resp. nároku na vrátenie dane z príjmov v sústave podvojného účtovníctva závisí od skutočnosti, či ide o významnú, resp. nevýznamnú sumu tejto dodatočne zaplatenej nárokovateľnej dane. Podľa ustanovenia § 59 ods. 14 Postupov účtovania v PÚ totiž okrem iného platí, že významné dodatočné vyrubenie dane z príjmov za predchádzajúce roky a významný nárok na vrátenie dane z príjmov za predchádzajúce roky sa účtujú na účte 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 – Neuhradená strata minulých rokov so súvzťažným zápisom v prospech alebo na ťarchu účtu 341 – Daň z príjmov. Ak ide o nevýznamné sumy „dodatočnej“ dane, potom je potrebné vychádzať na účely účtovania v sústave PÚ z ustanovenia § 73 ods. 3 Postupov účtovania v PÚ, na základe ktorého sa nevýznamné dodatočné vyrubenia dane z príjmov za predchádzajúce roky účtujú na ťarchu účtu 595 – Dodatočné odvody dane z príjmov a v prospech tohto účtu sa účtuje nevýznamný nárok na vrátenie dane z príjmov za predchádzajúce roky so súvzťažným zápisom v prospech alebo na ťarchu účtu 341– Daň z príjmov. Pokiaľ ide o určenie hranice významnosti dodatočného vyrubenia dane z príjmov alebo nároku na vrátenie dane z príjmov, v žiadnej legislatíve nie je stanovená a jej určenie je preto v kompetencii účtovnej jednotky. Stanovovanie hranice významnosti by mala účtovná jednotka posudzovať vo vzťahu k objemu majetku, ktorý vlastní, resp. spravuje, príp. vo väzbe na dopad tejto položky na finančnú situáciu účtovnej jednotky. Túto hranicu významnosti je vhodné ustanoviť napr. prostredníctvom vnútropodnikovej smernice. V tejto súvislosti možno spomenúť definíciu významnosti informácie v účtovnej závierke, ktorú stanovuje § 17 ods. 9 zákona o účtovníctve, pričom za významnú informáciu pre účtovné účely považuje takú, ktorej neuvedenie v účtovnej závierke alebo jej chybné uvedenie v účtovnej závierke by mohlo ovplyvniť úsudok alebo rozhodovanie používateľa tejto informácie. (Ing. Ján Mintál DUO 4/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE Z DÔVODU NESPRÁVNEHO UPLATNENIA DAŇOVÝCH ODPISOV Spoločnosť ALFA a.s. zistila v apríli 2007, že jej daňová povinnosť za rok 2006 mala byť vyššia z dôvodu nesprávneho uplatnenia daňových odpisov. V máji 2007 zostavila preto dodatočné daňové priznanie, ktoré podala a rozdiel dane v sume 1 200 000 Sk zaplatila prevodom z účtu dňa 30. 5. 2007. V zmysle podmienok spoločnosti ALFA a.s. ide o významné dodatočné vyrubenie dane z príjmov. Významné dodatočné vyrubenie dane z príjmov za predchádzajúce roky v sume 1 200 000 Sk zaúčtuje spoločnosť ALFA a.s. na účte 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 – Neuhradená strata minulých rokov so súvzťažným zápisom v prospech účtu 341 – Daň z príjmov. Následnú úhradu tohto nedoplatku zaúčtuje zápisom MD 341 / D 221. DODATOČNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE Z DÔVODU OPOMENUTIA UPLATNENIA DAŇOVÝCH ODPISOV Spoločnosť BETA s.r.o. zistila v apríli 2007, že jej daňová povinnosť za rok 2006 mala byť nižšia z dôvodu opomenutia uplatnenia daňových odpisov. V máji 2007 zostavila preto dodatočné daňové priznanie, ktoré podala dňa 30. 5. 2007, pričom zistila daňový preplatok 700 000 Sk. V zmysle podmienok spoločnosti BETA s.r.o. ide o významný nárok na vrátenie dane z príjmov. Významný nárok na vrátenie dane z príjmov za predchádzajúce roky v sume 700 000 Sk zaúčtuje spoločnosť BETA s.r.o. na účte 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov alebo na účte 429 – Neuhradená strata minulých rokov so súvzťažným zápisom na ťarchu účtu 341 – Daň z príjmov. Následný príjem tohto preplatku zaúčtuje zápisom MD 221 / D 341. OPRAVNÉ DAŇOVÉ PRIZNANIE K DANI Z PRÍJMOV Podnikateľ XY podal daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za zdaňovacie obdobie 2006 dňa 12. 3. 2007. Dňa 22. 3. 2007 zistil, že svoju daňovú povinnosť vypočítal nesprávne. Podnikateľ XY nebude podávať dodatočné daňové priznanie, ale tzv. opravné daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb, keďže svoju chybu zistil do ukončenia termínu na podanie riadneho daňového priznania. Túto skutočnosť vyznačí na úvodnej strane tlačiva daňového priznania v kolónke „druh priznania“ krížikom. Na predchádzajúce daňové priznanie (podané 12. 3. 2007) sa potom nebude prihliadať. Aj keď podnikateľ XY urobil chybu pri vyčísľovaní svojej daňovej povinnosti v rámci riadneho daňového priznania, sankcionovaný nebude, pretože ju prostredníctvom opravného daňového priznania sám včas napravil. (Ing. Ján Mintál DUO 4/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Človek ktorý nemá peniaze, netúži po ničom inom , iba po peniazoch. Ten, čo ich má sa cez prsty díva na ostatných, čo sa pachtia za peniazmi – nechápe, čo na tých potlačených papieroch vidia. * Mnohým chýbajú len peniaze na to, aby boli čestní. * Peniaze špinia ruky , ak ich je málo. Ak ich je veľa, umývajú ich. * Na získanie peňazí stačí trochu šťastia, na ich udržanie je potrebné mať veľa rozumu. (MURPHY – EKONÓM MINI ZRNKÁ)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TVORBA A POUŽITIE SOCIÁLNEHO FONDU Dňa 1. septembra 1994 nadobudol účinnosť zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z.n.p. Táto právna norma, ktorá upravuje tvorbu a následné použitie sociálneho fondu, bola v priebehu nasledujúceho obdobia trikrát novelizovaná – zákonom č. 280/1995 Z. z., zákonom č. 375/1996 Z. z. a zákonom č. 313/2005 Z. z. Posledná úprava začala platiť od 1. septembra 2005. TVORBA FONDU Podľa vyššie uvedeného zákona vzniká zamestnávateľom, t.j. fyzickej osobe s bydliskom alebo miestom podnikania a právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republike, ktorá zamestnáva aspoň jedného zamestnanca v pracovnom alebo služobnom pomere, povinnosť vytvárať sociálny fond. Z uvedeného je zrejmé, že zamestnávateľ sociálny fond netvorí a ani z neho nemôže čerpať pre zamestnancov, ktorí u neho pracujú na základe uzatvorených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t.j. dohody o vykonaní práce a dohody o brigádnickej práci študentov, na spoločníkov s.r.o., členov družstiev bez uzatvoreného pracovnoprávneho vzťahu, členov štatutárnych orgánov a ďalších orgánov právnických osôb a ďalšie osoby, ktoré nie sú v pracovnom pomere k zamestnávateľovi. FOND SA TVORÍ AKO ÚHRN: 1. povinného prídelu vo výške 0,6 až 1 % zo základu stanoveného súhrnom hrubých miezd (platov) zúčtovaných zamestnancom na výplatu za bežný rok, z ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely.
Poznámka Podľa § 134 Zákonníka práce priemerný zárobok na pracovnoprávne účely zisťuje zamestnávateľ zo mzdy zúčtovanej zamestnancovi na výplatu v rozhodujúcom období a z obdobia odpracovaného zamestnancom v rozhodujúcom období. Rozhodujúcim obdobím je kalendárny štvrťrok predchádzajúci štvrťroku, v ktorom sa zisťuje priemerný zárobok. Priemerný zárobok sa zisťuje vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca nasledujúceho po rozhodujúcom období a používa sa počas celého štvrťroka. 2. prídelu vo výške: a) dohodnutej v kolektívnej zmluve, najviac vo výške 0,5 % zo základu tvoreného súhrnom hrubých miezd (platov) zúčtovaných zamestnancom na výplatu za bežný rok, z ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely, b) sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, u ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje dvojnásobok životného minima a ich skutočne vynaložené výdavky na dopravu do zamestnania pravidelnou autobusovou dopravou s výnimkou mestskej hromadnej dopravy a železničnou osobnou dopravou sú najmenej 200 Sk mesačne, najviac však vo výške 0,5 % zo základu tvoreného súhrnom hrubých miezd (platov) zúčtovaných zamestnancom na výplatu za bežný rok, z ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely, c) ďalších zdrojov fondu, medzi ktoré radíme zdroje podľa zákona o sociálnom fonde alebo podľa iných všeobecne záväzných predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do fondu. Zamestnávateľ, ktorý vytvára zisk, môže do sociálneho fondu prispievať prídelmi z použiteľného zisku. Poznámka
Podľa § 2 zákona č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení sa za životné minimum fyzickej osoby alebo fyzických osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, sa považuje suma 4 980 Sk mesačne, ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu (plnoletosť fyzickej osoby sa podľa § 8 Občianskeho zákonníka nadobúda dovŕšením osemnásteho roku; pred dosiahnutím tohto veku sa plnoletosť nadobúda len uzavretím manželstva) POUŽITIE FONDU V prípade, že zamestnávateľ uzatvoril so zástupcami odborovej organizácie kolektívnu zmluvu, poskytuje sa sociálny fond v rozsahu a podľa zásad v nej dohodnutých. Sociálny fond je v danom prípade povinný poskytnúť na účely:
Poznámka Príspevok na zabezpečenie stravovania zamestnancov. Platí, že zamestnávateľ je povinný okrem príspevkov na stravovanie podľa § 152 Zákonníka práce (v nepeňažnej a v niektorých prípadoch i peňažnej forme) poskytovať zamestnancom aj príspevky zo sociálneho fondu. V prípade uzatvorenej kolektívnej zmluvy nie je rozsah príspevku na tento účel v zákone stanovený. Znamená to, že zo zákona o sociálnom fonde nie je určená výška ani forma. Príspevok na služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily. Zamestnávateľ môže využiť viac možností, počínajúc príspevkom alebo priamo poskytnutím rehabilitačných alebo rekondičných pobytov a končiac masážami, poukazmi na rekreácie, športové a kultúrne účely. Príspevok na doplnkové dôchodkové postenie zamestnancov. Zamestnávateľ nerozlišuje, či uvedený druh poistenia je realizovaný podľa zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., alebo v komerčných poisťovniach. Príspevok zamestnancom na dopravu do zamestnania a späť, v prípade uzatvorenej kolektívnej zmluvy platí, že záleží na dohode zamestnávateľa a zástupcov odborov, za akých podmienok a komu sa poskytnú. Poskytnutie sociálnych výpomocí zo sociálneho fondu by malo spĺňať sociálny charakter jeho použitia. Tieto sa poskytujú ako návratné (formou pôžičiek) i nenávratné, hlavne pri rôznych ťažkých životných situáciách zamestnancov (úmrtie v rodine, živelné pohromy, choroba a pod.). Iná situácia nastáva, ak u zamestnávateľa:
Zostatok sociálneho fondu môže zamestnávateľ použiť na ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
(JUDr. Miroslav Tichý PaM 4/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY ČIASTKA 70 UVEREJNENÁ 27.3.2007 145. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 297/2006 Z. z. o technických požiadavkách na svietidlá na osvetlenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel 146. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 147. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 148. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva zoznam dietetických potravín plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 149. Oznámenie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví o vydaní cenových rozhodnutí pre oblasť tepelnej energetiky ČIASTKA 71 UVEREJNENÁ27.3.2007 150. Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 25/2004 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory tlačív na podávanie návrhov na zápis do obchodného registra a zoznam listín, ktoré je potrebné k návrhu na zápis priložiť v znení vyhlášky č. 563/2004 Z. z. ČIASTKA 72 UVEREJNENÁ 28.3.2007 151. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní ČIASTKA 73 UVEREJNENÁ 28.3.2007 152. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti dokumentácie k žiadosti o autorizáciu biocídneho výrobku a podrobnosti dokumentácie k žiadosti o registráciu biocídneho výrobku s nízkym rizikom a podrobnú špecifikáciu údajov predkladaných pred uvedením biocídneho výrobku a podrobnú špecifikáciu údajov predkladaných pred uvedením biocídneho výrobku s nízkym rizikom na trh 153. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2006 Z. z. o technických požiadavkách na bezpečnostné pásy a zadržiavacie systémy motorových vozidiel 154. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 330/2006 Z. z. o technických požiadavkách na ochranné konštrukcie chrániace vodiča pri prevrátení namontované na zadnej časti úzkorozchodných poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 155. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 370/2006 Z. z. o opatreniach na zníženie emisií zo spaľovacích motorov inštalovaných v necestných strojoch ČIASTKA 74 UVEREJNENÁ 28.3.2007 156. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci ČIASTKA 75 UVEREJNENÁ 28.3.2007 157.Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Zmien Vykonávacieho predpisu k Zmluve o patentovej spolupráci ČIASTKA 76 UVEREJNENÁ 30.3.2007 158. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou platby na pestovanie energetických plodín 159. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o podmienkach poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou doplnkových národných priamych platieb v rastlinnej výrobe ČIASTKA 77 UVEREJNENÁ 30.3.2007 160. Uznesenie vlády Slovenskej republiky k návrhu na zrušenie uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 4 zo 14. januára 2004 k návrhu na jednostranné zrušenie vízovej povinnosti pre štátnych občanov Bolívijskej republiky, ktorí vstupujú na územie Slovenskej republiky ČIASTKA 78 UVEREJNENÁ 31.3.2007 161. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 305/2006 Z. z. o opatreniach proti emisiám plynných a pevných znečisťujúcich látok motorov na pohon poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov 162. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 317/2006 Z. z. o technických požiadavkách na horľavosť materiálov používaných v konštrukcii interiéru určitých kategórií motorových vozidiel 163. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 371/2006 Z. z. o technických požiadavkách na palivové nádrže a zadné ochranné zariadenia motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 653/2006 Z. z. 164. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 202/2006 Z. z. o technických požiadavkách na sedadlá, ich ukotvenia a hlavové opierky motorových vozidiel 165. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 583/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zníženie emisií znečisťujúcich látok zo vznetových motorov a zo zážihových motorov poháňaných zemným plynom alebo skvapalneným ropným plynom 166. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 303/2006 Z. z. o technických požiadavkách na prednú ochranu motorových vozidiel proti podbehnutiu 167. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 517/2006 Z. z. o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel 168. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 190/2006 Z. z. o technických požiadavkách na brzdové zariadenia určitých kategórií motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel 169. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 23/2007 Z. z. o technických požiadavkách na určité komponenty a charakteristiky poľnohospodárskych kolesových traktorov a lesných kolesových traktorov 170. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 135/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 403/2006 Z. z. 171. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 309/2006 Z. z. o technických požiadavkách na výfukové systémy a o ich prípustnej hladine hluku motorových vozidiel ČIASTKA 79 UVEREJNENÁ 31.3.2007 172. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 205/2006 Z. z. o technických požiadavkách na mechanické spojovacie zariadenia motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a o ich pripevnení k takým vozidlám 173. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 203/2006 Z. z. o technických požiadavkách na vozidlá používané na prepravu cestujúcich, v ktorých sa nachádza viac ako osem sedadiel okrem sedadla pre vodiča 174. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 402/2006 Z. z. o technických požiadavkách na rádiové odrušenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel 175. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 336/2006 Z. z. o technických požiadavkách na potlačovanie elektromagnetického rušenia spôsobeného poľnohospodárskymi traktormi a lesnými traktormi 176. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 301/2006 Z. z. o technických požiadavkách na predné hmlové svetlomety motorových vozidiel a žiarovky pre tieto svetlomety ČIASTKA 80 UVEREJNENÁ 31.3.2007 177. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 239/2006 Z. z. o podrobnostiach o vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, o ročnom zúčtovaní poistného a povinnostiach pri ročnom zúčtovaní poistného a o vzoroch tlačív ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie 178. Oznámenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky zo 16. novembra 2005 č. 5/2005 o poskytovaní dotácií obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy starostlivosti o životné prostredie ČIASTKA 81 UVEREJNENÁ 4.4.2007 179. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 367/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zníženie emisií zo zážihových motorov a vznetových motorov motorových vozidiel 180. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 335/2006 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schválení ES poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov, ich prípojných vozidiel a ťahaných vymeniteľných strojov, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek 34 kB 181. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o prijatí Protokolu o výsadách a imunitách Európskej organizácie pre atómový výskum ČIASTKA 82 UVEREJNENÁ 4.4.2007 182. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 293/2006 Z. z. o technických požiadavkách na zariadenia na ochranu pred neoprávneným použitím motorových vozidiel 183. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných strieborných mincí v nominálnej hodnote 500 Sk pri príležitosti 450. výročia ukončenia výstavby Starej pevnosti v Komárne ČIASTKA 83 UVEREJNENÁ 6.4.2007 184. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Bulharskej republiky o vedecko-technickej spolupráci Redakčné oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 155/2007 Z. z. (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURZY NBS
(Zdroj: Národná banka Slovenska)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Apríl 2007 16. 4. – pondelok
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KONFLIKTY A ICH RIEŠENIE Problematika konfliktov je stará ako ľudstvo samo. Na prvý pohľad možno odvážne tvrdenie, ale v skutočnosti pravdivé. Konflikty človeka totiž sprevádzajú od čias, keď začal existovať v skupine a v nej žiť, či pracovať spolu s inými ľuďmi. Konflikty sú teda prirodzenou súčasťou života a vznikajú, pretože jednotlivci majú individuálne potreby, túžby, priania, ale aj skúsenosti a poznatky. Rovnaké veci teda vnímame často odlišne ako iní ľudia a máme aj iné predstavy o riešení problémov. Variantnosť priorít je teda dostatočným dôvodom na vznik konfliktnej situácie nielen medzi jednotlivcami ale aj skupinami jednotlivcov. Tak, ako bývajú príčiny vzniku konfliktu rôzne, tak aj dopady konfliktných situácii sú rozmanité. Rôznorodosť spočíva v možnosti vyriešenia konfliktov. Niekedy riešenie znamená posuv k dosiahnutiu vyššieho cieľa, inokedy má na jednu zo zainteresovaných strán zničujúce dôsledky. Výsledok konfliktnej situácie môže byť trvalý, alebo len dočasný. Je zrejmé, že jednotlivci majú rôzne túžby, pocity, potreby a priania Ak sú v skupine – napríklad v pracovnom tíme – tato rôznorodosť v snahe jednotlivca prejaviť sa, musí zákonite vyvolať situácie, v ktorých sa preferencie prejavia. Každý človek totižto usiluje o profit alebo podiel z obmedzených zdrojov, na uspokojenie špecifických potrieb nevyhnutný. Zdroje môžu byť, v závislosti od charakteru uspokojovanej potreby človeka:
Príčiny konfliktov sú väčšinou vecné. Napríklad v dvoch pracovných skupinách môže konflikt nastať v prípade, ak vznikne potreba nadobudnúť určité zariadenie obom skupinám, ale podnik má zdroje na nadobudnutie len pre jednu zo skupín. Problém, ktorý sa prejaví ako vecný konflikt, môže narastať až do rozmerov konfliktu emočného. O zariadenie ukrátená skupina sa cíti ukrivdená, neuspokojenie potreby vyvolá v nej pocit, že pre podnik nie je perspektívna, obáva sa možného zníženia ohodnotenia, prípadne až svojho zrušenia. Emočný konflikt nadobúda veľmi rýchlo väčší rozmer v podobe ďalších negatívnych emócií, ako sú nenávisť, závisť, pocit frustrácie, zloba a túžba po pomste. A ešte závažnejšou je situácia, kedy sa odrazí aj na správaní skupiny, ktorej potreba bola uspokojená. Na takýto stav musí manažment adekvátne reagovať, teda včas a správne, pretože nevyriešený konflikt môže mať dramatické následky. Ak pracovníci pri konflikte na seba slovne útočia, je to situácia nepriaznivá, vykulminovať však môže ešte do vážnejšieho stavu, v ktorom pracovníci podliehajú depresiám, strate sebadôvery, pocitom menejcennosti, ktoré sa striedajú s agresivitou, zlobou a zúfalstvom. Výkonnosť skupiny sa znižuje. Správnosť reagovania manažérov spočívav riešení konfliktov najlepšie v štádiu ich vzniku alebo krátko po vzniku, kým neprerastú do stavu silných negatívnych emócií, v ktorých majú ľudia pocit z ohrozenia vlastného ega. Riešenie je nevyhnutné aj z ekonomického hľadiska, pretože riadiaci pracovníci potrebujú výkonných a motivovaných ľudí, schopných zvládať neistotu, plynúcu z meniaceho sa podnikateľského prostredia. Táto premenlivosť vyžaduje totiž ľudí angažovaných a pozitívne mysliacich. Okrem behavioristických predpokladov je tu aj požiadavka znalostí a odborných predpokladov. Pre úplnosť je však potrebné dodať, že aj manažéri musia disponovať určitým potenciálom znalostí, schopností, často aj intuície a komunikatívnosti, pretože na ich pleciach býva vyriešenie konfliktov od tých najmenej podstatných po veľmi závažné, oni musia rozhodovať. Každý manažér totiž vie, že ľudia – spolupracovníci – sú najdôležitejšími zdrojmi pridanej hodnoty, často jej jediným zdrojom. Včasné a úspešné vyriešenie konfliktov je zárukou zachovania ich ochoty a schopnosti tvoriť ďalšie hodnoty. Manažérska nekompetentnosť v tejto oblasti vedie k rýchlejšiemu zániku podniku ako kedykoľvek doteraz. Ľudia v konfliktnej atmosfére sa totiž nedokážu zaktivizovať ku kooperácii. Ako sa teda s konfliktmi vysporiadať. Otázku treba špecifikovať na úroveň konfliktu v rámci jednej skupiny a na úroveň medziskupinovú. Riadenie vnútroskupinových konfliktov Spomínali sme už, že optimálnym je postup riešiť konflikt v počiatočných fázach. Aby sa mohli tieto fázy rozpoznať, musia sa všetky príznaky veľmi dôsledne monitorovať. Veľmi efektívnym spôsobom je vypracovanie účinného systému včasného varovania. Determinantom pri jeho tvorbe je aj úroveň riadenia, ktorá sa s konfliktom musí vyrovnávať. Strategickí manažéri totiž často indikujú už len dôsledky rozvinutých a ťažko riešiteľných konfliktov, čo nie je spôsobené len ich postavením, ale často podcenením konfliktu manažérmi na nižších úrovniach, ktorí následkom toho informujú už neskoro, keď sa problém veľmi rozrastie. Manažéri na strednej úrovni ich zaznamenávajú podstatne viac a majstri alebo vedúci na najnižšej úrovni riadenia sú tí, ktorí zaznamenávajú konflikty ako prví. Práve oni sú však finančne najviac motivovaní za to, koľko skupiny, ktoré riadia vyprodukujú. Z toho plynie, že čím viac sa príslušného manažéra dotýka konflikt na pracovisku osobne, tým viac pozornosti jeho vyriešeniu venuje a – samozrejme – naopak. To je ďalší z determinantov, ktoré optimálnu podobu systému riadenia konfliktov ovplyvňuje. Z uvedeného vplýva, že prevenciou pred situáciu, smerujúcou ku konfliktu je disponibilita a použitie pravdivých informácií. Komunikácia medzi ľuďmi v pracovnej skupine výkonných pracovníkov s riadiacimi musí byť založená na výmene pravdivých a úplných informácií. Nedostatok tejto požiadavky sa prejavuje veľmi často v praxi tým, že manažéri len zriedkakedy diskutujú so zamestnancami o stratégiách, plánoch, problémoch či riešení krízových momentov, pretože často neveria, že by zamestnanci boli schopní diskutovať, alebo dokonca nájsť pozitívne riešenia. Skôr prevláda názor, že treba nechať zamestnancov „na pokoji“ a nehovoriť im o tom, čo aj tak nemôžu ovplyvniť. Hraničným je názor, že práve „zamestnanci dole“ sú tým problémom. Ak sú však pracovníci neinformovaní, vytvárajú si názor len na základe tých informácií, ktoré vedia. Zaktivizuje sa pud sebazáchovy, ktorý v našej dobe znamená snahu spracovať informácie, ktoré možno získať, do podoby umožňujúcej reagovať. Chýbajúce informácie sú teda nahrádzané rôznymi dedukciami, obyčajne najhoršími alternatívami vývoja. V systéme riadenia konfliktu by malo teda platiť pravidlo, že zlé správy z úst manažérov sú vždy lepšie, ako žiadne. Riadenie medziskupinových konfliktov K medziskupinovým konfliktom dochádza najmä vtedy, ak skupiny kooperujú pri realizácii určitej úlohy, pričom z určitej príčiny dôjde k zlyhaniu koordinácie a efektívnosti spoločnej práce. Rozsah zlyhania je rôzny a môže pri vysokej miere antagonizmu a deštrukcie viesť až k spomaleniu toku produkcie, dokonca k jej zastaveniu. Kľúčové faktory medziskupinového konfliktu približuje tabuľka – Faktory konfliktov. Faktory konfliktov
Faktory v tabuľke 1 sú všeobecne platnými príčinami vzniku konfliktov a je potrebné ich zvládnuť a manažovať. Riadenie konfliktov však nemôže byť náhodné alebo intuitívne, ale cielené, naplánované. Na tento účel je potrebné vypracovať stratégie. Postup ako konflikt zvládnuť, sa odvíja od charakteru krízovej situácie. Spočiatku sa preto manažment snaží vyriešiť konflikt nepriamo, ak nedôjde k zhode, používajú sa metódy priame. Nepriame metódy riešenia konfliktov V štádiu vzniku konfliktu sa manažéri neangažujú vstupovať doň priamo, pretože majú tendenciu zastávať názor, že pripúšťanie si konfliktu znamená, že konflikt existuje. Tento postoj však situáciu len zhoršuje, pretože sa nič nedeje a napätie v skupinách narastá. Nevyhnutné je teda použiť takú stratégiu, ktorá bude do konfliktu zasahovať, nie ho ignorovať. Ide o snahu povzbudzovať zainteresované strany k diskusii na účely dohody bez zásahu manažmentu. Stratégia povzbudzovania sa prelína s vyjednávaním, smerujúcim k dosiahnutiu súhlasu o tom, čo každá skupina získa a poskytne inej skupine. Vyjednávanie je úspešné, ak prinesie profit obom skupinám. Presviedčanie predstavuje takú stratégiu, kedy sa skupiny snažia nájsť spoločnú oblasť záujmu. Snažia sa nájsť spoločné body, ktoré sú významovo rovnaké v snahe dosiahnuť cieľ. Použiť tento spôsob možno vtedy, ak nevznikol konflikt medzi vedúcimi skupín. Ak sa odhalí prekážka, ktorá bráni naplneniu cieľa, uplatňuje sa stratégia riešenia problému, pri ktorej sa skupiny snažia na spoločnom cieli dohodnúť. Až potom dochádza k prerokovaniu postupov, ako tento spoločný cieľ dosiahnuť. Nepriame metódy riešenia konfliktov
Priame metódy riešenia konfliktov Ak sa manažment rozhodne, že bude zasahovať do riešenia konfliktov priamo, opäť môže využiť viac spôsobov, ako toto rozhodnutie uplatniť. Prvou zo stratégií je uplatnenie moci z pozície autority, čo v konečnom dôsledku znamená často direktívne nariadenie skupinám konflikt vyriešiť, ukončiť. Je to veľmi rýchla, nie vždy však priamo účinná stratégia, pretože direktívny prístup môže vyvolať odpor skupiny a presne opačnú reakciu, ako sa očakáva. Odstránenie kľúčových faktorov konfliktu Manažment môže zvoliť tiež alternatívu, spočívajúcu v odstránení kľúčových faktorov konfliktu. Ak sú nimi napríklad dvaja pracovníci, čo majú navzájom konflikt, je metóda použiteľná, ale dopady môžu byť opäť rôzne. Pracovník, ktorý má byť odstránený môže byť totiž považovaný v danej skupine za vodcu a ak ho ako takého skupina rešpektuje, odstránenie takejto prirodzenej autority môže vyvolať ešte väčšie napätie a antagonizmus skupiny. Ďalšou komplikáciou je veľmi obtiažne exaktné určenie toho, či konflikt medzi dvoma jedincami je osobný, alebo naozaj pracovný. A tiež si treba odstránenie zvážiť z dôvodu rizika, že odstránený sa stane akýmsi mučeníkom. Potom, aj keď prapôvodcovia konfliktu budú odstránení, napätie môže pokračovať v skupine, ktorá sa s názormi odstránených vodcov stotožní a koná v duchu ich myšlienok. Hľadanie a nachádzanie úloh a cieľov vyššej úrovne Inou alternatívou je hľadanie a nachádzanie úloh a cieľov vyššej úrovne. Sú to také úlohy, ktoré sa zadávajú dvom alebo trom pracovným skupinám, ale realizujú sa len pri ich vzájomnej kooperácii. Tento faktor často spôsobuje zmiernenie konfliktu skupín, pretože sú na seba v záujme naplnenia cieľa a splnenia úlohy na sebe viac či menej závislé. Ešte viac konflikt eliminuje zaujímavá hmotná zainteresovanosť. Zisk pred konfliktom dostáva prednosť a problém sa tak vyrieši. Priame stratégie riešenia konfliktu
Manažment konfliktov je proces, ktorý sa neustále vyvíja, rovnako, ako potreby, túžby, priority a nároky pracovníkov. Existuje však niekoľko zásad, ktorých použitie v akejkoľvek dobe prináša zaručený efekt. Bezrozporu je to vzájomná informovanosť, ktorá zaručuje poznanie toho, čo má nastať a prečo, aké sú východiská či predpoklady, čo má kto urobiť, čo urobí podnik a jeho vedenie. Hrozba konfliktov sa zabezpečením dostupnosti pravdivých informácií podstatne eliminuje. Informovanosť však bezprostredne súvisí so schopnosťou komunikovať. Riadiaci aj výkonní pracovníci musia teda neustále svoje interpersonálne schopnosti zdokonaľovať a rozvíjať, najmä musia sami chcieť. Motivačným faktorom môže byť pohodová pracovná atmosféra a adekvátne ohodnotená výkonnosť.
(Ing. Oľga Poniščiaková PaM 4/2004
)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VYŠLO Poradca - formát A5 Mesačník nielen pre podnikateľov č. 7/2007
Mesačník prináša metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov. č. 4/2007
Odborný dvojfarebný časopis pre daňovú, účtovnú a mzdovú prax. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli. č. 4/2007
Práca a mzdy bez chýb, pokút a penále – formát A4, 92 s. Nový mesačník, je určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, ale aj študentom a všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov. č. 5/2007
Verejná správa – formát A5, 96 s. mesačník Odborný dvojfarebný mesačník pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie. Články sú doplnené o citácie zákonov vo farebnom poli, autori sú renomovaní odborníci. č. 5/2007
Dvojmesačník určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom. Rieši problémy z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahuje okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia, abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole. č. 2/2007
Edícia Aktualizácie úplne znenie zákonov - formát A5 Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v zborníkoch Zákony I. - VI. III/1 (15.3.2007)
Upozornenie na zmenu II/3 (16.3.2007)
PRIPRAVUJEME Poradca č. 8 - 9/2007 (vyjde v IV/2007)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2007 |