P O R A D C A
e-m@ilové noviny
č. 7/2005
31. 5. 2005

 

 
 
 Téma novín 
 Otázky a  odpovede 
 Začíname  podnikať 
 Legislatíva 
 Ekonomika 
 Nezabudnite 
 Praktická  komunikácia 
 Naše publikácie 
 Objednávka 
 Kontakty 
 

Vážení čitatelia!

     V súvislosti so zmenami, ktoré priniesla novela zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p. (zákonom č. 651/2004 Z. z.) účinná od 1. januára 2005, došlo aj v oblasti odpočítania dane z pridanej hodnoty, ako aj možnosti vrátenia dane z pridanej hodnoty k istým zmenám či upresneniam. Odpočítaná daň a jej oprava je témou dnešných novín. Problematiku DPH - možnosti jej odpočítania a vrátenia, právo na odpočítanie, oprava odpočítanej dane nájdete v publikácii Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 5/2005.
     Rubrika začíname podnikať upozorňuje autodopravcov na tzv. sprievodné dokumenty potrebné pri preprave tovarov podliehajúcich spotrebným daniam. Takýmito tovarmi sú minerálne oleje, víno, lieh, tabakové výrobky a pivo (pozri zákony č. 98/2004 Z. z., č. 104/2004 Z. z., č. 105/2004 Z. z., 0č. 106/2004 Z. z. a č. 107/2004 Z. z.). V publikácii 1000 riešení č. 6/2004 bolo uverejnených niekoľko zaujímavých príkladov na tému medzinárodná cestná doprava, v ktorých autor okrem iného upozorňuje aj na dokumenty potrebné pri preprave tovaru od 1. mája 2004.
     V rubrike praktická komunikácia sa presvedčíte o tom, že ľudské telo je podstatnou súčasťou toho, čo učene nazývame procesom komunikácie.

Ing. Lenka Hlaváčová
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk

V tomto čísle nájdete:
 
 
OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE - téma novín

 
     Úvodom je potrebné poznamenať, že zákon o DPH rozlišuje prípady, pri ktorých je platiteľ dane povinný opraviť odpočítanú daň a prípady, pri ktorých má platiteľ dane právo opraviť odpočítanú daň.


OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PO ZNÍŽENÍ ZÁKLADU DANE

     Ak bola vykonaná oprava základu dane podľa § 25 zákona o DPH, ktorá má za následok zníženie základu dane, je platiteľ, ktorý odpočítal daň, povinný opraviť odpočítanú daň. Oprava odpočítanej dane sa vykoná v tom zdaňovacom období, v ktorom platiteľ dostal doklad o oprave základu dane.
     Podľa § 53 ods.1 zákona o DPH sa však nepostupuje v prípade, ak dodávateľ uplatnil sadzbu dane 19% pri dodaní tovaru alebo služby, ktoré mali byť oslobodené od dane, a odberateľ si uplatnil odpočítanie dane. V takomto prípade musí odberateľ na základe dokladu od dodávateľa, ktorým sa opravuje pôvodný doklad, podať dodatočné daňové priznanie.
     Ak platiteľ dane nadobudne v tuzemsku tovar od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, vznikne mu daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu. Ak je platba požadovaná na faktúre uvedená v cudzej mene, prepočíta ju platiteľ dane na účely určenia základu dane na slovenskú menu kurzom vyhláseným v kurzovom lístku Národnej banky Slovenska platným v deň vzniku daňovej povinnosti. Zo základu dane určeného podľa § 23 zákona o DPH si vypočíta 19% daň, ktorú vykáže v r. 02 a v r. 13 daňového priznania. Ak splní podmienky na odpočítanie dane, daň si odpočíta v r.16, 18, 22 daňového priznania. Ak si platiteľ dane daň odpočítal a zahraničný dodávateľ následne opravil fakturovanú cenu, platiteľ dane opraví základ dane určený podľa § 23 zákona o DPH a vypočítanú daň a súčasne opraví aj odpočítanú daň. Rozdiel v základe dane po oprave uvedie platiteľ dane v r. 23 daňového priznania. Ak sa znížil základ dane, označí sa znamienkom mínus. Tento riadok sa vyplní aj v prípade, ak nadobúdateľ pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu použil identifikačné číslo pre daň pridelené v tuzemsku a tovar bol prepravený do iného členského štátu a tento nadobúdateľ preukáže, že zdanil nadobudnutie tovaru v členskom štáte, v ktorom sa skončila preprava alebo odoslanie tovaru (§ 17 ods. 3 zákona o DPH). Rozdiel v dani po oprave uvedie platiteľ dane v r. 24 daňového priznania. Údaj o dani v daňovom priznaní sa označí znamienkom mínus, ak sa znížil základ dane a suma dane. Opravu odpočítanej dane platiteľ dane vykáže v r. 25 daňového priznania. Údaj o dani v daňovom priznaní sa označí znamienkom plus, ak sa znižuje odpočítaná daň. Ak platiteľ dane opravuje základ dane a daň pri tovare, ktorý nadobudol v tuzemsku z iného členského štátu, súčasne v tom istom zdaňovacom období opraví aj odpočítanú daň.


OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PO ZVÝŠENÍ ZÁKLADU DANE

     Ak bola vykonaná oprava základu dane podľa § 25 zákona o DPH, ktorá má za následok zvýšenie základu dane, má platiteľ, ktorý odpočítal daň, právo opraviť odpočítanú daň. Oprava odpočítanej dane sa vykoná v tom zdaňovacom období, v ktorom platiteľ dostal doklad o oprave základu dane.
     Podľa § 53 ods.2 zákona o DPH sa však nepostupuje v prípade, ak dodávateľ uplatnil sadzbu dane 19% pri dodaní tovaru alebo služby, ktoré mali byť oslobodené od dane a odberateľ si uplatnil odpočítanie dane. V takomto prípade musí odberateľ na základe dokladu od dodávateľa, ktorým sa opravuje pôvodný doklad podať dodatočné daňové priznanie.
     Ak platiteľ dane nadobudne v tuzemsku tovar od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, vznikne mu daňová povinnosť pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu. Ak je platba požadovaná na faktúre uvedená v cudzej mene, prepočíta ju platiteľ dane na účely určenia základu dane na slovenskú menu kurzom vyhláseným v kurzovom lístku Národnej banky Slovenska platným v deň vzniku daňovej povinnosti. Zo základu dane určeného podľa § 23 zákona o DPH si vypočíta 19% daň, ktorú vykáže v r. 02 a v r. 13 daňového priznania. Ak splní podmienky na odpočítanie dane, daň si odpočíta v r.16, 18, 22 daňového priznania. Ak si platiteľ dane daň odpočítal a zahraničný dodávateľ následne opravil fakturovanú cenu, platiteľ dane opraví základ dane určený podľa § 23 zákona o DPH a vypočítanú daň a súčasne opraví aj odpočítanú daň. Rozdiel v základe dane po oprave uvedie platiteľ dane v r. 23 daňového priznania. Základ dane sa označí znamienkom plus, ak sa zvýšil základ dane. Tento riadok sa vyplní aj v prípade, ak nadobúdateľ pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu použil identifikačné číslo pre daň pridelené v tuzemsku a tovar bol prepravený do iného členského štátu a tento nadobúdateľ preukáže, že zdanil nadobudnutie tovaru v členskom štáte, v ktorom sa skončila preprava alebo odoslanie tovaru (§ 17 ods. 3 zákona o DPH). Rozdiel v dani po oprave uvedie platiteľ dane v r. 24 daňového priznania. Údaj o dani v daňovom priznaní sa označí znamienkom plus, ak sa zvýšil základ dane a suma dane. Opravu odpočítanej dane platiteľ dane vykáže v r. 25 daňového priznania. Údaj o dani v daňovom priznaní sa označí znamienkom plus, ak sa znižuje odpočítaná daň. Ak platiteľ dane opravuje základ dane a daň pri tovare, ktorý nadobudol v tuzemsku z iného členského štátu, súčasne v tom istom zdaňovacom období opraví aj odpočítanú daň.


OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PRI DOVOZE TOVARU PRI JEJ VRÁTENÍ

     Ak daň zaplatená pri dovoze tovaru bola dodatočne vrátená v plnej výške alebo čiastočne podľa colných predpisov, platiteľ je povinný opraviť odpočítanú daň. Oprava odpočítanej dane sa vykoná v tom zdaňovacom období, v ktorom colný orgán vrátil daň.
     Podľa § 53 ods.3 zákona o DPH sa však nepostupuje v prípade, ak dodávateľ uplatnil sadzbu dane 19% pri dodaní tovaru alebo služby, ktoré mali byť oslobodené od dane a odberateľ si uplatnil odpočítanie dane. V takomto prípade musí odberateľ na základe dokladu od dodávateľa, ktorým sa opravuje pôvodný doklad podať dodatočné daňové priznanie.


OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PRI DOVOZE TOVARU PRI JEJ DODATOČNOM ZVÝŠENÍ

     Ak daň zaplatená pri dovoze tovaru bola dodatočne zvýšená podľa colných predpisov, platiteľ môže opraviť odpočítanú daň. Oprava odpočítanej dane sa vykoná v tom zdaňovacom období, v ktorom bola dodatočne zvýšená daň zaplatená colnému orgánu.
     Podľa § 53 ods.4 zákona o DPH sa však nepostupuje v prípade, ak dodávateľ uplatnil sadzbu dane 19% pri dodaní tovaru alebo služby, ktoré mali byť oslobodené od dane a odberateľ si uplatnil odpočítanie dane. V takomto prípade musí odberateľ na základe dokladu od dodávateľa, ktorým sa opravuje pôvodný doklad podať dodatočné daňové priznanie.


OPRAVA DANE ODPOČÍTANEJ V POMERNEJ VÝŠKE

     Ak platiteľ dane z pôvodného daňového dokladu alebo faktúry odpočítal daň v pomernej výške, podľa stanoviska Ministerstva financií SR aj pri oprave odpočítanej dane použije koeficient, ktorý pôvodne uplatnil pri odpočítaní dane. Ak sa oprava odpočítanej dane vykoná v rámci jedného kalendárneho roka, platiteľ dane použije pri oprave odpočítanej dane predbežný koeficient (mesačný alebo štvrťročný), ktorý použil pri pôvodnom odpočítaní dane. Pri vysporiadaní dane v daňovom priznaní za posledné zdaňovacie obdobie kalendárneho roka platiteľ dane opravenú odpočítateľnú daň prepočíta ročným koeficientom príslušného kalendárneho roka. Ak sa oprava odpočítanej dane vykoná po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom platiteľ dane pôvodne odpočítal daň, platiteľ dane použije pri oprave odpočítanej dane ročný koeficient kalendárneho roka, v ktorom bola daň pôvodne odpočítaná.
     Pri vysporiadaní dane v daňovom priznaní za posledné zdaňovacie obdobie kalendárneho roka platiteľ dane opravenú odpočítateľnú daň neprepočíta ročným koeficientom kalendárneho roka, v ktorom bola vykonaná oprava, nakoľko platiteľ dane pri oprave odpočítanej dane použil ročný koeficient kalendárneho roka, v ktorom bola daň pôvodne odpočítaná.
     V prípade vrátenia dane colným orgánom podľa § 53 ods. 3 zákona o DPH platiteľ dane postupuje obdobne ako pri § 53 ods. 1 zákona o DPH, teda ak napr. v roku 2004 bola platiteľovi colným orgánom vyrubená daň, ktorú si v roku 2004 pomerne odpočítal po prepočítaní koeficientom a v roku 2005 mu colný orgán vráti daň, je platiteľ dane povinný opraviť odpočítanú daň, pričom pri oprave odpočítanej dane použije koeficient platný pri pôvodnom odpočítaní dane, t.j. ročný koeficient z roku 2004. V daňovom priznaní podanom za posledné zdaňovacie obdobie roku 2005 nebude prepočítavať vrátenú daň ročným koeficientom z roku 2005.
     Ak by však platiteľ dane opravoval odpočítanú daň, ktorú si pomerne odpočítal v roku 2005 v tomto roku, použije mesačný koeficient uplatnený pri pôvodnom odpočítaní dane. V daňovom priznaní podanom za posledné zdaňovacie obdobie roku 2005 prepočíta vrátenú daň ročným koeficientom z roku 2005. Odpočítanú daň opraví platiteľ dane v tom zdaňovacom období, v ktorom mu colný orgán vrátil daň a vykáže ju v r. 25 daňového priznania so znamienkom plus.
     V prípade zvýšenia dane colným orgánom podľa § 53 ods. 4 zákona o DPH platiteľ dane postupuje obdobne ako pri § 53 ods. 2 zákona o DPH, teda ak napr. v roku 2004 bola platiteľovi dane colným orgánom vyrubená daň, ktorú si v roku 2004 pomerne odpočítal po prepočítaní koeficientom a v roku 2005 mu colný orgán daň dodatočne zvýši, platiteľ dane môže opraviť odpočítanú daň, pričom pri oprave odpočítanej dane použije koeficient platný pri pôvodnom odpočítaní dane, t.j. ročný koeficient z roku 2004. V daňovom priznaní podanom za posledné zdaňovacie obdobie roku 2005 nebude prepočítavať dodatočne uplatnenú daň ročným koeficientom z roku 2005.
     Ak by však platiteľ dane opravoval odpočítanú daň, ktorú si pomerne odpočítal v roku 2005 v tomto roku, použije mesačný koeficient uplatnený pri pôvodnom odpočítaní dane. V daňovom priznaní podanom za posledné zdaňovacie obdobie roku 2005 prepočíta dodatočne uplatnenú daň ročným koeficientom z roku 2005. Odpočítanú daň opraví platiteľ dane v tom zdaňovacom období, v ktorom bola dodatočne zvýšená daň zaplatená colnému orgánu a vykáže ju v r. 25 daňového priznania so znamienkom mínus.


OPRAVA ODPOČÍTANEJ DANE PRI KRÁDEŽI TOVARU

     V prípade krádeže tovaru, pri ktorom platiteľ odpočítal daň, je platiteľ povinný odviesť daň vo výške odpočítanej dane. Ak je tovar predmetom odpisovania podľa § 22 zákona o dani z príjmov, zníži platiteľ odvod dane o pomernú časť dane zodpovedajúcu odpisom. Platiteľ daň odvedie za to zdaňovacie obdobie, v ktorom zistil krádež tovaru.
     Za krádež tovaru sa však nepovažuje strata alebo zničenie tovaru. Ak platiteľ dane pri kúpe tovaru pomerne odpočítal daň, vráti daň vo výške, v akej si daň odpočítal.
     Ak bol odcudzený tovar, ktorý bol predmetom nájmu, odvedie platiteľ daň zníženú o daň, ktorú z tohto tovaru už odviedol, najviac však do výšky odpočítanej dane. Platiteľ daň odvedie za to zdaňovacie obdobie, v ktorom zistil krádež tovaru.

(Ing. Ján Mintál - DUVaP 5/2005)

 

 
 
OTÁZKY A ODPOVEDE

 

SPOLOČNOSŤ V RÁMCI TROJSTRANNÉHO OBCHODU - REKLAMÁCIA

Spoločnosť XY, s.r.o. (mesačný platiteľ DPH) nadobudla dňa 2.6.2005 ako prvý odberateľ v rámci trojstranného obchodu podľa § 45 ods.2 zákona o DPH tovar z iného členského štátu v hodnote 480 000 Sk. V tomto mesiaci predmetný tovar aj dodal druhému odberateľovi. V júli 2005 dodávateľ z iného členského štátu uznal reklamáciu a z dôvodu nižšej kvality tovaru znížil cenu plnenia o 100 000 Sk. Dňa 12.7.2005 vystavil faktúru, ktorou opravil pôvodnú faktúru - opravil základ dane, pričom spoločnosť XY, s.r.o. obdržala túto faktúru dňa 21.7.2005. Ako sa uvedené skutočnosti prejavia pri vyplňovaní daňových priznaní u slovenského subjektu?

Ak sú splnené podmienky pre trojstranný obchod ustanovené v § 45 ods.1 zákona o DPH, prvý odberateľ nie je povinný platiť daň pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu a nadobudnutie tovaru u tejto osoby sa považuje za zdanené podľa § 45 ods.2 spomínaného zákona. Spoločnosť XY, s.r.o. teda ako prvý odberateľ predmetného tovaru uvedie pri vyplňovaní daňových priznaní k DPH spomínané náležitosti nasledovným spôsobom:

1. Za mesiac jún 2005:
- na riadok 33 uvedie sumu 480 000 Sk
- na riadok 34 uvedie sumu 480 000 Sk
2. Za mesiac júl 2005:
- na riadok 33 uvedie sumu - 100 000 Sk
- na riadok 34 uvedie sumu - 100 000 Sk


Spoločnosť XY, s.r.o. ako prvý odberateľ tovaru v rámci trojstranného obchodu opravu základu dane nadobudnutého tovaru podľa § 45 ods.2 zákona o DPH vykoná ponížením hondoty v riadkoch 33 a 34 daňového priznania v tom zdaňovacom období, v ktorom prijala faktúru o oprave základu dane. Opravu v tomto prípade na riadkoch 23 a 24 daňového priznania neuvádza.

(Ing. Ján Mintál - DUVaP 5/2005)

DAŇOVÁ POVINNOSŤ Z NADOBUDNUTIA TOVARU

Slovenský platiteľ dane nadobudol tovar od zahraničného dodávateľa - osoby identifikovanej pre daň v Nemecku v hodnote 10 000 EUR. Tovar bol prepravený 29.5.2005. Slovenský subjekt obdržal faktúru dňa 7. júna 2005, pričom dátum jej vystavenia je 31.5.2005. Slovenský subjekt obdržal dňa 30. júna 2005 faktúru - dobropis na zníženie ceny tovaru o 1 000 EUR, ktorá bola vystavená 28. júna 2005. Kurz vyhlásený NBS k 31.5.2005 je 39,069 Sk.
Daňová povinnosť z nadobudnutia tovaru vznikla dňom jej vystavenia - t.j. 31.5.2005. Kurz vyhlásený NBS k 31.5.2005 vo výške 39,069 Sk je kurzom dňa vzniku daňovej povinnosti, a tento sa použije aj na opravu základu dane podľa § 25 zákona o DPH. Hodnota tovaru prepočítaná na SKK (31.5.2005) je potom 390 690 Sk, potom daň je 74 231 Sk. Hodnota zníženia ceny prepočítaná kurzom ku dňu 31.5.2005 je 39 069 Sk, súvisiaca daň je potom 7 423 Sk.
Slovenský platiteľ ako odberateľ tovaru uvedie pri vyplňovaní daňových priznaní k DPH spomínané náležitosti nasledovným spôsobom:

1. Za mesiac máj 2005:
- na riadok 04 bude vstupovať suma 390 690 Sk
- na riadok 01 bude vstupovať suma 390 690 Sk
- na riadok 02 bude vstupovať suma 74 231 Sk
- na riadok 16 bude vstupovať suma 74 231 Sk
- na riadok 18 bude vstupovať suma - 74 231 Sk
- na riadok 22 bude vstupovať suma - 74 231 Sk
2. Za mesiac jún 2005:
- na riadok 23 bude vstupovať suma -39 069 Sk
- na riadok 24 bude vstupovať suma -7 423 Sk
- na riadok 25 bude vstupovať suma +7 423 Sk


(Ing. Ján Mintál - DUVaP 5/2005)

ZDANITEĽNÉ OBCHODY, PRI KTORÝCH VZNIKÁ DAŇOVÁ POVINNOSŤ A OSLOBODENÉ OD DANE

V zdaňovacom období jún 2004 dodávateľ - predajca nábytku dodal odberateľovi - banke objednaný kancelársky nábytok v cene bez dane 500 000,- Sk, DPH 19% 95 000,- Sk. Banka nakúpený kancelársky nábytok použila jednak na zdaniteľné obchody, pri ktorých vzniká daňová povinnosť a jednak na zdaniteľné obchody oslobodené od dane bez nároku na odpočítanie dane. V zdaňovacom období jún 2004 bol predbežný koeficient banky 0,40. Banka predbežne odpočítala daň vo výške 38 000,- Sk (95 000 x 0,40). Ročný koeficient za rok 2004 bol 0,30, t.j. z predmetnej dodávky kancelárskeho nábytku si banka v roku 2004 odpočítala daň po ročnom vysporiadaní dane vo výške 28 500,- Sk (95 000 x 0,30).

Daňový dobropis
V zdaňovacom období apríl 2005 banka obdržala od dodávateľa kancelárskeho nábytku na základe reklamácie časti dodávky daňový dobropis, ktorým dodávateľ znížil základ dane o 200 000,- Sk, DPH znížil o 38 000,- Sk (200 000 x 19%). Keďže došlo k zníženiu základu dane, banka bola povinná opraviť odpočítanú daň, a to v zdaňovacom období, v ktorom obdržala doklad o oprave základu dane, t.j. v zdaňovacom období apríl 2005. V daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie apríl 2005 banka v r. 25 vykázala daň prepočítanú ročným koeficientom z roku 2004 vo výške + 11 400,- Sk (38 000 x 0,30).
Vzhľadom na skutočnosť, že oprava odpočítanej dane sa vykonala v roku 2005 a banka mala k dispozícii aj ročný koeficient z roku 2004, nepoužila mesačný koeficient platný v júni 2004 (pri pôvodnom doklade), ktorý bol vo výške 0,40, ale ročný koeficient z roku 2004 vo výške 0,30. Sumu 11 400,- Sk banka uviedla v daňovom priznaní za apríl 2005 so znamienkom plus, nakoľko znižovala odpočítanú daň a teda vracala finančné prostriedky do štátneho rozpočtu.
Pri ročnom vysporiadaní dane za rok 2005 v daňovom priznaní za december 2005 banka sumu +11 400,- Sk neprepočíta ročným koeficientom z roku 2005, nakoľko pri oprave pomernej výšky odpočítateľnej dane použila ročný koeficient z roku 2004.

Daňový ťarchopis
V zdaňovacom období apríl 2005 banka obdržala od dodávateľa kancelárskeho nábytku daňový ťarchopis, ktorým dodávateľ zvýšil základ dane o 200 000,- Sk, DPH zvýšil o 38 000,- Sk (200 000 x 19%). Keďže došlo k zvýšeniu základu dane, banka mala právo opraviť odpočítanú daň, a to v zdaňovacom období, v ktorom obdržala doklad o oprave základu dane, t.j. v zdaňovacom období apríl 2005. Postup pri výpočte pomernej výšky odpočítateľnej dane je rovnaký ako pri daňovom dobropise, ale v daňovom priznaní za apríl 2005 banka v r. 25 vykázala daň prepočítanú ročným koeficientom z roku 2004 vo výške - 11 400,- Sk, nakoľko si zvyšovala odpočítanú daň a teda žiadala finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu. Pri ročnom vysporiadaní dane za rok 2005 v daňovom priznaní za december 2005 banka sumu - 11 400,- Sk neprepočíta ročným koeficientom z roku 2005, nakoľko pri oprave pomernej výšky odpočítateľnej dane použila ročný koeficient z roku 2004.

(Ing. Ján Mintál - DUVaP 5/2005)

 

 
 
ZAČÍNAME PODNIKAŤ

 

DOKLADY POTREBNÉ PRI MEDZINÁRODNEJ DOPRAVE TOVAROV PODLIEHAJÚCICH SPOTREBNÝM DANIAM

     Keďže sa tovary podliehajúce spotrebným daniam môžu nachádzať v dvoch rôznych daňových režimoch, a to v pozastavení dane alebo v daňovom voľnom obehu, pri ich preprave sa použije buď sprievodný dokument, alebo zjednodušený sprievodný dokument podľa toho, v ktorom z uvedených daňových režimov sa tovar nachádza. Vzory oboch tlačív sú vždy v prílohe č. 4 a 5 každého z citovaných zákonov. Povinnosť používať takéto dokumenty vyplýva z vyššie uvedených zákonov, pričom sa táto povinnosť do zákonov premietla zo smernice Rady č. 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, ako aj z nariadenia komisie (EHS) č. 2719/92 o sprievodnom administratívnom dokumente pri preprave tovarov podliehajúcich spotrebným daniam v pozastavení dane (Úradný vestník Európskych spoločenstiev č. L 276 s. 1 z 19. 9. 1992) v znení nariadenia komisie (EHS) č. 2225/93 (Úradný vestník Európskych spoločenstiev č. L 198 s. 5 zo 7. 8. 1993), a tiež aj z nariadenia komisie (EHS) č. 3649/92 o zjednodušenom sprievodnom dokumente pri preprave vo vnútri Spoločenstva tovaru podliehajúceho spotrebnej dani, ktorý bol uvoľnený do daňového voľného obehu v odosielajúcom členskom štáte (Úradný vestník Európskych spoločenstiev č. L 369 s. 17 z 18. 12. 1992).

SPRIEVODNÝ DOKUMENT

     Hoci smernica i citované nariadenia požadujú používanie sprievodných dokumentov iba pri intrakomunitárnej preprave, národná legislatíva spotrebných daní požaduje použitie sprievodného dokumentu aj pri preprave tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, ktorá sa uskutoční iba na daňovom území, a to nielen v prípade pozastavenej dane, ale aj v prípade prepravy takýchto tovarov oslobodených od dane. Dôležité je zapamätať si, že sprievodné dokumenty je povinný vyhotoviť vždy dodávateľ tovaru.
     V prípade, ak prepravu tovaru nebude vykonávať jeho dodávateľ alebo samotný príjemca tovaru, vstupuje do ich vzájomného dodávateľsko-odberateľského vzťahu dopravca. Ten nemá vlastnícke vzťahy k prepravovanému predmetu dane, avšak po prevzatí tovaru na prepravu má tento v držbe a nesie tak zodpovednosť za tovar aj z hľadiska spotrebnej dane, keďže tovar v pozastavení dane je nezdanený tovar. Preto treba dbať, aby pri prevzatí tovaru podliehajúceho spotrebnej dani na prepravu dopravca prevzal i príslušný sprievodný dokument.
     Ak pôjde o prepravu tovaru v pozastavení dane zo Slovenskej republiky do iného členského štátu alebo z iného členského štátu na územie Slovenskej republiky, prepravu v pozastavení dane medzi dvoma daňovými skladmi na území Slovenskej republiky alebo z daňového skladu na území Slovenskej republiky do tzv. užívateľského podniku, musí dopravca prevziať druhý až štvrtý diel sprievodného dokumentu a tento mať počas prepravy neustále pri sebe.
     Doklad je dôležitý v prípade cestnej kontroly vykonávanej mobilnou kontrolnou skupinou na území ktoréhokoľvek členského štátu, pretože preukazuje pôvod tovaru, miesto určenia a vzťah držiteľa k tomuto tovaru. Preto si treba vždy dôkladne skontrolovať korektné vyplnenie sprievodného dokumentu, najmä kolóniek 9 a 11, keďže tieto sa týkajú predovšetkým dopravcu. Pri ukončení prepravy tovaru je potrebné druhý až štvrtý diel spolu s tovarom odovzdať jeho príjemcovi, tým končí zodpovednosť dopravcu za prepravovaný tovar.      Keďže režim pozastavenia dane platí pre prevádzkovateľov daňových skladov aj pri vývoze tovarov podliehajúcich spotrebným daniam do tretích štátov, použije sa vyššie uvedený sprievodný dokument aj na prepravu uskutočnenú z územia Slovenskej republiky, avšak iba po miesto, na ktorom tovar opustí územie spoločenstva.
     V takomto prípade musí dať dopravca potvrdiť colnému orgánu na zadnej strane sprievodného dokumentu uskutočnenie vývozu a minimálne tretí diel takto potvrdeného sprievodného dokumentu po návrate odovzdať dodávateľovi tovaru. Minimálne preto, lebo colný orgán potvrdzujúci vývoz si ponechá štvrtý diel sprievodného dokumentu.
     Keďže ani smernica, nariadenie a ani jednotlivé zákony neupravujú, čo s druhým dielom sprievodného dokumentu, ktorý si normálne pri intrakomunitárnej preprave ponecháva vždy príjemca tovaru, je teoreticky možné odovzdať tento druhý diel príjemcovi tovaru aj v prípade vývozu, treba si však uvedomiť, že sprievodný
     dokument je administratívnym dokumentom Spoločenstva, preto platnosť dokumentu končí za jeho hranicou a pre príjemcu tovaru v treťom štáte nemá žiadnu dokladovú hodnotu.

ZJEDNODUŠENÝ SPRIEVODNÝ DOKUMENT

     Ak pôjde o prepravu tovarov podliehajúcich spotrebným daniam uvedených do daňového voľného obehu, aj v takomto prípade sa musí použiť sprievodný dokument, avšak vzhľadom na skutočnosť, že tovar uvedený do daňového voľného obehu je už zdanený tovar, pri jeho preprave sa použije tzv. zjednodušený sprievodný dokument. Zjednodušený sprievodný dokument sa použije iba pri preprave zo Slovenskej republiky na územie iných členských štátov alebo z územia iných členských štátov na územie Slovenskej republiky, pri vývoze tovarov uvedených do daňového voľného obehu sa zjednodušený sprievodný dokument nepoužije.
     Zjednodušený sprievodný dokument sa nepoužije ani vtedy, ak sa preprava tovarov uvedených do daňového voľného obehu bude uskutočňovať iba na území Slovenskej republiky. Zjednodušený sprievodný dokument je iba trojdielne tlačivo, čo znamená, že dopravca spolu s tovarom prevezme vždy druhý a tretí diel zjednodušeného sprievodného dokumentu, ktoré potom odovzdá spolu s tovarom príjemcovi, tým končí zodpovednosť dopravcu za tovar. Aj v prípade zjednodušeného sprievodného dokumentu treba dbať na korektné vyplnenie najmä kolónky č. 5, ktorá sa týka dopravcu.
     Rozhodne sa treba vyvarovať rôznych "službičiek" a prepravovať tovary podliehajúce spotrebným daniam na požiadanie len tak bez dokladov. Pri kontrole vykonávanej mobilnou kontrolnou skupinou na území ktoréhokoľvek členského štátu môže v prípade zistenia takejto prepravy dôjsť k vymáhaniu zaplatenia dane z prepravovaného tovaru alebo k jeho zadržaniu, zadržaniu dopravného prostriedku alebo i samotného vodiča, závisí to od legislatívy toho ktorého členského štátu, v ktorom dôjde k zisteniu prepravy tovarov podliehajúcich spotrebným daniam bez príslušných dokladov.

(Peter Šubík - Poradca 10/2005)

 

 
 
LEGISLATÍVA

 

NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

ČIASTKA 87, uverenená: 12.5.2005

195. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach o požadovaných údajoch poskytovaných k strategickým hlukovým mapám
197. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
198. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Spojených štátov amerických o Komisii J. Williama Fulbrighta pre vzdelávacie výmeny v Slovenskej republike


ČIASTKA 88, uverejnená 14.5.2005

199. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o ochranných opatreniach proti zavlečeniu a rozširovaniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty
200. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 9. júna 2003 č. 1799/2003-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca materiály a predmety určené na styk s potravinami v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 8. decembra 2004 č. 14911/2004-OAP
201. Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos č. 1/2005 z 1. marca 2005 o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky


ČIASTKA 89, uverejnená 14.5.2005

202. Rozhodnutie pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorým sa mení Spravovací a rokovací poriadok Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 114/1993 Z. z. v znení rozhodnutia pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 15/2000 Z. z. a rozhodnutia pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 348/2002 Z. z.


ČIASTKA 90, uverejnená 21.5.2005

203. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o zvýšení platových taríf štátnych zamestnancov
204. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
205. Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska z 26. novembra 2004 č. 11/2004 o predkladaní výkazov bankami a pobočkami zahraničných bánk na štatistické účely


ČIASTKA 91, uverejnená 21.5.2005

206. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri vyhlasovaní stavu núdze, o vyhlasovaní obmedzujúcich opatrení pri stavoch núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze
207. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje výška náhrady za bolesť a výška náhrady za sťaženie spoločenského uplatnenia pre rok 2005


ČIASTKA 92, uverejnená 21.5.2005

208. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o nakladaní s elektrozariadeniami a s elektroodpadom
209. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 126/2004 Z. z. o autorizácii, o vydávaní odborných posudkov vo veciach odpadov, o ustanovovaní osôb oprávnených na vydávanie posudkov a o overovaní odbornej spôsobilosti týchto osôb
210. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o vykonaní niektorých ustanovení zákona o obaloch


ČIASTKA 93, uverejnená 25.5.2005

211. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje zoznam vodohospodársky významných vodných tokov a vodárenských vodných tokov
212. Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia
213. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Bulharskej republiky o vzájomnej administratívnej pomoci v colných otázkach
214. Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 27. marca 2002 č. 2/2002 na vykonanie zákona č. 163/2001 Z. z. o chemických látkach a chemických prípravkoch
215. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 30. marca 2004 č. 688/2004-KM, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov


ČIASTKA 94, uverejnená 27.5.2005

216. Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasuje Chránené vtáčie územie Malé Karpaty
217. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o vlastných zdrojoch doplnkovej dôchodkovej spoločnosti a o metódach a postupoch stanovenia hodnoty majetku v doplnkových dôchodkových fondoch


ČIASTKA 95, uverejnená 28.5.2005

218. Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky zo 4. mája 2005 vo veci pozastavenia účinnosti čl. I § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov
219. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 20. mája 1996 č. 981/1996-100, ktorým sa vydáva prvá časť a prvá, druhá a tretia hlava druhej časti Potravinového kódexu Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Redakčné oznámenie o oprave chyby vo vyhláške Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 12/2005 Z. z.


(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
EKONOMIKA

 

KURZY NBS

  Krajina     Mena     Množstvo     13.5.2005     16.5.2005     17.5.2005     18.5.2005     19.5.2005     20.5.2005     23.5.2005  
  Austrália     AUD     1     23,445     23,518     23,426     23,390     23,390     23,351     23,393  
  Cyprus     CYP     1     67,146     67,312     67,659     67,704     67,696     67,486     67,416  
  Česká rep.     CZK     1     1,296     1,297     1,296     1,295     1,289     1,290     1,286  
  Dánsko     DKK     1     5,217     5,228     5,246     5,249     5,244     5,226     5,224  
  EMU     EUR     1     38,825     38,903     39,039     39,062     39,044     38,913     38,909  
  Estónsko     EEK     1     2,482     2,487     2,494     2,496     2,495     2,487     2,486  
  Japonsko     JPY     100     28,636     28,727     28,760     28,824     28,780     28,714     28,634  
  Kanada     CAD     1     24,363     24,553     24,407     24,314     24,501     24,391     24,478  
  Litva     LTL     1     11,242     11,268     11,308     11,314     11,308     11,271     11,269  
  Lotyšsko     LVL     1     55,785     55,894     56,093     56,130     56,096     55,882     55,883  
  Maďarsko     HUF     100     15,522     15,480     15,501     15,471     15,442     15,477     15,447  
  Malta     MTL     1     90,437     90,629     90,944     90,986     90,958     90,642     90,627  
  Nórsko     NOK     1     4,798     4,800     4,822     4,828     4,821     4,793     4,789  
  Poľsko     PLN     1     9,365     9,316     9,288     9,264     9,281     9,338     9,353  
  Slovinsko     SIT     100     16,211     16,243     16,299     16,314     16,301     16,248     16,241  
  Švajčiarsko     CHF     1     25,130     25,198     25,284     25,291     25,320     25,222     25,168  
  Švédsko     SEK     1     4,213     4,226     4,240     4,233     4,238     4,235     4,232  
  USA     USD     1     30,397     30,728     30,927     30,863     30,954     30,760     30,789  
  V. Británia     GBP     1     56,745     57,140     57,002     56,830     56,711     56,588     56,567  
  MMF-ZPC-SDR     XDR     1     45,676     45,958     46,124     46,093     46,117     45,924     45,920  

  Krajina     Mena     Množstvo     24.5.2005     25.5.2005     26.5.2005     27.5.2005     30.5.2005     31.5.2005  
  Austrália     AUD     1     23,567     23,615     23,721     23,724     23,806     23,791  
  Cyprus     CYP     1     67,728     67,780     68,101     67,885     68,104     67,825  
  Česká rep.     CZK     1     1,286     1,287     1,286     1,284     1,284     1,281  
  Dánsko     DKK     1     5,244     5,244     5,270     5,256     5,270     5,249  
  EMU     EUR     1     39,062     39,071     39,238     39,122     39,231     39,068  
  Estónsko     EEK     1     2,497     2,497     2,508     2,500     2,507     2,497  
  Japonsko     JPY     100     28,844     28,888     29,020     28,838     29,011     28,928  
  Kanada     CAD     1     24,669     24,649     24,765     24,596     24,722     24,830  
  Litva     LTL     1     11,315     11,315     11,369     11,332     11,362     11,315  
  Lotyšsko     LVL     1     56,112     56,134     56,389     56,202     56,363     56,133  
  Maďarsko     HUF     100     15,452     15,392     15,377     15,459     15,460     15,360  
  Malta     MTL     1     90,993     91,011     91,435     91,144     91,380     91,014  
  Nórsko     NOK     1     4,811     4,823     4,863     4,878     4,907     4,905  
  Poľsko     PLN     1     9,303     9,332     9,370     9,393     9,392     9,420  
  Slovinsko     SIT     100     16,311     16,311     16,390     16,335     16,378     16,315  
  Švajčiarsko     CHF     1     25,237     25,255     25,389     25,307     25,367     25,281  
  Švédsko     SEK     1     4,254     4,253     4,278     4,253     4,266     4,257  
  USA     USD     1     31,128     31,084     31,197     31,122     31,287     31,213  
  V. Británia     GBP     1     56,894     56,910     57,030     56,885     57,063     56,947  
  MMF-ZPC-SDR     XDR     1     46,256     46,246     46,422     46,276     46,472     46,331  


(Zdroj: Národná banka Slovenska)

POHONNÉ HMOTY

  Maloobchodné ceny (SK/liter)  
  Dátum zmeny     TP 91     TP 91 UNI     TP 95     TP 98     TP DIESEL     EVO DIESEL  
  04.01.2005     32,20     32,60     32,60     35,20     33,80     35,80  
  11.01.2005     33,00     33,40     33,40     36,00     33,80     35,80  
  18.01.2005     33,80     34,20     34,20     36,80     33,80     35,80  
  02.03.2005     33,30     33,70     33,70     36,30     34,40     36,60  
  11.03.2005     34,00     34,40     34,40     37,00     35,30     37,50  
  31.03.2005     34,90     35,30     35,30     37,90     36,20     38,40  
  08.04.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     37,00     39,20  
  04.05.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     36,70     38,90  
  11.05.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     36,20     38,40  
  18.05.2005     36,00     36,40     36,40     39,00     35,70     37,90  


(Zdroj: Slovnaft)

 

 
 
NEZABUDNITE

 

JÚN 2005

8. 6. streda
  • poistenie
    - odvod poistného na zdravotné poistenie a na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie do rezervného fondu a na poistenie v nezamestnanosti za samostatne zárobkovo činnú osobu
15. 6. utorok
  • daň z príjmov
    - odvod dane z príjmov vyberanej zrážkou
  • spotrebné dane
    - daňové priznanie za spotrebné dane z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
27. 6. 2005
  • daň z pridanej hodnoty
    - daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s mesač-nou daňovou povinnosťou
  • spotrebná daň
    - splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
30. 6. 2005
  • daň z príjmov
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 50 000 Sk do 500 000 Sk
    - splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktorých posledná známa daňová povinnosť bola vyššia ako 20 000 Sk do 500 000 Sk
  • daň z motorových vozidiel
    - odvod 1/12 ročnej sadzby dane, ako presahuje 250 000 Sk

 

 
 
PRAKTICKÁ KOMUNIKÁCIA

 

Reč tela

Slovné spojenie "reč tela" môže evokovať rôzne predstavy a tak, aby sme sa vyhli nedorozumeniam, začneme výpočtom toho, o čom tento príspevok nie je:
  • Nie je o sexe, aj keď uznávame, že v tomto kontexte je reč tela najzrozumiteľnejšia. Zastávame však názor, že nemá význam písať o niečom, čo má zmysel iba v spojení s praxou.
  • Nie je o vybavovaní vecí "ručne a stručne". Hoci dnes už ani facka nie je takou jasnou správou ako kedysi, ešte stále sme presvedčení o tom, že i tu, podobne ako v prvom prípade, majú dobre vytrénované svaly prednosť pred akokoľvek nabrúseným brkom.
Zdalo by sa, že po vylúčení vyššie uvedených oblastí už pre rozprávanie telom nezostáva veľa priestoru. Nasledujúce riadky si kladú za cieľ presvedčiť vás o opaku, t.j. o tom, že ľudské telo je podstatnou súčasťou toho, čo učene nazývame procesom komunikácie.


Komunikácia je vlastne akési vysielanie posolstva, v ktorom asi 55 % pripadá na práve na reč tela, oblečenie, symboly postavenia a čuchové vnemy, zhruba 38 % na zvuk hlasu a len približne 7 % na vlastný obsah povedaného. Ľudia si len zriedka uvedomujú, že držanie tela, pohyby a gestá, výraz tváre, rozprávajú úplne iný príbeh ako ich hlas a slová. Reč tela prezrádza skutočné postoje a niekedy je natoľko výrečná, že nahrádza aj hovorené slovo. Napríklad jeden pohľad môže byť výrečnejší ako desaťminútový prejav. Čím to vlastne telo komunikuje?

Prakticky má na to osem rôznych nástrojov:

Mimiku, t.j. výrazy tváre. Mimika vyjadruje predovšetkým emócie.
Gestá. Gestá podčiarkujú a zdôrazňujú povedané.
Postoj, t.j. postavenie rúk aj nôh, otočenie hlavy aj celého tela.
Pohľad. Ako sme už uviedli, "reč očí" je výrečnou formou komunikácie.
Spôsob reči - tón reči, jej hlasitosť, resp. Zmeny hlasitosti, zafarbenie hlasu, intonácia, rýchlosť reči, prestávky v reči, atď.
Zovňajšok - oblečenie, účes, doplnky odevu, šperky, a pod.
Dotyky - predovšetkým podanie ruky, potľapkávanie po pleci, ...
Priestor - vzdialenosť hovoriacich a zmeny tejto vzdialenosti počas rozhovoru.

Dá sa reč tela ovládať?
Správna odpoveď znie "väčšinou nie". Existujú však tréningy, na ktorých sa napr. politici učia "klamať telom". Najčastejšie na to využíva mimika tváre a gestá. Politik sa zubí, prikyvuje, žmurká, používa pozitívne a otvorené gestá na to, aby zamaskoval slová, o ktorých pravdivosti by sa dalo s úspechom pochybovať.

Dá sa klamať telom?
Aj školení "odborníci" dokážu predstierať reč tela len počas krátkeho času. Takýto "odborník" pri klamaní úmyselne používa pozitívne gestá a pre istotu aj obmedzuje gestikuláciu. Napriek tomu, či chceme, alebo nie, pri komunikácii nie sme úplnými pánmi svojho tela a to si robí čo chce. Ak sa človek snaží podvádzať, najskôr ho prezradí práve nesúlad medzi gestami a inými signálmi reči tela a vypovedanými slovami. Drobné pohyby svalov na tvári, zužovanie a rozširovanie zreničiek, pot okolo obočia, červeň na lícach, rýchle žmurkanie, odvracanie pohľadu, vrtenie sa na stoličke a veľa ďalších nepatrných príznakov signalizujú lož. Napríklad neúprimný a predstieraný úsmev sa dá rozoznať hlavne tým, že svaly okolo očí pri ňom nie sú aktívne. Ľudia, ktorí sú pod vplyvom stresu, majú hnevlivý a skleslý výzor tváre bez toho, aby si to uvedomovali.
Našim cieľom nie je naučiť vás klamať, ale predsa si neodpustíme jednu radu: ak chce človek úspešne klamať, mal by sa snažiť o to, aby mu bolo vidieť telo čo najmenej. Oveľa ľahšie sa klame, keď človek sedí za stolom ako keď hovorí s niekým postojačky z očí do očí. Z toho logicky vyplýva, že najlepšie sa klame do telefónu!

Je reč tela univerzálnym jazykom?
Väčšina prejavov reči tela má rovnakú podobu na celom svete.
Napr. keď sú ľudia šťastní, usmievajú sa, keď sú smutní alebo rozhnevaní, mračia sa. Pokývanie hlavou takmer všade znamená pritakanie a potvrdenie. Rovnako univerzálnym je pokrčenie pliec naznačujúce, že človek nevie, o čom ten druhý hovorí, alebo to nechápe.
Krúžok vytvorený z prstov v Spojených štátoch (a mnohých iných) symbolizuje "O.K.". V niektorých krajinách pri Stredozemnom mori ale naznačuje otvor, a často sa chápe ako znamenie, že niekto je homosexuál.
Zatiaľ čo v Európe sú ruky vo vreckách pri obchodnom jednaní vnímané ako nevychovanosť, v Amerike jedna ruka vo vrecku nohavíc pôsobí uvoľnene a sebavedome. Podobne to je s rukavicami na rukách - ak u nás muž podáva niekomu ruku v rukavici degraduje sa na neokrôchanca, Američania to tak nevnímajú.

Mimika
Dobrá plastika dokáže zakryť veľa "chýb krásy" ale ešte sa nenašiel chirurg, ktorý by dokázal zamaskovať bezprostrednú reakciu tváre na okamžitú situáciu. Následkom toho sa ľudia červenajú, potrháva im viečkami, trasie sa im brada, škrípu zubami, atď. aj keď sa tomu snažia vôľou zabrániť. Z výrazu tváre sa preto dá čítať podobne ako z knihy.

Gestá
Zatiaľ čo mimika tváre sa dá väčšinou jednoznačne interpretovať, pri posudzovaní gest musíme brať do úvahy situáciu, v ktorej sa gestá použili. To isté gesto použité v rôznych situáciách môže mať diametrálne odlišný význam. Nasledujúce vysvetlenia jednotlivých gest len potvrdzujú túto skutočnosť:

1. Pohyby hlavou

  dopredu     zvýšená pozornosť, náklonnosť, alebo naopak, agresívnosť  
  dozadu     očakávanie, nedôvera až skepsa  
  otočenie smerom k partnerovi     zvýšenie pozornosti  
  otočenie bokom od partnera     nepozornosť  
  rýchle nachýlenie dopredu     strach, zlosť, ale aj neistota  
  pomalé nachýlenie dopredu     zamyslenie, súcit,  
  rýchle nachýlenie na bok     skepsa voči počutému  
  pomalé nachýlenie na bok     nedôvera voči počutému, nadradenosť  

2. Pohyby očí, viečok a obočia
Pri komunikácii je dôležité sledovať, na koho sa hovoriaci pozerá, aká je dĺžka pohľadu, počet pohľadov určitým smerom a následnosť pohľadov.

Pozeranie:

  rovno na partnera     pripravenosť diskutovať, alebo záujem  
  smerom dole     snaha koncentrovať sa, alebo neistota  
  smerom hore     snaha o rýchle nájdenie východiska, alebo zahĺbenie sa do spomienok  
  len tak do prázdna     myšlienkami neprítomný  
  putovanie očami zhora dole     namyslenosť  
  putovanie očami zdola hore     strach  

Kontakt očami:

  dlhý     prejav záujmu, ale aj vnucovanie sa  
  krátky     nesmelosť, neistota  
  blúdenie očami     chuť byť radšej niekde inde  
  absencia kontaktu     koncentrácia, strach alebo nadradenosť  
Pokus o zrakový kontakt ľudia spravidla zaregistrujú asi po 2 - 3sekundách. Ak kontakt trvá oveľa dlhšie, pôsobí strnulo a nepríjemne a ak sa k tomu pridá malá vzdialenosť partnerov, dokonca výhražne.

Pohyby viečok:

  široko otvorené     strach, psychický tlak  
  normálne otvorené     pripravenosť diskutovať  
  spustené viečka     nezáujem, nuda alebo snaha nebudiť pozornosť, prípadne snaha o koncentráciu  
  rýchle pohyby viečok     nervozita  

Pohyby obočia:

  zdvihnuté obočie     namyslenosť, nedôvera voči počutému alebo prekvapenie  
  stiahnuté obočie     hnev  

V Em@ilových novinách č. 8/2005 dokončíme tému Reč tela. Zameriame sa na spôsob reči, zovňajšok, dotyky a osobný priestor, tiež na čo je potrebné si dávať pozor.

(Prof. Ing. Milan Konvit, CSc., Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále V-2005)

 

 
 
NAŠE PUBLIKÁCIE

 

VYŠLO

Poradca - formát A5
Mesačník nie len pre podnikateľov

č. 8-9/2005
  • zákon o rodine
  • zákon o sociálnom poistení
  • zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
  • informáciu o novele zákona o cestovných náhradách



  • č. 10/2005
  • zákon o cestovných náhradách s komentárom
  • zákon o nelegálnej práci
  • zákon o autoškolách
  • vstupná cena hmotného majetku
  • mzdová príručka
  • oslobodené príjmy od dane v r. 2005
  • DPH v EÚ



  • Dane, účtovníctvo - vzory a prípady - formát A5
    Publikácia v ktorej každý mesiac prinášame metodický rozbor najčastejšie sa vyskytujúcich problémov podnikateľskej praxe z pohľadu daní, účtovníctva a pracovného práva. Jednotlivé špecifické problémy sú spracované prostredníctvom názorných prípadov.

    č. 3-4/2005
  • Príručka mzdovej účtovníčky
  • výpočet mzdy
  • nemocenské dávky
  • priemerný zárobok
  • dôchodkové dávky
  • náhrada príjmu pri PN
  • vykazovanie poistného
  • štátne sociálne dávky



  • č. 5/2005 - formát A5
  • možnosti odpočítania a vrátenia DPH
  • právo na odpočítanie DPH
  • oprava odpočítanej dane
  • vrátenie dane zahraničným a iným osobám
  • cestovné náhrady po 1. 4. 2005
  • osobnosť na pracovisku



  • 1 000 riešení - formát A5
    Dvojmesačník, určený podnikateľom, živnostníkom, mzdovým účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, účtovníkom, ekonómom, študentom SŠ a VŠ. Obsahuje problémy a ich riešenia z oblastí daní, účtovníctva, ekonomiky, miezd, práva, personalistiky. Každé číslo obsahu okrem iných rubrík aj "horúcu tému", ktorá je v danom období pre čitateľov najaktuálnejšia. V každej publikácii čitateľ nájde aj abecedný index hesiel a zoznam vydaných publikácií k danej téme alebo kapitole.

    č. 3/2005
  • mzdy a odvody
  • nelegálna práca
  • automobil v podnikaní
  • odvody
  • miestne dane
  • združenie
  • zodpovedný zástupca



  • Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov - formát A5
    Edmund Horváth
    Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.

    Daňové výdavky od A do Z - formát A5
    Dobšovič a kol.
    Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.

    Edícia Zákony do vrecka - formát A6
    Úplné znenia zákonov
  • Zákon o dani z pridanej hodnoty
  • Zákon o rodine
  • Zákon o archívnictve



  • Edícia Aktualizácie - formát A5
    Úplné znenia aktualizovaných zákonov uverejnených v Zborníkoch zákonov I. - VI.

    I/2
  • Zákon o správe daní a poplatkov
  • Zákon o cestovných náhradách
  • Zákon o správnych poplatkoch
  • Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
  • Upozornenie na zmenu:
  • Zákon o dani z príjmov
  • Zákon o spotrebnej dani z liehu



  • II/3
  • Zákon o trestnom konaní súdnom



  • II/4
  • Zákon o ochrane osobných údajov
  • Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti



  • III/2
  • Zákonník práce
  • Zákon o službách zamestnanosti
  • Zákon o sociálnom poistení
  • Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
  • Zákon o inšpekcii práce
  • Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla

  • Kurzy NBS


    PRIPRAVUJEME

    1000 riešení č. 4/2005
  • zúčtovacie vzťahy, kapitálové účty v účtovníctve
  • DPH
  • pohľadávky
  • odvody od 1.7.2005
  • majetok spoločnosti
  • pracovnoprávne vzťahy
  • konateľ v s.r.o.
  • živnostenské podnikanie



  • Poradca č. 11-12/2005
  • Zákon o ochrane osobných údajov
  • Zákon o priestupkoch



  • Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 6/2005
  • Účtovanie v podvojnom účtovníctve
  • Nelegálna práca
  • Osobnosť na pracovisku



  •  

     
     
    OBJEDNÁVKA

     

    Stručný návod na vyplnenie objednávky

    1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
       
    2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
       
    3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
       

    Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.

      Identifikačné údaje objednávateľa  
      Meno, Priezvisko:      
      Firma:      
      IČO:      
      Adresa:      
      Telefón:      

      Predplatné mesačníka Poradca 2005  
      Predplatné s 20 % zľavou     13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
      prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
      Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
      - fyzických osôb
      - právnických osôb
      - ročné zúčtovanie dane  
      998 Sk     ks  
      Predplatné  
      Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)     580 Sk     ks  
      Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)     1440 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     220 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     250 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná správa...     250 Sk     ks  
      Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     250 Sk     ks  
      Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
      č. 1/2005   -  zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
    -  zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
    -  bytové spoločenstvá
    -  zmeny v platení poistného
    -  paušálne výdavky
    -  účtovanie goodwillu
    96 Sk   ks  
      č. 2/2005   - zákon o cestnej doprave
    - zákon o súdnych poplatkoch
    96 Sk   ks  
      č. 3/2005   - zákon o účtovníctve s komentárom
    - zákon mediácii s komentárom
    - založenie a vznik s.r.o.
    - minimálna mzda od 1. októbra 2004
    96 Sk   ks  
      č. 4/2005   - zákon o miestnych daniach
    - príjmi z predaja nehnuteľností
    - preddavky na daň z príjmov právnických osôb
    - archivácia a starostlivosť o dokumenty
    96 Sk   ks  
      č. 5-6/2005   - zákon o dani z príjmov s komentárom
    - zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
    - vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
    - k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
    192 Sk   ks  
      č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania   - daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby 70 Sk   ks  
      č. 7/2005   - zákon o zdravotnom poistení s komentárom
    - správa daní a poplatkov novelizovaná
    - práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
    - zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
    - diagnostika malých a stredných podnikov
    - nová energetická legislatíva
    96 Sk   ks  
      č. 8-9/2005   - zákon o rodine
    - zákon o sociálnom poistení
    - zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
    - informáciu o novele zákona o cestovných náhradách
    192 Sk   ks  
      č. 10/2005   - zákon o cestovných náhradách
    - zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
    - zákon o autoýkolách a o zmene a doplnení niektorych zákonov
    - paušálne výdavky zmeny vroku 2005
    192 Sk   ks  
      Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
      1/2005 JÚ     Skončenie podnikania fyzickej osoby     21 Sk     ks  
      2/2005 JÚ     Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve     20 Sk     ks  
      1/2005 PÚ     Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby     20 Sk     ks  
      2/2005 PÚ     Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve     30 Sk     ks  
      1/2005 VS     Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov     37 Sk     ks  
      2/2005 VS     Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu     30 Sk     ks  
      3/2005 VS     Účtovníctvo a finančné výkazy rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov od 1. 1. 2005     28 Sk     ks  
      Zborníky ZÁKONY 2005  
      Zákony I/2005   Daň z príjmov,
    Daň z pridanej hodnoty,
    Spotrebné dane,
    Zákon o účtovníctve.  
      195 Sk     ks  
      Zákony II/2005   Obchodný zákonník,
    Občiansky zákonník,
    Trestné právo,
    Živnostenský zákon.  
      195 Sk     ks  
      Zákony III/2005   Zákonník práce,
    Mzdové predpisy,
    Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie,
    Sociálne zákony.  
      195 Sk     ks  
      Zákony IV/2005   Stavebný zákon,
    Architekti a inžinieri,
    Bývanie,
    Pôda.  
      250 Sk     ks  
      Zákony V/2005   Rozpočtové pravidlá,
    Štátna a verejná služba,
    Školy,
    Obce.  
      250 Sk     ks  
      Zákony VI/2005   Životné prostredie,
    Ochrana ovzdušia,
    Vodné hospodárstvo.  
      250 Sk     ks  
      Aktualizácie zákonov ročník 2005  
      Aktualizácia I/1   - Zákon o správnych poplatkoch
    - Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania  
      35 Sk     ks  
      Aktualizácia I/2   - Zákon o správe daní a poplatkov
    - Zákon o cestovných náhradách
    - Zákon o správnych poplatkoch
    - Vyhláška č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva Colný zákon
    Upozornenie na zmenu:
    - Zákon o dani z príjmov
    - Zákon o spotrebnej dani z liehu  
      44 Sk     ks  
      Aktualizácia I/3   - Zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
    - Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o správnych poplatkoch
      38 Sk     ks  
      Aktualizácia II/1   - Občiansky súdny poriadok
    - Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
    - Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
      44 Sk     ks  
      Aktualizácia II/2   - Nariadenie vlády Sr o Obchodnom vestníku
    - Zákon o policajnom zbore
    - Zákon o verejnom obstarávaní
    - Zákon o cenách
    - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
    Upozornenie na zmenu:
    - Živnostenský zákon
      38 Sk     ks  
      Aktualizácia II/3   - Zákon o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok)
      32 Sk     ks  
      Aktualizácia II/4   - Zákon o ochrane osobných údajov
    - Zákon o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
      20 Sk     ks  
      Aktualizácia III/1   - Zákon o službách zamestnanosti
    - Zákon o rodine
    - Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
    - Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
      30 Sk     ks  
      Aktualizácia III/2   - Zákonník práce
    - Zákon o službách zamestnanosti
    - Zákon o sociálnom poistení
    - Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
    - Zákon o inšpekcii práce
    - Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla
      52 Sk     ks  
      Aktualizácia IV/1   - Opatrenie, o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2005
    - Zákon o úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách
      16 Sk     ks  
      Aktualizácia V/1   - Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
    - Zákon o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
    - Zákon o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie
      32 Sk     ks  
      Aktualizácia V/2   - Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    - Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 137/2005 Z. z. o školskej inšpekcii
    - Zákon o obecnom zriadení
      28 Sk     ks  
      Aktualizácia VI/1   - Zákon o ochrane prírody a krajiny   27 Sk     ks  
      Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6  
      Ústava SR     - Úplné znenie     21,90 Sk     ks  
      Ústava ČR     - Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd     21,90 Sk     ks  
      Zákon o DPH    - daňová povinnosť
     - sadzby dane z pridanej hodnoty
     - postup pri registrácii
     - oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
      42 Sk     ks  
      Zákon o rodine    - vznik manželstva
     - vzťahy medzi rodičmi a deťmi
     - poručníctvo a opatrovníctvo
     - určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
      32 Sk     ks  
      Občiansky zákonník    - občiansko-právne vzťahy
     - vlastnícke práva
     - dedenie
     - záväzkové práva
     - zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
      65 Sk     ks  
      Obchodný zákonník    - obchodné vzťahy a podnikanie
     - obchodné spoločnosti a družstvá
     - obchodné záväzkové vzťahy
     - záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
      80 Sk     ks  
      Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch  
      1/2005   1. téma: leasing
    2. téma: vzdelávanie zamestnancov  
      120 Sk     ks  
      2/2005   1. téma: oslobodenie FO a PO
       - od dane z príjmov
       - od dane z pridanej hondoty
       - od miestnych daní
    2. téma: iné daňové oslobodenia  
      120 Sk     ks  
      3-4/2005   téma: Príručka mzdovej účtovníčky     240 Sk     ks  
      5/2005   1. téma: DPH
       - možnosti odpočítania a vrátenia DPH
       - právo na odpočítanie DPH
       - oprava odpočítanej dane
       - vrátenie dane zahraničným a iným osobám
    2. téma: cestovné náhrady po 1. 4. 2005
    3. téma: Osobnosť na pracovisku
     
      120 Sk     ks  
      1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník  
      1/2005   téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní     97 Sk     ks  
      2/2005   téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005     97 Sk     ks  
      3/2005   téma čísla - Mzdy a odvody od 1.1.2005     97 Sk     ks  
      Monotématika
      Súvzťažnosti  

    - rozpočtové organizácie
    - príspevkové organizácie
    - vyššie územné celky
    - obce a mestá
    - účtovná osnova
    - postupy účtovania  

    260 Sk   ks  
      Zdravotné zákony a predpisy   - šesť reformných zákonov po novelách     240 Sk     ks  
      Právna rukoväť pre každého, zvlášť pre študentov   - Autor primerane zjednodušil a zhrnul najdôležitejšie právne predpisy, ktoré sa odvíjajú od ústavného zakotvenia slobôd a povinností občanov. Publikácia je určená širokej verejnosti, zvlášť študentom stredných a vysokých škôl. Do textu sú vložené pasáže s Murphyho aforizmami a právnickými anekdotami.     140 Sk     ks  
      Daňové výdavky od A do Z   - Uplatňovanie daňových výdavkov je neustále predmetom diskusií nielen v radoch odborníkov, ale najmä samotných podnikateľov, a to najmä z dôvodu ich vplyvu na určenie základu dane. V tejto publikácii sú daňové výdavky spracované formou výkladového slovníka s odkazom na súvisiace právne predpisy.     170 Sk     ks  
      Poradca deťom
      Sto zvieratiek v hádankách   Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.   80 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky   Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.   140 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky I.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
      S pastelkou v kráľovstve matematiky II.   Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.   43 Sk     ks  
      1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   36 Sk     ks  
      2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika   Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.   34 Sk     ks  
      Pastelkami čarujem   Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.   27 Sk     ks  
      Kreslím a maľujem   V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.   36 Sk     ks  
      Hovoriace písmená a slabiky   V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.   75 Sk     ks  

    Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   Telefón:
    Poradca s.r.o
    Pri Celulózke 40
    010 01 Žilina
      (041) 56 52 871
    (041) 56 52 877
    (041) 56 52 879
     
    E-mail:   Fax:
    poradca@i-poradca.sk   (041) 56 52 659
     
    Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke
    www.i-poradca.sk.

    Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.

     

     
    Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005
    Untitled Page