|
ZÁKON O DPH ZMENY K 1. 1. 2011
Zámerom novely zákona o dani z pridanej hodnoty je prebrať do slovenskej právnej úpravy
- smernicu Rady 2008/8/ES z 12. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb - článok 3,
- smernicu Rady 2009/69/ES z 25. júna 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o daňové úniky súvisiace s dovozom,
- smernicu Rady 2009/162/EÚ z 22. decembra 2009, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty,
- smernicu 2010/23/ES zo 16.3.2010, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o voliteľné a dočasné uplatňovanie mechanizmu prenesenia daňovej povinnosti v súvislosti s poskytovaniami určitých služieb, pri ktorých existuje riziko podvodu a ktorá reaguje na podvody s emisnými kvótami, keď jednotlivé členské štáty sa môžu rozhodnúť zaviesť tzv. vnútrozemský reverse charge na vybrané služby,
- smernicu 2010/66/EÚ zo 14. 10. 2010, ktorou sa mení smernica 2008/9/ES, ktorou sa stanovujú prevádzacie pravidlá pre vrátenie dane z pridanej hodnoty stanovené smernicou 2006/112/ES osobám povinným k dani neusadeným v členskom štáte vrátenia dane, ale usadeným v inom členskom štáte.
S účinnosťou od 1 januára 2011 sa transponuje do zákona o dani z pridanej hodnoty čl. 3 smernice Rady 2008/8/ES, podľa ktorého sa menia pravidlá pre určenie miesta dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb (veľtrhy a výstavy) iných ako súvisiacich so vstupom na tieto podujatia pre zdaniteľnú osobu.
V boji proti daňovým podvodom v oblasti nepriameho zdaňovania, nadväzne na prijaté minimálne podmienky na úrovni Spoločenstva smernicou Rady 2009/69/ES, sa v zákone stanovujú podmienky na zabránenie zneužívania oslobodenia od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov, ak po jeho dovoze nasleduje dodanie alebo premiestnenie tovaru do iného členského štátu EÚ, tzv. intrakomunitárna dodávka tovaru.
Smernica Rady 2009/162/EÚ má za cieľ vykonať niektoré zmeny smernice 2006/112/ES tak, aby sa osobitná úprava pre dovoz a miesto zdanenia dodávok plynu a elektriny cez rozvodné siete rovnako uplatňovala aj na dovoz plynovodmi, ktoré do distribučnej siete nepatria, ako aj na dovoz plynu uskutočneného plavidlami. Tejto úprave zdanenia podliehajú aj dodávky a dovoz tepla a chladu, ktoré doteraz neboli jej predmetom.
Ďalšie zmeny sa týkajú práva na odpočítanie dane v zmysle základného pravidla. Právo na odpočítanie dane vzniká len v prípade, ak zdaniteľná osoba používa tovary a služby na účely svojej podnikateľskej činnosti. Toto pravidlo sa spresňuje a rovnako aj sprísňuje vo vzťahu k dodaniu nehnuteľného majetku a súvisiacich výdavkov. Cieľom je zabezpečiť, aby sa so zdaniteľnými osobami zaobchádzalo rovnakým spôsobom, ak nehnuteľný majetok, ktorý používajú v rámci svojho podnikania, nepoužívajú výlučne na účely súvisiace s touto činnosťou. Pri takomto použití nehnuteľného majetku sa zabezpečuje spravodlivý systém úpravy odpočítania dane tak, aby zohľadňoval zmeny v používaní tohto majetku na podnikateľskú a nepodnikateľskú činnosť.
Do zákona sa nadväzne na zavedený mechanizmus administratívnej spolupráce a výmeny informácií v oblasti dane z pridanej hodnoty v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o informácie vo vzťahu k pravidlám pre vrátenie dane z pridanej hodnoty osobám z iných členských štátov, nadväzne na nariadenie Komisie (ES) č. 1174/2009, ktorým sa stanovujú pravidlá vykonávania článkov 34a a 37 nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o daň z pridanej hodnoty podľa smernice Rady 2008/9/ES, dopĺňa povinnosť uvádzať kódy, ktoré budú presnejšie špecifikovať tovary a služby, pri ktorých sa bude uplatňovať vrátenie dane.
Predmetná novela zákona o DPH bola uverejnená v roku 2010 v čiastke 188 Zbierky zákonov pod číslom 490.
K § 6 ODS. 6
Tovarom, ktorý je predmetom spotrebnej dane na účely tohto zákona, rozumie sa tovar, ktorý je ako predmet spotrebnej dane vymedzený v zákonoch o spotrebných daniach okrem plynu dodávaného prostredníctvom (rozvodnej siete zemného plynu) sústavy zemného plynu, ktorá sa nachádza na území Európskej únie, alebo siete, ktorá je k takejto sústave pripojená a elektriny.
Upresňuje sa definícia tovarov podliehajúcich spotrebnej dani v zmysle znenia čl. 2 ods. 3 smernice Rady 2006/112/ES (čl. 1 bod 1. smernice Rady 2009/162/EÚ), keď dochádza k vylúčeniu l plynu, dodávaného prostredníctvom sústavy zemného plynu na území EÚ alebo akejkoľvek siete pripojenej k tejto sústave a l elektriny, z výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani na účely uplatňovania dane z pridanej hodnoty.
Z uvedeného vyplýva, že tento tovar sa nestane zásielkovým predajom tovaru v zmysle § 6 ods. 5 zákona o DPH.
Príklad 1
Maďarský podnikateľ (platiteľ dane v Maďarsku) je dodávateľom zemného plynu prostredníctvom sústavy zemného plynu fyzickým osobám (občanom) v SR (ide o oblasti južného Slovenska).
Miestom spotreby je tuzemsko, a preto sa maďarský podnikateľ musí registrovať pre daň podľa § 5 zákona o DPH (nesleduje limit hodnoty pre zásielkový predaj vo výške 35 000 eur v zmysle § 6 ods. 1 zákona o DPH).
§ 9 ODS. 2
Užívanie hmotného majetku, ktorý je vo vlastníctve platiteľa a pri ktorého kúpe alebo vytvorení vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná, na osobnú spotrebu platiteľa alebo jeho zamestnancov alebo na ďalší iný účel ako na podnikanie platiteľa sa považuje za dodanie služby za protihodnotu, okrem užívania majetku, pri ktorom bola daň odpočítaná podľa § 49 ods. 5 alebo § 49a v rozsahu použitia majetku na podnikanie.
Toto ustanovenie sa dopĺňa v nadväznosti na úpravu v § 49a, keď sa nebude považovať užívanie majetku, u ktorého nebola odpočítaná daň, za dodanie služby za protihodnotu. V ostatných prípadoch nedochádza k zmene, tzn. užívanie majetku, pri ktorom bola daň odpočítaná úplne alebo čiastočne sa považuje aj naďalej za dodanie služby za protihodnotu. Platiteľ určí základ dane tohto plnenia podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH. Základom dane sú náklady na túto službu.
Príklad 2
Platiteľ nadobudol v januári 2011 polyfunkčný dom v cene vrátane DPH, ktorá činí 100 000 €. Tento dom bude využívať aj na súkromné účely (rodinné bývanie), keď obytná plocha činí 30 % z celkovej plochy nehnuteľnosti.
Platiteľ si môže odpočítať DPH len vo výške 70 %, tzn. 70 000 €. Následné užívanie predmetného majetku na súkromné účely sa nepovažuje za dodanie služby za protihodnotu a je vyňaté z režimu DPH.
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku DÚVaP 2-3/2011)
ZÁKON O DPH ÚPLNÉ ZNENIE S KOMENTÁROM
§ 49a
Daň uplatnenú na investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c), ktorý je zahrnutý v majetku platiteľa a ktorý platiteľ použije na účely podnikania, ako aj na iný účel ako na podnikanie, odpočíta platiteľ len v rozsahu použitia tohto investičného majetku na podnikanie. Ustanovenie § 49 ods. 4 týmto nie je dotknuté.
Komentár
S účinnosťou od 1. 1. 2011 sa do tohto ustanovenia transponuje nový článok 168a smernice 2009/162/EÚ, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia smernice 2006/112/ES o DPH. Od 1. januára 2011 pri nadobudnutí nehnuteľnosti, ktorá bude používaná na podnikanie a zároveň aj na iné účely ako na podnikanie, nemá platiteľ dane právo na odpočet celej dane na vstupe tak ako to vyplýva z rozsudkov ESD uvedených v komentári k § 49 ods. 5, ale môže si uplatniť odpočet dane len vo výške, ktorá zodpovedá rozsahu použitia nadobudnutej nehnuteľnosti na podnikanie. Ako nehnuteľnosť sa posúdi každý investičný majetok, ktorý je uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c). Nadobudnutím nehnuteľnosti je nadobudnutie na základe kúpy, na základe zmluvy o dielo ako aj vlastným vytvorením.
Pri postupnom obstarávaní nehnuteľnosti musí platiteľ dane rozdeliť vstupnú daň (DPH účtovanú dodávateľom) pri každom prijatí určitého rozsahu stavebných prác.
Toto ustanovenie sa neuplatní na nehnuteľnosti, ktoré platiteľ dane nadobudne do 31. 12. 2010. Ak sa nehnuteľnosť obstaráva postupne a je uvedená do užívania a. po 1. 1. 2011, uplatní sa pri odpočte dane v roku 2011 a nasl. postup podľa § 49a. Pokiaľ následne po nadobudnutí nehnuteľného majetku dôjde k zmene pomeru použitia, uplatní sa postup podľa § 54a.
Príklad
Kúpa nehnuteľnosti v r. 2011, DPH na vstupe = 10 000 €
Koniec obdobia na úpravu odpočítanej DPH - v r. 2030
Pri kúpe predpokladané využitie na podnikanie . 60 %
Použitie na podnikanie
- činnosť s daňou na výstupe
- činnosť oslobodená od DPH
Koeficient - 0,5 (používaný podľa § 50 v roku nadobudnutia)
Odpočet DPH . 3 000 €.
§ 79
Nadmerný odpočet
(1) Ak v zdaňovacom období vznikne platiteľovi nadmerný odpočet, odpočíta platiteľ nadmerný odpočet od vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období s výnimkou podľa odseku 2. Ak platiteľ nemôže odpočítať nadmerný odpočet od vlastnej daňovej povinnosti v nasledujúcom zdaňovacom období, daňový úrad vráti neodpočítaný nadmerný odpočet alebo jeho neodpočítanú časť do 30 dní od podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol alebo do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania, ak platiteľ nebol povinný podať daňové priznanie (§ 78 ods. 1) za zdaňovacie obdobie nasledujúce po zdaňovacom období, v ktorom nadmerný odpočet vznikol. Na účely tohto zákona sa nadmerným odpočtom rozumie prevýšenie celkovej výšky odpočítateľnej dane za príslušné zdaňovacie obdobie nad celkovou výškou dane za príslušné zdaňovacie obdobie okrem dane pri dovoze tovaru.
(2) Daňový úrad vráti nadmerný odpočet do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom nadmerný odpočet vznikol, ak
- a) zdaňovacím obdobím platiteľa je kalendárny mesiac,
- b) platiteľ bol platiteľom najmenej 12 kalendárnych mesiacov pred skončením kalendárneho mesiaca, v ktorom nadmerný odpočet vznikol,
a
- c) platiteľ nemal v období 12 kalendárnych mesiacov pred skončením kalendárneho mesiaca, v ktorom nadmerný odpočet vznikol, daňové nedoplatky a colné nedoplatky voči daňovému úradu a colnému úradu a nedoplatky na povinných odvodoch poistného podľa osobitných predpisov.29b)
(3) Platiteľ, ktorý spĺňa podmienky podľa odseku 2, vyznačí túto skutočnosť v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom nadmerný odpočet vznikol.
(4) Ak daňový úrad v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu podľa odseku 1 alebo odseku 2 začne daňovú kontrolu, vráti nadmerný odpočet do desiatich dní od skončenia daňovej kontroly, a to vo výške zistenej daňovým úradom. Ak po vrátení nadmerného odpočtu vznikne kladný rozdiel medzi nadmerným odpočtom uvedeným v právoplatnom rozhodnutí a vráteným nadmerným odpočtom podľa prvej vety, vráti daňový úrad tento rozdiel do desiatich dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Ak daňový úrad daňovou kontrolou, ktorú začal v lehote na vrátenie nadmerného odpočtu podľa odseku 1 alebo odseku 2, nezistí nadmerný odpočet a právoplatným rozhodnutím sa prizná nadmerný odpočet, vráti daňový úrad nadmerný odpočet uvedený v právoplatnom rozhodnutí do desiatich dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Ak platiteľ neumožní vykonanie daňovej kontroly do šiestich mesiacov odo dňa jej začatia, nárok na vrátenie nadmerného odpočtu zaniká posledným dňom šiesteho mesiaca.
Komentár
- ods. 1
Výsledkom daňového priznania je vlastná daňová povinnosť alebo nadmerný odpočet.
Nadmerným odpočtom sa rozumie prevýšenie dane uplatnenej k cenám prijatých tovarov a služieb (daň na vstupe) nad daňou, ktorú je platiteľ dane povinný platiť do štátneho rozpočtu z dodaných tovarov a služieb (daň na výstupe) v príslušnom zdaňovacom období.
Nadmerný odpočet, ktorý platiteľovi dane vznikne v príslušnom zdaňovacom období, si platiteľ dane kompenzuje s vlastnou daňovou povinnosťou v nasledujúcom zdaňovacom období. Ak ani v nasledujúcom zdaňovacom období platiteľ dane nemá vlastnú daňovú povinnosť alebo vlastná daňová povinnosť nepokryje celý nadmerný odpočet z predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia, daňový úrad vráti platiteľovi dane nadmerný odpočet do 30 dní od podania daňového priznania.
Táto lehota prestáva plynúť, ak daňový úrad začne kontrolu oprávnenosti uplatnenia nadmerného odpočtu.
- ods. 2 a 3
S účinnosťou od 1. apríla 2009 je možné vrátiť nadmerný odpočet v skrátenej lehote 30 dní od uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, kedy nadmerný odpočet vznikol, ak podnikateľ spĺňa tieto podmienky:
- je platiteľom dane, ktorý má mesačné zdaňovacie obdobie,
- je platiteľom dane najmenej 12 mesiacov pred skončením kalendárneho mesiaca, v ktorom nadmerný odpočet vznikol,
- platiteľ dane nemal v období 12 kalendárnych mesiacov pred skončením kalendárneho mesiaca, v ktorom nadmerný odpočet vznikol, daňové nedoplatky, colné nedoplatky a nedoplatky na povinných odvodoch poistného (sociálne a zdravotné poistenie).
Ak platiteľ dane spĺňa všetky uvedené podmienky musí osobitne vyznačiť v daňovom priznaní ich splnenie. Ak platiteľ dane vyznačí v daňovom priznaní, že spĺňa podmienky na vrátenie nadmerného odpočtu v skrátenej lehote, daňový úrad vráti v tejto lehote nadmerný odpočet. Avšak daňový úrad je oprávnený splnenie podmienok overiť. Ak má pochybnosti o splnení podmienok na vrátenie nadmerného odpočtu môže zahájiť daňovú kontrolu. V takomto prípade lehota na vrátenie NO prestáva plynúť.
Ak si platiteľ dane neoprávnene uplatní vrátenie nadmerného odpočtu v skrátenej lehote (t.j. nesplnil podmienky na skoršie vrátenie nadmerného odpočtu) a nadmerný odpočet daňový úrad vráti, daňový úrad vyrubí platiteľovi dane sankčný úrok za každý deň neoprávnene držaných finančných prostriedkov. Sankčný úrok sa vypočíta spôsobom podľa § 35b ods. 2 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v z.n.p.
- ods. 4
Podľa znenia odseku 4 platného do konca roka 2010 bola ustanovená 10 dňová lehota na vrátenie NO v prípade, ak sa začala daňová kontrola v rámci plynutia lehoty na vrátenie NO podľa ods. 1 alebo 2. Z tohto odseku však jednoznačne nevyplývalo v akej výške sa má vrátiť NO po skončení kontroly. Taktiež chýbala lehota na vrátenie prípadného rozdielu v NO vrátenom a priznanom právoplatným rozhodnutím.
V záujme právnej istoty ohľadne výšky NO a lehoty, v ktorej sa má NO vrátiť sa s účinnosťou od 1. 1. 2011 ustanovenie spresňuje v tom smere, že po skončení kontroly sa vráti NO len v takej výške ako bol zistený pri kontrole daňovým úradom, a to do 10 dní od skončenia kontroly. Kedy sa považuje kontrola za ukončenú upravuje § 15 ods. 13 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní v z.n.p. Ak podá platiteľ dane odvolanie a vo veci vrátenia NO bude vydané právoplatné rozhodnutie, ktorým sa prizná vyšší NO ako bol vrátený po kontrole, vráti sa rozdiel do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Ak podá platiteľ dane odvolanie proti rozhodnutiu o nepriznaní NO a vo veci vrátenia NO bude vydané právoplatné rozhodnutie, ktorým sa prizná NO, bude NO vrátený do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.
Novelou účinnou od 1. 1. 2011 sa zaviedla ohľadne vrátenia NO šesťmesačná prekluzívna lehota. Ak platiteľ dane neumožní vykonanie daňovej kontroly do šiestich mesiacov odo dňa jej začatia, nárok na vrátenie nadmerného odpočtu zaniká posledným dňom šiesteho mesiaca (napr. ak sa začne kontrola 12. júna 2011 a platiteľ dane neumožní vykonanie kontroly, právo na vrátenie NO mu zanikne 13. decembra 2011). Deň začatia kontroly podľa § 15 ods. 14 zákona č. 511/92 Zb. o správe daní v z.n.p. je deň uvedený v upovedomení o vykonaní daňovej kontroly alebo v deň spísania zápisnice o začatí daňovej kontroly.
Podľa prechodného ustanovenia § 85j ods. 5 prekluzívna lehota podľa tohto odseku v znení účinnom od 1. 1. 2011 sa nevzťahuje na nadmerné odpočty uplatnené za zdaňovacie obdobia, ktoré sa končia najneskôr 31. decembra 2010.
Prekluzívna lehota ustanovená v tomto odseku je výnimkou z § 45 ods. 1 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní ( § 45 ods. 1 zákona o správe daní ustanovuje :... . ak tento zákon alebo osobitný zákon neustanovuje inak, nemožno priznať nárok na vrátenie nadmerného odpočtu po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na vrátenie nadmerného odpočtu.).
(Viac si o tejto téme prečítate v mesačníku Poradca 5/2011)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
KOVOVÝ ŠROT
Spoločnosť s r.o. - neplatiteľ DPH realizuje obchody z farebnými kovmi a kovovým šrotom. Obchody sa prevažne realizujú do nečlenských štátov, ale čiastočne aj v tuzemsku a členských štátoch. Spoločnosť chce požiadať o registráciu na DPH z dôvodu prekročenia zákonného obratu.
Ako má spoločnosť postupovať pri predaji farebných kovov z pohľadu DPH?
Ak spoločnosť - na účely DPH zdaniteľná osoba, dosiahla obrat vo výške 49 790 € za predchádzajúcich dvanásť kalendárnych mesiacov, vznikla jej podľa § 4 ods. 1 ZDPH registračná povinnosť na DPH. Znamená to, že do 20. dňa nasledujúceho mesiaca po dosiahnutí uvedeného obratu je povinná podať žiadosť o registráciu miestne príslušnému DÚ.
Platitelia DPH pri tuzemských obchodoch vo všeobecnosti uplatňujú tzv. bežný režim zdaňovania, pri ktorom pri predaji tovaru a služieb uplatňujú DPH. S účinnosťou od 1. 4. 2009 bol však zavedený tzv. tuzemský prenos daňovej povinnosti (tuzemské sektorové "samozdanenie"), čo znamená, že povinnosť platiť daň je z dodávateľa tovaru prenesená na príjemcu tovaru, ak je platiteľom DPH. Vyplýva to z ustanovenia § 69 ods. 12 zákona o DPH. V tomto ustanovení sa tiež uvádza, čo sa na účely DPH rozumie kovovým odpadom a kovovým šrotom - je to kovový odpad a šrot z výroby alebo z mechanického opracovania kovov a kovové predmety ďalej už nepoužiteľné vzhľadom na ich zlomenie, rozrezanie, opotrebenie alebo z podobných dôvodov, nebude daň odvádzať dodávateľ týchto tovarov alebo služieb v tuzemsku, ale osoba, ktorej bol uvedený tovar predaný.
Uvedený prenos daňovej povinnosti (t.j. fakturácia bez DPH) sa teda vzťahuje len na prípady, kedy odberateľom je iný platiteľ DPH v SR a predmetom predaja je kovový odpad a šrot v zmysle uvedenej definície (nevzťahuje sa to teda všeobecne na predaj farebných kovov).
V prípade, ak platiteľ dodá uvedený tovar, neuplatní DPH, ale na FA je povinný uviesť odkaz na § 69 ods. 12 zákona o DPH, alebo na článok 198 ods. 2 alebo článok 199 ods. 1 písm. d) smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme DPH alebo informáciu, že osobou povinnou platiť daň je osoba, ktorej je tovar alebo služba dodaná.
Prenos daňovej povinnosti (fakturácia bez DPH) sa neuplatní pri predaji kovového odpadu a šrotu neplatiteľom DPH v SR. V takýchto prípadoch - pri predaji vznikne povinnosť fakturácie s DPH 19 % (resp. 20 % v roku 2010).
V prípade dodania uvedeného tovaru (ale platí to všeobecne na tovar) platiteľom DPH do iných členských štátov dochádza k tzv. intrakomunitárnemu dodaniu tovaru, kedy platí, že dodanie tovaru je oslobodené od DPH v zmysle § 43 ZDPH, t.j. na FA sa daň neuvedie, zdanenie vykoná platiteľ v inom členskom štáte (ide o prenos daňovej povinnosti do zahraničia). Okrem toho je platiteľ - predávajúci povinný uviesť takéto dodanie tovaru do súhrnného výkazu [v zmysle § 80 ods. 1 písm. a)].
V prípade dodania tovaru do tretieho štátu - dochádza k vývozu tovaru, platí oslobodenie od DPH podľa § 47 ZDPH, t.j. na FA sa daň neuvedie.
Z uvedeného vyplýva, že na účely správneho postupu uplatnenia DPH je dôležité pri predaji v SR iným platiteľom DPH určiť, či skutočne ide o kovový odpad alebo šrot v zmysle vyššie uvedenej definície. Napr. v prípade predaja medi rozdrvenej na medené granule (po získaní z odrezkov z autokáblov) predmetné granule sú z rafinovanej medi - nejde o medený odpad a šrot.
Vyplýva to z kombinovanej colnej nomenklatúry - colný sadzobník. Rafinovaná meď uvedenej položky môže byť vo forme granúl, ktoré sú prevažne používané na zlievarenské účely. Nejde o medený odpad a šrot položky HS 7404 a nemožno v danom prípade aplikovať poznámku č. 8 a) k XV. triede, ktorá definuje odpad a šrot XV. triedy.
PRÍJEMCA V SÚHRNNOM VÝKAZE
Slovenská firma poskytuje licencie na výrobu svojho produktu ďalším firmám do EÚ a tretích krajín. Zmluvu na poskytovanie tejto licencie má však uzatvorenú so svojou materskou firmou v Rakúsku, nie s týmito firmami. Finančné vysporiadanie je nasledovné:
- rakúska firma vystaví na slovenskú firmu kvartálne dobropis na tieto licencie, kde sú osobitne rozpísané položky týkajúce sa jednotlivých krajín - napr. ČR, Maďarsko a Rusko,
- rakúska firma potom vystavuje riadne FA na týchto obchodných partnerov do ČR, Maďarska a Ruska,
- sumy, ktoré fakturuje rakúska firma nie sú rovnaké - je to na základe zmluvných podmienok, ktoré má uzatvorené osobitne so slovenskou firmou a osobitne s týmito firmami, ktorým je poskytnutá licencia.
Čo má uvádzať slovenská firma do súhrnného výkazu?
Slovenská firma ako poskytovateľ licencie, t.j. dodávateľ služby (prevod práva) nemá zmluvný vzťah so skutočnými používateľmi licencie, ale má zmluvný vzťah s rakúskou firmou. Až rakúska firma má zmluvné vzťahy s jednotlivými používateľmi licencií. Teda rakúska firma vystupuje ako obstarávateľ služby pre používateľom licencií, vo vlastnom mene, t.j. podľa § 9 ods. 4 ZDPH rakúska firma službu najskôr príjme od slovenskej firmy a následne ju dodáva iným firmám v zahraniční.
Pre slovenskú firmu je teda odberateľom jej služby len rakúska firma. Pretože ide o zdaniteľnú osobu (mala by byť v Rakúsku registrovaná na DPH), podľa § 15 ods. 1 ZDPH miesto dodania tejto služby sa nachádza v sídle odberateľa - t.j. v Rakúsku. Slovenská firma preto vyhotoví faktúru bez DPH (rakúska firma vykoná samozdanenie a odpočítanie DPH v Rakúsku). Dodanie služby slovenská firma neuvádza v DP, ale len v súhrnnom výkaze, kde uvedie ako príjemcu len rakúsku firmu a hodnotu služby vo výške, ktorá je dohodnutá s rakúskou firmou. Skutočnosť, za akú cenu rakúska firma predá licencie používateľom licencií, nemajú vplyv na uvádzanie údajov v súhrnnom výkaze slovenskou firmou (pretože to je už iný zmluvný vzťah). Dodanie služby v uvedenej výške tiež uvádza v záznamoch vedených na účely DPH podľa § 70 zákona.
Vzhľadom k uvedenému potom nie je správne, ak rakúska firma v súvislosti s uvedeným vyhotovuje dobropisy. Na účely DPH by mala slovenská firma ako dodávateľ služby vyhotoviť faktúru pre rakúsku firmu.
OCENENIE HNUTEĽNÉHO HMOTNÉHO MAJETKU
Rakúska spoločnosť, ktorá má založenú dcérsku spoločnosť v SR, chce na Slovensku spracovávať materiál, ktorý si premiestni z Rakúska do spoločnosti v SR. V tejto slovenskej spoločnosti sa materiál bude ďalej spracovávať na polovýrobok alebo konečný výrobok, tento sa potom odošle späť do Rakúska (nepredá) a rakúskej firme sa budú fakturovať len vykonané práce na tomto materiáli.
Ako budú vykonané práce slovenskou firmou fakturované rakúskej firme? Aké doklady sú potrebné na preukázanie pohybu materiálu a tovaru medzi spoločnosťami?
Slovenská firma z hľadiska DPH poskytuje rakúskej firme službu - práce na hnuteľnom hmotnom majetku. Pretože tieto práce poskytuje pre zdaniteľnú osobu z rakúska, miesto dodania služby sa podľa § 15 ods. 1 ZDPH nachádza v Rakúsku. Na rakúsku firmu prechádza daňová povinnosť, znamená to, že slovenská firma vyhotoví FA bez DPH, tiež v nej uvedie, že odberateľ služby je povinný platiť DPH.
Slovenská spoločnosť je povinná dodanie služby uviesť v súhrnnom výkaze v zmysle § 80 ods. 1 písm. d) ZDPH (v DP slovenská spoločnosť dodanie služby neuvádza, nakoľko služba nie je predmetom DPH v SR).
Na preukázanie pohybu materiálu z Rakúska do SR vyhotoví rakúska firma dodací list, resp. podobný doklad na identifikáciu materiálu. Slovenská firma je podľa § 70 ods. 3 ZDPH povinná viesť osobitné záznamy, potrebné na identifikáciu materiálu prepraveného z Rakúska.
PREDAJ TOVARU NA UKRAJINU
Spoločnosť A zo SR má uzatvorenú zmluvu o dodaní tovaru so spoločnosťou B zo SR, spoločnosť B má uzatvorenú zmluvu o dodaní toho istého tovaru so spoločnosťou C z Ukrajiny. Spoločnosť B prepraví tovar na dohodnuté miesto určenia v Ukrajine.
Môže byť u oboch slovenských spoločností uplatnené oslobodenie od dane?
Spoločnosť A uskutoční dodanie tovaru pre spoločnosť B, pričom miesto dodania tovaru je v SR. Dodanie tovaru spoločnosťou A podlieha dani, nepôjde o dodanie oslobodené od dane podľa § 47 ods. 2 ZDPH, pretože tovar bol prepravený spoločnosťou B, ktorá má sídlo na území SR (tým nie je splnená podmienka pre oslobodenie). Spoločnosť A vyhotoví FA pre B s DPH, spoločnosť B uskutoční dodanie tovaru pre spoločnosť C z Ukrajiny na území tretieho štátu. Takéto dodanie nie je predmetom dane v SR, preto vyhotoví FA pre C bez slovenskej DPH.
Z FA vyhotovenej spoločnosťou A má spoločnosť B právo na odpočítanie podľa § 49 ods. 6 zákona z ktorého vyplýva, že platiteľ si môže odpočítať daň aj v prípade, ak tovar použije na podnikanie v zahraničí, ak by bola daň odpočítateľná keby dodanie vykonal v SR.
OBSTARANIE UBYTOVANIA
Slovenskému platiteľovi DPH dodáva švajčiarska firma stroj s montážou. Podľa zmluvy sa slovenská firma zaviazala dodávateľskej firme, že obstará na vlastné náklady ubytovanie jej zamestnancov vykonávajúcich montáž stroja. Slovenská firma nebude švajčiarskej firme ubytovanie refakturovať.
Má slovenská firma nárok na odpočítanie DPH z FA za ubytovanie?
Podľa § 49 ods. 2 ZDPH platiteľ môže odpočítať od dane, ktorú je povinný platiť, daň z tovarov a služieb, ktoré použije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ. Ak slovenská firma na základe podmienok dohodnutých v zmluve uhrádza náklady na ubytovanie zamestnancov dodávateľa, takúto ubytovaciu službu platiteľ nepoužije na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ a nevznikne mu právo na odpočítanie dane. Prijaté služby ubytovania zamestnancov dodávateľa nemajú priame a bezprostredné spojenie s plnením na výstupe u slovenskej firmy. Skutočnosť, že v zmluve je uvedené, že náklady na ubytovanie zamestnancov dodávateľa znáša slovenská firma ešte neznamená, že jej vzniká právo na odpočítanie dane, ak nevie objektívne preukázať, že výdavok vynaložený pri nadobudnutí služieb ubytovania je súčasťou nákladových prvkov jej zdaniteľného plnenia na výstupe.
Ak by slovenská firma zabezpečila ubytovanie pre zamestnancov ukrajinského dodávateľa vo svojom mene na účet švajčiarskeho dodávateľa, uplatnilo by sa ustanovenie § 9 ods. 4 ZDPH. V takomto prípade by si slovenský platiteľ mohol z ubytovacích služieb uplatniť odpočítanie dane a zároveň by mal povinnosť odviesť daň na výstupe z obstaraných služieb ubytovania.
(viac odpovedí na otázky k tejto téme nájdete v mesačníku 1000 riešení 2/2011)
|
|
|
ZBIERKA ZÁKONOV:
Čiastka číslo 26/2011 zo dňa 24. 3. 2011 71/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky o technických požiadavkách na systémy zabraňujúce rozstreku pre určité kategórie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel 72/2011 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 12/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú
podrobnosti o kvalifikačných predpokladoch, o overovaní odbornej spôsobilosti člena posádky plavidla a vodcu malého plavidla a vzory preukazov odbornej spôsobilosti členov posádky plavidla v znení neskorších predpisov 73/2011 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o stanovení významných a trvalo vzostupných trendov koncentrácií znečisťujúcich látok v podzemných vodách a o postupoch na ich zvrátenie 74/2011 Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 461/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov 75/2011 Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. 300/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov 76/2011 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Protokolu medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Srbskej republiky o vykonávaní Dohody medzi Európskym spoločenstvom a Srbskou republikou
o readmisii osôb bez povolenia na pobyt podpísanej v Bruseli 18. septembra 2007 77/2011 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia o registri bankových úverov a záruk 78/2011 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských euromincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 150. výročia prijatia Memoranda národa slovenského
Čiastka číslo 27/2011 zo dňa 24. 3. 2011 79/2011 Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 26. januára 2011 vo veci vyslovenia nesúladu ustanovenia § 15 ods. 6 zákona č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 20 ods. 1 a 4 a čl. 35 ods. 1 v spojení s čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, ako aj s čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
Čiastka číslo 28/2011 zo dňa 25. 3. 2011 80/2011 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení nových volieb do orgánov samosprávy obcí 81/2011 Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky o zálohovaní obalov na nápoje
Čiastka číslo 29/2011 zo dňa 31. 3. 2011 82/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 305/2006 Z. z. o opatreniach proti emisiám plynných a pevných znečisťujúcich látok motorov na pohon poľnohospodárskych traktorov a lesných traktorov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 161/2007 Z. z. 83/2011 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 237/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupe Slovenského pozemkového fondu pri poskytovaní náhradných pozemkov 84/2011 Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 388/2009 Z. z., ktorou sa vydáva Mýtny poriadok v znení neskorších predpisov 85/2011 Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. februára 2008 č. 04650/2008-OL, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca prídavné látky v potravinách v znení výnosu Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2010 č. 08936/2010-OL a výnosu Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 30. septembra 2010 č. 18764/2010-OL 86/2011 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam liečiv a liekov plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia 87/2011 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa vydáva Zoznam zdravotníckych pomôcok plne uhrádzaných alebo čiastočne uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia
|
|
|
FEBRUÁR 2011 - 1. ČASŤ
PRINÁŠAME PREHĽAD PRÁVNYCH PREDPISOV, KTORÉ VYŠLI V ZBIERKE ZÁKONOV V MESIACI FEBRUÁR 2011
PRÁVO
Sudcovia a prísediaci
Zákon č. 33/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Čiastka: 16 Účinnosť: 1. 5. 2011
Účel zmeny:
- Stanovuje spôsob prideľovania sudcu na výkon funkcie, možnosť vykonávania stáže sudcu, jeho preloženia na krajský a Špecializovaný trestný súd, voľbu a odvolanie predsedu grémia a kolégia súdu, dočasné pozastavenie a prerušenie výkonu funkcie, výberové konanie na miesto sudcu, povinnosť sudcu počas celého obdobia výkonu funkcie sudcu deklarovať svoje majetkové pomery, vzdelanie a prehlbovanie kvalifikácie sudcu, miesto výkonu funkcie sudcu, odmeňovanie, sociálne zabezpečenie a disciplinárna zodpovednosť sudcov.
- Zároveň mení ustanovenia zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v z.n.p., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v z.n.p., zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v z.n.p., zákona č. 548/2003 Z. z. o Justičnej akadémii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., zákona č. 549/2003 Z. z. o súdnych úradníkoch v z.n.p., zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., zákona č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.
ZDRAVOTNÍCTVO
Zdravotné poisťovne
Zákon č. 34/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka: 16 Účinnosť: 1. 4. 2011
Právny predpis
- Upravuje pôsobnosť útvaru vnútornej kontroly zdravotnej poisťovne, rozširuje činnosť zdravotnej poisťovne, charakterizuje platobnú schopnosť zdravotnej poisťovne, upravuje povinnosti zdravotnej poisťovne a rozsah dokumentácie, ktorú táto vedie, upravuje pôsobnosť a ďalšiu činnosť úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, vrátane novo zavedeného centra pre klasifikovaný systém, mení práva predsedu, možnosť ukončenia výkonu funkcie člena správnej rady a rozširuje okruh príjmov úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou mení spôsob rušenia povolenia pre činnosť zdravotnej poisťovne úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo jej nariadi za nových podmienok ozdravný plán, resp. zavedie nútenú správu.
- Svojim znením mení i niektoré z ustanovení zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., zákona č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v z.n.p., zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. a zákona č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z.n.p. a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 220/1996 Z. z. o reklame v z.n.p.
ŠKOLSTVO
Školský zákon
Zákon č. 37/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Čiastka: 17 Účinnosť: 1. 3. 2011
Účel zmeny:
- Právny predpis zaraďuje medzi ciele výchovy a vzdelávanie možnosť, aby dieťaťu alebo žiakovi bolo umožnené ovládať okrem štátneho jazyka aj anglický jazyk a aspoň jeden ďalší cudzí jazyk a tieto vedieť aj používať.
- Stanovuje, že schválené učebnice, schválené učebné texty a schválené pracovné zošity vrátane ich prepisov do Braillovho písma alebo iných vhodných foriem prepisov poskytne Ministerstvo školstva SR školám na základe ich objednávky bezplatne.
- Posledný vyučovací deň prvého polroka školského roka triedny učiteľ vydá žiakovi výpis slovného hodnotenia alebo klasifikácie prospechu a správania žiaka za prvý polrok. Vysvedčenie za prvý polrok sa vydáva len na základe písomnej žiadosti plnoletého žiaka, zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. V posledný vyučovací deň školského roka sa však vydáva žiakom vysvedčenie, ktoré obsahuje hodnotenie a klasifikáciu prospechu a správania žiaka za oba polroky príslušného školského roka. V posledných ročníkoch vzdelávacích programov stredných škôl a odborných učilíšť sa žiakom vydáva vysvedčenie v poslednom vyučovacom dni pred začiatkom záverečnej skúšky, maturitnej skúšky, záverečnej pomaturitnej skúšky alebo absolventskej skúšky.
- Zriaďovateľ strednej školy povinný predložiť na vyjadrenie samosprávnemu kraju, do ktorého územnej pôsobnosti stredná škola patrí, do 15. júla návrh na počet tried prvého ročníka.
Financovanie školstva
Zákon č. 38/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka: 17 Účinnosť: 1. 3. 2011
Účel zmeny:
- Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, a financovanie materských škôl pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a školských zariadení zriadených krajskými školskými úradmi, ktoré sú zaradené do siete podľa osobitného predpisu.
- Poskytovanie príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelávanie detí, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v materských školách, ktoré sú zaradené do siete podľa osobitného predpisu, príspevku na záujmové vzdelávanie pre žiakov škôl, ktoré sú zaradené do siete podľa osobitného predpisu a dotácií.
Právna úprava
- Mení zdroje financovania regionálneho školstva, upresňuje štruktúru finančných prostriedkov v kapitole Ministerstva školstva SR a financovania štátnych škôl, dopĺňa znenie zákona o financovanie špecifík, ktorými sú náklady na dopravu žiakov a mzdy a platy asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a príspevku na starobné dôchodkové sporenie na nových princípoch, ale aj na aktivity súvisiace s výchovou a vzdelávaním detí, ktoré majú jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky, už spomínanému ministerstvu stanovuje povinnosť každoročného zverejňovania zoznamu škôl a ich zriaďovateľov, ktorým boli pridelené finančné prostriedky na financovanie mimoriadnych výsledkov žiakov v rôznych druhoch súťaží, ako možnosť, aby citované ministerstvo pridelilo finančné prostriedky na realizáciu rozvojových programov a zverejnilo ich prijímateľov, rozširuje okruh poskytovania finančných prostriedkov o financovanie nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, stanovuje, za akých podmienok poskytuje ministerstvo dotácie.
Táto právna norma zároveň mení i ustanovenia zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
FINANCIE
Správne poplatky
Zákon č. 39/2011 Z. z. o položkách s dvojakým použitím a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
Čiastka: 18 Účinnosť: 1. 4. 2011
Právna úprava
- Ustanovuje pôsobnosť orgánov štátnej správy na kontrolu vývozu, prepravy, sprostredkovania a tranzitu položiek s dvojakým použitím, podmienky vývozu položiek s dvojakým použitím, povinnosti vývozcu, sprostredkovateľa, vlastníka alebo iného užívateľa položiek s dvojakým použitím, podmienky poskytovania sprostredkovateľskej služby týkajúcej sa položiek s dvojakým použitím, podmienky vydania medzinárodného dovozného certifikátu, podmienky poskytovania technickej pomoci, podmienky prepravy položiek s dvojakým použitím v rámci členských štátov Európskej únie, výkon kontroly vývozu, prepravy, sprostredkovania a tranzitu položiek s dvojakým použitím, priestupky a iné správne delikty na úseku vývozu, prepravy a sprostredkovania položiek s dvojakým použitím.
- Mení i v súčasnosti platný zákon o správnych poplatkoch.
VEDA A TECHNIKA
Výskum a vývoj
Zákon č. 40/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 233/2008 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka: 18 Účinnosť: 15. 3. 2011
Účel zmeny:
- Stanovuje podmienky pre poskytovanie dotácií na vedecko-technické služby zo štátneho rozpočtu.
|
|
|
8. 4. - piatok
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2011 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení (pre povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu je sadzba poistného do rezervného fondu solidarity opäť 4,75 %)
- splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2011
15. 4. - piatok
Daň z príjmov - odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
Daň z príjmov - odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2011
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za marec 2011
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2011 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 40 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
22.3.
|
23.3.
|
24.3.
|
25.3.
|
28.3.
|
29.3.
|
30.3.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,4211
|
1,4136
|
1,4128
|
1,4115
|
1,4032
|
1,4066
|
1,409
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
115,15
|
114,42
|
114,34
|
114,57
|
114,59
|
115,6
|
117,01
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,45
|
24,417
|
24,558
|
24,529
|
24,543
|
24,511
|
24,528
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4572
|
7,4573
|
7,4572
|
7,458
|
7,4574
|
7,4574
|
7,4573
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8678
|
0,8699
|
0,8741
|
0,8778
|
0,87825
|
0,88145
|
0,8789
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
270,43
|
269,6
|
267,78
|
266,33
|
267,3
|
267,78
|
267,1
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7089
|
0,7088
|
0,7094
|
0,709
|
0,709
|
0,7092
|
0,7093
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,0338
|
4,041
|
4,0197
|
4,0095
|
4,0007
|
3,9955
|
3,988
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,1288
|
4,1165
|
4,102
|
4,082
|
4,111
|
4,1225
|
4,1035
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,932
|
8,931
|
8,9455
|
8,9922
|
8,9729
|
8,985
|
8,9185
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2843
|
1,2746
|
1,2817
|
1,2915
|
1,2908
|
1,2957
|
1,2993
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,906
|
7,891
|
7,883
|
7,884
|
7,8745
|
7,904
|
7,8675
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,375
|
7,383
|
7,3865
|
7,3918
|
7,388
|
7,3876
|
7,3775
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,099
|
40,0325
|
40,0485
|
39,9665
|
39,842
|
39,966
|
40,2462
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,2311
|
2,2022
|
2,193
|
2,1955
|
2,1869
|
2,1982
|
2,192
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4039
|
1,4006
|
1,3888
|
1,3807
|
1,3678
|
1,3759
|
1,3668
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,3655
|
2,3517
|
2,3412
|
2,3414
|
2,3282
|
2,337
|
2,3128
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3911
|
1,389
|
1,3816
|
1,3778
|
1,3733
|
1,3737
|
1,3674
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
9,3039
|
9,2633
|
9,2634
|
9,2594
|
9,2089
|
9,228
|
9,2381
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
11,0763
|
11,0186
|
11,0122
|
11,002
|
10,9433
|
10,9664
|
10,9696
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12382,64
|
12312,12
|
12295,38
|
12303,36
|
12231,91
|
12257,24
|
12308,75
|
India |
indická rupia
|
INR
|
63,886
|
63,393
|
63,223
|
63,059
|
62,919
|
62,991
|
63,056
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1597,64
|
1590,46
|
1581,61
|
1569,93
|
1563,17
|
1565,34
|
1551,03
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
17,0204
|
16,9646
|
16,9183
|
16,8688
|
16,8284
|
16,8405
|
16,7932
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,301
|
4,2814
|
4,2723
|
4,2656
|
4,2482
|
4,2599
|
4,2629
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,912
|
1,9096
|
1,8893
|
1,8749
|
1,8707
|
1,8731
|
1,8544
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
61,594
|
61,345
|
61,342
|
61,084
|
61,002
|
61,22
|
61,119
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,795
|
1,7884
|
1,783
|
1,7791
|
1,7721
|
1,7763
|
1,7782
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
42,974
|
42,804
|
42,737
|
42,712
|
42,531
|
42,662
|
42,72
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
9,8138
|
9,7796
|
9,7521
|
9,7056
|
9,6642
|
9,6678
|
9,6264
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0094
|
5,005
|
5,0289
|
5,014
|
4,9726
|
4,9508
|
4,9448
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 9/2011
- Spotrebná daň s komentárom (2. časť)
- Oceňovanie majetku a záväzkov v účtovníctve
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2011
- Postihy v správe daní v roku 2011 - pokuty a možnosť odvolania
- Výsledok hospodárenia v obchodnej spoločnosti - tvorba a použitie rezervného fondu
- Úvery a pôžičky - krátkodobé pôžičky zamestnancom
- Preddavky na daň z príjmov na rok 2011 - zmena právnej normy daňovníka
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) - mesačník, č. 4/2011
- Podiel na zisku a daň z príjmov
- Uzatvorenie roka podnikajúcich FO
- Oslobodenia od DPH pri zdravotníckych činnostiach
- Opravy chýb minulých účtovných období
- Výsledok hospodárenia za r. 2010
- Sociálne zákony - zmeny pre rok 2011
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2011
- Vysporiadanie výsledku RZZP za rok 2010 z hľadiska dane z príjmov
- Registrácia na úrade práce
- Hromadné prepúšťanie
- Skúšobná doba a skončenie PP v skúšobnej dobe
- Ukončenie PP a nástup na nové miesto v tej istej spoločnosti
- Dávky v hmotnej núdzi
- Odchodné a odstupné v roku 2011
- Vymeriavací základ zdravotného poistenia
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 4/2011
- Rodičovský príspevok
- Zmeny v zdravotnom poistení
- Umelé prerušenie tehotenstva
- Vyhlásenie o poukázaní 2 % dane
- Správa o hospodárení škôl a školských zariadení
- Kontrolór obce
- Účtovná závierka
1 000 riešení - mesačník, č. 4/2011
- Sociálne a zdravotné poistenie
- Daňové výdavky
- Sociálny fond
- Právo a podnikateľ
- Zdaňovanie nehnuteľnosti
MONOTEMATIKY
Daňové výdavky 2011
Malá encyklopédia daňových výdavkov. Abecedne zoradené heslá približujúce rozsah a zložitosť danej problematiky.
Súvzťažnosti
V publikácii nájdete účtovanie obstarania dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého majetku, jeho oceňovanie, odpisovanie, účtovanie dlhodobého finančného majetku, účtovanie zásob vrátane zľavy z ceny zásob a rôzne špecifické prípady účtovania v rámci jednotlivých účtovných tried a to nielen z pohľadu účtovného ale aj z pohľadu zákona o dani z príjmov a množstvo iných účtovných prípadov.
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 10/2011 (IV/2011)
- Sociálne poistenie s komentárom
- Malá novela zákonníka práce
DUO č. 5/2011 (IV/2011)
- Spotrebné dane
- Daň z nehnuteľnosti
- Opravy chýb minulých účtovných období z hľadiska dane z príjmov
- Opravy chýb minulých účtovných období v podvojnom účtovníctve
- Nákup a predaj ojazdených automobilov z pohľadu DPH
- Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavaný nadmerný odpočet
- Platenie preddavkov v daňovej legislatíve
- Vreckové z pohľadu výdavkov zdaniteľnosti u zamestnanca
Verejná správa (VS) č. 5/2011 - (IV/2011)
- Sčítanie obyvateľov, domov, bytov v roku 2011
- Nezdaniteľné časti v roku 2011
- Plytvanie s verejnými prostriedkami
- Sadzba dane motorových vozidiel
- Úloha obcí pri ochrane pred povodňami
- Hospodárenie verejných inštitúcií
|
|
|
BALÍČEK SOCIÁLNY FOND PO NOVOM
V tomto roku došlo v sociálnom fonde k mnohým zmenám. Ak chcete vedieť viac o všetkých zmenách, ktoré sa dotýkajú zamestnávateľov a ich prispievania do sociálneho fondu o tvorbe a čerpaní sociálneho fondu, prichádzame s ponukou publikácií Sociálny fond po novom.
- Starostlivosť o zamestnancov - organizačné, technické, zdravotnícke a sociálne opatrenia na pracovisku
mesačník Poradca 8/2011 (A5, 246 str.)
- Sociálny fond - tvorba a čerpanie sociálneho fondu
mesačník PaM 1/2011 (A4, 88 str.)
- Zmeny v sociálnom fonde - otázky a odpovede z praxe
mesačník 1000 riešení 4/2011 (A5, 111 str.)
BALÍČEK SOCIÁLNY FOND PO NOVOM so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 8/2011 + PaM 1/2011 + 1000 riešení 4/2011 - ZADARMO
cena: 9,30 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
BALÍČEK ÚČTOVNÉ SÚVZŤAŽNOSTI
Prichádzame s ponukou na monotematickú publikáciu Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo, v ktorej nájdete najčastejšie používané účtovné prípady z praxe. Publikácia je určená nielen pre účtovníkov, ale aj pre tých, ktorí sa chcú s podvojným účtovníctvom bližšie zoznámiť, alebo sa v ňom zdokonaliť.
- Zákony I/2011 - daňové, účtovné ...
zborník zákonov (A5, 892 str.)
- Účtovné súvzťažnosti - Súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo
monotematika (A5, 326 str.)
- Zákon o DPH - novela
mesačník DUO 2/2011 (A4, 80 str.)
BALÍČEK ÚČTOVNÉ SÚVZŤAŽNOSTI so zľavou 30 % obsahuje: Zákony I/2011 + Účtovné súvzťažnosti + DUO 2/2011 - ZADARMO
cena: 11,70 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY
Aj v tomto roku prichádzame s monotematikou daňových výdavkov, ktorej cieľom je priblížiť jednotlivé druhy daňových výdavkov v roku 2011. Ak sa chcete dozvedieť viac o formách ako aj o uplatňovaní rôznych obmedzení a limitov, či iných výnimiek, ponúkame sériu kníh za zvýhodnenú cenu.
- Daňové výdavky 2011 - forma uplatňovania daňových výdavkov
monotematika (A5, 368 str.)
- Správa daní - Postihy v správe daní v roku 2011 - pokuty a možnosť odvolania
mesačník DÚVaP 4/2011 (A5, 140 str.)
BALÍČEK DAŇOVÉ VÝDAVKY 2011 so zľavou 30 % obsahuje: Daňové výdavky 2011 + DÚVaP 4/2011 - ZADARMO
cena: 8,70 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
BALÍČEK PRE MZDOVÉ ÚČTOVNÍČKY
Pracovnoprávna problematika je rozsiahla téma, ktorá predstavuje podstatné sociálne a ekonomické kategórie dôležité nielen pre zamestnancov ale aj pre zamestnávateľov. Vzhľadom na široký rozsah témy sme pripravili monotematiku Mzdová účtovníčka, ktorá môže byť prínosom pre všetkých, ktorí chcú poznať svoje práva a povinnosti.
- Príručka mzdovej účtovníčky - prierez pracovnoprávnym minimom, pracovnoprávnymi vzťahmi
monotematika (A5, 167 str.)
- Odvody poistného od 1. 1. 2011 – Prehľad odvodov poistného pre najčastejšie kategórie poistencov
monotematika (A5, 24 str.)
- Zákon o dani z príjmov – zmeny od 1. 1. 2011 v príkladoch
mesačník DÚVaP 2-3/2011 (A5, 224 str.)
BALÍČEK PRE MZDOVÉ ÚČTOVNÍČKY so zľavou 50 % obsahuje: Príručka mzdovej účtovníčky + Odvody poistného od 1. 1. 2011 + DÚVaP 2-3/2011 - ZADARMO
cena: 8,50 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
DPH PO NOVOM
Nový rok so sebou prináša niekoľko zmien, ktoré sa odrazia aj v legislatíve a medzi najdôležitejšie patrí novela zákona o DPH.
Zvýšenie základnej sadzby o 1% je dočasným opatrením. Chcete vedieť viac o novele a zmenách, ktoré vás v DPH čakajú od 1. 1. 2011? Ponúkame publikácie v balíčku DPH po novom.
- Zákon o DPH - komentár
mesačník Poradca 5/2011 (A5, 224 str.)
- DPH v roku 2011 – otázky a odpovede
mesačník 1000 riešení 2/2011 (A5, 72 str.)
- Zákon o dani z pridanej hodnoty, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve, cestovné náhrady – úplné znenia
zborník úplných znení zákonov platných k 1. 1. 2011 – Zákony I/2011 (A5, 296 str.)
BALÍČEK DPH, so zľavou 30 % obsahuje: Poradca 5/2011 + 1000 riešení 2/2011 + Zákony I/2011 - ZADARMO
cena: 9,80 €
Balíček si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@i-poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH
OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODÍN
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
|
|
objednavky@exicon.sk
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L.. |
|
|
Ak si želáte ukončiť zasielanie informačných emailových správ na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu objednavky@exicon.sk. Následne budete vyradení z databázy príjemcov informačných emailových správ.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |