|
DAROVANIE 2 % Z DANE - téma novín |
POUŽITIE 2 % ZO ZAPLATENEJ DANE
Fyzická osoba alebo právnická osoba je oprávnená uviesť v daňovom priznaní alebo v osobitnom vyhlásení, že podiel zaplatenej dane do výšky 2% sa má poukázať nimi určenej právnickej osobe.
Daňovník – fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorí využijú toto oprávnenie o použití podielu zaplatenej dane na osobitné účely nemôžu mať do lehoty na podanie daňového priznania nedoplatok na dani.
- Daň za zdaňovacie obdobie zaplatia v lehote na podanie daňového priznania, ak podávajú daňové priznanie.
- Ak daňovníkovi vykonal ročné zúčtovanie zamestnávateľ, daň musí byť daňovníkovi zrazená alebo daňovník nedoplatok na dani za zdaňovacie obdobie, za ktoré mu ročné zúčtovanie vykonal zamestnávateľ, vysporiada v správnej výške do lehoty na podanie vyhlásenia t.j. do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia. Za zaplatenú daň sa považuje daň znížená o daňový bonus (ak tento daňovník uplatňuje postup podľa § 33 ZDP).
Daňovník nemôže mať ani povolený odklad platenia dane a ani povolenie platenia dane v splátkach. Poukázať podiel zaplatenej dane nemôže daňovník, ktorý vykázal v daňovom priznaní stratu.
Podiel zaplatenej dane (2 %) nie je možné poskytnúť fyzickej osobe.
Podľa § 50 ods. 4 ZDP podiel zaplatenej dane je možné poskytnúť prijímateľovi, ktorým je
- občianske združenie (zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v z.n.p.),
- nadácia (zákon č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z.n.p.),
- neinvestičný fond (zákon č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona NR SR č. 207/1996 Z. z. v z.n.p.),
- nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v z.n.p.),
- účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti [§ 6 ods. 1 písm. h) a k) zákona č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v z.n.p.],
- organizácia s medzinárodným prvkom [zákon č. 116/1985 Zb. o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v Československej socialistickej republike v znení zákona č. 157/1989 Zb.],
- Slovenský Červený kríž,
- subjekty výskumu a vývoja [§ 7 písm. a) a b) zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v z.n.p.],
- Protidrogový fond,
- Fond rozvoja odborného vzdelávania a prípravy.
Podiel zaplatenej dane možno poskytnúť prijímateľovi a použiť len na účely, ktoré sú predmetom jeho činnosti, ak predmetom jeho činnosti sú
- ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb,
- podpora a rozvoj telesnej kultúry,
- poskytovanie sociálnej pomoci,
- zachovanie kultúrnych hodnôt,
- podpora vzdelávania,
- ochrana ľudských práv,
- ochrana a tvorba životného prostredia,
- veda a výskum.
ZOZNAM PRIJÍMATEĽOV 2 % ZAPLATENEJ DANE
na osobitné účely zverejňuje Notárska komora SR každoročne a to do 15. januára kalendárneho roka, v ktorom možno prijímateľovi poskytnúť podiel zaplatenej dane.
Zoznam prijímateľov je uvedený na internetovej stránke www.notar.sk. Aby prijímateľovi mohol byť poukázaný
2 % podiel zaplatenej dane, musí byť uvedený v tomto zozname.
Fyzická osoba, ktorá podáva daňové priznanie k dani z príjmov FO je oprávnená uviesť priamo v daňovom priznaní (typ A, typ B), že podiel zaplatenej dane do výšky 2 % sa má poukázať ním určenej právnickej osobe. Vyhlásenie je súčasťou daňového priznania.
Údaje vo vyhlásení daňovník vypĺňa podľa predtlače.
Zo zoznamu prijímateľov 2 % na príslušný rok vyberie podľa § 50 ods. 6 písm. b) bod 1 ZDP jedného prijímateľa, ktorému chce, aby bola poukázaná suma do 2% zo zaplatenej dane.
V zozname sú uvedené údaje, ktoré je potrebné uviesť do vyhlásenia.
Niektorí prijímatelia majú vedľa IČO uvedený aj SID (identifikačné číslo pre organizácie s rovnakým IČO), ktorý je potrebné uviesť vo vyhlásení. Ak prijímateľ nemá uvedený SID, údaj sa nevypĺňa.
Ak daňovník neuplatní oprávnenie, ktoré mu dovoľuje § 50 ZDP, vyznačí túto skutočnosť v príslušnom oddiely daňového priznania.
Daňové priznanie a v ňom vyplnené vyhlásenie doručí daňovník miestne príslušnému daňovému úradu do 3 kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia.
Ak daňový úrad daňovníkovi lehotu na podanie daňového priznania predĺži, predlžuje sa aj lehota na podanie vyhlásenia. Okrem daňového priznania daňovník nepodáva žiadne iné tlačivo na poukázanie sumy do 2% podielu zaplatenej dane.
Zamestnanec, ktorému zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, vykonal ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov FO zo závislej činnosti, je oprávnený predložiť daňovému úradu vyhlásenie o poukázaní sumy do výšky 2% zaplatenej dane, v ktorom uvedie, že suma do výšky 2 % sa má poukázať ním určenému prijímateľovi.
Súčasťou vyhlásenia je potvrdenie vydané zamestnávateľom o tom, že daň, z ktorej podiel má daňový úrad na základe vyhlásenia daňovníka poukázať určenému prijímateľovi, bola daňovníkovi zrazená alebo daňovník nedoplatok na dani za zdaňovacie obdobie, za ktoré sa ročné zúčtovanie vykonalo, vysporiada v správnej výške do lehoty na podanie vyhlásenia, t.j. do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia.
Zamestnanec pri požiadaní zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania požiada zamestnávateľa aj o vydanie potvrdenia o zaplatení dane. V potvrdení zamestnanec zistí v riadku 05 dátum zaplatenia dane, potom vypočíta 2 % zo zaplatenej dane a sumu maximálne do výšky 2 % uvedie vo vyhlásení. Zo zoznamu prijímateľov 2 % na príslušný rok vyberie jedného prijímateľa, ktorému chce, aby bola poukázaná suma do 2 % zo zaplatenej dane. U fyzických osôb je podiel zaplatenej dane najmenej 3,32 €.
Tlačivá vyhlásenie a potvrdenie o zaplatení dane zamestnanec predkladá miestne príslušnému daňovému úradu (podľa trvalého pobytu daňovníka) do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia.
Vyhlásenie, ktoré nie je podané v ustanovenej lehote a ustanoveným spôsobom, nemôže správca dane akceptovať.
(Ing. Jana Mederová – DUO 4/2010)
AKO DAROVAŤ 2 % Z DANE
ZVEREJNENIE POUŽITIA PODIELU ZAPLATENEJ DANE V OBCHODNOM VESTNÍKU – prijímateľ, ktorého súhrn podielov zaplatenej dane z príjmov od FO a PO v ročnom prehľade prijímateľov je vyšší ako 3 319,39 €, je povinný do 16 mesiacov odo dňa zverejnenia ročného prehľadu prijímateľov zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu v Obchodnom vestníku.
Obsahom uvedenej špecifikácie je predovšetkým:
- výška a účel použitia podielu zaplatenej dane,
- spôsob použitia podielu zaplatenej dane a
- výrok audítora, ak podľa zákona o účtovníctve prijímateľ musí mať účtovnú závierku overenú audítorom.
Z dôvodu prehľadnosti sa s účinnosťou od 1. januára 2010 ustanovila povinnosť takému prijímateľovi, ktorého súhrn podielov zaplatenej dane z príjmov FO a PO v príslušnom kalendárnom roku je vyšší ako 33 000 €, najneskôr do 30 dní od prijatia tejto sumy zriadiť osobitný účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky, na ktorom vedie len prijatie a čerpanie podielu zaplatenej dane, pričom finančné prostriedky zodpovedajúce podielu zaplatenej dane prijaté v príslušnom kalendárnom roku pred uvedeným obdobím znížené o použité sumy prijímateľ prevedie na tento účet do 30 dní od povinnosti jeho zriadenia.
Číslo osobitného účtu je prijímateľ povinný nahlásiť notárovi každoročne na účely osvedčenia pri preukazovaní splnenia podmienky zaregistrovať sa do centrálneho registra prijímateľov. Tiež sa zakotvila povinnosť použiť úroky z peňažných prostriedkov na takomto osobitnom účte znížené o daň vybranú zrážkou podľa § 43 ZDP prijímateľ výlučne na účely vymedzené v § 50 ods. 5 ZDP, ktoré sú predmetom činnosti prijímateľa. Na druhej strane treba však poznamenať, že prijímateľovi, ktorý nie je povinný zriadiť v banke osobitný účet, povinnosť použiť úroky pripísané na účet z finančných prostriedkov plynúcich ako podiel zaplatenej dane na účely ust. v § 50 ods. 5 ZDP nevzniká.
Ak prijímateľ uvedené povinnosti nesplní, nie je možné ho zaradiť do zoznamu prijímateľov na obdobie jedného roka nasledujúceho po roku, v ktorom došlo k nesplneniu povinnosti. Napokon treba skonštatovať, že v zmysle prechodného ust. § 52h ods.12 ZDP sa ust. § 50 ods. 14 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2010 (komora nezaradí prijímateľa do zoznamu prijímateľov na obdobie jedného roka nasledujúceho po roku, v ktorom došlo k nesplneniu povinnosti) použije aj na prijímateľa, ktorý si nesplnil povinnosť zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu v Obchodnom vestníku a komora ho nezaradila do zoznamu prijímateľov na rok 2010.
ZÁNIK A ZRUŠENIE PRIJÍMATEĽA – ak sa zruší prijímateľ do poukázania podielu zaplatenej dane správcom dane, nárok na podiel zaplatenej dane zaniká.
Ak sa zruší prijímateľ do 12 mesiacov po poukázaní podielu zaplatenej dane daňovým úradom, prijímateľ je povinný najneskôr ku dňu zrušenia vrátiť podiel zaplatenej dane daňovému úradu miestne príslušnému podľa sídla prijímateľa. Na nedodržanie tejto povinnosti sa vzťahujú ustanovenia o porušení finančnej disciplíny podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.
(Ing. Ján Mintál – PaM 4/2010)
|
|
|
P6 AKTUAL V LEGISLATÍVE
ZBIERKA ZÁKONOV
Čiastka číslo 44/2010 zo dňa 17. 03. 2010
82/2010 Úplné znenie zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Čiastka číslo 45/2010 zo dňa 18. 03. 2010
83/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
84/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
85/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zrušuje nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 594/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách na energetickú účinnosť a postupoch posudzovania zhody na elektrické predradníky žiarivkových zdrojov svetla
86/2010 Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
87/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovuje vzor formulára o podmienkach uzavretia poistnej zmluvy
88/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o systéme vnútornej kontroly a o činnosti útvaru vnútorného auditu poisťovne, zaisťovne, pobočky zahraničnej poisťovne a pobočky zahraničnej zaisťovne
Čiastka číslo 46/2010 zo dňa 19. 03. 2010
89/2010 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 243/2001 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na námorné vybavenie v znení neskorších predpisov
Čiastka číslo 47/2010 zo dňa 24. 03. 2010
90/2010 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Singapurského dohovoru o práve ochrannej známky z 27. marca 2006 Príloha k čiastke 47 – k oznámeniu č. 90/2010 Z. z.
Čiastka číslo 48/2010 zo dňa 24. 03. 2010
91/2010 Zákon o podpore cestovného ruchu
92/2010 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 190/2003 Z. z. o strelných zbraniach a strelive a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov
93/2010 Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov
94/2010 Oznámenie Ministerstva školstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu o vzore obalu a titulného listu záverečnej, rigoróznej a habilitačnej práce a formáte výmeny údajov o záverečnej, rigoróznej a habilitačnej práci
95/2010 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní strieborných zberateľských mincí v nominálnej hodnote 10 eur pri príležitosti 150. výročia narodenia Martina Kukučína
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
FINANČNÝ SPRAVODAJCA
Finančný spravodajca číslo 1/2010 zo dňa 29. 01. 2010
Audit a kontrola
1. Zásady koordinácie vládnych auditov a následných finančných kontrol vlastných zdrojov Slovenskej republiky
Problematika colná
2. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/8080/2010-23 o uverejnení funkčných platov pre jednotlivé platové triedy colníkov zvýšené podľa zákona č. 497/2009 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2010
Problematika Európske a medzinárodné záležitosti
3. Usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/6804/2010-55 k poskytovaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného finančného príspevku zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo pre súkromný a verejný sektor
Problematika cenová - vyššie územné celky
4. Rozhodnutia vyšších územných celkov o určených maximálnych cenách tovarov miestneho významu – Košický samosprávny kraj: Cenový výmer č. 23/2009, č. 24/2009, č. 1/2010 a č. 2/2010
Finančný spravodajca číslo 2/2010 zo dňa 26. 02. 2010
Problematika daňová
5. Metodické usmernenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10097/2010-732 k vykazovaniu údajov v daňovom priznaní k spotrebnej dani z elektriny a v daňovom priznaní k spotrebnej dani zo zemného plynu v súvislosti so zmenou sadzby spotrebnej dane z elektriny a spotrebnej dane zo zemného plynu od 1. januára 2010
Problematika colná
6. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/7709/2010-75 o doplnení dodatku III k prílohe B. 2 Dohovoru o prepustení tovaru do režimu dočasného použitia (Istanbul 26. jún 1990)
7. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10402/2010-75 o podpísaní Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Moldavskej republiky o spolupráci a vzájomnej pomoci v colných otázkach
Problematika financný trh
8. Všeobecná licencia na prevádzkovanie kartových hier pokrového typu prevádzkovaných mimo kasína, pri ktorých hráči hrajú jeden proti druhému
Problematika rozpočtová
9. Pokyn Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10562/2010-441 na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2009 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové a rozpočtové organizácie, podnikateľské subjekty, neziskové organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté prostriedky zo štátneho rozpočtu
10. Pokyny Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/9215/2010-442 na finančné zúčtovanie dotácií poskytnutých obciam z kapitoly štátneho rozpočtu Všeobecná pokladničná správa za rok 2009
11. Pokyny Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/10095/2010-442 na finančné zúčtovanie dotácií poskytnutých vyšším územným celkom z kapitoly štátneho rozpočtu Všeobecná pokladničná správa za rok 2009
12. Príručka na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2011 až 2013
(Zdroj: www.epi.sk)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
USTANOVENÝ SPÔSOB
Daňovník podal daňové priznanie za rok 2009 v januári 2010. V daňovom priznaní vyhlásenie nevyplnil, avšak v marci 2010 doručí správcovi dane vyhlásenie na osobitnom tlačive.
Bude takéto vyhlásenie akceptovateľné?
Pre daňovníkov, ktorí podávajú daňové priznanie, je vyhlásenie súčasťou tlačiva daňového priznania. Daňovník vyhlásenie v daňovom priznaní nevyplnil, ale podal ho na osobitnom tlačive, to zn. vyhlásenie nepodal ustanoveným spôsobom. Správca dane takéto vyhlásenie daňovníka akceptovať nemôže.
POUKÁZANIE PODIELU ZAPLATENEJ DANE
Daňovníkovi bola predĺžená lehota na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2009 do 30. apríla 2010. Prijímateľ, ktorého daňovník určil vo vyhlásení, podáva daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roka 2009 v ustanovenej lehote, t.j. do 31. marca 2010.
Sú splnené podmienky pre poukázanie dane?
Podmienka ust. v § 50 ods. 6 písm. f) ZDP sa považuje za splnenú, ak tento prijímateľ 1. apríla 2010, t. j. v deň bezprostredne nasledujúci po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania prijímateľa, nemá nedoplatok na dani z príjmov.
KOREKCIA POUKÁZANÉHO PODIELU ZAPLATENEJ DANE
Spoločnosti XYZ, s.r.o. Vznikla za rok 2009 v zmysle podaného daňového priznania daňová povinnosť vo výške 3 000 €. Vyhlásením spoločnosť určila prijímateľa 2 % zaplatenej dane, čo činilo 60 €. V máji 2010 spoločnosť podá dodatočné daňové priznanie, v zmysle ktorého sa jej daňová povinnosť za rok 2009 zníži na 2 000 €.
Ako korigovať poukázanie podielu zaplatenej dane v danom prípade?
Podiel zaplatenej dane spoločnosťou XYZ, s.r.o. zostane v predmetnom prípade nezmenený, a teda nedochádza k žiadnej korekcii voči ňou určenému prijímateľovi. To zn., že aj napriek skutočnosti, že v zmysle podaného dodatočného daňového priznania došlo k zníženiu daňovej povinnosti, poukázaný podiel zaplatenej dane sa už neprepočítava voči novej daňovej povinnosti. Spoločnosti však v danom prípade vzniká právo na vrátenie preplatku vo výške 1 000 € (t.j. zaplatená daň na základe riadneho daňového priznania – daň na základe dodatočného daňového priznania = 3 000 € – 2 000 € = 1 000 €). Správca dane však spoločnosti celý preplatok nevráti. Z uvedeného preplatku 1 000 € správca totiž odpočíta rozdiel vo výške 20 €, ktorý vznikol prepočtom 2 % podielu zaplatenej dane uvedenej v riadnom daňovom priznaní a 2 % podielu dane uvedenej v dodatočnom daňovom priznaní (t.j. 60 € – 40 € = 20 €). Z uvedeného je teda zrejmé, že ak spoločnosti vznikne opravou daňovej povinnosti preplatok, rozdiel vzniknutý po prepočítaní 2 % podielu určeného pre prijímateľa sa v predmetnom príklade vysporiada na úkor samotnej spoločnosti XYZ, s.r.o.
ZMENA PRIJÍMATEĽA
Daňovník v daňovom priznaní vyplnil vyhlásenie. Prijímateľ, ktorého určil vo vyhlásení, nesplnil ustanovené podmienky, správca dane preto daňovníkovi oznámi, že nárok na poukázanie podielu zaplatenej dane zaniká (t.j. že určenému prijímateľovi podiel zaplatenej dane nie je možné poukázať).
Ak daňovník podá dodatočné daňové priznanie, môže v ňom zmeniť prijímateľa podielu zaplatenej dane?
Z ust. § 50 ZDP nevyplýva možnosť meniť v dodatočnom daňovom priznaní prijímateľa určeného už v podanom daňovom priznaní. Správca dane preto vyhlásenie daňovníka v dodatočnom daňovom priznaní akceptovať nemôže.
(odpovedal Ing. Ján Mintál – PaM 4/2010)
|
|
|
PLATENIE POISTNÝCH ODVODOV – SANKCIE ZAMESTNÁVATEĽOM
SOCIÁLNE POISTENIE – povinnosť zamestnávateľa platiť a odvádzať poistné na sociálne poistenie je v zásade zakotvená v rámci ust. § 141 ods.1 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z.n.p. (ďalej iba „zákon o sociálnom poistení“). Za zamestnanca odvádza poistné na nemocenské poistenie, poistné na dôchodkové poistenie a poistné na poistenie v nezamestnanosti zamestnávateľ.
Zamestnávateľ vykoná zrážku poistného na nemocenské poistenie, poistného na dôchodkové poistenie a poistného na poistenie v nezamestnanosti, ktoré je povinný platiť zamestnanec.
Poistné sa platí na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici za kalendárny mesiac pozadu, pričom zákon o sociálnom poistení uvádza ako možné formy platenia poistného na sociálne poistenie bezhotovostným prevodom, poštovou poukážkou alebo v hotovosti v Sociálnej poisťovni.
Čo sa týka splatnosti poistného na sociálne poistenie platí, že poistné, ktoré platí a odvádza zamestnávateľ, je splatné v deň určený na výplatu príjmov, ktoré sú vymeriavacím základom zamestnanca. Ak je výplata týchto príjmov pre jednotlivé organizačné útvary zamestnávateľa rozložená na rôzne dni, poistné je splatné v deň poslednej výplaty príjmov zúčtovaných za príslušný kalendárny mesiac.
Ak nie je taký deň určený, poistné je splatné v posledný deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí poistné. Ak deň splatnosti poistného pripadne na sobotu a na deň pracovného pokoja, poistné je splatné v najbližší nasledujúci pracovný deň. Ak platba poistného sa na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici uskutočnila oneskorene, poistné sa považuje za zaplatené včas, ak
- pri platení bezhotovostným prevodom ako deň prevodu je
uvedený vyššie spomínaný posledný deň splatnosti poistného (§ 143 ods. 2 zákona o sociálnom poistení),
- pri platení poštovou poukážkou sa poistné poukázalo
vo vyššie spomínaný posledný deň splatnosti poistného (§ 143 ods. 2 zákona o sociálnom poistení).
POVOLENIE SPLÁTOK DLŽNÝCH SÚM POISTNÉHO – Sociálnej poisťovni zákon umožňuje povoliť splátky dlžných súm pre platobnú neschopnosť zamestnávateľa. Je však možné takto postupovať len na základe písomnej žiadosti zamestnávateľa. Ďalšou podmienkou je dôvodný predpoklad, že v období nie dlhšom ako 18 mesiacov bude zamestnávateľ schopný zaplatiť dlžné sumy poistného, ako aj skutočnosť, že v čase rozhodovania o povolení splátok týchto dlžných súm je už v stave schopný plniť odvodové povinnosti.
V rámci povolenia splátok dlžných súm Sociálna poisťovňa uvedie aj zvýšenie dlžných súm o úroky vo výške diskontnej úrokovej sadzby platnej ku dňu povolenia splátok. V prípade nedodržania termínu splátky určeného Sociálnou poisťovňou na jednotlivé splátky, zaplatením nižšej sumy jednotlivých splátok, ako určila Sociálna poisťovňa, alebo neplnenia odvodovej povinnosti stáva sa splatnou celá dlžná suma.
Zaplatená suma poistného, pokuty, penále a úroku sa pritom použijú na zápočet pohľadávky Sociálnej poisťovne. Napokon je potrebné uviesť, že na povolené sumy splátok dlžných súm sa ustanovenie o predpísaní penále nepoužije (§ 240 zákona o sociálnom poistení).
PREMLČANIE POISTNÉHO – v zásade sa právo Sociálnej poisťovne predpísať poistné premlčí za desať rokov odo dňa jeho splatnosti. Zákon o sociálnom poistení však ustanovuje výnimku, v zmysle ktorej sa právo predpísať poistné nepremlčuje, ak dlžná suma poistného vznikla v dôsledku neprihlásenia zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia [ide o povinnosť zamestnávateľa podľa § 231 ods.1 písm. b) zákona o sociálnom poistení].
Čo sa týka samotného práva vymáhať poistné, toto sa premlčí za šesť rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým sa poistné predpísalo.
POKUTY A PENÁLE V SOCIÁLNOM POISTENÍ– pokuty v sociálnom poistení sú predmetom ust. § 239 zákona o sociálnom poistení. Tie však súvisia s nesplnením iných povinností zamestnávateľa ako tých, ktoré sú viazané na samotný odvod a platenie poistného na sociálne poistenie. Ide viac-menej o oznamovacie, registračné príp. Vykazovacie povinnosti zamestnávateľa.
Sociálna poisťovňa predpíše penále takému zamestnávateľovi, ktorý je povinný odvádzať poistné na sociálne poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie a ktorý ich neodviedol za príslušný kalendárny mesiac včas alebo ich odviedol v nižšej sume.
Výšku penále zákon o sociálnom poistení vo všeobecnosti ustanovuje na sumu 0,05 % z dlžnej sumy za každý deň omeškania odo dňa splatnosti poistného na sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie do dňa, keď bola dlžná suma poukázaná na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici, zaplatená v hotovosti alebo do dňa začatia kontroly.
Uvedené predpísané penále však nemôže presiahnuť dlžnú sumu poistného na sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie za kontrolované obdobie.
Sociálna poisťovňa penále nepredpíše, ak penále za kontrolované obdobie nie je vyššie ako 3,32 eura.
Čo sa týka platenia a splatnosti, na penále sa primerane aplikujú rovnaké pravidlá ako boli uvedené pri platení a splatnosti samotných poistných odvodov na sociálne poistenie (viď § 142 ods.6, § 143 ods.3 zákona o sociálnom poistení). Rovnako sa posudzuje aj možnosť premlčania penále (§ 147 zákona o sociálnom poistení).
Sociálna poisťovňa môže tiež rozhodnúť o povolení splátok dlžných súm penále v intenciách ustanovenia § 146 zákona o sociálnom poistení.
MIMORIADNE ODPUSTENIE POVINNOSTI ZAPLATIŤ PENÁLE – prvého januára 2010 nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom poistení (§ 293bl), v ktorej rámci sa opätovne otvára možnosť odpustenia povinnosti zaplatiť penále fyzickým osobám a právnickým osobám, ktoré nesplnili povinnosť odvádzať poistné na sociálne poistenie a príspevky na starobné dôchodkové sporenie včas a v správnej sume v období pred 1. januárom 2010.
Sociálna poisťovňa od 1. januára 2010 odpustí fyzickým a právnickým osobám povinnosť zaplatiť penále, ktoré sa viaže na nezaplatené, resp. neskoro zaplatené poistné a príspevky za obdobie pred 1. januárom 2010. Podmienkou uplatnenia tohto mimoriadneho inštitútu odpustenia povinnosti zaplatiť penále je zaplatenie všetkých dlžných súm poistného a príspevkov za celé obdobie poistenia pred 1. januárom 2010 najneskôr do 30. apríla 2010.
Sociálna poisťovňa po splnení podmienky nepredpíše penále, prípadne odpustí už predpísané, ale nezaplatené penále, ktoré by z dôvodu neskorej platby poistného a príspevkov alebo platby poistného a príspevkov v nesprávnej sume inak muselo byť predpísané a zaplatené.
Odpustenie povinnosti zaplatiť penále sa vzťahuje na všetkých odvádzateľov, to zn. okrem iných aj na fyzickú osobu – zamestnávateľa alebo právnickú osobu – zamestnávateľa, ak splnia podmienky zaplatenia všetkých dlžných súm poistného a príspevkov za celé obdobie poistenia pred 1. januárom 2010 najneskôr do 30. apríla 2010.
Za dlžné poistné sa pritom okrem poistného na sociálne poistenie považuje aj poistné na nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie za obdobie pred 1. januárom 2004, príspevok do fondu zamestnanosti, príspevok na poistenie v nezamestnanosti a príspevok do garančného fondu za obdobie pred 1. januárom 2004, poistné a zvýšené poistné zo zákonného poistenia zodpovednosti za škodu pri pracovnom úraze a pri chorobe z povolania a zdravotné poistenie pred rokom 1995. Zo znenia novely vyplýva, že zo strany fyzických a právnických osôb nie je potrebné podávať Sociálnej poisťovni žiadosť o odpustenie povinnosti zaplatiť penále, pretože Sociálna poisťovňa bude konať o odpustení penále z úradnej povinnosti.
SANKCIE V ZDRAVOTNOM POISTENÍ – z pohľadu zdravotných poisťovní sa na vymáhanie pohľadávok na poistnom využívajú všetky existujúce zákonné možnosti a dostupné metódy ako je vykonávanie pravidelných kontrol, uzatváranie dohôd s platiteľmi poistného, vzájomných zápočtov, uzatváranie záložných zmlúv, vymáhanie cestou súdnych exekútorov, prihlasovanie pohľadávok do konkurzného, likvidačného, dedičského konania.
Napriek uvedenému v praxi neustále existuje neuspokojivý stav, ktorý nie je len dôsledkom narastajúcej druhotnej platobnej neschopnosti rôznych subjektov spôsobenej súčasnou finančnou krízou, ale spočíva aj v nepružnosti a administratívnej náročnosti vo vymáhaní pohľadávok. A práve z tohto dôvodu sa v záujme urýchlenia vymoženia pohľadávok na dlžnom poistnom a jeho príslušenstve novelou zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. (ďalej iba „zákon o zdravotnom poistení“) účinnou od 1. júna 2009 (zákon č.192/2009 Z. z.) rozšírili kompetencie zdravotných poisťovní o možnosť vydávania výkazov nedoplatkov ako exekučných titulov.
Zdravotná poisťovňa teda môže dlžné poistné vyplývajúce z neodvedeného preddavku na poistné, nedoplatku alebo úrokov z omeškania uplatniť voči platiteľovi poistného výkazom nedoplatkov. Dôležité je uviesť, že zamestnávateľ (platiteľ poistného) sa vopred neupovedomuje o zostavení výkazu nedoplatkov na zdravotnom poistení. Proti výkazu nedoplatkov možno príslušnej zdravotnej poisťovni podať námietky do ôsmich dní odo dňa doručenia zamestnávateľovi ako platiteľovi poistného. Dôvod podania námietok je platiteľ poistného (zamestnávateľ) povinný v námietkach uviesť, v opačnom prípade sa na námietky neprihliada. Márnym uplynutím lehoty na podanie námietok sa výkaz nedoplatkov stáva právoplatným a vykonateľným. Ako už bolo vyššie spomenuté, právoplatný a vykonateľný výkaz nedoplatkov je exekučným titulom v zmysle zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z.n.p.
Ak by zamestnávateľ podal voči doručenému výkazu nedoplatkov námietky s vecnými dôvodmi a poisťovňa im nevyhovie v celom rozsahu, poisťovňa do 15 dní od ich doručenia podá úradu návrh na vydanie platobného výmeru spolu s námietkami zamestnávateľa (platiteľa poistného) a stručným stanoviskom poisťovne k námietkam. Podaním návrhu na vydanie platobného výmeru na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou výkaz nedoplatkov stráca platnosť bez upovedomenia zamestnávateľa.
Ak zdravotná poisťovňa námietkam platiteľa poistného v celom rozsahu vyhovie, vydá nový výkaz nedoplatkov, ktorým zruší predchádzajúci.
Nový výkaz nedoplatkov je právoplatný a vykonateľný dňom doručenia zamestnávateľovi.
ÚROKY Z OMEŠKANIA – možnosť uplatnenia každej sankcie vyvoláva nesplnenie určitých zákonom resp. iným právnym predpisom ustanovených povinností. Z tohto dôvodu je tak potrebné predovšetkým uviesť, že na základe ust. § 24 ods.1 písm. a) zákona o zdravotnom poistení je zamestnávateľ – platiteľ poistného podľa § 11 ods.1 písm. c) spomínaného zákona, okrem iného povinný riadne a včas platiť a odvádzať preddavky na poistné na zdravotné poistenie ako aj plniť povinnosti v súvislosti s vykonávaním ročného zúčtovania (v súvislosti so sankciou v podobe úroku z omeškania je potrebné brať na zreteľ najmä odvedenie prípadného nedoplatku z ročného zúčtovania preddavkov na zdravotné poistenie).
V zásade platí, že ak platiteľ poistného neodvedie preddavok na poistné riadne a včas, príslušná zdravotná poisťovňa si môže uplatniť nárok na tento preddavok na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V kontexte s vyššie uvedeným však môže príslušná zdravotná poisťovňa v prípade, ak platiteľ poistného neodvedie preddavok na poistné alebo nedoplatok riadne a včas, uplatniť na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou voči platiteľovi poistného okrem nároku na poistné v zmysle § 17 ods. 7 zákona o zdravotnom poistení aj nárok na úrok z omeškania. Úrok z omeškania sa vypočíta z dlžnej sumy poistného a počtu dní omeškania. Na výpočet úroku z omeškania sa pritom použije 2,5-násobok základnej úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska platnej v deň splatnosti preddavku na poistné podľa § 17 ods.1 až 5 zákona o zdravotnom poistení alebo nedoplatku z ročného zúčtovania preddavkov.
ZNÍŽENIE RESP . ODPUSTENIE ÚROKU Z OMEŠKANIA – zákon o zdravotnom poistení umožňuje voči zamestnávateľovi spomínaný úrok z omeškania znížiť alebo úplne odpustiť. Je to však možné len v ustanovených prípadoch a za predpokladu splnenia zákonom vymedzených podmienok. Prvou podmienkou je skutočnosť, že o takýto „ústretový“ krok musí príslušnú zdravotnú poisťovňu zamestnávateľ požiadať a to písomnou formou. Znížiť alebo úplne odpustiť úrok z omeškania možno len z taxatívne zákonom vymedzených dôvodov, a to:
- vtedy, ak k omeškaniu došlo z titulu, že zamestnávateľ síce zaplatil preddavok na poistné na zdravotné poistenie avšak do inej ako príslušnej zdravotnej poisťovne,
v prípade omeškania z dôvodu platobnej neschopnosti zamestnávateľa, ak možno predpokladať, že v období nie dlhšom ako deväť mesiacov bude schopný zaplatiť dlžné sumy preddavku na poistné alebo
- v iných odôvodnených prípadoch.
ÚROK Z OMEŠKANIA A POVOLENIE SP LÁTOK DLŽNEJ SUMY – na základe písomnej žiadosti zamestnávateľa môže príslušná zdravotná poisťovňa povoliť splátky dlžných súm preddavku na poistné, nedoplatku z ročného zúčtovania poistného a úrokov z omeškania z dôvodu platobnej neschopnosti zamestnávateľa. Je tak možné postupovať len za dôvodného predpokladu, že v období nie dlhšom ako deväť mesiacov bude zamestnávateľ schopný zaplatiť dlžné sumy preddavku na poistné, nedoplatku a úrokov z omeškania, a ak je už v čase rozhodovania o povolení splátok dlžných súm preddavku na poistné, nedoplatku a úrokov z omeškania schopný riadne plniť povinnosť platiť preddavky na poistné.
Treba poznamenať, že na konanie o povolení splátok sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní. Dôležité je tiež v uvedenej súvislosti upozorniť na skutočnosť, že v prípade nedodržania termínu splátky určeného príslušnou zdravotnou poisťovňou pre jednotlivé splátky alebo zaplatením nižšej sumy jednotlivých splátok, ako určila príslušná zdravotná poisťovňa, stáva sa splatnou celá suma dlžného preddavku na poistné, nedoplatku alebo úrokov z omeškania.
POKUTY – ďalšou množinou možných sankcií zamestnávateľov v oblasti zdravotného poistenia sú pokuty. V kontexte s problematikou výberu resp. neplatenia poistného od zamestnávateľov ako platiteľov poistného majú svoje opodstatnenie predovšetkým pokuty za nedodržanie povinností platiteľa poistného v zmysle ust. § 24 písm. a) a b) zákona o zdravotnom poistení. Podľa uvedených ustanovení je totiž platiteľ poistného, ktorý je zamestnávateľom povinný:
- vypočítať poistné, riadne a včas platiť a odvádzať preddavky
na poistné a vykazovať poistné príslušnej zdravotnej poisťovni,
- plniť povinnosti v súvislosti s vykonávaním ročného zúčtovania
podľa § 19 zákona o zdravotnom poistení.
§ Za nesplnenie uvedených povinností môže úrad uložiť zamestnávateľovi v postavení platiteľa poistného pokutu do výšky 3 319 Eur, pričom pri ukladaní pokuty prihliada na závažnosť, čas trvania a dôsledky porušenia povinnosti.
Pri opakovanom porušení tej istej povinnosti úrad uloží pokutu vo výške dvojnásobku spomínanej pokuty, ak k porušeniu povinnosti došlo do dvoch rokov od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty. Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa zistenia porušenia povinnosti úradom, najneskôr však do troch rokov odo dňa porušenia povinnosti. Pokuty sú splatné do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu o uložení pokuty.
PREMLČANIE V ZDRAVOTNOM POISTENÍ – právo zdravotnej poisťovne uplatniť nárok na poistné sa premlčí uplynutím piatich rokov odo dňa splatnosti poistného alebo úhrady za zdravotnú starostlivosť.
Právo vymáhať poistné ako aj úrok z omeškania sa premlčí uplynutím troch rokov odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení povinnosti zaplatiť toto poistné resp. úrok z omeškania, ak nie je stanovené inak.
Avšak v prípade nesplnenia povinností podľa § 6 zákona o zdravotnom poistení alebo oznamovacích povinností podľa § 23 ods. 1, 2 a 5 spomínaného právneho predpisu právo zdravotnej poisťovne uplatniť si nárok na predpísanie poistného a úroku z omeškania na úrade sa nepremlčuje.
(Ing. Ján Mintál – PaM 3/2010)
|
|
|
WWW STRÁNKA – VÝKLADNÁ SKRIŇA DO SVETA - 2 ČASŤ
VZHĽAD STRÁNKY
Pod vzhľadom stránky rozumieme jej farebné stvárnenie, použitú grafiku a písmo a rozmiestnenie informácií na ploche. V tomto smere máme dnes prakticky nevyčerpateľné možnosti – môžeme si vyberať z milióna farebných odtieňov, máme k dispozícii nepreberné množstvo rôznych typov písma a grafických znakov, môžeme nechať putovať po ploche najrôznejšie obrázky, animácie, atď. Tu platí viac ako kdekoľvek inde, že menej je viac. Zoberme len farby – esteticky najkrajšie stránky obsahujú len veľmi striedme farby – príkladom je vyhľadávač Google. Podobné tvrdenie platí o písme. Je pravda, že máme na výber kliky-háky od výmyslu sveta, ale je pravdou aj to, že človek je v podstate tvor konzervatívny a uprednostňuje „zabehané“ typy písma. Rovnako dôležité je mať na pamäti, že nie každý má zrak ako rys ostrovid – lúštenie drobných písmeniek návštevníka rýchlo omrzí.
Rady
- nechcite aplikovať na svojej stránke všetky novinky z dizajnu www stránok, naopak, uvážte, aké farby sú najpríhodnejšie k tomu, čo chcete na stránke prezentovať,
- nepoužívajte blikajúce pozadie ani iné „svetelné efekty“,
- používajte dostatočne veľké, dostatočne čitateľné a kontrastné písmo (neodporúčame používať svetlé písmo na tmavom pozadí, po krátkom čase to pôsobí unavujúco),
- vyhýbajte sa umiestňovaniu „pohyblivej“ reklamy na stránku – je to jeden z najrýchlejších spôsobov ako návštevníka znechutiť.
AKTUÁLNOSŤ WWW STRÁNKY
Ešte raz sa vrátime ku klasickým remeselníkom – bolo nepredstaviteľné, aby úspešný remeselník mal výklad vyzdobený pavučinou, zakrývajúcou polovicu z toho, čo je vo výklade vystavené. U www stránok takáto predstava vôbec nie je nereálna – keby na webe existoval virtuálny pavúk, množstvo stránok by bolo jednou veľkou pavučinou.
Rady
- nespoliehajte sa na to, že „niekto“ bude stránku aktualizovať,
- každá rubrika musí mať svojho správcu, zodpovedného za aktualizáciu,
- narábajte opatrne s rubrikou „aktuality“ – dnešná aktualita môže byť zajtra starinou,
- na webe neplatí, že čím väčší objem dát, tým lepšie pre návštevníka stránky. Naopak, rozhodujúca je kvalita informácií.
Rozmiestnenie informácií na ploche Obrazovka monitora v žiadnom prípade nie je novinovou stránkou, alebo stránkou v knihe. Preto treba venovať zvýšenú pozornosť nielen usporiadaniu informácií na ploche, ale aj štýlu, akým sú informácie prezentované.
Prakticky to znamená, že to, čo už máme hotové v „papierovej forme“ treba prepísať do „webovej formy“. Učene sa tomu hovorí transformácia klasických dokumentov do hypertextu. Hypertext je nová forma písania a prezentovania informácií, kde návštevník má možnosť voliť si vlastnú cestu dokumentom a aj hĺbku, do akej sa chce do dokumentu „ponoriť“.
Ak návštevník hľadá len povrchnú informáciu, stačí, ak si prezrie výťah z textu. Ak ho daná informácia zaujme, môže si v ľubovoľnom poradí prehliadať doplnkové informácie (zoznam faktografických údajov, komentáre, odozvy, obrazovú dokumentáciu, prípadne video nahrávku atď.)
ODKAZY (LINKY) NA CUDZIE STRÁNKY
Býva zvykom, uvádzať na vlastnej stránke odkazy na cudzie stránky s podobným obsahom. Takýmto spôsobom sa na jednej strane rozširuje množstvo informácií ponúkaných návštevníkovi stránky, na druhej strane tu hrozí potenciálne nebezpečie, že odkazy sa časom stanú nefunkčné a namiesto ďalších informácií sa objaví onen nepopulárny oznam „stránka neexistuje“.
Rady
- uvážte, ktoré odkazy zaradíte na vlastnú stránku (relatívne „bezpečné“ sú odkazy na stránky vládnych inštitúcií),
- čas od času kontrolujte funkčnosť externých odkazov.
KONTAKTNÉ INFORMÁCIE
Býva zvykom (a vlastne to je dnes už povinnosťou) uviesť na www stránku kontaktné informácie, medzi ktoré patria:
- poštová adresa,
- e-mailová adresa,
- telefón, fax.
-
Rady
- vytvorte si zvláštnu emailovú adresu pre zverejnenie na www stránkach,
- ak uvediete číslo telefónu / faxu počítajte s tým, že okrem serióznych záujemcov vás volaniami môžu „obšťastňovať“ i tí, čo sa nudia a hľadajú nejaké rozptýlenie. V každom prípade však telefónne číslo musí byť „živé“, t. j. musí existovať pracovník, ktorý bude odpovedať na volania.
NAPÍŠTE NÁM
Www stránka ponúka lákavú možnosť – nadviazanie kontaktu s návštevníkom.
Túto možnosť určite ocenia pracovníci marketingu a predaja a naozaj, vo všeobecnosti môže byť pre firmu veľmi užitočnou. Treba si však uvedomiť, že „napíšte nám“ je obojsmernou komunikáciou, t. j. vyžaduje si aj odpoveď. A to odpoveď kvalifikovanú a včasnú.
Rady
- ak zavediete rubriku „napíšte nám“ určte pracovníka, ktorý bude robiť „dispečera“ – čítať maily a presmerovávať ich tým, ktorí dokážu kvalifikovane odpovedať,
- robte si štatistiku o počte odoziev a rýchlosti ich vybavenia,
- čas od času vyhodnoťte, čoho sa týkali odozvy od návštevníkov.
ZÁVER
Pri www stránke je najdôležitejšie
dodržať nasledovné zásady:
- zverejňovať len overené a presné informácie,
- udržovať aktuálnosť informácií na stránke,
- používať zrozumiteľný (spisovný) jazyk, vyvarovať sa gramatických chýb,
- správne štrukturovať informácie.
(Ing. Milan Konvit)
|
|
|
MÚDROSŤ A ODVAHA
Odvážny chce ísť vždy dopredu, ale len múdry vie, ktorým je to smerom.
Odvážny spravidla nebývajú veľkými mysliteľmi, a naopak.
Asi to bude preto, že motor býva oddelený od vodiča.
Odvážni hľadajú na tomto svete príležitosti, múdri si ich vytvárajú.
Odvážny ešte neznamená automaticky aj chytrý.
Čím odvážnejší, tým bezhlavejšie sa hrnie do riešenia problému.
|
|
|
25. 3. – štvrtok
DPH
- podanie daňového priznania k DPH za február 2010 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
- splatnosť DPH za február 2010 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane
- podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2010
31. 3. – streda
Daň z príjmov
- podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických a fyzických osôb
- úhrada dane z príjmov právnických a fyzických osôb
- podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2009
- vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2009 zamestnancom
- odovzdanie ročných zúčtovaní poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2009 za zamestnancov, ktorým zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie
- splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 €
- splatnosť štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 1 659,70 € do 16 596,96 €
Daň z motorových vozidiel
- splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 €
- splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 660 €
do výplatného termínu
Poistné
- splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2010
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov
- odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za február 2010
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2010 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 15 dní oznámiť správcovi dane
Daň z príjmov
- vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane
- zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane
- zrušenie činnosti daňového subjektu
Do 30 dní
Správa dane
- odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane
- oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
Správa dane
- oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane
- pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane
- oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane
- vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane
- zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel
|
|
|
Názov meny
|
Mena
|
17.3.2010
|
18.3.2010
|
19.3.2010
|
22.3.2010
|
23.3.2010
|
americký dolár
|
USD
|
1,3756
|
1,3660
|
1,3548
|
1,3471
|
1,3519
|
japonský jen
|
JPY
|
124,43
|
123,33
|
122,86
|
121,25
|
122,16
|
bulharský lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
česká koruna
|
CZK
|
25,402
|
25,284
|
25,365
|
25,465
|
25,442
|
dánska koruna
|
DKK
|
7,4406
|
7,4407
|
7,4409
|
7,4404
|
7,4405
|
estónska koruna
|
EEK
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
15,6466
|
libra šterlingov
|
GBP
|
0,89620
|
0,89400
|
0,89450
|
0,89900
|
0,90050
|
maďarský forint
|
HUF
|
262,24
|
261,92
|
262,70
|
265,30
|
264,61
|
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
lotyšský lats
|
LVL
|
0,7078
|
0,7081
|
0,7079
|
0,7080
|
0,7081
|
poľský zlotý
|
PLN
|
3,8682
|
3,8730
|
3,8795
|
3,9250
|
3,8952
|
nový rumunský lei
|
RON
|
4,0812
|
4,0776
|
4,0820
|
4,0915
|
4,0725
|
švédska koruna
|
SEK
|
9,7403
|
9,7243
|
9,6775
|
9,7585
|
9,7285
|
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,4511
|
1,4474
|
1,4374
|
1,4348
|
1,4321
|
nórska koruna
|
NOK
|
8,0100
|
7,9990
|
7,9730
|
8,0445
|
8,0420
|
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,2577
|
7,2580
|
7,2600
|
7,2600
|
7,2605
|
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,1270
|
39,9500
|
39,6750
|
39,9540
|
39,8828
|
nová turecká líra
|
TRY
|
2,0821
|
2,0815
|
2,0776
|
2,0884
|
2,0863
|
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,4898
|
1,4821
|
1,4727
|
1,4815
|
1,4742
|
brazílsky real
|
BRL
|
2,4222
|
2,4278
|
2,4302
|
2,4384
|
2,4081
|
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3902
|
1,3801
|
1,3666
|
1,3788
|
1,3777
|
čínsky jüan
|
CNY
|
9,3898
|
9,3245
|
9,2486
|
9,1961
|
9,2285
|
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,6769
|
10,6010
|
10,5128
|
10,4552
|
10,4937
|
indonézska rupia
|
IDR
|
12 562,44
|
12 483,42
|
12 336,82
|
12 296,59
|
12 328,89
|
indická rupia
|
INR
|
62,3800
|
62,0920
|
61,6500
|
61,4080
|
61,5860
|
juhokórejský won
|
KRW
|
1 552,22
|
1 548,87
|
1 534,66
|
1 529,88
|
1 537,15
|
mexické peso
|
MXN
|
17,1792
|
17,0286
|
16,9574
|
17,0644
|
16,9224
|
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,5330
|
4,5141
|
4,4753
|
4,4757
|
4,4876
|
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,9226
|
1,9066
|
1,9045
|
1,9205
|
1,9174
|
filipínske peso
|
PHP
|
62,711
|
62,416
|
61,698
|
61,530
|
61,632
|
singapurský dolár
|
SGD
|
1,9165
|
1,9040
|
1,8906
|
1,8923
|
1,8948
|
thajský baht
|
THB
|
44,465
|
44,108
|
43,731
|
43,592
|
43,700
|
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,0132
|
9,9820
|
9,8958
|
9,9494
|
9,9152
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 9/2010
- Zákonník práce s komentárom
- Zamestnanecká prémia
- Registračná povinnosť pri nájme bytu
- OSP – novela od 1. 1. 2010
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 4/2010
- Zdaňovanie zisku a úhrada straty
- Ostatné príjmy podľa ZDP
- Automobil v podnikaní
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 4/2010
- Zákonník práce – novela od 1. 3. 2010
- Použitie podielu zaplatenenej dane vo výške 2 %
- Zmena právnej formy spoločnosti a oznamovacie povinnosti
- Preddavky na DzP na rok 2010
- Dodatočné daňové priznanie k dani z MV
- Úrokový príjem za rok 2009 – oznamovacia povinnosť
- Zákonník práce – novela od 1. 3. 2010
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 4/2010
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
- Ako darovať 2 % z dane
- Využívanie sociálneho fondu zamestnancami
- Odstupné a odchodné – právna úprava
Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 4/2010
- Zákon o štátnej službe colníkov
- Poukázanie 2 % zo zaplatenej dane
- Obecná polícia – ochrana majetku a verejného poriadku
- Reforma daňovej a colnej správy
1 000 riešení - mesačník, č. 4/2010
- Daňové priznania PO a FO za rok 2009 II.
- Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 10/2010 (IV/2010)
- Medzinárodná pomoc pri vymáhaní finančných pohľadávok
- Zákon o správe daní a poplatkov
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 5/2010 (IV/2010)
- Zákon o správe daní a poplatkov – novely
- Transferové oceňovanie
- Nákup a predaj ojazdených automobilov – DPH
- Odpočet daňovej straty
- Prepravné služby tovaru - DPH
Verejná správa (VS) č. 5/2010 (IV/2010)
- Rozpočtové pravidlá – novela
- Zákon o verejnom obstarávaní
1000 riešení č. 5/2010 (IV/2010)
- Novela zákonníka práce
- Účtovníctvo
- DPH, ZDP
|
|
|
Stručný
návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať
odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý
používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto
objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného
tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný
názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete
vyplnenú objednávku na našu adresu.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma: |
|
IČO: |
|
Adresa: |
|
Telefón: |
|
Predplatné mesačníka Poradca 2009
|
Predplatné Poradca
2010- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou! |
13 čísel +
zborníky Zákony 2010 I, II, III prílohy:
P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové
noviny Predplatiteľom zasielame zadarmo
prílohu: Daňové priznania -
fyzických osôb - právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane |
33,13 € 998 Sk
|
ks |
Predplatné |
Predplatné
Poradca 2010 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou
zľavou! |
39,43 € 1188 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2010 cena pre predplatiteľov mesačníka
Poradca 2010! |
40,10 € 1 208 Sk
|
ks |
Predplatné
Verejná správa 2010 cena s 20 % predplatiteľskou
zľavou! |
50,06 € 1 508 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena s 20 %
predplatiteľskou zľavou! |
19,25 € 580 Sk
|
ks |
Predplatné
1000 riešení 2010 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010
! |
15,93 € 480 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2010 (mesačník) cena s
predplatiteľskou zľavou! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010
(mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou! |
47,80 € 1440 Sk
|
ks |
Predplatné
Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2010
(mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca
2010! |
37,84 € 1140 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena s
20 % predplatiteľskou zľavou! |
43,02 € 1296 Sk
|
ks |
Predplatné
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2010! |
36,38 € 1096 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
- Daňové, účtovné...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie I |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
- Obchodné, občianske...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie II |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
- Pracovné, sociálne...
|
7,30 € 220 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie III |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
5,64 € 170 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
- Stavebné, pozemkové...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie IV |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
- Štátna správa, verejná...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie V |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
- Životné prostredie...
|
8,30 € 250 Sk
|
ks |
Predplatné
Aktualizácie VI |
cena pre predplatiteľov
mesačníka Poradca 2010! |
6,64 € 200 Sk
|
ks |
Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k
zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a
personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ... |
č. 6/2010
|
- Zákon č. 222/2004 o dani z pridanej hodnoty s komentárom |
3,19 € 96 Sk
|
ks |
č. 7-8/2010
|
- Zákon č. 595/2003 o dani z príjmov s komentárom |
6,38 € 192,20 Sk
|
ks |
č. 9/2010
|
- Zákonník práce s komentárom
- Zamestnanecká prémia
- Registračná povinnosť pri nájme bytu
- OSP, novela od 1. 1. 2010 |
3,19 € 96 Sk
|
ks |
Poradca Extra 2010 - príloha mesačníka Poradca
pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú
správu |
Poradca Extra Október Verejná správa
|
- Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky |
0,38 € 11,45 Sk
|
ks |
Poradca Extra Február špeciál (RZZP 2009)
|
- Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2009 |
1,64 € 49,41 Sk
|
ks |
Verejná správa 2010 - odborný dvojfarebný
časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové,
príspevkové, neziskové organizácie |
č. 2/2010
|
- Akreditácia vysokých škôl
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Legislatívny rámec elektronického výberu mýta
- Trestný zákon - novela
- Zákonník práce - novela
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Zákon o štátnej službe colníkov
- Poukázanie 2 % zo zaplatenej dane
- Obecná polícia, ochrana majetku a verejného poriadku
| 4.81 € 144,91 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2010
- mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov
|
č. 2/2010
|
- Úvery, pôžičky a úroky, účtovné a daňové hľadisko
- Zamestnanecké výhody v daňových súvislostiach
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Oslobodenie od daní - priame a nepriame dane
- Príjmy zo závislej činnosti - zdaňovanie
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Rozdeľovanie zisku, úhrada straty
- Ostatné príjmy podľa § 8 ZDP
- Automobil v podnikaní - obchodný majetok, finančný prenájom
|
3,98 € 120 Sk
|
ks |
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2010
|
č. 2/2009
|
- Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2010
- Platenie odvodov SZČO od 1. 1. 2010
- Ročné zúčtovanie DPH
- Štátne dávky pre rodiny s deťmi
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 3/2009
|
- Daňové priznania
- Zákon o účtovníctve
- Zákaz odpočítania dane
- Výpočet sankcií
- Flexikonto
- Zamestnanecká prémia
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
č. 4/2009
|
- Preddavky na DzP na rok 2010
- Dodatočné daňové priznanie k dani z MV
- Úrokový príjem za rok 2009, oznamovacia povinnosť
- Zákonník práce, novela od 1. 3. 2010
|
5,31 € 160 Sk
|
ks |
1000 riešení 2010 - vychádza už ako dvojmesačník |
č. 2/2009
|
- Novela zákona o dani z príjmov od 1. 1. 2010 (téma čísla)
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 3/2009
|
- Daňové priznanie PO a FO za rok 2009 (téma čísla)
- Dane v praxi
- Pracovnoprávne vzťahy
- Účtovníctvo
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
č. 4/2009
|
- Daňové priznania II.
- RZZP
|
3,22 € 97 Sk
|
ks |
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2010
- mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.
|
č. 2/2010
|
- Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
- Rodičovský príspevok od 1. 1. 2010
- Výberové konanie
- Výpovedné doby
- Zdaňovanie príjmov u dôchodcov
- Vplyv odmien na mzdu a odvody
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 3/2010
|
- Starobný a predčasný starobný dôchodok od januára 2010
- Prídavok na dieťa a príplatok prídavku
- Zúčtovanie dane SZČO
- Zmeny v ZP
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
č. 4/2010
|
- Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie
- Ako darovať 2 % dane v roku 2010
- Doručovanie písomností v pracovnoprávnych vzťahoch
- Riadenie času (2.)
|
4,48 € 135 Sk
|
ks |
Aktualizácie zákonov 2010
|
č. I/1
|
- Účtovníctvo
|
2,20 € 66,28 Sk
|
ks |
č. II/1
|
- Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní
- Zákon SNR č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
|
1 € 30,13 Sk
|
ks |
č. III/1
|
- Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
- Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
|
1 € 30,13 Sk
|
ks |
č. IV/1
|
- Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov
|
0,53 € 15,97 Sk
|
ks |
č. V/1
|
- Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách
|
0,60 € 18,08 Sk
|
ks |
Zákony 2010
|
Zákony I
|
- Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane
- Spotrebné dane
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony II
|
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Občiansky súdny poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Správne právo
- Autorské právo
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony III
|
- Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony IV
|
- Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony V
|
- Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Zákony VI
|
- Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
- Súvisiace predpisy
|
4,28 € 129 Sk
|
ks |
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk
Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
- Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
- V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa:
|
Telefón
|
Fax
|
e-mail
|
internetová
stránka
|
Poradca s.r.o.
|
(041)
56 52 871
|
(041)
56 52 659
|
poradca@i-poradca.sk
|
www.i-poradca.sk
|
Pri
celulózke 40
|
(041)
56 52 877
|
|
|
|
010 01 Žilina
|
(041)
56 52 879
|
|
|
|
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!
Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2010 |