|
OCHRANA OZNAMOVATEĽOV PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI
Nový zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti sa dotýka zamestnancov a zamestnávateľov verejnej správy, ako aj súkromného sektora. Nový zákon, schválený 30. 1. 2019, využíva poznatky získané z aplikačnej praxe k predchádzajúcemu zákonu s cieľom prehĺbiť, rozšíriť a zefektívniť ochranu poskytovanú oznamovateľom protispoločenskej činnosti. Akým spôsobom sa mení ochrana v medziach tohto zákona?
CIELE ZÁKONA TÝKAJÚCE SA ZAMESTNÁVATEĽA - Zriadenie úradu na ochranu oznamovateľov, ktorý ako nezávislý orgán štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou, bude najmä poskytovať ochranu oznamovateľom (namiesto inšpektorátu práce), kontrolovať dodržiavanie nového zákona, poskytovať odborné stanoviská a poradenstvo k aplikácii nového zákona, robiť osvetu v oblasti poskytovania ochrany tzv. whistleblowerom, poskytovať odmenu oznamovateľovi (namiesto Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky),
- poskytnutie postavania oznamovateľa v trestnom konaní;
- úprava definície oznámenia;
- rozšírenie definície závažnej protispoločenskej činnosti o trestné činy právnických osôb a rozšírenie definície znížením hornej hranice pokuty z 50 000 eur na 30 000 eur;
- úprava poskytnutia ochrany v rámci trestného konania prokurátorom;
- poskytnutie ochrany v rámci konania o správnom delikte, kde sa zavedie pri neposkytnutí ochrany druhá inštancia;
- ustanovenie kvalitatívnych kritérií odbornosti zodpovednej osoby a precizovanie úpravy postavenia zodpovednej osoby v rámci právnickej osoby vrátane zvýšenie jej ochrany, a tým aj jej nezávislosti v rámci štruktúry zamestnávateľa;
- zavedenie administratívnej zodpovednosti osoby, ktorá urobí voči whistleblowerovi pracovnoprávny úkon bez súhlasu úradu alebo ktorá vyzradí totožnosť whistleblowera.
Novým zákonom sa zriadi úrad na ochranu oznamovateľov ako nezávislý orgán s štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou, ktorý bude najmä poskytovať ochranu oznamovateľom protispoločenskej činnosti.
ZÁKLADNÁ TERMINOLÓGIA
- Oznamovateľ - osoba, ktorá sa v súvislosti s výkonom svojho zamestnania, povolania, postavenia alebo funkcie dozvedela o protispoločenskej činnosti a urobila o tom v dobrej viere oznámenie. Tiež sa ustanovila ochrana blízkej osoby oznamovateľa, ktorá je zamestnaná u toho istého zamestnávateľa, a to v rovnakom rozsahu ako je chránený samotný oznamovateľ.
- Oznámenie a kvalifikované oznámenie - nový zákon rozlišuje medzi oznámením a kvalifikovaným oznámením. Oznámenie je uvedenie akýchkoľvek skutočností, ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti a kvalifikované oznámenie je uvedenie skutočností, ktoré môžu prispieť k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti. Rozlišovanie medzi týmito pojmami má význam vo vzťahu k poskytovanej ochrane.
- Závažná protispoločenská činnosť - sa definuje jednak cez vymedzené trestné činy, a jednak sa definuje vo vzťahu k následku, ktorý môže vzniknúť v súvislosti s protiprávnym konaním. Ide vždy o niektorý z trestných činov poškodzovania finančných záujmov Európskych spoločenstiev, trestný čin machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe, niektorý z trestných činov verejných činiteľov a niektorý z trestných činov korupcie, tiež trestná činnosť právnických osôb.
- Zamestnávateľ a orgán verejnej moci - zamestnávateľom je osoba zamestnávajúca minimálne jednu osobu v pracovnom vzťahu, čiže v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu, štátnozamestnaneckom pomere alebo služobnom pomere. Orgány verejnej moci sú štátny orgán, obec, vyšší územný celok.
PODANIE ŽIADOSTI O POSKYTNUTIE OCHRANY. Ide o výlučné právo zamestnanca, ktorý podal kvalifikované oznámenie, a toto právo môže zamestnanec realizovať v ktoromkoľvek štádiu trestného konania, čiže aj v konaní pred súdom, ktorý koná vo veci súvisiacej s trestným oznámením, svedeckou výpoveďou alebo dôkazom predloženým zamestnancom.
Nový zákon uvádza tradičné formy podania žiadosti o poskytnutie ochrany, a to písomnú formu alebo ústnu do zápisnice.
O vzniku ochrany rozhoduje prokurátor, preto bolo potrebné v novom zákone explicitne ustanoviť, že v prípade, ak sa žiadosť podá inému orgánu, napríklad vyšetrovateľovi, tento je povinný ju bezodkladne postúpiť dozorujúcemu prokurátorovi.
Žiadosť o poskytnutie ochrany musí obsahovať základné údaje zamestnanca a jednoduché označenie zamestnávateľa, pričom sa nevyžaduje, aby zamestnanec pátral po všetkých jeho identifikačných znakoch, ako je napríklad identifikačné číslo; tieto údaje má k dispozícii alebo si zadováži orgán činný v trestnom konaní.
V kontexte nových prvkov v ochrane oznamovateľa sa po novom ustanovilo v žiadosti uviesť aj údaje o blízkej osobe oznamovateľa, ktorá je v pracovnom pomere k tomu istému zamestnávateľovi ako oznamovateľa a tak ju zahrnúť do žiadosti o poskytnutie ochrany.
PRIZNANIE OCHRANY - Na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy aj v konaní pred súdom, sa zveruje prokurátorovi priznanie ochrany, pretože on zastupuje štát na strane obžaloby. Ochrana vzniká dňom doručenia písomného oznámenia o ochrane zamestnávateľovi; toto písomné oznámenie sa doručuje aj zamestnancovi a úradu.
Oznamovateľ sa od okamihu vzniku ochrany stáva chráneným oznamovateľom a požíva všetky práva, ktoré mu nový zákon ako chránenému oznamovateľovi priznáva. O týchto právach musí byť oznamovateľ poučený.
Umožňuje sa tiež, aby oznamovateľ požíval ochranu až od momentu, kedy sa sám rozhodne brániť voči úkonom zamestnávateľa. Na tento účel môže oznamovateľ požiadať prokurátora iba o vydanie potvrdenia o tom, že urobil kvalifikované oznámenie, čo znamená, že prokurátor uzná jeho podiel na objasňovaní závažnej protispoločenskej činnosti, ale jeho identita pred zamestnávateľom nebude odhalená. Takéto potvrdenie môže využiť pri pozastavení účinnosti pracovnoprávneho úkonu.
Ak prokurátor zistí, že nie sú splnené podmienky na vznik ochrany, oznámi túto skutočnosť oznamovateľovi s poučením o možnosti požiadať o preskúmanie takéhoto rozhodnutia v lehote 15 dní. Preskúmanie zabezpečuje nadriadený prokurátor, pričom tento môže aj sám rozhodnúť o priznaní ochrany.
Ex ante ochrana
Mechanizmus tejto ochrany sa takmer bezo zmien prebral z predchádzajúcej právnej úpravy, s tým rozdielom, že celú pôsobnosť inšpektorátov práce preberá novozriadený úrad.
Vznik ochrany a nadobudnutie právneho postavenia chráneného oznamovateľa je významnou zmenou v statuse zamestnanca. Priznanie tohto právneho postavenia má na jednej strane zamedziť postihu zamestnanca, motivovaného oznámením zamestnanca o protispoločenskej činnosti, čiže ho chrániť a na druhej strane súčasne povzbudiť iných zamestnancov na oznamovanie skutočností o protispoločenskej činnosti, keďže tieto oznámenia sú podávané vo verejnom záujme.
PREDCHÁDZAJÚCE SCHVÁLENIE - Chránený oznamovateľ má právo na to, aby akýkoľvek zásah zo strany zamestnávateľa do jeho práv a povinností zamestnanca, vykonaný bez jeho súhlasu, podliehal predchádzajúcemu schváleniu. Ako autorita rozhodujúca na poskytovanie ochrany chránenému oznamovateľovi už v rámci konkrétneho pracovnoprávneho vzťahu je úrad, ktorý by vzhľadom na svoju nezávislosť mal pri svojom rozhodovaní garantovať, že zamestnávateľ nebude oznamovateľa za oznámenie protispoločenskej činnosti postihovať.
ŽIADOSŤ O PREDCHÁDZAJÚCI SÚHLAS. Ak zamestnávateľ bude chcieť urobiť právny úkon, resp. vydať rozhodnutie v pracovnoprávnom vzťahu, ktoré sa vzťahuje na chráneného oznamovateľa, bude musieť podať žiadosť o predchádzajúci súhlas úradu s ustanovenými obsahovými náležitosťami, ktorými sú označenie zamestnávateľa a chráneného oznamovateľa, označenie právneho úkonu a jeho odôvodnenie.
Súhlas sa nebude vyžadovať iba v prípade, ak sa pracovnoprávnym úkonom priznáva nárok (napr. povýšenie v prípade osôb v služobnom pomere) a ak ide o skončenie pracovnoprávneho vzťahu z dôvodu, ktorý nemôže ovplyvniť zamestnávateľ (napr. strata vyžadovanej bezúhonnosti).
Mechanizmus takejto ochrany sa nebude vzťahovať ani na právne úkony urobené príslušnými orgánmi vo vzťahu k osobám, ktoré sú vo verejnej funkcii, pretože v tomto prípade nejde o vzťahy medzi zamestnávateľom a zamestnancom.
SCHVAĽOVACÍ PRÁVNY ÚKON. V rámci schvaľovania právneho úkonu rozhodujúcu úlohu zohráva zamestnávateľ, ktorý musí preukázať, že medzi pracovnoprávnym úkonom a kvalifikovaným oznámením nejestvuje príčinná súvislosť, čiže zamestnávateľ je povinný znášať obrátené dôkazné bremeno.
Ak zamestnávateľ presvedčí úrad a tento považuje za preukázané, že medzi pracovnoprávnym úkonom a kvalifikovaným oznámením urobeným chráneným oznamovateľom nie je príčinná súvislosť, pracovnoprávny úkon schváli.
Proti rozhodnutiu úradu sa nebude možné odvolať, bude však preskúmateľné súdom, prípadne bude preskúmateľné prostredníctvom mimoriadnych opravných prostriedkov alebo protestu prokurátora.
Od podania žiadosti zamestnávateľa o udelenie súhlasu úradu do právoplatného rozhodnutia o žiadosti o udelenie súhlasu zamestnávateľovi lehoty a skúšobné doby neplynú.
ZÁNIK OCHRANY. Rozhodne však nie je účelom tohto zákona chrániť zamestnanca, ktorý podá oznámenie o protispoločenskej činnosti úmyselne s nepravdivým obsahom, napríklad ako akt pomsty voči svojmu zamestnávateľovi. Takýmto konaním napĺňa skutkovú podstatu trestného činu krivého obvinenia alebo krivej výpovede a krivej prísahy a nový zákon s ním spája zánik ochrany. Taktiež ochrana zanikne, ak sa iným spôsobom preukáže, že oznámenie nebolo podané v dobrej viere. S právoplatným odsúdením chráneného oznamovateľa za niektorý z týchto trestných činov zaniká ochrana. Prokurátor bezodkladne oznámi túto skutočnosť chránenému oznamovateľovi, zamestnávateľovi a úradu.
Ak pracovnoprávny vzťah medzi zamestnancom a zamestnávateľom zanikne, niet právneho titulu na zachovaní inštitútu ochrany a dôvodu naďalej poskytovať ochranu chránenému oznamovateľovi.
OZNÁMENIE O ZÁNIKU OCHRANY. Zánik ochrany je povinný zamestnávateľ bezodkladne oznámiť úradu a orgánu, ktorý priznal ochranu.
Skončenie trestného konania alebo konania o správnom delikte je tiež dôvodom zániku ochrany (okrem postúpenia veci v trestnom konaní inému orgánu). Zároveň sa s cieľom zvýšenie a posilnenia ochrany oznamovateľa, oproti súčasnej právnej úprave, ustanovilo poskytovať ochranu nie len počas trestného konania alebo konania o správnom delikte, ale aj (najviac) tri roky po skončení niektorého z uvedených konaní.
POSKYTNUTIE ODMENY. Nový zákon, rovnako ako predchádzajúci právny predpis, naďalej ustanovuje aj možnosť poskytnúť oznamovateľovi odmenu (v nezmenenej výške). Ide o nenárokovateľnú odmenu, ktorá nemá byť len motivačným faktorom na podávanie oznámení o protispoločenskej činnosti, ale svojim mechanizmom priznávania má vyjadriť aj naplnenie verejného záujmu tým, že súvisí s rozsahom uchráneného majetku (napríklad v prípade korupčných trestných činov) alebo vráteného majetku, či už ide o finančné prostriedky, hnuteľný alebo nehnuteľný majetok vo vlastníctve alebo správe poškodenej osoby.
Nový zákon predpokladá priznanie odmeny až do výšky päťdesiatnásobku minimálnej mzdy.
(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 6/2019 a v mesačníku Poradca 10/2019, kde je uverejnený komentár k zákonu)
NOVELA ZÁKONA O ROZPOČTOVÝCH PRAVIDLÁCH
Problematika zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách") bola novelizovaná aktuálnou novelou, zákonom č. 372/2018 Z. z. (ďalej len "novela"), ktorá zaviedla do zákona o rozpočtových pravidlách niektoré nové právne inštitúty a pojmy. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy zahŕňa vo svojom predmete rozpočet sektora verejnej správy; rozpočtový proces; postavenie Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo financií"), ďalších ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy a iných právnických osôb verejnej správy v rozpočtovom procese; zriaďovanie rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a hospodárenie rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií.
JEDNOTLIVÉ ZMENY PRIJATÉ AKTUÁLNOU NOVELOU. Zákon č. 372/2018 Z. z. novelizuje zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy vo svojom čl. II. Novela pridáva právne povinnosti správcovi kapitoly, a to konkrétne poskytovať súčinnosť pri hodnotení efektívnosti a účinnosti verejných výdavkov vo vybraných oblastiach (ďalej len "revízia výdavkov") a pri hodnotení plnenia opatrení navrhnutých v revízii výdavkov. Pritom v zmysle § 9 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách príjmy štátneho rozpočtu a výdavky štátneho rozpočtu sú organizačne usporiadané do kapitol. Organizačné usporiadanie kapitol je uvedené v organizačnej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie.
Určitú zmenu priniesla novela aj v tom smere, že doplnila proces prác na tvorbe návrhu rozpočtu verejnej správy. Pritom platí, že návrh rozpočtu verejnej správy predkladá ministerstvo financií vláde a Najvyššiemu kontrolnému úradu SR, pričom pri procese tvorby návrhu zákona o štátnom rozpočte sa ustanovenia osobitného predpisu (§ 27 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov SR a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2016 Z. z.) nepoužijú. Vláda predkladá národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy do 15. októbra bežného roka, ak národná rada nerozhodne inak.
Novela dopĺňa uvedený proces o právnu povinnosť, podľa ktorej súčasne s návrhom rozpočtu verejnej správy ministerstvo financií predkladá revíziu výdavkov tak, aby počas štyroch po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov od roku, v ktorom bolo schválené programové vyhlásenie vlády došlo k revízii výdavkov v rozsahu najmenej 50 % výdavkov verejnej správy zverejnených Európskou komisiou (Čl. 14 ods. 1 nariadenia Rady (ES) č. 479/2009 z 25. mája 2009 o uplatňovaní Protokolu o postupe pri nadmernom schodku, ktorý tvorí prílohu Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva - kodifikované znenie (Ú. v. EÚ L 145, 10. 6. 2009) v platnom znení) v apríli za rok predchádzajúci roku, v ktorom bolo schválené programové vyhlásenie vlády. Ministerstvo financií spolu s návrhom rozpočtu verejnej správy predkladá hodnotenie plnenia opatrení navrhnutých v revízii výdavkov.
VYPRACOVANIE ŠTÚDIE USKUTOČNITEĽNOSTI. Právna povinnosť vypracovania štúdie uskutočniteľnosti je taktiež novoustanovenou právnou povinnosťou, ktorá bola aktuálnou novelou implementovaná do zákona o rozpočtových pravidlách. Uvedená právna povinnosť pritom požaduje, že subjekt verejnej správy s výnimkou subjektu verejnej správy, ktorým je obec, vyšší územný celok a nimi zriadená rozpočtová organizácia a príspevková organizácia, je povinný vypracovať a na svojom webovom sídle zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti investície a štúdiu uskutočniteľnosti koncesie, ktorú plánuje uskutočniť.
Subjekt verejnej správy je povinný vypracovať a zverejniť uvedené štúdie uskutočniteľnosti najneskôr pred začatím technickej prípravy verejnej práce, najneskôr do začatia prác na investičnom zámere alebo najneskôr pred zaslaním oznámenia o koncesii.
Ak štúdie uskutočniteľnosti obsahujú utajované skutočnosti, subjekt verejnej správy ich nezverejňuje, ale zasiela ministerstvu financií. Subjekt verejnej správy je povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií zverejnenie štúdií uskutočniteľnosti na svojom webovom sídle.
Ministerstvo financií hodnotí štúdie uskutočniteľnosti a na svojom webovom sídle zverejňuje hodnotenie týchto štúdií do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia oznámenia alebo doručenia týchto štúdií subjektom verejnej správy. Povinnosti podľa tohto odseku sa nevzťahujú na investície a koncesie súvisiace s plnením úloh Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva podľa osobitných predpisov. Uvedenými osobitným právnymi predpismi sú napríklad § 2 zákona Národnej rady SR č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov alebo § 2 zákona Národnej rady SR č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v z.n.p.
V kontexte uvedených právnych súvislostí ukladá novela subjektu verejnej správy v súvislosti so štúdiami uskutočniteľnosti nasledovné právne povinnosti:
- vypracovať uvedené štúdie,
- tieto následne zverejniť na svojom webovom sídle,
- bezodkladne oznámiť ministerstvu financií zverejnenie štúdií uskutočniteľnosti na svojom webovom sídle.
Priamo novela neustanovuje, a to ani prostredníctvom demonštratívneho právneho výpočtu obsahové náležitosti štúdie uskutočniteľnosti investície a štúdiu uskutočniteľnosti koncesie.
Podstatnou zmenou, ktorú novela priniesla, je aj právna povinnosť ministerstva financií:
- hodnotiť uvedené štúdie uskutočniteľnosti a zároveň
- na svojom webovom sídle zverejňuje hodnotenie týchto štúdií do 30 kalendárnych dní odo dňa doručenia oznámenia alebo doručenia týchto štúdií subjektom verejnej správy.
Pri posudzovaní uvedených právnych povinností v súvislosti so štúdiami uskutočniteľnosti je potrebné zohľadňovať že:
o uvedené právne povinnosti sa nevzťahujú na obec, vyšší územný celok a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie,
o povinnosti sa nevzťahujú na investície a koncesie súvisiace s plnením úloh Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva podľa osobitných predpisov, napríklad § 2 zákona Národnej rady SR č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v z.n.p. alebo § 2 zákona Národnej rady SR č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v z.n.p.
Pritom v súlade s § 3 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa za "subjekty verejnej správy" považujú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa § 19 až 21 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike (ďalej len "register") a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to:
- v ústrednej správe,
- v územnej samospráve,
- vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia.
V ústrednej správe sa vykazujú štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie, štátne účelové fondy a Slovenský pozemkový fond. V ústrednej správe sa vykazujú aj verejné vysoké školy a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri v ústrednej správe.
V územnej samospráve sa vykazujú obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, ako aj ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri v územnej samospráve.
Vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia sa vykazuje Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne.
Na Najvyšší kontrolný úrad SR sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách, ak osobitný zákon neustanovuje inak. Na subjekty verejnej správy, ktorými sú obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie a Exportno-importná banka SR sa vzťahuje zákon o rozpočtových pravidlách, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
Investíciou sa na účely plnenia právnych povinností v súvislosti so štúdiami uskutočniteľnosti rozumejú výdavky na obstaranie hmotného majetku a nehmotného majetku, aj ak je vylúčený z odpisovania, vrátane výdavkov na nájom veci s právom kúpy prenajatej veci, výdavky na operatívny lízing. Hodnotu investície a koncesie, pri ktorých sa vypracúvajú a zverejňujú štúdie uskutočniteľnosti a podmienky ich vypracovania ustanoví vláda nariadením. Ide o splnomocňovacie ustanovenie novely zákona, ktorá ponecháva uvedenú problematiku na vykonávací právny predpis Vlády SR.
UVEDENIE URČENIA POJMU "PRÍSPEVKOVÁ ORGANIZÁCIA". Novela ustanovuje pojem "príspevková organizácia", pričom diferencuje príspevkovú organizáciu, ktorá je zriadená štátom alebo ktorá je zriadená obcou alebo vyšším územným celkom, teda územnou samosprávou.
Príspevková organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku zapojená príspevkom a ktorej spravidla menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami.
V súvislosti s uvedeným určením vymedzenia príspevkovej organizácie v novele je potrebné zohľadňovať predovšetkým § 4 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z.n.p. (ďalej len "zákon o účtovníctve"), ktorý obsahuje splnomocňovacie ustanovenie zákona na opatrenie Ministerstva financií SR. Uvedeným opatrením je Opatrenie Ministerstva financií SR z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (oznámenie č. 639/2007 Z. z.) v z.n.p., ďalej len "opatrenie".
Práve uvedené opatrenie ustanovuje podrobnosti pre účtovné závierky príspevkových organizácií, ktoré súvisia aj so zákonným vymedzením pojmu "príspevková organizácia" a vykazovaním výrobných nákladov príspevkových organizácií pokrytých tržbami.
V súlade s § 1 ods. 1 tohto opatrenia týmto opatrením sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny, spôsob, postupy a miesto ukladania účtovnej závierky a výročnej správy pre účtovné jednotky, ktoré účtujú podľa osobitného predpisu.
V súlade s § 1 ods. 1 zákona o účtovníctve tento zákon upravuje
a) rozsah, spôsob a preukázateľnosť vedenia účtovníctva
1. právnických osôb, ktoré majú sídlo na území SR,
2. zahraničných osôb, ak na území SR podnikajú alebo vykonávajú inú činnosť podľa osobitných predpisov,
3. fyzických osôb, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť, ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa osobitného predpisu s výnimkou fyzických osôb, ktoré vedú daňovú evidenciu podľa osobitného predpisu,
b) rozsah, obsah a preukázateľnosť účtovnej závierky,
c) register účtovných závierok (ďalej len "register").
Uvedené subjekty v písmene a) sú zároveň účtovnými jednotkami.
V súlade s novelizovaným znením zákona o rozpočtových pravidlách zriaďovateľ príspevkovej organizácie, teda štát alebo územná samospráva je povinný ju zrušiť k 31. decembru roka, v ktorom zistí, že príspevková organizácia nespĺňa podmienky ustanovené zákonom o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého príspevkové organizácie možno zriadiť na plnenie úloh štátu, obce alebo vyššieho územného celku vyplývajúcich z osobitných predpisov. Ide napríklad o zákon č. 575/2001 Z. z. v z.n.p., zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z.n.p. Príspevkové organizácie nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 6/2019, Poradca 10/2019 a v Zákonoch V/2019 nájdete úplné znenie zákona po novele)
|
|
|
78/2019 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody emisií hluku zariadení používaných vo vonkajšom priestore 02.04.2019
79/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky c. 161/2016 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona c. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov 22.03.2019
80/2019 Z. z.
Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a doplna vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky c. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatnovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike a podrobnosti o postupe pri vyhlasovaní krízovej situácie a jej úrovne, o vyhlasovaní obmedzujúcich opatrení v plynárenstve pre jednotlivé kategórie odberatelov plynu, o opatreniach zameraných na odstránenie krízovej situácie a o spôsobe urcenia obmedzujúcich opatrení v plynárenstve a opatrení zameraných na odstránenie krízovej situácie 01.04.2019
81/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva obrany Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 13. marca 2019 c. 1/2019 o podrobnostiach o stravovaní osoby, ktorej bola obmedzená osobná sloboda
82/2019 Z. z.
Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupna a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupna
|
|
|
1. 4.
– pondelok
|
Daň
z príjmov
|
-
podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb
za rok 2018
|
-
úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2018
|
- vykonanie
ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2018 zamestnancom, ktorí
o to požiadali
|
- podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom
vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň
z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom
bonuse za február 2019
|
- podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa
z príjmu zo závislej činnosti za február 2019
|
-
podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou
z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2018 držiteľom
zdravotníckemu pracovníkovi
|
-
úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého
v roku 2018 držiteľom zdravotníckemu pracovníkovi
|
Daň
z motorových vozidiel
|
- splatnosť
1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného
správcu dane, ak presahuje 8 300 €
|
- splatnosť 1/4
ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu
dane, ak presahuje 700 €
|
Poistné
|
-
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného vo
februári 2019, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
|
8. 4.
– pondelok
|
Poistné
|
-
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu
zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2019
|
15. 4.
– pondelok
|
Daň
z príjmov
|
-
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje
zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
|
30. 4.
– utorok
|
Daň
z príjmov
|
-
podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb
zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom
daňovom bonuse za rok 2018
|
-
podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok
2018 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné
zúčtovanie dane
|
-
zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2018
u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu
zaplatenej dane na osobitné účely
|
- podanie
prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom
vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň
z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom
bonuse za marec 2019
|
- podanie
oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa
z príjmu zo závislej činnosti za marec 2019
|
Daň
z motorových vozidiel
|
- splatnosť
1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného
správcu dane, ak presahuje 8 300 €
|
Poistné
|
-ísomne
oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného
v marci 2019, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát
|
do výplatného termínu
|
|
Poistné
|
-
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do
príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky
Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom
a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2019
|
-
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov
za marec 2019
|
-
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového
poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v marci 2019
|
Deň pred vznikom pracovnoprávneho
vzťahu alebo pred vznikom poistenia
|
|
Poistné
|
-
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom
poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca
|
-
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň
predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
|
do 3 dní
|
|
Poistné
|
-
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal
lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,
|
-
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej
dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
|
-
od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na
poistné za marec 2019
|
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo
pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
|
|
Daň
z príjmov
|
-
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti
a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za marec 2019
|
-
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec
2019 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
|
Do 8 dní
|
|
Poistné
|
-
odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa
z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť
zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
|
-
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového
poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového
poistenia,
|
-
elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa
doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,
|
-
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok
a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny
v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu),
platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím
dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
|
-
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom
úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení
choroby z povolania
|
-
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa,
informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť
potvrdenie o nárokoch zamestnancov
|
-
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov
a ich zamestnávateľa
|
-
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na
zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru
alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
|
-
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné
poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
|
Do konca nasledujúceho kalendárneho
mesiaca
|
|
Správa dane
|
-
registrovať sa u správcu dane od vzniku povinnosti zrážať daň,
preddavky na daň a daň vyberať
|
|
|
|
VODCOVSTVO V MANAŽÉRSKEJ PRÁCI |
Ing. Viera Šukalová, EUR ING, PhD.
Líder je človek, ktorý spája plnenie úloh s medziľudskými vzťahmi. Riadený tím nie je len jeho prácou, ale aj rodinou. Kedykoľvek si dokáže priznať chybu a povedať neviem, no je dostatočne silný na zvládanie akýchkoľvek úloh. Neustále podriadených motivuje svojimi činmi a dáva priestor na realizáciu jednotlivých členov tímu.
KAŽDÝ MANAŽÉR MÁ MEDZI SVOJIMI FUNKCIAMI AJ VEDENIE ĽUDÍ a lídri (vodcovia) bývajú dobrými manažérmi na strednom, resp. výkonnom stupni manažmentu. Neexistuje presný návod, ako viesť ľudí, ako zvýšiť ich výkonnosť, ako sa vyhnúť konfliktom, ako využiť čo najlepšie ľudský potenciál. Nejde o jednoduchý problém, pretože ľudia sú rôzni, lídri sú rôzni a rôzne sú aj situácie, v ktorých manažéri pracujú. Dnes už nestačí ísť cestou tradičných manažérov, ktorí iba plánujú, organizujú, merajú, kontrolujú a pod., lebo tí sú v úspešných organizáciách nahrádzaní tými, ktorí sú schopní podnecovať zamestnancov k dosiahnutiu spoločného cieľa. Skutoční vodcovia dokážu využiť schopnosti a potenciál zamestnancov, vedia od nich dostať mnoho veľmi dobrých myšlienok a nápadov. Vedenie je schopnosť alebo zručnosť, ktorá sa dá z väčšej časti naučiť, v praxi overiť a zdokonaľovať.
Skutočným vodcom sa človek stáva až vtedy, keď ho začnú uznávať aj podriadení. Tam, kde je potrebná spolupráca, sa účinné vedenie zakladá na rešpekte a dôvere. Líder často aj prikazuje, ale mal by to robiť demokraticky. Výsledkom efektívneho vedenia je dobrý tím.
Manažmentom vo všeobecnosti je možné rozumieť cieľovú orientáciu podniku na značne samostatné, podnikateľsky orientované správanie sa vedúcich pracovníkov. V praxi vedenie predstavuje súhrn aktivít a postupov, ktoré využívajú vedúci v bezprostrednom styku s pracovníkmi v procese ich motivovania a ovplyvňovania.
POZÍCIA MANAŽÉRA NIE JE VŽDY SPOJENÁ S VODCOVSTVOM. Je možné definovať niekoľko rozdielov medzi manažérom a skutočným vodcom. Dobrý líder musí byť vizionárom, musí mať charizmu, musí byť realista. Ako vizionár udáva smer, ukazuje ľuďom zmysel práce a podnecuje ich. Tu je však dôležité si zapamätať, že ak podriadení víziu nepoznajú, potom pre ňu nemôžu nič urobiť. Samozrejme, pritom je potrebné rešpektovať misiu (ciele) organizácie. Dobrá vízia často prináša konkurenčnú výhodu.
Charizmatický líder predstavuje osobný príklad pre členov tímu spôsobom komunikácie, prístupom k zmenám, inováciám a pod. Rola realistu znamená, že si musí postaviť reálne ciele, vybrať si správnych spolupracovníkov a podporovať ich neustály osobný rozvoj.
Vedenie v sebe zahŕňa sústredenie úsilia skupiny na spoločný cieľ a umožňuje im pracovať ako tím. Viesť ľudí znamená podnecovať ich a inšpirovať, dostávať ich do stavu, v ktorom sa budú so záujmom angažovať za dosiahnutie spoločných cieľov. Vodcom (lídrom) je ten, kto dokáže v diskusii slovami aj počúvaním jasne vyjadriť svoju víziu a potom podnecovať napĺňanie a dotiahnutie tejto vízie do úspešného konca. Viesť znamená aj ovplyvňovať všeobecné princípy myslenia a konania ľudí.
NOVÉ FORMY RIADENIA A VEDENIA ĽUDÍ sú spojené s riadením neustálych zmien, ktoré sú vyvolávané vonkajšími a vnútornými faktormi. Podniky, resp. organizácie musia čeliť čoraz väčšej konkurencii, ktorá prichádza na trh s novými službami alebo výrobkami. Rýchlosť technických zmien, zmien v oblasti informačných technológií a pod. podporuje inovácie. V dôsledku zrýchlenej komunikácie a počítačového spojenia sa významne urýchľuje proces vzájomného učenia sa jedného od druhého. Bariéru už nepredstavujú ani hranice medzi jednotlivými krajinami a veľa sa začína hovoriť o interkulturálnom manažmente. Zmeny sa stávajú permanentnou súčasťou života organizácií, a preto dobrí manažéri a vodcovia tímov musia v nich vytvoriť takú klímu, aby ich pracovníci pokladali za bežnú súčasť života organizácie a nie za hrozbu.
VŠEOBECNÉ SCHOPNOSTI, NEVYHNUTNÉ NA VÝKON FUNKCIE MANAŽÉRA. Je to skupina vlastností, ktoré sú potrebné a nevyhnutné na výkon funkcie manažéra. Skupina všeobecných schopností sa delí na dve podkategórie a to všeobecnú inteligenciu a všeobecný pracovný stereotyp.
Všeobecná inteligencia
je chápaná ako mentálna inteligencia, manažéra, vo všeobecnej psychológii sa označuje ako G-faktor. Táto pozostáva z dvoch zložiek, ktoré musia byť rovnomerne zastúpené a rozvinuté. Ide o racionálnu a emocionálnu inteligenciu. Racionálna inteligencia sa opiera o procesy myslenia a v značnej miere sa opiera o vzdelávací systém.
Emocionálna inteligencia
pomáha manažérovi, riešiť problémy, ktoré vznikajú z medziľudských vzťahov. Je to komplementárna zložka racionálnej inteligencie. Znaky emocionálnej inteligencie sú: poznanie vlastných emócií, zvládnutie vlastných emócií, schopnosť sám seba motivovať, vnímanie emócií iných ľudí, umenie medziľudských vzťahov.
Emócia je popudom k určitému správaniu alebo konaniu, preto je v profesii manažéra dôležité, aby manažér poznal svoje vlastné emócie ale aj emócie iných ľudí, hlavne svojich zamestnancov.
VŠEOBECNÝ PRACOVNÝ STEREOTYP je tvorený vôľovo-návykovými mechanizmami. V psychológii je zadefinovaný ako komplexná schopnosť podmieňujúca výkon akejkoľvek pracovnej činnosti . Medzi tieto mechanizmy patrí napríklad schopnosť dokončiť úlohu, dôslednosť pri výkone svojej práce, dodržiavanie časovej súslednosti pri práci alebo aj schopnosť samostatne sa rozhodnúť.
OSOBITNÉ SCHOPNOSTI NA VÝKON FUNKCIE MANAŽÉRA. Jedná sa najmä o schopnosť utvárať organizačné podmienky na efektívnu prácu, nachádzať a preberať myšlienky iných, vybrať si spolupracovníkov a spolupracovať, motivovať spolupracovníkov, sebakontroly aj pri znášaní kritiky, vzbudzovať dôveru, efektívneho uplatnenia svojej moci.
Tieto schopnosti manažéra načrtávajú trend v riadení ľudských zdrojov s akcentom na tímovú spoluprácu.
PSYCHICKÉ PROCESY tvoria podstatu dynamiky osobnosti. Kvalitu týchto procesov možno merať pomocou psychodiagnostických metód a testov. Pre kvalitu funkcie manažéra sú podstatné psychické procesy ako vnímanie a kvalitatívny,stupeň vnímania, pozornosť, pamäť a myslenie, pričom rozlišujeme niekoľko druhov myslenia (strategické tvorivé, pružné).
Vedenie je definované ako proces ovplyvňovania ľudí smerom k dosahovaniu podnikových cieľov. Komplex vlastností a schopností, ktoré tvoria podstatu vedenia sú označované jednotným názvom sociálna kompetencia.
Sociálna kompetencia je vymedzená ako synergický efekt troch osobnostných dispozícií:
1. osobnostnej dispozície, schopnosti konštruktívne jednať s inými ľuďmi
2. osobnostnej dispozície, schopnosti združovať ľudí do tímov
3. osobnostnej dispozície spolupracovať a hospodárne nakladať s potenciálom svojich spolupracovníkov.
ŠTÝL VEDENIA JE SPÔSOB, KTORÝM MANAŽÉR REALIZUJE ROLU VEDÚCEHO v interpersonálnej rovine. Je zadefinovaných niekoľko štýlov riadenia, najpoužívanejšou je však Likertova klasifikácia štýlov vedenia ľudí:
1. Exploračno-autoritatívny - vysoká formálna a nízka neformálna autorita manažéra, nízka dôvera k podriadeným.
2. Benevolentno-autoritatívny - vysoká formálna a priemerná neformálna autorita manažéra a priemerná situačná dôvera k podriadeným.
3. Konzultatívny - vysoká formálna a vysoká neformálna autorita manažéra a vysoká dôvera k podriadeným.
4. Participatívno-skupinový - nízka formálna a vysoká neformálna autorita manažéra a vysoká dôvera k podriadeným.
Vedenie a štýl riadenia sú v manažérskej praxi spájané s vodcovstvom, pričom vodcovstvo vyplýva z moci a je súčasťou riadenia. Poznáme niekoľko typov lídrov:
Inšpirujúci líder - vo veci konkurenčnej stratégie je empatický a prenikavý vizionár. V práci sa inšpiruje druhými, plánuje.
Idealistický líder - V otázke konkurenčnej stratégie je idealistický a adaptabilný. Spolieha sa na trvalé koncepcie. Myslí celostne a globálne, je veľký idealista.
Oportunistický líder - charakteristickými vlastnosťami sú odhodlanosť, vynaliezavosť, entuziazmus. Má schopnosť profilovať z odhaľovania príležitostí.
Presviedčajúci líder - má rád zmeny, sám sa na nich zúčastňuje. Má vysokú schopnosť presviedčať, neustále iniciuje a motivuje svojich podriadených plány a zmeny spája s hodnotami.
Perfekcionistický líder - má štruktúrované prístupy, rozvíja dlhodobé stratégie, ktoré stále zdokonaľuje. Je cieľavedomý, pracovitý, objektívny.
Systémový líder - objektívny koncepčný, podnikateľské stratégie rozvíja ako súčasť logických a adaptačných procesov.
Invenčný líder - uprednostňuje široké strategické záujmy a novátorské prístupy, má potrebu koncentrovať moc, búri sa proti tradičným hodnotám, normám a postupom, tieto nepovažuje za aktuálne a užitočné.
Víťaziaci líder - je tvrdohlavý, rozhodný, rozvíja osvedčené prístupy k ľudom prostredníctvom svojho aktívneho racionálneho a logického vplyvu a autority.
RIEŠENIE A RIADENIE KONFLIKTOV. Konflikt je výsledkom stretu protichodných tendencií. Konflikt predznamenáva potrebu zmeny. Ide o stret najmenej dvoch protikladných, vzájomne sa vylučujúcich a prinajmenšom rovnako silných tendencií vo vedomí jednotlivca. Tieto tendencie sa vyznačujú tým, že vyžadujú protichodné riešenie situácie a každá smeruje k inému cieľu. Na základe týchto tendencií človek pociťuje tlak rozhodnúť sa pre jednu z možností.
Tlak vyvoláva psychické napätie, ktoré nazývame tenzia. Tenzia sa prejavuje dezintegráciou správania jednotlivca. Konflikty vznikajú pri bežnej činnosti človeka. Hoci majú ľudia rovnaké ciele môžu v jednotlivých situáciách reagovať inak. Tieto reakcie vychádzajú z rôznych vlastností, záujmov, hodnôt, názorov, intelektu a spôsobu chápania sveta. V prípade riešenia situácií môžu mať ľudia rôzne postupy a alternatívy na ich riešenie. Konflikty môžu byť vnútorné ktoré rieši zamestnanec/manažér v rámci svojho seba realizačného procesu, alebo môžu byť otvorené tzn. medziľudské, podmienené prostredím alebo povahou zamestnanca. Konflikty vznikajúce v pracovnom procese môžu mať rôznu intenzitu, dĺžku trvania, rôznu účinnosť a vplyv na medziľudské vzťahy, rôznu hĺbku či náboj.
Konflikty vytvorené v pracovnej skupine rozlišujeme na:
Intrapersonálne - chápu sa ako vnútorné, osobné, individuálne - boj dvoch alternatív. Navonok sa prejavujú ako postoj jednotlivca. Ovplyvňuje psychologickú atmosféru v pracovnej skupine.
Interpersonálne - vonkajšie vznikajú minimálne medzi dvoma ľuďmi. Môže to byť interakcia medzi dvoma zamestnancami, zamestnancom a manažérom alebo zamestnancom a skupinou zamestnancov.
Sociálne - sú výsledkom stretu záujmov celých spoločenských skupín, organizácií. Ich príčinami sú protichodné konkurenčné záujmy, sociálna nespravodlivosť, rasová nenávisť, diskriminácia v pracovnom procese. Ovplyvňuje nielen priamo zúčastnené osoby ale aj tzv. náhodných zúčastnených, zväčša pozorovateľov. Všetkým pri konflikte vzniká zmena nálady, vyvoláva rôzne vnemy ako pocit ohrozenia, strachu neistotu, urazenie, prípadne myšlienky na pomstu.
Konflikt má psychologickú podstatu a jeho zvládnutie v rovine riešenia ako aj riadenia je podmienené schopnosťami manažéra v rovine racionálneho zhodnotenia príčin a priebehu vzniknutého konfliktu ako aj v rovine emocionálnych dôsledkov zúčastnených zamestnancov.
Na rozdiel od autoritatívneho vedenia, ktorý viac využíva negatívne formy motivácie, je vodcovstvo založené na stotožnení sa ľudí so silnou víziou a vierou v zmysel práce a ich vysokú angažovanosť. Vodcovstvo vyžaduje teda zdieľanú víziu a správny tím ľudí. Ľudia, ktorí uplatňujú tento manažérsky štýl sa označujú ako vodcovia. Rozdiel medzi manažérom a lídrom spočíva v tom, že manažér svojich podriadených riadi a líder ich vedie. Prirodzený líder nepotrebuje mať vedúcu funkciu ani formálnych podriadených. Ľudia ho prirodzene nasledujú. Ideálne je, keď je manažér aj lídrom. Manažér riadi firmu cez procesy, ciele a kontrolu, naproti tomu líder dosahuje výsledky vďaka orientácii na ľudí, využívaniu ich potenciálu, empatickej komunikácii a nastoleniu pocitu dôvery. Dobrý líder využíva potenciál svojich ľudí a rozumie tomu, že príkazy potenciál nerozvíjajú, ale udupávajú a znižujú motiváciu a angažovanosť ľudí. Líder namiesto príkazov ľudí koučuje a mentoruje.
Použitá literatúra: o BAROŠ, J. a kol. Psychologie, Bratislava: Iris, 1999; o BASS, B. BASS HANDBOOK OF LEADERSHIP: Theory of Leadership, 3. Vydanie, New York, Free Press, 2008; o KOVAČIČ ,V. Psychológia manažmentu, Bratislava: Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, Bratislava, 2008; o ŠTIKAR, J. a kol. Psycholóogia vo svete práce. Praha: Karolinum, 2003; o SZARKOVÁ, M. Psychológia pre manažérov a podnikateľov. Bratislava: Sprint , 2004; o PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada Publishing a.s., 2006
|
|
|
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE |
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ-MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE
Poradca – (Poradca), č.
10/2019 (III/2019)
- Zákon o ochrane oznamovateľov
protispoločenskej činnosti s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy – bez
chýb, pokút a penále – (PaM), č.
6/2019 (IV/2019)
- Zákon
o pomoci v hmotnej nozi
- Nezdaniteľná
časť na daňovníka v roku 2019
- Dodatočné a
opravné daňové priznanie
- Pravidlá platné
pre čerpanie dovolenky
- Činnosť
inšpektorátov práce - vplyv na PPV
- Ochrana
oznamovateľov protispoločenskej činnosti
- Originálne
právomoci samosprávy
Dane, účtovníctvo, odvody
– bez chýb pokút a penále (DUO), č.6/2019
(IV/2019)
- Dodatočné daňové
priznanie k dani z príjmov
- Registračná
a oznamovacia povinnosti k dani z príjmov
- DPH v podvojnom
účtovníctve v roku 2019
- Účtovanie
prijatých a poskytnutých darov v sústave JÚ
- Zmeny
v podnikaní v cestnej doprave od apríla 2019
- Použitie zisku v
s.r.o.
- Zmeny v daňovom
bonuse pre rok 2019
1 000 riešení, č. 4-5/2019 (II/2019)
- Daňové a nedaňové
výdavky 2019
- Zákon o DPH po
novele
ODBORNÉ TEMATICKÉ
PUBLIKÁCIE:
- Podnikáme ekonomicky
a bezpečne bez chýb, pokút a penále – komplexný
pohľad na bezpečnosť na pracovisku
- Vnútropodnikové smernice
- metodika tvorby
vnútropodnikových predpisov
- Kontrola podnikania - správne zákonné postupy v oblastí daní a
pracovnoprávnych vzťahov, oblasti, ktoré môžu byť pri podnikaní
kontrolované
- Daňové a mzdové
zákony – úplné znenia
daňových a mzdových zákonov
- Zákonník práce –úplné znenie zákona (A6, 240 str.)
- Školský zákon – úplné znenie zákona ( A6, 278 str.)
- Zákon o strelných
zbraniach a strelive – úplné
znenie zákona (A6, str. 240)
- Daňová optimalizácia – správne optimalizovanie daňovej povinnosti
- Pracovnoprávny výkladový
slovník - cca 2 000 pojmov
súvisiacich so zákonníkom práce a súvisiacich predpisov
- Výkladový slovník pre
verejnú správu – 1800
odborných pojmov a výrazov
- 100 otázok
a odpovedí daň z príjmov FO a PO – otázky z praxe
- 100 otázok
a odpovedí – účtovanie JÚ a PÚ – otázky z praxe
- Vzory zmlúv, žalôb
a podaní – vzory zmlúv +
CD so 400 editovateľnými vzormi zmlúv, žalôb a podaní
·
Účtovná závierka v podvojnom a jednoduchom účtovníctve
za rok 2018 - postupy při spracovávaní účtovnej závierky za rok 2018
a praktické príklady
·
Daňové priznania, ročné zúčtovanie preddavkov na daň za rok
2018 – aktuálne informácie pre zpracovávanie daňových priznaní a
ročného zúčtovania
·
Odvody poistného od 1. 1. 2019 - nové
sumy odvodov na sociálne a zdravotné poistenie, ktoré je potrebné platiť od 1. 1.
2019 pre jednotlivé kategórie zamestnancov, zamestnávateľov, dohodárov, SZČO,
spoločníkov, konateľov ...
·
Povinnosti zamestnávateľa 2019 - práva
a povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca
·
GDPR – ochrana osobných
údajov – komentáre, nariadenia, príklady z praxe
·
Daňové a účtovné zákony 2019 - po novele s komentármi - ZDP, DPH, Účtovníctvo, Postupy účtovania
·
Účtovné súvzťažnosti pre podvojné účtovníctvo po ostatnej novele – účtovné súvzťažnosti
·
Príručka mzdovej účtovníčky
- všetky povinnosti, ktoré musí splniť zamestnávateľ voči
svojim zamestnancom a inštitúciám, povereným spravovať výber daní, príspevkov a
poistení súvisiacich so zamestnávaním osob
- Daňové a nedaňové
výdavky 2019 – prehľad
daňových a nedaňových výdavkoch
- 100 otázok
a odpovedí – daň z príjomov, DPH po novele - riešenia problémov podnikateľskej praxe z pohľadu
zákona o dani z príjmov a DPH po ostatnej novele
- Zákoník práce
s komentárom – komentár
k aktuálnemu zneniu zákoníku práce po ostatných novelách, upozornenia
na zmeny, príklady z praxe
- DOM – dane, odvody, mzdy
- prehľad najdôležitejších
pojmov, sadzieb, prehľadov, postupov a povinností pre dane, mzdy a
podnikanie
PRIPRAVUJEME
Poradca – (Poradca), č. 11-12/2019
(IV/2019)
- Obchodný zákonník
s komentárom – úplné
znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy – bez
chýb, pokút a penále – (PaM), č.
7-8/2019 (V/2019)
- Nové zásady v poskytovaní
dávok v hmotnej núdzi
- Prerušenie a obnovenie
živnosti
- Spracúvanie životopisov –
GDPR
- Osobitná úprava
dovolenky
- Proces pričlenenia obce,
aktuálna právna úprava
- Konanie o dodatočnom
povolení stavby
Dane, účtovníctvo, odvody
– bez chýb pokút a penále (DUO), č.7-8/2019
(V/2019)
- Auditor - overenie
účtovnej závierky
- Sociálne poistenie –
zmeny
- Daň z nehnutenosti
- Služby zamestnanosti po
novele
1 000 riešení, č. 6-8/2019 (V/2019)
- Daňový poriadok po
novele
|
|
|
Rozpočtové pravidlá verejnej správy po novele
Aké zmeny priniesla ostatná novela zákona o rozpočotvých pravidlách verejnej správy? Novela okrem iného oslobodzuje fyzické osoby a právnické osoby od povinnosti predkladať najčastejšie požadované výpisy z registrov pri najčastejších životných situáciách, v ktorých dochádza ku komunikácii občanov so štátom. Upravuje sa spolupráca správcov jednotlivých kapitol s ministerstvom financií pri revízii výdavkov, upravuje sa definícia príspevkovej organizácie … Viac už nájdete v našich publikáciach, ktoré sú určené pracovníkom VS, rozpočtovým a příspěvkovým organizáciám …
1. Poradca 10/2019 - Rozpočtové pravidlá verejnej správy po novele - príspevok
(A5, 296 str.)
2. PaM 6/2019 - Rozpočtové pravidlá - zmeny po novele - príspevok
(A4, 80 str.)
3. Správny súdny poriadok - odborná tematická publikácia
(A5, 176 str.)
4. Súvzťažnosti pre verejnú správu - odborná tematická publikácia
(A5, 368 str.)
5. Zákon o cestnej premávke - úplné znenie zákona - Edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 320 str.)
6. Verejný sektor bez chýb, pokút a penále - odborná tematická publikácia
(A5, 256 str.)
7. Verejná Správa 1/2018 - Zákon o štátnom fonde rozvoja bývania - úplné znenie
(A5, 64 str.)
Cena balíčka je 38,10 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 15,20 €.
Ušetríte 22,90 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Ochrana oznamovateľov protispoločenskej činnosti - nový zákon
Potreba zaviesť právnu ochranu zamestnancov pri oznamovaní trestných činov korupcie do právneho poriadku vyplynula z medzinárodných záväzkov a odporúčaní. Samotná ochrana zamestnanca závisí od toho, či oznámenie urobil vo forme trestného oznámenia alebo podnetu na začatie konania o správnom delikte alebo či oznámenie urobil smerom k zamestnávateľovi v rámci navrhovaného vnútorného systému …
Viac už nájdete v našich publikáciach, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, zamestancom, orgánom činným v trestnom konaní, manažérom, personalistom …
1. Poradca 10/2019 - Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti s komentárom - komentár
(A5, 296 str.)
2. PaM 6/2019 - Ochrana oznamovateľov protispoločenskej činnosti - príspevok
(A4, 80 str.)
3. Aktualizácia II/2 - Trestný zákon, Trestný poriadok, Zákon o Policajnom zbore ... - úplné znenia zákonov
(A5, 320str.)
4. Podnikáme bezpečne a ekonomicky - odborná tematická publikácia
(A5, 380 str.)
5. Správny súdny poriadok - odborná tematická publikácia
(A5, 176 str.)
6. Vnútropodnikové smernice - odborná tematická publikácia
(A5, 280str.)
Cena balíčka je 35,80 €.
Cena balíčka so 60 % zľavou je 14,40 €.
Ušetríte 21,40 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
BOZP a PO platí pre každého
Aké sú základné zásady prevencie a podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci? Ako predchádzať rizikám a faktorom, ktoré podmieňujú vznik pracovných úrazov, chorôb z povolania a iných poškodení zdravia z práce? Prinášame okrem iného aj praktické príklady z praxe.
Viac už nájdete v našich publikáciach, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, zamestancom …
1. 100 otázok a odpovedí BOZP, PO a ZP - praktické príklady
(A5, 120 str.)
2. PaM 4-5/2019 - Úlohy inšpektorátu práce - príspevok
(A4, 112 str.)
3. Podnikáme bezpečne a ekonomicky - odborná tematická publikácia
(A5, 380 str.)
4. Strelné zbrane a súkromná bezpečnosť - Zákon o BOZP - úplné znenie - Edícia Zák§ny do vrecka
(A6, 240 str.)
5. Kontrola podnikania - Inšpekcia práce - odborná tematická publikácia
(A5, 300 str.)
6. Zákonník práce s komentárom - odborná tematická publikácia
(A5, 352 str.)
Cena balíčka je 52,60 €
Cena balíčka so 60 % zľavou je 21 €.
Ušetríte 31,60 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Daňový poriadok po novele s komentárom
Návrh novely daňového poriadku reformuje inštitút daňového tajomstva, zavádza sa nový inštitút - index daňovej spoľahlivosti, rozširuje sa doručovanie podaní elektronickými prostriedkami, spresňuje sa zverejňovanie údajov o daňovom subjekte a zverejňovanie zoznamu daňových subjektov…Publikácie sú určené všetkým daňovníkom - podnikateľom , živnostníkom, ale i správcom daní.
Poradca č. 9/2019
mesačník (A5, 296 str.)
Daňové a účtovné zákony
monotematika (A5, 864 str.)
1000 riešení 2-3/2019
mesačník (A5, 128 str.)
DUO č. 1/2019
mesačník (A4, 80 str.)
Cena balíčka je 35,80 €
Cena balíčka so 50 % zľavou je 17,90 €.
Ušetríte 17,90 €.
V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |