|
ARCHIVÁCIA ÚČTOVNÝCH A DAŇOVÝCH DOKLADOV
Uchovávanie a ochrana účtovnej dokumentácie je upravená v ustanoveniach § 35 a § 36 zákona o účtovníctve. Na nakladanie s účtovnou dokumentáciou sa vzťahujú aj všeobecné predpisy o archívnictve, najmä zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach v znení neskorších predpisov. Archiváciu rôznych dokumentov upravujú aj ďalšie zákony, ako napríklad zákon o dani z príjmov a zákon o dani z pridanej hodnoty. Ak podľa iného právneho predpisu je doba uchovávania dokladov dlhšia, uplatní sa táto dlhšia doba.
Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu. Ďalej je povinná zabezpečiť ochranu použitých technických prostriedkov, nosičov, informácií a programového vybavenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nich, neoprávneným prístupom k nim, stratou alebo odcudzením.
Za porušenie povinností pri archivácií účtovných dokladov daňový úrad uloží pokutu
do výšky 2 % z celkovej sumy majetku vykázanej v súvahe zostavenej za kontrolované účtovné obdobie (majetok netto) alebo vo výkaze o majetku a záväzkoch zostavenom za kontrolované účtovné obdobie, najviac do výšky 100 000 eur.
Lehoty na uchovávanie účtovných dokladov
Účtovné záznamy sa počnúc rokom 2018 uchovávajú takto:
- účtovná závierka, výkazy z vybraných údajov z účtovných závierok podľa § 17 a § 22 zákona o účtovníctve a výročná správa po dobu desiatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
- účtovné doklady, účtovné knihy, zoznamy účtovných kníh, zoznamy číselných znakov alebo iných symbolov a skratiek použitých v účtovníctve, odpisový plán, inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy, účtový rozvrh počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú,
- účtovné záznamy, ktoré sú nositeľmi informácie týkajúcej sa spôsobu vedenia účtovníctva a ktorými účtovná jednotka dokladuje formu vedenia účtovníctva počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, v ktorom sa naposledy použili,
- ostatné účtovné záznamy počas doby určenej v registratúrnom pláne účtovnej jednotky tak, aby nebolo porušené ostatné ustanovenia tohto zákona a osobitných predpisov,
- správu audítora počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa overovania audítorom týka, ak má účtovná jednotka povinnosť overovania účtovnej závierky audítorom podľa § 19 alebo § 22 zákona o účtovníctve.
Novelou zákona o účtovníctve sa zosúladila doba archivácie všetkých účtovných dokladov a účtovnej závierky na 10 rokov, ako aj lehota uchovávania dokladov podľa daňových zákonov:
1) § 39 ods. 8 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov – zamestnávateľ je povinný uchovávať mzdové listy, výplatné listiny vrátane ich rekapitulácie za každý kalendárny mesiac aj za celé zdaňovacie obdobie, alebo ak nevedie v prípade zamestnancov, ktorí poberajú len nepeňažné príjmy mzdové listy, tak evidenciu obsahujúcu meno a priezvisko zamestnanca, a to aj predchádzajúce, jeho rodné číslo, adresu trvalého pobytu, údaj o trvaní pracovnej činnosti a úhrn nepeňažných príjmov,
potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov vedených na mzdovom liste a doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní dane.
Na uchovávanie mzdovej agendy sa vzťahuje lehota ako na uchovávanie účtovných záznamov podľa § 35 ods. 3 zákona o účtovníctve, teda minimálne počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, v ktorom sa naposledy použili, a podľa toho, akú funkciu plnia tieto záznamy pri vedení účtovníctva.
Lehoty na uchovávanie mzdových dokladov si účtovná jednotka stanoví v registratúrnom pláne. Lehota by mala byť pomerne dlhá, a to z dôvodu, že sú to dokumenty, na základe ktorých sa preukazujú nároky zamestnancov v zmysle zákona o sociálnom poistení aj po uplynutí viac ako 10 rokov.
2) § 69 daňového poriadku (zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní) – daň ani rozdiel dane nemožno vyrubiť po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie. Ak ide o daňový subjekt, ktorý si uplatňuje odpočítanie straty, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane po uplynutí siedmich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie, v ktorom bola táto daňová strata vykázaná.
Ak bol pred uplynutím tejto lehoty vykonaný úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo rozdielu dane alebo uplatnenie nároku na sumu podľa osobitných predpisov plynú uvedené lehoty znovu od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený. Vyrubiť daň alebo rozdiel dane alebo uplatniť nárok na sumu podľa osobitných predpisov možno najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na uplatnenie sumy podľa osobitných predpisov.
3) § 76 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty – platiteľ dane z pridanej hodnoty je povinný uchovávať daňové doklady (faktúry, dovozné a vývozné doklady potvrdené colným orgánom) po dobu desiatich rokov. Prijaté faktúry vzťahujúce sa na investičný majetok uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) do konca obdobia na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 a § 54a zákona (20 rokov).
Ďalšie povinnosti týkajúce sa účtovnej dokumentácie
• Účtovné záznamy, podľa ktorých sa zisťuje alebo preveruje základ dane alebo iné skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo vznik daňovej povinnosti, sa uchovávajú v lehote podľa zákona o účtovníctve najmenej však v lehote na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane podľa daňového poriadku a zákona o dani z pridanej hodnoty.
• Účtovné záznamy, ktoré sa týkajú správneho konania, trestného konania, konania pred súdom alebo iného konania, ktoré sa neskončilo, uchováva účtovná jednotka do konca účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom sa skončila lehote na ich preskúmanie.
• Účtovná jednotka môže ako účtovné záznamy požiť aj mzdové listy, daňové doklady alebo inú dokumentáciu vyplývajúcu z osobitných predpisov. Takto použitá dokumentácia musí spĺňať požiadavky kladené týmto zákonom na účtovné záznamy. Túto dokumentáciu uchováva účtovná jednotka počas doby ustanovenej v § 35 ods. 3 zákona o účtovníctve podľa toho, akú funkciu plní pri vedení účtovníctva.
• Účtovné doklady a iné účtovné záznamy, ktoré sa týkajú záručných lehôt a reklamačných konaní, uchováva účtovná jednotka počas doby, počas ktorej záručné lehoty alebo reklamačné konania trvajú.
• Účtovné záznamy, ktoré sa týkajú nezinkasovaných pohľadávok alebo nezaplatených záväzkov, uchováva účtovná jednotka do konca účtovného obdobia nasledujúceho po účtovnom období, v ktorom došlo k ich inkasu alebo zaplateniu.
• Knihy analytickej evidencie pohľadávok a knihy analytickej evidencie záväzkov, účtovné doklady a iné účtovné záznamy, ktoré vyplývajú z priameho styku s cudzinou z doby pred 1. januárom 1949, a účtovnú závierku vzťahujúcu sa na prevod majetku na iné právnické osoby alebo fyzické osoby, vykonaný podľa osobitného predpisu, uchováva účtovná jednotka do doby, kým ministerstvo z vlastného podnetu alebo na žiadosť účtovnej jednotky nedá súhlas na vyradenie tejto dokumentácie.
Účtovná jednotka je povinná pred svojím zánikom alebo pred skončením podnikania alebo inej zárobkovej činnosť zabezpečiť uchovanie účtovných záznamov.
V tejto súvislosti vyvstáva otázka, akým spôsobom môže účtovná jednotka po skončení stanovenej doby archivácie účtovné doklady zlikvidovať. Vyradiť a fyzicky zlikvidovať dokumenty a spisy, ktoré vznikli pri jej činnosti, môže len so súhlasom miestne príslušného štátneho archívu, po posúdení ich dokumentárnej hodnoty v zmysle zákona o archívoch a registratúre.
Ing. Kolenová Iveta
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 3-4/2018)
OSLOBODENIE OD DPH PRI SLUŽBÁCH SÚVISIACICH S PREPRAVOU TOVARU
Oslobodenie od DPH podľa smernice o DPH
Podľa článku 146 ods. 1 písm. e) Smernice Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica o DPH“), v zmysle ktorého členské štáty oslobodia od dane poskytovanie služieb vrátane prepravných a doplnkových transakcií s výnimkou poskytovania služieb oslobodených od dane podľa článkov 132 a 135, ak sú tieto služby priamo spojené s vývozom alebo dovozom tovaru, na ktorý sa vzťahujú ustanovenia článku 61 a článku 157 ods. 1 písm. a).
Výkladom článku 146 ods. 1 písm. e) smernice sa zaoberal Súdny dvor v prejudiciálnom konaní vo veci C-288/16 „L.Č.“ IK z 29. júna 2017, v ktorom rozhodol tak, že:
Článok 146 ods. 1 písm. e) smernice o DPH sa má vykladať v tom zmysle, že oslobodenie upravené v tomto ustanovení sa neuplatňuje na poskytnutie služieb, ktoré sa týkajú činnosti prepravy tovaru do tretej krajiny, keď tieto služby nie sú priamo poskytnuté odosielateľovi alebo príjemcovi tohto tovaru.
Skutkový stav v uvedenej veci bol taký, že podľa zmlúv uzatvorených s viacerými odosielateľmi sa spoločnosť Atek zaviazala, že zabezpečí prepravu tovaru zaradeného do režimu tranzitu z prístavu v Rige (Lotyšsko) do Bieloruska. Podľa inej zmluvy spoločnosť Atek poverila spoločnosť L.Č., aby ona v skutočnosti vykonala túto prepravu tovaru.
Uvedená preprava sa vykonala s vozidlami patriacimi spoločnosti Atek, ktoré boli prenajaté spoločnosti L.Č., pričom voči odosielateľom tohto tovaru konala spoločnosť Atek ako dopravca. Spoločnosť L.Č. zabezpečila vedenie týchto vozidiel, ich opravy a zásobovanie palivom, ako aj colné formality v miestach prekročenia hraníc, stráženie tovaru, jeho odovzdanie príjemcovi a činnosti potrebné na naloženie a vyloženie tohto tovaru. Keďže „L.Č.“ vychádzala z toho, že poskytla služby spojené s vývozom, uplatnila oslobodenie od DPH.
Podľa lotyšskej daňovej správy spoločnosť L.Č. nebola oprávnená uplatniť oslobodenie od dane na služby, ktoré poskytla v rámci svojej zmluvy uzatvorenej so spoločnosťou Atek, pretože jednak v prípade neexistencie právneho vzťahu s odosielateľom alebo príjemcom prepravovaného tovaru nemožno tieto služby považovať za prepravné tranzitné alebo sprostredkovateľské služby a jednak, keďže L.Č. nemala licenciu vyžadovanú lotyšským právom, nemohla byť považovaná za osobu v postavení dopravcu, a v dôsledku toho nebola oprávnená vykonať prepravu tovaru.
Predmetom prejudiciálnej otázky bolo, či i uplatnenie o oslobodenia, ktoré si vyžaduje, aby poskytnutie služieb bolo „priamo spojené“ s vývozom alebo dovozom tovaru stanoveného v uvedenom ustanovení, podlieha existencii priameho právneho vzťahu, akým je recipročný obchodný vzťah medzi poskytovateľom služieb a odosielateľom alebo príjemcom dotknutých tovarov.
Podľa súdu extenzívny výklad ustanovenia 146 ods. 1 písm. e) smernice o DPH, ktorý by zahŕňal služby, ktoré nie sú poskytované priamo vývozcovi, dovozcovi alebo príjemcovi takýchto tovarov, by mohol v prípade členských štátov a dotknutých prevádzkovateľov vyústiť do ťažkostí, ktoré by boli nezlučiteľné so správnym a jednoduchým uplatňovaním oslobodení, ktoré je zakotvené v článku 131 smernice 2006/112.
Okrem toho sa podľa ustálenej judikatúry Súdneho dvora majú oslobodenia od DPH vykladať doslovne, keďže predstavujú výnimky zo všeobecnej zásady, podľa ktorej sa táto daň vyberá z každej dodávky tovaru a každého poskytnutia služieb, ktoré zdaniteľná osoba uskutoční za protihodnotu.
Preto zo znenia a z cieľa článku 146 ods. 1 písm. e) smernice o DPH vyplýva, že toto ustanovenie sa má vykladať v tom zmysle, že existencia priameho vzťahu implikuje nielen to, že dotknuté poskytnutia služieb z hľadiska svojho cieľa prispievajú k účinnej realizácii vývoznej alebo dovoznej činnosti, ale takisto to, že tieto služby sa poskytnú priamo, v závislosti od každého prípadu, vývozcovi, dovozcovi alebo príjemcovi tovarov stanovených v uvedenom ustanovení.
V predmetom prípade služby, ktoré poskytovala spoločnosť L.Č., sú síce potrebné na účinnú realizáciu vývoznej činnosti, tieto služby však nie sú poskytované priamo príjemcovi alebo vývozcovi tohto tovaru, ale zmluvnému partnerovi vývozcu, teda spoločnosti Atek.
Okrem toho, uvedené služby boli poskytnuté tak, že sa použili vozidlá patriace spoločnosti Atek, ktorá vystupovala ako dopravca voči odosielateľom uvedených tovarov.
V dôsledku toho služby, ktoré poskytovala spoločnosť L.Č., nie sú oslobodené od DPH podľa článku 146 ods. 1 písm. e) smernice o DPH, keďže tieto služby nie sú priamo poskytnuté odosielateľovi alebo príjemcovi tohto tovaru.
Uplatnenie oslobodenia od dane je podmienené existenciou priameho právneho vzťahu medzi poskytovateľom služby a vývozcom, dovozcom alebo príjemcom dotknutých tovarov.
Oslobodenie od DPH podľa slovenského zákona o DPH
Služby priamo spojené s vývozom tovaru sú oslobodené od dane podľa § 47 ods. 6 zákona o DPH. V zmysle uvedeného ustanovenia sú od dane oslobodené služby vrátane prepravných a s nimi súvisiacich doplnkových služieb iné ako služby oslobodené od dane podľa § 28 až 41 zákona o DPH, ktoré sú priamo spojené s vývozom tovaru a s tovarom pod colným opatrením podľa § 18 ods. 2 zákona o DPH.
Služby priamo spojenou s vývozom tovaru
Službou priamo spojenou s vývozom tovaru oslobodenou od dane sú napr. colno-deklarantské služby pri vývoze tovaru. Oslobodené od dane sú tiež prepravné služby priamo spojené s vývozom tovaru a súvisiace doplnkové služby pri preprave tovaru, napr. nakladanie, vykladanie, prekladanie a manipulácia s tovarom skladovanie tovaru, balenie tovaru, váženie tovaru, pristátie dopravného prostriedku, vylodenie dopravného prostriedku a podobné doplnkové služby súvisiace s prepravou tovaru do tretieho štátu.
• Príklad
Slovenský platiteľ dane dodáva tovar ruskému podnikateľovi. Tovar je prepravený na účet slovenského platiteľa dane – vývozcu. Slovenský platiteľ dane objednal prepravu tovaru zo SR do Ruska a zabezpečenie colno-deklarantských služieb u špedičnej spoločnosti – iného slovenského platiteľa dane.
Špedičná spoločnosť obstarala prekládku tovaru vo svojom mene a na účet slovenského platiteľa dane u iného platiteľa dane.
Firma, ktorá vykonala prekládku tovaru uplatní na dodanie svojej služby pre špedičnú spoločnosť DPH, keďže poskytnutie tejto služby, ktorá súvisí s vývozom tovaru do tretieho štátu nie je oslobodené od dane z dôvodu, že služba nie je poskytnutá priamo vývozcovi tovaru, ale inej slovenskej firme.
Špedičná spoločnosť má právo uplatniť odpočítanie dane z prijatých služieb prekládky tovaru.
Špedičná spoločnosť uplatní na dodanie služby prekládky tovaru a dodanie svojich vlastných colno-deklarantských služieb pre vývozcu tovaru – slovenského platiteľa dane oslobodenie od dane, na faktúre uvedie odkaz na ustanovenie § 47 ods. 6 zákona o DPH alebo odkaz na ustanovenie čl. 146 ods. 1 písm. e) smernice alebo slovnú informáciu „dodanie je oslobodené od dane“.
• Príklad
Slovenský platiteľ dodáva tovar do Švajčiarska, prepravu tovaru pre vývozcu obstaráva iný slovenský platiteľ, ktorý ju fakturuje vývozcovi. Časť prepravy zo SR do Rakúska zabezpečí pre slovenského obstarávateľa prepravy dopravná spoločnosť z ČR.
Miesto dodania tejto služby sa na základe § 15 ods. 1 zákona o DPH nachádza v SR – v štáte príjemcu služby (slovenský obstarávateľ prepravy). Služba podlieha zdaneniu v SR podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH. Preprava tovaru zo SR do Rakúska, napriek tomu, že je súčasťou vývozu tovaru, nie je u oslobodená od DPH, nakoľko český dopravca neposkytuje túto službu priamo vývozcovi.
Obstarávateľ prepravy je z prijatej služby od českého platiteľa povinný odviesť v SR daň, túto priznanú daň si zároveň môže odpočítať podľa § 49 ods. 2 písm. b) zákona o DPH.
Fakturácia dopravy slovenským obstarávateľom prepravy pre vývozcu tovaru je oslobodená od DPH, nakoľko poskytnutie tejto služby je priamo fakturované vývozcovi tovaru.
Príklad:
• Triedenie tovaru určeného na vývoz na Ukrajinu
Slovenský platiteľ SK1 dodáva tovar zo SR na Ukrajinu. Na území SR využíva služby iného slovenského platiteľa SK2, ktorý slovenskému vývozcovi obstará dopravu tovaru a službu triedenia tovaru.
Dopravu tovaru vykoná pre slovenského platiteľa SK2 poľský platiteľ. Miesto dodania služby prepravy sa nachádza v SR – v štáte príjemcu služby, táto služba nie je oslobodená od DPH, pretože platiteľ SK2 nie je vývozcom tovaru. Platiteľ SK2 je v SR osobou povinnou platiť daň podľa § 69 ods. 3 zákona o DPH. Priznanú DPH si odpočíta podľa § 49 ods. 2 písm. b) zákona o DPH.
Službu triedenia tovaru vykoná pre platiteľa SK2 iný slovenský platiteľ SK3, ktorý dodanie služby fakturuje s DPH. Táto služba tiež nie je oslobodená od dane, i keď súvisí s vývozom tovaru, nakoľko je poskytnutá inej osobe ako vývozcovi. Platiteľ SK2 si odpočíta DPH fakturovanú platiteľom SK3.
Platiteľ SK2 vyššie uvedené obstarané služby fakturuje vývozcovi – platiteľovi SK1 bez DPH, nakoľko táto služba je podľa § 47 ods. 6 zákona o DPH oslobodená od dane.
Ing. Jarošová
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 3-4/2018)
|
|
|
81/2018 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 243/2015 Z. z. o požiadavkách na označovanie potravín
82/2018 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky o mrazených potravinách a mrazených výrobkoch
83/2018 Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky č. 350/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 313/2009 Z. z. o vinohradníctve a vinárstve v znení vyhlášky č. 21/2016 Z. z.
84/2018 Oznámenie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 16. marca 2018, ktorým sa mení výnos Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky z 21. decembra 2010 č. 20786/2010-SRVS/z.54145-M o poskytovaní dotácií zo štátneho rozpočtu obciam na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku stavebného poriadku a bývania
85/2018 Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe vyhotovenia a náležitostiach listinného rovnopisu elektronického úradného dokumentu
86/2018 Oznámenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. marca 2018 č. 1/2018, ktorým sa vydáva zoznam výrobkov obranného priemyslu.
87/2018 Zákon o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov
88/2018 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 199/2005 Z. z. o ochranných opatreniach proti zavlečeniu a rozširovaniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty v znení neskorších predpisov
89/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva zoznam zdravotníckych pomôcok, ktoré je oprávnená predpísať sestra alebo pôrodná asistentka
90/2018 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 12. marca 2018 č. 01139-2018-OL,, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 11. marca 2009 č. 10548/2009-OL, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o záchrannej zdravotnej službe v znení neskorších predpisov
91/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 448/2007 Z. z. o podrobnostiach o faktoroch práce a pracovného prostredia vo vzťahu ku kategorizácii prác z hľadiska zdravotných rizík a o náležitostiach návrhu na zaradenie prác do kategórií v znení neskorších predpisov
92/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ktorou sa ustanovuje vzor návrhu zodpovednej osoby na indikáciu poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti osobe umiestnenej v zariadení sociálnych služieb a v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
93/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, o kritériách na stanovenie významnosti vplyvu lieku na prostriedky verejného zdravotného poistenia, o hodnotiacich kritériách pre výpočet koeficientu prahovej hodnoty a o podrobnostiach výpočtu koeficientu prahovej hodnoty
94/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 10/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam štatistických výkazov v zdravotníctve, podrobnosti o postupe, metódach, okruhu spravodajských jednotiek a lehotách hlásení v rámci štatistického zisťovania v zdravotníctve a ich charakteristiky
95/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa určuje rozsah ošetrovateľskej praxe poskytovanej sestrou samostatne, samostatne na základe indikácie lekára a v spolupráci s lekárom a rozsah praxe pôrodnej asistencie poskytovanej pôrodnou asistentkou samostatne, samostatne na základe indikácie lekára a v spolupráci s lekárom
96/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o činnosti radiačnej monitorovacej siete
97/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 247/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalite pitnej vody, kontrole kvality pitnej vody, programe monitorovania a manažmente rizík pri zásobovaní pitnou vodou
98/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o obmedzovaní ožiarenia pracovníkov a obyvateľov z prírodných zdrojov ionizujúceho žiarenia
99/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o zabezpečení radiačnej ochrany
100/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o obmedzovaní ožiarenia obyvateľov z pitnej vody, z prírodnej minerálnej vody a z pramenitej vody
101/2018 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zabezpečení radiačnej ochrany pri vykonávaní lekárskeho ožiarenia
102/2018 Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 19. marca 2018 č. S02933-2018-OL, ktorým sa ustanovujú diagnostické referenčné úrovne lekárskeho ožiarenia
103/2018 Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|
|
|
Apríl 2018
3. 4. - utorok |
Daň z príjmov |
podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických a právnických osôb za rok 2017 alebo oznámenia o predĺžení lehoty na jeho podanie (platitelia DPH a právnické osoby len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
úhrada dane z príjmov fyzických a právnických osôb za rok 2017 |
vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane z príjmov za rok 2017 zamestnancom |
splatnosť mesačného a štvrťročného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za február 2018 (platitelia DPH a právnické osoby len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2018 |
podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2017 držiteľom zdravotníckemu pracovníkovi |
úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2017 držiteľom zdravotníckemu pracovníkovi |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v februári 2018, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
9. 4. - pondelok |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za marec 2018 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení |
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za marec 2018 |
16. 4. - pondelok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane /td>
|
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
20. 4. - piatok |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v marci 2018 49 790 € |
25. 4. – streda |
podanie súhrnného výkazu k DPH za marec 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za prvý štvrťrok 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných nepresiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 € |
podanie kontrolného výkazu k DPH za marec 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie kontrolného výkazu k DPH za prvý štvrťrok 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
podanie daňového priznania k DPH za marec 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
podanie daňového priznania k DPH za prvý štvrťrok 2018 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny štvrťrok) |
splatnosť DPH za marec 2018 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
splatnosť DPH za prvý štvrťrok 2018 pre platiteľov so štvrťročnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania (platitelia DPH a právnické osoby len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za marec 2018 |
30. 4. – pondelok |
Daň z príjmov |
podanie hlásenia o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2017 |
podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane za rok 2017 na osobitné účely daňovníkom, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie dane |
zrazenie daňového nedoplatku z ročného zúčtovania za rok 2017 u zamestnanca, ktorý predložil vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane na osobitné účely |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb |
podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za marec 2018 (platitelia DPH a právnické osoby len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne) |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za marec 2018 |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v marci 2018, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za marec 2018 |
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za marec 2018 |
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer v marci 2018 |
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Poistné |
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
do 3 dní |
Poistné |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za marec 2018 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za marec 2018 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za marec 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 8 dní |
Poistné |
odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia, |
elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie, |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z motorových vozidiel |
podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2018 |
Deň pred vznikom poistného vzťahu |
Poistné |
prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca |
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca |
do 3 dní |
Poistné |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť, predložiť žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti) |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za január 2018 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za január 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 8 dní |
Poistné |
odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu |
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov |
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania |
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa |
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom |
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu |
Daň z motorových vozidiel |
podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka |
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu |
DPH |
registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH |
|
|
|
AKÉKOĽVEK SÚ VAŠE PREDOŠLÉ PRACOVNÉ SKÚSENOSTI, na prvej manažérskej pozícii ste na začiatku. Žiaľ, neplatí priama úmera medzi výborným pracovníkom a zároveň výborným manažérom v tej istej osobe. Odborníci sa zhodujú, že každý nový manažér na nejakú časť svojich predošlých vedomostí a zručností môže zabudnúť. A tie manažérske zručnosti sú ešte len na štartovacej čiare.
Ak ste doteraz boli odborníkom najmä na technické záležitosti, či účtovníctvo, keď sa stanete manažérom, začnú sa od vás očakávať a vyžadovať predovšetkým zručnosti vedenia ľudí, delegovania a rozhodovania.
Pokiaľ ste sa stali manažérom bývalým spolupracovníkom, musíte rátať s tým, že niektorí vám povýšenie príliš želať nebudú. Možno sa aj oni uchádzali o to miesto, ktoré ste práve získali a budú mať potrebu dokazovať, že vaše menovanie nebola dobrá voľba.
PRVÝ DOJEM - O ľuďoch okolo seba si vytvárame názor pomerne rýchlo. Niekedy aj s predsudkami. Je celkom pozitívne, ak sa novému manažérovi podarí urobiť na spolupracovníkov hneď na začiatku dobrý dojem. Obvykle to však nejde tak hladko. Ľudia vyčkávajú, čo sa z človeka vykľuje.
Pozitívnu a plodnú spoluprácu môžete dosiahnuť vďaka svojim osobnostným kvalitám a odbornému know-how. Majte na pamäti, že sympatie, prípadne antipatie, nie sú len jednostranné. Keď vám niekto pripadá sympatický, býva to zvyčajne vzájomné. Sústreďte sa pri vnímaní ľudí na sympatické vlastnosti toho druhého.
STALI STE SA MANAŽÉROM NA PÔVODOM PRACOVISKU. Ak ste sa dostali na vyššiu pozíciu v rámci firmy, kde ste doteraz pracovali, znamená to, že ľudia vám nie sú cudzí, ani ich silné, či slabé stránky. Na jednej strane všetko bezproblémovo funguje, na strane druhej je potrebné niečo pozmeniť – preto vás predsa na manažérsku pozíciu prijali.
Ako náhle prevezmete svoju novú pozíciu, mali by ste si s priamym nadriadeným pohovoriť o tom, aké sú vaše konkrétne ciele – čo a v akom časovom horizonte máte so svojim tímom dosiahnuť.
Klásť môžete napr. aj tieto otázky:
• Čo je podľa vás pozitívom môjho tímu?
• Čo by sa podľa vás malo na výkonoch tímu zlepšiť?
• Aké požiadavky budú v blízkej budúcnosti na môj tím kladené?
• Aké kompetencie mi pri vedení tímu dávate?
• V čom by sa podľa vás mohli podriadení ďalej rozvíjať?
S nadriadeným podľa možnosti hovorte v nerušenom prostredí a bez časovej tiesne. V prípade nejasností si rovno na mieste overte, ako bolo zadanie myslené. Potom by mohli nasledovať rozhovory so spolupracovníkmi – podriadenými. Tiež im treba objasniť, aké sú nové očakávania smerom k ich práci.
Pokúste sa vytvoriť príjemnú atmosféru, nerobte z tohto prvého stretnutia pohovor. Skôr sa snažte o výmenu názorov a dajte priestor aj podriadenému na vyjadrenie. Ak ste doteraz ľuďom tykali, nie je dôvod zaužívané zvyky meniť. S prípadnými novými zamestnancami si spôsob oslovovania nastavíte tak, ako vám to (i druhej strane) bude príjemné.
STALI STE SA MANAŽÉROM NA INOM PRACOVISKU - Najdôležitejšie je, aby ste sa dobre oboznámili s členmi tímu. Dajte svojim novým podriadeným najavo, že sa na spoluprácu tešíte, pretože ste presvedčení, že bude dobre fungovať. Vhodné je, urobiť zoznamovacie stretnutia s jednotlivými pracovníkmi aj individuálne.
V rámci tohto rozhovoru môžete klásť napr. aj tieto otázky:
- Akú funkciu v podniku zastávate?
- Čo všetko máte pracovne za sebou, akými pozíciami ste už prešli?
- Ktorý typ práce je vám najbližší?
Treba mať na pamäti, že pokiaľ nemáte dostatok informácií, nemôžete kvalifikovane plánovať, riadiť ani rozhodovať. Začnite teda zberom dát a manažérskou analýzou.
Dajte dohromady všetky podstatné dáta z doterajšej histórie skupiny, ktorú máte viesť. Najmä o ľuďoch, ich znalostiach, schopnostiach a pokiaľ možno aj o ich motivácii, kľúčových pracovných procesoch, rozpočte, kvalite materiálneho vybavenia, tovaru. Tiež by boli nápomocné informácie o trhu, na ktorom sa pohybujete, o konkurencii. Čím menej informácií budete mať, tým dlhšie manažérske prešľapovanie vás čaká.
OSEM RÁD, KTORÉ PRE ZAČÍNAJÚCEHO MANAŽÉRA BUDÚC UŽITOČNÉ:
1. Nenechajte si slávu stúpnuť do hlavy
Nestali ste sa riaditeľom vesmíru! Takže nezačnite rozkazovať ľuďom a sledovať každučký ich krok. Zdalo by sa vám to užitočné, keby ste boli „len“ zamestnanec?
2. Nebojte sa správať sa ako manažér
S mocou, ktorú ste získali menovaním, sa musíte zžiť. Musíte byť schopný poskytnúť svojim zamestnancom smer, poskytnúť im spätnú väzbu, pomôcť vyriešiť problémy, motivovať ich.
3. Hovorte o svojej novej pozícii s vašim šéfom
Pravdepodobne máte nového šéfa, takže by vám mali byť jasné jeho očakávania. Pravdepodobne ste už vy sami pracovali pre viacero manažérov/šéfov. Pokúste sa vziať si to dobré od každého z nich a vyhnite sa ich chybám.
4. Získajte informácie o organizačnej štruktúre
Ak ste v novej organizácii, potrebujete čas na to, aby ste zistili „rozloženie síl“. Mnohí ľudia na manažérskych pozíciách pohoreli, pretože sa nedokázali prispôsobiť „domácemu prostrediu“. Dokonca aj keď ste ostali vo svojej organizácii, ste teraz na inej úrovni a potrebujete sa dozvedieť o kultúre riadenia. Kolegovia na rovnakej manažérskej úrovni môžu byť pre vás veľmi nápomocní.
5. Snažte sa porozumieť individuálnym rozdielom
Zrejme musíte pracovať so skupinou ľudí, kde majú ľudia rôzne štýly práce, komunikácie a rozhodovania. Nie každý robí veci tak, ako vy. Ale ak sú výsledky dosahované v práci v poriadku, potom zrejme aj individuálne pracovné štýly budú OK.
6. Porovnajte svoj štýl vedenia so svojim predchodcom
Pod vedením predošlého manažéra boli zamestnanci zvyknutí na určitý spôsob práce, dohadovania, delegovania. Teraz si musia zvyknúť na iný štýl riadenia. Pomôžte im prispôsobiť sa, povzbudzujte otvorenú diskusiu o podobnostiach a rozdieloch v štýle vedenia. Ak nepoznáte svojho predchodcu, opýtajte sa ľudí na jeho štýl a jasne pomenujte, čo pravdepodobne budete robiť inak.
7. Identifikujte najdôležitejšie ciele oddelenia
Napíšte počiatočný plán pre vaše oddelenie a konzultujte ho so svojím nadriadeným. Ako náhle dostanete od neho pripomienky a zapracujete ich, zdieľajte tento plán so svojimi zamestnancami a požiadajte ich o komentáre. Ak tento nový plán má priniesť veľkú zmenu, stretnite sa s každým človekom individuálne a diskutujte o nových očakávaniach a postupoch.
8. Ovládnite svoj stres
Nové riadenie môže byť na začiatku stresujúce. Ak sa necítite v pohode, vyhľadajte tipy, ako svoj stres zvládnuť, minimalizovať. Pomôže, ak nájdete niekoho mimo vašej pracovnej skupiny, aby ste sa o svojich stresoroch porozprávali. Mentor, tréner alebo dôveryhodný priateľ môže byť dobrou pomocou pri zvládaní stresu a záťaže, ktorej sa takmer každý nový manažér nevyhne.
Mgr. Mária Kopčíková
Použitá literatúra:
• FRENZEL, R.: Poprvé šéfem, Grada 2013; http://www.yourofficecoach.com
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 10/2018 (III/2018)
- Zákon o ochrane osobných údajov – úplné znenie zákona s komentárom
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3-4/2018 (II/2018)
- Daňová licencia končí – Ing. Jana Bielená
- Použitie podielu zaplatenej dane - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3-4/2018 (I/2018)
- Novela zákona o DPH – Ing. Ján Mintál
- Doprava zamestnancov – Jana Fülöpová
1 000 riešení, č. 4/2018 (II/2018)
- Novela zákony o DPH
- Obecné zriadenie
- Pracovnoprávne vzťahy
MONOTEMATIKY :
Podnikáme ekonomicky a bezpečne bez chýb, pokút a penále - monotematika
Zákonník práce – úplné znenie zákona s komentárom
Daňová optimalizácia – správne optimalizovanie daňovej povinnosti
Odvody poistného 2018 – prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
PRIPRAVUJEME
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 5/2018 (IV/2018)
- Novela zákonníka práce
- Archivácia mzdovej agendy
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 5/2018 (IV/2018)
- Paušálne výdavky
- Zdanenie športovcov
1 000 riešení, č. 5/2018 (IV/2018)
- Ochrana osobných údajov
- Súdne spory
MONOTEMATIKY:
Kontrola podnikateľa - odborná tematická publikácia
Výkladový slovník pre verejnú správu – 1800 odborných pojmov a výrazov
Vnútropodnikové smernice
Daňové a mzdové zákony 2018 – zákony po poslednej novele
Daňové a nedaňové výdavky 2018 – prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2018
|
|
|
Zmeny v podnikaní po novelách
Novela živnostenského zákona zaviedla rovnosť podnikateľských subjektov , bez ohľadu na to, či ide o veľký alebo malý podnik. Zaviedla sa podmienka preukazovania odbornej spôsobilosti podnikateľa alebo jeho zástupcu. Aké iné zmeny v zákone nastali? Prostredníctvom publikácií odpovieme všetkým podnikateľom, živnostníkom, zamestnávateľom.
Živnostenský zákon – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 4/2018 (A5, 296 str.) - Mgr.Jozef Kevula
Povinnosti zamestnávateľa – monotematika
(A5,40 str.) - Martin Surový
Právo a podnikateľ – príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 Riešení 4/2018 (A5, 112 str.)
Paušálne výdavky SZČO
mesačník PaM 3-4/2018 (A4, 112 str.) - Ing.Petra Vršanská
Balíček Zmeny v podnikaní po novelách
obsahuje:
Poradca 4/2018 + Povinnosti zamestnávateľa + 1000 Riešení 4/2018 + PaM 3-4/2018
Cena balíčka je 19,70 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 13,70 €.
Ušetríte 6 €.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Zákon o obecnom zriadení
Obec je samostatný územný samosprávny celok a je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami. Aké povinnosti má obec vo vzťahu k občanom? Aké povinnosti majú občania vo vzťahu k obci? Odpovede nájdete v našich publikáciách.
Zákon obecnom zriedení - úplné znenie zákona
Aktualizácia V/1 (A5,30 str.)
Postup obce pri správe daní - príspevok
mesačník PaM 2/018 (A4, 80 str.) - Ing.JUDr.Ladislav Hrtánek, PhD.
Zákon o obecnom zriadení – úplné znenie zákona
mesačník mini VS 3/2018 (A5, 64 str.)
Obecné zriedenie – príklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 4/2018 (A5, 112 str.) - Mgr.Mariana Matulková
Zmeny v rozpočtovej politike - príspevok
mesačník PaM 1/018 (A4, 80 str.) - Doc.Ing. Dagmar Hrašková, PhD.
BALÍČEK Zákon o obecnom zriadení
obsahuje:
Aktualizacia V/1 + 1000 riešení 4/2018 + PaM 2/2018 + Mini VS 3/2018 + PaM 1/2018
Cena balíčka je 16,30 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 10,70 €.
Ušetríte 5,60 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |