|
TÉMA NOVÍN KRÁDEŽ, ŠKODA, MANKO |
KRÁDEŽ, ŠKODA A MANKO U PLATITEĽA DPH
Zákon o dani z pridanej hodnoty upravuje situáciu, keď u platiteľa DPH dôjde ku krádeži majetku, z ktorého si odpočítal DPH. Pokiaľ ide o vznik manka, straty, inventarizačného rozdielu, alebo škody, zákon neobsahuje ustanovenia, ktoré by upravovali postup platiteľa v týchto prípadoch. Samotná absencia definície však neznamená, že by sa uvedené úbytky na majetku platiteľa ocitli mimo dosah zákona o DPH. Má sa pri vzniku uvedených udalostí vychádzať z extenzívneho výkladu zákona, resp. striktne vychádzať z jazykového výkladu pojmu „použitie na účely nesúvisiace s podnikaním“?
Dodanie tovaru ako predmet zdanenia
Daň z pridanej hodnoty je založená na existencii zdaniteľného plnenia (zdaniteľného obchodu), ktorým je dodanie tovaru alebo služby, pričom len toto je predmetom dane. Zdaniteľným obchodom je pritom akékoľvek odplatné, alebo za určitých podmienok aj bezúplatné dodanie tovaru, pri ktorom dochádza k zmene dispozičného práva. Znamená to teda, že existuje predávajúci, ktorý prevedie dispozičné právo k svojmu tovaru kupujúcemu a ten s ním môže nakladať podľa svojho uváženia.
Takýto znak „dobrovoľnosti“ však nie je naplnený v prípadoch, kedy je zistená krádež, strata alebo zničenie tovaru. Dochádza tu k situácii, kedy platiteľ, ktorý si tento majetok v minulosti obstaral a odpočítal si DPH, pretože mal v úmysle ho využívať na svoje zdaniteľné obchody, nemá možnosť uvedený účel už naplniť, i keď nie z vlastnej viny.
Teda bez ohľadu na skutočnosť, či je alebo nie je známa príčina, chýbajúceho majetku, podstatné je to, že z hradiska DPH dochádza k akejsi nerovnováhe, pretože dani na vstupe nebude zodpovedať daň na výstupe. Zákon o DPH výslovne neupravuje povinnosti platiteľa v prípade, ak zistí chýbajúci tovar (manko na tovare), upravuje len jeho postup v prípade, že dôjde ku krádeži tovaru. To však neznamená, že keď v zákone o DPH pojem „manko“ nie je vôbec uvádzaný, že jeho vznik nemôže mať daňový dopad z hľadiska DPH.
Krádež majetku platiteľa
Z podstaty krádeže vyplýva, že pri nej nedochádza k dodaniu tovaru na účely DPH, pretože vlastník tovaru neprevádza na nikoho dispozičné právo k tovaru. Zákon o DPH túto situáciu osobitne rieši a to v ustanovení § 53 ods.5, na základe ktorého v podstate ukladá povinnosť, aby platiteľ „vrátil“ odpočet dane, resp. jeho časť, prináležiacu ukradnutému tovaru, vzhľadom k tomu, že ho už v budúcnosti nebude využívať na účely svojej činnosti ako platiteľ dane.
V prípade, ak sa zistí krádež tovaru, z ktorého si platiteľ odpočítal DPH, zákon mu na základe ustanovenia § 53 ods. 5 ukladá povinnosť odviesť daň vo výške odpočítanej dane, v prípade odpisovaného majetku po zohľadnení odpisov. Táto povinnosť mu vzniká v zdaňovacom období, v ktorom zistil krádež.
Názor, že krádež tovaru nespadá pod pojem dodanie tovaru, zaujal i ESD vo svojich rozsudkoch.
Krádež tovaru nepatrí pod pojem „dodávka tovaru“. Z definície krádeže tovaru vyplýva, že táto neprináša osobe, ktorá je jej obeťou žiadnu finančnú protihodnotu. Z tohto dôvodu nemožno krádež tovaru ako takú, považovať za dodanie tovaru uskutočnené za protihodnotu.
Pojem „dodanie tovaru“ predstavuje prevod práva nakladať s hmotným majetkom na iného majiteľa. Pojem dodanie tovaru zahŕňa všetky prevody hmotného majetku jednou stranou, ktorá poskytne druhej strane oprávnenie nakladať s týmto majetkom tak, ako keby bola jeho vlastníkom. Krádež teda neoprávňuje páchateľa, aby s tovarom nakladal za rovnakých podmienok ako vlastník, preto ju nemožno považovať za prevod uskutočnený medzi stranou, ktorá je jej obeťou a páchateľom protiprávneho konania.
MANKO NA TOVARE
Zo zákona o účtovníctve možno vyvodiť dva základné znaky manka:
- ide o rozdiel na zásobách, kedy skutočný stav zásob je nižší ako stav v účtovníctve
- tento rozdiel nie je možné preukázať spôsobom stanoveným v zákone o účtovníctve, neexitujú účtovné doklady a účtovné zápisy, ktoré by preukázali, čo sa s tovarom stalo.
Nie vždy pri zistení manka na sklade dokáže platiteľ zdôvodniť jeho príčinu.
Manko predstavuje účtovné vyjadrenie rozdielu medzi skutočným stavom materiálových zásob a tovaru so stavom zachyteným v účtovnej evidencii, pričom na účely DPH nedáva potrebnú informáciu o reálnej existencii tovaru predstavujúceho manko.
Základnou charakteristikou manka je, že nie je možné a ani hospodárne, zistiť príčiny jeho vzniku. Pokiaľ by príčina jeho vzniku bola známa, nejednalo by sa o manko a rozdiel by sa prejavil na aktívnej alebo pasívnej strane bilancie podnikateľa.
Na účely DPH, zistenie manka môže viesť k vzniku daňovej povinnosti. Je preto potrebné skúmať príčiny, ktoré viedli k vzniku manka a následne vyvodiť záver. Zistenie a preukázanie príčin jeho vzniku, môže mať „priaznivé“ daňové dôsledky pre platiteľ DPH, pretože v niektorých prípadoch potom nemusí byť takýto úbytok tovaru považovaný za zdaniteľné plnenie.
V súvislosti so zdôvodňovaním príčin manka nie je postačujúce tvrdenie platiteľa, že jeho existencia je v podnikateľskej činnosti bežná alebo že je primeraná danej činnosti, resp. že z podstaty jednotlivých položiek manka vyplýva ich neupotrebiteľnosť pre osobnú spotrebu.
Preukázaním dôvodu chýbajúceho tovaru taktiež nie je ani poukazovanie na chyby v účtovníctve, v skladovej evidencii (napr. vystavenie príjemky na sklad vo väčšom množstve ako bolo skutočne na sklad prijaté), zanedbávanie povinností zamestnancov. Ani prípadné zakalkulovanie obvyklej výšky manka (na základe poznatkov z minulosti) do konečnej ceny výrobkov, čo je síce právom podnikateľa, ale nerieši to situáciu, že tovar chýba a teda je predpoklad, že nebol použitý pre účely súvisiace s podnikaním.
Úbytok tovaru, pri ktorom nie je preukázané, že došlo ku jeho krádeži, alebo zničeniu, predstavuje vo svojom dôsledku zdaniteľné plnenie, čím dochádza zároveň k zachovaniu princípov DPH – platiteľ si uplatnil nárok n odpočet dane a teda čerpal finančné prostriedky štátu, je preto spravodlivé požadovať tieto prostriedky späť, pokiaľ predmetný tovar chýba.
Odlišný postup je v prípade zistenia krádeže, alebo objektívne preukázanej škody, kedy z ich podstaty vyplýva, že platiteľ nepreviedol dispozičné právo k tovaru na iný subjekt.
Za situácie, keď platiteľ DPH vykázal manko na zásobách, ale nepreukázal, akým spôsobom manko vzniklo a nevyvrátil pochybnosti o tom, že chýbajúci tovar, u ktorého bol uplatnený odpočet dane, bol použitý na účel nesúvisiaci s jeho podnikaním, je platiteľ povinný odviesť daň. V takom prípade sa totiž podľa 8 ods. 3 zákona o DPH sa chýbajúci tovar posúdi ako dodanie tovaru na iný účel ako na podnikanie, a teda ako dodanie tovaru za protihodnotu.
Základ dane sa určí podľa § 22 ods. 5 zákona – je ním cena, za ktorú bol tovar nadobudnutý vrátane nákladov súvisiacich s nadobudnutím (napr. preprava). Ak ide o tovar vytvorený vlastnou činnosťou platiteľa, základom dane sú náklady na vytvorenie tohto tovaru vlastnou činnosťou. V prípade odpisovaného majetku je základom dane jeho zostatková cena.
STRATY V RÁMCI NORIEM PRIRODZENÝCH ÚBYTKOV ZÁSOB
Mankom nie sú technologické a technické straty vyplývajúce z prirodzených vlastností zásob vznikajúce vo výrobnom, zásobovacom a odbytovom procese – straty v rámci noriem prirodzených úbytkov zásob, t.j. do výšky ekonomicky zdôvodnenej normy prirodzených úbytkov (tzv. manko do normy strát). Ide o úbytky vzniknuté dlhotrvajúcim skladovaním (vyschnutím, vyparením a pod.), manipuláciou so zásobami v skladoch (rozliatím, rozdrtením a pod.), v predajniach prirodzeným úbytkom tovaru (vysušením, sekaním, vypečením a pod.), zmenami akosti a krádežou tovaru zákazníkmi v maloobchode.
V týchto prípadoch nedochádza k vzniku daňovej povinnosti z hradiska DPH. V súvislosti s uvedeným je však potrebné, aby platiteľ – obchodník rozhodoval pri svojej činnosti s odbornou obchodnou starostlivosťou. Podnikatelia, ktorých predmetom činnosti je výroba a predaj, by mali pre kalendárny rok v zmysle postupov účtovania vydať normy prirodzených úbytkov s presným vymedzením objektívnych kritérií pre ich uplatňovanie a možnosť ich kontroly a to aj pre potreby daňových kontrol. Ďalej by mali byť v nich určené druhy a položky zásob, u ktorých dochádza k prirodzeným úbytkom alebo stratám pri ich skladovaní, vydávaní do spotreby, vo výrobnom procese alebo pri odbyte, resp. Predaji alebo inej manipulácii s nimi.
V interných predpisoch je potrebné vymedziť najmä
- vybrané druhy zásob po položkách, na ktoré sa stanovené normy vzťahujú,
- výšku normy prirodzených úbytkov stanovenú v percentách pre jednotlivé položky zásob, ktoré sú
sledované v naturálnych merných jednotkách, napr. v kilogramoch, litroch. U zásob sledovaných v peňažných jednotkách napr. v predajniach, sa výška normy stanoví v eurách – tzv. stratné.
Normy môžu byť použité len v prípadoch, keď sa pri fyzickej inventúre zistí schodok, ktorý je vykázaný v inventárnom súpise, čo znamená, že normu úbytku nie je možné uznať vopred napr. v paušálnej výške, nie je možné uplatňovať v rámci normy úbytky, ktoré nikdy nevznikli alebo vznikli inak. Pri rozmiestňovaní tovaru a iných zásob z jedného skladu do druhého v rámci jedného podniku sa môže norma úbytku použiť len raz, pri preprave zásob sa počítajú úbytky podľa protokolárne zisteného stavu bez použitia normy.
Zmarená investícia predstavuje situáciu, kedy dôjde k rozhodnutiu (či už tak rozhodne samotný
platiteľ, alebo ho k tomu prinútia určité okolnosti) zrušiť pripravovanú, alebo rozostavanú investíciu, alebo nejaký projekt. Napríklad platiteľ DPH má v pláne prevádzkovať určitú výrobu, za účelom čoho vynaloží náklady na projektové štúdie, z ktorých si uplatňuje odpočty DPH, pričom v konečnom dôsledku k samotnému prevádzkovaniu výroby nedôjde z dôvodu, že by nebola efektívna. Dochádza teda k situácii, že na jednej strane bola uplatnená DPH, na strane druhej táto nebude nikdy odvedená do štátneho rozpočtu.
ŠKODA
Z hľadiska právneho škodou je majetková ujma poškodeného, ktorá je objektívne vyjadriteľná peniazmi a môže byť napraviteľná poskytnutím majetkového plnenia (finančné odškodnenie).
Z hľadiska účtovného pojem škoda predstavuje neodstrániteľné poškodenie, zničenie, odcudzenie alebo stratu majetku. Z pohľadu účtovného teda škodou nie je také poškodenie majetku, ktoré môže byť odstránené opravou. Pri uvedení poškodeného majetku do prevádzkyschopného stavu vznikajú náklady na opravu.
Z hľadiska DPH samotný vznik škody ako takej nepredstavuje osobitný predmet dane (nepredstavuje dodanie tovaru ani dodanie služby, nie je teda možné ju zahrnúť pod predmet dane).
Fakturácia škody je len finančným plnením medzi tým, kto škodu utrpel a tým, ktorý ju spôsobil. Pokiaľ je však v súvislosti s odstraňovaním následkov škody vykonaná napr. oprava majetku, táto predstavuje dodanie služby na účely DPH, najčastejšie v súvislosti s opravou ide o práce na hnuteľnom hmotnom majetku.
(Viac si nielen o tejto téme prečítate v mesačníku DUO 3/2012)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
OPRAVA POŠKODENEJ KOMUNIKÁCIE A ODPOČÍTANIE DANE Z OPRAVY
Platiteľ DPH pri výkone svojej podnikateľskej činnosti – ťažbe štrku nákladnými autami spôsobil poškodenie miestnej komunikácie. Zabezpečil jej opravu prostredníctvom iných dodávateľov – platiteľov DPH, z faktúr, ktoré mu vyhotovili dodávatelia.
Má platiteľ DPH nárok na odpočítanie DPH, keďže uvedená komunikácia nie je majetkom platiteľa, ale obce?
Platiteľ je povinný uhradiť správcovi komunikácie – obci náklady spojené s odstránením poškodenia do pôvodného stavu, resp. odstrániť poškodenie sám, ako to vyplýva zo zákona o pozemných komunikáciách. Odpočítaním dane v súvislosti s opravou poškodenej miestnej komunikácie nedôjde k porušeniu § 49 ods.2 písm. a) zákona o DPH. Je potrebné brať do úvahy skutočnosť, že neriešenie problému miestnej komunikácie by znamenalo obmedzenie prípadne i zastavenie premávky nákladných áut na uvedenej komunikácií a tým i ohrozenie výroby – ťažby štrkopieskov spoločnosti. Platiteľ teda svojou podnikateľskou činnosťou spôsobil poškodenie miestnej komunikácie, v dôsledku čoho si splnil povinnosť uloženú iným právnym predpisom a poškodenie odstránil.
Predmetnú miestnu komunikáciu využíva platiteľ pri uskutočňovaní svojej podnikateľskej činnosti, pri ktorej mu vzniká právo na odpočítanie dane. Oprávnenosť odpočítania dane je zdôvodnená tým, že neriešenie problému tejto komunikácie (jej oprava) by znamenalo obmedzenie prípadne i zastavenie premávky nákladných áut a tým i ohrozenie výroby – ťažby štrkopieskov. Vlastníctvo k predmetu, ku ktorému sa prijaté zdaniteľné plnenie vzťahuje, nie je podmienkou pre odpočítanie dane. Podstatné pre odpočítanie dane je, aby platiteľ preukázal, že prijaté plnenie súvisí s jeho podnikaním.
SPÔSOBENIE ŠKODY NA TOVARE PREPRAVCOM
Obchodná spoločnosť fakturovala tuzemskému prepravcovi za škodu na tovare, ktorý bol dovezený z iného členského štátu s DPH.
Postupovala spoločnosť v súlade so zákonom?
DPH môže byť uplatnená na faktúrach za zdaniteľné obchody. Zdaniteľným obchodom na účely DPH je dodanie tovaru podľa § 8 zákona o DPH a dodanie služby podľa § 9 zákona o DPH. Fakturáciou škody nie je požadovaná odplata za dodanie tovaru alebo dodanie služby, predstavuje určité finančné plnenie, to však nie je predmetom DPH (predmetom DPH v danom prípade bolo dodanie služby – prepravy tovaru). Okrem toho obchodná spoločnosť neposkytovala žiadnu službu dopravcovi, teda okrem vyššie uvedeného aj aj to je dôvod, prečo na faktúre, ktorou žiada náhradu spôsobenej škody, nemôže uplatniť DPH. Postup obchodnej spoločnosti bol preto správny.
ODSTUPNÉ PRI UKONČENÍ ZMLUVY
Platiteľ dane, ktorý má uzatvorenú zmluvu o obchodnom zastúpení podľa § 652 Obchodného zákonníka, na základe dohody o ukončení zmluvy o obchodnom zastúpení má nárok na odstupné.
Podlieha odstupné DPH?
Koncepcia poskytovania služby za protihodnotu predpokladá existenciu priamej súvislosti medzi poskytnutou službou a prijatou protihodnotou za túto službu, kedy zaplatené sumy predstavujú skutočnú protihodnotu individualizovateľnej služby poskytnutej v rámci právneho vzťahu, v ktorom sa vzájomne poskytujú služby. Podľa § 669 Obchodného zákonníka má obchodný zástupca právo na odstupné v prípade skončenia zmluvy a pri splnení určitých podmienok. Právo na odstupné vzniká aj v prípade, ak skončenie zmluvy nastane v dôsledku smrti obchodného zástupcu. Vzhľadom k tomu, že zákonom ustanovené právo na odstupné predstavuje v podstate odškodnenie obchodného zástupcu za získanú klientelu, nesúvisí s odplatne poskytnutou službou, a preto nie je predmetom dane podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o DPH.
MANKO NA TOVARE
Platiteľ DPH na základe vykonania koncoročnej inventúry zistil manko na tovare. Platiteľ podal trestné oznámenie na okresné riaditeľstvo PZ, o čom bola spísaná zápisnica o trestnom oznámení. Trestné konanie vo veci krádeže však bolo neskôr právoplatne zastavené krajským riaditeľstvom PZ z dôvodu, že k spáchaniu trestného činu krádeže nedošlo a teda skutok sa reálne nestal.
Dá sa na uvedený prípad aplikovať ustanovenie § 53 ods. 5 zákona o DPH?
K uvedenému záveru dospeli príslušné orgány na základe vyšetrovania, keď získané dôkazy (výpovede zamestnancov platiteľa, ktorí zabezpečovali proces logistiky, kvality, výroby) preukázali nedostatky v evidencii tovaru a jeho obehu v závode. Na základe výsledkov vyšetrovania vyplynul predpoklad, že predmetný tovar platiteľ vôbec na sklad neprijal v množstve, ako vyplýva z dodávateľskej faktúry (mohlo to byť chybou dodávateľa alebo odcudzenia časti tovaru počas transportu). Nedostatky boli získané v samotnom skladovom evidenčnom systéme, podľa ktorého nie je možné určiť reálne množstvo dovezeného tovaru. Na uvedený prípad, napriek trestnému oznámeniu platiteľa, nie je dôvod aplikovať ustanovenie § 53 ods. 5 zákona o DPH, vzhľadom k tomu, že kompetentnými orgánmi bolo právoplatne rozhodnuté, že ku krádeži nedošlo.
FAKTURÁCIA ŠKODY
V rámci obchodných vzťahov medzi platiteľmi došlo k dodaniu tovaru (farby) platiteľom A platiteľovi B a ten ju následne dodal platiteľovi C, ktorý ju použil pri montáži svojich výrobkov u zákazníkov. V rámci týchto dodávok došlo k uplatneniu DPH v súlade so zákonom. Dodanie tovaru platiteľom C bolo zákazníkmi reklamované, v rámci reklamačného konania bolo zistené, že použitý tovar (farba) nebol požadovanej kvality. Platiteľ C odstránil vady u zákazníkov, náklady, ktoré mu pritom vznikli, zákazníkom nefakturoval. Tieto dodatočné náklady, ktoré mu spôsobil jeho dodávateľ B, žiadal od neho nahradiť – za tým účelom mu ich fakturoval.
Postupoval správne?
Fakturácia uvedených nákladov musí byť bez DPH, pretože v danom prípade platiteľ C nedodáva ani tovar ani službu platiteľovi B, žiada od neho náhradu spôsobených zvýšených nákladov z titulu nekvalitného tovaru. Ide teda o finančné vyrovnanie, ktoré nie je predmetom DPH. Rovnaký princíp potom musí platiť i pre žiadaná náhrady škody za nekvalitný tovar zo strany platiteľa B voči platiteľovi A, t.j. rovnako bude vyhotovená faktúra bez DPH.
(viac odpovedí na otázky nielen k tejto téme nájdete v mesačníku DUO)
|
|
|
VEDENIE MANAŽÉRSKEJ PORADY
Jednou zo základných povinností vedúceho zamestnanca vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov je zásada riadiť a koordinovať prácu podriadených zamestnancov. Za účelom jej realizácie je odovzdávanie informácií, rozdeľovanie úloh a kontrola ich plnenia. K tomuto slúžia v neposlednom rade i manažérske porady.
Cieľom týchto porád je zaistenie dlhodobého efektívneho fungovania organizácie, ale aj jej podriadených zložiek. Kľúčovými úlohami týchto porád sú identifikácia zásadných problémov a prijatie rozhodnutí o spôsobe ich riešenia. Z tohto titulu môže ísť preto o porady vrcholového manažmentu, prípadne porady nižších manažérskych tímov, ale aj o zasadnutie predstavenstva alebo dozornej rady riešiace koncepčné úlohy. Ich konanie má za následok zvolávanie výrobných alebo operatívnych porád, kde sa tieto úlohy konkretizujú na jednotlivé pracoviská a zamestnancov.
Pri príprave porady by si vedúci zamestnanec mal uvedomiť, čo jej zvolaním chce dosiahnuť. V prípade, že si vyjasní ciele, začne plánovať spôsob ich dosiahnutia. Pravidelné manažérske porady by mali byť štandardizované, a to sa týka i ich obsahu. Preto by malo byť všetkým účastníkom jasné, do akých častí bude každá z porád rozdelená. Efektivitu jednania zvýši, keď aj podklady ku každej časti porady majú štandardnú podobu. Ak by však takáto porada bola realizovaná stále rovnakým spôsobom a s rovnakými bodmi (1. Hodnotenie úloh, 2. objednávky, 3. stav súčasného plnenia, 4. pohľadávky, 5. Reklamácie a pod.), mohli by sa premeniť len na dispečing, ktorého prínos je síce značný, ale je ho možné docieliť i efektívnejším spôsobom ako je zapojenie celého manažérskeho kolektívu do riešenia týchto problémov. Vedúci by mal preto zvážiť, ktoré informácie by mali byť štandardnou súčasťou a ktoré špecifické body do hlavných častí jednotlivých porád zaradiť. Mali by to byť také body, ktoré skutočne zodpovedajú danej úrovni riadenia a poslania manažérskej porady.
Pri príprave programu porady by si mal pri každom bode vedúci ujasniť, prečo ho zaraďuje, t.j. čo ním chce dosiahnuť. Ak by si totiž túto skutočnosť neuvedomil a riadil poradu živelne, mohlo by dôjsť k tomu, že výsledok porady by nepriniesol jej účastníkom žiadne výsledky.
Vedúci riadiaci poradu by si mal i premyslieť, akú formu budú mať výsledky rokovania v jednotlivých bodoch tak, aby bol dosiahnutý plánovaný výsledok. Zároveň by si mal uvedomiť, ktorý bod vyvolá diskusiu, u ktorého túto musí obmedziť, u ktorého je potrebné pokúsiť sa nájsť okamžité optimálne riešenie a u ktorého je potrebné jednoznačne rozhodnúť. Mal by si i stanoviť, aké komunikačné či skupinové techniky riešenia problému prípadne použiť a akú zvoliť participáciu účastníkov pri prijímaní rozhodnutia. Pri závažnom rozhodnutí si môže vedúci detailne premyslieť svoju taktiku – koho sa bude priamo dotýkať, kto a prečo s ním bude súhlasiť či nesúhlasiť, aké informácie a v akom poradí bude poskytovať, prípadne spôsob, ako ich podriadeným podať, či bude potrebné špeciálne dvojstranné rokovanie s niektorými podriadenými ešte pred poradou, kto by sa mal ešte k jednotlivým bodom vyjadriť, kto by mal riadiť diskusiu, ale aj či by mal účastníkom porady predniesť nejaký svoj návrh riešenia, alebo bude lepšie, ak sa k výsledku dopracujú sami. Pravidelné manažérske porady majú síce štandardné zloženie, ale k jednotlivým bodom môžu byť prizývaní špecialisti či už z dôvodu ich odbornosti, alebo za účelom prezentácie svojich výsledkov.
Zabráni sa tak skresleniu alebo chybnej interpretácii niektorých informácií, čo prispeje k odbornej úrovni rokovania i k zvýšeniu zodpovednosti prizvaných účastníkov porady. Každému prizvanému účastníkovi však musí byť jasné, čo sa od neho na porade očakáva. Pravidelné porady by sa mali konať v rovnaký deň a v rovnakú hodinu. Týmto spôsobom sa dosiahne, že zvolanie manažérskej porady v neobvyklom termíne signalizuje výnimočnosť situácie, čo má za následok i výnimočnosť samotného programu porady. Na záver porady by mal byť zaradený pozitívny zjednocujúci bod, aby účastníci porady odchádzali s pocitom súdržnosti.
Optimálna dĺžka manažérskej zmluvy by mala byť stanovená tak, aby jej účastníci mohli prebrať všetky nastolené problémy, Vychádzajúc zo skutočnosti, že človek stráca po 45 minútach schopnosť venovať sa v plnej miere danému problému, doporučujeme, aby porada netrvala dlhšie ako hodinu.
Efektívnu dĺžku porady je možné predĺžiť vhodným poradím bodov alebo zaraďovaním tzv. psychoprestávok, ktoré účastníkov osviežia bez toho, aby bolo potrebné vyhlásiť skutočnú prestávku. Takýto druh prestávky máva
podobu riadeného odbočenia od problému napr. v podobe krátkej humornej historky, vtipu, neobvyklého zážitku a pod. Musí však byť správne umiestnená aby nenarušila celkový priebeh porady.
V každom prípade by mali byť do programu porady zaraďované len také body, ktoré zodpovedajú úrovni riadenia a odbornosti účastníkov a dotýkajú sa všetkých zúčastnených. Vždy by sme mali zvážiť, či by niektoré záležitosti nemali byť prerokované samostatne – individuálne alebo v menšom kolektíve s tým, že účastníci porady budú informovaní o výsledku týchto rokovaní.
Účastníci porady by mali byť oboznámení s programom porady aby sa mohli na všetky body kvalifikovane
pripraviť. Len tak sa porada stane efektívnou.
Pri príprave programu by sme mali mať na mysli nasledovné zásady:
- Návrhy účastníkov
Účastníci porady by mali mať možnosť program ovplyvniť svojimi návrhmi, čím sa zabráni, aby sa na nejakú dôležitú záležitosť nezabudlo.
- Distribúcia v predstihu
Program by mal byť pripravený pred konaním porady v takom predstihu, aby sa na ňu účastníci mohli dobre pripraviť. Optimálne je, aby bol program distribuovaný aspoň 2 – 3 pred konaním porady. Účastníci tak budú mať dostatok času, aby si pripravili potrebné údaje, premysleli si argumenty a pripravili návrhy.
- Logické zoradenie bodov
Jednotlivé body programu by mali byť zoradené tak, aby nebolo potrebné v priebehu programu niektoré body odkladať a lebo sa vracať k bodom predchádzajúcim.
- Taktické poradie
Program by mal byť zostavený aj s ohľadom na rozdielnu výkonnosť účastníkov v priebehu porady a psychologické aspekty postupu rokovania. V prípade, ak to nenaruší logické poradie, môžeme body s rozdielnou zaujímavosťou a náročnosťou zostaviť tak, aby pomáhali udržať pozornosť a zjednocovať tím. Na začiatok je vhodné zaradiť bod, ktorý je možné vyriešiť ľahko a rýchlo. Takýmto postupom si účastníci nielen vyskúšajú tímovú prácu, ale aj hneď na začiatku získajú pocit, že to v tento deň pôjde bez problémov.
Po takomto úvode je možné zaradiť bod najnáročnejší na sústredenie a kreativitu. Po prerokovaní tohto bodu sa dostanú účastníci do prvého mierneho útlmu, preto je dobré sa začať zaoberať konfliktným bodom. Adrenalín týmto spôsobom pomôže prekonať únavu účastníkov. Najzásadnejší bod, o ktorom budú chcieť hovoriť všetci účastníci porady, by mal byť zaradený až na konci rokovania. Sami sa začnú vzájomne kontrolovať, aby sa neodbiehalo od témy a rokovali vecne a stručne. Na záver by mal byť zaradený pozitívny zjednocujúci bod, aby účastníci porady odchádzali s pocitom súdržnosti.
- Očakávané výstupy
Z programu by malo byť účastníkom v každom bode jasné, prečo bol do jeho obsahu zaradený. Odporúčame pri každom bode uviesť poznámku, z ktorej bude naznačená podoba výstupu a priorita (informácia, k prediskutovaniu, k rozhodnutiu).
- Dostatočná podrobnosť
Každý, hlavne neštandardný bod, by mal byť v programe dostatočne opísaný. Špecifická forma programu môže zabrániť tomu, aby niekto nesprávne nepochopil, o čom sa bude rokovať a vynaložil zbytočné úsilie a čas na prípravu niečoho, čo nemá byť zmyslom rokovania.
- Časový harmonogram
Vedúci zamestnanec, ktorý zvoláva poradu, by si mal pred začiatkom rokovania premyslieť priority porady a podľa nich naplánovať i čas, ktorý by im chcel venovať. Priority by si mal rozdeliť nasledovne:
- vysoko naliehavé (týmto by ma byť venovaná najväčšia pozornosť a najväčšie množstvo času),
- dôležité, ale menej naliehavé (tento bod by sa mal v prvom rade prediskutovať a prepraviť k rozhodnutiu, inak sa z nej časom stane prioritný),
- veľmi naliehavé, ale menej dôležité (niektoré z takýchto bodov sa síce musia tiež niekedy na manažérskej porade vyriešiť, ale nemalo by im byť venovaný veľmi dlhý čas),
- málo naliehavé a málo dôležité (takýmto záležitostiam by sa na porade nemala venovať pozornosť ani čas).
Zásady vedenia porady
Začnite včas! Okrem toho, že je to nezdvorilé, zapríčiňujú neskoré príchody úplne zbytočné časové straty a sú zdrojom frustrácie a narušenia tímovej spolupráci. K eliminovaniu neskorých začiatkov porád odporúčame použiť niektorú z nasledujúcich metód:
a) Vypočítajte, koľko zamestnávateľa stojí napr. 10 minút porady (pomerná časť miezd a odvody poistného účastníkov porady a ďalších zamestnancov, cestovné, vybavenie, príprava a výroba podkladov, občerstvenie, energie a pod.) Dôjdete k prekvapujúcej finančnej čiastke, s ktorou zoznámite všetkých účastníkov. Uvedomia si, že neskorým príchodom spôsobujú zamestnávateľovi značnú škodu!
b) Neprerušujte zasadnutie, aby ste zoznámili neskoro prichádzajúceho účastníka porady s tým, čo ste už od jej začiatku prerokovali!
c) Trvajte na finančnej pokute za každú minútu neskorého príchodu!
d) Dvere miestnosti po zahájení rokovania zamknite, neskoro prichádzajúcich nevpusťte a následne ich potrestajte za neúčasť na porade!
e) Oneskorencov pravidelne poverujte „otravnou“ prácou spojenou s poradou (napr. rozmnožovanie a distribúcia materiálov)!
f) Porady nezvolávajte na celé hodiny alebo polhodiny (napr. na siedmu alebo pol desiatu). Pre mnohých zamestnancov je to skoro to isté ako päť minút po siedmej alebo osem minút po pol desiatej. Porady preto zvolávajte na minútu presne (napr. 7:11 alebo 10:37). To je údaj pomerne presný – trvá len 60 sekúnd. O takomto začiatku nie je možné veľmi diskutovať. Najviac tým dáte všetkým najavo, že vám záleží na dochvíľnosti.
g) V prípade, že na začiatku porady chýba niektorý z kľúčových účastníkov, poradu zrušte! Prítomných následne upovedomte, komu môžu ďakovať za to, že musia prísť ešte raz. Dotyčnému zamestnancovi potom dajte vedieť, koľkých ľudí svojou nedochvíľnosťou poškodil.
Uistite sa, či boli všetci oboznámení s cieľom a programom porady!
Prísť nepripravený na poradu alebo dokonca bez toho, aby vedel, o čom sa má rokovať, je porušením dohodnutých pravidiel a nefér voči ostatným. Takémuto účastníkovi porady je potrebné dať najavo, že sa vlastne sám vyraďuje z tímu. Vedúci zamestnanec, ktorý poradu vedie, by mu z tohto titulu nemal umožňovať zasahovať do diskusie. Je totiž potrebné vychádzať zo skutočnosti, že svojimi nekvalifikovanými názormi by mohol ovplyvňovať samotné rokovanie. Hlavným dôvodom je samozrejme výchovný efekt takéhoto opatrenia. V prevažnej miere si to takýto zamestnanec zapamätá a bude sa snažiť v budúcnosti sa takejto situácii vyhnúť.
Určite si zapisovateľa!
Vedúci zamestnanec má dosť práce s udržaním porady v efektívnych medziach a nemôže preto ešte robiť zápis. Vyhotovením zápisu by mal teda byť poverený jeho najbližší spolupracovník (asistent), ktorý mu môže pomôcť aj pri kontrole dodržania časového harmonogramu. Zápis by mal viesť stále ten istý zapisovateľ, aby nedochádzalo k zmene štýlu zapisovania a tým k znižovaniu jeho zrozumiteľnosti.
Dodržujte štruktúru diskusie!
Obvyklou metódou práce pri riešení problému je diskusia. Aby bola efektívna, musí byť riadená a štruktúrovaná. Na poradách sa bežne stáva, že po nastolení problému reagujú účastníci uvádzaním svojich návrhov riešenia. Avšak nakoľko nikto z nich nemá k dispozícii úplne všetky informácie a ťažko môže sám obsiahnuť všetky argumenty, zaznieva rad návrhov, ktoré sú relevantné. Týchto sa je potrebné v nastávajúcej diskusii zbaviť poukázaním s poukázaním na rôzne fakty a argumentovať nimi. Takáto diskusia je neefektívna, zdĺhavá, vnikajú pri nej často konflikty, do ktorých sa dostávajú hlavne dominujúci účastníci, je ťažko dospieť ku konsenzu.
Efektívne riadená diskusia by mala byť rozčlenená do troch etáp. Najprv by sa mali všetci účastníci pokúsiť zhromaždiť všetky fakty, t.j. opis problému, jeho prejavy, všetky dostupné údaje. Táto časť diskusie môže byť veľmi rozsiahla a pre niekoho aj otravná, je ale dôležitá pre ďalší efektívny postup. Až následne by sa mali účastníci porady zaoberať argumentmi, to znamená hľadaním príčin vzniku problému, interpretáciou uvedených faktov, čo jednotlivé fakty dokazujú alebo vyvracajú. Argumentáciami dochádza týmto spôsobom k zužovaniu diskusie, ktorá začne dospievať k určitému obmedzeniu počtu možných záverov. Po vypočutí všetkých argumentov je možné účastníkov porady požiadať o návrhy riešenia. Ak bola diskusia správne štruktúrovaná, zaznie ich podstatne menej než ak by sa uvádzali na začiatku. Záverečné návrhy by totiž mali byť v súlade s faktami a logickými argumentmi všetkých prítomných.
Prijímajte rozhodnutia!
Každý bod k rozhodnutiu musí byť dotiahnutý až k jednoznačnému a jasnému záveru, inak je porada stratený čas. Rozhodnutie nemusí vždy určitý problém priamo riešiť. Snaha problém na manažérskej porade vyriešiť ' v mnohých prípadoch bola neefektívna. Prijatým záverom môže byť aj rozhodnutie o zvolaní špeciálnej porady, ktorá musí do určitého termínu predložiť navrhované riešenie manažérskej porade k schváleniu.
Zhrňte a zaznamenajte!
Každý bod programu by mal byť po svojom vyčerpaní uzatvorený krátkym zhrnutím. Rozhodnutie je potrebné zrozumiteľne zaznamenať spoločne s menom zodpovednej osoby a termínom splnenia. Zápisy by mali byť čo možno najkratšie, aby boli prehľadné. Niekoľkostranové zápisy väčšinou účastníci nečítajú a navyše sa v nich
môže „stratiť“ to najdôležitejšie – čo sa vlastne má urobiť. Pri veľmi vzdialených termínoch sa niekedy stane, že splnenie úlohy z porady už nikto nikdy neskontroluje.
Sústreďte pozornosť účastníkov! Skoro na každej diskusii na porade sa objavia poznámky, ktoré by diskusiu
mohli odviesť od témy. Ak tak niektorý účastník urobí, je potrebné ihneď zareagovať a zasiahnuť i za cenu, že niekoho kategoricky prerušíte. Takéto odbočenie od témy je možné pripustiť len vedome a pod kontrolou už vyššie spomínanej psychoprestávky. Vystúpenie niektorých účastníkov nemusí byť všetkým účastníkom jasné.
Ak máte pocit, že rečníkovi veľmi nerozumiete, alebo že mu nerozumie niektorý iný účastník porady, spýtajte sa ho, čo tým myslel, prípadne sa pokúste jeho myšlienku pretlmočiť inými slovami. Dosiahnete tak, že sa pozornosť celej skupiny sústredí na skutočnú tému diskusie. V opačnom prípade účastníci, ktorí niečo nepochopili, pozornosť strácajú.
Zvládajte agresiu a stres!
Mnoho problémov nie je možné vyriešiť bez vyjasnenia si rozdielnych stanovísk, bez konfliktu. Efektívna porada je miestom, kde sa spory objavujú a otvorene riešia. Konflikt však musí byť regulovaný, aby neprerástol
vecnú úroveň. Niektorý veľmi agresívny účastník môže svojím chovaním narušiť pocit tímovej súdržnosti a negatívne ovplyvniť výkonnosť. Vedúci zamestnanec by mal preto ovládať niektoré techniky obmedzujúce agresiu a zjednocujúce účastníkov porady. Pocity účastníkov nemôže nechať nepovšimnuté. Je dôležité, aby ich dali najavo, či už sú pozitívne alebo negatívne. Inak hrozí nebezpečenstvo, že prerastú do iracionálneho konania. Omnoho lepšie je nespokojného človeka sa trpezlivo vypytovať, pokiaľ zo seba príčinu svojej nespokojnosti nedostane. Väčšinou sa tým uvoľní a bude prístupnejší logickej diskusii. V konflikte sa, ak je to možné, osobne neangažujte! Pokiaľ stratíte trpezlivosť a „stratíte nervy“, môžete stratiť aj rešpekt účastníkov porady. Vyzvite preto účastníkov, aby sa k problému vyjadrili, ale nedopusťte, aby jeden z nich dominoval. Nejde o to, kto má pravdu, ale čo je správne. Spor dvoch účastníkov porady sa snažte držať vždy len v rámci faktov. Je omnoho jednoduchšie nesúhlasiť s faktami ako s človekom. Je dobré, ak máte po ruke tabuľu alebo flipchart. Požiadajte účastníkov sporu o fakty a zapisujte ich, aby ich mali všetci pred očami. Ak nemáte dostatok faktov, pýtajte sa na ne ostatných účastníkov, v konflikte nezúčastnených členov porady. Sústredením pozornosti hádajúcich sa na fakty dôjde k posunu ich uvažovania a chovania z emotívneho smeru k racionálnemu. Konflikt tak môže byť ukončený vecne a bez pocitu ukrivdenosti.
Vtiahnite do aktívnej účasti všetkých!
Potenciál skupiny spravidla viacnásobne prevyšuje potenciál jednotlivca. Vedúci zamestnanec by mal preto vedieť zmobilizovať potenciál účastníkov porady, hlavne v prípade zložitých problémov. Okrem toho sa aktívnym zapojením účastníkov do porady zvyšuje ich pocit zodpovednosti za celkový výsledok a realizáciu prijatých rozhodnutí. Rozhodnutia na poradách často najviac ovplyvní okrem vedúceho manažéra tí najdominantnejší účastníci s najsilnejším hlasom. Tomu je potrebné zabrániť, veď najlepšie nápady nemá vždy ten najsilnejší! Stáva sa, že tí najtichší účastníci porady, ktorí nie sú natoľko agresívni a nedokážu si vziať slovo sami, sú v skutočnosti mimoriadne bystrí a niekedy aj dominantní čo sa týka ich inteligencie. Takýmto musí vedúci vedieť vytvoriť priestor, aby mohli uplatniť svoje nápady a návrhy. V žiadnom prípade však nesmie dovoliť skákanie si do reči, prerušovanie prejavov a snahu ostatných „odrovnať“. Skôr než sa pokúsite k niektorému riešiteľnému problému urobiť záver, požiadajte všetkých, aby sa jeden po druhom k problému vyjadrili. Návrhy nenechajte kritizovať, pokiaľ ich nezhromaždíte od všetkých účastníkov porady. Oceňujte rozdielne návrhy, aby sa účastníci neobávali prísť v budúcnosti s novým originálnym nápadom. Až potom môžete návrhy porovnať a vybrať najvhodnejší.
Končite včas, celkovým zhrnutím a pozitívne!
Účastníci porady by mali vedieť, do kedy je porada plánovaná. Takýmto spôsobom majú možnosť plánovať si ďalšie aktivity. Je vynikajúce, ak sa podarí splniť celý program a skončiť v naplánovaný čas. Na konci porady je dobré stručne zrekapitulovať, k akým záverom porada dospela. Prispeje to k lepšiemu pochopeniu a zapamätaniu si toho najpodstatnejšieho. Účastníci porady si uvedomia, koľko toho urobili, čo podporí ich ďalšiu motiváciu.
Záver by mal byť čo možno najpozitívnejší. Vedúci zamestnanec by si nemal nechávať ako posledný bod rokovania nejakú nepríjemnú záležitosť. Ľudia majú totiž tendenciu sa do určitej činnosti púšťať v rovnakom rozpoložení, v akom ju naposledy ukončili. Frustrujúci záver porady by teda mohol znamenať, že rovnako frustrovane bude začínať i ďalšia porada. A to by asi k jej efektivite neprispelo. Vhodnejšie je preto si na záver ponechať príjemnú záležitosť, alebo aspoň poďakovať účastníkom na vykonanú prácu.
Prijímanie rozhodnutí
V zásade môžeme rozhodovanie rozdeliť na individuálne a skupinové, t. j. tímové. Ale aj individuálne rozhodovanie nemusí znamenať, že na ňom neparticipujú i ďalší zamestnanci. Dôležitým aspektom rozhodovacieho procesu je preto miera participácie účastníkov porady. Z titulu miery participácie delíme rozhodovacie štýly na:
Autokratický štýl (I)
Manažér vyrieši problém sám a postačia mu na to informácie, ktoré má momentálne k dispozícii. Na porade ostatných účastníkov už len oboznámi s výsledkom.
Autokratický štýl (II)
Manažér získa na porade ďalšie potrebné informácie, ktoré doplnia alebo potvrdia to, čo vie. Jeho podriadení však nemajú možnosť iným spôsobom ovplyvniť rozhodovanie, nakoľko vedúci rozhoduje sám.
Konzultatívny štýl (I)
Manažér sa porozpráva o danom probléme so všetkými podriadenými individuálne. Posúdi všetky nápady, ktoré môže, ale aj nemusí brať do úvahy pri konečnom rozhodnutí. Rozhodnutie
opäť len na porade oznámi.
Konzultatívny štýl (II)
Manažér otvorí na porade k problému diskusiu, na ktorej získa potrebné nápady a návrhy. Konečné rozhodnutie ale opäť uskutoční sám, pričom môže, ale aj nemusí brať ohľad na návrhy svojich podriadených.
Skupinové rozhodovanie
Manažér diskutuje na porade o probléme s účastníkmi, všetci spoločne zvažujú možnosti jeho riešenia a pokúšajú sa dospieť k spoločnému riešeniu. Vedúci zamestnanec pritom koordinuje diskusiu a zodpovedá za to, že kritické momenty riešeného problému budú dôsledne posúdené. Svojimi názormi prispieva k diskusii, ale nesnaží sa tímu vnútiť svoje riešenie. Je však pripravený vziať na seba zodpovednosť za každé rozhodnutie, na ktorom sa účastníci porady zjednotili, a bude ho presadzovať.
Miera participácie (štýlu rozhodovania) závisí na viacerých faktoroch, ku ktorým patrí osobnostná charakteristika manažéra (k akému štýlu riadenia má sklon), tradičný štýl organizácie (vžitá firemná kultúra), osobnostné charakteristiky účastníkov porady a hlavne povaha riešeného rozhodovacieho problému. Všeobecne je možné povedať, že niektoré rozhodnutia je možné uskutočniť ľahšie individuálne, niektoré naopak, skupinovo. Vyššia miera participácie pri rozhodovaní je však vhodná hlavne u zle štruktúrovaných problémov, nakoľko vyžadujú väčší okruh informácií, vedomostí a názorov, ktorými jednotlivec disponuje len zriedka.
Záver
Vyhodnotenie porady
Vedúci zamestnanec by mal poradu pravidelne podrobovať kritike. Mal by si hlavne klásť nasledovné otázky:
- Bol dodržaný program porady? Ak nie, prečo?
- Dosiahol som to, na čo som poradu zvolal? Ak sa mi to nepodarilo, z akého dôvodu?
- Bol dodržaný časový limit, prípadne z akej príčiny bol prekročený?
- Prišli účastníci na poradu pripravení? Kto a prečo nebol pripravený?
- Dal som všetkým účastníkom rovnakú príležitosť povedať svoj názor na prerokovávaný problém?
- Bol dosiahnutý konsenzus?
- Dal som účastníkom príležitosť vyjadriť sa k efektívnosti porady?
- Čo v budúcnosti urobím, aby som sa takýmto nedostatkom vyhol?
Výhody skupinového rozhodovania
K základným prednostiam skupinového rozhodovania patria hlavne:
- rozvoj zručností (účastníci si osvojujú zručnosti potrebné pre kvalitné rozhodovanie),
- vyšší rozsah informácií a vedomostí,
- synergický efekt kombinácia rôznych prístupov, zručností a vedomostí),
- rozšírenie spektra prístupov,
- lepšie pochopenie riešeného problému,
- zvýšenie akceptovateľnosti rozhodnutí (ľudia sú zodpovednejší za rozhodnutia, na ktorých sa podieľajú),
- zlepšenie spolupráce a vzťahov (účastníci sa učia vzájomne si dôverovať a spoliehať sa jeden na druhého),
- získanie vedomostí a skúseností (spoločné riešenie vzájomne obohacuje),
- integrácia individuálnych cieľov a cieľov organizácie,
- lepšie pracovné uspokojenie účastníkov (zlepšuje sa vzťah skupiny k organizácii).
Nevýhody skupinového rozhodovania
Medzi nedostatky skupinového rozhodovania v porovnaní s individuálnym patria:
- väčšia časová náročnosť (vyššia miera participácie predlžuje rozhodovanie),
- zníženie pracovnej kapacity (každá diskusia predlžuje poradu a uberá účastníkom z ich kapacity),
- sociálny tlak (nebezpečenstvo vzniku tzv. „skupinového myslenia“, keď skupina vytvára tlak smerujúci k potláčaniu nesúhlasných názorov a preferencii konsenzu – miesto hľadania najlepšieho riešenia sa skupina snaží dosiahnuť zhodu),
- možnosť „nákazy“ chybami iných účastníkov porady,
- možnosť vylúčenia odvážnych variantov.
Bariéry skupinového rozhodovania
Participatívny štýl rozhodovania môže zlyhať najmä z týchto dôvodov:
- autokratický vedúci zamestnanec (nie je schopný akceptovať skupinové rozhodovanie),
- chýbajúca odbornosť (účastníkom chýbajú určité vedomosti alebo zručnosti),
- individuálna dominancia (niektorý dominantný účastník porady „prekričí“ ostatných),
- absencia spoločného cieľa (nesúlad medzi cieľmi organizácie a cieľmi a záujmami účastníkov).
|
|
|
26. 3. – pondelok |
DPH |
podanie daňového priznania k DPH za február 2012 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za február 2012 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2012 |
do výplatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2012 |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za február 2012 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2012 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
26.3.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3276
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
109,82
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
24,63
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4356
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8352
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
292,63
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6968
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1376
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,364
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,9277
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2054
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,609
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,514
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
38,5
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3767
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2631
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,4021
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3223
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,3699
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,3136
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
12184,35
|
India |
indická rupia
|
INR
|
67,98
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1513,68
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
16,8545
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,0817
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,6195
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
57,087
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6734
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,837
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
10,1261
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
4,949
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 9/2012 Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov
Dane, účtovníctvo – vzory a príklady (DÚVaP) č. 2-3/2012
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO) č. 3/2012
- Daňová evidencia
- Paušálne výdavky
- Vstupná cena hmotného majetku
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 3/2012
- Ako darovať 2 % dane
- Vysporiadanie príjmov dôchodcov- vrátenie dane za rok 2011
1000 riešení č. 3/2012
- Daňové priznanie za rok 2011
- Mzdy, odvody
- Dane v praxi
PRIPRAVUJEME
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č.10/2012(IV/2012)
- Zákon o cestnej doprave s komentárom
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP) – mesačník, č. 4/2012(III/2012)
- Zdaňovanie príjmov FO
- Zákon o účtovníctve- novela
- Daňová povinnosť FO a PO
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále – (DUO) - mesačník, č. 4-5/2012(III/2012)
- Prerušenie odpisovania automobilu
- Novela zákona o účtovníctve
- Určenie dane podľa pomôcok
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM) – mesačník, č. 4-5/2012(III/2012)
- Zákon o inšpekcii práce
- Zamestnávanie absolventov
- Zákon o dôchodkovom sporení
Verejná správa – (VS) – mesačník, č. 4-5/2012(III/2012)
- Sociálne služby
- Zmeny v zákone o inšpekcii práce
- Podmienky pracovnej cesty
1 000 riešení – mesačník, č.4-5/2012(III/2012)
- Novela zákona o DPH
- Dane v praxi
- Účtovníctvo
|
|
|
ÚČTOVNÍCTVO PO NOVOM
Za daňový výdavok je považovaný taký výdavok (náklad), ktorý je preukázateľne vynaložený daňovníkom na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov a ktorý je súčasne zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo je zaevidovaný v evidencii daňovníka. Formy uplatňovania daňových výdavkov sú rôzne, závisia od druhu príjmu. Od 1. 1. 2012 nadobudli účinnosť niektoré nové ustanovenia zákona o účtovníctve. Všetko podstatné o zmenách sa dozviete z balíčka Účtovníctvo po novom, ktorý je určený odborným pracovníkom v oblasti daní, účtovníctva, daňovým, ekonomickým poradcom a audítorom.
Daňové výdavky
monotematika (A5, 368 str.)
Zákon o účtovníctve - novela - príspevok
mesačník DÚVaP 4/2012 (A5, 192 str.)
Novela zákona o DPH s komentárom
mesačník Poradca 9/2012 (A5, 256 str.)
BALÍČEK ÚČTOVNÍCTVO PO NOVOM so zľavou 25% obsahuje:
Daňové výdavky + DÚVaP 4/2012 + Poradca 9/2012
Cena balíčku je 12,30 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov. Objednávky vybavujeme do 48 hodín.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
ZÁKONY 2012
Vážení ekonómovia, účtovníci, manažéri, vedúci pracovníci… prichádzame s možnosťou získať zborníky Zákonov 2012. Balíček Zákony obsahuje úplné znenia zákonov.- daňové, účtovné , obchodné, občianske, sociálne, zdravotné, stavebné zákony, zákony o štátnej a verejnej správe, zákony o životnom prostredí platné v roku 2012.
Zákony I – daňové, účtovné…
(A5, 896 str.) - daň z príjmov; miestne dane, spotrebné dane, daň z pridanej hodnoty.
Zákony II – obchodné, občianske...
(A5, 920 str.) - obchodný zákonník; občiansky zákonník; občiansky súdny poriadok ; exekučný poriadok.
Zákony III – sociálne, zdravotné...
(A5, 600 str.) - zákonník práce; zákon o minimálnej mzde, sociálne poistenie, zdravotné poistenie.
Zákony IV – stavebný, katastrálny zákon…
(A5, 528 str.) - stavebný zákon; Katastrálny zákon; stavebné sporenie, vlastníctvo bytov, vlastníctvo pôdy.
Zákony V – štátna a verejná správa...
(A5, 408 str.) - zákon o štátnej službe, školský zákon, zákon o obecnom zriadení, rozpočtové pravidlá.
Zákony VI – životné prostredie, odpady…
(A5, 544 str.) životné prostredie, vodný zákon, zákon o odpadoch, zákon o ovzduší...
Platobné služby
monotematika(A5, 70 str.) zdarma
Zákon o cestnej premávke
monotematika(A6, 376 str.)
BALÍČEK ZÁKONY 2012 obsahuje:
Zákony I +
Zákony II +
Zákony III + Zákony IV
+ Zákony V +
Zákony VI
+ Platobné služby (zdarma) +
Zákon o cestnej premávke (zdarma)
Cena balíčku je 23 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov. Objednávky vybavujeme do 48 hodín.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH OBJEDNÁVKY VYBAVUJEME DO 48 HODIN
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |