Jednou z najčastejších
otázok začínajúcich i skúsenejších podnikateľov býva: „Čo môžem dať do nákladov
a čo nie?“ Pre základnú orientáciu, tak ako po minulé roky, prinášame našu
publikáciu. V samotnom zákone o dani z príjmov došlo k 1. 1. 2019 k viacerými
zmenám, preto sme sa rozhodli odbornú tematickú publikáciu Daňové a nedaňové
výdavky 2019 aktualizovať.
Daňovým nákladom respektíve
výdavkom je náklad firmy na
dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, ktorý bol firmou či podnikateľom
preukázateľne vynaložený a zaúčtovaný v účtovníctve alebo zaevidovaný v daňovej
evidencii firmy. Takto definuje daňový výdavok už spomenutý zákon o dani z
príjmov. Pod túto definíciu toho spadá mnoho, zákon však navyše určuje aj
konkrétne skupiny výdavkov, ktoré je od príjmov možné odpočítať len za určitých
pravidiel i výdavky, ktoré uplatniť jednoducho možné nie je.
Spôsoby uplatňovania daňových
výdavkov
Základná charakteristika
pojmu „daňový výdavok resp. daňový náklad je obsiahnutá v rámci §
2 písm. i) zákona č. 595/2003
Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“).
Vychádzajúc z tohto ustanovenia je daňovým výdavkom výdavok (náklad) na
dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne
vynaložený daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný
v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov, pričom pri
využívaní majetku, ktorý môže mať charakter osobnej potreby a s ním súvisiacich
výdavkov (nákladov), je daňový výdavok uznaný len v pomernej časti podľa
§ 19 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov, v akej sa používa na dosiahnutie,
zabezpečenie a udržanie zdaniteľných
príjmov, ak spomínaný zákon
neustanovuje inak. Problematiku voľby spôsobu uplatňovania daňových výdavkov je
potrebné riešiť pre podnikateľov - fyzické osoby, nakoľko zákon o dani z
príjmov pre podnikajúce právnické osoby možnosť voľby neumožňuje.
» Podnikatelia – fyzické
osoby
Fyzickým osobám dosahujúcim
zdaniteľné príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov je umožnené rozhodnúť sa
pre jeden z možných spôsobov uplatnenia výdavkov, ktorý je pre ne výhodný, a
to:
·
tzv. paušálne výdavky vo výške
60 % z úhrnu príjmov (táto
možnosť sa však vzťahuje len na fyzické osoby dosahujúce príjem z podnikania
alebo inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o
dani z príjmov resp. na príjem z použitia diela a použitia umeleckého výkonu
podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov) najviac však do výšky 20 000 eur
ročne,
·
skutočné preukázateľné výdavky
na základe vedenia tzv. zjednodušenej daňovej evidencie podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov,
·
skutočné preukázateľné výdavky na
základe vedenia jednoduchého alebo podvojného účtovníctva.
Daňovník, ktorý sa rozhodne
uplatniť skutočne vynaložené daňové výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a
udržanie zdaniteľných príjmov, postupuje podľa § 2 písm. i), § 17, § 19 až 21
zákona o dani z príjmov. Pri uplatňovaní skutočných (preukázateľných výdavkov) daňovník
môže viesť daňovú evidenciu, môže účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva,
resp. aj podvojného účtovníctva.
Paušálne výdavky z úhrnu
príjmov
Už počnúc rokom 2017
nadobudla v zásadnej miere účinnosť novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z
príjmov v z.n.p., ktorej nosným poslaním bolo okrem iného zlepšenie
podnikateľského prostredia, a to aj prostredníctvom zavedenia zvýšenia
maximálneho limitu uplatňovania paušálnych výdavkov. V zmysle novelizovaného
ustanovenia § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov v znení účinnom po 1. januári
2017 platí, že ak daňovník, ktorý nie je platiteľom DPH, alebo daňovník, ktorý
je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové
výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov uvedených v § 6
ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov, najviac však do výšky 20 000 eur.
Analogicky, ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov nie
je platiteľom DPH alebo je platiteľom DPH len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní
preukázateľné výdavky, môže uplatniť výdavky rovnako vo výške 60 % z týchto
príjmov, najviac však do výšky 20 000 eur.
Podnikateľ dosahuje v
roku 2019 príjmy na základe živnostenského oprávnenia. Nie je registrovaný ako
platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH. Daňovník je však registrovaný pre DPH
podľa §
7 zákona o DPH. Môže
daňovník uplatniť pri príjmoch zo živnosti výdavky percentom z príjmov?
Podnikateľ, ktorý je
registrovaný pre DPH podľa § 7 zákona o DPH je zdaniteľnou osobou, ktorej je
pridelené IČ DPH. Tento daňovník sa však nepovažuje za platiteľa DPH podľa § 4
zákona o DPH. Z dôvodu, že daňovník nebol počas celého zdaňovacieho obdobia
registrovaný ako platiteľ DPH, bude si môcť za rok 2019 uplatniť pri príjmoch
zo živnosti výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z
príjmov.
Podnikateľ dosahuje
príjmy na základe živnostenského oprávnenia, pričom nie je registrovaný ako
platiteľ DPH podľa § 4 zákona o DPH. Má dvoch zamestnancov. Môže daňovník
uplatniť výdavky percentom z príjmov podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov?
Podnikateľ, ktorý vykonáva
činnosť na základe živnostenského oprávnenia, a ktorý nie je celé zdaňovacie
obdobie platiteľom DPH, sa môže rozhodnúť uplatniť výdavky percentom z príjmov
podľa § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov. Skutočnosť, že zamestnáva
zamestnancov je pre uvedené účely irelevantná.
Ďalej platí, že ak daňovník
uplatní výdavky uvedeným spôsobom, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky
daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je
daňovník povinný platiť v súvislosti s dosahovaním príjmov podľa § 6 ods. 1
a ods. 2 zákona o dani z príjmov, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté
do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach. Spomínané poistné a
príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník
počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu v rozsahu
evidencie podľa § 6 ods. 11 písm. a) a d) zákona o dani z príjmov, t.z. konkrétne
o:
·
príjmoch v časovom slede v
členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú
náležitosti účtovných dokladov,
·
zásobách a
·
pohľadávkach.
Z doteraz uvedeného je
zrejmé, že spôsob uplatňovania paušálnych výdavkov nemôže použiť fyzická osoba
pri príjmoch z prenájmu podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov.
Daňovník okrem príjmov
zo zamestnania dosahuje počas roku 2019 aj príjmy z prenájmu nehnuteľnosti
podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov. Môže daňovník pri príjmoch z prenájmu
uplatniť výdavky percentom z príjmov?
Nie nemôže. Pri príjmoch z
prenájmu nehnuteľnosti podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov daňovník nemôže
uplatniť výdavky percentom z príjmov. Pri zisťovaní základu dane z príjmov z
prenájmu nehnuteľností podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov daňovník môže
uplatniť len preukázateľne vynaložené daňové výdavky podľa účtovníctva alebo
tzv. zjednodušenej evidencie v zmysle § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Ak má daňovník s príjmami zo
živnosti v zdaňovacom období aj iné druhy príjmov z podnikania resp. z inej
samostatnej zárobkovej činnosti, môže sa rozhodnúť len pre jeden spôsob
uplatnenia daňových výdavkov. To znamená, že pri všetkých týchto príjmoch
(§ 6 ods. 1 a ods. 2 zákona o dani z príjmov) uplatní výdavky jednotným
spôsobom, buď preukázateľné výdavky alebo výdavky percentom z úhrnu týchto
príjmov.
Súkromný lekár
dosahoval počas celého zdaňovacieho obdobia príjmy z podnikania podľa §
6 ods. 1 písm. c)
zákona o dani z príjmov. Okrem týchto príjmov dosiahol v tom istom roku príjmy
z použitia diela podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, pričom s platiteľom
dane uzatvoril vopred dohodu o neuplatňovaní zrážkovej dane z týchto prímov
podľa § 43 ods. 14 zákona o dani z príjmov. Môže si uplatniť pri príjmoch z
výkonu súkromného lekára skutočné preukázateľne vynaložené výdavky a pri
príjmoch z použitia diela výdavky percentom z príjmov?
Takýto postup zákon o dani
z príjmov umožňuje. V prípade, ak daňovník dosahuje príjmy z výkonu činnosti
súkromného lekára podľa § 6 ods. 1 písm. c) zákona o dani z príjmov a súčasne
aj príjmy z použitia diela podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov, v tomto
prípade sa spôsob uplatňovania výdavkov kombinovať môže.
Vedenie tzv. zjednodušenej
daňovej evidencie
Vedenie tzv. zjednodušenej
daňovej evidencie zákon o dani z príjmov umožňuje viesť každému daňovníkovi
dosahujúcemu príjmy uvedené v § 6 ods. 1 až ods. 4. Zákon o dani z príjmov
nepredpisuje formu, akou
má byť táto daňová evidencia vedená,
a teda forma vedenia evidencie závisí od rozhodnutia daňovníka. Platí však, že ak
sa daňovník rozhodne viesť daňovú evidenciu, vedie ju počas celého zdaňovacieho
obdobia. Nemôže dôjsť k situácii, že by časť zdaňovacieho obdobia viedol
účtovníctvo a časť zdaňovacieho obdobia viedol daňovú evidenciu. Spomínaná
evidencia počas celého zdaňova cieho obdobia však musí obsahovať údaje o:
- príjmoch v časovom slede
v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých
dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
- daňových výdavkoch v
časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane vydaných
dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov,
- hmotnom majetku a
nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku [viď § 2 písm. m) zákona o dani z príjmov],
- zásobách a pohľadávkach,
- záväzkoch.
(Viac o tejto téme sa dočítate v odbornej
tematickej publikácii Daňové a nedaňové výdavky 2019 a v mesačníkoch
DUO 4-5/2019 a 1000 riešení 4-5/2019).
Hlavným cieľom novely
zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti je od 1. 1. 2019 najmä zefektívnenie, urýchlenie a spružnenie systému upravujúceho vstup a pobyt
štátnych príslušníkov tretích
krajín na územie Slovenskej republiky
za účelom zamestnania, a to najmä
v profesiách s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily.
ZMENY PO
NOVELE ZÁKONA
-
zmena periodicity aktualizácie zoznamu
zamestnaní
s nedostatkom pracovnej sily z ročnej na štvrťročnú,
-
rozšírenie možností
vstupu štátnych príslušníkov tretích krajín na trh práce cez agentúry dočasného zamestnávania
v prípade zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily,
-
úprava podporných dokladov predkladaných k žiadosti, a to najmä
dokladov o dosiahnutom vzdelaní
a dokladov týkajúcich sa dočasného pridelenia štátnych príslušníkov
tretích krajín prostredníctvom agentúr dočasného zamestnávania,
-
skrátenie lehôt pre posudzovanie žiadosti o udelenie povolenia
na sezónne zamestnanie,
-
zavedenie povinnosti zamestnávateľov nahlasovať voľné pracovné miesta a stanovenie
maximálnej výšky pokuty za nesplnenie tejto povinnosti,
-
zjednotenie dĺžky preverovaného obdobia neporušenia zákazu nelegálneho zamestnávania na účely zamestnávania
štátnych príslušníkov tretích krajín.
SÚČASŤOU NOVELY ZÁKONA SÚ AJ ZMENY V ZÁKONE Č. 404/2011 Z. z.
O POBYTE CUDZINCOV, A TO:
-
skrátenie lehôt pre
posudzovanie žiadosti o udelenie
prechodného pobytu na účel zamestnania z 90 na 30 dní v prípade zamestnaní s nedostatkom pracovnej
sily, alebo ak ide o zamestnancov technologických centier,
-
prehodnotenie počtu podporných
dokladov k žiadosti
o udelenie prechodného pobytu,
-
zmena miestnej príslušnosti na
prijatie žiadosti o prechodný
pobyt a konanie vo veci.
V nadväznosti na
zjednodušenie systému upravujúceho vstup a pobyt štátnych príslušníkov tretích
krajín na územie Slovenskej republiky
za účelom zamestnania sa v Zákonníku práce zavádza zákaz pre zamestnávateľa akýmkoľvek spôsobom
obmedzovať zamestnanca v možnosti informovať o svojej mzde. Ide o opatrenie, ktoré má
prispieť k zabráneniu zneužívania príchodu občanov tzv. tretích krajín na slovenský
pracovný trh na sociálny dumping najmä v mzdovej oblasti.
Novela Zákonníka práce odstránila jednu z bariér, ktoré dnes obmedzujú
možný tlak na zvyšovanie miezd tým, že v praxi mnohí
zamestnávatelia uzatvárajú so zamestnancami doložky v pracovných zmluvách, podľa ktorých je zamestnanec povinný zachovať mlčanlivosť
o svojej mzde.
Zavedenie absolútneho zákazu zamestnávateľa akýmkoľvek spôsobom obmedzovať zamestnanca
v možnosti informovať
o svojej mzde prispeje aj k posilneniu aplikácie zásady poskytovania rovnakej mzdy za rovnakú prácu. Ustanovenia
pracovnej zmluvy, dohody
o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
alebo inej dohody medzi
zamestnávateľom a zamestnancom, ktoré by zamestnanca zaväzovali zachovávať
mlčanlivosť o jeho pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok
a podmienkach zamestnávania sa po nadobudnutí novely stali neplatnými.
V súvislosti s opatreniami, ktoré majú prispieť
k rýchlejšiemu a jednoduchšiemu vydávaniu povolení na pobyt za účelom zamestnania, je zmena Zákonníka
práce opatrením, ktoré môže prispieť k zabráneniu zneužívania príchodu občanov tzv.
tretích krajín na slovenský pracovný
trh na sociálny dumping najmä
v mzdovej oblasti. Zmena Zákonníka práce vhodne vyvažuje možné negatívne
dopady zmien v zákone č. 5/2004
Z. z. o službách zamestnanosti a zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov v mzdovej oblasti, keďže je zrejmé,
že ich následkom bude nárast počtu pracovníkov z krajín s výrazne nižšími priemernými
zárobkami než v Slovenskej republike.
ZMENY
V SLUŽBÁCH ZAMESTNANOSTI
Lekárska
posudková činnosť
Novela zákona tiež reaguje aj na zmeny vyplývajúce z aplikačnej praxe a ďalšie požiadavky európskej legislatívy. Ide o rozšírenie účelu
lekárskej posudkovej činnosti aj o posudzovanie schopnosti
uchádzača o zamestnanie plniť povinnosti
vyplývajúce zo zákona z dôvodu predchádzania zneužívania práceneschopnosti
s cieľom zotrvania v evidencii uchádzačov o zamestnanie bez plnenia si povinností vyplývajúcich zo zákona o službách zamestnanosti. V nadväznosti na uvedenú zmenu, sa z evidencie uchádzačov o zamestnanie vyradí uchádzač
o zamestnanie, u ktorého bola zistená
neschopnosť plniť povinnosti uchádzača o zamestnanie na základe posudku
posudkového lekára a ktorému naďalej
trvá dočasná pracovná
neschopnosť vystavená ošetrujúcim lekárom. V zákone č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení
sa zaviedlo, aby táto osoba bola naďalej poistencom štátu, za ktorého
poistné na verejné
zdravotné poistenie platí štát.
Podľa zákona o službách zamestnanosti uchádzač o zamestnanie (UoZ) je občan, ktorý
môže pracovať, chce pracovať a hľadá si zamestnanie. UoZ je povinný aktívne
si hľadať zamestnanie a aktívne hľadanie si zamestnania preukazovať úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v termíne a na mieste určenom úradom. Zároveň
je povinný na účel ponuky vhodného zamestnania alebo ponuky niektorého z aktívnych opatrení
na trhu práce byť k dispozícii úradu do troch dní odo dňa vyzvania úradom. Tieto povinnosti si však plniť
nemusí, pokiaľ je dočasne práceneschopný.
Dočasná pracovná neschopnosť sa považuje tiež za vážny dôvod, kedy UoZ môže odmietnuť ponuku vhodného zamestnania alebo ponuku účasti na niektorom z aktívnych opatrení na trhu práce,
alebo si nesplnil iné povinnosti vyplývajúce zo zákona.
Taktiež úrad v tomto prípade nemôže plniť jednu zo svojich hlavných úloh, a to hľadať a ponúkať vhodné zamestnanie UoZ, resp. poskytovať služby zamestnanosti na zlepšenie
jeho uplatnenia na trhu práce.
V praxi sa úrady stretávajú častokrát s prípadmi opakovanej dočasnej práceneschopnosti v prípade ponuky vhodného zamestnania UoZ alebo dostavenia sa UoZ na kontakt s úradom (3 % UoZ). Podľa
poznatkov praxe je inštitút dočasnej
pracovnej neschopnosti častým dôvodom pre neplnenie si povinností UoZ podľa zákona.
Je preto otázne,
či v takýchto prípadoch
je splnená podmienka vedenia
v evidencii UoZ,
a to, že ide o občana, ktorý chce pracovať, môže pracovať a zamestnanie si hľadá.
Na základe uvedeného
práve preto došlo od 1. 1. 2019 k rozšíreniu účelu lekárskej posudkovej činnosti aj o posudzovanie schopnosti UoZ plniť si
povinnosti vyplývajúce zo zákona z dôvodu predchádzania zneužívania práceneschopnosti s cieľom zotrvania
v evidencii UoZ bez plnenia
si povinností vyplývajúcich zo zákona.
Dáva sa tak možnosť úradu,
aby najmä v prípade dlhodobejšej práceneschopnosti UoZ, keď je väčší predpoklad, že vedenie v evidencii UoZ stráca opodstatnenie vzhľadom na účel systému služieb zamestnanosti, požiadal posudkového
lekára o posúdenie schopnosti UoZ plniť si povinnosť aktívne
si hľadať zamestnanie a byť k dispozícii
úradu na účel ponuky vhodného
zamestnania alebo účasti
na niektorom z aktívnych opatrení
na trhu práce vzhľadom na jeho dlhodobý
nepriaznivý zdravotný stav. Pokiaľ posudkový lekár posúdi,
že UoZ z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie je schopný plniť si zákonné
povinnosti, navrhuje sa vyradenie tohto UoZ z evidencie UoZ až do ukončenia pracovnej neschopnosti.
Prístup
štátnych príslušníkov tretích krajín na slovenský trh práce aj formou dočasného
pridelenia cez agentúry dočasného zamestnávania
V súlade so stratégiou a s ohľadom na aktuálnu situáciu
na trhu práce v súvislosti
s nedostatkom pracovnej sily dochádza
od roku 2019 k rozšíreniu možnosti
prístupu štátnych príslušníkov tretích krajín na slovenský
trh práce aj formou dočasného
pridelenia cez agentúry dočasného
zamestnávania, ktoré vykonávajú svoju činnosť najmenej
tri roky. Táto výnimka bola upravená len pre prípady
dočasného pridelenia na výkon zamestnania uvedeného v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily a v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou
ako 5 %.
Uvedená zmena predovšetkým
prispeje aj k obmedzeniu rôznych foriem tzv. vysielania štátnych príslušníkov tretích krajín
prostredníctvom schránkových spoločností, k zvýšeniu ochrany zamestnancov z tretích krajín,
k uľahčeniu kontroly, ako aj k zníženiu prípadného sociálneho
dumpingu.
Zároveň sa v súvislosti
so zavedením tejto možnosti
ustanovilo, že do celkového počtu zamestnancov, ktorých môže zamestnávateľ prijať tzv. zrýchleným postupom v prípade
nedostatkových profesií (najviac
30 % z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa), sa
započítavajú aj zamestnanci
z tretích krajín dočasne pridelení k užívateľskému zamestnávateľovi
na výkon práce.
Takéto obmedzenie sa však nevzťahuje na agentúry, ktoré budú prijímať do zamestnania štátnych
príslušníkov tretích krajín na účel ich dočasného pridelenia na výkon práce
k užívateľskému zamestnávateľovi.
Doklady
prikladané k žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia
voľného pracovného miesta
V súvislosti s návrhom na zavedenie možnosti dočasného prideľovania štátnych príslušníkov
tretích krajín prostredníctvom agentúr dočasného zamestnávania sa v rámci zoznamu dokladov prikladaných k žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti
obsadenia voľného pracovného miesta na účel prechodného pobytu na účel zamestnania doplnili
aj náležitosti kópie časti žiadosti o udelenie prechodného pobytu o informáciu o užívateľskom zamestnávateľovi, ak štátny príslušník tretej krajiny bude zamestnaný v agentúre na účel jeho dočasného pridelenia. Uvedená informácia je potrebná z dôvodu, aby si úrad mohol vyžiadať od agentúry potrebné dokumenty na účel vydania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného
pracovného miesta.
Užívateľský
zamestnávateľ
V súlade so stratégiou sa ustanovilo, že podmienka neporušenia zákazu nelegálneho
zamestnávania na účel vydania súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa
vzťahuje aj na užívateľského zamestnávateľa, ak mu budú dočasne prideľovaní zamestnanci tretích krajín. Zároveň sa predĺžilo obdobie,
počas ktorého je zamestnávateľ alebo užívateľský zamestnávateľ povinný
túto podmienku plniť, a to z dvoch na päť rokov.
Nadväzne bolo presunuté ustanovenie týkajúce sa povinnosti
zamestnávateľa oznámiť úradu voľné
pracovné miesto podľa § 62 ods. 6 najmenej 20 pracovných
dní, resp. 15 pracovných dní, ak ide o sezónne zamestnanie, pred podaním žiadosti
o udelenie alebo
o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania, ako podmienku pre vydanie
súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného
pracovného miesta. Zároveň sa ustanovilo, že tieto
lehoty sa nebudú vzťahovať, ak pôjde o zamestnanie uvedené v zozname zamestnaní s nedostatkom pracovnej
sily a v okrese s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.
Ďalej sa zaviedla podmienka vydania súhlasného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta len v prípade, ak predložené rozhodnutie o uznaní dokladu o vzdelaní alebo úradne overený doklad o vzdelaní zodpovedá
požadovanému vzdelaniu.
Vypustenie
pokuty za porušenie pracovných podmienok
Novela zákona od 1. 1.
2019 vypustila možnosť uloženia pokuty za porušenie pracovných podmienok ako dôvod
pre zamietnutie žiadosti o prechodný pobyt na účel sezónneho zamestnania alebo žiadosti
o udelenie povolenia na účel sezónneho
zamestnania. Pracovné podmienky
predstavujú v slovenskom právnom poriadku
široký pojem. V praxi to znamená, že aj menej závažné
porušenie pracovných podmienok, za ktorých porušenie
bola uložená pokuta,
je dôvodom pre zamietnutie udelenia povolenia na účel sezónneho
zamestnania.
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku
PaM 4-5/2019)