Em@ilové noviny

 

č. 4/2018

28. 2. 2018

 

 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 P6 aktual 
 Školenie, vzdelávanie 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vytvorenie predpokladov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, t. j. pre ochranu človeka v pracovnom procese a na pracovisku, pre zachovanie života, zdravia a práceschopnosti človeka, ochranu životného prostredia, pre ochranu majetku a iných ekonomických hodnôt si vyžaduje vytvoriť a udržiavať systém opatrení a to legislatívnych, sociálnych, ekonomických, organizačných, technických, výchovno-vzdelávacích, a zdravotne hygienických opatrení. Viac sa dočítate v prvej téme čísla.

Vek odchodu do starobného dôchodku sa v členských štátoch EÚ zvyšuje a tento rok sa začal postupne dvíhať nad doterajšiu úroveň 62 rokov aj na Slovensku. Od 1. 1. 2017 odchádzali do dôchodku zamestnanci alebo samostatne zárobkovo činné osoby po splnení zákonných podmienok, ak dosiahli vekovú hranicu 62 rokov a 76 dní. Hlavným dôvodom predlžovania veku odchodu do starobného dôchodku je meniaca sa demografia a najmä starnutie populácie. Je logické, že ak ľudia budú žiť dlhšie a nebudú mať deti, budú musieť dlhšie pracovať. Keďže je detí čoraz menej a seniorov naopak pribúda, predbežné demografické prognózy nie sú najlepšie. Podľa nich bude v roku 2060 dôchodcov dvakrát toľko ako dnes. V praxi to znamená, že kým dnes pracujú na jedného dôchodcu traja ľudia, o 50 rokov to bude už len 1,5 človeka. Viac ponúka druhá téma.

BOWLING - rýchle kotúľanie ťažkej gule, na konci ktorej stojí cieľ zásahu: desať alebo päť akýchsi panákov – kolkov. Body sa udeľujú za počet guľou zvalených kolkov. Bonusy dostávajú hráči za zásah, keď zvalia na jeden pokus všetkých desať (päť) kolkov. Niektorí vedúci pracovníci počas hrania získajú viac informácii ako pri golfovom turnaji.
Čítajte rubriku Byť dobrý nestačí.

Prajeme Vám príjemné čítanie a tešíme sa na dalšie stretnutie pri emailových novinách.

Anna Dišeková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMA NOVÍN

 
DOKUMENTÁCIA BOZP NA PRACOVISKU

DOKUMENTÁCIA SÚVISIACA SO STAVOM BOZP musí byť k dispozícii pre správne fungovanie všetkých procesov organizácie BOZP. Technická, technologická a stavebná dokumentácia poskytuje podstatné informácie pre zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia – poskytuje informácie o správnom používaní strojov, zariadení a technológie, o zostatkových nebezpečenstvách a ohrozeniach, o opatreniach, o požiadavkách na kvalifikáciu obsluhy, údržbu, opravy a kontroly zariadení. V maximálnej miere majú byť zdokumentované do interných predpisov pracovné postupy a prevádzkové požiadavky. Prevádzková a evidenčná dokumentácia – zaznamenáva overovanie bezpečného stavu a úroveň pracovného prostredia (záznamy z prehliadok, skúšok, meraní a predpísaných kontrol), vypracováva predpísané záznamy a evidenciu (pracovné úrazy, choroby z povolania, prideľovanie OOPP a pod.).

Vypracovanie dokumentácie z oblasti BOZP je jednou zo základných povinností zamestnávateľa v zmysle zákona o BOZP. Súčasťou dokumentácie je aj súbor právnych predpisov pre oblasť BOZP
Za predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa považujú i pravidlá, ktoré vydávajú zamestnávatelia s právnou subjektivitou. Týmito predpismi vydáva zamestnávateľ zásady bezpečného správania sa na pracoviskách a v prevádzkach patriacich do jeho pôsobnosti. Pravidlá majú obsahovať len také ustanovenia, ktorými sa konkrétnejšie rozvádzajú ustanovenia všeobecne záväzné so zreteľom na technológiu, druh výroby, zariadenia a stroje a ostatné podmienky v príslušnom podniku alebo inom ekonomickom subjekte.

V systéme opatrení pre bezpečnosť práce špecifikujeme potrebné organizačné dokumenty pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci na všetkých stupňoch riadenia hospodárskych subjektov. Napr. v organizačnom poriadku, pracovnom poriadku je nevyhnutné, aby boli vytvorené základné riadiace predpoklady pre všestranný postačujúci systém starostlivosti o všetky aspekty pracovného prostredia.

Dokumentácia na pracovisku musí obsahovať nasledovné prvky:
• Koncepcia politiky bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v zmysle § 6 ods. 1 písm. k) Zákona č.124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
• Program realizácie koncepcie BOZP v zmysle § 6 ods. 1 písm. k) zák. č.124/2006 Z. z.
• Posúdenie rizika pre všetky činnosti – v zmysle § 6 ods. 1 písm. c) zák. č. 124/2006 Z. z., § 4 nar. vlády SR č. 395/2006 Z. z.
• Hodnotenie nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovného procesu a z pracovného prostredia v zmysle § 6 ods. 2 písm. a) zák. č. 124/2006 Z. z. , § 4 nar. vlády SR. č. 395/2006 Z. z.
• Zoznam poskytovaných osobných ochranných pracovných prostriedkov – v zmysle § 6 ods. 2 písm. a) zák. č. 124/2006 Z. z., § 1 ods. 2, § 5 nar. vlády SR č. 395/2006 Z. z.
• Kritériá na výber osobných ochranných prostriedkov a posúdenie vhodnosti poskytnutých osobných pracovných prostriedkov v zmysle § 3 ods. 2 nar. vlády SR č. 395/2006 Z. z.
• Poučenie o správnom používaní poskytnutých osobných ochranných prostriedkov a praktický zácvik v zmysle § 6 ods. 2 nar. vlády SR č. 395/2006 Z. z.
• Pokyny na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci pre zamestnancov iného zamestnávateľa pracujúcich na spoločnom pracovisku (príloha k obchodnej) v zmysle § 6 ods. 4 , § 18 ods. 1 zák. č. 124/2006 Z. z.
• Zásady bezpečnej práce, zásady ochrany zdravia pri práci a zásady bezpečného správania na pracovisku v zmysle § 7 ods. 1 zák. č.124/2006 Z. z.
• Osnova právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP pre vstupné oboznamovanie zamestnancov v zmysle § 7 ods. 3 zák. č. 124/2006 Z. z., § 47 ods. 2 Zák. práce,
• Osnova právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP pre vstupné oboznamovanie zamestnancov na dohodu v zmysle § 224 ods. 2 písm. b) Zákonníka práce ,
• Osnova právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie BOZP pre pravidelné oboznamovanie zamestnancov v zmysle § 7 ods. 1) zák. č. 124/2006 Z. z.,
• Plán pravidelného oboznamovania a vzdelávania zamestnancov, Program vzdelávania a odbornej výchovy zamestnancov v zmysle § 7 ods. 4, § 27 ods. 2 zák. č. 124/2006 Z. z.,
• Informácie pre zamestnancov a zástupcov zamestnancov v zmysle § 7 ods. 6 zák. č. 124/2006 Z. z.
• Zoznam prác a pracovísk zakázaných tehotným ženám, matkám do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacim ženám v zmysle § 6 ods. 1 písm. m) bod 1 zák. č. 124/2006 Z. z.,
• Zoznam prác a pracovísk spojených so špecifickým rizikom pre tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode a pre dojčiace ženy v zmysle § 6 ods. 1 písm. m) bod 2 zák. č. 124/2006 Z. z., § 1 nar. vlády SR č. 272/2004 Z. z.
• Zoznam prác a pracovísk zakázaných mladistvým zamestnancom v zmysle § 6 ods. 1 písm. m) bod 3 zák. č. 124/2006 Z. z., § 1 nar. vlády SR č. 286/2004 Z. z.
• Lehotník lekárskych prehliadok zamestnancov v zmysle § 6 ods. 1 písm. q) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Vnútorný predpis o zákaze fajčenia v zmysle § 6 ods. 5) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Vnútorný predpis pre poskytovanie umývacích, čistiacich a dezinfekčných prostriedkov potrebných na zabezpečenie telesnej hygieny v zmysle § 6 ods. 3 písm. b) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Postup pre prípad záchranných prác a evakuácie (evakuačný plán) v zmysle § 8 ods. 1 písm. a) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Postup pre prípad vzniku poškodenia zdravia vrátane poskytnutia prvej pomoci (traumatologický plán) – v zmysle § 8 ods. 1 písm. a) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Opatrenia pre mimoriadne ohrozenia (havarijný plán) v zmysle § 8 ods. 1 písm. b) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Vnútorný predpis o kontrole požitia alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok v zmysle § 12 ods. 2 písm. l) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Záznam o kontrole požitia alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok v zmysle § 9 ods. 1 písm. b) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Vnútorný predpis o oznamovaní vzniku udalostí v zmysle § 17 ods. 2 zák. č. 124/2006 Z. z.
• Evidenčná kniha udalostí v zmysle § 17 ods. 8) a 9) zák. č. 124/2006 Z. z.
• Lehotník uloženia dokumentácie BOZP (príloha registratúrneho poriadku) podľa § 10 ods. 1 vyhl. MV SR č. 628/2002 Z. z. v nadväznosti na § 17 ods. 12 zák. č. 124/2006 Z. z.
• Zoznam zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť v zmysle § 19 ods. 6) zák. č. 124/2006 Z. z. zák. č. 124/2006 Z. z. ; Menovací dekrét zástupcu zamestnancov pre bezpečnosť


PERSONÁLNA DOKUMENTÁCIA. Okrem uvedených dokumentov je nevyhnutná aj dôsledne vedená personálna dokumentácia – pracovná náplň, odborná a zdravotná spôsobilosť. Súčasťou pracovných náplní vedúcich zamestnancov musia byť presne stanovené povinnosti, právomoci a zodpovednosť aj v oblasti BOZP; každý zamestnanec by mal mať písomne vymedzenú individuálnu zodpovednosť v oblasti BOZP a aby boli stanovené kvalifikačné požiadavky BOZP na funkcie. Takisto je potrebné definovať systém zastupiteľnosti, delegovania právomocí v prípade neprítomnosti vedúceho pracovníka. Dôležitá je aj jasná organizačná štruktúra v oblasti riadenia BOZP so zodpovednosťou najvyššieho predstaviteľa podniku, s presne vymedzenými vnútornými aj vonkajšími vzťahmi, známa všetkým zamestnancom.

Zamestnávateľ je povinný písomne vypracovať koncepciu politiky BOZP, ktorá bude obsahovať zásadné zámery, ktoré sa majú dosiahnuť v oblasti BOZP a program jej realizácie, obsahujúci najmä postup, prostriedky a spôsob jej vykonania, pravidelne ho vyhodnocovať a podľa potreby aktualizovať. Podniková politika BOZP prezentuje základné zámery a stratégiu podniku v oblasti proti úrazovej prevencie, zlepšovania pracovných podmienok pracovného prostredia a celkovej ochrany zamestnancov pri práci. Je to dokument, ktorý prezentuje podnikovú filozofiu kultúry práce. Prezentuje zároveň záväzky zamestnávateľa a zamestnancov v oblasti zlepšovania bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

Povinnosti pri bezprostrednom a vážnom ohrození života a zdravia upravuje § 8 zákona č. 124/2006 o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. V zmysle tohto zákona zamestnávateľ na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia zamestnancov pri práci v prípade vzniku bezprostredného a vážneho ohrozenia života alebo zdravia je zamestnávateľ po zohľadnení veľkosti organizácie, charakteru práce, charakteru nebezpečenstiev a veľkosti rizika povinný vopred vykonať opatrenia a zabezpečiť prostriedky potrebné na ochranu života a zdravia zamestnancov a na poskytnutie prvej pomoci.

Pod pojmom prevencia rozumieme systém opatrení plánovaných a vykonávaných vo všetkých oblastiach činnosti zamestnávateľa, ktoré sú zamerané na vylúčenie alebo obmedzenie rizika a faktorov podmieňujúcich vznik pracovných úrazov, chorôb z povolania a iných poškodení zdravia z práce a určenie postupu v prípade bezprostredného a vážneho ohrozenia života alebo zdravia zamestnanca.

Jednou zo základných povinností uložených zamestnávateľom zákonom patrí:
- zisťovanie nebezpečenstiev a ohrození, posudzovanie rizika a vypracovanie písomného dokumentu o posúdení rizika pri všetkých činnostiach vykonávaných zamestnancami,
- odstraňovanie nebezpečenstva a ohrozenia a ak to podľa dosiahnutých vedeckých a technických poznatkov nie je možné, vykonať opatrenia na ich obmedzenie a pripravovať opatrenia na ich odstránenie.

Osobným ochranným prostriedkom podľa § 1 Nariadenia vlády č. 395/2006 Z. z. je každý prostriedok, ktorý zamestnanec pri práci nosí, drží alebo inak používa vrátane jeho doplnkov a príslušenstva, ak je určený na ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnanca pred nebezpečenstvom. Zamestnávateľ poskytuje OOPP podľa svojho zoznamu poskytovaných osobných ochranných pracovných prostriedkov, ktorý vypracuje na základe hodnotenia nebezpečenstiev.

Zisťovať a odstraňovať príčiny vzniku pracovných úrazov, chorôb z povolania a havárií, viesť ich evidenciu a vykonávať registráciu a oznamovať príslušným orgánom spôsobom ustanoveným osobitným predpisom je povinný zamestnávateľ. Výstup – postup pre evidenciu, registráciu, hlásenie, vyšetrovanie, dokumentovanie a prijímanie opatrení z prac. úrazov, prevádzkových nehôd, havárií, chorôb z povolania a iných nežiadúcich udalostí. Poznatky a skúsenosti z vyšetrovania pracovných úrazov sa majú zdokumentovať a použiť ako podklad na školenia, na analýzu rizík a na opatrenia operatívneho riadenia, plánu.

Za pracovný úraz sa pokladá akékoľvek poškodenie zdravia alebo smrť, spôsobené pracovníkovi nezávisle od vlastnej vôle krátkodobým, náhlym a násilným pôsobením vonkajších vplyvov pri plnení pracovných úloh alebo v priamej súvislosti s nim.
• Registrovaný pracovný úraz – je úraz, ktorým bola spôsobená pracovná neschopnosť zamestnanca trvajúca viac ako tri dni alebo smrť zamestnanca.
• Iný úraz ako pracovný úraz – úraz, ktorý vznikol na pracovisku alebo v priestoroch zamestnávateľa, ale nie je evidovaný alebo registrovaný ako pracovný úraz.

Zamestnávateľ vedie evidenciu v knihe úrazov a to:
a) pracovných úrazov spolu s údajmi potrebnými na spísanie záznamu o registrácii pre prípad neskorších prejavov úrazu,
b) iných ako pracovných úrazov a nebezpečných udalostí, v ktorej uvedie údaje o príčine vzniku a o prijatých opatreniach na ich predchádzanie,
c) priznaných chorôb z povolania a ohrození takouto chorobou s uvedením údajov o príčinách a vykonaných opatreniach.

Zamestnávateľ je povinný registrovať pracovný úraz, ktorým bola spôsobená pracovná neschopnosť zamestnanca trvajúca viac ako tri dni alebo smrť zamestnanca, ku ktorej došlo následkom pracovného úrazu. (§ 17 ods. 4 zákon č. 124/2006 Z. z.)
Registrácia zahŕňa:
1. zistenie príčin úrazu za účasti zamestnanca, ak je to možné, zástupcu zamestnancov pre BOZP a v prípade smrti, ťažkej ujmy na zdraví alebo ak sa predpokladá dĺžka liečenia viac ako 42 dní (závažný pracovný úraz) aj autorizovaného bezpečnostného technika,
2. spísanie záznamu o úraze do 4 dní po jeho oznámení,
3. prijatie a vykonanie potrebných opatrení, aby sa zabránilo opakovaniu podobného pracovného úrazu.

Vzor Záznamu o registrovanom pracovnom úraze obsahuje vyhláška č. 500/2006 Z. z.; záznam musí byť spísaný tak, aby z neho jednoznačne vyplynul kód zdroja a príčiny úrazu.

Dokumentácia k výchove a vzdelávaniu
Podrobnosti o požiadavkách výchovnej a vzdelávacej činnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú upravené Vyhláškou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 356/ 2007 Z. z. Záznamová kniha o priebehu vzdelávacích aktivít sa uchováva po dobu desiatich rokov po skončení výchovnej a vzdelávacej aktivity.

Ochrana osobitnej skupiny zamestnancov v práci. Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci venuje osobitnú pozornosť ochrane osobitnej skupiny zamestnancov, ktorú tvoria tehotné ženy, matky do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiace ženy , mladiství a zamestnanci so zdravotným postihnutím v nadväznosti na zákonník práce , ktorý rieši otázky ochrany tejto osobitnej skupiny zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch.

Dokumentácia BOZP a inšpekcia práce. Pre výkon činností je inšpektor práce v súlade so zákonnou úpravou oprávnený požadovať od zamestnávateľa , fyzických osôb, ktoré sú podnikateľmi a nie sú zamestnávateľmi, od zamestnancov a zástupcov zamestnancov pre bezpečnosť a zdravie pri práci informácie, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov ustanovujúcich požiadavky ochrany práce ako aj požadovať predloženie dokumentácie, záznamov alebo iných dokladov potrebných na výkon inšpekcie práce a požadovať ich kópie.
Zamestnávateľ je teda na požiadanie povinný predložiť inšpektorátu práce alebo inšpektorovi práce všetky podklady a informácie, ktoré súvisia s ochranou práce a sú potrebné na výkon inšpekcie práce vrátane prvopisov dokladov a technických nosičov údajov.
Komplexné prehľadné a aktualizované vedenie dokumentácie BOZP prispieva nielen k vyššej úrovni ochrany práce ale aj k efektívnemu riadeniu podniku.

Ing. Viera Šukalová, EUR ING, PhD.


Literatúra: Zákonník práce; Zákon č. 124/2006 Z.z.; Zákon č. 125/2006 Z.z.; Nariadenie vlády SR č. 286/2004 Z. z.; Nariadenie vlády SR č. 395/2006 Z. z.; Vyhláška MPSVR SR č. 500/2006 Z. z.; Vyhláška MPSVR SR č. 356/2007 Z. z


(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 2/2018)

DO STAROBNÉHO DÔCHODKU OPÄŤ NESKÔR

Vek odchodu do starobného dôchodku sa v členských štátoch EÚ zvyšuje a tento rok sa začal postupne dvíhať nad doterajšiu úroveň 62 rokov aj na Slovensku. Od 1. 1. 2017 odchádzali do dôchodku zamestnanci alebo samostatne zárobkovo činné osoby po splnení zákonných podmienok, ak dosiahli vekovú hranicu 62 rokov a 76 dní. Hlavným dôvodom predlžovania veku odchodu do starobného dôchodku je meniaca sa demografia a najmä starnutie populácie. Je logické, že ak ľudia budú žiť dlhšie a nebudú mať deti, budú musieť dlhšie pracovať. Keďže je detí čoraz menej a seniorov naopak pribúda, predbežné demografické prognózy nie sú najlepšie. Podľa nich bude v roku 2060 dôchodcov dvakrát toľko ako dnes. V praxi to znamená, že kým dnes pracujú na jedného dôchodcu traja ľudia, o 50 rokov to bude už len 1,5 človeka

Pre stanovovanie hranice, pre odchod seniorov do starobného dôchodku
je tzv. stredná dĺžka života.
Ide o demografický ukazovateľ, ktorý predstavuje priemerný počet dožitých rokov za predpokladu, že sa nezmenia úmrtnostné pomery. Od januára tohto roka je teda dôchodkový vek závislý od tohto ukazovateľa. Strednú dĺžku života pritom ovplyvňujú faktory ako pohlavie, stav ekonomiky a zdravotníctva, úroveň kriminality, ale aj životné prostredie a mnohé ďalšie.

Kto má nárok na starobný dôchodok?
Nárok na starobný dôchodok má poistenec, ktorý získal najmenej 15 rokov obdobia dôchodkového poistenia a dovŕšil dôchodkový vek.
Od 1. januára 2017 sa zmenil spôsob určovania dôchodkového veku. Dôchodkový vek poistencov narodených po 31. decembri 1954 sa v jednotlivých kalendárnych rokoch predĺžil o počet dní, ktorý stanovuje každoročne Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v závislosti od dynamiky vývinu priemernej strednej dĺžky života spoločnej pre mužov a ženy zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky.

Dôchodkový vek na rok 2018
bol ustanovený Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 227/2017 Z. z. o úprave dôchodkového veku a referenčného veku na rok 2017 a je 62 rokov a 139 dní, t. j. oproti predchádzajúcemu roku sa zvýšil o 63 dní.
Treba ale upozorniť, že nový spôsob určovania dôchodkového veku sa netýka:
1.
poistencov narodených do 31. decembra 1954,
2. žien
narodených do 31. decembra 1961, na ktoré sa vzťahujú ustanovenia o znížení dôchodkového veku v závislosti od počtu vychovaných detí a
3. poistencov,
ktorým sa zachováva nárok na znížený dôchodkový vek vzhľadom na počet odpracovaných rokov v zamestnaní zaradenom do I. pracovnej kategórie alebo do I. alebo II. kategórie funkcií.
Od 1. januára 2004 do 31. decembra 2016 je dôchodkový vek 62 rokov jednotne u mužov aj žien.
Dôchodkový vek 62 rokov sa začal uplatňovať u mužov narodených v období počnúc rokom 1946 a u žien narodených v období počnúc rokom 1953 (u niektorých žien aj neskôr, závisí to od počtu detí, ktoré žena vychovala).

Ak však poistenec dôchodkový vek dosiahol v období od 1. januára 2004 do 31. decembra 2007, na vznik nároku na starobný dôchodok stačí, ak získal aspoň 10 rokov obdobia dôchodkového poistenia.

Ako sa počíta zvyšovanie dôchodkového veku?
Štatistický úrad skúma a vyhodnocuje tzv. referenčné obdobia. Podľa toho, aká priemerná dĺžka života bude v týchto obdobiach zaznamenaná, sa bude ďalej odvíjať o koľko sa predĺži vek odchodu do dôchodku. Pre aktuálny rok 2017 sú referenčné obdobia určené nasledovne:
1. referenčné obdobie: roky 2010 – 2014
2. referenčné obdobie: roky 2009 – 2013
Za tieto obdobia sa zistí priemerná dĺžka života, pričom sa neprihliada na pohlavie. Od údaju za prvé obdobie sa odpočíta údaj získaný v druhom období a rozdiel sa vynásobí číslom 365. Výsledok predstavuje počet dní, o ktoré sa predĺži dôchodkový vek osobám, ktoré v danom roku majú nárok na starobný dôchodok. Počet dní, o ktoré sa zvýši dôchodkový vek, musí vyhlásiť ministerstvo vyhláškou každý rok najneskôr do 31. októbra.

Žiadosť o priznanie dôchodku
Pred podaním žiadosti o starobný dôchodok je dôležité skontrolovať si v dostatočnom časovom predstihu, či Sociálna poisťovňa eviduje všetky doby zamestnania a hrubé zárobky. Dá sa tak urobiť prostredníctvom žiadosti o výpis z Individuálneho účtu poistenca.
O spísanie žiadosti o dôchodok je potrebné požiadať pobočku Sociálnej poisťovne príslušnú podľa miesta trvalého pobytu, resp. ak sa poistenec zdržiava mimo trvalého pobytu a zo zdravotných dôvodov nie je schopný podať žiadosť v príslušnej pobočke, môže jeho žiadosť spísať aj pobočka príslušná podľa miesta prechodného pobytu. Je potrebné však dopredu si dohodnúť termín na spísanie žiadosti. Každý žiadateľ o starobný dôchodok by sa mal v dostatočnom predstihu buď osobne, alebo telefonicky, či elektronicky informovať o tom, aké doklady treba predložiť na spísanie žiadosti. Takýto postup urýchli celý proces vybavovania dôchodku a zabráni dlhému čakaniu na vybavenie v pobočke.

O svoje dôchodkové záležitosti by sa mal budúci penzista zaujímať približne rok pred dovŕšením dôchodkového veku. Je to dostatočný priestor na to, aby si skontroloval, či o ňom Sociálna poisťovňa eviduje všetky potrebné doklady a údaje, potrebné na rozhodnutie o priznaní dôchodku a určenie jeho výšky. Je preto v záujme budúceho dôchodcu, aby si ešte pred termínom spísania žiadosti o starobný dôchodok skontroloval všetky svoje doby zamestnania, dobu štúdia, náhradné doby a hrubé zárobky, z ktorých odvádzal poistné a ktoré sú potrebné na určenie výšky dôchodku.

Na spísanie žiadosti o priznanie starobného dôchodku v pobočke Sociálnej poisťovne potrebuje žiadateľ nasledovné doklady:
- doklad o ukončení vzdelania
(výučný list, maturitné vysvedčenie, diplom a pod.) alebo potvrdenie školy odkedy – dokedy trvalo štúdium, ktoré nebolo predpísaným spôsobom ukončené,
- vojenská knižka alebo doklad vydaný príslušnou vojenskou správou,
- rodné listy detí, prípadne rozhodnutie príslušného orgánu, na základe ktorého bolo dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov. V prípade úmrtia dieťaťa pred dosiahnutím 18. roku veku je potrebný aj úmrtný list alebo výpis z matriky. Ak dieťa bolo v starostlivosti inej osoby alebo ústavu, je potrebné predložiť aj doklad preukazujúci trvanie takéhoto obdobia (len, ak sa žiada o uznanie starostlivosti o deti alebo výchovy dieťaťa),
- potvrdenie o všetkých obdobiach, v ktorých občan bol evidovaný v evidencii nezamestnaných občanov hľadajúcich zamestnanie pred 1. januárom 2001, poberal podporu v nezamestnanosti v čase od 1. januára 2001 do 31. decembra 2003, hodnoverný doklad (najmä evidenčný list dôchodkového zabezpečenia, potvrdenie zamestnávateľa, prípadne jeho právneho nástupcu), z ktorého je zrejmé, odkedy – dokedy trvalo zamestnanie, potvrdenie zamestnávateľa o období zamestnania pred 1. májom 1990 v štátoch, s ktorými Slovenská republika nemá uzavretú medzištátnu zmluvu o sociálnom zabezpečení.

Pre posúdenie nároku na minimálny dôchodok okrem uvedených dokladov je potrebné aj:
- potvrdenie príslušnej inštitúcie
(príslušných inštitúcií) o sume dôchodku vyplácaného z cudziny, a to k dátumu, od ktorého žiadateľ žiada priznať starobný dôchodok, ak sa žiadateľovi vypláca dôchodok z cudziny,
- potvrdenie príslušnej inštitúcie (príslušných inštitúcií) o obdobiach poistenia získaných v cudzine, ak ich žiadateľ získal.

Evidenčný list dôchodkového poistenia je potrebný v prípade, že žiadateľ bude naďalej zamestnaný u toho istého zamestnávateľa aj po dátume, od ktorého žiada starobný dôchodok. Žiadosť, ktorá nie je doložená potrebnými dokladmi, si vyžaduje dodatočné zisťovanie chýbajúcich údajov, čo spravidla predĺži čas vybavovania dôchodku.

Okrem uvedeného ešte môžu byť potrebné aj nasledujúce doklady:
- Potvrdenie zamestnávateľa o sume dosiahnutých vymeriavacích základov
odo dňa dosiahnutia dôchodkového veku do konca kalendárneho roka, v ktorom žiadateľ dôchodkový vek dosiahol, treba predložiť vtedy, ak dosiahol dôchodkový vek pred 1. januárom 2004 a bol naďalej nepretržite zamestnaný k 31. decembru 2003. (Aby mohol zamestnávateľ pobočke Sociálnej poisťovne včas predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia a potvrdenie o vymeriavacom základe, zamestnanec v tejto situácii oznamuje zamestnávateľovi, od ktorého dátumu žiada priznať starobný dôchodok.)
- Potvrdenie o dobe služobného pomeru zhodnotenej na účely výsluhového dôchodku, vydané príslušným útvarom sociálneho zabezpečenia ministerstva alebo Vojenským úradom sociálneho zabezpečenia, ktorý výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok vypláca, potrebuje k žiadosti o starobný dôchodok poberateľ výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku.
- Potvrdenie príslušného útvaru sociálneho zabezpečenia ministerstva alebo Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia, ktorým žiadateľ preukazuje, či získanou dobou výkonu služby spĺňa alebo nespĺňa podmienky nároku na výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, treba v prípade, ak žiadateľ získal aj obdobie výkonu služby príslušníka Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Železničnej polície, colníka, Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, príslušníka ozbrojených síl, ktorý vykonával profesionálnu službu alebo vojaka, ktorý sa počas výkonu vojenskej služby v ozbrojených silách štúdiom alebo výcvikom pripravoval na výkon profesionálnej služby v ozbrojených silách.
- Doklad orgánu, ktorý vyplácal dávky v hmotnej núdzi o vyplatenej sume dávok a príspevku k dávke v hmotnej núdzi, treba k žiadosti o dôchodok v prípade, ak žiadateľ žiada priznať starobný dôchodok spätne aj za obdobie, v ktorom sa mu vyplácala dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi.

- Príslušné uznesenie (nariadenie alebo príkaz) a potvrdenie o výške dosiaľ vykonaných zrážok zo mzdy potrebuje občan k žiadosti o dôchodok v prípade, ak mu boli nariadené zrážky zo mzdy alebo z iných príjmov.

Predčasný starobný dôchodok
V novom systéme môže občan odísť do dôchodku aj skôr ako v zákonom stanovenom dôchodkovom veku, no musí splniť 2 podmienky:
byť minimálne 15 rokov poistený v Sociálnej poisťovni,
dôchodok (aj po znížení z dôvodu predčasného odchodu dôchodku) musí byť vyšší ako1,2 násobku životného minima pre plnoletú osobu (§ 2 zákona č. 601/2003 Z. z. v platnom znení) V tomto prípade ide o tzv. predčasný starobný dôchodok. Predčasný dôchodok sa bude za každých začatých 30 dní chýbajúcich do dosiahnutia zákonom stanoveného dôchodkového veku znižovať o 0,5 % z dôchodku, ktorý by dostal, keby oň požiadal v zákonom stanovenom veku.

Neskorší odchod do dôchodku
V prípade, že občan zostane pracovať aj po dovŕšení dôchodkového veku, ide o neskorší odchod do dôchodku. Ak bude dlhšie pracovať, bude mať aj dlhšie obdobie poistenia, čo sa pozitívne odzrkadlí na výške budúceho dôchodku. Navyše, dôchodok z 1. piliera sa zvýši o 0,5 % za každých 30 dní po dovŕšení zákonom stanoveného dôchodkového veku.
JUDr. Miroslav Tichý

(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku DUO 2/2018)

 

 
 
P6 AKTUAL
37/2018 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 322/2016 Z. z. o zložení, rozhodovaní, organizácii práce a postupe komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácie a o kritériách pre vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie v znení vyhlášky č. 271/2017 Z. z.
38/2018 Oznámenie o oprave chyby v nariadení vlády Slovenskej republiky č. 34/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 296/2010 Z. z. o odbornej spôsobilosti na výkon zdravotníckeho povolania, spôsobe ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov, sústave špecializačných odborov a sústave certifikovaných pracovných činností v znení neskorších predpisov
39/2018 Vyhlíška Ministerstva financií Slovenskej republiky o osobitnom finančnom vzdelávaní osôb vykonávajúcich finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo
40/2018 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 13. februára 2018 č. 4/2018, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 8/2012 o poplatkoch za úkony Národnej banky Slovenska v znení neskorších predpisov
41/2018 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia z 13. februára 2018 č. 5/2018 o odbornej skúške a odbornej skúške s certifikátom na poskytovanie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva
42/2018 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa na rok 2018 ustanovujú hodnoty výstrojných súčastí, ktoré tvoria hodnotu služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
43/2018 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia z 31. januára 2018 č. MF/006697/2018-75, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. augusta 1998 č. 15648/1998-64, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov
44/2018 Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 7. februára 2018 č. MF/006554/2018-32, ktorým sa vykonávajú zmeny a doplnenia Výnosu Ministerstva financií Slovenskej republiky z 24. mája 2006 č. MF/010546/2006-32, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
45/2018 Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní opatrenia zo 14. februára 2018 č. 27/2018 o hodnotách výstrojných súčastí pre príslušníkov Policajného zboru na výkon služby v roku 2018
46/2018 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia zo 6. februára 2018 č. 2/2018, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Národnej banky Slovenska č. 6/2010, ktorým sa ustanovujú náležitosti žiadosti o predchádzajúci súhlas Národnej banky Slovenska podľa § 28 ods. 1 zákona o bankách
47/2018 Oznámenie Národnej banky Slovenska o vydaní opatrenia zo 6. februára 2018 č. 3/2018, ktorým sa mení opatrenie Národnej banky Slovenska č. 16/2011 o náležitostiach žiadosti a spôsobe preukazovania splnenia podmienok na udelenie bankového povolenia pre banku a pobočku zahraničnej banky
48/2018 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Programu spolupráce medzi Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Ministerstvom vedy a vzdelávania Chorvátskej republiky na roky 2018 - 2022
49/2018 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
50/2018 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
Marec 2018
8. 3. - štvrtok Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušnej zdravotnej poisťovne, splatnosť poistného na nemocenské poistenie, starobné a invalidné poistenie a na poistenie v nezamestnanosti pre samostatne zárobkovo činné osoby za február 2018 v prípade povinnej aj dobrovoľnej účasti na sociálnom poistení
splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2018
15. 3. - štvrtok Daň z príjmov odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane
20. 3. - utorok DPH predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol vo februári 2018 49 790 €
26. 3. – pondelok podanie súhrnného výkazu k DPH za február 2018 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 50 000 €
podanie kontrolného výkazu k DPH za február 2018 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
podanie daňového priznania k DPH za február 2018 len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
splatnosť DPH za február 2018 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane podanie daňového priznania (platitelia DPH a právnické osoby len elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne colnej správy) a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za február 2018
do výplatného termínu Poistné splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2018
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2018
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo februári 2018
Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca
prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca
do 3 dní oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)
od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2018
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru Daň z príjmov odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2018
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2018 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke
Do 8 dní Poistné odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu
elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia,
elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie,
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia, začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu), platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania
oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov
prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa
oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom
oznámiť zamestnávateľovi zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom
Do 30 dní Miestne dane oznámiť správcovi dane rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca Správa dane odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti, poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu
Daň z motorových vozidiel podať daňové priznanie pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka
Pred nadobudnutím tovaru v hodnote 14 000 € bez DPH, pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu DPH registrácia na DPH pre povinnú osobu (neplatiteľa DPH), ak nadobúda v tuzemsku tovar z iného členského štátu v hodnote nad 14 000 € v kalendárnom roku, registrácia pred prijatím služby a pred dodaním služby do iného členského štátu, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 1 zákona o DPH

 

 
 


BOWLING ALEBO VRHANIE GUĽAMI

 
Základná charakteristika hráča bowlingu
je schopnosť naučiť sa „nekonečným tréningom techniku kontroly gule. Pri bowlingu – hoci v drvivej väčšine prípadov ide o rekreačný šport – v sebe človek niekedy objavuje až extrémnu súťaživosť, ktorá istým spôsobom predstavuje aj určitú pozitívnu závislosť, vášeň.
Napriek tomu, že sa to laikovi nezdá, je desaťkolkový bowling – v závislosti od techniky vrhania a hmotnosti gule – pomerne namáhavým športom pre kĺbové spojenia a väzivový aj svalový aparát prstov, zápästia, lakťa, chrbtice, kolena
(pri nesprávnej technike praskajú menisky a trhajú sa väzy) ale najmä ramena, ktoré neraz bolestivo „stuhne“.
Nezanedbateľná je totiž hmotnosť gule – pôvodne drevenej, ale v súčasnosti vyrábanej z kombinácie plastov, uretánu a epoxidu – ktorá môže mať pri najvýznamnejších podujatiach hmotnosť až 17,25 kg. Jej povrch je úplne hladký s výnimkou zachytávacích dierok pre palec, prostredník a prstenník.
Pre rekreačný desaťkolkový bowling majú gule nižšiu a rôznu hmotnosť, aby sa prispôsobili hráčovým schopnostiam a sile.

Technika vrhu gule
Či už sa používa štýlovo elegantný „stroker“ – vtedy sa hráčova predná dolná končatina prudko zastaví (trpí meniskus a väzy) v okamihu, keď guľa dosiahne pri švihu najnižší bod a ruka ju priamo vypustí – alebo silový „cranker“, pri ktorom „vloží“ bowlista do gule maximálne množstvo rotácie, čo nesmierne irituje rameno, lakeť aj zápästie.

Plecia môžu byť poklesnuté (často iba na jednej strane), nachýlené dopredu, svalnato mohutné, klenuté, cintľavé, úzke alebo široké, (a)symetrické. Svojím vlastným spôsobom reprezentujú držanie tela, krásu figúry.

Ramená rozhodne nemajú byť iba rozlične tvarovaným biologickým vešiakom na sako alebo ženské šaty, akýmsi „nemým sluhom“ a nosičom garderóby dámy či pána.
Aktuálny tvar a pozícia ramien je aj výrazom zlozvykov dospelého veku, kedy nemáme svoj stolný počítač postavený do dobrej – zdravo ergonomickej pozície, s notebookom pracujeme rôzne skrčení v posteli, na dlážke, zemi, sofe alebo v kresle, šoférujeme v nesprávnej polohe alebo sedíme za stolom zhrbení do podoby „hromádka nešťastia“.
Ramenný kĺb, ako najvoľnejší, „najpovoľnejší“ a najpohyblivejší kĺb ľudského tela, má niekoľko zvláštností, špecifík. Je vytvorený okrúhlou hlavicou ramennej kosti, zapadajúcej do miskovitej vyhĺbeniny krídlovitej kosti – lopatky. Pre veľký rozsah pohybov, ktoré mu táto, pomerne veľká „sloboda“ umožňuje, hovoríme aj o voľnom guľovom kĺbe – akomsi „guľovom čape“.
Kĺbový maz (synovia), vylučovaný v dostatočnom množstve a prijateľnej kvalite (priamo úmernej pitnému režimu či adekvátnej výžive) jeho chrupavkovitou výstelkou, umožňuje kĺbovým plochám pohyb s minimálnym trením. Ale – kĺbová hlavica ramennej kosti nie je úplne skrytá v kĺbovej jamke lopatky a vzniká nepomer medzi veľkou hlavicou a plytkou jamkou. Táto anatomická situácia býva často príčinou stavu, pri ktorom môže byť kĺb za určitých okolností ľahšie či ťažšie poškodený pôsobením rôznej intenzity vonkajšieho násilia (pád na tvrdú plochu, zrážka, prudká a neobvyklá zmena polohy). Môže sa podvrtnúť alebo vykĺbiť, zostať v kŕči, stuhnúť, byť príliš uvoľnený (hypermobilný) následne zapáliť a postupne nenápadne degenerovať, „zamrznúť“.

Mikrotraumy, alebo mikroúrazy
Pod týmto pojmom si môžeme prestaviť veľakrát opakované malé poškodenia, často takmer nepostrehnuteľné, ktoré vznikajú pri vysokej frekvencii „diskrétneho“ zaťaženia (jednostranné nadmerné zaťažovanie, hoci aj „jemnými“, ale intenzívnymi a dlhotrvajúcimi pohybmi – napr. s myšou počítača v nesprávnej polohe) – teda ilustrácia presne sediaca napríklad na administrátora.

K situácii môžeme pripočítať aj fyzikálne vplyvy, najmä náhle výkyvy teplôt spojené s miestnym prechladnutím (to platí aj počas jazdy autom s otvoreným oknom alebo nesprávne nastavenou klimatizáciou, vplyvom všetkých druhoch prievanu, v priebehu športovania). Odborníci zistili aj to, že pri sústavnom preťažovaní a „miernom“ poškodzovaní svalov ramena bývajú postihnuté viacej tie osoby, ktoré žijú pod vplyvom výraznejšieho psychického zaťaženia, do ktorého môžeme počítať aj tzv. „manažérsky stres“.

!Nezabudnite
Ak máme zlé držanie tela – zvykneme stáť zhrbene s predklonenou hlavou a držaním pliec „v oblúku“ nachýlením trupu dopredu – zaťažujú sa tým ramenné kĺby a svalová skupina rotátorov obrovskou mechanickou záťažou tak, že dráždia oblasti so zvýšenou citlivosťou vo svalstve, známe ako myofasciálne spúšťacie body („myo“ – sval, „fasciálny“ – spojivové tkanivo).

Ich iritácia dokáže spôsobiť bolestivé skrátenie svalov pohybujúcich ramenným kĺbom. Často tak vzniká prvý článok chorobného reťazca, na ktorého konci je obmedzenie hybnosti v tomto najpohyblivejšom kĺbe alebo dokonca úplné vymiznutie pohybov – rameno „zamrzne“.
Medzi faktory, ktoré podporujú a zvyšujú aktivitu spúšťacích bodov, zvyčajne ešte patrí: nedostatok niektorých živín (najmä vitamínu C, komplexu skupiny vitamínov B a železa), hormonálna nerovnováha, chronické – menej „závažné“ infekcie (bakteriálne, vírusové, kvasinkové), potravinové alergie (najmä pšeničných a mliečnych výrobkov) a znížené okysličovanie buniek i tkanív (zhoršené napätím, stresom, nečinnosťou, nedostatočnou ventiláciou pri ochoreniach dýchacieho ústrojenstva).

Prevencia ťažkostí s ramennými kĺbmi a budovanie pekných aj zdravých pliec je relatívne zložitá, ale zároveň môže byť pomerne jednoduchá, pokiaľ na ňu začneme myslieť včas. Predovšetkým treba dodržiavať princípy ergonómie – správnej úpravy pracovného prostredia a pracovného miesta, kde trávime väčšinu ekonomicky a spoločensky zaujímavého času.

Presedíme viac ako tísíc hodín ročne
existujú „experti“, ktorí dokážu aj päť tisíc hodín a viac udržiavať svoju telesnú schránku v neprirodzených uhloch a polohách. Na ploche pracovného stola však môžu byť umiestnené stojany alebo pulty, ktoré umožňujú pri práci alternatívne sedieť a stáť, čím sa osviežuje aj relatívne strnulé postavenie ramenných kĺbov.

Je to súčasný moderný trend pri koncipovaní kancelárií a kladie dôraz na výraznejšie využitie alternatívneho nábytku, umožňujúceho počas pracovnej a tvorivej činnosti operatívne meniť pracovnú polohu.

Okrem toho je vhodné nájsť si počas každej pracovnej dvojhodinovky pravidelnú prestávku na desať až pätnásťminútový program dychových, uvoľňovacích a naťahovacích cvičení (úsporný strečing) svalových skupín ramien a chrbta.
Cvičenie s malými činkami (stačí hmotnosť 1,5 kg) – jednoručkami – držaním nadhmatom a podhmatom v stoji alebo posediačky na fitlopte.
Pomerne zaujímavými pre prevenciu ťažkostí s ramenami, ako aj ich posilnenie, sa čoraz častejšie stávajú súbory cvikov metódou pilates medical.

Záver

Odporúčajú sa aj najrozličnejšie cvičenia, ktoré majú pôvod vo východnej Ázii a z nich najviac veľmi účinné taj – či (tchaj – ťi), nenáročné a vhodné pre všetky vekové kategórie. Zlepšujú držanie tela, koordináciu pohybov, silu a pružnosť svalov. Takisto stravovanie počas dňa (nie v noci!) môže pomôcť v prevencii problémov. Najmä ak sa vyhneme konzumácii nadbytku nesprávnych mastných kyselín (vo väčšine údenín a farebného mäsa) a budeme jesť skôr potraviny bohaté na zdravé omega – 3 – mastné kyseliny.

MUDr. Pavel Malovič


 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Mesačník Poradca – (Poradca), č. 8/2018 (I/2018)
  • Zákon o DPHúplné znenie zákona s komentárom

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2/2018 (I/2018)
  • Zmena pracovného pomeru z doby určitej na neurčitúIng. Iveta Matlovičová
  • Zaisťovanie BOZP - JUDr. Sandra Mrukviová Tomiová

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2/2018 (I/2018)
  • Daňové termínyIng. Iveta Matlovičová
  • Rekapitulácia dane z motorových vozidielJana Fülöpová

1 000 riešení, č. 3/2018 (I/2018)
  • Zákon o DPH
  • Odpady po novom
  • Pracovnoprávne vzťahy

PRIPRAVUJEME

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3-4/2018 (II/2018)
  • Odvodová úľava
  • Novela daňového poriadku

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3-4/2018 (II/2018)
  • Novela DPH
  • Sociálne poistenie

1 000 riešení, č. 4/2018 (II/2018)
  • Daňové výdavky
  • DPH
  • Účtovníctvo

MONOTEMATIKY:
Zákonník práce
úplné znenie zákona s komentárom
Daňová optimalizáciasprávne optimalizovanie daňovej povinnosti
Odvody poistného 2018prehľad odvodov pre jednotlivé kategórie poistencov
Daňové a nedaňové výdavky 2018prehľad daňových a nedaňových výdavkov 2017

 

 
 
HORÚCE TÉMY

 
Daňové priznanie v príkladoch
Viete ako správne optimalizovať svoje daňové výdavky? Aké sú formy uplatňovania daňových výdavkov ? Prichádzame s jedinečnou ponukou publikácií, ktoré vám priblížia aj na príkladoch formy uplatňovania rôznych obmedzení a výnimiek z oblastí daňových výdavkov.

Nezdaniteľné časti dane v roku 2017príspevok
mesačník DUO 2/2018 (A4, 80 str.)


Daňová optimalizáciaodborná publikácia
(A5, 112 str.)


Daňové priznanie
monotematika (A5, 120 str.)

Dane v praxipríklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 1/2018 (A5, 112 str.)


Balíček Daňové priznanie v príkladoch obsahuje:
Daňové priznanie + DUO 2/2018 + 1000 Riešení 1/2018 + Optimalizácia dane

Cena balíčka je 18,80 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 13 €.
Ušetríte 5,80 €.


Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


DPH 2018
Poslednou novelou zákona o DPH sa upravili niektoré ustanovenia tykajúce sa uplatňovania osobitnej úpravy zdanenia prirážky cestovnými kanceláriami. Aký je postup v prípade súhrnnej faktúry, ak je príjemcom zahraničná osoba? Je ešte platný limit pri prenose daňovej povinnosti? Aké povinnosti musíte plniť ako platca dane a aké, ak ste identifikovaná osoba? Všetkým ekonómom, účtovníkom, audítorom, daňovým poradcom, živnostníkom ponúkame publikácie v balíčku DPH 2018.

Zmeny v zákone o DPH v roku 2018príspevok
mesačník DUO 1/2018 (A4, 80 str.)


DPH po noveleúplné znenie zákona s komentárom, príklady, účtovanie
monotematika (A5, 328 str.)


DPHpríklady a riešenia problémov
mesačník 1000 riešení 4/2018 (A5, 120 str.)


Súvzťažnosti pre PÚ
monotematika (A5, 352 str.)


BALÍČEK DPH 2018 obsahuje:
Monotematiku DPH + DUO 1/2018 + 1000 Riešení 4/2018 + Účtovné súvzťažnosti

Cena balíčka je 30,10 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 17,90 €.
Ušetríte 12,20 €.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page