|
TÉMA NOVÍN ZAMESTNANECKÁ PRÉMIA |
PODMIENKY NÁROKU NA ZAMESTNANECKÚ PRÉMIU
Zamestnanecká prémia vznikne za podmienok uvedených v ustanovení § 32a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p. (ďalej iba „zákon o dani z príjmov“) a to len daňovníkovi – zamestnancovi s príjmami len zo závislej činnosti. V kontexte s ustanovením § 9 ods. 2 písm. t) zákona o dani z príjmov ide o príjem fyzickej osoby od dane z príjmov fyzických osôb oslobodený. Nevyhnutné je poznamenať, že zamestnanec má možnosť pri splnení podmienok vymedzených v § 32a zákona o dani z príjmov uplatniť si miesto nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka nárok na zamestnaneckú prémiu. Uplatnenie nároku na zamestnaneckú prémiu a zníženie základu dane o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka súčasne je teda vylúčené.
Podmienky vzniku nároku na priznanie, spôsob výpočtu a vyplácania zamestnaneckej prémie sú upravené prostredníctvom ustanovenia § 32a zákona o dani z príjmov. Vychádzajúc z § 32a ods. 1 zákona o dani z príjmov ide o základných sedem podmienok, pričom nárok na zamestnaneckú prémiu za príslušné zdaňovacie obdobie zamestnancovi vzniká, ak:
Dosiahol zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti uvedené v § 5 ods. 1 písm. a) a f) zákona
o dani z príjmov, vykonávanej len na území Slovenskej republiky (ďalej iba „posudzované príjmy“), v úhrnnej výške aspoň 6-násobku minimálnej mzdy. Ide tak len o zdaniteľné príjmy podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, príjmy zo súčasného alebo z predchádzajúceho pracovnoprávneho vzťahu (aj príjmy z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru), služobného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo členského pomeru, alebo z obdobného vzťahu, v ktorom je zamestnanec pri výkone práce pre platiteľa príjmu povinný dodržiavať pokyny alebo príkazy platiteľa príjmu, ako aj príjmy za prácu žiakov a študentov v rámci praktického vyučovania ako aj o zdaniteľné príjmy podľa § 5 ods. 1 písm. f) zákona o dani z príjmov – t.z. príjmy z prostriedkov sociálneho fondu poskytované podľa zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde... v z.n.p. Zamestnanec musí dosiahnuť úhrn týchto príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy. Nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká zamestnancovi, ktorý dosahoval v zdaňovacom období aj príjmy zo zdrojov mimo územia SR.
Poberal posudzované príjmy aspoň šesť kalendárnych mesiacov
Zákon o dani z príjmov ďalej v uvedenej súvislosti ustanovuje, že ak zamestnanec poberal príjmy uvedené v prvom bode menej ako 6 mesiacov, nárok na zamestnaneckú prémiu mu nevzniká.
Neuplatnil postup podľa § 43 ods. 7 zákona o dani z príjmov pri príjmoch, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43 spomínaného právneho predpisu. Ďalšou podmienkou na uplatnenie zamestnaneckej prémie je skutočnosť, že ak zamestnanec poberal príjmy zdaňované daňou vyberanou zrážkou, nemôže použiť postup podľa § 43 ods. 7 zákona o dani z príjmov – t.z. zamestnanec zrazenú daň zrážkou nemôže považovať za preddavok na daň a započítať ho na celkovú daňovú povinnosť.
Nepoberal príjmy uvedené v § 3 ods. 2 písm. c) a d), § 5 ods. 1 písm. b) až e), g) a h), § 5 ods. 3 a § 5 ods. 7 písm. i) zákona o dani z príjmov.
Nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie nevzniká tiež takému zamestnancovi,
ktorý súčasne poberá aj napr. podiel na zisku (dividendu) vyplácaný zo zisku obchodnej spoločnosti alebo družstva, určeného na rozdelenie osobám, ktoré sa podieľajú na ich základnom imaní, alebo členom štatutárneho a dozorného orgánu tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva, aj keď sú zamestnancami tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva, alebo podiel člena pozemkového spoločenstva s právnou subjektivitou na výnosoch a na majetku určenom na rozdelenie medzi členov pozemkového spoločenstva s právnou subjektivitou, ďalej napr. príjem za prácu likvidátora, prokuristu, núteného správcu, spoločníka a konateľa spoločností s ručením obmedzeným, ústavného činiteľa Slovenskej republiky, člena štatutárneho orgánu, odmeny obvinených vo väzbe, príjmy plynúce v súvislosti s minulým, súčasným alebo budúcim výkonom závislej činnosti alebo funkcie bez ohľadu na to, či daňovník pre platiteľa príjmu skutočne vykonával, vykonáva alebo bude vykonávať túto závislú činnosť alebo funkciu, obslužné, sumu vo výške 1 % zo vstupnej ceny vozidla poskytnutého zamestnávateľom na používanie na služobné a súkromné účely ale aj príjem vo forme podielu na zisku vyplatenom obchodnou spoločnosťou alebo družstvom zamestnancovi bez účasti na základom imaní tejto spoločnosti alebo družstva.
Nepoberal iné zdaniteľné príjmy (§ 6 až 8 zákona o dani z príjmov) okrem príjmov uvedených v treťom bode. Nárok na zamestnaneckú prémiu tiež nevzniká, ak zamestnanec poberá iné zdaniteľné príjmy (napr. z podnikania, z prenájmu). Môže však poberať príjmy, ktoré boli zdanené daňou vyberanou zrážkou, pričom neuplatní postup podľa § 43 ods. 7 zákona o dani z príjmov.
Nie je na začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia poberateľom dôchodku (§ 11 ods. 6 zákona o dani z príjmov) alebo dôchodok nebol tomuto daňovníkovi priznaný spätne k začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia. Z uvedenej podmienky vyplýva, že nárok
na zamestnaneckú prémiu nemá zamestnanec, ak je na začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia poberateľom starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku zo sociálneho poistenia, starobného dôchodkového sporenia alebo dôchodku zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu, alebo výsluhového dôchodku alebo takýto dôchodok mu bol priznaný spätne k začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia, a ani mu nebol spätne priznaný k začiatku predchádzajúcich zdaňovacích období.
Suma vypočítaná podľa § 32a odseku 3 zákona o dani z príjmov je kladné číslo.
Je teda zrejmé, že zamestnancovi, ktorý splní všetkých sedem uvedených podmienok vzniká nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie za príslušné zdaňovací obdobie.
Ak však nesplní aspoň jednu z uvedených podmienok, nárok na zamestnaneckú prémiu mu nevzniká, ale namiesto zamestnaneckej prémie si znižuje základ dane o nezdaniteľnú
časť základu dane na daňovníka v súlade s podmienkami ustanovenými v § 11 zákona o dani z príjmov. Nárok na zamestnaneckú prémiu za príslušné zdaňovacie obdobie zamestnancovi nevzniká, ak sú aj splnené všetky podmienky uvedené vyššie (body 1 až
7), ale ide o zamestnanca, na ktorého podporu udržania v zamestnaní sa v príslušnom zdaňovacom období poskytol príspevok podľa § 50a zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z.n.p. Konkrétne ide o poskytovanie príspevku na podporu udržiavania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami s cieľom motivácie uchádzačov o zamestnanie prijať aj pracovné miesto s nízkou mzdou, vrátane sezónnych pracovných miest, a pod. Súbeh zamestnaneckej prémie a poskytnutie príspevku na udržanie v zamestnaní podľa spomínaného zákona sa teda vylučuje.
Príklad
Zamestnávateľ XY uzatvoril v zdaňovacom období roku 2012 s príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny dohodu o poskytnutí príspevku na podporu udržania v zamestnaní zamestnancov s nízkymi mzdami prijatých do pracovného pomeru z evidencie uchádzačov o zamestnanie podľa § 50a zákona o službách zamestnanosti.
Zamestnancom, na ktorých miesto bude takýto príspevok poskytnutý, nevzniká nárok na zamestnaneckú prémiu, aj keby boli všetky ostatné podmínky ustanovené zákonom o dani z príjmov splnené.
Nárok na zamestnaneckú prémiu a práca na dohody
Zákon o dani z príjmov ďalej ustanovuje, že ak zamestnanec dosiahol posudzované príjmy za kalendárny mesiac len na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (t.j. dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce, dohode o brigádnickej
práci študentov), tento mesiac sa do obdobia uvedeného v § 32a ods. 1 písm. a) druhom bode zákona o dani z príjmov nezapočítava.
Ing. Ján Mintál
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku VS 2-3/2013)
ZAMESTNANECKÁ PRÉMIA
Zamestnancovi, ktorému vznikol za zdaňovacie obdobie roku 2012 nárok na zamestnaneckú prémiu (§ 32a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z.n.p.) a zamestnávateľ mu vykoná ročné zúčtovanie, zamestnaneckú prémiu prizná a vyplatí na jeho žiadosť (súčasť žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania) tento zamestnávateľ. Pri výplate zamestnaneckej prémie sa postupuje obdobne, ako pri priznaní a vyplatení daňového bonusu na vyživované dieťa zamestnanca. Zamestnancovi, ktorému vznikol za príslušné zdaňovacie obdobie nárok na zamestnaneckú prémiu a podá daňové priznanie, túto vyplatí na jeho žiadosť správca dane, ktorý pri jej vyplatení postupuje
ako pri vrátení daňového preplatku podľa Daňového poriadku. Rovnako postupuje správca dane aj v prípade, ak boli tomuto zamestnancovi zrazené preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti podľa § 35 ZDP (preddavky vráti). Zamestnanecká prémia sa v zmysle § 11 ods. 5 ZDP nezahŕňa do vlastného príjmu manželky (manžela) na účely uplatnenia nezdaniteľnej časti základu dane podľa § 11 ods. 4 ZDP.
Podmienky vzniku nároku na zamestnaneckú prémiu, spôsob jej výpočtu a vyplácania upravuje ust. § 32a ZDP. Nárok na zamestnaneckú prémiu za príslušné zdaňovacie obdobie
zamestnancovi vzniká, ak
1. dosiahol zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti uvedené v § 5 ods. 1 písm. a) a f), vykonávanej len na území SR (ďalej len „posudzované príjmy“), v úhrnnej výške aspoň 6-násobku minimálnej mzdy,
2. poberal posudzované príjmy aspoň šesť kalendárnych mesiacov,
3. neuplatnil postup podľa § 43 ods. 7 pri príjmoch, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa § 43,
4. nepoberal príjmy uvedené v § 3 ods. 2 písm. c) a d), § 5 ods. 1 písm. b) až e), g) a h), § 5 ods. 3 a § 5 ods. 7 písm. i),
5. nepoberal iné zdaniteľné príjmy (§ 6 až 8) okrem príjmov uvedených v treťom bode,
6. nie je na začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia poberateľom dôchodku (§ 11 ods.
7) alebo dôchodok nebol tomuto daňovníkovi priznaný spätne k začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia a
7. suma vypočítaná podľa odseku 3 je kladné číslo.
Nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká, ak sú splnené všetky podmienky uvedené v písmene a), ale ide o zamestnanca, na ktorého podporu udržania v zamestnaní sa v príslušnom zdaňovacom období poskytol príspevok podľa osobitného predpisu, ktorým, je § 50a zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 139/2008 Z. z. Zamestnancovi, ktorý splní všetky podmienky uvedené v § 32a ods. 1 písm. a) ZDP vzniká nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie za príslušné zdaňovacie obdobie. Ak nesplní aspoň jednu z uvedených podmienok, nárok na zamestnaneckú prémiu mu nevzniká, ale namiesto zamestnaneckej prémie si znižuje základ dane o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v súlade s § 11 ods. 2 ZDP.
V § 32a odseku 1 písm. a) ZDP sú uvedené posudzované príjmy, ktoré môže zamestnanec dosahovať, aby si mohol uplatniť nárok na zamestnaneckú prémiu. Ide len o zdaniteľné príjmy podľa § 5 ods. 1 písm. a) ZDP, príjmy zo súčasného alebo z predchádzajúceho
pracovnoprávneho vzťahu (aj príjmy z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru), služobného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo členského pomeru, alebo z obdobného vzťahu, v ktorom je zamestnanec pri výkone práce pre platiteľa príjmu povinný dodržiavať pokyny alebo príkazy platiteľa príjmu, ako aj príjmy za prácu žiakov a študentov v rámci praktického vyučovania, a o zdaniteľné príjmy podľa § 5 ods. 1 písm. f) ZDP, príjmy zo sociálneho fondu.
Zamestnanec musí dosiahnuť úhrn týchto príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy. Nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká zamestnancovi, ktorý dosahoval v zdaňovacom období aj príjmy zo zdrojov v zahraničí, mimo územia SR.
Výpočet zamestnaneckej prémie – ust. § 32a ods. 3 má priamu väzbu na výpočet zamestnaneckej prémie. Zamestnanecká prémia sa uplatňuje vždy až na konci zdaňovacieho obdobia a vypočíta sa podľa ustanovených vzorcov porovnávaním nezdaniteľnej časti základu dane a základu dane daňovníka, a následným prepočtom vzniknutého rozdielu platnou sadzbou dane.
1. vzorec výpočtu – ak zamestnanec za príslušné zdaňovacie obdobie dosiahne posudzované príjmy v úhrnnej sume aspoň 6-násobku minimálnej mzdy a nižšej ako 12-násobok minimálnej mzdy, zamestnaneckou prémiou je suma vypočítaná 19 % sadzbou dane z rozdielu sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a základom dane vypočítaným podľa § 5 ods. 8 tohto zákona zo sumy 12-násobku minimálnej mzdy. Znamená to, že na účely výpočtu zamestnaneckej prémie sa použije základ dane, ktorý by dosiahol zamestnanec za 12 mesiacov pri mesačnej mzde vo výške minimálnej mzdy, pričom pri výpočte základu dane sa ako povinné poistné odpočíta percento, ktoré by bol zamestnanec povinný z tohto príjmu zaplatiť (13,4 %). Vypočítaná ročná suma zamestnaneckej prémie sa zaokrúhľuje na eurocenty nahor. Za predpokladu, že nebude priebežne upravované percento povinného poistného uvádzame výpočet zamestnaneckej prémie.
Príklad
Zamestnanec dosiahne posudzované príjmy za 12 kalendárnych mesiacov (hlavný pracovný pomer) roku 2012 v úhrnnej sume 3 456 eur [aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy (1963,20 eur) a nižšej ako 12-násobok minimálnej mzdy (3 926,4 eur)
Zamestnanecká prémia u zamestnanca sa vypočíta na základe ustanoveného vzorca výpočtu nasledovne:
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka [§ 11 ods. 2 písm. a) ZDP; 3 644,74 eur (19,2 x 189,83 = 3 644,74)
Základ dane vypočítaný podľa § 5 ods. 8 ZDP zo sumy 12-násobku minimálnej mzdy znížený o poistné a príspevky (3 926,4 – 526,08) je 3 400,32 eur
Výpočet základu dane Minimálna mzda mesačná = 327,2 Minimálna mzda ročná
= 327,2 x 12 = 3 926,4
Druh poistenia |
Sadzby |
mesačná výška |
ročná výška |
zdravotné poistenie |
4,0 % |
13,08 |
nemocenské poistenie |
1,4 % |
4,58 |
starobné poistenie |
4,0 % |
13,00 |
invalidné poistenie |
3,0 % |
9,80 |
poistenie v nezamestnanosti |
1,0 % |
3,20 |
--------------------------------------------
spolu 13,40 % 43,84 x 12 = 526,08
- Poistná suma na zdravotné poistenie sa zaokrúhľuje na eurocent nadol.
- Poistné sumy na sociálne poistenie sa zaokrúhľujú na desať eurocentov nadol.
Základ dane z 12 násobku minimálnej mzdy je 3 400,32 eur. Rozdiel zo sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a základom dane vypočítaným podľa § 5 ods. 8 tohto zákona (3 644,74 – 3 400,32) je 244,42 eur
Prepočet rozdielu platnou sadzbou dane: 19 % z rozdielu = (244,42 x 19 % = 46,40 eur
Vypočítaná suma zamestnaneckej prémie zaokrúhlená na eurocenty nahor je 46,40 eur.
2. vzorec výpočtu – ak však zamestnanec za príslušné zdaňovacie obdobie dosiahne zdaniteľné príjmy zo závislej činnosti, posudzované na účely priznania zamestnaneckej prémie vo výške 12-násobku minimálnej mzdy a viac, zamestnanecká prémia sa vypočíta ako 19 % z rozdielu sumy nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP a základom dane vypočítaným podľa § 5 ods. 8 ZDP z posudzovaných príjmov jednotlivých zamestnancov. Zákon o dani z príjmov umožňuje postupné znižovanie poskytovania zamestnaneckej prémie podľa základu dane každého zamestnanca, ktorý si uplatní zamestnaneckú prémiu, a to až do úplného zániku uplatnenia nároku na túto zamestnaneckú prémiu. Vypočítaná ročná suma zamestnaneckej prémie sa zaokrúhľuje na eurocenty nahor.
Nárok na zamestnaneckú prémiu zamestnancovi vznikne buď v plnej výške alebo len v jej pomernej časti. Zamestnancovi, ktorý poberal posudzované príjmy v zdaňovacom období 12 kalendárnych mesiacov a sú splnené všetky ustanovené podmienky, vzniká nárok na zamestnaneckú prémiu v plnej výške. Zamestnancovi, ktorý poberal posudzované príjmy v zdaňovacom období menej ako 12 kalendárnych mesiacov a sú splnené všetky ustanovené podmienky, vzniká nárok na pomernú časť zamestnaneckej prémie za každý kalendárny mesiac, za ktorý poberal tieto príjmy.
Zamestnaneckú prémiu vyplatí zamestnávateľ najneskôr pri zúčtovaní mzdy za apríl v roku, v ktorom sa zúčtovanie preddavkov vykoná. Odvod preddavkov na daň (dane) znižuje zamestnávateľ aj o sumu zamestnaneckej prémie najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo, alebo sa uplatní postup podľa § 35 ods. 7 ZDP. Pri vykonaní ročného zúčtovania preddavkov na daň, resp. pri podaní daňového priznania je súbežné uplatnenie nároku na zamestnaneckú prémiu a zároveň aj zníženie základu dane o nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka vylúčené (§ 32a ods. 8).
Ak zamestnanec nesplní aspoň jednu z ustanovených podmienok, nárok na zamestnaneckú prémiu nevzniká. Namiesto postupu pri výpočte zamestnaneckej prémie podľa odseku 3 tohto ust., na výpočet daňovej povinnosti sa použije postup podľa § 11 ZDP. Ak zamestnancovi vznikne nárok na zamestnaneckú prémiu, nie je povinný vypočítať daňovú povinnosť, lebo jeho vypočítaná daň sa rovná nule a postup podľa § 11 ZDP sa nepoužije. Zamestnancovi sa vrátia zamestnávateľom vybrané preddavky na daň.
Pri kontrole zamestnaneckej prémie správca dane postupuje podľa zákona o správe daní. Zamestnanec preukáže nárok na zamestnaneckú prémiu v súlade s § 36 ods. 9 ZDP zamestnávateľovi najneskôr do 15. februára roka nasledujúceho po uplynutí zdaňovacieho
obdobia, za ktoré si túto zamestnaneckú prémiu uplatňuje, zamestnávateľ postupuje podľa § 32a ods. 5 ZDP. Pri vykonaní ročného zúčtovania zamestnávateľ prizná a vyplatí zamestnancovi zamestnaneckú prémiu, ak zamestnanec požiada o jej uplatnenie a ak sú splnené podmienky uplatnenia nároku na túto zamestnaneckú prémiu. Zamestnanec preukazuje zamestnávateľovi nárok na zamestnaneckú prémiu čestným vyhlásením, (§ 37 ods.4) ktoré obsahuje najmä údaje o tom, že spĺňa podmienky uvedené v § 32a ZDP.
Zamestnávateľ pri poukázaní zamestnaneckej prémie postupuje obdobne ako pri poukazovaní daňového bonusu, podľa § 38 ods. 6 ZDP. Ak boli zamestnancovi zrazené preddavky na daň z príjmov zo závislej činnosti (§ 35 ZDP), zamestnávateľ pri vykonaní ročného zúčtovania použije postup podľa § 38 ods. 6 ZDP.
Zamestnávateľ zamestnancovi po vykonaní ročného zúčtovania, najneskôr však pri zúčtovaní mzdy za apríl v roku, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonáva, vráti rozdiel medzi vypočítanou daňou a úhrnom zrazených preddavkov na daň v prospech zamestnanca a vyplatí zamestnaneckú prémiu (§ 32a ZDP) a daňový bonus alebo jeho časť (§ 33 ZDP) do výšky ustanovenej týmto zákonom.
V prípade vyplatenia zamestnaneckej prémie zamestnávateľ môže znižovať odvod preddavkov na daň a dane do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo alebo požiadať správcu dane na tlačive prehľad o jej poukázanie. Zamestnávateľ, ktorý bude postupovať podľa § 32a ods. 5 ZDP, zníži odvod preddavkov na daň (dane) aj o sumu zamestnaneckej prémie najneskôr do konca kalendárneho roka, v ktorom sa ročné zúčtovanie vykonalo, alebo uplatní postup podľa § 35 ods. 7 ZDP. Sumu priznanej a vyplatenej zamestnaneckej prémie je zamestnávateľ povinný uvádzať na mzdovom liste.
ZÁVER – Ak zamestnávateľ prizná alebo vyplatí nižšiu alebo vyššiu sumu zamestnaneckej prémie ako je ustanovená týmto zákonom alebo ak zavinením zamestnanca sa prizná a vyplatí vyššia suma zamestnaneckej prémie ako je ustanovená týmto zákonom, postupuje podľa odsekov 1 až 8 tohto ustanovenia. Zodpovednosť zamestnávateľa podľa § 40 ods. 9 ZDP ostáva zachovaná aj v prípade zamestnaneckej prémie, podobne ako pri daňovom bonuse.
Ing. Marta Boráková
(Viac nielen o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 2-3/2013)
|
|
|
ČITATELIA SA PÝTAJÚ,ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ |
PODMIENKA PRE UPLATNENIE ZAMESTNANECKEJ PRÉMIE
Zamestnanec uzatvoril v roku 2012 hlavný pracovný pomer, dosiahol úhrnný príjem vo výške 2 000 eur, vysporiadaný preddavkovým spôsobom zdanenia.
Splnil zamestnanec podmienku pre uplatnenie zamestnaneckej prémie?
Keďže zamestnanec za zdaňovacie obdobie roku 2012 dosiahol celkový príjem aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy, splnil jednu z podmienok na uplatnenie zamestnaneckej prémie. Šesťnásobok minimálnej mzdy za rok 2012 totiž predstavuje 1 963,20 € (327,20 x 6).
ZAMESTNÁVANIE NA DOBU URČITÚ
Zamestnanec má uzatvorenú pracovnú zmluvu so zamestnávateľom na dobu určitú,
od 1. októbra 2011 do 31. októbra 2012. Iného zamestnávateľa tento zamestnanec
za zdaňovacie obdobie roku 2012 nemal.
Môže si zamestnanec uplatniť zamestnaneckú prémiu?
Po ukončení zdaňovacieho obdobia roku 2012 v ročnom zúčtovaní, ak splní tento zamestnanec ďalšie podmienky ustanovené zákonom o dani z príjmov, si môže uplatniť zamestnaneckú prémiu, jednu z podmienok – časový test poberania príjmov aspoň 6 mesiacov totiž splnil.
PRÍJMY Z PRENÁJMU
Zamestnanec okrem príjmov zo závislej činnosti poberá aj príjmy z prenájmu bytu. Príjmy z prenájmu nepresiahnu v zdaňovacom období roku 2012 sumu 500 eur, a teda v zmysle § 9 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov budú oslobodené od dane.
Je splnená podmienka pre uplatnenie zamestnaneckej prémie?
Pretože zamestnanec nepoberá iné zdaniteľné príjmy, poberá len príjmy zo závislej činnosti, za splnenia ustanovených podmienok si tento zamestnanec môže uplatniť nárok na zamestnaneckú prémiu.
PRIZNANIE STAROBNÉHO DÔCHODku
Zamestnancovi bol v novembri 2012 spätne priznaný starobný dôchodok k 10. januáru 2012.
Môže si zamestnanec uplatniť zamestnaneckú prémiu?
Pretože zamestnancovi nebol priznaný starobný dôchodok spätne k začiatku príslušného zdaňovacieho obdobia, ktorým je 1. január 2012, tento zamestnanec z dôvodu priznania starobného dôchodku nestráca nárok na uplatnenie zamestnaneckej prémie z dôvodu, že nebol na začiatku zdaňovacieho obdobia poberateľom starobného dôchodku a ani mu tento dôchodok nebol priznaný spätne k začiatku zdaňovacieho obdobia roku 2012.
PRÁCA U DVOCH ZAMESTNÁVATEĽOV
Zamestnanec pracoval v roku 2012 pre dvoch zamestnávateľov. U zamestnávateľa X pracoval v hlavnom pracovnom pomere v období január 2012 až máj 2012, u zamestnávateľa Y pracoval na dohodu o vykonaní práce v období máj 2012 až júl 2012.
Vzniká zamestnancovi nárok na zamestnaneckú prémiu?
Uvedenému zamestnancovi nárok na zamestnaneckú prémiu nevznikne, pretože
nedošlo k splneniu tzv. časového testu 6 kalendárnych mesiacov v hlavnom pracovnom pomere.
(viac riešení problémov nájdete v mesačníku Verejná správa 2-3/2013 )
|
|
|
Čiastka 6/2013
19/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 426/2010 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o výške odvodu z dodanej elektriny koncovým odberateľom a spôsobe jeho výberu pre Národný jadrový fond na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi
20/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 87/1995 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov
21/2013 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Obchodného zákonníka
22/2013 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 634/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti)
23/2013 Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 130/2012 Z. z. o podrobnostiach o vykazovaní preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, o platení preddavkov na poistné na verejné zdravotné poistenie, preplatkov a nedoplatkov, o ročnom zúčtovaní poistného a povinnostiach pri ročnom zúčtovaní poistného a o vzore ročného zúčtovania poistného na verejné zdravotné poistenie
24/2013 Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom
25/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Srbskej republiky o vzájomnej ochrane utajovaných skutočností
Čiastka 7/2013
26/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Srbskou republikou o sociálnom zabezpečení a Vykonávacej dohody na vykonávanie Zmluvy medzi Slovenskou republikou a Srbskou republikou o sociálnom zabezpečení Príloha k čiastke 7 – k oznámeniu č. 26/2013 Z. z.
Čiastka 8/2013
27/2013 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky k Dohovoru o zrušení požiadavky vyššieho overenia zahraničných verejných listín o doplnení Úplného aktualizovaného zoznamu orgánov zmluvných strán podľa článku 6 Dohovoru o zrušení požiadavky vyššieho overenia zahraničných verejných listín Príloha k čiastke 8 – k oznámeniu č. 27/2013 Z. z.
|
|
|
PRÍPRAVA A ZAHÁJENIE OBCHODNÉHO ROZHOVORU
Zahájenie obchodného rozhovoru je často jeho najnáročnejšou fázou. Za niekoľko sekúnd môžete urobiť dobrý dojem a mať tak z polovice vyhrané alebo aj urobiť chybu a spôsobiť, že váš potenciálny zákazník alebo partner zaujme voči vám ľahostajný, či dokonca nepriateľský postoj. Jednanie je súčasťou nášho života v súkromí i v zamestnaní. Každému jednaniu či obchodnému rozhovoru by mala predchádzať dôkladná príprava.
Obchodné rokovanie máva veľmi rozmanitý priebeh. Je to vlastne veľká strategická hra, v ktorej sa obaja partneri usilujú o víťazstvo, preto (pokiaľ je to možné) by nemalo prebiehať po telefóne. Osobné rokovanie má svoje výhody, umožňuje nám lepšie pôsobiť na ľudí a na ich city – dotykom, očami, silou hlasu. Lepšia formulácia myšlienok pri osobnom styku uľahčuje pochopenie toho druhého, umožňuje nám ho lepšie spoznať. Táto forma obchodného rozhovoru navyše umožňuje väčšmi ovplyvňovať dĺžku rokovania. Obchodný rozhovor je rozhovor so zákazníkom, v ktorom obchodník zisťuje, či dokáže pomocou svojich produktov vyriešiť potreby zákazníka a či je zákazník schopný a ochotný ponúkaný produkt kúpiť. Obchodný rozhovor nie je rozhovor, v ktorom sa snažíme zákazníka iba presvedčiť o kúpe a ani rozhovor, kde obchodník len odprezentuje určitý produkt. Ide o taký rozhovor dvoch ľudí, ktorého cieľom je zistiť, či ich vzájomná spolupráca prinesie obom úžitok. Pokiaľ sa pri rozhovore obmedzíte len na samotnú prezentáciu, o zákazníkovi nezistíte nič. Ten bude ale u vás nakupovať len vtedy, keď bude spokojný, a to aj dlho potom, ako produkt kúpil. Výskumy ukazujú, že spokojný zákazník povie o svojej skúsenosti z nákupu minimálne ďalším 3 ľuďom, zatiaľ čo nespokojný 8 ľuďom. Zákazníka by ste si mali nielen získať, ale ho aj udržať – už len preto, že udržať si zákazníka stojí firmu 5-krát menej úsilia ako získanie nového. Preto o zákazníkovi a jeho potrebách musíte najskôr niečo zistiť. Najčastejší problém pri jednaní spočíva v tom, že partneri vyjednávajú
len vo vlastnom záujme, ktorý si stanovili sami alebo ktorý im zadalo vedenie firmy. Výsledkom takéhoto jednania je, že na jeho konci – kvôli dosiahnutiu aspoň nejakej zhody, urobia určité ústupky a obaja odchádzajú z jednania uspokojení len čiastočne. Cieľom úspešného jednania je, aby na jeho konci mali obaja partneri voči sebe rešpekt, cítili sa dobre a chceli spolu aj naďalej komunikovať.
Plánovanie obchodného stretnutia
„Každému začiatku by mala predchádzať brilantná príprava.“ (Cicero) Dobrá príprava je základom každého rozhovoru.
Čas venovaný príprave pomáha odstraňovať časté rozpaky, ktoré v priebehu rozhovoru môžu vzniknúť. Skôr, ako sa obchodný rozhovor uskutoční, je potrebné vedieť:
- Kedy sa má rozhovor uskutočniť?
- Čo bude predmetom rozhovoru?
- Koľko času si rozhovor vyžaduje?
- Kto by mal viesť rozhovor?
- Akým otázkam bude potrebné venovať pozornosť?
- Aké informácie budú rozhovorom získané?
Na priebeh rozhovoru môže mať negatívny dopad miesto jeho konania, preto (ak máte možnosť jeho výberu) venujte tejto činnosti náležitú pozornosť. Pokiaľ je to možné, pozvite zákazníka k sebe do firmy. Ak vaša kancelária neposkytuje dostatočný komfort, použite radšej inú miestnosť. Myslite na to, aby ste neboli vyrušovaní. Ak bude jednanie prebiehať v miestnosti, musí byť pohodlná, voľná a mali by ste zabezpečiť, aby ste neboli vyrušovaní telefónom alebo návštevami. Pred dôležitým jednaním môžete partnerovi navrhnúť, aby ste obaja vypli svoj mobilný telefón a obmedzili tak vyrušovanie na minimum. V miestnosti treba zabezpečiť primerané podmienky, nesmie tam byť príliš teplo ani chladno, miestnosť musí byť svetlá, čistá, nábytok a vnútorné vybavenie miestnosti nemôžu pôsobiť rušivo a zároveň nemôžu byť zdrojom vzniku fyzických a fyzikálnych bariér medzi vami a vašim partnerom.
Pozornosť venujte aj usadeniu vášho partnera. Za najvhodnejšiu pozíciu pri sedení sa považuje rohová, teda ak partnera umiestnite po jednej vašej strane cez roh stola. Pozícia, pri ktorej sedíte oproti sebe nie je na obchodný rozhovor veľmi vhodná, nakoľko podporuje súperenie a bojovnosť. Vyvoláva v ľuďoch tendenciu chrániť si „svoju stranu“, pričom stôl medzi nimi pôsobí ako hranica – bariéra. Takáto pozícia vám síce umožní partnera sledovať (ako sa tvári, jeho neverbálnu komunikáciu, či je nervózny), ale rovnako vidí aj on na nás. Výhodu domáceho prostredia nepodceňujte. Máte tak možnosť prizvať si na jednanie kolegu – špecialistu alebo poskytnúť občerstvenie či sa pochváliť pekným prostredím. Ak, naopak, idete vy ku klientovi, musíte prijať jeho pravidlá a počítať s tým, že iniciatíva bude na ňom. Na obchodný rozhovor je vhodné zvoliť aj neutrálne prostredie v kaviarni či reštaurácii. Dôležité je dohodnúť si dĺžku obchodného jednania, mohlo by sa totiž stať, že prídete s obsiahlou prezentáciou a váš partner bude mať na vás len málo času. Rozumné maximá sú 2 – 4 hodiny, pričom úvodná fáza vám zaberie
10 až 30 minút. Túto by ste mali citlivo zakončiť tak, aby bolo jasné, že sa začína jednať. Zvážte, koho k obchodnému rozhovoru potrebujete, aby ste nestrácali čas s nekompetentnými osobami. O svojho potenciálneho klienta sa zaujímajte vopred. Zistite si o ňom čo najviac informácií – s kým obchoduje, aké má kontakty a premýšľajte o vašej konkurencii, ktorá pripadá do úvahy. Pred začiatkom rozhovoru sa oboznámte so všetkými dostupnými dokumentmi a vypracujte si zoznam informácií, ktoré potrebujete získať v priebehu rozhovoru. V prípade špeciálnych otázok je vhodné dopredu ich písomne zaznamenať, aby sa nezabudlo v priebehu rozhovoru na nič podstatné.
Príprava prezentácie – snahou mnohých obchodných prezentácií je povedať a ukázať zákazníkovi čo najviac. Vyvarujte sa tzv. „informačnej obezity“ vašej prezentácie, zbytočné zahlcovanie detailnými informáciami by ho mohlo odradiť. Nezaťažujte ho ani zbytočnou históriou vašej firmy alebo číslami z výskumu - uspávajú. Zákazníkova pozornosť je aj tak obmedzená a s určitosťou nebude počúvať a pamätať si všetko, čo mu budete hovoriť. Odovzdajte zákazníkovi len tie informácie, ktoré on sám potrebuje počuť. Ktoré to sú, to zistite otázkami, najlepšie otvorenými. V žiadnom prípade nie je vhodné pripraviť si “univerzálnu” prezentáciu. Počas nej by sa váš partner s najväčšou pravdepodobnosťou začal zaoberať svojimi vlastnými myšlienkami. Najvhodnejšie je pripraviť si prezentáciu, ktorá bude „šitá zákazníkovi na mieru“.
V nej zdôrazníte, ako váš produkt rieši práve jeho problém a popíšete tie vlastnosti a úžitok
produktu, ktorý od neho on očakáva. Navyše je takáto prezentácia obvykle stručnejšia a neunaví tak nadmernými informáciami. Treba sa držať zásady, že čím je prezentácia kratšia, o to dlhší by mal byť čas venovaný jej príprave. Ak máte v priebehu 5 minút objasniť rozhodné a dôležité veci, musí mať vaša prezentácia oveľa väčšiu vypovedaciu schopnosť, ako keby ste mali hovoriť o rovnakom probléme dve hodiny.
Hovorte len k veci, o čom ste vnútorne presvedčení. V každom prípade musí z vás navonok vyžarovať, že s obsahom svojej prezentácie súhlasíte. Ak nie ste presvedčení vy, nemôžete presvedčiť iných. Prezentácia by nemala byť monológ. Počas prezentácie sa snažte klásť otázky. Nevadí, ak nedostanete odpoveď. Ide o to, aby ste smerovali zákazníkove myšlienky potrebným smerom, alebo zachytili prípadné nepochopenia.
Ľudí zaujíma to, čo si oni samotní môžu z vašej prezentácie odniesť. Chcú si robiť
vlastné závery. Dajte si tiež pozor, aby vaša prezentácia neprebehla príliš skoro.
To, že sa zákazník pýta na nejaký produkt, ešte neznamená, že ho chce hneď kúpiť. Obchodný rozhovor musí mať určitú logiku a postupnosť. Ako dobrý obchodník by ste mali vedieť, ako treba počas rozhovoru postupovať a udržať si kontrolu nad rozhovorom. Snaha urýchliť rozhovor môže zbytočne predĺžiť cestu k uzatvoreniu obchodu. Ako vyplýva z prieskumov, obchodníci často zlyhávajú už v začiatkoch samotného jednania. Nedokážu nadviazať dôveryhodný kontakt a vytvoriť priateľskú atmosféru. Zákazník tak nemá pocit, že mu obchodník rozumie a že dokáže presne zistiť, čo preferuje. Analýza zákazníkových potrieb by mala slúžiť ako východisko k jednaniu. Ak namiesto pýtania sa zahltíte zákazníka hneď v úvode rôznymi faktami o ponúkanom produkte, môže sa stať, že celú vašu prezentáciu budete orientovať zlým smerom, čo zákazníka od uzatvorenia obchodu odradí, pretože nadobudne pocit, že je do kúpy tlačený. Obchodnú prezentáciu doplňte o potrebné materiály. Tie musia byť v najlepšej kvalite – nepokrčené, neošúchané a hlavne sa v nich musíte vyznať. Nekonečným listovaním v prospektoch určite dobrý dojem neurobíte. Pokiaľ materiály nosíte v taške, mali by ste ich mať poruke.
Predstavenie ponúkaného produktu – ľudia nemajú radi, ak im niekto niečo predáva alebo ponúka. Preto by ani jedno z týchto slov nemalo odznieť hneď v prvej vete. Takto obchodný rozhovor nezačínajte. Zákazník vtedy zapne svoj podvedomý „ochranný štít“, za ktorý sa veľmi ťažko dostanete. Ak vo vás vidí hrozbu pre svoje peniaze, bude sa snažiť ich ochrániť. Predaj nie je o ponúkaní produktov v nádeji, že niečím zaujmete a zákazník to kúpi. Fungovalo by to možno v prípade, keď zákazník už sám niečo chce a vašim produktom rozumie. Vtedy máte šancu, že ho vašou ponukou zaujmete. Ale inak nie. Predaj je o vzbudení pocitu, že zákazník
môže kúpou niečo získať, alebo zlepšiť nejakú oblasť jeho života či podnikania. Preto v úvode poukážte skôr na to, v akých oblastiach dokážete pomôcť, alebo čo pomocou vašich produktov zlepšujete. Začne vo vás vidieť potenciálny prínos, a nie hrozbu pre svoje financie. Ide síce o nenápadný moment, ale veľmi dôležitý.
Ak chcete byť dobrými obchodníkmi, musíte sa naučiť vyjednávať.
Dobrí vyjednávači sú obvykle aj dobrými obchodníkmi a naopak. Väčšinu vyjednávačov
možno rozdeliť do dvoch kategórií – tvrdí vyjednávači a mäkkí. Ľudia, ktorí preferujú tvrdý štýl vyjednávania, chcú svoju pozíciu a svoje záujmy presadiť za každú cenu. Ich partneri sa po ukončení rozhovoru cítia často podvedení či oklamaní. Ten, kto uprednostňuje mäkký štýl, často urobí mnoho ústupkov, na konci jednania bude mať zlý pocit a bude si pripadať zneužitý. Medzi negatívne vlastnosti vyjednávačov, ktorých je potrebné sa vyvarovať, patria: agresivita, hádavosť, záľuba v sebe samom, nepripravenosť, netrpezlivosť či neodbornosť. Naopak, pozitívnymi vlastnosťami, ktoré by ste sa mali snažiť rozvíjať, sú: vytrvalosť, trpezlivosť, tvorivosť, schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým podmienkam a okolnostiam, zdvorilosť, racionálnosť, ctižiadostivosť. Ak si uvedené vlastnosti vypestujete, dokážete lepšie a úspešnejšie jednať, výraznejšie ovplyvniť aj priebeh rokovania, ale najmä jeho výsledok.
Pri obchodnom rozhovore klient vníma nielen to, čo obchodník hovorí. Veľmi intenzívne vníma aj to, čo z neho vyžaruje. Výskumy ukazujú, že naše pocity sú ovplyvňované až na 70 % neverbálnymi vnemami. Je preto žiaduce, aby vaše vyžarovanie bolo pozitívne. To môžete ovplyvniť už samotným postojom k predaju. Ak predaj nevnímate len ako presviedčanie zákazníkov, aby kúpili určitý produkt, ale ako službu, vďaka ktorej zákazník niečo získa, zákazník to bude cítiť, a tak sa bude ku vám aj správať. Správny obchodník je pri rozhovore so zákazníkom pokojný a vyrovnaný, a udržiava očný kontakt. Nehovorí príliš rýchlo, pretože príliš rýchlym rozprávaním by dával nepriamo najavo, že sa obáva predčasného ukončenia rozhovoru zo strany zákazníka. V prípade, že zákazník na stretnutie bez vysvetlenia mešká, netreba na neho čakať dlhšie ako 15-20 minút. Príliš dlhé čakanie na zákazníka by mohlo byť signálom, že nemáte veľa iných obchodných stretnutí a ste odkázaní práve na tento jeden obchod. Prejavom nesprávneho postoja obchodníka je napríklad aj tolerovanie častého rozptýlenia zákazníka počas obchodného rozhovoru – napr., ak si zákazník počas rozhovoru vybavuje telefonáty a vy nezasiahnete, stavia vás to na nižšiu pozíciu. Na obchodníka, ktorý si je vedomý svojej hodnoty a dá to aj pocítiť, sa zákazník pozerá s oveľa väčším rešpektom.
Zahájenie obchodného rozhovoru – na jednanie príďte včas a v čistom oblečení, ktoré je primerané vášmu postaveniu a profesii. Maximálne sa koncentrujte na úvodné okamihy – predstavenie a podanie ruky. Dobrý prvý dojem je základným predpokladom pre navodenie príjemnej atmosféry. Jeho vytvorenie trvá približne 15 sekúnd. Pokiaľ urobíte zlý prvý dojem, na jeho zvrátenie potrebujete podľa psychológov vyslať k partnerovi 8 pozitívnych signálov, no aj tak bude veľmi náročné si partnera získať na svoju stranu. 60 % spokojnosti zákazníka je danej
prvým dojmom, ktorý na neho urobíme. Preto významnú úlohu zohráva už jeho oslovenie. Pri oslovení je dôležitý váš vzhľad (oblečenie, úprava, vystupovanie), úsmev, priateľský prístup, uvedenie výhod aj nedostatkov ponúkaného produktu, ústretovosť a ochota. Ak sa stretávame s určitou osobou prvýkrát, zmysly posúvajú informácie z našich vnemov do podvedomia, kde sa vyhľadáva podobná situácia. V prípade pozitívneho nálezu pocítime sympatiu. Pokiaľ nás naše podvedomie varuje pred nebezpečenstvom, je nám ten druhý nepríjemný. Nie všetci sú nám milí a radi ich vidíme.
Umením obchodníka je však schopnosť jednať s každým typom človeka. Prvá časť obchodného rozhovoru začína kladením otázok a pozorným počúvaním druhej strany. To, že počúvate, by ste mali dávať aj najavo, či už prikyvovaním alebo slovne. Váš partner tak nadobudne dojem, že je pre vás dôležitý. Snažte sa vystupovať sebaisto, srdečne a ohľaduplne. Nepotláčajte intuitívne dojmy, ktoré vo vás stretnutie vyvolá. Mnohí z nás totiž majú pozoruhodnú schopnosť rýchleho a presného odhadu. Pomocou intuície môžete napr. ľahšie predvídať možné problémy. So zahájením jednania sa neponáhľajte. Pokiaľ sa na to cítite, môžete stretnutie začať voľnou debatou na odbornú tému. Prirodzene tak vyniknú vaše profesijné kvality a získate výhodu pre nasledujúce jednanie. Svoj účel ale splní aj akákoľvek iná spoločenská konverzácia. Psychológovia zistili, že pokiaľ sa dvaja ľudia v jednaní zhodnú, je to sprevádzané celkovým zladením komunikácie na úrovni reči, pohybu tela a mimiky tváre. Prekvapivé bolo rovnako zistenie, že tento jav nemôže napodobniť žiadna zámerná reč tela, ako sa to niekedy odporúča. Každopádne, schopnosť prispôsobiť sa partnerovi v komunikácii štýlom reči, tempom reči, tónom hlasu a jeho intenzitou vedie k tomu, že ste ním považovaní za dôveryhodnejšieho, otvorenejšieho partnera a lepšie si navzájom rozumiete. Tento jav sa tiež nazýva komunikačná akomodácia. Dôležitá je schopnosť empatie alebo vcítenia sa. Dobrí vyjednávači a predajcovia sa dokážu takto vyladiť v priebehu niekoľkých minút. V obchodnom rozhovore sa nikdy neznižujte k ohováraniu konkurencie. Mená svojich konkurentov na jednaní zbytočne nespomínajte a neupozorňujte na nich. Konkurencia by vás nemala ponechávať v pokoji. Učte sa od nich a posúvajte sa dopredu v prístupe k zákazníkom.
Ako si získať druhých na svoju stranu – z toho vyplýva, že jediný spôsob, ako zapôsobiť na druhých, je, že budete hovoriť o tom, čo zaujíma ich a ukážete im, ako dosiahnuť ciele, ktoré si stanovili. Musíte vedieť počúvať. Povzbudzujte druhých, aby hovorili o sebe. Ak by ste sa radi stali dobrými partnermi pre rozhovor, buďte pozornými poslucháčmi. Dávajte ľuďom otázky, na ktoré budú radi odpovedať.
Povzbudzujte ich, aby hovorili o sebe a o tom, čo dosiahli. Usmievajte sa, je to jednoduchý
spôsob, ako hneď urobiť dobrý prvý dojem. Vypýtaná informácia alebo naša požiadavka býva umocnená, keď je vyslovená zároveň s menom osoby, na ktorú sa obraciame.
Použitie mena má čarovný účinok pri jednaní s ľuďmi. Pamätajte si, že každému znie jeho meno príjemne a je pre neho tým najdôležitejším. Dbajte vždy na to, aby sa druhí cítili dôležito. Hlavnou podstatou ľudskej povahy je túžba po uznaní. Tu je niekoľko ďalších rád, ako si získať druhých na svoju stranu:
1. Vyhýbajte sa hádkam. Spor vyhrá ten, kto sa neháda.
2. Ukážte druhým, že rešpektujete ich názory. Nikdy nikomu nehovorte, že sa mýli.
3. Ak sa mýlite, uznajte svoj omyl rýchlo a ochotne.
4. Keď riešite sporné situácie, začínajte priateľsky.
5. Veďte druhých hneď od začiatku ku kladným odpovediam.
6. Nechajte hovoriť druhého.
7. Presvedčte druhého, že nápad vznikol v jeho hlave.
8. Snažte sa úprimne dívať na veci očami druhého.
9. Berte ohľad na predstavy a priania druhého.
10. Predpokladajte, že druhí sú charakterní. Dovolávajte sa ušľachtilých pohnútok.
11. Podávajte svoje myšlienky príťažlivým spôsobom.
12. Prebuďte v ľuďoch túžbu vyniknúť.
Výskumy ukazujú, že spokojný zákazník povie o svojej skúsenosti z nákupu minimálne ďalším 3 ľuďom, zatiaľ čo nespokojný 8 ľuďom.
ZÁVER – Príprava na jednanie, získanie dôvery klienta, zisťovanie jeho potrieb a očakávaní, prezentácia riešení, pomoc klientovi pri rozhodovaní a komunikácia po uskutočnení predaja by mali byť štandardnou súčasťou obchodného procesu. Obchodníci často zlyhávajú už v začiatkoch samotného jednania, pretože nedokážu nadviazať dôveryhodný kontakt s partnerom a vytvoriť priateľskú atmosféru. Pri plánovaní obchodného stretnutia treba brať do úvahy viacero faktorov, ktoré môžu mať vážny dopad na jeho výsledok. Preto si dajte záležať na dôkladnej príprave.
Ing. Jana Jarošová
|
|
|
Február 2013
11. 2. - pondelok |
Daň z príjmov |
doručiť zamestnancovi, ktorý o to požiadal, doklad o súhrnných údajoch uvedených na mzdovom liste za rok 2012 |
15. 2. - piatok |
Daň z príjmov |
odvod dane vyberanej zrážkou z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane |
podanie písomnej žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania dane z príjmov za rok 2012, preukázanie nároku na nezdaniteľné časti základu dane, daňový bonus a zamestnaneckú prémiu za rok 2012 zamestnávateľovi a podpísanie žiadosti zamestnancom |
20. 2. - streda |
DPH |
predloženie žiadosti o registráciu pre DPH zdaniteľnou osobou, ktorej obrat za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahol v januári 2013 49 790 € |
podanie súhrnného výkazu k DPH za január 2013 elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne v prípade, ak hodnota tovarov v ňom uvádzaných presiahla v predchádzajúcom kalendárnom štvrťroku 100 000 € |
25. 2. – pondelok |
DPH |
podanie daňového priznania k DPH za január 2013 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac) |
splatnosť DPH za január 2013 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou |
Spotrebné dane |
podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z alkoholických nápojov, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za január 2013 |
28. 2. – štvrtok |
Daň z príjmov |
podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, ktoré zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za január 2013 |
podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za január 2013 |
splatnosť mesačného preddavku na daň z príjmov fyzických a právnických osôb, ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 16 596,96 € |
Daň z motorových vozidiel |
splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 292 € |
Poistné |
písomne oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v januári 2013, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát |
do výpatného termínu |
Poistné |
splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2013 |
pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia |
Poistné |
prihlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca na sociálne poistenie |
Deň nasledujúci po zániku pracovnoprávneho vzťahu alebo po zániku poistenia |
Poistné |
odhlásiť v pobočke Sociálnej poisťovne zamestnanca zo sociálneho poistenia |
do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru |
Daň z príjmov |
odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za január 2013 |
prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za január 2013 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke |
Do 30 dní |
Miestne dane |
oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností |
vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel |
zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel |
Do konca nasledujúceho mesiaca |
Správa dane |
odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane |
oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani |
oznámiť správcovi dane zrušenie činnosti daňového subjektu |
oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne |
|
|
|
Názov krajiny
|
Názov meny
|
Mena
|
30.1.
|
31.1.
|
1.2.
|
4.2.
|
5.2.
|
6.2.
|
7.2.
|
USA |
americký dolár
|
USD
|
1,3541
|
1,355
|
1,3644
|
1,3552
|
1,3537
|
1,3517
|
1,3546
|
Japonsko |
japonský jen
|
JPY
|
123,55
|
123,32
|
125,78
|
125,63
|
126,33
|
126,48
|
126,88
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
1,9558
|
Česká republika |
česká koruna
|
CZK
|
25,652
|
25,619
|
25,638
|
25,669
|
25,647
|
25,732
|
25,275
|
Dánsko |
dánska koruna
|
DKK
|
7,4609
|
7,4613
|
7,4602
|
7,4599
|
7,4595
|
7,4597
|
7,4605
|
V. Británia |
anglická libra
|
GBP
|
0,8583
|
0,857
|
0,8617
|
0,8619
|
0,8599
|
0,8631
|
0,8624
|
Maďarsko |
maďarský forint
|
HUF
|
296,08
|
292,27
|
292,37
|
293,23
|
292,33
|
294,23
|
294,35
|
Litva |
litovský litas
|
LTL
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
3,4528
|
Lotyšsko |
lotyšský lats
|
LVL
|
0,6991
|
0,6995
|
0,7003
|
0,7003
|
0,6999
|
0,6999
|
0,6998
|
Poľsko |
poľský zlotý
|
PLN
|
4,1988
|
4,1945
|
4,1792
|
4,164
|
4,1815
|
4,1868
|
4,1885
|
Rumunsko |
rumunský leu
|
RON
|
4,3848
|
4,3843
|
4,375
|
4,372
|
4,3767
|
4,3895
|
4,4103
|
Švédsko |
švédska koruna
|
SEK
|
8,6117
|
8,6325
|
8,6022
|
8,5823
|
8,5632
|
8,5895
|
8,6339
|
Švajciarsko |
švajčiarsky frank
|
CHF
|
1,2392
|
1,2342
|
1,2351
|
1,235
|
1,2299
|
1,2348
|
1,2312
|
Nórsko |
nórska koruna
|
NOK
|
7,435
|
7,435
|
7,4275
|
7,4275
|
7,414
|
7,423
|
7,435
|
Chorvátsko |
chorvátska kuna
|
HRK
|
7,594
|
7,594
|
7,5915
|
7,5915
|
7,591
|
7,5865
|
7,579
|
Rusko |
ruský rubeľ
|
RUB
|
40,6344
|
40,7765
|
40,9094
|
40,649
|
40,648
|
40,5934
|
40,691
|
Turecko |
turecká líra
|
TRY
|
2,3959
|
2,3876
|
2,3936
|
2,379
|
2,3837
|
2,3858
|
2,394
|
Austrália |
austrálsky dolár
|
AUD
|
1,2996
|
1,3009
|
1,3132
|
1,299
|
1,303
|
1,3109
|
1,3135
|
Brazília |
brazílsky real
|
BRL
|
2,6929
|
2,6892
|
2,7089
|
2,6975
|
2,6934
|
2,6869
|
2,6881
|
Kanada |
kanadský dolár
|
CAD
|
1,3573
|
1,3577
|
1,3637
|
1,3509
|
1,3511
|
1,3493
|
1,3488
|
Čína |
čínsky jüan
|
CNY
|
8,4239
|
8,4267
|
8,4965
|
8,4482
|
8,4341
|
8,4238
|
8,442
|
Hongkong |
hongkongský dolár
|
HKD
|
10,5063
|
10,5106
|
10,5847
|
10,5081
|
10,4965
|
10,4814
|
10,5067
|
Indonézia |
indonézska rupia
|
IDR
|
13199,01
|
13141,28
|
13251,54
|
13112,82
|
13094,58
|
13117,76
|
13144,55
|
India |
indická rupia
|
INR
|
72,16
|
72,12
|
72,583
|
72,198
|
71,929
|
71,849
|
72,18
|
Južná Kórea |
juhokórejský won
|
KRW
|
1472,56
|
1472,1
|
1493,94
|
1478,02
|
1472,49
|
1474,24
|
1479,03
|
Mexiko |
mexické peso
|
MXN
|
17,2154
|
17,2173
|
17,3704
|
17,1751
|
17,1341
|
17,1056
|
17,1761
|
Malajzia |
malajzijský ringgit
|
MYR
|
4,1756
|
4,2086
|
4,2452
|
4,208
|
4,1908
|
4,1864
|
4,2002
|
Nový Zéland |
novozélandský dolár
|
NZD
|
1,6262
|
1,6164
|
1,6191
|
1,6002
|
1,6074
|
1,6061
|
1,6241
|
Filipíny |
filipínske peso
|
PHP
|
55,044
|
55,116
|
55,502
|
55
|
55,022
|
54,973
|
55,058
|
Singapur |
singapurský dolár
|
SGD
|
1,6737
|
1,6768
|
1,6934
|
1,6781
|
1,6762
|
1,673
|
1,6775
|
Thajsko |
thajský baht
|
THB
|
40,284
|
40,42
|
40,659
|
40,344
|
40,273
|
40,267
|
40,34
|
Južná Afrika |
juhoafrický rand
|
ZAR
|
12,2576
|
12,1048
|
12,212
|
12,1188
|
12,017
|
12,0593
|
12,074
|
Izrael |
izraelský šekel
|
ILS
|
5,0531
|
5,0517
|
5,0492
|
4,999
|
4,9988
|
4,9957
|
4,9937
|
|
|
|
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE |
Poradca č. 6/2013 (Poradca) mesačník nielen pre podnikateľov, zákony s komentármi, účtovníctvo, odvody, ekonomika, dane
- Zákon o dani z pridanej hodnoty - JUDr. Alena Zuziková
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 2/2013 (II/2013)
- Zákon o dani z príjmov – Ing. Marta Boráková, Ing. Jana Bielená
- Zmeny účtovníctva podľa zákona o účtovníctve – Ing. Iveta Kolenová
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 3/2013 (II/2013)
- Novela zákona o DPH – Ing. Jaroslava Síkorová
- Reklama a propagácia – Ing. Dušan Dobšovič
Verejná správa – (VS), č. 2-3/2013 (II/2013)
- Zdaňovanie nehnuteľnosti – Irena Bubeníková
- Podmienky nároku na zamestnaneckú prémiu – Ing. Ján Mintál
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 2-3/2013 (II/2013)
- Daňové priznanie FO k dani z príjmov za rok 2012 – Ing. Dušan Dobšovič
- Zamestnanecká prémia – Ing. Marta Boráková
- Zmena pracovných podmienok – JUDr. Miroslav Tichý
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 2-3/2013 (II/2013)
- Ručenie za daň – Ing. Jaroslava Síkorová
- Znalecký posudok ako dôkaz – Ing.Naďa Vašková
- Technické zhodnotenie MV – Ing. Anton Kolembus
1 000 riešení, č. 2-3/2013 (II/2013)
- Daň z príjmov, Daňové priznanie 2012 - Ing. Ján Mintál
- Podvojné účtovníctvo
- Jednoduché účtovníctvo
- Mzdy a odvody
PRIPRAVUJEME
Poradca (Poradca), č. 7-8/2013 (I/2013)
- Zákon o dani z príjmov s komentárom – Ing. Brnová a kolektív
Dane, účtovníctvo – vzory a prípady (DÚVaP), č. 4/2013 (II/2013)
- Zmeny vo výpočte daňovej povinnosti FO a PO za rok 2012
Verejná správa – (VS), č. 4/2013 (III/2013)
- Príspevky poskytované zamestnávateľom
- Prechod práv a povinností z prácovnoprávnych vzťahov
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4/2013 (II/2013)
- Konto pracovného času
- Pracovné úrazy
- Náhradné voľno
Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 4/2013 (II/2013)
- Daňový poriadok- novela od 1.1.2013
- Fakturácia u platiteľov DPH
1 000 riešení, č. 4/2013 (II/2013)
- Automobil v podnikaní – Ing.Ján Mintál
- Dane v praxi
- Zákonník práce
- Mzdy, odvody
|
|
|
ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA
Pre väčšinu účtovných jednotiek sa s blížiacim koncom kalendárneho roka blíži aj koniec účtovného obdobia, ktorý je v kontexte ustanovení zákona o účtovníctve dňom, ku ktorému sa povinne uzatvárajú účtovné knihy. Aké iné povinnosti sa viažu k tomuto dňu?
Postupy účtovania pre podnikateľov v PÚ – zákon s komentárom
mesačník Poradca 4/2013, (A5, 224 str.)
Koniec roka v účtovníctve – príspevok
mesačník DUO 12/2012, (A4, 80 str.)
Účtovná závierka
monotematika (A5, cca 80 str.)
BALÍČEK ÚČTOVNÁ ZÁVIERKA obsahuje:
Poradca 4/2013 – zákon s komentárom + DUO 12/2012 – príspevok + Účtovná závierka - monotematika
Cena balíčka je 13,96 €.
Cena balíčka s 30 % zľavou je 9,80 €.
Ušetríte 4,16 €.
ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV
V rámci konsolidácie verejných financií boli prijaté opatrenia aj v oblasti zdaňovania príjmov FO a PO. Niektoré ustanovenia sa uplatnia už pri podávaní daňových priznaní po 31. 12. 2012. Účinná je tiež novela , ktorá zaviedla novú nezdaniteľnú časť základu dane na starobné dôchodkové sporenie. Aké iné zmeny novela zákona priniesla?
Zákon o dani z príjmov – úplné znenie zákona s komentárom
mesačník Poradca 7-8/2013, (A5, cca 400 str.)
Zmeny v zákone o dani z príjmov – príspevok
mesačník DÚVaP 2/2013, (A5, 140 str.)
Zákon o dani z príjmov od 1. 1. 2013 – príspevok
mesačník DUO 2-3/2013, (A4, 120 str.)
BALÍČEK ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV obsahuje:
Poradca 7-8/2013 – úplné znenie zákona + DÚVaP 2/2013 – príspevok + DUO 2-3/2013 – príspevok
Cena balíčka je 26,44 €.
Cena balíčka s 35 % zľavou je 17,20 €.
Ušetríte 9,24 €.
Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.
Len do vypredania zásob.
Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk
RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠETKÝCH UVEDENÝCH TELEFÓNNYCH ČÍSLACH V ČASE OD 9,00 – 15,00
Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.
E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
- Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
- Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |