P O R A D C A |
e-m@ilové noviny |
č. 4/2009 |
19. 2. 2009 |
|
Vážení čitatelia! V úvode ďakujem všetkým, ktorí si našli čas a napísali nám svoje nápady, návrhy i pripomienky v ankete, ktorú sme uverejnili. Budeme sa snažiť tvoriť em@ilové noviny tak, aby čo najviac vyhovovali Vašim potrebám a predstavám, ktoré ste nám napísali. Do dnešných novín sme Vám sľúbili ako tému Zákon o miestnych daniach v roku 2009, túto tému uverejníme inokedy, pretože ako vyplynulo z Vašich ohlasov, zaujímajú Vás informácie o novovzniknutom Zákone o cestnej premávke, ktorému sme sa venovali aj v novej rubrike Judikatúra. V rubrike Pokuty, sankcie, penále prinášame Zmeny v oblasti súdnych poplatkov od 1. 1. 2009 a na túto tému budú zamerané aj otázky a odpovede v rubrike Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú. Dovidenia v nasledujúcich novinách s daňovými priznaniami za rok 2008, a samozrejme aj s ostatnými staršími i novšími rubrikami. Za celý kolektív redakcie Vás srdečne zdraví, Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka poradca@i-poradca.sk V tomto čísle nájdete:
|
|||
ZÁKON O CESTNEJ PREMÁVKE S KOMENTÁROM PREDSLOV Dňa 3. decembra 2008 bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. februára 2009 s výnimkou niektorých ustanovení, ktoré nadobudnú účinnosť až v nasledujúcich rokoch, a to ustanovenia § 102 ods. 3 týkajúceho sa medzinárodného vodičského preukazu, ktoré nadobudne účinnosť až 29. marca 2011, ustanovenia § 71 ods. 7 a súvisiaceho ustanovenia priestupkového zákona týkajúceho sa verejnoprospešných prác, ktoré nadobudnú účinnosť až 1. januára 2011 a ustanovenia § 112 ods. 7 týkajúceho sa poskytovania informácií technickej služby technickej kontroly, emisnej kontroly a montáže plynových zariadení orgánu Policajného zboru spolu s ustanovením § 116 ods. 10 upravujúcim možnosť požiadať o zmenu vlastníctva k vozidlu alebo prevod držby vozidla na inú osobu prostredníctvom elektronickej služby, nadobudnú účinnosť až 1. júla 2010. Nový zákon zrušil doteraz platný a účinný Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách ako aj vyhlášku Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 164/1997 Z. z. o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla v znení vyhlášky č. 111/2007 Z. z. a Vyhlášku Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 227/2006 Z. z. a vyhlášky č. 226/2007 Z. z. Už z médií je verejnosti určite známe, že išlo už v poradí o druhé schvaľovanie tohto zákona. Prvýkrát bol zákon o cestnej premávke schválený v Národnej rade SR už v júli 2008 a mal byť účinný od 1. októbra 2008. Prezident Slovenskej republiky však zákon nepodpísal a vrátil Národnej rade na opätovné prerokovanie. Výhrady prezidenta smerovali k novému systému skúšok z odbornej spôsobilosti, k právnej úprave vydávania potvrdení o zadržaní vodičského preukazu, zadržaní osvedčenia o evidencii vozidla či zadržaní tabuľky s evidenčným číslom policajtom (zákon nestanovoval, kedy má policajt tieto potvrdenia vydať) a závažné výhrady súviseli so súčasnou novelizáciou zákona č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorý obsahovo nesúvisel so zákonom o cestnej premávke, čo je v rozpore s princípom právnej istoty a princípom predvídateľnosti zákona. V novom zákone (t.j. v druhej schválenej verzii, ktorú práve držíte v rukách) sa už nenachádza napríklad zákaz pre chodcov na vozovke alebo prechádzajúcich cez cestu používať mobilný telefón, či prehrávač hudby. Predmetom predkladaného stručného komentára je predovšetkým objasniť zmeny, ktoré nový zákon zaviedol do oblasti právnej úpravy cestnej premávky, na ktoré sme v komentári zamerali pozornosť. Sporné otázky súvisiace s výkladom nových ustanovení sme položili zodpovedným odborníkom a ich odpovede sú zapracované do textu komentára. Medzi najzávažnejšie zmeny, ktoré nový zákon priniesol patrí predovšetkým:
Tých zmien je samozrejme omnoho viac a tento stručný výpočet nezohľadňuje ani rôzne výnimky a špecifikácie povinností či zákazov. Zákon č. 8/2009 Z. z. však mení aj iné právne predpisy a vo svojich ďalších článkoch novelizuje aj:
Zároveň s týmto zákonom bola vydaná aj vyhláška uverejnená v Zbierke zákonov pod číslom 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá nadobudla účinnosť taktiež 1. februára 2009. Na tomto mieste musíme spomenúť to, že podľa mnohých správ v médiách sa v súvislosti s novým zákonom o cestnej premávke stanovila maximálna povolená hodnota obsahu alkoholu v krvi (tolerancia) na úroveň 0,2 promile, nakoľko táto hladina vyjadruje bezpečnostný faktor, t.j. možnú odchýlku prístroja alebo hladinu prirodzenej prítomnosti alkoholu v organizme človeka. Táto zmena sa naozaj plánovala, avšak nie v rámci zákona o cestnej premávke, ale v rámci novelizácie zákona č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov. Napriek tomu, že vláda predmetnú novelu na svojom minuloročnom rokovaní schválila, Národná rada Slovenskej republiky ju v treťom čítaní neschválila. V súčasnosti teda neexistuje žiadna zákonom stanovená maximálna povolená hodnota obsahu alkoholu v krvi, laicky povedané, máme nulovú toleranciu v zákone! V médiách prezentované informácie o úrovni 0,2 promile nemajú v súčasnosti oporu v zákone. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky v súčasnosti pripravuje vyhlášku, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorej predmetom budú podrobnosti o podmienkach prevádzky vozidla, podrobnosti o povinnej výbave vozidla, podrobnosti o technickej nespôsobilosti vozidla, okruh vozidiel používajúcich zvláštne výstražné svietidlá oranžovej farby, podrobnosti o schvaľovaní zvláštnych výstražných svietidiel a zvláštnych výstražných znamení, podrobnosti o technických požiadavkách, ktoré musia z hľadiska konštrukcie spĺňať ostatné vozidlá, nemotorové pracovné stroje a nemotorové vozidlá ťahané alebo tlačené peši idúcou osobou. Navrhovaná účinnosť vyhlášky je 1. máj 2009. PREDMET ÚPRAVYY § 1 Tento zákon upravuje pravidlá cestnej premávky, práva a povinnosti osôb v súvislosti s cestnou premávkou, pôsobnosť orgánov verejnej správy na úseku organizácie riadenia cestnej premávky, vedenie vozidiel, evidenciu vozidiel a správne delikty za porušenie tohto zákona. Komentár Predmet právnej úpravy nového zákona o cestnej premávke je vymedzený exaktnejšie než v predchádzajúcej právnej úprave, t.j. v zákone č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách. Samozrejme, zákonodarca štandardne deklaruje, že zmyslom právnej regulácie cestnej premávky ako aj zmyslom zmien v tejto úprave je vytvorenie podmienok pre zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Nová právna úprava teda má na cieľ zvýšenie bezpečnosti a disciplíny na cestách a tiež prispôsobenie súčasným požiadavkám cestnej premávky. Systematika nového zákona vychádza z tohto úvodného ustanovenia, k zásadným zmenám v tomto smere oproti predchádzajúcej úprave nedošlo. Zákon sa člení na osem častí, a to:
VYMEDZENIE ZÁKLADNÝCH POJMOV § 2 (1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií1) (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami. (2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
Komentár Definovanie pojmov uvedených v § 2 má svoje opodstatnenie, nakoľko s týmito pojmami sa dá stretnúť vo viacerých ustanoveniach tohto zákona ako aj vykonávacej vyhlášky č. 9/2009 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke, preto je nevyhnutné mať ustálené, čo sa pod konkrétnym pojmom myslí a rovnako je nevyhnutné, aby sa konkrétny pojem vykladal vždy rovnako, teda aby jeho interpretácia bola jednotná. Porovnaním s predchádzajúcim zákonom č. 315/1996 Z. z. zistíme, že definície jednotlivých pojmov sa buď nezmenili vôbec (napríklad pojmy zastavenie vozidla, státie, chodník, krajnica a i.) alebo sa len spresnili (napríklad pojem vozovka), v niektorých definíciách sú zásadné zmeny (napríklad účastník cestnej premávky, nemotorové vozidlo a i.), v niektorých definíciách dochádza len k drobným nepodstatným zmenám. Niektoré pojmy zákon definuje na tomto mieste prvýkrát (napríklad pojmy pobyt, orgán Policajného zboru a i.). Oproti doterajšej právnej úprave sa však rozsah definovaných pojmov podstatne zúžil. Definície pojmov akcentujú ich význam použitý v iných zákonoch ako aj medzinárodných dokumentoch. K legálnym definíciám pojmov pozri aj § 2 zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. RÝCHLOSŤ JAZDY § 16
Komentár Zmena maximálnej povolenej rýchlosti bola jednou z najväčších zmien, ktoré priniesol nový zákon o cestnej premávke, pričom nové maximálne rýchlosti zodpovedajú podľa zákonodarcu európskym štandardom ako aj stavu pozemných komunikácií na území Slovenskej republiky. Nové najvyššie povolené rýchlosti zobrazuje nasledujúca prehľadná tabuľka.
Najvyššiu povolenú rýchlosť jazdy vozidiel do 3 500 kg bez prípojného vozidla na cestách mimo obce bude možné prekročiť, ak to bude ustanovené dopravnou značkou. Zákon pripúšťa, aby bola v obci dopravnou značkou zvýšená rýchlosť jazdy pre všetky vozidlá. Samozrejme, tak ako doteraz, platí, že vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Do pozornosti dávame aj nové ustanovenie § 35, ktoré ustanovuje minimálne povolené rýchlosti na diaľnici. (Mgr. Lucia Hromádková, JUDr. Edmund Horváth - Poradca 7/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VŠEOBECNÉ POVINNOSTI ÚČASTNÍKA CESTNEJ PREMÁVKY § 3 - I. Skutočnosť, že iná osoba porušila predpisy o premávke na pozemných komunikáciách a vlastným zavinením vytvorila nebezpečnú situáciu, neospravedlňuje vodiča, ak aj on sám porušil povinnosť vozidlo stále ovládať a konať tak, aby doprava nebola ohrozená. Preto zásadne nemožno vylúčiť zodpovednosť za následok dopravnej nehody ani u vodiča, ktorého vozidlo malo napr. prednosť v jazde, ale pritom porušil všeobecné povinnosti vodiča. (Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Tz 28/2002)
VŠEOBECNÉ POVINNOSTI ÚČASTNÍKA CESTNEJ PREMÁVKY § 3 - II. Niet povinnosti podľa práva, ktorej by nekorešpondovalo oprávnenie iného, v prospech alebo na ochranu koho je uvedená povinnosť právnou normou uložená. Jednou zo základných povinností každého účastníka cestnej premávky je správať sa disciplinovane a ohľaduplne, aby neohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Kým bezpečnosť cestnej premávky vyžaduje striktné dodržiavanie dopravných predpisov, vrátane povinnosti dbať na dopravné značky, neohrozenie plynulosti cestnej premávky na druhej strane logicky v sebe nesie potrebu primeranou a rozumnou mierou sa spoliehať na disciplinovanosť ostatných účastníkov cestnej premávky vo vzťahu k rešpektovaniu záväzným spôsobom stanovených pravidiel tejto premávky. (Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 6 Tz 16/97)
POVINNOSTI VODIČA § 4 Riadenie dopravných motorových prostriedkov je z hľadiska možných následkov na majetku, zdraví a životoch svojou povahou nebezpečnou prevádzkou. Toto nebezpečenstvo sa zvyšuje, ak je vodič pri riadení motorového vozidla pod vplyvom alkoholu, ktorý stav pri známych a dokázaných účinkoch znižuje jeho motorickú, rozpoznávaciu, vôľovú schopnosť a možnosť dodržiavať pravidlá cestnej premávky a včas reagovať na stav a situáciu v premávke. Subjektívny, sebavedomý pocit vodiča, ktorý je pod vplyvom alkoholu, že jeho schopnosť nie je ovplyvnená v zmysle zníženia, riziko nebezpečenstva robí vysoko aktuálnym. (Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 26. novembra 2002, sp. zn. 4 Sž 118/02)
ODBOČOVANIE § 19 - I. Nemožno od vodiča vozidla odbočujúceho vľavo požadovať, aby sa pri odbočovaní nepretržite či priebežne díval za seba a nevenoval sa náležite odbočovaciemu manévru a nesledoval čo sa deje v smere jeho jazdy, čo je veľmi podstatné. Vozidlá idúce za odbočujúcim vozidlom, ktoré má riadne zapnuté smerové svietidlo dávajúce znamenie o zmene smeru jazdy, si majú počínať tak, aby na túto zmenu stihli za normálnych okolností zareagovať včas. (Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)
ODBOČOVANIE § 19 - II. Vodič nesmie na úkor bezpečnosti premávky pre seba vynucovať nerušenú jazdu, aj keď by podľa špeciálneho právneho predpisu bol v danej situácii v práve (napríklad pokiaľ má na križovatke prednosť v jazde). (Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)
JAZDA CEZ KRIŽOVATKU § 20 - I. Skutočnosť, že iná osoba porušila predpisy o premávke na pozemných komunikáciách a vlastným zavinením vytvorila nebezpečnú situáciu, neospravedlňuje vodiča, ak aj on sám porušil povinnosť stále vozidlo ovládať a počínať si tak, aby doprava nebola ohrozená. Z toho potom plynie aj ďalší záver, že zásadne nemožno vylúčiť zodpovednosť za následky dopravnej nehody ani u vodiča, ktorého vozidlo malo prednosť v jazde. (Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Tz 28/2002, Zo súdnej praxe 83/2003)
JAZDA CEZ KRIŽOVATKU § 20 - II. Vodič nesmie na úkor bezpečnosti premávky pre seba vynucovať nerušenú jazdu, aj keď by podľa špeciálneho právneho predpisu bol v danej situácii v práve (napríklad pokiaľ má na križovatke prednosť v jazde). (Uznesenie Najvyššieho súdu ČR, sp. zn. 5 Tdo 10/2008, zo dňa 23. 1. 2008)
VCHÁDZANIE NA CESTU § 21 Vodič, ktorý za podmienok § 21 ods. 1 a 2 zákona o cestnej premávke vchádza na cestu, sa musí správať tak, aby neohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Vodič, ktorý má dať prednosť v jazde, musí sám zodpovedne určiť, či môže alebo nemôže prísť v danej situácii k náhlej zmene smeru jazdy, alebo k náhlemu zníženiu rýchlosti vozidla, prichádzajúceho po ceste, či sú teda dané podmienky pre uplatnenie pravidla v prednosti v jazde, a či situácia vyžaduje a zaväzuje ho k poskytnutiu prednosti v jazde. Pre posúdenie situácie z tohto hľadiska je rozhodujúca najmä vzdialenosť vozidla, ktoré má prednosť v jazde, jeho rýchlosť jazdy, smer jeho ďalšej jazdy, hustota premávky a prehľadnosť miesta. Vodič v tomto smere musí mať schopnosť zodpovedne sa rozhodnúť za každej, aj zložitej dopravnej situácie, včítane zaistenia bezpečného vjazdu na cestu pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. (Rozsudok Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 2Tz 6/2003)
OSOBITNÉ USTANOVENIA O CYKLISTOCH § 55 Bicyklista, ktorý nemá k dispozícii cestičku pre cyklistov, je povinný v zmysle § 55 ods. 1 jazdiť predovšetkým pri pravom okraji vozovky. Bicyklistu stojaceho na hranici križovatky, prípadne predným kolesom bicykla v križovatke, nemožno považovať za chodca podľa výkladového pravidla uvedeného v § 2 ods. 2 písm. f), pretože nejde pešo, ani bicykel netlačí. Za tejto situácie náraz bicykla cyklistu idúceho po ceste s právom prednosti v jazde do prekážky stojacej (napr. do nepohybujúceho sa cyklistu) na krajnici tejto cesty v križovatke tejto a vedľajšej cesty, ktorá však nevznikla náhle a neočakávane (a bol priestor aj čas na vyhnutie sa takejto prekážke), nemožno posudzovať ako porušenie povinnosti dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu po ceste s právom prednosti v jazde cyklistom takto stojacim na krajnici. (Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 6 Tz 10/2001, Zo súdnej praxe 53/2002)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dňa 1. januára 2009 nadobudol účinnosť článok XIII zákona č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republike v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike. Ako napovedá samotný názov tohto zákona, jeho účelom mal byť hlavne prepočet súm slovenskej meny na eurá, spôsob ich zaokrúhľovania so zohľadnením princípov zaokrúhľovania ustanovených zákonom č. 659/2007 Z. z., postup prepočtu súm pri použití referenčného výmenného kurzu, ktorý určuje a vyhlasuje Európska centrálna banka alebo Národná banka Slovenska a ďalšie nevyhnutné úpravy príslušných ustanovení súvisiace so zavedením meny euro v Slovenskej republike. Aj napriek tomu sa však do tohto zákona, konkrétne v jeho čl. XIII okrem uvedených zmien dostali aj zmeny zákona č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch (ďalej aj "ZSP"), ktoré nemajú žiadnu súvislosť so zavedením meny euro v Slovenskej republike, avšak tieto zmeny si vyžiadala aplikačná prax ako aj prijatie poslednej veľkej novely Občianskeho súdneho poriadku. Zákonodarca tak využil príležitosť spočívajúcu v nevyhnutnej novelizácii poplatkového zákona v súvislosti so zavedením meny euro a pridal aj pár iných zmien, ktoré mienil pôvodne zaviesť spolu s už spomínanou veľkou novelou Občianskeho súdneho poriadku (ďalej aj "OSP"). Veľkú časť verejnosti, hlavne odbornej, ktorá má tento predpis aplikovať v praxi, však zmeny takéhoto charakteru nenapadne hľadať v predpise, ktorý má podľa svojho názvu obsahovať len zmeny súvisiace s prechodom na menu euro. Dobrý úmysel zákonodarcu a hlavne pozitívne zmeny, ktoré novela prináša do praxe, však toto negatívum určite zastrú. Novela zavádza zmeny v oblasti súdnych poplatkov týkajúce sa okrem iného:
(JUDr. Edmund Horváth - Poradca 7/2009)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VRÁTENIE SÚDNEHO POPLATKU V roku 2008 bol zaplatený poplatok 15 681 Sk, pričom sa má vrátiť podľa § 11 ods. 7 ZSP po schválení zmieru pred začatím pojednávania 90 % z tohto poplatku. Ako sa vypočíta tento poplatok? Týchto 90 % súd vypočíta podľa § 11 ods. 7 ZSP v slovenských korunách podľa § 18c ods. 5 ZSP (prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2009) a vyjde mu 14 112,90 Sk. Súd prepočíta túto sumu poplatku konverzným kurzom na eurá a vyjde mu 468,4624576 eur, pričom tento výsledok treba zaokrúhliť podľa § 18c ods. 5 ZSP (rovnaký princíp zaokrúhľovania ustanovuje aj § 11 ods. 11 ZSP) na eurocenty nahor, t.j. na 468,47 eur, ktorý sa vráti poplatníkovi. PREPOČET A ZAOKRÚHĽOVANIE Navrhovateľ sa domáha od odporcu zaplatenia sumy 10 587 Sk spolu s úrokom z omeškania zo sumy 6 543 Sk vo výške 15 % ročne odo dňa 1. 2. 2007 do zaplatenia a náhrady trov konania vo výške 2 000 Sk. Ako a kto určí prepočet týchto súm? Po 1. januári 2009 musí súd sám urobiť prepočet súm vyjadrených v korunách konverzným kurzom, pričom sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent, presne podľa matematických pravidiel (Pozn.: eurokalkulačky zaokrúhľujú podľa týchto pravidiel). Tieto pravidlá sú určené na európskej úrovni Nariadením Rady ES č. 1103/97 o určitých ustanoveniach týkajúcich sa zavedenia eura. Súd v prípade kladného rozhodnutia vysloví, že: Odporca je povinný zaplatiť navrhovateľovi sumu 351,42 eur spolu s úrokom z omeškania zo sumy 217,19 eur vo výške 15 % ročne odo dňa 1. 2. 2007 do zaplatenia a nahradiť trovy konania vo výške 66,39 eur. ZAOKRÚHĽOVANIE NA CELÉ EURÁ Navrhovateľ sa domáha zaplatenia sumy 3456,65 eur. Ako sa má táto suma zaokrúhliť? Základ sa zaokrúhli na celé eurá nadol, t.j. 3 456 eur. Ak sa poplatok platí podľa položky 1 sadzobníka (Pozor! Od 1. januára 2009 sa zruší položka 2 - poplatky v obchodných veciach; a aj v občianskych aj v obchodných veciach sa budú poplatky vyberať podľa položky 1, samozrejme, ak nie je ustanovená osobitná sadzba v inej položke. V obchodných veciach bude stanovená len vyššia horná hranica poplatku - pozri bod 6 tohto článku, kde to rozoberáme podrobnejšie), t.j. 6 % z ceny predmetu konania, najmenej 16,50 eura, najviac 16.596,50 eura, v obchodných veciach najviac 33.193,50 eura, tak bude predstavovať 6 % zo sumy 3456 eur čiastku 207,36 eur. Keďže suma prevyšujúca celé číslo (36) je menšia ako 50, poplatok sa zaokrúhli na celé euro nadol. V danom prípade na 207 eur. Toto zaokrúhľovanie totiž zohľadňuje najnižšiu kolkovú známku, ktorá bude 50 centová, t.j. 0,50 eura ako aj tzv. zásadu nepoškodiť občana. (odpovedal: JUDr. Edmund Horváth)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NIELEN O JAZDENÍ Majiteľ auta stále šetrí: ak jazdí, ušetrí za alkohol, ak pije, ušetrí za benzín, ak vykonáva oboje súčasne, ušetrí za nájom, svetlo a kúrenie. Alf Scorell
Najväčšou poverou dneška je veriť na prednosť v jazde. Jacques Tati
Kto má peniaze, kúpi si auto. Kto ich nemá, zomrie inak. Fernandel
Výrobcovia áut sa nič nenaučili. Nové modely majú stále ten istý stierač, za ktorý nám pri parkovaní dávajú tie isté pokutové bloky. Sammy Davis
V dnešnej dobe bezohľadnej cestnej dopravy existujú dva druhy chodcov - rýchli a mŕtvi. Thomas Robert Dewar
Dva dôležité momenty vo vývoji človeka: keď sa postaví na vlastné nohy a keď sa posadí do vlastného vozidla. Pajo Kamžaj
Ak chcete vo Veľkej Británii prejsť cez cestu, vezmite si so sebou psa. Žiadny Angličan nikdy neprejde psa. Alec Guinness
Kráľovstvo za koňa, republiku za auto! Žarko Petan
Električka - plechovka so zle naloženými ľuďmi. Gabriel Laub
Auto - technický prostriedok, ktorý nám umožňuje dostať sa rýhlejšie a pohodlnejšie do najbližšej opravovne, než by sme to dokázali pešo. Helmar Nahr
Naozaj ideálny manžel je muž, ktorý zachádza so svojou manželkou presne tak ako so svojim novým autom. Henry Ford
Predtým sme jazdievali tam, kde bolo možno vidieť niečo mimoriadne. Dnes ideme len tam, kde máme aspoň iskričku nádeje, že budeme môcť zaparkovať. Fernandel
(Zdroj: Colours.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SR Čiastka číslo 17/2009 zo dňa 13. 02. 2009 33/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 34/2009 Vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti SR č. 491/2004 Z. z. o odmenách, náhradách výdavkov a náhradách za stratu času pre znalcov, tlmočníkov a prekladateľov v znení neskorších predpisov 35/2009 Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa Čiastka číslo 18/2009 zo dňa 14. 02. 2009 36/2009 Úplné znenie zákona Národnej rady SR č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska Čiastka číslo 19/2009 zo dňa 17. 02. 2009 37/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z. 38/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR o zmenách a doplneniach v medzinárodných zmluvných dokumentoch v oblasti cestnej premávky, ktorými je Slovenská republika viazaná (Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BARROSOVA KOMISIA O ONLINE PIRÁTOCH UŽ NEROZHODNE Komisia sa po silnom tlaku telekomunikačných firiem a spotrebiteľských organizácií rozhodla posunúť publikovanie návrhu o boji s elektronickým pirátstvom na koniec svojho funkčného obdobia. Nepredstaví však konkrétny, iba tematický návrh. Očakávalo sa, že v prvom polroku 2009 Európska komisia predstaví dva návrhy pre boj s online pirátstvom. Posolstvom oboch dokumentov mali byť celoeurópske prísnejšie opatrenia a obmedzenia pre voľné a nelegálne zdieľanie dátového multimediálneho obsahu. Na začiatku roka 2008 vydala Komisia komuniké, v ktorom načrtla väčšinu z nich. Medzi nimi sa nachádzal aj tzv. francúzsky model troch krokov, podľa ktorého by bolo možné uložiť poskytovateľom internetového pripojenia povinnosť "obmedziť alebo zrušiť prístup na web tým, ktorí ilegálne zdieľajú dáta". Po tom, čo sa diskusia o téme online zdieľania dát "zradikalizovala", Komisia ju zmrazila, povedal pre EurActiv predstaviteľ Exekutívy. Doplnil, že na rozhodnutie mal vplyv najmä silný lobing firiem vydávajúcich obsah (najmä hudobný). "Nebude žiadne odporúčanie. Komisia neskôr predstaví iba tematické návrhy", ktoré bude môcť použiť nová Komisia po tom, čo bude na konci roka 2009 alebo v roku 2010 menovaná do úradu, vysvetlil Martin Selmayr, hovorca komisárky Viviane Redingovej, zodpovednej za informačnú spoločnosť a médiá. Súčasná Komisia sa nebude zaoberať ani ostatnými návrhmi pre boj proti online podvodom, ktoré sa plánovali ako súčasť revízie Smernice o elektronickom obchodovaní (e-Commerce). Komisia mala pôvodne 26. februára 2009 poslať zúčastneným stranám pripomienkovací dotazník. Oliver Drewes, hovorca komisára pre vnútorný trh Charlieho McCreevyho, pre EurActiv povedal: "Nebude žiadny dotazník a žiadna správa. Komisia nebude do konca svojho mandátu revidovať smernicu." (zdroj: euractiv.sk)
ČESI POMÔŽU LOTYŠOM. DAJÚ IM 200 MILIÓNOV EUR PROTI KRÍZEČeskí poslanci odklepli v čase hospodárskej krízy finančnú pomoc Lotyšsku. Konkrétne ide o vydanie dlhopisov v objeme 200 miliónov eur. Za peniaze získané predajom týchto dlhopisov poskytne Česko Lotyšsku sedemročnú bezúročnú pôžičku. Podľa českého ministra financií Miroslava Kalouska vydanie dlhopisov so sedemročným horizontom nijako nezvýši český štátny dlh. "Nikdy nevieme, kedy podobnú pomoc budeme potrebovať my sami," povedal Kalousek. Česká snemovňa prerokovala návrh v zrýchlenom konaní, čo znamená, že s ním poslanci súhlasili už pri prvom čítaní. Opozícia tentoraz nepodala návrh veta, ako pri iných vládnych návrhoch v zrýchlenom konaní často robí. Normu podporilo 157 zo 189 prítomných poslancov. Návrh ešte musí prerokovať Senát. Lotyšsko sa pre finančnú krízu dostalo vlani do vážnych problémov - nebolo schopné financovať svoj dlh vydávaním nových dlhopisov na kapitálovom trhu, preto sa obrátilo o pomoc do zahraničia. Krajina požiadala o pomoc 7,5 miliardy eur. Štáty EÚ majú poskytnúť 3,1 miliardy eur, zvyšok potom Medzinárodný menový fond. (zdroj: hnonline.sk)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov č.7/2009
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník č. 3/2009
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník č. 2/2009
Verejná správa - (VS) - formát A 4 mesačník č. 2/2009
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník č. 3/2009
1 000 riešení č. 1/2009 (I/2009)
MONOTEMATIKY Účtovná závierka za rok 2008 v JÚ a PÚ Monotematika zahŕňa právne normy a aktuálne zmeny pre rok 2008, pre potreby zostavenie účtovnej závierky. Pre podvojné účtovníctvo sú rozpracované:
Pre podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva je poukázané na uzatváranie účtovných kníh, inventarizáciu majetku a záväzkov a uzávierkové účtovné operácie. Daňové priznania za rok 2008 Monotematika je určená právnickým aj fyzickým osobám, ktoré sú povinné podať daňové priznanie za rok 2008. Obsahuje návod na vyplňovanie daňových priznaní a spracovanie ročného zúčtovania preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti. Materiál je doplnený príkladmi, výpočtami a praktickým návodom na vyplňovanie jednotlivých potrebných tlačív. AKTUALIZÁCIE Aktualizácia II/12009 (II/2009)
PRIPRAVUJEME Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 4/2009 (III/2009)
Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) č. 3/2009 (III/20009)
Verejná správa - (VS) č. 3/2009 (III/2009)
Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) č. 4/2009 (III/2009)
1 000 riešení č. 2/2009 (II/2009)
MONOTEMATIKY Daňové výdavky od A po Z (II/2009) Jedná sa o malú encyklopédiu daňových výdavkov, ktorej cieľom je prostredníctvom abecedne zoradených hesiel priblížiť rozsah a zložitosť tejto problematiky. Heslá sú spracované na základe aktuálneho stavu k 1. januáru 2009.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnenie objednávky
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo
pri cene uvedené inak. Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom! Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2008 |