Em@ilové noviny

 

č. 3/2020

14.2.2020

 

 
 
 Téma novín 
 P6 aktual 
 Chybiť znamená platiť 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Horúce témy 
 Kontakty 

Služby, ktoré nájdete len u nás:

  • aktuálne a rýchle informácie
    (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania
    publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov
    prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi
    prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 
Vážení čitatelia!

V Zákonníku práce došlo k navýšeniu dĺžky základnej výmery dovolenky na päť týždňov aj pre zamestnancov, ktorí dosiaľ nedovŕšili 33 rokov veku, ale trvalo sa starajú o dieťa. Tiež dochádza k zmene postupu určovania minimálnej mzdy na príslušný kalendárny rok. Potrebujete podrobnejšie informácie ohľadom novely? Čítajte v rubrike Téma čísla v článku pod názvom Zákonník práce po novele a tiež v mesačníku PaM 3/2020 a podrobné informácie nájdete v odbornej tematickej publikácii Zákonník práce s komentárom po novele.

Účtovníci, ktorí poznajú právny predpis - opatrenie pre vedenie jednoduchého účtovníctva vedia, že viesť jednoduché účtovníctvo nie je také jednoduché, ako vyplýva z jeho názvu a že za nesprávne vedenie účtovníctva môže daňový úrad uložiť pokutu. Aké sú správne postupy pri vedení jednoduchého účtovníctva? Čítajte v Téme čísla pod názvom Jednoduché účtovníctvo a v odborných tematických publikáciách Jednoduché účtovníctvo a v 100 otázok a odpovedí Paušálne výdavky, účtovníctvo.

Tanec je zdravou alternatívou športovania, prípadne jeho doplnkom, či atraktívnym aj užitočným cvičením pre "nenápadné" zvyšovanie fyzickej kondície a schopnosti relaxovať. Viac o pozitívnych účinkoch tanca sa dočítate v rubrike Byť dobrý nestačí Tanec je pohyb a relax.

Aké témy prinášáme v aktuálnych tematických balíčkoch? Zákonník práce - novela, Odpady a podnikanie, Daňový poriadok po novele, Jednoduché účtovníctvo, Daňové priznania za rok 2019 III.

Veríme, že Vás témy zaujali a tešíme sa na skoré stretnutie.

Andrea Súkeníková
zodpovedná redaktorka
poradca@poradca.sk


V tomto čísle najdete:

 

 
 
TÉMY NOVÍN

 
ZMENY V ZÁKONNÍKU PRÁCE V ROKU 2020


DĹŽKU ZÁKLADNEJ VÝMERY DOVOLENKY NA PÄŤ TÝŽDŇOV aj pre zamestnancov, ktorí zatiaľ nedovŕšili 33 rokov veku, ale trvalo sa starajú o dieťa, priniesla novela Zákonníka práce č. 380/2019 Z. z. od 1. 1. 2020 v § 103 ods. 2. Slovenská republika sa takouto právnou úpravou zaradila medzi viaceré členské štáty Európskej únie, ktoré poskytujú uvedený sociálny štandard. Doteraz išlo aj v slovenských podmienkach o časté zamestnanecké zvýhodnenie s pozitívnym vplyvom nielen na bezpečnosť, produktivitu a efektivitu práce zamestnancov, ale aj s pozitívnym vplyvom na pracujúce rodiny s maloletými deťmi a na ich zakladanie.

 

POJEM TRVALEJ STAROSTLIVOSTI O DIEŤA nie je v novelizovanom § 103 ods. 2 Zákonníka práce jednoznačne legislatívne upravený a nie je uvedená ani nijaká odvolávka na iný zákonný predpis. Napr. v § 87 ods. 3 Zákonníka práce sa pre nerovnomerné rozvrhnutie pracovného času v prípade zamestnanca trvalo sa starajúceho o dieťa vyžaduje jeho súhlas, v § 164 Zákonníka práce sa určuje horná hranica trvalej starostlivosti o dieťa jeho 15. rokom veku na účely úpravy pracovného času. Zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine v platnom znení uvádza pojem osobná starostlivosť o dieťa a v súvislosti s dovolenkou rodiča – zamestnanca znamená venovanie času dieťaťu, ktorý by bol inak určený na odpočinok zamestnanca. V prípade rozvodu súd určuje aj práva rodičov k dieťaťu. Ak súd rozhodne, že sa dieťa zveruje do osobnej starostlivosti matky a mužovi sa umožňuje stretávať sa s dieťaťom a určuje sa mu povinnosť platiť výživné, nejde o trvalú starostlivosť o dieťa na účely § 103 ods. 2 Zákonníka práce.

Platenie výživného preto nie je dôvodom na zvýšenie výmery dovolenky, trvalú starostlivosť o dieťa a tým aj svoje právo na dlhšiu dovolenku by muž musel svojmu zamestnávateľovi preukázať. Ak je rozvedeným rodičom súdom určená striedavá starostlivosť o dieťa, vzhľadom na to, že Zákonník práce neustanovuje rozsah starostlivosti, môže sa tento stav posúdiť ako trvalá starostlivosť o dieťa pre účely päťtýždňovej dovolenky. Aj pri striedavej starostlivosti môže nastať prípad, že jej rozsah zo strany jedného z rodičov bude tak redukovaný, že nepôjde o trvalú starostlivosť.

 

PRAVIDLÁ PRE PREUKÁZANIE TRVALEJ STAROSTLIVOSTI O DIEŤA Zákonník práce neurčuje. Zamestnávateľovi túto skutočnosť musí preukázať sám zamestnanec. Zamestnávateľ môže vo svojom vnútornom predpise určiť, aké doklady bude od zamestnanca požadovať, ale v praxi aj tak nastanú prípady, kedy sa dôkazy budú líšiť v závislosti od konkrétnej situácie. Napr. rodným listom zamestnanec preukazuje, že je rodičom dieťaťa, ale nepreukazuje, že sa skutočne o dieťa stará. Podobne doklad o spoločnom bývaní nemusí preukazovať túto starostlivosť.

Z praktického hľadiska môže zamestnávateľ akceptovať čestné vyhlásenie zamestnanca, že sa stará o dieťa a jeho súčasťou môže byť aj vyhlásenie matky, že sa otec trvale stará o dieťa. Zamestnanec môže v prípade potreby predložiť aj rôzne doklady o tom, že uhrádza výdavky na dieťa, aj keď úhrada výdavkov nie je trvalou starostlivosťou o dieťa.

 

TERMÍN OZNÁMENIA STAROSTLIVOSTI O DIEŤA Zákonník práce priamo neurčuje. Pri matke sa to dá predpokladať na základe tehotenstva a čerpania materskej a rodičovskej dovolenky. Nepriamo je táto povinnosť určená v § 81 písm. g) Zákonníka práce, na základe ktorého je zamestnanec povinný oznamovať zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu všetky zmeny, ktoré sa týkajú pracovného pomeru a súvisia s jeho osobou, t. j. ak zamestnanec chce zvýšenú výmeru dovolenky, má to zamestnávateľovi oznámiť hneď.

V praxi budú vznikať situácie, keď bude musieť zamestnávateľ rozhodovať o nároku zamestnanca následne až po určitej dobe, často aj po skončení kalendárneho roka, a preto je vhodné, aby tieto praktické situácie zapracoval do svojho vnútorného predpisu.

Napríklad ak zamestnávateľ prijme zásadu, že bude poskytovať dlhšiu základnú výmeru dovolenky pomerne podľa počtu kalendárnych dní alebo mesiacov, musí jednoznačne určiť deň tohto nároku. Pretože v Zákonníku práce chýba definícia osoby trvalo sa starajúcej o dieťa, bude na zvážení príslušného súdu v prípade sporných nárokov zamestnancov, či tento stav nastáva dňom začatia starostlivosti alebo dňom oznámenia, t. j. dňom, keď sa zamestnávateľovi táto skutočnosť stala známou.

 

Pojem dieťaťa na účely päťtýždňovej dovolenky nie je v Zákonníku práce jednoznačne legislatívne upravený. V § 40 ods. 5 Zákonníka práce je určené ako rodinný príslušník vlastné dieťa, dieťa zverené zamestnancovi do náhradnej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu alebo dieťa zverené zamestnancovi do starostlivosti pred rozhodnutím súdu o osvojení. Na účely § 103 ods. 2 Zákonníka práce tak bude za zamestnanca s dlhšou výmerou dovolenky považovaný nielen biologický otec a matka, ale aj náhradný rodič podľa zákona o rodine.

Horná hranica veku dieťaťa sa môže odvodiť z § 8 ods. 2 Občianskeho zákonníka, podľa ktorého sa plnoletosť nadobúda dovŕšením osemnásteho roku a pred dosiahnutím tohto veku sa plnoletosť nadobúda len uzavretím manželstva, pričom takto nadobudnutá plnoletosť sa nestráca ani zánikom manželstva ani vyhlásením manželstva za neplatné.

 

VZNIK A ZÁNIK PRÁVA NA VYŠŠIU VÝMERU DOVOLENKY je spojený so začatím a skončením trvalej starostlivosti o dieťa. Pretože konkrétna výmera dovolenky patrí zamestnancovi za príslušný kalendárny rok, je vhodné a pre mzdovú prax nevyhnutné, aby zamestnávateľ vo svojom vnútornom predpise určil detailné pravidlá výpočtu nároku na dovolenku a oboznámil s nimi všetkých zamestnancov.

Základná výmera dovolenky je v Zákonníku práce určená výrazom „najmenej 4 týždne/najmenej 5 týždňov“ a preto bude správny postup aj tých zamestnávateľov, ktorí sa rozhodnú zvýšiť dovolenku na 5 týždňov za celý kalendárny rok aj v prípade, že starostlivosť zamestnanca o dieťa začala v priebehu tohto kalendárneho roka.

 

OSEMTÝŽDŇOVÁ DOVOLENKA PRE OSOBITNÉ SKUPINY ZAMESTNANCOV (platná od 19. 11. 2019). Ustanovenie § 103 ods. 3 Zákonníka práce určuje základnú výmeru dovolenky v trvaní osem týždňov pre osobitné skupiny zamestnancov v závislosti od druhu práce, ktorú vykonávajú, nie od ich veku. Do 18. 11. 2019 Zákonník práce určoval najmenej osemtýždňovú dovolenku pre riaditeľa školy, riaditeľa školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia, riaditeľa špeciálneho výchovného zariadenia a ich zástupcov, učiteľa, pedagogického asistenta, majstra odbornej výchovy, trénera športovej školy, trénera športovej triedy, korepetítora, zahraničného lektora, vychovávateľa a odborného zamestnanca podľa osobitného predpisu.

 

Novela Zákonníka práce č. 380/2019 Z. z. určila v § 103 ods. 3 nové kategórie zamestnancov, ktorým patrí najmenej osemtýždňová dovolenka od 19. 11. 2019 a pretože novela neobsahuje prechodné ustanovenie, títo zamestnanci mali právo na zvýšenú výmeru dovolenky už v roku 2019 a za celý kalendárny rok 2019 (samozrejme len v prípade, ak patrili do osobitnej skupiny počas celého kalendárneho roka 2019).

 Od 19. 11. 2019 ide o nasledovných zamestnancov:

a)  pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec podľa osobitného predpisu

·         Osobitným predpisom pre túto skupinu zamestnancov je zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch v znení neskorších predpisov. V § 20 tohto zákona sú uvedené kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov, zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu, výchovného programu alebo za poskytovanie výchovy v zariadení sociálnej pomoci (učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, korepetítor, školský tréner). V § 21 tohto zákona sú uvedené kategórie pedagogických zamestnancov, podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu (pedagogický asistent, zahraničný lektor, školský špeciálny pedagóg). V § 22 tohto zákona sú uvedené podkategórie učiteľa profesijného rozvoja (lektor vzdelávania, metodik profesijného rozvoja, konzultant atestačného konania), v § 23 až § 27 sú uvedené kategórie odborných zamestnancov (psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, kariérový poradca, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg, sociálny pedagóg). Vedúci pedagogický zamestnanec (riaditeľ, zástupca riaditeľa, hlavný majster odbornej výchovy, vedúci vychovávateľ) a vedúci odborný zamestnanec (riaditeľ, zástupca riaditeľa, vedúci odborného útvaru) je definovaný v § 39 tohto zákona.

b)  vysokoškolský učiteľ

·         Vysokoškolský učiteľ podľa § 75 ods. 1 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov pôsobí vo funkciách profesor, hosťujúci profesor, docent, odborný asistent, asistent a lektor. Ostatné odseky tohto paragrafu detailne určujú, čo je obsahom ich funkcie.

c)  výskumný pracovník a umelecký pracovník verejnej vysokej školy alebo štátnej vysokej školy

·         Vysoká škola môže na plnenie svojich úloh vo vede, technike alebo umení zamestnávať výskumných pracovníkov a umeleckých pracovníkov, ktorí sa môžu zúčastňovať aj na vzdelávacej činnosti vysokej školy. Určuje to § 80 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov.

d)  zamestnanec s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, ktorý vykonáva výskumno-pedagogickú činnosť alebo vedeckú činnosť, výskumnú činnosť a vývojovú činnosť na výskumnom pracovisku organizácie Slovenskej akadémie vied, verejnej výskumnej inštitúcie alebo štátnej rozpočtovej organizácie alebo štátnej príspevkovej organizácie uskutočňujúcej výskum zriadenej ústredným orgánom štátnej správy.

 

ZVÝŠENÁ VÝMERA DOVOLENKY PRE TÝCHTO ZAMESTNANCOV má prispieť k zatraktívneniu vedeckej kariéry v SR a k zrovnoprávneniu týchto kategórií zamestnancov so zamestnancami vysokých škôl. Ide o zamestnancov inštitúcií vykonávajúcich činnosť podľa zákona č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied v znení neskorších predpisov, zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov, zákona č. 243/2017 Z. z. o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Títo zamestnanci sú odmeňovaní podľa prílohy č. 5 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

NOVÉ PRAVIDLÁ PRI URČOVANÍ MINIMÁLNEJ MZDY. Mzda zamestnanca podľa § 119 ods. 1 Zákonníka práce nesmie byť nižšia ako minimálna mzda podľa osobitného predpisu. Osobitným predpisom je zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov. Novela tohto zákona č. 375/2019 Z. z. účinná od 1. januára 2020 zmenila radikálnym spôsobom pravidlá pri každoročnom určovaní minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok z dôvodu posilnenia záväzkov a zásad vyplývajúcich z medzinárodných dokumentov a Ústavy Slovenskej republiky. Slovenská republika je v otázke minimálnej mzdy viazaná čl. 4 ods. 1 revidovanej Európskej sociálnej charty, v ktorom sa určuje „priznať pracovníkom právo na odmenu, ktorá zabezpečí im a ich rodinám dôstojnú životnú úroveň”.

Otázka minimálnej mzdy je zmienená aj v zásade 6 Európskeho piliera sociálnych práv, ktorý môže byť podkladom na vytvorenie pravidiel európskej minimálnej mzdy. Podľa bodu 6 Európskeho piliera sociálnych práv „pracovníci majú právo na spravodlivé mzdy, ktoré umožňujú dôstojnú životnú úroveň. Treba zaručiť primerané minimálne mzdy, ktoré vzhľadom na vnútroštátne hospodárske a sociálne podmienky zabezpečia uspokojenie potrieb pracovníkov a ich rodín, pri zachovaní prístupu k zamestnanosti a stimulov na hľadanie práce. Treba zamedziť chudobe pracujúcich.“.

 

Obdobný záväzok vyplýva aj z čl. 36 Ústavy Slovenskej republiky, v ktorom podľa ods. 1 písm. a) „Zamestnanci majú právo na spravodlivé a uspokojujúce pracovné podmienky. Zákon im zabezpečuje najmä právo na odmenu za vykonanú prácu, dostatočnú na to, aby im umožnila dôstojnú životnú úroveň.” V čl. 36 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky sa určuje, že „Každý zamestnanec má právo, aby jeho odmena za vykonanú prácu nebola nižšia ako minimálna mzda. Podrobnosti o úprave minimálnej mzdy ustanoví zákon.“

 

Novela č. č. 375/2019 Z. z. stanovila, že predmetom zákona o minimálnej mzde nie je len poskytovanie minimálnej mzdy, ale aj určovanie minimálnej mzdy.

V § 7 novelizovaného zákona o mzde určuje, že o sume minimálnej mzdy rokujú zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov najneskôr od 1. apríla a najneskôr do 15. júla. Do tohto dňa sa môžu dohodnúť na sume mesačnej minimálnej mzdy. Ich dohoda o určení sumy minimálnej mzdy bude potom záväzná pre určenie minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok. Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov predložia túto dohodu do 31. júla Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktoré oznámi v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, že sa minimálna mzda dohodla podľa § 7. Súčasťou oznámenia bude aj uvedenie sumy mesačnej minimálnej mzdy a hodinovej minimálnej mzdy na príslušný kalendárny rok.

Ak nedôjde k bipartitnej dohode medzi zástupcami zamestnávateľov a zástupcami zamestnancov, stane sa otázka mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok predmetom rokovania Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky do 31. augusta.

 

Hospodárska a sociálna rada SR bola zriadená zákonom č. 103/2007 Z. z. ako konzultačný a dohodovací orgán vlády a sociálnych partnerov (tzv. tripartita) na celoštátnej úrovni. Zástupcovia zamestnávateľov a zástupcovia zamestnancov sa za účasti zástupcov vlády Slovenskej republiky môžu dohodnúť na sume mesačnej minimálnej mzdy. Ak k dohode dôjde, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky oznámi v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, že sa minimálna mzda dohodla podľa § 7, oznámi sa aj suma mesačnej minimálnej mzdy a hodinovej minimálnej mzdy. Suma mesačnej minimálnej mzdy sa dohaduje ako celé číslo a suma hodinovej minimálnej mzdy potom podľa § 2 ods. 2 zákona o minimálnej mzde predstavuje 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy, ktorá sa zaokrúhli na tri desatinné miesta.

 

(Viac o tejto téme sa dočítate v mesačníku PaM 3/2020 a podrobné informácie nájdete v odbornej tematickej publikácii Zákonník práce s komentárom po novele)

 



JEDNODUCHÉ ÚČTOVNÍCTVO

1.     Jednoduché účtovníctvo a zákon o účtovníctve

 

Základnou právnou normou upravujúcou účtovníctvo je zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v  znení n.p.

Čo zákon o účtovníctve upravuje a na koho sa vzťahuje? Zákon o účtovníctve, ako základná právna norma

pre vedenie účtovníctva, upravuje:

a) vedenie účtovníctva pre účtovné jednotky,

b) účtovnú závierku,

c) register účtovných závierok

 

1.1       Účtovné jednotky

Zákon o účtovníctve upravuje rozsah, spôsob a preukázateľnosť vedenia účtovníctva a rozsah, obsah a preukázateľnosť účtovnej závierky pre právnické osoby, ktoré majú sídlo na území Slovenskej republiky,

pre zahraničné osoby, ak podnikajú na území SR a pre fyzické osoby podnikateľov. Uvedené osoby (právnické osoby, zahraničné osoby, fyzické osoby podnikatelia) pre účely zákona o účtovníctve

sa považujúza účtovnú jednotku (§ 1 ods. 2 zákona o účtovníctve).

 

1.2 FO podnikatelia, na ktoré sa zákon o účtovníctve vzťahuje

-        fyzické osoby podnikatelia

-        ak si uplatňujú preukázateľné výdavky

 

Zákon o účtovníctve sa vzťahuje na fyzické osoby, ktoré podnikajú alebo vykonávajú inú samostatnú zárobkovú činnosť,ak preukazujú svoje výdavky vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie audržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov podľa osobitného predpisu (zákon č. 595/2003 Z. z. o daniz príjmov v znení neskorších predpisov). To znamená, že ak fyzické osoby podnikatelia budú v peňažnom denníku účtovať o skutočných výdavkoch, ktoré vynaložili na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov, budúsa považovať za účtovné jednotky a zákon o účtovníctve sa na ne bude vzťahovať.

 

1.3 FO, na ktoré sa zákon o účtovníctve nevzťahuje

-        fyzické osoby podnikatelia

-        ak si uplatňujú výdavky percentom z príjmov (neplatitelia DPH) alebo

-        vedú daňovú evidenci

 

Uplatňovanie výdavkov percentom z príjmov

Ak daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, alebo daňovník, ktorý je platiteľom

dane z pridanej hodnoty len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z úhrnu príjmov uvedených v § 6 ods. 1 a 2 (ide o príjmy z podnikania a zo samostatnej zárobkovej činnosti) najviac do výšky 20 000 eur. Ak daňovník s príjmami podľa § 6 ods. 4 (ide o príjmy z použitia diela a z použitia umeleckého výkonu) nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty alebo je platiteľom dane z pridanej hodnoty len časť zdaňovacieho obdobia, neuplatní preukázateľné výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z týchto príjmov najviac do výšky 20 000 eur. Ak daňovník uplatní výdavky podľa tohto odseku, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiťv súvislosti s dosahovaním  príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach; toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu v rozsahu evidencie podľa § 6 ods. 11 písm. a)

a d), t.j. evidenciu:

-        o príjmoch v časovom slede,

-        o zásobách a

-        o pohľadávkach

 

Uplatňovanie výdavkov z daňovej evidencie

Zákon o účtovníctve sa nevzťahuje ani na daňovníka vykonávajúceho podnikanie alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť alebo dosahujúci príjmy z prenájmu alebo príjmy z použitia diela a použitia umeleckého

výkonu podľa § 6 ods. 1 až 4 zákona o dani z príjmov, ktorý vedie daňovú evidenciupodľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov. Ak daňovník uplatňuje pri príjmoch podľa § 6 ods. 1 až 4 zákona o dani z príjmov

(príjmy z podnikania, zo samostatnej zárobkovej činnosti, príjmy z prenájmu, príjmy z použitia diela a použitia umeleckého výkonu) preukázateľne vynaložené výdavky, môže viesť počas celého zdaňovacieho obdobia daňovú evidenciu o

a) príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve,

b) daňových výdavkoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového

základu dane) vrátane vydaných dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve,

c) hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku [§ 2 písm. m) ZDP],

d) zásobách a pohľadávkach,

e) záväzkoch.

 

Podľa § 10 ods. 1 písm. a) až d) zákona o účtovníctve, musí účtovný doklad, ktorý je preukázateľným účtovným záznamom obsahovať:

a) slovné a číselné označenie účtovného dokladu,

b) obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,

c) peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva a

d) dátum vyhotovenia účtovného dokladu

 

Daňovú evidenciu je daňovník povinný uchovávať po dobu, v ktorej zanikne právo daň vyrubiť alebo dodatočne vyrubiť podľa osobitného predpisu (§ 69 zákona č. 563/2009 Z.z. daňový poriadok).

 

Ak sa daňovník, ktorý má príjmy z prenájmu príjmy z použitia diela a použitia umeleckého výkonu rozhodne účtovať v sústave jednoduchého účtovníctva alebo podvojného účtovníctva, aj keď táto povinnosť daňovníkovi nevyplýva z osobitných predpisov (zákon o účtovníctve), je povinný týmto spôsobom postupovať počas celého zdaňovacieho obdobia.

 

Ak daňovník v podanom daňovom priznaní za príslušné zdaňovacie obdobie uplatnil preukázateľné daňové výdavky, nemôže ich po uplynutí lehoty na podanie daňového priznania za toto zdaňovacie obdobie zmeniť na výdavky uplatňované spôsobom percentom z príjmov (tzv paušálne výdavky). Ak daňovník v podanom

daňovom priznaní za príslušné zdaňovacie obdobie uplatnil výdavky percentom z príjmov, nemôže ich pouplynutí lehoty na podanie daňového priznania za toto zdaňovacie obdobie zmeniť na preu kázateľné daňové výdavky.

 

Neprehliadnite!

Ak si daňovník uplatňuje výdavky percentom z príjmov, alebo vedie daňovú evidenciu, zákon o účtovníctve

sa na neho nevzťahuje okrem § 10 ods. 1 písm. a) až d), t.j. okrem požiadavky na  náležitosti účtovných dokladov.

 

(Viac o tejto téme sa dočítate v odborných tematických publikáciách Jednoduché účtovníctvo a v 100 otázok a odpovedí Paušálne výdavky, účtovníctvo)

 

 

 
 
P6 V LEGISLATÍVE


21/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 199/2005 Z. z. o ochranných opatreniach proti zavlečeniu a rozširovaniu organizmov škodlivých pre rastliny alebo rastlinné produkty v znení neskorších predpisov 01.03.2020

22/2020 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 497/2013 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií v znení neskorších predpisov 01.07.2020

23/2020 Z. z.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o uzavretí Dodatku č. 2 k Dohode medzi Ministerstvom zahraničných vecí Slovenskej republiky a Ministerstvom zahraničných vecí Lotyšskej republiky o vzájomnom zastupovaní pri vydávaní víz

24/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor tlačiva na podanie návrhu na zápis, ktorým sa potvrdia zapísané údaje o podniku zahraničnej právnickej osoby, organizačnej zložke podniku zahraničnej právnickej osoby a o organizačnej zložke podniku slovenskej právnickej osoby v obchodnom registri 01.10.2020




 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ




Nezabudnite v marci 2020

 

Termín zákonnej povinnosti

Charakteristika zákonnej povinnosti

Povinná osoba a zákon v platnom znení

2. 3.  – pondelok (namiesto soboty
29. 2.)

Podanie prehľadu o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za január 2020

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za január 2020

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane -§ 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

 

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel

 

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného v januári 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

9. 3.  – pondelok (namiesto nedele 8. 3.)

Splatnosť poistného na sociálne poistenie z vymeriavacieho základu zamestnancov s nepravidelným príjmom za február 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Splatnosť poistného na verejné zdravotné poistenie z dividend vyplatených vo februári 2020, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť

Platiteľ dividend

§ 17 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Podanie výkazu preddavkov platiteľa dividend za dividendy, na ktoré sa vzťahuje táto povinnosť, a ktoré boli vyplatené vo februári 2020

Platiteľ dividend

§ 20 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

10. 3.  – utorok

Doručiť zamestnancom, ktorí poberali v roku 2019 zdaniteľné príjmy, potvrdenie o zdaniteľných príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti z údajov uvedených na mzdovom liste za rok 2019 – vzťahuje sa len na tých zamestnancov, ktorí nepožiadali zamestnávateľa o vystavenie tohto dokladu skôr

Zamestnávateľ

§ 39 ods. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

16. 3.  – pondelok (namiesto nedele 15. 3.)

Odvod dane vyberanej zrážkou vo februári 2020 z tých príjmov, na ktoré sa vzťahuje zrážková daň a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ zrážkovej dane

§ 43 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Odvod sumy na zabezpečenie dane platiteľom príjmu a oznámenie tejto skutočnosti správcovi dane

Platiteľ príjmu podliehajúceho zabezpečeniu dane

§ 44 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

31. 3.  – utorok

Podanie prehľadu o príjmoch zo ZČ, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil zamestnávateľ, o zrazených a odvedených  preddavkoch na daň z týchto príjmov, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za II/ 2020

Zamestnávateľ

§ 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podanie oznámenia o zrazenej sume osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa z príjmu zo závislej činnosti za február 2020

Zamestnávateľ - platiteľ osobitnej sadzby dane - § 15a ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov

 

Vykonanie ročného zúčtovania a výpočet dane za rok 2019 zamestnancom, ktorí o to požiadali

Zamestnávateľ

§ 38 ods. 6 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov

 

Podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2019

Zamestnanec

§ 32,  § 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Úhrada dane z príjmov fyzických osôb za rok 2019

Zamestnanec § 49  ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov

 

Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2019 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravotníckemu pracovníkovi

Príjemca nepeňažného plnenia od držiteľa registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti

§ 43 ods. 17 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov

 

Úhrada dane vyberanej zrážkou z nepeňažného plnenia poskytnutého v roku 2019 držiteľom registrácie lieku a farmaceutickej spoločnosti zdravot.  pracovníkovi

Platiteľ dane z nepeňažných plnení

§ 43 ods. 17 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/12 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 8 300 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 4 zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel

 

Daň z motorových vozidiel – splatnosť 1/4 ročnej predpokladanej dane z motorových vozidiel u jedného správcu dane, ak presahuje 700 €

Platiteľ dane z mot. vozidiel

§ 10 ods. 5 zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel

 

Oznámenie príslušnej zdravotnej poisťovni zmenu platiteľa poistného vo februári 2020, keď platiteľom poistného začína a prestáva byť štát

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení n. p.

do výplatného termínu

Splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, ktoré platí zamestnávateľ za február 2020

Zamestnávateľ

§ 17 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za február 2020

Zamestnávateľ

§ 143 ods. 2 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni výkaz poistného a príspevkov za február 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. f) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení.

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí skončili pracovný pomer vo februári 2020

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení

Deň pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu alebo pred vznikom poistenia

Prihlásiť zamestnanca do Sociálnej poisťovne deň pred vznikom poistného vzťahu, najneskôr pred začatím výkonu činnosti zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení

 

Prihlásiť zamestnávateľa do Sociálnej poisťovne najneskôr deň predchádzajúci dňu, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. a) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení

do 3 dní

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne pracovný úraz, ktorý si vyžiadal lekárske ošetrenie alebo dočasnú pracovnú neschopnosť,

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. h) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne žiadosť o výplatu nemocenskej dávky (nemocenského po 10. dni trvania dočasnej pracovnej neschopnosti)

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. e) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení

 

Od výplatného termínu doručiť zdravotnej poisťovni výkaz preddavkov na poistné za február 2020

Zamestnávateľ

§ 20 ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v z.n.p. a Metodické usmernenie UDZS č. 3/2/2008

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru

Odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti a odvod osobitnej dane vybraného ústavného činiteľa za február 2020

Zamestnávateľ

§ 35 ods. 6 zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za február 2020 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Zamestnávateľ

§ 6 ods. 2 zákona č. 152/1994 Z. z.
o sociálnom fonde v znení n. p.

Do 8 dní

Odhlásiť zamestnanca v pobočke Sociálnej poisťovne, odhlásiť sa z registra zamestnávateľov v pobočke Sociálnej poisťovne, oznámiť zmenu v údajoch zamestnávateľa a zmenu výplatného termínu

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. b) bod 1. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Elektronicky predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia za zamestnancov, ktorí si uplatnili nárok na dávku dôchodkového poistenia

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2a. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení

 

Elektronicky predložiť evidenčný list dôchodkového poistenia odo dňa doručenia výzvy Sociálnej poisťovne na predloženie tejto evidencie

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. j) bod 2b. zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne prerušenie sociálneho poistenia,  začiatok a skončenie materskej a rodičovskej dovolenky zamestnanca, zmeny v údajoch zamestnanca (priezvisko, stav, miesto trvalého pobytu) a zmenu názvu a sídla zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. c), d), m), n)
zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení n. p

 

Predložiť pobočke Sociálnej poisťovne záznam o pracovnom úraze, výsledky vyšetrovania pracovného úrazu, hlásenie o zistení choroby z povolania

Zamestnávateľ

§ 231 ods. 1 písm. i) zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení

 

Oznámiť pobočke Sociálnej poisťovne platobnú neschopnosť zamestnávateľa, informácie súvisiace s poskytnutím dávky garančného poistenia, predložiť potvrdenie o nárokoch zamestnancov

Zamestnávateľ

§ 234 zákona č. 461/2003 Z. z.
o sociálnom poistení v znení n. p

 

Prihlásiť a odhlásiť v pobočke zdravotnej poisťovne zamestnancov a ich zamestnávateľa

Zamestnávateľ

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

 

Oznámiť zamestnávateľovi uplatnenie nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie od vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu zamestnancom, zánik nároku na odpočítateľnú položku na zdravotné poistenie odo dňa zmeny zamestnancom

Zamestnanec

§ 24 písm. c) zákona č. 580/2004 Z. z.
o zdravotnom poistení v znení n. p.

Do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca

Odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti – registrovať sa u miestne príslušného správcu dane, oznámiť vykonávanie činnosti,  poberanie príjmov podliehajúcich dani, zriadenie stálej prevádzkarne, zrušenie činnosti daňového subjektu

Zamestnávateľ

§ 49a zákona č. 595/2003 Z. z.
o dani z príjmov v znení n. p.

 

Podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel pri konkurze, likvidácii, pri ukončení podnikania a pri zániku daňovníka – pri využívaní motorového vozidla zamestnanca

Zamestnávateľ

§ 9 ods. 3 a nasl. zákona č. 361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel

 

 

 

 
 


BYŤ DOBRÝ NESTAČÍ


TANEC JE POHYB A RELAX

 

MUDr. Pavel Malovič

 

Tanec je zdravou alternatívou športovania, prípadne jeho doplnkom, či atraktívnym aj užitočným cvičením pre „nenápadné“ zvyšovanie fyzickej kondície a schopnosti relaxovať. Kľúčom k akémukoľvek úspešnému programu zaťažovania organizmu cvičením je nález aktivity, ktorá môže byť pre človeka zábavná a je pomerne jednoduché s ňou začať.

 

Prekvapujúco mnoho ľudí má rado rôzne typy tanca, pretože ho v skutočnosti nepociťuje ako záťaž, monotónne cvičenie alebo tréning a ako športovanie už vôbec nie.

 

Táto situácia prináša všemožné fyzické aj psychické výhody – rovnako, ako nejaké iné formy rozličných cvičení, ale je to tiež spôsob, ako sa zabaviť či spoznať nových ľudí a zrelaxovať. Často ide o jedinečné a osobné zážitky, ktoré obohacujú vnútorný život.

 

Jednou z najväčších výhod tancovania je jeho skutočná pestrosť a rozmanitosť. Od rýchlych živých foriem, akými sú napríklad salsa, twist alebo swing – cez elegantný valčík alebo exotické flamengo, je si každý schopný nájsť svoj štýl podľa chuti a schopností.

Primárnou fyzickou výhodou tanca je, že poskytuje relaxačnú zábavu a príjemne vytrvalostný pohyb v podobe špecifického aeróbneho tréningu, spojeného s precvičovaním a trénovaním kĺbovej pohyblivosti. To súvisí s formovaním postavy a zlepšovaním obratnosti.

 

Pomáha tak upravovať nielen koordináciu pohybov, ale aj kondíciu srdca a pľúc. V patričnej intenzite pomôže zvyčajne spáliť toľko kalórií ako rýchla chôdza alebo jazda na bicykli.

 

Mnoho ľudí, ktorým sa zdá obtiažne nazhromaždiť v sebe dostatok nadšenia pre hodinu v posilňovni, behanie, cyklistiku alebo na pobyt v telocvični, bude považovať rytmus a choreografiu tanca za oveľa príťažlivejšiu voľbu pre svoj voľný čas, venovaný zdraviu a zaujímavej – i keď náročnej zábave...

 

Dodnes pretrváva významný faktor pre posudzovanie osobnosti „kohokoľvek“ – a to = body language. Je to skutočne istý indikátor správania sa dotyčnej osoby v blízkej budúcnosti, jej atraktivity, flexibility a pohotovosti.

Tanec vyžaduje silu, rovnováhu a koordináciu – takže je to skvelý spôsob, ako zlepšiť držanie tela a jeho stabilitu.

To je dôležité špeciálne pri najrozličnejších problémoch s chrbticou i váhonosnými kĺbmi, ktoré sú typické pre ľudí so sedavým zamestnaním, ale aj pri narastajúcom počte rokov, kedy nám udržiavanie rovnováhy pomáha chrániť telo pred pádmi.

To potvrdzujú aj mnohí bývalí športovci, ktorí podobné súťaže absolvovali alebo sa ich hodlajú zúčastniť.

Inou výhodou je, že tieto pohyby s vlastnou váhou tela posilňujú kosti a svaly panve, bedrových kĺbov a dolných končatín. Sú dobrou prevenciou na zabránenie rozvoja osteoporózy (rednutie kostí) alebo artrózy („tuhnutie“ kĺbov).

Dobré držanie tela je teda správne narovnanie kostí a kĺbov, obzvlášť tých na krku, celej chrbtici, ramenách, v panve a dolných končatinách.

 

Výhody tanca:

·         posilňuje srdce, pľúca a krvný obeh

·         pomáha pri úprave hmotnosti

·         zlepšuje svalovú silu dolnej i hornej polovice tela

·         zvyšuje hustotu kostí najmä dolnej polovice tela

·         zlepšuje rovnováhu, držanie tela a koordináciu pohybov.

 

Tanec je vhodný pre všetky vekové kategórie a úrovne telesnej zdatnosti, hoci rôzne typy tancovania vyžadujú rozličné úrovne fyzickej kondície.

 

RADA!

Noste dobre padnúcu a pritom pohodlnú vystuženú obuv, ktorá nebude kĺzať – pokiaľ takú nemáte, alebo máte, ale vám nesedí, je tu k dispozícii obutie v podobe ľahkých, pružných topánok, dostupných v rôznych módnych štýloch.

Ako alternatíva sa dá použiť obvyklá obuv s pevne pripevneným špeciálnym povrchom na podrážku kvôli lepšiemu držaniu figúry.

 


 
 
PRÁVE VYCHÁDZAJÚ - MESAČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKÁCIE

 


Poradca – (Poradca), č. 9/2020 (II/2020)

  • Daňový poriadok s komentárom – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 3/2020 (I/2020)

  • Novela zákonníka práce od 1.1.2020
  • DP SZČO za rok 2019
  • Odvody od 1.1.2020 +  sadzobník pokút z registra
  • Stravovanie zamestnancov
  • Odstupné u zamestnancov
  • Práca vo verejnom záujme
  • Prenesené, decentralizované úlohy samosprávy 

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č. 3/2020 (I/2020)

  • ZDP - zmeny od roku 2020
  • DPH – zmeny od rok 2020
  • Transferové oceňovanie
  • Chyby v zdaňovaní príjmov

 

1000 riešení, č. 3/2020 (I/2020)

  • DPH - novela
  • Nové odvodové povinnosti
  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikateľ

 

VS 3-4/2020 (II/2020)

  • BOZP vo verejnej správe
  • Odpady - zmeny v roku 2020
  • Volebný zákon

 

 

 

100 otázok a odpovedí:

1.        100 otázok a odpovedí – daň z príjmov, DPH po novele

2.        100 otázok a odpovedí – BOZP a ZP

3.        100 otázok Sociálne poistenie, Zamestnávanie

4.        100 otázok a odpovedí – Ukončenie účtovného roka, Daňové priznania

5.        100 otázok a odpovedí – Paušálne výdavky, Účtovníctvo

 

zákonov I – VI 2020

·         Zákony IA - Zákon o daniach z príjmov, Zákon o DPH, Daňový poriadok ...

·         Zákony I B - Zákon o účtovníctve a postupy účtovania ...

·         Zákony II A – Obchodný zákonník, Živnostenský zákon, Zákon o cenách ...

·         Zákony II B – Občiansky zákonník, Zákon o ochrane spotrebiteľa, Zákon o advokácii ...

·         Zákony IIC – Trestný zákon, Trestný poriadok, Civilný sporový poriadok, Správny súdny poriadok ...

·         Zákony IIIA – Zákonník práce, Zákon o minimálnej mzde, Zákon o službách zamestnanosti ...

·         Zákony IIIB – Zákon o sociálnom poistení, Zákon o starobnom dôchodkovom sporení, Zákon o zdravotnom pojistení ...

·         Zákony IIIC – Zákon o prídavku na dieťa, Zákon o pomoci v hmotnej núdzi, Zákon o sociálnych službách ...

·         Zákony IV - Stavebný zákon, Zákon o vlastníctve bytov, Zákon o pozemkových spoločenstvách ...

·         Zákony V - Zákon o obecnom zriadení, Školský zákon, Rozpočtové pravidlá verejnej správy...

·         Zákony VIA - Zákon o životnom prostredí, Zákon o ovzduší, Zákon o lesoch ...

·         Zákony VIB - Zákon o odpadoch, Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov, Vodný zákon ...

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE - NOVINKY

 

1. Optimalizácia základu dane – postupy ako správne vykázať daňovú povinnosť

2. Ústava SR – úplné znenie po ostatnej novele, Listina základných práv a slobôd, Všeobecná deklarácia ľudských práv, Zákon o štátnych symboloch – úplné znenia

10. Súdne spory po novele - Civilný sporový poriadok, mimosporový poriadok a správny súdny poriadok – po novelách, s komentárom, judikatúra a príklady

11. Prevádzka vozidiel v cestnej doprave – úplné znenie zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke po ostatnej novele, správny poriadok

12. Obchodný zákonník po novelách - rozsiahly komentár, Zákon o verejnom obstarávaní, Zákon o cenách, vzory zmlúv

13. Účtovná závierka podnikateľov za rok 2019 - zostavenie účtovnej závierky podnikateľov

14. Daňové priznania FO a PO za rok 2019, ročné zúčtovanie preddavkov na daň - aktuálne informácie pre spracovanie daňových priznaní

15. Odvody poistného k 1. 1. 2020  - prehľad parametrov, sadzieb, konštánt, vzorových výpočtov z oblasti miezd a platov

16. Občiansky zákonník – rozsiahly komentár, úplné znenia zákonov po novelách, záväzkové právo

17. Jednoduché účtovníctvo – postupy účtovania po ostatnej novele, zákon o dani z príjmov, zákon o účtovníctve

18. Povinnosti zamestnávateľa – práva a povinnosti zamestncov a zamestnávateľov

19. Daňové a mzdové zákony 2020 - daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020

20. Daňové a účtovné zákony 2020 – aktuálne znenie zákonov po novelách s komentármi

21. Cestná premávka (úplné znenie zaákona po ostatnej novele A5 (zákony do vrecka)

22. Zákonník práce s komentárom (monotematika - zmeny od 1. 7. 2020)

23. Odpady po novom – monotematika (úplné znenie s komentárom)

24. Občiansky zákonník s komentárom (monotematika)

25. Daňové a nedaňové výdavky A-Z 2020 - uplatňovanie skutočne vynaložených výdavkov do výdavkov daňových

 

 

PUBLIKÁCIE SÚVISIACE S DAŇOVÝM PRIZNANÍM SÚ V ZĽAVE:

 

 

PUBLIKÁCIA

PÔVODNÁ CENA

CENA S 50 % ZĽAVOU

Príručka mzdovej účtovníčky 2019

14,50 €

7 €

Zákonník práce 2019

15,50 €

7 €

100 otázok ZP a BOZP

9,80 €

4 €

100 otázok a odpovedí Ukončenie účtovného roka, Daňové priznania – odborná tematická publikácia

9,80 €

4 €

Daňové výdavky 2019 – odborná tematická publikácia

10 €

5 €

DOM – dane, odvody, mzdy – odborná tematická publikácia

9,50 €

4,70 €

Daňová optimalizácia – odborná tematická publikácia

9,80 €

4 €

Daňové a mzdové zákony 2019 – odborná tematická publikácia

12,30 €

5 €

100 otázok ZDP, DPH– odborná tematická publikácia

9,80 €

3 €

Súvzťažnosti PÚ 2019

17,50 €

5 €

Povinnosti zamestnávateľa 2019

4,99 €

3 €

100 otázok Paušálne výdavky, účtovníctvo

9,80 €

4 €

 


PRIPRAVUJEME

Poradca – (Poradca), č. 10/2020 (III/2020)

  • Zákon o konkurze a reštrukturalizácii – úplné znenie zákona s komentárom

 

Práce a mzdy – bez chýb, pokút a penále – (PaM), č. 4-5/2020 (III/2020)

  • Zamestnávanie cudzincov - zmeny
  • Rozšírenie oslobodených príjmov
  • Povinnosti podnikateľa v roku 2020
  • Poukazovanie podielu zaplatenej dane

 

Dane, účtovníctvo, odvody – bez chýb pokút a penále (DUO), č.4-5/2020 (III/2020)

  • Dodatočné daňové priznania
  • Odložené daňové priznanie
  • Daňové výdavky v praxi
  • Minimálny vymeriavací základ
  • Zmeny v Zakonníku práce v roku 2020

 

1000 riešení, č. 4/2020 (III/2020)

  • ZDP - novela
  • Zákonník práce - zmeny
  • Dane v praxi
  • Úctovníctvo - JÚ, PÚ
  • Personalistika a mzdy - Zákonník práce
  • Mzdy a odvody
  • Právo a podnikateľ

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKÁCIE – PRIPRAVUJEME

 

 

  • 100 otázok a odpovedí - Zákonník práce, BOZP, Mzdy a Odvody (praktické riešenia týkajúce sa ZP po novele, BOZP, spracovania miezd a odvodov)
  • Príručka mzdovej účtovníčky – sprievodca mzdami (metodická pomôcka pre mzdových účtovníkov)

 

 

 
 
HORÚCE TÉMY - nájdete v tematických balíčkoch:

 
ZP po novele
V Zákonníku práce došlo po novele k navýšeniu dĺžky základnej výmery dovolenky na päť týždňov aj pre zamestnancov, ktorí dosiaľ nedovŕšili 33 rokov veku, ale trvalo sa starajú o dieťa. Tiež dochádza k zmene postupu určovania minimálnej mzdy na príslušný kalendárny rok z dôvodu posilnenia záväzkov a zásad vyplývajúcich z medzinárodných dokumentov a Ústavy Slovenskej republiky. Aké ďalšie zmeny nastali po novele v Zákonníku práce?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, personalistom, živnostníkom, mzdovým účtovníčkam …

1. Zákonník práce po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 400 str.)


2. GDPR s komentárom po novelách - odborná tematická publikácia
(A5, 344 str.)


3. PaM 1/2020 - Úprava minimálnej mzdy od 1. 1. 2020 - príspevok
(A4, 90 str.)


4. Povinnosti zamestnávateľa - odborná tematická publikácia
(A5, 96 str.)


5. VS 11-12/2019 - Pomoc v hmotnej núdzi - príspevok (Zadarmo)
(A5, 112 str.)


Cena balíčka je 35 €
Cena balíčka so 30 % zľavou je 24,50 €.
Ušetríte 10 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Odpady a podnikanie
Novela zákona o odpadoch prináša mnoho zmien. Prvou zaujímavou zmenou je vedľajší produkt. Aj po novom platí, že ak máte vedľajší produkt, mali by ste ho mať schválený na Okresnom úrade. Ak budete mať napríklad piliny z dreva, železných, neželezných kovov či ústrižky z textilu, tento súhlas nebudete potrebovať.… Nakladanie s odpadmi bude po novom zahŕňať aj zhodnocovanie odpadov vrátane triedenia odpadov, čo doposiaľ nebolo. Bude zakázané skládkovanie neupravených odpadov.
Ste podnikateľom a potrebujete vedieť, aké ďalšie zmeny novela priniesla, ktoré sa budú dotýkať aj vášho podnikania?
Nájdete ich v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, zamestnávateľom, mestám, obciam, pracovníkom verejnej správy, ekonómom, manažérom, všetkým občanom …

1. Odpady s komentárom po novele - odborná tematická publikácia
(A5, 750 str.)


2. Obchodný zákonník s komentárom - odborná tematická publikácia
(A4, 728 str.)


3. Zákon o cestnej premávke - úplné znenie zákona po novelách
(A5, 300 str.)


4. 100 otázok a odpovedí Paušálné výdavky - odborná tematická publikácia
(A5, 96 str.)


Cena balíčka je 54,90 €.
Cena balíčka s 50 % zľavou je 27,45 €.
Ušetríte 27,45 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Daňový poriadok po novele
Hlavným cieľom zmien v daňovom poriadku je zníženie administratívnej záťaže daňových subjektov a zefektívnenie niektorých ustanovení zákona. Ustanovenie o zastupovaní sa upravilo tak, aby nová plná moc vždy nahradila predchádzajúcu, a to v rozsahu v akom sa prekrývajú. Taktiež sa skrátila lehota, v ktorej správca dane nemôže povoliť odklad alebo platenie dane v splátkach z dôvodu, že daňový subjekt nedodržal podmienky uvedené v rozhodnutí správcu dane, z piatich rokov na dva roky … Aké ďalšie zmeny novela priniesla?
Dočítate sa v našich publikáciách, ktoré sú určené podnikateľom, účtovníčkam, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom, manažérom …

1. Poradca 9/2020 - Daňový poriadok po novele s komentárom - komentár
(A5, 304 str.)


2. DUO 4-5/2020 - Daňový poriadok - novela - príspevok
(A4, 112 str.)


3. 1000 riešení 5/2020 - Daňový poriadok - praktické príklady
(A5, 96 str.)


4. Zákony IA/2020 - Daňový poriadok, ZDP .... - úplné znenia zákonov
(A5, 928 str.)


Cena balíčka je 29,80 €.
Cena balíčka so 30 % zľavou je 23,80 €.
Ušetríte 6 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Jednoduché účtovníctvo
Mnohí z nás si predstavujú, že jednoduché účtovníctvo je len účtovanie v peňažnom denníku ... Tí, ktorí právny predpis - opatrenie pre vedenie jednoduchého účtovníctva poznajú vedia, že viesť jednoduché účtovníctvo nie je také jednoduché, ako vyplýva z jeho názvu a že za nesprávne vedenie účtovníctva môže daňový úrad uložiť pokutu.
Prinášame publikácie, ktoré sú určené predovšetkým účtovníčkam, ale aj podnikateľom, zamestnávateľom, mzdárom, živnostníkom, daňovým poradcom, audítorom, ekonómom …

1. Jednoduché účtovníctvo - odborná tematická publikácia
(A5, 300 str.)


2. DUO 11-12/2019 - Rámcová účtovná osnova - prehľad účtovania - príspevok
(A4, 112 str.)


3. 100 otázok a odpovedí - Paušálne výdavky, Účtovníctvo - odborná tematická publikácia
(A5, 112 str.)


4. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmov
(A5, 264 str.)


Cena balíčka je 42,60 €.
Cena balíčka s 60 % zľavou je 17,10 €.
Ušetríte 25,50 €.


V cene je zahrnuté poštovné, balné aj DPH.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Ceny balíčkov sú konečné, vrátane DPH a distribučných nákladov.

Uvedená ponuka je platná do vypredania zásob. Vydavateľstvo si vyhradzuje právo nahradiť vypredanú publikáciu inou - adekvátnou k obsahu balíčka.


Balíčky si môžete objednať telefonicky: 041 5652 871, 0915 033 300, faxom: 041 5652 659, e-mailom: abos@poradca.sk

RADI ODPOVIEME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY, PRÍPADNE EMAILOM DENNE OD 9:00 DO 15:00

Publikácie vydavateľstva si môžte objednať na internetovej stránke, alebo telefonicky na číslach uvedených v sekcii kontakty.

E-mailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určena čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina.
  • Tieto e-mailové noviny Vám boli doručené výlučne na základe žiadosti o zasielanie e-mailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len pre vlastné účely, nesmú býť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!

 

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadal(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na Vašu adresu, zašlite prosím správu
s predmetom NEPOSIELAŤ vrátane originálnej správy na adresu objednavky@exicon.eu, následne budete vyraden(á) z databázy príjemcov e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page