|
OSLOBODENIE OD DANÍ - téma novín |
Príjem z predaja hnuteľnej veci
Od dane je oslobodený príjem z predaja hnuteľnej veci okrem príjmov z predaja hnuteľnej veci, ktorá bola zahrnutá do obchodného majetku, a to do piatich rokov od jej vyradenia z obchodného majetku. Za hnuteľnú vec sa na tieto účely nepovažuje cenný papier.
Dňom vyradenia majetku z obchodného majetku daňovníka sa pritom rozumie v zmysle novodoplneného odseku 5 v rámci § 9 zákona o dani z príjmov deň, v ktorom daňovník posledný raz účtoval majetok v účtovníctve alebo uvádzal v evidencii podľa § 6 ods. 11 zákona o dani z príjmov.
Príjem z plnenia vyživovacej povinnosti
Od dane z príjmov fyzických osôb je oslobodený príjem prijatý v rámci plnenia vyživovacej povinnosti podľa osobitného predpisu. Osobitným predpisom sa na tieto účely rozumie napríklad zákon č. 94/1963 Zb. o rodine v znení neskorších predpisov alebo zákon č. 452/2004 Z. z. o náhradnom výživnom.
Ostatné príjmy a príjmy z prenájmu oslobodené od dane
Od dane z príjmov fyzických osôb sú oslobodené (za predpokladu splnenia určitých podmienok - sú uvedené nižšie) nasledujúce príjmy:
- Príjmy z prenájmu nehnuteľností podľa § 6 ods. 3 zákona o dani z príjmov (t.j. nesmie ísť o príjmy z prenájmu plynúce v rámci podnikania ani o príjmy z prenájmu plynúce v rámci príjmov zo závislej činnosti);
- Príjmy z príležitostných činností vrátane príjmov z príležitostnej poľnohospodárskej výroby, lesného a vodného hospodárstva a z príležitostného prenájmu hnuteľných vecí;
- Príjmy z prevodu opcií;
- Príjmy z prevodu cenných papierov, pričom na tieto účely sa príjmom z prevodu cenného papiera rozumie aj vrátenie (vyplatenie) podielového listu;
- Príjmy z prevodu účasti (podielu) na spoločnosti s ručením obmedzeným, komanditnej spoločnosti alebo z prevodu členských práv družstva.
Podmienky, ktoré je potrebné splniť:
- Nesmie ísť o príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou;
- Úhrn vyššie uvedených príjmov znížený o výdavok podľa § 8 ods. 5 a 7 nepresiahol v zdaňovacom období päťnásobok sumy životného minima platného k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia.
Za rok 2004 hranica na oslobodenie od dane z príjmov podľa ustanovenia § 9 ods. 1 písm. h) zákona o dani z príjmov predstavuje sumu 21 050 Sk (t.j. päťnásobok sumy životného minima platného k 1. 1. 2004 - 4 210 Sk).
Zdravotná starostlivosť - Oslobodená od dane je aj:
- ošetrovateľská starostlivosť a pôrodná asistencia, ak sú súčasťou primárnej, sekundárnej a následnej zdravotnej starostlivosti;
- kúpeľná starostlivosť, a ak kúpeľná starostlivosť nadväzuje na predchádzajúcu ambulantnú starostlivosť alebo ústavnú starostlivosť, aj služby s ňou priamo súvisiace;
- poskytovanie zdravotnej starostlivosti zubnými lekármi a dodanie zubných náhrad zubnými lekármi a zubnými technikmi;
- záchranná zdravotná služba a doprava osôb do zdravotníckeho zariadenia a zo zdravotníckeho zariadenia poskytovaná v súvislosti so zdravotnou starostlivosťou;
- Oslobodené od dane je dodanie ľudských orgánov a tkanív, ľudskej krvi a krvných prípravkov a materského mlieka.
Služby sociálnej pomoci
Oslobodené od dane sú služby sociálnej pomoci a služby súvisiace s ochranou detí a mládeže poskytované v zariadeniach sociálnych služieb podľa osobitných predpisov (napr. zákona o sociálnej pomoci). Oslobodený od dane je aj tovar dodaný spolu s týmito službami, ak s dodaním týchto služieb priamo súvisí. Oslobodené od dane sú služby a tovar dodané aj inou právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ak táto osoba spĺňa jednu alebo viac z nasledujúcich podmienok:
- Vykonáva činnosť na iný účel ako je dosahovanie zisku a akýkoľvek prípadný zisk musí byť v plnom rozsahu určený na pokračovanie alebo zlepšenie dodávaných služieb;
- Je zriadená a spravovaná na zásade dobrovoľnosti osobami, ktoré nemajú priamy alebo nepriamy finančný prospech na výsledkoch jej činnosti;
- Uplatňuje ceny schválené príslušnými úradmi alebo ceny neprekračujúce takto schválené ceny a pri službách, ktoré nepodliehajú povinnosti schválenia ceny, uplatňuje nižšiu cenu, ako za obdobné služby uplatňujú osoby, ktorých cieľom je dosiahnuť takouto činnosťou zisk.
Obligatórne oslobodenie od dane z motorových vozidiel
Od dane z motorových vozidiel sú v zmysle § 86 ods. 1 obligatórne zo zákona oslobodené nasledujúce druhy vozidiel:
- Vozidlo, v ktorého dokladoch je ako držiteľ zapísaný vyšší územný celok, do rozpočtu ktorého plynie daň z motorových vozidiel;
- Vozidlo diplomatických misií a konzulárnych úradov, ak je zaručená vzájomnosť;
- Vozidlá členov cudzích zastupiteľských úradov v Slovenskej republike, ktorí používajú diplomatické imunity a výsady, alebo vozidlá osôb, ktoré sú im postavené na roveň, môžu mať pri tabuľke s evidenčným číslom vpredu i vzadu ešte oválnu značku s písmenami CD alebo CC.
Oslobodenie od dane z motorových vozidiel sa však týka len za predpokladu zaručenej vzájomnosti, to zn. len v takých prípadoch, ak v domovskom štáte príslušnej diplomatickej misie, resp. konzulárneho úradu sa oslobodenie od dane z motorového vozidla vzťahuje na motorové vozidlá a prípojné vozidlá slovenských diplomatických misií a konzulárnych úradov.
Oslobodenie od spotrebnej dane z vína
Predmetom spotrebnej dane z vína je víno vyrobené na daňovom území, dodané na daňové územie z iného členského štátu alebo dovezené na daňové územie z územia tretieho štátu. Daňovým územím je na tieto účely územie Slovenskej republiky.
Oslobodenie od dane z vína je predmetom ustanovenia § 7 zákona č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína v znení neskorších predpisov. V zmysle tohto ustanovenia je víno oslobodené od dane, ak je určené na:
- výrobu octu zatriedeného do kódu kombinovanej nomenklatúry 2209;
- výrobu aromatických látok určených na použitie pri výrobe potravinárskych výrobkov a nealkoholických nápojov, pričom obsah alkoholu v potravinárskych výrobkoch a nealkoholických nápojoch neprevýši 1,2 % objemu;
- výrobu potravín priamo alebo ako súčasť polotovaru, a ak obsah alkoholu nepresiahne 5 litrov alkoholu na 100 kg hotového výrobku;
- výrobu a prípravu liekov a iných výrobkov slúžiacich na ochranu a podporu zdravia osobami oprávnenými na ich výrobu podľa zákona č. 140/1998 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach v z.n.p.;
- priemyselné spracovanie na výrobky, ktoré nie sú predmetom dane podľa zákona o spotrebnej dani z vína alebo osobitného predpisu upravujúceho spotrebnú daň z piva alebo spotrebnú daň z liehu.
Od dane je oslobodené aj víno:
- odobraté ako vzorka na účely daňového dozoru alebo inej úradnej kontroly, úradnej skúšky alebo úradného zisťovania v technologicky odôvodnenom množstve;
- použité v daňovom sklade na vlastné laboratórne skúšky alebo rozbory v technologicky odôvodnenom množstve uznanom colným úradom;
- v pozastavení dane v prípade zistenia chýbajúceho množstva pripadajúceho na technologické straty, manipulačné straty, prepravné straty, ak sú tieto množstvá technicky zdôvodnené a uznané colným úradom alebo správcom dane iného členského štátu;
- v pozastavení dane, ak bolo nenávratne zničené v dôsledku nehody, havárie, technologickej poruchy alebo vplyvom vyššej moci a ak sú tieto straty na základe úradného zistenia a potvrdenia uznané colným úradom alebo správcom dane iného členského štátu;
- zničené colným úradom alebo pod jeho dozorom, a to aj v prípade, ak sa vlastníkom vína stal štát podľa osobitného predpisu;
- zaslané fyzickou osobou z územia tretích štátov fyzickej osobe na daňové územie v malých zásielkach neobchodného charakteru alebo nachádzajúce sa v osobnej batožine cestujúceho ako tovar neobchodného charakteru najviac v množstve ustanovenom osobitným predpisom;
- prepravené na daňové územie z iných členských štátov osobami uvedenými v § 31a ods. 2 zákona o spotrebnej dani z vína alebo prepravené na daňové územie z iných členských štátov ozbrojenými silami iných štátov, ktoré sú stranami Severoatlantickej zmluvy, a ich civilnými zamestnancami na použitie v súvislosti s aktivitami podľa medzinárodnej zmluvy, ktorá bola ratifikovaná a vyhlásená spôsobom ustanoveným zákonom (ďalej len "medzinárodná zmluva"); preprava vína sa musí uskutočniť so sprievodným dokumentom a musí byť doložená osvedčením o oslobodení od spotrebnej dane vyhotoveným podľa vzoru a spôsobu ustanovených v právnom predpise únie;
- dovezené na daňové územie z územia tretích štátov osobami uvedenými v § 31a ods. 2 alebo dovezené na daňové územie z územia tretích štátov ozbrojenými silami iných štátov, ktoré sú stranami Severoatlantickej zmluvy, alebo ich civilnými zamestnancami na použitie v súvislosti s aktivitami podľa medzinárodnej zmluvy.
DAŇOVÉ VÝDAVKY - téma novín |
Daňové výdavky, ktoré sú pri splnení podmienky preukaznosti v súvislosti s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním príjmov z podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu daňovo uznanými výdavkami, sú uvedené v § 19 zákona o dani z príjmov, nedaňové výdavky sú uvedené v § 21 zákona o dani z príjmov. V predmetných ustanoveniach však nie sú uvedené všetky druhy výdavkov, sú tu uvedené len niektoré druhy daňových a nedaňových výdavkov. Pri zaúčtovaní a zaevidovaní výdavkov má daňovník povinnosť rešpektovať ich vecnú a časovú súvislosť s dosahovanými príjmami.
Daňové výdavky, ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v zákone o dani z príjmov, sú napr.:
- výdavky (náklady), ktoré je daňovník povinný uhradiť podľa osobitných predpisov, napr. povinný prídel do sociálneho fondu vyplývajúci zo zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov;
- výdavok podľa zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov;
- platené koncesionárske poplatky podľa zákona č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch v znení neskorších predpisov;
- platené príspevky organizáciám kolektívnej správy autorských práv podľa autorského zákona č. 618/2003 Z. z. (tzv. príspevky za porušovanie práv autorov z nelegálneho rozmnožovania autorských diel);
- príspevky platené zamestnávateľom za svojich zamestnancov na zákonné poistenie zodpovednosti za škodu vzniknutú zamestnancovi pri pracovnom úraze alebo chorobe z povolania podľa Zákonníka práce a vyhlášky MF SR, ktorou sa stanovujú bližšie podmienky a sadzby zákonného poistného.
Daňovými výdavkami sú aj výdavky na pracovné a sociálne podmienky a starostlivosť o zdravie vynaložené na:
- bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a hygienické vybavenie pracovísk;
- starostlivosť o zdravie zamestnancov v rozsahu ustanovenom zákonom č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov;
- vzdelávanie a rekvalifikáciu zamestnancov, vlastné vzdelávacie zariadenia, výchovu žiakov v stredných odborných učilištiach, ak ich nie je povinný uhrádzať príslušný orgán štátnej správy;
- príspevky na stravovanie zamestnancov za podmienok ustanovených Zákonníkom práce;
- mzdové a ostatné pracovnoprávne nároky zamestnancov v rozsahu ustanovenom Zákonníkom práce.
Daňovými výdavkami v roku 2004 sú aj výdavky:
- na pracovné cesty, na ktoré vzniká nárok podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách;
- výdavky (náklady) daňovníka s príjmami z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu vynaložené v súvislosti s výkonom tejto činnosti, z ktorej príjmy sú predmetom dane, vykonávanej v inom mieste, ako je miesto, v ktorom túto činnosť pravidelne vykonáva, a to vo výške výdavkov na ubytovanie, dopravu hromadnými dopravnými prostriedkami a na nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste.
Podľa § 19 ods. 2 písm. e) zákona o dani z príjmov platného od 1. 1. 2004 do 31. 10. 2004 bolo možné do daňových výdavkov pri tzv. pracovnej ceste u podnikateľa uplatniť len
- výdavky/náklady na ubytovanie;
- výdavky na dopravu hromadnými dopravnými prostriedkami;
- nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste.
Nový zákon o dani z príjmov nepripúšťal do 31. 10. 2004 u podnikateľov uplatnenie sadzby základnej náhrady pri použití auta na pracovné cesty.
S účinnosťou od 1. 11. 2004 sú u daňovníkov s príjmami z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti daňovými výdavkami aj výdavky vynaložené v súvislosti s činnosťou vykonávanou v inom mieste, ako je miesto, v ktorom sa činnosť pravidelne vykonáva, najviac vo výške, ktorá je ustanovená zákonom o cestovných náhradách, a to výdavky na
- stravovanie pri tuzemských pracovných cestách;
- stravovanie pri zahraničných pracovných cestách;
- cestovné dopravnými prostriedkami;
- nevyhnutné výdavky spojené s pobytom v tomto mieste;
- suma do výšky 40 % nároku na stravné podľa zákona o cestovných náhradách pri zahraničných pracovných cestách (tzv. vreckové).
Daňovými výdavkami sú aj výdavky na reklamu.
Zákon o dani z príjmov umožňuje do daňových výdavkov v súlade s § 19 ods. 2 písm. k) zahrnúť akékoľvek výdavky (náklady) na reklamu vynaložené s cieľom prezentácie
- podnikateľskej činnosti daňovníka;
- tovaru, služieb;
- nehnuteľnosti;
- obchodného mena;
- ochrannej známky;
- obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania a zvýšenia príjmov daňovníka;
- reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa v hodnote prevyšujúcej 500 Sk za jeden predmet.
Výdavky, ktoré nie sú daňovými výdavkami - § 21
Za daňové výdavky nemožno uznať výdavky, ktoré:
- nesúvisia s dosiahnutím, zabezpečením a udržaním príjmov, aj keď o nich daňovník účtoval;
- neboli zaúčtované v účtovníctve daňovníka;
- vynaloženie na daňové účely nie je dostatočne preukázané;
- výdavky na obstaranie hmotného majetku, nehmotného majetku, hmotného a nehmotného majetku, ktorý je vylúčený z odpisovania;
- výdavky na obstaranie hmotného majetku a nehmotného majetku v čase obstarania majetku, avšak premietnu sa do základu dane prostredníctvom odpisov.
Výdavky, ktoré sa nepovažujú za výdavky súvisiace s obstaraním hmotného majetku, sú napr.:
- penále, pokuty, poplatky, úroky z omeškania alebo iné sankcie zo zmluvných vzťahov a peňažné náhrady škôd súvisiacich s obstaraním dlhodobého hmotného majetku;
- náklady na vybavenie obstarávaného dlhodobého majetku zásobami;
- náklady na prípravu pracovníkov pre budované prevádzky a zariadenia;
- náklady na biologickú rekultiváciu;
- náklady súvisiace s prípravou a zabezpečovaním výstavby, ktoré vznikli po uvedení obstaraného hmotného majetku do užívania;
- náklady na opravy a udržiavanie dlhodobého hmotného majetku;
- kurzové rozdiely;
- úroky;
- splátky úverov súvisiace s obstaraním majetku;
- splátky dohodnutej kúpnej ceny majetku.
Daňovými výdavkami nie sú:
- výdavky na technické zhodnotenie;
- výdavok, ktorý sa považuje za technické zhodnotenie;
- výdavky na osobnú potrebu daňovníka;
- výdavky na reprezentáciu, okrem výdavkov na reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa v hodnote neprevyšujúcej 500 Sk za jeden predmet;
- zvýšenie dane;
- prirážky k poistnému platenému na zdravotné poistenie;
- úroky platené za obdobie odkladu platenia dane a cla;
- penále a pokuty s výnimkou zaplatených zmluvných pokút;
- daň podľa zákona o dani z príjmov;
- dane zaplatené za iného daňovníka;
- daň z pridanej hodnoty, ak ide o platcu DPH, okrem prípadov, kedy nie je možné uplatniť daň z pridanej hodnoty;
- tvorba rezerv a opravných položiek, okrem prípadov uvedených v § 20 zákona o dani z príjmov;
- tvorba rezervného fondu a ostatných účelových fondov, okrem povinného prídelu do sociálneho fondu.
|
|
|
DAŇOVÁ ÚSPORA V ROKU 2005 |
Je čas podávania daňových priznaní za rok 2004 na dani z príjmov, pričom posledný termín pre ich podanie je 31. marec 2005. Aj keď sa od 1. januára minulého roku znížili sadzby dane z príjmov fyzických i právnických osôb - len na jednotnú rovnú daň a činia len 19 % - racionálne hospodáriaci daňový subjekt - určite bude hľadať cestu k maximálne možnej finančnej úspore. Je to logické - lebo múdre porekadlo hovorí, že "kto šetrí, má za tri" alebo "kto vždy počtuje, ten dobre gazduje".
1. Alternatíva úspory cez využitie výdavkov
Jednou z alternatív - ako usporiť dane, je vhodne regulovať daňové výdavky, najmä poznať všetky daňovouznateľné náklady, ktoré legálne znižujú základ dane, a teda aj daň podľa § 19, 20 a 21, zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
To je síce milá rada, ale oponent môže povedať, že citovaný zákon je príliš strohý a neuvádza všetky možné daňovouznateľné výdavky, ktoré je možné uplatniť zo strany daňového subjektu. Odbornej literatúry k opisu takýchto daňovouznateľných výdavkov, ktoré zákon neuvádza, je ako šafránu, a tej kvalitnejšej ešte menej.
2. Ďalšie praktické rady k zníženiu daní
Ako teda zhrnúť praktické rady - pre podnikateľa i občana - ako usporiť legitímne čo najviac daní a zvýšiť si tak silu rodinného alebo firemného rozpočtu? Skúsme pripomenúť nasledovné typy
- poradiť sa s odborníkom na dane, pričom základné rady (ako zaplatiť daň) - je možné zistiť aj na daňovom úrade zadarmo; bezplatne, však tie lepšie rady (ako usporiť daň) zadarmo získať je takmer nemožné a je vhodné obrátiť sa na komerčnej báze na daňového poradcu,
- prečítať si aktuálne a najnovšie brožúrky a vzory k vyplneniu daňového priznania, ktoré je možné získať najmä z edície Poradca Žilina,
- čítať dennú tlač, ktorá tiež k tomu v I. štvrťroku 2005 bude vydávať nejaké rady,
- naštudovať si vhodnú odbornú literatúru - využiteľnú nielen na jedno použitie v danom roku, ale k systematickej a nadčasovej úspore daní (t.j. s uplatnením počas viacerých rokov), ktorá má charakter daňového plánovania.
3. Nadčasovo a prakticky
V trhovej ekonomike je dobré naučiť sa a vedieť peniaze nielen zarábať, ale ich aj pragmaticky vedieť zdaňovať. Dobrých kníh a dobrých rád na túto večne živú a nadčasovú tému nikdy nie je a nebude dosť. Už história vekov potvrdila múdry odkaz predkov: Dane platiť štátu treba, ale nikdy nie viac ako je nevyhnutné.
|
|
|
OTÁZKY A ODPOVEDE K DANIAM |
Paušálne výdavky a poistné odvody
Daňovník si v roku 2004 uplatňuje paušálne výdavky vo výške 25 %. Pri výpočte základu dane, pri uplatnení 25 % paušálnych nákladov sa náklady na zdravotné a sociálne poistenie odpočítajú osobitne, alebo sú už zahrnuté v 25 % paušálnych nákladov?
Ak daňovník uplatní výdavky percentom (25 %) podľa § 6 ods. 10 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, v sumách výdavkov sú zhrnuté všetky daňové výdavky daňovníka, okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť; toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške (koľko v skutočnosti zaplatí v roku 2004). Daňovník si môže uplatniť tzv. paušálne výdavky vo výške 25 % z príjmov (za podmienky, že nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty), pričom do výdavkov si zároveň môže uplatniť aj poistné na zdravotné poistenie, sociálne poistenie, t.j. do výdavkov si zahrnie zaplatené poistné.
Ing. Jana Mederová (II/2005)
|
Paušálne výdavky a príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie
V roku 2004 si podnikateľ s príjmami z remeselných živností uplatňuje daňové výdavky 60 % z príjmov. Okrem týchto príjmov zákon umožňuje uplatniť do daňových výdavkov aj príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie, ktoré si zaplatil za rok 2004 vo výške 22 000 Sk.
Môže si daňovník uplatniť daňové výdavky v sume 60 % z príjmov, plus príspevky na povinné poistné a príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie?
Podľa § 6 ods. 10, ak daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 25 % z úhrnu príjmov uvedených v odsekoch 1 až 3 okrem daňovníka, ktorý má príjmy z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu len z vykonávania remeselných živností podľa osobitného predpisu, ktorý môže uplatniť výdavky vo výške 60 % z týchto príjmov. Ak daňovník uplatní výdavky podľa tohto odseku, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť. Toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach. Pod pojmom poistné a príspevky rozumieme na účely zákona o dani z príjmov poistné na verejné poistenie, poistné na sociálne poistenie, poistné na sociálne zabezpečenie a príspevky na dôchodkové sporenie, ktoré je možné uplatniť navyše k percentuálnym výdavkom. Príspevky na doplnkové dôchodkové poistenie, ktoré platil daňovník v roku 2004 nepatria medzi poistné a príspevky, ktoré možno uplatniť navyše k percentuálnym výdavkom. Výdavky na doplnkové dôchodkové poistenie má daňovník zahrnuté v percentuálnych 60 % - ných výdavkoch.
Ing. Marta Boráková (II/2005)
|
Uplatnenie paušálnych výdavkov pri poberaní príjmov v poisťovníctve
Pracujem na základe zmluvy o obchodnom zastúpení (poisťovanie). Môžem si uplatniť v daňovom priznaní za rok 2004 paušálne výdavky vo výške 25 %?
Príjmy z podnikania vykonávaného podľa osobitných predpisov (o.i. aj na základe zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve v z.n.p.) sa zahŕňajú na účely zákona o dani z príjmov medzi príjmy z podnikania podľa § 6 ods. 1 písm. c) ZDP. Takýto daňovník, ktorý nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty, neuplatní preukázateľné daňové výdavky, môže uplatniť výdavky vo výške 25 % z úhrnu príjmov podľa § 6 ods. 1 až 3 ZDP (t.j. vrátane príjmov z podnikania v poisťovníctve).
Zhrnutie
Ak daňovník uplatní výdavky týmto spôsobom, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť; toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch naviac v preukázanej výške.
Ing. Dušan Dobšovič (II/2005)
|
Uplatnenie výdavkov paušálnou formou a daňové priznanie
Podľa zákona o dani z príjmov platí, že ďalšie výdavky popri paušálnych - t.j. odvody na sociálne a zdravotné poistenie, si môže daňovník uplatniť v preukázanej výške.
Kde má daňovník uviesť v daňovom priznaní odvody platené na zdravotné a sociálne poistenie?
V rámci VI. oddielu tlačiva daňového priznania typu "B" v prípade, ak daňovník uplatňuje výdavky percentom z príjmov (§ 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov), je potrebné uviesť sumu výdavku pri jednotlivých druhoch príjmov úhrnom na r. 10 tabuľky č. 1, a to vrátane preukázateľnej výšky zaplateného poistného a príspevkov.
Spôsob preukázania výdavkov percentom z príjmov je následne potrebné vyznačiť v rámci oddielu XIII. spomínaného tlačiva daňového priznania.
Ing. Ján Mintál (II/2005)
|
|
|
|
Čím ťažšie dokážete obhájiť svoje daňové priznanie, tým väčšia je pravdepodobnosť, že si vás daňový úrad vyberie na kontrolu.
Čím viac daní sa na človeka valí, tým viac sa im snaží uniknúť.
Dane sa nevyberajú na to, aby z nich mali úžitok daňoví poplatníci.
|
|
|
Dotácie - určite pojem mnohým začínajúcim podnikateľom veľmi blízky. Prinášame v konkrétnych príkladoch rady ako správne zaúčtovať dotáciu v peňažnom denníku, aké sú daňové súvislosti uvedenej dotácie a ako má podnikateľ postupovať pri zdanení, resp. nezdanení poskytnutej dotácie.
Občan dlhodobo evidovaný ako nezamestnaný dostal dotáciu z Úradu práce na samo zamestnanie vo výške 50 000 Sk. Následne si vybavil živnostenský list, nakúpil za danú dotáciu počítač, ERP, mobilný telefón, vozík na prepravu tovaru, nástroje na výrobu vlastných výrobkov - všetko majetok do 30 000 Sk. V peňažnom denníku ju zaúčtoval ako príjem neovplyvňujúci daňovú povinnosť a nákup horeuvedeného majetku ako výdaj neovplyvňujúci daňovú povinnosť. Postupoval správne?
Podľa § 9 ods. 2 písm. d) zákona o dani z príjmov sú od dane okrem iného oslobodené aj plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce, avšak s výnimkou platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov, t.j. aj príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
Z uvedeného vyplýva, že oslobodené od dane sú len tie plnenia, ktoré plynú fyzickej osobe nevykonávajúcej podnikateľskú a inú samostatnú zárobkovú činnosť, teda osobe, u kto-rej nie je súvislosť týchto plnení s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 zákona o dani z príjmov. Všetky plnenia plynúce občanovi v súvislosti s jeho podnikaním alebo vykonávaním inej samostatnej zárobkovej činnosti podliehajú zdaneniu daňou z príjmov fyzických osôb. V danom prípade bolo potrebné účtovať v peňažnom denníku takým spôsobom, že príjem príspevku z úradu práce sa zaúčtuje medzi príjmy ovplyvňujúce základ dane do stĺpca "Ostatné príjmy" a prislúchajúce výdavky sa zaúčtujú do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov v druhovom členení do príslušného stĺpca výdavkov (napr. nákup materiálu, prevádzková réžia). Výsledný daňový dopad z ta-kéhoto spôsobu účtovania je neutrálny.
Podnikateľ účtujúci v sústave JÚ získal v roku 2005 dotáciu investičného charakteru na obstaranie poľnohospodárskeho stroja v hodnote 1 000 000 Sk. Aké sú daňové súvislosti takejto dotácie?
Keďže ide o platbu prijatú v súvislosti s pod-nikaním, v žiadnom prípade nemožno na prijatú dotáciu aplikovať oslobodenie od dane v zmysle ustanovenia § 9 ods. 2 písm. k) zákona o dani z príjmov.
Podľa zákona o dani z príjmov príjem podnikateľa vo forme dotácie sa zahrnie do základu dane postupne vo výške odpisov majetku nadobudnutého z tohto príjmu, alebo v po-mernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie, podpory a príspevku na obstaranie odpisovaného majetku. Ak obstarávacia cena poľnohospodárskeho stroja bola 1 000 000 Sk a doba odpisovania 4 roky, potom bude uplatnený daňový odpis za rok 2004 vo výške 250 000 Sk a v rámci uzávierkových operácií podnikateľ musí zabezpečiť, aby na strane príjmov vstupovala do základu dane len suma 250 000 Sk. Príjem dotácie bude vstupovať do základu dane počas doby uplatňovania daňových odpisov (t.j. 4 roky), a to vždy vo výške 250 000 Sk. Z tohto titulu možno odporučiť účtovať príjem dotácie 1 000 000 Sk ako príjem nezahrnovaný do základu dane.
Poskytnutá dotácia a daňová povinnosť.
V decembri 2003 podnikateľ na základe žiadosti dostal od úradu práce sociálnych vecí a rodiny dotáciu vo výške 100 000 Sk na rozvoj podnikania. Podnikateľ podnikať začal až od 1. januára 2004. Ako bude podnikateľ postupovať pri zdanení, resp. nezdanení poskytnutej dotácie?
V zmysle § 9 ods. 2 písm. d) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov platných v roku 2004 od dane sú oslobodené aj plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce okrem platieb prijatých v súvislosti
s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6. Ustanovenie § 17 ods. 3 písm. h) zákona e. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov ustanovuje, že dotácia, podpora a príspevok u daňovníka, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva sa nezahŕňa do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom ich prijal, ak neboli použité na úhradu daňových výdavkov. Tieto príjmy nepoužité na úhradu daňových výdavkov sú zahrnované do základu dane
- postupne vo výške odpisov majetku nadobudnutého z týchto príjmov alebo v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie, podpory a príspevku na obstaranie odpisovaného majetku,
- v období čerpania dotácie, podpory a príspevku, ak tieto príjmy nesúvisia s výdavkom účtovaným v zdaňovacom období, v ktorom boli prijaté. Dotácia, ktorú daňovník dostal, bola poskytnutá v súvislosti s výkonom činnosti podľa § 6, preto ide o zdaniteľný príjem. Daňovník si dotáciu ako príjem v súlade s vyššie uvedeným zahrnie do základu dane buď celú naraz, ak bude do daoových výdavkov uplatňovať výdavky, na obstaranie ktorých použil dotáciu alebo postupne, ak bol z dotácie nakúpený hmotný majetok, ktorý daňovník odpisuje, t.j. do základu dane sa zahrnie pomerná časť dotácia vo výške odpisu.
Ing. Marta Boráková (I/2005)
|
|
|
|
Čiastka 25, uverejnená 18.2.2005
48. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o metódach a postupoch stanovenia hodnoty majetku v dôchodkovom fonde a o spôsobe určenia hodnoty cenných papierov v majetku v dôchodkovom fonde
49. Oznámenie Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa v roku 2005 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže
Čiastka 26, uverejnená 18.2.2005
50. Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o kvalifikačnej skúške a o osvedčení o autorizácii na výkon kontroly kvality rastlinných produktov a živočíšnych produktov
51. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 227/2004 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky č. 329/2004 Z. z.
52. Vyhláška Národnej banky Slovenska o vydaní pamätných strieborných mincí v nominálnej hodnote 500 Sk s tematikou ochrany prírody a krajiny - Národný park Slovenský kras
53. Oznámenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa vydáva Slovenský liekopis, prvé vydanie
54. Oznámenie Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa v roku 2005 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Železničnej polície
Čiastka 27, uverejnená 21.2.2005
55. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasujú ochranné pásma prírodných liečivých zdrojov v Sulíne
56. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasujú ochranné pásma prírodných liečivých zdrojov v Lúčkach
57. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasujú ochranné pásma prírodných liečivých zdrojov v Sklených Tepliciach
58. Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa vyhlasujú ochranné pásma prírodných liečivých zdrojov v Trenčianskych Tepliciach
Čiastka 28, uverejnená 21.2.2005
59. Nariadenie vlády Slovenskej republiky o postupoch proti činom protiprávneho zasahovania vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky
Čiastka 29, uverejnená 24.2.2005
60. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 301/2003 Z. z. o princípoch ovplyvňujúcich organizáciu veterinárnych kontrol zvierat vstupujúcich na územie Slovenskej republiky z tretích krajín v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 499/2003 Z. z.
61. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 281/2003 Z. z. o požiadavkách v záujme ochrany zdravia ľudí pri produkcii a uvádzaní čerstvého mäsa na trh v znení neskorších predpisov
62. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 311/2003 Z. z. o požiadavkách na ochranu zdravia zvierat a o požiadavkách v záujme ochrany zdravia ľudí pri usmrcovaní voľne žijúcej zveri a uvádzaní zveriny z tejto zveri na trh v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 496/2003 Z. z.
63. Oznámenie Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa v roku 2005 ustanovuje hodnota služobnej rovnošaty a jej súčastí pre príslušníkov Policajného zboru
Čiastka 30, uverejnená 25.2.2005
64. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o predkladaní výkazov, hlásení a iných správ poisťovne, zaisťovne, pobočky zahraničnej poisťovne a pobočky zahraničnej zaisťovne
Čiastka 31, uverejnená 25.2.2005
65. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 722/2004 Z. z. o výške úhrady poistenca za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
66. Vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 18/1999 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní zloženia a spôsobe zaobchádzania s textilnými výrobkami
67. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa dopĺňa výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 15. marca 2004 č. 608/3/2004-100, ktorým sa vydáva hlava Potravinového kódexu Slovenskej republiky upravujúca kontaminanty v potravinách v znení výnosu z 21. júla 2004 č. 1907/2004-100
Čiastka 32, uverejnená 26.2.2005
68. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
69. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
70. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia, ktorým sa mení opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 9. decembra 2003 č. 01/R/2003, ktorým sa ustanovuje rozsah regulácie cien v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Čiastka 33, uverejnená 01.3.2005
71. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z piva a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z piva
72. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z vína a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z vína
73. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z liehu a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z liehu
74. Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania, dodatočného daňového priznania, žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov a dodatočnej žiadosti o vrátenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov
Čiastka 34, uverejnená 01.3.2005
75. Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovuje obsah správ o hospodárení s majetkom v dôchodkovom fonde, správ o hospodárení s vlastným majetkom dôchodkovej správcovskej spoločnosti, spôsob a rozsah ich zverejňovania a obsah dennej informácie o každej transakcii s majetkom v dôchodkovom fonde
Čiastka 35, uverejnená 01.3.2005
76. Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 42/2004 Z. z. o Obchodnom vestníku
Čiastka 36, uverejnená 05.3.2005
77. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov
78. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov
79. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku v znení neskorších predpisov
80. Oznámenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o uložení kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a dodatkov ku kolektívnym zmluvám vyššieho stupňa
Čiastka 37, uverejnená 09.3.2005
81. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení zákona č. 530/2004 Z. z. a o doplnení niektorých zákonov
82. Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
83. Oznámenie Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky o vydaní výnosu, ktorým sa mení výnos Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky zo 17. decembra 2003 č. 3562/2003-100 o označovaní a evidencii oviec a kôz a o vedení centrálneho registra oviec a kôz
Čiastka 38, uverejnená 10.3.2005
84. Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o podpísaní Rámcového dohovoru o kontrole tabaku
(Zdroj: Zbierka zákonov SR)
|
|
|
|
KURZY NBS
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
21.02
|
22.02
|
23.02
|
24.02
|
25.02
|
28.02
|
01.03
|
02.03
|
03.03
|
04.03
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
22,917
|
22,997
|
22,898
|
22,648
|
22,482
|
22,491
|
22,622
|
22,608
|
22,469
|
22,543
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
65,287
|
65,197
|
65,316
|
64,995
|
64,948
|
64,940
|
64,771
|
64,879
|
64,967
|
65,006
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1,270
|
1,269
|
1,274
|
1,264
|
1,266
|
1,269
|
1,274
|
1,276
|
1,277
|
1,276
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5,113
|
5,111
|
5,111
|
5,090
|
5,087
|
5,090
|
5,086
|
5,086
|
5,088
|
5,087
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
38,057
|
38,045
|
38,042
|
37,879
|
37,856
|
37,880
|
37,848
|
37,855
|
37,862
|
37,864
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2,432
|
2,432
|
2,432
|
2,421
|
2,419
|
2,421
|
2,419
|
2,420
|
2,420
|
2,420
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
27,679
|
27,602
|
27,726
|
27,355
|
27,228
|
27,316
|
27,356
|
27,486
|
27,483
|
27,449
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
23,661
|
23,647
|
23,551
|
23,308
|
22,919
|
23,123
|
23,202
|
23,221
|
23,237
|
23,178
|
Litva
|
LTL
|
1
|
11,021
|
11,021
|
11,018
|
10,971
|
10,967
|
10,970
|
10,963
|
10,964
|
10,966
|
10,966
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
54,678
|
54,668
|
54,656
|
54,425
|
54,386
|
54,432
|
54,374
|
54,372
|
54,394
|
54,385
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15,662
|
15,620
|
15,667
|
15,620
|
15,610
|
15,619
|
15,633
|
15,648
|
15,632
|
15,625
|
Malta
|
MTL
|
1
|
88,315
|
88,318
|
88,180
|
87,752
|
87,577
|
87,789
|
87,712
|
87,799
|
87,887
|
87,819
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4,593
|
4,587
|
4,602
|
4,587
|
4,594
|
4,588
|
4,602
|
4,601
|
4,609
|
4,609
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9,507
|
9,552
|
9,585
|
9,573
|
9,606
|
9,678
|
9,678
|
9,705
|
9,652
|
9,649
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
15,872
|
15,871
|
15,867
|
15,803
|
15,794
|
15,804
|
15,788
|
15,792
|
15,798
|
15,796
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24,597
|
24,626
|
24,626
|
24,626
|
24,590
|
24,562
|
24,591
|
24,634
|
24,587
|
24,515
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4,187
|
4,176
|
4,184
|
4,163
|
4,173
|
4,174
|
4,183
|
4,182
|
4,174
|
4,179
|
USA
|
USD
|
1
|
29,157
|
29,130
|
28,850
|
28,663
|
28,561
|
28,710
|
28,538
|
28,657
|
28,878
|
28,778
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
55,232
|
55,264
|
55,091
|
54,745
|
54,459
|
54,825
|
54,901
|
55,073
|
55,141
|
54,977
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
44,283
|
44,250
|
44,095
|
43,807
|
43,683
|
43,833
|
43,737
|
43,852
|
43,989
|
43,909
|
Krajina
|
Mena
|
Množstvo
|
07.03.
|
08.03.
|
09.03
|
10.03
|
11.03
|
Austrália
|
AUD
|
1
|
22,614
|
22,441
|
22,524
|
22,392
|
22,192
|
Cyprus
|
CYP
|
1
|
65,003
|
64,537
|
64,487
|
64,456
|
64,683
|
Česká republika
|
CZK
|
1
|
1,278
|
1,272
|
1,271
|
1,281
|
1,280
|
Dánsko
|
DKK
|
1
|
5,087
|
5,048
|
5,046
|
5,044
|
5,062
|
EMÚ
|
EUR
|
1
|
37,868
|
37,570
|
37,563
|
37,558
|
37,693
|
Estónsko
|
EEK
|
1
|
2,420
|
2,401
|
2,401
|
2,400
|
2,409
|
Japonsko
|
JPY
|
100
|
27,387
|
27,089
|
27,012
|
26,981
|
26,968
|
Kanada
|
CAD
|
1
|
23,197
|
23,090
|
23,104
|
23,257
|
23,362
|
Litva
|
LTL
|
1
|
10,967
|
10,881
|
10,879
|
10,879
|
10,917
|
Lotyšsko
|
LVL
|
1
|
54,372
|
53,961
|
53,957
|
53,967
|
54,138
|
Maďarsko
|
HUF
|
100
|
15,610
|
15,534
|
15,562
|
15,555
|
15,476
|
Malta
|
MTL
|
1
|
87,871
|
87,082
|
87,068
|
86,884
|
87,123
|
Nórsko
|
NOK
|
1
|
4,606
|
4,571
|
4,583
|
4,593
|
4,602
|
Poľsko
|
PLN
|
1
|
9,644
|
9,688
|
9,655
|
9,653
|
9,526
|
Slovinsko
|
SIT
|
100
|
15,797
|
15,677
|
15,674
|
15,670
|
15,726
|
Švajčiarsko
|
CHF
|
1
|
24,448
|
24,270
|
24,222
|
24,205
|
24,335
|
Švédsko
|
SEK
|
1
|
4,187
|
4,156
|
4,156
|
4,155
|
4,161
|
USA
|
USD
|
1
|
28,855
|
28,435
|
28,384
|
28,090
|
28,095
|
V. Británia
|
GBP
|
1
|
55,039
|
54,472
|
54,475
|
54,127
|
54,192
|
MMF-ZPČ-SDR
|
XDR
|
1
|
43,948
|
43,460
|
43,412
|
43,199
|
43,264
|
(Zdroj: Slovenská národná Banka)
|
POHONNÉ HMOTY
Maloobchodné ceny (SK/liter)
|
Dátum zmeny
|
TP 91
|
TP 91 UNI
|
TP 95
|
TP 98
|
TP DIESEL
|
EVO DIESEL
|
04.01.2005
|
32,20
|
32,60
|
32,60
|
35,20
|
33,80
|
35,80
|
11.01.2005
|
33,00
|
33,40
|
33,40
|
36,00
|
33,80
|
35,80
|
18.01.2005
|
33,80
|
34,20
|
34,20
|
36,80
|
33,80
|
35,80
|
02.03.2005
|
33,30
|
33,70
|
33,70
|
36,30
|
34,40
|
36,60
|
11.03.2005
|
34,00
|
34,40
|
34,40
|
37,00
|
35,30
|
37,50
|
|
|
|
KALENDÁR PONIKATEĽA NA MAREC 2005 |
8. 3. 2005
- Poistenie
- odvod poistného na zdravotné poistenie a na nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie, poistenie do rezervného fondu a na poistenie v nezamestnanosti za samostatne zárobkovo činnú osobu
15. 3. 2005
- Daň z príjmov
- odvod dane z príjmov vyberanej zrážkou
- Spotrebné dane
- daňové priznanie za spotrebné dane z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
29. 3. 2005
- Daň z pridanej hodnoty
- daňové priznanie a splatnosť DPH za predchádzajúci kalendárny mesiac pre platiteľov s me-sačnou daňovou povinnosťou
- Spotrebné dane
- splatnosť spotrebných daní z vína, piva, liehu, tabaku a tabakových výrobkov za predchádzajúci mesiac
31. 3. 2005
- Daň z príjmov
- priznanie k dani z príjmov, platba dane z príjmov
- hlásenie o vyúčtovaní dane z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a o vyplatenom daňovom bonuse za rok 2004
- splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických a fyzických osôb (1/12), ktoré mali v predchádzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 500 000 Sk
- splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktoré mali v predchá-dzajúcom zdaňovacom období daň vyššiu ako 50 000 Sk do 500 000 Sk
- splatnosť preddavku na daň z príjmov právnických osôb (1/4), ktorých posledná známa daňová povinnosť bola vyššia ako 20 000 Sk do 500 000 Sk
- Daň z motorových vozidiel
- odvod 1/12 ročnej sadzby dane, ako presahuje 250 000 Sk
|
|
|
PRAVIDLÁ ÚSPEŠNEJ KOMUNIKÁCIE - Umenie počúvať, klásť otázky, robiť kompromisy (2. Časť)
Keď existuje možnosť, aby komunikácia medzi ľuďmi zlihala, tak zlihá.
Keď komunikácia nemôže zlihať, tak zlihá v deviatich prípadoch z desiatich.
Keď sa zdá, že sa komunikácia vyvíja žiadaným smerom, ide o hlboké nedorozumenie.
Umenie počúvať
- Počuť ešte neznamená počúvať: podceňovanie hovoriaceho a kritický postoj k nemu znižuje schopnosť počúvať.
- Rýchlosť myslenia je niekoľko násobne väčšia ako rýchlosť reči - to vytvára priestor pre "zablúdenie myšlienok".
- Empatické počúvanie vyžaduje potlačovať vlastné predsudky, stereotypy a zažité schémy vnímania.
- Nedávajte najavo nezáujem alebo antipatiu. Nepozornosť vyvoláva v partnerovi pocit, že je podceňovaný.
- Naučte sa umeniu odmlčať sa v pravú chvíľu.
Umenie klásť otázky
- Séria viacerých otázok "vypálených" za sebou vytvára v partnerovi dojem, že je pri výsluchu.
- Zvažujte potrebnosť každej otázky.
- Vyhýbajte sa otázkam znevažujúcich partnera.
- Otvorené otázky ("Povedzte mi niečo o …") pomáhajú zorientovať sa v situácii.
- Uzatvorené otázky ("Čo platí, A alebo B?") urychlujú jednanie.
- Sumarizujúce otázky ("Rozumel som správne, že …?") navodia pocit porozumenia a pomáhajú vyhnúť sa nedorozumeniam.
- Scénarotvorné otázky ("Čo by sa stalo, keby …?") pomáhajú prekonať ostré rozdiely a môžu odhaliť aj nové uhly pohľadu.
Umenie robiť kompromisy
- Buďte pripravený ku kompromisu.
- Rozlišujte medzi nesúhlasom a odmietnutím, hľadajte príčiny negatívnich reakcii.
- Vyrovnané, sebavedomé vystupovanie bez pocitu neistoty uľahčuje dosiahnutie kompromisu. Opačný postoj - arogancia je často len zastieranie vlastnej neistoty.
- Necitlivé presadzovanie vlastného názoru si doslova koleduje o odmietnutie.
- Kladenie otvorených otázok typu "Aký z toho máte pocit?" napomáha hľadaniu "mantinelov ",medzi ktorými je možné manévrovať.
- Reflektovaním pocitov partnera (napr."Chápem, že Vás to podráždilo ")otupíme ostrie jeho odmietavej reakcie.
- Uvádzajte konkrétnosti a vyžadujte konkrétnosť i od partnera.
- Váš partner skôr akceptuje váš názor, keď bude mať pocit, že sám objavil argumenty, ktoré ho podporujú. A naopak, vnucovaním argumentov vyvoláte odmietavú reakciu.
- Najľahšie partnera presvedčíte, keď v ňom vyvoláte pocit, že kompromis, ktorý ste dosiahli, je pre neho výhodnejší ako pre vás.
Príklady vhodných reakcii pri obchodnom jednaní.
Namiesto tvrdého útoku alebo kritiky partnera je často účinnejšie hovoriť tzv. "ja jazykom": "Priznám sa, že to čo som práve povedal, sa mi vôbec nepáči."
Nediktovať partnerovi čo má robiť, ale poskytnúť mu vlastní pohľad na problém: "Keď vezmeme k úvahu všetky známe fakty, potom mi vychádza že…"
Nevyvracať, ani nespochybňovať postoj oponenta, ale prezentovať ho len ako jedno z možných riešení:
"Aké ďalšie možnosti okrem tej, ktorú ste práve prezentoval, prichádzajú ešte do úvahy?"
"Skúsme si najskôr prebrať ešte iné alternatívy."
Často sa stáva, že priama otázka "Prečo?" je začiatkom sporu. Oveľa účinnejšie je pýtať sa záporom, tj. "Prečo nie?", "Prečo nie sa nepozrieť…"
Na záver
Komunikácia by ideálne fungovala len medzi dvoma identickými osobami, vzniknutými klonovaním… Namiesto experimentovania s klonovaním doporučujeme používať čo najjednoduchší jazyk. Aj v komunikácii platí že v jednoduchosti je krása.
Prof. Ing. Milan Konvit, CSc.
|
|
|
|
PUBLIKÁCIE VYDAVATEĽSTVA PORADCA |
VYŠLO
Aktualizácia II/1
Občiansky súdny poriadok
úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
zákon o konkurze a reštrukturalizácií
Aktualizácia III/1
zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele zákonom č. 1/2005 Z. z.
vyhláška č. 31/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 1 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele vyhláškou č. 9/2005 Z. z.
vyhláška č. 44/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti - po novele vyhláškou č. 10/2005 Z. z.
zákon č. 36/2005 Z. z. o rodine - nový predpis
zákon č. 265/1998 Z. z. o pestúnskej starostlivosti - po novele zákonom č. 35/2005 Z. z.
zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení - po oprave redakčným oznámením o oprave tlačovej chyby uverejneného v čiastke 8/2005 Z. z.
zákon č. 43/2004 Z. z. - bude uverejnené ako upozornenie na zmenu
1000 riešení č. 2
Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005
Zákon o DPH - zákony do vrecka
daňová povinnosť
sadzby dane z pridanej hodnoty
postup pri registrácii
oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
Zákon o rodine - zákony do vrecka
vznik manželstva
vzťahy medzi rodičmi a deťmi
poručníctvo a opatrovníctvo
určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
Občiansky zákonník - zákony do vrecka
občiansko-právne vzťahy
vlastnícke práva
dedenie
záväzkové práva
zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
Obchodný zákonník - zákony do vrecka
obchodné vzťahy a podnikanie
obchodné spoločnosti a družstvá
obchodné záväzkové vzťahy
záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
PRIPRAVUJEME
Poradca č. 8 / 2005
- Zákon o rodine s komentárom
- Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady č. 3 / 2005
- príručka mzdovej účtovníčky
1000 riešení č. 3 / 2005
- mzdy a odvody od 1.1.2005
|
|
|
Stručný návod na vyplnenie objednávky
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
- Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
- Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Identifikačné údaje objednávateľa
|
Meno, Priezvisko:
|
|
Firma:
|
|
IČO:
|
|
Adresa:
|
|
Telefón:
|
|
Predplatné mesačníka Poradca 2005
|
Predplatné s 20 % zľavou
|
13 čísel + zborníky Zákony 2005 I, II, III
prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
Našim predplatiteľom zasielame zdarma prílohu mesačníka Poradca Daňové priznania
- fyzických osôb
- právnických osôb
- ročné zúčtovanie dane
|
998 Sk
|
ks
|
Predplatné
|
Predplatné 1000 riešení 2005 (dvojmesačník)
|
580 Sk
|
ks
|
Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 (mesačník)
|
1440 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie I
|
- Daňové, účtovné...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie II
|
- Obchodné, občianske...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie III
|
- Pracovné, sociálne...
|
220 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie IV
|
- Stavebné, pozemkové...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie V
|
- Štátna správa správa, verejná správa...
|
250 Sk
|
ks
|
Predplatné Aktualizácie VI
|
- Životné prostredie...
|
250 Sk
|
ks
|
Poradca 2005 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...
|
č. 1/2005
|
- zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní s komentárom
- zákon č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch s komentárom
- bytové spoločenstvá
- zmeny v platení poistného
- paušálne výdavky
- účtovanie goodwillu
|
96 Sk
|
ks
|
č. 2/2005
|
- zákon o cestnej doprave
- zákon o súdnych poplatkoch
|
96 Sk
|
ks
|
č. 3/2005
|
- zákon o účtovníctve s komentárom
- zákon mediácii s komentárom
- založenie a vznik s.r.o.
- minimálna mzda od 1. októbra 2004
|
96 Sk
|
ks
|
č. 4/2005
|
- zákon o miestnych daniach
- príji z predaja nehnuteľností
- preddavky na daň z príjmov právnických osôb
- archivácia a starostlivosť o dokumenty
|
96 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005
|
- zákon o dani z príjmov s komentárom
- zákon o dani z pridanej hodnoty s komentárom
- vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov u fyzických osôb
- k novele zákona o kolektívnom vyjednávaní
|
192 Sk
|
ks
|
č. 5-6/2005 - príloha: daňové priznania
|
- daňové priznanie za rok 2004 – fyzické osoby, právnické osoby
|
70 Sk
|
ks
|
č. 7/2005
|
- zákon o zdravotnom poistení s komentárom
- správa daní a poplatkov novelizovaná
- práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov
- zmeny v poistných odvodoch k 1. 1. 2005
- diagnostika malých a stredných podnikov
- nová energetická legislatíva
|
96 Sk
|
ks
|
Poradca Extra 2005 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu
|
1/2005 JÚ
|
Skončenie podnikania fyzickej osoby
|
21 Sk
|
ks
|
2/2005 JÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v jednoduchom účtovníctve
|
20 Sk
|
ks
|
1/2005 PÚ
|
Účtovanie pri likvidácii právnickej osoby
|
20 Sk
|
ks
|
2/2005 PÚ
|
Zmeny v postupoch účtovania v podvojnom účtovníctve
|
30 Sk
|
ks
|
1/2005 VS
|
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
|
37 Sk
|
ks
|
2/2005 VS
|
Účtovná závierka za rok 2004 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a samosprávu
|
30 Sk
|
ks
|
Zborníky ZÁKONY 2005
|
Zákony I/2005
|
Daň z príjmov,
Daň z pridanej hodnoty,
Spotrebné dane,
Zákon o účtovníctve
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony II/2005
|
Obchodný zákonník,
občiansky zákonník,
Trestné právo,
Živnostenský zákon
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony III/2005
|
Zákonník práce,
Mzdové predpisy,
Sociálne, dôchodkové, zdravotné a niocenské poistenie,
Sociálne zákony.
|
195 Sk
|
ks
|
Zákony IV/2005
|
Stavebný zákon,
Architekti a inžinieri,
Bývanie,
Pôda
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony V/2005
|
Rozpočtové pravidlá,
Štátna a verejná služba,
Školy,
Obce
|
250 Sk
|
ks
|
Zákony VI/2005
|
Životné prostredie,
Ochrana ovzdušia,
Vodné hospodárstvo
|
250 Sk
|
ks
|
Aktualizácie zákonov ročník 2005
|
Aktualizácia I/1
|
- Zákon o správnych poplatkoch
- Opatrenie, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a účtovej osnovy pre účtovné jednotky, ktoré nie sú založené alebo zriadené za účelom podnikania
|
35 Sk
|
ks
|
Aktualizácia II/1
|
- Občiansky súdny poriadok
- Úplné znenie zákona o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
- Zákon o konkurze a reštrukturalizácií
|
44 Sk
|
ks
|
Aktualizácia III/1
|
- Zákon o službách zamestnanosti
- Zákon o rodine
- Zákon o pestúnskej starostlivosti a o príspevkoch pestúnskej starostlivosti
- Zákon o starobnom dôchodkovom sporení
|
30 Sk
|
ks
|
Zákony do vrecka - úplné znenia zákonov vo formáte A6
|
Ústava SR
|
- Úplné znenie
|
21,90 Sk
|
ks
|
Ústava ČR
|
- Úplné znenie Ústavy ČR, Zákon o štátnych symboloch ČR, Listina základných práv a slobôd
|
21,90 Sk
|
ks
|
Zákon o DPH
|
- daňová povinnosť
- sadzby dane z pridanej hodnoty
- postup pri registrácii
- oslobodenie, vrátenie a odpočítanie dane
|
42 Sk
|
ks
|
Zákon o rodine
|
- vznik manželstva
- vzťahy medzi rodičmi a deťmi
- poručníctvo a opatrovníctvo
- určenie rodičovstva a vyživovacej povinnosti
|
32 Sk
|
ks
|
Občiansky zákonník
|
- občiansko-právne vzťahy
- vlastnícke práva
- dedenie
- záväzkové práva
- zodpovednosť za škodu a za bezdôvodné obohatenie
|
65 Sk
|
ks
|
Obchodný zákonník
|
- obchodné vzťahy a podnikanie
- obchodné spoločnosti a družstvá
- obchodné záväzkové vzťahy
- záväzkové vzťahy v medzinárodnom obchode
|
80 Sk
|
ks
|
Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2005 - mesačník rieši špecifické problémy z daňovej a účtovnej oblasti v príkladoch
|
1/2005
|
1. téma: leasing
2. téma: vzdelávanie zamestnancov
|
120 Sk
|
ks
|
2/2005
|
1. téma: oslobodenie FO a PO
- od dane z príjmov
- od dane z pridanej hondoty
- od miestnych daní
2. téma: iné daňové oslobodenia
|
120 Sk
|
ks
|
1000 riešení 2005 – vychádza už ako dvojmesačník
|
1/2005
|
téma čísla – Daňové výdavky a koniec roka 2004 v podnikaní
|
97 Sk
|
ks
|
2/2005
|
téma čísla – Daňové priznania za rok 2004, Daň z príjmov od 1. 1. 2005
|
97 Sk
|
ks
|
Monotématika |
Súvzťažnosti
|
- rozpočtové organizácie
-
príspevkové organizácie
-
vyššie úziné celky
-
obce a mestá
-
účtovná osnova
-
postupy účtovania
|
260 Sk
|
ks
|
Zdravotné zákony a predpisy
|
- šesť reformných zákonov po novelách
|
240 Sk
|
ks
|
Poradca deťom |
Sto zvieratiek v hádankách
|
Knižka hádaniek z oblasti živočíšnej ríše je určená deťom od 5 do 9 rokov. V obrázkovej galérii sa deti zoznámia so sto farebne ilustrovanými zvieratkami.
|
80 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky
|
Knižka dáva priestor dieťaťu formou hry a riešením veku primeraných problémových situácií zoznámiť sa so základnými matematickými pojmami a vzťahmi, geometrickými tvarmi, základnými a radovými číslovkami.
|
140 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky I.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
S pastelkou v kráľovstve matematiky II.
|
Pracovné zošity hravou formou zavedú deti do kráľovstva čísel a matematických pojmov. Kráľ čísel ich zoznámi so základnými a radovými číslovkami, geometrickými tvarmi, protikladmi, určovaním množstva a poradia predmetov. Zošity sa dajú využívať v predškolských zariadeniach, v prvých ročníkoch ZŠ a školských kluboch.
|
43 Sk
|
ks
|
1. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
36 Sk
|
ks
|
2. Dobrodružstvá žiačika Mudráčika
|
Pracovné zošity deťom mladšieho veku dávajú priestor na uplatnenie výtvarného prejavu, fantázie, a zároveň nútia deti vyhľadávať informácie v náučných knihách, informačných médiách a pracovať s nimi. V úlohách, krížovkách, viacsmerovkách sú nenásilnou formou skĺbené poznatky z matematiky, slohu, slovenského jazyka, prvouky. Hravou formou si deti toto učivo prehlbujú a utvrdzujú.
|
34 Sk
|
ks
|
Pastelkami čarujem
|
Pracovný zošit postupne pomáha deťom objavovať krásu písaných tvarov od kreslenia čiar, kruhov ku slučkám.. U detí sa tak rozvíjajú prirodzeným spôsobom grafomotorické zručnosti.
|
27 Sk
|
ks
|
Kreslím a maľujem
|
V pracovnom zošite si deti tvary z prvého zošita zopakujú v náročnejšej forme. Ďalej rozvíjajú grafomotorické zručnosti a vytvárajú si kladný postoj k písaniu.
|
36 Sk
|
ks
|
Hovoriace písmená a slabiky
|
V knižke sa deti stretávajú s personifikovanými písmenkami abecedy, malými bytosťami, ktoré sa s deťmi rozprávajú. Pretože "písmenkových kamarátov" ochotne prijímajú aj celkom malé deti, vytvárajú tak kladný vzťah dieťaťa k znakom, čítaniu a vzdelávaniu. Deti sa presvedčia o tom, že s písmenkami sa dá aj zaujímavo hrať. V riekankách sa stretnú nielen s písmenkami, ale aj s jednoduchými slabikami.
|
75 Sk
|
ks
|
Všetky uvedené publikácie si môžete objednať aj telefonicky, faxom alebo na našich www stránkach (pozri rubriku kontakty).
|
|
|
Adresa: |
|
Telefón: |
Poradca s.r.o
Pri Celulózke 40
010 01 Žilina
|
|
(041) 56 52 871
(041) 56 52 877
(041) 56 52 879
|
|
E-mail: |
|
Fax: |
poradca@i-poradca.sk |
|
(041) 56 52 659 |
|
Informácie o naších produktoch nájdete aj na našej internetovej stránke www.i-poradca.sk. |
Tieto emailové noviny Vám boli doručené výhradne na základe žiadosti o zasielanie emailových novín. V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAT na adresu noviny@i-poradca.sk. Následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
|
|
|
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2005 |