Em@ilové noviny

P O R A D C A

e-m@ilové noviny

č. 27/2009

23. 11. 2009


 
 
 Téma novín 
 Čitatelia sa pýtajú, odborníci odpovedajú 
 Populárne zo sveta podnikania 
 Povedali múdri 
 Čo nové v legislatíve 
 Chybiť znamená platiť 
 Ekonomika 
 Najviac čítané témy a publikácie 
 Chcete si objednať? 
 Kontakty 


Služby, ktoré nájdete len u nás:
  • aktuálne a rýchle informácie (zmeny zákonov a predpisov) z oblastí daní, účtovnictva, miezd, odvodov; za výhodné ceny
  • kvalifikovaný a ochotný personál na zákazníckom oddelení;
  • možnosť rýchleho objednania publikácie (telefonicky, faxom, e-mailom, poštou);
  • rýchla dodávka (do 48 hodín)
  • uvádzanie nových produktov prostredníctvom mailingov a telemarketingu;
  • približovanie sa k zákazníkovi prostredníctvom bezplatných odpovedí na otázky.
 

Vážení čitatelia!

Manká a škody je potrebné považovať za mimoriadny úbytok majetku účtovnej jednotky, ktorý vzniká ako neželaný jav v rámci výkonu hospodárskej činnosti. Vznik manka alebo škody predstavuje pre účtovnú jednotku majetkovú ujmu, s ktorou je nutné dôsledne sa vysporiadať z pohľadu majetkovoprávneho, ale aj z pohľadu účtovných a daňových predpisov. Túto problematiku priblížime v rubrikách Téma novín a Čitatelia sa pýtajú odborníci odpovedajú.
Populárne zo sveta podnikania vás oboznámi, prečo sa výrobcovia rozhodli časť svojej produkcie predávať obchodným reťazcom pod ich značkami v článku Privátne značky - záruka kvality a nízkej ceny.
Dovidenia so Záväzkami, ktoré budú Témou novín v nasledujúcich em@ilových novinách.

Denisa Orlická
zodpovedná redaktorka
poradca@i-poradca.sk


V tomto čísle nájdete:

 

 
 
MANKÁ A ŠKODY - téma novín

 
ŠKODA NA MAJETKU

DEFINÍCIA ŠKODY V ZÁKONE O ÚČTOVNÍCTVE
Zákon o účtovníctve č. 431/2002 Z. z. v z.n.p. definuje škodu v § 26 ods. 6 ako neodstrániteľné poškodenie, zničenie majetku, odcudzenie alebo strata majetku. Z definície vyplýva, že v účtovníctve sa bude o škode na majetku hovoriť iba v prípade, že je tak poškodený alebo zničený, že sa už opravou toto poškodenie alebo zničenie nedá odstrániť. Ak dôjde ku škode, ktorá sa dá opravou odstrániť, potom nepôjde o škodu na majetku ale len o opravu majetku. Podľa definície za škodu sa považuje aj odcudzenie (krádež) alebo strata majetku.

ÚČTOVANIE ŠKODY
Keďže ku škode môže dôjsť na rôznom druhu majetku a z rôznych príčin, v postupoch účtovania sú na tento účel vyčlenené tri účty, a to:
  1. účet 549 - Manká a škody,
  2. účet 569 - Manká a škody na finančnom majetku,
  3. účet 582 - Škody.
Ako už z názvov účtov vyplýva, škoda na finančnom majetku sa bude účtovať na účte 569 - Manká a škody na finančnom majetku, škody na majetku z dôvodu mimoriadnych príčin (živelné pohromy) sa budú účtovať na účte 582 - Škody a ostatné druhy škôd na majetku sa budú účtovať na účte 549 - Manká a škody.
Okrem škôd sa na týchto účtoch bude účtovať aj manko. Zákon o účtovníctve v § 26 ods. 6 manko definuje ako inventarizáciou zistené odcudzenie alebo zistená strata majetku. Za manko nemožno považovať a ako manká sa neúčtujú úbytky zásob do výšky stanovenej normy prirodzených úbytkov. Normy prirodzených úbytkov zásob si môžu účtovné jednotky stanoviť v súlade s § 43 ods. 14 postupov účtovania vo vnútornom predpise na základe vlastného zisťovania. Za normy prirodzených úbytkov zásob možno považovať najmä technologické a technické straty vznikajúce napr. rozprášením, vyschnutím v rámci technologických úbytkov vo výrobnom, zásobovacom a odbytovom procese.

Účet 549 - Manká a škody
Obsahová náplň účtu 549 - Manká a škody je definovaná v § 68 ods. 8 postupov účtovania pre podnikateľov. Podľa tohto ustanovenia, na účte 549 - Manká a škody sa účtujú manká a škody na dlhodobom majetku (hmotnom aj nehmotnom), manko nakúpených zásob ako aj zásob vlastnej výroby. Ak sa rozhodne o zrušení prác na príprave alebo rozostavaní obstarávaného dlhodobého majetku (zmarené investície), sumy vzťahujúce sa na tento účtovný prípad a účtované na účte 041 - Obstaranie dlhodobého nehmotného majetku a na účte 042 - Obstaranie dlhodobého hmotného majetku sa odpíšu na ťarchu účtu 549 - Manká a škody, a to v deň rozhodnutia o zrušení prác na obstarávaní dlhodobého majetku, ak ide o škodu. V ostatných prípadoch sa zaúčtujú na účte 548 - Ostatné náklady na hospodársku činnosť. Na tomto účte (účet 549) sa neúčtuje úbytok zásob do výšky stanovenej normy prirodzených úbytkov. Tie sa účtujú podľa charakteru na ťarchu účtu 501 - Spotreba materiálu, 504 - Predaný tovar alebo na ťarchu príslušného účtu účtovej skupiny 61 - Zmena stavu vnútroorganizačných zásob. Nutné porážky zvierat sa účtujú ako predaj zvierat, a to aj, ak nie sú dosiahnuté tržby.

Účet 569 - Manká a škody na finančnom majetku
Postupy účtovania obsahovú náplň tohto účtu nedefinujú. Avšak ako už z názvu účtu vyplýva, že na tomto účte sa budú účtovať škody na finančnom majetku. Z krátkodobého finančného majetku pripadá do úvahy manko alebo škoda na pokladničnej hotovosti vednej v € alebo v cudzej mene, manko alebo škoda na ceninách (kolky, poštové známky, stravné lístky, rôzne poukážky a šeky, telefónne karty, kreditné karty, karty na odber pohonných hmôt a pod.) a manko alebo škoda na cenných papieroch v listinnej podobe či už krátkodobého alebo dlhodobého charakteru.

Účet 582 - Škody
Obsahová náplň tohto účtu je stanovená v § 72 ods. 2 postupov účtovania pre podnikateľov. Podľa tohto ustanovenia, na účte 582 - Škody sa účtujú škody vzniknuté z mimoriadnych príčin, napríklad v dôsledku živelnej pohromy. Za škody vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy sa považujú napr. škody vzniknuté v dôsledku zemetrasenia, povodní, krupobitia, lavín, blesku a pod.

Zhrnutie
Ak by sme chceli určiť, aké manká a škody sa budú na uvedených účtoch účtovať, tak možno povedať, že na účte 569 - Manká a škody na finančnom majetku sa budú účtovať manká a škody na finančnom majetku (peniaze, ceniny, listinné cenné papiere), škody na majetku z mimoriadnych príčin na účte 582 - Škody a všetky ostatné manká a škody vzniknuté na majetku sa budú účtovať na účte 549 - Manká a škody.


(Ing. Ivana Hudecová - Poradca 4/2010)
MANKÁ A ŠKODY DAŇOVO UZNANÉ

ZÁKON O DANI Z PRÍJMOV POJEM ŠKODA OSOBITNE NEDEFINUJE,
upravuje len podmienky za ktorých je škoda daňovým výdavkom a za akých podmienok nie je daňovým výdavkom. Zákon o dani z príjmov sa v § 21 ods. 2 písm. e) odvoláva pri pojme "škoda" na zákon o účtovníctve.
Vychádzajúc z tejto skutočnosti je potrebné pri aplikácii škody v zákone o dani z príjmov vychádzať z definície škody v zákone o účtovníctve. Na účely zákona o dani z príjmov sa za škodu budú považovať výlučne také prípady, keď bude časť obchodného majetku zničená, neopraviteľne poškodená alebo nenávratne odcudzená, v dôsledku čoho sa z obchodného majetku vyradí.
Náklady vznikajúce z titulu odstraňovania poškodenia majetku, t.j. v dôsledku opráv, nie sú škodou, ale nákladmi na opravy. Zákon o dani z príjmov upravuje zahŕňanie mánk a škôd do základu dane v § 19 ods. 3 písm. g) ZDP, resp. vylúčenie mánk a škôd zo základu dane v § 21 ods. 2 písm. e) ZDP
  • § 19 ods. 3 písm. g) ZDP
    Daňovými výdavkami sú škody nezavinené daňovníkom
    • vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy, napr. Zemetrasenia, povodne, krupobitia, lavíny alebo blesku,
    • spôsobené neznámym páchateľom v zdaňovacom období, v ktorom bola táto skutočnosť potvrdená políciou.
  • § 21 ods. 2) písm. e) ZDP
Daňovými výdavkami nie sú tiež manká a škody presahujúce prijaté náhrady s výnimkou uvedenou v § 19 ods. 3 písm. g), stratného v maloobchodnom predaji na základe ekonomicky odôvodnených noriem úbytkov tovaru určených daňovníkom a s výnimkou nezavinených úhynov zvierat, ktoré nie sú na účely tohto zákona hmotným majetkom. Škodou nie je preukázaný úhyn alebo nutná porážka zvieraťa zo základného stáda.
MANKÁ A ŠKODY AKO DAŇOVÝ NÁKLAD
Daňovým výdavkom sú v zmysle § 19 ods. 3 písm. g) ZDP škody nezavinené daňovníkom
  • vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy a
  • škody spôsobené neznámym páchateľom v zdaňovacom období, v ktorom bola táto skutočnosť potvrdená políciou, sú uznaným daňovým výdavkom v plnej výške bez ohľadu na to, či a v akej výške došlo alebo malo dôjsť k náhradám týchto škôd.
Ak teda daňovníkovi vznikne tzv. nezavinená škoda, je možné zahrnúť ju do základu dane v plnej výške.

Pri nezavinených škodách ide o
- Škody vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy,
pričom ide o škodu spôsobenú silami, ktoré nie sú ovládateľné a pri ktorých nemožno určiť osobu zodpovednú za škodu. Živelnú pohromu na účely tohto ustanovenia možno vymedziť ako nezavinený požiar a výbuch, blesk, víchricu, povodeň, záplavu, krupobitie, zosuv pôdy a zrútenie skalných zrúcanín, pokiaľ k ním nedošlo v dôsledku priemyselnej alebo stavebnej činnosti, zosúvanie alebo zrútenie lavín a zemetrasenie.
Zákon o dani z príjmov považuje za živelnú pohromu len udalosť, ktorú nespôsobil ľudský faktor. Daňovník musí preukázať konkrétnymi podkladmi príslušných orgánov, že išlo o živelnú pohromu, a zároveň aj to, že škoda mohla vzniknúť len v dôsledku tejto živelnej pohromy. Napr. v prípade požiaru je potrebné preukázať, že požiar nebol zavinený ľudským zásahom, ale napr. úderom blesku. V prípade víchrice bude daňovník preukazovať, že išlo skutočne o víchricu a škoda bola spôsobená práve touto víchricou.
Živelnou pohromou nie sú napr. zosuvy pôdy vyvolané narušením rovnováhy zemského povrchu činnosťou človeka, ale zosuvy pôdy a skál pôsobením gravitácie a pod.

- Škody spôsobené neznámym páchateľom,
a to v tom zdaňovacom období, v ktorom bola táto skutočnosť potvrdená políciou.
Uvedený pojem zákon o dani z príjmov bližšie nešpecifikuje. Daňovník je však povinný oprávnenosť zahrnutia škody do daňových výdavkov preukázať potvrdením polície, z ktorého by malo byť zrejmé, že došlo ku škode na majetku a že konkrétny páchateľ nebol zistený. Takto preukázanú škodu možno do daňových výdavkov zahrnúť v tom zdaňovacom období, v ktorom vystaví polícia pre daňovníka potvrdenie, že škoda bola spôsobená neznámym páchateľom.

Škoda v dôsledku živelnej pohromy je teda uznaným daňovým výdavkom v tom zdaňovacom období, v ktorom vznikla (kedy sa o nej účtuje), zatiaľ čo nezavinená škoda spôsobená podľa oznámenia polície neznámym páchateľom môže byť uznaným daňovým výdavkom v tom zdaňovacom období, v ktorom vystaví polícia pre daňovníka potvrdenie, že škoda bola spôsobená neznámym páchateľom. Daňovým výdavkom sú v zmysle § 21 ods. 2 písm. e) ZDP
  • manká a škody do výšky prijatej náhrady, zahŕňanej do základu dane,
  • stratné v maloobchodnom predaji na základe ekonomicky odôvodnených noriem úbytkov tovaru určených daňovníkom.
Pojem "stratné" a pojem "maloobchod" nie je v súčasných daňových predpisoch definovaný, ani bližšie vysvetlený.
Stratné v maloobchodnom predaji je možné uznať za daňový výdavok len do výšky, ktorá nepresahuje ekonomicky odôvodnenú a prepočtami doloženú normu, preukázanú daňovníkom. Ekonomicky odôvodnenú normu stratného môže daňovník vypracovať napr. na základe časových radov úbytkov tovaru v predchádzajúcich obdobiach a stanoviť v percentách z celkového obratu v predajných cenách, prípadne z nákupu tovaru za stanovené časové obdobie.
Na účely dane musí mať daňovník vypracovanú internú smernicu ekonomického zdôvodnenia nevyhnutnosti stratného, pričom takéto vypracované normy by mali byť porovnateľné aj s normami iných daňovníkov vykonávajúcich predaj tovaru rovnakého druhu a za rovnakých podmienok. V opačnom prípade správca dane pri daňovej kontrole nemusí uznať neprimeranú výšku stratného a môže z tohto titulu upraviť základ dane z príjmov.
Aby takto určené normy úbytkov tovaru boli uznané na daňové účely, musí daňovník zároveň zabezpečovať aj primeranú starostlivosť o tovar. Musí vykonať také bezpečnostné opatrenia, aby dostatočným spôsobom ochránil tovar pred takýmito stratami.
Takto preukázané stratné je uznané za daňové výdavky nad limit prirodzených úbytkov, nepovažovaných v zmysle účtovných predpisov za manká a škody. - nezavinené úhyny zvierat, ktoré nie sú na účely zákona o dani z príjmov hmotným majetkom. Ide o mladé zvieratá, zvieratá vo výkrme, kožušinové zvieratá, včelstvá, kŕdle sliepok, kačíc, moriek.
Za nezavinené úhyny zvierat je možné považovať všetky preukázateľné úhyny vznikajúce pri chove alebo výkrme zvierat, ktoré nie sú súčasťou základného stáda a z hľadiska zákona o daniach z príjmov sa nepovažujú za hmotný majetok. Ide o zvieratá, ktoré sú z hľadiska reprodukčných schopností zaradené do zásob, a to hlavne mladé zvieratá, zvieratá vo výkrme, kožušinové zvieratá, včelstvá, kŕdle sliepok, kačíc, moriek, perličiek, chovné a strážne psy. Aj v tomto prípade by mal mať daňovník na zohľadnenie úbytkov vypracovanú internú smernicu, v ktorej uvedie ekonomicky zdôvodnenú normu úhynu.
  • preukázaný úhyn alebo nutná porážka zvieraťa zo základného stáda sa nepovažuje za škodu,
  • daňová zostatková cena hmotného majetku a nehmotného majetku vyradeného z dôvodu škody len do výšky príjmov z náhrad zahrňovaných do základu dane. V prípade vyradenia hmotného majetku z dôvodu vzniku škody podľa § 19 ods. 3 písm. g) ZDP (živelnej pohromy alebo zavinenej neznámym páchateľom) je daňová zostatková cena v zmysle uvedeného ustanovenia daňovým výdavkom.

PREUKÁZANÉ ÚBYTKY ZÁSOB V RÁMCI NORIEM
prirodzených úbytkov je možné zahrnúť do daňových výdavkov. Zákon o dani z príjmov a ani účtovné predpisy bližšie nevymedzujú prirodzené úbytky zásob.
K nezavineným úbytkom zásob môže však dôjsť aj z iných prirodzených a celkom objektívnych príčin, môže ísť o vysychanie, vyparovanie, rozsypanie, stvrdnutie (napr. Stavebných hmôt), usádzanie na predmetoch.
Môže však ísť tiež o úbytky zásob vznikajúce v súvislosti s ich rozrezaním alebo oddelením podľa želania zákazníkov (krájanie, porcovanie, sekanie v maloobchode), o úbytky pri klimaticky citlivých zásobách, a to nielen zoschnutím, ale aj zhnitím, splesnivením, rozpučením (napr. ovocie a zelenina) a pod.
Ide teda o úbytok hmotnosti alebo objemu na zásobách v dôsledku pôsobenia vonkajších alebo vnútorných podmienok na ich prirodzené vlastnosti.
Za prirodzené vlastnosti zásob, v dôsledku ktorých môžu vznikať úbytky zásob do normy, sa považujú tieto vlastnosti:
  • vysušovanie, vyparovanie, vychladenie, vymrazenie, presakovanie, topenie, rozliatie, vypečenie, rozprášenie, rozptýlenie, rozsypanie, rozdrobenie (pri krájaní, porcovaní, rezaní, sekaní), rozklad, vyprchanie, tvrdnutie, usadenie,
  • pri veľkoobchodnej činnosti so zásobami chemikálií aj tekavosť, rozdiel na váhe pri prelievaní tekutín rôznej hustoty, ktorá je závislá na klimatických podmienkach, alebo rozdiely, ktoré vznikli pri manipulácii alebo rozvažovaním a pod.,
  • pri veľkoobchodnej činnosti s ovocím a zeleninou zhnitie, plesnivenie, zmrznutie, zaparenie,
  • pri veľkoobchodnej činnosti so zásobami palív vysušenie, vyparenie, rozprášenie, rozpustenie, odplavenie, rozdrobenie alebo prevážanie.

Ide o straty vyplývajúce z prirodzených vlastností výrobkov v skladovacom a odbytovom procese do výšky stanovenej normami. Normy prirodzených úbytkov zásob si musí účtovná jednotka určiť vlastným predpisom vždy na príslušné účtovné obdobie, ak má také druhy zásob, pri ktorých sa predpokladajú prirodzené straty.
Účtovné jednotky, ktoré sa zaoberajú chovom hospodárskych zvierat, si v rámci noriem prirodzených úbytkov stanovia normy uhynutia zvierat. Takéto normy možno stanoviť iba na mladé zvieratá, ktoré sú súčasťou zásob a účtujú sa na účte 124 - Zvieratá
V súčasnej dobe neexistujú všeobecne záväzné predpisy stanovujúce normy prirodzených úbytkov zásob podľa jednotlivých rezortov priemyslu a obchodu a ich stanovenie je ponechané výlučne na účtovnej jednotke. Normy prirodzených úbytkov sa obvykle stanovujú percentom z obratu, prípadne percentom z hodnoty spotrebovaných materiálov a surovín.

(Ing. Anton Kolembus - DUO 10/2009)

 

 
 
ČITATELIA SA PÝTAJÚ, ODBORNÍCI ODPOVEDAJÚ

 
KRÁDEŽ TOVARU

SZČO v júli 2009 vykradli, odcudzili monitor v hodnote 431,52 €, účtovaný do spotreby a už odpísaný hmotný majetok. Tovar na predaj bol v trezore, ktorý poškodili.
Je SZČO povinná odviesť DPH?
Opravu odpočítanej DPH v prípade krádeže tovaru upravuje § 53 ods. 5 zákona o DPH. V prípade krádeže tovaru, pri ktorom platiteľ odpočítal DPH, je platiteľ povinný odviesť daň vo výške odpočítanej dane.
Ak je tovar predmetom odpisovania podľa zákona o dani z príjmov, zníži platiteľ odvod dane o pomernú časť zodpovedajúcu odpisom.
Platiteľ odvedie daň v zdaňovacom období, v ktorom zistil krádež tovaru.
SZČO je povinná odviesť správcovi dane celú hodnotu odpočítanej DPH uplatnenú pri jeho nákupe. Vrátenú DPH mala odviesť správcovi dane za zdaňovacie obdobie 7. mesiaca (mesačný platca) alebo 3. štvrťrok (štvrťročný platca).
Z odpísaného dlhodobého hmotného majetku nie je SZČO povinná odvádzať DPH, pretože tento má nulovú zostatkovú hodnotu.


MANKO V SKLADE POTRAVÍN REŠTAURÁCIE

Reštaurácia účtuje sklad spôsobom B, teda všetko do spotreby. Z nákupov si uplatňuje DPH na odpočet. Na potravinách v sklade bolo zistené manko.
Je reštaurácia povinná vrátiť DPH?
Zákon o DPH neukladá daňovníkovi vrátiť do štátneho rozpočtu odpočítanú daň v prípade manka na zásobách. Daňovník však musí analyzovať príčinu manka, k čomu ho zaväzujú účtovné predpisy (o inventarizácii majetku). Zákon o DPH ukladá daňovníkovi odviesť DPH z tovaru, z ktorého si odpočítal DPH, iba v prípade krádeže.
Ak daňovník zistí, že zistené manko na zásobách vzniklo z dôvodu krádeže, je povinný odviesť daň vo výške odpočítanej dane. Táto povinnosť mu vyplýva z § 53 ods. 5 zákona o DPH.
Podobne v prípade, že manko vzniklo z dôvodu osobnej spotreby podnikateľa alebo jeho zamestnancov, vzniká povinnosť odviesť DPH zo spotrebovaných zásob. Podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH za dodanie tovaru sa považuje aj jeho bezodplatné dodanie na osobnú spotrebu podnikateľa alebo jeho zamestnancov.
Základom dane je v tomto prípade cena, za ktorú bol tovar nadobudnutý, vrátane nákladov súvisiacich s nadobudnutím. Daňová povinnosť vzniká dňom dodania tovaru. V prípade vzniku manka na zásobách z iných dôvodov, napr. vysúšaním potravín, ich rozprašovaním, prekročením stanovenej normy spotreby a pod., daňovník nie je povinný dodatočne odviesť odpočítanú DPH.
V účtovníctve sa manko na zásobách na základe inventúry zaúčtuje účtovným zápisom MD 549 / D 501. Ak sa jedná o inventúrny rozdiel v rámci normy, v PÚ sa nebude účtovať, zúčtuje sa len na skladových kartách ako výdaj.


ŠKODA SPÔSOBENÁ ZAMESTNANCOM

Zamestnanec spôsobil zamestnávateľovi škodu na aute. Zamestnávateľ - platca DPH dal auto opraviť. Poisťovňa vyplatila zamestnancovi náhradu škody (spoluúčasť) na základe vyúčtovanej sumy od zamestnávateľa, bez DPH.
Ako má zamestnávateľ vyúčtovať škodu zamestnancovi?
Vyúčtovanie spôsobenej škody zamestnancovi nie je dodaním tovaru a ani dodaním služby. Vyúčtovaním škody zamestnávateľ neposkytuje zamestnancovi žiadne dodanie tovaru ani dodanie služby.
Jedná sa len o finančné vyrovnanie medzi zamestnávateľom a zamestnancom z titulu spôsobenej škody. Zamestnávateľ nie je povinný k vymáhanej škode uplatniť DPH.


REKLAMAČNÉ VADY

Na základe zmluvy o dielo zhotoviteľ realizoval výstavbu haly, na ktorú je podľa zmluvy záručná doba 2 roky. Po roku sa objavili nedostatky, na ktoré sa vzťahuje záruka a zhotoviteľ ich ide odstrániť. Pri odstránení závad vzniknú náklady ako mzdy, stravné, kúpa pohonných hmôt, ubytovanie, kúpa režijného materiálu a farby. Sú náklady na reklamáciu daňovo uznanými nákladmi?
Súčasťou zmluvy o dielo je zrejme aj odstránenie vád diela v čase záručnej doby. Podnikateľ pri kalkulácii ceny za zhotovenie diela mal kalkulovať aj s prípadnými budúcimi nákladmi na odstránenie reklamačných vád.
Cena diela teda obsahuje všetky očakávané náklady na dielo - na realizáciu diela aj budúce na odstránenie prípadných reklamácií. V tomto prípade nie je možné hovoriť o škode, ale o výdavkoch súvisiacich s podnikateľským rizikom.
Povinnosť odstrániť vady diela vyplýva zhotoviteľovi aj z § 560 Obchodného zákonníka. Výdavky na odstránenie vád z reklamácie dodaného diela sú daňovým výdavkom podnikateľa.


ÚČTOVANIE ŠKODY Z DÔVODU NEODSTRÁNITEĽNÉHO POŠKODENIA MAJETKU

Podnikateľ zakúpil osobný automobil a zaradil ho do obchodného majetku 15. 3. 2008. Auto havarovalo 25. 7. 2009 a bolo totálne zničené, použiteľné diely boli predané.
Aký je postup pri odpisovaní automobilu?
Podnikateľ zakúpil a následne zaradil do obchodného majetku v roku 2008 osobný automobil, ktorý využíval v podnikaní. Daňovník mal zaradený osobný automobil v obchodnom majetku aj k 31. 12. 2008.
Daňovník si mohol uplatniť v roku 2008 do daňových výdavkov výdavky spojené s prevádzkou automobilu - výdavky na spotrebované PHL podľa § 19 ods. 2 písm. l) zákona o dani z príjmov, výdavky na údržbu a prevádzku automobilu, výdavky na povinné zmluvné poistenie a výdavky na havarijné poistenie.
Súčasne si môže daňovník uplatniť do daňových výdavkov daňové odpisy automobilu v zmysle § 27 zákona o dani z príjmov (rovnomerný odpis) alebo podľa § 28 (zrýchlený odpis) zákona o dani z príjmov.
V júli 2009 automobil havaroval a došlo k totálnej škode. Podnikateľ automobil vyradí z obchodného majetku. Zostatková cena automobilu predstavuje nedaňovú škodu, ktorú môže daňovník znížiť o hodnotu predaných dielov z havarovaného automobilu.


(odpovedal Ing. Anton Kolembus - DÚVaP 9/2009)

 

 
 
POPULÁRNE ZO SVETA PODNIKANIA

 
PRIVÁTNE ZNAČKY - ZÁRUKA KVALITY A NÍZKEJ CENY

V období poklesu maloobchodného obratu obchodné reťazce sa začali intenzívne zaoberať ako zvráti tento nepriaznivý vývoj. Spolu s výrobcami postupne prichádzali na riešenie a tzv. neviditeľnú ruku trhu nahradili serióznymi kalkuláciami. Celý vývoj v oblasti marketingovej stratégie a komunikácie viedol k tomu, že výrobcovia sa rozhodli časť svojej produkcie predávať obchodným reťazcom pod ich značkami. Tým sa zaužíval termín označovania týchto tovarov ako privátne značky.

Oproti rovnakým tovarom tieto sú realizované síce za nižšie ceny, avšak vo väčších množstvách, čo v konečnom efekte výrobcom i obchodným reťazcom zvyšuje zisk pri zachovaní nižších cien pre spotrebiteľa. Predaj tovaru, ktorý z pohľadu spotrebiteľa vyznieva ako vlastná produkcia obchodných reťazcov, za posledných 10 rokov sa v Európe podstatne rýchlejšie rozšíril. Dosahuje podiel na celkových predaných produktoch od 40 do 50 % oproti napr. USA kde podiel je iba 15-20 %.
Spomedzi všetkých tovarov, ktoré ponúkajú obchodné reťazce, najväčšie uplatnenie privátnych značiek je u potravín a pochutín (v menšom množstve u mäsa, mäsových výrobkov a drogistického tovaru).
POŽIADAVKY NA POTRAVINOVÚ BEZPEČNOSŤ POTRAVÍN
Všeobecná právna norma, ktorá sa týka všetkých potravinárskych výrobkov je zákon č. 152/1995 Z. z. o potravinách v platnom znení. Zákon ustanovuje:
  • podmienky výroby potravín a ostatných pokrmov, manipuláciu s nimi,
  • ďalej uvádzanie do obehu v záujme podpory a ochrany zdravia ľudí a ochrany spotrebiteľa.
V zmysle zákona výrobcovia majú primárnu zodpovednosť v oblasti bezpečnosti potravín a pokrmov a sú povinní vyrába a dodáva zdravotne bezchybné potraviny. K tomu ich zaväzuje aj Potravinový kódex Slovenskej republiky.
Tento právny predpis upravuje požiadavky na:
  • zdravotnú neškodnosť a hygienu,
  • ďalej požiadavky na kvalitu a zloženie potravín,
  • ako aj na technologické postupy, balenie, skladovanie, prepravu a manipuláciu potravín a potravinárskych výrobkov.
Potravinový kódex Slovenskej republiky je záväzný pre každého, kto potraviny vyrába, manipuluje s nimi a uvádza ich na trh.
Po vstupe do Európskej únie sa aj Slovenská republika pripojila k ostatným štátom, ktoré vo svojich vzájomných obchodných vzťahoch uplatňujú zásadu voľného pohybu tovaru. V praxi to znamená, že aj obchodné reťazce pôsobiace u nás vo väčšej miere dovážajú obchodný tovar z iných členských štátov EÚ. Súčasne bola odstránená predtrhová kontrola - certifikácia. Táto skutočnosť zvýšila nároky na trhovú kontrolu, ktorú vykonávajú špecializované štátne orgány. Veľkým prínosom v rámci EÚ napr. pre kontrolu potravín a krmív je tzv. RASFF - (Rapid Alert System for Food and Feed) rýchly výstražný systém, ktorý bol vytvorený ako účinný nástroj pre orgány potravinového dozoru za účelom vzájomnej informovanosti a prijímania opatrení s cieľom dosiahnuť maximálnu úroveň bezpečnosti potravín a krmív. Zabezpečiť ochranu zdravia ľudí a ochranu spotrebiteľov je povinnosťou všetkých štátov Európskej únie v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002.
KVALITA VÝROBKOV - CERTIFIKÁCIA SYSTÉMOV
V súčasných podmienkach náročného trhu výrobcovia potravín sú nútení preukazovať že spĺňajú náročné podmienky, ktoré zaisťujú bezpečnosť potravín. V obchodných vzťahoch sa stále viac presadzujú tí výrobcovia, ktorí preukážu, že majú zavedené certifikačné systémy, ktoré spĺňajú tieto požiadavky. Certifikáciu vykonávajú certifikačné orgány v súlade s normou Medzinárodnej organizácie pre normalizáciu ISO/IEC 17021:2006. Uvedená norma upravuje požiadavky na orgány vykonávajúce audit a certifikáciu systémov manažérstva a posudzovanie zhody. Slovenská republika túto normu implementovala ako STN EN ISO/IEC 17021: 2007 (zahŕňa všetky doteraz vydané ISO týkajúce sa systému manažérstva kvality a bezpečnosti potravín).
Certifikácia systému manažérstva kvality a bezpečnosti potravín znamená záruku, ktorú výrobca poskytuje svojim zákazníkom, že výrobok, ktorý uvádza na trh vyhovuje špecifickým požiadavkám, ktoré preukazuje certifikátom.
Vo vzájomných zahraničných obchodných vzťahoch výrobcov a ich obchodných partnerov sa uplatňujú najmä tieto normy a systémy:
  • ISO 22000:2005 Systémy manažérstva a bezpečnosti potravín. Táto norma zahrňuje zásady Správnej výrobnej praxe (HaCCP) a aplikačné metódy stanovené Komisiou Codex Alimentarius.
  • BRC Global Standard - Food. Certifikáciu poda tejto normy požaduje väčšina obchodných reťazcov od výrobcov potravín a potravinárskych výrobkov.
  • Internationál Food Standard (IFS). Táto norma je medzinárodne uznávanou normou pre oblasť kvality a bezpečnosti potravín. Obchodné reťazce pôsobiace v západnej Európe vyžadujú od výrobcov potravín certifikáciu podľa tejto normy.
  • Správna výrobná prax (HaCCP) - zahrňuje analýzu rizík a rozhodujúcich kontrolných bodov pri výrobe potravín. V podmienkach našich výrobcov je Správna výrobná prax upravená Potravinovým kódexom Slovenskej republiky.
Proces certifikácie potravinárskych výrobkov je nasledovný:
  1. uzatvorenie zmluvy o overovaní dodržiavania špecifických podmienok výroby potravín a vydaní certifikátu,
  2. podanie žiadosti o posúdenie zhody (certifikátu výrobku) alebo o rozšírenie certifikácie (obnovenie),
  3. posúdenie dokumentácie, ktorú predkladá výrobca (žiadate). Dokumentácia spravidla zahrňuje:
    • doklad o právnej subjektivite (aktívna legitimácia) výrobcu, všeobecný popis výrobku, technologický postup,
    • protokol o skúške z autorizovaného laboratória, etiketu výrobku,
  4. preskúmanie žiadosti a predložených dokumentov (výzva na doplnenie),
  5. vyhotovenie protokolu o posúdení zhody s požiadavkami stanovenými normami a technickými predpismi na základe predchádzajúceho posúdenia,
  6. rozhodnutie certifikačného orgánu o vydaní (nevydaní) certifikátu.
Výrobcovia (nielen potravín a potravinárskych výrobkov), ktorí sa rozhodli požiada certifikačný orgán o vydanie certifikátu na výrobok, ktorý dodávajú do obchodných reťazcov (prípadne iným odberateľom) majú tieto výhody:
  • zmluvne zabezpečené dodávky výrobkov označených privátnou značkou obchodným reťazcom (redukcia nákladov, zvýšenie počtu vyrobených výrobkov, zvýšenie zisku),
  • dominujúce postavenie na trhu a tým zvýšenie konkurencie schopnosti výrobkov oproti ostatným výrobcom, ktorí dodávajú výrobky bez certifikátu,
  • možnosť presadiť sa na medzinárodných trhoch,
  • získanie dobrého mena, udržanie existujúcich zákazníkov a získavanie nových (rozšírenie výroby, inovácie a pod.),
  • poskytovanie zliav z maloobchodných cien spotrebiteľom (akcie, súťaže a pod.)
PRIVÁTNE ZNAČKY - ZÁRUKA KVALITY A NÍZKYCH CIEN
V dôsledku toho, že v maloobchodnej sieti rastie záujem spotrebiteľov o tovary, ktoré sú predávané pod privátnou značkou, obchodné reťazce postupne uplatňujú:
  • znižovanie počtu klasických dodávateľov, najmä tých, ktorí na svoje výrobky nemajú ceritifikáty,
  • rozširovanie komodít u ktorých sa vytvárajú tzv. prémiové vlastné značky. Ide o také druhy tovarov u ktorých cenové relácie boli brzdou zvyšovania maloobchodného obratu. Tým sa súčasne oslabujú pozície výrobcov značkových tovarov pri vzájomných dodávateľsko-odberateľských vzťahoch,
  • vlastné značky, ktoré zdôrazňujú tzv. národnú alebo regionálnu príslušnosť. Vo vybraných segmentoch napr. Tesco označuje tovar "Slovenská kvalita". Francúzske obchodné reťazce dosahujú pri predaji produktov označených regionálnou príslušnosťou porovnateľné výsledky ako v predaji značkových produktov,
  • získavaniu stálych zákazníkov, ktorí využívajú znížené ceny cca 15-20 % pri zachovaní kvality tovarov,
  • nové názvy privátnych značiek a grafické spracovanie ich obalov.
Obchodné reťazce pri predaji tovarov označených privátnou alebo prémiovou značkou uplatňujú vo väčšej miere aj akciové zníženia maloobchodných cien. Tak napr. obchodný reťazec znížil v mesiaci august 2009 ceny pre konečného spotrebiteľa v rozpätí od 20 do 72 %.
Takmer všetky obchodné reťazce v snahe o získanie čo najväčšieho počtu zákazníkov, a to nielen pri predaji tovarov označených privátnymi značkami, oznamujú garanciu kvality i nízkych cien lákavými sloganmi.
V mesiaci júl, t.r. bol uskutočnený prieskum v troch obchodných reťazcoch s cieľom zistiť aký je podiel predávaných tovarov označených privátnou alebo prémiovou značkou oproti predávaným ostatným segmentom. Prieskum sa uskutočnil celkom na vzorke 200 kupujúcich. Výsledky sú nasledovné:
  • 20 % nepozná a ani nenakupuje tovary označené privátnymi značkami,
  • 30 % sa pri nákupe nestretlo s prémiovými značkami,
  • 95 % nakupuje výlučne potraviny a pochutiny (mlieko, mliečne výrobky, nealkoholické nápoje, pekárske výrobky, múky, zelenina),
  • 60 až 70 % nakupuje ostatné výrobky.
Z uvedeného prieskumu vyplýva, že obchodné reťazce majú ešte značné rezervy a bude záležať len na tom ako v rámci marketingovej stratégie zvýšia svoj kredit u spotrebiteľov.
ZÁVER
Obchodné reťazce pôsobiace v Slovenskej republike sa pravdepodobne aj v budúcom období rozsiahlymi reklamnými kampaňami budú snažiť získa čo najviac klientov aj pri predaji tovarov predávaných pod privátnymi značkami. Vychádzajú tak zo skúseností európskeho trhu, na ktorom podiel predávaných tovarov pod privátnymi značkami dosahuje 45 % podiel. Okrem kvality a nízkych cien do popredia sa dostáva myšlienka zdravého životného štýlu (racionálna výživa a správna životospráva) s cieľom znížiť rizikové faktory civilizačných ochorení na minimum.

(JUDr. Ján Kašiar - Poradca 2/2010)

 

 
 
POVEDALI MÚDRI

 
MURPHYHO ZÁKONY O FIRME

Zákon o investíciách
Priemerná doba existencie firmy je v obrátenom pomere k jej investíciám do výpočtovej techniky a áut pre riaditeľov.

Zákon rozmnožovania
Čím viac spoločníkov, tým skôr sa firma rozpadne do nových firmičiek.

Zákon odstredivých tendencií
Čím všší obrat, tým väčšia pravdepodobnosť rozpadu firmy.

Zákon obstarávania
Najťažšie je uchrániť pred krádežou ukradnuté know-how.

Zákon znižovania
Priemerný počet hlupákov vo firme zostáva konštantný, len dovtedy, kým neznížia počet členov dozornej rady.

Zákon mudrovania
Čím menej človek veci rozumie, tým viac do nej rozpráva.

Zákon premnoženia
Kto veľa vie, je na príťaž.

Zákon konkurencie
Nič na svete nerastie tak rýchlo, ako konkurencia.

Zákon zlučovací
Ak si raz napočítate štyri ruky, znamená to, že máte konkurenta tesne za chrbtom.

 

 
 
ČO NOVÉ V LEGISLATÍVE

 
NOVÉ ZO ZBIERKY ZÁKONOV SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Čiastka číslo 162/2009 zo dňa 18. 11. 2009
460/2009 Rozhodnutie predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o vyhlásení druhého kola volieb predsedov samosprávnych krajov

Čiastka číslo 163/2009 zo dňa 19. 11. 2009
461/2009 Vyhláška Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov
462/2009 Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky o uzavretí Dohody o poskytovaní a prevádzke letových prevádzkových služieb a zariadení organizáciou EUROCONTROL v stredoeurópskom hornom oblastnom stredisku letových prevádzkových služieb (CEATS) a Zvláštnej dohody o uplatnení čl. 6 Dohody o poskytovaní a prevádzke letových prevádzkových služieb a zariadení organizáciou EUROCONTROL v stredoeurópskom hornom oblastnom stredisku letových prevádzkových služieb (CEATS)

Čiastka číslo 164/2009 zo dňa 20. 11. 2009
464/2009 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách
463/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Čiastka číslo 165/2009 zo dňa 21. 11. 2009
470/2009 Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 413/2007 Z. z., ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta
469/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
468/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch v znení neskorších predpisov
467/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
466/2009 Zákon o medzinárodnej pomoci pri vymáhaní niektorých finančných pohľadávok a o zmene a doplnení niektorých zákonov
465/2009 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

(Zdroj: Zbierka zákonov SR)

 

 
 
CHYBIŤ ZNAMENÁ PLATIŤ

 
25. 11. - streda
DPH - podanie daňového priznania k DPH za október 2009 (ak je zdaňovacím obdobím kalendárny mesiac)
  • splatnosť DPH za október 2009 pre platiteľov s mesačnou daňovou povinnosťou
Spotrebné dane - podanie daňového priznania a splatnosť spotrebnej dane z liehu, vína, piva, tabakových výrobkov, minerálneho oleja, elektriny, uhlia a zemného plynu za október 2009

do výplatného termínu
Poistné - splatnosť preddavku na poistné na zdravotné poistenie do príslušných zdravotných poisťovní, splatnosť poistného do príslušnej pobočky Sociálnej poisťovne na sociálne poistenie zrazeného zamestnancom a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za október 2009

do 5 dní po dni výplaty, úhrady alebo pripísania zdaniteľnej mzdy daňovníkovi k dobru
Daň z príjmov - odvod mesačných preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za október 2009
- prevod finančných prostriedkov vo výške vytvoreného sociálneho fondu za október 2009 na osobitný analytický účet fondu alebo na osobitný účet v banke

Do 15 dní oznámiť správcovi dane:
Daň z príjmov - vznik povinnosti zrážať daň z príjmov alebo preddavky na daň z príjmov alebo daň z príjmov vyberať
Správa dane - zmenu skutočností o daňovníkovi a o zániku daňovej povinnosti
Správa dane - zrušenie činnosti daňového subjektu

Do 30 dní
Správa dane - odo dňa získania povolenia alebo oprávnenia na podnikateľskú činnosť alebo začatia výkonu inej zárobkovej činnosti - registrovať sa u miestne príslušného správcu dane
Správa dane - oznámiť správcovi dane vykonávanie činnosti alebo poberanie príjmov podliehajúcich dani,
Správa dane - oznámiť správcovi dane zriadenie stálej prevádzkarne
Správa dane - pred zrušením stálej prevádzkarne oznámiť túto skutočnosť správcovi dane
Miestne dane - oznámiť správcovi dane z nehnuteľností rozhodujúce skutočnosti pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľnosti ako aj zmenu týchto skutočností
Miestne dane - vznik daňovej povinnosti k dani z motorových vozidiel
Miestne dane - zmenu skutočností rozhodujúcich na určenie dane z motorových vozidiel

 

 
 
EKONOMIKA

 
  Mena     Názov meny     16.11.09     17.11.09     18.11.09     19.11.09     20.11.09  
  USD     americký dolár     1,4965     1,4875     1,4957     1,4863     1,4815  
  JPY     japonský jen     134,02     132,76     133,39     132,05     131,87  
  BGN     bulharský lev     1,9558     1,9558     1,9558     1,9558     1,9558  
  CZK     česká koruna     25,510     25,495     25,443     25,605     25,887  
  DKK     dánska koruna     7,4408     7,4409     7,4408     7,4411     7,4416  
  EEK     estónska koruna     15,6466     15,6466     15,6466     15,6466     15,6466  
  GBP     libra šterlingov     0,8949     0,8863     0,8895     0,8939     0,8992  
  HUF     maďarský forint     267,43     266,00     265,55     266,96     269,68  
  LTL     litovský litas     3,4528     3,4528     3,4528     3,4528     3,4528  
  LVL     lotyšský lats     0,7083     0,7084     0,7085     0,7081     0,7083  
  PLN     poľský zlotý     4,0960     4,1012     4,0973     4,1358     4,1523  
  RON     nový rumunský lei     4,2990     4,2945     4,2800     4,2785     4,2845  
  SEK     švédska koruna     10,1943     10,2220     10,2120     10,2855     10,3543  
  CHF     švajčiarsky frank     1,5093     1,5111     1,5112     1,5131     1,5126  
  NOK     nórska koruna     8,3370     8,3475     8,3520     8,3920     8,4250  
  HRK     chorvátska kuna     7,3000     7,3200     7,3170     7,3183     7,3281  
  RUB     ruský rubeľ     42,9545     42,7995     42,9048     42,9468     43,0800  
  TRY     turecká líra     2,2092     2,2050     2,2150     2,2165     2,2196  
  AUD     austrálsky dolár     1,6004     1,6023     1,6026     1,6193     1,6299  
  BRL     brazílsky real     2,5662     2,5489     2,5505     2,5679     2,5734  
  CAD     kanadský dolár     1,5635     1,5735     1,5657     1,5776     1,5876  
  CNY     čínsky jüan     10,2166     10,1544     10,2111     10,1491     10,1154  
  HKD     hongkongský dolár     11,5978     11,5283     11,5917     11,5190     11,4816  
  IDR     indonézska rupia     14060,07     13987,41     14079,05     14208,07     14026,59  
  INR     indická rupia     69,1230     68,9230     69,0420     69,3360     69,0470  
  KRW     juhokórejský won     1728,79     1718,77     1724,89     1727,00     1717,07  
  MXN     mexické peso     19,4395     19,3583     19,3947     19,4319     19,3928  
  MYR     malajzijský ringgit     5,0395     5,0092     5,0345     5,0400     5,0156  
  NZD     novozélandský dolár     2,0102     1,9940     1,9959     2,0364     2,0530  
  PHP     filipínske peso     69,704     69,471     69,944     69,973     69,779  
  SGD     singapurský dolár     2,0733     2,0632     2,0692     2,0664     2,0596  
  THB     thajský baht     49,690     49,385     49,594     49,350     49,260  
  ZAR     juhoafrický rand     11,0517     11,0970     11,1031     11,2180     11,2443  
  ISK     islandská koruna
1 EUR = 290.00 ISK
(3. december 2008)  
                   

 

 
 
NAJVIAC ČÍTANÉ TÉMY A PUBLIKÁCIE

 
Poradca - mesačník nielen pre podnikateľov, č. 4/2009
  • Zákon o znalcoch a tlmočníkoch
  • Účtovná závierka v JÚ a PÚ

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) - mesačník, č. 12/2009
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Základ dane zamestnancov, daňový bonus a zamestnanecká prémia
  • Zdanenia divivend vo vzťahu k zahraničiu

Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále - (DUO) formát A 4 mesačník, č. 11/2009
  • Pôžičky a úvery v účtovníctve veriteľa
  • Dodanie tovaru s montážou alebo inštaláciou z hľadiska DPH
  • Odborná prax študentov získavaná u zamestnávateľov
  • Doplnkové dôchodkové sporenie - zdaňovanie príspevkov
  • Technické zhodnotenie majetku
  • Zvýšenie štátnych dávok od 1. 9. 2009

Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále - (PaM) - mesačník, č. 12/2009
  • Mzdová účtovníčka - povinnosti za r. 2009
  • Zamestnávateľom sú poskytované príspevky
  • Absencia v práci a jej dôsledky
  • Diskriminácia na pracovisku
  • Uchovávanie mzdových dokladov - spôsob a doba
  • Sťažený výkon práce, mzdová kompenzácia
  • Denný vymeriavací základ zamestnanca - výpočet
  • Zriadenie prevádzkarne
  • Formy organizačných štruktúr

Verejná správa - (VS) - mesačník, č. 12-13/2009
  • Zákon o vyšších územných celkoch - s komentárom
  • Štátne záruky
  • Inventarizácia v neziskových účtovných jednotkách
  • Nečinnosť vo verejnom správe
  • Rozhodovanie obce vo veciach miestnych daní
  • Elektronizácia služieb krajských miest
  • Štátna služba colníkov - novela zákona
  • Notársky poriadok - novela zákona
  • Samospráva obce
  • Školské výchovno vzdelávacie zariadenia

1 000 riešení - dvojmesačník, č. 6/2009
  • Rozlišovanie nákladov a výnosov v podvojnom účtovníctve
  • Pracovnoprávne vzťahy
  • Dane v praxi
  • Účtovníctvo
  • Register všetkých otázok a hesiel ročníka 2010

Aktualizácie k ZBORNÍKOM I. - VI.

Aktualizácia II/5, 5. 11. 2009
  • Zákon o registri trestov
  • Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
  • Zákon o reklame
  • Zákon o priestupkoch
  • Upozornenie na zmenu:
    • Zákon o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Aktualizácia III/5, 5. 11. 2009
  • Vyhláška MPSVaR SR, ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
  • Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
  • Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
  • Zákon o inšpekcii práce

Aktualizácia IV/2, 4. 11. 2009
  • Opatrenie MF SR o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2010 - nové
  • Zákon o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku
  • Zákon NR SR o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom

Aktualizácia V/4, 4. 11. 2009
  • Zákon o rozpočtových pravidlách
  • Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
  • Zákon o štátnej službe - nový
  • Upozornenie na zmenu:
    • Nariadenie vlády o zvýšení platových taríf štátnych zamestnancov - zrušené
    • Nariadenie vlády o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania a o obsahu a rozsahu skúšky v dočasnej štátnej službe - zrušené

PRIPRAVUJEME

Poradca č. 5/2010 (XII/2009)
  • Zákon o inšpekcii práce - komentár
  • Škody na majetku
  • Daňová kontrola
  • Min mzda od 1. 1. 2010

Dane, účtovníctvo - vzory a prípady (DÚVaP) č. 1/2010 (XII/2009)
  • Účtovná závierka v PÚ
  • Účtovná závierka v JÚ

Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále (DUO) č. 12/2009 (XI/2009)
  • Dotácie v účtovníctve a v ZDP
  • Zmena právnej formy spoločnosti
  • Príjmy FO z prevodu nehnuteľnosti
  • Osoba povinná platiť DPH
  • Inventarizácia majetku a záväzkov

Verejná správa (VS) č. 1/2010 (XI/2009), (XII/2010)
  • Novela zákona o účtovníctve
  • Rozpočtové pravidlá - novela zákona
  • Neziskové účtovné jednotky - účtovná závierka
  • Výkon energetického auditu
  • Štátna služba - novela zákona

Práce a mzdy - bez chýb, pokút a penále (PaM) č. 1/2010 (XII/2009)
  • Nezdaniteľná časť základu dane od 1. 1. 2010
  • Domácky zamestnanec
  • Kontrolná činnosť zamestnávateľa
  • Minimálna mzda od 1. 1. 2010
  • Zamestnávanie invalidných dôchodcov

 

 
 
CHCETE SI OBJEDNAŤ?

 
Stručný návod na vyplnenie objednávky
  1. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odpovedať odosielateľovi" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím vytvoríte novú správu obsahujúcu túto objednávku,
     
  2. Vyplňte objednávku - Vaše osobné údaje a počty kusov objednaného tovaru vpíšte do odpovedajúcich políčok,
     
  3. Z menu vo Vašom poštovom klientovi vyberte "Odoslať správu" (presný názov závisí na type poštového klienta, ktorý používate), čím odošlete vyplnenú objednávku na našu adresu.
     

  Identifikačné údaje objednávateľa  
  Meno, Priezvisko:      
  Firma:      
  IČO:      
  Adresa:      
  Telefón:      

  Predplatné mesačníka Poradca 2009  
 Predplatné Poradca 2009- cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     13 čísel + zborníky Zákony 2009 I, II, III
  prílohy: P6 Aktual, Poradca Extra, e-mailové noviny
  Predplatiteľom zasielame zadarmo prílohu:
 Daňové priznania

  - fyzických osôb
  - právnických osôb
  - ročné zúčtovanie dane  
  33,13 €
998 Sk
  ks  
  Predplatné  
  Predplatné Poradca 2009 + Daňové výdavky cena s 20% predplatiteľskou zľavou!    39,43 €
1188 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     40,10 €
1 208 Sk
  ks  
  Predplatné Verejná správa 2009 cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     50,06 €
1 508 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     19,25 €
580 Sk
  ks  
  Predplatné 1000 riešení 2009 (dvojmesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     15,93 €
480 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo - vzory a prípady 2009 (mesačník) cena s predplatiteľskou zľavou!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 25 % predplatiteľskou zľavou!     47,80 €
1440 Sk
  ks  
  Predplatné Dane, účtovníctvo, odvody - bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     37,84 €
1140 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena s 20 % predplatiteľskou zľavou!     43,02 €
1296 Sk
  ks  
  Predplatné Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 (mesačník) cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     36,38 €
1096 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   - Daňové, účtovné...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie I   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   - Obchodné, občianske...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie II   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   - Pracovné, sociálne...     7,30 €
220 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie III   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     5,64 €
170 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   - Stavebné, pozemkové...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie IV   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   - Štátna správa, verejná...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie V   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   - Životné prostredie...     8,30 €
250 Sk
  ks  
  Predplatné Aktualizácie VI   cena pre predplatiteľov mesačníka Poradca 2009!     6,64 €
200 Sk
  ks  
  Poradca 2010 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 2/2010   - Zákon o ochrane hospodárskej súťaže 3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 3/2010   - Zákon o autorizovaných architektoch 3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 4/2010   - Zákon o znalcoch a tlmočníkoch
- Účtovná závierka v JÚ a PÚ
3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca 2009 - mesačník obsahuje komentáre k zákonom, výklady, vysvetlenia, poradenstvo v oblasti miezd a personalistiky, daní a účtovníctva, práva, ...  
  č. 10/2009   - Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch
- Zákon o cestovných náhradách
- Transformácia účtovných sústav a zmena spôsobu evidencie výdavkov
3,19 €
96 Sk
  ks  
  č. 11-12/2009   - Zákony o spotrebných daniach 6,38 €
192,20 Sk
  ks  
  č. 13/2009   - Zákon o rozhodcovskom konaní 3,19 €
96 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2010 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra Október Verejná správa    - Úplné znenie zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky    0,38 €
11,45 Sk
  ks  
  Poradca Extra 2009 - príloha mesačníka Poradca pre jednoduché účtovníctvo, podvojné účtovníctvo a verejnú správu  
  Poradca Extra December 2009 PÚ    - Uzávierkové účtovné operácie roku 2008 v podvojnom účtovníctve    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Január VS    - Účtovná závierka za rok 2008 rozpočtových a príspevkových organizácií, obcí a vyšších územných celkov    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Február VS    - Odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme    0,93 €
28 Sk
  ks  
  Poradca Extra Jún špeciál (RZZP 2008)   - Ročné zúčtovanie poistného na verejné zdravotné poistenie za rok 2008   1,68 €
50,61 Sk
  ks  
  Poradca Extra Júl špeciál    - Zákon č. 68/2008 Zb. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 71/1992 Zb. z. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov
- Zákon č. 401/1998 Zb. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
- Zákon č. 17/2003 Zb. z. o poplatkoch za uloženie odpadov
  0,7 €
21,09 Sk
  ks  
  Verejná správa 2009 - odborný dvojfarebný časopis pre školy, úrady, obce, kultúru, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie  
  č. 10/2009   - Majetok obce - novela zákona
- Portál verejnej správy - nové služby pre občana
- Asignovaná daň
- Účtovanie obstarania majetku v príspevkových organizáciách
- Neziskové účtovné jednotky
- Občianske združenia - analyzátor demokracie
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Pedagogickí zamestnanci po novom
- Konanie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností
- Poistenie zodpovednosti za škodu miest a obcí
- Služby verejnosti poskytované STV a SRo
- Postavenie nadácií, právne pomery
- Zmeny v školskej legislatíve
- Vzdelávacie poukazy
- Cestovné náklady na dopravu žiakov ZŠ
- Elektronické zdravotníctvo, zavedenie čipovej karty
- Ekológia, koncepcia a nástroje
- Rastlinolekárska starostlivosť v lesoch
4,81 €
145 Sk
  ks  
  č. 12-13/2009   - Zákon o vyšších územných celkoch – s komentárom
- Štátne záruky
- Inventarizácia v neziskových účtovných jednotkách
- Nečinnosť vo verejnej správe
- Štátna služba colníkov
- Samospráva obce
- Inštitúcie EU 12
- Školské výchovno vzdelávacie zariadenia
9.63 €
290,11 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo - vzory a prípady ročník 2009 - mesačník pre účtovníkov, ekonómov, daňových poradcov, živnostníkov a podnikateľov  
  č. 10/2009   - Odpočítanie a vrátenie DPH
- Rezervy a opravné položky - účtovné a daňové hľadisko
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Lízing - finančný, operatívny
- Podnikanie v združení - právne, daňové, účtovné problémy
3,98 €
120 Sk
  ks  
  č. 12/2009   - Technické zhodnotenie majetku
- Základ dane zamestnancov, daňový bonus a zamestnanecká prémia
- Zdanenie dividend vo vzťahu k zahraničiu
3,98 €
120 Sk
  ks  
  Dane, účtovníctvo, odvody bez chýb, pokút a penále ročník 2009  
  č. 9/2009   - Vplyv životného minima na podnikateľov, SZČO a občanov
- RZZP – vysporiadanie výsledku
- Zvýšenie registračného limitu na DPH
- Služobný automobil – nepeňažný príjem zamestnanca
- Pracovný lízing
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 10/2009   - Nové možnosti odpustenia penále sociálnou poisťovňou
- Vzdelávanie a rekvalifikácia zamestnancov
- Pohyb tovaru v rámci EÚ
- Zamestnanecká prémia za rok 2009
- Príspevok na podporu zamestnanosti
5,31 €
160 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Pôžičky a úvery o účtovníctve veriteľa
- Dodanie tovaru s montážou alebo inštaláciou z hľadiska DPH
- Odborná prax študentov získavaná u zamestnávateľov
- Doplnkové dôchodkové sporenie - zdaňovanie príspevkov
- Technické zhodnotenie majetku
- Zvýšenie štátnych dávok od 1. 9. 2009
5,31 €
160 Sk
  ks  
  1000 riešení 2009 - vychádza už ako dvojmesačník  
  č. 4/2009   - Téma čísla: Miestne dane v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 5/2009   - Téma čísla: Cestovné náhrady v roku 2009
3,22 €
97 Sk
  ks  
  č. 6/2009   - Rozlišovanie nákladov a výnosov v podvojnom účtovníctve
- Pracovnoprávne vzťahy
- Dane v praxi
- Účtovníctvo
- Register všetkých otázok a hesiel ročníka 2010
3,22 €
97 Sk
  ks  
  Práce a mzdy bez chýb, pokút a penále 2009 - mesačník, určený personalistom, mzdovým účtovníkom, audítorom, odborníkom v oblasti práce a miezd, študentom i všetkým, ktorých táto problematika zaujíma. Je tlačený dvojfarebne. Vo farebných poliach pri jednotlivých príspevkoch uvádzame citácie zákonov a dôležité poznámky autorov.  
  č. 10/2009   - Pracovný pomer s výkonom práce v cudzine
- Krádež na pracovisku
- Predaj podniku a zamestnanci
- Zdaňovanie príjmov zo závislej činnosti
- Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie
- Koncesná listina, vydanie koncesie
- Nočná práca a ZP
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 11/2009   - Vysporiadanie z RZZP k 31. 10. 2009
- Rodičovský príspevok od 1. 9. 2009
- Sociálny podnik
- Pracovná pohotovosť - Odmena pri odchode do starobného dôchodku
- Výdavky na pracovné ošatenie z hľadiska ZDP
- Oznámenie zamestnávateľa o preplatkoch zo zdravotného poistenia
- Psychická záťaž na pracovisku
4,48 €
135 Sk
  ks  
  č. 12/2009   - Povinnosti mzdovej účtovníčky na konci roka 2009
- Okamžité skončenie pracovného pomeru
- Absencia v práci a jej dôsledky
- Dôvody skončenia pracovného pomeru
- Zriadenie prevádzkarne podľa živnostenského zákona
- Formy organizačných štruktúr
- Procesne riadený podnik
- Komunikácia na schôdzach a obchodných stretnutiach
4,48 €
135 Sk
  ks  
  Aktualizácie zákonov 2009  
  č. I/6   - Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch
- Zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
1.49 €
 44,89 Sk
  ks  
  č. II/5   - Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov
- Zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji
- Zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame
- Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
- Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (Živnostenský zákon)
- Zákon č. 25/2006 Z. z. verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
0.70 €
 21,09 Sk
  ks  
  č. III/5   - Vyhláška MPSVaR č. 44/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 69 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti
- Zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení
- Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce
1.00 €
30,13 Sk
  ks  
  č. IV/2   - Opatrenie MF SR z 9. septembra 2009 č. 360/2009 Z. z. o výške štátnej prémie na stavebné sporenie na rok 2010
- Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku
- Zákon NR SR č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
0.60 €
18,08 Sk
  ks  
  č. V/4   - Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Nariadenie vlády SR č. 602/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov
- Nariadenie vlády SR č. 573/2002 Z. z. o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania a o obsahu a rozsahu skúšky v dočasnej štátnej službe
1.25 €
37,66 Sk
  ks  
  č. VI/2   - Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady
- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
1.6 €
48,20 Sk
  ks  
  Zákony 2009  
  Zákony I   - Správa daní a poplatkov
- Daň z príjmov
- Daň z pridanej hodnoty
- Miestne dane - Spotrebné dane
- Cestovné náhrady
- Účtovníctvo
- Poplatky
- Euro
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony II   - Obchodný zákonník
- Občiansky zákonník
- Občiansky súdny poriadok
- Exekučný poriadok
- Trestné právo
- Živnostenský zákon
- Obchodné právo
- Občianske právo
- Správne právo
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony III   - Zákonník práce
- Mzdové predpisy
- Zákon o zamestnanosti
- Sociálne, dôchodkové, zdravotné a nemocenské poistenie
- Sociálne zákony
- Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony IV   - Stavebný zákon a súvisiace predpisy
- Architekti a inžinieri
- Stavebné výrobky
- Bývanie
- Pôda
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony V   - Rozpočtové pravidlá
- Štátna a verejná služba
- Školy
- Obce
4,28 €
129 Sk
  ks  
  Zákony VI   - Životné prostredie
- Ochrana ovzdušia
- Vodné hospodárstvo
- Lesné hospodárstvo
- Odpadové hospodárstvo
4,28 €
129 Sk
  ks  

Ceny sú uvedené bez DPH a distribučných nákladov, pokiaľ nie je priamo pri cene uvedené inak.
Konverzný kurz: 1 € = 30,1260 Sk


Emailové noviny sú bezplatnou službou, ktorá je určená čitateľom (abonentom) vydavateľstva Poradca s.r.o., Žilina
  • Tieto emailové noviny Vám boli doručené na základe Vašej žiadosti o zasielanie.
  • V prípade, že ste si noviny osobne nevyžiadali(a), alebo si želáte ukončiť ich zasielanie na vašu adresu, zašlite prosím správu s predmetom NEPOSIELAŤ na adresu noviny@i-poradca.sk, následne budete vyradený(á) z databázy príjemcov emailových novín.
  • Obsah novín je chránený autorskými právami. Zákazník je oprávnený používať príspevky novín len na vlastné účely, nesmú byť bez súhlasu vydavateľstva Poradca s.r.o. upravované, ani rozširované!
 
 

KONTAKTY

 

Adresa:

Telefón

Fax

e-mail

internetová stránka

Poradca s.r.o.

(041) 56 52 871

(041) 56 52 659

poradca@i-poradca.sk

www.i-poradca.sk

Pri celulózke 40

(041) 56 52 877




010 01 Žilina

(041) 56 52 879





Ak ste s našimi službami a produktami spokojní, povedzte to Vašim známym, priateľom, kolegom!

Ak ste nespokojní, máte pripomienky alebo námety, napíšte nám, zatelefonujte, faxujte!

 

 
Copyright (c) Poradca s.r.o., 2002 - 2009
Untitled Page